(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 7 دی 1392 - شماره 20675

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
برگزاری نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی (ره)
آیت‌الله امامی‌کاشانی: ملت ایران اجازه نمی‌دهد حقوقش نادیده گرفته شود
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
همزمان با سالگرد میلاد حضرت مسیح(ع) صورت گرفت
دیدار رئیس جمهور با خانواده شهد و جانباز مسیحی
امام‌جمعه قم: حماسه 9 دی دشمنان را برای همیشه ناامید کرد
وزیر مشاور در امور آشتی ملی سوریه:حضور ایران در نشست ژنو 2 تعیین‌کننده است
علی‌اکبر پرورش به دیدار دوست رفت
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت یار صدیق امام و رهبری
آقای پرورش لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت


آیت‌الله سیدعلی قاضی(ره): برو در نهایت دقت و سعی
آنچه از نیکی می‌دانی عمل کن؛ بدان که تو عارف
هستی.

 


خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه ملت ایران اجازه نمی‌دهد عزت و حقوقش نادیده گرفته شود، گفت: دنیای غرب و استکبار جهانی در هر فرصتی به دنبال وارد کردن ضربه به اصل نظام هستند
به گزارش فارس، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به فتنه سال 88 و اتفاقاتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم رخ داد، گفت: سال 88 یک لجاجت و جهالتی در داخل کشور پیش آمد و استکبار جهانی نیز پشت این لجاجت ایستاد، عجیب است که استکبار چنان به این کشور طمع کرد و دنیای غرب چنان امیدوار شد که پشت این صحنه صف‌آرایی کردند و با کمال تأسف، آنان که این بساط را در داخل به پا کرده بودند، به جای اینکه متنبه شوند، به غلط و اشتباه خود ادامه دادند و این یک حرکتی بود برخلاف اصول نظام اسلامی چون دنیای غرب و استکبار سردمدار آن بود.
وی با تأکید بر اینکه دنیای غرب و استکبار در هر فرصتی که پیش آید می‌خواهد بر اصل نظام و جمهوری اسلامی ضربه وارد کند، به موضوع توافقنامه ژنو اشاره و تصریح کرد: میثاق ژنو چیز خوبی از آب درآمد، در دنیای استکبار مطلبی را علیه ایران مطرح می‌کردند و می‌گفتند ایران درصدد تولید سلاح اتمی است در حالی که ما می‌گفتیم جمهوری اسلامی درصدد داشتن دانش هسته‌ای است نه سلاح هسته‌ای، شما می‌خواهید دانش هسته‌ای را از ما بگیرید، شما عزت و اقتدار ایران را نمی‌خواهید، شما می‌خواهید این کشور وجود نداشته باشد که البته اساس این موضوع صهیونیست‌ها هستند.
آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه شاهدیم این صهیونیست‌ها هستند که در کنگره آمریکا می‌آیند و 27 نفر با امضای طرحی به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند، گفت: با کمال تأسف آمریکا با همه وسعتی که دارد، در حالی که 5 درصد مردم آمریکا را یهودی‌ها تشکیل می‌دهند اما 80 درصد نمایندگان کنگره آمریکا یهودی هستند، البته یهودیان پاکیزه‌ای که در کشور داریم یا در جهان هستند، حسابشان با صهیونیست‌ها جداست.
وی در ادامه سخنانش متذکر شد: بحث ما درباره صهیونیست‌ها است، آنان می‌گویند ایران موجب ناامنی است و تحرک سیاسی که نظام جمهوری اسلامی و وزارت خارجه نشان داد، موضوع را روشن کرد، به جهان مسیحیت می‌گویم که خوب توجه کنید و ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود، ملت ایران ملتی منسجم و مقتدر است و هیچگاه اجازه نمی‌دهد عزت و حقوقش نادیده گرفته شود و از حقوقش کاملا دفاع می‌کند.
وی افزود: تاریخ داوری خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران از روز اول با حقیقت حرکت کرد و شما بودید که اهل دروغ و فریب بودید، جمهوری اسلامی ایران مورد اعتماد است و بر وعده و میثاقش پایبند و استوار است، این نظام بر اصول محکمی ایستاده است و این اصل اساسی است، شما با مردم دنیا و تاریخ روبرو هستید و بدانید هر کاری که می‌کنید در دنیا برای شما حساب و قضاوت می‌کنند و پرونده شما سیاه‌تر می‌شود و حرکت شما در دنیا محکوم‌تر از قبل خواهد بود.
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به میثاق ژنو پایبند است، ولی هیچگاه به این کشور طمع نکنید، این کشور بر اصول خودش استوار است و به اصول خودش تکیه کرده و از آن ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد. وی همچنین با اشاره به هفته وقف، تصریح کرد: مسئله وقف بسیار مهم است و وقف در روایات آمده است که صدقه جاریه است، از این صدقه جاریه که بعد از مرگ برای همیشه با شما خواهد بود غفلت نکنید، خوشبختانه نظام درست و مدیریت دینی دارد.

عناصر پشت صحنه فتنه دوباره فعال شده‌اند
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه تهران فتنه سال 88 را یکی از حوادث بسیار تلخ و چالش‌برانگیز کشور دانست و گفت: این فتنه توسط برخی عناصر قدرت‌طلب و هنجارشکن طراحی و به مرحله اجرا درآمد.
وی با اشاره به خلق حماسه 9 دی از سوی ملت ایران تصریح کرد:‌ ملت ایران مانند همیشه در واکنش به این فتنه، حماسه 9 دی 88 را خلق کردند که برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.
حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه سخنان خود در تشریح مؤلفه‌های فتنه 88 اظهار داشت: در واقع در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که کاندیداتوری در انتخابات، ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی و اعتراض به نتایج انتخابات جزو مؤلفه‌های فتنه نیست بلکه آنچه فتنه را شکل داد همسویی و همکاری محافل داخلی و خارجی بود.
وی با بیان اینکه همبستگی بین جریان قدرت‌طلب و هنجارشکن با نظام سلطه یکی از مؤلفه‌های شکل‌گیری فتنه محسوب می‌شود، تصریح کرد: حرکت عناصر قدرت‌طلب در چارچوب طرح‌های دشمن جزو مؤلفه‌‌های فتنه است آن هم دشمنی که به دنبال براندازی با شیوه‌های نرم است. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: جریان قدرت‌طلب و هنجارشکن داخلی دقیقاً در مسیر اجرای نقشه نظام سلطه که توسط جین ‌شارپ و جورج سوروس طراحی می‌شود قرار گرفت.
سعیدی اردوکشی خیابانی را دیگر مؤلفه فتنه 88 دانست و یادآور شد: فتنه‌گران با اردوکشی خیابانی دست به آشوب و تخریب زدند.
وی هنجارشکنی و عبور از قانون و ایستادگی برابر حاکمیت را چهارمین و آخرین مؤلفه‌ شکل‌دهنده فتنه 88 برشمرد. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندلایه بودن فتنه 88 را از نکات دارای اهمیت برای بررسی آن دانست و گفت: معمولاً فتنه‌های شکل  گرفته در طول تاریخ دارای لایه‌های متعددی هستند؛ یک لایه روی صحنه، یک لایه مباشر و کف خیابان و یک لایه هم در پشت صحنه فعالیت می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه شناسایی عناصر پشت صحنه فتنه 88 اهمیت بالایی برای دلسوزان نظام و انقلاب دارد، خاطرنشان کرد: همین افراد پشت‌ صحنه تئوری فتنه را طراحی می‌کنند البته شناخت عناصر روی صحنه آسان است اما نمی‌توان به سادگی عناصر پشت صحنه را شناخت.
سعیدی در همین زمینه خاطرنشان کرد: روی صحنه لنین و استالین فعالند و پشت صحنه مارکس، روی صحنه عمر سعد و شمر هستند اما پشت صحنه کسانی بودند که اندیشه براندازی را بعد از رحلت پیامبر طراحی کردند. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر این نکته تأکید کرد که فتنه 88 هم همانند فتنه‌های پیشین دارای سه لایه مجزا است و در همین زمینه گفت: در فتنه 88 یک لایه روی صحنه فعال بود، لایه روی صحنه آن دو نفری بودند که همواره در جلوی فعالیت‌ها قرار داشتند.
وی همچنین یادآور شد: در آن فتنه یک لایه در کف خیابان قرار داشت و یک لایه نیز پشت صحنه فعال بود؛ برای شناخت افراد پشت صحنه باید از طریق نخبگان و تحلیل‌ها پیش رفت.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شناخت بهتر فعالان پشت صحنه فتنه 88 اظهار داشت: فعالان پشت صحنه این فتنه کسانی بودند که کمیته صیانت از آرا و ستاد ابطال انتخابات را تشکیل دادند؛ همین عناصر پشت صحنه هستند که معمولاً در فتنه‌ها سالم می‌مانند و مجدداً شروع به فعالیت می‌کنند که شاهد آغاز فعالیت برخی از اینها هستیم.
سعیدی با طرح این پرسش که چرا در کشورمان زمینه عبور از خطوط قرمز فراهم می‌شود، گفت: در سیستم آمریکا هیچیک از احزاب و کاندیداها و حتی نمایندگان کنگره به ساختار لیبرال دموکراسی حمله نمی‌کنند؛ در تاریخ این کشور هیچگاه به سیستم لیبرال دموکراسی حمله نشده است و دو حزب این کشور و طرفدارانشان به اصول لیبرال دموکراسی وفادارند.
وی افزود: من تاکنون مشاهده نکرده‌ام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان کنگره آمریکا اجازه داشته باشند به ساختار حاکمیت کشور حمله کنند اما در ایران مشکل از اینجا آغاز می‌شود که افراد به خود اجازه می‌دهند به اصول حاکم حمله کنند. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین زمینه یادآور شد: در 34 سال گذشته مکرراً شاهد بودیم که در برخی از دوره‌ها رئیس جمهور یا کاندیداهای انتخابات به اپوزیسیون نظام تبدیل می‌شوند.
وی از تمامی پژوهشگران، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست بر روی این مسئله مطالعه کنند تا مشخص شود چرا در کشورمان کاندیداها جرأت می‌کنند به ساختار نظام حمله کنند.
سعیدی با بیان اینکه انتقاد در جمهوری اسلامی جای خود را دارد، تصریح کرد: حمله به ساختار نظام اسلامی و حرکت در جهت براندازی آن هم برابر نرم‌افزاری که ذات باری‌تعالی آن را ارائه کرده، قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم شاهد فتنه‌ها و شبه‌ فتنه‌هایی بودیم اما واقعاً‌ زیبنده کشورمان نبود که یک بار دیگر کسانی که یار امام بودن را یدک می‌کشند برخیزند، برابر حاکمیت ایستاده و هنجارشکنی کنند. سعیدی در ادامه سخنان خود به شباهت‌های بین فتنه 88 و جنگ جمل اشاره کرد و گفت:‌ هم در فتنه 88 و هم در جمل شاهد آغاز ماجرا با تهمت بودیم؛ تهمت به امام علی(ع) که در قتل عثمان نقش داشت و تهمت تقلب در انتخابات.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدس‌نمایی، اردوکشی و طیف‌بندی خواص را از دیگر شباهت‌های موجود بین فتنه 88 و غائله جمل عنوان کرد و گفت:‌ در جمل شتر زن پیامبر را مقدس کردند و در اینجا رنگ سبز را، در جمل برابر حاکمیت حق اردوکشی کردند و در 88 در خیابان‌ها شاهد اردوکشی بودیم، در غائله جمل خواص به چهار دسته تقسیم شدند که در 88 هم شاهد طیف‌بندی خواص بودیم. وی عبرت‌آموزی از فتنه‌های پیشین را مصونیت‌آور دانست و بر این نکته تأکید کرد که مردم باید از گذشته عبرت بگیرند تا مجدداً فتنه‌ها و غائله‌ها تکرار نشوند. سعیدی ادامه سخنان خود را به بیان راهکارهای مقابله با فتنه اختصاص داد و اتکا به رهبری و توجه به رهنمودهای معظم له را اولین راهکار مقابله برشمرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضعیت‌شناسی، هوشیاری، مراقبت، استقامت و عکس‌العمل بهنگام را از دیگر راهکارهایی دانست که در شرایط فتنه باید مورد توجه قرار بگیرد.

 


اهل علم حقایق را درک می‌کنند

قرآن کریم:
و کسانی که به ایشان علم داده شده، می‌دانند آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، حق است.
و (مردم) را به راه خداوند عزیز و حمید هدایت می‌کند.

سوره سباء - آیه 6

 



نشست خبری مدیران خانه شاعران
برای صندلی‌های خالی!
قزوه: آنها تعلقی به مشکلات صنفی ندارد
پس از افشاگری‌های علیرضا قزوه درباره انحصارطلبی و رانت‌خواری در خانه شاعران، اعضای هیئت مدیره این تشکل شبه صنفی اقدام به برگزاری نشستی خبری نموده و اعلام کردند که قصد دارند از قزوه شکایت کنند.
به گزارش خبرنگار کیهان، پس از صحبت‌های قزوه، این شاعر متعهد انقلاب درباره نقش سیاسی هیئت مدیره خانه شاعران، این هیئت نشستی خبری برگزار کردند و به قزوه پاسخ دادند. اما نشست خبری سهیل محمودی، ساعد باقری و فاطمه راکعی بدون استقبال رسانه‌ها برگزار شد و طبق عکسی که توسط خبرگزاری خبرآنلاین از این نشست منتشر شده است، تنها چهار خبرنگار، صحبت‌های هیئت مدیره خانه شاعران را شنیدند! هیئت مدیره خانه شاعران همه صحبت‌های علیرضا قزوه علیه خود نظیر گرفتن بودجه 100 میلیونی و فتنه‌آفرینی و ... را تکذیب کرده و گفتند که قصد شکایت از آن شاعر را دارند. صحبت‌هایی که واکنش قزوه را در پی داشت. قزوه در یادداشتی در وبلاگ خود خطاب به اعضای هیئت مدیره خانه شاعران نوشت: نمی‌دانم یادتان هست یا نه که اساسنامه خانه شاعران را من و یک نفر دیگر نوشتیم در خانه مشفق کاشانی در حدود شاید پانزده، بیست سال قبل. نیت‌مان نیت خیری بود که کاری کنیم برای شاعران انقلاب به‌خصوص آنان که مشکلات مالی دارند و نمی‌توانند کتابشان را حتی چاپ کنند. بسیاری‌شان سرپناهی ندارند و شغل و بیمه‌ای نیز هم. آن وعده‌ها تا هنوز جامه عمل نپوشیده و خانه شاعران ایران همان طور که خودتان و دیگران هم می‌دانید در اصل تعلق خاطری به مشکلات شاعران ندارد و در راستای برطرف کردن مشکلات صنفی شاعران گام برنمی‌دارد.در جریان انتخابات سال 88 هم عملا این خانه مشارکتی جدی در جریانات سیاسی روز داشت و عملا به دفاع و شعرگفتن برای جریان راه سبز تبدیل شد، در صورتی که این خانه آمده بود تا مشکلات معیشتی شاعران را حل کند... با رفتن قیصر هیچ اتفاق تازه‌ای در انجمن نیفتاد. حتی جناب محمدرضا عبدالملکیان هم به دلیل بسته بودن دایره فعالیت‌تان و عدم انتخابات آزاد خود را ماه‌هاست که از شما کنار کشیده و دیگر به خانه شاعران نمی‌آید. افرادی را هم که شما مدنظر دارید به حلقه کوچک مدیریتی خود اضافه کنید اکثرشان افرادی پیر و بی‌تحرک و به دور از ماجرای مشکلات شاعران هستند و برخی‌شان کسانی هستند که بیش از دو دهه است که اصلا شعری نگفته‌اند و کتابی منتشر نکرده‌اند. به عنوان یک شاعری که در متن جامعه زندگی می‌کنم و با شاعران بسیاری ارتباط دارم هر روز بسیاری از شاعران جوان جویای کار و دارای مشکلات بسیار به سراغم می‌آیند و حواله کردن آنان به خانه شاعران و انجمن شاعران ایران هم صدالبته کار بیهوده‌ای است زیرا که بارها آنها را به شمایان حواله داده‌ام و هرگز پاسخی و حتی همدلی نیز دریافت نکرده‌اند. کاش یک بار در همه این سال‌ها تلفنی هم به من می‌زدید و دعوتی می‌کردید و می‌گفتید بیاییم ساعتی کنار هم بنشینیم و برای مشکلات بی‌اندازه این همه شاعر جوان و پیر و تهرانی و شهرستانی کاری کنیم. سراغ چاره‌ای باشیم. به تنهایی این همه سال بسیاری از مشکلات شاعران را با نامه نوشتن به این و آن و عجز و التماس از این مقام و آن مقام حل کردم در حالی که شما مشغول انتخابات جناح سیاسی این و آن بودید.
قزوه در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: در جریان فتنه سال 88 به تنهایی بیش از پنج هزار فحش و ناسزا از این و آن خوردم که هنوز همه آن یادداشت‌های پر از لطف و مهر را دارم و خوشوقتم که در میان آنها فرزندان برخی از شما نیز مرا با الفاظ رکیک نواختند. (اگر خواستید بفرمایید اصل فحش‌ها را خصوصی برایتان بفرستم). به هر حال در هفته‌های اخیر هم نوازش‌های چندی از سوی برخی از شما بزرگواران چه در اخبار خبرگزاری‌ها و چه در نشریه مهرنامه به بنده و حوزه هنری که من مسئول ادبی آن هستم نثار شد و من هم درست در روزی که سالگرد شاعری آزاده و معلمی دردکشیده از نسل بچه‌های مستضعف انقلاب بود بغضم ترکید و اشاره‌ای به کسانی کردم که در کمال آزادگی و سادگی اتهام شاعر دولتی بودن را نثارشان می‌کنند.
وی در پایان یادداشتش به هیئت مدیره خانه شاعران تأکید کرد: می‌ماند ماجرای اساسنامه خانه شاعران و مشکلات صنفی شعرا که من از این یکی کوتاه نمی‌آیم. اگر من و شما دغدغه بزرگی نداریم و این همه مشکلات را نمی‌بینیم بیایید محترمانه این خانه چندین و چند میلیاردی را با تمام بودجه‌هایش به کسانی که دغدغه‌های بزرگتری از من و شما دارند بسپاریم. به این می‌گویند عمل خداپسندانه. می‌دانم که پشت گوش نمی‌اندازید.

انتقاد بازیگر پیشکسوت از بی‌توجهی تئاتر به مردم
بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران گفت: برخی نمایش‌هایی را اجرا می‌کنند که تنها متعلق به قشر خاصی است، در حالی که تئاتر برای همه مردم است و مخاطب ایرانی اگر اثری با دغدغه‌هایش همراه باشد، از آن استقبال می‌کند.
مهدی فقیه، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران در گفت‌وگو با تسنیم درباره علت کاهش مخاطبان تئاتر گفت: ما از متن ایرانی اشباع هستیم، اما باید از بالاتر نگاه کنیم، به ویژه در نمایش‌های دینی، مخاطب بسیار خوب داریم و تماشاگر را می‌توان در هر ژانری پای یک نمایش نشاند، چرا که مخاطب ایرانی هنر در ذاتش است و اگر اثری با دغدغه‌های او همراه باشد، از آن استقبال می‌کند.
وی تصریح کرد: برخی هنرمندان، نمایش‌هایی را اجرا می‌کنند که تنها متعلق به قشر خاصی است، در حالی که تئاتر برای همه مردم است، علت کاهش مخاطبان تئاتر دور شدن آثار از مردم است. به عنوان مثال ما هنر نگارگری داریم و مکتب‌های تبریز، شیراز، بغداد، هرات و... زینت‌بخش موزه‌های جهان است، اما در دانشگاه‌های ما امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم آموزش داده می‌شود، بنده مخالف با آموزش دیگر مکتب‌ها نیستم؛ چون هست، اما باعث تاسف است که نگارگری در دانشگاه‌های ما آموزش داده نمی‌شود، چون می‌گویند سنتی است!

افشای تلاش هواداران آمریکا برای احیای نژادپرستی در آفریقا
تنها چند هفته از درگذشت نلسون ماندلا رهبر مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی نمی‌گذرد که یک فیلم مستند جنجالی از آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که هنوز در بخش‌هایی از این کشور نژادپرستی از بین نرفته است.
به گزارش فارس به نقل از یورونیوز، «سرزمین پدری» نام این فیلم مستند است که خط باریک بین هویت فرهنگی آفریقای جنوبی و نژادپرستی را در اردوگاه‌های «کوماندوکورپز» در حاشیه شهر پروتوریا در جنوب این کشور بررسی کرده است. این اردوگاه‌ها، اردوگاه‌های نظامی تابستانی است که گروه‌های دست‌راستی تندرو (طرفدار آمریکا و صهیونیسم) راه‌اندازی کرده‌اند تا در آن پسران سفیدپوست آفریقایی را با روش‌های دفاع شخصی آموزش می‌دهند تا در برابر تهدیدی به نام سیاه‌پوستان بایستند. این مستند داستان سه پسر سفیدپوست آفریقای جنوبی است که تصمیم می‌گیرند دوران تعطیلات مدرسه خود را به صورت ویژه در این اردوگاه‌ها بگذرانند و در این بین «تارین لی کراسمن» کارگردان و تهیه‌کننده این مستند توانسته وارد این اردوگاه شده و مستند خود را با محوریت این سه پسر تولید کند.
بنابر این گزارش، «کوماندوکورپز» سربازان افراطی دست‌راستی هستند که پس از سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبری نلسون ماندلا در سال 1994 می‌خواهند به قول خود از سفیدان آفریقایی در این کشور حمایت کنند. در این اردوگاه‌ها پسران بین 13 تا 19 سال تربیت می‌شوند تا فرهنگ خود و مقابله با سیاه‌پوستان را به عنوان خطر امنیتی بیاموزند و این مستند این مظاهر باقیمانده نژادپرستی در آفریقای جنوبی را به تصویر کشیده است.

 


رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه و در شب میلاد عیسی مسیح(ع) به دیدار خانواده شهیدان و جانباز ۵۰ درصد ارامنه دفاع مقدس، موسسیان و آلبرت محمودلو، رفت.
در این دیدار که حجت‌الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد، حجت‌الاسلام حسن روحانی ابتدا در خانه شهیدان موسسیان که پدر و پسری را در راه دفاع از میهن و انقلاب تقدیم کرده است، حاضر شد و ضمن تبریک میلاد عیسی مسیح (ع) به بازماندگان این شهدای بزرگوار بر نقش مهم اقلیت‌های دینی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای ما مسلمانان، عیسی(ع) پیامبر رحمت و مهربانی است، گفت: شایسته این بود که فرصت را در این شب عزیز برای قدردانی از خانواده‌ شهدای مسیحی کشور مغتنم بدانیم و از این بزرگواران به خاطر صبر و مقاومت‌شان قدردانی و تجلیل کنیم.
روحانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشور همه ایرانی‌هاست و همه ما اعم از مسلمان، مسیحی و سایر اقلیت‌های دینی، باید برای پیشرفت و اعتلای کشور دست به دست هم داده و تلاش کنیم، از حضور پرشور هموطنان مسیحی و سایر اقلیت‌های دینی در کنار اقشار مختلف مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قدردانی کرد و افزود: امیدوارم خدمتگزار خوبی برای این ملت شریف و بزرگ باشیم و از آراء و اهداف بلند آنان پاسداری کنیم.
دیدار با جانباز ۵۰ درصد دفاع مقدس
رئیس‌جمهور پس از آن در منزل جانباز ۵۰ درصد ارمنی دفاع مقدس، آلبرت محمودلو از دیگر هموطنان ارمنی کشورمان حاضر شد و با وی و خانواده‌اش دیدار و گفت‌وگوکرد.
روحانی با مخاطب قرار دادن این هموطن ارمنی جانباز و بیان اینکه شهدا و جانبازان و ایثارگران ارامنه دفاع مقدس برای دفاع از وطن، شرف و عزت خود سنگ تمام گذاشته و به بهترین نحو ممکن به وظیفه‌شان در قبال کشور و مردم عمل کرده اند، گفت: حضور شما به عنوان یک ایرانی ارمنی در جبهه جنگ تحمیلی نشان داد ایرانی‌‌ها همواره در کنار هم و به ویژه در سختی‌‌ها پشتیبان یکدیگر هستند و این درسی برای جهانیان و به ویژه کسانی است که در برخی از کشور‌ها به خاطر اختلافات دینی و قومی مشغول جنگ با یکدیگر هستند.
رئیس‌جمهور در واکنش به حضور آقای آلبرت محمودلو به عنوان بسیجی در جبهه‌های جنگ و نیز عضویت فرزندان وی در بسیج گفت: بسیج متعلق به همه است؛ چرا که بسیج برای دفاع از کشور تشکیل شده و کشور هم متعلق به آحاد ملت است.
پیام رئیس جمهور به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام روحانی همچنین در پیامی به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان تاکیدکرد: ایران زادگاه زرتشت، پیام آور نیکی ‌ها و خوبی‌ها و موطن نخست زرتشتیان بوده است و حضور مستمر دین زرتشت حتی در کنار اسلام در ایران، نقش تاثیرگذاری به پیروان این آیین الهی در گستره فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی داده است.

 


قم - خبرنگار کیهان:
امام‌جمعه قم گفت: دشمنان در فتنه 88 با استفاده از عوامل داخلی خود برای براندازی نظام اسلامی بسیج شده بودند.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در نمازجمعه قم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، حماسه 9 دی را مورد توجه قرار داد و افزود: این حماسه فراموش نشدنی در تاریخ ایران در واقع تجلی قدرت خداوند بود. مردم، مسئولان و حتی دشمنان ما دریافتند که در این روز چه کار بزرگی صورت گرفت و ملت ایران ارادت خود را به ساحت امام حسین(ع) نشان داد؛ اگر صدها بار شکر نعمت برای چنین مردمی داشته باشیم باز هم کم است؛ در 9 دی دشمنان ما برای همیشه ناامید شدند.
وی گفت: در فتنه 88 گروهی فریب خورده بودند اما گروهی نیز همچنان بر طبل توخالی خود می‌کوبند و انتظار دارند که ملت ایران دست دوستی به سمت آن‌ها دراز کند هرچند رهبر و ملت ایران مهربان هستند ولی آن‌ها باید از آنچه انجام داده بودند اظهار ندامت و پشیمانی کنند؛ ما آمادگی داریم 9 دی را برای همیشه بزرگ و محترم بشماریم.
خطیب جمعه قم با تاکید بر شرکت همه مردم به ویژه روحانیون در مراسمی که به مناسبت 9دی درفیضیه برگزار می‌شود، اظهار داشت: 9 دی چهره واقعی دوستان و دشمنان ما را نشان داد و لازم است همواره آن را بزرگ بشماریم.
وی در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 گفت: معلوم شده کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا مانع از مذاکرات کارشناسی شده؛ آن‌ها باید همزمان با ایران اقداماتی انجام می‌دادند ولی این خواسته را داشتند که ایران ابتدا گام‌هایش را بردارد؛ دشمنان ما بدانند ملت ما زیر بار تهدید، زور و بی‌منطقی نخواهد رفت.
حسینی بوشهری خطاب به مسئولان طرف مذاکره با گروه غربی عنوان کرد: زیرک باشید و به دشمن اعتماد نکنید؛ ملت و رهبر پشت سر شما هستند بنابراین طوری سخن نگویید و موضع نگیرید که دشمن گمان ضعف در مورد شما داشته باشد، از حقوق ملت ایران با تمام توان دفاع کنید.
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در مورد طرح اخیر گفت: کنگره آمریکا تهدید به تحریم‌های جدید می‌کند ولی نمایندگان ولایی ما هم طرحی را آماده کرده‌اند که اگر دشمن بخواهد اقدامی انجام دهد و ضرورتی اقتضا کند غنی‌سازی ایران تا مرز 60 درصد پیش برود. وی ادامه داد: ایران برای تامین سوخت پیشران‌های زیردریایی خود به اورانیوم 60 درصد نیاز دارد؛ دشمنان بدانند که اگر خطایی کنند ملت ایران جوابی دندان‌شکن به آن‌ها خواهند داد. وی با اشاره به برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی در بسیاری از کشورها خاطر نشان کرد: پیاده‌روی بزرگ اربعین در قم از حرم کریمه اهل‌بیت(ع) تا مسجد مقدس جمکران حماسه بزرگی بود که توسط مردم قم و زائران حضرت معصومه(س) محقق شد.
امام جمعه قم در ادامه به سنت حسنه وقف و هفته وقف اشاره کرد و از کسانی که تمکن مالی دارند خواست تا می‌توانند در این زمینه کوشا باشند.
امام جمعه قم با اشاره به هفته سواد‌آموزی و با بیان اینکه امروز 85 درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: تمام کسانی که می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند باید وظیفه‌شان را در قبال باسواد کردن دیگران انجام دهند.

 


وزیر مشاور در امور آشتی‌ملی سوریه، ایران را دوست و هم‌پیمان ملت و دولت کشورش توصیف کرد و گفت که حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه، اساسی و تعیین‌کننده است.
علی حیدر در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم در سوریه، درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و روابط بین تهران و دمشق اظهار داشت: ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پیش از آن که دوست نظام سوریه باشد، دوست و هم‌پیمان ملت سوریه بوده است.
وی افزود: ایران دوست همه ملت‌هایی است که در جست‌‌و‌جوی آزادی و نهضت خود هستند و در نتیجه، نقش ایران در اجلاس ژنو 2 اساسی و تعیین‌کننده است.
علی حیدر درباره اجلاس ژنو 2 درباره سوریه اظهار داشت: اگر اجلاس ژنو 2، اجلاسی برای تقسیم نفوذ در داخل سوریه و مبادله منافع در خاک این کشور باشد، نه تنها یک اجلاس بین‌المللی برای آغاز فرآیند سیاسی و حل بحران سوریه نخواهد بود، بلکه بحران را تشدید خواهد کرد.

 


«علی‌اکبر پرورش» وزیر آموزش و پرورش دولت شهید باهنر پس از گذراندن یک دوره بیماری دیروز در بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی اصفهان درگذشت.
به گزارش ایرنا از اصفهان، مرحوم علی‌اکبر پرورش از آبان‌ماه امسال به دلیل عفونت خون و ریه در بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی اصفهان بستری بود.
وی در سال 1321 در اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رساند و سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ کرد.
مرحوم پرورش برای اخذ مدرک فوق لیسانس عازم دانشسرای عالی تهران شد و در رشته کارآموزی دبیری موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس از این دانشسرا شد.
عضو سابق شورای عالی دفاع، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، سوم و چهارم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره اول و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم از سوابق کاری او بود.
پرورش همچنین در سال 1361 به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت و در این جایگاه منشأ خدمات فراوانی بود.
محوریت در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی ایران در اصفهان همراه با سپهبد شهید صیاد شیرازی و حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم منجر به دستگیری وی شد. از دیگر سوابق سیاسی پرورش می‌توان به عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، نامزدی انتخابات ریاست جمهوری (نامزد احتیاطی حزب جمهوری اسلامی) در دو دوره، قائم‌مقام دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی از سال 1372 تا سال 1380 و عضویت در شورای مرکزی موتلفه اسلامی از سال 1372 تاکنون اشاره کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تسلیت درگذشت «علی‌اکبر پرورش» وزیر آموزش و پرورش دولت شهید باهنر گفت: وی همواره در دوران قبل از انقلاب اسلامی در حال روشنگری و هدایت جوانان بود.
پیکر مرحوم «علی‌اکبر پرورش» یار دیرینه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، امروز از ساعت 9/30 از میدان فیض تا گلستان شهدای شهر اصفهان تشییع می‌شود.
مراسم ختم وی نیز از ساعت 9 تا 11و30دقیقه روز دوشنبه نهم دی در مسجد سیداصفهان برگزار خواهد شد.

تسلیت وزیر آموزش و پرورش
در پی درگذشت علی‌اکبر پرورش وزیر اسبق آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفت.
فانی در این پیام درگذشت استاد ارجمند جناب آقای علی‌اکبر پرورش را به بیت محترم، بستگان و شاگردان ایشان، فرهیختگان و توسعه‌پژوهان جامعه تعلیم و تربیت کشور تسلیت گفته و از نهادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور خواست به نحو شایسته‌ای دانش، منش و روش آن استاد بزرگوار را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
کیهان: درگذشت مرحوم دکتر پرورش یار فداکار و دیرین انقلاب را به ملت شریف ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوئیم.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی درگذشت یاور صدیق انقلاب آقای سیدعلی اكبر پرورش پیام تسلیتی صادر كردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
با تاسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سیدعلی اكبر پرورش رحمت‌الله علیه را دریافت كردم؛ چهره‌ محترم و اثرگذاری كه بخش اعظم عمر با بركت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید،‌ و لهجه‌ صادق و دل با اخلاص و خُلق نیك را به ترویج و تحكیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاشهای مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیتهای سنگین خود در قوه مجریه و قوه‌ مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه‌ توان به كشور و ملت خود خدمت كرد، ‌و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد. بیماری رنجبار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود كه وی با صبر و متانت، آن را تحمل كرد و زندگی پاك و شرافتمندانه را به پایان برد. اینجانب در گذشت ایشان را به خانواده و بازماندگان محترم و به همه‌ دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسألت میكنم.

سیدعلی خامنه‌ای
۶ دی ۱۳۹۲

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10