(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 آذر 1392 - شماره 20652

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فناوری هسته‌ای می‌خواهیم چه کار!
امارات خواستار کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران شد
درمکتب امام
جزئیات دیدار کمیسیون قضایی با آیت‌الله آملی لاریجانی
ادامه انتقادها به گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور
آیت‌الله جوادی آملی خطاب به ظریف: پس از دست دادن با آمریکایی‌ها باید انگشتان دست را شمرد
هانس بلیکس: توافق هسته‌ای ژنو جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند
رئیس کمیسیون اصل ۹۰: متهمان پرونده زمین‌خواری استان تهران بازداشت شدند
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت: انتقال فیش‌های عمره از طریق وکالت ممنوع است
آمادگی بسیج دانشجویی برای برگزاری مناظره میان روحانی و احمدی‌نژاد
هیئت پارلمانی ایران: مقامات لبنانی پرونده انفجار سفارت ایران را پیگیری می‌کنند
   


حمید آهنگری
محیط زیست آلوده، یکی از تهدیدهایی است که علیه کشورمان وجود دارد. هوا و زمین تهران در بیشتر ایام سال آلوده است. دریاچه‌های ایران یکی‌یکی خشک شده و خاک بستر آنها، با یک نسیم، به غباری مسموم تبدیل می‌شود. در این شرایط یا باید کشاورزی اطراف رودخانه‌ها را تعطیل کنیم یا غبار نمک و خاک را به جان بخریم. آیا راه سومی وجود ندارد؟!
آیا راهکاری برای عبور از کم‌آبی وجود ندارد؟ لابد می‌گویید صرفه‌جویی. صرفه‌جویی هم بخشی از کمبود آب را برطرف می‌کند اما هوا و زمین را از آلودگی نجات نمی‌دهد. به چیزی نیاز داریم که بر بخشیدن محیط زیست پاک به ما، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی، تولید برق ارزان و به طور کلی تولید ثروت بشود و رفاه مردم را تامین کند. این اهداف با روی آوردن به عامل انقلاب صنعتی جدید یعنی «فناوری هسته‌ای»‌محقق می‌شود.
اکنون سالهاست که در محافل علمی و اقتصادی دنیا، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش ثروت ملی شناخته شده و بر استفاده از آن تاکید می‌شود اما برخی از دولت‌های قدرتمند جهان، می‌خواهند این فناوری را در انحصار خود داشته باشند تا به کمک آن، برتری و استیلای خود بر دنیا را حفظ کنند. در این بین اگر میلیون‌ها نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی، کمبود آب و فقر بمیرند برای زورگویان عالم اهمیت ندارد که اگر داشت برای حاکم شدن خود بر جهان در دو جنگ جهانی و جنگ‌های پس از آن، میلیون‌ها نفر را به کام مرگ نمی‌کشاندند و جنایاتی نظیر بمباران اتمی را مرتکب نمی‌شدند.
منشأ آلودگی هوا، سوخت خودروها و کارخانه‌هاست. تمام کارخانه‌ها به ویژه نیروگاه‌ها در ایران غیر از نیروگاه اتمی بوشهر، از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. استفاده از این سوخت‌ها، به ویژه مازوت، در نیروگاه‌ها آلودگی زیادی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه فرآورده‌های نفتی، پاسخگوی نیاز نیروگاه ها در بلندمدت نخواهد بود. بنابراین ساخت و استفاده از نیروگاه‌های اتمی برای تولید برق، یک ضرورت انکارناپذیر است. همچنین استفاده از سوخت‌های ترکیبی (ترکیب سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای) به عنوان یک راهکار میان مدت، کاراتر از سوخت‌های صرفاً فسیلی است. تحقیقات بسیاری در دنیا بر روی ترکیب بنزین با مواد مشتق از فناوری هسته‌ای برای تولید بنزین‌های جدید صورت گرفته که تولید بنزین پاک، از دستاوردهای این تحقیقات است. حتی کار به جایی رسیده که آمریکایی‌ها، سالهاست، تلاش برای تولید بنزین‌ هسته‌ای برای خودروها را آغاز کرده‌اند. استفاده از موتورهای هسته‌ای در زیردریایی‌ها و کشتی‌ها از آلودگی دریاها جلوگیری می‌کند و موجب افزایش توان حمل‌ونقل دریایی کشورهای صاحب این فناوری شده است. به همین دلیل خود را حاکم دریاها می‌نامند.
استفاده از بذرهای غنی‌شده با مواد هسته‌ای، مصرف آب را برای کشت محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد و این اجازه را می‌دهد که با برداشت کمتر آب از سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، مشکل کم‌آبی برطرف شود. ضمن اینکه کشت محصولات کشاورزی با فناوری هسته‌ای، موجب افزایش چند برابری تولید و بالا رفتن ضریب امنیت غذایی کشور خواهد شد. به طور مثال یکی از محصولات کشاورزی هسته‌ای، تولید جو مقاوم در حاشیه کویر است. این محصول به آب بسیار کمی نیاز دارد و در طول سال، چند بار می‌توان آن را کاشت و برداشت کرد و منبعی برای خوراک دام خواهد بود. محصولی که اکنون جزو اقلام اصلی وارداتی در جهت تولید گوشت و لبنیات است.
انقلاب صنعتی با اختراع ماشین بخار و استفاده از آن آغاز شد. با کشف نفت و ساخت موتورهای بنزینی و دیزلی، تحولی شگرف در اقتصاد و رفاه غربی‌ها حاصل شد اما در هر دو مورد، غرب با انحصارگرایی و سرکوب ملت‌های مشرق زمین، مانع دسترسی آنها به این فناوری‌های ثروت آفرین شد و فقط در سطحی محدود اجازه استفاده از محصولات آن را داد بدون اینکه اجازه صدور فناوری را بدهد.
اکنون که فناوری هسته‌ای، موجب تولید ثروت و رفاه برای ملت‌ها می‌شود و موتورهای دیزلی و بنزینی و صنایع وابسته به سوخت‌های فسیلی به صنایعی آلاینده، ثروت‌سوز و بیماری‌زا تبدیل شده‌اند و استفاده از آنها، ملت‌ها را همچنان عقب‌تر از غرب نگه می‌دارد، قدرت‌های زورگو تصمیم گرفته‌اند که باز هم به ملت‌های مشرق زمین، بویژه مسلمانان، اجازه پیشرفت و تولید ثروت و رفاه را ندهند. تصمیم دارند اجازه مصرف فناوری هسته‌ای 1960 میلادی را به قیمت وابسته کردن و گرفتن استقلال آنها، به این کشورها بدهند بدون اینکه صدور فناوری بکنند. می‌خواهند انحصار غنی‌سازی اورانیوم و ساخت انواع موتورهای هسته‌ای را برای خودروها، کشتی‌ها و کارخانه‌ها در انحصار خود نگه دارند. و از این راه، ثروت آفرینی و قدرت طلبی کنند و توی سر ملت‌های دیگر بزنند. در قرن 21 کشوری به فناوری غنی‌سازی هسته‌ای از نوع بومی، مسلط نباشد، باید وابسته قدرت‌ها بشود، همان طور که از زمان انقلاب صنعتی، همه کشورها به استعمار نوین غرب تن دادند. اما فناوری هسته‌ای که منشأ نوعی انقلاب صنعتی جدید است، می‌تواند کشورهای صاحب آن را در صف اول قدرت‌های اقتصادی و علمی جهان قرار دهد و رفاه را به ارمغان بیاورد.
اگر ملت‌های مستضعف عالم، بویژه مسلمانان به این فناوری، به شکل بومی دست یابند، از فقر و تحت استعمار بودن نجات خواهند یافت اما با وجود صهیونیست‌ها و سگ هار منطقه یعنی رژیم غاصب صهیونیستی، غرب اجازه نخواهد داد مسلمانان به این فناوری دست یابند. در چنین شرایطی ملت‌های مسلمان باید خودشان به فکر باشند و تن به استعمار جدید ندهند. ملت ایران در این راه پیشگام بوده و تلاش می‌کند با بومی‌سازی فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تهدید محیط زیست را به فرصت تبدیل کند و با استفاده از انقلاب صنعتی جدید، ثروت‌آفرینی کرده، رفاه خود را حداکثر کند و در صف اول کشورهای پیشرفته جهان قرار بگیرد حکام و ملت‌های اسلامی از جمله حکام عربی هم بهتر است با حمایت از ایران، راه را برای دستیابی به فناوری‌های نو- و نه فقط مصرف وارداتی آن- باز کنند تا علاوه بر غلبه بر آلودگی‌های زیست محیطی، تولید ثروت کرده و مردم خود را به رفاه برسانند و از وابستگی رها شده و عزتمند زندگی کنند.
غرب با بهانه کردن بحث محیط زیست و آلایندگی سوخت‌های فسیلی، به دنبال وضع جرائمی برای کشورهایی است که به فناوری سوخت پاک (هسته‌ای) دسترسی ندارند تا به این وسیله با گرفتن باج سنگین، سوخت هسته‌ای را فقط جهت مصرف به آنها بفروشد و به بهانه جلوگیری از استفاده زباله‌های اتمی در مباحث نظامی، در امور داخلی کشورها دخالت کند. در واقع اجازه دسترسی کشورها به تولید فناوری هسته‌ای را نمی‌دهد و از طرف دیگر آنها را به خاطر نداشتن سوخت پاک جریمه می‌کند. نتیجه این معادله ظالمانه، سلب استقلال کشورها و به فقر کشاندن آنها از سوی غرب است. جمهوری اسلامی ایران با درک خباثت غربی‌ها بویژه اربابان صهیونیست آنها و اهمیت فناوری هسته‌ای در قرن 21، از سالها قبل به دنبال بومی کردن این فناوری بوده و با وجود همه فشارها، بر حق استفاده صلح‌آمیز ایران، پافشاری کرده است. تعلل در تثبیت این حق موجب شرمندگی ما در برابر نسل‌های آینده خواهد شد همان طور که سستی حکام قاجار و پهلوی در برابر غربی‌ها، موجب عقب افتادن ایران از قافله علم و پیشرفت و رفاه شد و اکنون، ما آنها را نفرین می‌کنیم، هیچ فرد ایرانی نباید از حق هسته‌ای خود بگذرد اگر می‌خواهد نام نیک از خود بجا بگذارد.

 


وزیر امور خارجه امارات در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: دولت امارات خواستار تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر امور خارجه امارات عربی متحده، پیشرفت امارات را پیشرفت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: همواره بین ایران و امارات به لحاظ فرهنگی و اقتصادی روابط بسیار نزدیکی بوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به برخی تحولات دو دهه اخیر در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان منطقه‌ای با ثبات و رو به رشد و توسعه است و باید با وحدت، اتحاد و یکپارچگی به این سمت حرکت کرده و همکاری‌های اقتصادی را توسعه داد.
روحانی با بیان اینکه ما هدف‌های مهمی داریم که با اشتراک نظر و با تعامل می‌‌توانیم به آنها دست پیدا کنیم، آمادگی کشورمان را برای هرگونه روابط سیاسی، همکاری‌های اقتصادی و بانکی و تعاملات فرهنگی بیشتر بر اساس اهداف مشترک دو کشور اعلام کرد.
رئیس‌جمهور گفت: دوستی و اخوت ما با امارات عربی متحده به گونه‌ای است که عوامل بیرونی نمی‌توانند آن را مخدوش کنند.
در ادامه این دیدار شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده با ابراز خرسندی از پیروزی روحانی در انتخابات اخیر و تبریک صمیمانه به خاطر توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، گفت: توافق ژنو فضای تنفسی جدیدی را برای منطقه پدید آورده است و این شرایط ویژه، فقط مختص ایران و کشورهای طرف مذاکره‌کننده نیست، بلکه تمام کشورهای منطقه نیز در آن سهیم هستند.
وی با بیان اینکه ما به رابطه دوستی بین دو ملت افتخار می‌کنیم، گفت: دولت امارات خواستار تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به توصیه رئیس دولت امارات است و در این زمینه آمادگی دارد، روابط خود را در تمام زمینه‌ها به ویژه همکاری‌ها در بخش خصوصی با ایران توسعه دهد.
وزیر خارجه امارات همچنین به رئیس‌جمهور کشورمان اطمینان خاطر داد که دولت امارات مشکلات ایرانیان مقیم این کشور را به دقت بررسی، پیگیری و مرتفع سازد.
گفت‌وگوی تلفنی روحانی با بشار اسد
همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور سوریه در خصوص آخرین تحولات سوریه و امنیت منطقه‌ای رایزنی کردند.
روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی که از سوی رئیس‌جمهور سوریه انجام شد، با اشاره به ضرورت صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه، گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و استقرار ثبات و صلح در کشور دوست سوریه یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است، چرا که ایران اساسا تروریسم و افراطی‌گری را نه تنها خطری برای مردم سوریه می‌داند، بلکه آن را تهدیدی برای کل منطقه تلقی می‌کند.
رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص وضعیت مردم سوریه نیز ابراز داشت: ما از تمام توان خود برای ارائه کمک‌های سیاسی و بین‌المللی و حمایت‌های بشردوستانه از مردم سوریه استفاده خواهیم کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم در شرایطی که برخی می‌خواستند دخالت بیگانگان بر مردم سوریه را تحمیل کنند، آن کشور با پذیرش پیشنهاد حل موضوع سلاح‌های شیمیایی و عمل به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، این بهانه را از بیگانگان گرفت و اجازه نداد با دخالت آنها، منطقه به سمت بی‌ثباتی حرکت کند.
در این مکالمه تلفنی بشار اسد با تسلیت شهادت اتباع کشورمان در انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، موفقیت هسته‌ای ایران را تبریک گفته و افزود: موفقیت ایران در مذاکرات ژنو، تنها موفقیت ایران نیست بلکه پیروزی و موفقیت تمامی کشورهای در حال توسعه است که ایران با این اقدام خود حقوق این کشورها را نیز حفظ کرد.

 


اهمیت پاکدامنی زنان
صلاح و فساد یک جامعه، از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می‌گیرد.
زن، یکتا موجودی است که می‌تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه، بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی کشیده شوند. (البته) می‌تواند به عکس آن هم باشد!
آیین انقلاب اسلامی - ص 308

 


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و اعضای کمیسیون قضایی مجلس برای دومین بار در سال‌های اخیر با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس در مورد جزئیات این دیدار گفت: در ابتدای این دیدار موضوع لوایح و طرح‌های یک‌سال گذشته در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شد تا در این مورد هم گزارشی ارائه شده باشد و هم اگر نقطه‌نظری بود مطرح شود.
ابوترابی در پاسخ به اینکه کدام طرح‌ها و لوایح بیشتر مورد بحث و ارائه قرار گرفت، گفت: در این نشست طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری، کاهش عناوین مجرمانه، اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف و لایحه پلیس قضایی و جرم سیاسی مطرح شد که البته رئیس قوه قضائیه در مورد هر یک از این طرح‌‌ها و لوایح مباحثی را با کمیسیون مطرح کرد.
وی در پاسخ به اینکه در سال‌های گذشته رئیس قوه قضائیه مخالف موضوع افزایش اختیارات وزیر دادگستری بوده است گفت: در این جلسه هم رئیس قوه قضائیه باز هم مخالفت خود را عنوان کرد.
عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: شیوه نظارت قوای مقننه و قضائیه بر اجرای بهتر طرح‌‌ها و لوایح و همچنین تدوین نقشه راه برای ادامه فعالیت کمیسیون از موارد مهم دیگری بود که در دیدار اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی با آیت‌الله آملی لاریجانی مطرح شد.

 


در پی ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت که از سوی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ارائه شد، همچنان انتقادها از سوی فعالان سیاسی و برخی رسانه‌ها به گزارش مورد اشاره ادامه دارد.
در همین حال، دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات گفت: انتقاداتی نسبت به گزارش 100 روزه دولت وارد است. رئيس‌جمهور در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کلی‌گویی کرد و باید شفاف‌تر با مردم سخن می‌گفت.
وی با بیان اینکه مجریان ضعیفی هم برای این برنامه انتخاب شده بودند، افزود: مجری‌ها باید رئیس‌جمهور را به چالش می‌کشیدند و سؤالات مردم را از رئیس‌جمهور مطرح می‌کردند، اما متاسفانه مجریان ضعیفی برای این برنامه مهم انتخاب شده بودند.
فومنی تاکید کرد: رئیس‌جمهور گزارش محافظه‌کارانه‌ای را ارائه داد در حالی که انتظار داشتیم اصلاح‌طلبانه گزارش دهد، کلی‌گویی و تمجید از مردم تا انداز‌ه‌ای باید بیان شود و انتظار می‌رفت رئيس‌جمهور برای حل مشکلات راهکارهایی را ارائه می‌کرد.
دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات همچنین به تسنیم گفت: معتقدم رئیس‌جمهور و دولت یازدهم باید از همه ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی توانمند در کشور استفاده کند، در عزل و نصب‌ها فرآیند خوبی شکل نگرفته در حالی که باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کرد.
همچنین بيژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گزارش 100 روزه رئیس جمهور گفت: متاسفانه در این گزارش پیش از توضیح عملکرد دولت تنها به دولت گذشته آن هم بدون سند و مدرک حمله شد. این که دولتی برای دولت بعد قرضی را به جا گذاشته باشد در همه جای دنیا وجود دارد اما علتش چه بود؟ آقای روحانی باید به علت‌ها اشاره می‌کرد.
وی افزود: آیا جز این است که در سال‌های گذشته صدها سد، هزاران کیلومتر جاده و بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته شد؟ پروژه‌های عمرانی که در دولت احمدی‌نژاد اجرا شد بالاترین میزان بعد از انقلاب بوده و این که مشکلات خود را با مسائل دیگر فرافکنی کنیم غلط و نشان‌دهنده ضعف است.
نوباوه تاکید کرد: ما امیدواریم این دولت بتواند برای مملکت‌مان کاری کند اما من گزارش را مثبت ندیدم. هیچ کس توقع ندارد دولت در سه ماه بتواند کاری انجام دهد. من خودم شخصاً چنین توقعی نداشتم و همین که عملکرد 100 روزه مورد آسیب‌شناسی قرار می‌گرفت خوب بود اما این آسیب‌شناسی باید علمی باشد.
همچنین در فضای رسانه‌ای، بسیاری از سایت‌های خبری نسبت به گزارش 100 روزه دولت واکنش نشان دادند. از جمله سایت‌ جهان نیوز در مطلبی با عنوان «آقای روحانی! لطفاً این آمارها را هم ببینید» با ارائه مستنداتی انتقادات خود به گزارش 100 روزه رئیس جمهور را مطرح کرد.
در این مطلب تصریح شده است: رئیس جمهور محترم در صحبت‌های خود گفتند که دولت قبل فقط 33 درصد از مصوبات خود را به طور کامل اجرا کرده و حدود 67 درصد از این مصوبات ناتمام باقی مانده است. اگر این آمار را منطبق با واقعیت بدانیم باید به این نکته توجه داشت که چرا آقای روحانی اعلام نکردند چند درصد از این پروژه ها و مصوبات در حال اتمام است؛ چرا که ممکن است مصوبه‌ای مانند مصوبات عمرانی یا تولیدی برای به پایان رسیدن به زمان نیاز دارد. برای مثال اگر ساخت یک ورزشگاه یا بیمارستان در سال 91 تصویب شده باشد قطعاًٍ در پایان دولت دهم به پایان نخواهد رسید و جزء 33 درصد مصوبات انجام شده دولت به حساب نمی‌آید.
این مطلب می‌افزاید: آقای رئيس جمهور بیشتر از اینکه گزارش اقدامات دولت را در این 100 روز بدهند نقد 8 ساله دولت قبل را در دستور کار خود قرار دادند و بیشتر از اینکه از دید عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و سکاندار امور اجرایی صحبت کنند از دید یک روزنامه‌نگار یا یک منتقد به مسائل نگاه کردند و بیشتر به جای ارائه راهکار و اقدامات دولت فعلی به نقد و تفسیر دولت گذشته پرداخته و بیشتر به جای صحبت از آینده به گذشته اشاره کردند. متاسفانه در تمام لحظات این گفتگوی تلویزیونی نه تنها کوچکترین اشاره‌ای به خدمات دولت‌های نهم و دهم نشد بلکه آقای رئیس جمهور به سیاه‌نمایی درمورد همه اقدامات دولت گذشته پرداختند.
در همین ارتباط مطلب دیگری با عنوان «نگاه انتقادی به گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور» در سایت‌های خبری بازتاب پیدا کرده است.
در بخشی از مطلب مورد اشاره با توجه به سخن رئیس‌جمهور مبنی بر انبارهای خالی که از دولت قبل به ارث رسیده بود، آمده است: اما جالب است آقای روحانی در حالی در پنج آذر 92 چنین سخنی را به زبان می‌آورد که در سی خرداد همین سال آقای ترکان در برنامه «دیروز، امروز، فردا» از دولت قبل به خاطر اقدام خوبی که در مورد کالاهای اساسی انجام داده بودند تشکر کرد وگفت:‌«آقای احمدی‌نژاد فرمودند وزرای دولت با دکتر روحانی از طر یق آقای بقایی همکاری داشته باشند. از طر ف دکتر روحانی هم بنده ماموریت پیگیری این موضوع را قبول کردم. امروز یک جلسه دو ساعته با آقای بقایی داشتیم . رسیدگی به برخی امور فوری در اولویت مباحث ماست. البته دولت خودش وارد بعضی از این مسائل مثل تامین کالاهای اساسی شده است که این کار را به خوبی انجام داده است و توانسته به موقع خریدهای لازم را انجام دهد. گفت‌وگوی امروز و بحث‌‌هایی که با آقای بقایی انجام شد، آغاز ماجرا بود و از شنبه این موضوع نزدیک‌تر پیگیری خواهد شد.» شایسته است دولت راستگویان این تناقض را برای افکار عمومی برطرف کند که چگونه هم می‌تواند انبارها پر باشد و هم نباشد؟

 


استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم، تاکید کرد: این کار ما از روی ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد.
آیت‌الله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: تجربه‌های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور مانند کودتای ننگین 28 مرداد 1332 ما را کاملا به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد کرده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم؛ بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد.
جوادی آملی خاطرنشان کرد: ما در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که هیچ ترسی از دنیا نداریم، اما رعایت ادب یک وظیفه بین‌المللی و از دستورات رسمی دین مبین اسلام است لذا ما با دنیا با رعایت ادب و در عین حال عاقلانه و عالمانه تعامل می‌کنیم.
مفسر قرآن‌کریم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه و تصریح کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای همواره با مسئولان دلسوز نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمندان و متخصصین هسته‌ای را در کنار تیم مذاکره‌کننده داشته باشید.
وی با بیان این مطلب که فقه اسلامی اجازه ساخت بمب اتم را نمی‌دهد، گفت: ما انرژی هسته‌ای را برای پیشرفت و منافع مملکت خود می‌خواهیم و دین اجازه ساخت بمب اتم را به ما نمی‌دهد و ما نیز نیازی به این گونه سلاح‌ها نداریم، چون اعتماد و توکل ما به خدای سبحان است و خداوند خود حافظ خون پاک شهدایی است که برای برپایی این نظام شهید شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جوادی آملی،‌ در ابتدای این دیدار محمدجواد ظریف با تشکر از حمایت‌ها و رهنمودهای آیت‌الله جوادی آملی در طول مذاکرات هسته‌ای، گزارشی از مذاکرات ایران با گروه 1+5 ارائه داد و تاکید کرد: همواره در طول مذاکرات سعی شده تا عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و بر حقوق هسته‌ای خود پافشاری و تاکید می‌کردیم هرچند این توافق گام نخست ما بوده است.

 


«هانس بلیکس» مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص توافق اخیر ایران و 1+5 تصریح کرد که این توافق جهان را به یک مکان امن‌تر تبدیل می‌کند.
بلیکس تصریح کرد که توافق موقت ایران و 1+5 ایران را به چندین محدودیت در زمینه برنامه هسته‌ای محدود می‌کند و همه باید از برخی کاهش فشارها علیه ایران استقبال کنند. به علاوه، این توافقنامه باید، به هر میزان و برای 6 ماه، تهدید اقدام نظامی یکجانبه و متعاقبا پیامدهای بالقوه عمیقی که اقدام نظامی برای جهان و حوزه اختیار سازمان ملل دارد را از بین ببرد.
به گزارش فارس به نقل از گاردین، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: برخی منتقدان این توافقنامه را توافقنامه «مونیخ» توصیف کردند. برای چه کسانی؟ برخی‌ها احتمالا خشم بعضی کشورهای خاورمیانه همچون اسرائیل را از فعالیت‌های گوناگون و لفاظی‌های گذشته ایران درک می‌کنند، اما با این حال اقدامات شومی به اشکال مختلف و از سوی بسیاری کشورها در خاورمیانه (علیه ایران) صورت گرفته است: ایران هدف جنگ پیشرفته سایبری قرار گرفته، شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای خود بوده است. کاهش تحریم‌های پیشنهادی به ایران از جانب کشورهایی بوده است که یگان‌های دریایی در خلیج (فارس) دارند و سلاح‌های خود را به ایران نشانه رفته‌اند و در خارج از حوزه سازمان ملل، تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران تحمیل کرده‌اند. آیا این واقعا به این مفهوم است که وزرای خارجه این کشورها از «مونیخ» بازگشتند؟

 


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در پرونده زمین‌خواری اطراف تهران برخی افراد دستگیر شده‌اند، اعلام کرد این زمین‌خواران با رخنه در سازمان ثبت اسناد، اقدام به صدور سند برای زمین‌های تصرف شده‌شان کرده‌اند.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در تشریح آخرین وضعیت رسیدگی‌های کمیسیون اصل 90 در مورد پرونده زمین‌خواری اطراف تهران گفت: زمین‌خواری‌های انجام شده در استان تهران در مجموع به حدود 500 هکتار می‌رسد که شامل زمین‌هایی در لواسان، دماوند و رودهن شده و حتی به نزدیکی‌های امامزاده هاشم نیز کشیده است.
وی افزود: این افراد با تغییر کاربری زمین‌‌ها تصرف‌های غیرقانونی داشته و به ساخت و ساز مبادرت ورزیده‌اند که بعد از دریافت گزارش‌های مردمی، کمیسیون اصل 90 وارد بررسی این پرونده شد. البته نامه مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با برخورد با این زمین‌خواری‌‌ها پشتوانه اصلی ما است.
رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه شخصا به دماوند و لواسان برای پیگیری این پرونده رفته است، گفت: این افراد زمین‌های مربوط به منابع طبیعی و اراضی ملی که خارج از محدوده قرار دارد را تصرف کرده‌اند. بیشتر مسئولان منطقه‌ای و محلی به این زمین‌‌ها نگاه درآمدزایی دارند، مثلا شهرداری‌‌ها چنین زمین‌هایی را حتی در ارتفاعات و بالای کوه تصرف کرده و نهایتا وقتی پرونده به کمیسیون ماده 100 می‌رود جریمه دو، سه میلیونی می‌دهند و قضیه تمام می‌شود.
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه با ورود کمیسیون زمین‌خواری‌‌ها متوقف شده است، گفت: در این پرونده برخی افراد دستگیر شده‌اند، افرادی که از شرکت‌های خصوصی بوده و بعضا از اشخاص نیز هستند. تعدادی حکم جلب صادر شده و در آینده نیز افرادی دستگیر می‌شوند که در بین آن‌ها شخصیت‌های دولتی نیز دیده می‌شود.
پورمختار تصریح کرد: در صورت اثبات جرم این افراد، محکومیت آن‌ها زندان و جریمه نقدی است که میزان آن به حجم تخریب‌ها، تخلفات و سوءاستفاده‌هایشان بستگی دارد.
وی با بیان اینکه این زمین‌خواری‌‌ها مربوط به حداکثر یک سال گذشته است، گفت: این افراد به سازمان ثبت اسناد رخنه کرده و افرادی را برای خود دارند که از طریق آن‌ها برای زمین‌هایشان سند صادر کرده‌اند. ما در حال پیگیری و شناسایی این افراد هستیم که آن‌ها نیز دستگیر خواهند شد. وزارت اطلاعات و ناجا نیز برای شناسایی این افراد همکاری‌های لازم را با کمیسیون می‌کنند.
پورمختار افزود: این افراد در زمین‌خواری‌هایشان حتی کوه را تراشیده‌اند، زمین‌هایی که کاربری کشاورزی داشته و یا جزو منابع طبیعی بوده تغییر کاربری داده و غیرقانونی تصرف کرده‌اند. آن‌ها حتی به ساخت و ساز مبادرت ورزیده و شهرک‌سازی نموده‌اند. البته خود آن‌ها اقدام به ساخت و ساز نمی‌کردند بلکه زمین‌‌ها را می‌گرفتند و بعد از صدور سند آن را می‌فروختند.
رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو با ایسنا، از ورود این کمیسیون به پرونده زمین‌خواری دو استان شمالی کشور یعنی مازندران و گیلان خبر داد و گفت: تیم تحقیقاتی برای بررسی زمین‌خواری‌های انجام شده به این دو شهر رفته‌اند که منتظر گزارش آن‌ها هستیم. در این تیم کارشناسان حقوقی نیز حضور دارند.

 


معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت گفت: حضور خریدار و فروشنده برای انتقال فیش در دفاتر سازمان حج و زیارت الزامی است و به هیچ وجه فیش‌های عمره از طریق وکالت به دیگری انتقال داده نمی‌شود.
ناصر خدر نژاد به فارس گفت: با توجه به آغاز ثبت نام ‌های عمره مفرده با گزارش‌هایی که از استان‌‌ها گرفته شده است مشکل خاصی وجود نداشت و زائران توانستند به راحتی ثبت نام خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: به علت اینکه ظرفیت ثبت نام‌‌ها افزایش داشته است بنابراین تمام اولویت‌های اعلام شده می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
خدر نژاد در خصوص نقل و انتقال فیش‌های عمره در سال جاری اظهار داشت: هنوز دستورالعمل‌های نقل و انتقال فیش‌های عمره در سال جاری به استان‌‌ها ابلاغ نشده است و پس از ابلاغ می‌توانند با مراجعه به دفاتر استان‌‌ها روندی را برای انتقال فیش خود انجام دهند.
وی افزود: خواهش ما این است که زائران خودشان را درگیر دلالان نکنند. تا 10 یا 12 روز دیگر سیستم انتقال به طور کامل در استان‌‌ها مستقر می‌شود و افرادی که به دلایلی که در آن دستورالعمل آمده مجبور هستند فیش‌های خود را انتقال دهند می‌توانند با مراجعه به دفاتر استانی در همان دفتر این کار را انجام دهند.
معاون حج،عمره و عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: به هیچ واسطه‌ای اعتماد نکنند ضمن اینکه حضور هر دو نفر برای انتقال فیش در دفتر الزامی است و به هیچ وجه فیش‌های عمره با وکالت به دیگری انتقال داده نمی‌شود.
وی گفت: اگر در دفاتر استان‌‌ها به هر دلیلی محرز شود که بحث دلالی ایجاد شده یا خرید و فروش از طریق واسطه انجام شده است جلوی آن را خواهیم گرفت.
خدر نژاد افزود: فقط می‌توانیم توصیه کنیم که مردم گرفتار دلالان نشوند و تسهیلاتی را فراهم کردیم که اگر فردی می‌خواهد انتقال را انجام دهد و مجبور به این کار است به راحتی بتواند این کار را انجام دهد و اذیت نشود و البته جلوی دلالانی را که می‌خواهند از این طریق کاسبی کنند می‌گیریم .
وی اظهار داشت: یکی از مواردی که انتقال فیش را به فرد دیگری امکان پذیر می‌کند این است که نباید خریدار فیش، هیچ فیش دیگری را به نام خود داشته باشد و نباید دارای فیش‌هایی باشد که از آن‌ها استفاده نکرده است.
خدر نژاد افزود: حتی افرادی که فیش‌هایی دارند که جزء اولویت‌های امسال نیستند یعنی در سال جاری نمی‌توانند اعزام شوند نمی‌توانند با این استدلال که می‌خواهند در سال جاری به عمره اعزام شوند اقدام به خرید فیش کنند.

 


رئیس سازمان بسیج دانشجویی از آمادگی این سازمان برای برگزاری مناظره در محیط دانشگاه میان رئیس دولت‌های دهم و یازدهم خبر داد.
محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در گزارش عملکرد دولت پس از صد روز در برنامه تلویزیونی گفت: نظام اسلامی در دولت‌های مختلف خدمات گسترده و بی‌شماری به مردم ارائه کرده است و فارغ از اینکه چه حزب، گروه و جناحی سر کار بودند نباید خدمات صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی ایران زیر سوال برود.
وی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به زیر سوال رفتن خدمات دولت‌های نهم و دهم از سوی رئیس‌جمهور دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما در صحبت‌های رئیس‌جمهور دیدیم که بحث هدفمندی یارانه‌ها زیر سوال می‌رود. مسکن مهر تورم‌زا اعلام می‌شود و سفرهای استانی ناکارآمد جلوه داده می‌شود و تمام خدمات دولت نهم و دهم که اتفاقا زحمات زیادی برای مردم کشیده‌اند زیر سوال می‌رود و نکته جالب اینجاست که هیچ برنامه جایگزین یا مدون شده‌ای برای جبران این اشتباهات ارائه داده نمی‌شود.
ودود حیدری ادامه داد: ما به این موضوع انتقاد داریم و نگاهمان این است که خدمات همه دولت‌ها در راستای اهداف نظام اسلامی است و ما نباید آنها را زیر سوال ببریم و غیرمنصفانه ناکارآمد جلوه دهیم. آقای روحانی باید به این مسئله توجه کنند که روند سیاه‌نمایی گذشته یک روز شامل خود وی نیز خواهد شد و مخالفت ما با این روند است.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با تاکید بر اعلام آمادگی این سازمان برای ایجاد بستر مناسب برای مناظره رئیس‌جمهورهای دو دولت فعلی و گذشته گفت: در همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم که بستر حضور آقای روحانی را برای پرسش‌های دانشجویی فراهم کنیم و مناظره دولت قبل و دولت فعلی را در محیط‌های دانشگاه ایجاد کنیم.
ودود حیدری در پایان اظهار داشت: ما آمادگی دعوت از روحانی و احمدی‌نژاد را داریم تا در یک فضای علمی، منطقی و آکادمیک موضوعات مختلف مطرح شود اما اینکه نظرات به صورت یکطرفه از سوی یکی از این دو نفر مطرح شود، قطعا مورد تایید نظام اسلامی ما نیز نیست.

 


اعضای هیئت پارلمانی کشورمان در دیدار با وزیر کشور لبنان تاکید کردند اطمینان دارند که دولتمردان لبنان از هیچ تلاشی برای پیگیری موضوع حمله تروریستی اخیر به سفارت ایران در بیروت دریغ نخواهند کرد.
هیئت پارلمانی ایران شامل منصور حقیقت پور معاون رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسینی نقوی، حیدرپور و علیرضا عیاری به همراه غضنفر رکن آبادی سفیر ایران با «مروان شربل» وزیر کشور دولت موقت لبنان دیدار کردند که طی آن تحولات لبنان و منطقه و چالش‌های موجود و همچنین حمله تروریستی اخیر به سفارت ایران در بیروت مورد بررسی قرار گرفت.
حقیقت پور پس از این دیدار با تقدیر از ابراز احساسات مقامات رسمی و ملت و احزاب و تمام گروه‌های سیاسی لبنان و همبستگی آن‌ها با ایران در پی حمله تروریستی اخیر به سفارت کشورمان در بیروت گفت: معتقدیم که تکفیری‌های افراطی در این توهم به سر می‌بردند که می‌توانند با این اقدام بزدلانه میان ملت ‌ها و دولت‌های لبنان و ایران تفرقه بیندازند، اما بر عکس ما شاهدیم این خون‌های پاکی که در پی این اقدام جنایتکارانه بر زمین ریخته شد، درخت دوستی و برادری موجود میان جمهوری اسلامی ایران و کشور برادر، لبنان را آبیاری و تقویت کرد.
وی افزود: از مقامات قضایی و امنیتی رسمی لبنان به خاطر تلاش‌های بی وقفه و ارزشمند خود در روزهای گذشته به منظور پیگیری این پرونده و افشای تمام ابهامات آن تشکر می‌کنیم و اطمینان کامل داریم که مقامات ذی ربط در لبنان از هیچ تلاشی برای پیگیری این پرونده تا رسیدن به نتیجه مطلوب در شناسایی تمام جنایتکاران و تمام کسانی که برای این حمله برنامه‌ریزی و این اقدام تروریستی بزدلانه را اجرا کردند و تحویل آن‌ها به دادگاه و رسوا شدن آن‌ها در برابر ملت‌های ایران و لبنان، فروگذار نخواهند کرد.
روایت کریمی‌قدوسی از سفر به لبنان و سوریه
جواد کریمی قدوسی ‌در جمع بسیجیان مشهد با اشاره به سفری که اخیراً با چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوریه و لبنان داشته، گفت: سه ماه قبل بود که در قالب یک هیئت از مجلس شورای اسلامی به سوریه و لبنان رفتیم در یکی از نقاط اصلی درگیری حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی منطقه‌ای بود که در آن نیروهای حزب‌الله با تنها چند نفر توانسته بودند نیروهای چند برابری ارتش رژیم صهیونیستی را به زانو درآورند.
وی ادامه داد: نکته قابل تامل در آن منطقه این بود که در آنجا تصاویر مقام معظم رهبری و امام(ره) به تعداد قابل توجهی وجود داشت و اسم خیابان‌های آنجا به نام شهرهای ایران بود وقتی از آنان در ارتباط با این گونه نامگذاری و این تصاویر پرسیدیم بیان کردند که این تفکر بسیجی و امام(ره) و مقام معظم رهبری بود که ما را به اینجا رسانده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10