(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 شهریور 1392 - شماره 20585

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
لاریجانی: رایزنی پارلمانی ایران و ترکمنستان
روابط اقتصادی 2 کشور را گسترش می‌دهد
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سعیدی
آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی به رحمت ایزدی پیوست
با صدور پیام تسلیتی صورت گرفت
تجلیل رهبر انقلاب از تقوا و اخلاص عالم مجاهد آیت الله طاهری خرم آبادی(ره)
3 میلیون بانوی ایرانی مزین به نام و القاب حضرت معصومه(س)
نماینده ایران در سازمان ملل: ادعای وال‌استریت ژورنال علیه ایران برای ترغیب کنگره به موافقت با حمله نظامی است
سخنگوی کمیسیون قضایی: یونسکو تخریب کتیبه‌های فارسی در آرامگاه نظامی گنجوی را پیگیری کند
نتایج کنکور 92 پایان هفته اعلام می‌شود
آموزش و پرورش شهر تهران: نرخ سرویس مدارس فقط تا 25 درصد قابل افزایش است
مایکل مان: هنوز تاریخی برای ملاقات اشتون و ظریف در نیویورک مشخص نشده است
نماینده ایران در سازمان ملل خواستار شد
تلاش‌های عملی جدی برای امحای سلاح‌های هسته‌ای
بختیاری معاون سیاسی- امنیتی دادستان کل کشور شد
سومین جشنواره سراسری یک تصویر از یک حدیث در سنندج آغاز شد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تمامی دانش‌آموختگان پزشکی و پرستاری جذب کار می‌شوند
همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) انجام شد
برگزاری مراسم ویژه خطبه‌خوانی
در حرم حضرت معصومه(س)
برگزاری جشنواره بین‌المللی بازی‌های بومی در ارومیه
در جشنواره ملی و بین‌المللی اسب کاسپین
اسب آراد یزد اسطوره زیبایی شد
نماینده مردم مرودشت در مجلس:
استفاده از سموم غیراستاندارد سلامت مردم مرودشت را تهدید می‌کند
ورود کالا بدون عوارض گمرکی از منطقه آزاد انزلی
مشاور ارشد صنایع شیر ایران خبر داد
کاهش سرانه مصرف شیر درکشورطی سال‌های اخیر
هنرمند سرخه‌ای مقام دوم نقاشی دانش‌آموزان کشور را کسب کرد
   


حضرت امام خمینی(ره): در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید، هر مقدار که مقصود و ایده انسان عظمت داشته باشد، به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم شکل‌گیری گروه دوستی پارلمان ایران و ترکمنستان، رایزنی مجالس دو کشور را موجب تقویت روابط اقتصادی تهران و عشق‌آباد دانست.
علی لاریجانی در ادامه سفر خود به ترکمنستان با حضور در پارلمان این کشور به ایراد سخنانی پرداخت و با اشاره به مذاکرات خود در این سفر با رئیس جمهور و رئیس مجلس ترکمنستان، گفت: در مذاکرات ما با رئیس جمهور و رئیس پارلمان ترکمنستان در زمینه‌های مختلفی همچون گاز، ترانزیت کالا و خدمات مهندسی بحث و گفت‌وگو شد که امیدواریم در این سفر به دستاوردهای مهمی برای توسعه روابط دو کشور دست پیداکنیم.
وی افزود: باید از سابقه و علاقه بین دو ملت و همگرایی سیاسی دولت و پارلمان ترکمنستان و ایران حداکثر استفاده را کرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر که از یوغ فشارهای استعماری رهایی پیدا کرده، شاهد شیطنت‌هایی از سوی قدرت‌های زورگو بوده و آنها تحریم‌های متنوعی را بر ما تحمیل کرده‌اند و همواره تلاش داشته‌اند که ایران را از راهی که در پیش گرفته منصرف کنند، حتی جنگ را به ما تحمیل کردند.
وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها هر چند برای ایران مزاحمت‌هایی داشت و مشکلاتی ایجاد کرد اما یک فایده هم داشت و آن اینکه ایران توانست در زمینه‌های مختلف روی پای خود بایستد، گفت: با تحریم‌هایی که بر ما تحمیل شد، مجبور شدیم تکنولوژی‌های مختلف را خود به وجود آوریم چرا که برخی از تکنولوژی‌ها که مورد نیاز کشور بود از سوی سایر کشورها به ایران داده نمی‌شد، لذا ایران در زمینه‌های متنوع در حال حاضر دارای فناوری است، از جمله در زمینه نفت و گاز که ایران خود امکان حفاری و استخراج را دارد.
لاریجانی ادامه داد: در زمینه صنایع مربوط به نفت و گاز مثل پالایشگاه، ایران توانسته است سازنده پالایشگاه باشد و می‌تواند به ترکمنستان نیز در ساخت پالایشگاه کمک کند. همچنین ایران این آمادگی را دارد که خدمات و تکنولوژی‌های مختلف را در اختیار کشور دوست و برادر خود ترکمنستان قرار دهد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، ادامه داد: در زمینه تکنولوژی‌های مهم بایو و نانوتکنولوژی و انرژی هسته‌ای شاهد پیشرفت‌هایی هستیم البته هر چند برای ما مشکلاتی از سوی برخی کشورهای غربی در این زمینه ایجاد شد و حتی گاهی سر و صداهایی علیه ایران در مسائل هسته‌ای شاهد هستیم، اما ما معتقدیم دانش هسته‌ای صلح‌آمیز مربوط به همه ملت‌ها است و نباید کشورها را در این زمینه طبقه‌بندی کرد.
وی با تأکید بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، گفت: ایران با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است و در دکترین امنیت ملی ایران، سلاح‌های کشتار جمعی وجود ندارد.
رئیس مجلس به شیپور جنگ در سوریه که از سوی آمریکا نواخته می‌شود، اشاره کرد و گفت: جنگ در سوریه که شیپور آن توسط آمریکا نواخته می‌شود، یک جنگ عادی نیست بلکه آتش‌افروزی در کل منطقه است و معلوم نیست دامنه آن چقدر وسیع شود و چه تعداد از انسان‌ها در این جنگ کشته شوند.
لاریجانی تأکید کرد: ایران از ابتدا که این تحولات در منطقه رخ داد معتقد بود که اقدامات نظامی راهگشا نیست و اصلاحات در سوریه با سرنیزه ممکن نخواهد شد و مذاکرات سیاسی طرفین بهتر می‌تواند مشکلات را حل کند، حتی در این راه هم قدم برداشت و با طرفین مذاکراتی انجام داد، اما برخی کشورها معتقدند فقط از راه نظامی باید دموکراسی ایجاد شود. ما این راه را غلط می‌دانیم چرا که دموکراسی یک خواسته داخلی کشورها است و شاید با سلاح خارجی و تروریست‌ها آنالشی ایجاد شود، اما نمی‌توان دموکراسی برقرار کرد.
وی در ادامه با اشاره به تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و ترکمنستان گفت: امیدواریم با شکل‌گیری گروه دوستی پارلمانی بین دو کشور، روابط اقتصادی بین این دو کشور نیز افزایش چشمگیری یابد.
نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های مشابه و تخصصی پارلمانی ترکمنستان و ایران رایزنی‌هایی با هم داشته باشند تا بتوانند قوانین مشابه را به تصویب برسانند که این امر قطعاً در گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
بازدید از مقبره صفرمراد نیازف
علی لاریجانی در حاشیه سفر خود به ترکمنستان، از مقبره صفر نیازف اولین رئیس جمهور ترکمنستان بازدید و با اعطای گل به وی ادای احترام کرد.
رئیس مجلس کشورمان همچنین بعد از بازدید از مقبره صفر نیازف، از مسجد جامع روحی ترکمن‌باشی نیز بازدید کرد.

 


ره‌آورد عاقلانه زندگی کردن
عقل تو را کفایت می‌کند که:
- راه گمراهی را
- از راه رستگاری
به تو نشان دهد.
نهج‌البلاغه
حکمت 421

 


مبارزه قهرمانان ملی با اسطوره‌های غربی در بازار لوازم‌التحریر
امسال و با آغاز فصل خرید لواز‌م‌التحریر و وسائل تحصیل، قهرمانان ملی نیز با اسطوره‌های دروغین غربی در این بازار رقابت می‌کنند.
 سال گذشته دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي دفاتر تحريري را وارد بازار كرد كه براي اولين بار تصاوير شهداي هسته‌اي روي آن‌ها نقش بسته بود. اين دفاتر به همراه طرح‌هايي ديگر به عنوان دفترهاي تحرير ايام معروف شد.حالا همان گروه با نامي جديد و طرح‌هايي بسيار متنوع‌تر و در قالب هايي بسيار بيشتر از دفتر تحرير، پا به عرصه لوازم‌التحرير گذاشته است. مراسم رونمايي از اين لوازم‌التحرير چند روز قبل برگزار شد.
 انواع لوازم‌التحرير مورد نياز دختران و پسران محصل ايراني با حضور چهره‌هاي فرهنگي، خانواده شهداي هسته‌اي، چند نماينده مجلس و... برگزار شد.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نیز يكي از مجموعه‌هاي فرهنگي فعال در حوزه دانش‌آموزان است كه داشتن شعب و دفاتر مختلف در سراسر كشور راه را براي توزيع خدماتش هموارتر از ساير مجموعه‌ها كرده است.
همچنین محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان از طراحی و توزیع نوشت‌افزار با طرح «شکرستان» خبر داده و گفته بود: این نوشت‌افزارها تولید و طراحی شده است که همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در بازار توزیع خواهد شد. در حال حاضر 250 هزار جلد از این دفاتر در بازار لوازم‌التحریر توزیع می‌شود.
ظاهرا علاوه بر اين مجموعه‌ها چند گروه ديگر هم هستند كه در اين زمينه توليداتي دارند. همه اينها در كنار يكديگر اين نكته را نشان مي‌دهد كه بعد از اين نوبت والدين است كه همت كنند و با كمي وقت گذاشتن خود را به يكي از مراكز فروش اين محصولات برسانند. آن‌ها كه نگران همنشين‌هاي فرزندانشان در طول 9 ماه سال تحصيلي هستند حتما اين زحمت نه چندان زياد را به جان خواهند خريد.
اکبر عالمی:
سینماگران ما مردم را نمی‌شناسند
هالیوود با سازمان سیا در ارتباط است
یک مدرس سینما گفت: سینماگران ما از مردم شناختی ندارند.
اکبر عالمی به فارس اظهار داشت: وظیفه سینماگر پیدا کردن حفره‌ها و پر کردن آن است. کمتر دیده‌ایم در بین سینماگرها کسی نسبت به برآیند جمعی مردم کشورمان شناختی داشته باشد.
وی تفکر هنر برای هنر را شکست خورده دانست و افزود: در تاریخ هنر جهان، در دهه اول قرنی که پشت سر گذاشتیم، جنبشی شکل گرفت که بلافاصله و کمتر از ده سال زمین خورد. اسم این جنبش بود هنر برای هنر. شکست‌اش هم قابل پیش‌بینی بود. صوت که در خلاء منتشر نمیشود. برای تولید هر اثر هنری باید به فکر مخاطب بود، در کنارش باید سعی کرد سطح سلیقه مخاطب را هم بالاتر برد.
این کارشناس سینما تصریح کرد: این سینما و حتی این دوربین عکاسی باید «حیا» داشته باشد. «حیا» داشتن سینما، یعنی برای بشر سوغاتی از معرفت به همراه آوردن.
عالمی در بخش دیگری از این گفت وگو بر ارتباط هالیوود با سازمان سیا صحه گذاشت و گفت: هالیوود برای تهیه فیلمی پرهزینه، دست به دامان «سی آی اِی» شد. «سی آی اِی» تمام پول آن فیلم رو تقبل کرد به یک شرط ! آن هم اینکه آن فیلم بر ضد‌ِ «سی آی اِی» باشد! پسر جوانی که در خانه خواهر و برادر من قد می‌کشد با دیدن این فیلم می‌گوید اوه اوه! ببینید چطور این فیلم «سی آی اِی» را نابود کرده است! و من بهش می‌گویم شاید در ظاهر همینی باشد که تو می‌گویی، اما در لایه‌های زیرین این فیلم «سی آی ای» سازمانی هولناک و ویرانگر نشان داده می‌شود! سازمانی مافیایی که اگر پر عقابش به جایی بگیرد روزگار آنجا سیاه می‌شود! و این چنین آثار، چنان زهری در استخوان و روان و ناخوداگاه مردم دنیا تزریق می‌کنند، که دیگر حتی شنیدن اسم سی آی اِی هم مو به تن مردم سیخ می‌کند. این همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند.
شجریان خواستار بازگشت کشور
به عقب شد!
محمدرضا شجریان که خود را خواننده خس و خاشاک معرفی کرده بود، گفت: دوست دارم کشور به 14 سال قبل برگردد!
شجریان که طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از عروسک‌های خیمه شب بازی رسانه‌های دولت‌های جنگ طلب برای ایجاد جنگ داخلی و تجزیه ایران شده بود، روز گذشته نشستی خبری برپا کرده و خواستار فراهم شدن شرایط برای برگزاری کنسرت در ایران شد.
شجریان که پیش از این ایران را «سرزمین نفرین شده» معرفی کرده بود همچنین از نظارت دولتی بر شعر و موسیقی انتقاد کرد و گفت: «به نظر من دولت نباید جلوگیر شعر و موسیقی شود. موسیقی نیازی به شوراهای گوناگون نظارتی ندارد. با این شرایط، مدیران دولتی هم وقت خود و هم وقت ما را می‌گیرند.»
گفتنی است، محمدرضا شجریان هم ازجمله افرادی بود که در جریان وقایع سال 88 خودش را به رسانه‌های ضدایرانی همچون بی‌بی سی فارسی و صدای آمریکا فروخت. وی همچنین چندی پیش با حضور در شبکه فارسی زبان سازمان تروریستی‌ام آی شش انگلیس با عناصر بهایی و صهیونیست و همجنس‌گرای فعال در این شبکه عکس یادگاری گرفت.
تبلیغ سازش با اسرائیل
در جشنواره صهیونیستی
هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی ونیز برای تقویت موج سینمایی عادی‌سازی روابط اسرائیل و فلسطین اقدام به اکران دو فیلم صهیونیستی کرد.
به گزارش فارس، هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی ونیز دیروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که یکی از تلاش‌های این جشنواره تقویت موج سینمایی برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و فلسطین بود.
به نوشته الجزیره، دو فیلم «من یک عرب هستم» و «بیت لحم» دو فیلم حاضر در این جشنواره بودند که تلاش کردند به روابط فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بپردازند.
فیلم «من یک عرب هستم» ساخته «عاموس جیتای» اسرائیلی روایت یک فلسطینی و همسر یهودی‌اش است که از نجات‌یافتگان اردوگاه «آشویتز» نازی‌هاست و اسلام آورده است.
در کنار این فیلم، «بیت لحم» کاری از «یووال ادلر» کارگردان اسرائیلی و نویسنده‌ای فلسطینی است که داستان یک مزدور دستگاه امنیت داخلی اسرائیل(شین‌بت) را روایت می‌کند که یک جوان فلسطینی را راهنما و راهبر خود انتخاب می‌کند و در این بین مشکلات عدیده‌ای رخ می‌دهد چراکه این دو دوستانی صمیمی شدند.
گفتنی است، موج سینمایی برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و فلسطین چند سالی است با قدرت تمام تلاش می‌کند در جشنواره‌های مختلف اروپایی با فیلم‌هایی با نگاه انسانی نشان دهد که اسرائیلی‌ها با لبنانی‌ها یا فلسطینی‌ها زندگی دوستانه‌ای دارند و عده معدودی هستند که مخالف این جریان زندگی مسالمت‌آمیز اعراب و صهیونیست‌ها هستند.
برپایه این گزارش، در این موج فیلم‌ها که می‌توان به آثاری چون «زیتون» و «حمله» اشاره کرد، تلاش می‌شود که اشغالگری صهیونیست‌ها فراموش شود، گویا که قرن‌هاست صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حال زندگی هستند و به گذشته‌ها تعلق دارند.

 


حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت همسر شهید آیت الله سعیدی و والده حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی امام جمعه قم را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام جناب آقای حاج سیّد محمّد سعیدی دامت توفیقاته
درگذشت والده ماجده را به جنابعالی و اخوان محترم و بیت شهید آیت الله سعیدی و همچنین به حضرات آقایان طباطبایی و سایر بازماندگان محترم تسلیت می گویم و برای آن فقیده سعیده رحمت و مغفرت و رضوان الهی و برای خاندان مصاب صبر و توفیق مسئلت می نمایم.
سید علی خامنه ای
13شهریور1392
پیام تسلیت روحانی
به حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی
رئیس‌جمهور نیز در پیامی درگذشت مادر حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) را تسلیت گفت.
در پیام رئیس جمهور خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آمده است:
درگذشت والده‌ ارجمند جنابعالی و همسر مجاهد نستوه شهید آیت‌الله سعیدی را به بیت معزای شهید و سایر بازماندگان محترم تسلیت گفته، برای آن فقیده سعیده رحمت واسعه و رضوان الهی و برای خاندان بزرگوار سعیدی صبر و اجر مسئلت دارم.

 


خرم‌آباد - خبرنگار کیهان:
آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری به رحمت ایزدی پیوست.
آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی که بر اثر عارضه سکته مغزی در بیمارستان قم بستری بود صبح دیروز در سن 75 سالگی به رحمت ایزدی پیوست.
پیکر آن مرحوم مقارن ساعت 10 صبح امروز از محل مسجد امام حسن عسگری قم تشییع و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود.
آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی از مبارزان و پایه‌ریزان اولیه انقلاب اسلامی و از شاگردان امام‌خمینی(ره) بود در دوران تبعید حضرت امام نقش مهم و برجسته به عنوان حلقه پیوند حضرت امام و ملت داشت.
طاهری خرم‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت نماینده مجلس خبرگان قانون‌اساسی، نماینده امام‌خمینی در سپاه، حج و زیارت، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه موقت تهران، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده امام در پاکستان در مسئولیت‌های گوناگون به کشور و انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد.
اعلام خبر ارتحال آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی موجب اندوه بسیاری از اقشار مختلف مردم لرستان شد و گروه کثیری از مردم این استان برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین پیکر آن عالم روحانی راهی قم شدند.
به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد و حبیب‌آلله دهمرده استاندار لرستان با صدور اطلاعیه‌ای مشترک ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله طاهری 3 روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.
پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال حضرت آیت‌الله حاج سیدحسن طاهری خرم‌آبادی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.
در این پیام آمده است: خبر ارتحال حضرت آیت‌الله حاج سیدحسن طاهری خرم‌آبادی(ره) موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان از فقهای وارسته و شاگردان مبرز حضرت امام(ره) بود که عمر خود را در راه نشر معارف اهل‌البیت «علیهم‌السلام» سپری نمود و همواره تلاش و کوشش فراوان در تربیت طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه داشت.
این پیام می‌افزاید: زندگی عالمان مجاهد در عصر ما همواره با مبارزه رژیم منحوط پهلوی همراه بوده است. آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی(ره) نیز چون دیگر عالمان عصر خویش و مانند پیر و مراد و مقتدای خویش، حضرت امام‌خمینی(ره) حکومت ننگین پهلوی و سکوت در مقابل ستمهای آن را برنمی‌تابید و به طور مداوم با سخنرانی‌ها، نامه‌ها و اعلامیه‌ها و به زندان رفتن‌ها، نقش مهمی را در پیشبرد انقلاب و پیروزی آن ایفا کرد.
ادامه این پیام می‌افزاید: ایشان در سال 1341 در خصوص لوایح شش‌گانه اصلاحات رژیم پهلوی از طرف حضرت امام‌خمینی(ره) مامور به روشنگری مردم و علماء خرم‌آباد شد که نقش مهمی را در این مسئله ایفاء کرد.
وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره مدافع نظام و رهبری بود و در مسئولیت‌های گوناگون از جمله عضویت در مجلس خبرگان قانون‌اساسی و هیئت رئیسه آن، نمایندگی حضرت امام در امور حج و زائران بیت‌الله الحرام، نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امامت موقت جمعه تهران و عضویت در شورای نگهبان ایفای نقش نمود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان این پیام رحلت این عالم برجسته که خود از اعضای موثر و پرسابقه جامعه مدرسین بود را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم «ارواحنا له الفداء» رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، بیت شریف ایشان و به ویژه مردم شریف استان لرستان تسلیت عرض کرده؛ و علو درجات را برای آن فقید و صبر و اجر فراوان برای بازماندگان آن مرحوم خواستار شد.
کیهان ضایعه درگذشت این عالم مبارز را به مردم، حوزه‌های علمیه و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

 


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی‏ با تسلیت درگذشت عالم مجاهد آیت الله آقای حاج سیّد حسن طاهری خرم‌آبادی‏، ضمن تجلیل از نقش این عالم بزرگوار در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین حضور اثرگذار و وفادارانه ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌های برجسته‌ این روحانی مجاهد و مبارز بود.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر درگذشت عالم مجاهد آیت الله آقای حاج سیّد حسن طاهری خرم‌‌آبادی رحمه الله علیه را که پس از دوران طولانی بیماری رنجبار اتفاق افتاده است، با تأسف و تأثر دریافت کردم. این عالم بزرگوار که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت، در دوران پس از پیروزی نیز همواره دارای نقش اثرگذار بوده و در عرصه‌ های گوناگون فکری و سیاسی و جهادی، وفادارانه نقش آفرینی می کرد و تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصه‌ های برجسته‌ این روحانی مجاهد و مبارز بود. اینجانب تسلیت صمیمانه‌ خود را به فرزندان و بازماندگان مکرّم و همه‌ ارادتمندان و دوستان ایشان تقدیم می‌دارم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.
سیّد علی خامنه ای
16 شهریور 1392
گفتنی است در پی درگذشت این عالم مجاهد روسای سه قوه، شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، سپاه پاسداران، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ،جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و...نیز در پیام های جداگانه ای پیام تسلیت صادر کردند.

 


پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال از مزین بودن قریب به سه میلیون بانوی ایرانی به نام و القاب حضرت معصومه(س) خبر داد.
بر اساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور نام معصومه برای تعداد یک میلیون و 225 هزار و 631 بانوی ایرانی در این پایگاه به ثبت رسیده است.
همچنین قریب 480 هزار بانوی ایرانی مرضیه نامگذاری شده‌اند و حدود 430 هزار نفر نیز نام صدیقه را زینت خود قرار داده‌اند و بیش از 400 هزار بانوی هموطن طاهره نامیده شده‌اند.
محدثه و حمیده که از القاب آن حضرت است نیز به ترتیب برای 430 هزار نفر و 202 هزار نفر از بانوان ایرانی انتخاب شده است که در مجموع نشانگر عشق و علاقه به کریمه اهل بیت است.
معصومه به معنی بی‌گناه و مصونیت یافته از گناه است، همچنین معصوم به کسی گفته می‌شود که دارای ملکه عصمت باشد. از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد؛ فما معنی المعصوم؟ معنی معصوم چیست؟ حضرت فرمودند: «المهتعم بحبل‌الله و حبل‌الله هوالقرآن، لا یفترقان الی یوم‌القیامه» معصوم کسی است که به ریسمان الهی چنگ بزند و آن ریسمان الهی قرآن است که تا روز قیامت از هم جدا نمی‌شوند، در عقاید ما شیعیان چهارده‌معصوم(ع) از ملکه عصمت برخوردارند یعنی وجود آنها در دریای معارف الهی مستغرق است.
هر کس نام دخترش را معصومه بگذارد و قلبا او را به حریم عصمت حضرت معصومه(س) بسپارد از طهارت و پاکی اخلاقی و صفای قلب دختر خود در طول زندگی بهره‌ها خواهد برد.

 


نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درباره دستور ایران به شبه‌نظامیان عراقی برای آماده شدن به پاسخ‌گویی به حمله آمریکا در سوریه از طریق ضربه زدن به منافع واشنگتن در بغداد را تکذیب کرد.
علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت که این اتهام بی‌اساس و هدف از آن «تحریک کنگره» برای مجاز کردن حمله به سوریه است.
بنا بر گزارش وال استریت‌ژورنال، میریوسفی افزود: باید به یاد داشته باشیم که تکیه بر گزارشات اطلاعاتی آمریکا که به نقل از مقامات بی‌نام و نشان مطرح می‌شود، تراژدی عراق را تکرار خواهد کرد.
این روزنامه آمریکایی روز جمعه ادعا کرد که آمریکا دستور یک مقام ایرانی به شبه‌نظامیان حامی ایران در عراق مبنی بر حمله به منافع آمریکا در بغداد در صورت حمله واشنگتن به سوریه را ردیابی کرده است و احتمالاً سفارت آمریکا در عراق یکی از این اهداف خواهد بود.
وال استریت ژورنال مدعی شد که مقامات آمریکایی اهداف احتمالی را که توسط دستگاههای اطلاعاتی شناسایی شده تشریح نکرده‌اند.
بنا بر این گزارش وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه هشداری را برای سفر شهروندان آمریکایی به عراق صادر و اعلام کرد که در غیر از موارد ضروری از سفر به عراق خودداری کنند. این روزنامه آمریکایی مدعی است که پیام این مقام ایرانی را در روزهای اخیر ردگیری کرده و مخاطب آن گروههای شبه‌نظامی شیعه در عراق است که به آنها اطلاع داده می‌شود برای پاسخ با توسل به زور به حمله آمریکا به سوریه آماده باشند. به گزارش رویترز وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان سیا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند.

 


سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سازمان یونسکو تکلیف دارد هرچه سریع‌تر موضوع برداشتن کتیبه‌های فارسی از مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان را پیگیری کند.
محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:» به اعتقاد من از باب این که نظامی گنجوی یک میراث جهانی است سازمان یونسکو تکلیف دارد هرچه سریعتر در این باره اقدام کند. یعنی هم این کار را متوقف کند و هم خسارت وارده را جبران و حتی در عرصه بین‌المللی موجبات محکومیت آنها را فراهم کند. بزرگانی مثل نظامی گنجوی متعلق به یک عده خاص، شهر خاص و یا یک کشور خاص نیستند.
این‌ها شخصیت‌های جهانی هستند و آثار آنها و تمام آن چه متعلق به آنها است اعم از کتیبه،‌ مقبره و سنگ قبر متعلق به همان شخصیتی است که این آثار درباره‌اش ایجاد شده است. وی با اشاره به ادعای ترکیه برای تصاحب مولوی و شمس تبریزی و برخی تحریف‌های تاریخی درباره برخی مشاهیر ایرانی عنوان کرد: این آثار،‌ آثار جهانی است و در عین حال که تعلقش به زبان فارس و فرهنگ فارسی و ایرانی است دخل و تصرف در آنها تحریف تاریخ است و تحریف تاریخ برای کسانی که دارای حق هستند، ایجاد حق می‌کند.
در این مورد جمهوری اسلامی که مالک این زبان و فرهنگ و اصالت آن است می‌تواند پیگیری حقوقی کند. سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر حال با هر دلیلی و با هر انگیزه‌ای که این کار صورت گرفته باشد این عمل، یک عمل مجرمانه است و در صورتی که از ناحیه کشور ما مطرح شود، می‌تواند از طریق بین‌المللی، دادگاه‌های بین‌المللی و دیوان داوری مورد بررسی قرار گیرد حتی به اعتقاد من یونسکو هم مکلف است در این زمینه ورود پیدا کند و جلوی این نوع تحریف تاریخی را بگیرد.

 


مشاور عالی سازمان سنجش از اعلام نتایج نهایی کنکور 92 در روز پنجشنبه 21 شهریورماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، حسین توکلی با اشاره به اعلام نتایج نهایی کنکور از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، گفت: داوطلبان می‌توانند برای مشاهده نتایج خود در زمان مقرر به سایت مذکور مراجعه کنند.
وی از ظرفیت پذیرش 677 هزار و 960 نفری داوطلبان در رشته محل‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور 92 خبر داد و افزود: شانس قبولی داوطلبان در این دوره از آزمون 63 درصد است.
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به شانس قبولی داوطلبان به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف، گفت: شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 78 درصد، علوم تجربی 31 درصد، علوم انسانی 83 درصد، هنر 43 درصد و زبان‌های خارجی 32 درصد است.
بر اساس این گزارش، آزمون سراسری 92 با رقابت یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب در 358 شهرستان، 14 کشور خارجی و پنج گروه آزمایشی در روزهای ششم، هفتم و هشتم تیر‌ماه برگزار شد.

 


رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش بر افزایش حداکثر 25 درصدی نرخ سرویس مدارس در شهر تهران خبر داد.
احمدرضا ایمانی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: نرخ سرویس مدارس در شهر تهران بین صفر تا 25 درصد قابل افزایش است.
احمدرضا ایمانی در گفت‌و‌گو با مهر درباره افزایش نرخ سرویس مدارس گفت: اگرچه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران سرویس‌های مدارس می‌توانند تا سقف 5/31 درصد نسبت به قیمت سال گذشته، نرخ‌های خود را افزایش دهند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی شهروندان، کارگروه سرویس مدارس آموزش و پرورش شهر تهران به این نتیجه رسید که نرخ سرویس مدارس را از صفر تا 25 درصد در مناطق مختلف شهر تهران افزایش دهد.
به گفته ایمانی، نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید در مناطق جنوبی شهر تا 15 درصد، در مناطق مرکزی تا 20 درصد و در مناطق شمالی شهر تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما که با همکاری پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام می‌شود، آموزش رانندگان سرویس مدارس است.
وی پیش‌بینی کرد، برای سال تحصیلی جدید 110 هزار دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده کنند و 17 هزار خودرو شامل تاکسی، ون، مینی‌بوس و اتوبوس به عنوان سرویس مدرسه خدمات‌دهی می‌کنند.
به گفته ایمانی، والدین می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه سرویس مدارس تاکسی و اتوبوس با شماره 1888 تماس گیرند و یا موضوع را با انجمن اولیا و مربیان منطقه مطرح کنند. همچنین اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش آماده دریافت شکایات است.
وی در پایان عنوان کرد: درصدد هستیم که دامنه کلاس‌های آموزشی را برای دانش‌آموزانی که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، مسئولان سرویس در مدارس و اولیای دانش‌آموزان نیز گسترش دهیم.

 


سخنگوی کاترین اشتون گفت: هنوز تاریخی برای ملاقات کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک مشخص نشده است.
مایکل مان عصر روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیدار وزیر خارجه ایران با نماینده 1+5 و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: هنوز تاریخ و زمانی مشخص نشده است.
او درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و اشتون که گفته می‌شود روز جمعه صورت گرفته است نیز گفت: اشتون از ظریف درباره تصمیم ایران برای انتقال مسوولیت مذاکرات (هسته‌ ای) به وزارت خارجه سوال کرد. هم‌چنین وی پیشنهاد داد که در نیویوریک با یکدیگر ملاقات کنند.
محمد جواد ظریف روز جمعه از گفت‌وگوی تلفنی‌ با کاترین اشتون خبر داده و اعلام کرده بود که قرار است در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.
حسن روحانی روز پنج‌شنبه 14 شهریور در حکمی مسوولیت مذاکرات هسته‌ ای را به وزارت خارجه محول کرد.

 


سفیر و معاون نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نیویورک بر تلاش‌های عملی جدی برای امحای سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.
غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در جلسه مجمع عمومی این سازمان که به مناسبت «روز بین‌المللی مقابله با آزمایشات اتمی» برگزار شده بود، بر لزوم توجه ویژه کشورهای عضو سازمان ملل به خلع سلاح هسته‌ای تأکید کرد.
سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان ضمن مهم خواندن تلاش‌های بین‌المللی نظیر منع آزمایشات هسته‌ای، ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته‌ای و کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای تأکید کرد: اینها زمانی موثر و پایدار خواهند بود که به موازات آنها تلاش‌های عملی جدی برای امحای این سلاح‌ها صورت گیرد.
دهقانی با تأکید بر اینکه ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای مستلزم تلاش موثر جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای است، افزود: از بین بردن زمینه هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای فقط از طریق امحای کامل این سلاح‌ها امکانپذیر است و این مسئله نیز هم تعهد حقوقی و هم مسئولیت سیاسی و اخلاقی همه اعضای سازمان ملل است.
در این راستا وی بر لزوم پایان یافتن تلاش برخی کشورها جهت منحرف کردن توجهات از این هدف مهم تأکید کرد.
سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در ادامه گفت: پیمان عدم اشاعه هسته‌ای مبنای مستحکمی در حمایت از استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای است و باید به طور کامل و متوازن اجرا شود.
وی ضمن انتقاد از برخی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای که سعی در انحراف افکار جهانیان از موضوع خلع سلاح هسته‌ای و اهمیت آن به دیگر موضوعات فرعی دارند، افزود: ارائه تفسیرهای مغایر با نص و روح پیمان ان پی تی توسط این کشورها، اعتبار این سند بین‌المللی مهم را خدشه‌دار می‌کند و باید از آن پرهیز شود.
وی تنها راه رفع تهدید سلاح‌های هسته‌ای برای امنیت جامعه بشری را امحاء کامل این سلاح‌ها و پایبندی کشورهای هسته‌ای به تعهداتشان تحت ان پی تی دانست.

 


سید مرتضی بختیاری وزیر سابق دادگستری معاون سیاسی -امنیتی دادستان کل کشور شد.
به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، جلسـه معــارفه سید مرتضی بختیـاری معـاون سیاسی- امنیتـی دادستان کل کشور و تودیع ناصر سراج معاون سابق سیاسی- امنیتی دادستان کل روز یک شنبه (امروز) با حضور مقامات عالی قضایی برگزار می‌شود.
بختیاری پیش از این در دولت دهم وزیر دادگستری بود و قبل از آن نیز استاندار اصفهان بوده است.
ناصرسراج نیز اخیرا در حکمی از سوی آیت الله آملی لاریجانی به ریاست سازمان بازرسی کل کشورمنصوب شد.

 


سومین جشنواره سراسری یک تصویر از یک حدیث در قالب یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) دیروز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در سنندج آغاز شد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در مراسم افتتاح این جشنواره از ارسال 4 هزار و 868 اثر از 900 مرکز کانون به دبیرخانه جشنواره خبر داد. سهیلا شیخی گفت: بیشترین آثار ارسال شده مربوط به استان کردستان است و استان‌های خوزستان و آذربایجان غربی به ترتیب رتبه دوم و سوم ارسال اثر به جشنواره را دارا هستند.به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه این جشنواره در سه گروه سنی 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال و 13 تا 17 سال برگزار می‌شود افزود: آثار ارسالی به دبیرخانه توسط داورانی از استان‌های گلستان، قزوین و کردستان بررسی شده است که در هر بخش 3 نفر و در مجموع 9 نفراز شرکت کنندگان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
شیخی هدف از این جشنواره را پرورش حس دینی و خداباوری نوجوانان، تأثیرگذاری حدیث و سخنان امام رضا(ع) بر روی نوجوانان و کودکان، تقویت همبستگی و وحدت اسلام و نیز هم افزایی بصیرت فرهنگی و هنری بین کودکان دانست.

 


بناب - خبرنگار کیهان:
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ظرفیت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید به اندازه شرکت‌کنندگان در کنکور بود.
دکتر حسینقلی شهریاری در اولین همایش دانشجویان بنابی داخل و خارج از کشور با اشاره به تصویب نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برنامه چشم‌انداز 1404 قرار است جمهوری اسلامی در تمامی زمینه‌ها به مقام اول دست یابد.
وی افزود: در خیلی از بخش‌ها به این مهم دست یافته‌ایم، ولی ممکن است با این روندی که حرکت می‌کنیم، به هدف بزرگی که رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم کرده‌اند، نرسیم!
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمام زمینه‌های بهداشت و درمان و تحصیلات عالیه وضعیت مطلوبی داریم؛ افزود: امروز فارغ‌التحصیلان پزشکی و پرستاری جذب کار می‌شوند و حتی در زمینه پرستاری کمبود جدی داریم و هرقدر پرستار تحویل جامعه دهیم، ظرفیت اشتغال برای آنها فراهم است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سپس با اشاره به واگذاری تصدی‌گری توسط دولت به مردم گفت: هدف این است که خیلی از بخش‌ها را تحویل مردم دهیم و با دادن تسهیلات مورد نیاز مردم را به این سمت سوق دهیم چون دولت تنها وظایف حاکمیتی را انجام می‌هد.
وی همچنین با اشاره به آغاز به کار شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: با کمک تعدادی از اندیشمندان برخی کارهای کلیدی که در کشور انجام نمی‌شد، الان توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود که امیدواریم روز به روز شاهد شکوفایی این نظام در تمام زمینه‌ها باشیم.
گفتنی است اولین همایش دانشجویان بنابی داخل و خارج از کشور با هدف شناسایی، بستر‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانش‌آموختگان و نخبگان شهرستان با همیاری دانشگاه بناب، پیام‌نور دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دفتر نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی به مدت یک روز در بناب برگزار شد.

 


مراسم ویژه خطبه‌خوانی صبح دیروز با حضور خیل عظیم زائران در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، طبق سنتی دیرین همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) مراسم ویژه خطبه‌خوانی در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد.
در این مراسم شرکت کنندگان پس از قرائت دعای مخصوص خطبه‌خوانی به قرائت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) پرداختند.
در ادامه این مراسم پس از قرائت شعر مخصوص خادمان بارگاه کریمه اهل بیت(ع)، دعای فرج قرائت شد و سپس شرکت کنندگان با شاخه‌های گل به سمت ضریح مطهر حضرت معصومه(س) حرکت کرده و ضریح نورانی بانوی کرامت را گلباران کردند.
به گزارش ایرنا، شهر مقدس قم در شب میلاد حضرت معصومه(س)، دختر موسی ‌بن جعفر(ع) حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور به مناسبت میلاد این بانوی بزرگوار در سراسر استان برپا شد.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به طرز باشکوهی چراغانی و آذین‌بندی شد و برنامه‌های جشن و سرور در این مکان مقدس با حضور عاشقان و شیفتگان خاندان ولایت از سراسر کشور برگزار شد.
در مسجد مقدس جمکران که این روزها با خیل عظیم زائران از سراسر کشور رو به روست، نیز مراسم جشن و سرور برگزار شد و زائران با شرکت در این آیین‌ها، این عید را به یکدیگر تبریک گفتند.
مردم قم با چراغانی و آذین‌بندی مساجد و معابر، سر در منازل و مغازه‌ها و پخش نقل و شیرینی میلاد حضرت معصومه(س) را جشن گرفتند. همچنین مراسم جشن و سرور در بقاع متبرکه امامزادگان قم نیز برپا شده و پیروان دین مبین اسلام و ارادتمندان با شرکت در این مراسم باشکوه، بار دیگر ارادت خالصانه خود را نسبت به اهل بیت(س) نشان دادند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برپایی آیین‌های جشن و سرور،‌ عشق و ارادت خالصانه خود را به کریمه اهل بیت(س) به نمایش گذاشتند.

 


با حمایت وزارت ورزش و جوانان یک دوره جشنواره بین‌المللی با حضور کشورهایی که قرابت فرهنگی با ما دارند، برگزار می‌کنیم.
به گزارش ایرنا این فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی کشور عصر جمعه با اعلام این خبر در حاشیه جشنواره بازی‌های بومی و محلی شمالغرب کشور که در ارومیه برگزار شد، افزود: دفتر فرهنگی یونسکو در راستای حمایت و مدیریت بازی‌های بومی و محلی فعالیت‌های خوبی به اجرا گذاشته و ما قصد داریم با هدف ایجاد تعاملات هر بیشتر با این انجمن جهانی و شناساندن فرهنگ ناب ایرانی به سایر ملت‌ها چنین جشنواره‌ای برگزار کنیم.
غلامرضا جعفری اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در این موقعیت زمانی که دولتمردان ما دنیا را به داشتن روحیه‌ای صلح‌جویانه و صلح‌طلب تشویق می‌کنند گامی مؤثر در رساندن پیام دولت و ملت ایران به اقصی نقاط جهان است.
وی ادامه داد: تشکیل انجمن غیردولتی اروپایی به منظور ایجاد تعاملات بین‌المللی، که ایران عنوان نایب رئيسی آن را دارد گامی مؤثر در ایجاد روابط بین‌المللی است که متأسفانه به دلیل عدم صدور ابلاغ رسمی از سوی رئيس توسعه آسیایی نتوانستیم در نخستین جلسه این انجمن که در اسپانیا برگزار شد شرکت کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا با ایجاد هماهنگی لازم توسط هیئت تابعه استان اردبیل با فدراسیون ترکیه درصدد سفر به این کشور و انعقاد تفاهم‌نامه تبادل فرهنگی در عرصه‌های فراملی و با نگاه رقابتی هستیم.
وی ثبت معنوی رشته‌هایی همچون کشتی گیله، چوخه، دوشو و کمانگیری با اسب در دفتر فرهنگی یونسکو و شناساندن و رواج این رشته‌ها در سطوح بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های فدراسیون عنوان کرد و گفت: در راستای رسالت و ماموریت فدراسیون راهکارهای متنوعی در دستور کار داریم که برگزاری جشنواره‌های محلی از مهمترین این برنامه‌هاست.
جعفری اظهار کرد: اجرای مستمر این چنین جشنواره‌هایی زمینه معرفی ارزش‌های دینی و ملی کشور و تبیین کارکردهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌کند.
وی افزود: پیشتر قرار بود جشنواره شمالغرب کشور که به میزبانی ارومیه برگزار شد، در چارچوب تفاهم‌نامه‌های منعقده به صورت بین‌المللی و با حضور تیم‌هایی از کشورهای همجوار استان برگزار شود که به دلیل برخی محدودیت‌ها نتوانستیم میزبان تیم‌های خارجی در این دوره از بازی‌ها باشیم.
جعفری گفت: نگاه فدراسیون به این جشنواره‌ها نگاه رقابتی نیست هر چند که این موضوع (ایجاد رقابت) می‌تواند حس انگیزشی شرکت کنندگان و مخاطبین را برای جذب مشارکت‌های ویژه بالا ببرد.
وی گفت:تاکنون 2400 شکل بازی بومی و محلی در کشور شناسایی شده که از این تعداد 500 نوع آن به صورت دسته‌بندی شده در حال اجراست.
این مسئول از اجرای طرح تدوین دایره‌المعارف بازی‌های بومی و محلی کشور خبر داد و افزود: اجرای صحیح و اصولی این طرح حمایت دولت، نمایندگان مجلس اندیشمندان وزارت علوم و تحقیقات، سازمان و وزارت ورزش و جوانان کشور را می‌طلبد. این جشنواره عصر جمعه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

 


اسب آراد یزد اسطوره زیبایی در جشنواره ملی و بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین شد.
رئیس هیئت سوارکاری گیلان در حاشیه برگزاری یازدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی زیبایی اسب کاسپین در زیباکنار انزلی اظهار کرد: در این جشنواره 48 اسب از گیلان، مازندران، قزوین، زنجان و یزد با یکدیگر رقابت کردند.
هوشنگ افشاری، افزود: اسب‌ها در هشت رده سنی یک تا هشت سال بودند که در این جشنواره مسابقه دادند.
وی، درباره انتخاب زیباترین اسب شرکت‌کننده در جشنواره مذکور تصریح کرد: اسب آراد یزد در این جشنواره اسطوره زیبایی شد.
مدیر جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: برپایی این جشنواره در ارائه بهترین‌های هر رشته مهم بود.
علیرضا شعبان‌نژاد افزود: جهاد کشاورزی گیلان برای ایجاد رقابت و توسعه صنعت پرورش اسب با تمام امکانات در اختیار خود ورود کرده است.
وی، تسهیلات بانکی، امور دامپزشکی و همکاری در صادرات اسب کاسپین را از جمله کمک‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد.
این مسئول از آمادگی جهاد کشاورزی استان برای فراهم کردن تسهیلات بانکی و ارائه زمین مورد نیاز علاقه‌مندان در پرورش اسب کاسپین خبر داد و یادآور شد: امیدواریم در جشنواره‌های آینده مشارکت تمام استان‌ها و کشورهای خارجی را داشته باشیم.
وی حضور تیم‌های پرورش دهندگان اسب کاسپین در کشورهای خارجی را به عنوان یک مزیت در برطرف کردن تنگناهای صادرات اسب اصیل گیلان ذکر کرد.
براساس همین گزارش اسب کاسپین اصیل‌ترین اسب جهان و ریشه تمام اسب‌های دنیا است.

 


نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از سموم غیراستاندارد سلامت مردم مرودشت را تهدید می‌کند.
محمدمهدی برومندی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرودشت اظهار داشت: تامین امنیت و بهداشت غذایی شهروندان از نکات مهم و غیرقابل انکار است که استفاده از سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی به علت تحریم‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سلامت مردم را تهدید می‌کند.
وی افزود: ماندگاری این سموم در محصولات صیفی و سبزیجات ممکن است 20 تا 25 روز پس از سمپاشی همچنان باقی بماند و به سلامتی مصرف‌کنندگان آسیب برساند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: مسئولان با انجام برنامه‌ریزی لازم باید به سمت مبارزه بیولوژیک با آفت‌های محصولات کشاورزی گام بردارند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه عدم قیمت‌گذاری صحیح محصولات کشاورزی به کشاورزان آسیب می‌رساند، تصریح کرد: نباید به خاطر عدم برنامه‌ریزی مسئولان، کشاورز محصولی را تولید کند و به دلیل اشباع شدن بازار دچار ضرر و زیان شود.
وی همچنین ابراز داشت: بی‌برنامگی مسئولان وقت در زمینه قیمت‌گذاری و واردات محصول استراتژیک گندم و لجبازی مفرط و عدم قیمت‌گذاری صحیح آن توسط دولت در سال گذشته باعث شد تا بخش بسیاری از گندم با کیفیت تولید داخلی راهی دامداری‌ها شود و در نتیجه آن، دولت برای تامین نان مورد نیاز مردم، ذخیره استراتژیک کشور و همچنین پر کردن سیلوهای خالی ناچار شد 7 میلیون تن گندم وارد کند.
نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد افزود: با احتساب هزینه خرید، گمرک و بیمه، بخش عظیمی از سرمایه‌های داخلی به دلیل بی‌برنامگی مسئولان به خارج از کشور رفته است.
این نماینده مجلس با اشاره به تلاش کمیسیون کشاورزی در راستای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت خرید تضمینی گندم نزدیک به دو برابر افزایش یافت، اما این افزایش قیمت نیز به صلاح و سود کشاورزان نبود و بخش خصوصی به عنوان رقیب دولت و با پرداخت کمی بیشتر، گندم با کیفیت تولید داخل را خریداری و راهی مراکز خصوصی کرد تا در نهایت باز نیز در چرخه مصرف خوراک دام قرار گیرد.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
با استقرار گمرک در منطقه آزاد انزلی اجرای مصوبه کالای همراه مسافر در این منطقه آغاز شد.
با اجرای این مصوبه هر فردی می‌تواند تا سقف 80 دلار کالا را بدون عوارض گمرکی وارد کند.
نزدیکی به پایتخت و کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی در مقایسه با دیگر مناطق آزاد کشور به ویژه جنوب، داشتن همزمان مرز زمینی، دریایی و هوایی و داشتن توانمندیهای گردشگری بر اهمیت اجرای این مصوبه افزوده است.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
سرانه مصرف شیر کشور طی سال‌های 90 و 91 به دلیل مصرف غلط و حذف یارانه این ماده غذایی 22 درصد کاهش داشت.
مشاور ارشد صنایع شیر ایران با اعلام این مطلب در نشست خبری با خبرنگاران در زنجان اظهار داشت: با قطع یارانه طی 2 سال گذشته 22 درصد کاهش سرانه مصرف لبنیات را در کشور شاهد بودیم که تبعات آن را در طولانی‌مدت و در بخش سلامت و بهداشت شاهد خواهیم بود.
حسین چمنی با اشاره به اینکه توسعه صنعت شیر نباید فقط از لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توسعه صنایع تولید شیر و ایجاد اشتغال در این زمینه به‌ویژه در روستاها می‌توان مانع مهاجرت بی‌رویه و تبعات منفی اجتماعی حاصل از این امر شد.
وی افزود: با مصرف شیر مورد نیاز بدن، علاوه بر تحمیل این هزینه می‌توان از عوارض دیگر آن، از جمله پوکی استخوان که مهم‌ترین علت زمین‌گیری در سنین کهن‌سالی به شمار می‌رود، پیشگیری کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 6/6 میلیون لیتر شیر در کشور تولید می‌شود، گفت: بیشترین ضایعات شیر تولیدی در تبدیل آن به پنیر در سیستم سنتی است که در این شیوه تا 40 درصد آب پنیر که 70 نوع ماده غذایی می‌توان از آن تولید کرد، ‌دور ریخته می‌شود که این امر در سیستم صنعتی به حداقل کاهش پیدا می‌‌کند.چمنی با اشاره به جایگاه این صنعت در عرصه صادرات، تاکید کرد: تا سال 75 بزرگ‌ترین واردکننده مواد لبنی، از جمله شیر خشک، کره و پنیر بودیم که با پیگیری و جدیت در امر تولید در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در سطح منطقه هستیم.
وی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس، گفت: طی سال گذشته به دلیل محدودیت‌های مالی 70 درصد کاهش عرضه شیر در مدارس را داشتیم و این در حالی است که توزیع شیر مدارس تنها تا 7 درصد از نیاز دانش‌آموزان به مواد لبنی را تامین می‌کند و خانواده‌ها باید با توجه به اصول تغذیه‌ای در رساندن منابع غنی مواد لبنی به دانش‌آموزان خود کوشا باشند، زیرا زمان طلایی دریافت و ذخیره منابع کلسیم سنین 8 تا 18 سالگی است.

 


سمنان - خبرنگار کیهان:
دانش‌آموز نقاش سرخه‌ای در سی‌ویکمین جشنواره هنرهای دستی و تجسمی دانش‌آموزان کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان فاطمه ابراهیمی دانش‌آموز سرخه در جشنواره هنرهای دستی و تجسمی دانش‌آموزان کشور که در اردوگاه شهید رجائی نیشابور برگزار شد، توانست مقام دوم را در میان دو هزار و 23 اثر برگزیده ارسالی به جشنواره به خود اختصاص دهد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10