(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 11 مهر 1392 - شماره 20607

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سردار رادان: کانادا بهانه‌ای برای عدم استرداد خاوری ندارد
تخلفات سازمان تامین اجتماعی روي ميز کمیته تحقیق و تفحص
سرلشکر فیروزآبادی: گزینه نظامی حربه زنگ زده روی میزی شکسته است
مدیر حوزه‌های علمیه: حضور مؤثر علمای جهان اسلام تکفیری‌ها را منزوی می‌کند
فراکسیون اصولگرایان مجلس: تغییر لحن اوباما نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست
درمکتب امام
خارج از دستور
وضعیت جامعه امروز و دیروز (2)
رشد معنوی در شرایط فعلی جامعه
در مجمع عمومی سازمان ملل صورت پذیرفت
تکرار لفاظی‌های نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران
واکنش‌ها به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
گری سیک: گزافه‌گویی‌های نتانیاهو فقط به خودش لطمه زد
سردار سلامی: سپاه انحصار قدرت‌های بزرگ در آسمان را شکست
دکتر شیخ احمد بن خلیلی مفتی اعظم عمان: مسلمانان اجازه ندهند بیگانگان در امورشان دخالت کنند
بررسی گسترش مناسبات تهران و لیسبون
   


جانشین فرمانده نیروی انتظامی از صدور اعلان قرمز برای خاوری از سوی دبیرخانه اینترپل خبر داد و گفت: پلیس کانادا هیچ‌گونه بهانه‌ای برای عدم استرداد خاوری ندارد.
سردار احمدرضا رادان در دومین نشست مشترک قضات و کارشناسان قضایی با پلیس بین‌الملل با اشاره به پرونده خاوری، گفت: با همکاری تنگاتنگ پلیس، دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه، پرونده استرداد خاوری تشکیل شد به نحوی که این موضوع را در کشور کانادا پیگیری کردیم.
وی با اشاره به اینکه، طبیعی بود که کانادا تمایلی برای همکاری با ایران برای استرداد خاوری به عنوان مجرم نداشته باشد، افزود: این کشور به بهانه‌های مختلف، ‌مبنی بر اینکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده و بر اساس قانون این کشور استرداد امکان ندارد، از تحویل وی ممانعت می‌کرد از این رو توسط پلیس ایران سوابق خاوری از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقیماً به پلیس کانادا و دبیرخانه اینترپل اعلام شد.
رادان اظهار کرد: طبق این سوابق، زمانی که مسئولان کشور کانادا اعلام کرده بودند که خاوری شهروند این کشور است، اساساً وی در کانادا حضور نداشت از این رو این مدارک مجدد به دبیرخانه اینترپل ارسال شد و دبیرخانه به این نتیجه رسید که برای خاوری باید اعلان قرمز صادر کند.
جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: پس از صدور اعلان قرمز، ‌پلیس ایران استرداد خاوری را از پلیس کانادا درخواست کرد اما مسئولان کانادایی اعلام کردند که با توجه به پرونده‌های ارسالی از سوی پلیس ایران و نیز اعلان قرمز صورت گرفته،‌ تأیید می‌کنیم خاوری در کانادا و تورنتو است اما ما هنوز نتوانسته‌ایم محل اقامت وی را پیدا کنیم.
به گزارش ایسنا، رادان گفت: پلیس ایران پس از این موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک دیگر به پلیس کانادا ارسال کرد، از این رو پلیس این کشور هیچگونه بهانه‌ای برای عدم استرداد خاوری ندارد.
وی اعلام کرد: در صورتی که پلیس کانادا در پیدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد، تیمی از پلیس جمهوری اسلامی ایران به منظور دستگیری خاوری به کانادا اعزام می‌شوند.
جانشین فرمانده ناجا افزود: از نظر دبیرخانه اینترپل هرآنچه که باید برای استرداد خاوری صورت بگیرد، انجام شده و به پلیس کانادا اعلام می‌کنیم برای تحویل خاوری به ایران هیچگونه بهانه‌ای ندارند و بهتر است برای حفظ اعتبار خود خاوری را به ایران تحویل دهند تا به اتهامات وی رسیدگی شود.

 


رئیس کمیته تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: هزار میلیارد تومان اسناد سازمان تامین اجتماعی در دست برخی متخلفان است و باید تکلیف معاملات آن‌ها مشخص شود.
علیرضا محجوب در تشریح برنامه‌ها و عملکرد کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برای پیگیری موضوع مفقود شدن اسناد سازمان تامین اجتماعی با دادستان جلسه‌ای ترتیب دادیم، گفت: در نهایت ما محل انتقال اسناد را پیدا کردیم و به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نامه نوشتیم، ایشان به حراست ارجاع دادند تا موضوع بررسی شود.
وی با بیان این که مدارک تحقیق و تفحص در یکی از زیرزمین‌های ساختمان تامین اجتماعی پنهان شده بود، افزود: مدارک تحقیق و تفحص در اتاقی در ساختمان شهید معیری سازمان تامین اجتماعی قرار داشت که کلید آن تنها در اختیار ما بود. سه ماه پیش که یکی از دوستان برای سرکشی در آن ساختمان حضور یافته بود دید که اسناد در آنجا وجود ندارد، با کمک کارگران شریف که اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دادند و حراست وزارت تعاون، وزیر و قائم مقام وزیر و کارشناسان تحقیق و تفحص مدارک پیدا شد.
محجوب تصریح کرد: در صورت انتشار اسناد و مدارک مشخص می شود که اسناد و اموال سازمان تامین اجتماعی در دست چه کسانی است و پشت این کار به منزله هشداری به کسانی است که وجوه بالایی را به سازمان تامین اجتماعی بدهکارند و کسانی که بیش از هزار‌میلیارد تومان اسناد این سازمان پیش آن‌هاست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: باید تکلیف برخی معاملات سازمان تامین اجتماعی مشخص شود. امیدوارم دستگاه قضائی پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص موضوع را به صورت صریح و جدی بررسی کند زیرا طولانی شدن روند رسیدگی به جرایم باعث فرار متخلفان خواهد شد.

 


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات تهدید‌آمیز نتانیاهو، گزینه نظامی را حربه‌ای کهنه بر روی میزی شکسته توصیف کرد.
سرلشکر سیدحسن فیروز‌آبادی در پی اظهارات گستاخانه و تهدید‌آمیز نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی در سازمان ملل متحد علیه ایران گفت: نتانیاهو نه تنها نام خود را به عنوان یک جنگ‌طلب در تابلوی سازمان ملل متحد ثبت کرد بلکه با این اظهارات جز افزایش تهدید صهیونیست‌ها چیزی به دست نیاورد.
فیروزآبادی سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را از سر استیصال دانست و اظهار داشت: حربه گزینه نظامی، امروز کُند، کهنه و زنگ‌زده است و بر روی میزی قرار دارد که آن میز شکسته و پایداری چندانی ندارد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اقتدار، عظمت و صلابت ملت ایران و موضع هوشمندانه نظام در موضوع «نرمش قهرمانانه» گفت: موضع انقلابی ایران اسلامی در نرمش قهرمانانه برنده این صحنه خواهد بود و ملت ایران همچنان با اقتدار بر مواضع انقلابی و پایدار خود ایستاده است.
وی با تبیین پیامدهای مواضع و اظهارات تهدید‌آمیز و جنگ‌طلبانه روز گذشته نتانیاهو تاکید کرد: مقاومت که امروز در جریان مبارزات، آب دیده و هوشیار شده است در این موضع از سر ترس رژیم صهیونیستی، بر آمادگی خود در سراسر منطقه می‌افزاید.
فیروز‌آبادی ادامه داد: حامیان سیاسی مرعوب اسرائیل غاصب در منطقه نیز امروز در وضعیت لرزان به سر می‌برند.

 


آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری با تأکید بر مسئله وحدت میان مسلمانان، ابراز داشت: با ایفای نقش و حضور مؤثر علمای جهان اسلام، دیگر جایی برای اختلاف‌افکنی تکفیری‌ها نخواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار مفتی اعظم عمان که عصر امروز در جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد، به روابط خوب و نمونه ایران و عمان اشاره داشت و گفت: این یک فرصت فوق‌العاده است که علمای دو کشور ارتباطات بیشتری داشته باشند. عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه 120 هزار طلبه در حدود 500 مدرسه علمیه در سطح کشور به تحصیل علوم دینی می‌پردازند، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه دروسی نظیر کلام، فقه، اصول، تفسیر و فلسفه به طلاب آموزش داده می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بر لزوم گسترش روابط علمی میان علمای ایران و عمان تأکید کرد.
آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مسئله وحدت میان مسلمانان،‌خطاب به علمای جهان اسلام ابراز داشت: اگر علمای بارزی نظیر شما به صحنه می‌آمدند، زمینه‌ای برای ابراز وجود تکفیری‌ها باقی نمی‌ماند.

 


فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتشار بیانیه‌ای در خصوص تحلیل سفر رئیس‌جمهور به نیویورک اعلام کرد ملت ایران در انتظار مشاهده تغییر در رفتار سیاسی و دولت آمریکاست و این آنها هستند که باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند.
در سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری و به ریاست علی لاریجانی، نمایندگان مجلس جزئیات طرح دوفوریتی اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت‌ آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس این مصوبه مجلس، ماده واحده این طرح، این طور اصلاح شد که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ۳۰ درصد ورودی‌های رشته پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها در چارچوب نظام سطح‌بندی پذیرش نماید.
نمایندگان مجلس همچنین لایحه دو فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با تصویب کلیات و جزئیات آن موافقت کردند. براین اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال ۹۳ تمدید شد تا نمایندگان بتوانند در ۶ ماه دوم سال آینده با همکاری دولت این قانون را دائمی کنند.
همچنین نمايندگان مجلس در جلسه علني چهارشنبه، تبصره ماده 77 قانون تامين اجتماعي را كه از سوي كميسيون بهداشت و درمان گزارش شده بود، تصويب كردند.
بر اين اساس بازنشستگان تامين اجتماعي كه زودتر از موعد بازنشسته شده بودند و اخيرا حقوق بازنشستگي آن‌ها براساس نظر تامين اجتماعي كاهش يافته بود، به حقوق قبلي خود دست يافتند.
در ادامه جلسه علنی چهارشنبه پارلمان، بیانیه تحلیلی فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک در صحن مجلس بین نمایندگان توزیع شد.
در این بیانیه آمده است؛ آمریکا و طرف های مذاکره نباید تصور کنند که علاقه طرف ایرانی به حل مسئله از طریق مذاکره ناشی از ضعف جمهوری اسلامی ایران و حاکی از گرایش به تسلیم در برابر سلطه‌طلبی و زورگویی مستکبران است؛ ملت ایران در انتظار مشاهده تغییر در رفتار سیاسی و دولت آمریکاست و این آنها هستند که باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند.
همچنین اعضای فراکسیون اصولگرایان با اشاره به تغییر مواضع اوباما نسبت به ایران در دیدار خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کردند: سابقه تاریخی رفتار خصمانه دولت آمریکا و تغییر لحن اوباما نشانه این است که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و نباید به آنهاخوش‌بین بود.
در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست ساعات پایانی صحن علنی پارلمان را برعهده داشت،گفت: از رئیس و 200 نفر از نمایندگان که با تخصیص چند روز از حقوق خود برای شرکت در جشن عاطفه‌ها با کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)  همکاری کردند، تقدیر و تشکر دارم.
نشست علنی چهارشنبه مجلس با اعلام ابوترابی فرد نایب‌رئیس اول خانه ملت به پایان رسید و براساس گفته این عضو هیئت رئیسه، جلسه بعدی وکلای ملت ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۴ مهرماه با دستورجلسه دستور هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

 


ما صلح‌طلبیم
ما صلح می‌خواهیم.
ما با همه دنیا صلح می‌خواهیم باشیم.
ما می‌خواهیم مسالمت با همه مردم دنیا داشته باشیم. (چون) ما می‌خواهیم در بین مردم دنیا (با صلح و امنیت) زندگی بکنیم.
لکن آنها (قدرت‌های مستکبر و زورگو) نمی‌گذارند.
صحیفه نور - ج 18 - ص 221

 


اعلام وصول طرح تقویت بسیج رسانه
با امضای 238 نماینده
هیئت رئیسه مجلس طرح تقویت سازمان بسیج رسانه را با 238 امضا از نمایندگان مجلس را اعلام وصول کرد.
حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه قانون موجود در رابطه با رسانه‌ها مربوط به 40 سال پیش است و تناسبی با فضای فعلی جامعه ندارد، اظهار داشت: در راستای تدوین نظام جامع رسانه اقدامات لازم در کمیسیون فرهنگی انجام شده است.
همچنین حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه طرح جامع نظام رسانه در کمیسیون متبوعش مورد بررسی قرار گرفت، به خانه ملت گفت: این طرح درواقع همان طرح قانون تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه کشور است که در جلسه روز چهارشنبه مجلس اعلام وصول شد.
گفتنی است؛ طرح قانون تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه کشور با هدف توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای کشور و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی با امضای 237 نفر از نمایندگان در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
جزئیات جلسه کمیسیون انرژی مجلس با بدهکار بزرگ نفتی
عضو کمیسیون انرژی مجلس جزئیات جلسه کمیته ویژه بررسی بدهی دو میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام موسی احمدی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه این کمیته با بابک زنجانی اظهار داشت: اخیراً کمیته‌ای تخصصی برای پیگیری مسائل مربوط به بابک زنجانی و بدهی دو میلیارد دلاری وی، تشکیل شد.
وی در گفت‌وگو با تسنیم و در تشریح علت اصلی بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت، خاطرنشان کرد: مبلغی از پول‌های وزارت نفت که مربوط به «نفت و گاز» است، در حساب بابک زنجانی به خاطر تحریم وی، بلوکه شده و از سوی دیگر، به دلیل اینکه در آینده اگر اتفاقی بیفتد و این مبالغ به نفع دولت به کشور بازگردانده نشده و یا بابک زنجانی به هر دلیلی از بازگرداندن این وجوه به وزارت نفت امتناع کند، املاک آقای زنجانی در ایران توسط وزارت نفت به عنوان وثیقه گرفته شده تا اگر آن پول‌ها عملیاتی نشده و به کشور بازنگشت، وزارت نفت بتواند از محل این املاک، طلب خود را وصول کند.

 


وقتي نماز، روزه و حضور در مساجد و معابد را از گذشتگان با جوان‌هاي امروز مقایسه می‌کنیم، مي‌گوييم دنيا خيلي خراب شده است، ولی اولا بايد توجه داشته باشيم که آن‌روز سينما، اينترنت و سی‌دی نبود. امروز وسايل ساده‌اي براي يک کارگر ساده فراهم است که در گذشته براي بسیاری از شخصيت‌هاي برجسته اجتماعي فراهم نبود. وسايل آرایش و زیبایی که امروزه به راحتی در دسترس يک فرد عادي قرار می‌گیرد، در گذشته فقط در حرم‌سراهاي سلاطين پيدا مي‌شد. اين شرايط را نبايد با شرايط گذشتگان مقايسه کرد. بايد ديد آنها در مقابل اين عوامل شيطاني بيشتر مقاومت مي‌کنند يا جوانان امروز. باید دید کدام گروه در این‌گونه شرایط با پاگذاشتن بر روي هوای نفس، از شهوات، ثروت، موقعيت اجتماعي، پست و مقام، شهرت و رياست برای دینشان صرف‌نظر می‌کنند. اگر آمار مي‌گيريم بايد از اين آمارها استفاده کنيم و حقيقت اين است که نمي‌توانيم بگوييم مردم امروز از اين جهت کمتر از پيشينيانند؛ بلکه امام که خيلي بهتر مردم را مي‌شناخت، فرمود مردم ما از مردم زمان ائمه اطهار بهترند. شرايطي که امروز براي جوان‌ها فراهم است واقعا شرايط بسيار سختي است و کمتر کسي قدرت اين را دارد که در مقابل عوامل شيطاني آن مقاومت کند، اما ما جوان‌هايي را مي‌بينيم که در همين شرايط مثل افراد قريب به عصمت زندگي مي‌کنند و در اين شرايط و با وجود اين همه عوامل فساد شيطاني، مواظب هستند، چشمشان را کنترل می‌کنند و در ارتباط با نامحرم حتی در مظان گناه قرار نمی‌گيرند.
در سال 57، پیش از پيروزي انقلاب دعوتي از تعدادی  دانشجو در لندن، داشتم و دو ماه مباحث فلسفي برايشان مطرح مي‌کردم. يکي از آقاياني که اکنون در ایران استاد دانشگاه است و آن زمان بيست و چند سال بیشتر نداشت، وقتی در خيابان راه مي‌رفت، چشمش را پشت پايش مي‌انداخت. جوان دانشجوي مسلمان ايراني، در لندن به قيافه هيچ زني نگاه نمي‌کرد! آن زمان، این حالت براي من خيلي مايه اعجاب بود. ما در قم با طلبه‌ها زندگي کرده بوديم و باور نمي‌کرديم که در خيابان کذايي آکسفورد يا خيابان‌هاي ديگر معروف لندن، يک جوان دانشجو مواظب باشد چشمش به نامحرم نيفتد. خداوند این‌گونه حجت را تمام مي‌کند.  اين‌گونه جوان‌ها واقعا مثل فرشته هستند و بعد از انقلاب روز‌به‌روز مي‌بينيم که اين تيپ آدم‌ها خيلي بيشتر شده‌اند. گاهي جوان‌هاي دانشجو از ما چیزهایی می‌پرسند که ما از شنيدن آن شرمنده مي‌شويم که اينها به چه دقايقي فکر مي‌کنند و چقدر مواظب هستند دستورات شرع را دقيقا رعايت بکنند.
منظورم از اين مقدمه اين بود که مراقب باشیم که به اين سطحي‌نگري‌ها در ارزيابي مبتلا نشویم و بدانیم علی‌رغم ازدياد روزافزون عوامل شيطاني، جوان‌هاي متدين، پايبند به انقلاب و ارزش‌هاي انقلابي، کساني که جانشان را براي حفظ ارزش‌هاي اسلامي به کف مي‌گيرند، خيلي بيشتر از گذشته است. لااقل نمي‌توانيم بگوييم که جامعه ما در اين جهت تنزل کرده است. در فرمايشات رهبر معظم انقلاب هم گاهي اشاره مي‌شود که جوان‌هاي ما از جوان‌هاي نسل اول انقلاب کم ندارند؛ بلکه بهتر از آنها هستند. اين نکته بسيار اميدوارکننده است.
عوامل فساد، زمینه‌ساز رشد معنوی
از ديدگاه توحيدي وقتي انسان به عالم نگاه مي‌کند مي‌بيند خدا اين وسايل را بگونه‌اي فراهم کرده، تا در اين زمان با اين همه وسايل فساد چنين مردمي تربيت ‌شوند و اگر بگوييم يکي از عوامل رشد معنوي نسل جوان، وجود همین عوامل فساد است، سخنی به گزاف نگفته‌ايم. ما مي‌توانيم تجربه کنيم؛ انسان وقتي احساس خطر مي‌کند، مواظب است و خودش را می‌پايد، اما وقتي احساس خطر نمي‌کند سرش را زير می‌اندازد و جلو مي‌رود و ناگهان در چاله مي‌افتد، راننده‌ها وقتي در جاده‌اي صاف و خلوت حرکت مي‌کنند، خيلي مواظب نيستند و گاهی چرت نیز مي‌زنند، اما در يک جاده شلوغ  که امکان تصادف در آن هست، خيلي حواسشان را جمع مي‌کنند. وجود عوامل فساد در جامعه مي‌تواند به آنها که دلشان مي‌خواهد صالح باشند کمک کند تا محکم‌تر بشوند، بيشتر تمرين کنند، بيشتر حواسشان را جمع کنند، تقواي بيشتري داشته باشند، تمرين بيشتري بکنند و درصدد باشند عواملي را کسب کنند که بتوانند با عوامل فساد مبارزه کنند. خود این عوامل تدبير الهي است تا معنويت بيشتر رشد کند. اگر اینها نبود اينها هم می‌گفتند نمازمان هست، روزه‌مان هم هست ديگر خيلي داعي نداشتند که فعاليت‌هاي جدي انجام بدهند و رياضت‌ بکشند و براي مقاومت در برابر گناه انگیزه‌ای نداشتند و طبعا رشدي هم نمي‌کردند. جوان قوي سالمي که می‌خواهد کشتی‌گیر شود، اگر در خانه‌اش بنشيند هيچ وقت پهلوان نمي‌شود، بايد وارد ميدان کشتي بشود، گاهي زمين بخورد، گاهي بلند بشود و دست و پنجه نرم کند تا عضلاتش قوي شود و فنون کشتي را بهتر ياد بگيرد و بتواند با حریف بيشتر دست و پنجه نرم کند. همين شرايط سخت ، وسيله مي‌شود براي اينکه آنها که مي‌خواهند به کمال برسند بيشتر و بهتر، از نيرو و نعمت خدادادي شان  استفاده کنند و به کمال برسند.
جامعه ما و جامعه صدر اسلام
شک نکنیم که جامعه ما ـ به‌طور کلي و عمومي و در سطح کلان ـ در مقايسه با جامعه‌اي که زمان پيغمبر اکرم صلی‌‌الله‌علیه‌و‌آله بود از لحاظ رشد انساني، فکري و فرهنگي بسيار ترقي کرده است. در زمان پيغمبر اکرم(ص) گاهي افراد دسته‌دسته  مسلمان مي‌شدند؛ وقتي رئيس قبيله‌اي مسلمان مي‌شد، همه افراد آن قبيله نیز مسلمان مي‌شدند، اما امروز اين‌گونه نيست؛ امروز در جوان‌ها انگیزه پذیرش يک مرام، زياد است. نمي‌گويم همه، اما بسیاری از جوان‌ها به‌دنبال تحقيق برای پذیرفتن حق هستند، حتي مي‌خواهند در اعتقادات دينی پايه‌ای محکم و مستدل داشته باشند و شبهات آن را رفع کنند. به طور کلي قضاوت‌ها، درک و رشد اجتماعي خيلي بيشتر از زمان‌هاي گذشته است. به داستان‌هاي صدراسلام، داستان سيدالشهدا و حضرت مسلم که هر روز بخصوص در ايام محرم و صفر، در جامعه ما ذکر مي‌شود، نگاه کنید؛ دعوت خود اهل کوفه بود، امام حسين علیه‌السلام را دعوت کردند. ايشان پسر عموي خودشان را به‌عنوان نماینده فرستادند. مردم کوفه نیز عقيل را مي‌شناختند. دسته‌دسته بيعت کردند، اما بعد از چند روز او را تنها گذاشتند و  با آن وضع به شهادت رسید. ثبات قدم، استقامت و مقاومت در مقابل مشکلات خيلي کم بود. زود مي‌آمدند، ولی زود هم مي‌رفتند؛ يميلون مع کل ريع. درست است ‌که يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، اما به همین صورت نیز از دین خارج می‌شدند. همین طورکه دسته‌دسته مي‌آمدند، دسته‌دسته نیز مي‌رفتند. اگر درست مقايسه کنيم الحمدلله جامعه ما اين‌طور نيست. نه آن‌گونه است که به يک صدا زدن شعاري دسته‌دسته بيايند و نه آن‌طور که دسته‌دسته رها کنند و بروند. خيلي حساب شده‌تر راهي را مي‌پذيرند و حساب شده‌تر خارج مي‌شوند؛ البته عرض کردم زمينه انتخاب و امتحان هميشه بوده و هست و خواهد بود. امروز نیز با صحنه‌هايي مواجه می‌شویم که بسيار نگران‌کننده، عبرت‌انگيز و اسف‌بار است، همان طور ‌که حوادث بعد از ظهور پيغمبر (ص) نسبت به حوادث زمان جاهليت، بسيار تلخ‌تر بود. در زمان جاهليت، داستاني شبيه داستان کربلا سراغ نداريم؛ درست است که دخترهاي خود را زنده به‌گور مي‌کردند، اما جایی را سراغ نداریم که طفل شش ماهه را هدف تير سه شعبه قرار بدهند؛ يعني وقتي جامعه رشد کرد، هم امثال سلمان و ابوذر در آن پيدا شد و هم امثال شمر و يزيد. اين توازن برقرار است. نبايد توقع داشته باشيم که وقتی امام پيدا شد و مردم را هدايت کرد و چنين انقلابي در عالم به وجود آمد، دیگر همه چيز درست بشود و ديگر هيچ جايي خطا، عصيان یا تخلفي وجود نداشته باشد. آدميزاد اين طور نيست، خدا آدم را اين گونه نيافريده است. آدميزاد هر جا باشد انتخاب دارد، مي‌تواند هر راهي را برود؛ سال‌ها عبادت کرده، حتي به مقامات عالي رسيده، مستجاب الدعوه شده و ديگران را شفا مي‌دهد، اما مي‌تواند برگردد و به ته جهنم برود؛ مثل بلعم باعور: وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا. اما مجموعاً که حساب مي‌کنيم مي‌بينيم روي هم‌رفته جامعه خيلي رشد کرده است. اگر بتوانيم اين سير را در نظر بگيريم که از آن دوران تا به حال به طور کلي جامعه چقدر رشد فکري کرده، مي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که براي يک قرن آينده رشد انساني اجتماعي خيلي بيشتر خواهد شد. مي‌توانيم بگوييم در همين کشور آمريکا که امروز بزرگترين مراکز فساد، انحراف و ظلم در آن وجود دارد و بمب‌هاي اتمي کذايي دارد که هر روز هم بر تنوعش افزوده مي‌شود، افرادي پيدا مي‌شوند که طغيان مي‌کنند و در مقابل اينها مي‌ايستند. از این کارها اظهار تنفر و انزجار مي‌کنند و مي‌گويند ما خجالت مي‌کشيم بگوييم آمريکايي هستيم. این  چه وضعي است که شما درست کرده‌ايد و آبروي ما را در همه عالم برده‌ايد؟ حتی در میان یهودیان اروپا و آمريکا، ارتدوکس‌های یهودی هستند که بخصوص عليه صهيونيست‌ها تظاهرات مي‌کنند و با مسلمان‌ها اظهار همدردي مي‌کنند. اين نشانه رشد اجتماعي است. ديگر کل جامعه گله‌وار نيست که وقتي يک بز پريد همه به دنبالش بپرند. اين گرايش که خود بفهمند و تبعيت صرف از کسي نداشته باشند، در عموم مردم بيشتر شده است؛ البته ممکن است وقتي در مقام تحقيق بربيايند، راه صحيح را پيدا نکنند و منحرف بشوند، ولي وجود اين انگيزه که کارها از روي فکر و تعقل باشد و صرف تقليد و تبعيت از ديگران نباشد، پيشرفت مبارکي است و بايد به آن‌ بها داد و کوشید تا جهت صحيح پيدا کند.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در هفدهمين همايش دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي ويژه جامعه سلامت کشور - 1/10/1391
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می شود.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تکرار ادعاهای خود علیه ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، از غرب خواست فریب روحانی را نخورد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بخش عمده سخنرانی خود را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به برنامه هسته‌ای کشورمان اختصاص داد و به کشورهای غربی هشدار داد به «ایران اعتماد نکنند و در مقابل دولت جدید ایران نرمش نشان ندهند.»
نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابتدا به دوستی تاریخی یهودیان و ایرانی‌ها اشاره کرد اما بلافاصله مدعی شد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این کشور با یهودیان «دشمنی کرده است.»
او اظهار کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی در ایران رهبر این کشور است و روسای جمهوری به او خدمت می‌کنند.
نخست‌وزیر اسرائیل حسن روحانی را متهم کرد که در دوره‌ای که دبیر شورای امنیت ملی ایران بوده است، از حملاتی آگاهی داشته که به گفته او در سراسر جهان توسط ایران صورت گرفته است.
نتانیاهو گفت که ایران باید دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد، «تاسیسات زیرزمینی» خود را از میان ببرد و پروژه آب سنگین اراک را متوقف کند. تنها در این صورت می‌توان مطمئن بود که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.
او مدعی شد که نمی‌توان به گفته‌های مسالمت‌جویانه روحانی و دولت او اعتماد کرد زیرا «واقعیت چیز دیگری است.»
نتانیاهو که ظاهرا به منزوی شدن هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی پی برده است، هشدار داد که اگر لازم باشد، اسرائیل به تنهایی به مقابله با برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، نتانیاهو گفت: ایران سال گذشته ذخیره اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است.
وی در اظهاراتی بی‌پایه و اساس گفت: ایران یک مشکل دارد و آن تحریم‌ها است. تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تحریم‌ها و تهدید نظامی است. تلاش گسترده ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از زمان انتخاب روحانی ادامه یافته است.
هیات ایرانی مستقر در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتهام‌های مطرح شده علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان را با انتشار بیانیه‌ای تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است؛ ما شاهد اظهارات ملتهب آخرین سخنران در مجمع عمومی (نتانیاهو) بودیم؛ اظهاراتی که طی آن او اتهاماتی علیه فعالیت‌های هسته‌ای صرفا صلح‌آمیز کشورم مطرح ساخت. من می‌خواهم این اتهامات بی‌پایه و اساس را کاملا تکذیب کنم.
او بر آن بود تا این جمع عالی‌نسب را درباره برنامه هسته‌ای ایران منحرف کند اما قصد داشت این کار را بر خلاف سال گذشته بدون نقاشی کشیدن انجام دهد. متناقض‌ترین بخش سخنان وی زمانی بود که سعی کرد همچون پادشاهی معیارهای نوع و میزان فعالیت‌های هسته‌ای، میزان غنی‌سازی اورانیوم، تولید پلوتونیوم و موارد دیگر را برای ایران تعیین کند. هیچ کس حق ندارد به ایران تحمیل کند که چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد. همچنین او نباید فراموش کند که ایران به عنوان عضوی از ان.پی.تی از حقوق خود کاملا آگاه است.
ایران به مقررات کاملا پایبند است. در واقع این اسرائیل است که باید در مورد این مسائل آموزش داده شود زیرا تنها طرف غیرعضو در ان.پی.تی در خاورمیانه است و راه دیگری ندارد جز این که بدون هیچ اما و اگر و تعویقی به ان.پی.تی بپیوندد و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
او همچنین سعی داشت حاضران را درباره خطر تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه منحرف کند و البته فراموش کرد بگوید که کنفرانس سال 2012 برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه تنها به این علت برگزار نشد که اسرائیل از شرکت در آن سر باز زد.
همچنین «شیمون پرز» که به اروپا سفر کرده، بار دیگر ادامه فشارها به ایران را خواستار شد و گفت ایران باید مواضع اخیر خود را با گام‌های عملی همراه کند.
رئیس رژیم صهیونیستی با حضور در پارلمان هلند، گفت: پایان تهدید هسته‌ای ایران و پایان دادن به اینکه ایران مرکز ترور باشد، بهترین راه برای برقراری امنیت در جهان آزاد است. تحریم‌ها موجب شده تا لحنی جدید از ایران شاهد باشیم.
وی افزود: سخنرانی رئیس‌جمهور روحانی در سازمان ملل باید با اقدامات عملی واقعی مورد آزمون قرار گیرد. این فعلا یک بیانیه و لفاظی است.
پرز در ادامه مدعی شد که اعمال ایران با آنچه که می‌‌گوید در تناقض بوده و تهران همچنان سرگرم پیشبرد برنامه هسته‌ای و ساخت موشک‌های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

 


عضو شورای امنیت ملی آمریکا اظهارات نتانیاهو در سازمان ملل را گزافه‌گویی‌هایی دانست که تنها به خودش ضربه زده است.
به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و پژوهشگران دانشگاه کلمبیا با اعلام اینکه سخنان نتانیاهو پس از فتح باب دیپلماتیک روحانی و واکنش محتاطانه اوباما به آن، نامتجانس به نظر می‌آید گفت: مشاهده این عنصر افراط‌گری و اینکه او تا کجا می‌خواهد پیش برود واقعا ناهنجار بود. نتانیاهو با این گزافه‌گویی‌ها به خودش لطمه زد.
این کارشناس امور ایران افزود: نطق نتانیاهو تلاش بیهوده‌ای برای خنثی کردن حرکت روحانی بود.
این روزنامه در ادامه افزود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت به رئیس‌جمهور جدید ایران حمله کرد. نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه کوشید حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران را بی‌اعتبار کند و بر جامعه بین‌المللی فشار بیاورد که تحریم‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه دهد.
نیویورک‌تایمز افزود: هنگام سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل جایگاه هیئت ایرانی خالی بود که این ظاهرا واکنشی به بایکوت سخنرانی روحانی در یک هفته قبل توسط هیئت اسرائیلی بود. تضاد شدید در لحن سخنرانی نتانیاهو کاملا آشکار بود. نخست‌وزیر اسرائیل عبوس بود و با طعنه و ریشخند فراوان سخن می‌گفت. روحانی در سخنرانی‌اش نامی از اسرائیل نبرد و به نخست‌وزیرش نیز اشاره‌ای نکرد. اما نتانیاهو در سخنرانی‌اش 25 بار نام روحانی را بر زبان آورد.
مجله آمریکایی کامنتری هم در گزارشی با اشاره به اینکه تصمیم هفته گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای تماس با روحانی و شروع یک پروسه دیپلماتیک عملا تضمینی است برای اینکه ایران به وعده نتانیاهو برای اقدام یکجانبه علیه این کشور بخندد، آمده است که دلیلی وجود ندارد که ایرانی‌ها تهدیدات نتانیاهو درباره آمادگی اسرائیل برای اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران را باور داشته باشند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی ها‌آرتص هم در مطلبی به این موضوع پرداخت و نوشت؛ نتانیاهو خیلی دیر به سازمان ملل رسید. بعد از آنکه «حسن روحانی» بر عرصه حاکم شد و دنیا هم تصمیم گرفت وی را باور کند، بعد از آنکه آمریکا عمیقا در بحران داخلی خود فرو رفت. بعد از آنکه رفتار آمریکا با اسرائیل شبیه رفتار آن‌ها با تایوانی شد که در مسیر طلوع یک قدرت جدید از شرق، مانعی بزرگ بود. نتانیاهو هم دیگر آن نتانیاهو سابق نیست. بعد از آنکه نمایش نتانیاهو و سوال «به ایران حمله می‌کنه؟ به ایران حمله نمی‌کنه؟» فروکش کرد، دیگر هیچ کس نتانیاهو را جدی نمی‌گیرد. از وقتی روحانی لبخند به لب صحنه را از وی ربود، نتانیاهو به خبری تاریخ مصرف گذشته تبدیل شده است. حتی دوستان جمهوری‌خواه او هم سرگرم مسائل خود هستند. نیازی نیست به دموکرات‌ها، اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها هم اشاره کنم. تنها کسانی که در جبهه نتانیاهو باقی مانده‌اند، حکومت‌های عربی هستند. فقط این همسایگان حامی آمریکا هستند که از رفتار آمریکا پریشان شده و اکنون به هم‌پیمانانی کامل برای نتانیاهو در مواجهه با ایران تبدیل شده‌اند.
ها‌آرتص در پایان مدعی شده است نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل یک منظور بزرگ داشت، آن هم این بود که یا معامله‌ای بزرگ با ایران انجام دهید یا اسرائیل به تنهایی با گزینه نظامی خود وارد عمل می‌شود.

 


جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 در حقیقت ظهور یک توان هوایی جدید، برای شکستن انحصار تسلط هوایی قدرت‌های بزرگ در آسمان است.
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به طراحی و ساخت جدیدترین پهپاد نیروی هوافضای سپاه که اخیراً مدل رزمی آن رونمایی شد، گفت: پهپاد شاهد 129 با مداومت پروازی بالا طی 24 ساعت در شبانه‌روز می‌تواند بدون سوخت‌گیری پرواز انجام دهد و همین طور قادر است راکت‌های دقیقی را به سمت اهداف پرتاب کند و از عمق هوانوردی بسیار منحصر به فرد و قابلیت‌های تکنیکی بالا و سقف پرواز نسبتاً بالایی برخوردار است.
وی افزود: این هواپیمای بدون سرنشین در حقیقت ظهور یک توان هوایی جدید، برای شکستن انحصار تسلط هوایی قدرت‌های بزرگ در آسمان است.
سلامی در گفت‌وگو با فارس، همچنین با اشاره به اظهارات اخیر اوباما رئيس جمهور آمریکا در خصوص اینکه آنها به دنبال تغییر نظام ایران نیستند، اظهار داشت: پاسخ اوباما توسط شخصیت‌ها و مقامات کشورمان داده شده است. اظهار این اعتراف حکایت از یک واقعیت دارد و آن این است که دامنه ثبات و قدرت و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده که دیگر در ذهن رهبران قدرت‌های بزرگ عالم هم متزلزل ساختن یا براندازی جمهوری اسلامی ایران کاملاً یک امر منسوخ است.

 


سرویس فرهنگ و معارف-
کنفرانس خبری آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دکتر شیخ احمد بن خلیلی مفتی اعظم عمان صبح دیروز در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، ‌آیت‌الله اراکی در ابتدای کنفرانس اظهار داشت: مدتی قبل از مفتی اعظم عمان و سایر علمای بزرگ این کشور دعوت کردیم تا از ایران دیدن کنند و آنها این دعوت را پذیرفتند و هم اکنون در اینجا تشریف دارند.
وی افزود: حضرات علمای عمان از حوزه علمیه قم دیدار نمودند و با آیت‌الله جوادی آملی و مدیریت حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین هم ملاقات کردند.
در این دیدارها، گفتگوهای سازنده‌ای در خصوص وحدت جهان اسلام به عمل آمد. ما نیز مسایل متعددی درباره تقریب مذاهب اسلامی را با آقایان مطرح کردیم و مورد بحث و بررسی قرار دادیم و امیدواریم که طرحها و موافقت‌های به عمل آمده، عملی گردد.
پس از سخنان آیت‌الله اراکی علامه خلیلی اظهار داشت: خوشحالم که در جمع برادرانم حضور دارم. من تشکر می‌کنم از مسئولین جمهوری اسلامی و آیت‌الله اراکی به خاطر دعوتی که از ما به عمل آوردند تا بتوانیم درباره مسائلی که موجب نگرانی مسلمانان است صحبت کنیم. هم اکنون امت اسلامی در مقطع بسیار حساسی واقع شده است. لذا امت اسلامی نیاز مبرمی به وحدت دارد زیرا در معرض اختلاف است. در حالی که امت اسلامی در عرصه وحدت و صلح و مودت باید در صدر سایر امتها باشد. اما فتنه‌هایی که به وجود آمده باعث شده که امت اسلامی از رسالت اصلی خود که وحدت و محبت است فاصله بگیرد. به همین جهت در گفتگوهایی که با علمای ایران انجام شد بر این نکته تأکید کردیم که لازم است امت اسلامی هر چه زودتر به وحدت برسند.
وی افزود: باید گفتگو کنیم با سایر علمای اسلام تا بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم. ما باید با کسانی که به آتش‌ها دامن می‌زنند گفتگو کنیم تا بدانند که کارهایشان به نفع خودشان هم نیست.
مفتی اعظم عمان در پاسخ سؤال خبرنگار کیهان که پرسید: چه تلاش و هماهنگی با سایر علمای اسلام کرده‌اید تا اختلافات داخلی امت اسلامی که به دست دشمنان مشترک ما برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود از بین برود و مسلمانان در سوریه و سایر کشورها به دست هم کشته نشوند، اظهار داشت: ما عقیده داریم که مسلمانان نباید اجازه دهند اموراتشان به دست دشمنانشان بیفتد.
ما باید مشکلاتمان را در بین امت اسلامی برطرف نماییم. این اختلافات دو نوع است یکی اختلافات عقیده‌ای و دیگر اختلافات سیاسی است. در رابطه با اختلافات فقهی باید به مراجع اصلی و علما رجوع کرد و آن را حل و فصل کرد تا موجب درگیری فرقه‌ای نشود.
درباره اختلافات سیاسی دولتها یا ملتها و دولتهایشان هم باید به منابع مذهبی و قرآنی رجوع کنیم و به این آیه قرآنی استناد کنیم که چنانچه دو گروه از مسلمانان اختلاف پیدا کردند بین آنها اصلاح کنید و چنانچه گروهی تن به حق ندهد با طرف متجاوز جنگ کنید. ما همیشه از دولتها خواسته‌ایم که به حقوق ملتها رسیدگی کنند و حق آنها را پایمال نکنند و روابط بین دولت و ملت روابط مهربانی و محبت‌آمیز باشد.

 


در دیدار مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پرتغال، مناسبات تهران و لیسبون و راه‌های گسترش روابط بررسی شد.
به گزارش فارس، ابوالقاسم دلفی مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه کشورمان که به دعوت مدیرکل سیاست خارجی وزارت خارجه پرتغال به این کشور سفر کرده، عصر سه‌شنبه با «مارتینش» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پرتغال و چند تن از نمایندگان احزاب مختلف پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات، طرف ایرانی با اشاره به روابط بسیار قدیمی و دیرینه ایران و پرتغال و تاکید بر اهمیت برگزاری باشکوه انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان و نگاه دولت جدید نسبت به سیاست خارجی و روابط با اروپا، توسعه روابط پارلمانی دو کشور را تحکیم‌بخش دیگر زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور دانست.
در این دیدار همچنین بر لزوم تشکیل گروه دوستی پارلمانی دو کشور تاکید شد.
مارتینش، شرایط کنونی بعد از روی کار آمدن دولت روحانی را یک موفقیت استثنایی برای تقویت صلح جهانی دانست و اظهار داشت: ایران و پرتغال با توجه به روابط سنتی خود می‌توانند در این مسیر نقش مهمی ایفا کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10