(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 شهريور 1388- شماره 19461
 

كوتاه اقتصادي
طرح مهر براي جلوگيري از افزايش كرايه تاكسي ها و سرويس مدارس به اجرا در مي آيد
منشور اقتصادي دولت دهم
توافق ايران و تركيه براي انتقال سالانه 35 ميليارد متر مكعب گاز تركمنستان
آذرماه امسال نمايشگاه فرش دستباف ايران در آمريكا برگزار مي شود
از سوي سازمان تامين اجتماعي شرايط بيمه فرزند چهارم اعلام شد
در پي بروز مشكل فني معاملات ديروز بورس باطل شد
3 بانك ديگر در ليست سياه ورشكستگي آمريكا
سازمان امور مالياتي: مرحله دوم ماليات بر ارزش افزوده شامل همه اصناف نمي شود
نوار مكالمات خلبان هواپيماي كاسپين به روسيه منتقل شد
خودروهاي وارداتي بدون مجوز سازمان راهداري حق تردد ندارند
سرمايه گذاري 2/2ميليارد يورويي يك شركت اروپايي در پالايشگاه خوزستان
سرپرست وزارت رفاه اعلام كرد ضريب نفوذ 77 درصد يبيمه هاي اجتماعي در كشور



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي از به نتيجه رسيدن اين نهاد در مورد حذف سه صفر از پول ملي خبر داد.محمود بهمني گفت: در ستاد ويژه اي كه با هدف بررسي حذف سه صفر از واحد پول ملي تشكيل شده بود در مورد اين كار به نتيجه قطعي رسيده ايم و اين كار را مفيد مي دانيم اما در شرايط فعلي اجراي آن را به تاخير انداخته ايم.
¤ مصوبات پيشنهادي برنامه پنجم توسعه شامل ضوابط جديد دولت براي تعيين قيمت فروش داخلي برق معادل قيمت تمام شده، افزايش راندمان نيروگاهها، نصب كنتورهاي هوشمند و تبديل 12000 مگاوات نيروگاه گازي به سيكل تركيبي است كه براي تصويب نهايي به دولت ارائه شده است.
¤ از ميان ميوه هاي وارداتي قابل مشاهده در بازارهاي كشور تنها دو قلم ميوه پرتقال و موز جزو 100 قلم عمده واردات به ايران هستند كه پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه از نظر ارزش به ترتيب 219 و 42 درصد افزايش داشته اند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8824 الي 8826، 8827، 8828، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 7718 الي 7724، 7727، 7744، 7745، 7749، 7780، 7789، 2206 الي 2209، 2234 الي 2237، 2211 الي 2213، 7732 الي 7735، 7739، 7735، 7796، 7778، 7714، 7779، 7711، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 8820، 8864 الي 8867، 8878، 8879، 8887، 8888 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با رد برخي اخبار مبني بر اخراج نيروهاي غيربومي از عسلويه به منظور كاهش هزينه هاي دولت، اعلام كرد: ورود نيروهاي غيربومي به پارس جنوبي تا زمان جذب 50 درصد نيروهاي بومي استان بوشهر محدود شده است.
¤ بانك ملي ايران، سومين همايش «خدمات بانكي و صادرات» را آبان ماه امسال برگزار مي كند.غلامعباس افشار دبيراجرايي سومين همايش «خدمات بانكي و صادرات» با عنوان اين مطلب ابراز داشت: اين همايش با مشاركت بانك هاي دولتي و خصوصي و نهادها و اتحاديه هاي صادراتي در روز 9 آبان ماه امسال برپا خواهد شد.
¤ در پايان مردادماه امسال به نسبت دوره مشابه سال قبل، مجموع سپرده هاي بانك ملي در مناطق آزاد حدود 62/59 درصد رشد كرد.
¤ وزير جهاد كشاورزي تاكيد كرد: بايد فعاليت هاي كشاورزي را در كشور سودآور و اقتصادي كنيم.
¤ معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي با اشاره به كاهش قيمت گوشت مرغ در روزهاي اخير اظهار كرد: به استان هايي كه افت قيمت گوشت مرغ در آنجا به حدي بوده كه مرغداران توليد خود را زير قيمت تمام شده مي فروشند و متحمل خسارت شده اند اعلام كرده ايم، هر استان بنا به تشخيص خود فعلا توزيع مرغ منجمد را يا كاهش داده يا در صورت صلاح ديد استان متوقف شود تا دوباره قيمت ها تثبيت شوند.
¤ مديركل دفتر بررسي هاي اقتصادي و بازرگاني شركت فرودگاه هاي كشور: قوانين و بروكراسي دست و پاگير در زمينه سرمايه گذاري در فرودگاه ها حذف شده و سرمايه گذاران با طي مراحل اداري حداكثر طي 15 تا 60 روز نتيجه پذيرش يا عدم پذيرش طرح خود را مي توانند دريافت كنند.

 



طرح مهر براي جلوگيري از افزايش كرايه تاكسي ها و سرويس مدارس به اجرا در مي آيد

كميته طرح مهر در ستاد
حمل و نقل و سوخت تشكيل شده است. نخستين اقدام اين كميته، تثبيت سهميه و نرخ بنزين براي مهرماه بود.
محمد رويانيان رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور در گفت وگو با ايسنا با اعلام مطلب فوق همچنين گفت: اقدام ديگر اين كميته جلوگيري از هرگونه افزايش قيمت در حوزه حمل و نقل و سرويس مدارس از مهرماه است.
وي افزود: دومين اقدام كميته طرح مهر، ابلاغيه اي به استانداري هاست تا از طريق شهرداري ها بر روند خدمات رساني در حوزه حمل و نقل مراقبت نمايند.
وي با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته طي 4 سال گذشته در بحث توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي توسط دولت تاكيد كرد: هم اكنون هيچ مشكلي در خصوص وسايط حمل و نقل عمومي وجود ندارد و تنها نيازمند ساماندهي و مديريت اين ناوگان خصوصاً در كلانشهرها هستيم.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه در شهر تهران 30درصد تاكسي ها بدون مسافر تردد مي كنند و از شبكه خدمات رساني حمل و نقل عمومي خارج هستند گفت: استانداران و شهرداران بايد اين موضوع را پيگيري كنند تا ساماندهي مناسبي در بحث حمل و نقل عمومي در شهرها انجام شود؛ لذا بررسي هاي ستاد نشان مي دهد نيازي به توسعه بيشتر ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني خصوصاً در كلانشهرهاي كشور نيست.
وي به وضعيت جايگاه هاي سوخت گاز اتوبوس ها اشاره و تاكيد كرد: به وزارت نفت و شركت گاز خودرو ابلاغ شده است كه با همكاري شهرداري تهران نسبت به رفع مشكلات احتمالي جايگاه هاي سوخت CNG اتوبوس ها اقدام كند تا مشكلي براي اول مهر ماه نداشته باشيم از سوي ديگر وزارت نفت مكلف شده است كه نگهداري جايگاه هاي سوخت گاز اتوبوسها را دركلانشهرهاي كشور به شكلي انجام دهد كه حداقل تا پايان مهر ماه مشكلي براي حمل و نقل عمومي ايجاد نشود.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور به سهميه سوخت خودروها اشاره كرد و گفت: سهميه بنزين سواري ها، خودروهاي عمومي و آژانس ها براي جلوگيري از بروز هرگونه مشكل در رفت و آمد شهروندان، والدين، دانش آموزان و دانشجويان براساس درخواست ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت كشور و موافقت رئيس جمهوري همانند ماه هاي قبل و بدون تغيير در نظر گرفته شده است كه اين سهميه از نخستين ساعات بامداد روز چهارشنبه يكم مهرماه سال جاري قابل برداشت از كارتهاي سوخت خواهد بود.

 



منشور اقتصادي دولت دهم

بابك اسماعيلي
بيانات ارزشمند مقام معظم رهبري درجمع رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت را بايد منشور كاملي براي حركت دولت دهم در تمامي حوزه ها دانست. دراين ميان مسائل و اولويت هاي اقتصادي كه معظم له درچارچوبي استوار براي دولت جديد ترسيم كرده اند، به مثابه منشور اقتصادي دولت دهم دركنار سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه مي تواند مسير صحيح حركتي دولت درحوزه اقتصاد كلان و خرد را رهنمون باشد. در اين راستا توجه به نكاتي ضروري است كه به برخي از موارد آن اشاره مي كنيم:
1- همانگونه كه رهبر فرزانه انقلاب در بياناتشان مورد تاكيد قراردادند، سند چشم انداز بيست ساله پس از قانون اساسي مهم ترين سند كشور است. بنابراين بايد فعاليت ها و جهت گيري هاي كاري دولت با شاخص سند چشم انداز سنجيده و مورد ارزيابي قرارگيرد. دولت دهم بايد با تنظيم سرعت خود در اجراي برنامه ها، سهم پيش بيني شده خود را درجهت تحقق اهداف اين سند، پيگيري وادا نمايد و با شتابي بيش از پيش به سمت آينده روشن ترسيم شده دراين سند راهبردي و استراتژيك حركت كند.
2-«عدالت» به عنوان جوهره و آرمان حكومت ديني بايد جايگاهي مشخص در آموزه ها و سياستگذاري هاي اقتصادي كشور داشته باشد. رهبر انقلاب نيز درسخنان خود با تاكيد بر لزوم تعريف دقيق «عدالت»،از ضرورت شاخص قرار دادن دو مقوله «عدالت» و «تعادل» درهمه كارها و رفتارها، حتي در قضاوت ها و موضع گيري ها سخن گفتند.
دراين خصوص بايد اذعان كرد عليرغم آن كه تدوين تئوري اقتصادي اسلامي و اجراي الگوي توسعه اي عدالت محورانه همواره از مهم ترين دغدغه هاي شخص رياست جمهوري در طول چهارسال گذشته بوده است، اما مشاهدات و رصد اخبار پيراموني از حضور پيوسته برخي افراد و جريانات شناخته شده اقتصادي ليبرال در تعدادي از مراكز مهم تصميم ساز اقتصادي و برخي وزارتخانه ها و نهادهاي دولتي كشور حكايت دارد. البته شكي نيست كه دولت بايد از ديدگاههاي كارشناسي درست و دقيق، به ويژه در مسائل اقتصادي، مالي و پولي استفاده كند، زيرا همانطور كه رهبر انقلاب نيز بدان تاكيد كرده اند، كم توجهي به مسائل كارشناسي در مباحث اقتصادي ممكن است به زيان هاي بزرگي منجر شود. بنابراين انتظار مي رود دغدغه انقلابي رئيس جمهوري، سبب شود تا با استفاده بيشتر از ظرفيت هاي اقتصاددانان وطني عدالت گرا، دوره حكومت اقتصاددانان متمايل به ليبرال سرمايه داري غرب وتوسعه صرفا رشد محور بر مراكز سياست گذاري و تصميم سازي اقتصاد ايران پايان يابد و زياني نيز متوجه كشور و مردم نشود.
3- بومي شدن علم اقتصاد و تدوين مدل اقتصاد اسلامي مبتني بر عدالت خواهي با عقلانيت و تفكر مي تواند به عنوان تنها نسخه قابل اعتماد و شفابخش وضع موجود به حساب آيد. متاسفانه بومي نشدن نظريه هاي اقتصادي وتوسعه اي، محل نفوذ اقتصاددانان و اقتصادخواناني شده كه روش ها، آموزه ها و پاراديم اقتصاد ليبرال سرمايه داري را از دامان مكتب غرب آموخته و با انديشه و روش هاي آن خو گرفته و رشد كرده اند. گرچه ممكن است اين افراد با عدالت دشمني هم نداشته باشند، اما بي توجهي به «عقلانيت» و «معنويت» در مقوله عدالت و نداشتن جايگاه روشن عدالت در سياست گذاري هايشان از يك سو و تأسي به تنديس هاي خودساخته اقتصاد غرب چون «فريدمن» و «كينز» كه نزد آنان مقام ستايش گري يافته اند، سبب شده تا اين افراد چون طوطيان سخن گويي خوش آواز به تكرار آموخته هاي خويشتن از مكتب غرب مشغول باشند و هيچ انتقادي را نيز برنتابند.
اين دسته همان افراد شناخته شده اي هستند كه درسال هاي پاياني دهه 80 ميلادي و همزمان با شكست نظام سوسياليستي، با اعتماد به نفسي دوچندان و با پيروي بي چون و چرا از نظام كاپيتاليسم و بازخواني نسخه هاي بانك جهاني و صندوق بين المللي پول (IMF) به بهانه بازسازي و توسعه اقتصادي، سياست تعديل اقتصادي را اجرا كرده و با پياده سازي و نهادينه كردن نسخه هاي بانك جهاني در محافل اقتصادي كه كاملا با مقوله عدالت در تضاد بود، كشور را با شعار زنده باد سرمايه داري تا مرز بحران اجتماعي پيش بردند. بعدها نمونه كامل اجراي چنين سياست هايي به طور زنجيره اي در كشورهايي چون مكزيك، اندونزي، آرژانتين و تركيه به وقوع پيوست و با ايجاد يك سندرم اقتصادي، مسير اين كشورها را در سمت و سوي مدنظر قدرت هاي استعماري تغيير داد و چهره بي نقاب برخي از كارگزاران وطني جريان امپرياليست را نيز برملا ساخت.
4- اجراي كامل سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و نارضايتي رهبري از كارهايي كه تاكنون صورت پذيرفته، بخش ديگري از منشور ترسيم شده توسط رهبر انقلاب در اين ديدار است. همانگونه كه معظم له نيز با ناكافي دانستن كارهاي انجام شده در اين زمينه فرمودند نبايد منتظر تغييرات اساسي در زيرساخت ها و تصويب طرح تحول اقتصادي ماند و كار را به بن بست رسيده فرض كرد، بايد با شتابي بيشتر در مسير اجراي سياست هاي اصل 44 جلو رفت.
اگر چه تعداد شركت هاي واگذار شده پس از ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از رشد واگذاري در بخش خصوصي حكايت دارد، اما اشتباه پنداشتن معنايي، ماهيتي و اجرايي «خصوصي سازي» با «رهاسازي افسار گسيخته» همواره يكي از جدي ترين دغدغه ها و نگراني هاي اقتصاددانان و جامعه اقتصادي ايران را تشكيل مي دهد. عدم شكل گيري بخش خصوصي قدرتمند و ضربه زدن به اقتصاد ملي در تندباد بحران و ركود مالي حاكم بر اقتصاد جهاني، معضلي است كه بايد آن را جدي گرفت و چاره كارشناسانه براي آن انديشيد. متاسفانه شواهد حاكي ازآن است كه دستگاههايي كه در حوزه اصل 44 ورود پيدا كرده اند، با برخي ضعف هاي ساختاري در نيروي انساني ماهر و ظرفيت هاي داخلي موجود مواجه هستند.
5- حل مشكلات اقتصادي كشور و مردم به ويژه دو مقوله «تورم» و «اشتغال» از جدي ترين عرصه هايي است كه انتظار مي رود با مجاهدت دولت دهم سامان يابد. در اين خصوص بنابر فرمايشات رهبري بايد به گونه اي برنامه ريزي و تلاش كرد كه فشار تورمي به مردم از ابعاد مختلف از جمله از ناحيه خدمات دولتي كم شود. از سوي ديگر همانگونه كه معظم له نيز توزيع نشدن عادلانه ثروت و درآمد عمومي كشور را نمونه مشخصي از بي عدالتي خواندند، از تيم اقتصادي دولت دهم و به ويژه وزارت امور اقتصادي و دارايي انتظار مي رود با اجراي كارشناسي شده هر چه سريع تر طرح هدفمند كردن يارانه ها و طرح هاي مشابه كارشناسي شده ديگر كه به اميد خدا در سايه همكاري عالمانه دولت و مجلس سرانجامي نيك مي يابد، در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز با بي عدالتي موجود به مبارزه برخيزند.
6- پرهيز از شتابزدگي درطرح هاي اقتصادي و بهره گيري مناسب از ديدگاه هاي كارشناسي از ديگر مواردي است كه حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار با اعضاي كابينه دولت دهم مورد اشارت قرار دادند. متاسفانه در چند سال اخير افتتاح شتاب زده برخي پروژه ها نظير راه آهن اصفهان- شيراز و بم- زاهدان كه سبب استفاده برخي احزاب، سلايق و گروه هاي سياسي در ناكارآمد و تبليغاتي خواندن خدمات دولت نهم شده است و انعقاد قراردادهاي كارشناسي نشده اي همانند طرح مگ لو تهران- مشهد كه بسياري از كارشناسان معتقدند اجراي آن با شرايط و امكانات كشور سازگاري ندارد، يكي از ضعف هاي جدي موجود در حوزه اقتصادي بوده است. انتظار مي رود دولت جديد با توجه مناسب تر به ظرفيت هاي كارشناسي در كشور از وارد آمدن زيان به بيت المال مسلمين جلوگيري به عمل آورد.
7- ادامه رويكردهاي اساسي دولت نهم نظير عدالتخواهي، مبارزه با فساد، حمايت از قشرها و طبقات ضعيف، ساده زيستي، توجه به مناطق محروم و تلاش بي پايان براي حل مشكلات مردم، بخش هاي ديگري از محورهاي منشور اقتصادي ترسيم شده است كه رهبري بر لزوم ادامه تلاش در مسير تحقق آن تاكيد داشتند و اين امر سنگيني مسئوليت خطير تيم اقتصادي دولت دهم را افزون تر مي كند.
حضور 85 درصدي مردم فهيم ايران در انتخابات اخير و انتخاب يك رئيس جمهور با حد نصاب جديد 25 ميليوني خود داراي پيام هايي است كه همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند چنانچه مسئولان كشور، نخبگان و زبدگان سياسي اين پيام ها را درك كنند، بسياري از مشكلات موجود حل مي شود.
اميد است دولت خدمتگزار با استفاده كامل و بهينه از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود و با توجه ويژه به منشور اقتصادي ترسيم شده در بيانات رهبر فرزانه انقلاب و همچنين برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز، قدم هاي سريع را در مسير توسعه و پيشرفت آن هم در دهه چهارم انقلاب اسلامي كه دهه پيشرفت و عدالت نام گذاري شده است بردارند.

 



توافق ايران و تركيه براي انتقال سالانه 35 ميليارد متر مكعب گاز تركمنستان

ايران و تركيه براي انتقال سالانه 35 ميليارد متر مكعب گاز تركمنستان يك توافق نامه امضا كردند.
حجت الله غنيمي فرد معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت با بيان اين مطلب درباره امكان ساخت خط لوله گازي زيردريايي براي انتقال گاز تركمنستان به اروپا، گفت: مذاكرات ساخت خط لوله «ترانس كاسپين» از حدود 15 سال گذشته تاكنون ادامه داشته اما به دليل وجود مشكلات متعدد اجرايي نشده است.
وي يكي از مهمترين مشكلات پيش روي ساخت اين خط لوله را مسائل زيست محيطي احداث آن عنوان كرد و افزود: همواره كشورهاي حاشيه درياي خزر با احداث اين خط لوله زيردريايي به دليل مشكلات زيست محيطي موافق نبوده اند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ايران يكي از اقتصادي ترين مسيرها براي انتقال گاز كشورهاي حاشيه درياي خزر به خارج از اين منطقه است، گفت: ساخت خط لوله ترانس كاسپين در شرايط فعلي از نظر اقتصادي به هيچ وجه توجيه ندارد.
غنيمي فرد از توافق مقامات تهران - آنكارا براي انتقال سالانه 35 ميليارد متر مكعب گاز تركمنستان از خاك ايران به تركيه خبر داد و افزود: با توجه به تمايل ايران براي انتقال گاز طبيعي از تركمنستان، به نظر مي رسد انتقال گاز اين كشور از ساير مسيرها اقتصادي نباشد و خاك ايران اقتصادي ترين مسير است.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت همچنين درباره احتمال تعيين رژيم حقوقي درياي خزر در نشست آتي چهار كشور در آكتائو قزاقستان، اعلام كرد: همواره موضوعات مربوط به تعيين رژيم حقوقي از سوي وزارت امور خارجه پيگيري مي شود.
شايان ذكر است: در اين باره پيش از اين نيز حسين نقره كار شيرازي معاون امور بين الملل وزير نفت از مخالفت ايران و روسيه براي ساخت خط لوله انتقال نفت و گاز از بستر درياي خزر خبر داده و گفته بود: جمهوري اسلامي ايران با هر عامل و فعاليتي كه محيط زيست درياي خزر را با تهديد مواجه سازد مخالف است.

 



آذرماه امسال نمايشگاه فرش دستباف ايران در آمريكا برگزار مي شود

رئيس اتحاديه توليد و صادركنندگان فرش دستباف از برگزاري نمايشگاه فرش دستباف ايران آذر ماه امسال در ايالت لوس آنجلس آمريكا خبر داد.
«اكبر هريسچيان» در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه بخش خصوصي ايران برگزاركننده اين نمايشگاه در آمريكا است، افزود: در صورت فراهم شدن شرايط اتحاديه توليد و صادركنندگان فرش دستباف، اين اتحاديه حضوري فعال در اين نمايشگاه خواهد داشت.وي مسائلي چون تعداد شركت كنندگان، كالاهاي به نمايش گذاشته شده، نرخ غرفه ها و مدت زمان برگزاري نمايشگاه را از جمله عوامل تاثيرگذار براي حضور اتحاديه توليد و صادركنندگان فرش دستباف در نمايشگاه آمريكا عنوان كرد.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: در صورت برگزاري موفق اين نمايشگاه در آمريكا مي توان شاهد افزايش بيشتر صادرات فرش دستباف ايران به اين كشور بود.
به اعتقاد هريسچيان، تداوم ركود كنوني اقتصاد جهان همچنان بربازار فرش دستباف دنيا به ويژه در اروپا سايه انداخته است و از آنجايي كه نمي توان اميد چنداني به بهبود بازار فرش در اين قاره داشت، براي برون رفت از اين وضعيت بايد براي بازاريابي بيشتر فرش دستباف در آمريكا برنامه ريزي كرد.
وي با تاكيد بر اينكه وضعيت تجارت فرش دستباف در اروپا بدتر از آن است كه بتوان تغييراتي را انتظار داشت، تصريح كرد: شرايط بازار آمريكا بهتر از اروپا است.

 



از سوي سازمان تامين اجتماعي شرايط بيمه فرزند چهارم اعلام شد

سازمان تامين اجتماعي با ابلاغ بخشنامه اي به واحدهاي اجرايي خود، نحوه ارائه حمايتهاي قانوني به فرزند يا فرزندان چهارم بيمه شدگان و مستمري بگيران اين سازمان را اعلام كرد.
براساس اين بخشنامه جديد، چنانچه يكي از سه فرزند مشمول واجد شرايط بيمه شدگان و مستمري بگيران به علت زايل شدن شرايط قانوني از شمول قوانين حمايتي سازمان تامين اجتماعي خارج شود، از تاريخ لازم الاجرا شدن قانون مذكور (13/4/88) صرفا فرزند چهارم و همچنين فرزندان چهارم خانواده (حاصل از دو يا چندقلو بودن زايمان) در صورت احراز شرايط، به عنوان جايگزين فرزند خارج شده قرار خواهد گرفت.
همچنين چنانچه تاريخ خروج فرزندي از فرزندان مشمول واجد شرايط فوق، بعد از تاريخ لازم الاجرا شدن قانون مزبور باشد، مبناي ارائه تعهدات قانوني (پرداخت كمك بارداري، درمان و...) به بيمه شده و فرزند يا فرزندان چهارم جايگزين شده، از تاريخ خروج فرزند خارج شده و احراز شرايط لازم خواهد بود.
لازم به ذكر است، مشمولين اين بخشنامه فرزنداني هستند كه بعد از تاريخ 26/2/73 متولد و طبق مندرجات شناسنامه فرزند و بيمه شده اصلي و يا تطبيق تاريخ تولد فرزندان به عنوان فرزند يا فرزندان چهارم خانواده محسوب مي شوند، بنابراين مفاد اين بخشنامه قابل تسري به فرزندان بعدي آنان نخواهد بود.

 



در پي بروز مشكل فني معاملات ديروز بورس باطل شد

تمام معاملات ديروز بورس در رويدادي بي سابقه باطل اعلام شد.
در پي بروز مشكل فني در يكي از سرورهاي شركت بورس، تمام معاملات ديروز بورس كه در مدت زمان 30 دقيقه انجام شده بود، باطل اعلام شد.
مدير بازار شركت بورس از ابطال تمام معاملات ديروز بازار سهام خبر داد و گفت: اين اتفاق طي چندين سال اخير براي اولين بار در تاريخ بورس كشور رخ مي دهد.
به گزارش مهر، علي صحرايي با بيان اينكه اين امر به منظور رعايت انصاف بين كارگزاران انجام شده است، افزود: ديروز يكي از سرورهاي بورس تهران دچار مشكل فني شد؛ به همين دليل كل معاملاتي كه در مدت 30 دقيقه انجام شده بود باطل اعلام شد.
وي تصريح كرد: مشكل فني سيستم به دليل افزايش تقاضا ايجاد شده بود و ورود تقاضاي بسيار زياد براي سهام برخي شركتها به ويژه فولاد اين مشكلات را ايجاد كرد.
صحرايي با بيان اين مطلب كه معاملات تالار امروز انجام خواهد شد، بيان كرد: از اين پس سفارش كارگزاران كنترل مي شود.
وي با اشاره به زمان انجام معاملات ديروز بازار سهام بين 9 تا 9 و 20 دقيقه و 11 و 50 دقيقه تا 12 ظهر گفت: در مدت زمان 30 دقيقه بيش از 26 ميليون سهم به ارزش 8/5 ميليارد تومان داد و ستد شد.

 



3 بانك ديگر در ليست سياه ورشكستگي آمريكا

مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت سه بانك ديگر در ايلينويس، مينه سوتا و واشنگتن جلوگيري كردند تا ورشكستگي اين سه بانك بيش از 2 ميليارد دلار به موسسه بيمه فدرال پس اندازهاي آمريكا زيان وارد كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني CNN، با ورشكستگي اين سه بانك تعداد كل بانكهاي ورشكسته آمريكا از ابتداي امسال تاكنون به 92 بانك رسيده است.
در ايالت ايلينويس از ابتداي امسال تاكنون 16 بانك ورشكست شده است كه آخرين مورد آن كوروس بانك با 11 شعبه و پس انداز 7 ميليارد دلاري و دارايي 7 ميليارد دلاري است.
دو بانك كوچك ديگر نيز شب گذشته رسماً اعلام ورشكستگي كردند. بريكول كاميونيتي بانك در مينه سوتا با 63 ميليون دلار پس انداز و 72 ميليون دلار دارايي از سوي مقامهاي بانكي آمريكا تعطيل شد.
در واشنگتن نيز ونچر بانك با 18 شعبه و 970 ميليون دلار دارايي و 903 ميليون دلار پس انداز اعلام ورشكستگي كرده است.
تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا از ابتداي امسال تاكنون چهار برابر كل بانكهاي ورشكسته اين كشور در سال 2008 بوده است. تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكا هم اكنون به بالاترين حد خود از سال 1992 ميلادي رسيده كه در اين سال 181 بانك در آمريكا ورشكست شدند.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي موج گسترده ورشكستگي بانكهاي آمريكايي طي ماههاي آينده ادامه خواهد يافت. ورشكستگي اين سه بانك بيش از 2 ميليارد دلار به موسسه پس اندازهاي آمريكا زيان وارد كرده است.
دلار ديگر خريدار ندارد
نگراني سرمايه گذاران بين المللي نسبت به شرايط اقتصادي آمريكا موجب شد تا ارزش دلار در برابر شش ارز معتبر بين المللي به پايين ترين حد خود از ماه مي برسد.
به گزارش بلومبرگ، ارزش پوند انگليس در برابر دلار به بالاترين حد خود طي يك ماه اخير رسيده است. افزايش رشد اقتصادي چين كه تاثير زيادي بر رشد اقتصادي ژاپن دارد موجب شد تا ارزش ين ژاپن در برابر دلار افزايش يابد و هر دلار در برابر 90 ين داد و ستد شود.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، سرمايه گذاران بين المللي در شرايط كنوني تمايل كمتري براي خريد دلار دارند و ترجيح مي دهند ساير ارزش هاي معتبر بين المللي را خريداري كنند.
شاخص دلار در برابر شش ارز معتبر بين المللي شامل يورو، ين، پوند، فرانك سوييس، دلار كانادا و كروناي سوئد روز گذشته با 2 درصد كاهش به 608/76 رسيد.
اين ميزان كاهش شاخص دلار در برابر ارزش هاي بين المللي از 22 مي تاكنون بي سابقه بوده است.
در همين حال يك روزنامه نگار و تحليل گر اقتصادي گفت چنانچه سياست پولي آمريكا تغيير نكند، ارزش دلار بيش از پيش سقوط مي كند.مكس كايزر در گفت وگو با شبكه خبري راشا تودي گفت: مردم آمريكا قرباني انگلي شده اند كه همان ارتش و پنتاگون و كاخ سفيد و دستگاه هاي ديگر است كه تركيب مسموم كننده اي را تشكيل داده اند و شيره جان پول و آزادي هاي مدني و كل نظام آمريكا را مي مكند.

 



سازمان امور مالياتي: مرحله دوم ماليات بر ارزش افزوده شامل همه اصناف نمي شود

مرحله دوم اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده صرفاً مختص فعالان اقتصادي شاغل در فعاليتهاي بند(الف) ماده (96) قانون مالياتهاي مستقيم است.
نادر آريا معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي با بيان اين مطلب افزود: همانطور كه رئيس كل سازمان امور مالياتي تاكيد كرده اند، اجرا درخصوص اصناف قطعي است، اما همچنانكه پيش تر نيز اعلام شده، اين مرحله بخش محدودي از اصناف و صرفاً فعالان اقتصادي عمده با درجه آمادگي اجراي بالاتر را دربرخواهد گرفت.
به گزارش سايت مالياتي ايران وي با بيان اينكه آموزشهاي برگزار شده در اين مرحله با هدف اصلي آموزش و آماده سازي مشمولين همين مرحله صورت پذيرفته است، اظهار داشت: مشمولين بندهاي (ب) و (ج) ماده (95) قانون مالياتهاي مستقيم كه اكثريت واحدهاي صنفي را تشكيل مي دهند و در مراحل آتي مشمول ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي خواهند شد، پس از اتخاذ تصميم، صدور اطلاعيه و هماهنگي با شوراي اصناف كشور و مجامع امور صنفي، آموزش داده خواهند شد.
وي تصريح كرد: همانطور كه سازمان امور مالياتي كشور به دفعات در اطلاعيه هاي خود اعلام كرده، اين سازمان آماده است دوره هاي آموزشي اين نظام مالياتي را براي كليه تشكل ها و همچنين مشمولين مرحله اول و دوم اجراي اين نظام مالياتي و ساير فعالان اقتصادي به صورت رايگان برگزار كند.

 



نوار مكالمات خلبان هواپيماي كاسپين به روسيه منتقل شد

نوار مكالمات خلبان، نوار پارامترهاي موتور و تعدادي از قطعات هواپيماي توپولف 154 براي بررسي بيشتر به كشور سازنده منتقل شده است.
احمد مجيدي معاون كارآفريني و مديريت بحران وزارت راه و ترابري در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين مطلب در خصوص آخرين نتايج بررسي علت وقوع سانحه توپولف شركت هوايي كاسپين، اظهار داشت: شركت سازنده هواپيماي روسي توپولف 154 اعلام كرده بود لازم است در جهت كسب اطلاعات بيشتر از جعبه هاي سياه اين هواپيما، اين جعبه ها كه شامل نوارهايCVR(مكالمات خلبان) و FDR (پارامترهاي موتور) است، به روسيه منتقل شود، زيرا مدعي بودند، امكانات فني براي خواندن اطلاعات نوارهاي مذكور در كشور ما بيشتر است. وي با بيان اينكه در ايران علي رغم تلاش تمامي كارشناسان هيئت بررسي سوانح سازمان هواپيمايي، از جعبه نوار مكالمات خلبان اطلاعات كاملي به دست نيامد، ادامه داد: پس از پيدا شدن تمامي تكه هاي نوار مكالمات خلبان(CVR) در محل سانحه و چسباندن قطعات و تكه ها به يكديگر، 30 متر نوار تهيه شد كه به دليل وجود پارازيتهاي فراوان در روي آن، كارشناسان ايراني قادر به بازخواني كامل آن نبودند و به اجبار اين نوار براي بازخواني به كشور روسيه فرستاده شد. معاون كارآفريني و مديريت بحران وزارت راه و ترابري، تأكيد كرد: پس از بازخواني نوار اطلاعات موتور(FDR) توسط كارگروه يازده نفره تخصصي و دو كارگروه امنيتي، از اين نوار تنها 50 درصد اطلاعات به دست آمد.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه از اين 13 كارگروه بررسي، تنها شش گروه گزارش خود را ارائه داده و اخبار تكميلي آن را منوط به دريافت اطلاعات بيشتر از اين جعبه ها دانستند، تصريح كرد: هفته گذشته نوارFDR (پارامترهاي موتور)، تعدادي از قطعات هواپيما به همراه مسئول كارگروه بررسي جعبه هاي سياه به روسيه منتقل شدند.

 



خودروهاي وارداتي بدون مجوز سازمان راهداري حق تردد ندارند

معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري با بيان اينكه جاده هاي ايران از نظر مشخصات فني قابليت پذيرش هرگونه خودرويي را دارند، گفت: خودروهاي وارداتي براي دريافت مجوز تردد بايد تأييديه سازمان راهداري را اخذ كرده باشند.
عباس محمود آبادي در خصوص نحوه نظارت بر وسايل نقليه و خودروهاي سبك و سنگيني كه از كشورهاي ديگر به ايران وارد مي شوند، اظهار داشت: خودروهاي مذكور هنگام شماره گذاري بايد تأييديه اي از طرف مؤسسه استاندارد ارائه كنند و در واقع اين مؤسسه هنگام وارد شدن خودروها، نظارت لازم را بر آنها انجام مي دهد.
محمودآبادي اظهار داشت: خودروهاي وارداتي هنگام شماره گذاري اوليه، احتياج به تأييديه فني سازمان راهداري دارند و استاندارد وسيله نقليه توسط مؤسسه استاندارد، بررسي مي شود.
وي تصريح كرد: راه هاي شرياني كشور در حال حاضر طبق چارچوب آئين نامه بين المللي احداث مي شوند و توانايي پذيرش هرگونه خودرو را دارا هستند.وي خاطرنشان كرد: هم اكنون نمايندگان «دفتر ايمني و ترافيك» و «دفتر حمل ونقل مسافر» سازمان راهداري در حال انجام توافقاتي هستند كه طبق آن در سيستم حمل و نقل جاده اي، از لحاظ شرايط فني نوعي قالب هاي كلي براي تمامي خودروهاي داخلي و وارداتي تعريف شده و وسايل نقليه بايد حائز آن شرايط باشند.

 



سرمايه گذاري 2/2ميليارد يورويي يك شركت اروپايي در پالايشگاه خوزستان

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از تصويب طرح سرمايه گذاري خارجي به ارزش 2/2ميليارد يورو در شركت پالايش نفت خوزستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي فني و اقتصادي ايران، بهروز عليشيري در حاشيه نشست هيئت سرمايه گذاري، افزود: اين پالايشگاه با مشاركت 75درصدي سرمايه گذار خارجي در منطقه آزاد اروند استان خوزستان احداث شده است كه با ظرفيت 180 هزار بشكه در روز با استفاده از نفت سنگين، طرح آزادگان جنوبي عملياتي مي شود.
اين طرح در يكصد و هجدهمين جلسه هيئت سرمايه گذاري خارجي كه در محل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران برگزار شد، به تصويب رسيد.
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني يادآور شد: طرح توليدMDF، طرح توليد دربهاي ضدسرقت، طرح توليد محصولات چوبي، طرح توليد كابينت، طرح احداث هتل آپارتمان و همچنين طرح سرمايه گذاري شركت اروپايي در پروژه بازيافت فلزات نيز به تصويب رسيد.
عليشيري در پايان افزود: در اين جلسه افزايش سرمايه گذاري شركتهاي اروپايي به تصويب رسيد كه شامل افزايش سرمايه گذاري در طرح چاپ و توليد انواع جعبه و مقوا است و همچنين يك شركت آسيايي درخواست افزايش سرمايه گذاري در طرح توليد اتيل استات را مطرح كرد كه با آن موافقت شد.

 



سرپرست وزارت رفاه اعلام كرد ضريب نفوذ 77 درصد يبيمه هاي اجتماعي در كشور

سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: ضريب نفوذ بيمه اجتماعي در كشور (نسبت به جمعيت شاغل) از 61درصد در سال 84 با روند بسيار مطلوب صعودي به 77درصد در سال 87 رسيد كه نشان از اثربخشي سياست ها و اقدامات اين وزارتخانه در راستاي گسترش بيمه ها دارد.
مهندس نادعلي الفت پور با اعلام اين خبر تصريح كرد: همچنين روند ضريب نفوذ بيمه هاي اجتماعي (نسبت به جمعيت فعال اقتصادي) با روند بسيار مطلوب صعودي از 54درصد در سال 84 به 69 درصد در سال 87 رسيده است.
وي در ادامه توضيح داد: نكته قابل ذكر اين كه سياست ها و اقدامات اتخاذ شده با فرهنگ سازي كه در حوزه رفاه و تامين اجتماعي انجام شده ضمن كاهش فرار بيمه اي طي سنوات گذشته، روند گسترش بيمه اجتماعي در كشور را تسريع كرده به طوري كه هم اكنون 77درصد جمعيت شاغل و 69 درصد جمعيت فعال اقتصادي (اعم از شاغل و بيكار) داراي پوشش بيمه اي هستند.
سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: برنامه ريزي هاي آتي اين وزارتخانه جهت گسترش بيمه هاي اجتماعي براي 23درصد جمعيت شاغل و 31درصد جمعيت فعال اقتصادي كشور فاقد پوشش بيمه اجتماعي است كه در برنامه پنجم نيز به آن تاكيد شده است.مهندس الفت پور در پايان اظهار كرد: همچنين از جمله اهداف بخش رفاه و تامين اجتماعي در برنامه پنجم دستيابي به 80درصد ضريب نفوذ بيمه اي براي جمعيت فعال اقتصادي كشور است كه خوشبختانه با تلاش هاي دست اندركاران وزارت رفاه و تامين اجتماعي و سازمان هاي تابعه اين مهم زودتر از وقت مقرر به ثمر نشسته، به طوري كه هم اكنون ضريب نفوذ بيمه هاي اجتماعي در كشور به 77 درصد در سال 87 رسيده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14