(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 شهريور 1388- شماره 19461
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مصباح يزدي: حمايت از ولي فقيه بايد روز به روز بيشتر شود
انتشار گزارش كميته ويژه ادعاهاي كروبي دروغ از آب درآمد
علي بن ابيطالب(ع) خليفه كامل خداي سبحان
متكي در كنفرانس خبري مشترك با همتاي تركيه اي: اگر شرايط فراهم شود گفتگو مي كنيم



آيت الله مصباح يزدي: حمايت از ولي فقيه بايد روز به روز بيشتر شود

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به بركات رهبري هاي مقام معظم رهبري تأكيد كرد بايد روز بروز حمايت ما از ركن نظام كه همان ولايت فقيه و شخص حضرت آيت الله خامنه اي است بيشتر شود.
به گزارش روابط عمومي مركز جرائم سازمان يافته سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، آيت الله «محمد تقي مصباح يزدي» در ديدار جمعي از مسئولين اين مركز و دست اندركاران پروژه گرداب ضمن تشكر و قدرداني از فعاليت سپاه پاسداران در فداكاري و دفاع از فرهنگ و باورهاي اسلامي تأكيد كرد: اطلاع از زمينه هاي فساد نبايد نا اميد كننده باشد بلكه بايد احساس مسئوليت را در فرزندان خميني كبير بيشتر كند.
استاد برجسته حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به مفاسد فرهنگي و سابقه عملكرد برخي مسئولان در برخورد با اين مفاسد اظهار داشت: خوشبختانه مقام معظم رهبري از همان ابتدا به اين مسائل توجه داشتند و در صحبت هايي كه مي فرمودند بارها به اين مسائل اشاره داشته و صحبت هايي نظير «شبيخون فرهنگي» و... اگر تفيصلاً نبود اما اجمالاً شامل اينگونه مقولات مي شد.
وي تأكيد كرد: متأسفانه برخورد كساني كه بايد اقدام مي كردند با هشدارهاي رهبري اصلاً متناسب نبود و كساني كه دست اندركار مسايل اجرايي كشور و ساير قواي كشور بودند به چند دسته تقسيم مي شدند، دسته اول انسان هاي خوب، متدين و دلسوزي بودند اما معتقد بودند كه اين يك بلاي عالم گير است كه اتفاق خواهد افتاد و هيچ كاري نمي توان انجام داد و يك سيل بنيانكن است كه راه افتاد و پيش خواهد رفت و هيچ چيز جلوي آن را نمي گيرد.
مدير مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، با بيان اين كه اين افراد نيز خود به چند دسته تقسيم مي شدند، ادامه داد: دسته اول افرادي بودند كه مي گفتند حالا كه نمي توانيم كاري بكنيم تسليم مي شويم و عده اي هم مي گفتند نه، درست است كه ما نمي توانيم جلوي آنها را بگيريم اما بايد كار مثبت انجام بدهيم و بايد از اين ابزار و تكنولوژي استفاده كنيم تا بتوانيم كارهاي خوب، حرف هاي خوب، مطالعه خوب و برنامه خوب اجرا كنيم و با آنها مقابله به مثل كنيم ولي تعداد اين افراد زياد نبود و امكاناتي هم در اختيار نداشتند. البته هر دوي اين گروه ها كه جزو دسته اول بودند اين اتفاق نظر را داشتند كه نمي توانيم جلوي آنها را بگيريم.
آيت الله مصباح يزدي در توصيف دسته دوم گفت: اين افراد كلا نسبت به اين مسائل بي تفاوت و كمابيش تفكر سكولاريستي داشتند و مي گفتند اين مسائل شخصي است.
وي ادامه داد: دسته سوم افرادي بودند كه از بد و خوب بودن اين قضايا خبر داشتند، با آن هم مخالف بودند اما مي گفتند ما اگر بخواهيم با اينها مقابله كنيم در دنيا به تحجر متهم مي شويم و به هر حال افراد ضعيف النفس ديگري هم بودند كه تنها به دنبال پول و مقام و احياناً اهداف سياسي خودشان بودند و متأسفانه بعد از جنگ در مقدس ترين نهادهاي ما چنين ضايعاتي پيدا شد و اگر در خود مسئول نبود در اعضاي خانواده اش بود و اينها واقعياتي هستند كه وجود دارند پس بايد آنها را بشناسيم و درك كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري درباره افرادي كه استراتژي اسلام در برخورد با مفاسد را فقط استراتژي مثبت مي دانند، افزودند: بعضي ها حسن نيت احراز شده اي دارند به اين معنا كه هم حسن نيت دارند، ما مي دانيم كه حسن نيت دارند اما تصور مي كنند كه استراتژي اسلام در برخورد با مفاسد فقط استراتژي مثبت و فعاليت ايجابي است و باور ندارند كه اسلام برنامه هايي براي بازدارندگي و جلوگيري هم دارد و اين افراد در عمق دلهايشان بر اين باورند كه در اين زمان بايد بيشتر به كارهاي فرهنگي بپردازند و اين افراد آدم هاي خوب و دينداري هستند.
وي تأكيد كرد: اما اين افراد دين را همينطور درك كرده اند و اگر كسي يك نوع فعاليت در جهت بازدارندگي انجام بدهد مي گويند اين فرد خشونت طلب است، به عنوان مثال: در مورد مسائل قضايي و كيفري اگر فردي صحبت از اجراي حدود و انجام آن بكند خشونت طلب ناميده مي شود وقتي هم مي گوييم اين نص صريح قرآن است، مي گويند اينها مال زمان گذشته بود.
وي در ادامه اظهار داشت: اولين قدمي كه سازمان مجاهدين خلق را به انحراف كشاند از همين جا شروع شد وگرنه آنها هم انسان هايي اهل نماز، روزه و... بودند اما اولين خطاي اين افراد اين بود كه احكام اسلام را تاريخمند مي دانستند و مي گفتند احكام اسلام را بايد در عمل تشخيص داد و ماييم كه مي توانيم بفهميم اسلام امروز چه مي گويد. در حال حاضر هم ريشه اين رگه در خيلي از افراد هست و اگر بخواهيم راه مقابله با اين مفاسد را پيدا كنيم بايد بفهميم ريشه اين مفاسد از كجا شروع شد.
وي تأكيد كرد: قالب اين مسائل يك ريشه فكري دارند و به وسيله بعضي مطالعات و سخنراني ها در ده ها سال قبل شايع شده و مقبوليت پيدا كرده اند و مسائلي مثل دموكراسي، ليبراليسم و تاريخمند بودن احكام از همان زمان شروع شد.
مصباح يزدي در ادامه با تجليل از برخورد سپاه با سايت هاي فاسد ادامه داد: خوشبختانه ما امروز شاهد هستيم كه اين نهاد مقدس با توجه به اينكه برخورد با چنين سايت هايي رسماً جزو وظايف اين نهاد به حساب نمي آيد اين فداكاري و دفاع از فرهنگ و باورهاي اسلامي را انجام مي دهد و به بركت رهبري هاي مقام معظم رهبري وظايف سپاه خيلي توسعه داده شده به طوري كه سپاه در حوزه هاي سازندگي، اقتصاد، فرهنگ و ديگر حوزه ها وارد عمل شده است و در سايه همين رهنمودها است كه شما مي توانيد حركتي انجام دهيد، وگرنه به شما اجازه نمي دادند.
وي در ادامه با اشاره به بركات رهبري حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كرد حمايت ما بايد از ركن نظام كه همان مسأله ولايت فقيه و شخص مقام معظم رهبري روز به روز بيشتر شود.
آيت الله مصباح يزدي همچنين افزود: ما نبايد تنها به دفاع از خود اكتفا كنيم زيرا بهترين دفاع حمله است و يكي از شاهكارهايي كه متأسفانه برخي از اشخاص ضعيف النفس كه مسئوليت هاي بزرگي را هم برعهده داشتند انجام دادند، اين بود كه وانمود مي كردند براي اينكه اقتصاد ما پيشرفت كند چاره اي نداريم جز اينكه نسخه اقتصاد غربي را پياده كنيم.
وي تصريح كرد: مي گفتند رئيس بانك مركزي ما بايد تحصيل كرده آمريكا باشد، وزير اقتصادمان بايد تحصيل كرده فرانسه باشد و در غير اين صورت ما پيشرفت نمي كنيم زيرا دنياي غرب اقتصاد را با علم پيش مي برد، ما اگر آن علم را نداشته باشيم و نپذيريم، عقب مي مانيم.
وي تأكيد كرد: حالا وقت آن رسيده كه بگوييم كجا رفتند اين عالمان اقتصادي كه فكري براي اقتصاد آمريكا بكنند، كجا رفت اين نظريه هاي اقتصادي، اگر علم غربي ها يك داروي شفابخش براي اقتصاد عالم بود، پس چرا خودشان نمي توانند از اين داروي شفابخش دراقتصادشان استفاده كنند و درمورد مسائل اجتماعي هم بايد گفت اين آلودگي ها و مسائل انحرافي تمدن كشور شما است.

 



انتشار گزارش كميته ويژه ادعاهاي كروبي دروغ از آب درآمد

به گزارش كيهان به نقل از روابط عمومي قوه قضائيه، اعضاي هيئت سه نفره قضايي رسيدگي به حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات نتيجه بررسي هاي خود و ديدار با كروبي را به آيت الله لاريجاني رئيس قوه قضاييه ارائه كرد.
مطابق گزارش ارايه شده هيئت سه نفره قضايي به اين جمع بندي رسيده است كه نه تنها هيچ گونه مدركي دال بر تجاوز جنسي به افراد مورد ادعاي كروبي وجود نداشته و ادعاهاي مطرح شده بدون سند و عاري از حقيقت است بلكه ادعاها و مدارك ارائه شده كاملا ساختگي و براي انحراف افكار عمومي تنظيم شده است.
اعضاء هيئت سه نفره قضايي پس از بررسي اظهارات كروبي و بررسي مدارك وي نتيجه جلسات خود را به همراه 2 پيشنهاد به آيت الله لاريجاني ارائه كرد كه رئيس قوه قضاييه ضمن تقدير و تشكر از زحمات هيئت سه نفره با پيشنهادات ارائه شده موافقت كرد.
براساس پيشنهادات هيئت سه نفره مناسب است نتيجه گزارش اين هيئت از طريق رسانه هاي جمعي به اطلاع عموم رسانده شود.
هيئت سه نفره همچنين پيشنهاد كرده است كه گزارش به مرجع صالحه قضايي ارسال تا با مباشرين و معاونين و با كساني كه در ادامه اقدامات ضدامنيتي عليه نظام پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوري و در راستاي ادامه همان خط و جريان با نشر اكاذيب و ايراد تهمت و افترا علاوه بر تشويش اذعان عمومي به حيثيت و اعتبار نظام و بعضي از نهادهاي نظام و همچنين موجب هتك حيثيت و حرمت بعضي از مردم شده اند برخورد عادلانه و قاطع صورت گيرد.
بنابر موافقت رئيس قوه قضائيه و پيشنهاد هيئت سه نفره متن گزارش اين هيئت به شرح ذيل به اطلاع عموم مردم مي رسد.
حضرت آيت الله لاريجاني (زيد عزه العالي)
رياست محترم قوه قضاييه
سلام عليكم
در پي ارسال نامه از طرف آقاي مهدي كروبي به حضرت عالي مبني بر آزار و تجاوز جنسي به بعضي از افراد دستگير شده در آشوب هاي ماه هاي اخير و ارجاع آن نامه به هيات سه نفره براي پيگيري جدي و اعلام نتيجه به استحضار مي رسد:
- پس از وصول نامه كروبي، ايشان بلافاصله براي اداء توضيح و ارايه مستندات موارد ادعايي جهت حضور در هيات سه نفره به دفتر دادستان كل كشور فراخوانده شد.
- آقاي كروبي در وقت مقرر در جمع هيات در دادستاني كل حاضر و پس از اشاره به زمان انتخابات و بعد از آن در پاسخ اين سؤال كه ادعا و مستندات شما مبني بر تجاوز جنسي به بعضي از افراد دستگير شده در آشوب هاي اخير چيست؟ توضيح دادند:
من مطالبي را در اين خصوص شنيده ام و بر اثر فشار و ناراحتي روحي نامه اي به آقاي هاشمي رفسنجاني نوشتم و پس از ده روز آن را روي سايت قرار دادم و آن را منتشر كردم.
سؤال شد افراد موردنظر شما چه كساني هستند و چگونه شما به اين مساله پي برديد؟
وي در پاسخ مي گويد:
1- ترانه موسوي
من ترانه موسوي يا اعضاء خانواده او را نديده ام و از افراد مرتبط با آقاي ميرحسين موسوي و اعضاي كميته اي كه من و آقاي موسوي تشكيل داده ايم شنيده ام و خودم اطمينان ندارم و فقط صرفاً شنيده هاي اينجانب است و در اين مورد مستندي ندارم.
2-الف-ش
ابتدا از طريق افراد خوب خودمان يعني حزب اعتماد ملي شنيدم كه اين فرد گفته 3 نفر مرا در خيابان جردن سوار ماشين كردند و به محلي بردند در آنجا افراد ديگري هم بودند كه من چشم هايم بسته بود كه هيچ كس را نديدم و نمي شناسم مورد ضرب و شتم مكرر قرار گرفتم و به من در حالي كه ايستاده بودم و دست هايم بسته بود و از بالا آويزان كرده بودند به نحوي كه پاهايم به سختي به زمين مي رسيد به من تجاوز جنسي شد. من خودم اين فرد را خواستم و اظهارات او را شنيدم و سپس يكي از اعضاء حزب اعتماد ملي اظهارات ايشان را روي يك لوح فشرده ضبط كرد كه يك نسخه از آن را به شما تحويل مي دهم.
از آقاي كروبي سؤال شد آقاي الف-ش در چه روزي و در كدام يك از آشوب هاي خياباني دستگير شده است؟
آقاي كروبي پاسخ داد: نمي دانم من سؤال نكردم ولي در تظاهرات و درگيري نبود. مي گويد در خيابان جردن تنها بودم و سه نفر مرا سوار يك ماشين كردند و بردند.
3- فرد سومي است كه ادعاي تجاوز ندارد و من هم او را نديده ام و فقط از افراد مرتبط با حزب اعتماد ملي و آقاي ميرحسين موسوي شنيده ام. اين فرد هم در تظاهرات و درگيري ها نبوده ولي گفته چند نفر مرا دستگير كردند و به شدت مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند به صورتي كه سر و صورت و بسياري از اعضاء بدنم زخم شده و خود خانواده او از همه اعضاء بدن او عكس گرفته اند و من يك نسخه از اين عكس ها را به شما مي دهم.
4- خانم م. الف
اين خانم از طرف بچه هاي حزب اعتماد ملي به من معرفي شد و من با او صحبت كردم و او ادعاي تجاوز جنسي ندارد ولي مي گويد روز اول دستگيري مرا به اداره آگاهي بردند و در آنجا مورد ضرب و شتم و هتاكي قرار گرفتم و در مقابل عكس العمل من لباس مرا كشيدند و دست آنها به بدن من برخورد كرد.
5- فرد ديگري به نام س- پ
اين خانم فرزند شهيد است و چند نفر از اعضاء خانواده او شهيد شده اند و از طرفداران آقاي موسوي بودند كه با مادرش شبانه تكبير مي گفتند آمده اند او را در منزل دستگير كرده اند و سپس او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و پس از چند روز جنازه او را كه بخشي از قسمت پايين بدن او با اسيد سوخته بوده مخفيانه به خاك سپرده اند. افراد آقاي ميرحسين موسوي به منزل او رفته اند و شنيده ام آقاي ميرحسين موسوي در جلسه ختم او شركت كرده است و من هم قرار بود به منزل آنها بروم كه فرصت نشد و فرزندم به سراغ آنها رفت.
از آقاي كروبي سؤال شد آيا آنچه در مورد اين چند نفر شنيده ايد براي شما اطمينان حاصل شده كه اين افراد را در درگيري ها و آشوب هاي بعد از انتخابات دستگير و مورد ضرب و شتم و احياناً تجاوز جنسي قرار داده اند؟
آقاي كروبي پاسخ داد: نه. من اطمينان ندارم و اينها شنيده هاي من است ولي چون در انتخابات معترض بودم و ذهنيتي داشتم لذا هر كسي ادعايي داشت به سراغ او مي رفتيم و يا آنها را دعوت مي كرديم و با آنها صحبت مي كرديم.
از آقاي كروبي سؤال شد از چه زماني به شما و يا حزب اعتماد ملي مراجعه كردند؟
آقاي كروبي پاسخ داد: بعد از اينكه من نامه به آقاي هاشمي رفسنجاني نوشتم و پس از اينكه نامه را منتشر كردم و در سايت قرار دادم مراجعه كردند.
سؤال شد اگر اطمينان به مسائل مطروحه نداشتيد و قبل از اينكه نامه بنويسيد و روي سايت قرار دهيد كسي به شما مراجعه نداشته و حرفي نزده است بر چه اساس و مبنايي نامه نوشتيد و منتشر كرديد و مطالبي كه اثبات آن نياز به بررسي هاي دقيق قضايي دارد كه مورد سوءاستفاده همه دشمنان و بدخواهان قرار گرفت در نامه خود به نظام و نهادها نسبت داديد؟
آقاي كروبي به اينگونه سؤالات كه به روشن شدن واقعيات كمك مي كرد به شدت واكنش نشان مي دادند و از موضوع ادعايي منحرف و به تقلب و امثال آن مي پرداختند.
به آقاي كروبي گفته شد احتمال نمي دهيد افرادي مغرض و يا فرصت طلب بخواهند با طرح اين گونه مسايل ذهن مردم را با طرح مسايلي كه هيچ ارتباطي با مسائل بعد از انتخابات ندارد منحرف و موجب بي اعتمادي مردم به نظام و مسئولين شوند؟
آقاي كروبي پاسخ داد: اگر واقعاً ثابت شود كه اين موارد صحيح نبوده است خودم با كمال شجاعت به مردم مي گويم من اشتباه كردم.
آقاي كروبي پس از پايان جلسه چهار عدد لوح فشرده كه مدعي بود افراد حزب اعتماد ملي تهيه كرده اند جهت بررسي به هيئت تحويل دادند و مقرر شد پس از ملاحظه لوح هاي فشرده و پيگيري موارد ادعايي در صورت لزوم مجدداً كروبي خواسته شود.
از همان روز موضوع با جديت از طرف هيئت پيگيري شد، ابتدا لوح فشرده مربوط به الف- ش كه مورد ادعاي اصلي و به اصطلاح مستند اصلي كروبي بود ملاحظه شد.
نكات بسيار قابل توجه و تأملي در چگونگي تهيه و ساخت اين لوح فشرده ملاحظه گرديد و به روشني مشخص بود كه چه القائاتي به ياد شده صورت گرفته كه مشروح آن پيوست گزارش مي باشد و با توجه به نكات تأمل برانگيز مقرر شد به نحو مقتضي از الف- ش و تهيه كنندگان لوح فشرده تحقيق شود كه فرداي همان روز از دفتر كروبي از طريق سايت حزب اعتماد ملي اعلام شد الف- ش مفقود شده است.
در ادامه تحقيقات مشخص شد الف-ش كه مدعي هستند مفقود شده و حتي به ظاهر خانواده او هم از او اطلاعي ندارد به صورت مخفيانه با يكي از افراد مرتبط با كروبي و حزب اعتماد ملي به نام داوري كه يكي از تهيه كنندگان لوح فشرده و يكي از افراد معرفي كننده اين فرد به كروبي بود در تماس مي باشد و از ناحيه آقاي داوري راهنمايي مي گردد.
گرچه تحقيقات در زواياي مختلف اين مورد ادامه دارد ولي تاكنون اجمالا مشخص شده آقاي الف- ش در هيچ يك از درگيري هاي خياباني دستگير نشده و در هيچ يك از مراكز انتظامي و امنيتي سابقه اي مبني بر بازداشت و دستگيري ندارد و تهيه لوح فشرده نيز كاملا با انگيزه سياسي و البته خيلي ناشيانه تهيه شده است و در اظهارات الف- ش در اين لوح فشرده ابهامات و تناقضات زيادي وجود دارد و شايد همين امر سبب شده كه بلافاصله او را مخفي كرده و مخفيانه از حزب اعتماد ملي با او در تماس هستند ولي اعلام مي كنند كه او مفقود شده است.
در ادامه تحقيقات مشخص شد:
1- ادعاي آقاي كروبي به نقل از اطرافيان خود يا آقاي ميرحسين موسوي پايه و اساسي نداشته و عاري از حقيقت مي باشد.
2- آقاي كروبي در مورد خانم س- پ ادعا كرده بود كه فرزند جانباز شيميايي است كه همراه مادرش شبانه الله اكبر مي گفته او را دستگير كرده اند و سپس او را مورد آزار قرار داده و پس از چند روز جنازه او را كه با اسيد سوزانده شده بود مخفيانه به خاك سپرده اند و در خصوص همين س-پ سايت هاي وابسته به آقايان ميرحسين موسوي و كروبي و به رونويسي از سايت هاي وابسته به اين دو نفر رسانه هاي مختلف ضد انقلاب قلم فرسائي هاي فراواني عليه نظام و نهادها كرده اند كه به گوشه اي از آن و نتيجه تحقيقات در در اين خصوص به شرح ذيل اشاره مي شود:
در مورخه 8/6/88 در برخي از سايت ها چنين آمده است:
«افشاء نام و نشان يكي از شهدايي كه مخفيانه در قطعه 302 بهشت زهرا دفن شد س-پ (نام كامل در سايت ذكر شده است) قرباني جنايت لباس شخصي ها، اطلاعات جديدي درباره يك شهيد گمنام جنبش سبز از دو روز قبل به موج سبز آزادي رسيد كه در اين دو روز جزئيات آن را مورد بررسي قرار داديم و از صحت آن مطمئن شديم س-پ تنها فرزند جانباز شهيد ع-پ كه در يكي از شب هاي پس از كودتا در حالي كه به الله اكبر گفتن شبانه بر پشت بام خانه شان بوده از سوي نيروهاي لباس شخصي بسيجي دستگير شد و پس از بيست روز جنازه او در يكي از سردخانه هاي جنوب تهران از سوي مادرش شناسايي شد.
گفتني است مراسم س-پ روز شنبه هفتم شهريور به صورت محدود در مسجد قلهك برگزار شد و نمايندگاني از جنبش سبز براي همدردي با خانواده در اين مراسم شركت كردند.»
در اعلاميه به اصطلاح فوت اين خانم آمده است:
.... بدين وسيله درگذشت غنچه پرپر شده مرحومه س-پ تنها فرزند جانباز شهيد ع-پ را به اطلاع اقوام و آشنايان مي رساند.
در مورد مشاراليه تحقيق شد و مشخص گرديد:
1- پدر وي شهيد نبوده و چند سال پيش فوت كرده و اصولا (س-پ) تنها فرزند خانواده نيست و دختر شهيد هم نمي باشد.
2- مشاراليه با مادرش اختلاف داشته و از سال 86 تاكنون 6مورد از منزل فراري شده و هر بار مادرش براي پيدا كردن او به مراكز انتظامي مراجعه داشته است و در مواردي پس از روزهايي به منزل برگشته و در چند مورد هم توسط مامورين انتظامي با پسر و دختر ديگر دستگير و زنداني و يا تحويل مادرش شده است كه گزارش مبسوط آن پيوست مي باشد.
در مورد اخير مادر س-پ بنام الف-ع در 21/4/88 در نامه اي به يكي از سران مي نويسد:
... در روز شنبه 13/4/88 ساعت 45:13 براي تهيه دارو از منزل خارج شده بود در هنگام بازگشت با عدم حضور دخترم مواجه شدم و از آن تاريخ تاكنون از او اطلاعي ندارد و استدعا دارم دستور دهيد فرزندم را پيدا كنند.
3- از قرار اطلاع خانم مذكور چند روز پيش تماس مي گيرد و مي گويد من تاچند روز ديگر به منزل برمي گردم.
4- مادر وي از آنچه كه آقاي كروبي و مرتبطين با آقاي ميرحسين موسوي و سايت هاي مربوطه گفته و نوشته اند اظهار بي اطلاعي مي كند و مي گويد نمي دانم دخترم دستگير شده و يا مثل دفعات قبل از خانه بيرون رفته و هيچ اطلاعي از وضعيت او ندارم.
5- آنچه كه فعلا قطعي است عدم حضور س-پ است كه مثل دفعات قبل از خانه فرار مي كرده و ساير مسائل مطروحه از ناحيه آقاي كروبي و افراد مرتبط با آقاي ميرحسين موسوي به هيچ وجه صحت ندارد.
6- مادر مشاراليه مي گويد فردي با منزل ما تماس گرفت و گفت دخترت كشته شده و جنازه او را دفن كرده اند و تلفن را قطع كرد و خودش را معرفي نكرد. من كه از فرارهاي قبلي دخترم بين همسايگان و آشنايان رنج مي بردم و اين بار نيز دخترم مدتي بود كه نبود و اين تلفن هم بيشتر مرا نگران كرد موضوع را به يكي از همسايگان بنام اشراقي (كارمند بانك ملي و مرتبط با ستاد آقاي ميرحسين موسوي) و خانم كاشاني كه در جريان فرارهاي قبلي دخترم بود در ميان گذاشتم و قرار شد براي او جلسه ختمي بگيرم و كارهاي بعدي را براي گرفتن مسجد و ... آقاي اشراقي دنبال كرد.
فرداي آن روز كه مسئله را با آقاي اشراقي مطرح كرده بودم و قرار شد جلسه ختم برقرار كنيم حدود ساعت 10 شب فردي بنام آقاي مقيسه با منزل ما تماس گرفت و گفت به شما تسليت مي گويم و در مراسم شما هم شركت مي كنيم. من گفتم شما را نمي شناسم آقاي مقيسه گفت دختر شما كشته شده جريان چيست؟ من تاكيد كردم من اصلا شما را نمي شناسم و اصلا موضوع اين نيست آقاي مقيسه تلفن را قطع كرد.
روزي كه در مسجد قلهك مراسم داشتيم وقتي مداح اعلام كرد آقاي ميرحسين موسوي شركت كرده من خيلي تعجب كردم و به من اطلاع دادند كه آقاي ميرحسين مي خواهد به منزل بيايد و تسليت بگويد كه من قبول نكردم. از يك روز قبل از ختم و تا دو سه روز بعد مكرر افرادي كه خود را از طرف آقاي ميرحسين موسوي معرفي مي كردند با من تماس مي گرفتند و مطالبي را مطرح مي كردند كه من در جريان نبودم و يا چيزهايي مي گفتند كه من تكذيب مي كردم.
در روز سه شنبه 10/6/88 حدود ساعت 30/21 آقاي مقيسه به درب منزل ما مراجعه كرد و گفت به همراه همسر جواد امام از طرف كميته آقايان موسوي و كروبي براي دلجويي آمده ايم و به آقاي كاتوزيان نماينده مجلس هم اطلاع داده شده كه او هم بيايد. من گفتم شما را نمي شناسم و در منزل تنها هستم و درب را باز نكردم. آقاي مقيسه گفت چرا مي ترسيد ما براي كمك به شما و پيگيري موضوع آمده ايم. من مخالفت كردم و اجازه ورود به منزل ندادم. آقاي كاتوزيان نيز همان شب حدود ساعت 30/22 آمد و به او هم گفتم من در منزل تنها هستم و اجازه ورود ندارم.
با مشخص شدن موارد فوق آقاي كروبي براي ساعت 14 روز 16/6/88 مجدداً به دادستاني كل كشور فرا خوانده شد و با حضور در هيات سه نفره به بيان نتيجه تحقيقات و حوزه رسيدگي پرداخته شد.
در ابتداي جلسه و قبل از بيان نتيجه تحقيقات هيات از آقاي كروبي پرسيده شد آيا ظرف اين مدت غير از آنچه در جلسه قبل گفتيد مطلب ديگري درخصوص موارد ادعايي داريد يا نه؟
آقاي كروبي جواب داد: ظاهراً س-پ دختر شهيد نبوده و در اين رابطه اشتباه شده، دختر خانمي با يك نفر ديگر به من مراجعه كرد و گفت من خواهر س-پ هستم و پدر ما شهيد نشده است چند سال پيش فوت كرده و من مي خواستم از چگونگي مرگ خواهرم مطلع شوم. من (كروبي) گفتم از چگونگي آن اطلاع ندارم و اين مسائل را شنيده ام. گفت آدرس منزل آنها را به من بدهند گفتم چگونه آدرس خواهرت را نداريد. گفت: ما با زن پدرمان اختلاف شديد داشتيم و من رفت و آمد نمي كردم و آدرس او را ندارم.
من (كروبي) با بچه ها تماس گرفتم و گفتم اين خانم چنين مي گويد كه پدرش شهيد نشده است. آنهاگفتند درست است پدرش شهيد نشده. از آقاي كروبي پرسيده شد كه چه كسي درجريان وضعيت اين خانم بوده؟ آقاي كروبي جواب داد: آقاي مقيسه گفته پدر ايشان شهيد نشده و نيز گفته ظاهراً دختر زنده است و تماس گرفته است.
با آقاي كروبي به تفصيل و به صورت دوستانه صحبت شد و جزئيات تحقيقات با ايشان مرور شد و آقاي كروبي قبول كرد مسائل مطروحه در مورد س-پ كاملا بي اساس و با انگيزه سياسي مطرح شده است. همچنين وقتي به آقاي كروبي نكات مربوط به لوح فشرده آقاي الف-ش مطرح شد و گفته شد دفتر شما بلافاصله پس از حضور شما در دادستاني اعلام كرد آقاي الف-ش مفقود شده است، آقاي كروبي گفت: آقاي داوري از حزب اعتمادملي و از نزديكان من با چند نفر ديگر لوح فشرده را تهيه كرده اند و اكنون هم آقاي الف-ش با آقاي داوري در تماس مي باشد.
چگونگي تحقيقات و بي پايه و اساس بودن موضوعات مطروحه در مورد ترانه موسوي نيز با آقاي كروبي در ميان گذاشته و گفته شد حال كه واقعيت براي شما مشخص شد حداقل در چند مورد از جمله س-پ قبول داريد كه مطالب گفته شده خلاف بوده و مغرضانه چنين مطالب كذب و ناروايي عليه نظام و مردم تهيه و منتشر شده و بهترين دستمايه براي دشمنان قرار گرفته است و با توجه به صحبتي كه در جلسه قبل داشتيد كه اگر براي شما ثابت شد موردي اشتباه بوده با شجاعت اعلام مي كنيد كه اشتباه كرده ايد اكنون به نحو مقتضي براي مردم توضيح دهيد شايد بخشي از آثار شوم اين تهمت و افتراء بزرگ از بين برود، آقاي كروبي پاسخ دادند من موارد ديگري هم دارم و هرگاه همه آنها برايم ثابت شود آن زمان اعلام اشتباه مي كنم.
نتيجتاً از مجموع تحقيقات جامع ميداني بعمل آمده و استماع اظهارات آقاي كروبي و بررسي دقيق لوح هاي فشرده ارائه شده از ناحيه ايشان و تشكيل جلسات متعدد و فشرده و ساير اقدامات صورت گرفته كه مشروح آن به پيوست تقديم مي گردد، هيات به اين جمع بندي رسيد كه نه تنها هيچ گونه مدركي دال بر تجاوز جنسي به افراد مورد ادعاي آقاي كروبي وجود نداشته و ادعاهاي مطرح شده بدون مستند و عاري از حقيقت مي باشد بلكه ادعاها و مدارك ارائه شده كاملاً ساختگي و براي انحراف افكارعمومي تنظيم شده كه مراتب از طريق مراجع قضايي و امنيتي براي ريشه يابي موضوع در دست بررسي بوده كه نتيجه نهايي آن متعاقباً جهت تنوير افكارعمومي اعلام خواهد شد.
پيشنهاد:
1- نتيجه گزارش هيات از طريق رسانه هاي جمعي به اطلاع عمومي مردم رسانده شود.
2- گزارش به مرجع صالحه قضايي ارسال تا با مباشرين و معاونين و با كساني كه در ادامه اقدامات ضد امنيتي عليه نظام پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوري و در راستاي ادامه همان خط و جريان با نشر اكاذيب و ايراد تهمت و افترا علاوه بر تشويش اذهان عمومي به حيثيت و اعتبار نظام و بعضي از نهادهاي نظام و همچنين موجب هتك حيثيت و حرمت بعضي از مردم شده اند برخورد عادلانه و قاطع صورت گيرد.
اعضاي هيات سه نفره:
1- ابراهيم رئيسي، معاون اول رئيس قوه قضائيه
2- غلامحسين محسني اژه اي، دادستان كل كشور
3- علي خلفي، رئيس حوزه رياست قوه قضائيه.

 



علي بن ابيطالب(ع) خليفه كامل خداي سبحان

بحث درباره وجود مبارك علي بن ابيطالب(ع) بسيار دشوار است؛ زيرا رسول گرامي(ص) فرمود: علي را جز من و خدا كسي نشناخت. سرش اين است كه وجود مبارك آن حضرت خليفه كامل خداست؛ اين مطلب اول.
اگر يك موجودي، محيط محض بود و غيبت نداشت، مع كل شيء بود، لابمقارنه؛ خليفه او هم بايد اين چنين باشد. اگر يك موجودي در يك جائي غيبت داشته باشد، او خليفه حاضر نيست! اگر يك موجودي چيزي را نداند؛ او خليفه كسي كه بكل شيء عليم است، نيست! اگر كسي بر چيزي توانائي نداشته باشد؛ او خليفه كسي كه بكل شيء قدير است، نيست!
اگر خلافت براي غيرانسان كامل، طرح شد، آن خلاقت وسطي و صغري است؛ و نه خلافت كبري! خلافت كبري از عليم محض، نصيب كسي است كه عليم محض باشد. چيزي در جهان امكان ظهور نكند، مگر اينكه او بداند؛ اين هم مطلب دوم.
خليفه كامل خداوند، معلم انسانها و فرشتگان
معمولاً حكيم و متكلم وقتي از انسان كامل سخن به ميان مي آورند، در همان قلمرو حكمت و منطقه كلام بحث مي كنند؛ مي گويند: بالاخره انسان راهنما مي خواهد. ولي وقتي عارف، سخن از خليفه به ميان مي آورد، او مي گويد: انسان و فرشته راهنما و معلم مي طلبند. مشكلات ملأ اعلي را او بايد حل كند؛ تنها مشكلات جوامع بشري نيست كه پيغمبر حل كند!
لذا آنچه را كه عارف طرح مي كند، سخن از نبوت و رسالت نيست؛ سخن از خلافت است. او كسي را مي خواهد كه از طرف خدا يا آدم انبئهم باسمائهم(1) را امتثال كند! بنابراين او خليفه محيط مطلق را جستجو مي كند و در وجود مبارك علي بن ابيطالب(ع) مي يابد. به همان نسبت كه انسان عادي محتاج به پيغمبر و امام است، فرشتگان هم محتاجند.
عدم دريافت مستقيم علوم و معارف بدون وساطت انسان كامل توسط فرشتگان
اينطور نيست كه فرشته بدون وساطت خليفه بتواند شاگردي كند! او اگر بدون وساطت خليفه، مي توانست شاگردي كند، از طرف ذات اقدس اله منع فاعلي نبود و مستقيماً فيض را از ذات اقدس اله دريافت مي كرد.
اينكه خداي سبحان فرمود: يا آدم انبئهم باسماء هولاء، نه براي آن است كه قصوري در مبدأ فاعلي است (معاذ الله)! بلكه ضعف در مبدأ قابلي است او آن قدرت را ندارد كه شاگرد بلافصل ذات اقدس اله باشد.
شاگرد مع الواسطه دو تا مشكل دارد. يكي به وساطت بايد دريافت كند؛ يكي اينكه علم نصيبش نمي شود، گزارش نصيبش مي شود. ديگر ذات اقدس اله با آدم نفرمود: يا آدم علمهم باسماء، فرمود: انبئهم باسماء هولاء. يك وقتي معلم حوزه است، يا استاد دانشگاه است؛ درس مي گويد. يك وقت گزارشگر يك كميسيون است، گزارش مي دهد! گزارش و انباء غير از تعليم است. آنچه كه بهره فرشتگان شد، در حد نبا است، نه در حد علم! پس اگر چنانچه انسان كامل، خليفه الله شد، آنگاه مي تواند بگويد: سلوني قبل ان تفقدوني (2). هم به ماها بگويد، هم به فرشته ها بگويد.
حيات ابدي حقيقت اميرمؤمنان(ع)
مطلب ديگر آن است كه: اين جمله (سلوني قبل ان تفقدوني) معنايش اين نيست كه قبل از اينكه من بروم! قبل از اينكه شماها برويد، از من بپرسيد. بنابراين علي(ع) كه امروز به صورت نهج البلاغه تجلي كرده، او هميشه هست. او از بين رفتني نيست، چون به حي لايموت وصل است. اگر جامعه گرفتار جهل علمي يا جهالت عملي شد، اين مي شود فاقد. اين جامعه است كه علي را از دست داده است، نه اينكه علي از بين رفتني باشد!! فرمود: قبل از اينكه من را از دست بدهيد، بپرسيد؛ وگرنه او همواره هست. چون خليفه حي الذي لايموت، همان حي الذي لايموت خواهد بود. اگر يك موجودي يك وقتي باشد، يك وقتي نباشد؛ مرگ به سراغ چنين موجودي بيايد كه ديگر خليفه وسطي و خليفه صغري خواهد بود؛ نه خليفه كبري!
لزوم سجده بر بعضي از خطبه هاي علوي
اين تعبير معروف جناب ابن ابي الحديد را همه شما شنيده ايد، و خودتان هم ديده ايد؛ ايشان در ذيل خطبه نوراني حضرت امير كه وقتي حضرت الهاكم التكاثر(3) را قرائت فرمودند؛ يك خطبه اي ايراد كردند(4). ابن ابي الحديد در ذيل اين خطبه الهاكم التكاثر مي گويد: من از 05 سال قبل تا الان بيش از هزار بار اين خطبه را خواندم و هر بار كه مي خواندم، براي من تازگي داشت و چيزي استفاده مي كردم.(5)
بعد مي گويد: اگر فصحاء و بلغاء جمع بشوند و اين خطبه را بر آنها بخوانند، اينها شايسته است كه در پيشگاه اين خطبه سجده كنند؛ همانطوري كه قرآن سوري دارد و در سور آياتي هست كه آن آيات، آيات سجده است و قرآن شناسان مي دانند كه كدام آيه، آيه سجده است؛ وجود مبارك علي بن ابيطالب(ع) هم سخناني دارد، خطبي دارد كه خطبه شناسان علوي مي دانند كه كدام خطبه سجده دارد. اگر اين خطبه را بر فصيحان بخوانند، جاي سجده است.
اين حرف را من به عرض سيدنا الاستاد مرحوم آقاي علامه طباطبائي (رض) رساندم؛ عرض كردم: اين تعبير خيلي بلند است! فرمود: نه اغراق است، و نه افراط؛ اين وصف به حال متعلق موصوف است. اگر ابن ابي الحديد درباره برخي از خطب علوي (ع) مي گويد: شايسته سجده است، چون همان معارف قرآني است كه به صورت نهج البلاغه ارائه شده؛ در حقيقت سجده مال كلام الله است. خليفه، از آن جهت كه خليفه است، حرف مستخلف عنه را مي زند.
«كرامت انسان»، در سايه خلافت و پيروي كامل از خداي سبحان
شما مي بينيد در اين تحليلات سياسي، در تحليلات اجتماعي، در مبادي، راه را درست طي مي كنند، در اواسط راه، كم كم به كج راهه مي روند، در اواخر، نتيجه خلاف مي گيرند! همه ما برآنيم كه انسان مكرم است، انسان معظم است، انسان معزز است و مانند آن؛ و به آيه لقد كرمنا بني آدم (6) استشهاد مي كنيم و اين سخن حق است. انسان كريم است و خدا نسان را كريم خلق كرد. پس كرامت انسان به پاس خلافت اوست كه اني جاعل في الارض خليفه (7). و تمام حرمت و ارجي كه براي فرد يا جامعه بشري است، براي آن است كه ذات اقدس اله، انسان را مكرم خلق كرده و او را تكريم كرده، از او با كرامت ياد كرده؛ و رمز كرامت او هم به خلافت اوست. اينجا هم درست است.
از آن به بعد يك انحرافي پديد مي آيد؛ اگر كسي خليفه شد، بايد حرف مستخلف عنه را بزند! اگر كسي خليفه شد، حرف خود يا ديگري را زد ديگر (خليفه الله) نيست. او گرفتار افرايت من اتخذ الهه هواه(8) خواهد شد، نه خليفه الله! خليفه آن است كه بگويد: در پس آينه طوطي صفت، اينچنين باشد. و اگر راي و فكر خود را بر قرآن ترجيح بدهد، يا بر نهج البلاغه مزيت ببخشد، اين ديگر خليفه نيست! اين غاصب است، و نه خليفه.
علم خليفه كامل به اسرار آسماني و اسماء الهي
و وجود مباركش هم كه از نظر خلافت بحث مي كند؛ نوعاً با فرشته ها همراه است، و مي فرمايد علم من به طرق آسماني بيش از علم من به زمين است و مانند آن. چون آنها آسانتر و بهتر معلوم مي شوند؛ يعني شايسته معلوم شدن هستند. بعضي امورند كه شايستگي معلوم شدن را ندارند، مثل عالم طبيعت! چون اگر ارزش علم به اندازه ارزش معلوم است، يك معلوم ناپايدار آنقدرنيرزد كه انسان در آنجا وقت صرف كند. و اما يك معلوم موجود مجرد ابدي، جا دارد كه انسان دانش را درباره آن صرف بكند. لذا فرمود: من به راههاي آسمان عالم تر از راههاي زمينم؛ فاني بطرق السماء اعلم مني بطرق الارض (9). اين راهها را وجود مبارك حضرت امير از آن جهت كه خليفه الله است، محيط بكل شيء است بيان كرده.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در نخستين جشنواره نهج البلاغه دانشگاهيان سراسر كشور (همايش ويژه اساتيد)- تهران 31/2/1379
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/33 (2) نهج البلاغه/ خطبه 189 (3) تكاثر/1
(4) اشاره به: نهج البلاغه/خطبه 221 (5) شرح نهج البلاغه/11/153
(6) اسراء/ 07 (7) بقره/03 (8) جاثيه/ 32 (9) نهج البلاغه/خطبه 189
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود.

 



متكي در كنفرانس خبري مشترك با همتاي تركيه اي: اگر شرايط فراهم شود گفتگو مي كنيم

وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه مواضع جمهوري اسلامي در بحث هسته اي براي دوستان ترك روشن است، گفت: ما همواره با مواضع تركيه در حمايت از حقوق هسته اي قانوني صلح آميز جمهوري اسلامي مواجه بوديم. فكر مي كنم حرف جديد، بسته پيشنهادي است كه ارائه داديم و در صورتي كه شرايط فراهم شود، گفتگوها مي تواند صورت گيرد.
وي پيام هاي همكاري هاي منطقه اي ايران و تركيه را براي گروه هاي تروريستي پ.ك.ك و پژاك روشن خواند و تصريح كرد: مرزهاي دوستي دو كشور هيچ جايي براي اخلالگري از سوي مخالفين ايران و تركيه نيست.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته پس از ديدار و گفتگو با «احمد داود اوغلو» وزير امور خارجه تركيه در نشست خبري مشترك به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گفت.
نسخه اي از بسته پيشنهادي
به اوغلو داده شد
يكي از خبرنگاران با اشاره به بسته پيشنهادي ايران به 1+5 كه چهارشنبه هفته گذشته تحويل نمايندگان سياسي اين كشورها در تهران داده شد و همچنين ادعاي آمريكايي ها مبني بر اينكه در اين بسته به موضوع هسته اي اشاره نشده، از متكي خواست كه جزييات بيشتري را درباره اين بسته ارائه دهد كه وي با بيان اينكه امروز نسخه اي از اين بسته را جهت آگاهي به آقاي اوغلو نيز تسليم كردم، اظهار داشت: جمهوري اسلامي بسته تهيه شده سال گذشته اش را با توجه به تحولات جديد در مناطق مختلف و عرصه بين الملل، به روز كرد و در جلسه اي كه با سفراي 1+5 در تهران تشكيل شد، اين بسته به آنها تحويل داده شد. متكي يادآور شد: در آن جلسه به سفراي حاضر گفته شد كه اميدواريم دقيق، عميق و جدي بسته پيشنهادي مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد. وزير خارجه كشورمان ارائه اين بسته را عزم جدي جمهوري اسلامي براي ورود به مباحثي عنوان كرد كه به سرفصل هايي از اين مباحث در بسته پيشنهادي پرداخته شده است و گفت: فكر مي كنم اگر اظهارات جداگانه اعضاي 1+5 را طي دو سه روز گذشته در كنار هم قرار دهيم، برآيند اين اظهارات اذعان به وجود محورهاي اساسي براي گفتگوهاي سازنده و جدي است و اين مي تواند مبنايي براي مذاكرات باشد.
تركيه يكي از گزينه هاي جدي براي ترانزيت انرژي از منطقه
متكي در پاسخ به پرسشي در خصوص طرح هاي انتقال انرژي به اروپا با ذكر اين نكته كه تركيه يكي از گزينه هاي جدي براي ترانزيت انرژي از اين منطقه است، اظهار داشت: دو كشور ايران و روسيه اولين و دومين ذخاير عظيم گاز جهان را به خود اختصاص داده اند، اگرچه كشورهاي ديگري همچون تركمنستان و قطر نيز در منطقه داراي ذخاير گاز هستند.
وي ادامه داد: علي القاعده بايد گاز خط لوله هايي كه از آن سخن گفته مي شود از اين منابع تامين شود. روسيه در حال حاضر بخشي از گاز مورد نياز اروپا را از طريق مسير اوكراين تامين مي كند و ممكن است به دليل مسائل دوجانبه اين گاز از طريق و مسير ديگري به اروپا منتقل شود كه تركيه از جمله گزينه ها مي تواند باشد اما طبيعي است كه انتقال آن گاز چيزي از نياز اروپا را تامين نمي كند، زيرا اين گاز به اروپا مي رفت، تنها مسيرش تغيير پيدا مي كند.
متكي اضافه كرد: قاعدتاً ساير كشورهاي صاحب منابع انرژي از جمله گاز بايد به تفاهم و توافق برسند تا بتوانند در تامين اين انرژي مورد نياز مشاركت كنند. وزير خارجه كشورمان انرژي را در جهان امروز نقش آفرين خواند.
وي گفت: ما در ايران با مصرف رو به گسترش داخلي مواجه هستيم و صنعت ما بيش از هر زمان ديگر از گاز استفاده مي كند به علاوه مصارف خانگي نيز يكي از اين اولويت هاست.
وزير خارجه با بيان اينكه صادرات گاز امروز ساده ترين تجارتي است كه مشتري هاي آن در همه جاي دنيا حضور دارند، اظهار داشت: ما در رابطه دوجانبه با تركيه و همكاري هاي منطقه اي در اين زمينه توافق نظر داريم.
در تثبيت حقوق ملت ايران
سازش نمي كنيم
متكي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران ترك در خصوص تحريم احتمالي ايران با اشاره به اين ضرب المثل كه «آزموده را آزمودن خطاست،» با بيان اينكه كشورهاي غربي 4 سال تجربه شكست خورده تحريم را پيش رو دارند، خاطرنشان كرد: اگر اين كشورها مصر باشند اين سياست شكست خورده را براي مدت ديگري ادامه دهند، به خودشان مربوط است. ما در تثبيت حقوق ملت ايران نمي توانيم هيچگونه سازشي داشته باشيم.
دامي كه براي اوباما
پهن شده است
يكي از خبرنگاران ترك به طرح صلح خاورميانه ارائه شده از سوي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا اشاره و درباره نگاه ايران در اين زمينه سؤال كرد كه متكي در پاسخ با بيان اينكه ما از جزييات طرحي كه منسوب به اوباما در مورد مسائل فلسطين است، اطلاع دقيقي نداريم، اظهار داشت: در آن حدي كه از آن طرح مطلع شديم برداشت مان اين است كه كساني دامي را براي آقاي اوباما پهن كرده اند زيرا در آن مقداري كه از محتواي آن طرح منتشر شده، هيچ چيزي براي فلسطيني ها و حقوق آنها در نظر گرفته نشده است.
وي با بيان اينكه شرايط بسيار دشواري براي فلسطيني ها خواهد بود، خاطرنشان كرد: فكر مي كنيم دولت جديد آمريكا بايد واقع بينانه تر و دقيق تر بحث خاورميانه را دنبال كند و در دامي كه ديگران از جمله جريانات تندرو در منطقه و آمريكا براي آن پهن كرده ، نيفتد.
متكي با يادآوري اين نكته كه اين طرح عملي ديده نمي شود، افزود: بسيار جالب است كه حتي به طرح و ابتكار عربي نيز كه آن هم براي مردم فلسطين طرحي حداقلي است، نگاهي نشده است.
وزير خارجه اضافه كرد: ما به عنوان كشوري كه در منطقه شرايط را از نزديك رصد كرده و درباره تحولات تحليل داريم، توصيه مي كنيم كه در بررسي مسائل خاورميانه و حقوق ملت فلسطين بايد دقت و حساسيت بيشتري به خرج داده شود.
وي با بيان اينكه مواضع جمهوري اسلامي نسبت به حل و فصل ريشه اي و زيربنايي مسائل خاورميانه، روشن است، گفت: اما خارج از آن راه حل اساسي، ما مخالف هر ميزان از حقوق فلسطيني ها كه تامين شود و در مقاطع مختلف مورد پذيرش فلسطيني ها قرار گيرد، نيستيم.
متكي خاطرنشان كرد: راهكار اصلي راهكاري است كه فلسطيني ها را به كل حقوق شان برساند.
دولت جديد آمريكا گام هاي عملي در تغييرات وعده داده شده را بردارد
وزير خارجه در پاسخ به پرسشي در باره روابط ايران و آمريكا با بيان اينكه دولت جديد آمريكا در كلام و گفتار سعي كرد رويكردهاي جديدي را ارائه دهد، گفت: نه فقط در ارتباط با ايران بلكه آقاي اوباما در مسئله افغانستان، در بحث سلاح هسته اي در جهان، در مبادلات و تعاملات با جهان اسلام نيز اظهارنظر كرد. فكر مي كنم آقاي اوباما حوزه وسيعي از تغيير را بيان كرد كه در دستور كار دارد و به اعتقاد ما همه طرف ها در حال بررسي اين موضوع هستند كه تغييرات وعده داده شده چه ميزان عملياتي و اجرايي خواهد شد.
وي با ذكر اين نكته كه گفته ها در تغيير مورد استقبال است، يادآور شد: اما آنچه مورد قضاوت قرار مي گيرد، عملكردهاست. ما از گفته هاي خوب، استقبال خوب در گفتار مي كنيم. از گام هاي عملي خوب كه برداشته شود و آن مبتني است بر تغيير سياست هاي نادرست گذشته نيز استقبال به عمل مي آوريم.
متكي گفت: فرق نمي كند اوباما هست يا بوش. هر كدام از آنها سياست غلط در رابطه با مسئله عراق يا افغانستان يا يك بحران ديگر را اجرا كنند، نتيجه نخواهد داد.
وزير خارجه كشورمان با طرح اين پرسش كه آيا مي شود با سياست هاي بوش مخالفت كرد اما در عمل همان سياست ها را ادامه داد؟ افزود: ما همواره دولت جديد آمريكا را تشويق كرديم كه گام هاي عملي خود را در تغييراتي كه وعده آن را در حوزه هاي مختلف داده است، بردارد.
ديدار روساي جمهور ايران و تركيه در دستور كار قرار دارد
متكي در ابتداي اين نشست خبري ضمن خوشامدگويي و قدرداني از وزير خارجه تركيه براي پاسخ به دعوتش به منظور سفر به تهران، اظهار داشت: در سفر اخيرم به استانبول در جلسه دوستان پاكستان آقاي داود اوغلو اعلام كرد كه بعد از تعيين هيئت دولت علاقمند است جزء اولين وزرايي باشد كه به تهران سفر مي كند.
وي در ادامه با بيان اينكه در گفتگوهاي امروز موضوعات وسيعي از جمله روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي را مورد گفتگو قرار داديم، گفت: اهميت روابط ايران و تركيه با داشتن مرزهايي كه قرن هاست به مرزهاي دوستي و امن بين دو كشور مشهور است، نيازي به توضيح ندارد.
متكي روابط ايران و تركيه را روابطي مقطعي، كوتاه مدت و تاكتيكي نخواند و افزود: با توجه به ظرفيت هاي دو كشور روابط آنها استراتژيك و راهبردي است.
وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه حوزه هاي همكاري اعم از سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و ديگر حوزه هاي همكاري بين دو كشور همواره در دستور كار قرار دارد، گفت: گفتگوهاي سازنده در بالاترين سطوح بين دو كشور جاري است.
وي همچنين گفت كه در ماه هاي باقيمانده سال ديدار روساي دو كشور در دستور كار قرار دارد.
وي در ادامه با بيان اينكه در گفتگوهاي امروز روابط اقتصادي، فرهنگي و همكاري هاي مرزي و امنيتي فيمابين را مرور كرديم ، اظهار داشت: عزم دو كشور براي مقابله با افراط گرايي و تروريسم در منطقه طي سال هاي اخير نتايج بسيار خوبي داشته است.
متكي تصريح كرد: گروه هاي تروريستي اعم از پ.ك.ك و پژاك حتما بايد بدانند پيام هاي دو كشور در بستر همكاري هاي منطقه اي پيام هاي بسيار روشني است و مرزهاي دوستي دو كشور هيچ جايي براي اخلال از سوي مخالفين دو كشور نيست.
وزير خارجه كشورمان بررسي آخرين تحولات عراق، خاورميانه، مسائل بين سوريه و عراق، افغانستان و مسائل قفقاز را از جمله موضوعات مورد گفتگو با همتاي ترك خود برشمرد و افزود: در دور بعدي گفتگوها به طور ريزتر بخش هاي باقيمانده موضوعات را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهيم داد. وي با بيان اينكه تاكنون 20 جلسه كميسيون مشترك در حوزه همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور برگزار شده، گفت: تجارت بين ايران و تركيه در سال 2008 به مرز 11ميليارد دلار رسيد، البته روساي جمهور دو كشور در سال گذشته در استانبول هدف گذاري كردند كه در كوتاه مدت اين رقم به 20 ميليارد دلار افزايش يابد.
متكي ادامه داد: با توجه به بحران اقتصادي و كاهش قيمت نفت گفتگوهايي صورت گرفت كه نگذاريم مناسبات اقتصادي دو كشور با نقصان ها و كاهش هايي مواجه شود.
وي گفتگو درباره همكاري هاي ايران و تركيه در حوزه انرژي و بحث و تبادل نظر در باره راهكارهاي آينده را از ديگر موضوعاتي برشمرد كه با داود اوغلو پيرامون آن گفتگو كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14