(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 شهريور 1388- شماره 19461
 

علامه فضل الله درباره توطئه جديد واشنگتن و تل آويو هشدار داد
برژينسكي: تكرار شكست شوروي سابق در افغانستان در انتظار آمريكاست
رئيس جمهور سابق تايوان به جرم فساد مالي به حبس ابد محكوم شد
 250هزار روزه دار فلسطيني در نمازجمعه مسجدالاقصي
شورش در زندان ابوغريب يك كشته و 40 مجروح بر جاي گذاشت
تحت فشار افكار عمومي اوباما از طرح افزايش نيرو در افغانستان عقب نشيني كرد
انتقاد سازمان ديدبان حقوق بشر از نقض حقوق شيعيان در عربستان
گاف سي ان ان 22 دقيقه واشنگتن را به هم ريخت
در واكنش به ماجراجويي جديد صهيونيست ها
حزب الله: توانمندي ما به حدي است كه هرگونه تجاوز اسرائيل را پاسخ مي دهيم
نشست فوق العاده اسلام آباد و دهلي نو پس از گلوله باران مرز پاكستان
چاوز: موشك هاي روسي با برد 300 كيلومتر بزودي وارد ونزوئلا مي شود
درگيري هاي قبيله اي در اوگاندا جان 12 نفر را گرفت
الجزيره خبر داد تلاش ارتش يمن براي مسدود كردن راه هاي استراتژيك صعده



علامه فضل الله درباره توطئه جديد واشنگتن و تل آويو هشدار داد

روحاني برجسته لبنان درباره طرح غرب با هماهنگي اسرائيل براي به آتش كشيدن منطقه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علامه محمدحسين فضل الله از مراجع شيعه لبنان در خطبه هاي نمازجمعه در مسجد امام حسين(ع) در منطقه ضاحيه در جنوب بيروت اظهار داشت، اسرائيل با حمايت آمريكا به سياست شهرك سازي در كرانه باختري و شهرقدس ادامه داده و در صدد است تا آخرين بخش هاي خاك فلسطين را نيز تصاحب كند. وي از مردم فلسطين خواست تا خود را براي مرحله جديدي از مبارزه با اسرائيل و آمريكا آماده كنند.
فضل الله خاطرنشان كرد، تنها مردم فلسطين هستند كه مي توانند شعله مبارزه عليه اسرائيل غاصب را زنده نگه دارند.

 



برژينسكي: تكرار شكست شوروي سابق در افغانستان در انتظار آمريكاست

برژينسكي هشدار داد آمريكا و متحدان غربي اش با خطر تكرار شكست شوروي سابق در افغانستان رو به رو هستند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «زبيگنيو برژينسكي»، نظريه پرداز كهنه كار آمريكايي و از مقامات سابق كاخ سفيد، به اين كشور و متحدان اروپايي اش هشدار داد كه با خطر تكرار شكست شوروي سابق در افغانستان مواجه هستند. برژينسكي به كاخ سفيد پيشنهاد كرد براي جلوگيري از چنين شكستي، سياست هاي خود را در قبال افغانستان، به طور بنيادي تغيير دهد. وي گفت: هشت سال پيش ما با 300 سرباز به افغانستان رفتيم و طالبان را سرنگون كرديم، اما اكنون تعداد نيروهايمان با نيروهاي شوروي سابق در زمان اشغال افغانستان (دهه 80) برابري مي كند. برژينسكي به اوباما در مورد سياست خارجي اش، هشدار داد.

 



رئيس جمهور سابق تايوان به جرم فساد مالي به حبس ابد محكوم شد

دادگاهي در تايوان «چن شويي بيان» رئيس جمهور سابق اين كشور و همسر وي را به جرم فساد مالي به حبس ابد محكوم كرد.
به گزارش پرس تي وي، سخنگوي دادگاه محاكمه شويي بيان به خبرنگاران گفت: رئيس جمهور سابق تايوان و «ووشو جين» همسرش به علت فساد مالي و وارد كردن آسيب هاي جبران ناپذير به اين كشور به حبس ابد محكوم شده اند.
دادگاه تايوان همچنين اين زوج را به پرداخت 2/15 ميليون دلار جريمه نقدي محكوم كرد.
چن شويي بيان 58 ساله به اختلاس حدود سه ميليون دلار از بودجه دولتي، دريافت 14 ميليون دلار رشوه، پول شويي از طريق حساب هاي بانكي سوئيس، سوءاستفاده از قدرت، جعل اسناد و نيز اخاذي متهم شده بود كه مجرم شناخته شد.
وي در سال 2004 به رياست جمهوري تايوان انتخاب شد، اما پس از كنار رفتن از قدرت در سال 2008، مصونيت قضايي خود را از دست داد و از دسامبر سال گذشته بازداشت و زنداني شد.
ناظران و كارشناسان سياسي معتقدند، حكم حبس ابد براي چن شويي بيان و همسر وي، اين كشور را با چالشي جديد مواجه خواهد كرد.
بسياري از حاميان چن شويي بيان، اين حكم را سياسي دانسته و آزادي وي را خواستار شده اند.
صدها تن از طرفداران رئيس جمهور سابق تايوان، روز جمعه، در مقابل دادگاه محاكمه وي تجمع كرده و با سر دادن شعار، وي را بي گناه دانستند.

 



با وجود محدوديت هاي رژيم صهيونيستي صورت گرفت
 250هزار روزه دار فلسطيني در نمازجمعه مسجدالاقصي

با وجود تدابير امنيتي رژيم اشغالگر قدس، بيش از 250 هزار نمازگزار فلسطيني سومين نمازجمعه را در مسجدالاقصي به جا آوردند.
به گزارش خبرگزاري ها، به رغم وجود ايست هاي بازرسي بي شمار، تدابير امنيتي شديد، بستن درهاي ورودي قدس و محدوديت هاي زياد رژيم صهيونيستي براي ممانعت از حضور نمازگزاران فلسطيني در نمازجمعه مسجدالاقصي 250هزار نفر از شهروندان فلسطيني ساكن قدس اشغالي و شهرهاي مختلف كرانه باختري در نماز سومين جمعه ماه مبارك رمضان شركت كردند.
حضور گسترده نمازگزاران فلسطيني به حدي بود كه آنها مجبور شدند پس از پرشدن داخل ساختمان و صحن هاي اين مسجد در فضاي باز و زير سايه درختان نماز خود را به جاي آورند.
اين در حالي بود كه رژيم صهيونيستي با اعزام هزاران نيروي نظامي به محيط اطراف شهر قديمي قدس و داخل شهر، بسياري از خيابان ها را بسته و از ورود مردان زير 50سال و زنان زير 45سال به مسجدالاقصي ممانعت كرد.
اشغالگران صهيونيست همچنين در ايست هاي بازرسي با سلاح فلسطينيان را تهديد و از ورود آنان جلوگيري مي كردند كه به دليل ازدحام شديد جمعيت در اين موانع امنيتي 35 تن از فلسطينيان بيهوش شدند.
فلسطينيان جمعه هاي پيشين نيز در ماه مبارك رمضان با برپايي مراسم نماز، قرائت قرآن كريم، گوش دادن به احكام، سدهاي امنيتي رژيم صهيونيستي را شكسته و موفق به برپايي باشكوه نمازجمعه شده بودند.
شيخ «يوسف ابوسنينه» امام جماعت و خطيب مسجدالاقصي ضمن تمجيد از پايداري و ايستادگي شهروندان فلسطيني در مقابل طرح ها و توطئه هاي رژيم اشغالگر قدس، اقدامات اين رژيم براي يهودي سازي قدس اشغالي و تخريب منازل و مصادره اراضي شهروندان فلسطيني و نيز تداوم شهرك سازي در كرانه باختري را محكوم كرد.
غزه را دوباره خواهيم ساخت
«اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت مردمي فلسطين متعهد شد كه دولت متبوعش تمامي منازل و مساجد ويران شده به دست ارتش رژيم اشغالگر قدس در جريان تجاوز اخيرش به نوار غزه را بازسازي خواهد كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، وي اظهار داشت، «دشمن صهيونيستي با توپ و تانك و كشتي و جنگنده به نوار غزه تاخت تا آن را از بين ببرد و دولت مردمي را ساقط كند و برنامه مقاومت را برچيند و روحيه فرزندان ملت فلسطين را تضعيف كند و آنان را نااميد و دلسرد و سرخورده سازد، ولي خداوند متعال مكر اين دشمن را به خودش بازگرداند و اين ملت را پيروز گرداند.»
نخست وزير مردمي فلسطين خاطرنشان ساخت كه ملت فلسطين با تكيه بر ايمان و عزم و اراده پولادينشان به مقابله دشمن صهيونيستي برخاستند و هزاران تن از فلسطينيان شهيد و مجروح شدند، ولي هرگز اراده پولادين ملت فلسطين تضعيف نشد.
وي افزود، «درست است كه امكانات مالي ما كم است، ولي ما فلسطينيان معدن عزت و شرف و حيثيت هستيم و فلسطين مرداني را پرورش داده است كه اگر اراده كنند كوه را از جايش مي كنند.»
هنيه ضمن ابراز خوشبيني خود نسبت به سرنوشت اسيران فلسطيني و بازداشت شدگان در زندان هاي صهيونيستي گفت كه زمان آزادي اسيران فلسطيني از زندان هاي صهيونيستي نزديك گشته است و در پرتو تحقق اين مسئله شادي و خوشحالي سراسر وجود فلسطينيان را فرا خواهد گرفت.
مخالفت فتح
با طرح آشتي ملي مصر
جنبش فتح اعلام كرد كه با برخي بندهاي مطرح شده در بسته پيشنهادي مصر براي آشتي ملي مخالف است و بايد اصلاح شوند.
«زياد ابوعين» عضو شوراي انقلابي جنبش فتح در اين باره گفت، اميدواريم قاهره ملاحظات ما را در مورد اصلاح برخي بندهاي پيشنهادي درنظر بگيرد تا اين پيشنهادها بتواند در تحقق آشتي ملي فلسطيني ها موثر شود.
وي تصريح كرد، هرگونه تاخير در تاريخ برگزاري انتخابات بايد با توافق فلسطيني ها باشد زيرا مردم فلسطين بيش از اين تفرقه و اختلافات گروه هاي فلسطيني را تحمل نمي كنند.
ساير رويدادها
¤ بخش روابط بين الملل سازمان آزاديبخش فلسطين اعلام كرد كه اشغالگران صهيونيست از سال 1967 تاكنون اقدام به تخريب 23هزار و100 باب منزل فلسطيني كرده اند.
¤ مسئول مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين گفت، براساس طرح نقشه راه توقف شهرك سازي يكي از تعهدهاي الزام آور اسرائيل است.
¤ معاون رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين تاكيد كرد، تا زماني كه انتخاباتي جديد و يكپارچه در كرانه باختري و نوار غزه برگزار نشود مجلس همچنان به كار خود ادامه خواهد داد.

 



شورش در زندان ابوغريب يك كشته و 40 مجروح بر جاي گذاشت

شورش در زندان ابوغريب عراق، يك كشته و 40 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش ايسكانيوز، زندانيان ابوغريب پس از شورش، زندان را به آتش كشيدند. در مورد علت شورش زندانيان ابوغريب، كه اكنون در دست نيروهاي عراقي قرار دارد، گزارشات ضد و نقيضي رسيده است. به گفته «نمير محمد» از مسئولان منطقه ابوغريب بغداد، پنج شنبه گذشته برخي زندانيان هنگام بازرسي ماموران از زندان، اقدام به آتش زدن تشك هاي خود كردند و شورش به راه انداختند.
زندانيان نسبت به شرايط نامساعد زندان اعتراض كردند و خواستار انتقال به زندان هاي ديگر شدند. اما خبرگزاري آلمان به نقل از يك زنداني كه خواسته نامش فاش نشود، علت وقوع اين شورش را بدرفتاري زندانبانان با زندانيان عنوان كرد.
پس از انتشار تصاوير تكان دهنده از شكنجه شدن زندانيان زندان ابوغريب به دست نظاميان آمريكايي، آمريكا مجبور به تخليه و تحويل آن به مسئولان عراقي شد. چندي بعد مقامات عراقي از تعمير، تجهيز و استانداردسازي اين زندان خبر داده و اعلام كردند، زندان ابوغريب تبديل به يكي از زندان هاي استاندارد و اصلي بغداد شده است.
يك گزارش در مورد بازداشت شدگان سابق نيز حاكي است كه يك دادگاه فدرال آمريكا شكايات اين بازداشت شدگان عليه زندانبانان آمريكايي را رد كرد. شاكيان مي گويند در طول بازداشت در زندان ابوغريب مورد اذيت و آزار قرار گرفته اند.

 



تحت فشار افكار عمومي اوباما از طرح افزايش نيرو در افغانستان عقب نشيني كرد

مخالفت گسترده مردم آمريكا با جنگ در افغانستان «باراك اوباما» را مجبور به عقب نشيني از طرح افزايش نيرو در اين كشور اشغال شده كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از نيويورك، «رابرت گيبز»، سخنگوي رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد، اوباما طرح اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان را متوقف كرد. طي روزهاي اخير نظرسنجي ها مرتبا از كاهش محبوبيت اوباما در جامعه آمريكا حكايت مي كردند. گيبز گفت: در حال حاضر اوباما و رهبران ارتش در حال بررسي راهبردي هستند.
سخنگوي اوباما به خبرنگاران گفت: انتظار ندارم طي چند هفته آينده اتفاق خاصي در مورد افغانستان روي دهد و ما مي خواهيم مراتب را كاملا ارزيابي كرده و به استراتژي درستي دست يابيم. اين سخنگو اشاره اي به مخالفت مردمي نكرد. طي ماه هاي اخير، تلفات نيروهاي آمريكايي در افغانستان افزايش يافته است و همين امر، باعث شده است كه آمريكايي ها نسبت به سياست هاي اوباما در افغانستان بدبين شوند.
در اروپا نيز براساس آخرين نظرسنجي كه توسط شبكه «يورونيوز» صورت گرفت، 64 درصد پرسش شوندگان اهداف ناتو در افغانستان را دست نيافتني مي دانند.
اوباما بر سر دوراهي
به گزارش ايسنا، روزنامه «لس آنجلس تايمز» نوشت: اگر ما به ژانويه، يعني زماني كه اوباما پست رياست جمهوري را برعهده گرفت، برگرديم، مي بينيم كه در آن زمان او اندوخته [حمايت هاي مردمي] قابل توجهي داشت، اما اكنون اين اندوخته به طور قابل توجهي كاهش يافته است. لس آنجلس تايمز مي افزايد: آيا وي بايد باقيمانده اندوخته اش را روي افغانستان شرط بندي كند؟ اين مشكلي است كه اكنون رئيس جمهوري آمريكا با آن مواجه است.
لس آنجلس تايمز مي افزايد: اولين آزمون واقعي سياست خارجي اوباما فرارسيده است. شواهد و مدارك نشان مي دهند كه افغانستان در حال تكه تكه شدن است. اوباما برخلاف «جرج بوش» پيشكسوت خود، جنگ افغانستان را به بعد موكول نكرده است. وي از زمان در دست گرفتن تصدي رياست جمهوري جنگ در افغانستان را هم لازم و هم قابل پيروز شدن اعلام كرده بود.
وي افزايش سربازان آمريكايي در اين كشور را اعلام كرده و يك فرمانده جديد نيز براي اين نيروها در افغانستان منصوب كرده است. اين روزنامه مي افزايد: در نتيجه افغانستان جاي عراق را در فهرست اولويت هاي پنتاگون گرفته است.
در ادامه اين مطلب مي خوانيم: اما، اكنون رئيس جمهور آمريكا با يك چالش واقعي مواجه است.
به نوشته لس آنجلس تايمز، اكنون اوباما مجبور است مردم آمريكا را متقاعد كند كه جنگ در افغانستان براي آنها داراي منافع حياتي است خبر ديگر از افغانستان اينكه افراد مسلح، هفت پليس افغان را در ولايت قندوز كشتند.

 



انتقاد سازمان ديدبان حقوق بشر از نقض حقوق شيعيان در عربستان

يك فعال سازمان ديدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد از اقدامات ضدانساني و نقض حقوق شيعيان در عربستان به شدت انتقاد كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «كريستوف ويكلي» اظهار داشت: مقامات عربستان سعودي از سه سال پيش تاكنون از فعاليت سازمان هاي حقوقي براي كنترل وضع حقوق بشر در اين كشور جلوگيري مي كنند.
وي با اشاره به فشارهاي مقامات عربستان سعودي بر شيعيان گفت: عربستان سعودي از سه سال پيش، تاكنون، مانع از سفر فعالان سازمان ديدبان حقوق بشر به اين كشور شده است.
وي افزود: اين سازمان از طريق، تلفن و پست الكترونيكي، اطلاعات خود را درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان به ويژه، منطقه «الشرقيه» كه ساكنان آن هدف حملات قرار گرفته اند، جمع آوري مي كند.
ويكلي يادآور شد: دولت عربستان از سال ها پيش، شيعيان را هدف آماج حملات خود قرار داده است و به آنها ظلم مي كند و پس از تغييراتي كه در منطقه به ويژه در عراق ايجاد شده به اين روند شتاب داده است.
اين فعال حقوق بشر تاكيد كرد: فرقه اسماعيليه كه در منطقه «نجران» واقع د رجنوب عربستان به سر مي برند از تبعيض ديني از سوي دولت عربستان در رنج است و البته كه اين ظلم و ستم بر شيعيان در منطقه الشرقيه نيز وجود دارد.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي مخالفان دولت عربستان (راصد) اعلام كرد: شيعيان عربستان با وجود فشارهاي دستگاه هاي امنيتي به عزاداري سالگرد شهادت علي(ع) در مساجد و حسينيه هاي منطقه الشرقيه پرداختند.به گزارش فارس، شيعيان در اين مناطق با نصب پرچم هاي عزا و استماع سخنراني خطبا در مدح علي ابن ابي طالب به عزاداري پرداختند.

 



گاف سي ان ان 22 دقيقه واشنگتن را به هم ريخت

گاف خبري شبكه تلويزيوني سي ان ان اوضاع سياسي پايتخت آمريكا را براي 22 دقيقه امنيتي كردند.
ساعت 10 صبح جمعه شبكه تلويزيوني سي ان ان با قطع برنامه هاي عادي خود خبري فوري روي آنتن برد كه باعث آشفته شدن فضاي امنيتي واشنگتن شد و اوضاع سياسي اين شهر را به هم ريخت. سي ان ان گزارش داد: «قايق هاي مشكوكي در سواحل واشنگتن ديده شدند: گارد ساحلي به روي قايق هاي مشكوك در ساحل پوترماك آتش گشود.»
شش دقيقه بعد، خبرگزاري رويتر نيز در خبري فوري با استناد به خبر سي ان ان، همين اتفاق را مخابره كرد. فاكس نيوز هم به اين جمع پيوست و عين خبر را انعكاس داد.
به دنبال پخش اين خبر، اف بي آي دستور توقف كليه پروازهاي فرودگاه ملي ريگان در واشنگتن را صادر كرد كه اين امر 22 دقيقه طول كشيد.
سرانجام ساعت 29:10 دقيقه سي ان ان در خبري اصلاحي عنوان كرد: «به گفته منابع امنيتي آنچه كه در ساحل پوترماك اتفاق افتاده، فقط يك تمرين نظامي بوده است.»
رابرت گيتس سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به گاف بزرگ سي ان ان گفت: «بهتر است قبل از پخش اخبار صحت آن را چك كنيم.»
سي ان ان نيز در پاسخ طي بيانيه اي اعلام كرد: «ما نمي توانيم چيزي را كه مي بينيم و مي شنويم پخش نكنيم.»

 



در واكنش به ماجراجويي جديد صهيونيست ها
حزب الله: توانمندي ما به حدي است كه هرگونه تجاوز اسرائيل را پاسخ مي دهيم

وزير دفاع سابق لبنان در واكنش به ماجراجويي جديد اسرائيل گفت: حزب الله مي تواند با هر نوع حمله رژيم صهيونيستي مقابله كند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه القدس العربي، عبدالرحيم مراد افزود، حزب الله هم اكنون به اندازه اي امكانات نظامي و انساني دارد كه مي تواند با هر نوع تجاوز اسرائيل در هر حجم و اندازه اي كه باشد مقابله كند و ما به توانمندي سيدحسن نصرالله اطمينان داريم.
وي تصريح كرد، اسرائيل با اين تحركات و حمله نظامي نمي تواند جنگ داخلي و آشوب و درگيري در داخل لبنان به وجود آورد زيرا زماني كه ناو آمريكايي كول هم به منطقه آمد نتوانست با مقاومت و نيروهاي ملي مقابله كند بنابراين لبنان به جنگ داخلي باز نمي گردد.
عبدالرحيم مراد در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت، آمريكايي ها فكر مي كنند لبنان مزرعه خصوصي آنهاست و هر وقت كه بخواهند به لبنان سفر مي كنند و دستوراتي به سعدالدين حريري و متحدانش مي دهند. آنها مصلحت لبنان را نمي خواهند.
گفتني است جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا قرار است روز چهارشنبه به لبنان سفر كند.
اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان اعلام كرده كه هفته جاري رايزني هاي خود را با سران احزاب و گروه هاي سياسي براي انتخاب نخست وزير از سر خواهد گرفت.
آمريكا ادعا مي كند كه در امور داخلي لبنان مداخله نمي كند اما هيچ اقدامي در دولت لبنان از سوي جناح حاكم (14 مارس) صورت نمي گيرد كه با صلاحديد و مشورت آمريكايي ها نباشد.
به جز سفير آمريكا در بيروت كه به عناوين مختلف نظرات دولت متبوع خود را به مقامات لبناني گوشزد مي كند آمريكا با فرستادن نمايندگان ويژه خود به لبنا ن اين مسئله را تأكيد مي كند كه لبنان حياط خلوت آمريكاست و هيچ تصميمي نبايد بدون در نظر گرفتن مصالح كاخ سفيد در اين كشور گرفته شود.
دقيقاً در راستاي چنين اهدافي است كه دشمن اسرائيلي روز جمعه دست به حمله عليه لبنان زد و 12 خمپاره 155 ميلي متري را به جنوب لبنان شليك كرد. رژيم صهيونيستي مدعي شد كه پرتاب اين خمپاره ها در واكنش به حملات موشكي از جنوب لبنان بوده است.
نيروهاي يونيفيل بلافاصله تماس هايي با رژيم صهيونيستي برقرار كردند كه موجب توقف حملات شد و ارتش لبنان نيز تدابير دفاعي خود را تحكيم بخشيد.
نيروهاي يونيفيل از رژيم صهيونيستي خواست با رعايت خويشتنداري حملات خود را متوقف سازد و از اتخاذ گام هايي كه موجب افزايش تنش شود جلوگيري كند. بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز خواستار تحقيقاتي در زمينه حمله به جنوب لبنان شد و طرفين را به خويشتنداري دعوت كرد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز از طرفين خواست به آتش بس متعهد باشند. فوزي صلوخ وزير خارجه لبنان حملات رژيم صهيونيستي عليه خاك اين كشور را محكوم كرد.
شبكه تلويزيوني الجزيره تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان را در صدر خبرهاي خود قرار داد و اظهار داشت، علت اين حمله نظامي در جنوب لبنان تشكيل نشدن دولت جديد است.
الجزيره افزود: اين حمله پيام به كساني است كه خلأ سياسي در كشور ايجاد كرده اند و مي خواهند با تشكيل نشدن دولت از آب گل آلود ماهي بگيرند.
الجزيره اظهار داشت، گفته مي شود عامل حمله موشكي به شمال سرزمين هاي اشغالي فرد ناشناسي بوده كه به دنبال ضربه زدن به ثبات و امنيت لبنان است.
«غالب قنديل» سردبير مجله محورهاي راهبردي لبنان نيز اظهار داشت، در صورت ادامه خلأ كنوني، بازيگران خارجي به ويژه اسرائيل كه خواهان ويران كردن لبنان هستند از اين فرصت استفاده خواهند كرد.

 



نشست فوق العاده اسلام آباد و دهلي نو پس از گلوله باران مرز پاكستان

سخنگوي نيروهاي امنيتي پاكستان از حمله نيروهاي هندي به مناطق مرزي پاكستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز به نقل از «رويتر»، مقامات امنيتي پاكستان اعلام كردند، پس از اين كه نيروهاي امنيتي هند به اشتباه تصور كردند پاكستان اقدام به شليك چند موشك به سوي خاك هند كرده است، مناطق مرزي اين كشور را به گلوله بستند.
اين مقام پاكستاني با يادآوري شكننده بودن روابط دو كشور همسايه مجهز به تكنولوژي هسته اي افزود: در اين حملات كه در طول شب گذشته (جمعه) روي داد به هيچ كس آسيبي نرسيده و طرفين براي رفع هرگونه سوءتفاهمي اقدام به برگزاري نشست فوق العاده گفت وگو كرده اند.
اين گزارش مي افزايد، اين اتفاق نادر در حالي در منطقه مرزي «واگا»، واقع در بين شهر «لاهور» پاكستان و «آمريت استار» هند روي مي دهد كه زمان زيادي از توافق دو طرف براي گفت وگو در سطح وزيران خارجه و با هدف بهبود روابط تيره چند ساله نگذشته است.
پاكستان، روز شنبه وقوع هرگونه حمله موشكي از خاك كشورش به نواحي مرزي هند را تكذيب و آن را ادعايي بي اساس از سوي هند توصيف كرد.

 



چاوز: موشك هاي روسي با برد 300 كيلومتر بزودي وارد ونزوئلا مي شود

رئيس جمهور ونزوئلا از خريد موشك هايي روسي با برد 300 كيلومتر و تحويل آن در آينده اي نزديك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا، پس از بازگشت از مسكو، از امضاي توافقنامه تجاري با روسيه و خريد موشك هايي با برد 300 كيلومتر خبر داد و گفت: به زودي تعدادي موشك وارد كشور مي شود كه مي توان با استفاده از آنها براي كشور مصونيت امنيتي ايجاد كرد. چاوز ضمن تأكيد بر اينكه كشورش قصد ندارد از اين موشك ها براي حمله به كشورهاي ديگر استفاده كند تصريح كرد از سوي هر كشوري مورد تهديد قرار گيرد از خود دفاع خواهد كرد.
گفتني است، چاوز روز جمعه و پيش از بازگشتن به كشورش، مستقيم از مسكو وارد اسپانيا شد و با نخست وزير و پادشاه اين كشور نيز ديدار و گفت وگو كرد. تحولات خاورميانه و بحث هاي مربوط به پايگاه هاي نظامي آمريكا در كلمبيا، از جمله موضوعاتي بود كه چاوز در ديدار با رهبران اسپانيا در مادريد، به گفت وگو پرداخت. وي پيش از ديدار با رهبران اسپانيا دولت هاي غربي و اسپانيا را به تحريف حقايق براساس تمايلات جناح هاي راستگرا متهم كرده و تفسيرهاي آنها را موجب متضرر ساختن آمريكاي لاتين دانست.
گفتني است، چاوز در ديدار با رئيس جمهور روسيه نيز از استقلال مناطق آبخازيا و اوسيتاي جنوبي گرجستان حمايت كرد. در همين رابطه روز گذشته وزير خارجه آبخازيا ضمن استقبال از اظهارات چاوز به خبرگزاري نووستي گفت يك هيئت از آبخازيا براي پيگيري روابط ديپلماتيك بين آبخازيا ونزوئلا به كاراكاس رفته است.

 



درگيري هاي قبيله اي در اوگاندا جان 12 نفر را گرفت

منابع خبري و بيمارستاني اوگاندا از كشته و زخمي شدن بيش از 42 نفر در جريان خشونت هاي قبيله اي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات مسئول بيمارستان اصلي شهر «كامبالا» پايتخت اوگاندا اعلام كردند: در جريان درگيري بين نيروهاي پليس و طرفداران «رونالد مووندا موتبي» حاكم سنتي قبيله «بوگاندا» طي روزهاي پنجشنبه و جمعه بيش از 12 نفر كشته و 30 نفر نيز به شدت زخمي شدند.
اين منبع ضمن اعلام اينكه شمار كشته شدگان افزايش خواهد يافت افزود: برخي قربانيان به ضرب گلوله و برخي نيز زيردست و پا جان خود را از دست داده اند.
به گفته رئيس بيمارستان، حال تقريباً نيمي از 30 مجروحي كه روز جمعه به بيمارستان منتقل شده اند بسيار وخيم بوده و احتمال فوت آنها بسيار زياد است.
به نوشته بي بي سي، تظاهركنندگان به اين مسئله اعتراض داشتند كه دولت پس از اعتراض قبيله «بانيالا» اجازه سفر رهبرشان به منطقه «كايونجا» را نداده است؛ لذا با بستن راه ها و به آتش كشيدن خودروها، به درگيري با پليس ضدشورش و نيروهاي امنيتي پرداختند.
گفتني است؛ كشور اوگاندا از قبايل مختلفي تشكيل شده و10 حاكم رهبري اين قبايل را برعهده دارند.
اوگاندا در حاشيه درياچه ويكتوريا قرار گرفته و با كشورهاي رواندا، بروندي، تانزانيا و كنيا همسايه است.

 



الجزيره خبر داد تلاش ارتش يمن براي مسدود كردن راه هاي استراتژيك صعده

دولت يمن از آمادگي ارتش خود براي حمله به مسير راهبردي منتهي به مقر الحوثي ها در شمال اين كشور خبر داد.
شبكه خبري «الجزيره» به نقل از يك مقام نظامي يمن گزارش داد: ارتش يمن خود را براي حمله عليه محورهاي استراتژيك و راه هاي مهمي كه به استان «صعده»، محل استقرار شيعيان الحوثي ختم مي شود، آماده مي كند.
به ادعاي اين مقام مسئول، يگان هاي نظامي و امنيتي يمن به سوي «حرف سفيان» پيشروي كرده اند.
اين در حالي است كه سخنگوي گروه الحوثي ها از تسلط اعضاي آن بر مقر نظامي «السفراء» و تصرف تمامي تجهيزات نظامي سنگين ارتش كه در داخل آن بودند، خبر داد و گفت: هشت سرباز كه در داخل اين مقر بودند، به اسارت درآمدند.
اين سخنگو گفت: نيروهاي ارتش با سه گردان نظامي به منطقه حرف سفيان حمله كردند و ما از اين مقر براي دفاع از خود استفاده كرديم.به گزارش ايسنا به نقل از الجزيره، يك مقام ارتش يمن نيز گفت: حملات هوايي عليه مقرهاي الحوثي ها در روستاي «الدرب» و «درب سلمان» و «الحصن» ادامه دارد و اين حملات موجب نابودي تعدادي از خودروهاي موجود در مسير مقر الحوثي ها شده است.
عمليات نظامي ارتش يمن در حالي صورت مي گيرد كه براساس گزارش دفتر سازمان ملل، در حملات چند هفته گذشته، به منطقه شيعي نشين شمال اين كشور، ده ها نفر كشته و هزاران نفر آواره شده اند.
در همين حال يك سياستمدار مخالف يمني نيز اظهارات ارتش اين كشور، درباره تصرف مواضع و بيرون كردن الحوثي ها از منطقه حرف سفيان و وارد شدن خسارت هاي سنگين به آنان را رد كرد.
«سيف علي الوشلي» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم»، انتشار اين گونه خبرها را تبليغات رسانه اي براي بالا بردن روحيه نيروهاي ارتش يمن دانست كه در مناطق درگيري متحمل خسارت هاي بسياري شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14