(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 شهریور 1392 - شماره 20580

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در اولین کنگره ملی 17 هزار شهید ترور
وزیر اطلاعات: ایران پرچمدار واقعی مبارزه با تروریسم است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
ما همه عباس توایم ای زینب !
کارشناس مصری: اشغال سوریه در سایه وجود متحدان دمشق بعید به نظر می‌رسد
اعلام آمادگی روسیه برای فروش پدافند هوایی مشابه اس300 به ایران
سردار جزایری: سوریه تصمیم گرفته بماند و متجاوزان را با شکست بدرقه كند
آغاز چین سوم برگ سبز چای از باغ‌های گیلان و مازندران
واعظی در مراسم افتتاح پروژه مرکز تبادل ترافیک اینترنت: خدمات ارتباطی کنونی لایق این ملت نیست
توسط دانش‌آموزان ساوه‌ای انجام شد
کسب مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی پایا
برف تابستان، ارتفاعات علم‌کوه را سفید کرد
تهران بارانی می‌شود
ساخت 5 تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خوزستان با مشارکت شرکت چینی
 در سی و یکمین جشنواره هنرهای آوایی کشور
دانش‌آموزان ورامینی رتبه اول را کسب کردند
رهاسازی 64 میلیون بچه ماهی سفید در رودخانه‌های مازندران
کاهش 3/19 درصدی فوتی‌های حوادث رانندگی در تیرماه
برپایی هم‌اندیشی الکترومغناطیسی و مهندسی فوتونیک در تبریز
   


رهبر معظم انقلاب: استقامت در راه درست نتیجه‌اش این است که خدای متعال اندوه و ترس را از یک انسان و یک جامعه سلب می‌کند و موفقیت را نصیب آنها می‌کند.

 


وزیر اطلاعات تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه یکی از قربانیان اصلی تروریسم به حساب می‌آید پرچمدار واقعی مبارزه با این پدیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در اولین کنگره ملی 17 هزار شهید ترور، در ارزیابی خود از برگزاری چنین همایشی، آن را حرکتی بسیار خوب و ارزنده توصیف کرد و گفت: زمانی دشمنان ما دست به ترور می‌زنند که از نظر منطق در برابر انقلاب اسلامی دچار عجز می‌شوند.
وی با بیان اینکه «ترور نشانه عجز دشمنان در بکارگیری منطق است»، خاطرنشان کرد: هر چه این عجز بیشتر می‌شود، خشونت دشمن هم بیشتر می‌شود و تاریخ انقلاب اسلامی نشانه خشن‌ترین حرکت دشمنان نظام در برابر این انقلاب را دیده است و این نشان‌دهنده عجز هرچه بیشتر دشمنان است و متاسفانه این موضوع کمتر به تصویر کشیده و مطرح شده است.
علوی با بیان اینکه «امیدواریم این حرکت به همین جا ختم نشود و آغاز یک راه باشد»، گفت:‌امروز می‌بینیم در دنیا حرکت ترور نه تنها متوقف نشده است بلکه متأسفانه در اشکال جدید خود را نشان می‌دهد و ما در جای جای دنیا شاهد حرکت‌های تروریستی هستیم. همچنین می‌بینیم که در اطراف و کشورهای مختلف انفجارهایی صورت می‌گیرد و گلوله‌هایی شلیک می‌شود و افراد بی‌گناه یا مغزهای متفکری را که جرم آنها شکوفا بودن مغز آنهاست، هدف قرار می‌دهند.
وزیر اطلاعات در ادامه افزود: جمهوری اسلامی که خود قربانی ترور است، باید به‌عنوان محوریت راستین و درستین در جهت مبارزه با تروریسم باشد. در دنیا کشورهایی هستند که شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهند و خودشان را به‌عنوان پرچم‌دار و پیشکسوت این حرکت می‌دانند اما وقتی کارنامه آنها را می‌بینیم شاهدیم که آنها خود‌ آغازگر تروریسم دولتی هستند.
علوی ادامه داد: با وجود اینکه دولت‌ها به دلیل قرار داشتن در قدرت نباید دست به ترور بزنند و دست زدن آنها به ترور از زشت‌ترین انواع ترور است، اما آنهایی که بیشتر از همه شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهند امروز خودشان در این مسیر پیشگام هستند. امروز بحمدالله جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار واقعی مبارزه با تروریسم است.
به گزارش ایسنا، خبرنگاری از علوی پرسید‌«آقای کچوئيان (دستیار ویژه وزیر امور خارجه) در این همایش حمایت خود را از بنیاد هابیلیان اعلام کردند؛ آیا وزارت اطلاعات هم در این راستا اقدامی می‌کند؟» که علوی پاسخ داد: حمایت از هرگونه حرکت ضد تروریسم، ضد خشونت و ضد منطق به عنوان یک راهبرد و استراتژی برای جمهوری اسلامی تلقی می‌شود و وقتی چنین شد، طبیعی است که همه ارگان‌های جمهوری اسلامی در این سمت و سو حرکت می‌کنند.
آمریکا حامی اصلی جریان‌های تروریستی
همچنین در این مراسم، محمدحسن رحیمیان نماینده رهبری در بنیاد شهید در همایش بین‌المللی 17 هزار شهید ترور کشور با اشاره به اینکه جریان نفاق در سال 60 اعلام جنگ مسلحانه کرد، گفت:‌ البته از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی جریان نفاق و ترور حضور داشته است. وی با اشاره به انجام متوسط روزانه 20 عملیات تروریستی با سلاح گرم و سرد در دوران انقلاب اسلامی اظهار داشت: از مجموع 17 هزار شهید ترور بیش از دو سوم آنها توسط جریان منافقین به شهادت رسیدند و این جریان در ادامه، دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت رساند. آنها حتی روزهای قبل از شهادت این دانشمندان رسماً اعلام کرده بودند که آنها باید حذف فیزیکی شوند.
نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید آمریکا را مصداق تروریسم دولتی و حامی اصلی جریان‌های تروریستی خواند و افزود: غرب هر چه بیشتر شعار ضد تروریستی دهد برای پوشش اهداف تروریستی خود می‌باشد. آنها حزب‌الله و جریان مقاومت را متهم به تروریسم می‌کند در حالی که این جریان به دنبال دفاع از آزادی خود است اما خودشان حامی تروریست‌ها هستند.
رحیمیان با بیان اینکه منافقین عزت را در پیوند با استکبار و کفار جست‌وجو می‌کنند در حالی که مؤمنان و حزب‌الله را انکار و منفی نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: آن کسی که عملکردش مورد حمایت و رضایت دشمنان باشد در مسیر اشتباهی قرار دارد.
تروریسم از معضلات بین‌المللی است
در همین رابطه کچوئیان دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در کنگره ملی هفده هزار شهید ترور با اشاره به اینکه بالغ بر هفده هزار شهید توسط سازمان منافقین به ثبت رسیده است، گفت: 90 درصد این شهدا از مردم عادی و زنان و کودکان هستند و جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین قربانی پدیده تروریسم است.
وی با اشاره به اینکه تروریسم از معضلات بین‌المللی است که در عصر حاضر ابعاد پیچیده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیدا کرده است، افزود: تروریسم جریانی است که تحت حمایت برخی کشورها به دانش روز مجهز شده است و امنیت اجتماعی و فردی را به مخاطره انداخته است.
کچوئیان با اشاره به اینکه این روزها شاهد اقدامات تروریستی در سوریه هستیم، گفت: اتفاقات اخیر در سوریه جنگ نیابتی از طرف قدرت‌های سلطه‌گر است و در عراق نیز شاهد عملیات‌های تروریستی هستیم که باعث کشته شدن مردم عادی می‌شود.
دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان اینکه تروریسم در روابط بین‌المللی تبدیل به مناقشه‌ای مهم شده است، گفت: گروه‌های تروریستی گاهی ابزار جنگ نیابتی قدرت‌ها و گاه ابزاری برای فشار در جهت پیشبرد سیاست‌های توسعه‌طلبانه می‌شوند اما با گسترش نقش مردم در تحولات بین‌المللی و نهادهای مردمی همچون سازمان هابیلیان شاهد تاثیرات این گروه‌های مردم نهاد در این عرصه خواهیم بود که وزارت خارجه از نقش آنها بسیار حمایت می‌کند.
کچوئيان با اشاره به اینکه موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران بسیار شفاف است، تصریح کرد: در سازمان‌های بین‌المللی همواره با تاکید بر اصول خود به مواضع‌مان پا می‌فشاریم و تلاش داریم حقوق این ملت را پیگیری کنیم و در دولت یازدهم با توجه به تاکیدات رئيس‌جمهور و وزیر امور خارجه تلاش مضاعفی در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای این کار انجام خواهیم داد و با توجه به اینکه آقای روحانی و ظریف از شخصیت‌های شناخته شده بین‌المللی هستند قادر خواهیم بود با کار دقیق و حرفه‌ای به هدف مهم خود دست یابیم.
همچنین، سردار نقدی رئيس سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه این مراسم با بیان این‌که این کنگره سند بسیار روشنی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین قربانیان ترور در قرن اخیر بوده است، اظهار کرد: امروز عامل قتل 17 هزار شهید ترور که از آنها نام برده می‌شود در اروپا و آمریکا هستند و من فکر می‌کنم با توجه به جنایت‌های روشنی که رخ داده و ادامه دارد امروز روز محاکمه رژیم شرور آمریکا فرا رسیده است.
وی با اشاره به این‌که امروز به بهانه سلاح‌های شیمیایی برنامه ضربه زدن به مقاومت در سوریه را دارند، تصریح کرد: این همان راه پیشین است و این بهانه‌ها واهی است. چون‌ آنها قصد تسلط بر دنیا و منطقه را دارند.
نقدی با اشاره به عملکرد دوگانه آمریکا در حمله شیمیایی به ایران و بحث اخیر در سوریه گفت: این عملکرد نشان می‌دهد که هدف نه مقابله با تروریسم است و نه بمب شیمیایی، بلکه تنها هدف سلطه، زورگویی و چپاول سرمایه‌های ملتهاست.
رئيس سازمان بسیج مستضعفین افزود: تا زمانی که غده سرطانی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی ضعیف نشود، این اشغال‌ها ادامه خواهد داشت و راه‌حل مشکلات این است که مردم آمریکا بیدار شوند و بدانند منافع ملی و نام کشورشان فدای یک مشت گروه جنایتکار تروریست می‌شود.

 


فلسفه کیفر و پاداش
همانا خداوند:
ـ پاداش را بر اطاعت
ـ و کیفر را بر نافرمانی قرار داد
تا بندگان را از عذابش برهاند و به سوی بهشت بکشاند.
نهج‌البلاغه - حکمت 368

 


در کنگره شهدای ترور عنوان شد:
تولید 30 فیلم درباره شهدای ترور
بسیار ناچیز است
قائم‌مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به تولید تنها 30 فیلم درباره 17 هزار شهید ترور این عدد را بسیار ناچیز و تاسف بار عنوان کرد.
فیلم مستند «صبحانه‌ای با طعم مرگ» به کارگردانی محمد علی شعبانی روز گذشته در کنگره شهدای ترور به نمایش درآمد. «روح الله سهرابی» قائم‌مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سخنانی پیش از نمایش این مستند، اظهار داشت: عدم پوشش زندگی شهدای ترور در قالب آثار سینمایی یکی از غفلت‌های مهم سینمای ایران در شناسایی و نمایش مظلومیت این گروه از شهدا بوده است و امیدواریم برگزاری این کنگره به زدودن این غبار مظلومیت کمک کند. وی در ادامه با اشاره به برخی تولیدات رسانه‌ای سینمای غرب، اظهار داشت: با وجود آنکه در ایران خانواده‌های متعددی داریم که بین چهار تا شش عزیز خود را تقدیم انقلاب و نظام کرده‌اند اما درباره زندگی آن‌ها اثر فرهنگی موثری تولید نشده و در کشوری مانند آمریکا اثری مانند: «نجات سربازان رایان» با تلفیقی از تخیل و واقعیت تولید و عرضه شده است.
سهرابی در ادامه با اشاره به تولید حدود 30 فیلم با موضوع شهدای ترور در دو سال اخیر در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: با وجود آنکه سوژه‌ها و موضوعات این فیلم‌ها از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به فیلمسازان مختلف سفارش داده شده است اما این آثار فضای حرفه‌ای و جذابی دارند که نمایش‌های خوبی در جشنواره‌های مختلف داشته باشند و امیدواریم به مرور نقص‌های موجود در این آثار برطرف شود هرچند تولید 30 فیلم در مقایسه با عدد 17 هزار شهدای ترور بسیار ناچیز و تاسف بار است.
واکنش منفی کاربران فضای مجازی
به حمایت هالیوودی از کودتای88
تولید یک فیلم در حمایت از کودتای سال 88 علیه جمهوری اسلامی ایران در هالیوود با واکنش منفی کاربران فضای مجازی مواجه شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، روز گذشته اخبار و عکس‌هایی از فیلم «گلاب» با موضوع ناآرامی‌های سال 88 ایران در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شد. این عکس ها، بازسازی اغتشاشات و آشوب‌های خیابانی اراذل و اوباش موسوم به جنبش سبز(!) در تهران را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه این است که «جان استوارت» کارگردان این فیلم هم در پشت دوربین فیلم «گلاب» با دستبند سبز حضور یافته است. سازندگان این فیلم مدعی هستند که نگاهشان به وقایع سال 88 ایران بی‌طرفانه است. اما از آنجاکه منبع تولید فیلم «گلاب» خاطرات مازیار بهاری (جاسوس فراری انگلیس از تهران) است، از هم اکنون می‌توان مقصد و مقصود این فیلم را پیش‌بینی کرد. اما انتشار عکس‌های مذکور، واکنش منفی اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان سایت‌های خبری را در پی داشت. حتی بیشتر بازدیدکنندگان سایت‌های همسو با جریان به اصطلاح اصلاح طلب هم حمایت از کودتا علیه رأی مردم ایران در سال 88 توسط این فیلم هالیوودی را محکوم کردند. گفتنی است، فیلم «گلاب» دنباله فیلم ضدایرانی «آرگو» است و با توجه به رویکرد سیاسی اش از شانس‌های اصلی کسب جوایز مراسم اسکار سال آینده به حساب می‌آید.

 


و عاشورای سال 61 (هـ .ق) هنوز پایان نیافته است، قصه پر غصه کربلا همچنان جاریست و داستان شام، خیال تمام شدن ندارد!
آری داستان مظلومیت حسین(ع) و زینب(س) در کربلا،‌ داستان جسارت به خواهر حسین(ع)‌ در های و هوی کشنده انبوه مردمان بی‌غیرت شام، داستان بی‌مهری بر دختر حسین(ع) در کوچه‌های تهمت و تحقیر شام، در خنده‌های شوم زجر‌آور شامیان، همچنان ادامه دارد!
نمی‌دانم چرا داغ اهل بیت(ع)، همه از شام آغاز می‌شود و به شام ختم می‌گردد.
بی‌جهت نیست که وقتی از فرزند حسین(ع) و امام بر حق بعد از او، سوال می‌کنند که از حوادث کربلا کدامیک جانسوزتر بود و دل داغدار شما را داغدارتر کرده است، سه بار و با تاکید می‌گویند: «الشام،‌ الشام، الشام».
و 1373 سال بعد، یعنی در سال 1434 (ه.ق) دوباره داستان شام تکرار می‌شود. داستان هتک حرمت به حرم شریف حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س).
آری خبر کوتاه بود و تکان‌دهنده؛ دشمنان خدا و رسول خدا؛ بارگاه زینب کبری (علیها سلام) و خواهر سیدالشهدا را مورد هجمه قرار دادند و تمام شد.
اما این بار شیعیان غیور از سراسر جهان برمی‌خیزند، همه عباس می‌شوند برای زینب(س)، می‌گویند اگر در هزار و اندی سال پیش زینب در جمع شامیان بیدادگر، محرمی نداشت، حسین و عباسی نداشت، اما امروز ما زنده‌ایم و تا آخرین قطره خون خویش، از حریم اهلبیت دفاع خواهیم کرد. آمده‌ایم تا بگوییم:
«کلنا عباسک یا زینب» ما همه عباس تو هستیم ای زینب
فرقی نمی‌کند از کدام خاک باشیم ایران، عراق، سوریه. مهم این است که به شوق حرمی آمده‌ایم که هر خشت آن، در یک عمر «یا حسین(ع)» گفتن ما ریشه دارد. عمری گفته‌ایم «یالیتنا کنا معک» و حالا وقت آن است که این ادعا را ثابت کنیم.
آمده‌ایم تا سپاه بین‌المللی شیعیان، برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) را تشکیل دهیم. سپاهی که تاکنون شهدای زیادی را در راه دفاع از حرم تقدیم کرده است از محسن حیدری، مهدی عزیزی، رضا کارگر برزی و ... در ایران، تا عبدالامیر الربیعی، سعد عبدالقادر، ارفد محسن الحمیداوی و... از عراق، تا شهید عباس ترحینی از لبنان، همه از شهدای این راه مقدس بوده‌اند.
شور و اشتیاق جوانان عراقی برای ثبت‌نام و اعزام به سوریه به حدی است که تنها یکی از فرم‌های ثبت‌نام اعزام به سوریه در شهر بغداد آن هم فقط طی یک روز شامل 500 داوطلب می‌شود که انگیزه خود برای ثبت‌نام را دفاع از حرم حضرت زینب(س) اعلام کرده‌اند.
و یکی از همین مشتاقان مدافع حرم، «علی دراجی» از جوانان پرشور عراقی است که دانشجوی رشته حقوق ورودی سال 91 دانشگاه شهید بهشتی تهران است. او که جزو یگان مدافعان حرم حضرت زینب(س) بوده در این راه نیز به شهادت می‌رسد.
با پای سعی خود به کجا می‌توان رسید؟!
این راه را تمام، به پای تو آمدیم
مدافعان حرم تنها به شیعیان و مسلمانان محدود نمی‌شوند، جوانمردی و مردانگی، مسیحیان را نیز به این راه مقدس فرا می‌خواند.
«دانی جورج جحا» مسیحی نیز هنگامی که می‌فهمد سلفیون قصد حمله و تخریب حرم حضرت سکینه(س) دختر امیرالمومنین علی(ع) را دارند، به یاری هموطنان مسلمان خود شتافته و با پوشیدن لباس رزم، همسنگر و همرزم با آنان، به دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و شهد شیرین شهادت را می‌نوشد.
و پیکر برخی از این شهدا نیز بعد از شهادت توسط وهابیون ربوده می‌شود تا سند دیگری بر مظلومیت شهدای مدافع حرم باشد.
شدت درگیری‌ها به قدری زیاد است که مدافعان موفق نمی‌شوند پیکر شهدا را به عقب بکشانند و وهابیون پیغام می‌فرستند که برای تحویل پیکر این دو شهید باید یک اسیر وهابی آزاد و 10 میلیون لیره سوری تحویل آنها شود وگرنه پیکر این دو شهید را جلوی سگ‌ها خواهند انداخت!
آری ما حاضریم در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) هزار بار تکه تکه شویم اما شرمنده مولایمان صاحب‌الزمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء نباشیم.
چشمم دچار گریه بی‌انتها شده
دریا شده، به غصه و غم مبتلا شده
یاد تو ام، ‌به یاد تو از سال شصت و یک
یک زینبیه در دل تنگم بنا شده
چشم مزار داشتنت را نداشتند!
وهابی است و فتنه دوباره به پا شده
بانو خودت بگو چه شده، ما شنیده‌ایم
پای حرامیان به حریم تو وا شده
دیروز خیمه تو و امروز مرقدت ...
این روزها دمشق شما کربلا شده!
سمیرا خطیب‌زاده

 


کارشناس مصری مسائل استراتژیک با غیر قابل قبول دانستن هرگونه حمله نظامی به سوریه، تاکید کرد که یورش به سوریه و اشغال آن همانند اشغال عراق و لیبی با وجود متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی دمشق،‌ امری بعید به نظر می‌رسد.
سرلشکر «احمد عبدالحلیم» کارشناس مصری مسائل‌استراتژیک در گفت‌وگو با فارس ، با غیر قابل قبول دانستن حمله نظامی به سوریه، افزود: دخالت نظامی در هر کشوری در راستای دستیابی به اهداف کشورهای متجاوز است، با عنایت به تحولات پیچیده سوریه، موضوع ورود نیروهای آمریکایی به سوریه – همانند ورود آنها به عراق- بسیار سخت به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به دیدگاه‌ شکل گرفته مبنی بر اینکه آمریکا خواستار نابودی کشورهای عربی است، اظهارداشت که آمریکایی‌ها مایل به ریسک کردن و ورود به جنگ در شرایط حاضر نیستند، علاوه بر دیدگاه شکل گرفته نزد ملت‌ها در قبال سیاست‌های آمریکا، متحدان منطقه‌ای سوریه از جمله ایران و حزب الله و همچنین متحدان بین‌المللی دمشق از جمله روسیه و چین، موضوع ورود نیروهای آمریکایی به خاک سوریه را به امری بعید تبدیل کرده است. ولی این امر به معنی نفی احتمال حمله محدود آمریکا به سوریه نیست.
عبدالحلیم هدف آمریکا از حمله محدود به سوریه را فلج کردن تعدادی از دستگاه‌های نظامی این کشور خواند و تاکید کرد که اعلان موضوع جنگ از سوی آمریکا در چند روز گذشته و اینکه این حمله منتظر تصمیم اوباماست؛ بیانگر این موضوع است که آمریکا همچنان در حال مذاکره در خصوص این جنگ است. بویژه اینکه مواضع محافل بین‌الملل مخصوصاً بعد از تاکید انگلیس مبنی بر عدم مشارکت در جنگ احتمالی، این حمله را تشویق نمی‌کنند.
وی درباره موضع اخیر مصر مبنی بر عدم مشارکت در دخالت نظامی علیه سوریه، گفت: این تصمیم ناشی از ملی گرایی مصر و قومیت عربی حاکمیت قاهره است و همچنین دلیلی بر آغاز مرحله دست کشیدن از دنباله‌روی از آمریکاست.

 


معاون نخست‌وزیر روسیه از آمادگی کشورش برای فروش نوعی سامانه پدافند مشابه اس-300 به ایران خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اینترفکس روسیه «دمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر این کشور گفته این سامانه پدافند هوایی شبیه سامانه «اس-300» است.
با این حال، وی نام این سامانه پدافند هوایی را اعلام نکرده است.
طبق گفته معاون نخست‌وزیر روسیه، شرط فروش این سامانه این است که ایران شکایتش در پرونده فروش سامانه اس-300 را پس بگیرد.
قرارداد فروش سامانه «اس-300» به ایران، در سال 2007 میلادی امضا شد اما در سال 2010 در پی تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، این قرارداد از سوی روسیه و تحت فشار شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی لغو شد.
ایران در واکنش به لغو این قرارداد شکایتی علیه شرکت روسی سازنده این سامانه به دادگاه بین‌المللی داوری ژنو ارائه کرد و خواستار دریافت 4 میلیارد دلار غرامت شد.
اخیرا روزنامه کامرسانت روسیه به نقل از مقامات مسکو نوشته بود که مقامات روسیه حاضرند برای حل و فصل اختلاف با ایران به خاطر اجرا نکردن قرارداد تحویل سیستم‌های «اس-300»، سیستم‌های موشکی پدافند هوایی «آنتی 2500» را به ایران عرضه کنند. این گزارش حاکیست سامانه پدافند هوایی آنتی-2500 نوع تغییر شکل یافته سیستم اس-300 است که در گذشته به درخواست پدافندهوایی نیروی زمینی روسیه ساخته شده است. آن‌گونه که منابع «کامرسانت» خاطر نشان کرده‌اند سیستم‌های موشکی پدافند هوایی «آنتی 2500» از لحاظ حقوقی مشمول قطعنامه شورای امنیت نمی‌شوند اما مسئولان صادرات تسلیحاتی روسیه هنوز به طور رسمی درباره این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند.

 


معاون ستاد کل نيروهای مسلح با بیان اینکه دولت و مردم سوریه آماده مقاومت و مقابله با دشمن هستند، تاکید کرد سوریه تصمیم گرفته است بماند و متجاوزان را با شکست بدرقه خواهد کرد.
سردار «سيد مسعود جزايری» معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح با اشاره به اینکه آمریکا تحت فشار لابی صهیونیست‌ها، سیاست جنگ‌افروزی را در منطقه دنبال می‌کند، اظهار داشت: هدف نهایی این سیاست، تضعیف کشورهای اسلامی است اما اینکه تهدیدهای اخیر آمریکا در مورد سوریه تا چه اندازه جدی است به این پرسش برمی‌گردد که آیا آمریکا قادر است پیامدهای یک اقدام نظامی علیه این کشور را کنترل و مدیریت کند؟
وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت شواهد و قرائن بیانگر این است که آمریکا و متحدین آن می‌توانند جنگ‌افروزی کنند ليکن قادر به مهار و کنترل آن نخواهند بود و این بزرگترین چالش برای آمریکا به حساب می‌آید. سردار جزایری در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تهدید اخیر آمریکا برای حمله به سوریه چیست؟ تصریح کرد: هر گونه جنگ‌افروزی جدید در منطقه آتش‌بازی خطرناک به حساب می‌آید؛ در این آتش‌بازی منافع موجود آمریکا در منطقه، حامیان آمریکا و به‌خصوص صهیونیست‌ها به شدت به خطر خواهد افتاد و خط (قرمز) سوریه مین‌ریزی شده است. معاون ستاد کل نيروهای مسلح ارتش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران خاطر نشان کرد: دولت و مردم سوریه آماده مقاومت و مقابله با دشمن هستند؛ بیش از دو سال جنگ تحمیلی به این کشور، از این کشور جامعه‌اي مقاوم و با تجربه جنگی بسیار بالا ساخته است و سوریه تصمیم گرفته است بماند و متجاوزان را با شکست بدرقه خواهد کرد. وی افزود: هر اندازه ملت سوریه ملتی مقاوم و با انگیزه است، اسرائیلی‌ها ضعیف، ترسو و زبون هستند؛ بررسی جامعه‌شناختی سایر هم‌پیمانان آمریکا نیز بیانگر آن‌است که هیچ یک از آن‌ها آمادگی جنگی ندارند.

 


چین سوم برگ‌ سبز چای از 32 هزار هکتار از باغ‌های استان‌های گیلان و مازندران آغاز شد.
رئیس سازمان چای کشور روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: 60 هزار خانوار چایکار این دو استان، در سه مرحله بهاره، تابستانه و پائيزه برگ سبز چای برداشت می‌کنند.
علی محرر با اشاره به ادامه چین سوم برگ سبز چای تا اواسط مهرماه افزود: پیش‌بینی می‌شود چایکاران در چین سوم بیش از 30 هزار تن برگ سبز برداشت کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان چایکار استان‌های گیلان و مازندران در چین‌های بهاره و تابستانه 61 هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 550 میلیارد ریال برداشت کردند که 52 درصد درجه یک و بقیه درجه دو بود.
به گفته محرر تاکنون 320 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران به حسابشان واریز شده که 240 میلیارد ریال سهم دولت و بقیه سهم کارخانه‌داران بوده است.
وی اضافه کرد:‌ از برگ سبز چای برداشت شده در چین‌های اول و دوم، 13 هزار و 800 تن چای خشک در کارخانه‌های چای‌سازی تولید شده است.براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید هر کیلو برگ سبز چای درجه یک 12 هزار ریال و درجه دو شش هزار و 500 ریال تعیین شده است.

 


پروژه مرکز تبادل ترافیک اینترنت کشور (LXP) با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی در مراسم افتتاح این پروژه اظهار کرد: لازم است که ما حتما قدرت نرم خود را از طریق ICT افزایش دهیم چرا که دنیای امروز، دنیای قدرت نرم است.
وی در عین حال یادآور شد: در این میان ترانزیت نقش بسیار مهمی دارد و توجه به این موضوع به دلیل موقعیت استراتژیک ایران و همین‌طور به دلیل موضوعات امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما تبدیل به هاب منطقه شویم لازم است فقط به داخل کشور توجه نداشته باشیم و به عرصه‌های خارجی نیز دقت داشته باشیم.
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: لازم است که حتما خدماتی که از سوی این اپراتورها ارائه می‌شود، کیفیت بالا داشته باشد و براساس کیفیت از مردم هزینه دریافت شود.
وی تاکید کرد: به همین دلیل ایجاد رقابت بین اپراتورهای مختلف و نظارت کامل بر عملکرد آنها از جمله اهداف مهم ماست و باید حتما همگام با توسعه زیرساخت‌ها با جدیت بر افزایش کیفیت این اپراتورها نیز نظارت کامل صورت گیرد.
او با اشاره به این که خدمات تلفن ثابت در کشور انحصاری است، ادامه داد: متاسفانه برخی از اپراتورها فکر می‌کنند همین که یک پروانه فعالیت گرفته و سرویسی به مردم ارائه و هزینه‌هایی دریافت می‌کنند کار به پایان می‌رسد اما از نظر من باید رقابت اپراتورها روز به روز بیشتر شود، البته در زمینه تلفن ثابت در حال حاضر نوعی انعطاف وجود دارد که باید به حال آن هم فکری جدی بکنیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: نباید مبنای خدمات دریافت هزینه باشد بلکه باید هزینه‌ها بر اساس کیفیت از کاربران دریافت شود.
واعظی گفت: در سال‌های اخیر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بی‌مهری قرار گرفته اما با بیان این مطلب بنا ندارم که به گذشته برگردم، می‌خواهم از این نکته استفاده کنم و به همکارانم بگویم که عقب هستیم و خدمات ICT کنونی لایق این ملت نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اشتغال بسیاری از جوانان و متخصصان ایرانی در شرکت‌های معتبر خارجی گفت: ما به پول و تجربه نیاز داریم، اما مهمتر از آن نیروی متخصص در کشور برای دولت و بخش خصوصی یک سرمایه عظیم است و باید تلاش کنیم که از نیروهای متخصص دارای مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در پست‌های وزارت ارتباطات استفاده شوند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت روحانی اشتغال است گفت: یکی از عرصه‌هایی که دولت برای اشتغال روی آن حساب کرده ICT است، زیرا در این حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط به راحتی می‌توانند تشکیل شوند، در این عرصه بخش خصوصی راحت‌تر از بخش‌های دیگر می‌تواند پا بگیرد و اشتغالی در سطح دیپلم و پایین‌تر ایجاد شود.
وی در این خصوص توضیح داد: برنامه ما باید به گونه‌ای باشد که کسی که در منزل از اینترنت استفاده می‌کند بتواند نیازمندی‌های خود را رفع و رجوع کند. ضمن اینکه علاقمند به داشتن خانواده‌های سالم ایرانی هستیم و هیچ‌گاه نمی‌توانم به عنوان یک فرد مسئول در مقابل دغدغه تهدید اینترنت بی‌تفاوت باشم.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
تیم دانش‌آموزی ساوه طلای جهانی مسابقات لیگ جهانی «پایا» رشته ریاضی را به خود اختصاص دادند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ساوه گفت، در ششمین دوره لیگ بین‌المللی «پایا» که در تهران برگزار شده تیم دانش‌آموزی ساوه متشکل از «مرتضی علیخانی»، «پارسا احمدی»، «امیرسعید بابایی»، «محمد پارسیان» و «محمد بدیعی‌فر» هم مدال طلای انفرادی و هم طلای تیمی را کسب کردند.
محمد رشیدی افزود: در این رقابت‌ها، 450 دانش‌آموز و90 تیم از کشورهای (فرانسه، انگلیس، لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان، نیجریه، تانزانیا، هندوستان شرکت داشتند. وی اظهار داشت: در این رشته‌ - ریاضی- پس از تیم دانش‌آموزان ساوه، تیم‌های دانش‌آموزی استان مازندران و تیم دانش‌آموزی کشور فرانسه به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

 


در هشتمین روز از شهریور با تغییر ناگهانی هوا، رعد و برق و بارش باران و برف ارتفاعات علم‌کوه و تخت سلیمان کلاردشت سفیدپوش شد.
به گزارش خبرنگار مهر از کلاردشت، بارش تگرگ و برف در منطقه حصارچال و سیاه کمان از عصر جمعه آغاز و کوهنوردانی را که از مسیرهای مختلف در حال صعود به قله علم‌کوه و تخت سلیمان بودند غافلگیر کرد.
علم‌کوه و تخت سلیمان دومین قله‌های مرتفع کشورمان هستند که با ارتفاع 4850 و 4800 متر یکی از مناطق گردشگر پذیر ایران و جهان است که در جنوب شهرستان کلاردشت قرار دارد.
استان مازندران را براساس خصوصیات دما و بارش و توپوگرافی منطقه می‌توان به دو نوع آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی تقسیم کرد. آب و هوای کوهستانی خود بر دو نوع معتدل کوهستانی و سرد کوهستانی است.

 


کارشناس هواشناسی از نفوذ توده هوای خنک در سواحل شمالی کشور خبر داد و گفت: آسمان پایتخت بارانی می‌شود.
به گزارش فارس، محمد اصغری با بیان اینکه شرایط جوی در استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل، گیلان، آذربایجان‌، زنجان، قزوین، البرز، تهران و قم طی سه روز آینده پایدار خواهد ماند، افزود: بیشترین مقدار بارش به میزان 20 میلی‌متر و در استان مازندران خواهد بود.
وی ادامه داد: بارش باران امروز کمی محدودتر می‌شود به طوری که در این روز شاهد بارندگی در استان‌های هرمزگان، کرمان، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، تهران، البرز، گلستان و شمال سمنان خواهیم بود.
این کارشناس هواشناسی در ادامه از نفوذ توده هوای خنک طی بعدازظهر امروز در سواحل شمالی کشور خبر داد و گفت: این امر سبب کاهش محسوس دمای هوا (4 تا 7 درجه‌ای)، بارش باران و همچنین مواج شدن دریای خزر خواهد شد.
به گفته وی، شرایط ذکر شده برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات مرکزی البرز پیش‌بینی شده است.
این کارشناس هواشناسی از وزش باد در مناطق مختلف کشور سخن به میان آورد و اظهار داشت: پدیده رایج در روز‌های اخیر وزش باد خواهد بود و بر همین اساس به کشاورزان پیشنهاد می‌شود که زمان سم‌پاشی را به اوایل صبح یا ساعت‌های پایانی شب موکول کنند.
وی با اعلام اینکه در زابل و شرق کشور وزش باد از شدت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت، گفت: این امر سبب توفان شن در این مناطق به ویژه در هیرمند، زابل و نهبندان می‌شود.
به گفته وی؛ سرعت وزش باد در مناطق یاد شده برابر 60 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
اصغری در ادامه از کاهش نسبی دمای هوا در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: از دوشنبه کاهش دما در سواحل کشور به دلیل ورود توده خنک می‌تواند بین چهار تا هفت درجه سانتی‌گراد باشد که تاثیر خود را در تهران نیز خواهد گذاشت.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
قرارداد ساخت 5‌تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای ماهشهر، آبادان، خرمشهر، شادگان و بندر امام در قالب فاینانس با شرکت چینی به امضا رسید.
مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان با عنوان این مطلب افزود: کار اجرایی این 5 تصفیه‌خانه که فاز اول آن دارای ظرفیت 230 هزار متر مکعب است 3 سال به طول می‌انجامد و مبلغ پروژه 46 میلیون یورو، معادل 190 میلیارد تومان است.
محمدعلی صنیعی نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد تصفیه‌خانه‌های بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه و بستان نیز در دست مناقصه بین‌المللی است و ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها 180 هزار متر مکعب در شبانه‌روز است.
مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با تاکید بر تاثیر مثبت انتشار اوراق مشارکت در بهره‌گیری از شبکه‌های فاضلاب افزود: با پیگیری‌هایی که از سال 89 برای انتشار اوراق مشارکت تصویب شد در سال اول 270 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید و با بهره‌گیری از این اوراق حجم وسیعی از شبکه فاضلاب در 16 شهرستان خوزستان اجرا شد.
وی با اشاره به این که سال گذشته نیز حدود 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت در استان به فروش رساندیم گفت: اگر فروش اوراق مشارکت در استان صورت نمی‌گرفت حداقل 9 سال طول می‌کشید که این پول را به ما بدهند و قطعا چنین پول و اعتباری دیگر هیچ وقت نصیب ما نخواهد شد.
صنیعی‌نژاد گفت: در صورتی که مرحله سوم فروش اوراق امسال نیز اجرا شود پیش‌بینی می‌کنیم که درصد احداث فاضلاب از 42 درصد به 85 درصد در کل استان و 100 درصد در 16 شهر برسد.
وی در ادامه گفت: در سال گذشته کل میزان فروش اوراق مشارکت آب و فاضلاب کشور 530 میلیارد تومان بوده که 270 میلیارد از آن مختص خوزستان بوده است.
وی از افتتاح تصفیه‌خانه شوشتر با ظرفیت 12 هزار متر مکعب و تصفیه‌خانه دزفول با ظرفیت 40 هزار مترمکعب به عنوان آخرین پروژه‌های بهره‌برداری شده در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر مطالعات لازم بر روی 13 شهرستان استان صورت گرفته که برآورد مطالبات آنها برای تاسیس شبکه، ایستگاه و تصفیه‌خانه 1000 میلیارد تومان است و قطعا اگر اعتبار لازم را در اختیار ما قرار دهند، آمادگی شروع کار را داریم.
وی کمک و همیاری مردم در اجرای طرح‌های فاضلاب را مورد تاکید قرار داد.

 


ورامین- خبرنگار کیهان:
در سی و یکمین جشنواره هنرهای آوایی کشور دانش‌آموزان ورامینی رتبه نخست این جشنواره را کسب کردند.
این جشنواره که در شهرستان نیشابور به مدت 10 روز برپا شد، برترین‌های سرود دانش‌آموزی سراسر کشور در دو بخش پسر و دختر با یکدیگر به رقابت برخاستند. براساس این گزارش، در بخش‌های پسران و دختران گروه‌های سرود ورامین حائز رتبه اول سرود تلفیقی شدند.
با توجه به کسب این نتایج داوران جشنواره به شهرستان ورامین «لقب بام سرود ایران» را دادند و اظهار داشتند شهرستان‌های استان تهران در هر دو بخش رتبه اول را کسب کرده که می‌بایست بام سرود ایران نام گیرد.

 


ساری-خبرنگار کیهان:
مدیر کل شیلات مازندران از رهاسازی بیش از 64 میلیون بچه ماهی سفید در 20 تا از رودخانه‌های مستعد استان خبر داد.
حسن حبیب‌نژاد به خبرنگار کیهان گفت: ماهی سفید یکی از گونه‌های با ارزش دریای خزر است که حدود 85 درصد از میزان صید در تعاونی‌های صیادی مازندران را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: از آغاز طرح رهاسازی بچه ماهی سفید در 20 رودخانه مستعد مازندران تعداد 64 میلیون و 949 هزار و 220 قطعه بچه ماهی سفید توسط مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری در سال 92 رها‌سازی شده است.
حبیب‌نژاد اظهار داشت: رهاسازی بچه ماهی سفید توسط مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 44 درصد افزایش داشته است.مدیر کل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: با رهاسازی 65 میلیون قطعه بچه ماهی انتظار می‌رود با توجه به ضریب بازگشت شیلاتی 7 میلیون و 800 هزار قطعه ماهی سفید توسط صیادان، صید و وارد بازار مصرف شود.

 


سازمان پزشکی قانونی با اعلام کاهش 3/19 درصدی تلفات رانندگی در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته از مرگ 1560 تن در حوادث رانندگی در تیرماه سال جاری خبر داد.
در تیرماه سال گذشته بالغ بر 1933 نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.
از کل فوتی‌های حوادث رانندگی تیرماه 1206 تن مرد و 354 تن زن بودند. همچنین در تیرماه امسال از کل فوتی‌های حوادث رانندگی 1014 تن در جاده‌های برون‌شهری، 437 تن در مسیرهای درون شهری، 102 تن در محورهای روستایی و هفت تن در مسیرهای نامعلوم جان باختند.
براساس این گزارش در تیرماه امسال 31 هزار و 920 تن مصدوم به دنبال حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع شدند که 23 هزار و 363 نفر از آنان مرد و 8557 تن دیگر نیز زن بودند. آمار مصدومان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1/4 درصد افزایش یافته است.
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، در چهارماهه نخست امسال استان‌های فارس با 556، خراسان‌رضوی با 452 و استان تهران با 423 مورد بیشترین و استان‌های ایلام با 46، کهگیلویه و بویراحمد با 67 و یزد با 73 مورد کمترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند.
از کل تلفات حوادث رانندگی چهار ماهه امسال 3919 تن در جاده‌های برون‌شهری، 1645 تن در مسیرهای درون شهری، 486 تن در مسیرهای روستایی و 33 تن در مسیرهای نامعلوم جان باخته‌اند.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
دومین هم‌اندیشی آسیایی الکترومغناطیسی و مهندسی فوتونیک با حضور دانشمندانی از آلمان، ایتالیا، دانمارک و کانادا در تبریز برگزار شد.
حسن غفوری‌فرد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: نباید به دستاوردهای کنونی بسنده کرد و باید دنبال اقتدار علمی بود، چرا که اقتدار علمی موجب قدرت ملی می‌شود.
این گزارش حاکی است، هم‌اندیشی مزبور با همکاری دانشگاه «وان» ترکیه ترتیب یافته و برای آن 200 مقاله ارسال شده بود که 86 مقاله ارائه شد و 44 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه پوستری بود.
به غیر از افتتاحیه هم‌اندیشی، بقیه برنامه‌های آن به زبان انگلیسی بود و هدف از برپایی آن ایجاد ارتباط بین محققان داخلی با اساتید برجسته خارجی، بررسی و معرفی قابلیت‌های الکترومغناطیسی برای افزایش رفاه و بهبود کیفیت زندگی جوامع بشری اعلام شد.
در این نشست که به مدت 3 روز در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد از مهندس حسن غفوری‌فرد و دکتر پرویز جبه‌دار مارالانی استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تجلیل شد.
در هم‌اندیشی تبریز، اساتیدی از کشورهای دانمارک، آلمان و ایران به ترتیب در حوزه سلول‌های خورشیدی، نانو ذرات مهندسی شده برای کاربردهای سلامت و انرژی و نیز تحولات تولید فناوری، سخنرانی کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10