(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29 مهر 1392 - شماره 20621

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کارکرد غدیر برای غیر شیعیان (بخش ششم)
شعار «مرگ بر آمریکا» در خانه ملت طنین‌انداز شد
انتقاد لاریجانی از مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی
خارج از دستور
درمکتب امام
آیت‌الله نوری همدانی: برخی به دنبال تغییر ادبیات امام هستند
مادر شهیدان شاه‌آبادی:هاشمی پدر یک شهید بود، نمی‌گفت مرگ بر آمریکا را حذف کنیم
3 وزير باقيمانده کابينه يازدهم به مجلس معرفي شدند
درخواست جمعی از زنان فعال اجتماعی موسسه نشر آثار امام(ره)به مراجع ذیصلاح منتقل شود
ظریف به خاطر کمردرد به مجلس نمی‌رود
روایت نقوی از اظهارات عراقچی در کمیسیون امنیت ملی
بیانیه 24 تشکل شاهد در محکومیت توهین به ارکان نظام
   


آن بُعدى كه مورد نظر من است، بُعد بين‌المللىِ اسلامى و بين‌الفرق اسلامى كه مخصوص شيعه نيست، اين است كه اگر فرض كنيم پيغمبر در اين اعلان، كه حتماً اين اعلان انجام گرفته و اين جمله از زبان پيغمبر صادر شده، اگر فرض كنيم نمى‌خواست حكومت بلافصل اميرالمؤمنين را بيان كند، حداقل اين بود كه مى‌خواست موالات و پيوند و رابطه عميق مسلمين با اميرالمؤمنين و با عترت خود را در اين بيان استقرار ببخشد و تثبيت كند. علت اينکه پيغمبر عترت را در كنار قرآن مى‌گذارد، هم در سخنرانى مِنى و در حديث ثقلين ـ كه حديث ثقلين ظاهراً بارها هم از پيغمبر صادر شده ـ و هم در حديث غدير و در واقعه غدير، تكيه روى اميرالمؤمنين و شخص او، علت اينکه اين رابطه را برقرار مى‌كند، از جمله اين است كه مردم در طول زمان، اولاً نمونه‌هايى كامل، از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذيرش اسلام را ارائه بدهد به مردم و به همه نسل‌هاى آينده، نمونه كامل انسان را به‌صورت مجسم و عينى، با حالات واضح و غير قابل ترديد در اختيار همه انسان‌ها بگذارد. بگويد تربيت اسلامى بايد به اين سمت حركت كند و شخصيت انسان مسلمان، آن شخصيتى است كه غايت و نمونه كاملش اينهايند. انسان‌هايى كه طهارتشان، علمشان، تقوايشان، درست‌كاريشان، عبوديتشان درمقابل خدا، احاطه‌شان به مسائل اسلامى، فداكارى شجاعانه‌شان براى تحقق آرمان‌هاى اسلامى و ازخودگذشتگى‌شان براى همه آشكار و واضح است. (1) اميرالمؤمنين را به‌عنوان يك نمونه معرفى مى‌كند كه مردم، چه مردم آن زمان، چه مردم نسل‌هاى ديگر با او پيوند برقرار كنند و رابطه داشته باشند. حالا گيرم به‌عنوان خليفه بلافصل بعد از پيغمبر هم عملاً نشد و بعد از گذشت بيست‌وپنج سال جانشين شد، بالاخره كه خليفه پيغمبر شد، بالاخره كه مقام امامت او تثبيت شد، بالاخره كه همه مسلمان‌ها او را به‌عنوان آن فردى كه پيشواى جامعه است قبول كردند. اين شخصيتى كه همه مسلمان‌ها او را به‌عنوان جانشينى پيغمبر قبول دارند، بايد براى همه مسلمان‌ها به‌عنوان يك الگو، يك مسطوره (الگوی) كامل از انسان اسلامى، جاودانه بماند. و پيوند ميان او و ميان مسلمان‌ها بايد تا ابد  به‌عنوان يك رابطه فكرى، رابطه اعتقادى، رابطه عاطفى، رابطه عملى باقى بماند.
اميرالمؤمنين با اين ديدگاه ديگر فقط متعلق به شيعيان نيست، متعلق به همه مسلمان‌هاست و مخصوص اميرالمؤمنين هم نيست، بلكه عترت و خاندان پيغمبر و ائمه شيعه كه اولاد اميرالمؤمنين هستند، آنها هم، چونکه مشمول عترت هستند، همواره به‌عنوان نمونه كامل انسان اسلامى در ديدگاه مسلمان‌ها بايد باقى بمانند، اين يك نكته.
ثانياً، با تعيين عترت در كنار قرآن و با اعلام لزوم پيوند ميان مسلمين و ميان عترت، در حقيقت رسول اكرم تكليف تحريف‌هاى در قرآن و انحراف از مفاهيم اصلى قرآن را هم روشن كرده. آنجايى‌كه دستگاه‌هاى زر و زور براى مصالح خودشان مفاهيم اسلامى را منحرف مى‌كنند، قرآن را بد معنا مى‌كنند، مسلمان‌ها را گمراه مى‌كنند، از فهم آيين اسلامى مردم را محروم مى‌كنند؛ آن مرجعى، آن محورى و قطبى كه بايد مردم را آگاه كند كه حقيقت چيست، مفهوم و معرفت درست كدام است و مردم را از گمراهى نجات بدهد و مردم بايد حرف او را گوش كنند، او عترت است و اين همان چيزى است كه امروز براى دنياى اسلام يك ضرورت و يك امر لازم است. امروز همه مسلمان‌ها احتياج دارند كه از معارف اسلامى كه از طريق اهل‌بيت پيغمبر مى‌رسد استفاده كنند. فرق نمى‌كند كه معتقد باشند به امامت بلافصل اميرالمؤمنين و امامت اولاد او يا معتقد نباشند.
البته شيعه عقيده حق و مستفاد قطعىِ از اين حديث را خلافت بلافصل مى‌داند و به او معتقد و پايبند است. آنهايى هم كه به اين عقيده پايبند نيستند ـ يعنى برادران اهل‌سنت ـ ارتباط و پيوند فكرى و عقلانى و اعتقادى و عاطفى خودشان را از خاندان پيغمبر و از اميرالمؤمنين بايد قطع نكنند. لذا مسئله غدير از اين بُعد دوم، كه بُعد ايجاد پيوند ميان على‌بن‌ابي‌طالب‌عليه‌السلام و عترت پيغمبر با آحاد مسلمان‌هاست، از اين بُعد، حادثه غدير براي همه مسلمان‌هاست و برادران اهل‌سنت هم بايستى اين روز را عيد بدانند و از آن استقبال كنند و حقيقتاً يك عيد بزرگ است؛(2) چرا؟ براى خاطر اينکه تفسير درست اسلام و بقاي معنويت اسلام و ادامه راه اسلام به‌سمت آرمان‌ها، وابسته به اين است كه عترت پيغمبر اعتبار لازم را در چشم مسلمانان و متفكرانشان و علمايشان و فقهايشان داشته باشند. من يادم مى‌آيد مرحوم آيت‌الله‌بروجردى(رض) روى حديث ثقلين تكيه مى‌كردند و مى‌گفتند: آنى‌كه امروز در دنياى اسلام، ملاك عمل شيعه و سنى است، همين حديث ثقلين است. كه به اعتقاد من، حديث غدير هم همين خصوصيت را دارد؛ حديث غدير به نظر ما، دلالت مى‌كند بر نصب اميرالمؤمنين به خلافت بلافصل پيغمبر، اما برادران اهل‌سنت هم اگر اين استنباط را از اين حديث نمى‌كنند و نكردند، حداقل دلالت مى‌كند بر ايجاد پيوند ميان اميرالمؤمنين و ميان عامه مسلمان‌ها (3). 23/5/1366
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)تعیین معيارهاي حاکميت در قضيه‌ غدير: با مطرح کردن اميرالمؤمنين(ع) و با نصب آن بزرگوار براي حکومت، معيارها و ارزش‌هاي حاکميت، معلوم شد. پيغمبر، در قضيه غدير، کسي را درمقابل چشم مسلمانان و ديدگان تاريخ قرار دادند که از ارزش‌هاي اسلامي، به‏طورکامل برخوردار بودند. يک انسانِ مؤمن، داراي حدّ اعلاي تقوا و پرهيزکاري، فداکار در راه دين، بي‏رغبت نسبت به مطامع دنيوي، تجربه‏شده و امتحان‏داده در همه ميدان‌هاي اسلامي، ميدان‌هاي خطر، ميدان‌هاي علم و دانش، ميدان قضاوت و امثال اينها. يعني با مطرح شدن اميرالمؤمنين(ع) به‌عنوان حاکم و امام و وليّ اسلامي، همه مسلمانان در طول تاريخ بايد بدانند که حاکم اسلامي، بايد فردي دراين‌جهت، با اين قواره‏ها و نزديک به اين الگو و نمونه باشد. پس در جوامع اسلامي، انسان‌هايي که از آن ارزش‌ها نصيبي ندارند؛ از فهم اسلامي، از عمل اسلامي، از جهاد اسلامي، از انفاق و گذشت، از تواضع و فروتني درمقابل بندگان خدا و آن خصوصياتي که اميرالمؤمنين(ع) داشتند، بهره‏اي نداشته باشند، شايسته حکومت کردن نيستند. پيغمبر، اين معيار را در اختيار مسلمانان گذاشتند و اين، يک درس فراموش‏نشدني است.30/3/1371
(2) روز غدير، روز عيد واقعي: وقتي براي يک ملت، قضيه ولايت و حکومت حل شود، آن هم به‏شکلي که در غديرخم حل شد، حقيقتاً آن روز براي آن ملت، عيد است. چون اگر ما بگوييم که مهمترين و حساس‌ترين مسئله هر ملتي، همين مسئله حکومت و ولايت و مديريت و حاکميتِ والايِ بر آن جامعه است، اين تعيين‏کننده‏ترين مسئله براي آن ملت است. ملت‌ها هرکدام به‏نحوي، اين قضيه را حل کرده‏اند؛ ولي غالباً نارسا و ناتمام و حتي زيان‏بخش.
پس اگر ملتي توانسته باشد اين مسئله اساسي را به‏نحوي حل کند که در آن، همه‏چيز آن ملت؛ کرامت او، معنويت او، توجه او به خدا، حفظ سعادت دنيايي او و بقيه چيزهايي که براي يک ملت مهم است، رعايت شده باشد، واقعاً آن روز و آن لحظه، براي آن ملت عيد است. در اسلام، اين قضيه اتفاق افتاد. روز عيد غدير، ولايت اسلامي ـ يعني رشحه(قطره) و پرتوي از ولايت خدا در ميان مردم ـ تجسم پيدا کرد و اين‏چنين بود که دين کامل شد. بدون تعيين و تبيين اين مسئله، دين واقعاً ناقص مي‏ماند و به  همين خاطر بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد. مسئلة ولايت در اسلام، اين‏طور مسئله‏اي است.20/4/1369
(3) غدير، راه‌ حل مشکلات کشورهاي اسلامي: همين مسئله غدير هم مى‌تواند مايه وحدت باشد؛ همچنان كه مرحوم آيت‌الله شهيد مطهرى مقاله‌اى با عنوان «الغدير و وحدت اسلامى» دارد. او كتاب الغدير را ـ كه درباره مسائل مربوط به غدير است ـ يكى از محورهاى وحدت اسلامى مى‌داند؛ كه درست هم هست. ممكن است به نظر عجيب بيايد، اما واقعيت مطلب همين است. در خودِ مسئله غدير، غير از جنبه‌اى كه شيعه آن را به‌عنوان اعتقاد قبول كرده است ـ يعنى حكومت منصوب اميرالمؤمنين(ع) ازطرف پيامبر كه در حديث غدير آشكار است ـ اصل مسئله ولايت هم مطرح شده است. اين ديگر شيعه و سنّى ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملت‌هاى كشورهاى اسلامى، شعار ولايت اسلامى سر دهند، بسيارى از راه‌هاى نرفته و گره‌هاى ناگشوده امت اسلامى باز خواهد شد و مشكلات كشورهاى اسلامى به حل نزديك خواهد گشت.
مسئله حكومت و نظام سياسى و حاكميت سياسى، يكى از دشوارترين مسائل براى كشورهاست. بعضى كشورها دچار استبداد و ديكتاتورى‌اند؛ بعضى دچار حكومت‌هاى فاسدند؛ بعضى دچار حكومت‌هاى ضعيفند؛ بعضى دچار حكومت‌هاى دست‌نشانده‌اند. اگر حكومت اسلامىِ به‌معناى حقيقي، يعنى همان ولايت، به‌عنوان شعار براى مسلمانان مطرح شود، علاج ضعف را هم مى‌كند؛ علاج اقتصاد را هم مى‌كند؛ علاج دست‌نشاندگى را هم مى‌كند؛ علاج ديكتاتورى را هم مى‌كند. بنابراين، پرچم ولايت، يك پرچم اسلامى است.6/10/79

 


در جلسه روز گذشته خانه ملت، علی لاریجانی و نمایندگان مجلس علیه آمریکا و مواضع این کشور سخنرانی کردند و شعار مرگ بر آمریکا نیز در صحن مجلس طنین‌انداز شد.
در ابتدا جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: در مباحث دیپلماتیک مخصوصاً در موضوعات هسته‌ای بارها شنیده‌اید که می‌گویند باید مذاکرات به اعتمادسازی منجر شود. چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد؛ جهان امروز در صحنه بین‌الملل بدون تردید دچار انواع بی‌عدالتی‌ها است که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هسته‌ای مشاهده می‌کنیم.
وی افزود: قلمروی تعامل دیپلماتیک غیرعادلانه‌ است و جای اعتماد کردن نیست؛ اعتماد به این قدرت‌ها در فضای فعلی غیرعقلانی است، چون بارها نتیجه قول‌های دروغین آنها دیده شد.
رییس مجلس با بیان اینکه ایران عضو آژانس است و NPT را پذیرفته، تاکید کرد: NPT مقررات بین‌المللی برای همه کشورها در مسئله هسته‌ای است، لذا بنا نیست برای ایران مقررات خاصی تدوین شود و رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفت‌وگوها باشد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در این شرایط مذاکره‌کنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و مجلس هم چنانچه احساس کند، طرف‌های قدرتمند رفتارهای دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیت‌های هسته‌ای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد.
در ادامه لاریجانی تصریح کرد: در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقصی از تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی را درج کند و همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد.
وی به موضوع حجاب اشاره و اظهار کرد: ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم؛ همیشه در اکثر روستاها زنان با لباس‌های رنگی حجاب داشته و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته است و این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد و اصل با پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد، به‌جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم داریم؛ به انقلاب اراده‌ها و انگیزه‌ها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراث امام(ره) و شهدا و عزت‌مندی داریم.
رئیس مجلس افزود: ممکن است که در جامعه عده‌ای «شل‌دین» باشند اما شل‌دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند، آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسان‌های مسلکی و مؤمن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار گیرد.
لاریجانی گفت: در روزهای پیش نقلی شد که طی نامه‌ای به امام(ره) چندین مطلب از ‌جمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام نیز در این موضوع اقدامی نکردند، اما سؤال این است: طرح این‌گونه مسائل در رسانه‌ها آن هم موضوعی که مربوط به سال‌های پیش است و رهبری زمان نیز در مورد آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم، طرح این مسائل که موجب کشمکش درونی کشور و سایش نیروها می‌شود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟
وی ادامه داد: آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دل‌دادگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است و این تلقی غلط مایع گران‌فروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی نیست؟
رئیس مجلس تأکید کرد: بنده این‌گونه اقدامات را عقلاً به‌ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها، صاحبان تریبون و صاحب‌نظران می‌خواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساسی هستیم، در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بعد خارجی و چه اختلاف‌افکنی داخلی را افزایش ندهند و تلاش کنند که همه اراده‌ها به‌سوی بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف شود که متأسفانه چنین نیست.
شرایط واگذاری سازمان‌ شهرک‌های صنعتی ایران مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به مجلس در مورد طرح یک فوریتی اصلاح تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
مجلس با تصویب ماده واحده این طرح مقرر کرد که تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ اصلاح شود.
براساس مصوبه مجلس واگذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی به مالکان واحدهای مستقر در آنها کماکان بر طبق قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی مصوب ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ انجام می‌پذیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا پایان برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرای کامل قانون و انتقال مدیریت به شرکت‌های خدماتی مذکور در قانون فوق اقدام نماید.
در ادامه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگارنی نماینده مردم فلاورجان در مجلس، غلام محمد زارعی نماینده مردم بویر احمد در مجلس، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس و مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور سخنرانی کردند.
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود اظهار داشت: آمریکا راس مستکبران جهان به قول امام‌خمینی(ره) شیطان بزرگ و ام‌الفساد است و به هیچ‌وجه نمی‌توان به آن اعتماد کرد. ظلم‌های این کشور قبل و بعد از انقلاب در مورد ملت ایران فراموش‌ شدنی نیست، لذا مردم با تبعیت از قرآن‌کریم شعار «مرگ بر آمریکا» را شعار اصلی خود می‌دانند و در ۱۳ آبان امسال پرشورتر از گذشته پاسخ مناسبی به آمریکا خواهد داد.
مخالفت با یک فوریت
طرح آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای
در ادامه نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای را مورد بررسی قرار دادند و با ۸۶ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموعه ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس مخالفت خود را با یک فوریت این طرح اعلام کردند.
همچنین حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی اعلام کرد که طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه اعلام وصول شد.
پیش از پایان جلسه روز یکشنبه خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی ۵ تن از وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد و در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد.
در همین رابطه، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس در تذکر شفاهی به رئیس جمهور اظهار داشت: ما یاوران ولایت و محرم اسرار نظام هستیم و آن طرفی‌ها جاسوسان رژیم غاصب هستند لذا اجازه دهید جلسه غیرعلنی تشکیل شود و از مذاکرات ژنو که چیزی نصیب ملت ایران نشده است به ما خبری دهید.
حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه روز گذشته را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۸ صبح با دستور کار هفتگی اعلام کرد.

 


طرح «افزایش اختیارات
رئیس قوه قضائیه» در مجلس
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اعلام کرد طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه آماده قرائت است و طی هفته آینده گزارش آن در صحن مجلس قرار خواهد گرفت.
«محمدعلی اسفنانی» با اشاره به طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه در مجلس گفت: این طرح در قالب یک ماده واحده است که در کمیسیون به تصویب رسیده و در حال حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی و در نوبت گزارش است.
وی ادامه داد: این افزایش اختیارات به صورتی است که، رئیس قوه قضائیه بتواند لوایح قضایی را که دولت استنطاق می‌کند، به مجلس ارائه کند.
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه آماده قرائت است و طی هفته آینده گزارش آن در صحن مجلس قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، براساس طرح افزایش اختیارات رئیس قوه قضائیه چنانچه لوایح ارسالی قوه‌قضائیه به دولت تا مدت شش ماه به مجلس تسلیم نشود، قوه قضائیه مجاز خواهد شد لایحه مذکور را مستقیما به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
«توفیقی» نقش جاده صاف‌کن را
به خوبی ایفا کرد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: توفیقی جاده‌صاف‌کن بود و به خوبی نیز این نقش را ایفا کرد.
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به معرفی 3 وزیر باقیمانده دولت به مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کمیسیون آموزش با آقای فانی جلسه‌ای داشت که طی آن مباحث نمایندگان با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در میان گذاشته شد.
وی در گفت وگو با فارس اضافه کرد: اعضای کمیسیون آموزش روز سه‌شنبه نیز با آقای فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم جلسه خواهند داشت.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: همانطور که پیش از این گفته شد آقای توفیقی جاده صاف‌کن بودند و به خوبی نیز این نقش را ایفا کردند که البته این موضوع زرنگی آقای روحانی بود.

 


ما می‌خواهیم جوانان مستقل باشند
ما می‌خواهیم که جوانان ما، جوانان مستقل باشند و خودشان را ببینند.
احتیاجات خودشان را ببینند (و برطرف کنند).
- شرقی نباشند
- غربی نباشند.‌ آئین انقلاب اسلامی - ص248

 


حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که برخی‌ها به دنبال تغییر ادبیات رایج امام هستند گفتند: امام، ادبیاتی داشتند که در کارها خیلی موثر بوده است، برخی‌ها می‌خواهند این ادبیات را دوباره عوض کنند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، ایشان در دیدار معاون فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که برخی‌ها ادبیات رایج امام راحل را می‌خواهند تغییر دهند، افزودند: امام رضوان‌الله علیه، ادبیاتی داشتند و همان ادبیات در کار خیلی موثر بود، قبل از امام(ره)، واژه مستکبران را به جای ابرقدرت استفاده می‌کردند، برخی‌ها می‌خواهند این ادبیات را دوباره عوض کنند. این مرجع تقلید بیان داشتند: امام راحل واژه‌های مستکبران، اسلام آمریکایی و مستضعفان را در ادبیات خود به کار می‌بردند که باید ادبیات امام در همایش‌ها بیان شود زیرا اثرگذار است. این مرجع تقلید گفتند: اسلام آمریکایی، اسلامی است که عربستان و آمریکا می‌پسندند؛ ما باید سعی کنیم ادبیات انقلابی که همان اسلام ناب محمدی(ص) است را حفظ کنیم.

 


زهرا همایونی با بیان اینکه تا نفس داریم شعار مرگ بر آمریکا سر خواهیم داد، گفت: اگر آقای رفسنجانی یک شهید در دفاع مقدس می‌داد و آمریکایی‌ها قاتل فرزندش می‌شدند، نمی‌گفت مرگ بر آمریکا را حذف کنیم.
زهرا همایونی مادر شهیدان شاه‌آبادی در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه توهین نعیمه اشراقی به حضرت امام غیرقابل قبول است، گفت: اندیشه امام خمینی با توهین از بین رفتنی نیست چون خدای خمینی حی و حاضر است.
وی با بیان اینکه توهین به خانواده شهدا، توهین به ارزش‌های انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: هتاکان به امام و تحریف‌کنندگان بیانات آن حضرت بدانند که خانواده شهدا نه حرف امام خود را بد تحویل می‌گیرند و نه بد تحویل می‌دهند.
مادر شهیدان شاه‌آبادی با بیان اینکه برخی می‌خواهند باورهای غلط خود را به نقل از حضرت امام به خورد مردم بدهند، افزود: برخی می‌خواهند با تبلیغات غلط و دروغین، امام و خانواده شهدا را تخریب کنند و همانگونه می‌گفتند مگر علی نماز می‌خواند بگویند مگر امام موافق شعار مرگ بر آمریکا بود.
مادر شهیدان شاه آبادی با بیان اینکه نوه امام بودن دلیل صحت نقل قول از حضرت امام نمی‌شود، گفت: مگر حضرت نوح پیامبر خدا نبود؟ آیا فرزندش در مسیر انبیایی الهی بود؟
مادر شهیدان شاه‌آبادی با بیان اینکه موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی نباید در مقابل تحریف بیانات امام سکوت کند، گفت: با کسانی که حرف امام را تحریف می‌کنند طوری باید برخورد شود که آنها ارشاد شوند.
وی با اشاره به نقل قول هاشمی از حضرت امام مبنی بر اینکه امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بود، گفت: آقای هاشمی اگر فقط پدر یک شهید بود، نمی‌گفت شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود. ما تا نفس داریم مرگ بر آمریکا خواهیم گفت چون این شعار شهدا و امام شهدا بوده است.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها را قاتل فرزندان خود می‌داند، افزود: آمریکا خائن کل عالم است. خب برای هاشمی رفسنجانی چه فرق می‌کند که مرگ بر آمریکا بگوییم یا نه.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد فرجی‌دانا، فانی و صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی ۳ وزارتخانه باقی‌مانده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شدند.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است، گفت: رضا صالحی امیری و علی‌اصغر فانی نیز برای تصدی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدند.
وی افزود: در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نامه معرفی وزرای پیشنهادی از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو باتسنیم تصریح کرد: با توجه به اینکه نامه معرفی وزرا اعلام وصول شد، هفته آینده جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی برگزار خواهد شد.

 



جمعی از زنان فعال عرصه‌های اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی زنان در خصوص انتقال موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) به مراجع ذی‌صلاح بیانیه‌ای صادر کردند.
جمعی از زنان فعال عرصه‌های اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی زنان در خصوص انتقال موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) بیانیه‌ای صادر کردند.
به گزارش فارس، متن این بیانیه بدین شرح است:
سال‌ها است که موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در قبال تحریف‌ها و توهین‌ها نسبت به ساحت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی که سرآمد قرن و یکه دوران بوده و منشأ تحولات عظیم در جهان معاصر شده‌اند سکوت معنادار اختیار می‌کند، از زمان فتنه 88 زمانی که سران فتنه، اهانت‌کنندگان به عکس امام(ره) را ترغیب و تشویق کردند، تاکنون وابستگان ژنتیکی امام همچنان بر این طبل می‌کوبند باز هم سکوت؟
موسسه نشر آثار امام(ره) تا کجا این راه را ادامه خواهد داد؟ البته کاملا روشن و واضح است که میان انتصاب خانوادگی و راه و اندیشه بلند امام راحل فاصله‌ای از زمین تا آسمان است اما این موسسه به دلایل جناحی و سلیقه‌ای تاکنون رسالت خود را به انجام نرسانده است لذا مصرانه از مسئولین می‌خواهیم که در جهت انتقال این موسسه به مراجع ذیصلاح دیگر و فرادولتی انتقال یابد تا قرن‌ها چراغ فروزان اندیشه‌های امام(ره) باقی مانده و از تفکرات و اندیشه‌های نابش به شایستگی صیانت گردد.

 


جلسه روز سه‌شنبه ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به دلیل تشدید کمردرد وی، لغو شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که قرار بود وزیرامور خارجه فردا برای پاسخ به سوال نمایندگان مجلس پیرامون مذاکرات ژنو، در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر شود، به دلیل تشدید کمردرد وی، این برنامه لغو و به زمان نامعلومی موکول شد!
همچنین کریمی قدوسی درخصوص 4 سوالی که قرار است با حضور در کمیسیون امنیت ملی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طرح کند، گفت: سوال اول درخصوص دیدگاه و نظر وزیر خارجه روی مسئله تعلیق غنی‌سازی است؛ که ببینیم دیدگاه ایشان چیست زیرا تحلیلی از وی شنیده‌ایم که جای نگرانی دارد.
وی افزود: وی تقریبا با ادبیات جدیدی نوعی از تعلیق را مطرح می‌کنند که تعدد سانتریفیوژها محدود می‌شود، غنی‌سازی 20 درصد به 5درصد و 5 درصد باز هم محدودتر می‌شود و پذیرش پروتکل الحاقی از دیگر موضوعاتی است که در تحلیل‌های وی شنیده‌ایم.
این نماینده گفت: ظریف معتقد است که باید افکارعمومی بداند که غرب به سادگی امتیاز نمی‌دهد و اینکه طوری قدم برداریم که توجیه شده و تحریم‌ها را بردارد، این یک دیدگاه بسیار ضعیفی است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوال دوم خود از وزیر امور خارجه ادامه داد: یکی دیگر از سوالات من مسئله هولوکاست است، آقای ظریف چندبار در مصاحبه‌های خود و نیز در مطالبی که در فیس‌بوک خود گذاشته و همچنین در مصاحبه‌ای در نیویورک به گونه‌ای صحبت کرده که می‌توان گفت به نوعی نظر رهبری درباره هولوکاست که در سایت ایشان وجود دارد را نفی می‌کند.
نماینده مردم مشهد خاطر نشان کرد: سوال دیگر من درباره دیدار با جان‌کری است که از مصادیق کارهای نابجا مطرح شده است.
کریمی قدوسی گفت: مذاکره تلفنی روحانی و اوباما که به سفارش توصیه و اقدامات ظریف انجام شده است از دیگر سوالاتی است که از وزیرامور خارجه خواهم داشت.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عمده سوالات درباره سفر نیویورک است که طبق مستندات و قول‌های خود آقای ظریف مطرح کردم، گفت: این مسائل مورد نگرانی مردم است، معتقد هستیم هرچه قدر مردم دقیق‌تر در جریان مسائل سرنوشت ساز قرار گیرند نقش آنها در حفظ دستاوردهای دانشمندان استقلال علمی اقتصادی و سیاسی موثرتر می‌شود.
کریمی قدوسی خاطر نشان کرد: مردم هم از ما می‌خواهند که مراقب حقوقشان باشیم.
این نماینده مجلس یادآور شد: به معاون پارلمانی وزارت امور خارجه هم توصیه کردم که آقای ظریف حتما در جلسه سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی حاضر شود زیرا نمایندگان دیگر هم سوالاتی دارند که ان‌شاءالله آقای ظریف فعال شرکت کرده و به آنها پاسخگو باشد.
نماینده مردم مشهد همچنین با اشاره به جلسه قبلی اعضای این کمیسیون با وزیرامور خارجه عنوان کرد: یکی دیگر از سوالات هم درباره نفی جلسه قبلی در کمیسیون است که آقای ظریف به صراحت دو مصداق کار نابجا را مطرح کردند و فایل صوتی آن موجود است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ما در کمیسیون فایل را دوباره‌ بازخوانی می‌کنیم، تصریح کرد: قصدمان این است که فایل پخش شود زیرا درخواست آقای ظریف این بوده که فایل من را پخش کنید.
نماینده مردم مشهد در مجلس درخصوص تاکید تیم دیپلماسی کشورمان بر محرمانه بودن محتوای مذاکرات تاکید کرد: در ساختار نظام مسئله محرمانه بودن را در جایی قبول داریم که دو طرف جریان حق باشند که بحث مهمی را مطرح کرده و بناست این بحث محرمانه بماند؛ امیرالمومنین می‌فرمایند آنچه لازم بوده شما مردم بدانید به شما منتقل کردم فقط چیزی که دشمن نباید بداند و اگر بداند به شما ضربه می‌زند را به شما نگفتم. وی ادامه داد: شما تمام موضوعات ما را با آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اسرائیل به طور مستقیم می‌گویید و بعد اعلام می‌کنید که مردم و کمیسیون امنیت ملی نامحرم است، این منطق درستی نیست.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نیازی به طرح این مسئله از طرف آقای ظریف نبود، خاطر نشان کرد: در مذاکرات قبلی هم بخشی از مسائل منتقل می‌شد و بخشی منتقل نمی‌شد، اما رفتار و برخورد آقای ظریف در عالم دیپلماسی و مذاکره جای خدشه جدی دارد که یکی از سوالات نمایندگان از وی در همین زمینه است که این سوال امروز به امضای نمایندگان رسید.
کریمی قدوسی همچنین درباره اینکه وزیر امور خارجه عنوان کرده که از این به بعد مسائل محرمانه را در بین نمایندگان مطرح نمی‌کند، گفت: این امر قانون است و آقای ظریف باید پاسخگو باشد. شاید وی هنوز در جریان این قانون نیست چون خود اعلام کرده که بزرگ شده آمریکا هستم و مدت زیادی در آنجا بوده و در جریان این مسائل نیستم، اما این امر حق مجلس است. وی افزود: روز اولی که ظریف برای دفاع از برنامه‌های خود به کمیسیون امنیت ملی آمد، در حالیکه هنوز رای اعتماد نداشت، بنده با او خصوصی صحبت کردم و گفتم که مجلس جدی است، سوال می‌کند، باید آمادگی داشته و حوصله و صبر به خرج دهید.
نماینده مشهد در مجلس با تاکید بر اینکه در اختیار خود آقای ظریف نیست که صحبت نکند، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی یک روز سوال می‌کند و ممکن است فردا روزی با استیضاح او را به مجلس بکشاند بنابراین نباید در پاسخ به سوالات حاشیه برود، ما خودمان برداشت درستی داریم که چه چیزی حق مردم است و باید بدانند و چه چیزی محرمانه است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: مردم که شعار هسته‌ای را به یک فرهنگ ملی تبدیل کردند باید بدانند که روی خون دانشمندان هسته‌ای آنها معامله‌ای صورت می‌گیرد یا نه؛ با شناختی که ملت از غرب دارند به شدت به این مذاکرات بدبین هستند، بنابراین اگر گفته شود مذاکرات محرمانه است، به جد جای نگرانی بوده و جای سوال دارد.

 


عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه آنچه در ژنو روی میز گذاشتیم، خط قرمز نیست، گفت: پروتکل الحاقی مسیر خاص خودش را دارد و آن مسیر هم «مجلس» است.
سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخت و اظهار داشت: عراقچی و تخت‌روانچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی با 1+5 در ژنو میهمان کمیسیون بودند.
وی افزود: در این جلسه که برخی نمایندگان دیگر کمیسیون‌ها نیز حضور داشتند، بحث مفصلی درباره رعایت طبقه‌بندی اخبار، گزارشات و مطالبی که در کمیسیون بیان می‌شود، انجام شد.
نقوی ادامه داد: همچنین در این جلسه، بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق درباره مذاکرات و گفت‌وگوهای ژنو به نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تأکید شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: در این ارتباط آقایان کریمی‌قدوسی، کوثری، سنایی، جهانگیرزاده، کامران، جوکار، شوهانی و بخشایش از کمیسیون و قشقاوی از وزارت خارجه اظهارنظر کردند و نهایتاً جمع‌بندی شد که اخبار و گزارش کمیسیون به صورت مکتوب از سوی سخنگوی کمیسیون ارائه شود.
وی در ادامه تاکید کرد: عراقچی در این جلسه گفت که آنچه در ژنو اتفاق افتاد، این بود که برای اولین بار در مذاکرات، مسیر دو طرف مذاکره یکی شد و این جمهوری اسلامی ایران بود که با ارائه پیشنهاد خود، مسیر را تعیین کرد. چهارچوب طرح ما هم این بود که تعریف کردن گام اول کافی نیست، بلکه باید گام به گام تا رسیدن به نتیجه نهایی مشخص شود یعنی باید هدف مشترک ابتدا تعریف و بعد مراحل بعدی تبیین شوند.
نقوی خاطرنشان کرد: عراقچی همچنین تأکید کرد که هدف تعریف شده این است که ما حقوق هسته‌ای خود را حفظ کنیم، هم غنی‌سازی و هم بهره‌برداری،. طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند که بهره‌برداری ما صلح‌آمیز است و تحریم‌ها هم کاملاً برداشته شده باشد، این هدف است و هنر تیم مذاکره‌کننده این بود که توانست در این دور از مذاکرات، مسیر، هدف و گام‌های هر مرحله را مورد مذاکره قرار دهد، اما در این موضع که هدف مشترک چه باشد، گام‌های هر مرحله چه باشد و چگونه به هدف برسیم، اختلاف نظرات شدید بود و نیازمند مذاکرات هستیم و باید گفت‌وگوهای زیادی انجام شود.
وی تصریح کرد: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این نشست عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در ژنو هیچ‌گونه تعهدی نداده است بلکه موضوع مهم این است که آنچه ما روی میز گذاشته‌ایم، خط قرمز نظام نیست، ما هرگز در مورد خط قرمزهای نظام مذاکره نمی‌کنیم.
به گزارش فارس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس متذکر شد: پس از توضیحات آقای عراقچی، بنده و آقایان آصفری، اسماعیلی، کریمی‌قدوسی، آقامحمدی، نبویان،‌ فتح‌الله حسینی، کوثری، کوچک‌زاده، کامران، بذرپاش، شوهانی، رسایی، بخشایش و جعفری اظهارنظر کردند.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه عراقچی گفت که تیم مذاکره‌کننده تأکید داشت موضع نمایندگان مجلس درباره حقوق مسلم ملت و کشور را می‌ستاید و خود را متعهد به حفظ آن حقوق می‌داند؛ آنچه که به عنوان جزئیات مذاکرات در فضای رسانه‌ای مطرح شده، از سایت‌های صهیونیستی برخاسته و به هیچ عنوان صحت ندارد، ما هنوز وارد تعیین محتوای گام‌ها نشده‌ایم، پروتکل الحاقی هم مسیر خاص خودش را دارد و آن مسیر هم مجلس شورای اسلامی است. موضع مذاکراتی ما قوی است و در شرایط بدی نیستم و آنچه بدست آورده‌ایم، محصول مقاومت ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

 


کانون همبستگی فرزندان شاهد به نمایندگی از 24 تشکل شاهد با محکوم کردن توهین به سه رکن نظام بیانیه‌ای را صادر کردند.
در این بیانیه با اشاره به اینکه ما فرزندان شهدا خاطرات پدرهامان هنوز از یاد نرفته است و گریه‌های آرام مادرانمان را در فراق پدر در سالهای پر از خون و خاطره دفاع مقدس در پیش چشم داریم آمده است؛ سالهایی که برای هزاران خانواده شهید و جانباز و ایثارگر سند استقامت است و بی‌شک ورق افتخار، در آن سالهای پر از حماسه و شکوه در فراق پدرانمان، مادران صبورمان آلام روحمان را به وجود پیری التیام می‌بخشیدند که قلب همه بود و گرمای وجودش اشعه‌ای از وجود حضرت صاحب‌الامر(عج) سیدی از تبار سیدالشهداء که اشارتش فوج پیر و جوان را به مصاف ظلمت گسیل می‌کرد؛ امام شهدا قائمه وجودی و عشق روحانی همه ایران و بالاخص خانواده‌های ایثارگران بود؛ بی‌تردید پدر شهید و ایثارگر، مادر مقاوم و صبور و امام امین و امید ملت، سه رکن رکین زندگی ما بودند و پر واضح که ما را به این هر سه، غیرتی است مقدس.
در ادامه این بیانیه کانون همبستگی فرزندان شاهد به نمایندگی از 24 تشکل شاهد عضو، توهین به هر یک از این سه رکن را جفایی نابخشودنی به زرین‌ترین برگ تاریخ این مرز و بوم دانستند. در پایان این بیانیه آمده است؛ ما نسبت به آنچه این روزها بر سر زبانها افتاده سخت اندوهناکیم و نگران و امید آن داریم که چنانچه عنوان گردید سوء‌نیتی از سوی بدخواهان این ملت باشد و نه خدای ناخواسته عمد و عنادی از عضوی منسوب به خاندان آن مراد سفر کرده. به هر روی از آنجا که اساساً شبکه‌های اجتماعی مرسوم را مهره‌های شطرنج دنیای سلطه می‌دانیم و مصداق آیه شریفه «ان جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا...» با دلی شکسته از خانواده‌های شهدا دعوت می‌کنیم که با سعه‌صدر با این مسئله برخورد کرده تا خدای ناکرده ناخواسته در نقشه دشمن بازی نکنند که تفرقه و اختلاف ارمغانی شیرین برای دشمن است.
از بیت مکرم حضرت امام (ره) نیز خواهانیم که حرمت آن محبوب و مراد را چنانکه باید حفظ نمایند و خواسته و یا ناخواسته موجب خشنودی دشمنان امام و شهدا نگردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10