(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول مهر 1388- شماره 19469
 

اتوبوس هاي ويژه جانبازان و معلولان در اصفهان به حركت درآمد
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان: پروژه هاي بزرگ شهر اصفهان نيازمند اعتبارات مالي ويژه است
طراحي و ساخت دستگاه نشاءكاري پياز در اصفهان
مدير گازرساني شركت گاز ايران: مصرف گاز در كشور 11 درصد افزايش يافت
كوتاه از هفته دفاع مقدس
طرح توانبخشي معلولان در شهرهاي استان اردبيل اجرا مي شود
شهردار: تكميل شبكه آبياري فضاي سبز دزفول به 89ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
ايستگاه هاي دوچرخه سواري در سطح شهر اصفهان افزايش مي يابد
يك مقام مسئول خبر داد اختصاص 10ونيم ميليارد تومان براي طرح هاي آبياري تحت فشار در خراسان رضوي
مدير اداره آبفاي شهرستان: آب 25 سال آينده دزفول تامين مي شود
معاون خدمات شهري استان اصفهان: 48 هزار اصله درخت در اصفهان رو به نابودي است
مدير جهاد كشاورزي بستك: سالانه بيش از 40 تن خرماي بستك به خارج از كشور صادر مي شود
50 فرزند شهيد و آزاده نخبه دراستان مركزي شناسايي شدند
روستاهاي قزوين در انتظار 700 ميليارد ريال اعتبار براي تامين آب شرب بهداشتي
مديركل راه و ترابري هرمزگان: كمبود قير پروژه هاي راهسازي هرمزگان را معطل كرده است
احداث اولين شهرك دولتي مسكن مهر در ساري



اتوبوس هاي ويژه جانبازان و معلولان در اصفهان به حركت درآمد

اصفهان-خبرنگاركيهان:
نخستين اتوبوس هاي ويژه جانبازان و معلولان اصفهان با هدف ارائه تسهيلات به اين قشر در شركت واحد اتوبوسراني طراحي، توليد و راه اندازي شد.
مهندس مصطفي نوريان معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با اشاره به لزوم توجه به نيازهاي جانبازان و معلولان در سفرهاي شهري با وسايل نقليه گفت: برنامه ريزي و ايجاد امكانات مورد نياز اين قشر از جامعه از شاخصه هاي مباحث عدالت اجتماعي است كه بايد توسط سازمان هاي مربوطه تامين شود.
وي افزود: شهرداري اقدام به تغيير و بهينه كردن اتوبوس هاي موجود كرده و مطابق با نوع نياز و استفاده معلولان، تعدادي اتوبوس به همراه تجهيزات مورد نياز آن براي استفاده اين طيف از جامعه را آماده كرده است.
«مهندس نوريان» مدت زمان مطالعات، طراحي و اجراي اين طرح را 6ماه اعلام كرد و گفت: در تمامي مراحل انجام طرح گروه هاي NGB معلولان و جانبازان، كارشناسان طرح در ارتباط مستقيم بوده و مرحله به مرحله پيشرفت آن مورد آزمايش و تاييد اين گروه ها قرار گرفته است.
وي هزينه اجرايي اين طرح را بالغ بر 180 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: با توجه به مشكلات مالي شركت واحد هماهنگي لازم براي ارائه سرويس اختصاصي به اين قشر تعداد 2 دستگاه اتوبوس آماده سازي شده كه اميد است در آينده در صورت استقبال و استفاده جانبازان و يا تامين منابع مالي بتوان امكانات ارائه شده به اين قشر از جامعه را بيش از پيش گسترش داد.

 



رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان: پروژه هاي بزرگ شهر اصفهان نيازمند اعتبارات مالي ويژه است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان از استاندار آينده استان رفع مشكل اعتباري اجراي پروژه هاي شهر همچون ورزشگاه نقش جهان، مصلا و قطار شهري را كه از دغدغه هاي مردم و مديريت شهر است را خواستار شد.
مهندس عباس حاج رسوليها اعتبار لازم براي تكميل ورزشگاه نقش جهان را يكصد ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: در صورت عدم تخصيص اين مبلغ، اين ورزشگاه لاينحل خواهدماند.
وي با انتقاد از مسئولان مربوطه به خاطر پيگيري نكردن مشكلات ورزشگاه نقش جهان، مشكل اصلي پروژه قطار شهري را نيز عدم وجود اعتبار مالي لازم بيان كرد و گفت: در صورت عدم افزايش و تخصيص اعتبار لازم در سال جاري و سال آينده بهره برداري از اين پروژه در شهر اصفهان با تاخير مواجه خواهدشد.
وي روند عمليات اجرايي پروژه قطار شهري را مطلوب بيان كرد و افزود: مشكل اصلي اين پروژه نحوه خريد واگن هاي قطار شهري است كه مديريت استان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد براي تامين اعتبارات آن تلاش كنند.
مهندس حاج رسوليها در ادامه كمبود آب و خشك شدن رودخانه زاينده رود را از ديگر دغدغه هاي مديريت و شهروندان اصفهاني دانست و گفت: اين امر خسارات جدي و جبران ناپذيري به شهر و شهروندان وارد كرده است و براي جلوگيري از تكرار آن درسالهاي آتي اختصاص اعتبارات لازم براي تسريع در اجرا و بهره برداري پروژه هاي آبرساني و منابع آبي جديد ضروري است.

 



طراحي و ساخت دستگاه نشاءكاري پياز در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
دستگاه نشاءكار پياز در اصفهان طراحي و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان، اين دستگاه توسط شركت مهندسي فناوران كشاورزي آريا براي نخستين بار در كشور طراحي و ساخته شد.
اين دستگاه خودگردان است و استفاده از آن فعاليت 13 نيروي انساني را براي كاشت محصول در يك هكتار زمين كاهش مي دهد.
وي افزود: اين دستگاه به صورت اتوماتيك گياهچه ها را در خاك قرار مي دهد.
از ديگر قابليت هاي استفاده از اين دستگاه، توانايي آن در كاشت محصولات ديگري همچون كاهو، گوجه فرنگي و بادمجان است كه با توجه به تراكم بوته در هكتار به كاشت مي پردازد.
براي توليد اين دستگاه بيش از يك سال زمان صرف شده است و قيمت تمام شده آن يك سوم نمونه مشابه خارجي است.
اين دستگاه در زمان برداشت محصول جلوي تراكتور نصب مي شود و به كندن و جمع آوري و رديف كردن پياز در حاشيه و يا وسط تراكتور مي پردازد.

 



مدير گازرساني شركت گاز ايران: مصرف گاز در كشور 11 درصد افزايش يافت

قزوين - خبرنگار كيهان:
مدير گازرساني شركت گاز ايران از افزايش
11 درصدي مصرف گاز طبيعي در كشور در سال جاري خبر داد.
مصطفي كشكولي در مراسم معارفه شفيعي ها مديرعامل جديد شركت گاز استان قزوين با اعلام اين خبر افزود: از ابتداي سال 60 ميليارد متر مكعب گاز در كشور توزيع و مصرف شده است كه نشان دهنده رشد 11 درصدي مصرف در كشور به نسبت مدت مشابه سال گذشته است.
وي با بيان اين مطلب كه بيشترين ميزان مصرف گاز كشور مربوط به مشتركان خانگي است اظهار داشت: بخشي از اين افزايش مصرف به دليل توسعه شبكه و افزايش مشتركان و بخشي نيز به دليل سرماي دراز مدت فصل بهار بوده است.
كشكولي يادآور شد: در بخش صنايع غيرعمده 13درصد و در بخش صنايع عمده 12 درصد افزايش و در بخش CNG رشد 77 درصدي مصرف داشته ايم.
وي يكي از دلايل مصرف نادرست را استفاده از تجهيزات غيراستاندارد ساخته شده براي مصرف گاز برشمرد و اظهار داشت: اگر قيمت انرژي اصلاح شود تجهيزات گازسوز كشور نيز با كيفيت بهتري عرضه خواهند شد.
وي با اشاره به ضرورت صرفه جويي در مصرف گاز در كشور گفت: تا سه سال آينده امكان افزايش توليد گاز در كشور وجود ندارد چرا كه احداث و بهره برداري از هر فاز جديد گازي در كشور بيش از سه ميليارد دلار هزينه در بردارد و در حال حاضر چنين امكاني براي كشور فراهم نيست.
مديرگازرساني شركت گاز ايران تصريح كرد: تنها با كاهش مصرف 10 درصدي در بخش خانگي مي توانيم به اندازه يك فاز پارس جنوبي گاز داشته باشيم.
وي يادآور شد: در صورت ادامه روند فعلي به طور قطع در زمستان با كمبود گاز مواجه خواهيم بود.

 



كوتاه از هفته دفاع مقدس

حضور همدان در دفاع مقدس
همدان- خبرنگار كيهان: حضور استان همدان در دفاع مقدس از آغاز تا پايان مستمر و گسترده بود.
حميد عسگري معاون سياسي امنيتي استانداري همدان با اعلام اين مطلب در گفت وگو با خبرنگاران رسانه ها، افزود: وسعت حضور رزمندگان همداني در سه جبهه شمال غرب، مياني و جنوب و شركت در عمليات هاي بزرگ و موثر از ابتداي جنگ تا عمليات مرصاد و پايان آن مستمر و چشمگير بود.
وي ادامه داد: همچنين پشتيباني جنگ در پشت جبهه ها و قدرت جذب و ساماندهي نيروي اين استان زبانزد بود به طوري كه اولين سپاه 100 هزار نفري كشور با حضور رهبر معظم انقلاب از همدان عازم جبهه هاي نبرد شد.
كانون دفاع مقدس در دانشگاه ها
كرج- خبرنگار كيهان: پيرو ابلاغ تشكيل كانون دفاع مقدس در دانشگاه هاي كشور از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و سازمان بسيج دانشجويي، تفاهم نامه اي بين اين اداره كل با ناحيه بسيج دانشجويي استان تهران به امضا رسيد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس غرب استان تهران نادر اديبي مديركل اين اداره اظهار داشت: خلا وجود تشكيلاتي در دانشگاه هاي كشور كه بتواند فعاليت هاي مرتبط با دفاع مقدس در مراكز آموزش عالي كشور را مديريت كند كاملا مشهود بود.
نمايشگاه عكس دفاع مقدس
تبريز- خبرنگار كيهان: نمايشگاه عكس و اسناد دفاع مقدس با 100 تابلوي نفيس، از 2 تا 6 مهرماه امسال، در گالري عمارت شهرداري تبريز، برپا مي شود.
حسين نجفي، مديرعامل سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز گفت: عكاسان دفاع مقدس، اين تصاوير و اسناد را تهيه كرده اند.
10 برنامه مستند از شهداي استان
شهركرد- خبرنگار كيهان: دبير ستاد پاسداشت هفته دفاع مقدس چهارمحال و بختياري گفت: به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس 10 برنامه مستند از بيوگرافي سرداران شهيد استان چهارمحال و بختياري از صدا و سيماي مركز اين استان و يكي از شبكه هاي سراسري به نمايش گذاشته مي شود.
سرهنگ پاسدار جمشيد علي بابايي با اشاره به اينكه اين 10 مستند از زندگي نامه سرداران شهيد از بين 47 سردار انتخاب شده است افزود: مستند بقيه شهدا به تدريج تهيه و معرفي خواهند شد.
برپايي 40 نمايشگاه كتاب
يزد- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دفاع مقدس 40 نمايشگاه كتاب در 40 دبيرستان دخترانه و پسرانه يزد برپا مي گردد.
سرهنگ علي هژبري مديركل حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس استان با اعلام اين خبر گفت اجراي اين طرح از 11 مهر و هر هفته در پنج دبيرستان به اجرا درمي آيد.
اجراي 48 برنامه دفاع مقدس
همدان-خبرنگار كيهان: 48 عنوان برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در استان همدان به اجرا در مي آيد.
عبدالرضا آزادي فرمانده سپاه انصار الحسين(ع) استان همدان با اعلام اين خبر، در گفتگو با خبرنگاران افزود: محصول دفاع مقدس در طول هشت سال، خلق فرهنگ مقاومت و پايداري و ايثار و حماسه رزمندگان و ملت ايران بود كه تا سالهاي سال كشور را بيمه كرده است.
وي ادامه داد: لذا بزرگداشت اين هفته، فقط يادي از يك حادثه تاريخي نيست، بلكه بزرگداشت اوج ارزشهاي يك ملت مانند اخلاص، حماسه آفريني، از خود گذشتگي و بندگي پروردگار متعال است.
وي اضافه كرد: برنامه هاي بزرگداشت دفاع مقدس بايد عميق تر و مفهومي تر از قبل بوده و لايه هاي پنهان آن براي مردم و جوانان بازگشايي شود.
طولاني ترين جنگ 2 قرن اخير
كرج-خبرنگار كيهان: هشت سال جنگ تحميلي ايران و عراق به عنوان طولاني ترين جنگ در دو قرن اخير جهان است.
سرهنگ علي رضاقلي جانشين فرمانده سپاه ناحيه كرج در جمع خبرنگاران ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي گرانقدر دفاع مقدس اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس 5/2 برابر جنگ جهاني دوم و 5/1برابر جنگ جهاني اول قدمت داشته است.
وي افزود: جنگ ايران و عراق جنگ مابين دو كشور نبود بلكه يك جنگ جهاني بين ايران و كشورهاي ديگر بود.
نامگذاري معابر به اسم شهدا
اصفهان-خبرنگار كيهان: در آستانه هفته دفاع مقدس، تعدادي از معابر شهر اصفهان با تصويب اعضاي شوراي اسلامي اين شهر به نام شهدا مزين شد.
به دنبال تاييد اسامي يك بزرگراه، يك ميدان، يك خيابان و 41 معبر فرعي شهري در شوراي نامگذاري شهرداري اصفهان، به استناد بند 24 ماده 76 قانون شوراها اين اسامي در قالب لايحه اي به شوراي اسلامي شهر ارسال گرديد و پس از طرح در جلسه كميسيون فرهنگي-اجتماعي اين شورا و توضيحات نماينده شهرداري مقرر شد بزرگراه حد فاصل ميدان لاله تا سه راه فرودگاه در محدوده منطقه چهارده شهرداري به نام سردار سرلشگر خلبان مصطفي اردستاني نامگذاري شود.
تجليل از خلبانان و شهداي خلبان نيروي هوايي ارتش جمهوي اسلامي، منتهي شدن بزرگراه مذكور به منطقه هوايي و فرودگاه اصفهان و درخواست فرمانده منطقه هوايي شهيد بابايي از علل اين نامگذاري اعلام شده است.
بهره برداري از چند طرح عمراني
كاشان - خبرنگار كيهان:با حضور معاون استاندار و فرماندار كاشان، امام جمعه برزگv و جمعي از مسئولين شهرستان، بهره برداري برزك طرح عمراني و خدماتي با اعتباري بالغ بر 7 ميليارد و 850 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي، استاني و داخلي آغاز شد. اين طرح ها شامل بوستان محلي به مساحت 700 متر مربع، فاز اول رينگ كمربندي شهر به طول يك كيلومتر و عرض 30 متر داراي دو باند رفت و برگشت، 6 چشمه سرويس بهداشتي به مساحت 70 متر مربع، ديوارگذاري رودخانه لاهلالون به طول 600 متر، احداث خيابان گريبه به طول 250 و عرض 7 متر و احداث خيابان لاهلالون به طول 300 و عرض 8 متر است.
كمك به نيازمندان
مهربان - خبرنگار كيهان: همزمان با هفته اكرام ايتام و اطعام يك فرد خير از اهالي روستاي شاد باغي منطقه مهربان كه سال هاست در تهران سكونت دارد 60 حلب روغن نباتي 3 كيلويي و 100 قطعه مرغ جمعا به ارزش حدود 7 ميليون و 500 هزار ريال در بين نيازمندان روستاي محل تولدش روستاي شادباغي منطقه مهربان توزيع كرد.
تحقق تشكيل بانك توسعه تعاون
سنندج - خبرنگار كيهان: با تشكيل بانك توسعه تعاون يكي از آرزوهاي ديرينه بخش تعاون و در جهت اجراي اصل 44 قانون اساسي و حمايت از بخش تعاون محقق شد. رئيس اداره امور شعب بانك توسعه تعاون كردستان در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان كردستان گفت: دولت با هدف ارتقا سهم بخش تعاون در مورخ 13/5/88 بصورت نمادين در نهاد رياست جمهوري اين بانك را با سرمايه 5 هزار ميليارد ريالي از صندوق ذخيره كه 2 هزار ميليارد ريال آن پرداخت شده است افتتاح كرد و هدف اصلي آن رساندن بخش تعاون به 25 درصد كل در اقتصاد ملي است.


 



طرح توانبخشي معلولان در شهرهاي استان اردبيل اجرا مي شود

اردبيل- خبرنگار كيهان:
طرح توانبخشي معلولان در هفت شهرستان استان اردبيل اجرا مي شود.
منصور حقيقت پور استاندار اردبيل در ديدار با يك خانواده داراي سه فرزند معلول در اردبيل با اعلام اين مطلب افزود: اين طرح با هدف گسترش و ارايه خدمات در محل زندگي معلولان با مشاركت جامعه اجرا مي شود.
وي با اشاره به اين كه معلوليت به معناي ناتواني نيست بر لزوم بهره گيري مستمر از توانايي هاي علمي، هنري و مهارتي معلولان در جامعه تاكيد كرد.
وي به فراهم بودن امكان ارائه خدمات تخصصي به معلولان در كلينيك ها و مراكز توان بخشي اشاره كرد و افزود: چاره جويي و بسترسازي براي اشتغال پايدار معلولان در قالب مختلف از جمله پرداخت تسهيلات ارزان قيمت، پرداخت سهم بيمه كارفرمايان كه اقدام به اشتغال معلولان مي كنند و نيز طرح كارورزي پيگيري و دنبال مي شود.

 



شهردار: تكميل شبكه آبياري فضاي سبز دزفول به 89ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

دزفول- خبرنگار كيهان:
شهردار دزفول گفت: تكميل شبكه آب خام براي آبياري فضاي سبز اين شهر به 89 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
محمدعلي دوايي فر گفت: با اجراي اين طرح كه به مدت 7 سال به طول خواهد انجاميد فضاي سبز شهر دزفول از 248 هكتار فعلي به 806 هكتار افزايش خواهد يافت.
وي افزود: پس از اجراي اين طرح آب مورد نياز فضاي سبز دزفول كه در حال حاضر از آب تصفيه شده است از منابع آب خام تأمين مي شود كه به همين دليل اين طرح به «پروژه آب خام» موسوم است.
دوايي فر گفت: طول شبكه آب خام دزفول 100كيلومتر است كه پس از اجرا به شبكه موجود اضافه خواهد شد.
وي افزود: با تكميل اين شبكه و احداث 12 حلقه چاه جديد و 4 واحد تلمبه خانه الحاقي به آن تعداد چاه ها به 15 حلقه و تعداد خانه ها به 9 باب افزايش مي يابد.

 



ايستگاه هاي دوچرخه سواري در سطح شهر اصفهان افزايش مي يابد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نايب رئيس كميسيون حمل ونقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر اصفهان از افزايش ايستگاه هاي دوچرخه سواري در سطح اين شهر طي ماه هاي آينده خبر داد.
«عليرضا نصراصفهاني» با اشاره به راه اندازي 2 ايستگاه دوچرخه سواري در ميدان هاي انقلاب و امام حسين (ع) شهر اصفهان اظهار داشت: اين 2 ايستگاه به صورت آزمايشي با حدود 300 دستگاه دوچرخه راه اندازي شد كه در ماه هاي آينده 43 ايستگاه و با دو هزار دستگاه دوچرخه استاندارد افزايش مي يابد.
وي با اشاره به استقبال خوب شهروندان از اين طرح افزود: با گسترش فرهنگ دوچرخه سواري مشكلات بخش زيست محيطي و ترافيك كه به 2 معضل اصلي كلانشهر اصفهان تبديل شده است، كاهش خواهد يافت.
نصر اصفهاني خواستار راه اندازي مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري علاوه بر محور چهارباغ عباسي در ساير نقاط شهر شد.

 



يك مقام مسئول خبر داد اختصاص 10ونيم ميليارد تومان براي طرح هاي آبياري تحت فشار در خراسان رضوي

مشهد- خبرنگاركيهان:
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي از اختصاص مبلغ 5/10ميليارد تومان اعتبار جهت اجراي طرح هاي سيستم هاي آبياري تحت فشار در سال جاري خبر داد.
مهندس حبيب ا... كريميان افزود: براي انتقال آب با لوله نيز 8/3ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده كه 70درصد آن سهم بلاعوض دولتي و 30درصد آن سهم مشاركت مردم است.
اين مقام مسئول گفت: عمده عملياتي كه در حوزه آب و خاك جهت اصلاح الگوي مصرف آب در بخش كشاورزي صورت مي گيرد؛ در زمينه بهينه سازي مصرف آب است.
وي با اشاره به اينكه اعتبارات خشكسالي اختصاص داده شده در سال گذشته نسبت به ساير منابع، رقم قابل توجه اي بوده است؛ خاطرنشان كرد: سال گذشته به دليل توجه دولت به مسئله بهينه سازي مصرف آب، 300ميليارد تومان اعتبار براي توسعه سيستم هاي آبياري درنظر گرفته شد كه نسبت به ساليان گذشته حدود 10برابر رشد داشته است.
مهندس كريميان در ادامه تصريح كرد: سالهاي گذشته 1% از اعتبارات براي خشكسالي، حوادث و مواردي از اين قبيل تعيين مي گرديد كه امسال اين رقم به 2+1درصد از كل اعتبارات عمراني دولت تبديل شده است.
وي با بيان اينكه امسال علاوه بر اعتبارات خشكسالي 4ميليارد تومان به عنوان يارانه براي اجراي توسعه سيستم هاي آبياري تحت فشار از محل اعتبارات ملي اختصاص داده شده است؛ اظهار داشت: امسال با نظر معاونت آب و خاك و صنايع و موافقت دولت و مجلس عناوين پروژه هايي كه در سال گذشته در ابلاغيه معاون اول رئيس جمهور بيان شده بود (آبياري تحت فشار، آبياري سطحي، استخر ذخيره آب كشاورزي و...) براي هر يك رديف مستقل درنظر گرفته شده است.

 



مدير اداره آبفاي شهرستان: آب 25 سال آينده دزفول تامين مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان:
براي تسريع در اجراي خطوط 900 و 600 ميليمتري مناطق كوپيته و آبگير رودخانه دز بايد مشكل معارضان حل شود.
مدير اداره آبفاي دزفول در بازديد فرماندار اين شهر از طرحهاي بزرگ آبرساني در حال احداث با معرفي پروژه هاي آبرساني، در خصوص مشخصات فني اين پروژه ها گفت: دو مخزن 30 هزار مترمكعبي واقع در تصفيه خانه شمال كه تاكنون 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است با هدف تامين آب هسته مركزي شهر دزفول در حال اجرا است.
وي خاطرنشان كرد: اين پروژه ظرفيت تامين آب شهر تا افق
25 سال آينده را دارد.
مدير اداره آبفاي دزفول همچنين به اجراي مخزن 10 هزار مترمكعبي زيباشهر (كوپيته) اشاره كرد و گفت: اين مخزن با پيشرفت 98 درصدي در حال اتمام است و آب آشاميدني زيباشهر را تا سال 1410 تامين مي كند.
سفيدگر پروژه مخزن 10 هزار مترمكعبي كوي آزادگان را جامع ترين تامين كننده رفع افت فشار آب منطقه كوي آزادگان و تعاوني هاي مسكن مهر تا افق 1410 عنوان كرد و گفت: اين پروژه در حال حاضر 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
در روند اين بازديد مدير اداره آبفاي دزفول خواستار همكاري فرمانداري براي احداث تصفيه خانه در منطقه كوپيته و آبگير رودخانه دز شد.

 



معاون خدمات شهري استان اصفهان: 48 هزار اصله درخت در اصفهان رو به نابودي است

اصفهان-خبرنگار كيهان:
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان گفت: بر اثر خشكسالي اخير، 48 هزار اصله درخت در شهر اصفهان آسيب ديده و در مرز نابودي قرار گرفته است.
«منصور باقرصاد» افزود: خشك شدن 131 قنات در استان اصفهان از جمله اثرات خشكسالي زاينده رود است و ميزان برداشت آب چاه ها به 40درصد رسيده كه هزينه هاي زيادي را جهت جبران خسارات به همراه داشته است.
وي با اشاره به اثرات خشكسالي بر روي درختان و وجود 4 ميليون اصله درخت در استان اصفهان اظهار داشت: اين درختان 44 تن گرد و غبار روزانه را به خود جذب مي كند كه با توجه به خشكسالي اخير 48 هزار اصله آن خشك شده و در صورت عدم توجه به آبياري آنها ساير درختان و باغات نيز خشك خواهند شد.
وي اضافه كرد: با توجه به كم آبي و سرماي هوا در سال هاي آينده شاهد خشكي و قطعي درختان اين شهر خواهيم بود.
«باقرصاد» راهكاريهاي خروج از بحران خشكسالي را ايجاد فضاي سبز ذكر كرد و گفت: خدمات شهري در راستاي جبران خشكسالي و احياي درختان و اصلاح الگوي مصرف آب، آبياري درختان با روش آبياري شبانه، لوله كشي و استفاده از روش آبياري قطره اي و مكمل ها و مرطوب كننده ها و مصرف بهينه و آبرساني تانكري را در دستور كار خود قرار داده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش از كاهش 30درصدي گردشگر در تابستان 88 خبر داد و گفت: اين رودخانه ساليان دراز سرچشمه گردشگري و رونق اقتصاد و صنعت بوده است كه امسال با توجه به خشكي رودخانه و كاهش مسافر و گردشگر خارجي علاوه بر اينكه به صنعت گردشگري اصفهان ضربه زده، ركود و كاهش مسافر در هتل ها و مهمانسرا را نيز به همراه داشته است.

 



مدير جهاد كشاورزي بستك: سالانه بيش از 40 تن خرماي بستك به خارج از كشور صادر مي شود

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي بستك گفت: سالانه بيش از 40 تن خرماي بستك به كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.
حسين رضايي اظهار داشت: عمده خرماي بستك از ارقام خاصويي بوده كه به خارج از كشور صادر مي شود.
وي افزود: سالانه 5 هزار تن انواع خرما در بستك برداشت مي شود كه در بازار داخلي شهرستان عرضه مي شود.
مدير جهاد كشاورزي بستك با اشاره به اينكه يك واحد صنايع تبديلي بسته بندي خرما در بستك فعال است، تصريح كرد: سالانه بيش از 40 تن از ارقام مرغوب خرماي بستك پس از بسته بندي به كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود. وي افزود: نخيلات از عمده ترين محصولات باغي بستك بوده كه يك هزار و 201 هكتار از اراضي باغي اين شهرستان را به خود اختصاص داده است.
رضايي با بيان اينكه شرايط خاص آب و هوايي بستك براي كاشت نخيلات بسيار مناسب است، اظهار داشت: در پي خشكسالي هاي اخير ميزان برداشت محصولات كشاورزي در بستك كاهش چشمگيري داشته است. وي افزود:خشكسالي هاي پي درپي خسارت هاي جبران ناپذيري را به بخش كشاورزي بستك وارد كرده است.

 



50 فرزند شهيد و آزاده نخبه دراستان مركزي شناسايي شدند

اراك -خبرنگاركيهان:
معاون فرهنگي و هنري بنياد شهيد استان مركزي گفت: از زمان تشكيل كانون نخبگان تاكنون 50فرزند شهيد، جانباز و آزاده نخبه دراستان مركزي شناسايي شده اند.
سيد فاضل طهماسبي در جمع خبرنگاران اراك با بيان اينكه اين فرزندان نخبه بالغ بر 100نفر خواهند رسيد افزود: از اين تعداد نخبه شناسايي شده 23 نفر زن و مابقي مرد هستند.
وي اضافه كرد: 17 نفر مقالات علمي خود را در مجامع بين المللي ارائه كرده اند، 6 مبتكر و مكتشف و 4 فرزند نفرات برتر المپيادهاي علمي هستند.
طهماسبي با بيان اين كه نفرات برتر قرآني، دانشجويان و فارغ التحصيلان ممتاز پزشكي و غير پزشكي و دانش آموختگان برتر از ديگر افراد كانون نخبگان استان به شمار مي روند گفت: اين افراد براي عضويت دراين كانون از كانالهاي مختلف عبور كرده اند.
معاون فرهنگي و هنري بنياد شهيد استان مركزي در بخش ديگري از سخنان خود تعداد فرزندان شهيد، جانباز و آزاده تحت آموزشهاي عالي استان را 2481 نفر ذكر كرد و اظهارداشت: 1687 نفر از فرزندان درمقطع كارشناسي و 327 نفر در كارشناسي ارشد تحصيل مي كنند.

 



روستاهاي قزوين در انتظار 700 ميليارد ريال اعتبار براي تامين آب شرب بهداشتي

قزوين - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان قزوين گفت: براي تامين آب شرب روستاهاي اين استان به 70 ميلياردتومان اعتبار در قالب برنامه پنجم توسعه نيازمنديم.
محمد عليزاده با اعلام اين خبر، افزود: تعداد 633 روستاي بالاي 20 خانوار در استان قزوين وجود دارد كه از اين تعداد تنها
382 روستا تحت پوشش شركت آب و فاضلاب روستايي هستند.
وي شاخص بهره مندي جمعيت روستايي استان قزوين از آب شرب سالم را 83 درصد عنوان و تصريح كرد: شاخص بهره مندي روستاييان استان از آب سالم قبل از انقلاب تنها 12 درصد بوده است كه اين رقم هم اكنون به 3/83 درصد افزايش يافته است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان قزوين گفت: در حال حاضر بيش از 63 درصد آب مصرفي روستاهاي استان به وسيله چشمه ها و قنات ها تامين مي شود.
عليزاده از بهره برداري 25 پروژه آب روستايي در هفته دولت خبر داد و گفت: 25 پروژه آب روستايي با اعتباري بالغ بر 34 ميليارد و 526 ميليون ريال با هدف تامين آب شرب 30 روستاي استان در هفته دولت به بهره برداري رسيد كه با بهره برداري از اين طرح ها بيش از شش هزار و 700 خانوار روستايي از نعمت آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.
وي حجم مطالبات معوقه اين شركت را 720 ميليون تومان ذكر كرد و افزود: از اين مقدار 550 ميليون تومان معوقه 10 سال قبل است.

 



مديركل راه و ترابري هرمزگان: كمبود قير پروژه هاي راهسازي هرمزگان را معطل كرده است

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
مديركل راه و ترابري هرمزگان گفت: بسياري از پروژه هاي راهسازي هرمزگان در بخش راه هاي اصلي و روستايي با مشكل كمبود قير مواجه است.
خداداد مقبلي در جمع خبرنگاران در شهرستان بستك اظهار داشت: درحال حاضر 16 پروژه راه با اعتباري بالغ بر 30ميليارد ريال در بستك درحال اجرا است كه تعدادي از اين پروژه ها مشكل كمبود قير را دارند.
مديركل راه و ترابري هرمزگان با اشاره به اينكه قير وارد بورس شده است، تصريح كرد: در شرايط كنوني قير موردنياز براي اجراي پروژه هاي راهسازي هرمزگان به صورت حواله اي تحويل داده مي شود، و اين درحالي است كه سهميه قير موردنياز براي اجراي پروژه هاي راهسازي هرمزگان با مشكل تحويل داده مي شود.
مقبلي با بيان اينكه با احداث راه زمينه براي توسعه همه جانبه مناطق مختلف كشور هموار مي شود، اظهار داشت: بنا به اعلام كارشناسان اقتصادي 40درصد قيمت كالا و تورم موجود در جوامع با حمل ونقل مرتبط است.
وي افزود: در سال هاي اخير و در راستاي توسعه راه ها گام هاي مهمي برداشته شده است، به طوري كه درحال حاضر 315كيلومتر از راه هاي هرمزگان را بزرگراه تشكيل مي دهد.

 



احداث اولين شهرك دولتي مسكن مهر در ساري

ساري - خبرنگار كيهان:
اولين شهرك دولتي مسكن مهر كشور در ساري ساخته مي شود.
«حسين آقابابايي» مسئول پروژه مسكن مهر مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين شهرك در عرصه يكصد هكتاري گهرباران ساري احداث خواهد شد.
وي افزود: براساس قانون مراحل ساخت اين شهرك توسط تعاوني هاي انجام مي شود. همچنين دولت به گروه هاي 4 و 5 نفر مجوز ساخت مسكن مهر را مي دهد.
اين مقام مسئول اضافه كرد: بزرگترين پروژه مسكن مهر مازندران در اراضي ميار كلاي ساري اجرايي مي شود.
وي افزود: 2800 واحد مسكن مهر در اين طرح احداث خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14