(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 شهریور 1392 - شماره 20585

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هاشمی رفسنجانی اظهاراتش درباره سوریه را تکذیب کرد
شریعتی در جمع خبرنگاران: خادمان فتنه نباید در حوزه اجرایی کشور نفوذ کنند
خبرنگار کیهان در جمع منتخبین جشنواره امام رضا (ع)
همایش نکوداشت مرد صدق و امانت برگزار شد
تقدیر فقهای شورای نگهبان و اصحاب رسانه از دکتر کدخدایی
درمکتب امام
شرح خطبه 225 نهج‌البلاغه
زندگي كريمانه یعنی محتاج اغیار و فرزندان نشدن
جزئیاتی از سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه
در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع مطرح شد
رشد 45 درصدی صادرات صنایع دفاعی ایران در 4 سال اخیر
تازه‌ترین تحرکات خصومت‌آمیز آمریکا در بازی تحریم‌های ضدایرانی!
۶ معاون وزیر امور خارجه منصوب شدند
   


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکذیب نقل قولی از وی درباره سوریه، تهدیدات آمریکا برای اقدام نظامی علیه دمشق به بهانه اثبات نشده را به شدت محکوم کرد.
هاشمی رفسنجانی در دیدار روز شنبه اعضای کمیته فرزندان شاهد و ایثارگران با تأکید بر جایگاه رفیع و بی‌بدیل شهدا و جانبازان در نظام اسلامی گفت: شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آنها، گل سر سبد نیروهای ارزشی کشورند.
وی افزود: آنان از بالاترین و ارزشمندترین سرمایه، یعنی جان و هستی خود و عزیزان‌شان برای حفظ و تداوم انقلاب گذشته‌ و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در واقع از جمله صاحبان اصلی انقلاب به شمار می‌روند.
وی با اشاره به بحران‌هایی که برای جهان اسلام در حال تکوین است به ویژه تهدیداتی که علیه کشور سوریه انجام می‌شود، گفت: استکبار جهانی درصدد سلطه بر مسلمانان و کشورهای اسلامی منطقه است و در مورد سوریه نیز تهدید به دخالت و حمله مستقیم در این کشور کرده‌اند.
هاشمی رفسنجانی با محکوم کردن شدید تهدیدات اخیر آمریکا و برخی کشورهای غربی علیه کشور سوریه، تصریح کرد: متأسفانه مردم سوریه که حدود دو سال است درگیر جنگ داخلی و انواع رنج‌ها و آوارگی کم‌سابقه‌اند، در حال حاضر نیز مورد تهدید خارجی به بهانه‌های هنوز اثبات نشده استفاده از سلاح شیمیایی قرار گرفته‌اند.
وی با انتقاد شدید از آنچه که همنوایی برخی رسانه‌های داخلی با اهداف دشمن نامید و به تعبیر وی حاضرند برای حفظ مصالح و منافع جناحی و سیاسی، بخاطر دستمالی قیصریه را به آتش بکشند، گفت: اخیراً نقلی از بنده در مورد سوریه، بهانه سوء‌استفاده و تخریب‌های جدید توسط اینگونه رسانه‌ها را فراهم کرد که به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی از جمله شیمیایی، توسط هر فرد یا گروه یا حکومتی در همه مکاتب و مذاهب به ویژه دین مبین اسلام، مذموم و محکوم است.
هاشمی رفسنجانی افزود: این دول غربی بودند که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، امکانات و مجوز به‌کارگیری اینگونه سلاح‌ها را به عراق دادند.
به گزارش خبرگزاری ها، وی تأکید کرد: ما براساس اعتقادات‌مان به‌رغم توانایی استفاده از چنین سلاح‌هایی، هرگز مقابله‌به‌مثل نکردیم و کاربرد چنین سلاح‌هایی را نیز محکوم و آنرا حرام می‌دانیم.

 


رئیس سابق دانشگاه علامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند این دولت متعلق به آنهاست، گفت: اگر آقای روحانی بر اساس دستورات مقام معظم رهبری عمل کند مستاجر ۴ ساله نخواهد بود.
حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در حاشیه همایش نکوداشت عباسعلی کدخدایی با عنوان مرد صدق و امانت که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد در جمع خبرنگاران و درباره ادامه اسلامی سازی این دانشگاه در دولت جدید اظهار داشت:‌ جرم ما همین مسائل (اسلامی‌سازی) بود که ما را برداشتند و باید ببینیم که آیا در آینده این راه را ادامه می‌دهند یا به شخصه بر روی بنده حساسیت بود.
رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بنده تفکیک دانشجویان را صددرصد مثبت ارزیابی می‌کنم چرا که در این زمینه کار علمی شده است.
وی با بیان اینکه ما از سال 89 و با شیب ملایم بحث تفکیک دانشگاه را آغاز کرده‌ایم گفت: ما ابتدا دروس عمومی را تفکیک کرده و وقتی که از آن جواب گرفتیم در دفترچه‌های کنکور ظرفیت‌های خود را بر اساس ظرفیت نرمال و حق مساوی دختران و پسران در نظر گرفتیم و این سال چهارم بود که تمام کلاس‌ها تفکیک شد و آثار مثبتی نیز داشت.
شریعتی با بیان اینکه پس از تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها مشکلات کمیته‌های انضباطی صفر شد، افزود: درگیری‌های روانی‌-عاطفی در دانشگاه به حداقل ممکن رسید و امنیت روحی و روانی برای دانشجویان و به ویژه دختران ایجاد شد.
رئیس سابق دانشگاه علامه رشد معدل دانشجویان را یکی دیگر از آثار مثبت تفکیک جنسیتی در این دانشگاه عنوان کرد و یادآورشد: پس از این طرح قبولی دانشگاه در مقطع ارشد و دکترا بالا و آمار مشروطی‌ها نیز کاهش یافت.
وی ضمن اشاره به رشد علمی دانشگاه پس از تفکیک به رضایت خاطر دانشجویان دختر، خانواده‌ها و اساتید بعد از تفکیک کلاس‌ها پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از انتقادات به تفکیک جنسیتی مربوط به تفکیک دانشجویان مقطع ارشد علیرغم پایین بودن تعداد آنهاست، گفت: این مسئله اصلا هزینه‌زا نبوده است و در حال حاضر من اعلام می‌کنم که دانشگاه علامه تنها دانشگاهی است که تمام حق‌التدریس‌ها،‌اضافه‌کارها، حق‌الرساله‌های خود را پرداخت کرده و استخدام‌های خود را نیز انجام داده‌ است؛ در حالی که اگر مشکل مالی پیدا می‌کردیم باید دراین بخش‌ها خود را نشان می‌داد.
در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی از اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند آقای روحانی مستاجر چهار ساله است و برای باید به مطالبات آنها تن بدهد، اظهار داشت: همین طور است؛ آنها اعتقاد دارند که این دولت متعلق به آنهاست و می‌خواهند کاری کنند که برای آینده دولت در اختیار خودشان قرار گیرد.
رئیس سابق دانشگاه علامه تاکید کرد: اگر آقای روحانی بر اساس دستورات مقام معظم رهبری و جایگاهی که میان اقشار دینی جامعه دارد عمل کند مستاجر نخواهد بود چراکه این اصلاح‌طلبان هستند که جایگاهی در میان مردم ندارند.
وی در توصیه به نمایندگان برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت علوم، گفت: آنها باید بر اساس وظیفه دینی و الهی خود عمل کنند و من نمی‌توانم به آنها توصیه‌ای داشته باشم.
شریعتی در عین حال در خصوص حضور خادمین فتنه در راس وزارت علوم، یادآور شد: تکلیف این موضوع را مقام معظم رهبری مشخص کرده است و آنها در این زمینه باید پاسخگوی عالی‌ترین مقام سیاسی و معنوی کشور باشند و از این رو فتنه در حوزه اجرایی کشور نباید جایگاهی داشته باشد.

 


خبرنگار کیهان در یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در دو شاخه ادبی جشنواره رضوی در جمع منتخبین قرار گرفت.
گالیا توانگر، در هشتمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی به میزبانی شهرکرد از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در رده سنی بزرگسال توانست از میان یک هزار و 129 اثر ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره رتبه سوم داستان کوتاه را به خود اختصاص دهد. داستان «حالم خوبه دیوونه نیستم» دارای تم اجتماعی، روایتگر زندگی یک کودک قشقایی‌ است.
گفتنی است در این جشنواره «از مجموع یک هزار و 129 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره جمعاً 27 اثر در رده‌های سنی مختلف از سوی هیأت داوران برگزیده اعلام شدند.»
گالیا توانگر در هشتمین جشنواره سراسری نامه‌ای به امام رضا‌(ع) به میزبانی شهر ساری از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در رده سنی بزرگسال نیز توانست از میان حداقل 83 هزار دل نوشته ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره رتبه دوم نامه‌ها را به خود اختصاص دهد.

 


در همایشی با عنوان نکوداشت مرد صدق و امانت، از عملکرد و تلاش‌های یک دهه فعالیت عباسعلی کدخدایی در شورای نگهبان با اهدای لوح تقدیر شد.
در این همایش که با حضور شخصیت‌های سیاسی و اصحاب رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های کدخدایی در ایام انتخابات گفت:‌ زحماتی که آقای کدخدایی در ایام انتخابات متحمل شدند، بسیار سخت است و در طول مدت 3،2 ماه قبل و بعد از برگزاری انتخابات، بار سنگینی به عهده آقای کدخدایی بود و کارها به گونه‌ای بود که باعث می‌شد که وی تا پاسی از شب و یا حتی تا صبح در شورای نگهبان بماند و البته کارها را به خوبی انجام و مدیریت می‌کرد، از این جهت کاملاً رضایت خود را از آقای کدخدایی اعلام می‌کنم.
وی با اشاره به عضویت کدخدایی به عنوان عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نیز تصریح کرد: سخنگویی مخصوصاً در ایام انتخابات بسیار سخت است که شخص به‌گونه‌ای صحبت کند تا بهانه‌ای به دست کسی داده نشود. من یادم نمی‌آید کسی در آن زمان از سخنگویی کدخدایی ایراد گرفته باشد.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌گیری کنند، اظهار داشت: فرصتی برایشان به وجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم در رابطه با آن صحبت کنم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم.
وی با اشاره به رای نمایندگان مجلس به کدخدایی گفت: در مجلس وی با کمبود یک رای نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رای‌گیری آزاد باشد. به هر حال به این نتیجه رسیدند.
همچنین آیت‌الله محمد یزدی‌ از فقهای شورای نگهبان در این همایش با بیان اینکه ما آقای کدخدایی را چه در سمت حقوقدانی و چه در سمت معاونت اجرایی و چه در سمت سخنگویی، آدم موفقی دیدیم، تصریح کرد:‌ آقای کدخدایی از کسانی هستند که برای خدا و خدمت به نظام کار کرد، وگرنه خیلی کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد.
وی افزود: من هیچگاه ریاست‌طلبی و مقام‌خواهی در آقای کدخدایی ندیدم. ان‌شاءالله خداوند هم به آقای کدخدایی و هم به همکارانشان و هم به ما توفیق خدمتگذاری به انقلاب، اسلام و نظام عنایت کند.
آیت‌الله محمد مؤمن دیگر عضو فقهای شورای نگهبان نیز در سخنانی اظهار داشت: آقای کدخدایی در سمت سخنگویی، انصافاً مرد «صدق» و «امانت» بود و با کمال دقت به مطالب شورای نگهبان توجه و آنچه را که نظر شورای نگهبان بود مطرح می‌کرد.
وی افزود: آقای کدخدایی آدمی بود که سر سوزنی آنچه را که خلاف نظر شورای نگهبان بود نمی‌گفت و امیدواریم اگر خداوند توفیق بدهد هم بتوانیم سمت سخنگویی شورای نگهبان را برای آقای کدخدایی داشته باشیم.
به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در مراسمی که به منظور نکوداشت خدمات وی در شورای نگهبان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: من آمدم تا بگویم ما همه اصولگرا هستیم و اصول ما آن است که پیامبر عظیم‌الشأن(ص) برای ما به ارمغان آورد و با فداکاری فرزندان پاک او برای همیشه در ابدیت تاریخ ثبت شد.
سخنگوی سابق شورای نگهبان تاکید کرد: اصول ما یعنی اعتقاد به دولتی فراگیر و کریم که اسلام و مسلمین در آن به عزت و نفاق و منافقین به شکست و خاری و ذلت می‌رسند.
کدخدایی یادآور شد: اصول ما آن است که رهبر فرزانه انقلاب از آن به عنوان سه‌گانه باور امام راحل‌(ره) یاد نمودند. همان باور به خدا، باور به مردم و باور به خود است.
گفتنی است، در این همایش غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس و آیت علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز سخنرانی کردند.
همچنین کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همچنان در معاونت اجرایی و امور انتخابات این شورا عهده‌دار مسئولیت است، گفت: رسانه‌ها به سخنگوی جدید شورای نگهبان کمک کنند.
وی افزود: بنده هنوز منصوب مقام معظم رهبری در شورای حل اختلاف قوا هستم و از طرفی به فعالیت‌های دانشگاهی نیز می‌پردازم که فکر می‌کنم همین‌ها برای اینکه نتوانم در خانه فرصتی بگذارم، کافی است.
در همین راستا، جامعه حوزوی، دانشگاهی و رسانه‌ای کشور نیز در بیانیه‌ای از خدمات ارزنده عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان تقدیر کردند.

 


ما طالب صلح و صفاییم
ما میل داریم همه صلح و صفا باشد.
همه عالم در صلح و صفا باشند.
ما اگر قدرت داشتیم، اصلاً باروت را از بین می‌بردیم و قوای منفجره را از بین می‌بردیم که اقلاً (دنیا) خالی بشود از این جنایتها.
ما نمی‌خواهیم با کسی دعوا بکنیم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 446

 


بخشي از نهج‌البلاغه مربوط به ادعيه حضرت امیر (ع)است؛ گرچه ادعيه آن حضرت در خلال سخنان آن حضرت آمده، ولي برخي‌ها كه تمام نهج‌البلاغه را مرقوم داشتند، مسئله ادعيه را از مسئله خُطَب و كلام جدا كرده‌اند. خطبه 225 مربوط به دعاي آن حضرت است كه وجود مبارك اميرالمؤمنين يك دعائي دارد، دعاي حضرت هم خيلي دعاي كريمانه است.
در بعضي از دعاها به خدا عرض می‌كند: خدايا! همه نِعمتهایی كه به ما دادي، از جان ما و اعضاء و جوارح ما، اينها نعمت‌هاي توست كه به ما دادي و عاريه است و همه را هم می‌گيري، ما هم تسليم می‌كنيم. امّا اوّلين نعمتي كه از ما می‌گيري جان ما باشد، نه اينكه اوّلين نعمتي كه از ما می‌گيري اعضاء و جوارح باشد، بعد جان ما را بگيري! كه مثلاً يك كسي نابينا باشد يا دست و پايش را از دست بدهد، محتاج به بچه‌ها بشود در منزل، بعد بميرد! فرمود: اين مرگ ديگر مرگ كريمانه نيست؛ يا اين زندگي، زندگي كريمانه نيست! زندگي كريمانه آن است كه انسان تا آخرين لحظه محتاج كسي نباشد ولو به فرزندانش، و لو فرزندان، حسن و حسين (سلام الله عليهما) باشند!
رزق بي‌واسطه؛ درخواست حضرت امير(ع) از خداوند
اين دعاي 225 هم مشابه آن دعاي كريمانه است؛ عرض می‌كند: خدايا! همه نِعَم را كه در اختيار بشر است، تو دادي؛ روزي همه را هم تو تأمين می‌كني. چون در قرآن فرمود: مَا مِنْ دابَّهٍ فی الارض إلا عَلَي اللهِ رِز‎قُهَا (1). فرمود: همه موجودات عائله پروردگارند، همه‌شان سهميه دارند و خدا روزي همه را به عهده گرفته: اِنَّ اللهْ هُوَ الرَّزاقُ ذُو القُوَّهِ المَتين(2). هيچ حيواني؛ چه دريایي، چه صحرایي، چه فضایي، نيست مگر اينكه سهميه دارد و تحت عائله الهي است.لكن بعضي‌ها روزي‌شان مع‌الواسطه است، بعضي‌ها روزي‌شان بلا واسطه؛ آن‌ها كه روزي‌شان مع‌الواسطه است، خيلي احساس حقارت نمي‌كنند. ولي وجود مبارك حضرت امير عرض می‌كند: خدايا! روزي همه كه به دست توست؛ بعضي را بلاواسطه می‌دهي، بعضي را مع‌الواسطه؛ روزي ما را بلاواسطه بده. كاري بكن كه ما محتاج كسي نباشيم.
دو عنصر محوري در سيره اقتصادي امير مؤمنان (ع)
اينها خانداني‌اند كه علمشان هم بلاواسطه است، يعني اينها نگران مكتب نرفته‌اند كه عالم شدند؛ معلّم اينها الله است! همانطوري كه رزق معنوي‌شان را بلاواسطه از خدا دريافت می‌كنند، اين همه علوم را گرفتند؛ رزق ظاهري‌شان را هم می‌خواهند بلاواسطه بگيرند، يعني خودشان كار بكنند و تأمين بشوند. لذا در سيره آن حضرت اين دو عنصر محوري خيلي درخشان است؛ يكي (‌تلاش در توليد)، يكي (‌قناعت در مصرف). می‌فرمايد:اگر می‌خواهيد با سيادت و آقایي زندگي كنيد، يا اگرجامعه بخواهد روي پاي خودش بايستد، مستقل باشد، با عظمت و جلال زندگي كند؛ اين دو عنصر را بايد داشته باشد: تلاش در توليد، قناعت در مصرف. يك كشوري كه واردات ندارد، تمام نيازهاي كشاورزي و دامداري و صنعت را خودش تأمين می‌كند؛ اين آقاي خودش است و در مصرف هم قانع است.
مصونيت از فقر، درخواست حضرت امير(ع)
از خداي سبحان
اينجا هم به خدا عرض می‌كند: اَللّهُمَّ صُنْ وَجهِي بِاليَسار؛ خدايا! آبروي ما را با داشتن حفظ بكن. يك انسان ندار بالأخره ناچار است كه از ديگران كمك بگيرد و به ميل ديگران حرف بزند! اين كه در بخشي از قرآن دارد: لا تَقتُلُوا اُولادَكُمْ خَشيَهَ اِملاق(3)، غالباً اين بزرگواران تفسير اين (‌اِملاق‌) را به فقر معنا كرده‌اند؛ يعني از ترس فقر بچه‌هايتان را نكشيد. در جاهليّت اين بچه‌كشي رواج داشت. «‌اِملاق‌» از تملّق و چاپلوسي است و انسان ندار و تهيدست به مَلَق و چاپلوسي می‌افتد؛ از اين جهت فقر را گفتند: (‌اِملاق )، و گرنه اَملَقَ به معناي اِفتَقَر نيست و فقرهم به معناي نداري نيست، نداري را به فقدان تعبير می‌كنند؛ انسان ندار فاقد است، نه فقير. «‌فقير‌» به كسي می‌گويند كه ستون فقراتش شكسته و نمي‌تواند بايستد. يك انسان بي‌مال چون قدرت قيام ندارد، قدرت ايستادگي ندارد؛ به او می‌گويند (‌فقير ). و گرنه لغتاً فقر به معناي نداري مال نيست! اين است كه حادثه سخت قيامت را می‌گويند «‌فاقِرِه‌»، يا فلان حادثه فاقِرَهُ الظهر است، يعني كمرشكن است. فَقَرَهُ، يعني ستون فقراتش را شكاند. يك انسان ندار چون قدرت ايستادن و ايستادگي ندارد، به او می‌گويند: «‌فقير‌».
آثار سوء‌فقر در كلام امير مؤمنان (ع)
وجود مبارك حضرت امير عرض می‌كند: خدايا! تمام نِعَم را كه تو می‌دهي، مبادا طوري باشد كه ما محتاج ديگري باشيم و آن استقلال و عزّت را از دست بدهيم! اَللّهُمَّ صُنْ وَجهِي بِاليَسار؛ يعني آبروي مرا با داشتن حفظ بكن. وَ لا تَبذلْ جاهِي بِالاِقتار؛ در اثر نداري آبروي مرا بريزي، مبذول كني، بريزي، اين كار را نكن! چرا‌؟ فَاَسْتَرْزِقَ طالِبِي رِزْقِكَ وَ اَستَعطِفَ شِرارِ خَلقِكَ؛ وقتي من نادار بشوم، ناچارم كه از كساني كه روزي تو را می‌خورند، كمك بگيرم. بالأخره انسان كه نمي‌تواند بدون غذا زنده باشد! و ناچارم عاطفه كسي را جلب بكنم كه او در كنار سفره تو نشسته است؛ ناچارم منّت او را بكشم و روزي با منّت مطلوب نيست!!
وَ اُبْتَلَي بِحَمدِ مَنْ اَعطَانِي؛ من مبتلا بشوم، ناچار بشوم كه كسي را كه چيزي به من داد، ستايش كنم. وَ اُفْتَتَنَ بِذَمِّ‌ مَنْ مَنَعَنِي؛ آن كسي كه به من نداد، من گرفتار فتنه بشوم و او را مذمّت كنم؛ در حالي كه نه آني كه داد مال خودش را داد، نه آني كه نداد، مال خودش را نداد! هر دو مال تو دست اينهاست، ولي چرا مرا به در خانه زيد و عَمرو ارجاع می‌دهي‌؟ همه نعمت‌ها كه از توست، ما را مستقيماً تأمين بكن؛ اين همان استقلال اقتصادي است. وَ اَنتَ مِنْ وَراءِ ذلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ الاِعطاءِ وَ المَنع. تمام نعمت‌ها به دست توست، اعطاء و منع هم به دست توست.حالا كه وليُّ الاعطاءِ وَ المَنع تویي، ما را چرا به اين و آن حواله می‌دهي‌؟
مراد از روزي بي‌واسطه در بيان علوي (ع)
بنابراين، اين خاندان همانطوري كه علمشان را بلاواسطه از ذات أقدس إله دريافت می‌كردند، روزي‌شان را هم بلاواسطه می‌گرفتند. در مسئله علم گرچه براي ماها مقدور نيست كه مثل اينها علم را بلاواسطه دريافت بكنيم، امّا گاهي بعضي از مطالب را ممكن است ذات أقدس إله عطاء بكند؛ ولي روزي را بلاواسطه می‌شود تأمين كرد.بلاواسطه معنايش اين نيست كه مستقيماً از راه غيب خداي سبحان نظير آنچه براي مريم‌(س) می‌فرستاد: كُلَّمَا دَخَلَ عَلِيهَا زَكَرِيَّا المِحرابْ وَجَدَ عِندَهَا رِزقاً (4)، آنجور باشد؛ خير! وقتي انسان كار انجام می‌دهد، يك كاري ارائه می‌كند، در برابر كار، يك كالایي را می‌گيرد، اين استقلالش محفوظ است! اين عیب ندارد! يك تَبادُل مال است، تَبادُل ملك است؛ اين با استقلال و عزّت هماهنگ است.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم ـ 9/ 2/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) هود/ 6 (2) ذاريات/ 58
(3) اسراء/ 31 (4) آل عمران/ 37
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ناگفته‌هایی از سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه و لبنان را مطرح کرد.
محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یکی از اعضای هیئت پارلمانی ایران که اخیراً عازم سوریه شده بود در گفت‌وگو با فارس گفت: همان لحظه‌ای که ما با آقای بشار اسد ملاقات داشتیم، وی اولین جمله‌ای که گفت این بود که ورود شما از ایران در واقع به چالش کشیدن صریح حمله آمریکا بود؛ آقای اسد از حضور به موقع ما خیلی تشکر و از عزم جمهوری اسلامی برای دفاع از ملت سوریه قدردانی کرد.
وی افزود: این آمادگی نظامی و اراده برای پاسخگویی آن هم با توان فوق‌العاده زیاد که یگان‌های موشکی ارتش سوریه که دست نخورده باقی مانده است، داشتند برای رژیم صهیونیستی خیلی رعب‌انگیز بود.
کریمی قدوسی اظهار داشت: تحلیل دشمنان سوریه این است که ارتش این کشور در دو سال گذشته به طور کامل توانش را از دست داده و توانایی پاسخگویی ندارد و این مسئله یکی از دلایلی است که استکبار جهانی با تکیه بر آن قصد حمله به سوریه را دارد؛ ولی آقای بشار اسد از آمادگی بالای قدرت ارتش صحبت کرد و ما نگرانی را در آقای اسد در رابطه با حمله آمریکا ندیدیم.
وی ادامه داد: در سوریه شهر وضعیت آرامی داشت و تقریباً همه چیز عادی بود و ترددها در شهر جریان داشت. مردم زندگی روزمره خود را داشتند و ما نگرانی را در روحیه مردم هم مشاهده نکردیم.
این نماینده مجلس گفت: از نکات برجسته دیگری که در سفر به لبنان مشاهده کردیم این بود که مردم لبنان به خصوص شیعیان از حضور حزب‌الله در صحنه‌های نبرد حمایت می‌کردند هرچند که برخی مقامات لبنان در رابطه با این موضوع نگران هستند ولی مردم لبنان از اینکه حزب‌الله در نقطه عطفی از تاریخ قدرت بازدارندگی خود را در سوریه عرضه کرده اظهار خوشحالی می‌کردند.
وی افزود: البته حزب‌الله در سوریه هم شهدایی داشت که این شهدا به طور علنی تشییع می‌شدند و عکس‌ها و بنرها و پوسترهای شهدا در سطح شهر نصب می‌شد.
کریمی قدوسی اظهار داشت: ما دیداری را با اعضای مجلس لبنان هم داشتیم که در این دیدار چند تن از نمایندگان جریان 14 مارس نسبت به عملکرد حزب‌الله اعتراض کردند و البته نمایندگان حزب‌الله در پاسخ به آنها گفتند حزب‌الله اقدامی را که انجام می‌دهد خیلی صادقانه و شفاف و آشکار است و آن اقدام را هم بیان می‌کند و الآن هم می‌گوییم که حزب‌الله رسماً در صحنه سوریه در مقابل جریان تکفیری قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: در جلساتی که ما داشتیم اعلام شد که 100 درصد هزینه حمله به سوریه را سعودی‌ها در اختیار اوباما گذاشته و حتی اوباما پول را هم گرفته و هنوز فرصت خرج کردن آن را پیدا نکرده است.
کریمی قدوسی تصریح کرد: مهمترین دلیل تعویق حمله آمریکا به سوریه را که ما بررسی کردیم این بود که اتخاذ مواضع انقلابی و بسیار اثرگذار مقامات جمهوری اسلامی ایران باعث این مسئله شده است و همه مسئولانی که ما در سوریه و لبنان با آنها جلسه داشتیم این موضوع را اعلام کردند و این موضوع را عامل بازدارنده‌ای برای حمله به سوریه اعلام داشتند چرا که وقتی ایران اعلام نظر می‌کند و فرماندهان عالی نظامی می‌گویند که خط قرمز جمهوری اسلامی دمشق و سوریه است این بدان معناست که حزب‌الله و سوریه و ایران و تمام جریان مقاومت در این مسئله دخیل هستند و در کل بر موضع جمهوری اسلامی بسیار حساب باز شده بود.
وی اظهار داشت: البته اسرائیل نگرانی‌هایی در رابطه با حمله به سوریه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد از اسرائیلی‌ها به شدت نگران حمله هستند چرا که رژیم صهیونیستی تنها توانسته برای 30 درصد از اسرائیلی‌ها پناهگاه درست کند و تحلیل اسرائیلی‌ها هم این است که ما در ساعات اولیه حمله 30 هزار تلفات می‌دهیم و حتی در تحلیل‌های مقامات در این سفر که به طور مستدل اعلام می‌شد این مسئله مطرح شد که در ادامه این نبرد 400 هزار تلفات از اسرائیلی‌ها می‌گیرد و این اخباری است که اسرائیلی‌ها از اراده مقاومت دریافت کرده‌اند و فوق‌العاده نگرانند و احتمال زیاد این نگرانی به کنگره آمریکا هم منتقل می‌شود و چه بسا در صحن کنگره نتوانند به یک تصمیم برسند.
کریمی قدوسی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی ایران با سید حسن نصرالله اظهار داشت: سید حسن نصرالله هم اعلام کرد که آمادگی حزب‌الله صددرصد است و البته سید حسن سخنانش را با اطمینان خاصی بیان می‌کرد؛ جامعه لبنان هم از حضور حزب‌الله در سوریه بیشترین نفع را می‌برد و حتی نفع حزب‌الله در این موضوع بیشتر از نفع نبرد 33 روزه خواهد بود هرچند که در حال حاضر برخی مقامات لبنان متوجه این موضوع نیستند ولی در آینده نزدیک بار دیگر نقش اثرگذار و پایدار و امنیت‌ساز حزب‌الله در سوریه و تأثیر آن در منطقه را مشاهده می‌کنند.

 


روز گذشته مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع با حضور مقامات عالیرتبه نیروهای مسلح برگزار شد.
در این مراسم، سرلشکر سیدحسن فیروز‌آبادی رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تقدیر از زحمات سردار احمد وحیدی وزیر دفاع سابق، برای سردار حسین دهقان وزیر جدید دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز آرزوی موفقیت کرد.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت: وزارت دفاع بایستی با بهره‌گیری از تجارب حاصل از سه دهه تلاش پیوسته و فزاینده عرصه‌های تولید و تحقیق و با پشت سر گذاشتن سه نسل از فناوری‌ها، تغییر و تحول لازم را متناسب با الزامات و نیازهای امروز و آینده در سطوح و عرصه‌های مختلف و در تعامل با محیط پیرامون تجربه کند.
وزیر دفاع دولت یازدهم تصریح کرد: این مهم در سایه «پیاده‌سازی نظام نوآوری دفاعی»، «آینده‌نگاری و دیده‌بانی تحولات فناورانه دفاعی» و تحقق شعار «جهش فناورانه راهبردی» و پای‌گذاری در عرصه «فناوری نسل چهارم» میسور خواهد شد.
وی همچنین در این مراسم تصریح کرد: از تلاش‌های شبانه‌روزی و خالصانه وزرای دفاع پیشین خصوصاً برادر دانشمند، متقی و تلاشگرم سردار وحیدی و تمامی مسئولینی که در گذشته و در جای جای وزارت دفاع مسئولیت بر عهده داشته‌اند قدردانی و تجلیل می‌کنم.
سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه تدبیر مقام معظم رهبری شکسته شدن مرزهای دانش است، گفت: این فرمان در زمان وزارت اینجانب سرلوحه و دستورالعمل کاری وزارت دفاع بود.
وزیر سابق دفاع تاکید کرد: امروز ایران به نقطه‌ای رسیده است که کسی فکر اقدام سوء علیه آن را نمی‌کند.
وی با اشاره به حوادث اخیر در منطقه، منطقه را آبستن حوادث جدید ناشی از خصومت و تکبر مستکبران و ضعف کشورهای ساده‌لوح و ضعیف دانست.
سردار وحیدی با اشاره به تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه گفت: آمریکا کشوری است که انبارهای انباشته از بمب‌های شیمیایی دارد که می بایست طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی تا امروز تمامی آنها را نابود می‌کرده حال چنین رژیمی مدعی استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی بر ضد مردم کشورش است.
وی با تاکید بر اینکه ایران سرافراز، مقتدر با عزمی استوار با قدرتی مثال‌زدنی به رهبری فرماندهی کل قوا در منطقه حرکت می‌کند، گفت: چشم امید خیلی از کشورها به ایران است و بی‌تردید پیروزی از آن ماست.
وی همچنین به سردار حسین دهقان به عنوان وزیر دفاع جدید تبریک گفت و افزود: سردار دهقان برادری کارآمد، باکفایت و باسابقه و کارنامه‌ای درخشان در سپاه، وزارت دفاع و بنیاد شهید است.
همچنین سردار مجید بکایی جانشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت: در دوره سردار وحیدی تلاش جدی و مضاعفی برای بالا بردن ظرفیت توان دفاعی و بازدارندگی کشور و همچنین پاسخگویی به مطالبات نیروهای مسلح انجام شد. وی افزود: در چهار سال گذشته به افق‌های کوتاه، میان و بلندمدت نگاهی جدی شد و با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های خصمانه بر ضد جمهوری اسلامی ایران، کارنامه این وزارتخانه درخشید.
جانشین وزیر دفاع گفت: در دوران سخت 4 سال اخیر، صادرات صنایع دفاعی کشور با 45 درصد رشد از 744 میلیون دلار به 937 میلیون دلار افزایش یافت. همچنین در چهار سال گذشته، 373 طرح دفاعی ساخته شد که حدود 60 درصد رشد را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.
به گزارش تسنیم، سردار مجید بکایی گفت: در جشنواره خوارزمی نیز دانشمندان وزارت دفاع 38 مدال کسب کردند که رشد 52 درصدی را نشان می‌دهد.

 


تحرکات خصومت‌آمیز آمریکا برای مواجهه با ایران با استفاده از اهرم نخ‌نما شده تحریم‌ها بار دیگر به منظور تحت فشار قرار دادن کشورمان به پیش کشیده شده است.
آمریکا روز گذشته معافیت ژاپن و 10 عضو اتحادیه اروپا از تحریم‌های اعمال شده بر واردات نفت خام از ایران را برای 6 ماه دیگر تمدید کرد.
در همین حال، جان کری وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد این معافیت در راستای پاسخ به همکاری این کشورها در کاهش قابل توجه خریداری نفت خام از ایران صورت گرفته است.
بنابر ادعای جان کری 10 کشور عضو اتحادیه اروپا یعنی؛ بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا از اول ژوئیه 2012 از ایران نفت نخریده‌اند و به همین خاطر از تحریم‌های نفتی معاف شده‌اند.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا جمعه گذشته در سخنانی گستاخانه اعلام کرد که دولت واشنگتن و جامعه بین‌المللی به حفظ فشار بر دولت ایران تا زمانی که تهران نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای‌اش را کاملا بررسی کند، متعهد است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ترند، کری مدعی شد که کل 20 کشور و اقتصاد (جهان) به طور قابل توجهی حجم خرید نفت خام خود از ایران را کاهش داده‌‌اند؛ ما فشار قابل توجهی بر دولت ایران وارد کرده‌ایم و به همکاری با شرکای خود جهت افزایش فشارها بر ایران تا زمانی که تهران تعهدات بین‌المللی خود را تامین کند، ادامه خواهیم داد.
این چهارمین بار است که آمریکا معافیت این کشورها را از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تمدید می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در ماه دسامبر تصمیم خود درباره تمدید معافیت چین، هند، کره‌جنوبی و 6 وارد کننده دیگر نفت خام ایران را از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور اعلام خواهد کرد.
همزمان با تحرکات خصمانه و کینه‌توزانه آمریکا وزارت دارایی این کشور نیز نام 6 فرد و 4 شرکت مرتبط با صنعت نفت ایران را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد.
آمریکا و اتحادیه اروپا سعی دارند با اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، تهران را وادار به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود کنند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده که این افراد و شرکت‌ها تحریم‌های صادرات نفت علیه ایران را نقض کرده‌اند و این تلاشی برای جلوگیری از دور زدن تحریم ایران است.
براساس این بیانیه، «دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم مدعی شده است که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بخش مهمی از فشار آمریکا علیه تهران است.
از سوی دیگر، نیویورک‌تایمز در گزارشی رویکرد خصمانه آمریکا در دوره جدید علیه ایران را افشا کرد و نوشت: حکم لغو تحریم 7 شرکت بزرگ ایرانی از سوی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما از تصمیم این دادگاه اروپایی بسیار ناراحت شدیم.
حکم صادر شده مربوط به لغو تصمیم دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که حساب برخی از شرکت‌های ایرانی را در فاصله زمانی 2008 تا 2011 مسدود کرده بودند.

 


مراسم تودیع و معارفه قائم مقام‌ و معاونان سابق و جدید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل این وزارتخانه برگزار شد.
ظریف چهارشنبه گذشته پس از 19 روز تصدی در این سمت، معاونانش را منصوب کرد.
به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی به جای محمدمهدی آخوندزاده معاون امور حقوقی و بین‌المللی شد.
ابراهیم رحیم‌پور سفیر سابق ایران در دوبلین به جای عراقچی در معاونت آسیا و اقیانوسیه به فعالیت مشغول شد.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا و حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور در سمت‌های قبلی خود ابقا شدند.
مهدی دانش‌یزدی هم به جای بهروز کمالوندی معاون اداری مالی شد.
کمالوندی نیز به همراه علی‌اکبر صالحی به عنوان سرپرست معاونت بین‌الملل به سازمان انرژی اتمی رفت.
مجید تخت روانچی به جای علی‌اصغر خاجی عهده‌دار معاونت اروپا و آمریکا شد و مرتضی سرمدی هم به جای سیدامیرمنصور برقعی قائم مقام محمدجواد ظریف شد.
هادی سلیمانپور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی در حال حاضر در سمت خود مشغول به فعالیت است.
پیش از این وزیر امور خارجه مرضیه افخم را به عنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه منصوب کرد. رامین مهمان‌پرست قرار است عهده‌دار یکی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10