(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 شهريور 1388- شماره 19463
 

مورالس پايگاه هاي نظامي آمريكا را عامل ناامني در منطقه دانست
سفير آمريكا به نمايندگان مجلس كويت توهين كرد
در ديدار با هيئت اعزامي اتحاديه اروپا موگابه تحريم هاي غرب عليه زيمبابوه را غير انساني خواند
تظاهرات هزاران اروپايي عليه اسرائيل اشغالگر
پنتاگون براي جنگ با طالبان قبايل افغانستان را مسلح مي كند
مصري هاي «عبري» زبان!
رئيس سابق اتحاديه نويسندگان عرب: مقاومت تنها راه آزادي قدس است
زخمي شدن 28 افسر پليس آلمان در ناآرامي هاي هامبورگ
تلاش بين المللي مخالفان رژيم سعودي براي آزادي زندانيان سياسي در عربستان
تظاهرات ضد آمريكايي در خيابان هاي مانيل
يك گروه وابسته به القاعده در لبنان پرتاب موشك به اسرائيل را برعهده گرفت
رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان: حادثه 11 سپتامبر كار خودي ها بود نه القاعده
نگراني كاخ سفيد از استقرار موشك هاي روسي در خاك ونزوئلا
مردم تركيه در سالگردكودتاي نظاميان به خيابان ها ريختند



مورالس پايگاه هاي نظامي آمريكا را عامل ناامني در منطقه دانست

«مورالس» حضور آمريكايي ها را موجب ناامني در منطقه آمريكاي لاتين دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، «اوومورالس» رئيس جمهوري بوليوي ضمن مخالفت با پايگاه هاي نظامي ايالات متحده آمريكا در منطقه آمريكاي لاتين، حضور آمريكايي ها حتي در حد يك پايگاه در اين منطقه را باعث ناامني در كل منطقه عنوان كرد.
مورالس روز يكشنبه و پس از ورود به اسپانيا در تجمعي كه در حومه مادريد با حضور هزاران مهاجر برگزار شد با بيان اين مطلب افزود تا زماني كه حتي يك پايگاه نظامي آمريكا هم در آمريكاي لاتين باشد اين منطقه شاهد وقوع كودتاهاي نظامي خواهد بود.قانون اساسي جديد بوليوي وجود هرگونه پايگاه خارجي در خاك اين كشور را منع كرده است.

 



سفير آمريكا به نمايندگان مجلس كويت توهين كرد

نمايندگان پارلمان كويت در واكنش به توهين سفير آمريكا به خود، خواستار اخراج فوري وي از كويت شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نمايندگان پارلمان كويت به اظهارات توهين آميز خانم «ديبورا جونز»، سفير آمريكا در كشورشان، شديدا واكنش نشان دادند.
جونز طي سخناني در «موسسه مطالعات خاورميانه» در واشنگتن با اشاره به حضور چهار نماينده زن در پارلمان كويت با خنده، اين جمله استفهامي را گفت: اگر اين چهار زن گربه هستند، آيا بقيه اعضاي مرد پارلمان، سگ هستند؟
نمايندگان پارلمان كويت با شنيدن اين اظهارات، خواستار اخراج فوري سفير آمريكا از كشورشان و عذرخواهي « باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، از مردم كويت شدند.

 



در ديدار با هيئت اعزامي اتحاديه اروپا موگابه تحريم هاي غرب عليه زيمبابوه را غير انساني خواند

«رابرت موگابه» در ديدار با فرستادگان اروپا به زيمبابوه، تحريم هاي غرب عليه مردم اين كشور را غير انساني دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «المحيط» رئيس جمهوري زيمبابوه در ديدار با يك هيئت اروپايي كه براي نخستين بار پس از برقراري تحريم هاي شديد عليه هراره به اين كشور سفر كرده است، ضمن انتقاد از اين تحريم ها، آن را عليه مردم و غير انساني عنوان كرد.
موگابه پس از اين ديدار با خبرنگاران نيز، با دوستانه ارزيابي كردن ديدارش با فرستادگان اروپا گفت: هيچ هدف انساني در پي اعمال تحريم ها عليه زيمبابوه وجود ندارد. موگابه با انتقاد تلويحي از بدعهدي اروپايي ها اظهار داشت: اين هيئت معتقد است امور به حالت عادي بازنمي گردد در حالي كه ما به همه تعهدات خود در چارچوب توافقنامه سياسي جهاني عمل كرده ايم. گفتني است سفر هيئت عاليرتبه اروپايي به زيمبابوه، اولين ديدار يك هيئت غربي از زمان اعمال تحريم ها عليه زيمبابوه از 7 سال پيش است.

 



در آستانه روز قدس برگزار شد
تظاهرات هزاران اروپايي عليه اسرائيل اشغالگر

در آستانه نزديك شدن به روز جهاني قدس روز يكشنبه هزاران نفر از شخصيت هاي مسلمان و يهودي در لندن پايتخت انگليس به تظاهرات پرداختند و خواستار احقاق حقوق ملت فلسطين شدند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكاردهاي ضد صهيونيستي وسر دادن شعارهايي از جمله «همه ما حزب الله هستيم»، خواستار آزادي فلسطين، رفع محاصره تحميلي عليه نوار غزه، توجه به حقوق مشروع فلسطينيان و حق بازگشت آوارگان شدند.
«شيخ حاتم ابوديه» عضو انجمن علماي لبنان در لندن در اين تظاهرات با تاكيد بر احياي روز قدس از امت هاي عربي و اسلامي خواست تا با حفظ وحدت و تحكيم آن از قضيه فلسطين و احقاق حقوق فلسطينيان، حمايت كنند.
«يعقوب افيست» خاخام يهودي نيز تاكيد كرد: يهوديان هر ساله در چنين تظاهرات هايي شركت مي كنند تا حمايت خود را از قدس، فلسطين و مردم آن اعلام كنند و به جهانيان اعلام كنند كه آنان در مقابل اشغالگري و محاصره مردم فلسطين و ظلم و ستم اشغالگران سكوت نخواهند كرد.
تظاهرات روز قدس همچنين در وين همزمان با ديگر شهرهاي اروپايي با حضور صدها تن از مدافعان حقوق ملت مظلوم فلسطين برگزار شد.
در اين تظاهرات كه با شعارهاي «اسرائيل از فلسطين خارج شو»، «آمريكا از خاورميانه خارج شو» «صهيونيسم نژادپرستي است» همراه بود تظاهركنندگان خواستار حمايت از مردم مظلوم فلسطين شدند.
در برلين نيز تظاهرات روز قدس برگزار شد و تظاهركنندگان مخالفت خود را با صهيونيسم اعلام كردند.اين مراسم در آلمان به طور سنتي در روز آخرين شنبه ماه مبارك رمضان برگزار مي شود.
بنابر اعلام سازمان دهندگان اين راهپيمايي، امسال برگزاري مراسم و راهپيمايي روز قدس در برلين يك هفته زودتر برگزار شد تا با مسابقات قهرماني دو ماراتن همزمان نباشد.
توقف كامل شهرك سازي
رئيس جمهور مصر در ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي در قاهره، توقف كامل شهرك سازي ها را خواستار شد.
حسني مبارك در ديدار با بنيامين نتانياهو بر مواضع كشورش در راستاي تحقق صلح عادلانه و فراگير در مرزهاي سال 1967 و قطعنامه هاي شروع بين المللي و اصول روند صلح براساس راه حل تشكيل دو كشور و طرح صلح عربي تاكيد كرد.
مبارك همچنين خواستار افزايش كمك رساني به فلسطينيان از سوي اسرائيل در زمينه هاي مختلف و برچيدن مراكز ايست بازرسي در كرانه باختري و نيز پايان دادن به تحريم نوار غزه و فراهم كردن تسهيلات رفت و آمد فلسطيني ها ميان كرانه باختري و نوار غزه شد.
وي افزود: اسرائيل بايد تمامي تلاش هاي يهودي سازي بيت المقدس را متوقف كند، چرا كه اين مسئله تاثير خطرناكي را بر تلاش هاي روند صلح خواهد گذاشت.
رئيس جمهور مصر تاكيد كرد: بيت المقدس از حساسيت و جايگاه ويژه اي در جهان عرب و اسلام برخوردار است.
پاسخ حماس
به پيشنهاد مصر
محمودالزهار از رهبران برجسته حماس اعلام كرد كه اين جنبش بعد از عيد فطر به بسته پيشنهادي مصر در مورد آشتي ملي پاسخ خواهد داد.
وي با تكذيب سفر هيئت حماس به قاهره به رياست خالد مشعل براي بررسي مسئله آشتي ملي گفت، مشعل با هدف سفر به عربستان براي به جاي آوردن حج عمره به قاهره رفت كه از آنجا به عربستان برود.
الزهار همچنين گفت كه هيئت حماس در عربستان با مسئولان سعودي ديدار نخواهد كرد.
وي هرگونه توضيح درباره پاسخ حماس به پيشنهاد مصر مبني بر برگزاري انتخابات رياست تشكيلات خودگردان و مجلس قانونگذاري در نيمه اول سال آينده را رد كرد و گفت كه پاسخ خود را به مسئولان مصري ارائه خواهيم داد.
از سوي ديگر، «صلاح البردويل» يكي ديگر از رهبران حماس در واكنش به سفر جرج ميچل فرستاده آمريكا به منطقه براي امتيازدهي جديد در جهت روند سازش گفت، سياست راهبردي ما برچيدن بساط اشغالگري است نه احياي روند سازش.
وي افزود، سخن گفتن در مورد از سرگيري روند سازش تنها يك نيرنگ است و سرپوشي براي دشمن صهيونيستي براي انجام فجيع ترين جنايات عليه ملت فلسطين است.
البردويل خاطرنشان كرد، ما خواستار آزادسازي فلسطين اشغالي و عقب نشيني نظاميان صهيونيست از اين سرزمين هستيم. رئيس انجمن علماي فلسطين نيز هشدار داد، مسجد الاقصي در خطر است و ملت هاي مسلمان هيچ اقدامي نمي كنند.
ساير رويدادها
¤ يكي از اعضاي با نفوذ خاندان سعودي، عربستان را از تعامل با رژيم صهيونيستي بر حذر داشت.
¤ يك فروند هواپيماي جنگي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري سقوط كرد و خلبان آن كشته شد.
¤ سفير عربستان در واشنگتن حل و فصل بحران با رژيم صهيونيستي را نيازمند تمركز در راهكارهاي نهايي صلح دانست.
¤ نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته 12 فعال فلسطيني را در مناطق مختلف كرانه باختري رود اردن بازداشت كردند.
¤ علامه محمد حسين فضل الله روحاني برجسته لبنان هرگونه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي را حرام دانست.


 



پنتاگون براي جنگ با طالبان قبايل افغانستان را مسلح مي كند

واشنگتن براي مقابله با شبه نظاميان طالبان در افغانستان، قبايل اين كشور را مسلح مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه «سي.ان.ان» خبر داد، واشنگتن سياست سال هاي اخيرش در عراق را در افغانستان نيز به اجرا درمي آورد. در چارچوب اين طرح، نيروهاي شبه نظامي قبايل در افغانستان و جنگ سالاراني كه در دهه 1980 عليه اشغالگري شوروي سابق مي جنگيدند، دوباره مسلح خواهند شد. اين نيروهاي شبه نظامي در مناطقي كه نظاميان آمريكايي نمي توانند با طالبان بجنگند، با افراد اين گروه نبرد خواهند كرد. در عراق نيز آمريكايي ها در استان غربي الانبار، تعدادي از عشاير را مسلح كرده بودند و نام اين نيروها را «شوراي بيداري» گذاشته بودند. اين شورا سپس در بسياري از مناطق ديگر عراق توسعه يافت.
71 كشته، 5 زخمي
به گزارش ايرنا، عمليات مشترك نيروهاي آمريكايي و افغان در ولايات «قندوز» و «پكتيا» به مرگ 21 تن از عناصر طالبان و جراحت پنج تن ديگر انجاميد. لشكر 207 ظفر افغانستان تعداد تلفات ناآرامي هاي شهرستان «بالا بلوك» ولايت «فراه» را نيز 50 نفر گزارش كرد.

 



مصري هاي «عبري» زبان!

براي مصر كه بيش از 2000 دانشجو در حال يادگيري زبان عبري هستند و صدها حقوق بگير هم روي اين زبان كار مي كنند واقعاً تعجب آور است!
به گزارش روزنامه فرانسوي «اكسپرس» به اين ترتيب، براي كارهاي كامپيوتري چه از تل آويو با شعبه مركز «مايكروسافت»- كه در مصر قرار دارد- تماس بگيري، چه از بيت المقدس و يا يك شهرك صهيونيست نشين كرانه باختري، مي شنوي كه به زبان عبري جواب مي دهند و خيلي هم خوب در اين زبان صحبت مي كنند! حالا، مي گويند نزديك به 2000 كارمند در اين مركز كه اسمش «ايكسيد» است كار مي كنند كه اكثرشان انگليسي، فرانسوي و يا اسپانيايي بلدند، اما، آنهايي كه عبري حرف مي زنند 5 برابر بيشتر از حقوق متوسط مصري ها حقوق مي گيرند!
پرسنل «عبري زبان» معتقدند كه اين زبان را به اين دليل انتخاب كرده اند كه مصر اخيراً چندين قرارداد اقتصادي با اسرائيل بسته و زبان عبري هم زبان آينده است! و يا اين كه برايت توجيه مي كنند كه: مأموريتي كه «جمال عبدالناصر» به مدرسان فلسطيني داده بود، اين بوده كه شناخت دشمن يعني راه انداختن «جنگي رواني» در اسرائيل، و همين مدرسان بودند كه در سال هاي دهه 60 عبري را به مصري ها ياد دادند! بعد از امضاي معاهده صلح «كمپ ديويد» در سال 1979 هم، آموختن عبري در دانشگاه هاي اين كشور رواج پيدا كرد و حالا در 8 دانشگاه «قاهره»، «اسكندريه» و «مينيه» اين زبان تدريس مي شود!
سرويس خارجي كيهان

 



رئيس سابق اتحاديه نويسندگان عرب: مقاومت تنها راه آزادي قدس است

رئيس سابق اتحاديه نويسندگان عرب گفت، براي آزادي قدس بايد مقاومت در تمام زمينه ها ادامه يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس، دكتر علي عقله عرسان مقاومت مسلحانه را يكي از انواع مبارزه عليه اشغالگري دانست و گفت، نپذيرفتن عادي سازي مناسبات با تل آويو، نوشتن كتاب ومقالات افشاگرانه، برپايي تظاهرات، طرح شكايت در مجامع بين المللي از ديگر شيوه هاي مقاومت عليه رژيم صهيونيستي است و تمامي اين شيوه ها بايد براي آزادي قدس ادامه يابد.
وي افزود، مسلمانان بايد شيوه خود را در برابر قدس تغيير دهند چرا كه اين شيوه طي چند سال گذشته نشان داده كه مسلمانان با شعارهاي خود اعتراض مي كنند ولي در عمل هيچ چيزي تغيير نكرده است.
اسماعيل مخللاتي عضو كميته مركزي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز گفت، اقدام امام خميني(ره) در ناميدن آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس، آن را جاودانه كرد.
وي افزود، پيام امام براي همه مسلمانان جهان بود چرا كه فلسطين و قدس شريف مختص ملت فلسطين نيست بلكه مسئله جهان اسلام است و همه امت اسلامي وظيفه دارند به نداي امام(ره) لبيك بگويند.همچنين خاخام داويد وايس سخنگوي جنبش يهوديان ضد صهيونيست در نيويورك اظهار داشت، روز قدس فقط ويژه مسلمانان نيست بلكه به همه اديان تعلق دارد.
وي افزود: نامگذاري روز قدس از سوي امام خميني(ره) همه را به هم نزديك كرد و باعث شد كه جامعه جهاني دست به دست هم دهند و يكصدا و يكپارچه به حمايت از مردم مظلوم فلسطين برخيزند و مشت محكمي به رژيم صهيونيستي وارد كنند.عرفان صديقي نويسنده پاكستاني نيز خاطرنشان كرد، اگر كشورهاي عربي با يكديگر متحد شوند و آرمان حضرت امام خميني(ره) را محقق سازند شاهد زوال رژيم صهيونيستي خواهيم بود.

 



زخمي شدن 28 افسر پليس آلمان در ناآرامي هاي هامبورگ

زد و خورد ميان نئونازي ها و مخالفان در خيابان هاي شهر هامبورگ همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه الجزيره، در پي درگيري گروههاي ضدنژادپرست آلمان با نئونازي ها در شهر هامبورگ تعداد 50تن زخمي و 60 تن ديگر از معترضان بازداشت شدند.
يك افسر پليس به الجزيره گفت حدود 200تن از اعتراض كنندگان در حالي كه به يك مغازه فروش قطعات كامپيوتري حمله كرده بودند با ماموران پليس درگير شدند و با پرتاب سنگ به سوي آنان، چندين دستگاه اتومبيل را در خيابان ها به آتش كشيدند.
به گفته پليس، 28تن از مجروحان اين حادثه افسر پليس هستند.

 



تلاش بين المللي مخالفان رژيم سعودي براي آزادي زندانيان سياسي در عربستان

مدير موسسه خليج فارس در واشنگتن ضمن ابراز نگراني از تداوم بازداشت و زنداني شدن فعالان سياسي و مذهبي در عربستان خواستار آزادي زندانيان سياسي شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي، مخالفان دولت عربستان (راصد)، «علي آل احمد» مدير موسسه خليج فارس در واشنگتن از سازمان هاي حقوقي در جهان خواست تا با اعمال فشار بر مقامات مسئول دولت عربستان، زمينه را براي آزادي زندانيان سياسي و عقيدتي فراهم سازند و موجب توقف بازداشت هاي سياسي و مذهبي و امنيتي شوند. «آل احمد» با وجود بعيد شمردن موافقت مقامات عربستاني با آزادي اين زندانيان، از سازمان ها و نهادهاي حقوقي در اقصي نقاط جهان خواست تا در اين باره بر عربستان فشار آورند.
اين درحالي است كه اخيراً كميته عربي حقوق بشر با برگزاري كنفرانس در پاريس به عنوان «اصلاحات اسلامي و بازداشت هاي استبدادي»، وضعيت حقوق بشر را در عربستان، مصر و تعدادي از كشورهاي عربي مورد بررسي قرار داد.
«آل احمد» در گفت وگو با شبكه خبري العالم اعلام كرد: هرچند كه بعيد به نظر مي رسد، مقامات عربستان با درخواست 10 سازمان عربي فعال در زمينه حقوق بشر، مبني بر آزادي صدها زنداني مسلمان در اين كشور توجه كنند، اما با اين حال، از سازمان هاي بشردوستانه، مي خواهيم تا در اين رابطه به سران سعودي اعمال فشار كنند.
وي با اشاره به اينكه، اغلب بازداشت شدگان در عربستان از طرفداران اصلاحات هستند، خاطرنشان كرد: همه اسناد، مدارك و تصاوير عرضه شده در كنفرانس پاريس از صحت برخوردار و بيانگر شكنجه هاي وحشيانه زندانيان سياسي، متفكران و علماي مذهبي در عربستان است.در همين حال و به دنبال تداوم سياست هاي تبعيض آميز سران عربستان عليه شيعيان آن كشور و اقليت هاي ديني، سازمان ديدبان حقوق بشر در بيانيه اي ضمن محكوم كردن اقدامات تبعيض آميز دولت عربستان، خواستار تشكيل كميته هاي تحقيق براي بررسي نقض حقوق شيعيان در اين كشور شد.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در خيابان هاي مانيل

صدها تن از زنان فيليپيني، عليه حضور نظاميان آمريكايي در كشورشان اعتراض كردند.
صدها تن از فعالان گروه جنبش زنان فيليپين، روز گذشته با تجمع مقابل سفارت آمريكا در مانيل، عليه حضور نظاميان آمريكايي در كشورشان اعتراض كرده و خواستار خروج هرچه سريعتر آنها شدند.
معترضان با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي، خواهان توقف همكاري هاي نظامي مشترك كشورشان با آمريكا و همچنين توقف دخالت هاي سياسي واشنگتن در امور داخلي خود شدند.

 



يك گروه وابسته به القاعده در لبنان پرتاب موشك به اسرائيل را برعهده گرفت

يك گروه شبه نظامي مرتبط با القاعده مسئوليت حملات موشكي از جنوب لبنان به سرزمين هاي اشغالي را پذيرفت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك گروه شبه نظامي به نام «زياد الجراح» با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه در شليك راكت به شمال سرزمين هاي اشغالي در چند روز پيش دست داشته است.
اين گروه، محاصره غزه و جلوگيري از حضور نمازگزاران فلسطيني در مسجدالاقصي در شرق بيت المقدس را دليل اقدام خود عنوان كرد.
زياد الجراح، تبعه لبناني يكي از اعضاي اين گروه 19 نفري است كه آمريكا مدعي است در حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشته است.
شاخه زياد الجراح وابسته به گروه عبدالله اعظم واعظ نزديك به اسامه بن لادن رهبر القاعده است.
تيپ هاي عبدالله اعظم مدعي هستند كه انفجارهاي خونين سال 2005 در تفرجگاه شرم الشيخ مصر نيز كار آنان بوده است.
حزب الله لبنان دخالت در حمله موشكي به اسرائيل را تكذيب كرده بود.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه پرتاب موشك از سوي اين گروه ناشناس به اسرائيل فراهم كردن مقدمات حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان است.
حريري مسئول بحران
«وئام وهاب» رئيس حزب توحيد لبنان گفت، سعدالدين حريري برخلاف آنچه كه ادعا مي كند، مسئول بحران لبنان است.
وي افزود، حريري طي 76 روزي كه مامور تشكيل كابينه لبنان بود نه تنها فداكاري نكرد بلكه برخلاف آنچه كه ادعا مي كند به دستور برخي كشورهاي خارجي خود را نامزد نخست وزيري لبنان كرد و به دستور آنها نيز از تشكيل كابينه انصراف داد.
وي اظهار داشت، حريري كارمند سعودي ها بوده و سعودي ها ارباب وي هستند.
رئيس حزب توحيد لبنان تاكيد كرد، حريري لبنان را وارد بحران كرد و بايد بهاي آن را بپردازد.
وهاب همچنين گفت، هرچند لبنان كشور كوچكي است اماتحمل ماجراجويي هاي سعودي ها را ندارد.صادق الحسيني كارشناس مسائل خاورميانه نيز با اشاره به سفر حريري به عربستان گفت، يك لحظه هم نبايد شك كرد كه سناريويي پشت جريان تشكيل نشدن كابينه وجود دارد و حريري مجري اين توطئه است كه در بيرون از لبنان طراحي شده است و ممكن است به بروز تنش و برهم خوردن آرامش لبنان منتهي شود.
وي افزود، در حال حاضر دو محور عربستان، مصر و آمريكا، اسرائيل از دو سو به دنبال برهم زدن توافقات اوليه و جلوگيري ازتشكيل دولت وحدت ملي هستند و مطالبات ميشل عون بهانه اي شد تا بدخواهان لبنان بتوانند بازي دموكراتيك قدرت در اين كشور را بر هم بزنند.
صادق الحسيني تاكيد كرد، هم اكنون در عربستان جناح امير عبدالله در موضع ضعف قرار دارد و جناح بندر بن سلطان قدرت گرفته كه مانع رسيدن توافق سعودي سوري شده است.وي اظهار داشت، حريري از آنجا كه از عربستان دستور مي گيرد تحت تاثير مستقيم بندر بن سلطان قرار دارد و اين شاهزاده سعودي در منازعات لبنان نقش اساسي بازي مي كند.اين كارشناس سياسي همچنين گفت، يك توطئه بين المللي پشت داستان لبنان است و دادگاه لاهه اخيرا چهار افسر لبناني را از مسئله ترور رفيق حريري تبرئه كرد و به نظر مي رسد حريري قصد دارد با معطل كردن مسئله تشكيل كابينه به موقعيت جديد در پرونده حريري برسد. آنها اميدوارند در اين موقعيت حزب الله به ترور متهم شود و بدين ترتيب به راحتي حزب الله را كنار بگذارند.

 



رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان: حادثه 11 سپتامبر كار خودي ها بود نه القاعده

رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان و همكار سيا، حادثه 11 سپتامبر را كار خودي ها و نه القاعده دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، ژنرال بازنشسته حميدگل كه از سال 1987 تا 1989 مديركل سازمان اطلاعات پاكستان (آي.اس. آي) بود، و در آن زمان همكاري نزديكي با سازمان سيا داشت به صراحت اعلام كرد حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001 (20 شهريور 1380) يك «كارخودي» بود.
حميدگل در گفت وگو با نشريه «فارين پاليسي» افزود: سوالات بي پاسخ زيادي درباره 11 سپتامبر وجود دارد.
وي گفت: محمدعطا، كسي كه شش ماه در ميامي با هواپيماي سبك آموزش ديده بود، چطور مي توانست با يك جت غول پيكر آنقدر دقيق مانور دهد كه به هدف برخورد كند و يا كم كردن ارتفاع چندين هزار پايي آن هم در حين انجام يك چرخش 360 درجه اي براي برخورد با ساختمان پنتاگون در واشنگتن، عملاً غيرممكن است. حميدگل افزود: از همه مهمتر اينكه، چطور هيچ يك از مسئولان و دست اندركاران دستگير و بازخواست نشده اند؟ من فكر مي كنم مردم آمريكا را حسابي دست انداخته اند.
وي 11 سپتامبر را كار القاعده و طالبان ندانست و در مورد حمله به افغانستان در سال 2001 گفت: هدف از جنگ ظاهراً، پراكنده ساختن القاعده و گرفتن «بن لادن» بود، اما در نهان، دلايل اين تهاجم، كاملاً متفاوت بود.
تسلط بر ميادين نفتي آسياي مركزي، توسعه سپر امنيتي اسرائيل، از ميان برداشتن طالبان در افغانستان و تسلط بر توان هسته اي پاكستان، از جمله دلايلي بود كه اين ژنرال بازنشسته در مورد حمله به افغانستان ذكر كرد. حميدگل در مورد تسلط آمريكا بر توان هسته اي پاكستان گفت: قبلاً در اين مورد زير لب سخن گفته مي شد، اما اكنون آشكارا در اين مورد سخن گفته مي شود. آمريكا در اين رابطه يك پيمان راهبردي با هند امضا كرده و اين كار نيز با وساطت اسرائيل صورت گرفت و اكنون، يك پيوند ميان واشنگتن- تل آويو و دهلي نو وجود دارد.
حميدگل، توليد مواد مخدر در زمان حاكميت طالبان در سال 2001 را 50 تن ترياك و اين مقدار را در سال گذشته، 6200 تن اعلام كرد.وي گفت، برخلاف تبليغات رسانه هاي غربي، طالبان براي ريشه كن كردن توليد موادمخدر در افغانستان، مبارزات جدي اي را صورت داده بود و حجم توليد اين مواد را كه در سال 1994، به 4500 تن در سال مي رسيد، در سال 2001 تا 50 تن كاهش داده بود. وي فاش كرد كه آمريكا مي خواهد بازار توليد و فروش مواد مخدر افغانستان را انحصاري و ساير رقبا را از ميدان به دركند.

 



نگراني كاخ سفيد از استقرار موشك هاي روسي در خاك ونزوئلا

قرارداد تسليحاتي روسيه و ونزوئلا براي خريد موشك هايي با برد 300 كيلومتر موجب نگراني مقام هاي آمريكايي شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، به نقل از روزنامه روسي «نيزاويسيمايا گازيه تا»، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا پس از بازگشت از روسيه، از امضاي چندين توافقنامه نظامي براي خريد تانك، زيردريايي و موشك هاي پيشرفته با برد 300 كيلومتر خبر داد. اين روزنامه افزود: با توجه به اينكه آمريكا چندين پايگاه نظامي در كلمبيا و درياي كارائيب دارد، موشك هايي با اين برد قادر خواهند بود آنها را هدف قرار دهند.
اين روزنامه سپس با اشاره به مناقشه سال گذشته بين كاراكاس و بوگوتا و نگراني هاي موجود نسبت به قرارداد نظامي آمريكا-كلمبيا، از خشم و نگراني مقام هاي آمريكايي نسبت به نهايي شدن اين توافقات نظامي خبر داد.
از سوي ديگر، چاوز، روز يكشنبه از موافقت روسيه نسبت به پرداخت 2/2 ميليارد دلار وام براي تأمين مالي خريد اين جنگ افزارها خبر داد تا هرگونه شك نسبت به نهايي شدن اين توافقات به يقين تبديل شود.خبرگزاري فرانسه در اين باره با اشاره به اهميت سياسي اين سفر، به نوع سلاح هاي مورد معامله دو طرف اشاره كرد و نوشت، از جمله خريدهايي كه در جريان سفر هفته گذشته چاوز به مسكو بر سر آنها توافق شده است، خريد 92 دستگاه تانك و سامانه موشكي اس-300 است كه توانايي سرنگوني هواپيماهاي جنگنده و موشك هاي كروز را دارد. با توجه به موافقت روسيه با پرداخت وام 2/2 ميليارد دلاري، ديگر دليلي بر نهايي نشدن اين قرارداد، وجود ندارد.
گفتني است، ونزوئلا طي سال هاي اخير بيش از چهار ميليارد دلار جنگ افزار از جمله 24 فروند جنگنده سوخو از روسيه خريداري كرده است كه با وجود مخالفت هاي آمريكا، چاوز اعلام كرده، اين معاملات با اهداف دفاعي صورت گرفته است.
خبر ديگر اينكه، چاوز در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد، در سفرش به مسكو با پوتين درخصوص همكاري هاي هسته اي نيز گفت وگو كرده است تا ونزوئلا نيز ظرف چند سال آينده هسته اي شود.

 



مردم تركيه در سالگردكودتاي نظاميان به خيابان ها ريختند

مردم تركيه در سالگرد كودتاي خونين 12 سپتامبر سال 1980، با برگزاري تظاهرات گسترده در سراسر اين كشور خواستار مجازات عاملان آن شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي تركيه، مردم در بسياري از شهرهاي تركيه با وجود مشكلات ناشي از سيل و بارندگي، در اعتراض به كشتار و شكنجه مردم در جريان كودتاي 12 سپتامبر سال 1980 تركيه به خيابان ها ريختند و با گراميداشت قربانيان اين حادثه، محاكمه و مجازات عاملان آن را خواستار گرديدند.
در شهر سيل زده اسلامبول با وجود مشكلات ناشي از خرابي هاي سيل و ادامه بارندگي شديد مردم روزه دار در اين شهر به درخواست «انجمن حمايت از آزادي ها» در مناطق مختلف آن اجتماع كردند.
اين تظاهرات در شهرهاي ديگر تركيه با وجود بارندگي برگزار شد.
همچنين گروهي از تظاهركنندگان در مقابل بيمارستان آكادمي پزشكي نظامي گلخانه كه ژنرال «كنعان اورن» رئيس ستاد مشترك ارتش در سال 1980 و رهبر كودتا بستري است، در حالي كه تصاوير تعدادي از اعدام شدگان اين كودتا را حمل مي كردند تجمع كردند و خواستار محاكمه وي گرديدند.
گفتني است در خلال كودتاي خونين مذكور بيش از 650 هزار نفر بازداشت و هزاران تن در دادگاه هاي نظامي محاكمه و به اعدام محكوم شدند. يكي ديگر از ويژگي هاي اين كودتا، شكنجه هاي شديد و غيرانساني دستگيرشدگان بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14