(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 آذر 1392 - شماره 20667

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اشتون: مذاکرات فنی میان ایران و 1+5 به زودی از سر گرفته می‌شود
سوزان رایس با مقامات صهیونیستی درباره توافق ژنو دیدار کرد
سناتور مک‌کین: تصویب تحریم‌ها علیه ایران محتمل است
هیگ: مذاکرات سختی با ایران خواهیم داشت
رونمایی از یکصد اثر پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
حضور هیئتی از واتیکان در مراسم پیاده‌روی زائران اربعین حسینی
دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فتنه‌گران در مجلس پیگیری می‌شود
درمکتب امام
بررسی مجدد توافقنامه ژنو در دستور کار هفته آینده مجلس
در دیدار با ظریف
ابراهیم جعفری: نمی‌توان نقش ایران را در تحولات منطقه نادیده گرفت
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: روحانی مخالف حضور یک نماینده در تیم مذاکره کننده است
عضو کمیسیون قضایی مجلس: لایحه حقوق شهروندی را زائد و غیرضروری می‌دانیم
روسیا الیوم: سیاست آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران سردرگم است
همایش بین‌المللی اسناد ایرانی برگزار شد
دریادار رستگاری خبر داد
تست ناوشکن بومی «دماوند» در دریا
هاشمی رفسنجانی در دیدار هیئت اروپایی: قانون اساسی ایران را مطالعه کنید
   


مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات فنی میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به زودی از سر گرفته می‌شود.
کاترین اشتون با اعلام این مطلب افزود: من به وزیران (خارجه اتحادیه اروپا) در مورد ایران و وضعیت فعلی این موضوع توضیح خواهم داد. مذاکرات فنی مجدداً آغاز خواهد شد. می‌دانید که اغلب جزئیات را مرتب کردیم، اما خوب یکی دو موضوع در مورد نحوه اجرا مانده که باید به دقت در مورد آن فکر و روی آن کار کنیم. دستیابی به توافق یک چیز است، اما اجرای آن چیز دیگری است که لازم است کارشناسان بر روی آن کار کنند.
به گزارش فارس، وی در مورد نیمه‌کاره ماندن دور قبلی مذاکرات فنی که در وین برگزار شد، نیز گفت: به همین جهت تیم ایرانی برای برخی مشورت‌ها بازگشت، اما من با وزیر خارجه در تماس بودم و ایرانی‌ها نیز با ما در تماس بودند. منتظر آنهاییم تا خیلی زود بار دیگر کارها را آغاز کنیم.

 


خبرگزاری رویترز از جلسه مشاور امنیت ملی کاخ سفید با یک هیئت صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ژنو خبر داد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید اواخر هفته گذشته با هیئت صهیونیستی در واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای «ژنو» دیدار و مشورت کرده است.
«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئيس جمهور آمریکا اواخر هفته میزبان یک سری نشست‌ها با مقامات صهیونیستی برای بحث درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» بود.
براساس این گزارش، این گفت‌وگوها با هدف جلب حمایت رژيم اسرائیل برای توافق موقت 6 ماهه ژنو برگزار شده بود.
روز یکشنبه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اعلام کرد که به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهان ادامه می‌دهد. ایران و 1+5 در ژنو توافق اولیه‌ای را صورت دادند که ایران ظرف مدت 6 ماه یک سری پیشرفت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در قبال آن یکسری تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند اما با این حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این توافق به عنوان یک «اشتباه تاریخی» یاد کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای در خصوص این دیدار سوزان رایس با مقامات اسرائیلی گفت: در حین این دیدارها، تیم آمریکایی بر هدف اوباما در جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.
رویترز ادامه داد که رایس به همراه دیگر مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا با «یوسی کوهن»‌ مشاور امنیت ملی اسرائيل و دیگر مقامات اسرائیلی در واشنگتن در روز پنجشنبه و جمعه دیدار کردند.
این خبرگزاری انگلیسی گزارش کرد که این سری نشست‌ها گام اولیه در جهت تحقق بخشیدن وعده اوباما که در تماس تلفنی 24 نوامبر به نتانیاهو داده بود، صورت گرفته است. وی در آن زمان به نتانیاهو وعده داد که آمریکا در خصوص تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل جامع با ایران با اسرائیل مشورت می‌کند.

 


جان‌مک‌کین سناتور با نفوذ آمریکایی از احتمال تصویب تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت که اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 بعد از 6 ماه به نتیجه نرسد این طرح عملی می‌شود.
«جان‌مک‌کین» سناتور ایالت آریزونا گفت: به احتمال زیاد طرحی برای تحریم ایران در سنا مطرح شود که اگر مذاکرات پس از 6 ماه به نتیجه نرسید عملی می‌شوند. مک‌کین همچنین به اختلافات خود با جان‌کری که اخیرا برای متقاعد کردن نمایندگان برای به تاخیر انداختن تحریم‌ها علیه ایران به کنگره رفته بود اشاره کرد.
مک‌کین به شبکه سی‌ان‌ان گفت: من فکر می‌کنم که توافق ژنو اساسا حق غنی‌سازی برای ایران را حفظ می‌کند. سانتریفیوژها می‌چرخند و می‌توانیم بگوییم که ساخت و ساز در اطراف تاسیسات اراک ادامه می‌یابد. به گزارش فارس به نقل از پولیتیکو، وی افزود: ما تحریم‌ها را کم می‌کنیم در حالیکه بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.

 


وزیر خارجه انگلیس با سخت خواندن مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرد لندن درباره تحریم‌های ضد ایرانی هوشیار باقی خواهد ماند.
ویلیام هیگ‌وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد کشورش نسبت به تحریم‌های ضد ایرانی هوشیار باقی خواهد ماند. وی افزود: مذاکرات سخت و پیچیده‌ای بین ایران و گروه1+5 باقی مانده است.
گفتنی است در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا که بر خلاف توافقنامه ژنو صورت گرفت مسئولان کشورمان مذاکرات کارشناسی هسته‌ای در ژنو را متوقف کردند. روسیه و چین نیز از این اقدام آمریکا انتقاد کردند.

 


مراسم رونمایی از آثار پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور دکتر حداد عادل، دکتر فرشاد و آیت‌الله اراکی صبح دیروز در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت هفته پژوهش مراسم رونمایی از 100 اثر پژوهشی وتقدیر از پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح دیروز (دوشنبه 25 آذر ماه) در حسینیه الزهرای این سازمان با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد باقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد و همچنین یاد و خاطره شهید حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان با حضور فرزند این بزرگوار گرامی داشته شد.

 


منابع عراقی از همگام شدن هیئتی از واتیکان در شهر ناصریه با عزاداران حسینی(ع) که با پای پیاده در حال حرکت به سوی کربلا هستند خبر دادند.
به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، منابع عراقی اعلام کردند: هیئتی از واتیکان که در عراق به سر می برد در مراسم پیاده‌روی زائران اربعین حسینی(ع) مشارکت کرد. این منابع افزودند: ریاست این هیئت واتیکان را مونستنیور لیبریو آندریاتا بر عهده داشت و حدود یک کیلومتر از شهر ناصریه به سوی کربلا را با زائران حسینی طی کرد.

 


برخی نمایندگان مجلس با بیان اینکه دستگاه امنیتی و وزارت خارجه باید در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو تن از محکومان فتنه پاسخگو باشند، تاکید کردند: کمیسیون امنیت ملی در هفته آتی این موضوع را پیگیری و از مسئولین مربوطه توضیح خواهد خواست.
در همین رابطه، حجت‌الاسلام وحید احمدی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به حضور هیئت پارلمانی اروپا به کشور و دیدار این هیئت با فعالین فتنه 88 گفت: کمیسیون امنیت ملی پس از بازگشایی مجلس در هفته آتی این موضوع را پیگیری و از مسئولین مربوطه توضیح خواهد خواست که چه افراد و مجموعه‌ای در تنظیم این برنامه دخیل بوده‌اند.
نماینده مردم کنگاور در مجلس با اشاره به اینکه هیئت پارلمان اروپایی در دولت قبل نیز قرار بود سفری به کشورمان داشته باشد اما از آنجا که شرط دیدار و ملاقات با فعالین فتنه را مطرح کرده بودند، پذیرفته نشدند تصریح کرد: هیچ جای دنیا اینگونه عمل نمی‌کنند که هیئت پارلمانی، مهمان هیئت حاکمه کشوری باشد اما در آن کشور با اپوزیسیون و افراد کددار که در زمین دیگران بازی می‌کنند دیدار داشته باشند.
همچنین اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فعالان فتنه 88 اظهار داشت: دعوت از هیئت پارلمانی اروپایی با هماهنگی مجلس بوده است، اما باید گفت تخلفی در این خصوص صورت گرفته و این هیئت پارلمانی با برخی از عناصر فتنه دیدار داشته‌اند که در دستور کار برنامه‌های این هیئت نبوده است.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: دیدار هیئت پارلمانی اروپایی با عناصر فتنه 88 نشان‌دهنده آن است که به هیچ وجه نمی‌توان به کسانی که روحیه استکباری دارند اطمینان کرد، چرا که این‌‌ها به ایران آمدند تا شنونده و گوینده مسائل مختلف باشند، اما متاسفانه آن‌ها نشان دادند به دنبال توطئه دیگر هستند، بنابراین واجب است این مهم توسط دستگاه‌های امنیتی کشورمان بررسی شود.  
کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسی پاسخگوی این دیدار است، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی باید پاسخگوی این دیدار باشد.
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در این خصوص با بیان اینکه هیئت پارلمانی اروپا از سوی مجلس دعوت شده و مرکز پژوهش‌های مجلس میزبان این هیئت بوده است، اظهار داشت: سوال این است که بازداشت‌شدگان و فعالان فتنه چگونه به سفارت یونان منتقل شدند و چه کسی آن‌ها را منتقل کرده و اینکه چه کسی مجوز داشته این کار را انجام بدهد.
نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: در حال پیگیری هستیم تا ببینیم چه کسانی با چه برنامه‌ای و چه توافقی این کار را انجام دادند.
همچنین محمدحسن‌‌ آصفری عضو دیگر کمیسیون امنیت مجلس با انتقاد از دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فعالان فتنه 88 اظهار داشت: دعوت از هیئت پارلمانی اروپا از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است اما این مرکز اختیاری نداشت که از هیئت پارلمانی اروپایی دعوت کند، آن هم در هفته‌ای که مجلس شورای اسلامی تعطیل بوده و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود فعالیت می‌کنند.
نماینده مردم اراک در مجلس افزود: اعتقاد من بر این است که اگر مرکز پژوهش‌‌ها می‌خواست چنین دعوتی انجام دهد، حداقل باید یک هماهنگی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام می‌داد..
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نسبت به اقدام هیئت پارلمانی اروپا در دیدار با دو تن از چهره‌های تابلودار فتنه 88 واکنش نشان داد و صریحا اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی‌پذیرد، چون در این زمینه هیچ گونه هماهنگی با ما نشده بود.
همچنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از محکومین حوادث سال 88 گفت: سفر هیئت‌های پارلمانی خارجی به کشورمان و همچنین کلیه برنامه‌های آن‌ها در چارچوب دیپلماسی پارلمانی فی ما بین مجلس شورای اسلامی و پارلمان‌های کشور‌ها و مناطق و با نظر مجلس شورای اسلامی تنظیم می‌شود.

 


ما باید وابسته نباشیم
- همه ما کوشش کنیم
- همه ملت کوشش کنند
- هرکس در هر جا که هست کوشش کند و
کوشش این باشد که ما باید وابسته نباشیم.
آئین انقلاب اسلامی - ص 437

 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد لازم است نمایندگان مجلس توافقنامه ژنو را برای کمک به دولت مجدداً بررسی کنند تا در مذاکرات بعدی تیم مذاکره‌کننده گام‌های بهتری بردارد و مجلس در هفته آینده به این موضوع قطعاً ورود می‌کند.
حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه ایران، گفت: اقدام اخیر خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید نقض آشکار توافقنامه ژنو است و نشان‌دهنده این است که آن‌ها به گفته‌های خود پایبند نیستند، البته این موضوع را مقام معظم رهبری مکرراً در فرمایشات گذشته خود اعلام کردند و فرمودند که این‌ها قابل اعتماد نیستند.
وی با بیان اینکه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به ملت غرب و اروپا ثابت شد که سردمداران اروپایی هستند که دنبال جوسازی و جنگ‌افروزی و مسائل اختلافی هستند، تأکید کرد: با وجود اینکه خودشان پای توافقنامه را امضا کردند اما توافقنامه را به‌گونه‌ای نقض کردند.
موسوی لارگانی در گفت وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: لازم است نمایندگان مجلس توافقنامه ژنو را برای کمک به دولت مجدداً بررسی کنند تا در مذاکرات بعدی تیم مذاکره‌کننده گام‌های بهتری را بردارد. البته مجلس این هفته جلسه علنی نداشت اما در هفته آینده بر این موضوع قطعاً ورود می‌کند و در ارتباط با نحوه مذاکرات آینده و برنامه‌های تیم مذاکره‌کننده در راستای کمک به دولت و اینکه اگر در آینده قرار شد مذاکره‌ای باشد، شیوه برخورد ایرانیان و تیم مذاکره‌کننده را باید مجلس که عصاره ملت است چگونه سازماندهی کند، اظهار نظر خواهد کرد.

 


ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق که برای دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، با محمد جواد ظریف دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
جعفری در ابتدای این دیدار شهادت تعدادی از تکنیسین‌ها و کارگران ایرانی در اقدام تروریستی اخیر در عراق را به شدت محکوم کرد و این حادثه را به دولت، مردم ایران و ظریف تسلیت گفت.
وی خاطرنشان کرد: این‌گونه اقدامات غیرانسانی و تروریستی نه تنها نمی‌تواند تاثیری بر روند توسعه و تحکیم روابط همه جانبه بین دو کشور مسلمان و همسایه بگذارد، بلکه عزم و اراده دو کشور را برای تقویت این روند و همکاری در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت می‌کند.
رئیس ائتلاف ملی عراق همچنین با اشاره به برخی مسائل و چالش‌ها در عرصه سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور ابراز اطمینان کرد با همگرایی و انسجام کلیه احزاب و طیف‌های سیاسی عراق و اولویت قرار گرفتن منافع ملی و نیز استفاده از تجارب و حمایت‌های ایران به عنوان کشور همسایه و موثر در منطقه ، عراق می‌تواند این مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشته و مدیریت نماید.
جعفری همچنین با اشاره به نقش و نفوذ فزاینده ایران در عرصه تحولات منطقه ای و بین‌المللی به خصوص بعد از حصول توافق بین جمهوری اسلامی و گروه 1+5 ، خاطر نشان کرد : امروز هیچ کسی نمی تواند نقش ایران به عنوان کشوری مقتدر و فعال در عرصه تحولات منطقه و جهان و در روند حل و فصل مسائل و بحران‌های موجود را نادیده بگیرد.
ظریف نیز در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم و توسعه روابط با همسایگان و در راس آن کشور دوست و همسایه عراق ، بر نگاه و رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی در حمایت از وحدت، یکپارچگی و توسعه عراق و توسعه همه‌جانبه روابط با این کشور تأکید کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به خاطره خوب خود از نخستین سفر خارجی اش به عراق و دیدار با مقامات عالیرتبه سیاسی و مذهبی این کشور، بر نقش مهم و تاثیرگذار نخبگان سیاسی و مرجعیت در حفظ و تقویت وحدت و انسجام داخلی عراق تاکید و ابراز امیدواری کرد در سایه این همدلی و انسجام ملی شاهد تقویت روند توسعه و آبادانی و تثبیت ثبات و امنیت در عراق
باشیم.

 


عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر خارجه به صورت شفاهی با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موافق بود اما روحانی به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مخالفت کرده است.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت امور خارجه با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به صورت شفاهی اعلام موافقت کرده است.
وی به فارس گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه موافقت خود را با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بین ایران و 1+5 اعلام کرده بود اما مقرر شد این موضوع به تایید و موافقت حسن روحانی رئيس‌جمهور به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی برسد، که بعدا اعلام کردند آقای رئيس‌جمهور مخالفت کرد و دلایل آن را هم نگفتند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت باید در جریان روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 قرار گیرند و مجلس باید اطلاع کافی از روند مذاکرات داشته باشد، اما مشخص نیست که رئیس‌جمهور به چه دلیلی قبول نکرده که یکی از نمایندگان مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور داشته باشد و این موضوع باید به صورت شفاف اعلام شود.

 


عضو کمیسیون قضایی مجلس لایحه حقوق شهروندی را زائد و غیرضروری دانست و تصریح کرد: به دولت توصیه می‌کنیم به‌جای تدوین این لایحه قوانین موجود درباره حقوق شهروندی را اجرا کند.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین لایحه حقوق شهروندی در دولت، گفت: ما هیچ مشکل و خلأ قانونی در حوزه حقوق شهروندی نداریم و تنها مشکل، عدم اجرای قانون است که باید دولت به آن توجه کند.
وی با بیان اینکه درباره حقوق شهروندی قانون عادی و قانون اساسی موارد لازم را مورد تاکید قرار داده است، تاکید کرد: مقابله با آلودگی هوا، مقابله با وضعیت نامناسب بهداشتی و درمانی کشور، حل مشکلات معیشتی و تسهیل در تحصیل از مهمترین حقوقی است که مردم بر دولت دارند.
ابوترابی به فارس گفت: متاسفانه برخی تصور می‌کنند حقوق شهروندی تنها پیگیری وضعیت زندانیان و متخلفان است در حالی که اساسی‌ترین حقوق شهروندی که در قانون به آن اشاره شده است مورد توجه دولت نیست.
عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه مجلس با توجه به وجود قوانین کافی در حوزه حقوق شهروندی نیاز به تدوین لایحه حقوق شهروندی توسط دولت نمی‌بیند، تاکید کرد: لایحه حقوق شهروندی را زائد و غیرضروری می‌دانیم و به دولت توصیه می‌کنیم به جای تدوین این لایحه، قوانین موجود درباره حقوق شهروندی را اجرا کند.

 


شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» در گزارشی درباره روند برنامه هسته‌ای ایران و مواضع متناقض آمریکا در قبال توافق ژنو، سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان را سردرگم توصیف کرد.
شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه برخی از شرکت‌های ایرانی، تاکید کرد که ایرانی‌ها به راحتی از تحریم‌های اخیر آمریکا نگذشتند.
قبل از همه «علی لاریجانی» رئيس مجلس شورای اسلامی این اقدام آمریکا را مانع بزرگی بر سر روند مذاکرات تهران با غرب خواند و کشورهای اروپایی را نخستین زیانکار این سیاست‌های واشنگتن دانست.
این گزارش حاکی است که «جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، اقدام اخیر آمریکا را امری قابل پیش‌بینی دانست و تاکید کرد که تهران پاسخ مناسب را در وقت مناسب اتخاذ خواهد کرد. این در حالی است که «اسماعیل کوثری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پا را فراتر گذاشته و تهدید کرد که در صورت تداوم روند افزایش تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، تهران به مرحله قبل از توافق ژنو بازخواهد گشت.
روسیا الیوم مواضع عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان را این گونه تفسیر کرد که تهران در صورت تداوم افزایش تحریم‌های آمریکا، غنی‌سازی 20 درصد را از سر خواهد گرفت، تعداد سانتریفیوژها را افزایش خواهد داد و برنامه هسته‌ای خود را قوی‌تر خواهد کرد.
براساس این گزارش، اسماعیل کوثری تاکید کرد که همه گام‌های بعدی آنها براساس معاهده
«ان.پی.تی» خواهد بود.
به گزارش فارس این شبکه تلویزیونی روسیه درباره روند برنامه هسته‌ای ایران و مواضع متناقض آمریکا در قبال توافق ژنو، سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان را سردرگم توصیف کرد.

 


همایش بین‌المللی اسناد ایرانی و چهارمین همایش هفته پژوهش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سفرا، رايزنان فرهنگي و روساي آرشيو ملي و كتابخانه ملي 25 كشور جهان، دیروز در تهران برگزار شد.
دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش سخنرانی کرد و ضمن برشمردن اهمیت و آثار حفظ اسناد و در اختیار گذاردن آن به پژوهشگران گفت: تاریخ هر کشور مجموعه‌ای گرانسنگ از تلاش مردم آن کشور است و مستندسازی آن می‌تواند گنجینه‌ای عظیم از کردار و منش گذشتگان را فراهم آورد.
دکتر جنتی در ادامه با اشاره به اهمیت دسترس پذیری اسناد تصریح کرد: شایسته است با راه اندازی نهضت دیجیتال سازی اسناد، وضعیت سند در کشور به ترتیبی پیش رود که ان‌شاءالله همه آحاد مردم و به ویژه پژوهشگران به سند دسترسی داشته باشند و شاهد و ناظر میراث گذشتگان باشند. وی در ادامه بیان داشت: دیجیتال کردن منابع و به ویژه اسناد ملی می‌تواند باعث شناخته شدن بهتر فرهنگ و تاریخ کشور به دنیا شود و دستاورد‌ها و گذشته درخشان ما را به جهانیان بشناساند.
محمد رجبي رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي نیز در نخستين همايش بين‌المللي اسناد ايراني با اشاره به محوريت و مادر بودن سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: علاوه بر كتاب بايد تمامي آرشيوهاي كشور در اين مجموعه عظيم تجميع و گردآوري شود.
وی افزود: اسناد مختلفي به صورت اهدايي در مراكز آرشيوي وجود دارد، كه مي تواند بعد از اسكن شدن در اختيار كتابخانه ملي قرار گيرد كه انصافا در دوران مديريت دكتر صلاحي در اين حوزه كوشا بودند و تفاهم نامه‌اي نيز كتابخانه مجلس با كتابخانه ملي در اين زمينه به امضاء رسانده است.
دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در همایش اسناد ایرانی و چهارمین جشنواره هفته پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آینده نگری و تحول خواهی را از ارکان تفکر مدیریتی سازمان متبوع برشمرد.
وی با یادآوری این نکته که هنوز از سطح مطلوب فاصله داریم بیان داشت: باید به سطحی برسیم که مطالبات مقام معظم رهبری در آن لحاظ شده باشد. یعنی جایی که مانند گذشته پرافتخار خود حتی در روستا‌ها و محلات، کتابخانه‌های غنی وجود داشت و اکثر مردم اهل معرفت بودند.
مارتين تورس سفير مكزيك در ايران نیز با تشكر از سازمان اسناد و كتابخانه ملي در همكاري صميمانه و پيگیرانه براي برگزاري نمايشگاه مشترك سند، عكس و كتاب ايران و 5 كشور آمريكاي لاتين گفت: اين گونه فضا‌ها براي گفتگوهاي فرهنگي و نمايش گذاشتن هويت و فرهنگ وملت بسيار مثمر ثمر است.
وي به همكاري كشورهاي بوليوي، اكوادور، ونزوئلا و كوبا در برگزاري اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: متخصصان عرصه عكاسي و فرهنگ با تسهيل روابط ايران و آمريكاي لاتين مي توانند غني بودن فرهنگ و گوهرهاي فرهنگي كشور خود را به نمايش بگذارند.

 


مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه ناوشکن دماوند که دومین سری از ناوشکن‌های کلاس موج است تاکید کرد: این ناوشکن هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست.
امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان صنایع دریایی و مهمترین ماموریت این سازمان گفت: بحمدالله ایران درحوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، تندرو و اثرسطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناورهای سطحی در ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومی‌سازی کاملی رسیده‌ایم و در حوزه تولید ناوشکن‌های کلاس موج هم به توانمندی کاملی رسیده‌ایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.
وی تصریح کرد: ناوشکن دماوند که دومین سری از ناوشکن‌های کلاس موج است در وزارت دفاع ساخته شد که هم‌اکنون بامشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست اما ناوشکن دماوند قابلیت‌های به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگ‌های الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دارد و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفته‌تر شده است.
رستگاری در خصوص نگاه سازمان صنایع دریایی در ساخت شناورهای زیرسطحی گفت: در حوزه شناورهای زیرسطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات حیرت‌آوری انجام داده و با نگاهی مبتنی بر آینده‌پژوهی و رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح در حال تولید شناور و دیگر تجهیزات مورد نیاز در حوزه دریا است و در حلقه دفاعی و در زیر سطح در تناژها و تیپ‌های مختلف با کاربردهای گوناگون، روی زنجیره‌های مختلف کار می‌شود.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در تقابل دریایی فاکتورهای توان یگان‌های سطحی، زیرسطحی، سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه دارای اهمیت است که ایران در حوزه سطح یگان‌های نیروی دریایی سپاه از شناورهای تندرویی برخوردار است که غربی‌ها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل می‌کند.
وی افزود: ناو و ناوشکن‌های ایران امروز به موشک‌هایی مجهز است که ورای افق را هدف قرار می‌دهد و زیردریایی‌ها، مجهز به اژدرهای بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که می‌توانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرامنطقه‌ای صورت گرفته و فهمیده‌اند توان دفاع ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگان‌های فرا منطقه‌ای در منطقه ما حضور دارند که این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیروهای ایران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعی نیروهای دریایی است.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی گفت: با اینکه صنعت دریایی ایران صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیرنظامی شامل ده‌ها فروند انواع یدک‌کش‌ها، لندینکرافت‌ها و انواع باج‌ها و دوبه‌ها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای موسسه اقیانوس‌شناسی ایران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است که در آینده نزدیک این کشتی به آب انداخته می‌شود تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در اقیانوس‌ها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: سند روشن ما در حقوق بشر، قانون اساسی بسیار مترقی ماست که پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده، توسط اروپایی‌ها مطالعه شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیئت پارلمانی اروپا، با اشاره به فضایی که برای روابط بهتر کشورهای جهان با ایران پیش آمده، گفت: در عرف دیپلماتیک اوّلین شرط اخلاق سیاسی پایبندی به امضاء در توافقات است.
وی افزود: انتظار داریم غرب که سال‌ها ادعای بی‌اعتمادی می‌کرد، در 6 ماه مقرر، در عمل ثابت کند که می‌توان به حاکمان غربی، اعتماد کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحریم‌های اخیر آمریکا را نتیجه نفوذ و فشار لابی صهیونیسم دانست و گفت: انتظار دنیا از دولت اوباما عمل به موافقت‌نامه‌ها بود و امیدوارند آمریکا و دیگران این خلف وعده سیاسی را، تکرار نکنند.
وی اتحادیه و پارلمان اروپا را محملی برای گسترش دمکراسی واقعی در غرب و تعمیق روابط کشورهای غربی با ایران دانست و تأکید کرد: فضای همکاری، فرصتی برای غرب ایجاد کرد تا زبان زور را برای مذاکره کنار بگذارند و دوستانه با هم بحث و گفت‌وگو کنند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای هیئت پارلمانی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: سند روشن ما در حقوق بشر، قانون اساسی بسیار مترقی ماست که پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده، توسط اروپایی‌ها مطالعه شود.
به‌ گزارش فارس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با متضاد خواندن گفتار و رفتار حقوق بشری غربی‌ها، گفت: داشتن پایگاه یک گروه تروریستی در پارلمان اروپا که دستشان به خون مردم و مسئولان ایران اسلامی آلوده است، چه توجیهی برای دفاع از حقوق بشر دارد؟
وی درخصوص اوضاع سوریه که سؤال یکی دیگر از اعضای هیئت بود، گفت: حتّی قبل از درگیری‌ها، موضع ما این بود که مذاکره، تنها راه برای حل مسائل سوریه است تا مردم براساس رأی اکثریت برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
هاشمی رفسنجانی در خصوص افزایش مواد مخدر در افغانستان نیز گفت: افزایش چندین برابری کشت مواد مخدر در افغانستان محصول بی‌تدبیری اشغالگران است و اگر مبارزه ایران با کاروان‌های قاچاق نبود، اروپا به مراتب بیشتر از الان آلوده می‌شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح بعضی از اظهارنظرهای مسئولان غربی در خصوص مواد مخدر، گفت: یکی از مسئولین انگلیسی می‌گفت در پاسخ به شترهای حامل مواد مخدر، ما مواد مخدر صنعتی را با هواپیما به کشورها می‌رسانیم که اعترافی بسیار زشت و عذری بدتر از گناه است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10