(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  شهریور 1392 - شماره 20588

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
افضلی‌فر خبر داد
بررسی پرونده فروش مگان‌های عدم تعهد در کمیسیون اصل 90
در اعتراض به انحصارطلبی اصلاح‌طلبان
الهه راستگو: ناگفته‌ها را در آینده خواهم گفت
درمکتب امام
معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت: زائران حج تمتع ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتي دریافت می‌کنند
توسط رئیس مجلس صورت گرفت
ابلاغ قانون پیگیری نقش آمریکا و انگلیس درکودتای 28 مرداد
سامانه‌هاي آموزشي بين‌المللي حج راه‌‌اندازي شد
سردار وحیدی رئیس کمیسیون دفاعی - امنیتی مجمع تشخیص شد
بیکدلی : از سوریه، افغانستان جدیدی متولد خواهد شد
سردار دهقان: در ساخت انواع موشک‌های بالستیک در منطقه بی‌نظیر هستیم
دیدار هاشمی با برخی از علمای استان فارس
معاون حقوقی آستان قدس رضوی: موقوفات حضرت امام رضا(ع) رو به افزایش است
رایزنی سفیر ایران در بیروت با رهبر جریان مسیحی ملی لبنان درباره تحولات منطقه
جواد لاریجانی در دیدار با هیئت ژاپنی: حقوق بشر آمریکایی توسط آرپی‌جی، بمب و گروه‌های تروریستی ترویج می‌شود
ارائه برچسب سرویس مدارس به واجدین شرایط
معرفی مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون
   


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد پرونده مربوط به فروش مگان‌های اجلاس عدم تعهد در این کمیسیون در حال بررسی است.
مصطفی افضلی‌فر نماینده مردم اردبیل در مجلس در خصوص پرونده فروش مگان‌های اجلاس عدم تعهد گفت: پس از انتشار خبر مربوط به این خودروها و طرح شبهاتی در این باره، مجلس به دلیل عمل به وظایف نظارتی خود به موضوع ورود کرد و در حال بررسی ابعاد آن است.
وی اضافه کرد: اگر در جریان فروش این خودروها تخلفی صورت گرفته باشد با متخلفان برخورد خواهد شد و در صورت عدم صحت اتهامات مطرح شده با رسانه منتشر‌کننده خبر برخورد می‌شود.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه اکنون پرونده مربوط به این خودروها در هیئت رئيسه این کمیسیون است، اظهار کرد: این پرونده تاکنون به صورت رسمی در کمیسیون مطرح نشده است و مباحث در هیئت رئيسه این کمیسیون دنبال می‌شود.
افضلی‌فر با بیان اینکه کمیسیون در حال جمع‌آوری اسناد مربوط به این پرونده است، گفت: مباحث مرتبط با این پرونده در نشست هیئت رئيسه کمیسیون اصل 90 بعد از اتمام تعطیلات مجلس بررسی خواهد شد.
وی در بیان برخی از اقدامات انجام شده در راستای این پرونده گفت: طی تماس با سایپا برگه‌های مزایده را از آنها گرفته‌ایم؛ آنها مدعی‌اند فروش این خودروها از طریق مزایده صورت گرفته است.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه پرونده مربوط به فروش خودروهای مگان اجلاس عدم تعهد نیاز به بررسی بیشتری دارد، تصریح کرد: قرار است کارشناسانی را اعزام کنیم تا ابعاد مختلف مسئله را بررسی کنند.

 


رئیس شورای شهر تهران انتخابات شهردار را یک پیروزی بزرگ برای نظام خواند و اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم شیرینی این پیروزی را عده‌ای به کام مردم تلخ کنند.
احمد مسجدجامعی دیروز در جریان جلسه علنی شورای شهر در مورد حاشیه‌های انتخاب شهردار گفت: پیش از انتخابات تعدادی از رسانه‌ها وضعیت دیگری را پیش‌بینی می‌کردند در حالی که نتیجه چیز دیگری بود.
وی ادامه داد: عده‌ای مدعی بودند انتخابات شهردار به تنش کشیده می‌شود که این اتفاق رخ نداد و تحلیل برخی نیز این بود که شورا برای انتخاب شهردار به نتیجه نمی‌رسد که این موضوع نیز درست نبود.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: به دور از موضع‌گیریهای خارج شورا تصمیم گرفته شد از نامزدها دعوت کنیم تا در جریان برنامه‌های همدیگر قرار گیرند. لذا برای سخنرانی و ارائه برنامه قرعه‌کشی شد و آقای قالیباف زودتر برنامه‌های خود را ارائه داد.
وی با اعلام اینکه برگزاری انتخابات شهردار یک پیروزی بزرگ برای نظام بود، گفت: سه ماه تلاش شد تا انتخابات به خوبی برگزار شود و ما نیز این پیروزی بزرگ برای نظام را تبریک می‌گوییم و امیدواریم افراد صاحب‌نظر بتوانند در امور شهری مشارکت کنند.
سخنرانی راستگو در صحن شورا
در ادامه جلسه الهه راستگو، منتخب اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در مورد برخی واکنش‌ها علیه خودش به دلیل رای دادن به شهردار فعلی تهران پشت تریبون قرار گرفت. اما تعدادی از اعضای اصلاح‌طلب در واکنش به گفته‌های وی جلسه را ترک کردند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این روزها به دلیل رعایت برخی اصول بدیهی در انتخاب شهردار تهران مورد بی مهری و بی‌توجهی برخی رسانه‌ها و افرادی قرار گرفتم که رفتارشان مصداق بارز بداخلاقی و بی‌حرمتی به حریت و آزاداندیشی است.
وی گفت: فعلا سکوت می‌کنم و در صورت لزوم مطالب را بیان خواهم کرد. متاسفانه با جوسازی‌های رخداده مورد تحقیر و توهین قرار گرفته‌ام. این در حالی است که من هیچ‌گاه مصالح خود را بر مصالح مردم ترجیح ندادم. خود را اصلاح‌طلب می‌دانم و هستم ولی اصلاح‌طلبی یعنی اصلاح امور جامعه و من بر این اصول پایبندم.
منشی شورای شهر چهارم ادامه داد: افرادی در مورد من اظهارنظر کردند که سابقه سیاسی ندارند، آنها می‌گفتند شورا جای سیاسی کاری نیست ولی آنقدر در سیاست فرو رفته‌اند که مسائل مردم را در حاشیه می‌بینند.
راستگو تصریح کرد: علی‌رغم احترامی که برای خانواده محترم هاشمی رفسنجانی قائل بوده و هستم و شناختی که از تخصص و تجارب جناب آقای مهندس هاشمی داشته‌‌ام در بررسی‌های همه‌جانبه و مقایسه تجارب و برنامه‌های وی در مقایسه با قالیباف شهردار تهران و با توجه به نیمه تمام بودن بعضی از پروژه‌های شهری و هزینه‌های کلان اقتصادی که در این برهه از زمان برای مردم شهر تهران از این بابت ایجاد می ‌شد با تکیه بر استعانت از خداوند بزرگ به قالیباف رای دادم.
سخنان راستگو موجب شد تا عبدالحسین مختاباد، حکیم‌پور، اسماعیل دوستی و فاطمه دانشور در حین این سخنرانی جلسه را ترک کنند.
مخالفان و موافقان در جمع خبرنگاران
فاطمه دانشور در مورد دلیل ترک جلسه شورا هنگام سخنرانی راستگو گفت: خانم راستگو ما را احمق فرض کرده است. این خانم در فراکسیون اصلاح‌طلبان دست روی قرآن گذاشت و قسم خورد که به محسن هاشمی رای می‌دهد و این اقدامش بی‌اخلاقی است. من کاری به این ندارم که به عنوان عضو شورای شهر چه تصمیماتی دارد ولی در موضوع حزبی این اقدامش بی‌اخلاقی محسوب می‌شود.
دانشور ادامه داد: اتهام دوم راستگو ایجاد نفاق است. وی در تمام جلسات فراکسیون اصلاح‌طلبان حضور داشته و درباره تمام مطالب دروغ می‌گفته و محتوای جلسه اصلاح‌طلبان را هم به بیرون منتقل می‌کرده است.
وی همچنین گفت: من کاری به شورای شهر ندارم ایشان در اینجا نماینده مردم است و می‌تواند به هر کسی خواست رای بدهد اما نمی‌تواند در جلسات فراکسیون اصلاح‌طلبان با قسم دروغ بقیه را اغفال کند.
دانشور ادامه داد: خانم راستگو به اصلاح‌طلبان خیانت کرده و من از حزب اسلامی کار می‌خواهم که با ایشان شدیدا برخورد کند و درباره کاندیدای معرفی شده خود پاسخگو باشد اما باید دید هزینه رای ایشان را چه کسی باید بدهد؟
البته الهه راستگو در پاسخ به صحبت‌های دانشور اظهار کرد: خانم دانشور اعلام کردند که من برای رای به آقای هاشمی دست روی قرآن گذاشته‌ام که این موضوع صحت ندارد و دروغ محض است.
وی افزود: همچنین برخی مدعی شدند برادرانم با شهرداری قرارداد بسته‌اند که این موضوع هم دروغ بوده و قابل پیگرد حقوقی می‌باشد.
احمد دنیامالی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره وضعیت پیش آمده گفت: همان دوستانی که هم‌اکنون حرف حزبی می‌زنند، گفته بودند، نمی‌خواهند در شورای شهر بحث‌های سیاسی و حزبی کنند.
دنیامالی گفت: شهرداری و شورای شهر محل سیاسی نیست و خدماتی است، باید از اینگونه سیاست‌زدگی که به وحدت مجموعه ضربه می‌زند دوری کنیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شما به آقای قالیباف رای داده‌اید، گفت: قالیباف 8 سال در شهر تهران کار کرده است و بر اساس نظرسنجی صورت گرفته 80درصد مردم تهران از عملکرد قالیباف راضی بوده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این نظرسنجی‌ها را کدام نهاد انجام داده است، گفت: ما در جامعه زندگی می‌کنیم و بنده 5 سال معاون شهردار بوده‌ام.
فاطمه رهبر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با اقدام الهه راستگو در رای دادن به آقای قالیباف در انتخابات شهرداری تهران و هجمه اصلاح‌طلبان به وی گفت:‌ اصلاح‌طلبان با این اقدام خود دیکتاتوری‌شان را ثابت کردند. وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان تلاش کردند تا نظر خود را به کسی که می‌خواست آزادانه رای دهد تحمیل کنند و خانم راستگو که به آقای قالیباف رای داده بود را تحت فشار قرار دادند.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام آنها نشان داد که اصلاح‌طلبان تنها ادعای آزادی بیان را دارند، افزود: اعضای حزب کار به دلیل رای خانم راستگو به قالیباف، مسئله اخراج وی را از حزب در دستور کار خود قرار داده‌اند و این نشان‌دهنده دیکتاتوری اصلاح‌طلبان است.
رهبر در بخش دیگری از سخنان خود به انحصارگرایی اصلاح‌طلبان اشاره و اضافه کرد: این انحصارگرایی نوعی از افراط به شمار می‌رود؛ آقای روحانی باید این موارد را مد نظر داشته باشد و از آنها در امور حساس استفاده نکند تا اعتدال به سرنوشت اصلاحات دچار نشود.
گفتنی است سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران صبح دیروز با حضور تمامی اعضا به جز حسین رضازاده برگزار شد.
بررسی دو فوریت افزایش تعداد کمیسیون‌های شورا، اصلاح آیین‌نامه داخلی شورا، دستورالعمل تعیین شاخص‌ها و اهرم‌های کاهنده مشکلات زیست شهری در لایحه مربوط به آن و همچنین گزارش ستاد هماهنگی انجمن‌های شورایاری در مورد فعالیت‌های ستاد در دستور کار جلسه قرار گرفت.
ابتدا اعضای شورا بر سر یک فوریت یا دو فوریت بررسی افزایش تعداد کمیسیون‌های شورا بحث کردند که در نتیجه قرار شد کمیته‌ای با حضور آقایان حافظی، دوستی، جدیدی، تقی‌پور، دبیر و گروهی از کارشناسان تشکیل شود تا موضوع افزایش کمیسیون‌ها به صورت کارشناسی تعیین شود. همچنین در این جلسه بحث تغییر آیین‌نامه داخلی شورا هم به مشورت گذاشته شد که در نهایت تصویب شد تا کارگروهی این موضوع را بررسی کند و فعلا بر اساس آخرین قانون کار شود.
در سومین جلسه شورا لایحه دستورالعمل تعیین شاخص‌ها، ابزارها و اهرم‌های کاهنده مشکلات زیست شهری که از شورای قبل به این شورا آمده بود بررسی و قرار شد تا تشکیل کمیته یا کمیسیون محیط زیست فعلا از دستور کار خارج شود.
در هزار و صد و سی و ششمین شورای اسلامی شهر تهران برخی از اعضا اعتراض و اعلام کردند اگر قرار است لایحه‌های شورای قبل بررسی شود بهتر است تمامی اعضای شورا متن کامل لایحه را از هفته قبل در اختیار داشته باشند.

 


سیاست خارجی‌ ما
سیاست ما نسبت به روسیه، مثل سیاست ما نسبت به آمریکا و سایر کشورهاست.
ما بر اساس:
- احترام متقابل
به تمام کشورها احترام می‌گذاریم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 411

 



معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت اعلام كرد: بر اساس قانون و مصوبه بانك مركزي، هر زائر حج تمتع مي‌تواند با مراجعه به شعب ارزي بانك ملت، ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتي دريافت كند.
غلامرضا رضايي، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: براساس قانون و مصوبه بانك مركزي هر زائر حج تمتع مي‌تواند مانند سال گذشته ۳۰۰ دلار ارز از بانك‌‌ها تهيه كند اما با اين تفاوت كه در سال گذشته زائران، ارز مرجع دريافت كردند اما امسال به علت حذف ارز مرجع و عدم پرداخت ارز مرجع از سوي بانك مركزي، ارزي كه به زائران تعلق مي‌گيرد با نرخ ارز مبادلاتي خواهد بود.
وي افزود: بر اين اساس به همه مديران كاروان‌‌ها اطلاع‌رساني شده است كه زائران مي‌توانند با در دست داشتن مدارك شناسایي اعم از كارت ملي و شناسنامه به يكي از شعب ارزي بانك ملت مراجعه كنند و نسبت به دريافت ارز اقدام كنند.
غلامرضا رضايي افزود: بانك‌‌ها موظفند بر اساس ليست و اسامي‌اي كه سازمان حج در اختيار آن‌ها قرار داده است با رؤيت مدارك شناسايي معتبر، ۳۰۰ دلار ارز به نرخ مبادله‌اي كه در مركز مبادلات ارزي بانك مركزي مشخص شده است به زائران حج تمتع سال ۹۲ بدهند. وي اظهار داشت: بر اين اساس هر فرد بايد شخصا با مراجعه به بانك ملت و همراه داشتن مدارك مورد نياز نسبت به گرفتن ارز خود اقدام كند. تعلق ۳۰۰ دلار به زائران حج تمتع در حالي است كه زائران عتبات عاليات فقط مي‌توانند ۲۰۰ دلار به نرخ مبادلاتي از بانك‌‌ها دريافت كنند.

 


رئیس مجلس در نامه‌ای به رئيس جمهور، قانون پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران را برای اجرا ابلاغ کرد.
متن نامه علی لاریجانی به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:
در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران که به‌عنوان طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران، به مجلس تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1392/6/10 و تایید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی (رئیس‌جمهور)، مصوبه دولت دهم مبنی بر «ایجاد شهرستان شهمیرزاد در استان سمنان» را مغایر قانون اعلام کرد.

 


سامانه آموزش مجازي زبان‌هاي خارجي حج و زيارت دیروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسكر رونمايي شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سامانه آموزش مجازي زبان‌هاي خارجي حج و زيارت (عربي، تركي، انگليسي)، سامانه آموزش مجازي زائران و كارگزاران اهل سنت، و همچنين سامانه مسابقه، دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر رونمايي شد.
بنابراين گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه، در اين مراسم با اشاره به ضرورت بكارگيري فناوري‌هاي جديد در آموزش زائران بيت الله الحرام عنوان كرد: دايره معلومات حج به حدي گسترده است كه اگر از فناوري جديد استفاده نكنيم، مردم از اين فرصت طلايي محروم خواهند شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدي، مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه رهبري نيز اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبري به منظور ارائه خدمات آموزشي رايگان در مسائل حج، سامانه آموزش مجازي راه اندازي كرده است كه سامانه آموزش براي زائران ايراني بر اساس مباني شيعه در حال برگزاري كلاس‌هاست. سامانه آموزش مجازي زائران و كارگزاران اهل سنت نيز در همين راستا تهيه و آماده بهره‌برداري است. وي خاطرنشان كرد: سامانه‌هاي آموزش مجازي به زبان انگليسي و عربي قابل استفاده براي همه مسلمانان است و مختص شيعيان نيست؛ چرا كه بخشي از سرفصل‌هاي آموزشي اين سامانه‌‌ها مختص شيعيان و بخشي از آن بين شيعه و سني مشترك و بخشي نيز مختص اهل سنت است.
احمدي اظهار داشت: اين سامانه‌هاي آموزشي بين‌المللي هستند. به اين معنا كه مختص ايراني‌‌ها نيستند و هر كسي از هر جاي جهان مي‌تواند با ورود به اين سامانه‌‌ها امكان استفاده از مطالب و آموزش‌هاي موجود در اين سامانه‌‌ها را داشته باشد.

 


سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
سردار وحیدی پیش از تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت احمدی‌نژاد نیز این مسئولیت را بر عهده داشت.
پس از حضور وحیدی در دولت، سردار حسین دهقان جانشین وزیر دفاع دولت‌های هفتم و هشتم رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
در پی انتخاب دهقان به عنوان وزیر دفاع دولت یازدهم، وحیدی بار دیگر ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص را برعهده گرفت.
وحیدی همچنین از اسفند 1390 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان شخص حقیقی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است.

 


سفیر ایران در آنکارا تاکید کرد: اگر آمریکای ها برای نشان دادن قدرت به بمب‌ها و موشک‌ها روی آورند ، با تراژدی جدید افغانستان و عراق مواجه خواهند شد.
علیرضا بیکدلی، سفیر کشورمان درترکیه در گفت و گو با روزنامه جمهوریت در خصوص تحولات سوریه و احتمال حمله نظامی امریکا به این کشور گفت : ما می‌دانیم که برخی در کنگره قصد دارند تا آمریکا را وارد جنگ نمایند. اما این را نیز می‌دانیم که در برابر آنان افراد منطقی نیز وجود دارند. برای محکوم کردن دولت سوریه دلیلی در دست ندارند. همچنین یادآور می‌شویم که سازمان ملل متحد هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.افکار عمومی در آمریکا نیز مخالف جنگ هستند. امیدواریم گروه دوم که خواستار جنگ هستند نیز از این خواسته خود روی برگردانند. زیرا جنگ‌های بزرگ همواره با جرقه ای کوچک آغاز شده است.
وی افزود : آغاز کنندگان جنگ ضمانتی برای خاتمه دادن به جنگ ندارند. آتش سوزی در این منطقه دامن همه را فرا خواهد گرفت. جنگ به راه انداختن به بهانه برقراری صلح بی معنا است.
بیکدلی در ارتباط با ادعاهایی مبنی بر اینکه حزب ا... که تحت تاثیر ایران است در صورت حمله آمریکا مقابله به مثل انجام خواهد داد،ابراز داشت : هر کس می‌داند که به کسانی که در منطقه جنگ به راه می‌اندازند با چه نفرتی نگریسته می‌شود. ملت‌های ما بیدار شده اند و اجازه تعیین سرنوشت خود توسط دیگران را نمی‌دهند. اگر برای نشان دادن قدرت به بمب‌ها و موشک‌ها روی آورده شود، با تراژدی جدید افغانستان و عراق مواجه خواهند شد.
به گزارش مهر ، سفیر کشورمان در آنکارا در خصوص انتقال تسلیحات شیمیایی به سایر کشورها گفت: این موضوعی است که باید مقامات سوریه در ارتباط با آن تصمیم گیری نمایند.باید ببینیم تا اسد چه می‌گوید. یک تلاش دیپلماتیکی دیگر نیز از جبهه ایران، روسیه و سوریه در حال شکل‌گیری است. اما جزئیات آن هنوز مشخص نشده است. اما اساس آن را گذر سریع به دموکراسی تشکیل می‌دهد.

 


سردار دهقان تاکید کرد: ما در طراحی و ساخت انواع موشک‌های بالستیک، سطحی و ضدزیرسطحی همچنین موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا در منطقه بی‌نظیر هستیم.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اوضاع منطقه خصوصا سوریه گفت: آمریکایی‌ها پس از سقوط امپراتوری بریتانیای کبیر در نیم قرن گذشته، تلاش مستمری برای اعمال یک هژمونی و یا تسلط سیاسی، نظامی و اقتصادی بر گستره جهان داشته‌اند.
وی منطقه خاورمیانه‌ را یکی از نقاط مهم برای تضمین این هژمونی دانست و تصریح کرد: سلطه آمریکا در منطقه با هدف تأمین امنیت اسرائیل و تأمین تداوم جریان امن انرژی از منطقه به سایر کشورها دنبال می‌شود و این امری است که از سالیان گذشته مدنظر آمریکایی‌ها بوده است.
سردار دهقان تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که توان جریان محور مقاومت را تحلیل دهند به گونه‌ای که قادر به پیشبرد اهداف خود در منطقه به معنای جلوگیری از تجاوزگری و سوداجویی آمریکا و اسرائیل نباشند و آن را از بین ببرند.
وی درخصوص تلاش آمریکا برای حمله نظامی به سوریه نیز گفت: آمریکایی‌ها تلاش بسیاری کردند تا قطعنامه‌ای را از شورای امنیت با اجماع‌سازی بین کشورهای عربی منطقه و کشورهای اروپایی بگیرند تا فضایی را فراهم کنند که بتوانند وارد عرصه اینچنینی شوند که تاکنون اقدام برای آنان میسر نبوده است.
وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که چرا سرنوشت سوریه برای ایران اینقدر مهم است، گفت: به علت محور مقاومت و قضیه فلسطین که یک قضیه اسلامی است و امام راحل نیز این را می‌فرمودند.
وی به نقش سوریه در محور مقاومت اشاره کرد و افزود: سوریه در زمان حال و گذشته یکی از کشورهایی بوده که همواره خود را در سنگر مقاومت و مقابل رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین قرار داده و در این میدان حضور داشته است.
سردار دهقان درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس حمایت ایران به دلیل حضور سوریه در محور مقاومت است، اظهار کرد: ما اساسا به دلیل محور مقاومت و قضیه فلسطین با سوریه همراهی می‌کنیم و دلیل دیگری هم ندارد.
وزیر دفاع درپاسخ به این سوال که واکنش محور مقاومت در صورت حمله آمریکا به سوریه چه خواهد بود، گفت: هر واکنشی در قبال یک کنش اتفاق می‌افتد و باید دید اقدام نظامی در سوریه با چه ابعاد، هدف و منظوری صورت می‌گیرد که به طور طبیعی نظام سوریه و کشورهای حامی آن متناسب با آن، واکنش نشان خواهند داد.
وی درخصوص رتبه کشورمان در موضوعات فناوری فضایی گفت: ما در جهان جزو 10 کشور دارای این فناوری هستیم که البته تمام این دانش با اتکا به توان داخلی به دست آمده و توانمندی خود را در حوزه فضایی و پرتاب و ساخت ماهواره‌ها ثابت کرده‌ایم و می‌توانیم هر زمان که لازم باشد این پرتاب را انجام دهیم.
سردار دهقان در حوزه توانمندی موشکی نیز گفت: ما در طراحی و ساخت انواع موشک‌های بالستیک، سطحی و ضد زیرسطحی همچنین موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا در منطقه بی‌نظیر هستیم و کسی توانمندی ما را ندارد.
وی با بیان اینکه ما برای ساخت موشک با هر برد، هیچ محدودیتی نداریم، ادامه داد: البته نگاه ما یک نگاه تهاجمی نیست و آنچه می‌سازیم براساس دکترین دفاعی است تا اگر کسی فکر حماقت‌آمیز تجاوز به ایران به سرش زد بتوانیم پاسخ آن را بدهیم.
وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع قرارداد S300 با روسیه نیز گفت: برای من سوال است که چطور یک ابرقدرت سابق و یک قدرت جهانی، قرارداد حقوقی منعقد شده بین‌المللی را اجرا نمی‌کند.
دهقان ادامه داد: ما قراردادی بستیم و تعهدات خود را هم نسبت به آن انجام دادیم اما روسها به بهانه قطعنامه 1929 شورای امنیت آن را اجرا نمی‌کنند در حالی که این قطعنامه شامل حال قراردادهای قبل از آن نمی‌شود.
وی گفت: ما نیرو فرستادیم و آموزش دیدند، در داخل سازمان و یگان ایجاد کردیم، آیا اینها قابل دیدن نیست؟ بهانه‌های روسها هیچ جنبه حقوقی ندارد و در عرف جهانی نیز قابل قبول نیست.
وزیر دفاع به روسها توصیه کرد که خود را باور کنند و خیلی به دنبال آمریکا نباشند و در عین حال گفت: آنها قراردادی بستند، بیایند و آن را اجرایی کنند.
دهقان درخصوص وضعیت ساخت زیردریایی فاتح نیز گفت: کار ساخت این زیردریایی تمام شده و آماده به آب‌اندازی است و برای رونمایی آن نیز منتظر فرصت مناسب هستیم.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی در وهله اول باید از انقلاب و دستاوردهای خود صیانت و در مرحله بعد، با تدبیر از بحران‌های تحمیلی و منطقه‌ای به سلامت عبور کند.
هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از علمای شهرستان مُهر (استان فارس)، از شخصیت آیت‌الله مُهری و نقش ارزشمند او در کشور کویت و خاندانش در منطقه مُهر و لارستان تجلیل کرد.
او گفت: روحانیت این منطقه، همواره نقشی برجسته و ماندگار در انقلاب و نظام اسلامی داشته‌اند و بزرگان زیادی از این خطّه، منشاء خدمت و اثر، برای کشور بوده‌اند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به آنچه که مشکلات عدیده بر سر راه دولت جدید نامید، در عباراتی کلی گفت: همه ابعاد، حجم و عمق مشکلات به جای مانده و پیش روی دولت، برای مردم قابل ذکر نیست.
هاشمی رفسنجانی در عین حال تصریح کرد: باید با اتکا به فضل خداوند و همت و تلاش بی‌وقفه مدیران خدمتگزار و همراهی مردم، به تدریج بر مشکلات فائق آمد.
وی در بخش سیاست خارجی، اوضاع و شرایط منطقه به‌ویژه در سوریه را بحرانی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در وهله اول باید از انقلاب، نظام و دستاوردهای خود صیانت و در وهله بعد با درایت و تدبیر از بحران‌های تحمیلی و منطقه‌ای به سلامت عبور کند.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر اقبال عمومی نسبت به افزایش موقوفات حضرت رضا(ع) در جامعه زیاد است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری بیشترین نیات واقفین را در مورد تعمیرات، روشنایی، فرش و اطعام دانست و اظهار داشت: حرکت ما به سمت دریافت درآمدهایی پایدار از موقوفات امام هشتم(ع) است.
وی با اعلام اینکه آستان قدس بزرگترین نهاد موقوفات در جهان اسلام است گفت: هم‌‌اکنون بیش از 85 درصد موقوفات امام رضا(ع) سند رسمی مالکیت دارد. اصغری، رهبر معظم انقلاب را بزرگترین واقف کتب خطی به آستان قدس رضوی نام برد و افزود: 43 درصد از اراضی شهر مشهد را موقوفات آستان قدس رضوی تشکیل می‌دهد.

 


سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با میشل عون رهبر جریان مسیحی ملی آزاد درباره جنگ‌افروزی‌های اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.
غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در این دیدار ضمن تشریح تحولات منطقه و لبنان، تجاوز اخیر به منطقه مسیحی‌نشین معلولا در سوریه و مورد حمله قرار گرفتن مقدسات مسیحیان را محکوم کرد.
میشل عون نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات و مواضع جمهوری اسلامی ایران در صحنه لبنان اظهار کرد: ایران همواره در جهت تقویت وحدت ملی، صلح و ثبات میان تمامی طرف‌ها و جریان‌های سیاسی لبنانی، اقدام کرده است.
رکن‌آبادی پس از ملاقات در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالات آنان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای جلوگیری از جنگی جدید در منطقه فروگذار نمی‌کند و ضرورت دارد کلیه طرف‌های بین‌المللی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردم‌نهاد از کلیه ظرفیت‌های خویش به منظور پیشگیری از وقوع فاجعه بزرگ انسانی در منطقه استفاده کنند در غیر این صورت اگر جنگی رخ دهد، جنگ‌افروزان بدانند شعله آتش آن همه را خواهد گرفت.

 


دبیر ستاد حقوق‌بشر کشورمان تاکید کرد: حقوق بشری که آمریکا طرفدار آن است توسط آرپی‌جی، بمب و گروه‌های تروریستی توسعه پیدا می‌کند.
جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر در دیدار با سفیر حقوق‌بشر ژاپن در سازمان ملل ضمن استقبال از توسعه روابط و گفت‌وگوهای دو جانبه میان ایران و ژاپن در اهمیت این گفت‌وگوهای دو جانبه گفت: در وضعیتی که مسئله حقوق‌بشر در صحنه جهانی به دستاویزی سیاسی تبدیل شده و سوءاستفاده‌هایی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی از آن به عمل می‌آورند سبب شده تا حقوق بشر از ماهیت اصلی خود منحرف شود، لازم است همکاری‌های دوجانبه در فضای کاملاً سالم حقوق‌بشری تقویت شود تا از صدمات وارد آمده به این موضوع مهم کاسته شود.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه در پاسخ به سؤال جون‌شیمی سفیر حقوق‌بشر کشور ژاپن در سازمان‌ملل درباره سیاست‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست ما در نحوه تعامل با مکانیزم‌های بین‌المللی حقوق‌بشر بر سه پایه مشارکت جدی، شفافیت و مشی حرفه‌ای استوار شده است.
لاریجانی سپس به تشریح این سه اصل مهم در سیاست کشورمان در نحوه تعامل با مکانیزم‌های بین‌المللی حقوق بشر پرداخت و گفت: در موضوع مشارکت ما همواره در تعامل با این مکانیزم‌ها مشارکت جدی داشته‌ایم. حتی در جاهایی که مشاهده می‌کنیم از این مکانیزم‌ها سوءاستفاده می‌شود عزم خود برای مشارکت را قوی‌تر می‌کنیم چرا که صحنه بین‌المللی را خانه خود می‌دانیم و معتقدیم همین مشارکت جدی می‌تواند مانعی برای سوءاستفاده آمریکا و چند دولت غربی از مسئله حقوق‌بشر به حساب بیاید.
لاریجانی در بحث شفافیت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه در مسائل مربوط به حقوق‌بشر شفاف بوده است گفت: ما به نظام خود اعتماد داریم و به آن افتخار می‌کنیم. ما به این مدل از دموکراسی مبتنی بر تفکر اسلامی که امروز با توجه به وضعیت منطقه می‌بینید که ایران بزرگترین مرکز آن در منطقه است افتخار می‌کنیم. بنابراین دلیلی برای پنهان‌کاری نیست.
لاریجانی با اشاره به اینکه مشی گزارشگر ویژه‌ای که برای ایران منصوب شده است با حرفه‌ای‌گری مغایرت دارد گفت: ما بارها گفته‌ایم که اولاً انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران را طرح آمریکا و چند دولت اروپایی می‌دانیم و معتقدیم این اقدام هیچ اعتبار حقوق‌بشری ندارد. آمریکایی که خود بزرگترین ناقض حقوق‌بشر در جهان است و آلوده به جنایات وسیع در داخل و خارج در سراسر نقاط جهان است هیچ شأنی برای دلسوزی حقوق‌بشری ندارد، لذا تعیین گزارشگر ویژه برای ایران امری غیرموجه بوده است. ثانیاً اینکه جمهوری اسلامی ایران با مکانیزم گزارشگری هیچ مشکلی ندارد. اتفاقاً ایراد اصلی ما به گزارشگر ویژه نداشتن مشی حرفه‌ای و به نحوه عمل او درباره ایران است. ما به گزارشگری که به جای بی‌طرفی و حفظ شأن سازمان ملل از روز اول که به این پست منصوب شده به‌عنوان یک هنرپیشه رسانه‌ای عمل کرده و از این شبکه به شبکه دیگر رفته و مانند یک چهره اپوزیسیون علیه ایران صحبت می‌کند چگونه می‌توانیم اعتماد حرفه‌ای داشته باشیم.
لاریجانی با اشاره به اینکه داشتن مشی حرفه‌ای، کمترین شرایط برای گزارشگری است گفت: از همه بدتر دفاع مفتضح گزارشگر از گروه‌های تروریستی است، کسانی که دستشان به خون هزاران نفر در کشور ما آلوده است و توسط این گزارشگر به‌عنوان مدافعان حقوق‌بشر مورد حمایت قرار گرفته‌اند، در حالی که اطلاعات موثق درباره آنها را به او داده‌ایم و برای او دلایل تروریست بودن و آلوده بودن دست آنها به خون بی‌گناهان را اقامه کرده‌ایم.
دبیر ستاد حقوق‌بشر با اشاره به موارد رفتارهای ضد انسانی و ضد بشری آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی حامی احمد شهید که اکنون در حمایت آنها از گروه‌های تروریستی القاعده، سلفی و تکفیری هم مصداق پیدا کرده گفت: البته حقوق‌بشری که آمریکا طرفدار آن است، توسط آرپی‌جی، بمب و همین گروه‌های تروریستی باید توسعه پیدا کند و به همین خاطر عجیب نیست که گزارشگری که آنها نصب کرده‌اند از این گروه‌ها حمایت می‌کند.
دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از فشارهایی که آمریکا با زور و تهدید به بانک‌های ژاپنی اعمال می‌کند آگاه است گفت: بانک‌ها نقش مهمی درباره تحریم‌های دارو و غذا دارند، و ما می‌دانیم که بانک‌های ژاپنی زیر فشار آمریکایی‌ها از تعامل با ایران بازداشته‌ شده‌اند اما در عین حال مسئولیت دولت ژاپن در برابر مقررات حقوق‌بشر دوستانه قابل اغماض نیست. ما انتظار داریم این خط فاسد در صحنه جهانی مورد اعتراض واقع شود.
همچنین در این دیدار جون شیمی، با اشاره به نقش تعیین‌کننده و نمادین ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ اسلامی و متمدن در منطقه و جهان علاقمندی کشورش مبنی بر توسعه بیشتر همکاری‌های حقوق‌بشری را به اطلاع محمدجواد لاریجانی رساند.
گفتنی است، جون شیمی رئيس هیئت بلندپایه ژاپنی است که برای شرکت در نهمین نشست گفت‌وگوی حقوق بشری دوجانبه ایران و ژاپن به کشورمان سفر کرده است.

 


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از مجوز تردد خودروهای دارای برچسب سرویس مدارس در طرح محدوده زوج و فرد خبر داد.
سردار حسین رحیمی، گفت: برچسب سرویس مدارس به متقاضیان دارای شرایط لازم ارائه می‌شود.
وی افزود: ایمنی و عمر خودرو، کارت معاینه فنی خودرو، سلامت راننده سرویس، گذراندن موفق دوره‌های آموزش و دریافت گواهینامه شرکت در دوره و تعهد به رعایت قوانین و مقررات رانندگی از جمله شرایط دریافت برچسب سرویس مدارس است. سردار رحیمی اضافه کرد: امسال بیش از گذشته بر سرویس مدارس نظارت و کنترل می‌شود و خانواده‌ها بهتر است به جای تردد اضافه و رساندن فرزندانشان به مدارس از سرویس‌های مدارس مجاز استفاده کنند.
خدمات‌رسانی 8 هزار تاکسی و ون به مدارس تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اختصاص 8 هزار تاکسی و ون برای سرویس مدارس در سال تحصیلی پیش رو خبر داد.
سید جعفر تشکری هاشمی گفت: تعداد محدودی مینی‌بوس و اتوبوس نیز برای سرویس مدارس اختصاص یافته است.
وی افزود: خودروهای سرویس مدارس باید عمر کمتر از 5 سال و کارت معاینه فنی داشته باشند و خودروهای ون، مینی‌بوس و اتوبوس مجهز به چراغ گردان باشند.
تشکری هاشمی اضافه کرد: سرویس‌های مدارس تهران باید برچسب سرویس داشته باشند.
وی افزود: معاونت حمل و نقل شهرداری تهران آماده معرفی خودرو برای سرویس مدارس و افزایش اتوبوس خطوط شرکت واحد بر اساس درخواست و اعلام نیاز مدارس و مناطق آموزش و پرورش است و هیچگونه محدودیتی در این زمینه ندارد.

 


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون را منصوب کرد.
بنابر حکم وزیر بهداشت، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله جایگزین دکتر غلامرضا توگه شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10