(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 31 شهریور 1392 - شماره 20597

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش خبری تحلیلی کیهان
پیام واشنگتن به تل‌آویو مطمئن باشید به ایران امتیاز نمی‌دهیم
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
حادثه‌ای در پیش بود
پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای در بیمارستان فوق تخصصی رضوی افتتاح شد
 کاخ‌سفید بار دیگر از احتمال دیدار روحانی و اوباما در نیویورک خبر داد
انتقال دبیرخانه جنبش عدم تعهد به وزارت امور خارجه
آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
امیر خادم: احتمال دارد خادم را هم مثل بنا حذف کنند
مسئولیت سنگین کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات جهانی
مدیرعامل مرکز معلولان نوشیروانی بابل خبر داد
تولد سالانه 40 هزار کودک معلول در ایران
مدیرعامل توانیر اعلام کرد
اتصال به شبکه برق اروپا هدف اصلی وزارت نیرو
ایمیل رسمی کشور به زودی توسط حوزه علمیه اصفهان راه‌اندازی می‌شود
پیش‌بینی هواشناسی
دمای هوا در نیمه شمالی 6 درجه خنک‌تر می‌شود
بزرگداشت شیون فومنی در گیلان
زوج مازندرانی زندگی مشترک خود را در جوار شهدا آغاز کردند
جزئیات قیمت‌گذاری زمستانی گاز خانگی
قطعی برق در کیش مردم را کلافه کرد
راه‌اندازی سامانه ثبت تخلف سرعت در محورهای مازندران
توسط دختر 2 ساله زنجانی
رکورد خردسال‌ترین عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی شکست
   


رهبر معظم انقلاب: ما مدت 8 سال از حیثیت، ناموس، دین، تمامیت ارضی، مردم، انقلاب، حکومت، نظام اسلامی و قرآن دفاع کردیم و چنین دفاعی مقدس است.

 


سرویس سیاسی-
در حالی که اغلب رسانه‌های غربی با فضاسازی‌های معنادار از ذوب‌شدن یخ روابط ایران و آمریکا سخن می‌گویند، برخی گزارش‌ها از تماس‌های محرمانه واشنگتن و تل‌آویو و اطمینان آمریکا به رژیم صهیونیستی درخصوص روند و نتیجه مذاکرات احتمالی حکایت دارد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز با انتشار گزارشی، گوشه‌ای از مذاکرات محرمانه واشنگتن و تل‌آویو درخصوص مذاکرات هسته‌ای احتمالی میان ایران و آمریکا را فاش کرد.
رویترز در گزارش خود از تلاش‌های واشنگتن برای کاهش نگرانی‌های تل‌آویو از تماس‌های این کشور با ایران خبر داده است.
بنابراین گزارش، در شرایطی که ایالات متحده در تلاش برای پاسخگویی به تحرکات اولیه رئیس‌جمهور ایران است، دولت اوباما به طور موازی تلاش می‌کند که به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه ایران گام‌های محسوسی را در راستای تحدید برنامه هسته‌ای خود را بردارد.
رویترز این مطلب را به بیرون درز داده است که بحث‌های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی‌ها درخصوص تجدید رویکرد ایالات متحده درخصوص ایران کاسته شود. در عین حال، اسرائیلی‌ها همچنان خواستار آن هستند تهدید نظامی معتبر علیه ایران حفظ شود.
رویترز در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که با توجه به نظراتی که اخیرا از سوی مقامات اسرائیلی مطرح شده است، کاخ‌سفید برای دست‌یابی به هدف فوق، نیازمند چالشی سخت خواهد بود.
نیویورک تایمز؛ واشنگتن مشکوک است
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش مشابهی از رایزنی‌ها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در این خصوص خبر داد.
به گزارش نیویورک تایمز همزمان با افزایش امیدواری به گشایش روابط با ایران، واشنگتن در تلاش است اسرائیل را از اقدامات خود مطمئن سازد. در حالی که گشایش دیپلماتیک آشکاری بین دولت اوباما و مقامات جدید ایران در جریان است مقامات کاخ‌سفید در پشت صحنه در تلاش هستند به اسرائیل اطمینان دهند که گرفتار جذبه رئیس‌جمهور جدید ایران نمی‌شوند و پیش از موعد فشارها بر دولت روحانی را کاهش نخواهند داد.
به گزارش این نشریه در گفت‌وگوهای خصوصی با مقامات اسرائیلی و برخی اظهارنظرهای عمومی، مقامات واشنگتن تاکید کرده‌اند نسبت به نیات تهران در برنامه هسته‌ای‌اش مشکوک هستند و ایران را بر اساس رفتارش قضاوت خواهند کرد و نه اظهارات آشتی‌جویانه رئیس‌جمهور جدید این کشور.
در حالی که مقامات کاخ سفید به شدت در حال اطمینان دادن به اسرائیلی‌ها هستند که در قبال ایران محتاط عمل خواهند کرد، با این حال کاخ سفید اعلام کرده است متعهد به آزمایش مواضع روحانی برای انتخاب دیپلماسی خواهد بود. این روزنامه به اظهارات مقامات صهیونیستی نیز اشاره کرده است که از آمریکا خواسته‌اند «فریب ادبیات جدید ایران را نخورند». این نشریه در ادامه به اقدامات مقامات اسرائیلی و نیز لابی‌های این کشور در آمریکا برای حفظ فشار بر ایران اشاره می‌کند.
جنگ با دلفریبی!
همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به تحرکات دیپلماتیک دولت جدید ایران تاخت و آن را تلاشی برای ایجاد فاصله میان واشنگتن و تل‌آویو توصیف کرد.
این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: «اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید، افسونگری، یورش‌های اغواگرانه، حمله‌های طلسم‌کننده یا جنگ با دلفریبی، اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران حمله‌ای تمام عیار با دیپلماسی عمومی به قلب‌ها و ذهن‌های آمریکایی‌ها آغاز کرده که چالش‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را پیش‌روی نتانیاهو و سایر سیاستگذاران اسرائیلی قرار می‌دهد.»
این روزنامه صهیونیستی مصاحبه رئیس‌جمهور ایران با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز و یادداشت وی در روزنامه واشنگتن‌پست را هم نمونه‌ای از تلاشهای وی برای متعادل به نظر رسیدن و متقاعد کردن آمریکا به باور به «سیاستهای خیراندیشانه ایران و برنامه‌های هسته‌ای بی‌خطر آن کشور است.»
هاآرتص با اشاره به تفاوت‌های موجود بین سیاستهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران با رئیس‌جمهور فعلی می‌نویسد: «روحانی، همان‌طور که الان دیگر واضح است، دشمنی از جنس دیگر است؛ دشمنی هوشیار و دشوار است که نباید او را دست کم گرفت. او فردی مجرب و فرهیخته است که به روش‌ها و تمایلات مخاطبان غربی آگاهی دارد.»
این روزنامه صهیونیستی ادامه می‌دهد: «مصاحبه او با ان‌بی‌سی و یادداشت استادانه وی در روزنامه واشنگتن‌پست توانایی‌های او برای اثر گذاشتن بر مخاطبان آمریکایی و در همان حال تلاش برای قرار گرفتن در بین آمریکا و «گروه‌های فشاری» که از اسرائیل «دردسرساز» حمایت می‌کنند را نشان می‌دهد.»
مقامات و رسانه‌های آمریکایی نیز رویکردی دو لبه را در پیش گرفته و ضمن استقبال از تحرکات ایران، خواهان دریافت امتیازهای بیشتر برای باور دیپلماسی جدید دولت جمهوری اسلامی هستند!
اینها کافی نیست!
بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا دراین‌باره مدعی شد: ما معتقدیم بخشی از تمرکز فعلی آنها روی دنبال کردن دیپلماسی با تمایلشان به پرداختن به مسئله رژیم تحریم‌هایی که تحت آن قرار دارند ارتباط دارد.
رادز گفت که اوباما از همان ابتدا تاکید داشته است که در برابر گفت‌وگوهای دو جانبه با ایران باز است ولی مسئله هسته‌ای در نهایت نیازمند حضور 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان است.
معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: مسائل بین آمریکا و ایران مسائلی نیستند که با یک گفت‌وگو حل شوند.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رادز گزارش داد که اگر چه واشنگتن از تلاش‌های دیپلماتیک حسن روحانی استقبال می‌کند این تلاش‌ها برای در نظر گرفتن رفع تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست.
رادز گفت که واشنگتن همچنان منتظر شواهد ملموس‌تری حاکی از این است که ایران برای انجام مصالحه در زمینه پرونده هسته‌ای‌اش آماده است.
این مقام آمریکایی گفت: ما همواره گفته‌ایم که براساس اعمال دولت ایران قضاوت می‌کنیم، نه براساس حرفهایشان.
رادز گفت: ما در زمینه برخی زندانیان و همین طور برخی اظهارات رئیس جمهور ایران شاهد تحولات مثبتی بوده‌ایم ولی این اقدامات از نظر جامعه بین‌المللی کافی نیست.
شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز در تحلیلی به موضوع تعامل ایران و آمریکا پرداخت و اعلام کرد؛ آمریکایی‌ها و کشورهای متحدشان به دنبال تمهیداتی برای چگونگی پاسخ به پالس‌های ایران هستند. فاکس نیوز در گزارش خود می‌نویسد: با این حال دیپلمات‌ها می‌گویند چنین تمهیداتی شامل تسهیل یا رفع تحریم‌های اقتصادی نمی‌شوند زیرا تاکنون هیچیک از اظهارات تهران به صورت مستقیم مرتبط با فعالیت هسته‌ای که رژيم به آن ادامه می‌دهد، نبوده است.
مذاکرات هسته‌ای به صورت جدی در دیدار بین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.
تا آن زمان غربی‌ها امیدوارند که حداقل به صورت غیرعلنی درباره یک بسته پیشنهادی جدید به تهران به توافق برسند. این بسته جایگزین محرک‌هایی خواهد شد که در ماه فوریه در قزاقستان به این کشور ارائه شد و می‌تواند برای تهران جذاب‌تر باشد. دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند این بسته پیشنهادی شامل تمهیدات اعتمادساز از جانب ایران به مانند تعلیق‌ غنی‌سازی اورانیوم، یا توافق برای غنی‌سازی تا سطح مشخص، یا پذیرش دوباره بازرسان آژانس در برخی سایت‌های خاص در مقابل تسهیل تحریم‌های اقتصادی خواهد بود. آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره آینده مذاکرات احتمالی تهران و واشنگتن نوشت: «دولت اوباما تحریم‌ها را اهرم کلیدی اعمال قدرت می‌داند و تمایلی به کاهش محدودیت‌ها ندارد.»
دیپلماسی با ناو هواپیمابر!
در عین حال برخی مقامات آمریکایی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان تهدید جدی‌تر ایران نیز شده‌اند.
جیمز جفری، معاون سابق مشاور امنیت ملی جرج بوش و از کارشناسان مؤسسه سیاستگذاری خاور نزدیک، ادعا می‌کند: «در حالی که آنها مصمم به دستیابی به توانمندی سلاح هسته‌ای هستند و هزینه سنگینی برای آن در سالیان اخیر پرداخته‌اند، زمانی که دندان‌های‌مان را نشان می‌دهیم انعطاف‌پذیر می‌شوند.»
یک وزیر رژیم صهیونیستی نیز خواهان به کارگیری ناوهای هواپیمابر برای تغییر رفتار ایران شد!
یوال اشتاینیتز تاکید کرد اینکه تنها ادعا شود همه گزینه‌ها روی میز است، برای متقاعد کردن ایران به رها کردن برنامه هسته‌ای این کشور کافی نیست.
وی گفت:‌«من مطمئنم اگر سه ناو هواپیمابر همراه با اعلامیه‌ای از آمریکا وجود داشته باشد که بگوید اگر ایران به تصمیمات شورای امنیت عمل نکند، تا سال 2013 واشنگتن حمله خواهد کرد آنگاه ایرانی‌ها رفتاری متفاوت خواهند داشت.»
در همین حال روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی، موقعیت جدید را فرصتی دیپلماتیک برای اوباما توصیف کرد.
فایننشال تایمز پس از طرح این ادعا که موضع مقامات ایرانی در بحث برنامه هسته‌ای این کشور تغییر کرده این تحولات را موضوعی دانسته که هم برای اوباما خطرات و هم فرصت‌هایی به دنبال داشته است.
این روزنامه می‌نویسد:‌«تغییرات از جانب ایران، برای آقای اوباما هم فرصتی حیاتی پدید آورده‌اند و هم خطرات قابل ملاحظه‌ای دارند. با آنکه او گفته اگر لازم باشد از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب استفاده خواهد کرد، اوباما خواهان آن خواهد بود که به هر قیمتی از جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند.»
این گزارش می‌افزاید:‌«در همین حال، اگر او به این معتقد باشد که می‌توان با تهران توافقی داشته باشد نیاز خواهد داشت تا هم اسرائیل و هم کنگره آمریکا که به شدت به ایران مظنون است و کنترل بخش زیادی از تحریم‌ها را در اختیار دارد را با خود همراه کند.»
با این اوصاف معلوم نیست چرا برخی مطبوعات و رسانه‌ها در داخل نیز بدون واقعیاتی که غیرقابل انکار است با یکسویه نگری تنها تلاش می‌کنند یک بعد ماجرا را برجسته نمایند و بخشی از گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های غربی را بازتاب دهند.

 


راه تحمل مصائب
در مصیبت‌ها: یا چون آزادگان باید صبور و شکیبا بود و یا چون ابلهان (باید) خود را به فراموشی زد.
نهج‌البلاغه - حکمت 413

 


تیتر جالب یک سایت معروف ضدجنگ خطاب به مردم آمریکا
«می‌خواهید واقعیت را درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی بدانید؟ پس این فیلم‌ها را از ایران ببینید.» این تیتر یکی از مشهورترین سایت‌های ضدجنگ در آمریکاست.
به گزارش خبرنگار کیهان، سایت wariscrime از سایت‌های معروف ضد جنگ آمریکایی که مخاطبین بسیار زیادی در آمریکا و دیگر نقاط جهان دارد و جزو چند جنبش اصلی ضد جنگ این کشور ازجمله Code Pink ، Veteran for Peace ، Anti War محسوب می‌شود، سه فیلم مستند افشاگر ایرانی را منتشر کرد. این سایت فیلم‌های «پژواک سکوت» ساخته حمید زرگرنژاد، «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و «هفت نابخشوده» اثر مرتضی باقری که به افشای حمایت تسلیحاتی آمریکا از صدام در دوران جنگ تحمیلی می‌پردازند را در صفحات خود بارگذاری کرده و در تیتر معرفی نیز چنین جمله‌ای را برگزیده است: «می‌خواهید واقعیت را درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی بدانید؟ پس این فیلم‌ها را از ایران ببینید.»
مسئولان و بنیانگذاران این سایت از جمله فعال مشهور ضد جنگ آمریکایی دیوید اسوانسون، با دریافت و دیدن فیلم‌های مستند مذکور، که به کاربرد این سلاح‌های ضدبشری توسط صدام در جریان جنگ ایران و عراق و نیز ارائه اسناد کاملا مسلم از پشتیبانی بی‌دریغ سیاسی و تسلیحاتی غرب از این موضوع می‌پردازند، تصمیم به اشاعه و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم آمریکا از سیاست‌های دوگانه دولتمردانشان گرفته‌اند.
گفتنی است، این فیلم‌ها با درک صحیح امکان استفاده از زمان توجه جهانی به موضوع کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جریان جنگ سوریه و برای افشای مظلومیت قربانیان ایرانی این نوع سلاح‌ها در حمله عراق به ایران و نیز کمک به جلوگیری از شروع جنگ جدید در منطقه، توسط معاونت پژوهشی دانشگاه هنر تهران و با پشتیبانی موزه صلح تهران و انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس و با زیرنویس‌های انگلیسی، فرانسه، ژاپنی و آلمانی در سایت این دانشگاه و نیز یوتیوپ منتشر و با استقبال برخی از سایت‌های ضدجنگ در غرب مواجه شده است. پیش از این سایت ضدجنگ کاسمی(متعلق به آمریکایی‌های ایرانی‌تبار) نیز این فیلم‌ها را منتشر کرده بود.
برترین فیلم‌های سینمای ایران
توسط منتقدان و نویسندگان انتخاب شد
منتقدان و نویسندگان سینمایی، فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «بچه‌های آسمان» و «بازمانده» را به عنوان بهترین فیلم‌های پس از انقلاب سینمای ایران انتخاب کردند.
به گزارش خبرنگار کیهان، به مناسبت سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) به هنرمندان در 31 شهریور، جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی با نظرخواهی از 50 منتقد و نویسنده سینمایی فیلم‌های برتر سینمای ایران پس از انقلاب را معرفی کرد. در نهایت و به انتخاب این 50 نویسنده و منتقد سینمایی، 10 فیلم، به ترتیب در صدر قرار گرفتند: «آژانس شيشه‌اي» با 320 امتياز، «بچه‌هاي آسمان» با 233 امتياز، «بازمانده» با 183 امتياز، «از كرخه تا راين» با 129 امتياز، «مهاجر» با 112 امتياز، «نياز» با 98 امتياز، «قلاده‌هاي طلا» با 94 امتياز، «روز واقعه» با 88 امتياز، «ديده‌بان» با 86 امتياز و «زير نور ماه» با80 امتياز. همچنین فیلم‌های «طلا و مس» با 69 امتياز،«خيلي دور، خيلي نزديك» با 57 امتياز، «مادر» با 56 امتياز، «سفر به چزابه» با 51 امتياز،«هور در آتش» با50 امتياز،«ليلي با من است» با 48 امتياز، «بوتيك» با 32 امتياز و «اخراجي‌ها 1»، «رنگ خدا» و «خداحافظ رفيق» همگي با 29 امتياز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
از نکات قابل توجه این نظرخواهی این است که فیلم اسکار گرفته «جدایی نادر از سیمین» امتیاز بسیار ناچیزی گرفته و جزء فیلم‌های انتهایی جدول مذکور است.
نامه اعتراضی اصناف قانونی سینما
به رئیس سازمان سینمایی
هشت صنف سینمایی خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشتند: دولت، قانون و اعتدال را پشت درب خانه سینما گذاشت!
هشت صنف قانونی شده عضو خانه سینمای ایرانیان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نوشتند:«اکنون که دولت قانون، تدبیر و اعتدال به میان سینماگران چتر امید خود را گستراند و به ظاهر درب خانه سینما را گشوده و فقط امید را به ارمغان آورد، قانون و اعتدال را پشت درب این خانه گذاشت».
در ادامه این نامه می‌خوانیم: «جای تعجب است.امید اگر بی‌تدبیر، اعتدال و قانون باشد یعنی هیچ، تا مدتی سرگرم این هیاهو هستیم و لکن ضربه آخر این امید، رفتن به ناکجاآباد است. ما امضاءکنندگان زیر روسای صنوف قانونی، که مدتی بیش از یک سال و اندی است که در پی ثبت مراحل قانونی صنف خود از وزارت ارشاد و ثبت شرکت‌ها و موسسات هستیم که بحمدلله این اقدام انجام و به صورت رسمی قانونی شده‌ایم، به اطلاع حضرتعالی می‌رسانیم که در مجمع عمومی خانه سینمای ایرانیان در تاریخ 19/4/92 با حضور نمایندگان رسمی وزارت ارشاد شرکت کرده و عضو این خانه هستیم لکن انتظار ما از دولت تدبیر و قانون این است که نگذارند بی‌قانونی حاکم بر سینما شود و با تدبیر سعی در زیر چتر بردن تمام صنوف و همدل کردن آنان باشند».
در ادامه این نامه آمده است: «وقتی خانه سینمای ایرانیان قانونی و به ثبت رسیده و صنوف قانونی خود را عضو این خانه دانستند، نیازی به برگزاری مجمع عمومی دیگری تحت عنوان خانه سینما نیست و این عمل غیر قانونی بوده و باعث از هم گسیختگی نظام صنفی و عدم همدلی و پایمال کردن اهداف صنفی که تاکنون قانونی بوده خواهد شد. صنوف قانونی انتظار دارند با تدبیر جنابعالی به عنوان ریاست محترم سازمان سینمایی و با هماهنگی هیئت مدیره خانه سینمای ایرانیان یک مجمع عمومی که همه صنوف حضور دارند برگزار و هیئت مدیره جدید انتخاب شوند و ما صنوف عضو خانه سینمای ایرانیان اعلام می‌داریم که در هیچ مجمع عمومی غیر از آن شرکت نخواهیم کرد».
توقیف گذرنامه کارگردان ضدایرانی
گذرنامه یکی از کارگردانان ایرانی که سابقه ساخت فیلم‌های ضد ایرانی را دارد در هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه توقیف شد.
یک منبع آگاه در همین رابطه در گفت‌وگو با فارس، گفت: روال قانونی این است که گذرنامه افراد ممنوع‌الخروج توقیف می‌شود.
وی افزود: زمانی فرد ممنوع‌الخروج می‌شود که در ابتدا برای وی یک پرونده قضایی درباره یک اتهام تشکیل شده باشد.
این منبع آگاه تصریح کرد: وقتی پرونده قضایی تشکیل شده و بررسی‌های اولیه انجام می‌شود شعبه رسیدگی کننده برحسب نوع اتهام تصمیم می‌گیرد تا فرد را ممنوع الخروج کند.
وی درباره اینکه اتهام این فرد چه بوده است گفت: تا قبل از آن که فرد از سوی دادگاه محکوم نشده و حکم تأیید نشود نمی‌توان درباره اتهام افراد مطلبی گفت.
این منبع آگاه ادامه داد: البته می‌توان گفت که معمولاً اتهامات افراد مربوط به شغل و حرفه آن‌ها است.
«م- ر» امسال در شصت و ششمین دوره جشنواره کن با فیلم «دست‌نوشته‌‌ها نمی‌سوزند» حضور داشت. این فیلم به صورت مخفیانه در ایران ساخته شد.
«م- ر» در سال 88 به همراه «جعفر پناهی» در حال ساخت فیلمی ضدایرانی دستگیر شد.
وی پیش از این نیز با ساخت فیلم «به امید دیدار» تصویر سیاه و تیره‌ای را از ایران نشان داده بود که در جشنواره کن به نمایش در آمده بود و جشنواره کن حتی با وجود ضعف شدید به این فیلم جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه را داد.

 


سمیرا خطیب‌زاده
چه کسی آغازگر جنگ بود؟
چرا همه دنیا به جنگ با ما، برخاست؟
چرا بعد از فتح خرمشهر و رسیدن به مرزها، جنگ را ادامه دادیم؟
چرا قطعنامه را پذیرفتیم؟
پرسش‌هایی از این دست که بعد از جنگ، قارچ‌گونه سبز شدند تا ثابت کنند هستند کسانی که هنوز هم آسمان را، با نگاه زمینی وجب می‌کنند، هستند کسانی که قداست این دفاع هشت ساله را، با اشتباهاتی تام و تمام منکوب می‌سازند، هستند آنانی که مرز شعورشان، محدود به خط‌کشی مرزها و سانت کردن نقشه‌هاست، آنانی که گمان می‌کنند قصه خمینی و یارانش، قصه نبرد بر سر آب و خاک بود.
اما حقیقت آن است که قصه خمینی(ره) و یارانش، داستان یک جذبه و جاذبه بود، و چه کسی می‌گوید جاذبه رو به زمین است؟
من کسانی را دیده‌ام که فارغ از هر کششی به بالا رفته‌اند، تا اوج...
جاذبه رو به خداست!
همان جاذبه‌ای که از 15 خرداد 1342، نوزادان در گهواره را، به ایستادنی تمام قد فرا خوانده بود و امام خمینی(ره) نیز به پشتوانه آنان به همه دنیا «نه» گفته بود و این «نه» حادثه‌ای در پیش داشت!
امام و یارانش، از «عبور ممنوع» دنیا و دنیاطلبان گذشته بودند و باید جریمه می‌شدند، تا دیگر کسی جرئت نکند «تابو»شکنی را باب کند، آمریکا را شیطان بزرگ بخواند و اسرائیل را غده سرطانی معرفی کند.
از مضحکه‌های تلخ سیاست‌ دنیازده ما چنین است که مخالف را در عین حق بودن برنمی‌تابد و رفوزه‌ همیشگی امتحان حق‌مداری است. دنیا اگر از هابیل می‌گذشت، از یحیی(ع) می‌گذشت، دنیا اگر از حسین(ع) و یارانش می‌گذشت، امروز می‌توانست از خمینی و یارانش هم بگذرد.
همه آمده بودند درست مثل کربلا، همه طبل‌های توخالی تبلیغاتی، خبری و رسانه‌ای را به صدا درآوردند، درست مثل کربلا، تا کسی صدای خمینی و یارانش را نشنود، اسب‌ها را نعل تازه زدند درست مثل عاشورا، هنوز هم صدای خرد شدن استخوان‌های یاران خمینی زیر شنی‌های تانک‌ها به گوش می‌رسد!
عاشورا ندیده بودیم به تشنه شهید کردن. عاشورا ندیده بودیم به استخوان‌ها را زیر نعل تازه خرد کردن و... عاشورا ندیده بودیم به نماز اول وقت به پا کردن در وسط معرکه جنگ، اما دشمنان چه خوب عاشورا دیده‌مان کردند!
و چه کسی می‌داند بر خمینی و یارانش در این سال‌ها چه گذشت؟! و شاید تفسیر این سال‌ها در جملات آن ایرانی ساکن شهر لوس‌آنجلس آمریکا خلاصه شود، که با دیدن گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) آن هم سال‌ها بعد از جنگ می‌گوید: «من به شجاعت و مظلومیت این رزمندگان افتخار می‌کنم».
رسم دشمن چنین است که فقط وقتی به پیروزی یقین داشته باشند، تمام قد به میدان می‌آید و حالا تمام قد آمده بود تا سه روزه کار را تمام کند، چرا که اگر در شکست دادن حق، به پیروزی می‌رسید، ضربه سختی به اسلام وارد کرده بود که جبران آن سال‌های سال به طول می‌انجامید.
ما، مردم صبر بودیم، اما ما، مردم حماسه هم بودیم، قصه حماسه‌های جاودان، قصه ما بود و انگار این جماعت متوهم کاذب، یادشان رفته بود این حماسه‌آفرینی‌هایمان را...
باید کسی می‌آمد و جنگی رخ می‌داد، تا بر همه ثابت شود، عاشورا، تنها سوگ نیست، حماسه و پیام هم هست.
باید همسری در نامه به شوهر رزمنده‌اش می‌نوشت: «بدان این یگانه همسرت، آن که به خاطر رضای خدا، تو را انتخاب کرد هم می‌خواهد که تو به آن راه خدا روی، پیروزی را تک‌تیرها و رگبارهای شما، خون دوستان شما، خاک گلگون سرزمینتان، بشارت می‌دهد و شما پیروزید چه بکشید و چه کشته شوید». 1
باید مادری وقتی پیکر فرزند شهیدش را آوردند لبخند می‌زد و می‌گفت که پسرم فدای علی‌اکبر حسین(ع). باید پدری خود به درون قبر می‌رفت و پس از بوسیدن صورت جوانش، دست‌ها را به آسمان بلند می‌کرد و فریاد می‌زد: «الهی تقبل هذا القربان».
باید عاشورا تکرار می‌شد، عباس(ع)، اکبر(ع) و قاسم(ع) و زینب(س) و ام وهب و حبیب‌بن مظاهر و... تکرار می‌شدند تا حجتی برای من و تو که کربلا افسانه نبود و می‌شود آن را تکثیر کرد.
این 8 سال آسمانی به یادماندنی که انعکاس فریادهایش و حماسه‌اش به کاخ سفید هم رسید، تازه سرریز این خشم بود. اهالی سرزمین دروغ و توهم، خوب می‌دانند که اگر این خشم انقلابی، همه‌اش به کار می‌افتاد، کار به کجا که نمی‌رسد!
همین دلیل بود که باعث شد برای توقف جنگ، خود را به ریسمان شورای امنیت آویزان کنند شاید فرجی شود که مبادا خشم ما لبریزتر گردد، که یقینا دودمانشان را بر باد که نه، بر آب خواهند داد!
خشم انقلابی یک ملت خروشید و حماسه آفرید، اما این ملت در اقتدا به رهبرش صبر را نیز آموخته بود، آموخته بود که به وقتش باید جام قطعنامه‌های رنگ و لعابدار غربی‌ها را نیز بپذیرد و زهرش را در 598 جرعه، نوش جان کند و لبخند تلخ دیپلماسی را نیز چاشنی آن سازد.
ما اگر چه در پایان مامور به صبر و سکوت بودیم اما درس‌های فراوانی از این مقاومت و دفاع جانانه گرفتیم که کامل‌ترین آن درس‌ها، در سخن کامل‌ترین مرد انقلاب ما، یعنی حضرت امام خمینی(ره) جلوه‌گر است که فرمودند: «هر روز، ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ صادر نمودیم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودیم، ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان‌خواران کنار زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناختیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پربار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردممان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصا مردم منطقه، نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، سالیان سال می‌توان مبارزه کرد و از همه این‌ها مهم‌تر، استمرار روح اسلام انقلابی، در پرتو جنگ تحقق یافت».2
و بالاخره ما در این دفاع ثابت کردیم که:
«انقلاب اسلامی، تسلیم‌ناپذیر است»
______________________________
1- کتاب ‌نامه‌های فهیمه، نامه پنجم
2- صحیفه نور، ج 21، ص 94

 


پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان فوق تخصصی رضوی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد افتتاح شد.
احداث فاز 2 بیمارستان فوق تخصصی رضوی که از سال 1387 آغاز شده دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های برجسته علمی و اجرایی داخلی و خارجی در مشهد به بهره‌برداری رسید.
به گزارش مهر آستان قدس رضوی 300 میلیارد تومان برای احداث این مجموعه که دارای شش طبقه و 17 اتاق عمل پیشرفته است اختصاص داده و برای تکمیل این پروژه نیز بودجه‌ دیگری در نظر گرفته می‌شود.
گفتنی است، بیمارستان رضوی در زمینی به مساحت 39 هکتار در 5 طبقه احداث شده است. 36 هکتار از فضای مزبور، فضای سبز بشمار می‌رود. بیمارستان بزرگ رضوی از ارائه پیشرفته‌ترین خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی برای بیماران داخل و خارج کشور و با استفاده از پزشکان برجسته و محققان نخبه علوم پزشکی داخل و خارج کشور، در خدمت بیماران قرار دارد و در راستای تحقق ایجاد الگوی موفق ایرانی اسلامی پزشکی در حرکت است و هم اکنون قطب توریسم درمانی در منطقه به شمار می‌رود.

 


کاخ‌سفید بار دیگر اعلام کرد که احتمال دیدار باراک اوباما و حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک وجود دارد.
گمانه‌زنی‌ها درخصوص دیدار احتمالی روحانی و اوباما در نیویورک همچنان موضوع خبرها، گزارش‌ها و تحلیل مقامات و رسانه‌های خبری غربی قرار دارد. در همین رابطه جان ارنست، معاون سخنگوی کاخ‌سفید روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا برای شرکت در گفت‌وگوهای دو جانبه «براساس احترام متقابل» با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش آماده است.
ارنست مدعی شد که کاخ‌سفید از ایران می‌خواهد که ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است.
به گزارش ایسنا اظهارات ارنست مشابه اظهارات جی‌کارنی، سخنگوی کاخ‌سفید است که گفت اگر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا احساس کند که تهران درباره محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش جدی است، حاضر است با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران مذاکره کند.
کارنی گفت: چیزهای جالبی از تهران و دولت جدید دریافت کردیم؛ چیزهای دلگرم کننده ولی اعمال بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند.
از سوی دیگر روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست نیز به دولت آمریکا توصیه کرد از حضور روحانی در نیویورک برای تعامل مستقیم با ایران استفاده کند و اوباما با روحانی به صورت مستقیم دیدار کند.
نشریه هافینگتون‌پست در مقاله‌ای نوشت: در سه دهه گذشته سیاست آمریکا درباره ایران این بوده است که از ملاقات با مقامات ایرانی خودداری کند. این رویکرد مسخره به نظر می‌رسد و دقیقا هم همینطور است. به علت همین رویکرد آمریکا، تعامل واشنگتن با تهران برای پایان دادن به جنگهایی در منطقه شمال آفریقا از قبیل جنگ داخلی سوریه یا جنگ افغانستان وجود نداشته است. حال که قرار است حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران هفته آینده به نیویورک سفر کند تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت داشته باشد، این فرصت تاریخی برای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا فراهم می‌شود تا به سیاست قدیمی واشنگتن درباره تهران پایان بدهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران این نشریه آمریکایی نوشت: رئیس‌جمهور عملگرا و دیپلماسی‌خواه جدید ایران می‌خواهد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. سوال مطرح این است که آیا اوباما و روحانی با هم صحبت خواهند کرد یا خیر زیرا در یک روز واحد در یک مکان واحد حضور خواهند داشت.
هافینگتون‌پست در پایان نوشت: مقامات ایران در هفته‌های اخیر گفته‌اند خواهان گفتگوی جدی با آمریکا هستند. اوباما و روحانی با هم نامه رد و بدل کرده‌اند. با این اوصاف، اگر رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران در نیویورک دیدار کند، پیام مهمی به جهانیان منتقل خواهد شد مبنی بر اینکه شکل‌گیری روابطی متفاوت بین ایران و آمریکا امکان‌پذیر است. دیپلماسی عمومی می‌تواند مانع از بروز مشکلات جدی شود. آمریکا باید از این فرصت استفاده کند.
روزنامه فرانسوی لوموندنیز در مطلبی به بررسی اظهارات و اقدامات روسای جمهور ایران و آمریکا در روزهای اخیر پرداخت و نوشت، آیا دیداری میان اوباما و روحانی صورت خواهد گرفت؟
این روزنامه فرانسوی در تحلیلی نوشت: کمتر از یک هفته پیش، کاخ‌سفید هر گونه دیدار حتی دیداری اتفاقی را با حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سه‌شنبه، بیست و چهارم سپتامبر، در نیویورک آغاز می‌شود، رد کرده بود.
مناسبات و روابط بین‌المللی چنان به سرعت در حال تغییر است که هر روز این سوال کمتر نا به جا به نظر می‌رسد. جی‌کارنی، سخنگوی رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه، اطمینان داد که در این مرحله هیچ دیداری برنامه‌ریزی نشده است. بیست و چهار ساعت بعد، او ضمن تأیید این مطلب که باراک اوباما از زمان ورودش به کاخ‌سفید در سال 2009 به دنبال ذوب کردن یخ روابط آمریکا با تهران بوده است، اعلام کرد که چنین دیداری ممکن است نهایتا در دستور کار قرار بگیرد.
این روزنامه نوشت: دو رئیس‌جمهور باید روز سه‌شنبه به فاصله چند ساعت، در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی کنند.

 


مشاور رئیس‌جمهور از انتقال دبیرخانه جنبش عدم تعهد از ریاست‌جمهوری به وزارت امور خارجه خبر داد.
اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور در خصوص انحلال دبیرخانه جنبش عدم تعهد، گفت: دبیرخانه جنبش عدم تعهد به صورت کلی به هیچ‌وجه منحل نشده است. وی افزود: دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ریاست‌جمهوری منحل شده است و مأموریت این دبیرخانه با تصویب رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه محول شده است. مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه کارها و مأموریت‌های دبیرخانه جنبش عدم تعهد از این به بعد به عهده وزارت امور خارجه است و این وزارتخانه طبق روال خود کارها را انجام می‌دهد، چرا که وزارت امور خارجه در حوزه‌های بین‌المللی کشور، سازمان‌ها و معاونت‌های مسئول دارند و مقرر شد مسئولیت دبیرخانه را نیز پیگیری کنند.ترکان تاکید کرد: رئیس‌جمهور، مسئول جنبش عدم تعهد است، اما این موضوع به معنای این نیست که الزاما همه امور دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ریاست‌جمهوری صورت بگیرد و این کارها طبق روال خود در وزارت امور خارجه انجام می‌شود و وزیر خارجه وظایف محوله را در سازمان وزارت خارجه انجام می‌دهد. همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، مشاور رئیس‌جمهور در رابطه با دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و ادامه کار آن نیز گفت: در خصوص ادامه کار و یا انحلال این دستگاه، بررسی‌ها همچنان ادامه دارد تا در این باره گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه شود.

 


ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از دیروز آغاز شد.
دکتر ناصر اقبالی با اعلام این خبر به روابط عمومی مرکز آزمون گفت: ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد از دیروز آغاز شده و تا شنبه 92/7/6 ادامه دارد.
اقبالی در ادامه افزود: داوطلبان این دو مقطع باید با تهیه کارت اعتباری به سایت www.azmoon.org مراجعه و نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
رئیس مرکز آزمون در پاسخ به این سوال که چه کسانی مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت هستند، گفت: برای دوره دکتری فقط آن دسته از افرادی که دعوت به مصاحبه شده‌اند و در جلسه مصاحبه حضور یافته‌اند، امکان انتخاب رشته و داوطلبان واجد شرایط فقط یک رشته محل را می‌توانند انتخاب کنند.
اقبالی درباره شرایط مقطع کارشناسی ارشد نیز گفت: کلیه داوطلبانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد حضور داشته‌اند می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام و تا 10 رشته/محل را انتخاب کنند.
مشاور ریاست دانشگاه به داوطلبان توصیه کرد: متقاضیان این دو مقطع قبل از تهیه کارت اعتباری از رشته محل‌هایی که امکان انتخاب رشته در آنها وجود دارد و در سایت درج شده است، اطلاع یابند و سپس به تهیه کارت اعتباری اقدام کنند.
اقبالی در پایان در خصوص زمان اعلام نتایج گفت:‌ نتایج مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی اواسط مهرماه سال 92 اعلام خواهد شد و پذیرفته‌شدگان می‌توانند از همین ترم (ترم پاییز) مشغول تحصیل شوند.

 


قهرمان سابق کشتی جهان در واکنش به قهرمانی اخیر تیم ملی کشتی آزاد می گوید: «تجربه نشان داده بعد از موفقیت، برنامه‌ای برای حذف صورت می‌گیرد.»
امیررضا خادم درتازه ترین صحبت‌های خود گفت: این پیروزی‌ها نباید به صورت گلخانه باشد، بلکه باید مداوم و در تمام رده‌ها صورت گیرد، باید از افراد توانمندی مثل رسول خادم و محمد بنا، که ایران را قهرمان جهان و المپیک کردند، حمایت کرد. حمایت از این افراد وظیفه یک سیستم‌ هوشمند، توانمند و با برنامه است.
وی افزود: امسال رسول خادم توانست با تمام حواشی و نداری‌ها تیم را جمع و جور کند. برای ادامه موفقیت‌ها نیازمند حمایت بانیان و خالقان این قهرمانی هستیم، اما تجربه نشان داده که این اتفاق نیفتاده است، بلکه بعد از موفقیت، برنامه‌ای برای حذف صورت می‌گیرد. مثل کاری که با محمد بنا بعد از قهرمانی در المپیک انجام دادند.
امیر رضا خادم به نکته درستی اشاره کرده است؛ پس از موفقیت تاریخی تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک انتظار می رفت حمایت ها از این تیم بیشتر شود اما نه تنها این گونه نشد بلکه آنقدر بی توجهی صورت گرفت که محمد بنا فرار را بر قرار ترجیح داد. در خصوص تیم وزنه برداری نیز سناریوی دیگری نوشته شد به گونه ای که قهرمانان این رشته ورزشی برابر مربی خود ایستادند تا امروز در آستانه مسابقات جهانی از داشتن مدال آوران المپیک بی بهره باشیم.

 


رئیس فدراسیون وزنه برداری اعتقاد دارد که مسئولیت کادرفنی در مسابقات جهانی سنگین تر از قبل است.
حسین رضازاده گفت: براساس اعلام کادر فنی تیم ملی، وزنه برداران در شرایط جسمی و روحی خوبی بسر می برند و همه مقدمات برای حضور مقتدرانه ملی پوشان مهیا است. این تیم ملی با جوانانی پا به عرصه مسابقات جهانی خواهد گذاشت که اغلب آنان برای اولین بار در این رقابت ها حضور خواهند داشت و این مسئولیت را برای کادر فنی تیم ملی و وزنه برداران سنگین تر کرده است. رئیس فدراسیون وزنه برداری خاطرنشان کرد: تست دوپینگ ملی پوشان پیش از مسابقات جهانی به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ارسال خواهد شد تا هیچگونه مشکلی برای حضور وزنه برداران در مسابقات پیش نیاید. لازم به یادآوری است که تیم ملی پس از اردوی بجنورد 30 شهریور ماه به تهران اعزام می شود و آخرین اردوی خود را به مدت 20 روزدر تهران برپا خواهد کرد. تیم ملی روز 23 مهرماه با هشت وزنه بردار و با نفرات کامل راهی رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان می شود.

 


بابل- خبرنگار کیهان:
در مرکز معلولان ذهنی نوشیروانی بابل 135 معلول جسمی و ذهنی بالای 14 سال از سراسر مازندران به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.
مدیرعامل مرکز معلولان نوشیروانی بابل با بیان این مطلب افزود: هزینه نگهداری این بیماران ماهانه 950 هزار تومان است که 250 هزار تومان آن توسط بهزیستی و بقیه توسط خیران تامین می‌شود.
رضا پورقلی تصریح کرد: 300 معلول بابلی در منزل نگهداری می‌شوند که حمایت از آنان نیز به عهده این مرکز است. وی با بیان اینکه سالانه 40 هزار کودک معلول در ایران به دنیا می‌آیند که بیشتر آنان محصول ازدواج فامیلی است، گفت: بیش از 30 درصد معلولانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، حاصل ازدواج فامیلی هستند.
مدیرعامل مرکز معلولان نوشیروانی بابل در پایان گفت: نگهداری یک معلول ذهنی به اندازه 10 فرزند سالم مسئولیت دارد. به همین دلیل، باید فرهنگ پیشگیری از تولد نوزادان معلول در سرلوحه کار قرار بگیرد.

 


مدیرعامل توانیر اتصال شبکه برق ایران به اروپا و صادرات برق به این بازار را هدف اصلی وزارت نیرو ذکر کرد.
همایون حائری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شبکه برق ایران از نظر کیفیت آمادگی لازم را برای اجرای این برنامه دارد و در حال حاضر روند احداث خطوط انتقال با ساخت نیروگاه‌ها متناسب و مشکلی از بابت حبس انرژی در نیروگاه‌ها را نداریم.
به گفته مدیرعامل شرکت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) کشورمان از طریق کشورهای آذربایجان و ارمنستان به اروپا متصل می‌شود.
حائری همچنین از کاهش طلب ایران از بابت صادرات برق به عراق خبر داد وگفت: علاوه بر این همکاری‌های دو طرف نیز بهتر شده است.
مدیرعامل توانیر در ادامه گفت: برنامه وزارت نیرو احداث یک هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده تا پایان سال است و باید از محل‌های مختلف از قبیل صادرات برق منابع لازم برای این برنامه تامین شود.
وی تصریح کرد: علی‌رغم محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، تلاش می‌کنیم فرهنگ ساخت، راه‌اندازی و استفاده از نیروگاه‌های تولید پراکنده را در کشور ایجاد کنیم.
حائری خاطرنشان کرد: تولید پراکنده برق با وجود شکل ساده‌ای که دارد، از مباحث حساسی است که در دنیای امروز مطرح است و باید مشخص شود که چه نوع نیروگاه، به چه صورت و با چه سوختی احداث شود.
حائری همچنین درباره ارتقای راندمان نیروگاه‌های واگذار شده به بخش خصوصی گفت: ارتقای راندمان نیروگاه‌ها در بندهای 19 و 69 بودجه دیده شده، و وزارت نیرو و نفت در این مسئله مدعی هستند و حتی بر نیروگاه‌هایی که واگذار شده نظارت می‌کنیم تا راندمانشان افزایش یابد.

 


رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فضای مجازی، گفت: بزودی ایمیل رسمی کشور توسط حوزه علمیه اصفهان راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد سجادی روز شنبه در «شورای هماهنگی حوزه و گروه‌های علوم انسانی و هنر دانشگاهها با مراکز فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، صنعتی، ورزشی و اقتصادی استان اصفهان» افزود:‌این ایمیل با عنوان «صبا پست» فعال خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجوزهای رسمی راه‌اندازی این ایمیل اخذ شده است، ادامه داد: صبا پست از مهر فعالیت آزمایشی خود را آغاز می‌کند و از افشای بسیاری از اطلاعات جلوگیری می‌شود.
وی اظهار کرد: این مرکز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه در زمینه تولید نرم‌افزارهای دینی، تاکنون 60 نرم افزار تولید کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان افزود: بیش از 15 هزار عنوان کتاب و مقابله نیز دیجیتالی شده است.
وی اظهار کرد: برای هر یک از معصومین(ع) یک نرم‌افزار و دانشنامه‌هایی در زمینه دفاع مقدس، نماز، حجاب، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در این مرکز تولید شده است.سجادی افزود: نهادها و مراکز دینی باید حضوری جدی در فضای مجازی داشته باشند.

 


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش باران در حداقل 7 استان کشور و کاهش 6 درجه‌ای دما در نیمه شمالی هشدار داد.
مهندس عبدالرضا امیدوار شهری به ایسنا گفت: یک سامانه بارشی در شمال دریای سیاه تشکیل می‌شود که امواج با دامنه کوتاه در این سامانه به تناوب طی هفته جاری از نوار شمالی عبور می‌‌کند و سبب ناپایداری جوی به صورت بارش باران در این مناطق می‌شود.
وی افزود: بر این اساس امروز بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و از بعدازظهر در استان‌های گیلان و مازندران و در روز دوشنبه بارش مداوم باران در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و بارش باران گاهی با رعد و برق گاهی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش در استان گیلان بیشتر خواهد بود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در روز سه‌شنبه نیز بارش پراکنده باران در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل انتظار می‌رود، افزود: در عین حال در روز چهارشنبه نیز بارش مداوم باران در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و اردبیل پیش‌بینی شده است.
امیدوار شهری با تاکید بر اینکه تا سه‌شنبه خلیج‌فارس و در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه دریای خزر مواج خواهد بود، افزود: در عین حال دمای هوا در نیمه شمالی کشور طی امروز و فردا 3 تا 5 درجه کاهش، در روز سه‌شنبه 2 تا 3 درجه افزایش و سپس در روز چهارشنبه 4 تا 6 درجه کاهش می‌یابد.
وی به وضع هوای کشور اشاره کرد و افزود: با استقرار جریانات ناپایدار در نیمه شمالی کشور تا روز سه‌شنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در شمال غرب و سواحل دریای خزر و همچنین دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر، در برخی نقاط بارش گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا اواسط هفته در دریای خزر به تناوب ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر در روزهای پایانی هفته با نفوذ زبانه پرفشار به نیمه شمالی علاوه بر بارش در سواحل شمالی، انتظار کاهش محسوس دما نیز در این نیمه کشور پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای تهران اشاره و تاکید کرد: امروز آسمان پایتخت کمی ابری در ارتفاعات با افزایش ابر، گاهی وزش باد همراه است و حداقل و حداکثر دما در این روز به 22 و 32 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه آسمان پایتخت کمی ابری، به تدریج با افزایش ابری، در ارتفاعات ابری با احتمال بارش پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز با 2 درجه کاهش به 20 و 31 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

 


رشت - خبرنگار کیهان:
پانزدهمین مراسم یادبود شیون فومنی شاعر پرآوازه گیلانی در زادگاهش در شهرستان فومن برگزار شد.
در این مراسم حسن‌پور معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان طی سخنانی اظهار داشت: شیون فومنی با اشعارش نقش مهمی در حفظ و احیای فرهنگ و آداب و رسوم اصیل گیلان داشت.
گفتنی است میراحمد سید فخری‌نژاد ملقب به شیون فومنی در سال 1325 در شهرستان فومن دیده به جهان گشود و در 23 شهریور ماه 1377 پس از یک دوره بیماری کلیوی دار فانی را وداع گفت.
بر پایه همین گزارش از شیون فومنی مجموعه اشعار پیش پای برگ، یک آسمان پرواز، از تو برای تو، رودخانه در بهار و کوچه باغ حرف بجا مانده است.

 


یادواره شهدای نردبان شهادت در ساری برگزار و دو زوج پس از برگزاری مراسم عقد زندگی خود را با حضور در این یادواره آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس در ساری، این یادواره با محوریت شهیدان «محمد محسنی»، «سیدمرتضی حسینی‌آزاد»، «موسی رمضان‌پور»، «سعید بخشی‌کیادهی» و شهید «مهدی معلم کلایی» برگزار شد.
سیدصابر خراسانی شاعر انقلاب و دفاع مقدس در این مراسم حضور داشت که با شعرهای انقلابی و مداحی صحنه‌های دفاع‌مقدس و عاشورا را در ذهن حاضران تداعی کرد.
در یادواره شهدا دو زوج جوانی که دیروز مراسم عقد خود را برگزار کردند، در این یادواره با لباس عقد حضور داشتند.
در پایان این مراسم گلناز پرهیزگار شاعر جوان مازندرانی برای حاضران شعری در وصف شهدا سرود.

 


همزمان با اضافه شدن بند عوارض به قبوض گاز مشترکان برای زمستان سال جاری، حداقل قیمت هر متر مکعب گاز به 40 تومان و حداکثر قیمت گاز مشترکان خانگی به 360 تومان افزایش یافته است.
به گزارش مهر، پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، مطابق با تعرفه گاز زمستانی و تابستانی مشترکان خانگی محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقلیم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم‌بندی شده و 12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.
با توجه به اجرای سیاست شهرستانی- منطقه‌ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی،‌ متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از 360 شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که براین اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.
با توجه به اینکه برای زمستان تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت‌گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب 30، 50، 70، 90، 110، 160، 190، 220، 250، 280، 320 و 350 تومان محاسبه خواهد شد.
با این وجود با اضافه شدن بند عوارض به قبوض گاز مشترکان از ابتدای تیر ماه سال جاری، به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی توسط مشترکان معادل 10 تومان به بار مالی صورتحساب‌های گاز اضافه خواهد شد.
از این رو برای زمستان سالجاری قیمت گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع کوچک و غیر عمده به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب 40، 60، 80، 100، 120، 170، 200، 230، 260، 290، 330 و 360 تومان محاسبه خواهد شد.
در این بین مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه میانگین قیمت گاز در فصول گرم سال گذشته 120 تومان به ازای هر مترمکعب بوده است، گفت: این رقم امسال به 130 تومان رسیده است.
این مقام مسئول همچنین با یادآوری اینکه میانگین قیمت هر مترمکعب گاز مصرفی در فصول سرد سال گذشته حدود 70 تومان بوده تصریح کرد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان و اضافه شدن بند عوارض به قبوض، از این رو متوسط قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی برای فصل زمستان سالجاری به 80 تومان می‌رسد.
وی با اعلام اینکه از یک تا 45 متر مکعب مصرف گاز، قیمت 30 تومان در مترمکعب دریافت می‌شود که با افزایش پله‌های مصرفی این نرخ نیز بیشتر می‌شود، تأکید کرد: فصول سرد از 15 آبان آغاز و تا 15 فروردین ادامه دارد و فصول گرم نیز از 16 فروردین تا 14 آبان آغاز و به پایان می‌رسد.
به گزارش مهر، مطابق با گزارش‌های منتشر شده تا پیش از اضافه شدن بند عوارض، بار مالی قبوض سبز گاز مشترکان خانگی حدود 8 تا 12 هزار تومان، قبوض زرد بین 12 تا 30 هزار تومان و قبوض قرمز که برای مشترکان پرمصرف گاز صادر می‌شود دارای بار مالی بیش از 30 هزار تومان بود.

 


کیش - خبرنگار کیهان:
قطع برق به صورت سراسری در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مردم جزیره کیش را کلافه کرد و آنان مجبور به پناه بردن به سواحل کیش و خودروهای خود شدند.
علت قطع برق حجم بالای مصرف در تابستان، نقص فنی در سیستم خروجی‌های نیروگاه برق کیش از سوی روابط عمومی شرکت آب و برق عنوان شد.
این شرکت ضمن عذرخواهی از مردم کیش از آنها خواست با خارج کردن لوازم برقی پرمصرف از چرخه و کاهش مصرف در طول اوج مصرف برق در ساعات صبح و بعدازظهر با این شرکت همکاری کنند.
وقتی که برق کیش قطع می‌شود، مردم به آب آشامیدنی نیز دسترسی ندارند زیرا همه خانه‌ها با پمپ برقی کار می‌کنند و قطع شدن برق، آب آشامیدنی هم قطع می‌شود.
برخی از ساکنان کیش نیز در تماس با واحد خبر مرکز کیش از قطعی برق شکایت دارند و گفته‌اند بدون داشتن برق، زندگی در کیش غیرممکن است.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرکل اداره حمل و نقل و پایانه‌های مازندران گفت: سامانه پیشرفته ثبت تخلف سرعت در 8 نقطه از محورهای بزرگراهی این استان به بهره‌برداری رسید.
مجیدرضا نصرالله‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: با بهره‌برداری از این سامانه، برخی از مهمترین تخلفات حادثه‌ساز رانندگان در محورهای برون‌شهری استان نظیر تخطی از سرعت‌های غیرمجاز، عدم رعایت فاصله ایمن میان خودروها، مانورهای حرکتی خطرناک همراه با تصاویر تخلفات مذکور ثبت شده و نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: از مهمترین قابلیت‌های این سامانه می‌توان به پایش مستمر وسایل نقلیه در حال تردد در مسیرهای تحت پوشش از طریق تبادل‌ لحظه‌ای اطلاعات میان دوربین‌های پلاک‌خوان اشاره کرد.
مدیرکل اداره حمل و نقل و پایانه‌های استان مازندران خاطرنشان کرد: آگاهی از وضعیت تردد در محورهای مختلف و در نتیجه امکان مدیریت جریان ترافیک در آنها را می‌توان از دیگر مزایای استفاده از این سامانه برشمرد.
نصر‌الله‌نژاد تصریح کرد: این سامانه از قابلیت جمع‌آوری و نگهداری سوابق از تخلفات وسایل نقلیه در محورهای مازندران برخوردار است لذا می‌توان نسبت به شناسایی وسایل نقلیه پرتخلف اقدام کرد.وی در پایان از جمله محورهایی که سامانه مذکور در آنها به بهره‌برداری رسیده است را محورهای گلوگاه- بهشهر، بهشهر- نکا، نکا- ساری، ساری- قائمشهر، قائمشهر- بابل و بابل- آمل ذکر کرد.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
رقیه کوچولو که در زنجان زندگی می‌کند 2 سال بیشتر ندارد و از بیماری کلیوی رنج می‌برد.
به گزارش روابط عمومی انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان مادر این کودک گفت: قرار است پس از گذشت مدت زمان درمان دخترم، عمل جراحی مثانه بر رویش انجام شود.
به گفته وی، پدر رقیه، کارگر روزمزد بوده و با وجود داشتن یک فرزند از تامین هزینه خانواده ناتوان است.
مادر رقیه ادامه داد: هزینه اجاره بها نیز بر سختی‌های زندگی ما افزوده است و ما به دلیل مشکلات مالی از پرداخت هزینه‌های درمانی رقیه ناتوانیم.
وی افزود: در حال حاضر تنها جایی که امید یاری می‌رود، انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان است که از طریق کمک‌های مردمی و خیران از بیماران کلیوی حمایت می‌کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10