(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

     
مراسم اربعين حسيني بزرگترين تجمع مسالمت‌آميز تاريخ است
پس از چهار سال تلاش انتقال ضريح حرم امامين عسكريين تا پايان سال
توضيحات رئيس سازمان حج و زيارت درباره خريد و فروش فيش عمره
از سوی اداره كل عتبات سازمان حج اعلام شد
آمار نهايي زائران ايراني عتبات عالیات
در جلسه علنی دیروز مطرح شد
غنی‌سازی 60 درصد ؛ پیشنهاد 100 نماینده مجلس
درمکتب امام
خارج از دستور
اهمیت و ضرورت همکاری‌های اجتماعي(2)
همکاري اجتماعي بزرگترين وظيفه شرعي
دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران پایان یافت
واکنش رویترز به تکذیبیه‌های مرتبط با یادداشت رئیس جمهور
حداد عادل: حامیان فتنه از یادآوری حماسه ۹ دی خوششان نمی‌آید
   


مراسم اربعين حسيني در ماه جاري در فهرست بزرگترين تجمعات مسالمت‌آميز تاريخي مردم در يك مكان و براي يك واقعه به شمار مي‌رود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، دانشنامه اينترنتي ويكي پديا، مراسم زيارت اربعين حسيني در كربلاي معلي را بزرگترين تجمع مسالمت‌آميز تاريخي مردم در يك مكان و براي يك واقعه قلمداد كرده است.
در اين دانشنامه اينترنتي آمده است: فقط تجمعاتي را كه بيش از يك ميليون نفر در آن شركت كنند، ثبت مي‌كند و بر اين اساس، مراسم اربعين امام حسين‌(ع) در كربلاي معلي، در رديف بيش از ۱۰ ميليون نفر، چهار بار در صدر اين دايره المعارف بوده است كه در دسامبر سال جاري ميلادي با رسيدن به ۲۰ ميليون نفر در يك مراسم به اوج خود رسيده است. در سال ۲۰۱۲، تعداد زائران شركت كننده در مراسم اربعين حسيني در كربلاي معلي به ۱۵ تا ۱۸ ميليون نفر و در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۵ ميليون نفر رسيده بود.
در مراسم اربعين سال ۲۰۱۰، تعداد زائران اربعين حسيني به ۱۰ تا ۱۴ ميليون نفر رسيد و در سال ۲۰۰۹ ميلادي نيز بين ۱۰ تا ۱۴ ميليون نفر بود. از سوي ديگر مسئولان عراقي، تعداد مواكب و هيات‌هاي حسيني شركت كننده در مراسم اربعين امسال را ۲۳ هزار و ۵۰۰ موكب اعلام كرده اند.
همچنین ۸۵ موسسه رسانه‌اي و ۴۷۰ خبرنگار از ۱۴ كشور مراسم اربعين حسيني امسال را پوشش دادند.

 


رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات از اتمام عمليات ساخت ضريح جديد حرم مطهر امامين عسكريين‌(ع) خبر داد و گفت: در صورت مساعد بودن شرايط امنيتي و سياسي سامرا، ضريح تا پايان امسال به عراق منتقل مي‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، «حسن پلارك» در گفت و گو با خبرنگاران با بيان اينكه كارگاه ساخت ضريح جديد امامين عسكريين‌(ع) در استان قم قرار دارد، افزود: هم اكنون در حال نصب آزمايشي ضريح و برطرف كردن ايرادات احتمالي آن هستيم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با يادآوري اينكه عمليات ساخت ضريح مطهر امامين عسكریين‌(ع) از سال ۸۹ آغاز شده است، اضافه كرد: ساخت ضريح با اشراف حجت‌الاسلام ‌والمسلمين سيد جواد شهرستاني نماينده آيت‌الله سيد علي سيستاني در ايران انجام مي‌شود و تمام هزينه ساخت ضريح بر عهده دفتر آيت‌الله‌سيستاني است.
پلارك درباره شكل و ابعاد ضريح جديد حرم مطهر امامين عسكريين‌(ع) نيز گفت: در ضريح جديد چوب ساج برمه به كار رفته كه استحكام آن طبق آزمايش‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات ادامه داد: در اين ضريح ۱۱ تن چوب، چهار تن و نيم نقره خالص و ۶۰ تا ۷۰ كيلوگرم طلا استفاده شده است.
گفتنی است گنبد، گلدسته و ضريح امامين عسكريين‌(ع) در ۲۳ خرداد ماه سال ۱۳۸۶ از سوي تروريست‌هاي تكفيري وابسته به برخي كشورهاي عربي در شهر سامرا در ۱۲۵ كيلومتري شمال بغداد پايتخت عراق با استفاده از ۲۰۰ كيلوگرم مواد منفجره به كلي تخريب شد.
به دنبال اين اقدام تروريستي، علما و مراجع حوزه‌هاي مختلف، شخصيت‌هاي سياسي و اقشار گوناگون مردم با برگزاري مراسم عزا اين اقدام تروريستي را محكوم كرده و در برخي كشورها از جمله ايران عزاي عمومي نيز اعلام شد.
حرم عسکريين مرقد امام علي نقي‌(ع) امام دهم و امام حسن عسكري امام يازدهم شيعيان‌(ع) است.
مراقد نرگس خاتون مادر امام مهدي (عج) و حكيمه خاتون دختر امام محمد تقي‌(ع) امام نهم نيز در حرم مزبور قرار دارد.
سرداب غيبت امام عصر (عج) نيز در ضلع غربي حرم سامرا واقع است.
بازسازي حرمين عسكريين به دنبال اقدام تروريستي مزبور با خريد برخي از منازل اطراف آن براي توسعه طرح جديد حرم آغاز شد و در اين طرح شبستاني بزرگي نيز براي برگزاري مراسم در اطراف حرم در نظر گرفته شده است.

 


رئيس سازمان حج و زيارت بيان داشت: ۲۲ بهمن دور دوم فراخوان عمره را اعلام خواهيم كرد و اصلا نيازي نيست كه زائران فيش عمره خريداري كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، رئيس سازمان حج و زيارت در گفتگويي اعلام کرد: آخرين آمار نقل و انتقالات فيش‌هاي عمره ۹۰۰ فيش است كه مربوط به عمره ۹۲ مي‌باشد كه اين نسبت به ۴۰۰ هزار زائر ۲ درصد را در بر مي‌گيرد. وي افزود: زائراني كه قصد فروش و انتقال فيش عمره را دارند مي‌توانند به دفاتر كارگزاران كه سازمان حج معرفي كرده مراجعه و نسبت به فروش يا انتقال فيش اقدام كنند.
سعيد اوحدي اضافه كرد: البته ما براي ظرفيت عمره مشكلي نداريم، در بعضي از استان‌ها مانند تهران، اصفهان و فارس هنوز ظرفيت‌هاي خالي براي ثبت نام زائران داريم.
وي خاطرنشان كرد: ۲۲ بهمن دور دوم فراخوان عمره را اعلام خواهيم كرد و اصلا نيازي نيست كه زائران فيش عمره خريداري كنند.
رئیس سازمان حج و زيارت ادامه داد: دور دوم ثبت نام ما بهمن ماه است تا الان نيز ۶ هزار و ۵۰۰ زائر اعزام شدند كه از اين تعداد ۸۰۰ نفر زائر وارد مكه شدند و ۵ هزار و ۲۰۰ نفر نيز در مدينه هستند.
وي يادآور شد: تا پايان اين هفته هم براي صدور ويزا مشكلي نداشتيم و تعامل بسيار خوبي با كنسولگري عربستان در مشهد و تهران داشتيم.
رئيس سازمان حج و زيارت در پايان گفت: پروازهاي عمره امسال به درستي انجام شده و فقط يك مورد تاخير ۷ ساعته در پرواز شركت سعودي داشتيم كه اخطار داديم در صورتي كه اين روند ادامه پيدا كند حتما طلب خسارت براي زائران از شركت سعودي خواهيم داشت.

 


سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زيارت تعداد زائران ايراني كه در ايام اربعين به كربلاي معلي مشرف شده‌اند را ۴۸۰ هزار نفر اعلام كرد و آمار اعلامي مسئولان عراقي را صحيح ندانست.
محسن نظافتي، سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج روند بازگشت زائران ايراني به كشور را مثبت ارزيابي كرد و متذكر شد: تاكنون حجم اصلي زائران به كشور باز نگشته‌اند و طی چند روز آینده با سيل عظيمي از زائراني كه براي زيارت اربعين راهي كربلاي معلي شده‌اند مواجه خواهيم شد.
سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زيارت در ادامه از همكاري فرمانداري‌ها، استانداري‌ها، ستاد راهيان نور و همچنين بسيج شهرداري تهران در فراهم كردن امكانات لازم براي بازگشت زائران تشكر كرد و با بيان اينكه بخش‌هاي خصوصي نيز وارد عمل شده و زائران را از پايانه‌‌ها به نقاط اصلي شهرهاي مرزي انتقال مي‌دهند، اظهار داشت: تا دیروز مشكلي در انتقال زائران از مرز‌ها به نقاط اصلي شهر پيش نبوده است.
نظافتي با اشاره به اينكه طرف عراقي آمارهاي زائران ايراني را يكبار يك و نيم ميليون نفر و در جاي ديگر ۷۰۰ هزار نفر اعلام كرده بود كه اين آمار صحت نداشت، ابراز داشت: در ايام اربعين ۴۸۰ هزار زائر از مرزهاي زميني و هوايي عازم عراق شدند اما تا دو روز مانده به اربعين ۶۰ هزار نفر به كشور بازگشته بودند.
سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه براساس فتواي حضرت آيت‌الله سيستاني هر زائري كه در ايام اربعين در كربلا باشد، زيارت اربعين را درك كرده است، يادآور شد: آمار ارائه شده ،براساس اداره گذرنامه مرز‌ها و تعداد خروجي‌‌ها به ثبت رسيده و كاملا صحيح است.

 


طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم به میزان حداقل 60 درصد جهت تامین نیازهای صلح‌آمیز داخلی با 100 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.
در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح انتقال پایتخت به صورت دو شوری در مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان می‌توانند در این فرصت پیشنهادات خود را در خصوص این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارایه دهند.

طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها
پس از آنکه کلیات طرح انتقال پایتخت روز سه شنبه به تصویب رسید، طبق روال عادی باید روز چهارشنبه بررسی جزئیات این لایحه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می‌گرفت اما به دلیل ایراداتی که به این طرح مخصوصاً بار مالی آن برای دولت وارد بود برای بررسی بیشتر طرح به کمیسیون شوراها فرستاده شد.
در ادامه نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود گزارش کمیسیون انرژی به مجلس در ارتباط با طرح حمایت از صنعت برق کشور را در دستور‌کار خود قرار دادند و آن را بررسی کردند.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در جریان بررسی کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور و در مخالفت با کلیات آن، این طرح را بسیار خطرناک خواند و گفت: اگر دولت می‌خواست خودش لایحه ارائه می‌داد اما ارائه نکرد و این سوال است که چرا دولت در این زمینه پیش‌قدم نشده است و اگر دولت چنین طرحی را لازم می‌دانست خودش ارائه می‌کرد.
نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: این طرح دولت را مکلف می‌کند که برای سال ۸۸ به افرادی خاص و از بیت‌المال پول پرداخت کند و دخیل کردن بخش خصوصی در این بحث آن هم برای سال‌های قبل یعنی دادن میلیون‌ها پول به افراد خاص و بنده خواهش می‌کنم به این طرح‌ها که برای افراد خاصی نوشته شده رای ندهید.
در ادامه حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: کمتر کارشناسی است که نگران خاموشی‌ها در سال ۹۳ و ۹۴ نباشد و نامه‌هایی نیز به لاریجانی نوشته شده که وی این نامه‌ها را به کمیسیون انرژی ارجاع داده است و اعضای کمیسیون انرژی در جلسه‌ای با لاریجانی وضعیت صنعت برق را تشریح کردیم. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تاکنون دو بار نسبت به وضعیت صنعت برق هشدار داده و کارشناسان و گروه‌های مختلف نیز نسبت به این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند و این طرح اتمام حجتی است تا ما به وظیفه خود عمل کرده باشیم.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لاهیجان نیز در مخالفت با کلیات این طرح گفت: دلیل مخالفت بنده با این طرح مخالفت خود دولت است و ما قصد داریم قانونی را وضع کنیم که دولت باید آن را اجرا کند اما خودش مخالف است پس اجازه بدهیم اگر دولت مشکلی دارد خودش آن را به صورت لایحه ارائه کند و با تصویب طرحی آن را به دولت تحمیل نکنیم.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه همه کارشناسان وزارت نیرو با این طرح موافق هستند، تصریح کرد: دولت قبل از طریق لایحه بودجه‌ها اهداف خود را پیش می‌برد و دولت جدید هم که مدت کمی است روی کار آمده و فرصت نکرده به این مشکلات بپردازد؛ اینکه دولت لایحه‌ای برای حمایت از صنعت برق ارائه نکرده، تکلیف را از گردن ما ساقط نمی‌کند.
وی با بیان اینکه برقی کردن چاه‌های آب کشاورزان برای ما یک تکلیف است، گفت: برقی کردن چاه‌ها نیاز به تولید برق دارد و با این طرح باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.

تصویب کلیات طرح حمایت از صنعت برق
پس از سخنان موافقان و مخالفان نمایندگان با 118 رای موافق، 77 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.
این طرح سپس با نظر هیئت رئیسه مجلس برای رفع مشکلات به کمیسیون مربوطه ارجاع شد تا اشکالات آن برطرف شود و بدین ترتیب طرح حمایت از صنعت برق کشور دو شوری شد.

طبیب‌زاده: در ازای هیچ همه اطلاعات پایه کشور را تحویل دادیم
در جلسه روز چهارشنبه مجلس زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در نطق میان دستور گفت: هر چند نزدیک بودن به ایام 9 دی ضرورت پرداختن به این حادثه مهم تاریخی را بیشتر می‌کند اما به دلیل اهمیت توافقنامه ژنو، شفاف سازی آن را وظیفه شرعی و قانونی خود می‌دانم.
وی افزود: در این توافقنامه چه دادیم و چه گرفتیم، اما در اختیار گذاشتن کامل کلیه اطلاعات پایه در مرحله نخست مذاکرات در اختیار آمریکا و طبعا رژیم صهیونیستی، چنانچه به هر دلیلی مذاکرات در مرحله بعد تداوم نیابد در ازای تقریبا هیچ، همه اطلاعات پایه کشور را تحویل داده ایم.
طبیب‌زاده با اشاره به محدودسازی سطح غنی‌سازی به زیر 5 درصد و حجم آن بر اساس نیاز داخلی ادامه داد: توافق طرفین خلاف حاکمیت ملی و معاهده ان‌پی‌تی است؛ با قطع کامل غنی‌سازی 20 درصد و اختصاص بخشی از آن برای تامین سوخت 4 سال آینده رآکتور تحقیقاتی تهران و تبدیل مابقی آن پس از سپری شدن این زمان راه رفته علمی بی‌اثر است و دستان ما در برابر آنان برای دریافت سوخت 20 درصد دوباره دراز خواهد شد.
نماینده مردم تهران افزود: سؤال من این است که در مرحله اول مذاکرات درباره سطح و حجم هر آنچه قابل معامله بود از سوی ایران روی میز گذاشته شده و جلو جلو پیش فروش شد، برای مراحل بعدی مذاکرات و علت اصلی مذاکرات یعنی حذف کامل تحریم‌ها چه چیزی برای گذاشتن روی میز ما وجود دارد.

طرح مشاوره اساتید دانشگاه به نمایندگان مجلس
در ادامه جلسه روز چهارشنبه مجلس بررسی دو فوریت استفساریه تبصره ماده 76 قانون آئین‌نامه داخلی در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت. یک فوریت این استفساریه به تصویب رسید.
محمدرضا پورابراهیمی به عنوان طراح اصلی این طرح در دفاع از آن گفت: بر اساس این ماده از آئین‌نامه نمایندگان می‌توانند پنج نفر را از دولت به دفاترشان مامور کنند.
نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: هدف مجلس از این ماده از آئین نامه این بود که نمایندگان بتوانند از متخصصان اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان به عنوان هسته مشاوره در کنار خود استفاده کنند.
در پایان نمایندگان با 113 رأی موافق، 57 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند، اما یک فوریت این طرح با 119 رأی موافق، 28 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد
روزگذشته سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس اعلام کرد: طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم به میزان حداقل 60 درصد جهت تامین نیازهای صلح‌آمیز داخلی با 100 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.
وی در بیان جزئیاتی از این طرح گفت: در صورت تصویب این طرح، پس از تشدید تحریم‌ها، وضع تحریم‌های جدید، تعرض به حقوق هسته‌ای کشورمان و نادیده گرفتن حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط اعضای 1+5، دولت ملزم می‌شود که زیرساخت‌های هسته‌ای فردو و نطنز را تکمیل کند.
عضو کمیسیون انرژی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، افزود: طبق این طرح، در صورت تشدید تحریم‌ها و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، دولت الزام پیدا می‌کند رآکتور آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند و همچنین برای تامین سوخت مورد نیاز پیشرانه‌های شناورهای دریایی برای زیردریایی‌ها غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد برساند.
موسوی‌نژاد افزود: این طرح به‌نوعی مقابله به مثل با کنگره آمریکا در جهت تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است و ما می‌خواهیم بگوییم همواره از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان حمایت می‌کنیم. در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس گفت: هفته آینده یکشنبه و دوشنبه جلسه علنی داریم، چون سه‌شنبه تعطیل رسمی است و بر اساس جدول زمانبندی آخرین فرصت برای جمع‌بندی پیشنهادات کمیسیون‌ها در لایحه بودجه است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: بر این اساس چهارشنبه جلسه علنی برگزار نمی‌شود تا کمیسیون‌هایی که نتوانستند پیشنهاداتشان را در لایحه بودجه جمع بندی کنند، کار خود را انجام دهند.

 


جمهوری اسلامی، مجری احکام اسلام است
ماهیت حکومت جمهوری اسلامی این است که:
- با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است،
- با اتکاء به آراء عمومی ملت،
- حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام می‌باشد.

صحیفه نور- ج 3 - ص 105

 


پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی بودجه سازمان انرژی اتمی
عضو کمیسیون صنایع و معادن از تدوین پیشنهاد ۱۶ نماینده مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی بودجه سازمان انرژی اتمی در سال آینده خبر داد.
مهرداد بذرپاش عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام این خبر افزود: این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه شده که امیدوارم با تصویب در کمیسیون تلفیق و صحن علنی کمک به سزایی در این بخش صورت گیرد.
وی افزود: البته نیاز است در شرایط کنونی که دشمنان قسم‌خورده این کشور درصددند تا صنعت راهبردی هسته‌ای کشور را از بین ببرند، نیاز است بیش از پیش از این صنعت حمایت شود که تهیه چنین پیشنهادی با این هدف انجام شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تسنیم خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط بین‌المللی و ضرورت حمایت از دستاوردهای صنعت هسته‌ای و توسعه زیرساخت‌‌ها باید بودجه سازمان انرژی هسته‌ای را ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.

گزارش تخلفات هدفمندی یارانه‌‌ها در کمیسیون اصل 90
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از بررسی گزارش تخلفات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که از سوی رئیس مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به این کمیسیون ارجاع شده، خبر داد.
محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس اظهار داشت: گزارشی از تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها از سال 89 تا پایان سال 90 به کمیسیون اصل نود از سوی ریاست مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ارجاع شده است.
وی در گفت وگو با مهر ادامه داد: این گزارش در کمیسیون در حال بررسی است و اگر نیاز به رسیدگی قضایی داشته باشد به قوه قضائیه ارسال می‌شود و اگر نیاز به اطلاع رسانی عمومی داشته باشد در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

 


گاهي براي انجام تکاليف به صورت فردي اقدام مي‌شود. يک نفر به تنهايي خدمتي را براي دين انجام مي‌دهد: کتابي مي‌نويسد، شعري مي‌گويد و يا برنامه‌اي اجرا مي‌کند. البته اگر هيچ کار ديگري از شخص ساخته نباشد، بايد همين کار را کرد،‌ ولي اگر راه ديگري وجود داشته باشد که آثارش بيشتر، گسترده‌تر و عميق‌تر باشد نبايد آن را فروگذاريم، زيرا کارهاي شخصي و فردي يا نيمه فردي هيچ‌وقت وظيفه سنگين کار اجتماعي را از دوش ما برنمي‌دارد. اگر اين مقدمات را کنار هم بگذاريم به اين نتيجه مي‌رسيم که امروز، بزرگترين وظيفه ما پس از شناختن و عمل کردن به احکام فردي اسلام، تلاش براي حفظ اسلام و ميراث اسلامي، انتقال آن به نسل آينده و محافظت از آن در برابر آسيب‌ها و آفت‌هايي است که احتمال دارد به اين ميراث گرانبها وارد شود. چنان نيست که اگر بنده بنشينم و در خانه کتاب بنويسم يا يک کار فردي ديگري انجام دهم، بتوانم بگويم من تکليف خود را انجام دادم و ديگر وظيفه‌اي ندارم. مسائل اجتماعي را بايد در قالب پروژه‌هاي اجتماعي انجام داد، حتي امر به معروف و نهي از منکر را. اين‌گونه نيست که اگر من کسي را ديدم که موهايش از زير چادرش بيرون است و به او تذکر دادم، بگويم امر به معروف کردم. امر به معروف به اين است که سعي کنم در جامعه گناه واقع نشود و جلوي فساد گرفته شود. اين ممکن است مقدماتي داشته باشد که ده‌ سال زحمت بخواهد تا گروهي فراهم و برنامه‌اي تنظيم شود تا يک گناه از جامعه حذف شود. گرچه تذکر براي امر به معروف واجب است، ولي امر ‌به ‌معروف فقط يک کار فردي نيست که من بگويم خانم موهايت را بپوشان! آيا مي‌‌پنداريم که امر به معروف همين است؟ بايد ديد اين کار را در شکل اجتماعي‌اش چگونه مي‌شود انجام داد تا اثرش بيشتر باشد. بايد مقدمات اين کار فراهم و برايش برنامه‌ريزي شود و همکاراني جذب شوند تا اين کار بهتر پيش برود.

بزرگترين وظيفه شرعي
حاصل اينکه بزرگترين وظيفه شرعي ما آن است که با هم همکاري کنيم تا اسلام را حفظ کنيم و آن را به نسل آينده انتقال دهيم و اگر بدعت‌هايي پيدا شده، حذف کنيم، کمبودها را جبران کنيم و اسلام ناب را در شکل حقيقي خود به نسل آينده و نه تنها در چارچوب اين کشور بلکه در کل جهان هر اندازه بتوانيم، منتقل کنيم. ابزار اين کار براي اجرا در يک پهنه گسترده، به همکاري اجتماعي نياز دارد: (تعاونوا علي البر و التقوي). تعاون شرط لازم براي انجام اين تکليف است و تا همکاري نباشد و کساني دست به دست هم ندهند اين تکليف به صورت اجتماعي تحقق پيدا نخواهد کرد. اما بايد به واقعيتي توجه داشت: تجربه نشان داده است وقتي با کساني که همگروه و همفکر هستيم کار مي‌کنيم، به تدريج اختلاف‌نظرهايي ظهور مي‌کند. اين اختلاف سليقه‌ها، فکرها، تشخيص‌ها و برداشت‌ها، پايه همکاري را سست مي‌کند.

پيش‌شرط فعاليت‌هاي اجتماعي
انسان در ابتدا کساني را شناسایي مي‌کند که همفکر خودش هستند، انگيزه پاک دارند، نيت خالص، شناخت درست، فهم صحيح و بينش درست اجتماعي دارند و فکر مي‌کند با اينها صددرصد هماهنگ است، اما وقتي وارد کار مي‌شود، آرام آرام اختلاف‌نظرها ظهور پيدا مي‌کند. چندي که مي‌گذرد آدم شک مي‌‌کند که ما موارد اختلافمان بيشتر است يا موارد اتفاقمان؟! براي نمونه‌ در مناظره‌هاي انتخاباتي ملاحظه شد کساني‌که فکر مي‌کرديم اينها در افکار سياسي‌ و برنامه‌هايشان بيشتر به هم نزديک هستند، بيشتر به جان هم افتادند و اختلاف‌نظرهايشان با ديگراني که فکر مي‌کرديم نقطه مقابل هم هستند بيشتر بود. چه بسا ما نيز ده‌ها سال با کساني محبت و انس داشتيم، وقتي پاي کار مي‌آييم و به ميدان عمل نزديک مي‌شويم، اختلاف سليقه‌ها پيدا مي‌شود و از هم فاصله مي‌گيريم. به راستي در رويارويي با اين آفت بزرگي که براي همکاري اجتماعي و کارهاي مشارکتي وجود دارد، چه بايد کرد؟ اين مسأله مخصوص اسلام، تشيع و انقلاب نيست و هرکس در هر ‌جاي دنيا براساس نظام ارزشي خود چيزهايي را خوب و چيزهايي را بد مي‌داند. کمونيست‌ها نيز همين گونه‌اند و چون مي‌خواهند نظام کمونيستي‌ را ترويج کنند، همکاران خودشان را پيدا مي‌کنند و بعد از چندي اختلافاتي ميان آنان بروز مي‌کند. ليبرال‌ها هم همين‌طورند. بالاخره بشر با توجه به اين واقعيت‌ها راه‌هايي را انديشيده است که هم بتواند کار اجتماعي کند و هم درگير اين اختلافات فردي و سليقه‌اي نشود. يکي ‌از آن راه‌ها تشکيل حزب است. البته درباره اينکه حزب چه اندازه ضرورت دارد و با اسلام چه اندازه موافق است مسايلي مطرح است

حزب؛ درد يا درمان!
به هر حال، کساني راه انجام فعاليت‌هاي اجتماعي را تشکيل حزب دانسته‌اند؛ کساني اظهار تأسف کرده‌اند که ما حزب واقعي نداريم و کسان ديگري درصدد دفاع برآمده‌اند و گفته‌اند ما حزب پنجاه ساله داريم و همه شئون حزبي در ما هست. در حقيقت حزب به مفهوم سياسي در ادبيات سياسي مفهومي وارداتي است؛ البته کلمه حزب در قرآن وجود دارد: حزب‌الله‌ و حزب‌الشيطان، اما به اين مفهوم سياسي نيست. اينکه واقعا تشکيل حزب براي رفع اختلافات و براي حل مسائل اجتماعي درمان مناسبي است و يا خود مي‌تواند دردي بر دردها بيفزايد، از نظر علمي و نظري احتياج به بحث و تحقيق دارد. مي‌دانيم که اين مشکل، اختلافات را حل نمي‌کند، زيرا مي‌گويند اگر حزب واحدي باشد ديکتاتوري مي‌شود. اگر بخواهند ديکتاتوري نباشد، ظلم نشود و حقوق ديگران تضييع نشود، بايد احزاب متعددي داشته و پلوراليست باشيم تا اينها با هم رقابت کنند. بايد ميان حزب‌هاي متعدد رقابت باشد. اين بدان معناست که بايد اختلافات را دامن بزنيم، تقويت کنيم و چند گروه را مقابل هم قرار بدهيم تا رقابت حاصل شود. نتيجه‌اش نيز همان مي‌شود که در کشورهاي اروپايي شاهد آن هستيم.

چکيده بيانات آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته( در جلسه شوراي مرکزي جبهه پايداري / 11/6/1392
 زلال بصیرت دهه آخر صفر روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


هشتمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران و استانداری تهران روز چهارشنبه در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران پایان یافت.
در ابتدای هشتمین جلسه دادگاه قاضی محمدرضا محمدی کشکولی گفت: در این جلسه به استماع آخرین دفاعیات معاونین اداری مالی و عمرانی سابق استانداری تهران می‌پردازیم.
در ادامه رئیس دادگاه با تفهیم اتهام دوباره به «ی – د» معاون سابق عمرانی استانداری تهران از وی خواست آخرین دفاعیات خود را بیان کند .«ی.د» پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: همانطور که از اول گفتم من هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم و بر اساس اظهارات کذب برخی افراد گرفتار شده ام.
رئیس دادگاه سپس با تفهیم اتهام به ال- م معاون سابق استاندار تهران از او خواست برای آخرین بار به دفاع در برابر اتهام مشارکت در تصرف غیر مجاز در 30 درصد عوارض دریافتی از افاغنه به میزان 59 میلیارد ریال، تصرف غیر مجاز در اموال دولتی به میزان 19 میلیارد ریال و همچنین اختلاس به میزان 15 میلیارد ریال بپردازد. متهم نیز پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: من 32 سال در وزارت کشور فعالیت داشتم و کار خود را از فرمانداری آغاز کردم. آقای رحمانی فضلی وزیر فعلی کشور متوجه شده‌اند که در وزارت کشور حلقه مفقوده‌ای به نام خارج از شمول وجود دارد و درجهت رفع آن اقدام کرده است. من با پولهایی که از استانداری هزینه کرده ام آسیب‌های اجتماعی و امنیتی را اداره می‌کردم.
متهم ادامه آخرین دفاع خود را به وکیلش واگذار کرد که وکیل او پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: موضوع اتهامی موکلم پیش از این تحت چند عنوان رسیدگی شده است. بسیاری از این عناوین در دیوان محاسبات رسیدگی شده و احکام مربوط به آن صادر شده است. نمی‌شود یک موضوع در دیوان محاسبات و دادگاه رسیدگی شده و بعد دوباره در دادگاه کیفری به آن رسیدگی کرد.
رئیس دادگاه سپس از ح - ح که متهم به اختلاس به میزان 383 میلیون تومان پولشویی به همین میزان و تحصیل مال نامشروع به میزان 76 میلیون تومان می‌باشد خواست آخرین دفاعیات خود را مطرح کند متهم نیز پس از قرار گرفتن در جایگاه با رد اتهاماتش گفت من 27 ماه در بازداشت به سر می‌بردم. متهمان ردیف اول و دوم این پرونده که حکمشان در دیوان عالی کشور تایید شده است مرا وارد بازی خود کرده و از موضوع اختلاس بی اطلاع بودم. رئیس دادگاه پس از آخرین دفاعیات این متهم گفت: طی 8 جلسه به اتهامات 28 نفر از متهمان رسیدگی شد که یکی از متهمان به نام ا- ب در جلسات دادگاه حاضر نشد و رای او به صورت غیابی صادر خواهد شد. به اتهام تعداد دیگری از متهمان نیز در شعبه 76 دادگاه کیفری رسیدگی خواهد شد. وی ادامه داد: ظرف مدت قانونی حکم پرونده صادر خواهد شد.

 


رویترز با انتشار مجدد یادداشت منتسب به رئیس جمهور کشورمان مدعی شد این مطلب برای پروژه سندیکا نگاشته شده و با تأیید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در انتشارات تابعه شامل روزنامه آلمانی منتشر شده است.
در روزهای اخیر انتشار مطالبی منتسب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در برخی جراید خارجی بالاخص روزنامه زودویچه سایتونگ آلمان با واکنش‌های مقامات و نهادهای رسمی کشورمان مواجه شد.
محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در خصوص انتساب یادداشتی به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در این نشریه آلمانی، اظهار داشت: «فارغ از محتوای مطلب، رئیس جمهور هیچ گونه یادداشتی در اختیار نشریه آلمانی مذکور قرار نداده و انتساب این یادداشت به رئیس جمهوری اسلامی ایران کذب است.»
از طرف دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نیز نوشت: «در پی انتشار برخی اخبار، مطالب و اقوال نادرست و انتساب آن به رئیس جمهور در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در روزهای اخیر، دفتر ایشان با صدور اطلاعیه‌ای مطالب غیرمستند را فاقد اعتبار دانست.»
در این میان خبرگزاری رویترز که منبع اصلی خبرگزاری‌های داخلی در انتشار یادداشت منتسب به رئیس جمهور بود با انجام برخی اصلاحات مطلب خود را بازنشر کرد.
در پاراگراف سوم متن منتشر شده چنین نوشته شده است: «وی ]حسن روحانی[ این اظهارات را در مقاله‌ای آماده شده برای «پروژه سندیکا» [Project Syndicate] بیان کرده است که با تأیید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در میان اعضای عضو، شامل روزنامه آلمانی زودویچه سایتونگ منتشر شده است.»
به گزارش تسنیم، شایان ذکر است که «پروژه سندیکا» بزرگترین اتحادیه صنفی جهان با محوریت دیدگاه‌ها است که عقاید و آرای متخصصین، فعالین، برندگان نوبل، دولتمردان، اقتصاددانان،‌ متفکرین سیاسی، رهبران تجاری و دانشگاهیان را بین بیش از 500 عضو ناشر در 150 کشور جهان پخش می‌کند. این سازمان در سال 2012 به عنوان یکی از پنج سازمان خبری بزرگ جهان معرفی شد.
گفتنی است در اظهارات منتسب به روحانی که در زودویچه سایتونگ منتشر شده،‌ چنین نگاشته شده بود: «ما می‌خواهیم روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی را براساس احترام متقابل بهبود بخشیم.»
وی در ادامه افزوده بود: «ما سعی داریم از سنگینی بیشتر بر روابط بین ایران و آمریکا اجتناب ورزیده و نیز تنش‌هایی را که به ارث برده‌ایم از بین ببریم.»

 


رئیس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با بیان اینکه ۹ دی یک واکنش ملی در برابر فتنه بود، تاکید کرد: طرفداران فتنه طبیعی است که از بزرگداشت ۹ دی و یادآوری آن خوششان نمی‌آید.
غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران درباره دیدار خود با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: دیدار بنده با آقای لاریجانی طی دو سه هفته اخیر نبوده و مذاکرات بنده با آقای لاریجانی امری کاملا طبیعی است که در قالب ارتباط دو فراکسیون است اما در دو سه هفته اخیر دیداری نبوده است.
حداد عادل در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار در راستای یکی شدن دو فراکسیون رهروان ولایت و اصول‌گرایان بوده است؟ گفت: دو فراکسیون در بسیاری از مواضع نظر مشترکی دارند، مانند مسئله هسته‌ای و اصول بودجه که ما در این زمینه‌ها با فراکسیون رهروان ولایت ارتباط داریم و امری کاملا طبیعی است و کار مشترک می‌کنیم و بحث یکی شدن فراکسیون‌ها نیست.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فراکسیون اصولگرایان نیز طرح غنی‌سازی ۶۰درصد را دنبال می‌کند و از آن حمایت می‌کند و یا خیر؟ گفت: این موضوع نظر برخی از نمایندگان است و فراکسیون آن را دنبال نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما به چه دلیل قصد دارند حماسه ۹ دی را کم‌رنگ جلوه بدهند و اقداماتی انجام می‌دهند که این حماسه به فراموشی سپرده شود، تصریح کرد: بالاخره یک عده‌ای مخالف بودند که ملت ۹ دی را آفریدند و لابد همان‌ها از احیای ۹ دی و یادآوری آن خوشحال نیستند و این مسئله طبیعی است. ۹ دی یک واکنش ملی در برابر فتنه بود و طرفداران فتنه طبیعی است که از بزرگداشت ۹دی و یادآوری آن خوششان نمی‌آید.

 




     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10