(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 5 دی 1392 - شماره 20674

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رئیس مجلس: ساختار وقف باید مردمی باشد
اخبار ادبی و هنری
چشم به راه سپیده
رئیس ستاد بزرگداشت 9 دی در جمع خبرنگاران: 17 سفارتخانه و 8 دفتر خارجی در فتنه آمریکایی سال 88 نقش داشتند
دایره‌المعارف فتنه 88 رونمایی شد
صالحی: راکتور آب سنگین اراک با قوت به کار خود ادامه می‌دهد
رحمانی‌فضلی: رئیس جمهور نسبت به اصل موضوع انتقال پایتخت نظر مثبتی دارد


حضرت امام خمینی(ره): دشمن اصلی اسلام و قرآن کریم و پیامبر عظیم‌الشأن - صلی‌الله علیه‌‌ وآله و سلم- ابرقدرتها، خصوصاً آمریکا و ولیده فاسدش اسرائیل است.

 


دکتر علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت هفته وقف که در تالار مدرس مجموعه بهارستان برگزار شد از عضویت 250 نفر از نمایندگان مجلس در فراکسیون وقف خبر داد.
به گزارش مهر، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در باب وقف سخن بسیار گفته شده است یک بخش به کارهای فرهنگی و فضاسازی‌ها بر این زمینه مربوط می‌شود که باید به نحو دقیق روشن شود و درخواست سازمان اوقاف از مجلس نیز باید مشخص شود که چه نوع قانونی می‌تواند به این سازمان کمک کند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در زمینه الزام بخش‌های مختلف کشور به ترویج فکر فرهنگی، باید اقدامات بیشتری انجام شود چون این موضوع می‌تواند زیربنای فکر وقف بر جامعه را فراهم کند و به نظر می‌رسد شروع این اقدام باید از سازمان اوقاف و امور خیریه باشد.
لاریجانی با بیان اینکه برای کارهای درازمدت در زمینه‌‌های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه باید پیشنهادات اولیه را مشخص کند، گفت: هم‌اکنون فصل بودجه و تصویب بودجه است، اکنون یک مسئله بدهی‌هایی است که دولت به سازمان اوقاف و امور خیریه دارد؛ البته این خواسته مشروعی است که بدهی‌های دولت به این سازمان تسویه شود و این یک مطالبه کاملا به حق است و باید بدهی دولت به سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت شود و حتما به این موضوع در کمیسیون تلفیق توجه می‌کنیم که چگونه این بدهی تامین شود. لاریجانی تصریح کرد: گرچه وضعیت بودجه دولت خیلی خوب نیست اما بدهی‌های دولت بهتر است پرداخت شود، نکته دومی که به نظر می‌‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد، این است که برای آینده چه کارهایی می‌شود انجام داد، اگر وقف در همه شئون انتخاب شود و ساختار وقف را مردمی کنیم، مردم بیشتر استقبال می‌کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این تلقی وجود دارد که وقتی نظارت‌های دولت انجام می‌شود، گاهی کارها درست پیش نمی‌رود بنابراین بهتر است این امور را به مردم بسپاریم؛ بدون شک هرچه ساختار وقف دولتی باشد، کارها دچار خفگی می‌شود، ما نمی‌‌گوییم درون سیستم‌های دولتی حیف و میل انجام می‌شود، ولی این تلقی وجود دارد زمانی که نظارت دولتی انجام می‌شود کار به شیوه خود پیش نمی‌رود. لاریجانی ادامه داد: یکی از کارهایی که می‌توان برای بهبود وقف در کشور انجام داد توجه به وقف حکومتی است؛ شاید بتوان کارخانه‌های بزرگ را که می‌توانند درآمدزا باشند را وقف کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ افزود: ما پشتوانه‌های خوبی در صنایع و معادن داریم که بر اساس اصل 44 قانون اساسی آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم ولی اگر بتوانیم وجه شرعی و دینی آن را درست کنیم می‌توانیم وقف حکومتی داشته باشیم.

سخنان رئیس سازمان اوقاف
حجت‌الاسلام علی محمدی نیز در این مراسم افزود: باید بر مدیریت موقوفات موجود تجدیدنظر کرد، موقوفات باید به صورت اقتصادی اداره شوند، در حالی که راه و نگرش جامعه و مسئولان به مدیریت موقوفات مدیریت مصرف است، همه ما بدهکار موقوفاتیم در حالی که تصور می‌کنیم طلبکار هستیم.
وی با بیان اینکه همه ما وامدار واقفان خیراندیش هستیم، گفت: بازسازی موقوفات کشور باید مورد توجه قرار گیرد، عموما از موقوفات برداشت، هزینه و مصرف می‌‌کنیم اما باید پرسید کدام صاحب سرمایه، سرمایه‌اش را هزینه می‌کند؟
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای اولین بار در عمر اوقاف کشور، از مسئولان این سازمان در سراسر کشور خواستیم تمام وقفنامه‌ها را مجددا بازنگری کنند و شهادت شرعی دهند که نیات واقفین را درست مطالعه کرده‌اند، هم‌اکنون سامانه بانک اطلاعاتی موقوفات دارای شش مرحله تایید است و بهتر است بدانیم یک چهارم موقوفات کشور دارای درآمد است از هزار تومان تا یک میلیارد تومان ولی مابقی معطل است و هیچ درآمدی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور درباره وقف موضوعی گفته نشده است، تصریح کرد در برنامه ششم توسعه به موضوع وقف توجه بیشتری شود، وقف مال بی‌صاحب و مال خیر و آزاد نیست که هرطور خواستید استفاده کنید بلکه صاحبان با عظمتی مثل قرآن و اهل بیت(ع) و مردم دارد، ما در اوقاف نماینده همه مردم هستیم، همه به دنبال این هستیم که از این مجموعه برداریم و مصرف کنیم، این هنر نیست که همیشه به موقوفات گذشته افتخار کنیم.

 



نمایش فیلم‌های جشنواره عمار
در منازل، مساجد و بوستان ها
سیدناصر حسینی‌پور دبیر اکران‌های عمومی عمار و نویسنده کتاب «پایی که جا ماند» گفت: در اکران‌های مردمی جشنواره عمار از همه ظرفیت‌های مردمی همانند مساجد، مکان‌های عمومی، نظامی و حتی منازل برای نمایش فیلم‌ها استفاده می‌شود.
نشست خبری اکران مردمی چهارمین جشنواره فیلم عمار دیروز در مسجد جوادالائمه(ع) تهران برگزار شد.در این نشست محمد مهدی حاج کریمی دبیر اجرایی اکران‌های عمومی عمار گفت: عمده تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های دیگر در اکران‌های مردمی آن است. در حقیقت پشتوانه این جشنواره مردم هستند و فیلم نیز توسط مردم و با حمایت کامل مردم اکران و نمایش داده می‌شود. همچنین مقرر شده است که در این دوره از جشنواره روی اکران‌های مردمی سرمایه‌گذاری کنیم و به همین علت هم نخستین نشست خبری در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار شده است.
سیدناصر حسینی‌پور دبیر اکران‌های عمومی عمار و نویسنده کتاب «پایی که جا ماند» نیز در سخنانی گفت: جشنواره عمار بهانه ای شده است تا این جنس از فیلم هایی که دغدغه دین و درد مردم را دارند مجال نمایش پیدا کنند. همچنین بهانه ای است تا جوانان انقلابی که در نقطه نقطه کشور اسلامی ایران جمع شده‌اند خود را باور کرده و دوربین دست بگیرند و فیلم بسازند.
وی ادامه داد: در اکران‌های مردمی جشنواره عمار درنظر داریم تا از همه ظرفیت‌های مردمی و غیر دولتی استفاده کنیم همانند مساجد، مکان‌های عمومی، نظامی و حتی منازل برای نمایش این فیلم‌ها در نظر گرفته شده است. حسینی‌پور اضافه کرد: جشنواره عمار برای برگزاری از کمک و حمایت هیچ نهاد دولتی استفاده نکرده است و همه حمایت‌ها از طرف مردم بوده است.
براساس گزارش نسیم، حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی جشنواره نیز در انتهای نشست خبری گفت: سعی کردیم که در این جشنواره مردمی فیلم هایی اکران و نمایش داده شوند که از دغدغه‌های مردم سخن به میان می‌آورند و بتوانند با توده مردم ارتباط بگیرند و اگر فیلمی ساختار خوبی داشت اما از برقراری ارتباط با توده مردم ناتوان بود در این جشنواره نمایش داده نخواهد شد. بامروت نژاد ادامه داد: سعی کردیم در حد بضاعت این جشنواره فیلم‌ها را در اماکن مختلف نمایش بدهیم که از نمایش‌ها از خانه شهیدی در شهر مشهد گرفته تا پارکی در شهر دامغان گسترش یافته است.در حقیقت این نشست خبری اعلام همگانی برای افرادی است که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و می‌خواهند که نقش و سهمی در دیده شدن آثار این جشنواره داشته باشند. در جشنواره گذشته عمار بیش از 900 فیلم نمایش و اکران داده شد.

از «قلاده‌های طلا» تا ترور دانشمندان هسته‌ای 9دی در تلویزیون
برنامه‌های مختلفی به مناسبت سالروز حماسه 9 دی از شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود که از جمله آن‌ها فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» است.
شبکه یک سیما، تله فیلم «سایبان» را به کارگردانی مسعود تکاور و تهیه کنندگی حسن هاشمی‌نسب آماده پخش کرده است. این فیلم به نویسندگی حسین تراب‌نژاد برای پخش در روز بصیرت آماده می‌شود. موضوع این فیلم جاسوسی و گروگانگیری است.
فیلم تلویزیونی «ذهن خاموش» هم به کارگردانی مهرداد خوشبخت، نویسندگی علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی الهام ابراهیمی برای روز بصیرت آماده می‌شود. «ذهن خاموش» با موضوع نحوه ترور دانشمندان هسته‌ای به دست عوامل صهیونیست، داستان فعالیت گروه ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی است که درصدد ترور یک دانشمند دیگر کشورمان هستند.
همچنین فیلم «مهتاب روی سکو» به کارگردانی فیما امامی از تولیدات سیما فیلم است که به مناسبت روز بصیرت از شبکه یک پخش می‌شود. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی فردی را روایت می‌کند که برخلاف اعتقاداتش در حادثه‌ای دچار تناقض فکری می‌شود. همچنین فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در روز بصیرت از این شبکه پخش می‌شود.
تله فیلم «فاصله کانونی» نیز به کارگردانی گودرزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد از شبکه سه سیما پخش می‌شود. مجموعه «خواب بلند» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد نیز در شش قسمت 40 دقیقه‌ای آماده پخش از این شبکه شده است . برنامه هفتگی «دیروز امروز فردا» در شبکه سه هم در این روز به موضوع بصیرت و حماسه نهم دی ماه خواهد پرداخت و با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران این حماسه عظیم را تشریح خواهد کرد . محسن همتی‌نژاد‌، مدیر تامین برنامه شبکه دو هم اعلام کرد فیلم «خانه پدرم» از تولیدات سیما فیلم به کارگردانی کامران قدکچیان به مناسبت روز بصیرت از شبکه دو پخش می‌شود. این فیلم داستان پسر سیزده‌ساله‌ای است که به دلیل دزدی کوچکی زندانی شده است.
وی افزود فیلم «ابابیل» تولید سیما فیلم نیز در ایام بصیرت از این شبکه بازپخش می‌شود.

روش مبارزه مجری زن با استفاده ابزاری غرب از زن
یک مجری زن لبنانی می‌گوید که با حفظ حجاب اسلامی خود در حین فعالیت رسانه ای پاسخ غربی‌ها را می‌دهد.
آلاء کرکی مجری برنامه‌های شبکه الکوثر در بیروت که طی چند سال گذشته اجرای برنامه‌های این شبکه در بیروت را برعهده دارد گفت: بدون شک زماني كه بحث حجاب در يك شبكه ماهواره اي پيش مي‌آيد كه پنجره‌اي رو به دنياست، يك مسئوليت بسيار سنگين به وجود مي‌آيد. چون شما بايد يكي از اصول اسلام را به مخاطب منتقل كنيد. ما هجوم گسترده غرب به اسلام از طريق انتقاد به حجاب را مي‌دانيم. آنها ادعا مي‌كنند كه حجاب ظلم به زن است، و آزادی‌هاي زن را سلب مي‌كند اما وقتي ما با رعايت حجاب اسلامي‌كامل، به زن اجازه مي‌دهيم كه حق داشتن كار و اجراي برنامه در يك شبكه ماهواره اي و در عرصه رسانه‌اي فرصت فعاليت داشته باشد، به همه دنيا با اين كارمان مي‌گوييم: زن بايد اين گونه باشد. وی تصریح کرد: با توجه به تجارب شخصی اینجانب‌، چادر در حقيقت اين پيام را دارد كه يك زن خبرنگار یا مجری، لازم نيست لباس‌هاي رنگي بپوشد، تا از راه مدل و پوشش خود به بيننده بيشتر برسد. بهتر اين است كه از راه ايده و عقيده، به اين هدف برسد.
آلاء کرکی در پایان گفت: ان‌شاءالله که شبكه الکوثر به بركت آقا‌سيد‌علي خامنه‌اي (حفظه‌الله) پاينده است. و آنچه در راه خداوند باشد به حق پاینده است.

وقتی روزنامه دولت از جلاد رضا شاه ستایش می‌کند!
روزنامه دولت یازدهم در یادداشتی به ظاهر هنری به ستایش از جلاد حکومت رضا شاه دیکتاتور پرداخت!
روزنامه ایران در یکی از شماره‌های خود در مطلبی طولانی از فردی به نام تقی‌دخت! به تمجید و تجلیل از مقام هنری سرپاسبان مختاری جنایتکار رژیم رضاخانی پرداخت. این مطلب که کل آن از کتاب روح‌الله خالقی آهنگساز و دانش‌آموخته مدرسه بهاییان برداشته شده و فاقد حرف جدیدی است، با گذاردن یک مقدمه و موخره به نوشته، سعی در قابل دفاع جلوه دادن آن نموده است.
به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخیر علیرغم تغییر مدیریت روزنامه ایران، متأسفانه معرفی افراد منحرف و فاسد و حتی جاسوسان بیگانه که حمایت‌های سفارت‌خانه‌ها پشت سر آنها می باشد، به عنوان هنرمند و فیلسوف در این روزنامه افزایش یافته است.

 


تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
گمان ‌کنم حالا...
گمان کنم که زمانش رسیده برگردی
به ساحت شب قدر، ای سپیده برگردی
هزار بیت فرج نذر می‌کنم، شاید
به دفتر غزلم ای قصیده برگردی
زمان آن نرسیده کرامتی بکنی
قدم به خانه گذاری به دیده برگردی؟
مزار حضرت مهتاب را نشان بدهی
به شهر سبزترین آفریده برگردی
گمان کنم که زمانش... گمان کنم حالا
که پلک شاعری من پریده برگردی
نگاه کن! به خدا بی تو زندگی تنهاست
قبول کن که زمانش رسیده برگردی

نغمه مستشار نظامی

***

چشم‌انتظار
ای آن که آشکارترین، دوست دارمت
با من چه کرده‌ای که چنین بی‌قرارمت
چون حس شاعرانه به خونم دویده‌ای
چون درد لاعلاج سرودن، دچارمت
غمگین‌ترین مسافر شهرم، شتاب کن
ای رفته نیامده، چشم‌انتظارمت
حرفی شو تا به طبع لطیفی بگویمت
ابری شو تا به شیوه باران ببارمت
گفتم که در دلم بنشانم گُل تو را
اما کجای این دل هرزه بکارمت

کیومرث مرادی

***

کوچه‌های باران
روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران
تا از دلم بشویی غم های روزگاران

***

شفاعت
آقا بیا، سکوت مرا غرق نور کن
ما را قرین رحمت و لطف حضور کن
وقتی گناه کنج دلم سبز می‌شود
آقا، شما شفاعت این ناصبور کن

***

در هوای تو
ایجاز شاعرانه چشم تو تاکنون
ما را کشانده است به اعجازی از جنون
هر روز در هوای تو پرواز می‌کنیم
هر روز می‌شویم چو خورشید سرنگون

***

آدم بشوم
این جمعه و جمعه‌های دیگر حرف است
آدم بشوم، تو شنبه هم می‌آئی!

 


علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله نهم دی، روز گذشته در نشستی خبری ضمن بیان جزئیاتی از فتنه 88 به تشریح برنامه‌های این ستاد به مناسبت چهارمین سالگرد حماسه 9 دی پرداخت.
رئیس ستاد بزرگداشت 9 دی در جمع خبرنگاران گفت؛ مقدمات انتخابات 88 و فضای تبلیغات انتخاباتی، نشان از یک برنامه‌ریزی برای فتنه پیچیده بود. در شرایطی که هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کرد و موقعیت نظام استثنایی و ممتاز بود، دروغ، افترا و تهمت در کشور، علیه نظام به راه انداختند. از ابتدای تبلیغات انتخاباتی موج تقلب در انتخابات با بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی، نهادینه شد و این‌طور جا انداختند که یا ما پیروز انتخابات هستیم، یا هرکس دیگر از صندوق‌ها بیرون آید، معنی آن این است که نظام تقلب کرده است.
نائینی با بیان اینکه وجود افراد باسابقه و شناسنامه‌دار همراه با حضرت امام‌خمینی رضوان‌الله علیه در مدیریت فتنه، فضا را مبهم و آشفته کرد، گفت: برخی از خودی‌ها در تحلیل دچار مشکل شدند و بد عمل کردند و نتایج یک انتخابات پرافتخار و امیدآفرین به چالش کشیده شد.
وی ادامه داد: معلوم شد یک فرصت برای لطمه به نظام پیش آمده است. با سرعت بین جبهه برانداز داخلی و خارجی یک ائتلاف عجیبی شکل گرفت. بلافاصله جریان فتنه همه دیرینه و سابقه‌اش تبدیل به پیاده نظام دشمن شد. مدعیان سرداری و سربازی حضرت امام رضوان‌الله علیه بلافاصله تبدیل به سربازهای عادی دشمن شدند. سران کشورهای غربی، سرویس‌ها و رسانه‌های آنها با همه ظرفیت به میدان آمدند. فضای خطرناکی شکل گرفت و آمریکایی‌ها کاملا امیدوار به براندازی نظام از درون شدند.

نقش بنیاد سوروس
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله نهم دی تصریح کرد: یکی از نشانه‌ها، اظهارات مدت‌ها قبل از انتخابات توسط سناتورهای غربی و نظریه‌پردازان موسسات آمریکایی است که بر وجود یک انقلاب در داخل ایران با بهره‌گیری از تجربه غرب در اوکراین و گرجستان تاکید دارند. ساماندهی انقلاب مخملی در ایران توسط بنیاد سوروس با واسطه افرادی از جریان فتنه در ایران نیز از دیگر نشانه‌های آن است. بر اساس اعترافات برخی از دستگیرشدگان و فراریان فعال فتنه88، بنیادها و دفاتر ویژه غربی با حمایت از برنامه‌های آنان، به دنبال عملی نمودن پروژه براندازی نرم و فروپاشی از درون بودند.
نائینی در ادامه این نشست خبری گفت: سازمان‌ها و موسسات باتجربه غربی در مبارزات بدون خشونت، سرویس‌های امنیتی غرب، سفارتخانه‌های غربی، اتاق‌های فکر آمریکایی و رسانه‌ها در واقع ابزارهای غرب برای تغییر رژیم هستند. آنها در تئوریزه کردن روش‌های فروپاشی از درون، ساماندهی نافرمانی مدنی و عملیاتی کردن آن در ایران تلاش‌های فراوانی کردند. حداقل 70 اتاق فکر در آمریکا، روش‌های مقابله با ایران را تئوریزه و فرموله می‌کنند و سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران، تحت تاثیر اسناد و گزارش‌های تولید شده در این اتاق‌های فکر است.

17 سفارت و 8 دفتر خارجی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده حداقل هشت دفتر ویژه در کشورهای مختلف به منظور ارتباط‌گیری، هماهنگ‌سازی، آموزش و تجهیز در فاصله سال‌های 1371 تا 1388 راه‌اندازی شده است. این دفاتر زیر نظر سیا و پنتاگون فعالیت می‌کردند. اسناد می‌گویند این دفاتر به سرشاخه‌هایی در تهران وصل بوده‌اند و از طریق این سرشاخه‌ها، نخبگان درحوزه‌های مختلف را شناسایی کرده و در یک برنامه چند لایه و چند مرحله توجیه و هماهنگ می‌شدند و در نهایت به عنوان پیشتازان تحول در نظام سیاسی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند. علاوه بر این دفاتر ویژه، 17 سفارتخانه غربی به جمع‌آوری اطلاعات حساس، ارتباط هدفمند با برخی از مراکز نظام در جامعه ایران از قبل از انتخابات مشغول بودند. راه‌اندازی رسانه‌های جدید، شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی مجازی قبل از انتخابات یکی دیگر از نشانه‌های برنامه‌ریزی جبهه معارض غرب بود.

تلاش برای تطهیر فتنه‌گران
نائینی ادامه داد: جریان فتنه به دنبال این بود که اثبات کند که نظام با فریب، دروغ، خدعه و تدلیس تاکنون به اینجا رسیده و کارش را پیش برده است و این ظلم به همه موجودیت نظام بود. امروز برخی از بازیگران فتنه 88 و افرادی که در مقابل هجمه به ستون انقلاب و ارزش‌های اسلامی سکوت کرده بودند و یا با فتنه همراهی داشتند، تلاش برای تطهیر و تخفیف چهره جریان فتنه و جرم سران آن دارند. این گروه، به بهانه‌های مختلف، درخواست چشم‌پوشی و فراموش کردن خیانت و ظلم بزرگ سران فتنه را دارند.

شعار امسال 9 دی
به گفته نائینی، شعارهای روز یوم‌الله 9 دی مشخص کرد که مردم به هیچ جناحی گرایش ندارند. مردم در 9 دی نشان دادند برای دفاع از انقلاب و نظام و رهبری و مقابله با انحراف از مسیر انقلاب در صحنه هستند.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله نهم دی ادامه داد: از این جهت در چهارمین سال بزرگداشت این قله فراموش نشدنی، شعار امسال را تحت عنوان «یوم‌الله نهم دی؛ پیروزی بصیرت مردم ایران بر فتنه آمریکایی» اعلام می‌کنیم.
بزرگداشت نهم دی متعلق به یک گروه و جریان خاص نیست. همچنان که در خلق آن حماسه همه سلائق و گروه‌ها نقش‌آفرین بودند. «9 دی» ظرفیت حقیقی و هویت نظام جمهوری اسلامی است.

فتنه و تغییر راهبرد آمریکایی
نائینی در ادامه این نشست خبری گفت: آمریکایی‌ها چند هفته پس از حماسه نهم دی 1388 و بعد از ناامید شدن از فتنه سبز در فروپاشی از درون الگوی خود را در برخورد با جمهوری اسلامی تغییر دادند و الگوی تحریم را با اعمال تحریم‌های جدید و با هدف خسته کردن مردم ایران و برانگیختن ملت ایران برای شورش داخلی جایگزین کردند.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله نهم دی اضافه کرد: اگر از فتنه 88، حساسیت‌زدایی شود، در آینده به فتنه‌های بزرگتری مبتلا خواهیم شد. مسئولان و دلسوزان کشور نباید، به افرادی که پیشینه فتنه‌گری دارند یا درک فتنه ندارند و هر لحظه ممکن است دچار فتنه شوند، مسئولیت‌های نظام را، به ویژه در بخش‌های حساس کشور واگذار کنند. همه می‌دانیم که انقلاب اسلامی در مسیر خودش بالنده‌تر، قدرتمندتر و پیچیده‌تر شده است. پیام 9 دی این بود، هر کسی بخواهد آدرس غلط بدهد، در مقابل نظام بایستد، حتما از گردونه انقلاب دفع خواهد شد و طبیعی است در هر فتنه‌ای یک عده ساقط می‌شوند.
همچنین نائینی در ادامه این نشست به تشریح برنامه‌های ستاد بزرگداشت 9 دی به مناسبت چهارمین سالگرد این حماسه پرداخت.

 


دایره‌المعارف فتنه 88 در نشست خبری مراسم بزرگداشت یوم‌الله 9 دی رونمایی شد.
با حضور امامی مدیرعامل موسسه صبح حضور امید و مولف کتاب دایره‌المعارف فتنه 88 ، محمدعلی نایینی رئیس ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی، آبخضر قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از کتاب دایره‌المعارف فتنه 88 رونمایی شد.
امامی مولف دایره‌المعارف فتنه 88 در این مراسم با اشاره به اینکه این اثر 9 جلد دارد، توضیح داد، ‌در جلد اول به مفهوم‌شناسی فتنه و در جلد دوم و سوم به موضوعات روایی و تحلیلی، جلد چهارم و پنجم به رفتارشناسی خواص، جلد ششم نقش بی‌بدیل رهبری در مواجهه هوشمندانه با فتنه 88 پرداخته شده است همچنین جلد هفتم شامل اسناد و جلد هشتم و نهم شامل آثار و تصاویر می‌شود.
امامی با اشاره به این کار تالیف دایره‌المعارف فتنه 88 توسط موسسه فرهنگی هنری صبح حضور امید انجام شده است گفت: در انجام این کار 14 پژوهشگر در حوزه‌های مختلف ما را همراهی کردند.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مورد وضعیت راکتور آب سنگین اراک طبق توافق ژنو گفت: این راکتور باقوت به کار خود ادامه می‌دهد.
علی‌اکبر صالحی در برنامه کنکاش شبکه جهانی جام‌جم در توضیح وضعیت تاسیسات هسته‌ای اراک افزود: تفاهم شده است براساس خواسته آنها نصب برخی تجهیزات عمده را در این فاصله 6 ماهه کمی با تأمل پیش خواهیم برد. ولی کارهای دیگری در حال انجام است. بالاخره راکتور آب سنگین اراک مجموعه عظیمی است و ما دوست داریم برنامه‌ای تهیه شود و راکتور آب سنگین اراک را به هموطنان نشان دهیم تا ببینند که مهندسین ایرانی و فرزندان این مرز و بوم چه کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده‌اند.
وی ادامه داد: درست است که راکتور 40 مگاوات است اما عین یک نیروگاه بزرگ است و همه تجهیزات و بخش‌های لازم را داراست. محفظه تحت فشار، پمپ‌ها، مبدل‌های حرارتی، اتاق کنترل و... را دارد و فقط برخی فعالیت‌های آن محدود می‌شود. البته این راکتور هنوز عملیاتی نشده است. هنوز کار ساخت و ساز آن در حال انجام است.
وی افزود: برخی می‌گویند راکتور متوقف شده است. باید بگویم؛ که راکتور اصلا راه نیفتاده است و تا به حال 80 درصد کار آن انجام شده است. هنوز سوخت‌های مجازی را وارد نکرده‌ایم. زیرا ابتدا سوخت‌های مجازی را وارد می‌کنند، تست می‌کنند که به آن تست سرد می‌گویند. سپس سوخت‌های واقعی را وارد می‌کنند.
وی در مورد تحقیق و توسعه در مورد دانش هسته‌ای نیز گفت: خوشبختانه در این تفاهم‌نامه یکی از نقاط قوت این است که هیچ محدودیتی را در تحقیق و توسعه نپذیرفته‌ایم و این را از قبل هم اعلام کرده‌ بودیم. زیرا تحقیق و توسعه را یکی از اصول حقوق بشر می‌دانیم. شما نمی‌توانید انسان را از تفکر و کار بازدارید. به خاطر دارم که در زمان آقای بوش آنها می‌خواستند حتی حق آموزش در دانشگاه‌ها را در رشته مهندسی هسته‌ای متوقف کنند. مگر می‌شود آموزش را در دانشگاه‌ها متوقف کرد. به این علت که ممکن است سلاح هسته‌ای در آینده تولید شود!
صالحی در مورد زمان اجرای توافق ژنو نیز گفت: قرار شد برنامه‌ها هم زمان باشد. آنها برنامه‌هایی برای رفع تحریم‌ها دارند. هر وقت آنها شروع کردند به اقدام ما هم زمان تعهدات خود را در این اقدام مشترک شروع می‌کنیم.
معاون رئیس‌جمهور در مورد نقش شهید شهریاری در برنامه هسته‌ای کشور گفت: آن زمان که آنها می‌گفتند سوخت 20 درصد به شما می‌دهیم، قرار بود 2/5 سال طول بکشد و کلی هم شرایط داشتند: اورانیوم‌تان را بیرون بدهید، فلان کار را انجام ندهید. یک چنین چیزی! ما در عرض 18 ماه از زیر صفر شروع کردیم ولی هر هفته بچه‌ها می‌نشستند، جلسه تشکیل می‌دادیم و این خود برای من هم یک درسی بود. شهید شهریاری آمد و کمک کرد، بعضی محاسبات را کسی انجام نداده بود و بلد نبود. زیرا این برای اولین بار بود که می‌خواستیم این محاسبات را انجام دهیم، ایشان این محاسبات را انجام داد. روحش شاد. به هر حال، هر هفته یک جلسه داشتیم و مهندسین و متخصصان 24 ساعته کار می‌کردند و توانستند الحمدالله این صفحات سوخت را بسازند و الان با افتخار، ما جزء معدود کشورهایی در جهان هستیم که صفحه سوخت می‌سازیم. تکنولوژی بسیار پیچیده‌ای دارد. چه بسا از ساخت میله سوخت هم سخت‌تر است.
بنابراین قرار شد ما 20 درصد را تعلیق کنیم، زیرا اصلا بدنبال 20 درصد نبودیم. آنها به ما سوخت ندادند، خودمان ساختیم. همچنین الان به اندازه کافی ذخیره 20 درصد داریم. صفحات سوخت برای چند سال کار راکتور را داریم. ما حالا تعلیق می‌کنیم و این به مفهوم اینکه ما حق غنی‌سازی 20 درصد خود را واگذار کنیم، نیست. ما داوطلبانه خودمان را به 5 درصد محدود می‌کنیم نه اینکه حق‌مان را واگذار کنیم. در این 6 ماه فقط آن را تعلیق می‌کنیم.
صالحی در مورد بازرسی آژانس از پارچین نیز گفت: در زمانی که پروتکل الحاقی را داوطلبانه امضاء کردیم، آژانس از تأسیسات نظامی پارچین دو بار بازدید بعمل آورد، نمونه‌گیری هم کردند (در زمان آقای لاریجانی و جلیلی) و این مورد بسته شد. آنها دوباره می‌گویند که ما می‌خواهیم بازهم از پارچین بازدید کنیم. ادعایی که آنها می‌کنند، ادعایی کاملا بی‌اساس است. پیشبرد صنعت و فناوری موشکی حق ماست و مطابق منافع ملی‌مان عمل می‌کنیم و ربطی هم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد و ما هیچ مرجع بین‌المللی هم در این خصوص نداریم. صالحی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شهید احمدی‌روشن در یک مقطعی از سازمان کنار گذاشته شده بودند گفت: رسانه‌ها بیایند و احکام شهید روشن را منتشر کنند. در سال 88-89 رئیس سازمان انرژی اتمی بودم. قبل از 88 حکم شهید بزرگوارمان را که مرد بسیار شریفی بود را داریم که در چه قسمتی از سازمان کار می‌کردند. پس از ورود من به سازمان ایشان را یک فرد متدین، کارشناس و باهوش یافتم و به عنوان هیئت مدیره دو شرکت بزرگ سازمان انرژی اتمی دو حکم به ایشان دادم. احکام را داریم. بعد هم مدیرعاملی برای نطنز نصب کردیم و از ایشان خواستیم که آقای شهید احمدی‌روشن را به عنوان معاون خود حکم بدهند و ایشان تا لحظه شهادت معاون آن شرکت در نطنز بودند که بزرگترین شرکت سازمان هم می‌باشد. شنیده شده که در سال 88-89 شهید روشن را کنار گذاشته‌اند، در صورتی که این چنین نبوده و حتما منظور جابه‌جایی ایشان به یک سمت بالاتر است.
صالحی تاکید کرد: سازمان قریب به 14000 نیروی فعال دارد که بیش از 75 درصد آنها لیسانس به بالا هستند، کمتر موسسه دولتی را می‌بینید که چنین حجمی از پرسنل متخصص و باسواد را داشته باشد. ما هیچ پرسنلی را کنار نگذاشته‌ایم. اما جابه‌جایی انجام داده‌ایم. ما نان کسی را نمی‌بریم.

 


وزیر کشور تاکید کرد: رئیس جمهور نسبت به اصل موضوع انتقال پایتخت نظر مثبتی دارد.
رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره بحث انتقال مرکز سیاسی از تهران، گفت: آقای روحانی نسبت به اصل این موضوع نظر مثبتی دارد و دولت در این باره همکاری‌های جدی با مجلس خواهد داشت تا جمع‌بندی‌های لازم انجام شود و بتوانیم به راه‌حل‌های مناسب برسیم.
وی با بیان این‌که برآوردهای مالی این موضوع نیز در حال مطالعه و بررسی است، افزود: قرار شد آقای مهندس آخوندی متولی این موضوع باشند و درجلسه هیئت دولت این موضوع مورد توجه قرار گرفت که در یک بازه زمانی مطلوب به این امر پرداخته شود، ولی از الان نمی‌شود زمان آن را تعیین کرد.
وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که در بحث انسداد مرزها چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار خواهید داد و آیا بودجه مناسب برای این موضوع در نظر گرفته شده است، گفت: برای مدیریت و کنترل مرز که به انسداد مرزها معروف شده اعتباری معادل سال 92 در نظر گرفته شده و ما امیدواریم بتوانیم اقدامات لازم در بحث حفره‌ها و حلقه‌های مفقوده در مرزها را به پایان برسانیم.
وی همچنین گفت: کارگروه ویژه مرز نیز طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد توجه قرار گرفته و ما برای سال آینده مدیریت یکپارچه مرزی را مدنظر قرار دادیم و در همین راستا تمامی دستگاه ها در این مسیر باید مصوبات خود را با توجه به مصوبات این کارگروه هماهنگ و هزینه کنند.
وزیر کشور همچنین درباره بحث دعوتش از احزاب و گروه‌های سیاسی در یک نشست، تصریح کرد: برای هفته بعد این نشست برگزار می‌شود و من می‌خواهم کلید تعامل و همکاری با احزاب را بزنم و بحث قانونمند کردن و مسئولیت‌پذیری احزاب و گروه‌های سیاسی را مورد توجه قرار دهم.
رحمانی فضلی همچنین درباره انتخاب استاندار استان خراسان‌رضوی نیز گفت: خراسان رضوی آخرین استانی است که باید برای آن تصمیم بگیریم. در شرایط مختلف اسامی متفاوتی مطرح شده است، اما به هر ترتیب ظرف یکی دو هفته آینده استاندار این استان نیز تعیین خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10