(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

     
پیام تسلیت شخصیت‌های سیاسی در پی درگذشت مادر وزیر خارجه
بازخوانی فتنه از نگاه کارشناسان و فعالان سیاسی
فتنه 88 سوءتفاهم نبود طراحی سرویس‌های اطلاعاتی بود
درمکتب امام
اعتراض نمایندگان مازندران به لایحه بودجه 93
شرح نامه 31 نهج‌البلاغه ـ (3)
وصیت امیرمومنان علی(ع) به جوانان و نوجوانان
رئیس کمیسیون اصل ۹۰: اعطای کار‌ت‌های هدیه به نمایندگان‌مجلس ساماندهی می‌شود
پیام تبریک آیت‌الله یزدی به رهبر کاتولیک‌های جهان
واکنش‌ها به اظهارات مداخله‌جویانه نخست وزیر ایتالیا
دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 دوشنبه در ژنو برگزار می‌شود
ارسال بسته آلوده به ویروس به نمايندگي ایران در سازمان ملل
ایران اقدام تروریستی در بیروت را محکوم کرد
دبیر سابق امنیت ملی عراق: روابط تهران- بغداد حیاتی است
معاون وزیر خارجه روسیه: تحریم‌های ایران به تدریج لغو می‌شود
حمله موشکی به پایگاه منافقین در عراق
   


درپی درگذشت مادر وزیر امور خارجه کشورمان که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان رخ داد؛ شخصیت‌ها و مقامات سیاسی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف به وی تسلیت گفتند. رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خطاب به ظریف آورده است: خبر درگذشت والده گرامی و مکرمه جنابعالی موجب تاسف و تألم خاطر گردید.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به حضرتعالی و خانواده محترم، از درگاه خداوند منان برای آن مرحومه مغفوره رحمت و آمرزش الهی و برای شما و خانواده گرامیتان صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و کارکنان وزارت امور خارجه در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت مادر وزیر امور خارجه را تسلیت گفتند.

تسلیت آلن ایر به ظریف
«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز ساعتی بعد از انتشار خبر درگذشت والده «محمدجواد ظریف» با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود، به ظریف تسلیت گفت.

 


در آستانه چهارمین سالگرد حماسه 9دی، جمعی از فعالان و چهره‌های سیاسی و تشکل‌های سیاسی و دانشجویی در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه‌ای به واکاوی جریان فتنه 88 و لزوم ریشه‌یابی این موضوع تاکید کردند.
آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در جمع ناظران انتخاباتی استان کرمان ضمن تشریح جایگاه مهم شورای نگهبان در حفظ و حراست از نظام و انقلاب، درباره فتنه 88 گفت: عدم امکان تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را هر انسان عاقلی که به فرآیند انتخابات، اندکی تأمل کند می‌فهمد. اینها را تمام افراد دست‌اندرکار و درگیر انتخابات، می‌دانند. عده‌ای که خودشان مدتی مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری بوده و حتی برخی از آنها نقش نظارتی در انتخابات داشته‌اند، مثل آفتاب می‌دانستند که دارند دروغ می‌گویند. با این وجود باز هم در مقابل نظام اسلامی ایستادند.
وی با تأکید بر وظیفه مهم شورای نگهبان ادامه داد: کسانی که با اسلام، با ولایت‌فقیه، با شیعیان و با جمهوریت نظام مخالفند شورای نگهبان را هدف قرار می‌دهند چون نمی‌توانند ایستادگی این نهاد را تحمل کنند. زیرا اگر شورای نگهبان محکم و استوار باشد و مسیر خودش را بپیماید، همه نقشه‌های آنها بر باد می‌رود. طبیعی است که آنها هر کاری که بتوانند علیه شورای نگهبان انجام می‌دهند. لذا از داخل، از بیرون، سرویس‌های جاسوسی و عناصر معاند داخل همه این هدف را دنبال می‌کنند که شورای نگهبان را تضعیف کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم فتنه گفت: از حرکات و رفتار فتنه‌گران معلوم است که قصد آنها برای فتنه‌انگیزی ادامه دارد. آنان هنوز هم توبه نکرده‌اند. هر وقت، در لفظ و در عمل اعلام کردند که توبه کرده‌اند، معلوم می‌شود که دیگر فتنه‌انگیزی آنان، ادامه ندارد.

طراحی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، رئیس‌ سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام علی(ع)، با بیان این که فتنه 88 نتیجه طراحی و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و بسیار پیچیده سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان ملت ایران و در رأس آنها آمریکا بوده است، تأکید کرد: مقام معظم رهبری، ولی‌امر مسلمین در یکی از سخنرانی‌های خود در آن سال فرمودند که طراحی و مدیر صحنه این فتنه در بیرون از مرزها قرار دارد و در داخل نیز برخی دانسته و برخی نیز ندانسته با آنها همکاری کردند.
وی خاطر نشان کرد: اهانت فتنه‌گران به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا، توهین به ارزش‌های اسلامی و اعتقادات دینی مردم، زیر سوال بردن نهادهای قانونی نظام، شبهه‌آفرینی علیه نظام اسلامی و شعارهای ساختارشکنانه؛ از جمله پیامدهای منفی این فتنه بود.
آل‌هاشم دیگر اثرات فتنه 88 را تغییر رفتار آمریکا و غرب و تشدید تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرد و افزود: قبل از فتنه، ادبیات دشمنان نرم‌تر بود ولی بعد از فتنه لحن آنان عوض شد به گونه‌ای که با تشدید تحریم‌ها با فتنه‌گران همراهی کردند. وی افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای را از دیگر پیامدهای تأسف برانگیز فتنه 88 دانست و تصریح کرد: این فتنه بهانه به دست دشمن داد و موجب افزایش امید به براندازی نظام جمهوری اسلامی از سوی آنان شد.

دسته‌کشی خیابانی برای خواسته‌ ناحق
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد: فتنه‌گران کسانی بودند که همیشه از قانون‌مداری دم می‌زدند ولی خیلی زود چهره واقعی خود را به مردم و نظام نشان دادند و بجای اینکه از طریق قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند با دسته‌کشی خیابانی و به زور قصد داشتند خواسته ناحق خود را طلب کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین پیام‌های حماسه 9 دی این است که هر کسی که بر خلاف آحاد مردم حرکت و به جای اتکا به قانون بخواهد با زور و ساختارشکنی مطالبات خود را طلب کند، اولین چیزی را که در مقابل خود خواهد دید خشم، عصبانیت و انزجار مردم و ملت ایران اسلامی است.

توبه راه بازگشت
به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز با حضور در مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه‌ اسلامی، اظهار داشت: خداوند از کسانی که فتنه سال 88 را به راه انداختند نگذرد چرا که ظلم بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.
وی با تأکید بر اینکه راه بازگشت از این ظلم بزرگ به انقلاب عذرخواهی، ندامت و پشیمانی است، گفت: باید عذرخواهی و اظهار ندامت کنند نه اینکه بر یک موضوع باطل ایستادگی داشته باشند.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: فتنه‌گران در انتخابات سال 88 فضا را به گونه‌ای جلوه دادند که دشمن فکر کرد جای پایی در نظام جمهوری اسلامی دارد بنابراین معتقدم که تنها راه بازگشت توبه، اظهار ندامت و عذرخواهی از ملت ایران و خداوند است.

ریشه‌یابی برای جلوگیری از تکرار فتنه
همچنین غلامعلی حداد عادل، در برنامه تلویزیونی«دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر حوادث سال 88 را تحلیل و ریشه‌یابی نکنیم و با عبارت‌های احساسی و عاطفی داستان را تمام کنیم، معلوم نیست کار درستی کرده باشیم. آیا چیزی که در سال 88 اتفاق افتاد یک سوءتفاهم بوده که باید فراموش شود؟ بنده چنین اعتقادی ندارم. اگر موضع‌گیری‌ها، بیانیه‌ها، مصاحبه با بیگانگان، موضع‌گیری بیگانگان نسبت به اتفاقات کشور... را بررسی کنیم می‌بینیم جفای بزرگی به کشور و انقلاب شده است. وی ادامه داد: چه تضمینی هست که دوباره فردا این اتفاقات تکرار نشود ما مایلیم این اتفاقات تکرار نشود و هر کاری که می‌شود باید در این مسیر انجام شود. یکی از راه‌های جلوگیری از تکرار این اتفاقات این است که مقصر مشخص شود.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: آدم‌هایی که با اصل نظام مخالف بودند و انتخابات را قبول نداشتند و رای هم نداده بودند شعار نوشتند که رای ما را پس دهید.

9 دی؛ نمایش وحدت بود
حجت‌الاسلام رحیمیان هم در این برنامه گفت: منظور از وحدت چیست و یا کیست؟ اگر مسئله مردم است، مردم وحدت خود را در روز نه دی 88 به نمایش گذاشتند. جمعیتی که روز نه دی آمدند فقط منحصر به یک جناح خاص سیاسی نبود و همه مردم حضور داشتند. بسیاری از افراد را در متن راهپیمایی دیدم که به آن دو کاندیدا رای داده بودند. این وحدت همچنان برقرار است. جامعه ما در عرصه‌های مختلف وحدت خود را حول محور نظام، انقلاب و ولایت همواره نشان داده است. این وحدت الان هم وجود دارد و باید از آن صیانت کرد.
وی افزود: جریانی که در خدمت یا هماهنگ با دشمنان کینه‌توز اسلام حرکتی را انجام دادند که در جهت براندازی نظام بود و منشا آثار بسیار بدی برای اسلام و انقلاب بود. پاسخگوی خون‌های ریخته شده کیست؟ پاسخگوی آبروی ریخته شده نظام کیست؟

بیانیه جبهه پیروان خط امام و رهبری
جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز به مناسبت سالگرد 9 دی بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است؛ «شاید ساده‌اندیشی باشد که هشدارهای مکرر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله ‌العالی را در ارتباط با فتنه 88 تنها در حد مطالبه برخورد با یکی چند انسان فتنه‌گر خلاصه کنیم. رویه انبیاء و اولیاء الهی برخورد با جهل است تا جاهل.
اگرچه جاهل در مقابل عمل خود مسئول است. اما تجربه گرانسنگ برخورد با فتنه نبایستی فدای ساده‌اندیشی و یا تندروی عده‌ای خاص گردد. تجربه فتنه 88 پیام همیشگی خود را دارد که دشمن خارجی بیدار است اگر ما بخواب برویم به فرمایش مولای‌مان امیرالمومنین علی علیه‌السلام دشمن بخواب نمی‌رود، تجربه سال 88 به ما می‌گوید ماهیت فتنه خود باطل است و همه ظرافت امر فریب نخوردن و سکوت نکردن در مقابل فتنه است.»

بیانیه بسیج دانشجویی
بسیج دانشجویی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد؛ «حق رای دادن و موثر بودن این رای در تعیین سرنوشت کشور از اساسی‌ترین حقوق شهروندان هر جامعه است، کودتای فتنه‌گران علیه رای مردم در سال 88 بزرگ‌ترین نقض حقوق شهروندی بود، دولت محترم اگر در پی استیفای حقوق شهروندان است، ابتدا باید با اصلی‌ترین ناقضان حقوق شهروندی مردم در سال 88 که علیه رای 40 میلیونی ملت دست به کودتا زدند، برخورد کند و حامیان آنان را طرد کند.
سران فتنه که مطابق اصول فقهی و حقوقی مفسد فی‌الارض محسوب شده حکم آنان اعدام می‌باشد، تاکنون با صبر مردم و رأفت نظام اسلامی به پای دار مجازات کشانده نشده‌اند، لکن اکنون که پرده‌دری و جسارت فتنه‌گران در چند ماه اخیر هویدا گشته و کار بدان جا رسیده است که ادعا می‌کنند: «از طلب 88 گذشتیم!»، ما دانشجویان انقلابی مطالبه محاکمه هرچه سریع‌تر فتنه‌گران و سران فتنه را از دستگاه قضا داریم.»

 


فلسفه آمدن پیامبران
برقراری عدالت اجتماعی بوده است
پیغمبرها، تاریخشان معلوم است.
و این‌ها آمده‌اند که:
- بسیج کنند این مستمندان را که بروند و این غارتگرها را سر جای خودشان بنشانند

و عدالت اجتماعی درست کنند. آئین انقلاب اسلامی - ص 459

 


نمایندگان مازندرانی نامه اعتراضی خود به لایحه بودجه 93 را به رئیس‌جمهور تحویل دادند و روحانی نیز نامه آنها را برای رسیدگی به محمدباقر نوبخت ارجاع داده است.
در همین راستا، عزت‌الله یوسفیان مولا نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به نگارش نامه نمایندگان مازندرانی به حسن روحانی گفت: نامه به آقای روحانی داده شد و رئیس‌جمهور آن نامه را برای رسیدگی به آقای نوبخت ارجاع داده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر آقای نوبخت چه موردی و چه جمعی به اعتراض نمایندگان رسیدگی می‌کند.
به گزارش فارس، در این نامه آمده است؛ پیرو نشست مورخ 92/9/11 نمایندگان استان مازندران با جنابعالی و تأکید بر عقب‌ماندگی‌های استان انتظار می‌رفت در لایحه بودجه سال 93 توجه عادلانه‌ای به این استان صورت می‌گرفت، لیکن با کمال تعجب شاهد ظلم مضاعفی به مردم مازندران هستیم. مردم شریفی که بیشترین محبت را به فرمایش خودتان در همان جلسه در حق گفتمان تدبیر و امید داشتند، ناباورانه پاسخ نامناسبی دریافت کردند.

 


سفارش‌هایي كه اميرالمؤمنين‌(ع) به وجود مبارك امام مجتبي مي‌كند، در حقيقت به جامعه بشري، مخصوصاً به نسل جوان دارد سفارش مي‌كند؛ وگرنه خود امام مجتبي‌(ع) همه اين مراحل كمال را پشت سر گذاشته. اينكه در نامه 31، حضرت او را نصيحت مي‌كند، به عنوان يك فرد عادي جامعه، حضرت را آينه جوانها و جامعه قرار مي‌دهد؛ وگرنه خود حضرت بي‌نياز از اين اوصاف است، چون همه اين مطالب را قبلاً فرا گرفت و به ديگران آموخت.

ضرورت هوشمندي جوان در انتخاب منابع اطلاعاتي
وجود مبارك حضرت در اين نامه كيفيّت مطالعه كردن و آشنایي با مكتب‌ها را بررسي مي‌كند؛ كه انسان كِي با مكتب‌ها آشنا بشود، كِي به آراء ديگران سري بزند و كِي جمع‌بندي كند. فرمود: هر كسي مجاز نيست كه هر حرفي را بشنود. اگر كسي صاحب نظر شد، سرمايه پيدا كرد، دلمايه پيدا كرد، قدرت داوري پيدا كرد، مجتهد شد؛ آنگاه مكتب‌هاي گوناگون، مقالات گوناگون، مجلات گوناگون، آراء و نظرات گوناگون را مطالعه مي‌كند و برترين و بهترين آن را انتخاب مي‌كند. امّا يك نوجوان يا يك جوان كه هنوز در تفكرها و مكتب‌ها مجتهد نشد، آيا اين مجاز است كه هر مقاله‌اي را مطالعه كند، هر كتابي را مطالعه كند؟ آن ديني كه گفته: طَلَبُ العِلمِ فَريضِه(1)، آيا مرزي مشخص كرده يا رها كرده؟! اگر نفي و اثبات هر دو عرضه شد و او توان تشخيص و داوري نداشت؛ چه بايد كرد؟!
وجود مبارك حضرت امير در اين نامه مي‌فرمايد: اينچنين نيست كه خواندن هر كتاب، هر مقاله، ديدن هر مكتب براي هر كسي جائز باشد! اگر كسي در بحث‌هاي عقلي يا نقلي واقعاً مجتهد شد‌؛ اين نه تنها مي‌تواند، بلكه بايد هم اين كار را بكند؛ كه مكتب‌هاي گوناگون را ببيند، ارزيابي بكند، مَا هُوَ الحَقّ را بگيرد: فَبَشِّرْ عِبادِ(2)، كدام عباد؟ اَلَّذِينَ يَستَمِعُونَ القُولَ فَيَتَّبِعُونَ اَحسَنَه (3). او بايد اَحسن‌شناس باشد، صادق‌شناس باشد، حق‌ياب باشد تا پيروي كند. ولي اگر نوجوان بود؛ اين نوجوان زمين دلش همانند زمين شيار شده است كه فوراً هر چه به او تحويل بدهي، او به عنوان يك نِشاء و نِهال مي‌پذيرد و آن را بارور مي‌كند.
به پسرش فرمود: من قبل از اينكه ديگران فضاي فكري تو را عوض بكنند، اين نامه و اين وصيتنامه را نوشته‌ام تا يك جهان‌بيني الهي و ديني داشته باشي، روي اين خطوط كلّي حركت كني. زيرا قلب جوان مثل يك سرزمين آماده بهره‌برداري و كشت است؛‌ يك. هر بذري كه در آن بكاري، فوراً مي‌پذيرد و مي‌روياند؛ اين دو. فرمود: قَلبُ الحَدَث كَالأرضِ الخالِيِه، قلب جوان مثل زمين آماده است. مَا اُلقِيَ فِيهَا قَبِلَتْهُ، هر چه كه در اين زمين بكاري، او اين‌طور هنرمندانه عمل نمي‌كند كه اين بذر را در يك گوشه بگذارد تا داوري كند؛ بلكه فوراً در دل او كاشته مي‌شود. وقتي در دل او كاشته شد، اين زمين طولي نمي‌كشد كه پر از اين علف هرز يا حَنظل مي‌شود.

لزوم سبقت در تربيت فرزندان و عدم واگذاري آنها به تجربه
اِيْ بُنَيّ اِنّي لَمَّا رَاَيتُنِي قَدْ بَلَغْتُ سِنّاً وَ رَاَيتَنِي اَزدادُ وَهناً بادَرتُ بِوَصِيَّتِي اِلِيك؛ من سنّم از 60 گذشته، بالأخره توانم به حسب ظاهر غير از مسأله امامت، رو به كاهش است؛ ممكن است ديگر فرصت و حوصله و حال و سلامت هم رو به كاهش باشد، ديگر فرصت نكنيم براي شما نامه‌نگاري كنيم! ممكن است حوادث و بيماري‌ها و جنگ‌ها و حوادث سياسي ـ اجتماعي ديگر پيش بيايد كه فرصت را از من يا از تو بگيرد! اُو يَسبِقُنِي اِلِيكَ بَعضُ غَلَباتَ الهَوي وَ فِتَنِ الدُّنيا؛ يا نه، خداي ناكرده تو در اثر اين مشكلات سياسي ـ اجتماعي دستخوش حوادث بشوي، ديگر در دسترس من نباشي، فَبادَرتُكَ بِالاَدَبِ قَبلَ اَنْ يَقسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشتَغِلَ لُبُّكَ؛ قبل از اينكه قلبت قَسي بشود، من به نصيحت عالمانه مي‌پردازم. لِتَستَقْبِلَ بِجِدِّ رَايِكَ مِنَ الاَمرِ مَا قَدْ كَفاكَ اَهلُ التَّجارِبِ بُغيَتَهُ وَ تَجرِبَتَهُ؛ مبادا تو مثل كساني باشي كه خير و شرّ و نفع و ضرر و حقّ و باطل و صدق و كذب را با تجربه بفهمي! آنهایي كه حوادث تلخ را پشت سر مي‌گذارند، چندين بار مي‌افتند و بر مي‌خيزند تا بفهمند راه كجاست، اين خطرات را بايد تحمّل كنند. من آنچه را كه نقد است به تو مي‌گويم؛ گويا با همه پيشينيان بودم! همه تجارب الان نقد در دست من است. ديگران تجربه كردند، تو از تجارب ديگران استفاده كن؛ نه اينكه خودت با تجربه کردن بخواهي چيز بفهمي! تو اگر بخواهي با تجربه چيز بفهمي، بايد سختي‌هاي فراوان تحمّل كني؛ شايد نتواني شانه از زير بار سختي‌ها راست كني! خيلي‌ها خميده‌اند و بلند نشده‌اند؛ اينچنين نيست كه هر كسي در دوران روزگار سختي را مي‌آزمايد، به كاميابي برسد! من همه امور را آگاهم، گويا با همه اهل تجربه بودم و عصاره آزمون آنها را رايگان در اختيار تو قرار مي‌دهم.
فَتَكُونَ قَدْ كُفِيتَ مَوونَهَ الطَّلَبْ وَ عُوفِيتَ مِنْ عِلاجِ التَّجرِبِه؛ تو چرا به زحمت بيفتي تجربه بكني؟ اين راه را بروي، بعد ببيني بسته است! من مي‌گويم کدام راه را برو، کدام راه را نرو. فَاَتاكَ مِنْ ذلِكَ مَا قَدْ كُنّا نَأتيهْ وَ اسْتَبانَ لَكَ مَا رُبَمَا اَظلَمَ عَلِينَا مِنه؛ سختي‌هایي كه ما ديديم و ديگران ديدند و براي ما روشن شد، رايگان در اختيار تو قرار مي‌دهم. بعد فرمود: اِيْ بُنَيَّ اِنّي وَ اِنْ لَمْ اَكُنْ عُمِّرْتُ عُمرَ مَنْ كانَ قَبلِي؛ گرچه من سنّم نيم قرن و اَندي است، عمر نوح را نكرده‌ام؛ ولي گويا با همه پيشينيان بودم، همه سود و زيان‌ها و خير و شرّ‌ها و صدق و كذب‌ها و حق و باطل‌ها را ديدم؛ البتّه از منظر امامت وجود مبارك حضرت امير‌(ع) آگاه به همه اين امور است. فرمود: درست است كه ما با اينها از نظر سن نبوديم، ولي از نظر علم با همه اينها بودم. وَ سِرْتُ فِي آثارِهِمْ حَتّي عُدْتُ كَاَحَدِهِم؛ من مثل اينكه يكي از آنها بودم در اين حوادث گذشته. بَلْ كَاَنّي بِمَا انْتَهَي اِلَيَّ مِنْ اُمُورِهِمْ وَ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ اَوَّلِهِمْ اِلَي آخِرِهِم؛ گويا ما از اوّل تا آخر با اين قافله انسانيّت بوديم. فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذلِكَ مِنْ كَدِرِهِ وَ نَفعَهُ مِنْ ضَرَرِه؛ فهميدم چه ضرر دارد، چه نفع دارد و مانند آن.
وجود مبارك حضرت امير به فرزندي كه الان دوران دهه چهارم زندگي‌اش را دارد طي مي‌كند این توصیه‌ها را می‌کند، سنّ مبارك امام مجتبي از 30 گذشته بود و در آستانه امامت هم هست؛ همه اينها را از دوران كودكي ياد گرفته؛ ولي حضرت او را بهانه كرده كه به همه نوجوان‌ها و جوانها بگويد اوّل چه مكتبي را فرا بگيريد، وقتي مجتهد شديد، آنگاه مكاتب گوناگون را هم مي‌توانيد مطالعه كنيد.

توصيه به تعليم قرآن در مرحله اوّل تربيت و علّت آن
تو الان در اوایل عمر هستی، روزگار هم به طرف تو دارد مي‌آيد و باید قبل از هر چيزي قرآن يادت بدهم.
قرآن كتابي نيست كه كاتب، آن را نوشته باشد، تأليف و تصنيف كرده باشد! اين كتاب‌هاي بشري همين طور است؛ عالمان دين وقتي يك كتابي را مي‌نويسند، بالأخره مي‌گويند مصنّف و مؤلّف اين كتاب فلان حكيم يا فلان فقيه است؛ امّا قرآن كتابي نيست كه مؤلّفش خدا باشد، مصنّفش خدا باشد، كاتبش خدا باشد! تعبير نوراني حضرت امير‌(ع) در نهج اين است؛ فرمود: فَتَجَلّي لَهُمْ سُبحانَهُ فِي كِتابِهِ مِنْ غِيرِ اَنْ يَكُونُوا رَأوهُ (4). خدا متجلّي در اين كتاب است، نه مؤلّف و نه مصنّف اين كتاب است! فرمود: متأسفانه خواننده‌ها آن متجلّي را نمي‌بينند. اين كتاب با كتاب‌هاي ديگر فرق مي‌كند! لذا حضرت به امام مجتبي‌(ع) فرمود: من قبل از هر چيزي دارم بذرافشاني مي‌كنم و قبل از هر مطلبي هم از قرآن شروع مي‌كنم تا با نور آشنا بشوي!

فرزند صالح، ثمره رسيدگي علمي‌ و عملي به فرزند
فرمود: وَاَنْ اَبتَدِئَكَ بِتَعليمِ كِتابِ اللهِ وَ تأويلِهِ وَ شَرايِعِ الاِسلامِ وَ اَحكامِهِ وَ حلالِهِ وَ حَرامِه لا اُجاوِزُ ذلِكَ بِكَ اِلَي غِيرِهِ؛ من نه از قرآن به غير قرآن مي‌روم، نه فعلاً از شما صرف نظر مي‌كنم به ياد ديگري باشم! خيلي از ماها به فكر اينيم كه مثلاً ما در حوزه يا در مدرسه يا در دانشگاه تدريس مي‌كنيم؛ ولي قبل از هر چيزي بايد به فكر بچه‌هاي‌مان باشيم: قُوا اَنفُسَكُمْ وَ اَهليكُمْ ناراً (5). طوري در منزل ننشينيم، غذا نخوريم، حرف نزنيم كه آموزنده نباشد! نحوه خنده ما، نحوه حرف زدن ما، نحوه جامه پوشيدن ما، نحوه غذا خوردن ما در حضور اين بچه‌ها بايد آموزنده باشد. اَنْ يَلْتَبِسَ عَلَيكَ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ فِيهِ مِنْ اَهوائِهِمْ وَ آرائِهِمْ مِثلَ الَّذِي الْتَبَسَ عَلِيهِم؛ همانطوري كه ديگران اشتباه كردند، بيراهه رفتند؛ ممكن است خداي ناكرده تو هم در شائبه شبهه بيفتي و بيراهه بروي.
فرمود: اینکه من تو را تسليم حوادث بكنم، اين كار من نيست! وظيفه پدر نيست كه بگويد: حالا بزرگ مي‌شود، خودش راه را پيدا مي‌كند؛ اينطور نيست! تو اگر حادثه ببيني، خداي ناكرده من ديدم؛ چون من مي‌خواهم بمانم. انسان به وسيله فرزند صالح مي‌ماند: وَلَدٌ صالِحٌ يَدعُولَه(6). اينچنين نيست كه اگر رفت، آنجا همه مشكلاتش حل شده باشد! جريان برزخ و بعد از برزخ اينطور نيست كه كار به اين آساني حل بشود! تربيت فرزند صالح و همچنين نسل آينده كه خير و روحانيّت را به همراه داشته باشد، براي گذشتگان خيلي اثر دارد.

بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق و تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از اقشار مختلف مردم ـ 3/9/1390

____________________________________
(1) الكافي/ 1/ 30 (2) برداشت از: زمر/ 17 (3) زمر/ 18
(4) نهج‌البلاغه/ خ 147 (5) تحريم/ 6 (6) الكافي/ 7/ 56
خوان حکمت دهه آخر صفر روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد کمیسیون در هفته جاری جلسه‌ای را با نهادهای حمایتی برگزار می‌کند که در این جلسه موضوع اعطای کارت‌های هدیه از سوی این نهادها به نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس به منظور ساماندهی کارت‌های هدیه‌ای که از سوی نهادهای حمایتی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا در اختیار مراجعه‌کنندگان خود قرار دهند دوشنبه (9/10/1392) جلسه‌ای را با این نهادها برگزار می‌کند.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت وگو با فارس افزود: در این جلسه بناست تا این موضوع مطرح شود که به جای اینکه نهادهای حمایتی مبالغی را در قالب کارت‌های هدیه در اختیار نمایندگان قرار دهند به هر یک از نمایندگان این اختیار داده شود تا تعداد مشخصی از افراد را برای دریافت مبالغی به نهادهای حمایتی معرفی کنند تا از این پس شائبه‌ای درخصوص اینگونه مبالغ از سوی نمایندگان وجود نداشته باشد.

شکایت مرتضوی از محجوب و ربیعی
سعید ایوبی وکیل سعید مرتضوی با اعلام خبر شکایت مرتضوی از علی ربیعی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و علیرضا محجوب نماینده تهران و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد تهمت و افترا، گفت: این پرونده به دادسرای کارکنان دولت ارجاع و بازپرس شعبه 5 نیز مامور رسیدگی به این پرونده شده است.

 


سرویس شهرستانها -
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی سالروز میلاد حضرت عیسی بن‌مریم(ع) را به پاپ فرانسیس اول، رهبر کاتولیک‌های جهان تبریک گفت.
در پیام آیت‌الله «محمد یزدی» آمده است: با کمال مسرت میلاد با سعادت عیسی بن مریم(ع) پیامبر لطف و مهربانی و آغاز سال 2014 میلادی را به جناب‌عالی و پیروان راستین آن پیامبر برگزیده در سراسر گیتی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
در این پیام اظهار امیدواری شده است رهبران ادیان الهی در سراسر جهان با تکیه بر اشتراکات دینی به وظیفه خویش که همانا پیام‌آوری صلح، نوعدوستی، اتحاد و عدالت است، عمل کنند و جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری را به ارمغان آورند.
آیت‌الله یزدی در پایان پیام، طول عمر و سلامت رهبر کاتولیک‌های جهان را از خداوند متعال خواستار شده است.

 


برخی نمایندگان مجلس در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر ایتالیا، این سخنان را مصداق بارز دخالت در امور ایران دانستند و به مقامات ایتالیایی توصیه کردند که به جای دخالت در امور داخلی ایران، فکری برای حل مشکلات اقتصادی کشور خود بکنند.
در همین رابطه، اسماعیل جلیلی نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در واکنش به اظهارات اخیر نخست‌وزیر ایتالیا، اظهارات وی را از نظر عرف دیپلماتیک نادرست خواند.
وی اظهارات نخست وزیر ایتالیا را مصداق بارز دخالت در امور داخلی کشورمان دانست و گفت: مقامات ایتالیایی و سایر کشور‌ها حق دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارند.
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس به مقامات ایتالیایی توصیه کرد که به جای دخالت در امور داخلی ایران فکری برای حل مشکلات اقتصادی کشور خود بکنند.
همچنین منصور حقیقت‌پور شورای اسلامی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت‌های مداخله‌جویانه نخست‌وزیر ایتالیا در ارتباط با امور داخلی ایران گفت: وقتی ما به هیئت اروپایی اجازه دادیم که هرکاری که خواست در تهران انجام دهد، طبیعی‌است که باید منتظر مسائل اینچنینی نیز باشیم.
 نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: من به دول غربی توصیه می‌کنم که در ارتباط با ایران با دم شیر بازی نکنند چراکه با اینگونه رفتارهای خود بازی خطرناکی را شروع خواهند کرد.
وی با بیان اینکه نخست‌وزیر ایتالیا قصد دارد تا به تهران سفر کند افزود: ما باید سفر وی به تهران را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که وی هم فحش بدهد و هم بر سر سفره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بنشیند.
به گزارش فارس، «انریکو لتتا» نخست وزیر ایتالیا که در کنفرانس مطبوعاتی پایان سال میلادی در رم سخن می‌گفت، اظهار داشت: بخش بزرگی از وضعیت بی‌ثباتی در سال‌های گذشته در کل خاورمیانه به تصمیمات محمود احمدی‌نژاد در ایران ارتباط داشت.

هیئت پارلمانی ایتالیا به تهران می‌آید
حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل اعلام کرد: هیئت پارلمانی ایتالیا نیمه دوم دی ماه به ریاست «کازینی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا وارد تهران می‌شود.
وی با بیان اینکه این هیئت به دعوت علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به ایران می‌آید، گفت: قرار است هیئت پارلمانی ایتالیا در سفر به کشورمان به برخی نمایندگان مجلس و سایر مقامات کشورمان دیدار و درباره راهکارهای گسترش روابط دوجانبه به ویژه روابط پارلمانی بحث و تبادل‌نظر کنند.

 


دور جدید مذاکرات کارشناسان فنی ایران و گروه 5+1 از دوشنبه هفته جاری در ژنو با هدف یافتن ساز و کارهای اجرایی توافق ژنو از سر گرفته می‌شود.
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را در این مذاکرات بر عهده خواهد داشت.
مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 که از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در شهر ژنو برگزار شده بود بعد از پنج دور مذاکره سخت و سنگین برای تعطیلات کریسمس متوقف شد و محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه (اول دی‌ماه) در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ادامه مذاکرات پس از تعطیلات کریسمس توافق کردند.
به گزارش فارس ظریف در این باره عنوان کرد: تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پر پیچ و خم و پرفراز و نشیب خواهد بود و ضرورت صبر، حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است.
وی افزود: همکاران ما مذاکرات را با حسن‌نیت کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد.

 


نمایندگی کشورمان در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، ظهر پنجشنبه با بسته ناشناخته‌ای حاوی نامه‌ای تهدیدآمیز ممهور به تمبر پستی رژیم صهیونیستی، هدف حمله ویروسی قرار گرفت.
نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد پس از آنکه بسته پستی حاوی نامه‌ای همراه با چند حشره خشک شده به نشانی این نمایندگی مستقر در خیابان سوم منهتن نیویورک رسید؛ بلافاصله مراتب را به دستگاههای ذیربط کشور میزبان اطلاع داد و ماموران ضد میکروبی و پزشک متخصص نیز با ورود به ساختمان نمایندگی کشورمان، بسته و نامه آلوده را با مراقبت‌های ویژه، برای جلوگیری از اشاعه احتمالی خطر ویروس ‌ها و بررسی‌های بیشتر، از محل نمایندگی ایران خارج کردند.
در متن این نامه آمده است: کسانی که دشمن اسرائیل هستند، هدف حمله ویروسی قرار می‌گیرند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، طبق آخرین اطلاعات، خوشبختانه تاکنون گزارشی از ابتلا و آلودگی کارکنان نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد به هرگونه ویروس احتمالی منتشر نشده است.

 


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی روز جمعه بیروت را محکوم کرد.
در بخشی از پیام وزارت امور خارجه در خصوص وقوع انفجار کور تروریستی روز جمعه در بیروت که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از شهروندان بیگناه این کشور شد، آمده است؛ بدون تردید ملت فهیم و انقلابی لبنان و مسئولان و گروه‌های سیاسی این کشور در شرایطی که منطقه در مرحله حساسی به سر می‌برد با حفظ وحدت و هوشیاری خود، توطئه شوم صهیونیست‌‌ها و ایادی و مزدوران داخلی و منطقه‌ای آنان را که در ادامه عملیات تروریستی ماه‌های اخیر با هدف بی‌ثبات کردن لبنان و برانگیختن فتنه طائفه‌ای صورت گرفته است همچون گذشته ناکام خواهند گذاشت.
در ادامه این پیام تاکید شده است؛ مطمئنا اقشار مختلف مردم مقاوم و تمامی جریانات سیاسی و اجتماعی لبنان با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی خویش، دستان متجاوزین به حاکمیت، وحدت ملی و ثبات و استقرار این کشور را قطع خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که مداخله گران خارجی و در راس آن‌ها رژیم غاصب صهیونیستی، در نیل به اهداف شوم خود موفق شوند.

اعزام گروه فنی برای پیگیری وضع دیپلمات ربوده‌شده ایرانی به صنعا
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: متعاقب پیگیری‌های اخیر صورت گرفته، یک تیم فنی برای پیگیری امور مربوط به دیپلمات ربوده‌شده کشورمان به صنعا پایتخت یمن سفر خواهد کرد.
وی در گفت و گو با تسنیم افزود: در پی پیگیری‌های وزارت امور خارجه، از جمله تماس تلفنی وزیر امور خارجه با همتای یمنی خود، طی روزهای آینده هیئتی فنی برای پیگیری و بررسی امور مربوط به دیپلمات ربوده شده کشورمان به یمن اعزام خواهد شد.

 


دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عراق با اشاره به نقش منفی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کشورش، تاکید کرد تهران روابط دوستی محکمی با بغداد دارد و رابطه بین آنها «حیاتی» است.
«موفق الربیعی»، نقش کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در کشورش را «منفی» خواند و در پاسخ به سؤالی درباره کشورهایی که نقش «مثبت» در کشورش بازی می‌کنند، گفت: تعداد این کشورها بسیار اندک است.
به گزارش فارس، وی که در برنامه «حوار‌الساعه» شبکه المیادین حضور پیدا کرده بود؛ در پاسخ به سؤالی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق، اظهار داشت: ایران قبل از سال 2003 از معارضان(نظام بعث) حمایت کرد و نقش آن در زمینه حمایت از مخالفان بغداد (در زمان صدام حسین) چه در زمان جنگ هشت ساله و چه بعد از آن بسیار زیاد بود. علاوه بر این، تهران اولین پایتختی بود که به عراق جدید بعد از تحولات سال 2003 اعتراف کرد.
الربیعی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بعد از سرنگونی نظام بعث، اولین کشوری بود که وزیر خارجه و رئیس جمهورش به بغداد سفر کردند، افزود: تهران روابط دوستی محکمی با برخی از جریان‌های سیاسی فعال در روند سیاسی عراق دارد که از آن جمله می‌توان به «حزب‌الدعوه»، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، جریان صدر، برخی از جریان‌های سیاسی اهل سنت و جریان‌های سیاسی کردهای عراق مانند اتحادیه میهنی کردستان اشاره کرد. ایران با شخصیت‌های عراقی مهمی ارتباط داشته و دارد، چه زمانی که قبلا در صف معارضان حضور داشتند و چه امروزه که در روند سیاسی به ایفای نقش می‌پردازند.
وی میزان تبادل تجاری ایران و عراق را بیش از 10 میلیارد دلار خواند و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که کدام یک از تهران و بغداد به دیگری نیاز دارند؟ افزود: هر دو کشور به یکدیگر نیاز دارند. رابطه بین عراق و جمهوری اسلامی ایران، یک رابطه «حیاتی» است.

 


معاون وزیر خارجه روسیه ضمن تمجید از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: آثار مثبت اقتصادی این توافق به مرور در اقتصاد ایران هم نمایان می‌شود.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به تمجید از توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه 5+1 پرداخت و گفت این توافق مبنایی خواهد بود برای اینکه موضوعات بین‌المللی از طرق دیپلماتیک حل و فصل شوند.
ایران و گروه موسوم به 5+1 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته میلادی در شهر ژنو سوئیس به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق که بازه زمانی 6 ماهه برای اجرای آن درنظر گرفته شده، با محدود نگه داشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از یکسو و از سوی دیگر کاهش برخی تحریم‌ها، به طرفین برای مذاکره جهت دستیابی به توافقی جامع زمان می‌دهد.
ریابکوف که خود تا پیش از ارتقا سطح مذاکرات به وزیران خارجه، سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده روس را برعهده داشت، در مورد این توافق گفته است: آثار مثبت توافق هسته‌ای ژنو به مرور در وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران نیز نمایان می‌شود.
وی با اشاره به آغاز تدریجی لغو تحریم‌های ضد ایرانی، توافق ژنو را پایه‌ای خوب برای حل مناقشه‌های بین‌المللی از طریق دیپلماسی دانست و گفت این توافق «موجب استحکام و تقویت مبانی حقوق بین‌الملل است، چرا که مانعی است برای استفاده از زور و قوای نظامی». معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه «توافق ژنو همان چیزی است که مسکو 10 سال در انتظار آن بود»، از تحقق این موضوع در سال 2013 ابراز خرسندی کرد.
وی در نهایت به همه طرف‌ها توصیه کرد از هرگونه اقدامی که به توافق هسته‌ای ژنو ضربه بزند و آن را تضعیف کند، خودداری کنند. وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا تعداد دیگری از شرکت‌های ایرانی را به لیست تحریم‌های خود افزود. ایران و روسیه به این اقدام اعتراض کرده و آن را برخلاف روح توافق ژنو دانسته‌اند.

تکذیب ادعای الحیات
در همین حال روزنامه «الحیات» چاپ لندن مدعی شده است که غرب پیشنهاد رفتن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در ازای کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه کرده است.
این روزنامه به نقل از منابع ایرانی نوشته است تهران پیشنهادی از غرب دریافت کرده، مبنی بر اینکه اگر ایران از طریق پذیرش «دوره انتقالی بدون حضور بشار اسد» به حل بحران سوریه کمک کند، علاوه بر اجرای توافق ژنو برخی تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شود.
به گزارش فارس، «الحیات» که مورد حمایت مستقیم ریاض است، در حالی این خبر را منتشر کرده که خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از منابع غربی خود، از اذعان کشورهای اروپایی به احتمال تداوم حضور «بشار اسد» در قدرت بعد از نشست «ژنو2» خبر داده و نوشته بود کشورهای غربی در جریان نشست موسوم به «دوستان سوریه» که اخیرا در لندن برگزار شد، این موضوع را به اطلاع مخالفان رسانده‌اند.
گفتنی است امیر عبدالهیان معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای خبر الحیات را تکذیب کرد.

 


اردوگاه گروهک تروریستی منافقین «لیبرتی» در نزدیکی فرودگاه «بغداد»، عصر پنجشنبه، هدف شلیک چند خمپاره قرار گرفت و در جریان آن 3 تن از عناصر این گروهک تروریستی به هلاکت رسیدند و 50 نفر نیز مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهک تروریستی منافقین اعلام کرد چند خمپاره روز پنجشنبه به اردوگاه لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد برخورد کرده، که در جریان آن 3 نفر کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.
سخنگوی این گروه تروریستی تصریح کرد بمباران اخیر به کشته شدن 3 نفر و مجروح شدن چند تن دیگر منجر شده و حال برخی از مجروحان وخیم است. گفته می‌شود که 50 نفر از اعضای این گروهک تروریستی در جریان این حمله زخمی شده‌اند.
به دنبال این حمله شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش مختار» مسئولیت حمله به اردوگاه گروهک تروریستی منافقین در لیبرتی را به عهده گرفتند. واثق بطاط، فرمانده گروه «ارتش مختار»، به رویترز گفته است که شبه‌نظامیان تحت امر او، با راکت‌های کاتیوشا و خمپاره به اردوگاه لیبرتی حمله کرده‌اند.
رهبر این گروه نسبتا نوظهور گفته است: «ما بارها از دولت عراق خواسته‌ایم گروهک تروریستی منافقین را از کشور اخراج کنند.»
بطاط گروهک منافقین را به ارتباط با سیاستمداران مرتبط با القاعده متهم کرده است. این گروه پیش‌تر نیز مسئولیت حملاتی به اردوگاه لیبرتی را به عهده گرفته بود.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله خمپاره‌ای به اردوگاه تروریستی منافقین را «با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند.»
در این بیانیه از دولت عراق خواسته شده است برای جلوگیری از آنچه که خشونت بیشتر علیه ساکنان اردوگاه لیبرتی خوانده شده، تدابیر امنیتی بیشتر اتخاذ و عاملان این حمله را محاکمه کند.

 




     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10