(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 شهریور 1392 - شماره 20581

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ریاضی اعتدال در عزل و نصب‌ها
 با تصویب نمایندگان مجلس
دولت ملزم به پیگیری حقوق تضییع‌شده ملت ایران در جریان کودتای ۲۸ مرداد شد
درمکتب امام
خارج از دستور
صالحی: مذاکرات ایران و آژانس پنجم مهر در وین برگزار می‌شود
مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه شد
با انتخاب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کاندیدای نهایی تصدی ریاست دیوان محاسبات مشخص شد
در جلسه هیئت دولت مطرح شد
تاکید رئیس‌جمهور بر پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب
هشدار سفرای ایران، روسیه و سوریه به آمریکا: حمله به سوریه اشتباه محاسباتی است
در حمله انتقام‌جویانه مردم عراق اتفاق افتاد
هلاکت 70 منافق در پادگان اشرف
رایزنی‌های ظریف با مقامات خارجی پیرامون تحولات سوریه
سفر مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه سوئیس به تهران
   


محمد اسماعیل امام‌زاده
در این دولت نیز همچون دولت‌های گذشته، موج تغییرات مدیریتی از عالی‌ترین سطوح وزارتخانه‌ای تا استانی آغاز شده و با استقرار وزراء، تغییر معاونان، مدیران ستادی و سپس مدیران کل استانی حتمی‌الوقوع خواهد بود، آنچنان‌که بروز و ظهور آن به چشم می‌آید.
آقای رئیس‌جمهور برای پرداختن سریع‌تر به کار و خدمت، از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کرد و در روز تحلیف، فهرست کابینه را به مجلس داد و به وزرای دارای رأی اعتماد نیز تأکید کرد تا با سرعت بیشتر تغییر و تحول حوزه مأموریتی خود را انجام دهند تا هرچه زودتر در مسیر کار و تلاش قرار گیرند و گفته می‌شود در این ارتباط، حتی آقای دکتر روحانی یک زمان خاصی را که کوتاه و حدود دو هفته‌ای است، برای اتمام عزل و نصب‌ها ذکر کرده‌اند. این تأکید و تسریع که از اراده کوتاه‌سازی زمان پرداختن به مقدمات نشأت می‌گیرد، و متن و هدف اصلی انتصابها، که تحول در فرآیند خدمت به مردم و نظام اسلامی است، را تعقیب می‌کند، مبارک و ستودنی است، اما در این مسیر پرشتاب، آفات و آسیبهایی وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود، نقض غرض پیش می‌آید، و اعتدالی را که آقای رئیس‌جمهور به عنوان منشاء تدبیر برای امیدآفرینی در جامعه اسلامی‌مان توصیف کرده‌اند، در عمل به وقوع نمی‌پیوندد. بدین جهت، با قبول این تغییر در سطح منطقی و معقول، توجه به نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد:
1. اصل کارآمدی نظام اجرایی، ملاک اول رئیس قوه‌مجریه اعلام شد که توانمندسازی هرچه بیشتر این مجموعه، می‌تواند نقطه آغاز حرکت برای تغییر مدیران تأثیرگذار باشد. ارتقاء کارآمدی نظام اجرایی، الا و لابد در گرو عزل و نصب‌ها نیست. هر چند که گاه انتصابها در مواقع و سطوحی ضروری به نظر برسد، بدین معنی نخواهد بود که شرط قطعی کارآمدی، حتمیت آمد و شد مدیران و نو نوار کردن شکل مدیریتها باشد. عملکرد برخی دولتهای گذشته در این زمینه، بدون آنکه فزونی توان مدیریتی را برای افزایش سطح کارآمدی و ارتقاء رضایتمندی جامعه به‌واسطه بالا بردن سطح خدمات و ترفیه امور اجتماعی را هدف قرار داده باشد، در تعقیب یکپارچه‌سازی سیاسی مدیران با رویکردهای خاص بوده، که این مشی و ممشا مورد اقبال جامعه قرار نگرفت و از آن به عنوان نقل و انتقال‌های اتوبوسی یاد می‌کردند. این عبارت، به صورت مثالی تلخ وارد ادبیات سیاسی اجتماعی کشورمان شد و شاید یکی از آرزوهای همیشگی مردم‌مان در حماسه‌آفرینی‌های انتخاباتی، پرهیز منتخبان از گزینش‌های غیرحکیمانه و کوچ‌های دسته‌جمعی سیاسی جناحی در عرصه‌های اجرایی باشد که امید می‌رود در دولت یازدهم این آرزو جامه‌عمل به خود بپوشاند.
2. همان‌گونه که برای فهرست وزراء پیشنهادی طی دو ماه گمانه‌زنی‌های فراوان از سوی گروه‌های سیاسی با اعلام اسامی خاص، فضایی به‌وجود آمده بود که دکتر روحانی ناچار به این توضیح شد که در انتخاب وزراء خودآزادانه اقدام کرده و تحت تحمیل جناح‌های سیاسی نبوده، هرچند این توضیح از ناحیه برخی صاحب‌نظران به‌دلیل ترکیب کارگزارانی کابینه مورد قبول قرار نگرفت و جوانان را به‌واسطه متوسط سن وزراء (59 سال) راضی نکرد، الان نیز پس از سطح معاونان وزراء، در سطح استانها گروههایی لیست مسئولان از استاندار گرفته تا مدیران کل و فرمانداران و روسای شهرستانی ادارات و دستگاه‌های دولتی را آماده کرده و رایزنی‌ها و لابی‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا بتوانند کارناوال اتوبوس‌ها را به راه اندازند و پروژه اسباب‌کشی پرحجم مدیران جدید را به اجراء گذارند. برای این مهم، وزراء و ستاد دولت باید فکر جدی و فوری کنند تا آثار روانی این غوغا، دولت و رئیس‌جمهور منتخب را نزد افکار عمومی به زیر سؤال نبرد که به هیچ‌وجه به نفع دولت تدبیر و امید نخواهد بود.
3. فقدان مکانیزم علمی و کارآ در انتخاب مدیران شایسته و دارای تسلط کامل به حوزه‌های تخصصی و طرح و برنامه‌های تحول‌انگیز و به تبع آن، عدم وجود نظام جامع مدیریتی در کشور که براساس هر انتخابات، دستخوش تغییرات و زیر و رو شدن ماهوی نشود، از مشکلات همیشه کشور ما است که مختص این دولت نیست. دولت یازدهم نیز تحت تأثیر این واقعیت، باید مراقبت نماید تا عوارض منفی آن به حداقل ممکن کاهش یابد. بهره‌گیری از استعدادهای خلاق و وارسته مدیریتی بدون عینک تک‌رنگ‌بینی و لحاظ خط اصیل اسلام و انقلاب در گزینه‌ها به عنوان معیار اصلی و به نمایش گذاردن کاربست مهربانی و مودت و مروت در نظام مدیریت کشور از سوی مدیران ارشد دولت، راهکاری برای کاهش عوارض منفی ناشی از جابه‌جایی دولتها پس از هر انتخابات ریاست جمهوری است.
4. میزان و سنجه گزینش مدیران اجرایی به‌ویژه در حوزه‌های صف، که شامل استانها و شهرستانها می‌شود، باید از معیارهای سیاسی و جناحی به توانمندیهای اجرایی و برخورداری از نصابهای کارآمدی تحول یابد تا در هر نقل و انتقال رئیس دولت و کابینه، هزینه‌های گزاف برای مجموعه عظیم مدیریت کشور به‌وجود نیاید و بی‌ثباتی موجب ریزش انگیزه‌ها در این عرصه نگردد. بدون تردید، حماسه مردم در فردای هر انتخابات زمانی به حماسه‌های دیگر منجر و متصل می‌شود که مدیریت بر استفاده از همه ظرفیتها در میان معتقدان به نظام اسلامی و ملتزمان به انقلاب ولایی‌مان توسط دولتمردان به خوبی اعمال و تدبیر شود. خط‌کش انقلاب اسلامی مبتنی بر اصل ولایت‌فقیه، موجب خط‌کشی بین نیروهای وفادار به آرمانهای امام و امت نمی‌شود. بدین اعتقاد، باید از ظرفیت مدیران با تجربه، که سرمایه‌های نظام اسلامی بشمار می‌روند، در همه شرائط استفاده کرد و مردم را از وجود آنان بی‌بهره نساخت، چیزی که مردم همواره در نظرسنجی‌ها به درستی بر آن تأکید و ابرام دارند.
5. کلید موفقیت دولت‌ها، استفاده حداکثری از فرصت‌ها و پرداختن جدی و مستقیم به اولویت‌ها و پرهیز شدید از حاشیه‌هاست. عزل و نصب‌ها خود از جنس ایجاد حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌پردازی‌هاست و اگر به مسئولیت فرد اصلح نینجامد و یا دچار پروسه طولانی در انتخاب‌ها گردد، علاوه بر خسرانها، تعمیق حاشیه‌ها و ترک‌خوردگی روابط ملت دولت را در پی دارد، که باید دولت یازدهم آگاهانه و عالمانه با این موضوع برخورد کند.
و سرانجام اینکه امید می‌رود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دولت یازدهم با استقرار کامل به اجرای برنامه‌های مورد نظر آقای دکتر روحانی، که در جریان انتخابات با طرح شعارهای جذاب و زیبا توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند، بپردازد و زمینه را هرچه سریع تر برای خلق حماسه اقتصادی و فرهنگی با اعتلای انقلاب اسلامی در جهان فراهم آورد. بعونه و نصرته.

 


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یک‌شنبه خود مصوب کردند، کارگروهی متشکل از شخصیت‌های کشوری و لشکری برای پیگیری و جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تشکیل ‌شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه طی سخنانی در نطق پیش از دستورخود، اظهار داشت: اخبار روزهای اخیر درباره سوریه مشحون از تفکر جنگ‌طلبی آمریکاست و علی‌رغم موج تنفر مردم کشورهای مختلف از چنین اقدامی، همچنان این کشور پیگیر اقدام نظامی علیه سوریه است.
وی با اشاره به همدستی کشورهای اسلامی با آمریکا تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه به آمریکا قول داده‌اند که هزینه عملیات نظامی را تقبل کنند. این دردناکترین بخش ماجراست که کشوری اسلامی و مدعی با همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دلال جنگ‌طلبی توسط آمریکا شده‌اند لذا علت عقب‌افتادگی و مشکلات امت اسلامی را باید در اینگونه اقدامات ریاکارانه و ناجوانمردانه جست‌وجو کرد.
لاریجانی ادامه داد: با اینگونه منطق عملیاتی که آمریکا این روزها در تبلیغات خود مطرح می‌کند، عملا تمامی نظامات بین‌المللی را «له» کرده است. اگر آمریکا به نظر شورای امنیت تمکین نمی‌کند چرا معتقد است در سایر شئون نظر شورای امنیت در سایر کشورها محترم باشد؛ این رفتار دوگانه در صحنه بین‌الملل ریشه نابسامانی‌ها و ناامنی در جهان شده است.
اصلاح طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها
در ابتدای جلسه نمایندگان گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی و ایرادات این شورا نسبت به طرح را برطرف کردند.
نمایندگان با اصلاح ماده ۳ این طرح مصوب کردند که تصمیم‌گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو برای داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی از اختیارات و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در کشور است.
نمایندگان همچنین با حذف تبصره ماده ۳ و الحاق یک بند به این ماده مصوب کردند شورای سنجش و پذیرش دانشجو موظف است در اجرای این قانون‌، سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی را رعایت کند.
تشکیل کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد
همچنین بهارستان‌نشینان در ادامه جلسه روز یکشنبه خانه ملت، به ادامه بررسی طرح پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران پرداخته و جزئیات آن را به تصویب رساندند.
بر اساس مصوبه مجلس، با توجه به افشا و اعلام رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه کشور ایران و لغو حاکمیت ملی و ورود خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است:کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فورا تشکیل دهد و هر سه ماه یک‌بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
بر اساس مصوبه مجلس، اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد به این شرح است:1- وزیر امور خارجه (رئیس کارگروه) 2- دادستان کل کشور 3- وزیر اطلاعات 4- نماینده تام الاختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 5- وزیر امور اقتصادی و دارایی 6- رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی 7- رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی 8- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی.
همچنین بر اساس تبصره ماده یک این طرح، کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.
نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۲، دولت را موظف کردند پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذیربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.
تصویب طرح تحقیق و تفحص
از عملکرد شرکت ملی مس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران را با ۱۵۰ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ رای ماخوذه به تصویب رساندند.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس طی سخنانی به عنوان یکی از تقاضاکنندگان انجام این تحقیق و تفحص اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم تذکراتی که طی یک سال گذشته به مسئولین وزارت صنعت و معدن و شخص رئیس‌جمهور داشتیم و همچنین علی‌رغم جلسه‌ای که مجمع نمایندگان استان کرمان در چنین روزهایی در سال گذشته با رئیس‌جمهور در خصوص مدیرعامل منصوب شده داشتیم، اما تجدیدنظری در این انتصاب صورت نگرفت در حالی که نمایندگان به دلیل تخصص و سوابق مدیریتی قبلی مدیر منصوب شده و مشکلاتی که وی داشته و پرونده‌هایی که در این زمینه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح شده بود، درخواست تجدیدنظر در این انتصاب را داشتند.
در ادامه این جلسه علاوردی دهقانی نماینده مردم ورزقان نیز به عنوان یکی از تقاضاکنندگان انجام این تحقیق و تفحص گفت:‌ با توجه به سوءمدیریت و مشکلاتی که در شرکت ملی صنایع مس ایران بوجود آمده، نه تنها تولید ما بالا نرفته بلکه شاهد کاهش تولیدات هم هستیم و در شرایطی که طبق قانون برنامه، باید تا پایان سال اجرای این قانون، به تولید ۶ هزار تن مس کاتود دست یابیم، اما با توجه به روند موجود و بررسی‌های صورت گرفته متاسفانه طی چند سال آینده نیز به این میزان تولید دسترسی نخواهیم داشت.
تعیین نحوه تشکیل
اتاق اصناف ایران
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را مورد بررسی قرار دادند و برای تامین نظر این شورا تعدادی از این ایرادات را رفع کردند.
بهارستان‌نشینان برای تامین نظر این شورا ماده ۲۷ لایحه اصلاح قانون نظام صنفی را مورد بررسی قرار دادند و ایرادات آن را رفع کردند.
پایان جلسه علنی
جلسه علنی مجلس با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول پارلمان که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید و وی نشست بعدی وکلای ملت را ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه هفته جاری و با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی مجلس اعلام کرد.

 


اهمیت نشر فرهنگ قرآن
اهمیت انتشارات، مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه‌ها ریخته می‌شود.
و «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا»
دماء شهدا اگر چه بسیار ارزشمند و سازنده است لکن قلم‌ها بیشتر می‌توانند سازنده باشند.
و اصولا، شهدا را قلمها می‌سازند و قلمها هستند که شهیدپرورند.
صحیفه نور - ج 16 - ص 137

 


درخواست لاریجانی برای رفع ابهامات واگذاری زمین نمایشگاه به صداوسیما
مشاور رئیس‌ مجلس از نامه لاریجانی به رئیس‌جمهور درباره مصوبه دولت دهم مبنی بر واگذاری زمین‌ نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما خبر داد .
حسن زمانی با اشاره به این مطلب اظهار داشت: آقای لاریجانی در این نامه به ابهامات موجود در این مصوبه برای واگذاری زمین نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما اشاره و خواستار اصلاح آن توسط دولت شده است.
مشاور رئیس مجلس به فارس گفت: اگر دولت اصل مصوبه دولت دهم را قبول داشته باشد می‌تواند با رفع ابهامات، آن را اجرایی کند.
پیشنهاد تشکیل شعبه ویژه اصل ۹۰ در قوه قضائیه
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرد در جلسه روز یکشنبه پیشنهاد تشکیل شعبه ویژه این کمیسیون در قوه قضائیه برای رسیدن به پرونده‌های ارجاعی مطرح شد.
مصطفی افضلی‌فرد با اشاره به جلسه عصر روز یکشنبه این کمیسیون اظهار داشت: این جلسه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این جلسه در رابطه با تسریع در بررسی پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون مواردی مطرح شد و آقای لاریجانی نیز بر اولویت‌بندی این پرونده‌ها تاکید کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهاد تشکیل شعبه ویژه در قوه قضائیه برای رسیدن به پرونده‌های ارجاعی از کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد چراکه طبق قانون رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی از کمیسیون اصل ۹۰ باید خارج از نوبت و به صورت فوری باشد که کمیسیون پیشنهاد دارد تا یک شعبه ویژه در قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شود.
وی در ادامه یادآور شد: همچنین تعدادی پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ در دست بررسی است که از جمله آن‌ها شکوائیه جمعی از نمایندگان و ۱۴ هزار نفر از مردم از ستاد نوسازی حمل و نقل و سوخت کشور است که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت .
وی به تسنیم گفت: همچنین پرونده مربوط به تاسیس تالار بین‌المللی در جزیره کیش که با اقدام کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان بازرسی کشور از انجام آن جلوگیری شده، در کمیسیون در حال بررسی است و تخلفات آن مورد رسیدگی قرار گرفته است و گزارش آن نیز به زودی آماده خواهد شد.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس در پنجم مهرماه در وین خبر داد.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه اخیر هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات بین ایران و آژانس گفت: مذاکرات بین دو طرف قطعی شده است و ان‌شاالله انجام خواهد شد. وی درباره زمان و مکان این مذاکرات اظهار داشت: این مذاکرات پنجم مهرماه بین ایران و آژانس در وین برگزار خواهد شد. همچنین صالحی موضوع مذاکرات بین ایران و آژانس را بحث مطالعات ادعایی عنوان کرد که از سوی کشورهای غربی به عنوان تخلف ایران مطرح شده است.

 


مراسم معارفه مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه کشورمان با حضور ظریف در تالار آیینه وزارت امور خارجه برگزار شد.
وزیر امور خارجه در این نشست هدف از انتخاب افخم به سمت سخنگویی را تبلیغاتی ندانست و گفت: فکر کردم از یک نمونه برجسته، پرسابقه در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای که از خوش حادثه متعلق به طبقه نسوان است، برای این وظیفه مهم تقاضای همکاری کنم.
ظریف با اشاره به ریاست مهمان‌پرست بر مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و همچنین سخنگویی عباس عراقچی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته دو مرد مسئول دیپلماسی عمومی، سخنگو بودند و البته هر دو توانمند، با سابقه و با تجربه و از خانم افخم تقاضا می‌کنیم که با صلابت و قدرت یک زن توانمند انقلابی و مسلمان این وظیفه را انجام دهد و برایشان آرزوی موفقیت داریم.
تکذیب اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم معارفه خود اظهارات منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در مورد سوریه تکذیب کرد.
به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، گفت: اظهارات رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف و از سوی دفتر ایشان نیز تکذیب شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سوریه را دژ مستحکم مقابله با رژیم صهیونیستی خوانده که با بهانه قرار دادن استفاده سلاح شیمیایی به دنبال حمله به این کشور می‌باشند.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از انتخاب «امین‌حسین رحیمی» در کمیسیون متبوعش به عنوان کاندیدای نهایی تصدی ریاست دیوان محاسبات کل ‌کشور برای معرفی به صحن علنی برای اخذ رأی اعتماد خبر داد.
«احمد امیر‌آبادی» نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای انتخاب کاندیدای نهایی تصدی ریاست دیوان محاسبات کل ‌کشور، اظهار داشت: «امین‌حسین رحیمی» دادستان فعلی دیوان محاسبات به عنوان کاندیدای نهایی تصدی ریاست این دیوان با اخذ 14 رأی از مجموع 27 آرای ماخوذه برای اخذ رأی اعتماد به صحن علنی معرفی می‌شود. وی افزود: اصغر گرانمایه‌پور، حسینعلی امیری و حمید سعادت دیگر کاندیداهای معرفی شده از طرف کمیته امور عمومی و دفاعی به کمیسیون بودند که در این جلسه حسینعلی امیری با اخذ 11 رای و حمید سعادت با اخذ 2 رأی نتوانستند به عنوان کاندیدای نهایی تصدی ریاست این دیوان به صحن علنی معرفی شوند.
امیر‌آبادی به فارس گفت: همچنین محمد‌قسیم عثمانی نماینده بوکان که از سوی کمیته عمومی به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شده بود، در این جلسه از کاندیداتوری انصراف داد.

 


رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با تشکر از بیانات دلگرم‌کننده رهبرمعظم انقلاب، از وزرا و دولتمردان خواست که پیگیر مطالبات رهبری باشند.
حسن روحانی در آغاز جلسه روز یکشنبه هيئت دولت، ضمن تقدیر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در نخستین دیدار هیئت دولت با ایشان، از بیانات دلگرم‌کننده و حمایت‌هایی که رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت تدبیر و امید و رئیس‌جمهور ابراز داشتند، تشکر و قدردانی
کرد.
روحانی در این جلسه از همه اعضای دولت خواست برای تحقق تمامی محورهای بیانات رهبری به‌ویژه تاکید ایشان بر پیشرفت همراه با عدالت، کنترل تورم و کمک به تولید ملی که در برنامه‌های دولت تدبیر و امید نیز مورد تاکید بوده است، به طور جدی اقدام کنند و گزارش‌های منظمی از اقدامات و نتایج را ارائه نمایند.
در این جلسه علاوه بر رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها حضور داشتند.
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز که یک‌شنبه از سوی روحانی به این سمت منصوب شده بود، در این جلسه حضور داشت.
مهمترین دستور کار این جلسه اصلاحیه بودجه سال 92 بود که مواردی از آن به تصویب رسید.

 


سفرای سوریه، روسیه و ایران ضمن هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره حمله به سوریه یادآور شدند که آنها باید قبل از دست زدن به چنین خطایی، محاسبات خود را برای مرحله پس از آن مرور کنند.
غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان طی نشست‌های جداگانه‌ای با همتایان سوری و روسی خود، آخرین تحولات منطقه به‌ويژه موضوع تهدید آمریکا علیه سوریه را مورد بررسی قرار داد.
«علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان با اشاره به روحیه بالا و آمادگی کامل ارتش و مردم سوریه برای دفاع از میهنشان، تاکید کرد: سخن گفتن از حمله محدود، به‌ موجب قوانین بین‌المللی حرفی پوچ و بی‌‌معنی می‌باشد و قطعا هرگونه حمله‌ای حتی به صورت محدود حمله به حاکمیت یک کشور تلقی شده و مستلزم پاسخ متناسب خواهد بود.
سفیر سوریه ضمن تصریح بر اینکه براساس شواهد و مدارک موجود، طرف استفاده‌کننده از سلاح شیمیایی علیه زنان و کودکان بی‌گناه، گروه‌های مسلح مورد حمایت کشورهای خارجی بوده‌اند، هشدار داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی باید قبل از دست زدن به چنین خطایی، محاسبات خود را برای مرحله پس از آن مرور کنند.
سفیر کشورمان نیز تلاش برای دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز و سیاسی برای سوریه را به نفع همه دانست و با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، ماجراجویی آمریکایی-صهیونیستی در منطقه را به زیان آنان و به مثابه انفجار بشکه باروت در منطقه برشمرد.
رکن‌آبادی با اشاره به سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به سوریه و لبنان، حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از مردم و نظام سوریه را مورد تاکید قرار داد.
«الکساندر زاسیپکین» سفیر روسیه در لبنان نیز با اشاره به وجود شواهد و اطلاعات موثق مبنی بر اینکه بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی گروه‌های مسلح مخالف نظام صورت گرفته، اضافه کرد: نباید اجازه داد طرفی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده، از این جنایت به نفع خود بهره‌برداری کند. زاسیپکین با یادآوری موضع ثابت روسیه در مخالفت با هرگونه حمله نظامی به سوریه گفت: آمریکایی‌ها قطعا در محاسبات خود درخصوص سوریه دچار اشتباه شده‌اند.

 


در پی حمله مردم و مجاهدین عراقی به پادگان اشرف در بامداد روز یک‌شنبه ده‌ها نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین از جمله چند نفر از اعضای کادر رهبری این گروهک در پادگان اشرف به هلاکت رسیدند.
گزارش‌ها حاکیست زهره قائمی، مسئول منافقین در عراق و معاون مریم رجوی و گیتی گیوه‌چیان مسئول اطلاعات و عملیات منافقین از جمله کسانی هستند که در درگیری با مردم خشمگین عراق در پادگان اشرف به هلاکت رسیده‌اند.
واحد مرکزی خبر نیز گزارش داد، تعدادی از منافقین نیز بشدت زخمی شده‌اند و منابع خبری از احتمال افزایش تلفات آنان سخن می‌گویند.
در سال 2011، نزدیک‌ به 3هزار نفر از اعضای گروهک منافقین به دنبال توافق آمریکا و دولت عراق به کمپ لیبرتی منتقل شدند، گروهک منافقین به بهانه‌های مختلف از جمله نگهداری از اموال پادگان اشرف در حدود 100 نفر از مزدوران خود را در این پادگان حفظ کرده بود.
دولت عراق مکررا ظرف ماه‌های گذشته درخصوص تخلیه پادگان اشرف به منافقین اخطار و تذکر داده بود، اما سرکردگان سازمان هر بار با روشی از این اقدام سر باز زدند.
اظهارات برخی مقامات سیاسی و امنیتی عراق نیز حاکی از آن بود که منافقین مستقر در اشرف در عملیات‌های تروریستی چند ماه اخیر عراق که هزاران کشته و زخمی به همراه داشته، دست داشته‌اند. با وجود این، سخنگوی نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق در واکنش به این حمله دخالت دولت را تکذیب و گفت: گزارش‌های ما حاکی از آن است که تعدادی از اعضای منافقین به دلیل درگیری‌های درون گروهی کشته‌ شده‌اند.
واکنش سپاه به هلاکت ده‌ها منافق در پادگان اشرف
در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی درباره هلاکت 70 عضو منافقین در پادگان اشرف تأکید کرد: بی‌تردید سرنوشت اجتناب‌ناپذیر و محتوم منافقین جز ذلت، آوارگی، درماندگی و نابودی کامل نخواهد بود.
در بیانیه سپاه آمده است:
سرانجام تقدیر الهی بر آن قرار گرفت که فرزندان رشید مجاهدان شهید عراقی با اقدامی انقلابی، انتقام تاریخی خود را از جنایت مشترک صدام و منافقین در انتفاضه شعبانیه که در آن هزاران زن و کودک بی‌گناه عراقی به شهادت رسیدند در لانه عنکبوتی منافقین رقم زده و عبرتی جاودانه و رشادتی ماندگار را به اثبات رسانند.
در این اقدام که منجر به هلاکت رسیدن قریب به هفتاد تن از کادرهای فاسد منافقین از جمله هفت تن از شورای رهبری و مسئولان اطلاعات و عملیات سازمان منافقین با بیش از 30 سال سابقه جنایت گردید، یقینا مایه تشفی خاطر امت اسلامی و خانواده‌های معظم شهدا خصوصا خانواده‌های معزز شهدای ترور خواهد شد.
بدون تردید دو ملت مسلمان ایران و عراق خاطرات تلخ خیانت‌ها و جنایت‌های منافقین پلید را هرگز فراموش نکرده و سرنوشت اجتناب‌ناپذیر و محتوم منافقین جز ذلت، آوارگی، درماندگی و نابودی کامل نخواهد بود.
سپاه، این انتقام الهی را از وعده‌های خداوند تبارک و تعالی می‌داند که در سالروز شهادت صالحان این امت، شهیدان رجایی و باهنر عنایت فرمود.
واکنش وزیر اطلاعات به هلاکت منافقین در اشرف
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در رسانه‌ها مطرح شده که معاون مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین و چند نفر از اعضای این گروهک در عراق به هلاک رسیده‌اند، آیا شما در جریان این موضوع هستید؟» گفت: مدت مدیدی است بین دولت عراق و همچنین کسانی که مقر اشرف را در تصرف خود دارند بحث و گفت‌وگوست. ممکن است آنها با اراده حاکمیت عراق مقابله کرده باشند و عراق نیز از حاکمیت خود دفاع کرده باشد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با دبیرکل سازمان ملل، وزرای خارجه نیوزلند، ونزوئلا و مشاور نخست‌وزیر پاکستان در مورد بحران سوریه با آنها رایزنی کرد.
محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گوی تلفنی با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، خطرات استفاده از زور و مداخله نظامی در سوریه را مورد تاکید قرار داد و مداخله نظامی در این کشور را دارای تبعاتی زیانبار و گسترده که کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود، دانست.
وی ضمن مردود دانستن استفاده از زور در حل و فصل بحران سوریه، بر آمادگی کشورمان جهت یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای خروج از بحران آن کشور تاکید کرد.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر یافتن راه‌حل سیاسی برای خروج از بحران تاکید کرد.
همچنین «الیاس خاوا میلانو» وزیر امور خارجه ونزوئلا یکشنبه شب در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن گفت‌و‌گو در خصوص توسعه مناسبات دوجانبه تهران-کاراکاس، پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه سوریه رایزنی کرد.
ظریف در ارتباط با مسئله سوریه با اشاره به اهمیت مواضع ضدجنگ کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، افزود: ما هم معتقدیم استفاده از سلاح شیمیایی به هر شکل و توسط هر کس محکوم است، ضمن اینکه همزمان اعتقاد داریم توسل به زور کاملا غیرقانونی و مخل امنیت و صلح بین‌المللی است.
وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این تماس تلفنی با اشاره به روابط دوستانه و نزدیک تهران- کاراکاس، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.
وی مخالفت کشورش با استفاده از زور و توسل به جنگ به جای اتخاذ راهکارهای سیاسی و گفت‌وگو در سوریه را مورد تاکید قرار داد.
در همین حال، وزیر امور خارجه نیوزیلند در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک انتصاب وی بر گسترش مناسبات ولینگتون-تهران تاکید کرد.
مک کالی در این تماس تلفنی با اشاره به مناسبات دوستانه و دیرینه بین دو کشور، حفظ و تقویت این مناسبات را خواستار شد.
ظریف نیز با اشاره به تحولات اخیر سوریه، هرگونه کاربرد تسلیحات شیمیایی را غیرقابل قبول دانست و مخالفت جمهوری اسلامی ایران را با تحرکات برخی کشورها در جهت راه‌اندازی جنگ جدیدی در منطقه و مداخله نظامی در سوریه محکوم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین طی تماس تلفنی با «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و جهان اسلام بویژه سوریه گفت‌وگو کرد.
در این تماس تلفنی دو طرف ضمن محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بر ضرورت حل و فصل بحران در این کشور از طریق گفت‌وگو و راهکارهای سیاسی تاکید کردند.
قطعی شدن سفر رئیس‌جمهور به نیویورک
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیئت‌دولت، در جمع خبرنگاران در مورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، اظهار داشت: از نظر ما سفر آقای روحانی به نیویورک قطعی شده است و ما کارهای لازم را انجام می‌دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر رئیس‌جمهور نیز انجام سفر به نیویورک قطعی است یا خیر، گفت: به ما اعلام کرده‌اند کارهای مربوط به این سفر را انجام بدهیم و اگر از نظر خودشان قطعی باشد، اعلام می‌کنند.
ظریف در مورد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله به سوریه با اجازه کنگره این کشور نیز گفت: کنگره آمریکا نمی‌تواند اجازه حمله دهد و این حمله از نظر حقوق بین‌الملل ممنوع است.
وی افزود: تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت شرایط خاصی می‌تواند اجازه اقدام جمعی آن هم تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را بدهد که آن نیز نیازمند مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است؛ بنابراین آقای اوباما نمی‌تواند حقوق بین‌الملل را به خواست خود تعبیر و تفسیر کند.
وی افزود: جدا از مباحث حقوقی، هرگونه استفاده از زور در منطقه آتشی را روشن می‌کند که خاموش کردن آن دشوار است.
ظریف در ادامه گفت: عاقلانه است که آقای اوباما از فرصت چند روزه ایجاد شده استفاده و به این موضوع مجددا فکر کند که جنگ‌افروزی به نفع هیچ‌کس نیست.

 


مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه سوئیس بامداد یک‌شنبه در راس هیئتی به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات کشورمان وارد تهران شد.
ولفگانگ آمادنوس برولهارت، در اولین روز اقامت خود در تهران با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا و ابوالقاسم دلفی، مدیرکل غرب اروپای وزارت امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدارها دو طرف با مرور دو جانبه ابراز امیدواری کردند از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و فضای به وجود آمده برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی بهره‌برداری کنند.
دو طرف هم‌چنین با بررسی و مرور تحولات منطقه‌ای، بر استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان راه برقراری صلح و امنیت در منطقه تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، سوئیس از جمله کشورهای اروپایی است که روابط نزدیکی با ایران دارد و در عین حال حافظ منافع آمریکا در ایران است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10