(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول مهر 1388- شماره 19469
 

مالزي رياست شوراي حكام را بر عهده گرفت
ونزوئلا با همكاري روسيه به نيروگاه هسته اي دست مي يابد
وزير دفاع چين: قدرت نظامي ما با غرب برابري مي كند
اعتراض گروه هاي فلسطيني به نشست 3 جانبه سازش در نيويورك
يلتسين در كنترل پوتين
طرح مشترك عربستان، مصر و اردن براي به قدرت رساندن بعثي ها در عراق
گفت وگوي رؤساي جمهور روسيه و سوئيس درباره طرح امنيتي اروپا
درگيري هاي قبيله اي در سودان 102 كشته برجاي گذاشت
مخالفان جهاني سازي در پنسيلوانيا عليه گروه 20 به خيابان ها مي ريزند
رئيس جمهور مخلوع هندوراس پس از ورود به كشورش به سفارت برزيل پناه برد
نگراني برزيل از فعاليت مجدد ناوگان چهارم آمريكا در اقيانوس اطلس
جلسه محاكمه نخست وزير سابق فرانسه به انتقاد از سياست هاي ساركوزي تبديل شد
حامد كرزاي اتهامات غرب درباره تقلب انتخاباتي را نپذيرفت
تظاهرات كاركنان پست در فرانسه



مالزي رياست شوراي حكام را بر عهده گرفت

شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، نماينده مالزي در اين شورا را به عنوان رئيس اين شورا براي يكسال آينده انتخاب كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رسمي مالزي (برناما) احمد ارشد حسين نماينده مالزي در آژانس بين المللي اتمي كه سفير اين كشور در وين نيز است جايگزين تائوس فروخي نماينده الجزاير رئيس قبلي اين شورا خواهد شد. اين ديپلمات 58 ساله مالزيايي در حال حاضر نماينده دائم اين كشور در مقر سازمان ملل در وين و سفير آكرديته مالزي در جمهوري اسلواكي نيز هست. وي پيش از اين سفير مالزي در فيليپين و استراليا بوده است. اين دومين بار است كه مالزي در طول 52 سال عمر شوراي حكام آژانس بين المللي اتمي سمت رياست اين شورا را بر عهده مي گيرد.

 



ونزوئلا با همكاري روسيه به نيروگاه هسته اي دست مي يابد

ونزوئلا با همكاري روسيه به نيروگاه هاي انرژي هسته اي دست مي يابد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، در پي سفر هوگو چاوز به مسكو، دولت ونزوئلا اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد تا به انرژي هسته اي صلح آميز دست يابد و فاصله خود را با دارندگان ايستگاه توليد انرژي هسته اي در آمريكاي جنوبي يعني برزيل و آرژانتين به حداقل برساند.
با وجود نگراني هاي دولت آمريكا از اظهارات ونزوئلا، چاوز گفت: ونزوئلا در تلاش براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي است.
چاوز با اشاره به رايزني با مقامات روسي براي دستيابي به اين تكنولوژي، تاكيد كرد: پوتين شخصا قول داد كه ونزوئلا به انرژي هسته اي دست خواهد يافت.توافقنامه ونزوئلا و روسيه درباره دستيابي كاراكاس به انرژي هسته اي به امضا رسيده است.

 



وزير دفاع چين: قدرت نظامي ما با غرب برابري مي كند

وزير دفاع چين مدعي شد كه قدرت دفاعي و تجهيزات نظامي كشورش با كشورهاي قدرتمند غربي قابل مقايسه است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از آسوشيتدپرس، «ليانگ گوانگ لي» وزير دفاع چين گفت: زرادخانه هاي چين به اندازه كشورهاي غربي داراي تسليحات نظامي است و از اين نظر قابل مقايسه با اين كشورها است.
وي در گفت وگويي كه در سايت اينترنتي وزارت دفاع چين منتشر شده افزود، بسياري از سيستم هاي پيشرفته نظامي اين كشور درحد و اندازه نمونه هاي غربي خود بوده و يا دست كم به استانداردهاي آنها نزديك شده است.
به گفته ليانگ، اين مسئله نشان دهنده پيشرفت هاي اخير چين در عرصه فناوري نظامي است. اين مقام دولت چين از جنگنده هاي پيشرفته، تانك هاي با طراحي جديد، اژدرهاي ضد زيردريايي و موشك هاي قاره پيما به عنوان نمونه هايي از اين پيشرفت ها نام برد.
گفتني است طبق برنامه دولت چين، اين كشور بايد تا سال 2020 در زمره كشورهاي برتر جهان در زمينه هاي مختلف قرار گرفته و تا نيمه قرن بيست ويكم نيز به برترين كشور جهان در عرصه نظامي تبديل شود.
درحال حاضر چين به منظور ايجاد روابط دوستانه و همكاري با دو كشور افغانستان و عراق به هر دو كشور در زمينه توسعه نظامي كمك كرده و نيروهاي اين كشورها را آموزش مي دهد.

 



اعتراض گروه هاي فلسطيني به نشست 3 جانبه سازش در نيويورك

جنبش مقاومت اسلامي (حماس) نشست سه جانبه اوباما، عباس و نتانياهو را نمايشي بي محتوا خواند و آن را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، سامي ابو زهري سخنگوي حماس اظهار داشت، نشست سه جانبه در نيويورك فقط براي بهره برداري سياسي رژيم صهيونيستي و آمريكا برگزار مي شود و دولت آمريكا هدفش از اين نشست اعمال فشار بر سران كشورهاي عربي براي اعطاي امتياز سياسي به رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: هدف از اين ديدار سرپوش گذاشتن بر لجاجت ورزي دشمن صهيونيستي است و اين ديدار نشان مي دهد كه يك سري تحركات سياسي در حال شكل گيري است. سخنگوي حماس همچنين يادآور شد، اين ديدار نشانگر تن دادن عباس به توصيه هاي دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي و عقب نشيني از موضع خود مبني بر ديدار نكردن با سران تل آويو قبل از توقف كامل شهرك سازي است.
ابوزهري گفت: عباس حق ندارد به نمايندگي از ملت فلسطين با سران تل آويو مذاكره كند و توافقات حاصله ميان عباس و نتانياهو براي ملت فلسطين الزام آور نيست.
فوزي برهوم ديگر سخنگوي جنبش حماس نيز خواستار اعمال فشار مصر بر محمود عباس براي تحقق آشتي ملي شد.
وي با اشاره به موافقت اين جنبش با طرح پيشنهادي مصر براي آشتي ملي فلسطين گفت: قاهره با اعمال فشار بر تشكيلات خودگردان بايد فضاي تحقق آشتي ملي را فراهم كند.
برهوم افزود: واقعيت هاي موجود در كرانه باختري با اظهارات محمود عباس كه اعلام كرده بود پاسخ جنبش فتح به پيشنهادات مصر مثبت بوده در تعارض است. ديگر مقامات و گروه هاي فلسطيني نيز نشست سه جانبه را نمايشي خوانده و آن را محكوم كردند.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين خواستار لغو ديدار محمود عباس با نخست وزير رژيم صهيونيستي و باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا شد و اين ديدار را تسليم شدن حكومت خودگران فلسطين در برابر فشارهاي آمريكا ارزيابي كرد.
در بيانيه اين گروه فلسطيني آمده است، اين نشست در حالي صورت مي گيرد كه شهر ك سازي ها ادامه دارد، رزمايش مشترك نظامي آمريكا و رژيم صهيونيستي انجام مي شود و اين رژيم با هزينه آمريكا در حال امروزي كردن سيستم موشكي خود است. جبهه خلق براي آزادي فلسطين اين ديدار را بي حرمتي به منافع و احساسات مردم فلسطين دانست و از حكومت خودگردان خواست در سياست هايش همچنين در امتيازدهي تجديدنظر كند و تسليم خواسته هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي نشود.
«عبدالرحيم ملوح» معاون دبير كل جبهه آزادي بخش فلسطين نيز گفت: ديدار عباس و نتانياهو تحت فشارهاي آمريكا نتيجه اي ندارد.
«رابرت گيبس» سخنگوي كاخ سفيد نيز اعلام كرد، انتظار زيادي از نشست سه جانبه نمي رود.
وي در جمع خبرنگاران گفت: اوباما در اين نشست به دنبال ادامه توسعه پيشرفت ها در گفت وگوهاي منطقه اي است ليكن نمي توان از اين نشست انتظار تحقق نتايج مثبت داشت.
روزنامه آلماني زوددويچه سايتونگ نيز با تاكيد بر اينكه ديدارهاي نمايشي بين سران رژيم صهيونيستي و فلسطين هيچ تاثيري در حل مناقشات خاورميانه ندارد نوشت، اوباما از خطاهاي اسلاف خود درس نگرفته و دوباره راه خطا را در پيش گرفته است.
اين روزنامه با اشاره به سفر بي نتيجه جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما به خاورميانه براي بررسي روند صلح خاورميانه افزود، همانگونه كه ميچل با دست هاي خالي به آمريكا برگشت اين ديدار هم بي نتيجه پايان خواهد يافت.
زوددويچه سايتونگ تصريح كرد: اوباما به جاي طراحي توافق هاي ساختگي بين فلسطين و اسرائيل بهتر است اين رژيم را به توقف شهرك سازي مجبور كند.
ابراز مخالفت ها نسبت به نشست سه جانبه در حالي صورت مي گيرد كه روزنامه هاي صهيونيستي اين نشست را به عنوان يك پيروزي براي نتانياهو تلقي كردند.
«داني ايالون» معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي در اين باره گفت: طرف فلسطيني بايد بداند كه براي پيشرفت روند صلح چاره اي جز امتيازدهي ندارد.
از سوي ديگر، نتانياهو پيش از سفر به نيويورك در جمع وزيران كابينه اش خاطرنشان كرده بود كه اين ديدار بدون هيچگونه پيش شرط و امتيازدهي صورت خواهد گرفت و رژيم صهيونيستي به هيچ وجه از ادامه شهرك سازي كوتاه نخواهد آمد.
گفتني است نشست سه جانبه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، نخست وزير رژيم صهيونيستي و رئيس جمهور آمريكا عصر روز گذشته در نيويورك برگزار شد.
در همين رابطه نشريه فلسطيني المنار فاش كرد كه آمريكا محمود عباس را تهديد كرده كه اگر با خواسته هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين نشست مخالفت كند به عنوان مخالف صلح در جهان معرفي خواهد شد و مشروعيت خود در برابر جامعه جهاني را از دست خواهد داد.
ساير رويدادها
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي با وزير دفاع آمريكا درباره روند سازش و مسئله شهرك سازي گفت وگو كرد.
¤ رئيس جمهور اسبق آمريكا بار ديگر خواستار توقف شهرك سازي رژيم صهيونيستي شد.
¤ در آستانه انجام رزمايش نظامي مشترك ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي در آب هاي مديترانه، تعدادي از ناوهاي جنگي آمريكايي وارد بندر حيفا شدند.
¤ وزير خارجه انگليس از سران تل آويو خواست به همراه دو كشور هند و پاكستان به پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي بپيوندند.
¤ نشست منطقه اي هيئت بين المللي منع اشاعه تسليحات هسته اي با حضور كارشناسان صهيونيست در مصر برگزار مي شود.
¤ رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد هيچ راهي براي آزادي گلعادشاليت جز آزادي اسيران فلسطيني وجود ندارد.

 



يلتسين در كنترل پوتين

نخست وزير سابق روسيه و يكي از منتقدان سياست هاي كرملين ادعا كرد كه يلتسين به شدت توسط پوتين كنترل مي شد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ميخائيل كاسيانف»، نخست وزير سابق روسيه ادعا كرد كه «بوريس يلتسين» رئيس جمهور اسبق روسيه در اواخر عمر خود تحت كنترل شديد «ولاديمير پوتين» قرار داشته و تمامي تماس هاي تلفني وي تحت كنترل بود و يلتسين در قفسي طلايي نگهداري مي شد.
كاسيانف ادعاهاي خود را در قالب كتابي منتشر كرده است كه گزيده هايي از آن توسط هفته نامه «نيوتايمز» روسيه به چاپ رسيده است.
وي معتقد است يلتسين كه بسيار از سياست هاي پوتين انتقاد مي كرد در اواخر عمر در اقامتگاه خود خارج از شهر مسكو بسيار منزوي شده بود و حتي افرادي كه خواستار ملاقات با وي بودند بايد مورد تأييد پوتين قرار مي گرفتند. به گفته شخص يلتسين، تماس هاي تلفني وي شنود مي شد كه براي اجتناب از اين كار براي هر بار تماس از تلفن همراه جديدي استفاده مي شد.
كاسيانف در بخشي ديگر از كتاب خود مي نويسد: روزي پوتين به من گفت به اعضاي كابينه بگويم به ديدار يلتسين نروند چون باعث خستگي و ناراحتي يلتسين مي شوند. اين درخواست بالحني دوستانه بيان شد ولي در اصل يك دستور جدي براي جلوگيري از ملاقات وزيران با بوريس يلتسين بود.

 



طرح مشترك عربستان، مصر و اردن براي به قدرت رساندن بعثي ها در عراق

منابع عراقي از توطئه بزرگ رژيم هاي عربي براي بازگرداندن بعثي ها به قدرت از طريق انتخابات پارلماني آتي عراق خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي «لارسانيوز»، سران و عناصر حزب منحله بعث عراق تحت حمايت گسترده برخي كشورهاي عربي از جمله عربستان، مصر و اردن قرار گرفته اند، و قرار است طرح نفوذ آنها به داخل نهادها و مراكز كليدي حكومت عراق به اجرا گذاشته شود. اين پايگاه اينترنتي فاش كرد، عربستان، مصر و اردن قصد دارد از طريق انتخابات پارلماني آتي، پاي شخصيت هاي حزب منحله بعث را به مراكز قدرت عراق بكشانند. اين كشورها توافق كرده اند عناصر بعثي را تحت پوشش فراكسيون ها، احزاب و گروه هاي مختلف، وارد فعاليت هاي انتخاباتي و رقابت براي دستيابي به كرسي هاي پارلمان كنند.
هدف اين كشورهاي عربي از ايجاد تشكل هاي كوچك اما متعدد، تضمين ورود بيشتري از بعثي ها در ائتلافهاي سياسي و در نتيجه، شركت در انتخابات آتي است.
منابع عراقي اعلام كردند كه احتمالا دو شبكه ماهواره اي نيز با حمايت مالي اين كشورهاي عربي با هدف حمايت از فعاليت بعثي ها اواسط ماه نوامبر آينده (آبان-آذر) درمصر راه اندازي شود.
شبكه لارسانيوز دو هفته پيش از وجود اين فعاليت ها و اسامي برخي گروه هاي بعثي كه براي ائتلاف با فراكسيون هاي بزرگ تلاش مي كنند، پرده برداشته بود.
خاطرنشان مي شود دولت عراق، 16 ژانويه 2010(26 دي) را زمان برگزاري انتخابات پارلماني اين كشور اعلام كرده است.
اظهارات مالكي
به گزارش خبرگزاري آريا، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، با اشاره به انتخابات پارلماني آتي اين كشور، گفت: هيچ كشوري حق دخالت در امور داخلي عراق را ندارد. وي كه در جمع سران عشاير «بني عجيل» سخن مي گفت، تأكيد كرد: ما هرگز و تحت هيچ عنواني تجزيه عراق را نمي پذيريم. مالكي گفت: به كشورهاي خارجي و كساني كه عليه عراق در خارج از اين كشور، دسته هايي را ايجاد كرده اند، اجازه مداخله در امور داخلي خود را نمي دهيم.
نخست وزير عراق در ادامه گفت: اكنون شاهد از بين رفتن قومي گرايي در عراق هستيم و اين مسئله در انتخابات اخير ثابت شده است و تلاش خواهيم كرد در انتخابات بعدي نيز محقق شود و اين انتخابات، مرحله اي از روند تكميل نظامي است كه از طريق برگزاري انتخابات و راه هاي دموكراسي شكل گرفته است.
وي همچنين، وعده داد، بعثي ها و تكفيري هاي تروريست فعال در عراق را به سزاي اعمال شان برساند.
ساير رويدادها
¤ هوشيار زيباري، وزيرخارجه عراق، احتمال همدستي نيروهاي امنيتي عراق با تروريست ها در انفجارهاي اخير بغداد(21مرداد) را رد نكرد.
¤ اياد السامرايي، رئيس مجلس عراق طي يك سفر رسمي به فرانسه، وارد پاريس شد.
¤ علي دباغ سخنگوي دولت عراق بار ديگر از سازمان ملل خواست انفجارهاي چهارشنبه خونين بغداد(21 مرداد) را پيگيري و در مورد اين پرونده، نماينده ويژه اي را تعيين كند.

 



گفت وگوي رؤساي جمهور روسيه و سوئيس درباره طرح امنيتي اروپا

رئيس جمهور روسيه در ديدار با همتاي سوئيسي خود در برن، از وي خواست از طرح جديد امنيتي مسكو براي اروپا، پشتيباني كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «ديميتري مدودف»، براي نخستين بار به عنوان مقام نخست كرملين طي دهه هاي اخير، پا به خاك كشور بي طرف سوئيس گذاشت و طي ديدار دو روزه خود از اين كشور، با «هانس رودولف مرز»، همتاي سوئيسي خود، در برن ديدار و گفت وگو كرد. وي در اين ديدار، از همتاي سوئيسي خود خواست از طرح مسكو براي ايجاد يك پيمان امنيتي جديد اروپا حمايت كند. مدودف پس از اين ديدار، به خبرنگاران گفت: اوضاع امنيتي اروپا به سرعت در حال وخيم تر شدن است. حمايت از ايجاد چنين پيماني، در راستاي منافع سوئيس خواهد بود. وي افزود: سوئيس فارغ از مشكلات بلوك بندي (قدرت) و پيش داوري هاي ديگر، جايگاه باارزشي را در يك جهان مدرن چند قطبي دارد و براي تقويت آن، مي تواند دست به اقداماتي بزند.
در ژوئن سال 2008 (خرداد- تير 1387) مدودف پيمان جديدي را براي امنيت اروپا پيشنهاد كرد، ايده اي كه تاكنون با استقبال اندكي مواجه شده است. مدودف از سوئيس به نيويورك براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل و از آنجا به اجلاس گروه 20 در پنسيلوانياي آمريكا خواهد رفت.

 



درگيري هاي قبيله اي در سودان 102 كشته برجاي گذاشت

درگيري هاي قبيله اي در جنوب سودان 102 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، ارتش جنوب سودان اعلام كرد كه افراد مسلح به روستايي در منطقه «جونقلي» در جنوب سودان حمله كردند و 102 نفر از مردم اين منطقه كشته شدند.
درگيري هنگامي آغاز شد كه افراد مسلح قبيله «نومير» به روستاي «دوك بايت» در استان جونقلي حمله كردند و نظامياني كه در منطقه بودند مجبور به عقب نشيني شدند.
ژنرال «كول ديم كول» از ارتش آزاديبخش خلق سودان گفت: در اين درگيري 102 نفر از جمله 51 غيرنظامي و 23 نفر از مهاجمان كشته و 46 نفر نيز مجروح شدند.
وي تصريح كرد:12 نظامي از ارتش آزاديبخش خلق سودان و نيروهاي دستگاه هاي امنيتي نيز در ميان اين 102 نفر بودند.
گفتني است در ماه هاي اخير بيش از 2000 نفر در مناطق جنوبي سودان كشته شدند و ده ها هزار نفر به علت اين درگيري ها مجبور به ترك محل زندگي خود شده اند.
سازمان ملل از اينكه تعداد افراد كشته شده در مناطق قبيله اي جنوب سودان از تعداد كساني كه در جنگ داخلي 6 ساله دارفور كشته شده اند، بيشتر است، ابراز نگراني كرد.
منابع محلي نيز اعلام كردند كنفرانس آشتي ميان قبايل استان جونقلي كه قرار بود در 30 سپتامبر برگزار شود، به تعويق افتاد و زمان برگزاي آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

 



مخالفان جهاني سازي در پنسيلوانيا عليه گروه 20 به خيابان ها مي ريزند

هزاران تن از مخالفان جهاني شدن كه از شهرهاي مختلف آمريكا به پيتسبورگ محل برگزاري نشست گروه 20 آمده اند خود را براي راهپيمايي بزرگ اعتراض آميز عليه اين نشست آماده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در حالي كه تنها چند روز به برگزاري نشست سران 19 كشور صنعتي جهان به علاوه اتحاديه اروپا در ايالت پنسيلوانياي آمريكا باقي مانده، گروه هاي معترض خود را براي تظاهرات آماده كرده اند.
گروه ها و فعالان در آمريكا اعلام كرده اند برنامه هاي اعتراضي ويژه و تظاهرات گسترده اي را براي رساندن صداي خود به گوش سران كشورهاي صنعتي در حاشيه برگزاري نشست گروه 20 در پيتسبورگ، تدارك ديده اند.
اين در حالي است كه پليس آمريكا از هم اينك خود را براي تشنجات آتي آماده كرده و تدابير ويژه اي را براي برخورد با شورش هاي احتمالي در حين حضور سران 19 كشور صنعتي جهان در اين شهر انديشيده اند.
در عين حال برخي گروه ها خواستار دريافت مجوز براي برپايي غرفه هاي مخصوص معترضان در نزديكي محل برگزاري نشست مذكور شده اند. از سوي ديگر، با نزديك شدن به روزهاي برگزاري اين نشست كه پنج شنبه و جمعه (فردا و پس فردا) خواهد بود، احتمال تظاهرات گروه هاي مخالف با مسئله «جهاني شدن» در پيتسبورگ افزايش مي يابد.
اين گروه ها با «كلوب ثروتمندان» ناميدن گروه 20، كشورهاي عضو اين گروه را عامل اصلي ايجاد فقر و تبعيض در سراسر جهان مي دانند.
19 كشور عضو اين گروه عبارتند از: آمريكا، روسيه، عربستان، تركيه، فرانسه، انگليس، آلمان، اندونزي، هند، ژاپن، كانادا، برزيل، آفريقاي جنوبي، چين، كره جنوبي، آرژانتين، ايتاليا، مكزيك و استراليا. اتحاديه اروپا عضو ديگر گروه 20 است.

 



رئيس جمهور مخلوع هندوراس پس از ورود به كشورش به سفارت برزيل پناه برد

رئيس جمهور مخلوع هندوراس پس از ورود به كشورش به سفارت برزيل در تگوسيگالپا پناهنده شد.
مانوئل سلايا رئيس جمهور مخلوع هندوراس كه هفتم تير گذشته از طريق كودتاي نظاميان از مقامش بركنار شد، از راه هاي كوهستاني وارد پايتخت شد و در حال حاضر در سفارت برزيل به سر مي برد.
سفارت برزيل در تگوسيگالپا اين خبر را تاييد كرده است.
همزمان با پخش خبر ورود «سلايا» به هندوراس، نيروهاي امنيتي در مناطق حساس پايتخت مستقر شده اند.
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا با ابراز خوشحالي از بازگشت مجدد سلايا به كشورش از كودتاچيان خواست به رئيس جمهور سلايا احترام بگذارند .
رهبر كودتاچيان پيشتر تهديد كرده بود كه سلايا را در صورت بازگشت به كشور دستگير خواهد كرد.

 



نگراني برزيل از فعاليت مجدد ناوگان چهارم آمريكا در اقيانوس اطلس

رئيس جمهور برزيل با ابراز نگراني در مورد فعاليت مجدد ناوگان چهارم آمريكا در اقيانوس اطلس، بر ضرورت تقويت توان دفاعي كشورش و ونزوئلا تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا» رئيس جمهور برزيل فعاليت مجدد ناوگان چهارم دريايي آمريكا در اقيانوس اطلس را پس از 58 سال، نگران كننده خواند و اظهار داشت: هر چقدر نيروهاي مسلح ما آماده تر باشند، كمتر امكان ايجاد جنگ در منطقه وجود خواهد داشت اين موضوع نگراني برخي سران منطقه را نيز به دنبال داشته است.داسيلوا در واكنش به انتقاداتي كه در مورد توان دفاعي برزيل و ونزوئلا مي شود گفت، خريد تجهيزات نظامي، براي تقويت توان دفاعي اين دو كشور لازم است. وي گفت، ونزوئلا كشوري با منابع عظيم نفت و گاز است و علاوه بر آن، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا قبلاً يك بار قرباني كودتا شده و طبيعي است كه خود را آماده كند.
سياست جديد نظامي گري آمريكا در منطقه نگراني اكثر سران آمريكاي لاتين را به دنبال داشته است.
يأس نسبت به واشنگتن
«نيگولاس مادورو» وزير خارجه ونزوئلا، گفت: ايجاد تغيير در سياست هاي آمريكا در قبال آمريكاي لاتين، با اعلام استقرار هفت پايگاه نظامي در كلمبيا، به يأس تبديل شده است. وي گفت: حكمرانان آمريكا بايد درك كنند كه مردم آمريكاي لاتين خواستار ايجاد مناسباتي مبتني بر احترام متقابل و برابر با آمريكا هستند. وي روابط واشنگتن و كاراكاس را نيز پيچيده و پربرخورد توصيف كرد.
موضع مورالس
«اوو مورالس»، رئيس جمهور بوليوي گفت. ايالات متحده با گسترش تروريسم و قاچاق مواد مخدر، مي خواهد آمريكاي لاتين را تحت كنترل خود درآورد. مورالس قبل از عزيمت به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل، همچنين افزود: آمريكا پايگاه هاي نظامي خود در كلمبيا را به بهانه مبارزه با مواد مخدر توجيه مي كند و از اين طريق، قصد كنترل كشورهاي انقلابي آمريكاي لاتين را دارد.
رئيس جمهور بوليوي افزود: از سال 1952 كه آمريكا و كلمبيا نخستين توافقنامه هاي ضدمواد مخدر را امضا كردند، توليد كوكايين و قاچاق مواد افيوني در اين كشور افزايش يافته و مشكل چريك هاي فارك نيز به وجود آمده است.
مورالس اظهار داشت: علي رغم اين همه فناوري و ميلياردها دلار هزينه، مشكلات مرتبط با فارك و قاچاق مواد مخدر، همچنان رو به افزايش است.
رئيس جمهور بوليوي گفت: به همين خاطر، به اين نتيجه رسيده ام كه هر جا پايگاه آمريكايي وجود داشته باشد، در آن منطقه، دموكراسي، صلح و همگرايي اجتماعي وجود نخواهد داشت.
مورالس تصريح كرد: كلمبيا علي رغم تمام كمك هاي آمريكا، همچنان بزرگترين توليدكننده كوكايين در جهان است و مي توان فهميد كه ائتلاف بزرگي بين بزرگترين مصرف كننده مواد مخدر (آمريكا) و اصلي ترين توليدكننده وجود دارد.

 



جلسه محاكمه نخست وزير سابق فرانسه به انتقاد از سياست هاي ساركوزي تبديل شد

نخست وزير سابق فرانسه در نخستين جلسه محاكمه خود ضمن انتقاد از سياست هاي ساركوزي خود را بي گناه خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، سياسي ترين محاكمه سال هاي اخير فرانسه روز دوشنبه در حالي شروع شد كه اين جلسه به انتقاد شديد دومينيك دوويلپن نخست وزير سابق فرانسه از سياست هاي ساركوزي منجر شد.
نخست وزير سابق فرانسه در سخنانش در جلسه دادگاه سياست هاي نيكلا ساركوزي از جمله افزايش وام هاي دولت، افزايش اصلاحات و درگيري هاي اجتماعي فرانسه را شديدا مورد انتقاد قرار داد.
وي افزود، سياست هاي اشتباه ساركوزي باعث ايجاد نوعي نفرت و خشم در جامعه فرانسه شده است كه غيرقابل انكار است.
دوويلپن گفت، منظور من يك انقلاب سياسي نيست بلكه اصلاحاتي است كه مي تواند در صورت عملي شدن ياس و نااميدي در بر داشته باشد.
نخست وزير دوران رياست جمهوري ژاك شيراك ضمن تاكيد بر سياست هاي اشتباه مالي ساركوزي افزود، ما در حال حاضر بايد هماهنگي هاي بيشتر و موثرتري در زمينه هاي مالي و اجتماعي در سطح اروپا و در سطح دنيا داشته باشيم.
وي همچنين اختلافات دروني در حزب سوسياليست فرانسه را به ضرر دولت و كشور فرانسه دانسته و تاكيد كرد، در حال حاضر ما نيازمند سياست هاي قوي و جناح سياسي قدرتمندي هستيم.
دومينيك دوويلپن 55 ساله از سوي نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه متهم به توطئه چيني براي تخريب وجهه ساركوزي در جريان انتخابات فرانسه شده است.
ساركوزي معتقد است فهرستي كه از نام مقام هاي فرانسوي از جمله وي در جريان سوءاستفاده هاي غيرقانوني در بانك كليراستريم منتشر شده جعلي و ساختگي بوده و فقط براي تخريب چهره وي در جريان فعاليت هاي انتخاباتي منتشر شده است.بعدها مشخص شد كه اصلا بانكي به اين نام وجود ندارد و اين ليست ساختگي بوده است دوويلپن انجام هرگونه عمل خلاف را رد كرده اما در صورت گناهكار شناخته شدن به پنج سال حبس و پرداخت 45 هزار يورو جريمه محكوم خواهد شد. جلسات دادگاه چهار هفته طول خواهد كشيد.
ساركوزي و دوويلپن هر دو در كابينه ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه عضويت داشتند. تحليلگران سياسي فرانسه معتقدند اين دادگاه يك نمايشنامه قضايي است كه در آن بازيگران به رقابت براي رسيدن به قدرت مي پردازند.

 



حامد كرزاي اتهامات غرب درباره تقلب انتخاباتي را نپذيرفت

حامد كرزاي با رد اتهامات مربوط به بروز تقلب در انتخابات رياست جمهوري افغانستان از غرب خواست در امور اين كشور مداخله نكند.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس جمهوري افغانستان با رد اتهامات اخير مبني بر بروز تقلب در انتخابات رياست جمهوري 29 مرداد اين كشور، گفت: از گزارش اخير اتحاديه اروپا بسيار متعجب شدم. هيئت ناظر اتحاديه اروپا هفته جاري اعلام كرد، در بيش از يك سوم آراي اخذ شده در انتخابات رياست جمهوري افغانستان، تقلب رخ داده است.كرزاي اين تقلب را رد كرد و پيامد دخالت همپيمانان خارجي در امور داخلي افغانستان را تزلزل در قدرت خود دانست.
براساس اعلام نتايج آرا در مرحله مقدماتي، كرزاي با كسب 6/54 درصد، پيروز شد و «عبدالله عبدالله» رقيب اصلي كرزاي، با كسب 7/27 درصد در همان مرحله نخست شكست خورد.
گفتني است، اين نتيجه پس از شمارش 100 درصد آراي ريخته شده به صندوق هاي راي، به دست آمده و كميسيون مستقل انتخابات افغانستان آن را تاييد كرده است. اما هنوز معلوم نيست كه چرا نتيجه رسمي و نهايي اعلام نمي شود.
تنش ميان
واشنگتن و كابل
به گزارش خبرگزاري فارس، واشنگتن پست نوشت، ژنرال «استنلي مك كريستال»، فرمانده نظاميان آمريكايي و ناتو در افغانستان، قصد دارد نيروهاي خود را از مناطق با جمعيت پراكنده خارج و در مناطق پرجمعيت مستقر كند. براساس اين گزارش، دستور ژنرال مك كريستال به فرماندهان تحت امرش در اين باره، با مقاومت و انتقاد مقامات افغان مواجه شده است.
مك كريستال اخيراً از كاخ سفيد درخواست نيروي بيشتري كرده بود. پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) در اين مورد اعلام كرد، واشنگتن پيش از اعزام نيروي بيشتر به افغانستان مي خواهد مطمئن شود كه اين اعزام، كار درستي است يا نه.سخنگوي ناتو نيز اعلام كرد بحث درباره اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان هنوز زود است.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، يك نظامي انگليسي بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان به هلاكت رسيد.

 



تظاهرات كاركنان پست در فرانسه

اتحاديه هاي پست فرانسه همزمان با روز ملي اعتصاب و تظاهرات در اين كشور، در اعتراض به تغيير وضعيت پست از حالت دولتي به خصوصي و روند حذف مشاغل اعتصاب و تظاهرات كردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، بنا بر اعلام اتحاديه هاي پست فرانسه شمار اعتصاب كنندگان بخش پست فرانسه در اين تظاهرات 35 تا 40 درصد از مجموع تظاهركنندگان بوده است.
تظاهرات كاركنان بخش پست از ساعت دو بعدازظهر ديروز در پاريس آغاز شد.
اين در حالي است كه كاركنان اين بخش روز دوشنبه نيز در پاريس اعتصاب كردند.
اعتصاب كنندگان فرانسوي همچنين تصميم دارند فردا نيز مقابل دفتر پستي «شتو روژ» تظاهرات كنند.
طرح خصوصي سازي اداره پست قرار است در روز يكم ژانويه 2010 اجرايي شود.
توقف فعاليت پست اثرات نامطلوبي بر اقتصاد فرانسه خواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14