(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 11 مهر 1392 - شماره 20607

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در جمع خبرنگاران
روحانی: مردم مطمئن باشندحق هسته‌ای ایران قابل مذاکره نیست
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
تاکید بر همکاری و تعامل بیشتر در اولین نشست مشترک دولت و مجلس
کنگره آمریکا بررسی تحریم‌های جدید را تا پایان مذاکرات ژنو به تعویق انداخت
استاد دانشگاه روس: فتوای رهبر ایران سند حسن نیت تهران برای حل موضوع هسته‌ای است
علی‌رغم مخالفت شدید رژیم صهیونیستی
ایران گزارشگر کمیته خلع ‌سلاح و امنیت سازمان ملل شد
گزارش ظریف از تداوم رایزنی‌ها در نیویورک
کمک‌های بشردوستانه آیت‌الله سیستانی میان آوارگان سوری توزیع شد
فارس به خلیج‌فارس متصل شد
وزیر اطلاعات: اشراف اطلاعاتی ایران مانع انتقال بحران‌های منطقه به داخل کشور شد
معاون وزیر نفت بر تسریع توسعه فازهای اولویت‌دار پارس‌جنوبی تاکید کرد
نعمت‌زاده: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به 8 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
یک مسئول در وزارت صنایع سلیمانیه عراق: کالاهای مرغوب ایران به کردستان عراق نمی‌رسد
50 درصد از تجهیزات پزشکی کشور در داخل تولید می‌شود
   


مرحوم آیت‌الله بهجت (ره): به هر اندازه که از بیانات اهل‌بیت علیهم‌السلام دور باشیم از خود ایشان دوریم.

 


رئیس جمهور روز گذشته پس از جلسه هیئت دولت به میان خبرنگاران آمد و طی سخنانی ابعاد مختلف سفر هیئت ایرانی به نیویورک را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
حجت‌الاسلام حسن روحانی درحاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به این‌ که یکی از بااهمیت‌ترین برنامه‌های دولت از ابتدا تعامل مؤثر با جهان بوده است، گفت: مسئله تعامل مؤثر با جهان را به‌عنوان یکی از بخش‌های گفتمان خود مطرح کرده بوده‌ایم و در 45 روز گذشته، در 3 مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته‌ایم.
حضور مقامات کشورهای خارجی و رایزنی با آنها در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، حضور ایران در اجلاس شانگهای و سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل 3 مرحله‌ای بود که رئيس‌جمهور بدان اشاره داشت.
وی با اشاره به سفر نیویورک افزود: بسیاری از مقامات کشورها در جریان این سفر جهت ملاقات با هیئت ایرانی خود پیش قدم شدند و آنها نیز می‌گفتند که تحریم‌ها ناکارآمد است و حتی برخی از آنها می‌گفتند که غیرعادلانه است.
روحانی گفت: به نظر می‌رسد که فضای بین‌المللی اینگونه است که تحریم‌ها باید کنار گذاشته شود.
وی به برگزاری اجلاس 5+1 در نیویورک با حضور وزرای خارجه این کشورها و همچنین وزیر خارجه ایران در نیویورک اشاره و تصریح کرد: وزرای خارجه شش کشور نیز به حقوق هسته‌ای ایران اذعان کردند و این در صحبت‌های آن مشهود بود، بنابراین ما یک قدم پیش گذاشتیم.
رئيس جمهور با اشاره به این‌که اجلاس بعدی در این زمینه در ژنو برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاس بعدی در ارتباط با ریز مسائل بحث و گفت‌وگو می‌شود و این‌که اولین مرحله در این زمینه چگونه باید انجام شود.
وی تصریح کرد: در این مذاکرات مقامات دیگر کشورها نیز تاکید داشتند که جنگ جدید در منطقه به نفع منطقه نیست. مقامات ارشد اروپایی نیز به این موضوع اعتراف داشتند که مسئله سوریه باید با اتکا بر آرای عمومی مردم سوریه حل شود و هیچ مقام خارجی حق ندارد که برای مردم سوریه تصمیم بگیرد، حتی آمریکایی‌ها نیز در ملاقاتی که با وزیر خارجه ایران داشتند تاکید کرده بودند که کسی حق ندارد نسبت به حکومت و آینده سوریه تصمیم بگیرد.
5 پیام برای ملاقات
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که مقامات آمریکایی اصرار داشتند که بین دو رئيس جمهور ایران و آمریکا ملاقاتی صورت بگیرد، تصریح کرد: از چند روز قبل از سفر به نیویورک پیام‌هایی را در این زمینه ارسال کردند.
اولین پیام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پیام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پیام در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها ارسال شدند و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نیویورک شدیم در این زمینه تصمیم می‌گیریم. در آنجا نیز این پیام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئیات تمام ابعاد و زوایای این موضوع نبود.
روحانی گفت: بعد از 35 سال قرار بود که دو رئیس جمهور برای اولین بار مذاکره کنند، ولی همان طور که گفتم مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نبود و عده‌ای نیز درصدد بودند که از این فضای گل‌آلود ماهی بگیرند و معتقد بودیم که اگر این موضوع ترمیم شود بلامانع است.
وی گفت: در جریان این تماس چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کردیم و تاکید بر این شد که در مورد ایران و آمریکا مسائل بسیار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در این تماس تلفنی گفتم که در طول 35 سال گذشته مسائل زیادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمریکا از خود نشان داده مخالف بوده است و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نیز تاکید داشتند که یک شبه این مسائل حل نمی‌شود.
روحانی با بیان این که در این تماس تلفنی عمده مسائل، مسئله هسته‌ای بود، تاکید کرد: من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم.
آقای اوباما در این تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید و رهبر ایران نیز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید داشته‌اند و با توجه به این موضوعات راه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باز است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مردم باید بدانند که مسائل سیاسی خارجی پیش رو راه همواری نیست و ما راه دشواری پیش‌رو داریم و نمی‌شود مشکلات هشت ساله و یا 10 ساله را در 10روز حل و فصل کرد. فراز و نشیب زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.
رئيس جمهور همچنین با تاکید بر این‌که باید حواسمان باشد در میان مردم انتظار قدم آخر را ایجاد نکنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها حواسشان باشد و فکر نکنند با یک سفر ملاقات، 35 سال مشکلات و یا 10 سال مشکلات هسته‌ای حل شده است و فکر نکنند همه مسائل تمام شده است.
وی با بیان این‌که در حد زمان خود به نظر من این سفر و راه جمهوری اسلامی ایران، موفق بوده است تصریح کرد: آنچه به نظر من موفق بوده است کار و اراده و حضور مردم و تدبیر مقام معظم رهبری بوده است.
روحانی افزود: وقتی تحریم‌ها برداشته شود، اعتماد دو طرفه ایجاد شود، برد هر دو خواهد بود و امیدواریم اجلاس آینده ژنو با موفقیت انجام شود و سنای آمریکا دچار خطای گذشته نشود.
رئیس جمهور همچنین در جواب سؤالی در مورد منتقدان مذاکره با آمریکا و این‌که این اقدام شما اشتباه تاکتیکی خوانده شده است، تصریح کرد: انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما این است که انتقادپذیر هستیم پس هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مؤدبانه و اخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد.
نظرسنجی درباره نظر مردم
وی افزود: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد، در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.
پاسداری از حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی
رئیس جمهور همچنین در مورد طرح توقف غنی‌سازی 20 درصد یادآور شد: مردم مطمئن باشند اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست، اما در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات باید وارد بحث شویم، اصول ما این است که در برابر آژانس درهای سایت‌های هسته‌ای را بازگذاشته‌ایم و آنها می‌توانند نظارت کنند. وی افزود: در آمریکا در مصاحبه‌ای گفتم ما چیزی برای پنهان کردن در موضوع هسته‌ای نداریم و دستمان پاک است چون وقتی مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید و رهبری انقلاب اسلامی استفاده از سلاح هسته‌ای را منع می‌کنند آبروی نظام و کشور گذاشته شده است و این بهترین اعتماد را برای آنها ایجاد می‌کند پس اصول حقوق هسته‌ای به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.
درباره فاز دوم هدفمندی
روحانی همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: 4 کمیته برای بررسی و اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تشکیل داده‌ایم و ما فکر می‌کنیم در مرحله اول اجرای هدفمندی اصلاحاتی لازم است و بررسی‌ها انجام شده اما هنوز نتایج نیامده است و احتمالاً در لایحه بودجه سال 93 بخشی از این اصلاحات ظاهر شود.
وی افزود: تصمیم دولت این است تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها کاملاً اصلاح نشده است وارد فاز دوم نشویم و برای فاز دوم هم برنامه‌ریز‌ی‌هایی انجام خواهد شد.

 


تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
آقا اجازه!...
آقا اجازه! این دو سه ‌خط را خودت بخوان!
قبل از هجوم سرزنش و حرف دیگران
آقا اجازه! پشت به من کرده قلبتان
دیگر نمی‌دهد به دلم روی خوش نشان!
قصدم گلایه نیست، اجازه! نه به خدا!
اصلاً به این نوشته بگویید «داستان»
من خسته‌ام از آتش و از خاک، از زمین
از احتمال فاجعه، از آخرالزمان!
آقا اجازه! سنگ شدم، مانده در کویر
باران بیار و باز بباران از آسمان
اهل بهشت یا که جهنم؟ خودت بگو!
آقا اجازه! ما که نه در این و نه در آن!
«یک پای در جهنم و یک پای در بهشت»
یا زیر دستهای نجیب تو در امان!
آقا اجازه ........... !
باشد! صبور می‌شوم اما تو لااقل
دستی برای من بده از دورها تکان...
آقا اجازه! پنجره‌ها سنگ گشته‌اند،
دیوارهای سنگی از کوچه بی‌نصیب
آقا اجازه! باز به من طعنه می‌زنند
عاشق ندیده‌های پر از نفرت رقیب
«شیرین»‌ی وجود مرا «تلخ» می‌کنند
«فرهاد»های کینه‌پرست پر از فریب!
آقا اجازه! «گندم» و «حوا» بهانه بود،
«آدم» نمی‌شویم! بیا: ماجرای «سیب»!
باشد! سکوت می‌کنم اما خودت ببین...!
آقا اجازه! منتظرند اینهمه غریب...
وقت است که بازآیی
در خواب خوشی دیشب دیدم که تو می‌آیی
من منتظرت هستم هر لحظه و هر جایی
کاشانه عشق من دور از تو شده ویران
با آمدنت ای کاش ویرانه بیارایی
وقتی که نباشی تو نومیدم و سرگردان
بازآ و رهایم کن از وحشت تنهایی
من تیرگی شبها تو شعله خورشیدی
من تشنه یک قطره تو آبی دریایی
حق داری اگر حتی ناراحتی از عشقم
من روی زمینم تو از عالم بالایی
در اوج سبکبالی با خواجه زدم فالی
بشنو سخن حافظ شاید که به رحم آیی:
«ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی‌تو به جان آمد وقت است که باز‌آیی»
رمز عبور
جمعه همین که رنگ هوا تیره می‌شود
چشم همه به راه شما خیره می‌شود
هر بار کار این همه دل خسته و دچار
کم‌کم به شب کشیده و یک هفته انتظار
تا هفته‌های بعد و همین اشتیاق‌ها
دلهای بی‌قرار و همین اتفاق‌ها
این روزمرّگی به درازا کشیده است
آقا ظهور کن که زمانش رسیده است
کی مکه غرق شادی و شور تو می‌شود
کی مکه مفتخر به حضور تو می‌شود
تقویم‌ها به شوق شما برگ می‌خورند
سهم کدام جمعه ظهور تو می‌شود
امن یجیب چندم ما دلشکسته‌ها
یک روز اسم رمز عبور تو می‌شود
ظلمت کنار می‌رود و بعد آسمان
سرشار از تلاوت نور تو می‌شود
آقا چگونه شرح دهم انتظار را
این دردهای شعله‌ور بی‌شمار را
ای صاحب تمامی این اتحادها
برپا کننده همه عدل و دادها
برخیز و زنده‌دار به دلها امید را
برچین بساط این همه شمر و یزید را
این شام تیره را به طلوعی تمام کن
بردار ذوالفقار علی را قیام کن
اصغر صالحی

 


افزایش بی‌سر و صدای
قیمت بلیت سینما
به گزارش خبرنگار کیهان، درحالی که در سال‌های گذشته، افزایش قیمت بلیت سینما از سوی مسئولان سینمایی اعلام می‌شد، اما این بار این افزایش هزینه به طور بی‌سر و صدا بالا رفت! به طوری که هیچ یک از مسئولین سینمایی توضیحی درباره این افزایش قیمت ارائه نداد.
براساس این گزارش، طی روزهای اخیر، قیمت بلیت سینما‌ها در تهران 500 تومان افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که معمولا هزینه بلیت سالن‌های سینما در ابتدای هر سال بالا می‌رود و این از موارد نادری است که در میانه سال، قیمت بر هزینه این أمر فرهنگی افزوده می‌شود.
گفتنی است، افزایش قیمت بلیت سینما در سال‌های اخیر موجب خارج شدن کامل این تفریح فرهنگی از سبد خانواده‌های کم درآمد شده است.
هشدار مجلس
به هرگونه اقدام غیرقانونی خانه سینما
در جلسه‌ای که روز سه شنبه در مجلس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان سینمایی برگزار شد، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کردند که در مقابل هر اقدام غیرقانونی خانه سینما ایستادگی می‌کند.
سید علی طاهری به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با سینماپرس ضمن بیان این امر که بحث برگزاری جلسه با حضور علی جنتی نبود بلکه معرفی حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و نماینده وزیر ارشاد بود، بیان کرد: در حاشیه حضور ایشان اشاره‌ای به بحث بازگشایی خانه سینما هم شد. وی در این خصوص اعلام کرد: از زمان تعطیلی خانه سینما و از ابتدای بحث بازگشایی این خانه یعنی چه در دولت پیشین و چه در دولت جدید، کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده که قانون مبنای فعالیت همه ارگان‌‌ها و به ویژه خانه سینما است، در همین راستا اگر فعالیت خانه سینما مبتنی بر قانون نباشد و خانه سینما و مسئولان آن بخواهند غیر قانونی عمل کنند، مجلس در مقابل آن‌‌ها می‌ایستد؛ اما اگر ثابت شود که فعالیت این خانه مبتنی بر قانون است مجلس نیز از آن حمایت خواهد کرد.
اعتراض دانشجویی
به انتخاب فیلم «گذشته» در اسکار
واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و ۴۰ دفتر این تشکل دانشجویی، با صدور نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انتخاب فیلم «گذشته» از جانب هیئت انتخاب نماینده ایران در جایزه اسکار انتقاد کردند. در بخشی از این بیانیه خطاب به علی جنتی آمده است: سوال اینجاست كه «گذشته» چه قرابت مفهومی با این فرهنگ و هنر دارد؟ ...طی چند دوره اخیر جشنواره فجر شاهد بروز و ظهور نسل جدید از سینماگران و فیلم‌های متعهد مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی بودیم كه فیلم‌هایی مردم‌پسند را ارائه می‌كردند؛ هیچ فكر كرده‌اید كه این انتخاب چه صدمه بزرگی به سینما و سینماگر ایرانی خواهد زد و چه شكوفه‌های نورس سینمای ایران را پژمرده می‌كند؟ می‌دانید كه با این انتخاب چه توهین بزرگی به جامعه سینمایی كشور وارد شده است كه جبران آن سال‌‌ها به طول می‌انجامد؟
در بخش دیگری از بیانیه دانشجویان خطاب به وزیر ارشاد نوشته شده:به نظر شما آیا بهتر نیست زمانی که فرصت معرفی فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما فراهم شده است، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و فیلمی در شان خودمان معرفی کنیم؟ آیا هدف از شرکت در اسکار فقط کسب جایزه است؟
رئیس انجمن منتقدان: میرکریمی سانسورچی شد!
رئیس انجمن منتقدان خانه منحله سینما در واکنش به انتصاب میرکریمی در شورای بازبینی آثار سینمایی او را سانسورچی نامید!
علی علایی در صفحه مجازی خود در اینترنت نوشت: «نیمه دوم سال 1344 تا تابستان سال 1346 شادروان دکتر هوشنگ کاوسی به دلایلی که خود آن‌‌ها را تلاشی برای محافظت فیلم‌‌ها از سانسورهای غیر کارشناسانه و ناآگاهانه‌ای که به رویکردهای زیبایی شناسانه فیلم‌‌ها آسیب می‌رساندند تعبیر می‌کرد مسئولیت ریاست اداره نظارت و نمایش را به عهده گرفت و همین کافی بود تا آن‌هایی که از نقد‌ها و صراحت بیان وی رنجیده بودند اورا سانسورچی بنامند. حتی مسعود کیمیایی هم در مصاحبه‌ای به سانسورچی بودن ایشان در زمان اکران قیصر اشاره کرده بود. در حالیکه قیصر محصول 1348 بود و دکتر کاوسی سال 46 این مسئولیت را به سیدابراهیم صالح واگذار کرده بود. ولی به هر حال این اتهام تا به آخر چون چماقی بر سر دکتر کاوسی کوبیده می‌شد و حتی روزنامه افراطی اصلاح‌طلبان نیز این اواخر همسو با برخی! به این موضوع استناد می‌کرد. حال این عنوان با حضور (سید)رضا میرکریمی در شورای بازبینی فیلم‌‌ها نصیب او نیز می‌شود و مطمئناً تجربه نشان داده است که میرکریمی تا دهه‌‌ها باید تحمل شنیدن عنوان «سانسورچی» را داشته باشد.»

 


اولین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت به میزبانی نهاد ریاست‌جمهوری سه‌شنبه شب برگزار شد.
رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست با تاکید بر ضرورت همکاری و تعامل میان دولت و مجلس گفت: دولت دو اقدام اساسی در بخش اقتصاد و معیشت مردم انجام داده است؛ یک بخش اقدامات ضروری و فوری بوده؛ مثلا تامین کالای اساسی؛ وقتی ما دولت را شروع کردیم، در برخی از موارد، کالاهای اساسی ذخیره‌های ما، برای ماه و هفته نبود، کمتر از هفته بود؛ در بنادر ما به خاطر کشتی‌هایی که معطل تخلیه بودند دموراژ عظیمی پرداخت می‌شد در یک بندر اصلی 45 کشتی بودند و ما دموراژ می‌دادیم. دولت امروز این موارد را حل کرده، امروز حتی یک کشتی در نوبت نیست؛ تمام کالاهای اساسی به اندازه مورد نیاز کشور و با احتیاط لازم تا به امروز تامین شده و ان‌شاءالله تا پایان سال هم تأمین خواهد شد.
وی افزود: قدم دوم دولت، مسئله تأمین انرژی برای زمستان امسال است. دولت در اولین محاسبه دید که مردم در زمستان امسال با مشکلات فراوانی مواجه هستند که در این زمینه وزارت نفت اقدامات فوری را آغاز کرده است.
روحانی اظهار داشت: تمام تلاش دولت مهار رشد تورم و مهار رشد منفی است که برای این منظور دولت در سال جاری یعنی 6 ماه امسال اهدافی را مدنظر قرار داده و اولین هدف این است که جلوی رشد تورم را بگیریم؛ دوم با کنترل نقدینگی و عوامل دیگر این رشد را در تورم کاهش دهیم.
امید ما این است که تا پایان سال شاهد کاهش تورم باشیم و این امید را داریم و این کار را خواهیم کرد.
روحانی همچنین تصریح کرد: ارتباط بیشتر میان دولت و مجلس کمک می‌کند تا ما با نظر و تحلیل واحدی نسبت به واقعیت‌های کشور و جهان نگاه کرده و برای حل مشکلات مردم قدم برداریم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: نسبت به مسئله آمریکا آنچه از نظر من مهم است به عنوان رئیس‌جمهور کشور؛ ما اهداف و مواضعی داریم که مواضع انقلابی و اهداف ملی‌مان است که نباید بگذاریم خدشه‌دار شود، آنها سرجایش محفوظ است. ما مشکلاتی با آمریکا داریم، این مشکلات زیاد است، حالا بگذریم، آنها کارهای عجیب و غریبی در منطقه کردند، ما مواضعمان و محکوم بودن کارهایشان را اعلام کردیم؛ هیچ‌کس ابدا در این کشور نمی‌خواهد بگوید که ما از مواضعمان برگشتیم؛ آن راهی را که امام برای ما در انقلاب ترسیم کردند و مقام معظم رهبری ادامه دادند. روحانی در این نشست به جزئیاتی از سفر نیویورک نیز پرداخت.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت با بیان این مطلب که سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بسیار پرکار و پرتحرک بود، گفت: سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های روحانی انصافا دقیق و عمیق، مسائل و مصائبی را که در ماجراجویی‌هایی غرب بر ملت ایران رفته است، بیان کرد و این یک بیان کافی و وافی بود.
لاریجانی افزود: سخنرانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل بسیار سنجیده و متین بود و خیلی خوب از منافع ملی ایران دفاع و صیانت کرد که موجب افتخار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی هماهنگی بین مجلس و دولت در تمامی عرصه‌های کشور از جمله اقتصادی را از نکات مهمی دانست که باید مورد تعامل دو طرف قرار گیرد و گفت: باید جلسات مشترک دولت و مجلس را مستمرا داشته باشیم و نیز اقتصاددانان مجلس و دولت برای یافتن راه‌حل‌ها، مساعی مشترکی را شکل دهند تا نتایج آن بعد به صورت لایحه به مجلس داده شود.
لاریجانی اصلاحیه بودجه، تحقق بودجه عمرانی، قانون برنامه و مسائلی در حوزه آب، انرژی صنعت و کشاورزی را از دیگر مسائل اقتصادی دانست که باید مورد همفکری و تبادل‌نظر مجلس و دولت قرار گیرد تا هم تقدیم لوایح آسان‌تر صورت بگیرد، هم تصویب آنها و هم دغدغه‌های نمایندگان نیز در این زمینه مرتفع شود.

 


کمیته بانکداری سنای آمریکا بررسی طرح مصوب مجلس نمایندگان این کشور برای تحریم صادرات نفتی ایران را به بعد از برگزاری مذاکرات کشورمان با گروه 5+1 در ژنو، موکول کرد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در حالی که کمیته بانکداری سنای آمریکا قرار بود در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به بررسی بسته جدید تحریم‌های مصوب ماه ژوئیه مجلس نمایندگان علیه ایران بپردازد، این بررسی حداقل به مدت چندین هفته و تا بعد از برگزاری مذاکرات گروه 5+1 با ایران در ژنو، به تاخیر افتاد.
رویترز این خبر را به نقل از قانون‌گذاران و دستیاران نمایندگان کنگره‌ آمریکا منتشر کرده است.
رویترز به گزارش فارس، نوشته است که چنین اقدامی می‌تواند منجر به ایجاد فضای بهتری در مذاکرات بین ایران و 6 قدرت جهان در ژنو شود؛ این مذاکرات قرار است روزهای 15 و 16 اکتبر (24 و 25 مهر ماه) جاری برگزار شود و در حقیقت اولین دور از مذاکرات بعد از تماس تلفنی تاریخی هفته گذشته بین «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و دکتر «حسن روحانی» رئيس جمهور ایران خواهد بود.
علاوه بر این، در حالی که بررسی موضوع تحریم‌های ایران به دلیل کشمکش میان قانون‌گذاران کنگره آمریکا بر سر تعطیلی دولت واشنگتن به کندی پیش می‌رود، اما قانون‌گذاران آمریکایی اذعان کرده‌اند که تاخیر در بررسی تحمیل تحریم‌های جدید تعمداً مطرح شده است تا جو حاکم بر مذاکرات ژنو را بهبود بخشد.
باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یک عضو کمیته بانکداری در گفت‌وگو با رویترز گفت: گفت‌وگوهایی درباره این که آیا در حال حاضر این بهترین کار است و اینکه در حالی که مذاکرات ادامه دارند فقط تحریم‌های موجود در جای خود باشند، صورت گرفت. وی تاکید کرد: کنگره به طور کلی همچنان نسبت به ایران مشکوک است و از تحریم‌های شدیدتر حمایت می‌کند.
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صراحت گفت که ترجیح می‌دهد قانون‌گذاران آمریکایی و سایرین پیش از مذاکرات هسته‌ای تحریمی را علیه ایران اعمال نکنند.
وی گفت: من مایلم با بهترین فضای ممکن به ژنو برویم تا این مذاکرات را برگزار کنیم.
دستیاران کنگره آگاه از این مسئله گفتند که مقامات دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمریکا کنگره را تحت فشار گذاشته بودند تا فعلاً دست نگه دارند.
این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا اواخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی، بسته جدیدی از تحریم‌های ضد ایرانی را با 400 رای موافق و در برابر 20 رای مخالف به تصویب رساند؛ هدف از این لایحه مصوب مجلس نمایندگان، کاهش صادرات نفتی ایران تا حدود یک میلیون بشکه دیگر در روز در طول مدت یک سال است تا از این طریق کل صادرات نفتی ایران به صفر نزدیک شود.
مجلس نمایندگان آمریکا مدعی است با کاهش صادرات نفتی ایران، بودجه لازم برای فعالیت‌های هسته‌ای تهران را کاهش می‌دهد.

 


استاد دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو با اشاره به اهمیت فراوان فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای گفت: فتوای رهبر ایران بهترین سند برای نشان دادن حسن نیت ایران در مسئله هسته‌ای و واهی بودن ادعاهای مربوط به حرکت در مسیر تولید بمب اتمی است.
دکتر محمود شاه‌روز سه‌شنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: رهبر انقلاب ایران با صدور فتوای مذهبی به دنیا گوشزد کرد که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در آموزه‌های اصیل اسلام ندارد و مسلمانان با پیروی از دستورالعمل و مبانی اسلامی هرگز از سلاحهایی که برای کشتار انسانها تولید شود، استفاده نمی‌کنند.
کارشناس روس با بیان این که ایران همواره در مسیر ارتقای صلح و ثبات در منطقه فعالیت داشته و هرگز در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکرده است، اظهار داشت: ایران فعال‌ترین حامی طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است.
محمودشاه ‌یادآوری کرد: ایران به تازگی از تمام کشورهای جهان خواستار پیوستن به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی شد و این پیشنهاد مهم در قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه نیز به ثبت رسید.
کارشناس روس گفت: این گونه اقدامات زیربنایی از سوی ایران درباره سلاح‌های کشتار جمعی از تسلیحات هسته‌ای گرفته تا شیمیایی و بیولوژیکی، نشانه حسن نیت ایران و تلاش این کشور برای تقویت صلح جهانی است.
وی تاکید کرد: ایرانی‌ها خواستار حضور در عرصه‌های جهانی با رعایت اصل احترام به کرامت انسانی خود هستند.
کارشناس روس افزود: جهان بطور اصولی گسترش صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پذیرفته است و به همین دلیل آمریکا و متحدان غربی این کشور آماده حل مسائل خود با جمهوری اسلامی از طریق گفت‌وگو شده‌اند.

 


جمهوری اسلامی ایران به اتفاق آرا، گزارشگر کمیته خلع‌سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل متحد شد.
ساعتی پس از سخنان شدیداللحن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضد ایران، نمایندگان کشورهای جهان به اتفاق آرا به عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی رای مثبت دادند.
کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل عصر سه‌شنبه اعضای هیات رئیسه این کمیته را برای شصت و هشتمین اجلاس سالانه انتخاب کرد. در این انتخابات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به اتفاق‌ آرا به عنوان گزارشگر کمیته خلع‌سلاح و امنیت بین‌المللی انتخاب شد.
انتخاب عضو هیات نمایندگی ایران به این سمت در حالی صورت گرفت که از چند ماه پیش نماینده دائم رژیم صهیونیستی تلاش جدی را برای جلوگیری از انتخاب ایران آغاز و در بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز گفته بود که به ایران نباید اجازه داد به عضویت هیات‌رئیسه این کمیته مهم سازمان ملل انتخاب شود.
این انتخابات در محل مجمع عمومی و یک ساعت پس از آن برگزار شد که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی سیاست ایران را به باد انتقاد گرفت و نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت مستدل و قاطعانه به این اظهارات کذب اسرائیل پاسخ داد.
به گزارش تسنیم، رای قاطع نمایندگان کشورهای جهان به انتخاب ایران به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد، نخستین پاسخ عملی جامعه جهانی به سخنان ایران‌هراسانه نتانیاهو به شمار می‌رود.

 


در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک وی با دبیر کل سازمان ملل، اعضای شورای روابط خارجی آمریکا، جمعی از نخبگان آمریکایی و سفرای کشورهای آمریکای لاتین در سازمان ملل دیدار وگفت‌وگو کرد.
ظریف درباره دیدار با سفرای کشورهای آمریکای لاتین در صفحه فیسبوکش نوشت: برای ناهار از سفرای کشورهای مترقی آمریکای لاتین دعوت کرده‌ایم این کشورها دوستان ایران در سال‌های سخت بوده‌اند و سیاست خارجی موفق نیازمند قدرشناسی و حفظ و تقویت دوستی‌هاست. در جهان به هم پیوسته امروز و به ویژه در سازمان ملل متحد، همه کشورها اهمیت دارند و رابطه با تک‌تک آنها باید با دقت و جدیت دنبال شود. رابطه خوب بین ایران و آمریکای لاتین کماکان برای ما بسیار مهم است.
دیدار با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا و ریچارد هاس رئیس این شورا و دیدار با 20 نفر از اساتید دانشگاه پرینستون از دیگر برنامه‌های دیروز ظریف بود.
رئيس دستگاه دیپلماسی درباره جلسه با شورای روابط خارجی آمریکا نیز نوشت: ناهار در شورای روابط خارجی با حضور ریچارد هاس رئيس شورا و تعدادی از اعضای برجسته آن برگزار شد که بیشتر به پرسش و پاسخ گذشت.
جلسه خوبی بود و بسیاری از ابهامات به صورت شفاف و بدون رودربایستی پاسخ داده شد. من همیشه اعتقاد داشته‌ام که در سیاست خارجی تعارف فقط مربوط به حوزه تشریفات است اما در حوزه موضوعات محتوایی باید شفاف و صریح بود، البته مودب، دقیق و حساب شده.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز سه‌شنبه با الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل دیدار و در خصوص موضوع هسته‌ای، تحولات سوریه و امنیت منطقه خلیج فارس به رایزنی پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین دیروز برای دومین بار و به دعوت بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل با وی دیدار کرد.
واکنش کاخ سفید به ظریف
در حالی که وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر اوباما مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز است، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست ثبات داشته باشد، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که اوباما در رسیدن به راه حل با ایران پایدار و قاطع است.
به گزارش فارس«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز سه شنبه وجود هرگونه تنش جدید بین ایران و آمریکا بعد از دیدار اخیر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید را کم اهمیت جلوه داد.
ظریف در توئیتر نوشت: تصور رئیس جمهور اوباما مبنی بر اینکه ایران به دلیل تهدیدات غیر قانونی او (اوباما) و تحریم ها در حال مذاکره است، بی احترامی به یک ملت محسوب می شود و رفتاری متکبرانه و غلط است؛ رئیس جمهور اوباما باید در راستای ترویج اعتماد متقابل، ثبات داشته باشد. تغییر ناگهانی طرز فکر و حرکات زیگزاگ، اعتماد را نابود و اعتبار آمریکا را تضعیف می کند.
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به اینکه اگرچه کلمات معنی دار هستند، اما اقدامات معنای بیشتری دارند، گفت: تنها از طریق رفع قابل اثبات و شفاف این چالش (برنامه هسته ای ایران) است که جامعه بین المللی می تواند مطمئن شود که ایران بلندپروازی های سلاح هسته ای خود را رها کرده است؛‌ از این طریق ما می توانیم به یک راه حل برسیم و رئیس جمهور در این زمینه بسیار پایدار و قاطع است.

 


کمک‌های بشردوستانه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی میان آوارگان سوری در شهر اربیل عراق توزیع شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، کمک‌های بشردوستانه دفتر حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی در نجف اشرف میان آوارگان سوری مستقر در اردوگاه اربیل واقع در شمال عراق توزیع شد.
حجت‌الاسلام سیدمحمد العمیدی، نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی در این باره گفت: دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در گذشته نیز کمک‌های بشردوستانه را میان آوارگان سوری در استان الانبار ارسال کرده بود، بیش از 6 هزار شهروند سوری در اردوگاه قائم استان الانبار مستقر بودند و پتو و بخاری به آنان اهدا شد.

 


استاندار فارس با اعلام رسمی اتصال این استان به کرانه خلیج‌فارس گفت: با الحاق بیش از 100 کیلومتر مربع به استان فارس و اتصال آن به خلیج فارس، این بخش الحاقی هم اکنون کار خود را به‌عنوان بخشی از استان آغاز کرده است.
به گزارش ایرنا، حسین صادق‌عابدین که در آیین افتتاح فاز اول یک هتل بزرگ شیراز سخن می‌گفت، با یادآوری هدیه دولت یازدهم به مردم فارس در اتصال این استان به خلیج‌فارس افزود: این اقدام موجب شد تا زمینه بهره‌مندی مردم فارس در کنار استان‌های هرمزگان و بوشهر از نعمت خدادادی خلیج‌فارس فراهم شود.نماینده ارشد دولت در استان گفت: انتظار می‌رود ظرفیت‌های ارزشمند مالی و منابع انسانی که در این استان وجود دارد، در بخش الحاق شده تا خلیج‌فارس با سرعت و با سرمایه‌گذاری‌ها به سمت توسعه پیش برود. وی ادامه داد: با توسعه به موقع و همه‌جانبه بخش الحاق شده تا خلیج‌فارس به استان، می‌توانیم شاهد توسعه این استان و استان‌های همجوار باشیم.صادق عابدین خاطرنشان کرد با ظرفیت‌هایی که در داخل استان سراغ داریم باید از فرصت‌های این الحاق برای توسعه فارس به ویژه جنوب استفاده کرده و با تعریف منطقه آزاد در این حوزه الحاقی و به کارگیری منابع مالی و انسانی استان پهناور فارس، به آبادانی منطقه و تقویت بنیه اقتصادی کشور کمک شود.استاندار فارس گفت: مزیت نسبی ظرفیت‌های صنعتی استان نفت و گاز است که در این منطقه آزاد تجاری باید بتوانیم در عرصه نفت و گاز فعالیت‌های ویژه بکنیم و حامی پروژه‌های ملی کشور باشیم.با مصوبه دولت بخش‌هایی از شهرستان پارسیان واقع در منتهی‌الیه غرب استان هرمزگان به شهرستان لامرد در فارس ملحق می‌شود و از این پس فارس می‌تواند از مزایای ساحلی بودن استفاده کند.

 


وزیر اطلاعات گفت: اشراف اطلاعاتی ایران در منطقه و کشور مانع انتقال بحران کشورهای همسایه و منطقه به داخل کشور شد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در جلسه معارفه مدیرکل اطلاعات استان در استانداری اصفهان، به بحران‌های کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: عده‌ای درصدد انتقال این بحران‌ها به کشور بودند که با چشم‌های بیدار سربازان گمنام امام زمان(عج) هیچ راهی برای ورود آنها به ایران باز نشد.
وی با بیان اینکه جهان در موضوعات مختلف به ویژه مسائل امنیتی در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده، تاکید کرد: وزارت اطلاعات ایران متناسب با همین تحولات پیشرفت کرده و از رشد و بالندگی خوبی برخوردار شده است.
وی تصریح کرد: فعالیت دستگاه‌های امنیتی ایران بر مبنای دستورات اسلامی و قرآن است.
علوی افزود: شکل‌گیری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران در چارچوب مبانی اسلام و در راستای استیفای حقوق مردم است.
وزیر اطلاعات به حوادث اخیر پادگان اشرف در عراق هم اشاره کرد و افزود: سقوط پادگان اشرف پس از شکست منافقین در عملیات مرصاد، به لحاظ سیاسی ضربه سنگینی بود که در سال‌های اخیر دچار آن شدند.
علوی به بیانیه منافقین درباره سقوط پادگان اشرف اشاره کرد و گفت: با وجود شعار این گروهک در اروپا که دست از کار نظامی کشیده، اما این بیانیه به هواداران آنها در غرب نشان داد که این گروهک همچنان از خوی نظامی خود دست برنداشته است.
وزیر اطلاعات همچنین به حوادث سوریه اشاره و اظهار کرد: آمریکایی‌ها دریافتند که اگر به سوریه حمله کنند، دامنه آتش به رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگر کشیده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از اصفهان علوی در دیدار با امام جمعه اصفهان گفت: فعالیت‌های این وزارتخانه باید مبنای تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و بر این اساس باید جایگاه این وزارتخانه را در تصمیم‌سازی کشور بالا ببریم.
در این دیدار وزیر اطلاعات به ارزش کار نیروهای اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: زمانی که یک نیروی اطلاعاتی ثمره کار خود را در ثبات و عزت نظام و آسایش مردم می‌بیند همه سختی‌های کار را فراموش می‌کند و با جان و دل به استقبال خطر می‌رود.
«آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان نیز در این دیدار کار اساسی اطلاعات را شناسایی دشمنان نظام و خنثی کردن توطئه‌های آنان برشمرد و گفت: نیروهای اطلاعاتی چشم‌های تیزبین نظام هستند لذا باید با دقت فراوان وظایف خود را انجام دهند.

 


معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر تسریع توسعه فازهای اولویت‌دار پارس‌جنوبی تاکید کرد و گفت: در این راستا باید طراحی نوینی در زمینه برنامه‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری و عملیاتی به صورت یکپارچه و مبتنی بر زمان‌بندی استاندارد صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، رکن‌الدین جوادی در نشست مشترک با مدیران و مجریان طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی افزود: در مدیریت جدید، سرعت گردش کار و فرایند توسعه طرح‌ها، کیفیت اجرایی مراحل ساخت و راه‌اندازی پروژه‌ها ارتقا می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت بر استمرار فعالیت‌ها در فاز‌های قدیم و جدید در دست اجرای پارس‌جنوبی تاکید کرد و گفت: فازهای جدید موسوم به 35 ماهه به روند اجرایی فعالیت خود ادامه خواهند داد و طرح‌های کاری در آینده متناسب با امکانات موجود و اولویت‌بندی مشخص تنظیم خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابر تاکید وزیر نفت، اولویت توسعه بر فازهای 12، 15 و 16 و نیز 17 و 18 متمرکز است تا در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری رسیده و تولیدات گازی آن در شبکه مصارف داخلی و صادراتی کشور قرار گیرد.
جوادی اظهار کرد: شرکت ملی نفت سهم عمده‌ای از منابع مالی این حوزه را به توسعه طرح‌های قدیم و جدید اختصاص خواهد داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 پارس‌جنوبی در عسلویه استان بوشهر دیدن کرد.
توسعه فازهای 12، 15، 16، 17و 18 در اولویت صنعت نفت قرار دارد و با بهره‌برداری کامل از این فازها، روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز و 300 هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد.
پیش از این وزیر نفت در نخستین سفر کاری خود به پایتخت گازی تاکید کرده بود: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس‌جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم ولی هم‌اکنون همه فشار و توان را روی پایان کار فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 قرار
داده‌ایم.
بیژن نامدار زنگنه گفته بود: توسعه فازهای موسوم به 35 ماهه یک تا دو ماه پس از این که مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده حل شد، به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت میزان سرمایه‌گذاری خارجی در 4 سال آینده به 8 میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در تبریز در نوزدهمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت حماسه اقتصادی اظهار امیدواری کرد که برای تحقق این هدف رایزنی‌های وزیر امور خارجه در بحث تحریم‌ها در مدت زمان پیش بینی شده به نتیجه برسد.محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی محور فعالیت‌های صنعتی کشور قرار گیرد، افزود: در این حوزه جذب سرمایه‌گذار در بخش فناوری‌های پیشرفته و های‌تک ضروری است.وی اهتمام ویژه به امر توسعه صادرات، تقویت روابط بین‌المللی، استفاده از تحقیقات دانشگاهی و ایجاد حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه، توسعه زیرساخت‌های مناسب صادراتی همچون راه، گمرک، خطوط ریلی و هوایی، توسعه روابط بانکی فعال بین کشورها و شناسایی رقبای خارجی در بازارهای هدف را ضروری عنوان کرد.این مسئول با بیان اینکه از 30 پست سازمانی رایزنان اقتصادی ایران فقط 10 رایزن فعالیت می‌کنند، گفت: در این زمینه آموزش‌های لازم برای پر شدن ظرفیت‌های سازمانی این حوزه آغاز شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بر اساس معیارهای جهانی به ازای هر یک دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی 2 دلار سود عاید کشور سرمایه‌پذیر می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی و درایت این میزان را افزایش داد.نعمت‌زاده جلوگیری از صادرات خام و توجه بیشتر برای فرآوری محصولات و تولیدات داخلی را از راهکارهای اساسی توسعه صادرات و کسب ارزش افزوده بیشتر عنوان کرد.وی گفت: بر اساس معیارها و ارزیابی بانک جهانی رتبه کسب و کار کشور بسیار پایین بوده و این وضعیت باید در مدت 4 سال آتی اصلاح شود.نعمت‌زاده ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی و مخابراتی از جمله مواردی است که تحقق آن نقش مهمی در افزایش میزان صادرات، کاهش هزینه‌های تولید و بهبود فضای کسب و کار ایفا می‌کند.

 



مدیر قسمت خوراکی وزارت صنایع سلیمانیه عراق گفت: دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارد جنس‌های مرغوب ایرانی به کردستان عراق برسد.
به گزارش فارس: کاک الکود محمدطاهر، در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی شهرستان زنجان با کردستان عراق،‌ گفت وی با بیان اینکه محصولات باکیفیتی در زنجان وجود دارد که به دلیل وجود واسطه جنس مرغوب به دست مصرف‌کنندگان کردستان عراق نمی‌رسد، افزود: متاسفانه طمع‌کاری برخی از بازرگانان اجازه صادرات محصولات مرغوب را نمی‌دهد.مدیر قسمت خوراکی وزارت صنایع سلیمانیه عراق با بیان اینکه محصولات کشاورزی زنجان بسیار مرغوب است، افزود: با امضای این تفاهم‌نامه امکان همکاری بیشتر فراهم می‌شود.مدیر قسمت خوراکی وزارت صنایع سلیمانیه عراق با بیان اینکه عدم توجه به مرکز تجاری ایران در کردستان موجب شد تا نتواند با محصولات خارجی رقابت کند، افزود: در حال حاضر این مرکز به صورت انبار درآمده است.وی گفت: از این مرکز می‌توان به عنوان نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی استفاده کرد.

 


رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی کشور گفت: اکنون بیش از 50 درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز از تولیدکنندگان داخل تأمین می‌شود.
عبدالرضا یعقوب‌زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در شیراز افزود: ما حداقل در تولید 12 محصول در این اتحادیه بیش از 90 درصد سهم داریم و به موضوع صادرات تجهیزات پزشکی هم رسیده‌ایم.
وی یادآور شد: صادرات مستقیم تجهیزات پزشکی سال گذشته از مرز 10 میلیون دلار گذشت و امسال به مرز 20 میلیون دلار خواهد رسید.
یعقوب‌زاده گفت: شرکت‌هایی که در صادرات و تولید تجهیزات پزشکی بیشترین تلاش را در کیفیت و قیمت داشته باشند برنده خواهند شد و شرکت‌های مربوطه باید در این رقابت برای به روز بودن و کیفیت محصولات خود تلاش کنند.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: همانطور که برخی کشورها برای ورود کالای ایرانی با گذاشتن شروط متعدد مانع ایجاد می‌کنند ما هم نباید اجازه دهیم کالاهای این کشورها به راحتی به کشور ما سرازیر شود.وی ادامه داد: برای مصرف کالای ایرانی و برای توسعه صادرات تجهیزات پزشکی نیاز به عزم ملی، حل برخی موانع دست و پاگیر و حمایت دولت و تشویق صادرکنندگان است.
وی با اشاره به محدودیت‌ها در صادرات برخی اقلام تولید داخل گفت: اکنون تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی،‌ دندانپزشکی و آزمایشگاهی به 70 کشور صادر می‌شود و ارزش صادرات هر یک از شرکت‌ها بیش از 10 میلیون دلار در سال است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10