(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول مهر 1388- شماره 19469
 

كوتاه اقتصادي
ايران به انگليس براي اكتشاف معدن طلا مجوز نداد
پرداخت وام 5/7 ميليون توماني براي نوسازي 300 هزار واحدمسكوني روستايي
به دستور رئيس جمهور متمم بودجه 3 ميليارد دلاري واردات بنزين به مجلس مي رود
همزمان با سالروز ميلاد امام رضا(ع) نخستين فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي در كشور افتتاح مي شود
دانش آموزان سانحه ديده مدرسه درودزن فارس تا پايان عمر بيمه شدند
بررسي افزايش و ام ساخت مسكن مهر در شوراي عالي مسكن
با همكاري ونزوئلا ايران در سوريه پالايشگاه مي سازد
اقتصاد آلمان تا سال 2013 به شرايط عادي باز نخواهد گشت
براي نخستين بار انجام شد افزايش توليد و صادرات سيمان
واكنش گمرك به خبر ورود برنج هاي غيراستاندارد بدون مجوز استاندارد كالا ترخيص نمي شود
اولين برنامه وزير جديد مسكن اعلام شد احداث 50 هزار واحد مسكوني توسط انبوه سازان



كوتاه اقتصادي

¤ در سه ماه اول امسال تعداد 2 هزار و 629 نفر از بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي بر اثر بي احتياطي دچار حادثه شده اند.
¤ بر اساس آمارگيري، در سال 1387 تعداد 432 كشتارگاه رسمي در سراسر كشور فعاليت داشته اند كه حاصل فعاليت آنها ذبح 14 ميليون و 113 هزار راس انواع دام بوده است.
¤ اولين نمايشگاه تجهيزات و فناوري نوين ساخت و توليد صنعتي مسكن همزمان با برگزاري همايش اصلاح الگوي مصرف انرژي و نقش فناوري هاي نوين در توليد مسكن از 25 لغايت 28 آبانماه به مدت 4 روز در محل مصلي بزرگ امام خميني (ره) گشايش مي يابد
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390، 3399، 3311، 3396، 4410 الي 4414، 4416، 4417 و مركز مخابرات شهيد صدوقي كرج با پيش شماره هاي 650 الي 655، 657، 659 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ نهمين همايش سراسري انبوه سازان و متوليان ساخت و ساز در مركز همايش هاي صداو سيما برگزار مي شود.
¤ هجدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران امروز با حضور وزير بازرگاني در تهران افتتاح مي شود. به گزارش روابط عمومي مركز ملي فرش ايران، هدف از برگزاري اين نمايشگاه معرفي و توسعه صادرات فرش دستباف ايران و ايجاد فضاي مناسبي براي تعامل گسترده فعالان اين هنر - صنعت است.سرپرست وزارت نيرو از انجام مذاكراتي با وزارت نفت براي تامين سوخت زمستاني نيروگاه ها خبر داد و گفت: در اين باره نگراني وجود ندارد.
¤ صرفه جويي حاصل از عدم مصرف سوخت در نيروگاه برق آبي مسجد سليمان در 4 ماهه اول سالجاري به 9 ميليارد و 700 ميليون تومان رسيد. به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، مهندس مشيري مجري سد و نيروگاه مسجد سليمان با اشاره به اين خبر افزود: نيروگاه 2000 مگاواتي مسجد سليمان از ابتداي فروردين تا پايان تير ماه سال جاري 523 هزار و 600 مگاوات ساعت برق توليد نموده است.
¤ مدير عامل شركت پست جمهوري اسلامي ايران گفت: اين شركت پذيراي سرمايه گذاري كشور پرتغال براي تشكيل اپراتور دوم پست است.
¤ سرپرست سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران گفت: از هفت شهرك فناوري مصوب در كشور، شهرك فناوري تخصصي صنايع غذايي در مشهد و شهرك فناوري تخصصي قطعات خودروي تبريز همزمان با تكميل طرح هاي عمراني در وضعيت بهره برداري قرار دارند.
¤ معاون وزير نيرو در امور انرژي و برق از تدوين لايحه پرداخت مابه التفاوت قيمت تكميلي تا قيمت آزاد برق خبر داد.
¤ انحلال 10 شركت زير مجموعه وزارت بازرگاني تا پايان سال
عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه مسائل حقوقي شركت نمايشگاه هاي بين المللي از حالت غير متمركز خارج شده و منتظر دستور وزير بازرگاني است، گفت: در حال حاضر مراحل انحلال و تسويه 10 شركت زير مجموعه بازرگاني دولتي در حال انجام است كه تا پايان امسال نهايي مي شود.

 



ايران به انگليس براي اكتشاف معدن طلا مجوز نداد

شركت انگليسي پرشين گلد اعلام كرد: دولت ايران از صدور مجوز اكتشاف براي اين شركت در معدن طلاي چاه زرد خودداري كرده است.
به گزارش فارس، شركت ايرلندي انگليسي پرشين گلد كه در بخش معدن ايران فعاليت دارد اعلام كرد:نتوانسته مجوز اكتشاف معدن طلاي چاه زرد را به دست آورد و به همين دليل درصدد انتقال فعاليت هاي خود به ديگر كشورهاي منطقه برآمده است.
براساس گزارش پايگاه اينترنتي پرواكتيو اينوسترز، شركت پرشين گلد با اذعان به بسيار جذاب بودن ويژگي هاي زمين شناختي ايران مدعي شده است موانع بوروكراتيك و اداري به عنوان ترمزي در راه پيشرفت فعاليت هاي اين شركت در ايران عمل مي كند.
به گفته مقامات پرشين گلد اين شركت خواستار دريافت گواهي اكتشاف طلا و نقره در معدن طلاي چاه زرد از وزارت صنايع ايران شده اما اين وزارتخانه بدون هرگونه توضيحي تاكنون اقدامي در اين زمينه انجام نداده است.
اين شركت همچنين مدعي شد، كارهاي فني لازم براي ارائه درخواست گواهي اكتشاف در معدن طلا و مس دالي را انجام داده اما در شرايط كنوني درخواستي در اين زمينه تسليم ايران نخواهد كرد.
براساس اين گزارش: رواديد كارمندان پرشين گلد در ايران نيز تمديد نشده است.
جان تلينگ رئيس شركت مذكور گفت: به مدت 18 ماه ما استراتژي خود در ايران را دنبال كرده ايم اما نتوانستيم به پيشرفتي دست يابيم. ما گروه زمين شناختي خود را نگه داشتيم و به بررسي پروژه هاي جديد پرداختيم و خواستار پاسخ به درخواست خود شديم. متاسفانه بايد گفت ما به هيچ پيشرفتي دست نيافته ايم و هيچ توضيحي دريافت نكرده ايم.
وي افزود: ما اگر مشكلات را بدانيم آن ها را رفع خواهيم كرد.
در حال حاضر پرشين گلد تصميم گرفته است انجام فعاليت هايي را در كشورهاي همجوار مثل، ارمنستان، آذربايجان و قزاقستان را مدنظر قرار دهد.
ذخاير معدن چاه زرد 160 هزار اونس طلا و يك ميليون اونس نقره تخمين زده شده است.

 



پرداخت وام 5/7 ميليون توماني براي نوسازي 300 هزار واحدمسكوني روستايي

براساس برنامه ريزي صورت گرفته، امسال 300 هزار واحد مسكوني روستايي تحت پوشش برنامه نوسازي و بهسازي قرار مي گيرند.
«عزيزالله مهديان» معاون بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: 5 بانك عامل تجاري (ملي، ملت، تجارت، رفاه و صادرات) اعتبارات لازم براي نوسازي و بهسازي 200 هزار واحد مسكوني را پوشش خواهند داد و بانك مسكن به تنهايي 100 هزار واحد مسكوني روستايي را تامين اعتبار خواهد كرد.
به گفته وي ميزان تسهيلات اعطايي براي ساخت مسكن روستايي در سال جاري بدون تفاوت نسبت به سال گذشته 5/7 ميليون تومان است.
وي درخصوص نحوه توزيع استاني اعتبارات مسكن روستايي گفت: اعتبارات براي ساخت مسكن روستايي براساس شاخص هايي مانند تعداد واحدهاي مسكوني روستا وكيفيت خانه ها است و هر ميزان آسيب پذيري بيشتر باشد از اعطاي تسهيلات بيشتري برخوردار مي شوند.
مهديان افزود: علاوه براين، سوانح طبيعي از موضوع هاي جدي ديگري است كه در توزيع اعتبارات مورد توجه قرار مي گيرد، زيرا برخي مناطق روستايي از نظر زلزله خيزي و سيل تأثيرپذيرتر هستند.
وي توجه به نرخ رشد جمعيت ، مسئله خشكسالي و وضعيت آب و هوايي را به عنوان مشخصات ديگر ياد كرد كه در توزيع اعتبارات مورد توجه قرار مي گيرد.
وي كه با ايرنا گفت و گو مي كرد عملكرد خوب بانكي در سالهاي 86-1384 براي توزيع اعتبارات مسكن روستايي را مورد تقدير قرار داد و گفت: اما سال گذشته بانك ها اعطاي تسهيلات براي مسكن روستايي را متوقف كردند.
وي يادآور شد: بانك ها قرار بود براي سال 1387 به ميزان 200 هزار واحد مسكوني روستايي تسهيلات توزيع كنند، اما عملكرد آنها تاكنون منجر به عقد قرارداد براي توزيع تسهيلات به 81 هزار واحد مسكوني شده است و از اين رقم در زمان حاضر 69 هزار نفر قسط اول را دريافت كردند.
مهديان تصريح كرد: مسئولان بانكي علت توقف اعطاي تسهيلات به مسكن روستايي را هدايت منابع به سوي طرح مسكن مهر اعلام كرده اند و اين طرح هم تاكنون خروجي نداشته است.

 



به دستور رئيس جمهور متمم بودجه 3 ميليارد دلاري واردات بنزين به مجلس مي رود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: براساس دستور ويژه رئيس جمهوري وزارت نفت مستندات و لايحه خود را براي متمم بودجه واردات بنزين به مجلس تقديم مي كند.
محمد رويانيان با اعلام اين مطلب، از كسري سه ميليارد دلاري تأمين اعتبار بودجه واردات بنزين با ادامه وضع موجود سهميه بندي خبر داد و گفت: ارائه متمم بودجه واردات بنزين، يكي از راه هاي مهم براي برون رفت از مشكلات تأمين و توزيع بنزين در كشور است كه با ارائه آن مي توانيم مشكل واردات را ميان دولت و مجلس به صورت منطقي حل كنيم.
به گفته رويانيان براساس دستور ويژه رئيس جمهوري وزارت نفت بايد مستندات و لايحه خود را براي متمم بودجه واردات بنزين به مجلس تقديم كند و فكر مي كنم اين لايحه تاكنون در وزارت نفت تهيه و به مجلس تقديم شده باشد.
رويانيان با بيان اين كه از ابتداي مهرماه امسال لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود، افزود: در صورتي كه اين طرح در مجلس تصويب شود قيمت سوخت خود به خود آزاد مي شود ولي آثار تورمي ناشي از آن كنترل خواهد شد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اين كه بر اساس قانون توسعه حمل و نقل دولت تا پايان سال 1391 موظف است بنزين را با نرخ آزاد عرضه كند، افزود: تاكنون خلاف اين قانون حركت نكرده ايم و اميدواريم با تصويب متمم بنزين در مجلس مشكل تأمين اين فرآورده در داخل كشور نيز حل شود.

 



همزمان با سالروز ميلاد امام رضا(ع) نخستين فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي در كشور افتتاح مي شود

نخستين فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي در صنف كالاهاي سوپرماركتي با سرمايه گذاري 3ميليارد توماني همزمان با روز ميلاد باسعادت حضرت امام رضا(ع) افتتاح مي شود.
كامران اعظمي در گفت وگو با خبرنگاران به تشريح پروژه فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي پرداخت و گفت: فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي از پروژه هاي 10گانه اصلاح نظام توزيع در راستاي طرح تحول اقتصادي دولت در وزارت بازرگاني است.
وي با بيان اينكه تكنولوژي فروشگاه هاي زنجيره اي (توزيع زنجيره اي) يك شيوه نوين تهيه و توزيع كالا در قالب تجارت الكترونيكي است گفت: توزيع زنجيره اي در «كنترل قيمت ها و كاهش آن» و «دقت و سرعت در تهيه و توزيع كالا» موثر است و باعث كاهش هزينه هاي نگهداري كالا، كاهش هزينه هاي حمل و نقل كالا، ارائه بهترين محصول در بهترين محل و در بهترين زمان به مصرف كننده، از بين بردن كمبود موجودي كالا در بازار، كاهش ريسك سرمايه گذاري و ارائه كالا در مقياس بزرگ جغرافيايي مي شود.
اعظمي با بيان اينكه ما موفق شديم تا مجوز اولين فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي در ايران را از وزارت بازرگاني دريافت كنيم اظهار داشت: تاكنون با 76 فروشگاه موفق به تنظيم قرارداد شده ايم و با 253 فروشگاه ديگر مذاكرات مقدماتي انجام شده و در حال تنظيم قرارداد هستيم.
مديرعامل اولين فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي اظهار داشت: فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي با هدف ساماندهي و مديريت يكپارچه واحدهاي صنفي موجود با برند و دكوراسيون متحدالشكل تشكيل مي شود.
وي با بيان اينكه در واقع اين فروشگاه ها نقش مرجع قيمتي در بازار را ايفا مي كنند اظهار داشت: فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي در واقع به دنبال كاهش قيمت ها در اثر توزيع انبوه، تامين كالا بطور متمركز و حذف واسطه ها، سهيم نمودن مصرف كننده و توليدكننده در سود حاصل از توزيع و فروش و تنظيم قيمت يكسان و ثابت در سطح كل فروشگاه ها است.
وي افزود: ترويج تجارت الكترونيكي و حذف پول بهترين گزينه جهت تسهيل معاملات در چرخه فروشگاه هاي زنجيره اي است لذا ابتكار اين مجموعه، صدور نسل جديدي از كارت هاي اعتباري است كه با هماهنگي يك بانك خصوصي و گروه كارتهاي اعتباري ايران در تيراژ 100هزار كارت توليد و آماده توزيع است به طوريكه اين كارت ها مزايايي نظير استفاده از فضاي اينترنتي جهت كنترل موجودي، استفاده از تاريخچه خريدها، فاكتورهاي خريد، تخفيفات نقدي، شناسايي كالاهاي حراجي و گزينه خريد اعتباري (نسيه) براي مشتريان خوش حساب است كه موجبات وفادارسازي و ايجاد احترام متقابل و رضايت مندي از مشتري مداري فروشگاه هاي زنجيره اي را فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه نشريه تخصصي، اولين آمارنامه محصولات غذايي و اولين كتاب مرجع قيمت كالا در كشور در اين فروشگاه ها تدوين مي شود اظهار داشت: از نظر تامين كالا مذاكره و هماهنگي لازم با 18شركت توزيع و توليدكننده داخلي و 11شركت خارجي كه محصولاتشان در كشور به ثبت رسيده، جهت توزيع 144قلم كالا با حداقل 10درصد قيمت شكني نسبت به بازار، انجام گرفته است.
اعظمي گفت: متعاقبا 12شعبه و نماينده در شهرهاي تبريز، رشت، اهواز، مشهد، كرج، اصفهان، شيراز، بابل، اروميه، همدان، كرمان و گرگان به اين مجموعه اضافه مي شود تا ضمن بكارگيري مدرن ترين سيستم نرم افزاري، «مديريت توزيع سراسري كالا در فروشگاه زنجيره اي» آماده فعاليت و توزيع مستقيم و بدون واسطه اقلام خواروبار فروشي و سوپرماركتي با قيمت مصوب در سطح كشور باشد.

 



دانش آموزان سانحه ديده مدرسه درودزن فارس تا پايان عمر بيمه شدند

سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: با پرداخت مبلغ يك ميليارد ريال، دانش آموزان سانحه ديده مدرسه درودزن استان فارس تا پايان عمر تحت پوشش بيمه از كارافتادگي قرار گرفتند.
نادعلي الفت پور با اعلام اين خبر تصريح كرد: تفاهم نامه همكاري في مابين وزارت رفاه و صندوق بيمه روستائيان و عشاير جهت تامين بيمه تامين اجتماعي دانش آموزان حادثه ديده دبستان شهيد رحيمي منطقه درودزن مبني بر پرداخت مستمري از كارافتادگي از طريق اين صندوق، در راستاي اجراي اصل 29قانون اساسي و تحقق اهداف دولت مهرورز و عدالت گستر بوده است.
وي ادامه داد: با انعقاد اين تفاهم نامه وزارت رفاه و تامين اجتماعي موظف است جهت بيمه 8 نفر از دانش آموزان سانحه ديده در آتش سوزي مدرسه شهيد رحيمي بخش درودزن شهرستان مرودشت استان فارس، مبلغ يك ميليارد ريال به حساب صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير واريز كنند.سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي در ادامه با تاكيد بر اين كه صندوق بيمه روستاييان و عشاير موظف است مابقي مبلغ را به عنوان سهم صندوق از محل منابع خود تامين كند، بيان كرد: همچنين اين صندوق موظف است دانش آموزان حادثه ديده مذكور را پس از يك ماه از وصول مبلغ فوق الذكر از وزارت رفاه و تامين اجتماعي به عنوان از كارافتاده كلي محسوب و مستمري ماهانه مقرر را به حساب دانش آموزان يا ولي ايشان واريز كند.
مهندس الفت پور خاطرنشان كرد: صندوق بيمه روستاييان و عشاير نيز موظف است در سال 88 مستمري دانش آموزان حادثه ديده مذكور را ماهانه به مبلغ 2 ميليون ريال پرداخت كند و از سال دوم به بعد هر سال 10درصد به مبلغ مستمري مذكور اضافه نمايد.
سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي تاكيد كرد: صندوق موظف به پرداخت مستمري به صورت مادام العمر همانند بقيه مستمري بگيران خود است.
لازم به ذكر است: اين تفاهم نامه در 3 ماده و يك تبصره تنظيم و به امضاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي و صندوق بيمه روستاييان و عشاير رسيد.

 



بررسي افزايش و ام ساخت مسكن مهر در شوراي عالي مسكن

مديركل تعاون استان تهران از بررسي امكان افزايش تسهيلات ساخت مسكن مهر در شوراي عالي مسكن مهر خبر داد.
محمود حيدري در گفت وگو با خبرگزاري مهر در خصوص امكان افزايش تسهيلات ساخت واحدهاي مسكوني در قالب طرح مسكن مهر به ويژه در استان تهران به عنوان يكي از مراكز پرهزينه ساخت و احد مسكوني، گفت: در حال حاضر براي بررسي اين مسئله هر هفته در شهرهاي جديد، بين مسئولان وزارت مسكن و تعاون جلسه برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه مسئولان مسئله هزينه هاي ساخت و ميزان رشد آن را بررسي مي كنند و اگر نياز باشد در ميزان وام تجديدنظر مي شود، اظهار داشت: البته تاكنون در اين مورد اتفاق خاصي نيفتاده و عملاً ميزان وام دولت به طرح مسكن مهر افزايشي نداشته است.
وي افزود: اخيراً در شهر جديد هشتگرد يكي از تعاوني هاي مسكن مهر اعلام كرده كه براي احداث واحدهاي مسكوني با پيمانكار داراي صلاحيت به ازاي هر متر 280 هزار تومان قرارداد ساخت منعقد كرده است.
حيدري در ادامه افزود: در اين حالت اگر يك واحد مسكوني در قالب مسكن مهر 70 متر باشد در نهايت با 20 ميليون تومان هزينه ساخته مي شود.
وي تصريح كرد: البته در اين رابطه بايد مشاعات نيز در نظر گرفته شود، چون در انبوه سازي هزينه هاي مشاعات نيز مطرح است.
وي سپس در پاسخ به سؤالي در مورد امكان حذف مشاعات براي كاهش هزينه هاي ساخت و ساز، گفت: در هر صورت مشاعات در طراحي هاي ساخت و ساز مبناي طرح هاي جامع و تفصيلي شهرها است.
به گفته حيدري با توجه به اينكه از ابتدا طرح هاي در قالب مسكن مهر را با مشاعات در نظر گرفته اند، به يكباره نمي توان مشاعات را حذف كرد.
وي اظهار داشت: البته اخيراً در شهر جديد پرند بررسي هايي انجام شده است، تا آن بخشي از ساختمان را كه براي اجتماعات در نظر مي گيرند، بتوانند به صورت دو منظوره براي كاهش هزينه ها به عنوان پاركينگ نيز استفاده كنند.
وي سپس از طرح اين مسئله در شوراي عالي مسكن خبر داد و اظهار داشت: بحثي ديگر نيز مطرح شد، مبني بر اينكه در صورت امكان پاركينگ خودروها در فضاي باز ايجاد شود.
حيدري با تأكيد بر اينكه اين موارد مطرح شده فعلا در حد بحث و نظر كارشناسي است، گفت: اگر قيمت ساخت هر متر مربع 280 هزار تومان تعيين شود هر واحد 70 متري كه با مشاعات 85 متر محاسبه شود، حداكثر هزينه ساخت رقمي بين 24 تا 25 ميليون تومان مي شود.
وي در پايان تصريح كرد: از ابتداي اجراي طرح مسكن مهر تاكنون بين مديران ارشد و مسئولان طرح مسكن مهر از وزارت مسكن و تعاون بحث بوده كه در صورت بالا رفتن هزينه هاي ساخت، امكان تجديدنظر در مبلغ وام 14 ميليون توماني وجود داشته باشد.

 



با همكاري ونزوئلا ايران در سوريه پالايشگاه مي سازد

ايران و ونزوئلا با هدف تمركز بيشتر بر پروژه هاي نفت و گاز و رقابت با شركت هاي خارجي يك شركت مشترك تأسيس كرده اند كه احداث پالايشگاه در سوريه به عنوان نخستين فعالين برون مرزي مشترك در كشور در آينده نزديك است.
محمد علي طالبي معاون امور بين الملل و توسعه بازار شركت پژو پارس با بيان اين مطلب گفت: شركت مشترك ايران و ونزوئلا با نام «ونيروگ» مدير اين پروژه پالايشگاهي است كه ظرفيت توليد آن روزانه 140 هزار بشكه مي باشد.
وي ادامه داد: علاوه بر ايران و ونزوئلا، دو كشور مالزي و سوريه نيز در احداث اين پالايشگاه مشاركت دارند.
وي مأموريت شركت «ونيروگ» را فعاليت در آمريكاي لاتين و آسياي مركزي برشمرد و گفت: اين شركت نمي تواند در ايران و ونزوئلا فعاليت مشتركي داشته باشد.
طالبي افزود: علاوه بر احداث پالايشگاه در سوريه، انجام پروژه هاي ديگري نيز از سوي شركت ونيروگ در حال بررسي است.
ساخت مخازن ذخيره سازي نفت خام
وي از بررسي احداث پروژه هاي مخازن ذخيره سازي نفت خام در چين و آفريقا از سوي اين شركت خبر داد و گفت: اين پروژه در حال مطالعه است.
وي كه با شانا گفت وگو مي كرد اظهار داشت: پيش بيني ساخت مخازن ذخيره سازي در يكي از كشورهايي كه از بازار خوبي در بخش نفت برخوردار است از برنامه هاي اين شركت مي باشد.
طالبي ادامه داد: همچنين اين شركت در نظر دارد در آفريقا نيز بلوكي را به منظور انجام فعاليت هاي اكتشافي و توليد شناسايي كند و وارد بخش بالادستي شود.
بر پايه اين گزارش، هدف از تشكيل شركت ونيروگ انجام فعاليت هاي مشترك نفتي ميان ايران و ونزوئلا در همه زمينه ها از اكتشافات تا فروش نفت است و در تأسيس اين شركت، شركت پتروپارس و شركت ملي نفت ونزوئلا 50 درصد سهم دارند.
سهم سرمايه گذاري شركت پالايش نفت سوريه در ساخت پالايشگاه سوريه 15 درصد، شركت نفت ونزوئلايي 23 درصد، شركت نفت مالزيايي 26 درصد و سهم ايران نيز 26 درصد است.خوراك مورد نياز پالايشگاه سوريه از نفت خام هاي سنگين و فوق سنگين ايران، سوريه و ونزوئلا تأمين مي شود 30 درصد نفت خام مورد نياز اين پالايشگاه از سوي يك شركت ونزوئلايي 20 درصد شركت ملي نفت ايران و 50 درصد ديگر نيز از سوي شركت نفت سوريه تأمين مي شود.
يادآوري مي شود: ايران و ونزوئلا توليدكننده حدود 9 درصد نفت جهان هستند.

 



اقتصاد آلمان تا سال 2013 به شرايط عادي باز نخواهد گشت

رئيس بوندس بانك آلمان تأكيد كرد، اقتصاد بحران زده اين كشور تا چهار سال آينده به رشد و رونق كامل دست نخواهد يافت.
«اكسل وبر» در مصاحبه با نشريه آلماني فرانكفورتر روند شاو ديلي تصريح كرد: رشد و رونق پايدار و باثبات اقتصادي نيازمند زمان طولاني است. اقتصاد آلمان تا سال 2013 نمي تواند به رشد و رونق اقتصادي سال 2008 دست يابد. مسير دستيابي به رشد و رونق اقتصادي نيز تا چهار سال آينده بسيار سخت و ناهموار خواهد بود.
وي افزود: كاهش شديد صادرات و تقاضاي خارجي به اقتصاد آلمان ضربه زد و موجب سقوط آزاد اقتصاد اين كشور شده است. آلمان بزرگترين اقتصاد منطقه يورو با شديدترين و بي سابقه ترين بحران و ركود اقتصادي طي شش دهه اخير روبرو شده است.رشد اقتصادي آلمان امسال بيش از 5 تا 6 درصد كاهش خواهد يافت و اين مسأله دولت آنگلا مركل صدراعظم آلمان را در آستانه برگزاري انتخابات سراسري با چالشهاي جدي روبرو كرده است.
پنج قدرت اقتصادي
صندوق بين المللي پول در گزارشي اعلام كرد روابط و تعامل نزديك و يكپارچگي نظام هاي تجاري، بانكي و مالي پنج اقتصاد بزرگ جهان عامل اصلي بروز سخت ترين بحران مالي 60 سال اخير شده است.مطالعات انجام شده اين صندوق در اين زمينه حاكي است پنج اقتصاد برتر جهان يعني آمريكا، منطقه يورو، چين، ژاپن و انگليس كه نظام بانكي بين المللي و كاملا يكپارچه اي دارند و در مجموع بالغ بر نيمي از بازدهي مالي جهان، 70 درصد از جريان نقدينگي خالص جهان و حدود دو سوم از پس اندازهاي جهان را در اختيار دارند، نقش مهمي در بروز سخت ترين بحران مالي نيم قرن اخير داشته اند.



 



براي نخستين بار انجام شد افزايش توليد و صادرات سيمان

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: براي نخستين بار در تاريخ صنعت سيمان، در يك ماه (مرداد ماه سال 88) بيش از
7/4 ميليون تن سيمان در كشور توليد شد.
محمدمسعود سميعي نژاد تصريح كرد: همچنين براي نخستين بار در كشور و در فصل تابستان (اوج ساخت و ساز)، بالاترين ميزان تحويل سيمان را داشتيم كه نشان از رونق صنعت ساختمان در كشور است.
وي افزود: بررسي هاي انجام شده حاكي است بيش از 85درصد سيمان خروجي از كارخانه هاي كشور در بخش ساخت و ساز به مصرف رسيده و 15درصد بقيه نيز در طرح ها و ساير موارد مصرف شده است كه نشان از توسعه ساخت و ساز مسكن به ويژه فعال تر شدن طرح مسكن مهر است.
معاون وزير صنايع و معادن اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال 21ميليون و 590 هزار تن سيمان توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 10درصد و نسبت به هدف برنامه بيش از 90 هزار تن افزايش نشان مي دهد.
سميعي نژاد درباره صادرات سيمان گفت: با برنامه ريزي انجام شده، در پنج ماهه منتهي به پايان مرداد ماه امسال بيش از 1/2 ميليون تن سيمان به خارج از كشور صادر شد و پيش بيني مي شود ميزان صادرات سيمان تا پايان سال جاري به پنج ميليون تن برسد.
معاون وزير صنايع و معادن تصريح كرد: با راه اندازي طرح هاي سيماني كه به تدريج تا پايان امسال وارد مدار توليد مي شوند، ظرفيت سيمان كشور از 65 ميليون تن به بيش از 74 ميليون تن خواهد رسيد. همچنين برنامه امسال براي توليد سيمان 55 ميليون تن است.

 



واكنش گمرك به خبر ورود برنج هاي غيراستاندارد بدون مجوز استاندارد كالا ترخيص نمي شود

گمرك مواد خوراكي از قبيل برنج را بدون مجوز سه دستگاه اجرايي همچون سازمان استاندارد ترخيص نمي كند.
محمدرضا نادري معاون امور گمركي گمرك ايران در گفت وگو با مهر بيان اينكه مواد غذايي به خصوص برنج، گندم و چاي از جمله كالاهايي هستند كه گمرك براي ترخيص آنها نياز به ارائه گواهي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفظ نباتات كشور و وزارت بهداشت دارد تأكيد كرد: چنين ادعايي كه گمرك بدون مجوز اين دستگاهها و وزارتخانه نسبت به ترخيص برنج اقدام كرده است، صحت ندارد.
وي تأكيد كرد: اين سازمانها براي ترخيص كالاهاي برنج، گندم و چاي مجوز ترخيص صادر مي كنند و هيچ برنجي بدون مجوز اين سازمانها از گمرك قابل ترخيص نيست و اين روال از سنوات قبل تاكنون وجود داشته و اجرايي شده است.وي با اشاره به اين موضوع كه سنوات قبل نيز برنج وارد كشور مي شد و اين واردات صرفاً در سالجاري نبوده است، بيان كرد: برنج يكي از اقلام عمده وارداتي كشور است و به لحاظ اهميت و حساسيت اين موضوع مراجعي براي تعيين كيفيت اين كالاها در نظر گرفته شده است.نادري در پاسخ به اين سؤال كه آيا سازمانهاي مربوطه مجوزهاي قبلي خود در خصوص واردات برنج را ابطال كرده اند، اظهار داشت: اين دستگاه ها چنين كاري را انجام نمي دهند.
ورود قاچاق برنج
مديركل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه برنج هاي وارداتي در مقطع ثبت سفارش و ترخيص مورد بررسي موسسه استاندارد، وزارت جهاد و كشاورزي و وزارت بهداشت قرار مي گيرد احتمال داد برنجهاي مسموم از طريق قاچاق به كشور وارد شده باشد.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اينكه موسسه استاندارد 13 نوع برنج وارداتي را مسموم اعلام كرده است اظهار داشت: طبق فصل 10 كتاب مقررات صادرات و واردات ورود نباتات موكول به رعايت مفاد ماده 11 قانون حفظ نباتات است كه براساس آن در مرحله ثبت سفارش و در مرحله ترخيص كالا مقررات ذكر شده مورد توجه قرار مي گيرد.

 



اولين برنامه وزير جديد مسكن اعلام شد احداث 50 هزار واحد مسكوني توسط انبوه سازان

مذاكرات مقدماتي براي احداث 50 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد تحت پوشش وزارت مسكن و شهرسازي در حال انجام است.
«مجتبي بيگدلي» رئيس انجمن انبوه سازان مسكن با بيان اين مطلب تصريح كرد: اجراي اين برنامه نخستين حركتي است كه در دوره وزير جديد مسكن و شهرسازي صورت خواهد گرفت و انتظار مي رود چنين اقداماتي تداوم يابد.
وي يادآور شد: دولت نياز به حضور و مشاركت انبوه سازان و توليدكنندگان حرفه اي در بخش مسكن دارد تا برنامه هاي مصوب اجرايي شود.بيگدلي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد از برنامه مسكن مهر به عنوان اميد و آمال حدود 5 ميليون خانوار شهري ياد كرد كه ثبت نام كنندگان آن در انتظار دريافت پاسخ لازم هستند تا نيازشان را برطرف سازند.
براساس سرشماري نفوس و مسكن 1385، موجودي مسكن شهري كشور 11 ميليون و 518 هزار دستگاه واحد مسكوني است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14