(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 شهريور 1388- شماره 19454
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دولت دهم رسما آغاز به كار كرد
تلاش براي خدمت رساني فعالانه به جامعه
سردار ذوالقدر: اغتشاشات بعد از انتخابات توطئه عليه نظام بود
اعتراض سران برزيل، بحرين و عمان به تلاش آمريكا براي تحريم ايران
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمين سيدعبدالعزيز حكيم در قم
حجاريان : شايعات درباره شكنجه و وخامت حال من لاطائلات است
ثمره هاشمي: دور سوم سفرهاي استاني دولت از مهرماه آغاز مي شود
گروهك منافقين براي چندمين بار از آمريكا درخواست كمك كرد
انتصابات جديد در سازمان انرژي اتمي



مجلس به كابينه پيشنهادي نمره 18 داد
 دولت دهم رسما آغاز به كار كرد

سرويس سياسي-
مجلس شوراي اسلامي به 18 وزير پيشنهادي رئيس جمهور رأي اعتماد داد و سه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، رفاه و نيرو هم نتوانستند حائز اكثريت آراء شوند.
نشست رأي اعتماد به وزراي كابينه دهم روز پنج شنبه و پس از يك ماراتن نفس گير پنج روزه برگزار شد كه طي آن سردار احمد وحيدي وزير پيشنهادي دفاع بيشترين رأي اعتماد نمايندگان را كسب كرد و كشاورز، آجرلو و علي آبادي به ترتيب وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، رفاه و نيرو با كمترين اقبال نمايندگان مواجه شدند.
در نشست مذكور ابتدا صلاحيت وزراي پيشنهادي نفت و نيرو مورد بررسي قرار گرفت و سپس مجلسيان سخنان پاياني رئيس جمهور را شنيدند تا رأي مثبت بيشتري به كابينه دهم بدهند.
پس از سخنان دكتر احمدي نژاد، تمامي وزرا و مسئولان دولتي از صحن علني خارج شدند تا 286 نماينده حاضر در جلسه با خيالي آسوده آراء خود را براي تك تك وزراء به صندوق ها بيندازند.
نتايج آراء نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي دهم كه توسط علي لاريجاني قرائت شد از مجموع286 رأي به شرح زير است:
- وزارت آموزش و پرورش: سوسن كشاورز، 49 رأي موافق، 209 رأي مخالف و 28 رأي ممتنع (راي نياورد)
- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات: مهندس رضا تقي پور، 197 رأي موافق، 62 رأي مخالف و 27 رأي ممتنع
- وزارت اطلاعات: حجت الاسلام حيدر مصلحي، 194 رأي موافق، 67 رأي مخالف و 25 رأي ممتنع
- وزارت امور خارجه: منوچهر متكي، 173 رأي موافق، 79 رأي مخالف و 34 رأي ممتنع
- وزارت امور اقتصادي و دارايي: دكتر سيدشمس الدين حسيني، 224 رأي موافق، 42 رأي مخالف و 21 رأي ممتنع
- وزارت بازرگاني: مهدي غضنفري، 158 رأي موافق، 91 رأي مخالف و 37 رأي ممتنع
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: مرضيه وحيد دستجردي، 175 رأي موافق، 82 رأي مخالف و 29 رأي ممتنع
- وزارت تعاون: محمد عباسي، 163 رأي موافق، 83 رأي مخالف و 37 رأي ممتنع
- وزارت جهاد كشاورزي: صادق خليليان، 200 رأي موافق، 54 رأي مخالف و 32 رأي ممتنع
- وزارت دادگستري: مرتضي بختياري، 225 رأي موافق، 36 رأي مخالف و 23 ممتنع
- وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح: مهندس احمد وحيدي 227 رأي موافق، 54 رأي مخالف و 5 رأي ممتنع
- وزارت راه و ترابري: دكتر حميد بهبهاني، 167 رأي موافق، 83 رأي مخالف و 33 رأي ممتنع
- وزارت رفاه و تأمين اجتماعي: فاطمه آجرلو، 78 راي موافق، 181 رأي مخالف و 29 رأي ممتنع (رأي نياورد)
- وزارت صنايع و معادن: مهندس علي اكبر محرابيان، 153 راي موافق، 103 رأي مخالف و 27 رأي ممتنع
- وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري: دكتر كامران دانشجو، 186 رأي موافق، 75 رأي مخالف و 25 رأي ممتنع
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: دكتر سيد محمد حسيني، 194 رأي موافق، 61 رأي مخالف و 31 رأي ممتنع
- وزارت كار و امور اجتماعي: دكتر عبدالرضا شيخ الاسلامي، 193 رأي موافق، 63 رأي مخالف و 30 رأي ممتنع
- وزارت كشور: مهندس مصطفي محمدنجار، 182 رأي موافق، 75 رأي مخالف و 25 رأي ممتنع
- وزارت مسكن و شهرسازي: مهندس علي نيكزاد ثمرين، 219 رأي موافق، 40 رأي مخالف و 27 رأي ممتنع
- وزارت نفت: دكتر سيد مسعود ميركاظمي، 147 رأي موافق، 117 رأي مخالف و 19 رأي ممتنع
- وزارت نيرو: مهندس محمد علي آبادي، 137 رأي موافق، 117 رأي مخالف و 32 رأي ممتنع (رأي نياورد)
احمدي نژاد: بحث ها
دلسوزانه بود
رئيس جمهور پيش از راي گيري طي سخناني با تقدير از مخالفان و موافقان وزراي پيشنهادي و تلاش هاي تمامي نمايندگان مجلس گفت: بعد از انقلاب، اين قدر وقت گذاشتن روي كابينه شايد بي سابقه و يا كم سابقه باشد و اين نشان دهنده چند ويژگي است و من بايد شهادت بدهم كه همه بحث ها دلسوزانه بود و همه بحث ها براي كشور و اصلاح امور بود. وي ويژگي بحث هاي مجلس را آزادانه بودن آن دانست و اظهار كرد: بحث ها كاملا آزادانه بود. بي سابقه بود كه بحث رسيدگي به كابينه را تلويزيون مستقيما پخش كند و همه دنيا ديد كه بحث ها كاملا آزادانه بود و قريب به اتفاق دوستان كه صحبت كردند همه رعايت احترام و رعايت حدود را كردند و اين نشان داد كه مجلس پشتوانه ملت، پشتوانه نظام است و همه دنيا ديد كه فراتر از صف بندي ها و خط كشي هاي معمول مجلس شوراي اسلامي به كابينه رسيدگي كرد.
رئيس جمهور با قدرداني از تلاش مجلس و احساس مسئوليت نمايندگان نسبت به حقوق ملت تاكيد كرد: دنيا ديد كه مجلس در برابر مسائل كشور و حقوق ملت احساس مسئوليت مي كند و بحث هايي كه شد نشان داد كه در ايران مبناي عمل مديران و مسئولان اعتقادات و آرمان ها و منافع ملي است و اين افتخار ماست.
وي افزود: صحنه اين چهار پنج روز نشان داد كه دموكراسي در ايران حقيقي است و يك الگوي جديد از دموكراسي را به دنيا ارائه كرد. رئيس جمهوري كه از آرا مردم است و رئيس جمهور منتخب مردم آزادانه وزراي خود را انتخاب كرد و مجلس آزادانه همه آنها را بررسي كرد و همه مسائل را زير ذره بين گذاشت و به فضل الهي اين الگويي جديد در جهان است و ما افتخار مي كنيم. به فضل الهي همه ديدند كه در اين جا انديشه حاكميت داشت و همه بايد قانع شوند و تصميم بگيرند و به نتيجه برسند و اين موجب استحكام نظام است.
دكتر احمدي نژاد در ادامه تاكيد كرد: ديديم به فضل الهي رابطه مجلس و دولت كاملا صميمي است. بسيار برادرانه و صميمي است. همه با هم مي خواهند كشور را به جلو ببرند و همه پاي آرمان هاي امام و انقلاب ايستاده اند.
وي خطاب به دشمنان و مخالفان نظام جمهوري اسلامي ايران نيز تاكيد كرد: بشنوند كساني كه در دنيا خيال مي كردند مي توانند بازدن بعضي حرف ها كاري كنند و فكر مي كردند مي توانند مجلس، دولت و مديران كشور را دلسرد و متفرق كنند و دولت را تضعيف كنند. بدانند كه اين مجلس و اين دولت با هم، دست به دست هم، پاي آرمان هاي امام(ره) و انقلاب ايستاده اند و ان شاءالله امانت انقلاب را با سرافرازي به نسل هاي بعدي تحويل مي دهند.
رئيس جمهور همچنين پيشنهاد كرد تا مجلس و دولت از اين پس ماهي يكبار جلسه مشترك داشته باشند تا مسائل و مشكلات مردم را در اين جلسات حل كنند.
اولين جلسه هيئت دولت فردا شب در مشهد مقدس
وي افزود: ما اولين جلسه دولت دهم را براي يكشنبه شب در مشهد مقدس گذاشته ايم. برويم خدمت امام رضا(ع)، از نمايندگان عزيز نيز دعوت مي كنيم تشريف بياورند و در خدمت تان هستيم، تشريف بياوريد يك جلسه دولت برگزار كنيم و ان شاءالله متبرك شود تا كار جلو برود.
كابينه دهم بهترين نيست اما...
رئيس جمهور همچنين در جمع خبرنگاران نيز حضور يافت و به سؤالات آنان پاسخ داد.
در ابتدا خبرنگار شبكه خبر پرسيد آقاي رئيس جمهور چقدر به توانمندي اعضاي كابينه اي كه معرفي كرده ايد اعتقاد داريد و فكر مي كنيد اين كابينه چقدر مي تواند پاسخگوي حضور 40 ميليوني مردم در انتخابات رياست جمهوري دوره دهم باشد؟ كه رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش گفت: اگر بخواهيم تراز شايستگي ملت ايران را ملاك قرار دهيم، مطلقاً اگر تمام عمرمان را نيز شبانه روز بدون حتي يك دقيقه وقفه كار و تلاش كنيم قطعاً نمي توانيم شكر نعمت ملت ايران را به جاي آورده و در تراز شايستگي هاي ملت ايران وظيفه مان را انجام دهيم، اما به نظر بنده اگر ارزيابي مقايسه اي انجام دهيم مي توان در مقايسه با كابينه هاي گذشته اين گونه گفت كه به نظر مي رسد اين كابينه به لحاظ توانمندي هاي فردي، تخصصي، آشنايي به كار و همگرايي داخلي امتياز بالاتري را مي تواند كسب كند.
بهبهاني ميثاق نامه را رعايت كرده است
در ادامه خبرنگار روزنامه جام جم پرسيد آقاي زاكاني در مخالفت با بهبهاني وزير پيشنهادي راه و ترابري نكاتي را مطرح كرده و اسنادي را به نمايندگان نشان دادند كه اين اسناد مبني بر تخلف مسئوليت ايشان در وزارت راه بود، سؤال بنده اين است كه از آنجا كه شما قطعاً در جريان مسائل هستيد آيا اين اظهارات را قبول داريد يا خير؟ كه احمدي نژاد پاسخ داد: فضاي مجلس در اين دوران فضاي همدلي و همگرايي بود، در اين محيط نمايندگان آزادند كه نقد و مشكلات شان را بگويند خوشبختانه اين كار نيز انجام شد، اما خواهش من از رسانه ها اين است كه بحث ها را تمام كنند، بحث ها امروز تمام شد. هر چند وزير كه بتوانند راي لازم را كسب كنند از اين به بعد بايد سراغ انجام وظيفه برويم. با اين وجود آنچه كه بنده شنيده ام اين نماينده نگفتند كه آقاي بهبهاني خلاف قانوني را مرتكب شدند.
احمدي نژاد ادامه داد: قانون اساسي اجازه داده است كساني كه مشاغل آموزشي دارند بتوانند بيش از يك شغل داشته باشند، بنابراين مي توانند از مزاياي اين مشاغل نيز بهره مند شوند، اين قانون اساسي و عادي ماست و آقاي دكتر بهبهاني در اين موضع مطلقاً تخلف قانوني نداشته اند، اين نماينده محترم نيز گفتند كه دكتر بهبهاني خلاف ميثاقي كه با رئيس جمهور بسته اند، عمل كرده اند، البته اگر در اين ميثاق نيز مقداري دقت مي شد متوجه مي شدند كه چنين چيزي نبود، چرا كه در اين ميثاق آمده است كه به دريافتي هاي دولت قانع باشند و خودشان كار اقتصادي بيرون نكنند، آقاي بهبهاني نيز اين ميثاق نامه را امضا و رعايت كردند.
رئيس جمهور گفت: بنده از دقت نظر آن نماينده محترم تشكر مي كنم، بالاخره بايد روي آرمان ها و ارزش هايمان محكم بايستيم و از آقاي دكتر بهبهاني نيز تشكر مي كنم كه آن ميثاق را به خوبي عمل كردند.
سياست هاي اقتصادي دولت درست اجرا مي شود
رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سؤال ديگري خاطرنشان كرد: با اين كه بيشترين حمله ها عليه سياست هاي اقتصادي دولت است، اما وزير اقتصاد دولت مورد هيچ نقدي قرار نگرفت. معني آن است كه در صحنه اجرا، كار درست انجام مي شود، اما به هر حال نظراتي وجود دارد و افرادي فكر مي كنند كه بهتر مي توان كار را انجام داد. بر اين اساس مطالبي نوشته و سخنراني مي كنند، اين موضوع اشكالي ندارد، ما از اين امر استقبال و از نظرات آنها استفاده مي كنيم.
وي افزود: اگر مشكلي در بخش اقتصاد وجود داشت، مطمئناً نمايندگان محترم اين موضوع را زير ذره بين گذاشته و نقد مي كردند، اما همه ديديم كه وزير اقتصاد مخالفي نداشت.
وي خاطرنشان كرد: همچنين ديديد كه برخي از وزراي اقتصادي ما اصلاً مخالفي نداشتند، اين موارد نشان مي دهد سياست هاي اصلي اقتصادي دولت، وفاق بين كليات مجلس و دولت است و عالمانه است. مطمئن باشيد كه در بحث هدفمند كردن يارانه ها نيز آن چيزي كه الان با كار فشرده جلو آمده است و انشاء الله از مجلس محترم نيز خارج خواهد شد كار درستي است و بايد با همه توان اين كار را انجام دهيم. رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سؤالي درباره جلسه 1+5 گفت: كسي ديگر نمي تواند ايران را تحريم كند البته ما استقبال مي كنيم كه تحريم كنند و ما خودمان، خودمان را اداره مي كنيم.
لاريجاني: مطالب با صداقت
بيان شد
همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از پايان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در مجلس تصريح كرد: همه دوستان، با صداقت مطالب خود را بيان كردند.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني افزود: حدود 128 نفر از نمايندگان درباره كابينه، 35 ساعت صحبت كردند و اين حجم كار فكري بسيار بالايي است. با صداقت و صميميت و نگاه كارشناسي صورت پذيرفت. وزرا هم با حوصله سخنان را استماع و بررسي كردند و با متانت پاسخ دادند.
لاريجاني با اشاره به نگاه مثبت نمايندگان به كابينه تاكيد كرد: مباحث جدي اي را با متانت مطرح كردند. طرفين نگاه مثبت داشتند و نمايندگان نگاه خوب و كارشناسي داشتند. در مسير بررسي كابينه از رهنمودهاي مقام معظم رهبري بهره برديم و اين رهنمودها به ما كمك كرد و كارها به دقت و بدون كژي و با سرعت پيش رفت.
وي پس از اعلام حضور 286 نفر در رأي گيري و اعلام أراء مأخوذه موافق و مخالف نسبت به كانديداهاي وزارتخانه ها، پس از اعلام رأي وزير دفاع در پاسخ به فرياد مرگ بر اسرائيل نمايندگان مجلس اظهار كرد: البته اين به دليل اين است كه ايشان يكي از بالاترين رأي ها را آورده اند.
لاريجاني در زمان اعلام آرا وزراي پيشنهادي براي وزارتخانه ها تصريح كرد: براي همه وزرايي كه توانستند رأي اعتماد بگيرند آرزوي توفيق دارم. عزيزاني هم كه از مجلس نتوانستند رأي اعتماد بگيرند، اميدوارم در صحنه ديگري خدمت كنند.
لاريجاني همچنين در نشست خبري مشترك با احمدي نژاد گفت: قطعا مجلس حامي دولت است و در چارچوب نظامات قانوني به دولت كمك مي كند تا بتواند با سرعت بيشتري نيازهاي مردم را مرتفع كند.
رئيس مجلس تاكيد كرد: اين روزها از لسان برخي صاحب نظران غربي سخنان زيادي براي تفرقه افكني مطرح شد كه به نظر من اين ناشي از آن است كه آنها به خصوصيات بومي كشور ما ناآشنا هستند.
لاريجاني با تاكيد بر اين كه شايد مسئولان كشور ما آراي متفاوتي داشته باشند، اما در منافع ملي كشور يكصدا و هم رأي هستند ادامه داد: در دفاع از اسلام و تفكر اسلامي همه مسئولان كشور ما قطعا يكصدا هستند و مجلس و دولت و قوه قضائيه در اين مشي يك فكر را دنبال مي كنند.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اين كه مكانيزم هاي قانوني كشور راه و رسم هايي را مشخص كرده است، افزود: من از نظر آقاي احمدي نژاد استقبال مي كنم كه ساز و كارهاي جديدي را براي همگرايي قوا طراحي كنيم و ارتباطات براي افزوده شدن توان ها نزديكتر شود.

 



تلاش براي خدمت رساني فعالانه به جامعه

براي همه ما، مخصوصا شما دانشجويان اين دو، سه جمله مي تواند الگو باشد. وجود مبارك حضرت سجاد(ع) عرض كرد: خدايا! عبدني لك و لاتفسد عبادتي بالعجب (1). من را ذليل خودت بكن كه در پيشگاه تو، بنده تو باشم. نگويم: هرچه دلم بخواهد، مي كنم! آخر ما يك مشت خاك بوديم، بعد هم يك مشت خاكيم؛ اين وسط ها بگوئيم: هرچه دلم مي خواهد مي كنم، يعني چه؟! و عبدني لك و لاتفسد عبادتي بالعجب. مرا بنده خودت بكن، اما مبادا گرفتار عجب و غرور و خودبيني بشوم كه من هم اهل نماز شبم، من هم اهل عبادتم، من هم اهل زيارتم، من هم ...!
اين عجب ها و خودبيني ها، عبادت را فاسد مي كند؛ آفت عبادت است.
تلاش براي حل مشكلات جامعه
اما من مي خواهم خدمتگزار جامعه باشم؛ مشكلات مسكن را حل كنم، ازدواج را حل كنم، اقتصاد را حل كنم، اشتغال را حل كنم، بيكاري را حل كنم؛ مي خواهم كار براي مردم انجام بدهم. و اجر للناس علي يدي الخير و لا تمحقه بالمن(2). خدايا! آن توفيق را بده كه اين همه مشكلاتي كه هست، با دست من حل بشود. نه اينكه من تماشاچي بشوم، ديگري كار انجام بدهد. آن كسي كه مي گويد: به من چه و به تو چه، اين مشمول دعاي حضرت نيست. آن كسي كه مي گويد: به من چه، شما برويد، اين كار را انجام بدهيد؛ آن هم مشمول نيست.
عرض كرد: خدايا! آن توفيق را بده كه تو كه به اين مردم خير مي رساني، آن خير به دست من باشد. آن مديريت به دست من باشد، آن تقنين يا قضاء يا اجراء به دست من باشد، آن حل مشكل مسكن به دست من باشد، آن طرح به دست من باشد؛ اينطور نباشد كه يك كسي بيايد، مشكل ها را حل كند، من تماشاچي باشم! آن توفيق را هم به من بده كه من براي كسي منت نگذارم؛ اگر منت گذاشتم، به محاق مي افتد
نيل به اخلاق فرشته خوئي با عنايت به پرهيز از فخر فروشي
بعضي ها هستند كه تمام كوشش شان اين است كه آدم خوب باشند. يعني آدم عادل و با تقوا و خدمتگزار باشند؛ اينها همه يا اوائل راه است، يا نيمه راه! اينقدر معارف اعتقادي هست، اينقدر متون آيات هست، اينقدر خطبه هاي والاي نهج البلاغه هست، اينقدر ادعيه پر مغز و نغز امام سجاد هست؛ اينها را آدم بايد بفهمد! رسيدن به مقام فرشته ها هست، اينها را هم بايد بفهمد. عرض كرد كه: و هب لي معالي الاخلاق و اعصمني من الفخر (3). خدايا! آن اخلاق هاي بلند را كه در حد فرشته هاست به من بده، اما از فخر فروشي هم من را نجات بده.
پس من مادامي كه در سطح جامعه ام، يك عضو فعال خدمتگزار باشم. و از سطح جامعه هم كه بالاتر رفتم، در سطح فرشته ها قرار گيرم؛ خب فرشته ها منزه از فخر فروشي اند. آن توفيق را به من بده كه من به آن اخلاق والا بار يابم، و از فخر فروشي هم برهم و نجات پيدا كنم اين، هم مي شود دنيا، هم مي شود آخرت.
با اين مباني و معاني، انسان شهوت و غضب را عقال مي كند. يعني زانو بند مي زند، اين شتر چموش را سر جايش مي نشاند. تعديل مي كند. نه تعطيل! شهوت بايد باشد، غضب بايد باشد، منتها در جاي خودش باشد؛ تعطيل اين قوا صحيح نيست، تعديل اين قوا صحيح است و تعديلش هم به وسيله عقل است.
لزوم نوراني شدن براي هدايت مردم
اگر ان شاء الله انسان در سن جواني اين كارها را كرد؛ اگر عالم رباني شد، در آن محيطي كه هست، نوراني است. مردم به (اخلاق) محتاجند. خيلي ها هستند كه مي خواهند دستشان به گناه دراز بشود، ولي وقتي مي بينند در اين محله فلان عالم هست، مي گويند: اينجا جاي گناه نيست! اين را در حد يك امامزاده احترام مي كنند؛ مي روند جاي ديگر. حالا تا بروند جاي ديگر، ممكن است پشيمان بشوند و خدا هدايت شان بكند. يك عالم رباني، كار يك امامزاده را مي كند. فضيلت و تقوا و ادب را نمي شود كم گذاشت. ولي سواد را چرا.
عدم امكان حل شدن مشكلات عمومي جامعه
توسط اساتيد سطح بالا
حالا بر فرض يك كسي شد علامه طباطبائي، اين به درد شهرستان كه نمي خورد! ما يك عوام داريم، يك خواص داريم، يك أخص و يك اخص خواص داريم. آن اخص خواص بايد بنشيند يك جا، تحقيق بكند، كتاب بنويسد، درس بگويد، استاد تربيت كند. آن علم به درد جامعه نمي خورد! حالا شما شديد استاد دانشگاه؛ غير از اينكه در دانشگاه تدريس بكنيد، مشكل جامعه را نمي توانيد حل كنيد! از شما در جامعه كاري ساخته نيست. براي اينكه جامعه كار جزئي مي خواهد، آنكه نمي تواند اصطلاحات فني شما را ياد بگيرد!
اگر كسي شد استاد حوزه، يا استاد دانشگاه؛ اين فقط به درد اخص مي خورد. وگرنه در سطح جامعه، آنچه كه مشكل جامعه را حل مي كند، يك سواد متوسط است؛ حالا يا طبيب مي شود، يا مهندس مي شود، همين سوادهاي متوسط. با يك روحاني مي شود، امام جماعت مي شود، امام جمعه مي شود؛ اينها سواد متوسط و يك خوبي صد درصد است! يك زندگي معقول مقبولي كه همه دارند، مي شود از راه حلال فراهم كرد!
اگر كسي يك آدم وارسته باشد، ورودش در آن محله و آن شهر بركت است؛ اين مي شود (حجت خدا). ما موظفيم اينجور باشيم. اگر ان شاء الله كسي اهل حوزه بود، اينجور بود؛ يا ان شاءالله طبيب شد، آنجور است. اينها راههايي است كه به ما نشان دادند.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با شماري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم - قم؛ فروردين 1382
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1و2و3) صحيفه سجاديه / دعاي 20
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود

 



سردار ذوالقدر: اغتشاشات بعد از انتخابات توطئه عليه نظام بود

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح مسائل و اغتشاشات پس از انتخابات را توطئه اي برنامه ريزي شده از سوي دشمنان و عوامل آنها عليه نظام و ملت دانست.
سرتيپ محمدباقر ذوالقدر، روز جمعه در يادواره شهيدان «كاوه» و «طرح چي» از شهداي دوران دفاع مقدس در مشهد گفت: معاندان و استكبار جهاني و عوامل آنها به عناوين مختلف در قالب مسائل و اغتشاشات بعد از انتخابات رياست جمهوري مي خواستند به اهدف شوم خود برسند ولي با درايت و بصيرت رهبر معظم انقلاب و مردم فهيم ايران اسلامي اين سري ترفندهاي دشمنان مانند ساير توطئه هاي آنان نقش بر آب شد.
او ترفند جنگ نرم معاندان عليه انقلاب و ارزش هاي متعالي را يادآور شد و گفت: حفظ بصيرت و آگاهي نسبت به ابعاد مختلف ترفندهاي معاندان وحفظ وحدت و يكپارچگي و شناخت دوست و دشمن عامل مهم خنثي سازي اين توطئه ها است و انسان را از خطا و لغزش ها حفظ مي كند.
وي بيان كرد: ضعف در بصيرت و شناخت دوست و دشمن در طول تاريخ اسلام مشكلات بسياري براي مسلمانان ايجاد كرده است.
وي ادامه داد: دشمنان كه از تحميل جنگ سخت نتوانستند به اهداف شوم خود عليه انقلاب و آرمان هاي متعالي آن دست يابند در قالب جنگ نرم كه بسيار پيچيده تر از جنگ سخت است، مي خواهند به اين سري اهداف دست يابند.
وي با مقايسه بين جنگ نرم و سخت گفت: در جنگ سخت با مواضع و استحكامات موجود مرز خودي از غير خودي و ميدان نبرد مشخص مي شود ولي در جنگ نرم مرز خودي و غير خودي وجود ندارد و در همه جا اعم از شهر، روستا، مدرسه، منازل، ادارات و غيره امكان حضور دشمن وجود دارد و ميدان نبرد مشخص نيست و همه جا عرصه نبرد اين جنگ نابرابر است.
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در امور بسيج ادامه داد: همچنين در جنگ سخت سلاح و تجهيزات و مهمات جنگي مورد استفاده قرار مي گيرد ولي در جنگ نرم ابزار و تجهيزات رسانه ها، اينترنت، مسائل سمعي و بصري و فضاهاي مجازي است.
ذوالقدر گفت: در جنگ سخت عرصه نبرد تنها نظامي است و نظامي ها در آن شركت مي كنند اما در جنگ نرم عرصه نبرد نظامي نيست و همه عرصه ها اعم از فكري و اعتقادي، سياسي، اجتماعي و غيره را در برمي گيرد.
ذوالقدر گفت: جنگ سخت بسيار پر سروصدا ولي جنگ نرم بسيار ساكت و خاموش بوده و تنها افراد با بصيرت در مقابله با دشمنان در عرصه جنگ نرم پيروز مي شوند.
وي گفت: شهيد محمود كاوه فرمانده لشكر ويژه شهدا در دوران دفاع مقدس با برخورداري از خصوصيات بارزي مانند ايمان سرشار، گشاده رويي و پركاري، شجاعت و بردباري و فرماندهي فوق العاده نقش مهمي در پيشبرد اهداف اين دوران و مقابله با معاندان بعثي و ضد انقلاب از جمله در كردستان و آزادسازي اين منطقه از يوغ دشمن داشت و عاقبت در سال 65 به شهادت رسيد.
وي گفت: شهيد مهندس «طرح چي» جمعي نيروهاي جهادسازندگي نيز يكي از عناصر بسيار تاثيرگذار در تشكيل مهندسي جبهه و جنگ بود و اين شهيد بزرگوار در طراحي و ساخت جاده، پل و تاسيسات در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل به عنوان عامل بسيار مهم پيشبرد اهداف عمليات هاي اين دوران بسيار تاثيرگذار بود و در سال 60 در منطقه عملياتي الله اكبر به شهادت رسيد.

 



اعتراض سران برزيل، بحرين و عمان به تلاش آمريكا براي تحريم ايران

سرويس سياسي-
همزمان با تلاش هاي آمريكا در راستاي اعمال تحريم هاي گسترده بر ايران، برخي از سران كشورهاي جهان اين اقدامات دولت آمريكا را بي نتيجه خوانده و آن را به ضرر خود اين كشور ارزيابي مي كنند.
آمريكا درصدد است تا با افزايش فشارهاي اقتصادي كه در راس آن تحريم واردات بنزين به ايران است، تهران را مجبور به عقب نشيني در اجراي برنامه هاي هسته اي خود نمايد.
در ميان مخالفت هاي گوناگون با اين رويه آمريكا مي توان به اظهارنظر «لوئيز اينانسيو لولا داسيلوا» رئيس جمهور برزيل اشاره كرد كه ضمن تقبيح فشارهاي آمريكا و غرب بر برنامه هسته اي ايران بر حق اين كشور در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيد مي كند.
داسيلواي 63 ساله، يكي از مخالفان اصلي فشارهاي فزاينده غرب به ايران به علت برنامه هسته اي اين كشور است كه به زودي در ماه جاري ميزبان دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران خواهد بود.
وي كه با خبرگزاري فرانسه مصاحبه مي كرد، اعمال فشارهاي آمريكا و كشورهاي غربي به منظور اعمال تحريم عليه ايران به منظور برنامه هسته اي اين كشور را به شدت محكوم كرد و با اشاره به اعمال فشارهاي آمريكا و غرب به برنامه هسته اي ايران گفت: اين سياست همه يا هيچكس غرب ديگر وجود ندارد.
داسيلوا تاكيد كرد كه ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را داراست و افزود كه انتقادهايي كه به رهبري آمريكا عليه ايران در خاورميانه صورت مي گيرد يادآور توجيه اشتباه واشنگتن براي آغاز جنگ عراق است.
رئيس جمهور برزيل تصريح كرد: حتي امروز، آن دسته از رهبراني كه از جنگ عراق حمايت مي كنند قادر نيستند كه اين مسئله را توجيه كنند كه اگر سلاح شيميايي در عراق وجود نداشت به چه دليل به عراق حمله كردند. من هم اكنون مي بينم كه همان نوع رخدادي كه در عراق به وقوع پيوست درباره ايران و مسئله هسته اي اين كشور در حال وقوع است.
از سوي ديگر دامنه اعتراضات شديد بر عليه اقدامات خودسرانه آمريكا، به خاورميانه نيز نفوذ كرده و بسياري از كشورهاي عربي همسايه هم با انتقاد از اين رفتار دولت آمريكا، استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را حق طبيعي ايران عنوان مي كنند.
در همين راستا سپهبد «شيخ خليفه بن احمد آل خليفه» فرمانده كل نيروي دفاع بحرين همسو با ديگر معترضين ضمن محكوم كردن اقدامات آمريكا استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز را حق همه كشورها و از جمله جمهوري اسلامي ايران دانست.
وي كه با «حسين امير عبداللهيان» سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين ديدار و گفت وگو مي كرد با اشاره به مداخله بيگانگان در امور داخلي كشورمان پس از برگزاري انتخابات و تاكيد بر موضع بحرين در محكوم كردن مداخله بيگانگان در امور داخلي كشورها اظهار داشت: ثبات و امنيت ايران به منزله ثبات و امنيت منطقه بوده و ما ايران را يك كشور بزرگ، همسايه و تاثيرگذار در امنيت و ثبات كل منطقه مي دانيم.
«يوسف بن علوي» وزير امور خارجه عمان نيز در حاشيه نشست وزراي امور خارجه عرب گفت: اعمال هرگونه تحريمي عليه جمهوري اسلامي ايران براي وادار كردن اين كشور به همكاري درباره برنامه هسته اي خود هيچ فايده اي ندارد.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه ايران و شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي بتوانند به راه حل مثبتي درباره موضوع هسته اي ايران برسند.

 



بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمين سيدعبدالعزيز حكيم در قم

مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمين «سيدعبدالعزيز حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه حضرات آيات عظام تقليد «وحيد خراساني»، «مكارم شيرازي»، «نوري همداني»، «جعفر سبحاني» و نيز آيت الله «مقتدايي» مدير حوزه علميه قم، حجت الاسلام والمسلمين «شهرستاني» نماينده آيت الله سيستاني، حجت الاسلام «سيدعلي خميني» به نمايندگي از بيت امام خميني، مسئولان قم و طلاب و فضلاي حوزه علميه و اتباع عراقي و مردم قم حضور داشتند، ياد آن مرحوم گرامي داشته شد.
استاد حوزه علميه قم در اين مراسم ضمن تسليت به مناسبت رحلت مرحوم عبدالعزيز حكيم گفت: سيدعبدالعزيز حكيم مظهر دفاع حكيمانه از اسلام و ارزش هاي الهي بود.
حجت الاسلام «حسين شهامت» افزود: بيت آيت الله حكيم از جمله عبدالعزيز حكيم الگوي مقاومت، پايداري، ظلم ستيزي، دفاع از آرمان هاي مردم عراق بودند و سالها اين خاندان در برابر مكاتب انحرافي و حكومت استبدادي عراق مقابله كرده و از اسلام ناب دفاع كردند.
وي تصريح كرد: خاندان حكيم هستي خود را در راه عظمت اسلام فدا كردند و آنها هميشه اهل مبارزه، مقاومت، هجرت، ايمان، جهاد و دين مداري بوده و در اين زمينه سرافرازانه، امتحان خود را پس دادند.
شهامت اظهار داشت: مرحوم عبدالعزيز حكيم علاوه بر حضور در صحنه هاي مختلف سياسي در علم و انديشه نيز سرآمد بود و همراه شدن علم با اجتهاد و فقاهت باعث شده كه خاندان حكيم در قله اوج قرار گيرند.
وي افزود: آنها در برابر ظلمي كه سالها حكومت استبدادي صدام به مردم عراق وارد كرده بود، هرگز سكوت نكرده و در جبهه هاي مختلف با آنها مبارزه كردند.

 



حجاريان : شايعات درباره شكنجه و وخامت حال من لاطائلات است

سعيد حجاريان با ارسال نمابري به خبرگزاري ها شايعات منتشر شده در روزهاي اخير درباره شكنجه شدن و وخامت حال خود را «لاطائلات» خواند.
متن گزارش موجود در نمابر ارسالي كه به قلم حجاريان نوشته شده به شرح زير است:
بعد از دلالت به بازداشتگاه در مورخ 26/3/88 اخبار عجيبي به گوشم خورد كه در بيرون عده اي در سايت ها اعلام كرده اند من به حالت اغما فرورفته و در زندان بيمارستان بستري و در حال احتضار به سر مي برم و حتي جان به جان آفرين تسليم كرده ام، بعد از آنكه براي رفع شبهات يك لحظه تلويزيون من را نشان داد شروع كردند به طرح اين ادعا كه تحت شكنجه هاي سخت قرارگرفته و قرص هاي روان گردان به من مي دهند و از اين قبيل لاطائلات.
بعد از دادگاه اين تبليغات شدت يافت كه من ناچار براي خنثي كردن آنها شمه اي از وضع خود از زمان بازداشت تا دادگاه را به اطلاع هم وطنان برسانم.
1- من حدود بيست روز در اوين محبوس بودم اما سلول انفرادي من به اندازه اي بود كه بتوانم با واكر چند قدمي در آن بزنم، ضمناً از امكانات هواخوري و پزشك زندان كه لااقل يك روز در ميان به من سر مي زد برخوردار بودم.
2- به خاطر معلوليت جسمي لباسهايم را با لباسشويي مي شستند و زحمت استحمام را نگهبانان بر خود هموار مي كردند كه خدايشان جزاي خير دهد.
3-غذاي زندان مناسب بود و من عليحده ميوه را هم داشتم كه به واسطه كم تحركي نياز مفرطي به آن داشتم.
4- پس از زندان به علت فقدان امكانات فيزيوتراپي، كار درماني و آب درماني در اوين ( كه طبعاً نقاهتگاه نيست) عضلاتم رو به تحليل رفتن نهاد و علائم مشكلات استخوان پيدا كردند لذا به محلي منتقل شدم كه به استخر آب درماني نزديك بود و فضاي مفرحي داشت.
5- در مكان جديد يك روز در ميان استخر را به مدت يك سانس براي من خلوت (قرق) مي كردند و همراه مربي دلسوزي به تمرينات آب درماني مي پرداختم.
6- در ضمن پزشك هم دو روز در ميان به من سر مي زد و فشار خون و نبض و درجه حرارت و گوش و حلق و بيني و ريه ها را معاينه مي كردند.
7-فضاي جديد طوري بود كه مي توانستم با واكر مسافت هاي طولاني بروم و عضلات پاهايم را تقويت كنم.
8- وضع تغذيه اي ام بهتر شد به خصوص مواد داراي فيبر و ميوه ها كه براي گوارش من ضروري است به مواد غذاييم افزوده شد.
9- در مجموع مي توانم ادعا كنم حفاظت از يك بازداشتي با معلوليت كار پرمشقتي است كه دوستان با شفقت آن را انجام دادند.
جزاهم الله خيرالجزاء
بتاريج 6/6/88
امضاء سعيد حجاريان
حجاريان در اعترافات اخير خود در دادگاه از حزب مشاركت استعفا داده و بابت اشتباهات بزرگ اصلاح طلبان از مردم عذرخواهي كرده بود.

 



ثمره هاشمي: دور سوم سفرهاي استاني دولت از مهرماه آغاز مي شود

دستيار ارشد رئيس جمهور از آغاز دوره جديد سفرهاي استاني هيئت دولت از مهر ماه امسال خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان از اهواز، سيدمجتبي ثمره هاشمي در نشستي رسانه اي در جمع خبرنگاران در دانشكده نفت اهواز گفت: دور سوم سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيئت دولت از اوايل مهر ماه سال جاري آغاز و به صورت جدي تر و كارآمدتر از گذشته ادامه خواهد داشت.
ثمره هاشمي در مورد كابينه دولت دهم و راي اعتماد به وزرا اظهار داشت: انتظار مي رفت كه همه وزراي پيشنهادي راي بياورند اما بالاخره مجلس برنامه هاي افراد را به طور كارشناسي بررسي مي كند و سرانجام 18 وزير موفق به اخذ راي اعتماد نمايندگان شدند.
وي با اشاره به توجه ويژه اي كه دولت نهم به استان خوزستان داشت، خاطرنشان كرد: در دولت نهم بودجه هاي كلاني در جهت امور اجرايي، عمراني و رفع محروميت به اين استان اختصاص يافت ولي اين امر به معناي اجراي تمام برنامه هاي در نظر گرفته شده نيست، بلكه بايد در دولت دهم توجه جدي تري به آن داشت تا استان خوزستان به سطح قابل قبولي در كشور دست يابد.

 



گروهك منافقين براي چندمين بار از آمريكا درخواست كمك كرد

گروهك تروريستي منافقين از دولت اوباما درخواست كرد تا ارتش آمريكا حمايتش را از اين گروهك در عراق برقرار كند.
ششم مردادماه گذشته نيروهاي نظامي عراقي وارد اردوگاه اشرف شدند و كنترل داخلي اين اردوگاه را به دست گرفتند.
آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت: حاميان گروهك منافقين روز پنجشنبه از دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا خواستند تا حمايت ارتش اين كشور از اين گروه را كه نيروهاي امنيتي عراق در بيست و هشتم ژوئيه (ششم مرداد) به آنها حمله كردند مجدداً برقرار كند.
اين افراد همچنين خواستار آزادي 36 فرد بازداشت شده اي شدند كه در جريان حمله به اردوگاه اشرف توسط پليس عراق بازداشت شدند. بنابراين گزارش در تمام طول اين درگيري ميان نيروهاي نظامي عراق با اعضاي اردوگاه اشرف سربازان آمريكايي كه زماني از اين گروهك تروريستي حفاظت مي كردند هيچ كاري انجام ندادند.

 



انتصابات جديد در سازمان انرژي اتمي

رئيس سازمان انرژي اتمي، سخنگوي جديد اين سازمان و همچنين معاون ايمني و حفاظت هسته اي سازمان انرژي اتمي ايران را منصوب كرد.
به گزارش منابع خبري «علي اكبر صالحي» با صدور حكمي، «علي شيرزاديان» را به سمت سخنگو و مدير روابط عمومي سازمان انرژي اتمي ايران، منصوب كرد. صالحي همچنين، «حسن داران» را به عنوان معاون ايمني و حفاظت هسته اي سازمان انرژي اتمي ايران منصوب كرد.
پيش از اين، «بلورچي»، معاون ايمني و حفاظت هسته اي و «محسن دلاويز»، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران بودند. «شيرزاديان»، سخنگوي جديد سازمان انرژي اتمي پيش از اين مديرعامل يكي از شركت هاي زيرمجموعه سازمان انرژي اتمي بوده است. صالحي، همچنين دلاويز را به عنوان مشاور خود تعيين كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14