(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 شهریور 1392 - شماره 20581

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در دیدار با هیئت پارلمانی ایران
بشار اسد: مواضع اصولی ایران از حمله آمریکا به سوریه جلوگیری کرد
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
آیت‌الله جنتی:دشمن آرزوی تسلط بر سوریه را به گور خواهد برد
ایران در عزای ششمین پیشوای بزرگ انسانیت به سوگ نشست
عیادت نماینده رهبر معظم انقلاب از حبیب‌الله عسگراولادی
بدرقه باشکوه مردم تهران سنگ تمام گذاشتند
وزیر دفاع مطرح کرد
هشدار ۸ ماه قبل ایران درباره ورود محموله گاز «سارین» به سوریه
آخرین خبرها از وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن
 رئیس دانشگاه علامه‌ طباطبایی تغییر کرد
دوچرخه‌سواران پدافند هوایی ارتش مسیر قم به مشهد را رکاب زدند
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: 5/1 تا ۲ میلیون تومان به زائران حج برگردانده می‌شود
امام جمعه اصفهان در دیدار با معاون اول قوه قضائیه: قاضی باید تا زمان یقین در حکم بی‌طرف باشد
کاراته‌کار پیشکسوت اراکی مدال طلا گرفت
لرستان قهرمان مسابقات بوکس نوجوانان کشور شد
آشتی 20 طایفه بختیاری پس از 56 سال اختلاف
بهره‌برداری از طرح‌ هادی روستای درکان اصفهان
2 انتصاب جدید در وزارت آموزش و پرورش
   


حضرت امام‌خمینی (ره): چه غافلند دنیاپرستان و بی‌خبران که ارزش شهادت را در صحیفه‌های طبیعت جستجو می‌کنند و وصف آن را در سروده‌ها و حماسه‌ها و شعرها می‌جویند... حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد.

 


رئیس جمهور سوریه ضمن قدردانی از کمک‌ها و مواضع حمایتی ایران از سوریه،تاکید کرد: موضع‌گیری اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه از عوامل مهم در جلوگیری از حمله آمریکا و هم پیمانانش بوده است.
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دیدار با هیئت پارلمانی ایران با اشاره به اینکه امنیت رژیم صهیونیستی در راس اولویت‌های کنگره آمریکا قرار دارد، اظهار داشت: انگیزه اصلی اعضای کنگره از همراهی نکردن با نقشه دولت اوباما مبنی بر حمله نظامی به سوریه، نگرانی از پیامدهای اینگونه اقدامات نظامی بر امنیت رژیم صهیونیستی است.
وی از کمک‌ها و مواضع حمایتی تهران قدردانی کرد و اظهار داشت: موضع‌گیری اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه از عوامل مهم در جلوگیری از حمله آمریکا و هم پیمانانش بوده است.
همچنین هیئت پارلمانی ایران با «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه دیدار و درباره آخرین تحولات سیاسی منطقه تبادل‌نظر کرد.
در ادامه این سفر، هیئت پارلمانی کشورمان با «محمد ترکی السید» وزیر مشاور هیئت دولت سوریه دیدار کردند. ترکی السید در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه را صادقانه و مخلصانه توصیف کرد و گفت: این حمایت‌ها سبب ادامه پایمردی مردم و نظام سوریه در مقابله با فتنه دشمنان شده است.
همچنین «محمد جهاد اللحام» رئیس مجلس سوریه در دیدار با هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دمشق از تهدیدهای آمریکا هراسی ندارد و این تهدیدها سوریه را از ادامه مبارزه با تروریسم بازنمی‌دارد.
اللحام با تقدیر از نقش ایران در ایجاد راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه اظهار داشت: با وجود اینکه واشنگتن دمشق را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کند اما به خوبی می‌داند که معارضان از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و می‌داند که از چه طریقی این سلاح‌ها به دست تروریست‌ها رسیده است.
رئیس مجلس شورای سوریه با اشاره به تلاش اتحادیه عرب برای دخالت نظامی در سوریه گفت: این اتحادیه به بازیچه عربستان تبدیل شده است و موضع این اتحادیه در قبال سوریه لکه ننگی بر پیشانی نهادهای عربی خواهد بود.
هیئت پارلمانی کشورمان همچنین در سفر به دمشق با «وائل حلقی» نخست‌وزیر سوریه نیز دیدار کردند.
اعضای هیئت پارلمانی کشورمان نیز در دیدارهای خود با مقامات سوریه بر استمرار حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه تاکید و خاطرنشان کردند: مواضع جمهوری اسلامی ایران برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است که همواره بر حمایت از سوریه و محور مقاومت استوار بوده است.
علاء الدین بروجردی رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نیز درباره دیدارهای هیئت پارلمانی ایران در سوریه به باشگاه خبرنگاران گفت: سه محور حمايت جمهوري اسلامي ايران از سوريه به عنوان محور مقاومت و همچنين مخالفت ايران با هر حمله نظامي به سوريه و محكوم نمودن حمله شيميايي در مذاكرات هيئت پارلماني با مقامات سوري مطرح شد.
وي در ادامه اظهار داشت: در پي سفر هيئت پارلماني به سوريه اين هيئت صبح روز يكشنبه، 10 شهريورماه بازديدي از بيمارستان نظامي داشت كه در آن از مجروحين شيميايي عيادت شد.
بروجردي همچنين در خصوص احتمال ديدار هيئت پارلماني ايراني با مخالفان دولت سوريه اظهار داشت: فكر مي‌كنم اين ديدار صورت گيرد چرا كه ما بنا داريم پس از سوريه با مقامات كشور لبنان نيز ديدار كنيم بنابراين اگر فرصت داشته باشيم احتمال اين ديدار وجود دارد.

 


هرگز برای کسب و حفظ پیروزی
ظلم نخواهم کرد
به من دستور می‌دهید که برای پیروزی خود از جور و ستم درباره امت اسلامی که بر آنها ولایت دارم استفاده کنم؟ (و با ظلم و ستم به مقام و منصب دنیا برسم و یا آن را حفظ کنم؟!)
بخدا سوگند!
تا عمر دارم و شب و روز برقرار است و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می‌کنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد.
نهج‌البلاغه
خطبه 126

 


تمجید خبرگزاری جهاد دانشگاهی
از عنصر هتاک به ساحت ائمه اطهار(ع)
خبرگزاری جهاد دانشگاهی در اقدامی تامل‌برانگیز از یک فعال تئاتری هتاک به ساحت ائمه اطهار(ع) تمجید کرد!
ایسنا به بهانه بازگشت «محمد رحمانیان» به کشور و تمرین تئاتر جدیدش در حالی به تجلیل مفصل از وی پرداخت که اشاره‌ای به سوابق این فرد در هتاکی به مقدسات نکرد.
رحمانیان در نمایشنامه «روز حسین» زشت‌ترین عبارات و توصیفات را به خاندان پیامبر اکرم(ص) صورت داد و به تحریف قیام امام حسین(ع) پرداخت. پس از اینکه رحمانیان نتوانست نمایشنامه هتاکانه‌اش را به روی صحنه بیاورد،‌ نشر چشمه در پی چاپ آن برآمد که با اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد وقت به تعطیلی این انتشارات انجامید.
مسافر آستانه: جشنواره مقاومت دربرگیرنده فرهنگ جهانی مقاومت است
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت گفت: این جشنواره به دفاع مقدس ختم نمی‌شود و فرهنگ جهانی مقاومت را در بر می‌گیرد زیرا فرهنگ مقاومت یک مقوله جهانی محسوب می‌شود و ارتقای فرهنگ مقاومت هدف اصلی این جشنواره است.
به گزارش فارس، صبح دیروز آیین گشایش جشنواره تئاتر مقاومت در مزار شهدای گمنام شهر تبریز با حضور جمعی از هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره برگزار شد.
در این مراسم حسین مسافر آستانه دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر بیان داشت: چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با نگاهی بین‌المللی برگزار می‌شود و سعی شده در این جشنواره طی رایزنی‌های صورت گرفته مسئولین و نمایندگان فستیوال‌های خارجی حضور یابند تا ضمن مشاهده آثار، تعدادی اثر از این جشنواره را برای اجرا در جشنواره‌های خارجی انتخاب کنند.
مراسم افتتاحیه بخش اول جشنواره مقاومت با اجرای نمایشی بر بال ملائک به کارگردانی یعقوب صدیق زمانی آغاز شد که با پرده‌خوانی حاج علیرضا مداحی آخرین بازمانده نقالی در شهر تبریز همراه بود. پرده‌ای که حاج علی مداحی نقالی آن را می‌کرد قدمتی بیش از 500 سال داشت.
بخش نخست چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش‌های تئاتر کودک و نوجوان، عروسکی و خیابانی از 11 تا 14 شهریور ماه به همت بنیاد فرهنگی هنری روایت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به دبیری حسین مسافر آستانه در شهر تبریز برگزار می‌شود.
مراسم بزرگداشت شهید هادی باغبانی برگزار می‌شود
مراسم بزرگداشت شهید هادی باغبانی که در درگیری‌های مناطق حاشیه‌ای دمشق توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید، فردا در حوزه هنری برگزار می‌شود.
در این مراسم حجت‌الاسلام پناهیان و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به سخنرانی می‌پردازند. همچنین هنرجویانی که در سوریه حضور داشته‌اند و دوستان آن شهید خاطرات خود را بیان می‌کنند.
در این مراسم از خانواده شهید باغبانی تجلیل به عمل می‌آید.
شهید هادی باغبانی خبرنگار و مستندساز و از هنرجویان «مرکز آموزش تخصصی هنر اسلامی» حوزه هنری که برای ساخت مستندی به سوریه سفر کرده بود، در درگیری‌های مناطق حاشیه‌ای دمشق توسط تروریست‌های تکفیری جبهه النصره به شهادت رسید.
پیکر مرد رنگین‌کمانی دوبله در قطعه هنرمندان آرام گرفت
پیکر زنده‌یاد «اصغر خواجه افضلی» دوبلور پیشکسوت و معروف به مرد رنگین‌کمانی دوبله در قطعه هنرمندان آرام گرفت.
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «اصغر خواجه افضلی» که به واسطه اجراهای متفاوتش در نقش‌های گوناگون لقب مرد رنگین‌کمانی را گرفته بود، صبح دیروز از مقابل منزل آن مرحوم واقع در تهرانپارس به سمت بهشت‌زهرا(س) برگزار شد.
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد افضلی با یادآوری خاطرات وی از زبان علی همت مومیوند و ایرج رضایی همراه بود.
درگیری لفظی «بهمن فرمان‌آرا»
و «مانی حقیقی»
به دنبال دیدار جمع کوچکی از به اصطلاح هنرمندان با یکی از نامزدان ریاست جمهوری، دو سینماگر حملات تندی نسبت به یکدیگر داشتند.
به گزارش سایت پارس توریسم، فرمان‌آرا گفته: چندی پیش وقتی تعدادی از هنرمندان، به دیدار آقای عارف رفتند، چون اعتقادی به حرکت‌های جمعی به این شکل ندارم، حضور در آن جلسه را قبول نکردم. اما یک نکته برایم جالب بود. وقتی عکس آن دیدار منتشر شد، دیدم دو نفر که در ردیف اول نشسته‌اند، از کسانی هستند که در چهار سال گذشته به شکل‌های مختلف برای آقای شمقدری خوش‌خدمتی کرده‌اند. با خودم گفتم پس آن رفتارها چه بود؟ تویی که وقتی بسیاری از سینماگران قبول نمی‌کنند داور جشنواره شوند، ‌داوری را می‌پذیری، چرا الان حس می‌کنی دوران جدیدی آغاز شده و باز باید در صف اول باشی؟
اما پس از انتشار این گفت‌وگو «مانی حقیقی» یادداشتی را در واکنش به آن مصاحبه منتشر کرد. مانی حقیقی در یاداشت خود نوشت: اینکه بیرون گود بنشینیم و دست‌هایمان را آلوده نکنیم و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را دو دستی به جواد شمقدری تقدیم کنیم، اشتباهی ساده و بی‌دردسر است. اینکه با تفرعن به چنین اشتباهی ببالیم، نیازمند شکل خاصی از بی‌تدبیری است که حتی از بهمن فرمان‌آرا هم بعید است. ولی اینکه بخواهیم اشتباه، بی‌تدبیری و تفرعن‌مان را چماقی بر سر کسانی کنیم که مثل ما فکر نمی‌کنند، دیگر واقعا نشانه چیزی نیست جز توهمی پدرسالارانه و مضحک. راحت و صریح بگویم: شمقدری که سهل است، اگر روزی یکی شبیه طالبان هم به معاونت سینمایی کشورمان منصوب بشود، من باز هم داوطلب داوری در جشنواره فیلم فجر می‌شوم.

 


دبیر شورای نگهبان با اشاره به توطئه‌های استکبار جهانی در سوریه گفت: دشمنان آرزوی مسلط شدن بر سوریه را به گور خواهند برد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله احمد جنتی یکشنبه شب همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد صاحب‌الزمان(عج) رباط اصفهان اظهار کرد: توطئه‌های دشمن به واسطه ضربه خوردن از اسلام است و نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام نقشه طراحی می‌کنند.
وی با بیان اینکه سوریه یعنی ایران، حزب‌الله و مقاومت گفت: به همین دلیل دشمنان اسلام دست به دست هم داده‌اند تا این کشور را از پای درآورند و برای براندازی آن نقشه‌های شوم می‌کشند.
دبیر شورای نگهبان بیان کرد: اگر دشمن در سوریه به اهداف شوم خود برسد، حزب‌الله و ایران را در اهداف بعدی خود قرار می‌دهد ولی قطعا بداند این آرزو را به گور خواهد برد.
وی متذکر شد:‌ استکبار تلاش می‌کند رژیم صهیونیستی را بر سوریه مسلط کند و از این طریق انقلاب‌های اسلامی منطقه را سرکوب کند.
دبیر شورای نگهبان همچنین به تحریم‌های دشمنان اشاره و اظهار کرد: این تحریم‌ها اگر بر هر حکومتی وارد می‌شد، آن حکومت را به سرعت از پا درمی‌آورد ولی در کشور ما به واسطه مغزهای متفکر جوانی که یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های انقلاب هستند، ادامه مسیر انقلاب به سمت رشد و تعالی میسر شده است.

 


همزمان با 25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب تشیع، مردم ایران اسلامی در سراسر کشور اقامه عزا کردند.
در شب و روز شهادت امام صادق(ع) مردم با حضور در هیئات و حسینیه‌ها به ذکر مصائب آن امام همام پرداختند. همزمان با تهران در مشهد و قم مردم عزادار با حضور در حرم ثامن‌الائمه(ع) و حضرت معصومه(س) مراسم عزاداری برگزار کردند.
به گزارش ایرنا، در مراسم سوگواری شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع) که یکشنبه شب گذشته درحرم منور رضوی و با شرکت هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضوی(ع) برگزار شد، سخنرانان و مداحان در رثای شهادت امام صادق(ع) رئيس مذهب فقه‌‌جعفری سخنرانی و مداحی کردند.
این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد و قبل از آن شمار زیادی از زائران و مجاوران با تشرف به حرم منور رضوی و زیارت مضجع نورانی امام هشتم(ع)، شهادت جدشان امام صادق(ع) را به پیشگاه آن امام همام تسلیت گفتند.
همچنین همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، اجتماع عظیم مردم مشهد تحت عنوان صادقیون صبح دیروز در میدان شهدای این شهر برگزار شد.
در این مراسم که هزاران نفر از مردم ولایتمدار مشهد شرکت داشتند، ابتدا دعای امین‌الله قرائت شد و سپس مداحان خاندان عصمت و طهارت در رثای شهادت بنیانگذار مکتب جعفری به مرثیه‌سرایی پرداختند.
شرکت‌کنندگان در این مراسم سپس در حالی که مشغول عزاداری بودند به سمت حرم رضوی حرکت کردند تا با حضور و اجتماع در این مکان شهادت مظلومانه امام صادق(ع) را به فرزند ایشان امام رئوف حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) تسلیت گویند.
در اجتماع عزاداران در حرم منور رضوی ابتدا چند نفر از مداحان خاندان عصمت و طهارت در رثای شهادت امام صادق(ع) مرثیه‌سرایی کردند و سپس امام جمعه مشهد پیرامون دوران امامت و شهادت آن امام همام سخنرانی کرد.
آیین‌های گرامیداشت شهادت امام صادق(ع) علاوه بر حرم رضوی در گوشه گوشه شهر مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی برگزار شد و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رثای آن امام همام اشک ماتم ریختند.
از سوی دیگر شیفتگان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قم، روز گذشته در شهادت امام جعفر صادق(ع) در مساجد، تکایا و حسینیه‌های این شهر در سوگ پیشوای ششم شیعیان مجالس سوگواری برپا کرده و اشک ماتم ریختند.
هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از نخستین ساعات بامداد دیروز در خیابان‌های این شهرها به ویژه در جوار حرم کریمه اهل بیت(س) به حرکت درآمده و با نوحه‌خوانی و زدن سنج و دمام، بر سر و سینه به عزاداری پرداختند.
انبوه مردم متدین استان قم و خیل زائران حضرت معصومه(س) با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری به سوی حرم مطهر سرازیر شده و بار دیگر مراتب ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان داده و یاد امام ششم شیعیان را با برپایی آیین‌های عزا و ادای نذورات گرامی داشتند.
بیرق‌ها و علم‌های برافراشته در سراسر شهر مقدس قم نیز جاودانگی مکتب اهل بیت(س) را به نمایش گذاشته بود.
در بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز به همین مناسبت مجالس سوگواری برپا شده و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار آن حضرت را بیان کردند.
به همین مناسبت دو تن از مراجع تقلید قم در سالروز شهادت امام صادق(ع) همراه با دسته‌های عزاداری رهسپار حرم کریمه اهل بیت(س) شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع) حضرات آیات صافی‌گلپایگانی و وحید خراسانی در قالب دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی با پای پیاده رهسپار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شدند و شهادت این امام همام را به بانوی کرامت تسلیت گفتند.
در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و بیوت مراجع عظام تقلید نیز مراسم عزاداری برپا بود و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با حضور در این مراسم‌ها ضمن بهره‌مند شدن از سخنرانی وعاظ، به سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.
مسجد جمکران نیز دیروز و یکشنبه شب گذشته شاهد حضور گسترده زائرانی بود که از نقاط مختلف کشور در این مکان مقدس حضور پیدا کرده و ضمن دعا و نیایش در سوگ شهادت امام جعفر صادق(ع) اشک ریختند.
مقابر امامزادگان نیز در این روز غمبار شاهد برگزاری آیین‌های عزاداری و سخنرانی با حضور زائران و مجاوران بود.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های سوگواری به شیوه سنتی و ملی خود، عشق و علاقه خود را به آن بانوی گرامی نشان دادند.

 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجازی صبح روز یکشنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، به نمایندگی از رهبرمعظم انقلاب اسلامی از حاج حبیب‌الله عسگراولادی عیادت کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی ضمن ابلاغ سلام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به عسگراولادی و آرزوی سلامتی برای این یار خدوم امام و رهبری، در جریان مراحل درمان و مداوای وی قرار گرفت.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، حبیب‌الله عسگراولادی از هفته‌ گذشته به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و بدلیل گرفتگی عروق، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.
عسگراولادی از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب است که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم ستمشاهی محبوس بود.
وی پس از انقلاب اسلامی، مسئولیت‌هایی همچون تصدی وزارت بازرگانی و نمایندگی ولی‌فقیه در کمیته امداد امام خمینی رحمه‌الله را برعهده داشته و اکنون نیز رئیس شورای مرکزی کمیته‌ امداد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
ملاقات نمایندگان روحانی با عسگراولادی
درهمین حال، محمد نهاوندیان و حسین فریدون به نمایندگی از حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور با حضور در بیمارستان با حبیب‌الله عسگراولادی ملاقات کردند.
به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، پزشک معالج حبیب‌الله عسگراولادی اظهار داشت: نگرانی در مورد وضعیت آقای‌عسگراولادی وجود ندارد.
وی تصریح‌کرد:آقای عسگراولادی برای مراقبت‌های پزشکی بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه(آی‌سی‌یو) حضور دارد.
پزشک معالج عسگراولادی با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت‌ بهبودی دبیرکل جبهه پیروان گفت: ایشان در صورت پیشرفت بهبودی در روز‌های آینده به بخش بیمارستان منتقل می‌شوند.

 


مراسم بدرقه 92 شهید مظلوم دفاع مقدس با حضور پرشور مردم عزادار تهران برگزار شد.
به گزارش ایسنا در این مراسم که با حضور گسترده هیئات عزاداری و مردم عزادار در صبح روز شهادت ششمین اسوه انسانیت و رئیس مذهب تشیع برگزار شد پیکر 92 شهید دفاع مقدس که در عملیات‌های بدر، خیبر، والفجر 8، کربلای 5 و حمله نیروهای عراقی در سال 67 در منطقه زبیدات عراق به شهادت رسیده‌اند از خیابان امام‌خمینی به سمت معراج شهدا تشییع شد. قرار است این پیکرها که در خاک عراق تفحص شده‌اند جهت شناسایی در معراج شهدا باقی بمانند. در این مراسم که با حضور پرشور جوانان، خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار شد حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در سخنانی با اشاره به جایگاه و شأن شهدا در تاریخ انقلاب اسلامی گفت: شهدا نماد آزادی، استقلال و اقتدار ملت و نظام اسلامی هستند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استقامت، انسان را در دنیا و آخرت عزیز می‌کند و اقتدارش را می‌افزاید. امروز ملت ایران به یک مشت گره شده بر سینه نظام سلطه و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای استکبار تبدیل شده است و این قدرت ثمره استقامت است.
حجت‌الاسلام ابوترابی اظهار داشت: اگر می‌بینید آمریکا با همه قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی با هیمنه استکباری خود 33 سال است طعم ذلت و شکست را در جبهه دفاع مقدس، محاصره اقتصادی و از تهاجم به مقاومت اسلامی لبنان و محاصره غزه چشیده است، بخاطر همین استقامت است.
وی با تاکید بر پیروی کردن از مکتب فقاهت امام جعفر صادق(ع)‌ اظهار داشت: بالاترین خواسته شهدا آن است که اوامر الهی را اطاعت کنیم و به سفارش‌های آنها از جمله حجاب، امانت‌داری، صداقت و وفای به عهد که همان اوامر الهی است، عمل کنیم.

 


وزیر دفاع گفت: نیروهای مسلح آمریکا در حال حاضر قابلیت عملیاتی لازم برای استفاده از نیروی نظامی و ایجاد موازنه استراتژیک در سوریه را ندارد.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طی سخنانی با اشاره به مسایل سوریه، گفت: نیروهای مسلح آمریکا در حال حاضر قابلیت عملیاتی لازم برای استفاده از نیروی نظامی و ایجاد موازنه استراتژیک در سوریه را نداشته و از این رو در تلاش است که با حملات محدود، ضمن بازسازی روحیه مضمحل تروریستها و تضعیف قدرت عملیاتی نیروهای مسلح سوریه، موازنه عملیاتی را به نفع معارضین تکفیری تغییر دهد.
دهقان با اشاره به تبعات ضدامنیتی حضور گسترده افراطی ترین گروههای تروریستی سلفی و تکفیری مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه در سوریه و جنگ نیابتی آنان علیه مردم مظلوم این کشور اظهار داشت: به طور قطع تقویت و حمایت تروریستها، گسترش ویروسی آنان در تمامی حوزه های سیاسی و تاثیرگذاری منفی و غیر قابل پیش بینی بر امنیت جهانی را بدنبال خواهد داشت.
وزیر دفاع همچنین با اشاره به هزینه‌های سنگین پیگیری این رویکرد از سوی آمریکا، با یادآوری تبعات اقدام مشابه این کشور در افغانستان که به شکل‌گیری شبکه جهانی تروریسم منجر شد، اظهار داشت: رخداد 11 سپتامبر، کمترین هزینه‌ای بود که مردم آمریکا در چارچوب پیگیری سیاستهای مخرب حاکمان خود پرداختند.
دهقان بی‌توجهی آمریکا به مطالبه جهانی در خصوص اجتناب از خشونت و نظامی‌گری و بهره‌گیری از راهکارهای مبتنی بر گفتگو و مفاهمه برای حل بحرانهای امنیتی را نشانه روشنی از فقدان اصالت شعارهای صلح طلبانه و آشتی‌جویانه حاکمان این کشور دانست و افزود: تهدید به حمله نظامی به بهانه استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه در حالی مطرح می شود که این کشور با بی توجهی نسبت به هشدارهای 8 ماه پیش ایران در خصوص ورود محموله‌های گاز سارین به سوریه، عملا شرایط را برای انجام حملات شیمیایی در سوریه فراهم کرد.
وی با اشاره به مخالفت جدی حامیان سنتی آمریکا با تصمیم این کشور برای حمله به سوریه و افزایش هزینه سیاسی و اجتماعی دولت آمریکا برای انجام این اقدام افزود: مراجعه به کنگره برای اخذ مجوز حمله نظامی به سوریه نشان می‌دهد که حاکمان این کشور که تحت فشار لابی های صهیونیستی برای حمله به سوریه قرار گرفته اند، به دنبال انتقال بار منفی و هزینه‌های گسترده این تصمیم به سایر نهادهای تصمیم گیری در آمریکا هستند.

 


کاردار ایران در یمن با تشریح جزئیات دیدارهای هیئت ایرانی در سفر به یمن برای پیگیری وضعیت دیپلمات ربوده شده، تاکید کرد: قرار شد یک کمیته ویژه برای پیگیری کار ربوده‌شدگان اعم از ایرانی و غیر ایرانی تشکیل شود.
مرتضی عابدینی با اشاره به اینکه هیئت ایرانی روز جمعه به ایران بازگشت، گفت: هیئت ایرانی در یمن با وزیر امور خارجه، وزیر کشور و نخست وزیر یمن و بعضی از مسئولین دیگر این کشور دیدار کرد.
وی افزود: طرف‌های یمنی تأکید داشتند که به صورت جدی موضوع دیپلمات ربوده شده ایرانی را پیگیری می‌کنند و مسئله آزادی این فرد به صورت صحیح و سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در اولویت قرار دارد.
عابدینی با بیان اینکه برداشت ما از مذاکرات هیئت با مسئولان یمن مثبت است، تصریح کرد: انتظار ما این است که دولت یمن به صورت جدی‌تری برای آزادی این دیپلمات تلاش کند.
وی درباره نتایج سفر هیئت ایرانی به یمن اظهار داشت: قرار شد یک کمیته ویژه برای پیگیری کار ربوده‌شدگان اعم از ایرانی و غیر ایرانی تشکیل شود و خبر غیر رسمی که به ما اعلام شده این است که این کمیته تشکیل شده است که بتواند به صورت مستمر با سفارت در تماس باشد و هر چند وقت یک بار اخبار پیگیری را منعکس کند.
کاردار ایران در صنعا تصریح کرد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که یمن در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و متأسفانه ربودن افراد در این کشور تبدیل به یک پدیده عادی شده است. روز گذشته در یک استان جنوبی در این کشور دو پزشک روس، یک سوئدی و یک پاکستانی را نیز ربوده‌اند که روزنامه‌ها در این باره نوشته‌اند که سربازهایی که حقوقشان را دریافت نکردند اقدام به این آدم‌ربایی کرده‌اند. البته وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده متفاوت است اما شرایط یمن نیز اینگونه است.
وی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد: هیئت ایرانی در حاشیه دیدارها به ویژه در دیدار با نخست وزیر یمن درباره روابط دوجانبه نیز موضوعاتی را مطرح کردند و طرف یمنی علاقه‌مند بود که هیئت‌هایی بین دو کشور رد و بدل شود.

 


طی حکمی از سوی سرپرست وزارت علوم، حسین سلیمی به عنوان رئیس جدید دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد.
با حکم توفیقی سرپرست وزارت علوم، حسین سلیمی جایگزین سیدصدرالدین شریعتی، رئیس قبلی دانشگاه علامه شد.
شریعتی حدود هشت سال ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده داشت.
براساس این گزارش، سلیمی از امروز کار خود را در دانشگاه علامه آغاز می‌کند.

 


تیم دوچرخه‌سواری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش به مناسبت روز پدافند هوایی مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا حرم امام رضا(ع) را رکاب زد.
رئیس تربیت بدنی پدافند هوایی منطقه شمال شرق کشور در حاشیه آیین استقبال از دوچرخه‌سواران گفت: اعضای این تیم دوچرخه‌سواری متشکل از 15 نفر است که از پنجم تا دهم شهریورماه جاری این مسیر را رکاب زدند.
به گزارش ایرنا سرهنگ محمدحسن ولی‌زاده افزود: اعضای این تیم بعد از ورود به مشهد به زیارت حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) مشرف شدند.
وی افزود: علاوه بر زیارت بارگاه منور حضرت امام رضا(ع)، تجدید بیعت با امام خمینی و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پدافند هوایی ارتش و استفاده از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی از دیگر اهداف این اقدام تیم دوچرخه‌سواری است.

 


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در زمینه قیمت‌های حج امسال جلساتی را با دیوان محاسبات اداری داشتیم و موفق شدیم قیمت‌های حج امسال را کاهش دهیم و در مجموع می‌توانیم بین یک‌ونیم تا دو میلیون تومان به مردم برگردانیم.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر که دیروز در همایش حج تمتع امسال در بین بیش از 11 هزار زائر تهرانی در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی سخن می‌گفت با بیان اینکه متأسفانه در یک سال گذشته، مسائلی اتفاق افتاد که واکنش بیرونی نسبت به آن‌ها خوب نبود، افزود: در سال‌های گذشته، تلاش ما این بود که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با تمام وجود در خدمت مردم باشند و هیچ شأنی بجز خدمتگزاری برای خود قائل نیستیم، چراکه براساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت یک سازمان انتفاعی نیست و نباید سودی از زائر بگیرد و باید تلاش کند قیمت‌ها را براساس قیمت تمام‌شده اعلام کند.
وی در ادامه در خصوص قیمت‌های حج امسال تأکید کرد: در محضر شما زائران شهادت می‌دهم، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت کارکنان شریفی دارند که حقوق و مزایای کمتری نسبت به کارکنان سایر دستگاه‌ها دارند، ولی امسال مسائلی مانند افزایش قیمت ارز رخ داد که باعث شد قیمت‌ها افزایش زیادی داشته باشد و سبب رنجش خاطر زائران شد و باید بگویم من هم مانند شما زائران از این موضوع رنج می‌برم ولی چون این بخش دست ما نبود نمی‌توانستیم کاری کنیم.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت: کارشناسان بعثه برخلاف گذشته، در قیمت‌گذاری حج حضور نداشتند، شاید حدود سه‌ماه پیش، این موضوع به من اعلام شد و در جلسه‌ای با برخی مسئولان سازمان حج گفتم که به نظر کارشناسان ما، می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد، ولی مقاومت شد. بنابراین تلاش کردیم از خبره‌ترین افراد، یعنی رؤسای سه دوره در این سازمان و کارشناسان بعثه و حج و زیارت برای بررسی ریز قیمت‌ها استفاده و تا حد امکان صرفه‌جویی کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.
وی تصریح کرد: دیروز در آخرین جلسه اعلام شد، از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها می‌توان 900هزار تومان از قیمت‌ها کم کرد و به زائران بازگرداند. این عدد برای من قابل قبول بود، چون بیشتر از این نمی‌توانستیم کاری کنیم و سازمان حج هم هیچ انتفاعی ندارد و تمام هزینه‌ها نیز ارزی پرداخت می‌شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: شورای عالی حج در دولت نهم و دهم مصوبه‌ای داشت که طبق آن، 10 تا 12 درصد از تعداد زائران عمره در اختیار نهادها و ارگان‌های مختلف قرار گیرد بر همین اساس، به‌شکل قانونی این سهمیه توزیع شد و شخصی هم در آن نقش نداشت. و بنده به‌عنوان نماینده‌ ولی فقیه در امور حج، یک سهمیه هم نداشته‌ام و ندارم و هیچ‌وقت هم نخواسته‌ام یک نفر از خویشان و نزدیکان خود را از طریق استفاده از سهمیه‌ها به حج بفرستم.
حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود:در جلسه‌ شورای عالی حج اعلام کردم که از‌ تبعیض در اعزام زائران به حج رنج می‌برم و با شیوه ثبت نام‌ها در آن زمان مخالفت کردم که قبول نکردند و می‌خواستند نقدینگی را جمع کنند و به این ترتیب جمعیت زیادی ثبت‌ نام کردند و 800 هزار تومان ‌پرداخت کردند و حالا بیش از شش‌میلیون نفر باید 10 سال در نوبت عمره بمانند.
سرپرست حجاج ایرانی درباره‌ ودیعه‌های عمره گزاران در بانک‌ها و سودی که بانک‌ها از محل آن عایدشان می‌شود گفت: دو سال پیش در همایش «حج و اقتصاد» طرحی را اعلام کردیم که هدف از آن توجیه برای سرمایه‌گذاری گردش مالی بالای این حوزه بود و همان زمان اعلام کردیم که سود بانک‌ها برای سپرده‌های حج و عمره واقعی نیست و ما هم هیچ نقشی در جمع‌آوری نقدینگی مردم و افزایش پول بانک‌ها نداریم و چرا سازمان حج و زیارت باید نقدینگی بانک‌ها را افزایش دهد، ما به‌عنوان نماینده‌ ولی فقیه باید مدافع حقوق زائر باشیم.
وی افزود: وقتی طرح سرمایه‌گذاری داده شد، برخی فکر کردند ما می‌خواهیم وارد بازار دلالی شویم در حالی که سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری اصلا چنین قصدی را ندارند و طرحی که ما ارائه دادیم این بود که پول ثبت نام‌کنندگان به طور مستقیم در اختیار سازمان حج و زیارت قرار بگیرد و در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و نفت سرمایه‌گذاری شود و سود آن هم به‌شکل مستقیم به مردم برسد.
حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: امروز نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت نوشتم که باید مبلغ دیگری را از بانک‌ها بگیریم و به این ترتیب، در مجموع می‌توانیم بین یک‌ونیم تا دو میلیون تومان به مردم برگردانیم که تا چند روز آینده، این موضوع را قطعی می‌کنیم و مطمئن باشید این اتفاق می‌افتد و ما تلاش می‌کنیم هیچ حقی از زائران پایمال نشود.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در دیدار با معاون اول قوه قضائیه خواستار ساماندهی امور زندان‌ها شد.
آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در این دیدار گفت: بسیاری از افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند، مجرم نیستند و غیرعمد در زندان‌ افتاده‌اند، حتی خانواده افراد مجرم هم گناهی ندارند که بخواهند برای ملاقات نزدیکان خود شرایط نامناسب زندان‌‌ها را تحمل کنند.
وی اضافه کرد: پس از گذشت سال‌ها و گسترش شهرها، ساختمان زندان‌‌ها وارد محدوده شهری شده و برای گسترش آنها با کمبود فضا و گرانی قیمت زمین‌های همجوار مواجه می‌شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، فروش زمین زندان‌‌های داخل شهر و انتقال آن به بیرون از شهر را تنها راه گذر از مشکلات به وجود آمده در خصوص ظرفیت زندان‌‌ها دانست و ایجاد بازارچه، رستوران و استراحتگاه در کنار زندان‌‌ها را برای رفاه حال ملاقات‌کنندگان پیشنهاد داد و گفت: در راه‌اندازی این مراکز می‌توان از ظرفیت زندانیان استفاده کرد تا محل درآمدی برای زندان‌‌ باشد.
وی عدالت را از شاخصه‌های اصلی یک قاضی برشمرد و افزود: قاضی باید پناه مردم باشد و رفتار وی در دادگاه باید کاملا عادلانه و تا زمان یقین در حکم، بی‌طرفانه باشد.

 



اراک - خبرنگار کیهان:
آموزگار ناحیه یک آموزش و پرورش اراک، در مسابقات پیشکسوتان کشور مدال طلا به گردن آویخت.
علی زارعی آموزگار درس تربیت بدنی، در مسابقات کاراته پیشکسوتان کشور در وزن 80 کیلوگرم با شکست حریفان خود به مدال طلا دست یافت. به گزارش خبرنگار ما، زارعی از سوی کمیته فنی فدراسیون کاراته، به اردوی تیم ملی دعوت شده است.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
مسابقات بوکس نوجوانان کشور در اراک برگزار شد.
این مسابقات که با شرکت 190 نوجوان از 30 استان در 13 وزن به مدت 5 روز در اراک جریان داشت با قهرمانی تیم بوکس نوجوانان لرستان پایان یافت و تیم‌های کرمانشاه و مرکزی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفت.به گزارش خبرنگار ما، مهدی صالحی از استان مرکزی، افشین اکبری از لرستان، رضا صالحی از آذربایجان شرقی، سالار مومیوند از استان تهران، ناصر پورمحمدجانی از گیلان، کامیاب مرادی از کرمانشاه، مهرداد عبدالهی از سیستان و بلوچستان، امیر مرتضی‌پور موحد از قزوین، یزدان احمدی از کرمان، محمدجواد ستاری از قم، امیرحسین یوسف‌وند از لرستان، علی جمالی از چهارمحال و بختیاری و سیدمحی‌الدین هاشمی از مازندران در اوزان 46، 48، 50، 52، 54، 57، 60، 63، 66، 70، 75، 80، و 80+کیلوگرم عناوین نخست را کسب کردند کاپ اخلاق نصیب آذربایجان غربی شد و امیرمرتضی پورموحد از قزوین، هم به عنوان باتکنیک‌ترین بوکسور این مسابقات معرفی شد.این مسابقات در دو رینگ برگزار شد و 24‌داور هم قضاوت آن را به عهده داشتند.

 


اندیمشک- خبرنگار کیهان:
دو طایفه بزرگ عبدالوند و حاجیوند با میانجیگری طایفه هیودی دوستی و برادری را جایگزین اختلاف 56 ساله کردند.
دو طایفه عبدالوند و حاجیوند از طوایف بزرگ بختیاری ساکن لرستان و خوزستان بر اثر اختلافات طایفه‌ای 56 سال قبل با یکدیگر درگیر و باعث مرگ یکی از افراد طایفه عبدالوند شدند.
در طول نیم‌قرن اختلاف و درگیری میلیون‌ها تومان به دو طرف خسارت مالی وارد شد و با ادامه این اختلافات و شدت گرفتن آن بزرگان طایفه هیودی تصمیم گرفتند با میانجیگری و رفع اختلافات، دوستی، وحدت و برادری را بین دو طایفه برقرار کنند. با تدبیر سران طایفه هیودی در طول 6 ماه، بیش از 120 جلسه بین دو طایفه برگزار و اختلافات این دو طایفه ریشه‌ای حل شد.
با وساطت طایفه هیودی سرانجام بزرگان طایفه عبدالوند و خانواده متوفی رضایت دادند بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی و معنوی اختلافات را کنار گذاشته و آشتی کنند.
در مراسمی آشتی که به همین منظور در تالار مهستان دزفول برگزار شد بیش از 2 هزار نفر از طوایف مختلف بویژه طوایف بزرگ عبدالوند، حاجیوند و هیودی و تعدادی از مسئولان شرکت کردند.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی و سرهنگ فتحی به نمایندگی از طرف طایفه هیودی از بزرگان طوایف عبدالوند و حاجیوند تقدیر به عمل آوردند.

 


اصفهان-خبرنگار کیهان:
طرح هادی و اجرای بهسازی روستای درکان از توابع شهرستان چادگان با حضور معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان توسط سرپرست روزنامه کیهان در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
طرح هادی و اجرای بهسازی روستای درکان که در خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد، از سال 1390 آغاز شد و با صرف بالغ بر یک میلیارد و ششصدمیلیون ریال اعتبار فراخور وضعیت آب و هوایی منطقه ساماندهی شده است.این روستا با شرایط اقلیمی خاص به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده است و در حاشیه رودخانه، گردشگران زیادی برای بازدید از این مکان بکر طبیعی حاضر می‌شوند.دهیار درکان در آیین بهره‌برداری از طرح هادی و اجرای بهسازی این روستا با اشاره به تنگناهای آبی و عدم دسترسی مردم به آب برای کشت در مزارع از مسئولان استانداری درخواست کرد تا تیم کارشناسی برای رفع تنگناهای آبی مردم این روستا به منطقه اعزام تا هرچه سریعتر با رفع مشکل مردم، از مهاجرت آنان جلوگیری شود.

 


طی احکامی جداگانه از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، «مشاور اقتصادی و رفاهی» و «مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی» وزارت آموزش و پرورش منصوب شدند.
طی احکامی جداگانه از سوی علی‌اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، روح‌الله عالمی به عنوان مشاور اقتصادی و رفاهی وزارت آموزش و پرورش و سیدمحمد بطحائی به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش منصوب شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10