(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 31 شهریور 1392 - شماره 20597

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقدیر فرمانده کل سپاه از سردار نقدی
از سوی حجت‌الاسلام رضایی
انتساب استفتائات «معماری و شهرسازی» به رهبر انقلاب تکذیب شد
مدیر دفتر استفتائات دفتر مقام معظم رهبری ضمن تکذیب انتنماینده ایران در جلسه شورای امنیت:
 فروش مواد مخدر در افغانستان منبع مالی گروه‌های تروریستی است
استقبال آلمان و ایتالیا از طرح ایران برای حل بحران سوریه
حاشیه‌نگاری ظریف از سفر به نیویورک و رایزنی‌ها با مقامات خارجی
درمکتب امام
 طی بیانیه‌ای ‌اعلام شد
سپاه درمقابل ژست‌های به ظاهر مشتاقانه آمریکا از هوشمندی همه‌جانبه برخوردار است
سردار حاجی‌زاده: بازنده بودن آمریکا در ماجراجویی علیه ایران حتمی است
شرح خطبه 223 نهج البلاغه ـ (2)
غفلت از الفباي دين ، منشأ مشكلات جامعه
هفتمین کنفرانس بین‌المللی« تقریب میان مذاهب اسلامی» در لندن
حداد عادل: طراحان عزل شتابزده رئیس‌ دانشگاه آزاد پشیمان خواهند شد
آیت‌الله هاشمی شاهرودی : جامعه اسلامی نیاز به نظام سازی فقهی دارد
راز حج، دوراندازی مایه‌کثرت و دریافت دُرّ وحدت است
ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها
   


فرمانده کل سپاه پاسداران به خاطر توسعه و تعمیق حلقه‌های صالحین، فعالیت در راستای جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از رئیس سازمان بسیج مستضعفین تقدیر کرد.
در پایان مجمع فرماندهان سپاه که در تهران برگزار شد، لوح افتخار سازمانی توسط سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه به دلیل توسعه و تعمیق حلقات صالحین، فعالیت در راستای جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در جشنواره مالک‌اشتر به رئیس و آحاد فرماندهان، مسئولان و رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین اهدا شد.

 


ساب استفتائات منتشر شده در سایت‌ها تحت عنوان «معماری و شهرسازی» به رهبر انقلاب گفت: انتساب این پاسخ‌‌ها به رهبر انقلاب و دفتر استفتائات ایشان صحیح نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، درباره‌ انتساب استفتائات منتشر شده در سایت‌ها تحت عنوان «معماری و شهرسازی» به رهبر انقلاب اظهار کرد: اولاً باید بگویم که این مطالب در قالب استفتاء نمی‌گنجد و اصلاً استفتاء نیست. نکته‌ دوم این‌که انتساب این پاسخ‌‌ها به رهبر انقلاب و دفتر استفتائات ایشان صحیح نیست. بنده تکذیب می‌‌کنم که پاسخ به این سؤال‌ها مربوط به رهبر انقلاب و یا دفتر استفتائات ایشان باشد. بنابراین پاسخ‌‌ها قابل تأیید نیستند و در مورد نسبت دادن آن‌ها به رهبر انقلاب غفلتی صورت گرفته که حتماً باید جبران شود.
رضایی در پاسخ به سؤالی درباره‌ دلیل اطلاق نشدن عنوان استفتاء بر مجموعه یادشده خاطرنشان کرد: «استفتاء اصطلاحاً مربوط به آن احکام شرعی می‌باشد که یک مکلف باید بداند چگونه در مقام عمل رفتار کند. مکلف باید حکم الهی اعم از واجب، حرام، مستحب یا مکروه را در مورد سؤال خود بداند. البته بیشتر این سؤال‌ها در رابطه با عمل فردی مکلفین می‌باشد که دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهد. ما در دفتر استفتائات برخی موارد را پاسخ نمی‌‌دهیم؛ موضوعاتی مثل معماری و شهرسازی مربوط به سیاست‌گذاری شهری است و باید در شورای شهر یا در شورای تخصصی و علمی مورد بررسی قرار گیرد و مربوط به دفتر استفتائات نمی‌شود.»
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره‌ برنامه‌های دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های مقلدان ایشان در موسم حج گفت: «یک شورای استفتائات مربوط به بعثه‌ مقام معظم رهبری در سرزمین حج فعالیت می‌کند. اعضای این شورا همان اعضای شورای استفتای دفتر مقام معظم رهبری هستند. امسال اعضای شورای استفتاء برای پاسخ‌گویی به مقلدین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم حج، هم در مدینه، هم در مکه و همچنین در عرفات و مشعر و منی حضور دارند. اعضای این شورا با دفتر مقام معظم رهبری مرتبط هستند و حتی گاهی مواردی پیش آمده که از آن‌جا سؤال را مطرح کردند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خودشان پاسخ را داده‌اند.»

 


سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد تأکید کرد: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تأمین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده که بر امنیت افغانستان و منطقه تأثیر منفی گذاشته است.
غلامحسین دهقانی در جلسه شورای امنیت این سازمان که در خصوص موضوع افغانستان تشکیل شده بود با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای، قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌گرائی را از جمله مسائل مهمی دانست که بایستی با همکاری‌های منطقه‌ای ریشه‌کن شوند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از همکاری‌های منطقه‌ای میان افغانستان و همسایگان خود برای ایجاد فضائی بهتر در اثر اعتمادسازی استقبال می‌کند.
غلامحسین دهقانی با اشاره به گزارش جهانی سال 2013 که اعلام نموده کشت خشخاش 15 درصد در سطح جهانی افزایش داشته و بخش اعظم آن در افغانستان بوده است تصریح کرد: این امر نه تنها بر رشد اقتصادی افغانستان تأثیر گذاشته، بلکه امنیت در افغانستان و منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی افزود: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تأمین مالی گروههای تروریستی تبدیل شده و این امر باعث شده تا تروریستها و گروههای افراطی تلاش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان را افزایش دهند که طبعاً برامنیت همسایگان و منطقه تأثیر منفی دارد.
سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان ضمن برشمردن فعالیت‌ها و همکاری‌های کشورمان در تقویت مبارزه با پولشوئی و تأمین مالی تروریست‌ها و افراط‌گرایان تأکید کرد: با توجه به ناکامی جامعه بین‌المللی برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، لازم است اقدامات قاطع‌تری از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با این معضل صورت پذیرد.
غلامحسین دهقانی در پایان خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از نقش مهم و سازنده سازمان ملل برای بهبود شرایط در افغانستان حمایت می‌کند.

 


آلمان و ایتالیا از پیشنهاد رئیس‌جمهور کشورمان برای میانجیگری در حل مسئله سوریه استقبال کردند.
استفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان در سخنانی در برلین به نقل از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که از هر طرفی که بتواند بر این نظام (سوریه) تاثیر بگذارد، استقبال می‌کنیم.
سخنگوی مرکل در ادامه از رئیس‌جمهور ایران خواست تا حرفهایش را عملی کند.
سخنگوی صدر اعظم آلمان به نقل از او ادامه داد: باید سیاست اعتدال و میانه‌روی که رئیس‌‌جمهور ایران اعلام کرده، تاثیرات مثبتی بر تلاش‌های بین‌المللی که برای حل درگیری‌های موجود هست، داشته باشد.
آرماندو فاریکیو مشاور سیاسی نخست‌وزیر ایتالیا نیز در کنفرانس خبری در رم با تاکید بر اهمیت حضور تهران در روند سیاسی بیان کرد که ایتالیا بر این باور است که ایران نقش محوری و قابل ملاحظه‌ای در ایجاد ثبات در سوریه و سایر مناطق خاورمیانه به ویژه در مرحله بعد از اسد دارد.
وی ادامه داد که کشورش بر این باور است که ایران بازیگر اصلی در عرصه خاورمیانه به شمار می‌رود و این مسئله زاییده امروز نیست.
مشاور سیاسی نخست‌وزیر ایتالیا تاکید کرد این که ما بعد از اسد به فکر ایجاد ثبات در منطقه آن هم بدون حضور ایران باشیم، عاقلانه نیست.
واکنش ائتلاف معارضان به طرح ایران
از سوی دیگر؛ ائتلاف معارضان سوری در واکنش به اعلام آمادگی ایران برای بازی کردن نقش میانجی میان حکومت سوریه و معارضان سوری برای حل بحران این کشور، آن را وقت‌کشی دانست!
به گزارش فارس به نقل از روزنامه سعودی «الحیات»، ائتلاف معارضان خارج‌نشین سوریه در واکنش به پیشنهاد «حسن روحانی» رئیس‌‌جمهور ایران درباره اعلام آمادگی تهران برای بازی کردن نقش میانجی میان حکومت سوریه و معارضان برای پایان دادن به بحران این کشور؛ آن را وقت‌کشی دانست!
ائتلاف معارضان خارج‌نشین سوریه همچنین ایران را به دست داشتن در ریخته شدن خون مردم سوریه به دست اسد متهم کرد و مدعی شد که ایران بهتر است پیش از ارائه راهکار، کارشناسان نظامی و نیروهای خود را از سوریه خارج کند زیرا به زعم این ائتلاف این کشور خود جزئی از مشکل است.
ائتلاف معارضان سوریه که به وسیله «بندر بن سلطان» شاهزاده عربستانی و رئيس سازمان اطلاعات این کشور مدیریت می‌شود مدعی شد که مردم سوریه در آینده مانند مجازات مقامات سوری در قبال خشونت و قتل و تروریسم علیه ملت سوریه، خواستار پاسخ‌دهی ایران نیز خواهند شد.
معارضان خارج‌نشین سوری افزودند: شکی نیست که طرح ایران که از طریق رئیس‌جمهور این کشور مطرح شده، تلاش ناامیدانه برای ادامه بحران و پیچیده کردن آن است و ایران می‌خواهد از این طریق بر پرونده‌های پیچیده‌ای از جمله برنامه هسته‌ای سرپوش بگذارد.
ائتلاف معارضان سوریه توضیح نداد که ایران چه نفعی از تداوم بحران سوریه می‌برد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس شورای روابط خارجی آمریکا دیدار می‌کند.
محمدجواد ظریف که در نیویورک به سر می‌برد در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: روزهای پنجشنبه و جمعه در نیویورک به ملاقات با آقای بان کی مون دبیرکل ملل متحد و آقای یان الیاسون قائم مقام وی، ملاقات با وزیر خارجه اندونزی، ملاقات با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دو جلسه جداگانه دو ساعته توجیهی با سردبیران و اعضای هیئت تحریریه مجله تایم و روزنامه نیویورک تایمز، دیدار سه ساعته بسیار شیرین و غرورآفرین با جمعی از فعالان ایرانی موسسات مطالعاتی آمریکا (به ویژه جوانان عزیز نسل دوم و سوم ایرانی) و دیدار و گفت وگو با همکاران در نمایندگی گذشت. وی تصریح کرد: هر دو شب هم شام کاری در رزیدانس داشتیم. شب اول با جمعی از سفرای تأثیرگذار اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین نزد ملل متحد و شب دوم با گروهی از صاحب نظران برجسته آمریکایی که در طول ده سال گذشته نقش ممتازی در روشنگری و مقابله با جنگ‌طلبان و تندرو‌ها در آمریکا داشته‌اند.
ظریف افزود: امروز(شنبه) و فردا(یکشنبه) هم که اینجا تعطیل است از صبح علی‌الطلوع تا پاسی از شب دیدار و گفت وگو با اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته سابق سیاسی و فعالین جامعه مدنی در آمریکا و اروپا خواهم داشت که حدود یک ساعت دیگر با صبحانه کاری با آقای خاویر سولانا (سلف خانم اشتون) آغاز می‌شود و آخرین آن‌ها شام یکشنبه شب با دوست سی‌ساله‌ام آقای کوفی عنان خواهد بود و ملاقات‌های متعدد در این بین منجمله با اخضر ابراهیمی، چند وزیر خارجه و رئیس شورای روابط خارجی.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: موضوعات مهم در همه این دیدار‌ها تبیین دیدگاه استراتژیک و مذهبی ایران در نفی سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی، ضرورت شکل دادن به اراده سیاسی در غرب برای حل پرونده هسته‌ای، اثرات منفی تحریم‌‌ها بر معیشت مردم همزمان با تقویت اراده آن‌ها برای مقاومت در برابر تحمیل و تضییع حقوقشان، راه‌های پایان دادن به بحران سوریه از طریق مذاکره و مراجعه به صندوق رای، اوضاع خطرناک منطقه، خطر افراط و فرقه‌گرایی در منطفه و جهان، محکومیت سلاح‌های شیمیایی و ضرورت خارج کردن سلاح‌های شیمیایی از دست گروه‌های تندرو و تکفیری همزمان با امحای سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه، ضرورت فشار بر اسرائیل برای خلع سلاح هسته‌ای و شیمیایی در جهت ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه و آینده افغانستان بعد از 2014 و ... بود.
وی تاکید کرد: مجموعا گفت وگوهای خوبی بود و امیدوارم نتایج ملموسی برای کشور و مردم داشته باشد.

 


شجاع باشید!
همانطوری که با شجاعت ابرقدرتها را (از کشور) خارج کردید با شجاعت در فرهنگ خودتان کار بکنید و در کارهای خودتان. خودتان عمل بکنید!
و اتکاء خودتان را هر روز به خارج کم بکنید و یک وقتی برسد که ما هیچ اتکاء به خارج نداشته باشیم همه چیزمان را خودمان تهیه کنیم. ان‌شاءالله.‌ آئین انقلاب اسلامی - ص 326

 


سپاه در بیانیه‌ای راهبردها و سناریوهای نظام سلطه و استکبار در مصاف با انقلاب و ملت ایران را بسیار پیچیده و موذیانه توصیف و برغم ژست‌های دیپلماتیک و به ظاهر مشتاقانه کاخ سفید برای تعامل با نظام جمهوری اسلامی، لزوم هوشمندی همه جانبه نسبت به رویکردها و رفتارهای دولتمردان آمریکایی را یادآورشد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سی و سومین سالروز آغاز مقاومت و پایداری افتخار آمیز ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله؛ عبور قدرتمندانه انقلاب اسلامی از چالش‌های فرارو و نیل نظام جمهوری اسلامی به قله‌های رفیع پیشرفت و تعالی را مرهون جاری بودن حماسه دفاع مقدس در عینیت جامعه اسلامی دانست. این بیانیه خاطرنشان کرده است: قدرت بازدارندگی دفاعی و بالندگی علمی امروز جمهوری اسلامی که جایگاه برتر منطقه‌ای و ایفای نقش بازیگری فرامنطقه‌ای را برای ایران رقم زده و قدرت‌های بین المللی را به تکریم و تحسین کشور و شکل دادن یک فرآیند رقابتی نوین برای تعامل و همکاری با نظام وادار ساخته است، محصول حماسه جهاد و شهادت طلبی تربیت یافتگان مکتب ولایت فقیه در هشت سال دفاع مقدس و مقاطع پس از آن است.
این بیانیه تصریح کرده است: تجربه تاریخی، رصد هوشمندانه و همراه با تردید نسبت به رفتارهای سردمداران کاخ سفید را برای دستگاه دیپلماسی کشور ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید به گونه‌ای که در این عرصه خطیر بایستی مطالبات به حق ملت ایران به شایستگی مورد تکریم و پذیرش شیفتگان تعامل با نظام قرار گیرد. بدیهی است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این راستا از هر اقدامی که در چارچوب منویات و راهبردهای مقام معظم رهبری و منافع ملی و در مدار عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد، حمایت کرده و ظرفیت‌های تاثیرگذار تعاملی خود را در اختیار دولت محترم قرار می‌دهد.

 


فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر آمریکا به ایران حمله کند ضربات مهلکی دریافت می‌کند و قطعاً بازنده خواهد بود.
سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» درباره ماجراجویی‌های آمریکا و بیان تهدیدهایی نظیر حمله به ایران پس از اقدام نظامی علیه سوریه اظهار داشت: بیان چنین مسائلی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بعید می‌دانم آمریکا در این شرایط چنین آمادگی داشته باشد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: آمریکا بدون قطعیت خودش را وارد معرکه جنگ نمی‌کند و از آنجایی که ما تجربه هشت سال دفاع مقدس را داریم، یاد گرفته‌ایم به دشمنانمان اعتماد نکنیم.
وی تصریح کرد: تجربه قبل از انقلاب، این امر را نشان می‌دهد که ما دائما محور تهاجم دشمنان قرار گرفته‌ایم و بعد از انقلاب نیز چنین بوده است.
سردار حاجی‌زاده افزود: وظیفه اصلی ما در شرایط کنونی رساندن کشور به نقطه بازدارندگی است و فقط از این طریق دیگر دشمنان هرگز فکر حمله به ایران را نخواهند کرد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر آمریکا می‌خواست به ایران حمله کند در دوره بوش زمان حمله به افغانستان این اقدام را انجام می‌داد.
وی با تأکید بر اینکه خواست مقام معظم رهبری رسیدن به قله است ادامه داد: قله نقطه‌ای است که به شرایط صددرصد بازدارندگی برسیم. در 35 سال گذشته خصوصا پس از دفاع مقدس کارهای بسیاری در خصوص توسعه فضاها و نیروها صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت اخیر حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران نقض شده است یا خیر، به باشگاه خبرنگاران گفت: در منطقه خلیج‌فارس مرز هوایی بر مرز زمینی منطبق نیست و این مرز در وسط دریا قرار دارد، اگر هواپیمایی وارد مرز هوایی کشورمان شود معمولا با هشدارهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود.

 


درآیه: يا أيُّهَا الاِنسانْ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الكَريم(1)؛ خداي سبحان به انسان خطاب مي كند كه چه تو را مغرور كرده ، فريب چه را خوردي؟ بعد معلوم مي‌شود كه هيچ كسي را فريب نداد، خودش به وسيله خودش فريب خورده . انساني كه دستورهاي الهي را انجام نمي‌دهد ، واجب را ترك مي‌كند ، حرام را مرتكب مي شود ، دستورهاي انبياء و اولياء را عمل نمي كند ، بيراهه مي رود ، كجراهه مي رود ، راه ديگران را مي بندد ؛ اين فريب خورده است! او بايد اين سؤال را جواب بدهد كه كي تو را فريب داد ؛ معلوم مي شود هيچ كس انسان را فريب نمي‌دهد، مگر خود انسان‌!
نفس امّاره ؛ خطرناكترين دشمن انسان
اينكه در جريان جهاد داخلي، شهوت و غضب از يك سو ، وهم و خيال از سوي ديگر ؛ اينها صف كشيده‌اند . در مراحل انديشه و علم و با سواد شدن و مُلا شدن ، وهم و خيال صف بر مي بندد در برابر عقل ؛ در مراحل تزكيه و تهذيب و آدم شدن ، شهوت و غضب صف مي بندند ؛ بيرون خبري نيست . اين بيان نوراني رسول خدا (ص) كه فرمود :‌ اَعدي عَدُوِّكَ نَفسُكَ الَّتِي بِينَ جَنبَيك(2)، همين است . فرمود : بدترين دشمن آدم خود آدم است . پس ما يك غَبني داريم كه خودمان ، خودمان را مَغبون كرده‌ايم و سوره‌اي در قرآن كريم است به نام سوره تَغابُن: يُومَ يَجمَعُكُمْ لِيُومِ الجَمعِ ذلِكَ يُومُ التَّغابُن(3)؛ « تَغابُن » يعني روز ظهور غَبن . آن روز سؤال مي شود كي مغبونت كرده ؟ آدم جوابي ندارد، مگر اينكه بگويد : خودم ، خودم را مغبون كرده ام . يعني نفس مُسوِّله من كم كم شده نفس اَمّاره من.
تبيين صداقت و حق نمایي دنيا
در جريان فريب و غرور هم همين طور است . فرمود : كي تو را مغرور كرده؟ شايد بگوئيد دنيا ما را مغرور كرده . وجود مبارك حضرت امير خوب تحليل مي‌كند؛ مي فرمايد: دنيا دار امانت و علم و عقل و عدل است ، سر تا پاي دنيا عدل است و عقل . دنيا كاري به كار كسي ندارد! دنيا اگر حوزه و دانشگاه و بازار را به شما نشان داده ، بيمارستان و تيمارستان و قبرستان را هم نشان داده . اينطور نيست كه قبرستان و بيمارستان را كتمان كرده باشد ، كوي و برزن را نشان داده باشد! اگر كسي بيمارستان را نبيند ، تيمارستان را نبيند ، قبرستان را نبيند ، فقط كوي و برزن و پارك را ببيند ؛ البته فريب مي خورد . در اين تحليل وجود مبارك حضرت امير فرمود : دنيا چه چیز خود را مخفي كرده ؟ اگر آن زشتي ها را ، آن نقص ها را ، آن آفت ها را كتمان كرده باشد ؛ بله ، مي شود عامل غَبن و غرور ؛ امّا همه را در كف دست گذاشته . بيراهه بروي ، جايت آنجاست ؛ در راه باشي ، جايت اينجاست . بنابراين چيزي را كتمان نكرده !
جايگاه عزيمت عاقلانه در درمان سستي‌ها
بخش اوّل اين كلام نوراني قبلاً خوانده شد ، تا رسيديم به اينجا ؛ فرمود : فَتَداوَ مِنْ دَاءِ الفَترَهِ فِي قَلبِكَ بِعَزيمَهٍ ؛ حالا كه معلوم شد انسان مريض است، اين را بايد درمان كند . يك عدّه براساس کریمه: اِذْ جآءَ رَبَّهُ بِقَلبٍ سَليم (4)، سالمند. اگر جهل علمي مرض است ،‌ يك ؛ جهالت عملي مرض است ،‌ دو ؛ اين دو را آدم خوب بايد درس بخواند ، بشود مُلا ؛ خوب هم بايد عمل بكند ، بشود عادل . فرمود :‌ اين درد جهل و بي سوادي را با درس خواندن حل كن ، آن درد بيراهه رفتن را هم با عزم و اراده حل كن.
فَتَداوَ مِنْ دَاءِ الفَترَهِ ، « فُتُور » يعني سستي . در قلبت تنها پزشك معالج خودتي ؛ بِعَزيمَهٍ ، بايد يك تصميم بگيري . عزيمت و عزم ،مال كار عقل عملي است كه بِهِ عُبِدَ الرَّحمنْ وَ اكْتُسِبَ الجِنان (5). جزم يعني با سواد شدن ، عالم شدن و درس خواندن ؛ آن مال كار عقل نظري است . « عزم » يعني اراده و تصميم و اخلاص ، مال عقل عملي است . فرمود : اين مرض را با عزم و عقلي كه بِهِ عُبِدَ الرَّحمنْ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الجِنان بايد درمان كني و این به دست خود انسان است ؛ وَ مِنْ كَرَي الغَفلَهِ فِي ناظِرَكَ بِيَقَظَهٍ ؛ ( كَري ) را به خواب تعبير كرده‌اند اما خواب نيست ؛ بلکه به چُرت قبل از خواب می گویند . فرمود : الآن كه چُرت مي زني ، تصادف مي كني . اگر اين چُرتت را درمان نكردي ، خوابت مي برد . اين مرض چُرت زدن را با تصميم ، با بيداري ، با هوشياري درمان بكن .
غفلت از الفباي دين ، منشأ مشكلات جامعه
وَ كُنْ لِلّهِ مُطيعاً وَ بِذِكرِهِ آنِسا ؛ مشكل جامعه ما مشكل علمي نيست ، مشكل حوزه و دانشگاه مشكل علمي است ؛ امّا مشكل جامعه ، مشكل عملي است . يعني الآن همه مي دانند که ما در دستگاه قضائي 7 ـ 8 ميليون پرونده داريم . اين 8 ميليون ، یک ميليونش حساب ديگر دارد ؛ اين 7 ميليونش مال بديهيات است، به خاطر این است که به رساله توضیح المسائل عمل نمي‌شود ! اين 7 ميليون كه الآن شما مي بينيد به خاطر این است که مسجدها و حسينيه ها خالي است، راه‌پله دستگاه قضائي پر ترافيك است ؛ اينها نه براي آن است كه مجهولات علمي دارند ! بلکه به خاطر این است که اينها به چيزهایي كه بلدند ، عمل نمي‌كنند. يكي دروغ مي گويد ، يك كسي چك بي‌محل مي كشد ، يكي تخليه به موقع نمي كند ، يكي اجاره را نمي پردازد ، يكي حق ديگري را تجاوز مي كند ، يكي به ديگري بد مي گويد ، يكي ديگري را مي زند ؛ اينها الفباي دين است! اينها را همه ما مي دانيم ، يك چيزي نيست كه كسي نداند! اگر اينها عمل بشود ، يعني به همين رساله عملیه عمل بشود ؛ اينجا مي شود مدينه فاضله . وجود مبارك حضرت امير فرمود : به آنچه مي داني عمل بكن .
غفلت معصيت كاران از لطف و مغفرت الهي
بعد فرمود : وَ تَمَثَّلْ فِي حالِ تَوَلّيهِ عَنهُ اِقبالَهُ عَلِيكَ يَدعُوكَ اِلَي عَفوِه وََ يَتَغَمَّدُكَ بِفَضلِه. فرمود : آن وقتي كه كجراهه مي روي ،‌ بيراهه مي روي يا راه ديگران را مي بندي ، از خدا رو برگرداندي . همين حال را ترسيم بكن كه حالا داري معصيت مي كني ، از خدا فرار مي كني ؛ در همين حال ذات أقدس إله پشت سر تو ، تو را دعوت مي كند ، مي گويد : بيا ،‌ بگو اَستَغفِرُ الله ، من بخشيدم؛ بيا ، من عفوت كنم ؛ بيا ، من بگذرم . اين حال را تصوّر بكن ، تمثّل بكن ؛ در حالي كه از خدا رو برگرداندي ، در همان حال خداي سبحان مي فرمايد : هَلْ مِنْ تائِبٍ يَتُوب . اين دعوت ، اين ندا که: يا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اِستَجيبُوا (6)، يا اُدعُونِي اَستَجِبْ لَكُم(7)؛ اين هميشه هست . كسي كه دارد بيراهه مي رود ، خدا مي فرمايد : اُدعُونِي اَستَجِبْ لَكُم ؛ اين منظره را در نظر داشته باش . وََ يَتَغَمَّدُكَ بِفَضلِه ، تو را در فضل خود فرو مي برد . وَ اَنتَ مُتَوَلٍّ‌ عَنهُ إلَي غِيرِه ؛در حالی که از خدا رو برگرداندي ، به طرف غير خدا داري مي روي ؛ ولي خداي سبحان از پشت سرت تو را دعوت مي كند.
جرأت انسان ضعيف در معصيت خداي كريم
فَتَعالَي مِنْ قَوِيٍّ‌ مَا اَكرَمَهُ وَ تَواضَعتَ مِنْ ضَعيفٍ مَا اَجرَأكَ عَلي مَعصِيَتِه ؛ او در كمال قوّت و قدرتي كه دارد ، مي تواند قهّارانه با تو رفتار كند ، از پشت سرت تو را دعوت مي كند ، مي گويد : اُدعُونِي اَستَجِبْ لَكُم ؛ بيا ،‌ برگرد ، من مشكلت را حل مي كنم . تو در كمال ضعف و عجزي كه داري ، داري در برابر او مقاومت مي كني ! مَا اَجرَأكَ عَلي مَعصِيَتِك ؛ چه تو را جَري كرده كه او را معصيت مي كني ؟!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب ، دانشجويان ، دانش آموزان
و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 12 / 1 / 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انفطار / 6 (2) عدّه الدّاعي / 314 (3) تغابن / 9
(4) صافات / 84 (5) الكافي / 1 / 11 ـ كِتابُ العَقلِ وَ الجَهل
(6) اشاره به : انفال / 24 (7) غافر / 60
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می شود.

 


هفتمین کنفرانس بین‌المللی «تقریب میان مذاهب اسلامی» دیروز در مرکز اسلامی انگلیس در لندن کار خود را آغاز کرد.
به گزارش خبرآنلاین، دکتر علی الاوسی دبیر هفتمین همایش بین‌المللی تقریب بین مذاهب اسلامی؛ اظهار داشت: به دلیل اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و لزوم وحدت هرچه بیشتر مسلمانان عالم و به ویژه در عصر حاضر که بیداری اسلامی جهانی نیز در حال گسترش است، برگزاری همایش‌هایی از قبیل کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی، می‌تواند در پیوند بیشتر مسلمانان و ایجاد وحدت میان آنان کمک کند و از این رو از اهداف و رسالت‌های مرکز اسلامی انگلیس به شمار می‌رود.
دبیر هفتمین کنفرانس بین‌المللی «تقریب میان مذاهب اسلامی» تصریح کرد: ما معتقدیم تقریب بین مذاهب و در نهایت دستیابی به وحدت اسلامی به معنای واقعی کلمه مهمترین و اساسی‌ترین عامل برای تحقق عزت، کرامت و سعادت معنوی و مادی مسلمانان است و هرگز نمی‌توان عزت و کرامت و سعادت اسلامی را در مدار تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر جستجو کرد.
وی همچنین افزود: این همایش با عنوان «نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه» و با حضور شخصیت‌‌ها و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف مصر، انگلیس، آلمان، لبنان، الجزایر، عراق، مغرب، فرانسه، پاکستان، هند، یمن، ایران، عربستان سعودی و بحرین کار خود را در مرکز اسلامی انگلیس در لندن آغاز می‌کند.
گفتنی است هدف برگزاری این گونه کنفرانس‌ها، شناخت بیشتر مذاهب اسلامی از همدیگر به منظور همدلی و همفکری و ساختن آینده‌ای روشن برای امت اسلامی عنوان شده است.

 


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تغییر رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد این اقدام شتابزده که در کام طراحان آن شیرین است، در آینده برای آنان تلخ و پشیمان‌کننده خواهد بود.
غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در حاشیه مراسم صلح عادلانه در نظام جهانی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره تغییر رئیس دانشگاه آزاد چیست، گفت: این اقدام شتابزده در روزهای آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که بنده عضو آن هستم، بیشتر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: این اقدام شتابزده که هم‌اکنون در کام طراحان آن شیرین است، در آینده برای آنان تلخ و پشیمان‌کننده خواهد بود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات را در راستای تاثیرگذاری در انتخابات آینده مجلس می‌دانید یا خیر، تصریح کرد: این موضوع محتمل است ولی چون سندی ندارم اظهارنظر نمی‌کنم اما شک ندارم که خیلی‌ها برای تصرف بهارستان و مجلس آینده برنامه دارند.
حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع سوریه گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا حکومت بیگانگان در سوریه را مردود می‌دانسته و معتقد بوده که راه حل بحران به دست مردم است و این موضوع راه سیاسی دارد.

 


نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه درس خارج تصریح کرد: اگر نظام سازی بر مبانی شیعه و از ادله شرعیه استخراج شود آن وقت سیستم و تشکیلات پاسخگوی تمام نیاز‌ها خواهد بود.
به گزارش رسا، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، امروز در نخستین جلسه درس خارج خود در سال تحصیلی 93 ـ 92 که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، اظهار داشت:با پیدایش نظام اسلامی مسائل کلانی مطرح شده که نیاز به نظام سازی فقهی دارد، عرصه‌هایی همچون فقه سیاسی، فقه اداری و فقه قانون اساسی نیاز به اجتهاد و پاسخ دارد و کسی جز فقیه، قدرت پاسخگویی ندارد.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این موضوع که امروزه در قم مؤسسات فقهی و مراکز تحقیقاتی زیادی مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: اگر قوه عاقله قوی که مشرف به تمام موضوعات و مسائل فقهی است متصدی این مراکز باشد تولید علم صورت می‌گیرد.
وی با بیان این که در تولید علم، نخست باید موضوع شناسایی سپس نظریات موجود در آن علم درست تلقی و فهمیده شود، تصریح کرد: در ادامه باید با استفاده از مبانی فقهی شیعه که مبانی قوی است (به تعبیر امام خمینی فقه جواهری) اجتهاد شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر نظام سازی بر مبانی شیعه و از ادله شرعیه استخراج شود آن وقت سیستم و تشکیلات پاسخگوی تمام نیاز‌ها خواهد بود، افزود:به طور مثال در سیستم بانکداری اگر بر پایه ادله شرعیه پیاده شود ربا ریشه کن می‌شود والا استفاده از حیله‌های شرعی خروج از ربا منجر به احیای روح ربا در جامعه می‌شود؛ این‌ها از وظایف روحانیان در بعد تولید علم است.

 


آیت‌الله جوادی آملی در پیامی خطاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام تصریح کرد: اهانت به مقدسات، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای پیروان نحله‌های گوناگون اسلامی حرام است.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله جوادی آملی، راز تأسیس بیت توحید را، دوراندازی مایه کثرت و دریافت دُرّ وحدت دانست و با بیان این‌که «قلب انسان، عنصر اصلی در اندیشه ناب و انگیزه خالص الهی است» تاکید کرد: در هر موردی که قلب به انحراف گرائید و دل به اختلاف گرایش پیدا کرد، حتماً مسبوق به نیّت‌های آلوده و تصمیم‌های ناصواب بوده است.
وی در بخش‌های دیگری از پیام خود، حج را بسترساز اصلاح امور دانست و اختلاف و دشمنی را نشانه‌ای از عذاب الهی قلمداد و تاکید کرد: فراموشی عهد الهی و ر‌ها نمودن تعهد دینی، زمینه جدایی ملت از یکدیگر و فاصله‌گیری امت از همدیگر را سبب خواهد شد.
این مرجع تقلید، جریان حج را همانند دوره کوتاه‌مدت آزمون و آموزش الهی تعبیر و تاکید کرد: فرصت طلایی زمین حرم مغتنم شمرده شود تا منافع ملکوتی این دوره کوتاه برای حل مُعضل دوران سال در هر جای جهان سودمند باشد.
آیت‌الله جوادی آملی، تلبیه حج و عمره را بسان لبیک گفتن به جمیع قواعد حج و قوانین عمره و از جمله لبیک گفتن به معارف نبوی (ص) دانست و افزود: مکه بدون مدینه نخواهد بود، چنانکه قرآن جدای از عترت نمی‌شود؛ ... بنابراین مفاد تلبیه، پاسخ مثبت به جریان نبوت و ولایت و امامت و عصمت و حجیّت اهل بیت وحی و الهام خواهد بود.
این مرجع تقلید با اشاره به برنامه فراگیر دین جهان‌شمول اسلام، بر رعایت قانون و ادب بین‌المللی، حفظ کرامت انسانی، پرهیز از اهانت به مقدسات پیروان نحله‌های گوناگون اسلامی تاکید کرد و توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای آنان را حرام دانست.

 


سازمان وظیفه عمومی ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مهرماه 92 را اعلام کرد.
1-بر اساس اعلام سازمان وظیفه عمومی با توجه به حذف شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از طریق آزمون سراسری، صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان پذیرفته شده در تمام دوره‌های تحصیلی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بلامانع است.
بنابراین تحصیل دانشجویان در دوره‌های پودمانی، فراگیر، بین‌الملل، مجازی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون مجاز بوده و داوطلبان صرفا با اعلام پذیرش از سوی دانشگاه و در صورت نداشتن غیبت، واجد شرایط بهره‌مندی از معافیت تحصیلی هستند.
2- مبنای پذیرش در دانشگاه‌ها چه با شرکت در آزمون و چه بدون آزمون، تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه است البته در موارد خاص برای مساعدت به دانشجو، تاریخ اعلام قطعی قبولی از سوی سازمان سنجش نیز می‌تواند مبنای پذیرش قرار گیرد.
3- تمامی دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت یا در سن مشمولیت و در ماه‌های خرداد و تیر سال 1391 فارغ‌التحصیل شده‌اند جهت تحصیل در دانشگاه از مهرماه امسال منعی نداشته و باید پس از اخذ برگ درخواست معافیت تحصیلی از دانشگاه، به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.
- منظور از فراغت قبل از سن مشمولیت در این بند این است که دانش‌آموز در سالی که طی آن سال به سن 18 سالگی تمام می‌رسد فارغ‌التحصیل شود. (سال تولد+ 18)
تبصره1: مشمولانی که درخواست اعزام به خدمت داده و برای آنان برگ اعزام صادر شده و خود را در موعد مقرر برای اعزام معرفی نکرده‌اند غایب محسوب شده و شرایط ادامه تحصیل نخواهند داشت.
تبصره2: دانش‌آموزانی که در سن 17 سالگی (سال تولد+ 17) یا قبل از آن در مقطع دیپلم یا پیش‌دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند برابر ماده (19) قانون پس از رسیدن به 18سالگی تمام، 6 ماه مهلت معرفی خواهند داشت و چنانچه در مهلت 6 ماهه معرفی، در دانشگاه پذیرفته شوند شرایط استفاده از معافیت تحصیلی را خواهند داشت.
4- فارغ‌التحصیلان دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، متولدین سال‌های قبل چنانچه دیپلم شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش را حداکثر تا پایان 22سالگی و پیش دانشگاهی را تا پایان 24سالگی و به صورت حضوری به اتمام رسانده باشند با رعایت سایر ضوابط، از معافیت تحصیلی مقطع بالاتر استفاده خواهند کرد.
5- دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم، از نظر مقررات وظیفه عمومی مجاز به ادامه تحصیل نیستند.
6- میزان سنوات تحصیل در مقاطع مختلف برای دانشجویان ورودی مهر سال 1390 و به بعد برابر جدول ذیل می‌باشد و دانشگاه موظف است هنگام ثبت‌نام، مشمولان را نسبت به آن توجیه کنند.
تبصره1: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه به وظیفه عمومی، حداکثر یک سال به مدت‌های تحصیل اعلام شده در این بند اضافه می‌شود.
تبصره2: دانشجویان ورودی مهر 1390 و به بعد که در مهلت معرفی فارغ‌التحصیل می‌شوند برابر ماده (35) قانون خدمت وظیفه عمومی شرایط استفاده از معافیت تحصیلی برای مقاطع بالاتر را ندارند.
7- فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی و کارشناسی صرفا مجاز به شروع به تحصیل در مقطع ناپیوسته بالاتر بوده و شرایط ادامه تحصیل در مقطع پیوسته بالاتر را نخواهند داشت مگر رشته‌هایی که با تایید وزارت علوم یا بهداشت فاقد مقطع ناپیوسته بالاتر باشند که در این صورت سنوات تحصیل طی شده مقطع قبلی در سنوات مقطع جدید لحاظ می‌شود.
8- سربازان وظیفه حین خدمت در صورتی که در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند به شرط نداشتن غیبت اولیه، برابر روش مربوط از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد.
تبصره: ترخیص سربازان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.
9- سربازان حین خدمت از شرط عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ فراغت یا انصراف مستثنی بوده و در صورت نداشتن غیبت و احراز سایر شرایط، پس از ترخیص از خدمت، از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد.
10- تحصیل هم‌زمان با انجام خدمت سربازی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مجاز نبوده و برای اینگونه دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد.
11- دانشجویانی که تمایل به انصراف و شروع به تحصیل مجدد دارند، در طول دوره‌های تحصیلی (از دیپلم تا دکتری) فقط یکبار مجاز به انصراف در سنوات قانونی (سنوات اولیه تحصیل) بوده و حداکثر تا یکسال بعد از تاریخ انصراف می‌توانند مجدداً شروع به تحصیل نمایند. تحصیل اینگونه دانشجویان در مقطع پایین‌تر نیز منعی نخواهد داشت.
تذکر: ملاک یکبار انصراف از تاریخ 22 آبان سال 90 به بعد بوده و افرادی که قبل از این تاریخ انصراف داده باشند جز یکبار انصراف آنان محسوب نمی‌شود.
12- دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر که پس از انصراف، موفق به دریافت مدرک تحصیلی مقطع پایین‌تر می‌شوند در حکم فارغ‌التحصیل بوده و به‌عنوان دانشجوی انصرافی محسوب نمی‌شوند. بنابراین چنانچه مدرک اخذ شده، در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین‌تر به مشمول تعلق گرفته باشد، ادامه تحصیل وی در مقطع بالاتر بلامانع است، در غیر این صورت مشمول مجاز به تحصیل در مقطع بعدی نخواهد بود.
مثال: چنانچه مشمولی در دوره کارشناسی ثبت‌نام و پس از گذشت سه سال، از تحصیل انصراف داده و مدرک کاردانی توسط دانشگاه به وی اعطا شود، مجاز به تحصیل در مقطع بالاتر می‌باشد لیکن چنانچه سنوات تحصیل این مشمول از سه سال بیشتر گردد وی شرایط تحصیل در مقطع بالاتر را از دست می‌دهد.
13- طلاب حوزه‌های علمیه که دارای معافیت تحصیلی حوزوی صادره از سوی وظیفه عمومی هستند مادامی که اشتغال به تحصیل آنان در حوزه از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان محل تحصیل تایید شود می‌توانند بدون اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی، در دانشگاه تحصیل کنند و در صورتی که معافیت تحصیلی حوزوی آنان به هر دلیل لغو شود مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نبوده و باید مراتب جهت تعیین تکلیف به وظیفه عمومی محل تحصیل اعلام شود. دانشگاه موظف است اعتبار معافیت تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه را در ابتدای هر سال تحصیلی کنترل و از مراجع ذیربط استعلام بگیرد.
14- در صورتی که دانشجو قبل از ثبت‌نام در دانشگاه، در مراحل رسیدگی به معافیت پزشکی قرار داشته باشد، ادامه رسیدگی به درخواست پزشکی وی بلامانع است.
15- دارندگان کارت معافیت دائم و پایان خدمت همچنین افرادی که دارای 50 سال تمام هستند (متولدین نیمه اول 1342 و قبل از آن) جهت ثبت‌نام نیازی به اخذ معافیت تحصیلی ندارند.
16- دارندگان معافیت موقت (پزشکی و کفالت) می‌توانند در طول مدت اعتبار معافیت، به تحصیل اشتغال یابند لیکن ادامه تحصیل آنان پس از اتمام اعتبار معافیت موقت، منوط به داشتن شرایط و صدور معافیت تحصیلی خواهد بود.
17- متعهدان به خدمت در سازمان‌های دولتی و کارکنان رسمی نیروهای مسلح در صورت ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کرده و نیاز به اخذ معافیت تحصیلی ندارند.
18- سربازانی که خدمت دوره ضرورت آنها حداکثر تا 30 بهمن ماه امسال به اتمام می‌رسد در صورت موافقت دانشگاه می‌توانند شروع به تحصیل خود را تا اتمام خدمت به تعویق بیاندازند. بدیهی است اشتغال به تحصیل آنان با ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی اتمام خدمت صادره از سوی نیروهای مسلح امکان‌پذیر است.
19- تغییر رشته و انتقال دانشجویان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دیگر براساس مقررات آموزشی مربوط و با رعایت شرایط ذیل امکان‌پذیر است.
بدون انصراف از تحصیل قبلی و بدون شرکت مجدد در آزمون یا پذیرش جدید (بدون آزمون) باشد.
تغییر رشته و انتقال در همان مقطع صورت گرفته باشد. تغییر رشته به مقطع پایین‌تر در چارچوب سقف سنوات تحصیلی مربوط بلامانع است.
امکان فراغت از تحصیل در سقف مجاز سنوات تحصیلی وجود داشته باشد.
20- دانشجویانی که پس از شروع به تحصیل در نیمسال اول و با اعلام نتایج قبولی رشته‌های نیمه‌متمرکز از سوی سازمان سنجش، در نیمسال دوم پذیرفته می‌شوند در حکم دانشجویان انتقالی بوده و نیازی به انصراف ندارند. معافیت تحصیلی این دسته از دانشجویان با احتساب سنوات تحصیلی طی شده، به مقطع جدید تبدیل می‌شود. در این‌گونه موارد، تغییر رشته توام با انتقال و تغییر مقطع بلامانع بوده مشروط به اینکه این افراد در یک آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده همان آزمون باشند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10