(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27 مهر 1392 - شماره 20619

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش خبری- تحلیلی کیهان
1+5 ذوق‌زده است سهم مردم ایران چه بود؟!
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
معاون رئیس‌جمهور: دولت در تدوین حقوق شهروندان نیازمند استفاده از نظرات حوزه است
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: اظهارنظرهای عجولانه درباره نرخ ارز درست نیست
نماینده مجلس: دولت به زودی بودجه 93 کشور را به مجلس ارائه می‌دهد
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محدودیت‌های ورود دارو ناشی از تحریم‌ها به 100 قلم کاهش یافت
کودک 8 ساله ریگانی روزی 10 کتاب می‌خواند
رئیس مرکز آمار خبر داد
آغاز سرشماری عمومی کشاورزی به صورت آزمایشی از امروز
با حضور آیات عظام برگزار شد
مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در قم
شهروند بیرجندی 3 هزار سهم بورس خود را وقف برگزاری مراسم عید غدیر کرد
انجام رایگان چند عمل جراحی توسط وزیر بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده ورزقان
ایران جایگاه نخست تولید خرما درجهان را داراست
مشکل دارویی جانبازان و خانواده شهدا برطرف می‌شود
در اصفهان انجام می‌شود
نگارش کتاب مفاتیح‌الجنان به خط بریل
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت رجبعلی طاهری
تشییع پیکر مرحوم رجبعلی طاهری در شیراز
ظریف: انتشار جزئیات مذاکرات از سوی رسانه‌های خارجی خیالی است
فانی، صالحی و توفیقی به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌روند
هیئت نمايندگان اروپايي امروز در تهران
رئیس سازمان انرژی اتمی: اشراف کاملی بر خرابکاری‌‌ها داریم
   


شهید محراب‌آیت‌الله مدنی (ره): یکی از برادران چیزی نوشته بود؛ که مرا متأثر کرد. نوشته بود: خواهشمندیم آقایان امام را برای خودشان حربه قرار ندهند. خودشان چیزهایی را می‌خواهند به امام نبندند.

 


مذاکرات دو روزه ژنو میان ایران و 1+5، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی به همراه داشت.
به موازات تحلیل‌ها و تفسیرهای این رسانه‌ها از مذاکرات ژنو، واکنش گروه 1+5 به مذاکرات یاد شده نشان می‌دهد آنها از مذاکرات سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته باایران بسیار ذوق‌زده هستند.
در همین حال، شبکه‌های خبری انگلیس از جمله بی‌بی‌سی، اسکای نیوز، آی تی وی و کانال 4 اخبار مربوط به اجلاس ژنو را پوشش دادند و طی دو روز گذشته با کارشناسان و تحلیل‌گران متعددی نیز درباره فضای جدید حاکم بر مذاکرات هسته‌ای و چشم‌انداز آتی آن مصاحبه کردند.
در اکثر اخبار و گزارش‌های شبکه‌های خبری انگلیس درباره مذاکرات ژنو، رگه‌هایی از خوشبینی به چشم می‌خورد، هرچند که این خوشبینی در برخی موارد بسیار محتاطانه بیان می‌شود.
روزنامه گاردین نوشت: شکاف موجود میان ایران و 1+5 کمتر شده است، هر چند به دلیل پیشرفت برنامه غنی‌سازی ایران، سطح موانع و منافع نیز تغییر یافته است. غرب تقاضای خود مبنی بر پایان دادن به هر نوع غنی‌سازی را رها کرده و در عوض بر توقف غنی‌سازی تا سطح متوسط (20 درصد) تأکید دارد.
این روزنامه افزود: ایران هم مجدداً نشانه‌هایی را در مورد آمادگی خود برای امضای پروتکل الحاقی که اجازه بازرسی‌های سرزده را به بازرسان می‌دهد، از خود بروز داده است.
گاردین نوشت: البته موانعی نیز وجود دارد؛ غرب تأکید دارد که همه اورانیوم 20 درصدی ایران باید برای فراوری مجدد به خارج منتقل شود در حالی که عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران تصریح کرده است که کشورش اجازه خروج حتی یک گرم اورانیوم را نخواهد داد.
روزنامه ایندیپندنت نیز در تحلیلی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 با توافق بر سر یک چارچوب کاری برای مذاکرات آینده پایان یافت اما برای حل نهایی این موضوع باید منتظر آینده بود.
این روزنامه با اعلام اینکه هنوز برای قضاوت خیلی زود است، افزود: هیأت ایرانی یک راهبرد سه مرحله‌ای را ارائه کرده است که بحث در مورد جزئیات آن طی چند هفته آینده انجام می‌شود، ولی روند گفت‌وگوها برای حل موضوع هسته‌ای ایران احتمالاً چندین ماه به طول خواهد انجامید.
این روزنامه انگلیسی در این مطلب همچنین اشاراتی به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران دارد و معتقد است که تسهیل برخی از این تحریم‌ها بویژه تحریم‌هایی که توسط کنگره آمریکا تصویب شده، دشوار خواهد بود.
این روزنامه به نقل از ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نوشته است: ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم تغییری در تحریم‌ها بدهیم. این تحریم‌ها نقش مهمی در آوردن ایران به پای میز مذاکره داشته‌اند.
فایننشال تایمز نیز نوشت: آمریکا و پنج قدرت دیگر ظاهراً در جریان مذاکرات هفته جاری پذیرفته‌اند که توافق نهایی باید براساس طرح سه مرحله‌ای ارائه شده از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران باشد.
همچنین روزنامه دیلی‌تلگراف در مطلبی با عنوان ستایش از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران، نوشت: انگلیس و آمریکا از نخستین مذاکرات ماهوی که پس از سال‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت، تجلیل کرده‌اند و آمریکا حتی گفته است که آورده ایران بر سر میز مذاکرات بیشتر از همه مواردی بود که طی سال‌های گذشته به این مذاکرات ارائه کرده بود.
شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز به نقل از کارشناسان گزارش داد که ترتیب‌دهی مصالحات ایران و کشورهای غربی از اهمیت بسیاری برخوردار است و آن‌ها تاکید کردند که در نشست بعدی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به یک دستاورد ملموس نیاز است.
خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب مذاکرات ژنو به این مطلب اشاره کرد که ایران پیشنهاد کاهش غنی‌سازی اورانیوم و همچنین کاهش در تعداد سانتریفیوژهای فعال در امر غنی‌سازی را کرده است.
ریانووستی نیز گزارش داد که ایران برای تعلیق غنی‌سازی 20 درصد خود آماده همکاری است.
اما و اگرهای واشنگتن‌پست
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نیز در سرمقاله روز جمعه خود از پذیرش غنی‌سازی محدود در خاک ایران حمایت کرده اما مدعی شده است ایران باید امتیازاتی فراتر از آنچه اکنون در نظر دارد، ارائه کند.
در ابتدای یادداشت «واشنگتن‌پست» آمده است: با وجود آنکه جزئیات اندکی از طرح پیشنهادی ایران در مورد برنامه هسته‌ای منتشر شده، اما مذاکرات هفته جاری در ژنو دو نکته را روشن کرد. اولین نکته دلگرم‌کننده است؛ اینکه دولت ایران بیشتر از چند سال اخیر برای دستیابی به توافق با آمریکا و 5 شریک دیگرش جدیت دارد. اما نکته دوم نامبارک است؛ تهران همچنان تاکید می‌کند که قصد ندارد توان غنی‌سازی اورانیوم را که المانی اصلی برای ساخت تسلیحات اتمی به شمار می‌رود، کنار بگذارد.
این روزنامه همچنین نوشته است طرح جدید ایران برخلاف گذشته بسیار دقیق و روشن است و به همین جهت می‌توان آن را تغییری بسیار بزرگ به شمار آورد.
واشنگتن‌پست با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده در رسانه‌ها در مورد محتوای طرح پیشنهادی ایران، مدعی شد: به نظر می‌رسد این طرح مشابه آن چیزی باشد که ایران در سال 2005 ارائه کرد، اما به دلیل آنکه در آن حق غنی‌سازی ایران باید به رسمیت شناخته می‌شد، دولت «جرج‌بوش» و اتحادیه اروپا از پذیرش آن خودداری کردند.
واشنگتن‌پست می‌افزاید: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است دولت اوباما برخی فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران را مشروط بر نظارت سخت‌گیرانه بپذیرد. اما چنین توافقی می‌تواند در عرصه سیاسی چالش‌آفرین باشد، اسرائیل و فرانسه به علاوه بسیاری از نمایندگان کنگره، همچنان با هرگونه غنی‌سازی در ایران مخالف هستند. اخیرا هم 6 نماینده دموکرات و چهار نماینده جمهوری‌خواه نامه‌ای را برای رئیس‌جمهور اوباما نوشتند و در آن متذکر شدند که ایران برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدیدتر باید تمام فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورد.
در پایان سرمقاله واشنگتن‌پست آمده است: به عقیده ما ارزش دارد که به دنبال توافقی باشیم که در آن مجوز مقدار کمی از غنی‌سازی در ایران صادر شود و در عین حال برنامه هسته‌ای تحت نظارت شدید باشد تا احتمال جهش پنهانی به حداقل برسد. قطعا این گزینه به گزینه نظامی ارجحیت دارد. اما چنین توافقی به امتیازاتی بسیار بیشتر از آنچه که اکنون به نظر می‌رسد نظام ایران به آن می‌اندیشد، نیاز دارد. همانطور که معاون وزیر خارجه روسیه بعد از مذاکرات ژنو گفت، طرف‌ها «کیلومترها از هم فاصله دارند.» و همین‌طور که ایران قرار است غنی‌سازی خود را کاهش دهد، زمان نیز رو به اتمام است.
گفتنی است؛ رسانه‌های منطقه‌ای نیز مذاکرات ایران و 1+5 را در سطحی گسترده پوشش دادند.
ذوق‌زدگی 1+5
از سوی دیگر؛ کشورهای عضو گروه 1+5 بعد از اتمام مذاکرات دو روزه ژنو هر کدام در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای نتوانستند ذوق‌زدگی خود از مذاکرات را پنهان کنند.
سخنگوی کاخ سفید با مفید توصیف کردن پیشنهاد هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات با 1+5 گفت: پیشنهادهای ایران بسیار جدی و بی‌سابقه بود.
جی کارنی افزود: پیشنهاد ایران بسیار مفید بود اما کسی نباید توقع داشته باشد یک شبه تغییرات بسیار زیادی در این مسئله روی دهد.
از سوی دیگر یک مقام آمریکایی حاضر در این مذاکرات نیز با ابراز رضایت از گفت‌وگوها گفت: من از دو سال پیش تاکنون در این مذاکرات حضور دارم اما طی این مدت به هیچ وجه شاهد چنین مذاکرات فشرده، مفصل، مستقیم و صریحی با هیئت ایرانی نبوده‌ام. وی افزود: با اینکه هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد، اما ما با هم مذاکرات مشخص و صریحی داشتیم.
الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران در ژنو خیلی سخت اما رو به جلو بود.
پیش از این نیز سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای روسیه نیز روز چهارشنبه پس از اتمام آخرین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در ژنو اعلام کرد هیچ دلیلی برای خوشحالی شتاب‌زده وجود ندارد.
خبرگزاری‌های روسیه به نقل از سرگئی ریابکوف اعلام کردند نتایج این دوره از مذاکرات نسبت به مذاکرات قبلی در آلماتی بهتر بود ولی این به معنای پیشرفت در نتایج این مذاکرات نیست.
وی افزود این مذاکرات می‌توانست به شکل بهتری پیش رود ولی با توجه به فاصله بسیار زیاد مواضع ایران و گروه 1+5 در خصوص قضیه هسته‌ای، پیشرفت‌هایی که از این مذاکرات به دست آمده بسیار ناچیز است.
«هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در این مورد گفت: «چین همواره بر راهکاری سیاسی و بر مبنای گفت‌وگو که منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند، تاکید داشته است. دور جدیدی از گفت‌وگوها امکان جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است.»
وی افزود: «ما امیدواریم که همه طرف‌ها با انعطاف، نگرش عملی به نگرانی‌های متقابل داشته باشند و با گفت‌وگوهای حقیقی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.»
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز خطاب به پارلمان فرانسه در مورد مذاکرات ژنو گفت: ما منتظر تغییرات واقعی هستیم. وی گفت با در نظر گرفتن آنچه ما درباره ایران می‌دانیم و اینکه رهبر عالی ایران تغییر نکرده است فرانسه مجبور است با نگاهی محتاطانه پذیرای رویکرد جدید ایران باشد.
گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که جدیدترین دور مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی آغاز گفت‌وگوهایی «جدی» و «اساسی» در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات، آن را «مفصل‌ترین» و «پرمحتواترین» مذاکرات برگزار شده بین دو طرف توصیف کرد و گفت که گروه 1+5 با دقت در حال بررسی پیشنهاد ایران هستند.
اشتون ضمن اینکه پیشنهاد ایران را یک «همکاری مهم» توصیف کرد: گفت، دو طرف توافق کردند که جزئیات آن را فاش نسازند.
مایکل‌مان سخنگوی اشتون نیز درباره مذاکره ژنو گفت: هرگز درباره محتوای گفت‌وگوها در ژنو صحبت نمی‌کنیم اما باید بگویم گفت‌وگوی خوبی بود. مذاکرات در هر حال باید ادامه پیدا کند. چه تهران بخواهد از گفت‌وگوها به عنوان خرید زمان برای برنامه هسته‌ای استفاده کند یا نه.
وی افزود: ما محتاطانه خوشبین بودیم، اما قبل از اینکه بتوانیم به جزئیات بپردازیم، به گفت‌وگوهای فنی نیاز داریم. در دو هفته آینده نشستی با حضور کارشناسان فنی برگزار خواهد شد تا زمینه برای برگزاری مذاکرات بعدی در روزهای هفتم و هشتم نوامبر (16 و 17 آبان) فراهم شود. کاترین اشتون از سوی شورای امنیت این اختیار را دارد که برای حل و فصل مسائل با ایران گفت‌وگو کند و وزیر خارجه ایران هم گفته است که به دنبال شفاف‌سازی و انجام مذاکرات برای رسیدن به یک توافق است، پس ما باید بر این اساس کار کنیم.
پیش از این «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای از رویکرد جدید ایران استقبال کرده و گفته بود دیپلمات‌ها برای اولین بار در این مذاکرات توانستند بحث‌هایی واقعی با نمایندگان ایران داشته باشند.
اکنون و پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو و ذوق‌زدگی حریف، مهم‌ترین سؤال تحلیلگران و کارشناسان این است که سهم ما در روند این مذاکرات چه بود؟ افکار عمومی نیز منتظر پاسخ‌گویی صریح و شفاف‌سازی مسئولان دولتی و وزارت ‌خارجه است.

 


بنده خدا، در پناه اوست
قرآن کریم:
(خداوند به شیطان فرمود اما بدان که:) تو هرگز سلطه‌ای بر بندگان من نخواهی یافت. (و آنها هرگز گرفتار تو نمی‌شوند).
همین قدر کافی است که پروردگارت حافظ آنها باشد.
سوره اسراء - آیه 65

 


رئیس سازمان سینمایی:
حق ملت ایران را از پروژه «لاله» می‌گیریم
رئیس سازمان سینمایی برای نخستین بار با تغییر لحن و موضع درباره معضلات امروز سینمای ایران گفت: یک حقوقدان را مسئول بررسی پرونده پروژه سینمایی «لاله» کرده‌ایم و مطمئن باشید حق ملت ایران را خواهیم گرفت.
پس از تعلیق ساخت فیلم «لاله»، حجت‌الله ایوبی نیز که تاکنون تاکتیک تعارف و خوش و بش را در پیش گرفته بود، این بار درباره پروژه جنجالی ساخت فیلم دختر رالی باز تغییر لحن داده و به طور جدی وارد این مسئله شده است. «لاله» همان پروژه‌ای است که تا چند روز پیش با سکوت بسیاری از معترضان امروز مواجه بوده و تنها روزنامه «کیهان» و برخی از دلسوزان فرهنگ و سینمای کشور نسبت به این پروژه واکنش نشان داده بودند.
رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره پروژه سینمایی «لاله» و بودجه شش میلیارد و 500 میلیون تومانی آن افزود: کارشناسان در حال بررسی وضعیت مالکیت این پروژه سینمایی هستند و به عنوان نماینده ملت، تمام تلاش خود را برای احقاق حق ایرانیان بکار خواهم گرفت.
ایوبی گفت: یک حقوقدان را مسئول بررسی پرونده پروژه سینمایی «لاله» و تخلفات رخ داده در آن کرده‌ایم و کمیته‌ای نیز برای جلوگیری از تضییع حق مردم در این خصوص تشکیل شده است.
مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند چندی پیش از برگزاری جلسه مشترک با «اسماعیل (اسی) نیک‌نژاد» کارگردان پروژه میلیاردی «لاله» خبر داده بود. وی همچنین اعلام کرد نیک‌نژاد مدعی شده که حق مالکیت این اثر متعلق به یک شرکت درایور کانادایی است و هزینه شش میلیارد و 500 میلیون تومانی صرف شده برای این اثر از سوی مرکز گسترش سینمای مستند دلیل بر مالکیت ایران بر این اثر سینمایی نمی‌شود. این در حالی است که بودجه این فیلم 9 میلیارد و 500 میلیون تومان است.
امید است رئیس محترم سازمان سینمایی به دور از حب و بغض و صف‌بندی سیاسی درباره سایر بی‌عدالتی‌ها و مردم‌گریزی‌های رایج در بخشی از فضای سینما با همین جدیت ورود پیدا کند.
آشنایی کودکان با خوی استکباری آمریکا در کتاب «مهمان آمریکایی»
موسسه فرهنگی- هنری رسول آفتاب به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مبارزه با استکبار با معرفی کتاب «مهمان آمریکایی» کودکان را با خوی استکباری آمریکا آشنا می‌کند.
این موسسه در آستانه فرا رسیدن روز 13 آبان همزمان با روز ملی مبارزه با استکبار کتاب «مهمان آمریکایی» را که نمونه‌هایی از آن را در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان ارائه کرده بود، منتشر و به مخاطبان کودک ارائه کرده است.
کتاب «مهمان آمریکایی» توسط «امیرحسین مخدومی شربیانی» یک نوجوان ایرانی به نگارش درآمده است،‌که این اثر کودکان را با خوی استکباری آشنا می‌سازد.
استقبال گسترده دانشجوها
و دانش‌آموزان از «من مادر مصطفی»
در آستانه فرا رسیدن 13 آبان همزمان با روز مبارزه با استکبار جهانی،‌کتاب «من مادر مصطفی» نوشته «رحیم مخدومی» به چاپ چهارم رسید.
مؤسسه فرهنگی هنری «رسول آفتاب» به دلیل استقبال بی‌نظیر و خوب مدارس و دانشگاه‌ها از کتاب «من مادر مصطفی» را به چاپ چهارم رسانده است که این اثر حاوی خاطرات دل‌نشین مادر جوان‌ترین شهید هسته‌ای شهید احمدی روشن است.
براساس گزارش توانا، کتاب «من مادر مصطفی» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه «شاهد» جزو پرفروش‌ترین کتاب سال معرفی شد.
رمان «گرگ سالی» آخرین اثر زنده‌یاد امیرحسین فردی نقد می‌شود
رمان «گرگ سالی» آخرین اثر زنده‌یاد امیر حسین فردی دوشنبه 13 آبان با حضور اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) نقد می‌شود.
ابراهیم زاهدی مطلق مدیر جلسات قصه‌خوانی مسجد جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به مراسم نقد کتاب «گرگ سالی» آخرین اثر زنده‌یاد امیرحسین فردی اظهار داشت: رمان «گرگ‌سالی» آخرین اثر زنده یاد امیرحسین فردی دوشنبه 13 آبان در مسجد جوادالائمه از ساعت 14 برگزار می‌شود.
زاهدی مطلق با اشاره به اینکه این جلسه با حضور اعضای شورای نویسندگان مسجدجوادالائمه برگزار خواهد شد، اضافه کرد: جلسات قصه‌نویسی هر دوشنبه از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، از این رو کتاب «گرگ‌سالی» در این نشست بررسی می‌شود.
مدیر جلسات قصه‌خوانی مسجد جوادالائمه(ع) درباره نقد این اثر از زنده یاد امیرحسین فردی اضافه کرد: به این دلیل که «گرگ سالی» آخرین اثر زنده یاد فردی است از این رو تصمیم به نقد این اثر گرفتیم، ضمن اینکه کتاب جشنواره شهید غنی‌پور امسال ویژه «زنده یاد امیرحسین فردی» خواهد بود چون اولین سالی است که ایشان در جشنواره حضور ندارد.
رمان ضد‌آمریکایی «گرگ‌سالی» در واقع جلد دوم رمان اسماعیل است که نویسنده می‌خواهد به نوعی ماهیت آمریکایی‌ها را به مردم نشان دهد. جغرافیای رمان گرگ‌سالی، برعکس رمان اسماعیل که در تهران و پایتخت می‌گذشت در دامنه‌های سبلان است.
هر دم از این باغ بری می‌رسد!
پس از تقاضای عجیب برای خوانندگی زنان در چهاردهمین جشن خانه موسیقی، اخبار رسیده این بار حاکی از خوانندگی زنان برای مردان در یک کنسرت است.
در اقدامی تاسف‌برانگیز کنسرت یک گروه خوانندگی با حضور چهار خواننده زن و بدون خواننده مرد برای عموم مردم اعم از زن و مرد در قزوین اجرا شد.
به گزارش فارس، در اقدام غیرمنتظره و تاسف‌انگیز دیگری از سوی برخی متولیان فرهنگی شهر قزوین سه‌شنبه شب کنسرت گروه همنوازان حصار با حضور چهار خواننده زن و بدون خواننده مرد در سالن شهید رجایی تربیت ‌معلم قزوین و برای عموم مردم اعم از زن و مرد اجرا شد.
این کنسرت بدون هیچ‌گونه تبلیغات پیش از اجرا و جلوگیری از عکاسی از این محفل شبانه در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسد تنش‌های ایجاد شده پس از کنسرت فرزاد فرزین در قزوین موجب اعمال چنین محدودیت‌های رسانه‌ای برای آن بوده است. سؤالی که مطرح است این است که اگر این کنسرت دارای مجوز بوده و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخگوی برگزاری آن است دلایل ایجاد محدودیت‌های به وجود آمده برای رسانه‌ها چیست و اگر این کنسرت نباید برگزار می‌شد دلیل برگزاری آن چه بوده است.
پیش از این امام جمعه آبیک نیز از برگزاری کنسرت‌هایی که با ایجاد اختلاط دختر و پسر در قزوین است،‌مخالفت کرده بود. همچنین هیئت‌های مذهبی قزوین نیز پیش از این بیانیه‌ای را در اعتراض به برگزاری نامناسب کنسرت‌ها در قزوین منتشر کرده و تعدادی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از برگزاری کنسرت‌های اینچنینی در قزوین اظهار نارضایتی کرده بودند.

 


معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: در زمینه حقوق شهروندی دولت مایل است از نظرات حوزه استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خواهران، الهام امین‌زاده در دیدار مسئولان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر اجرا و رعایت حقوق شهروندی اظهار داشت: رئیس‌جمهور به صورت جدی پیگیر این موضوع است و نگاه تبلیغاتی به این مسئله وجود ندارد.
وی گفت: رئیس‌جمهور مایل است حقوق شهروندی در همه دستگاه‌ها جریان یابد و رعایت شود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی گفت: اگر سند حقوق شهروندی تدوین شود دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف می‌شوند حقوق مردم را به خوبی رعایت کنند.
وی اظهار کرد: نخستین کاری که بر عهده این معاونت گذاشته شده تدوین سند جامع حقوق شهروندی است.وی خاطرنشان کرد: در عرصه حقوق تمام مبانی ما مبتنی بر فقه است.معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: روحانیت باید دولت را در تدوین سند حقوق شهروندی یاری دهد.امین‌زاده افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید، رویکرد تعاملی با حوزه‌‌های علمیه و روحانیت است.وی افزود: رئیس‌جمهوری تاکید دارد که فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی‌(ره) و سخنان رهبر فرزانه انقلاب در باب حقوق شهروندی، در تدوین سند حقوق شهروندی گنجانده شود.امین‌زاده تصریح کرد: اگر تعاملات دولت و حوزه تقویت شود، دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های حوزه برنامه‌های خود را اجرا و مطالبات رهبر‌معظم انقلاب را محقق کند.

 


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اظهارنظرهای عجولانه درباره نرخ ارز نباید انجام شود و شرایط به گونه‌ای باشد که بازار، قیمت نهایی را مشخص سازد.
کاظم جلالی پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان اظهار داشت: نرخ ارز باید همان روال طبیعی خود را طی کند و منتظر بماند تا بازار، قیمت نهایی ارز را مشخص سازد.
وی تصریح کرد: هم اظهار نظرهای غیرکارشناسی و عجولانه در این زمینه می‌تواند مردود باشد و هم به شکل مصنوعی قیمت را افزایش یا کاهش دادن، غلط است.
رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث نرخ ارز باید فرایندهای سیاسی خیلی تاثیرگذار نباشد و اظهارنظرهای شتابزده هم انجام نشود.
جلالی تاکید کرد: قیمت ارز در بخش‌های مختلف باید در فضای داد و ستد و بازار به ثبات برسد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فضای مناسب اقتصادی امروز به لحاظ فضای کلی امیدی که در کشور ایجاد شده است، وجود دارد.
جلالی اضافه کرد: با توجه به اینکه افراد به نوعی در خرید ارز به اقتصاد خود می‌اندیشیدند و در برهه کنونی، این مقوله دیگر نمی‌تواند خیلی اقتصادی باشد، می‌تواند کمک کند تا ارز به قیمت متعادل و ثبات برسد.

 


دبیر مجمع نمایندگان گیلان گفت: دولت به زودی بودجه 93 را به مجلس ارائه می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایرج ندیمی صبح پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استانداری گیلان که با حضور وزیر کشور در سالن غدیر استانداری این استان تشکیل شد، اظهار داشت: بودجه سال 93 کشور به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود. وی با انتقاد از واردات برنج در کشور خاطرنشان کرد: سرانه مصرف برنج کشور 40 کیلوگرم است اما تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشور شده است.
وی میزان تولید ابریشم را قابل تعریف ندانست و بحث صادرات و واردات را از مشکلات خواند و گفت: بین صنعت و کشاورزی گیلان مشکلاتی وجود دارد و برنج، چای، ابریشم، شیلات و جنگل با مباحث متعددی روبرو است.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: خرید تضمینی چای یک قانون است و باید مطالبات چایکاران در زمان خود پرداخت شود.

 


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس‌سازمان غذا و دارو از کاهش محدودیت‌های واردات دارو ناشی از تحریم‌ها به کمتر از 100 قلم از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.
رسول دیناروند روز پنج‌شنبه در حاشیه برگزاری جشن صنعت غذای مازندران در مجتمع تفریحی و رفاهی نفت محمودآباد به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به علت تحریم‌های نابرابر کشورهای غربی، در سال گذشته و ابتدای امسال حدود 300 قلم انواع دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی مورد نیاز بیماران کشور با محدودیت مواجه بود که خوشبختانه اکنون این میزان به یک سوم کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی نسبت به گذشته بهتر شده و تا پایان امسال نیز واردات داروهای مورد نیاز برخی بیماران خاص و تجهیزات پزشکی به شرایط عادی باز خواهد گشت، تصریح کرد: به همین منظور بانک مرکزی و گمرک و نیز سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور حمایت و برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌اند.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، بخشی از مشکلات کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در کشور را نیز ناشی از برخی سیاستهای نادرست داخلی عنوان کرد و در عین حال افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.
دیناروند، از ورود قرص‌های خوراکی ویژه بیماران ام‌اس به کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه حمایت بیمه‌ای از این دارو نیز به عمل آمده و با قیمت مناسب در اختیار بیماران گذاشته خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، ابراز امیدواری کرد: مشکلات کمبود دارو و نیز سیاست‌های حمایتی از بیماران حداکثر طی 3 ماه آینده برطرف شود.
وی تغییر در ترکیب غذایی افراد و تمایل آنان به مصرف غذاهای آماده را در درازمدت خطرناک و تهدیدکننده سلامتی دانست.
وی با اشاره به این که نگرانی اصلی وزارت بهداشت و درمان در زمان حاضر در ترکیب غذایی افراد و افراط در مصرف غذاهای آماده است گفت: هم‌اکنون میانگین دریافت سرانه‌ انرژی هر فرد در ایران بیشتر از سرانه جهانی است، و برخلاف برخی کشورها که گرسنگی زیاد است، در ایران خوشبختانه مشکلی برای دریافت انرژی وجود ندارد، اما مشکل جدی در کشورما دریافت بیش از اندازه و چندبرابر و مازاد آن است.
دیناروند ادامه داد: هم‌اکنون 50 درصد از افراد، بیش از نیاز انرژی دریافت می‌کنند و این وضعیت باعث بر هم خوردن وضعیت بدنی و سلامتی آنان می‌شود.
وی، افزایش وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان را از عوارض مهم ناشی از مصرف بی‌رویه غذاها و استمرار در مصرف غذاهای آماده دانست.

 


سعید رحمتی کودک 8 ساله ریگانی روزی 10 کتاب را به‌جز کتابهای درسی خود مطالعه می‌کند و بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی را نیز حفظ است.
به گزارش خبرنگار مهر، این کودک که اشتیاق زیادی به مطالعه دارد یکی از اعضای فعال کتابخانه عمومی شهرستان ریگان است.
رئیس اداره کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان ریگان در این باره به خبرنگار مهر گفت: دراثر مطالعه کودک 8 ساله ریگانی در سال گذشته که روزی چندین کتاب را مطالعه می‌کرد این امر باعث شد کودکان زیادی به امر کتابخوانی به کتابخانه عمومی ریگان مراجعه کنند.ولی‌الله موسی‌زاده افزود: در بین این کتابخوانان سعید رحمتی یکی دیگر از فعالان کتابخوان می‌باشد که روزی 10 کتاب می‌خواند همچنین این کودک قسمت‌هایی از شاهنامه فردوسی را حفظ کرده است.طی مراسمی توسط فرماندار و مسئولان از این کودک کتابخوان تجلیل شد.

 


رئیس مرکز آمار ایران گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به صورت آزمایشی از 27 مهرماه تا 29 آبان ماه امسال انجام می‌شود.
عادل آذر تصریح کرد: این سرشماری با استفاده از فناوری‌های نوین و اخذ اطلاعات پرسشنامه‌ای با تبلت توسط آمارگیران در سطح 31 دهستان از 30 استان کشور اجرا می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: سرشماری اصلی کشاورزی پس از رفع نواقص کار در مرحله آزمایشی، از پایان شهریورماه سال 93 در سطح کشور و با فعالیت 12 هزار مامور آمارگیر براساس سامانه جدید انجام می‌شود.رئیس مرکز آمار ایران افزود: تلاش می‌شود تا نرم‌افزارهای لازم برای اجرای این طرح تا پایان امسال طبق ردیف بودجه‌ای تهیه شود.وی بیان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی هر 10 سال یک بار انجام می‌شود لذا قرار بود امسال سرشماری جدید انجام شود اما به سال آینده موکول شد.وی سرشماری عمومی نفوس و مسکن و کشاورزی را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست.آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 90 و سرشماری عمومی کشاورزی در سال 82 انجام شده است.

 


مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی نماینده فقید مردم خرم‌آباد در مجلس خبرگان رهبری در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در این مراسم که پنج‌شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد آیات عظام جوادی آملی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی و بروجردی و نیز آیات محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور، مؤمن، امینی، حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سید احمد خاتمی، اعضای جامعه مدرسین، اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب، نماینده آیت‌الله وحید خراسانی، نماینده آیت‌الله سبحانی، بیوت مراجع تقلید و مسئولان استان‌های قم و لرستان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، امام جمعه موقت تهران در این مراسم با اشاره به خدمات آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی گفت: ایشان با وجود جایگاه بالای فقهی و علمی، مسئولیت‌های سیاسی اجتماعی زیادی را قبول کرده و به خوبی نیز به رسالت خود عمل کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی از آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی به عنوان فقیه برجسته، فاضل، مجتهد و صاحب‌نظر در علوم دینی نام برد و افزود: امام خمینی به آیت‌الله خرم‌آبادی علاقه خاص داشتند.
در این مراسم همچنین برخی شخصیت‌ها از استان‌های لرستان، گلستان، زائران و مجاوران کریمه اهل بیت،‌ طلاب و فضلا و مدرسان حوزه علمیه قم نیز حضور داشتند.

 


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار گفت: یک شهروند بیجاری سه هزار سهم یک کارخانه را از طریق بورس، وقف برگزاری آیین روز عید غدیر در این شهرستان کرد.
بهمن آقاخانی افزود: این میزان سهم متعلق به منصور عباسی و از سهام کارخانه روی زنجان است.
به گزارش ایرنا، وی ارزش هر سهم وقف شده را 10 هزار ریال برآورد و تصریح کرد: این خیر بیجاری، علاوه بر سهام، سود آنها را نیز وقف کرده است.
وی گفت: اداره اوقاف برابر نیت خیرین و از محل درآمد موقوفات، هزینه‌های گرامیداشت دهه ولایت را در این شهرستان تامین می‌کند.
به گفته وی، آیین‌های روز عید غدیر در این شهرستان، در جوار امامزادگان شهرستان بیجار و شهر پیرتاج برگزار می‌شود.

 


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با سفر به ورزقان در آذربایجان شرقی به طور رایگان چند عمل جراحی انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از خیریه نوآوران سلامت، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی امروز در قالب خدمات «خیریه نوآوران سلامت» به این منطقه سفر می‌کند.خیریه نوآوران سلامت مجموعه‌ای از کلینیک‌های سیار چشم پزشکی است که از بهمن 89 برای ارائه خدمات رایگان چشم پزشکی به محرومان سراسر کشور راه‌اندازی شده است.نوآوران سلامت از زیرمجموعه‌های کلینیک‌های چشم پزشکی نور است که سیدحسن هاشمی ریاست آن را بر عهده دارد.طبق روالی که در فعالیت این مجموعه از 3 سال پیش طراحی شده است، کلینیک‌های سیار به صورت فصلی در یکی از مناطق محروم وکم‌برخوردار کشور مستقر می‌شود و پزشکان این مجموعه خیریه پس از شناسایی و تشخیص مبتلایان به بیماری‌های چشمی، گروهی را که نیازمند عمل جراحی هستند؛ جراحی می‌کنند.

 


مدیر کل دفتر امور میوه‌‌‌های گرمسیری با بیان اینکه ایران، با تولید بیش از یک میلیون تن خرما مقام نخست جهان را داراست گفت: تنها 10 درصد خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود که نیازمند تلاش بیشتر برای ورود به بازارهای جهانی است.
سید رحمت‌الله پریچهر در همایش تخصصی خرما در بم افزود: برای آسانی حمل و نقل، نگهداری و سوددهی بیشتر، نخل‌داران باید گونه‌های جدید را کم‌کم جایگزین رقم مضافتی کنند.
وی با اشاره به اقلیم آب‌وهوایی منطقه گونه‌هایی همچون پیاروم و زاهدی را مناسب این مناطق دانست و بیان کرد: حذف نخلستان‌های درجه دو و سه و تقویت نخلستان‌های درجه یک، استفاده از سیستم‌های مکانیزه و انتخاب روش‌های آبیاری نوین از جمله راهکارهای افزایش تولید خرماست.
وی اظهار کرد: بیش از 52 هزار تن خرما در پنج ماه اخیر صادر شده که از این میزان رطب مضافتی 20 هزار تن از مجموع صادرات خرما را به خود اختصاص داده است.
پریچهر، کشورهای عمده واردکننده خرما از کشور ایران را عمان، عراق، ترکیه، پاکستان، هند و افغانستان برشمرد و تاکید کرد: خرمای ایران با رقم یک و چهار دهم دلار بالاترین نرخ خرما را دارد که بیانگر کیفیت خرمای ایران
است.

 


قائم مقام بنیاد شهید و ایثارگران کشور گفت: طبق مصوبه مجلس، مشکل دارویی جانبازان و خانواده شهدا رفع می‌شود.
حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله حسنی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل از بررسی طرح جامع جانبازان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: این طرح در حال حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و با تصویب نمایندگان مجلس اجرایی می‌شود.

 


مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان اصفهان گفت: کتاب مفاتیح‌الجنان حاج شیخ عباس قمی در حال نگارش به خط بریل است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به مناسبت روز جهانی نابینایان، صبح دیروز در بازدید معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مؤسسه قرآنی روشندلان اصفهان، مدیر این موسسه گفت: در این مرکز کل قرآن کریم به خط بریل تبدیل شده و به چاپ رسیده و در اختیار روشندلان قرار گرفته است.
مرتضی نیکزاد ادامه داد: کتاب مفاتیح‌الجنان حاج شیخ عباس قمی نیز در حال تبدیل به خط بریل بوده که تاکنون بیش از نیمی از آن تهیه و چاپ شده است.این پیشکسوت قرآنی روشندل ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال این مؤسسه بتواند کل کتاب مفاتیح‌الجنان را به خط بریل تبدیل کرده و به مرحله چاپ برساند تا مورد استفاده جامعه روشندلان قرار بگیرد.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت آقای مهندس رجبعلی طاهری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت دوست دیرین مرحوم آقای مهندس رجبعلی طاهری را که از مجاهدان با اخلاص در دوران اختناق و در دوران انقلاب و پس از آن بودند به خانواده محترم و همه بازماندگان و دوستان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و پاداش الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
25 مهرماه 1392
پیام تسلیت رئیس جمهور و رئیس مجلس
رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت رجبعلی طاهری را تسلیت گفتند.
در پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی آمده است:
درگذشت مهندس رجبعلی طاهری از مبارزان دیرین انقلاب و یاران صدیق امام و رهبری و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی را به دوستان و همرزمان و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم.
از درگاه ایزد منان رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم مسئلت دارم.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پیام تسلیت خود آورده است: درگذشت مهندس رجبعلی طاهری از مبارزان با سابقه و خادمین متعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی موجب تاسف و تاثر گردید.
اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت این ضایعه به خانواده و دوستان مرحوم رجبعلی طاهری برای روح بلند ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 


سرویس شهرستان‌ها-
پیکر رجبعلی طاهری مبارز دوران انقلاب، دیروز با شرکت مردم شیراز و مسئولان استانی و کشوری تشییع و خاکسپاری شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پیکر مرحوم رجبعلی طاهری از مبارزان دوران انقلاب در میان جمعیت کثیر مردم شیراز و مسئولان از حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع)، به طرف دارالرحمه شیراز تشییع و خاکسپاری شد.
پس از قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت وفات این مبارز انقلابی، نماز بر پیکر این مرحوم توسط آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز خوانده و وی در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شد.
به گزارش مهر، مهندس رجبعلی طاهری متولد 1315 کازرون، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی راه و ساختمان، نخستین نماینده شهر کازرون در مجلس شورای اسلامی بود و بعدها استاندار تهران شد.
وی از دانشجویان مبارز پیش از انقلاب، چهره شاخص مبارز دوران انقلاب در شیراز و نخستین فرمانده سپاه در استان فارس بود و در تشکیل و راه‌اندازی حزب جمهوری اسلامی همراه با شهید بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و... عضو شورای مرکزی بود.
وی در دور ششم انتخابات ریاست جمهوری در سال 72 به عنوان رقیب هاشمی‌رفسنجانی شرکت کرد. مرحوم طاهری روز چهارشنبه دار فانی را وداع گفت.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در گزارش فیس‌بوکی خود از مذاکرات ژنو با تکذیب جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها همه آنها را خیالی خواند.
ظریف در گزارش خود با تاکید بر این که مذاکرات ژنو مفید و سازنده بوده است، نوشت: توافق کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه‌ای وارد نشود. وی افزود: برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزئیات خیالی طرح نوشته‌اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده‌اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم همه این‌ها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث‌های جلسه ندارد. چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه‌ها خودشان هم طرح را ندیده‌اند و بهتر است اعتبار خودشان را با ادعای اطلاع از طرح خدشه‌دار نکنند. ظریف در پایان نوشت: مطمئن باشید که بنده و همکارانم آنچنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم. ولی چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده‌ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزئیات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می‌داریم.
ادعای رسانه‌های غربی درباره طرح پیشنهادی ایران!
در حالی که وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات گروه 1+5 از محرمانه بودن جزئیات مذاکرات ژنو سخن می‌گویند پایگاه خبری ال‌مانیتور و پایگاه امنیتی دبکا مدعی شدند که به جزئیات مذاکرات دست یافته‌اند.
ال مانیتور به نقل از یک منبع ایرانی ادعا کرد طرح پیشنهادی ایران توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی، تعهد برای تبدیل ذخائر اورانیومش به میله‌های سوخت و توافق برای عدم استفاده از سوخت مصرف شده در رآکتور نیمه کامل اراک را شامل شده است.
این منبع ایرانی که به خاطر محرمانه بودن محتوای مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 خواسته نامش افشا نشود به ال‌مانیتور گفته است طرح ارائه شده توسط وزیر خارجه ایران شامل دو مرحله شش ماهه بوده است.
در مرحله اول، ایران غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف می‌کند و تلاش خواهد کرد ذخائر خود را به میله‌های سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران که در زمینه ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی فعال است، تبدیل کند.
ال‌مانیتور به نقل از این منبع ایرانی مدعی شد ماده‌های دیگر طرح ایران موارد زیر را شامل می‌شوند:
- دادن اطلاعات بیشتر درباره رآکتور آب سنگین اراک و از جمله دادن اجازه دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژي اتمی برای نظارت بر ساخت این رآکتور که ساخت آن بارها به تاخیر افتاده و در حال حاضر قرار است تا سال 2014 تکمیل شود.
به گزارش فارس، این منبع گفته در حین تکمیل ساخت این رآکتور می‌توان با آژانس برای مدیریت سوخت مصرف شده که شامل پلوتونیوم می‌شود به توافق رسید.
وی این توافق را با توافق فعلی ایران با روسیه که براساس آن مسکو سوخت مصرف شده ایران را از رآکتور بوشهر خارج می‌کند، مقایسه کرد.
ال‌مانیتور در پایان نوشته است نظارت کامل بر سایت نظامی فردو که به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و مذاکره درباره محدود کردن میزان تولیدات در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که بازرسی‌های سرزده از سایت‌های هسته‌ای را امکان‌پذیر می‌کند، از دیگر موارد طرح ایران بوده است.
بنابراین گزارش پایگاه امنیتی دبکا، نزدیک به محافل اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که پیشنهاد ایران 7 محور داشته است.
دبکا در گزارش خود مدعی شده است اختلاف نظرها بین ایران و 1+5 به حدی زیاد بود که در روز دوم، شش کشور مذاکرات چندجانبه با ایران را متوقف کرده و به دو اردوگاه تقسیم شدند، روسیه و چین با ایرانی‌ها جلسه داشتند و چهار کشور دیگر مشغول مباحثه با یکدیگر شدند.
به نوشته دبکا، در شرایطی که ظریف و عراقچی، دو دیپلمات ایرانی از مذاکرات به شکل مثبت یاد می‌کنند، طرف غربی در این مذاکرات چیزی بیش از چارچوبی جزئی و بدون جزئیات مشخص ندیده است. این در حالی است که مقامات غربی هم در اظهارنظرهای خود مذاکرات اخیر را تحسین کرده‌اند. هم کاترین اشتون و هم کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دست‌کم از جدیت مذاکرات تقدیر به عمل آورده‌اند.
آنچه دبکا به عنوان هفت محور گام نهایی پیشنهاد شده توسط ایران نقل کرده، بدین شرح است:
1- ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید.
2- ایران حاضر است مقداری از اورانیوم غنی‌شده خود را در یک بازه زمانی مشخص تسلیم کند.
3- سطح غنی‌سازی ایران به سطحی پایین‌تر- احتمالاً 5 درصد- تقلیل می‌یابد.
4- ایران غنی‌سازی 20 درصدی را کاهش می‌دهد اما آن را برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی و تحقیقاتی حفظ می‌کند. این بخش به گفته دبکا دچار ابهام در بیان بوده است.
5- ایران سرانجام به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را خواهد داد.
6- ایران پروتکل الحاقی را می‌پذیرد اما اجازه نخواهد داد سایت‌هایی که به عنوان سایت هسته‌ای اعلام نشده‌اند مورد بازرسی قرار گیرند. عراقچی تأکید کرده است که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که تحریم‌ها رفع شده باشند.
7- تهران قول می‌دهد که رآکتور شکافت پلوتونیوم در اراک را به عنوان جایگزین غنی‌سازی اورانیوم نسازد.
گفتنی است پایگاه صهیونیستی دبکا در خبری دیگر مدعی شده بود که مقامات آمریکایی جزئیات پیشنهاد ایران را در اختیار مقامات اسرائیلی قرار نداده‌اند اما توضیح نداده چگونه یک سایت صهیونیستی به این اطلاعات دست یافته در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی از دریافت آنها عاجز بوده‌اند؟

 


کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته جاری خود میزبان سرپرستان وزارتخانه‌های علوم، ورزش و آموزش و پرورش خواهد بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش جهت ارائه برنامه‌‌ها و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت ارائه گزارش در مورد پذیرش دانشجویان ورودی سال 1388 روز یکشنبه به کمیسیون آموزش می‌روند.
در جلسه سه‌شنبه این کمیسیون هم سرپرستان وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارائه برنامه‌های خود در جلسه این کمیسیون حاضر خواهند شد.
همچنین اعضای کارگروه آموزش و پرورش کمیسیون آموزش روز شنبه و دوشنبه از مدارس تهران بازدید می‌کنند.
به گزارش ایسنا، کارگروه‌های تحقیقات و فناوری، علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی و آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش نیز روز دوشنبه جلسه دارند.

 


هیئتی 3 نفره از نمايندگان پارلمان اروپا متشكل از سوسياليست‌هاي اين پارلمان به سرپرستي هنص اسودا براي سفري چهار روزه امروز (شنبه) به تهران مي‌آيد.
به گزارش خانه ملت، براساس برنامه اعلام شده، اعضاي اين هيئت اروپايي كه عصر شنبه وارد تهران خواهند شد، با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و محمد جواد ظريف وزير امورخارجه ايران ديدار و گفت ‌وگو مي‌كنند.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی هر گونه نفوذ بیگانگان و خرابکاری‌‌ها را با هوشیاری رصد و در موقع مناسب اقدام لازم را انجام می‌دهد.
«دکتر علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه چرخه سوخت هسته‌ای در کشورمان کامل شده است، افزود: ما در چرخه سوخت هسته‌ای در اکتشاف، استخراج، فرآوری، ساخت سوخت و رآکتورهای هسته‌ای و پسمانداری فعالیت داریم، همچنین در نظر داریم که سند خط مشی مدیریت پسماند سوختهای مصرف شده را طراحی کنیم.
وی اضافه کرد: ادعا نمی‌کنیم که به بلوغ فناوری رسیده‌ایم و هنوز نقاط بهبود داریم بنابراین چیزی نداریم که در صنعت هسته‌ای از دست بدهیم، ملاحظات و هوشمندی و هوشیاری در مذاکرات وجود دارد. به طور مثال اگر آن‌‌ها در مذاکرات بگویند که سطح غنی‌سازی را در حدی نگه دارید، موضوعی مهم نیست چون ما اکنون دانش ساخت ماشینهای سانتریفیوژ و دانش غنی‌سازی را داریم لذا ممکن است خودمان بگوئیم که سطح را در چه میزان نگه می‌داریم.
صالحی درباره قرارداد ساخت نیروگاههای جدید با روسیه نیز اظهار داشت: ملاقاتهایی در خصوص امضای پروتکل نیروگاههای بعدی داشتم، اگر این پروتکل آماده شود روسیه ساخت نیروگاه بعدی را در سایت بوشهر آغاز می‌کند. نیروگاههای بعدی طراحی شده و آماده ساخت است و زیرساختهای سایت بوشهر برای احداث نیروگاه بعدی نیز آماده است چون در ساخت نیروگاه آماده‌سازی مکان سایت هم بسیار حائز اهمیت است.
رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد که ساخت یک نیروگاه جدید 1000مگاوات 5 تا 6 سال زمان خواهد برد.
وی با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر تجربه ویژه‌ای برای ایران بود، گفت: در واقع نیروگاه بوشهر یک دوره آموزشی ویژه بود و به نفع ما شد زیرا ما در حین بروز مشکلات متعدد و تکمیل آن چیزهای بسیار زیادی را آموختیم.
به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی هر گونه نفوذ بیگانگان و خرابکاری‌‌ها را با هوشیاری رصد و در موقع مناسب اقدام لازم را انجام می‌دهد.
وی درباره فعالیت رآکتور اراک با یادآوری این که انجام عملیات اجرایی در این رآکتور با قوت به پیش می‌رود، درباره اینکه چه زمانی این رآکتور راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: مطابق زمانبندی به محض آماده شدن رآکتور جهت ورود به مراحل پیش‌راه‌اندازی اعلام خواهیم کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10