(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 مهر 1388- شماره 19470
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لباس رهبري تنها بر قامت آيت الله خامنه اي برازنده است
انتقاد چند عضو مجلس خبرگان از هاشمي رفسنجاني
صالحي در گفت وگوي اختصاصي با اشپيگل: رفتار اروپا در قبال پرونده هسته اي ايران نسنجيده است
براي آنها كه نمي خواهند از جنگ بگويند و بشنوند
مشكل جامعه ما اخلاقي است
در ادامه شكست سياست هاي خصمانه عليه ايران سناي آمريكا هم طرح تحريم ايران را متوقف كرد
ديپلمات آزاد شده ايراني: آمريكا تصور مي كرد با اغتشاشات ، نظام از هم مي پاشد



در بيانيه پاياني اجلاس سالانه مجلس خبرگان تاكيد شد
لباس رهبري تنها بر قامت آيت الله خامنه اي برازنده است

نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در پايان نشست سالانه خود با صدور بيانيه اي بر بيعت مجدد خود با رهبر معظم انقلاب تاكيد كرده و از همراهي برخي جريانات داخلي با دشمنان نظام در فتنه پس از انتخابات كه با تدبير رهبري خنثي شد انتقاد نمودند.
بيانيه ششمين اجلاس رسمي خبرگان رهبري ، عصر چهارشنبه در حالي قرائت شد كه رياست مراسم اختتاميه اين نشست را آيت الله محمود هاشمي شاهرودي برعهده داشت. در اين بيانيه كه توسط آيت الله سيد احمد خاتمي قرائت شد مواضع اعضاي خبرگان رهبري در 9 بند تبيين شد.
متن بيانيه نمايندگان مجلس خبرگان به اين شرح است:
ما ضمن بيعت مجدد با رهبر انقلاب بار ديگر پشتيباني قاطع خود را از معظم له كه ادامه دهنده راه بنيانگذار انقلاب مقدس اسلامي حضرت امام خميني است اعلام مي داريم و همچنان معظم له را تنها گزينه اي مي دانيم كه لباس رهبري امت بر قامتش زيبنده است. ماه مبارك رمضان اين ماه بزرگ خدا و عيد اوليايش سپري شد به اميد آنكه از بركات فراوان اين ماه بهره مند شده ره توشه اي براي همه عمر خويش برگرفته و توان مقاومت در برابر هجوم نفس اماره را پيدا كرده باشيم. نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كه اينك وارد چهارمين دهه از عمر خويش شده است در راستاي تحقق بخشيدن به آرمان بلند انبيا، اوليا و صالحان شكل گرفته و ثمره جانفشاني هاي همه شهيدان است، تقويت و تحكيم اين نظام مقدس يك فريضه بي ترديد است. ضمن تشكر از حضور شكوهمند و افتخارآفرين امت اسلامي در راهپيمايي روز جهاني قدس و حمايت همه جانبه از ملت مظلوم و ستمديده فلسطين و غزه و آرزوي پيروزي اين ملت رنجديده و تحت ستم از جايگاه شرعي و قانوني خود به عنوان امين و منتخب مردم در مساله مهم و سرنوشت ساز رهبري لازم مي داند مطالبي را به استحضار ملت شريف ايران برساند.
1- انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري فصل جديدي در تاريخ انقلاب اسلامي گشود و اثبات كرد نظام جمهوري اسلامي ايران عليرغم دشمني هاي مداوم استكبار جهاني به فضل الهي بيش از هميشه از پشتوانه حمايت عظيم مردمي برخوردار است. شركت 85 درصدي ملت شريف ايران در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري يكي از نمونه هاي برجسته پشتيباني مردم از نظام و قدرشناسي آنان از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است. در همين جا بر خود لازم مي دانيم ضمن تبريك اين پيروزي عظيم به ملت سرافراز و آگاه ايران از مردم و همه دست اندركاران اين حماسه عظيم ملي از جمله نهادهاي قانوني اجرايي و نظارتي صميمانه تشكر كنيم و همگان را به همدلي و صميميت در راستاي پيشرفت و اقتدار نظام اسلامي دعوت مي كنيم.
2- استكبار جهاني كه در طول سال هاي پس از انقلاب ناكامي هاي متعددي را در جبهه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و نظامي تجربه كرده بود اينك پس از اين حماسه بي نظير وارد صحنه شد و در سلسله اقدامات خود براي استحاله انقلاب و سرنگوني آن به ايجاد فتنه و اغتشاشات اخير متوسل شد و براي دستيابي به اين هدف با برنامه ريزي وسيع تلاش كرد تا با تكيه بر ابزار رسانه اي گسترده و امكانات سياسي خود در داخل و خارج و استفاده از برخي غفلت ها و سوءرفتارهاي سياسي بعضي عناصر داخلي به گمان خود از ملت ايران انتقام گرفته و كام ملت ايران را در اين پيروزي بزرگ تلخ و عظمت آن را در چشم جهانيان كوچك كند اما امت ولايي ما با همراهي رهبري و هوشياري اعجاب برانگيز خود اين نقشه شوم را به شكستي تلخ براي دشمن مبدل كرد.
3- ولايت فقيه ركن ركين نظام اسلامي، محور وحدت و مشروعيت بخش عمده اركان و قوانين آن است كه همواره حافظ اسلاميت و سلامت جمهوري اسلامي بوده و كشتي انقلاب را در برابر امواج طوفاني و پر تلاطم حوادث و دشمني ها بخوبي سكان داري كرده است؛ در عرصه انتخابات نيز كارآمدي خود را بيش از پيش به نمايش گذاشت. ما ضمن بيعت مجدد با رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي مدظله العالي بار ديگر پشتيباني قاطع خود را از معظم له كه ادامه دهنده راه بنيانگذار انقلاب مقدس اسلامي حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه است اعلام مي داريم و همچنان معظم له را تنها گزينه اي مي دانيم كه لباس رهبري امت بر قامتش زيبنده است. بدون شك تدابير حكيمانه مقام معظم رهبري در خاموش كردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات دهم رياست جمهوري و مقاومت معظم له در برابر تشكيك بي اساس نسبت به صحت و سلامت انتخابات ستودني است و دليلي قاطع بر هوشمندي و تدبير ايشان مي باشد در اين راستا هدايت هاي هوشمندانه و رهگشاي تاريخي و سرنوشت ساز معظم له در خطبه هاي 29 خرداد و 21 ماه رمضان تاثيري شگرف در افشاي لايه هاي پنهان و آشكار توطئه داشت و روشنتر از هميشه نقش بي بديل ولايت فقيه را در سكانداري انقلاب اسلامي به نمايش گذاشت.
4- مجلس خبرگان رهبري انتخاب مجدد جناب آقاي دكتر احمدي نژاد به رياست جمهوري و تشكيل دولت دهم را به ايشان تبريك مي گويد و ضمن آرزوي توفيق روز افزون براي دولت دهم انتظار دارد كه دولت محترم براي اجرايي كردن رهنمودهاي مقام معظم رهبري در تمامي زمينه ها بويژه رهنمود هاي 10 گانه معظم له بخصوص عنايت به نقدهاي دلسوزانه مراجع اعظام تقليد دامت بركاته تلاش مضاعف كند. از دولت محترم انتظار مي رود در راستاي سالم سازي فضاي فرهنگي جامعه بويژه مساله حجاب، استفاده از نظرات نخبگان دلسوز، تعامل با ديگر قوا، عدالت گستري، فساد ستيزي ، مستضعف نوازي، گسترش فرهنگ قانونمداري، توجه بيش از پيش به نقش جوان و پرورش استعداد ها و رفع مشكلات آنان تلاش مضاعف كند.
5- ما ضمن تشكر از تلاش 10 ساله آيت الله شاهرودي دامت بركاته در جايگاه رياست قوه قضاييه انتصاب حضرت آيت الله لاريجاني زيد توفيقه را به رياست اين قوه تبريك مي گوييم و آرزو منديم ايشان در ارتقاي قوه قضاييه به جايگاه مناسب و هم شان نظام جمهوري اسلامي در برپايي عدالت و مبارزه با مفاسد در سطوح مختلف بويژه مقاصد اقتصادي ، صيانت از امنيت عمومي در ابعاد گوناگون و رسيدگي به پرونده هاي حوادث اخير با قاطعيت برخورد كند.
6- هفته دفاع مقدس يادآور ايثارگري ها و رشادت هاي شهيدان عزيز و ايثارگران فداكار و رزمندگان مقاوم 8 سال دفاع مقدس را گرامي داشته همگان را به بهره گيري از پيام هاي ارزشمند دفاع مقدس نظير پاسداشت فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع از نظام اسلامي، ولايت مداري و... دعوت مي كنيم.
7- در آستانه سال تحصيلي جديد ضمن تبريك اين بهار دانش و پژوهش به تمامي پژوهشگران، اساتيد، مديران محترم مدارس، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه اين عزيزان را به نهضت بزرگ نرم افزاري دعوت كرده اميدواريم گام هاي بلندتري جهت رشد و ارتقاي علمي كشور كه پشتوانه بزرگي در راستاي عزت و سربلندي ايران اسلامي است بردارند از اين عزيزان فرهيخته انتظار مي رود كه با هوشياري مراقب توطئه كساني كه مي خواهند با ايجاد فضاي متشنج و ناآرام مانع آموزش و پژوهش گردند باشند.
8- پايداري و اقتدار نظام اسلامي مرهون 3 دهه تلاش خستگي ناپذير ملت شريف، مسلمان، انقلابي و شهيدپرور ايران اسلامي در همه سطوح به ويژه نخبگان است. حوادث اخير نشان داد كه انقلاب اسلامي در اين مقطع بيش از هر زمان ديگري نيازمند ايفاي نقش آگاهانه و دشمن شناسانه خواص جامعه است. اين موضوع بايد مورد توجه بيش از پيش نخبگان قرار گيرد كه در زير لواي اسلام و ولايت به نقش تاريخي خود بپردازند.
9- شهادت مظلومانه عالم مجاهد جناب آقاي ماموستا محمد شيخ الاسلام نماينده محترم استان كردستان در اين مجلس و ديگر شهداي اخير كردستان را به رهبر معظم انقلاب اسلامي، مردم شريف و روحانيت معزز كردستان تسليت مي گوييم و از مسئولين امر مصرانه خواستاريم تا با عاملان حركت هاي تروريستي اخير برخورد قاطع نموده و با ايجاد امنيت لازم در اين منطقه زمينه اين فتنه سازي و تفرقه افكني را از ميان بردارند.
در پايان از خداوند منان براي روح بلند و ملكوتي امام راحل و عظيم الشان و شهداي عزيز علو درجات را خواستاريم.

 



انتقاد چند عضو مجلس خبرگان از هاشمي رفسنجاني

ناطقان پيش از دستور مجلس خبرگان با خطاب قرار دادن هاشمي رفسنجاني خواستار اصلاح تناقضات رفتاري وي در برابر هتاكي هاي بي سابقه اخير عليه رهبري انقلاب شدند.
به گزارش خبرگزاري ها ششمين اجلاس رسمي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري روز سه شنبه در حالي در محل قديم مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار شد كه نطق پيش از دستور برخي از نمايندگان در اين نشست در يك اقدام كاملا تامل برانگيز به صورت سانسور شده در اختيار رسانه هاي جمعي قرار گرفت.
آيت الله علم الهدي:تا دير نشده اين پارادوكس را
حل كنيد
به گزارش سايت خبري به نقل از يك منبع آگاه آيت الله علم الهدي نماينده مشهد در مجلس خبرگان به عنوان سومين ناطق اين جلسه هاشمي رفسنجاني را مورد خطاب خود قرار داد و با اشاره به آتش فتنه اي كه از خيمه اطرافيان وي به پا شده است گفت: قضاوت جامعه ديني و قضاوت تاريخ اين است كه رهبري مظلوم است و شما بايد پاسخگوي اين مظلوميت رهبر معظم انقلاب باشيد.
وي با بيان ويژگي هاي آيت الله خامنه اي در رهبري 20 ساله نظام و همچنين سوابق هاشمي رفسنجاني، افزود: جامعه اسلامي ما خاطرات مجاهدت ها و همبستگي هاي اين دو يار امام را فراموش نمي كند.
امام جمعه مشهد مقدس در ادامه نطق خود با اشاره به سابقه هاشمي رفسنجاني در جريان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنين حضور وي در جمع اولين بيعت كنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سكوت وي در قبال هتاكي هاي بي سابقه اخير عليه رهبري انقلاب را رفتاري متناقض با پيشگامي بيست سال پيش او در بيعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وي گفت: «چرا پس از بيست سال، در برابر اين هتاكي هاي بي سابقه و آتش فتنه اي كه از خيمه برخي اطرافيان شما به پا شده است، ساكت نشسته ايد؟»
آيت الله علم الهدي در ادامه با اشاره به اين تناقض رفتار هاشمي رفسنجاني، با سوابق گذشته وي ادامه داد: «درباره اين تناقض رفتار شما آينده و تاريخ حكم خواهد كرد كما اينكه اكنون نيز مردم درباره اين تناقض در رفتار قضاوت كرده و به نتيجه رسيده اند.
وي در ادامه نيز از هاشمي رفسنجاني خواسته است تا دير نشده به اصلاح اين تناقضات رفتاري بپردازد و در همين اجلاس خبرگان، پارادوكس موجود را حل كند.
آيت الله علم الهدي حقانيت مقام معظم رهبري از گذشته تاكنون را مسئله اي شفاف دانست و خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت: قضاوت جامعه ديني و قضاوت تاريخ اين است كه رهبري مظلوم است و شما بايد پاسخگوي اين مظلوميت مقام معظم رهبري باشيد چون شما هم رئيس مجلس خبرگان و هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت هستيد.
آيت الله خزعلي: به عملكرد هاشمي و برخي اعضاي خانواده وي اعتراض داريم
اين منبع آگاه در ادامه با اشاره به فرازهايي از سخنان آيت الله خزعلي در اين اجلاس گفت: آيت الله خزعلي در نطق خود با انتقاد شديد از هاشمي رفسنجاني و برخي اعضاي خانواده وي خواستار برخورد جدي با عوامل اصلي اغتشاشات بعد از انتخابات شد.
وي چند روز پيش نيز در خصوص محاكمه فرماندهان آشوب هاي اخير ضمن تأكيد بر متهم اصلي بودن مهدي هاشمي رفسنجاني از دادستان خواست كه به وظيفه خود مبني بر دستگيري و محاكمه وي عمل كند.
آيت الله خزعلي با بيان حوادث پس از رحلت حضرت امام گفت: يكي از كارهاي ممتاز مجلس خبرگان رهبري، انتخاب مردي كامل، با ديانت، و با سياست به عنوان رهبر انقلاب اسلامي است.
نماينده مردم استان خراسان رضوي در مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنانش با يادآوري مبارزات انقلابيون در سال هاي قبل از پيروزي انقلاب گفت: اين انقلاب نتيجه مجاهدت هاي مبارزان و رهبري هاي داهيانه امام و در ادامه رهبري هاي آيت الله خامنه اي است و بايد در راه تداوم آن بكوشيم.
وي همچنين از زحمات شوراي نگهبان در انجام انتخابات اخير و نظارت بر حسن اجراي آن تقدير و تشكر كرد.
حجت الاسلام معلمي: كارگشا بودن رهبري آيت الله خامنه اي براي همه ثابت شده است
در ادامه اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين معلمي هم طي سخناني به عنوان ناطق قبل از دستور، با تشكر از حضور مردم در روز جهاني قدس در سراسر كشور و يادآوري برخي حواشي اين مراسم و ابراز تأسف از آن گفت: بايد با حفظ وحدت و همبستگي كامل از تفرقه جلوگيري كرد.
نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنان خود با تقدير از خدمات و مجاهدت هاي آيت الله هاشمي رفسنجاني در مقاطع مختلف انقلاب، دفاع مقدس و ساير عرصه ها به عنوان يار صديق امام راحل و رهبري معظم انقلاب گفت: انتظار داريم اين حمايت از نظام و حضور در عرصه هاي مختلف انقلاب اسلامي هميشه حفظ و تقويت شود.
وي افزود: جامعه از آيت الله هاشمي رفسنجاني به حق انتظار دارد در عرصه هاي مختلف انقلاب، مخصوصاً در عبور از گردنه هاي دشوار پيشقدم باشد تا دشمنان در القاي اختلاف بين اركان نظام ناكام بمانند.
وي در بخش پاياني سخنان خويش با اشاره به نقش و جايگاه رهبري معظم انقلاب در حفظ جامعه و كنترل اوضاع پس از حوادث اخير، گفت: براي همه ثابت شده است كه رهبري آيت الله خامنه اي براي انقلاب اسلامي كارگشا و سخنان ايشان براي رفع فتنه ها فصل الخطاب است.
موسوي جزايري: نبايد صفوف فشرده مردم را در جهان مخدوش كنيم
آيت الله موسوي جزايري هم با تسليت شهادت ماموستا شيخ الاسلامي، گفت: اين شهادت و ترورهاي ديگر نشان از فتنه اي عميق است كه دشمنان براي بكارگيري آن عليه ايران، كردستان را نشانه گرفته اند.
نماينده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، توجه به وحدت و نهي از تفرق را باعث تقويت جايگاه رهبري در جامعه دانست و حضور مردم در راهپيمايي روز قدس را در پاسخ به نداي رهبري خواند و گفت: نبايد صفوف به هم فشرده مردم را در چشم جهانيان مخدوش كنيم.
وي با يادآوري مسئوليت خطير نمايندگان مجلس خبرگان رهبري گفت: همه بايد با تقويت ولايت فقيه نگذاريم آسيبي به كشور و انقلاب برسد.
موسوي جزايري ابزار دست دشمن شدن و انحراف از خط امام و رهبري را براي ملتي بزرگ چون ملت ايران تاسف انگيز خواند و گفت: حوادث چند ماه اخير بسياري از دوستان انقلاب در خارج از كشور را نگران كرده بود.
مراسم تحليف حجج اسلام شاهرودي و علوي نمايندگان منتخب انتخابات ميان دوره اي استان هاي گلستان و تهران از ديگر برنامه هاي پيش از دستور روز سه شنبه مجلس خبرگان رهبري بود.

 



صالحي در گفت وگوي اختصاصي با اشپيگل: رفتار اروپا در قبال پرونده هسته اي ايران نسنجيده است

سرويس سياسي-
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاكيد كرد نه تسليم خواهيم شد و نه دست از مقاومت خواهيم برداشت.
خبرنگار هفته نامه آلماني اشپيگل در مصاحبه اي اختصاصي با علي اكبر صالحي رئيس جديد سازمان انرژي اتمي ايران نظر وي را راجع به مطالبات غرب از ايران، مذاكرات قريب الوقوع هسته اي ايران با گروه شش در اول اكتبر آتي و نيز پيامد تحريم هاي سخت تر جويا شد.
ديتر بدنارتس به عنوان نخستين سؤال خود از صالحي پرسيد، وقتي شمابه سمت رئيس جديد سازمان انرژي اتمي منصوب شديد از عزم خود براي احياي اعتماد سخن گفتيد اكنون بفرماييد در اظهار اراده خود به سازش و مصالحه به همتايان غربي خود چه علائمي را مي توانيد نشان دهيد.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ با اشاره به اينكه انتصابش در اين پست هيچ ارتباطي با تغيير رويه در سياست هسته اي ايران ندارد خاطرنشان كرد تصميمات اساسي و مبنايي در اين خصوص از سوي رهبري انقلاب و رئيس جمهور ايران گرفته مي شود.
صالحي در عين حال بر اينكه آزادي عمل هايي نيز در اين ميان برايش وجود دارد گفت: بلافاصله پس از انتصابم به دو شكل به وعده ام عمل كردم يكي آنكه براي بازرسي از نيروگاه در شرف تكميل آب سنگين اراك به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازرسي داديم و ديگر آنكه كنترل و بازرسي آژانس بر تاسيسات غني كننده اورانيوم نطنز را بهبود بخشيديم مشاهده مي كنيد كه اين اقدامات نشان دهنده علاقه ما به يك همكاري خوب به شمار مي روند.
اشپيگل با اشاره به رو به پايان بودن مهلت داده شده از سوي غرب تا پايان سپتامبر جاري براي جلب موافقت تهران با پيشنهاد آمريكا و اروپا از صالحي پرسيد فكر نمي كنيد اگر اين موافقت حاصل نشود كشور شما بايد خود را براي تحريم هاي سخت تري آماده كند او در جواب با طرح اين سؤال كه آيا شما قصد تهديد كردن ما را داريد تصريح كرد شما بارها و بارها بطور تلويحي اعلام كرده ايد ما قصد توليد تسليحات اتمي را داريم اما بدانيد كه اين تكرار مكررات اصلا درست نيست به بياني بهتر شما و كل غرب در حال خيال پردازي مسائل هستيد.
صالحي با اشاره به زياده خواهي هاي غرب در خصوص پرونده هسته اي ايران گفت: هر زمان كه به سؤالي پاسخ داده مي شود درخواست ديگري مطرح مي شود بنابراين مشاهده مي كنيد كه مساله غرب برنامه هسته اي ما نيست بلكه آنها يك ايران سر به راه و مطيع را مطالبه مي كنند.
وي در جواب به اين سؤال كه اگر هيچ چيزي براي پنهان كردن نداريد پس چرا كارشناسان خود را براي پاسخ به سؤالات در اختيار قرار نمي دهيد اظهار داشت ما انسان هاي باهوشي هستيم و مي دانيم كه هر دشمني دشمنان بسيار دارد به همين خاطر است كه نمي خواهيم درخواست هاي توجيه ناپذير و غيرموجه را جامه عمل بپوشانيم ضمن آنكه براي ما تحريم ها وجوه مثبت نيز دارند.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ابراز داشت تاثير وحدت و اتحاد را دستكم نگيريد و لطفا به سي سال گذشته كه ما برغم تحريم آمريكا آن را پشت سر گذاشتيم نگاهي بيندازيد. صالحي ادامه داد بعنوان مثال ما بعنوان تنها كشور اسلامي موفق شديم ماهواره اي را در مدار زمين قرار دهيم.
خبرنگار اين هفته نامه آلماني زبان در سؤالي ديگر پرسيد اما فكر نمي كنيد كه ايرانيها زمستان امسال از شدت سرما يخ ببندند و اگر غرب بزودي يك تحريم گاز يا بنزين را عليه ايران تحميل كند آنها علاوه بر اين بايد خودروهاي خود را نيز پارك كنند يعني شما اينقدر به رفاه ملت و اقتصاد كشورتان بي تفاوتيد علي اكبر صالحي اظهار داشت مطلقا نه اما چنانچه غرب به اعمال تحريم ها اصرار ورزد ما نيز ابزارها و ظرفيت هايي براي مقاومت عليه اين طرحها خواهيم داشت بنابراين حتي اگر در كوتاه مدت بتوانند موفق شوند اما در بلندمدت بر تمامي مشكلات فائق خواهيم آمد.
وي با بيان اينكه اروپايي ها در بلندمدت بيش از آنكه ما به آنها نياز داشته باشيم به ما نياز پيدا خواهند كرد، اضافه كرد كه اتفاقا آقاي سولانا پاسخ ما را دريافت كرده اند اينكه ايران در اول اكتبر آينده با پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به همراه آلمان مذاكرات خود را آغاز خواهد كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اما شما هيچ پيشنهاد دقيق و مشخصي را براي اين مذاكرات بر روي ميز مذاكره قرار نداده ايد ابراز داشت ما براي گفت وگوي بدون پيش شرط آماده ايم در واقع مي خواهيم نه ديكته شده بلكه بطور مساوي با ما رفتار شود. به نظر شما صحبت در مورد مشكلات و مسائل منطقه اي از جمله مساله عراق و افغانستان مهم به شمار نمي روند.

 



براي آنها كه نمي خواهند از جنگ بگويند و بشنوند

سعيد سجادي
آنهايي كه سروكارشان به زيرزمين هاي مترو افتاده باشد، پس از چند بار سفر درون شهري در مي يابند كه در هر ايستگاه چندين تلويزيون مشغول پخش برنامه است، برنامه هايي شامل نماهنگ، كارتون، قطعات كمدي و بالاخره تيزرهاي تبليغاتي در پايان هر يك از آنها نيز اين نوشته روي صفحه تلويزيون خودنمايي مي كند:
«شبكه مترو پيام»
اخيرا نيز اولين شماره نشريه اي با عنوان «مترو» در هياتي 4 رنگ و نفيس به صورت رايگان در ميان مسافران توزيع شد كه به نظر مي رسد فاقد شناسنامه مطبوعاتي است و بعيد به نظر مي رسد، نشر آن با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفته باشد، لابد چندي بعد راديو مترو هم مي آيد تا با اين اقدامات مترو به يك شهر زيرزميني مستقل و با سياستگذاري هايي كه كمتر نسبتي با معيارهاي اجتماعي و فرهنگي ما دارند، تبديل شود. ياد شهرهاي تخيلي مرحوم ژول ورن به خير...
مثلا شبكه تلويزيوني پيام اين روزها خواننده اي را تبليغ مي كند كه فقط براي راديو دولتي انگليس و راديوسازان سازمان سيا وقت دارد و براي گرم شدن بازارهاي كنسرت هاي دلاري اش، اعلام فرموده اند: تا ابد مردم داخل كشور را از صداي خودمحروم كرده ام و از طريق رسانه هاي آنها براي مردم مي خوانم. بگذريم از پول بازسازي بم كه بنيادكيان مدعي است به حساب استاد ريخته و استاد مشغول قهر مصلحتي است! اكثر برنامه هاي شبكه نيز هيچ نسبتي با ارزش هاي رايج در جامعه اسلامي ما ندارد.
اما درباره نشريه «مترو» هم بايد گفت: دست اندركاران اين نشريه انگار 8 سال جنگ را در غار اصحاب كهف در خواب بوده اند! زيرا در پيش شماره مورخه 30 شهريورماه 88 آنها كه مقارن با يك روز پيش از سالروز آغاز دفاع مقدس است، آنچه در اين نشريه درج شده درباره دستگيري فلان بازيگر كه از فعاليت هاي هنري! او در دوبي جلوگيري شده و خبر پارتي هاي مختلط ايشان است (با ذوق زدگي فراوان) و خبرهايي از قماش: خواص غذايي كلم چيست و الخ... به چاپ رسانده است تا بدين ترتيب اين بار يك نشريه زرد ديگر در زيرزمين و با پول بيت المال مردم (به بهانه رواج فرهنگ مطالعه در بين مردم) منتشر شود. براستي نمي دانيم اين واقعه را به كارگزاران اين نشريه و ساير نشريات زرد تبريك بگويم يا تسليت؟!
همچنين در پايان مي ماند سخني با مديران فرهنگي مترو، در سال 1359، عنصري سفاك به نام صدام حسين با حمايت همه كشورهاي اروپايي و آمريكا با هدف سرنگوني نظامي كه شمايان كارگزارانش هستيد، به ايران اسلامي حمله كرد اما اين كشور به قيمت بر خاك افتادن هزاران ستاره گمنام يك وجب از خاكش نصيب بيگانه نشد. اميد كه به خاطر آورده باشيد و جبران نماييد.

 



مشكل جامعه ما اخلاقي است

اين يك اصل است؛ هيچ كسي در دنيا آسوده و راحت نيست. تثبيت اين اصل اول به عهده كلام انسان آفرين است؛ خدائي كه جهان، انسان، پيوند جهان و انسان را آفريد و تنظيم كرد، او سوگند ياد كرد كه جهان جاي آسايش نيست. فرمود: لقد خلقنا الانسان في كبد(1). اين لام، لام قسم است... من سوگند ياد مي كنم كه انسان را در كبد و رنج و دشواري خلق كرده ام، يعني او در قلمرو كوشش و تلاش و خستگي و رنج است. منتها رنج فرق مي كند؛ توانگران در يك رنج خاص، تهي دستان در رنج خاص خودشان. توده مردم در رنج مخصوص خود، حوزويان در رنج خاص خودشان و... كسي بي رنج نيست.
خيال نكنيد آنكه توانگر و متنعم است در رنج نيست! او گرفتار فشار ديگري است. بين حفظ موجود و طلب مفقود، در رنج است. او سعي و كوشش اش اين است كه چگونه آنچه را كه دارد حفظ بكند و آنچه را كه ندارد با حرص به دست بياورد. او بين آن حفظ و اين حرص فشار مي بيند كه بايد با قرص هاي آرام بخش بخوابد، با اينكه همه چيز را دارد. جدال و نزاع ورثه هم در راه است كه بعد از مرگ او براساس كلما دخلت امه لعنت اختها(2) اين ميراث را تقسيم بكنند. مشكلاتي كه به وسيله توانگران عائد طبقه رنج ديده شده است هرگز از افراد عادي عائد آنها نشده. كسي كه مشكل دنيائي نداشته باشد، در عالم طبيعت نيست؛ لقد خلقنا الانسان في كبد...
اين عين عدل است
مطلب دوم آن است كه جهان براساس عدل و داد و نظم الهي آفريده شد و اداره مي شود. نبايد توقع داشت كسي عمرش را در تحصيل علم صرف بكند، كمالات علمي فراهم بكند و به همراه او به سفر قيامت برود، در عين حال مسائل مادي او هم تامين باشد. آنكه عمري تلاش و كوشش مي كند براي كسب مال، چيزي غير از مال ندارد. تلاش و كوشش اش اين است كه مالي تهيه كند، بعد اين مال را بگذارد و با دست تهي برود. ديگري در حوزه و دانشگاه و مانند آن كوشش مي كند علمي فراهم مي كند، اين علم را دلمايه خود قرار مي دهد، با دست پر از اينجا سفر مي كند؛ اين عين عدل است. و اگر كسي هم علم نصيبش مي شد، هم مال نصيبش مي شد؛ نظام نظام عادلانه و عالمانه نبود! البته آن امكانات اوليه بايد فراهم باشد و بشود كه آن تحصيلش دشوار نيست.
مطلب سوم آن كه ما در مسائل دنيائي هميشه بايد پائين تر از خود را ببينيم كه راحت باشيم و در مسائل معنوي هميشه بالاتر از خود را ببينيم كه بر سعي و كوشش ما افزوده شود. از ائمه(ع) اين وصيت به ما رسيده است، مخصوصاً از وجود مبارك امام حسن مجتبي(ع) كه فرمود: براي اينكه هم به كمال نزديك تر بشويد، هم در دنيا راحت تر زندگي كنيد؛ در مسائل مادي هميشه پائين تر از خود را ببينيد تا احساس آرامش كنيد. در مسائل علمي و معنوي هميشه بالاتر از خود را ببينيد كه مغرور نشويد و بر سعي و كوشش شما افزوده شود. اگر كسي بالاتر از خود را نبيند، به همين مقداري كه دارد بسنده مي كند، راكد و راجل مي شود. و فريب همين مقدار را مي خورد. ما اگر اين دو دستوري كه به ما دادند رعايت بكنيم، در بسياري از مسائل راحتيم.
شما شرح حال علماء را بخوانيد، مطالعه شرح حال علما، اثر اخلاقي هم دارد. گذشته از اينكه صبغه تاريخي دارد، تطورات علوم را ارائه مي كند، درس اخلاق هم هست كه اين بزرگواران با تحمل چه سختي توانستند به اين مقام برسند. غالب كساني كه به مقام علمي بار يافتند، محققي شدند، مولف و مصنف و مدرس و استاد شدند، رنج بي شمار علمي داشتند. اين اختصاصي به حوزه اسلامي يا در ايران زمين ندارد. شما اگر شرح حال علماي اديان ديگر را هم بخوانيد، همين طور است.
از سويي اگر خداي ناكرده اين توفيق نصيب شما نشود و تفكرتان تفكر دانش و علم نباشد، آنوقت همان فقر مالي با آن فقر فرهنگي چه مي شود؟ هيچ تازيانه اي بدتر از «فقر فرهنگي» نيست! اگر خداي ناكرده هم تازيانه فقر اقتصادي بدن او را مصدوم بكند، هم فقر فرهنگي چه خواهد شد؟ در سخنان نوراني اهل بيت(ع) هست: لامال اعود من العقل و لافقر اوحش من الجهل(3). هيچ ثروتي، عائده اش و درآمدش به اندازه «عقل» نيست؛ يعني عمده غناي فرهنگي است. و هيچ فقري وحشتناك تر از جهل نيست. چون انسان جاهل است كه زندگي خود و خانواده و جامعه و قبيله خود را تباه مي كند.
بنابراين اگر كسي توفيقي نصيبش شد، به فضاي دانشگاه راه پيدا كرد، با كتاب و علم و تدريس مانوس شد، مي تواند آن مشكلات اقتصادي را تحمل كند و خود را نجات بدهد. اينچنين نيست كه اگر كسي به فضاي حوزه يا دانشگاه راه پيدا كرد، طلب كار باشد. البته بر جامعه لازم است، بر بيت المال لازم است، بر دولتمردان لازم است، بر ملت لازم است كه در همه امور تلاش و كوشش كنند، آن امكانات اولي را براي كساني كه در فضاي علمي نفس مي كشند فراهم بكنند.
تبار شناسي مردم
مطلب ديگر اينكه مردم در جامعه چهار دسته اند: عده اي حوزوي اند، عده اي دانشگاهي، گروهي هم پيرو حوزويانند، و گروهي هم پيرو دانشگاهيان. در اين چهار قشر، دو قشر تابعند. عده اي تابع حوزويان، عده اي تابع دانشگاهيان. اگر حوزويان و دانشگاهيان با هم متحد باشند و گذشته از مسائل علمي، آن فضائل اخلاقي را فراهم بكنند، دو قشر ديگر هم تامين مي شوند. الان شما فساد را در جامعه مي بينيد كم نيست. در دستگاه هاي قضائي شما وقتي مراجعه مي كنيد، مي بينيد بسياري از افراد پرونده هاي فراواني دارند. چند ميليون پرونده در دستگاه هاي قضائي رد و بدل مي شود، قسمت مهم اين پرونده ها دربار «الفباي دين» است.
اينطور نيست كه مسائل علمي و پيچيده و مشكل رژيم حقوقي درياي خزر باشد! يا... اختلاف اين پرونده ها در همان الفباي دين است. يعني يا موجر و مستاجر اختلاف دارند، يا مي گويند چك بي محل كشيدي، يا مي گويند اين جعبه اي كه به عنوان ميوه به ما فروختي زير و رويش دو جور بود، يا آن چائي كه دادي مخلوط بود. اينها يك چيزهائي نيست كه كسي حرمتش را نداند! اينها جزء الفباي دين است؛ مشكل جامعه ما هم همين الفباي دين است.
اگر ما حوزويان و دانشگاهيان خوب اين معارف را ارزيابي كنيم و خوب عمل كنيم، وارد جامعه بشويم و به جامعه منتقل كنيم و آنها را اصلاح كنيم، بسياري از مشكلات جامعه حل مي شود. اينطور نيست كه اين پرونده هاي قضائي كه بودجه هاي سنگين صرف نيروي انتظامي، صرف زندان و زندانبان صرف اجراي حدود و مصارف ديگر مي شود؛ قسمت مهم اين بودجه ها در اثر «فقر فرهنگي» است.
و آنچه كه مشكل جامعه ماست فقدان اخلاق است؛ چه در دولتمردان ما، چه در ملت ما. شما مي بيند در بين دولتي ها هر از چند گاهي، طشت كسي از بالا به پائين مي افتد و اين رسوا مي شود. در ملت هم همين طور است. خب اين كه مسئول هست، بعد مشكلي برايش پيش مي آيد، اين براي اينكه مادامي كه در حوزه بود خودش را درست نساخت؛ مادامي كه در دانشگاه بود، خودش را درست نساخت. اگر اين واقعاً در حوزه عالم با عمل مي شد، يا در دانشگاه استاد فرهيخته و وارسته مي شد، وقتي پست به دست او رسيد، ميز به دست او رسيد، مشكل مالي ايجاد نمي كرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-بلد/4 2-اعراف/38 3-من لايحضره الفقيه/ج4/ص372

 



در ادامه شكست سياست هاي خصمانه عليه ايران سناي آمريكا هم طرح تحريم ايران را متوقف كرد

سرويس سياسي-
تهيه كنندگان طرح تحريم بنزين ايران در سناي آمريكا اعلام كردند اين طرح را متوقف كرده اند و منتظر نتايج مذاكرات ايران با گروه 1+5 خواهند ماند.
طرح تحريم ايران در زمينه سوخت و انرژي كه چندي است در فضاي تبليغاتي تنها دستاويز آمريكا براي تحت فشار قرار دادن ايران است، اين روزها و با نزديك شدن به موعد از سرگيري دور جديد مذاكرات تهران و گروه 1+5 در اول اكتبر 2009، رفته رفته از دستور كار سياست هاي خصمانه آمريكا و هم پيمانانش خارج شده و تبليغاتي بودن آن هرچه بيشتر عيان مي شود.
اين ناكامي آمريكا در تلاش براي اعمال فشارهاي مضاعف بر تهران در حالي است كه افزون بر روسيه و چين كه مدتها است با اين طرح آمريكا به مخالفت برخاسته اند، فرانسه و آلمان نيز از در ناسازگاري با طرح تحريم آمريكا در آمده و از خطرناك بودن اين تحريم و «احتمال رفتن دود اين آتش به چشم طرف هاي غربي» و خود آمريكا خبر داده اند .در اين ميان اما آمريكا كه تا پيش از اين ادعا مي كرد به رغم اين مخالفت ها خواهد توانست به تنهايي تحريم هاي تازه خود بر عليه ايران را اعمال كند و سناي اين كشور نيز طرحي در همين زمينه براي ارائه آماده كرده بود، به تازگي اعلام كرده است كه در انتظار نتايج مذاكرات ايران با گروه 1+5 مي ماند و اين طرح را فعلا متوقف مي كند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از واشنگتن به قلم «اوليويه ناكس» نوشت: نمايندگان ارشد كنگره آمريكا روز سه شنبه گفته اند تا پس از دور بعدي تلاش هاي ديپلماتيك به منظور توقف برنامه هسته اي ايران از اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران خودداري خواهند كرد.
«ديك دوربان» از نمايندگان ارشد حزب دموكرات در سناي آمريكا گفت: كنگره منتظر نتايج مذاكرات اول اكتبر بين تهران و گروه 1+5 خواهد ماند.
اين سناتور آمريكا كه از منتقدان سرسخت فعاليت هسته اي ايران و از ارائه كنندگان طرح تحريم بنزين ايران است گفت: من فكر نمي كنم چند روز اهميت داشته باشد و اگر ديپلماسي موثر واقع شود و ما را به مسير صحيح مي كشاند من مي خواهم شانسي به آن بدهم.
«جوليبرمن» سناتور مستقل آمريكا نيز كه از حاميان اصلي اين طرح است اعلام كرد: تلاش هاي فعلي ما به منظور بازداشتن ايران از پيگيري برنامه اتمي، ناكام مانده است و آنها با تمام سرعت در حال پيش روي هستند.
در حالي تندروهاي درون كنگره آمريكا طرح تحريم صادرات بنزين به ايران را معلق كرده اند كه پيش از آن با انتقاد از سياست هاي اوباما بر لزوم اعمال فشار به اين كشور تاكيد داشتند.
برخي تحليلگران غربي تحريم بنزين به ايران را براي اين كشور كم اهميت مي دانند و معتقدند دولت ايران از اين اقدام به عنوان فرصتي براي كاهش وابستگي خود به انرژي وارداتي و كاهش يارانه هاي انرژي استفاده مي كند.
دولت ايران نيز تحريم صدور بنزين به ايران را كم اهميت دانسته و تاكيد كرده با افزايش ظرفيت داخلي و اتخاذ اقدامات ديگر به راحتي مي تواند نيازهاي خود را برآورده كند.
اقدام كنگره آمريكا در به تعويق انداختن بحث درباره تحريم ايران پس از آن صورت گرفت كه آلمان و فرانسه نيز بر مخالفت خود با تحريم ايران تاكيد كردند.
نيويورك تايمز روز گذشته در رابطه با مخالفت فرانسه با اين طرح نوشت: «برناركوشنر» وزير خارجه فرانسه در نيويورك ترديد عميق خود را درباره قطع صدور سوخت تصيفه شده بنزين به ايران كه يكي از تحريم هاي مورد نظر دولت اوباما نسبت به ايران است ابراز داشت و آن را خطرناك خواند. نشريه تايم نيز از سوي ديگر اعلام كرد كه آلمان بعيد است از تشديد تحريم ها بر ضد ايران حمايت كند.
در همين رابطه يك كارشناس امنيتي مسائل خاورميانه نيز با بيان اينكه موضوع هسته اي ايران يك موضوع سياسي است تأكيد كرد كه با تحريم بنزين نمي توان تهران را به زانو درآورد.
«الكس وطنكا»، كارشناس امنيتي مركز مطالعات خاورميانه واشنگتن در گفت وگو با فارس گفت: ايران موضوع هسته اي خود را كه اكنون در آژانس مطرح است سياسي مي داند. بسياري از كشورهاي در حال توسعه هم اين امر را سياسي مي دانند. اما در طرف مقابل آمريكا و اروپا موضوع هسته اي ايران را سياسي تلقي نمي كنند.
در حاليكه كشورهاي غربي اين روزها بحث تحريم در زمينه انرژي به ويژه منع واردات بنزين به ايران را مطرح مي كنند، وطنكا با اشاره به اين موضوع گفت: فقط با تحريم ايران در زمينه بنزين نمي توان تهران را به زانو درآورد. همانطور كه ايران در زمان جنگ اقداماتي انجام داد، اين بار هم مي تواند با انجام اقداماتي چنين شرايطي را مديريت كند.
كارشناس امنيتي مركز مطالعات خاورميانه واشنگتن در پاسخ به اين سؤال كه آيا چين و روسيه غرب را در اعمال تحريم هاي احتمالي همراهي خواهند كرد يا نه، گفت: تا زماني كه مدركي دال بر وجود انحراف در برنامه هسته اي ايران ارائه نشود، مسكو و پكن با تحريم هاي بيشتر ايران موافقت نخواهند كرد. به همين دليل راضي كردن اين كشورها بدون وجود هيچگونه مدرك و دليلي بسيار سخت خواهد بود.
از سوي ديگر يك پايگاه اينترنتي نوشت: قراردادهاي روسيه و ايران در زمينه همكاري هاي انرژي و تجاري، رژيم صهيونيستي را نگران و عصباني كرده است.
پايگاه اينترنتي اگزامينر در خصوص روابط ايران با روسيه نوشت: ايران يك شريك تجاري مهم براي روسيه است. ايران همچنين امنيت مرزهاي جنوبي روسيه را تامين مي كند. همچنين ايران و روسيه نقش و جايگاه مهمي براي تشكيل اوپك گازي دارند.
ايران و روسيه در شرايط كنوني وابستگي زيادي به يكديگر دارند تا منافع خود را در عرصه بين المللي تامين كنند. روسيه به روابط سياسي و اقتصادي خود با ايران نياز دارد تا بتواند ارتباط خوبي با جهان اسلام و كشورهاي خاورميانه داشته باشد.
بنابراين گزارش، ايران، روسيه و قطر بيش از 55 درصد ذخاير جهاني گاز را در اختيار دارند و اين سه كشور قصد دارند سازمان اوپك گازي را با هدف كنترل عرضه و قيمت گاز طبيعي تشكيل دهند. اگر چنين سازماني تشكيل شود، تاثير زيادي بر قيمت جهاني گاز خواهد داشت. تشكيل اين سازمان بر نوع مبادلات ال ان جي جهان نيز تاثيرگذار خواهد بود.
ساير كشورها مثل ونزوئلا، الجزاير، اندوزي و ليبي نيز مي توانند به اين سازمان بپيوندند.

 



ديپلمات آزاد شده ايراني: آمريكا تصور مي كرد با اغتشاشات ، نظام از هم مي پاشد

يكي از ديپلمات هاي ايراني كه اخيرا از بند اشغالگران آمريكايي آزاد شده، اعلام كرد: آمريكايي ها خيال مي كردند با اغتشاشات اخير نظام جمهوري اسلامي از هم مي پاشد.
«مجيد قائمي حيدري» يكي از ديپلمات هاي ايراني كه اخيرا از بند نيروهاي آمريكايي در عراق آزاد شده اند در مراسم كنگره 100شهيد والامقام بسيج مسجد نبوي مالك اشتر تهران با اشاره به خاطراتي از دوران اسارت خود گفت ديپلمات آزاد شده ايراني حوادث پس از انتخابات را طراحي آمريكايي ها دانست. مجيد قائمي حيدري ديپلمات آزاد شده ايراني كه در تاريخ 21تيرماه از بند نظاميان آمريكايي آزاد شد، در محفلي با عنوان «شبي با شهدا در پرتو قرآن بسيج مسجد نبوي» به بيان خاطراتش در دوران اسارت پرداخت و گفت: آمريكايي ها فكر مي كردند اگر به ما در دوران اسارت سخت گيري كنند، جمهوري اسلامي چشم بسته به خواسته هاي آنها پاسخ خواهد داد اما ديديم كه اين گونه نبود و آمريكايي ها شكست خوردند.»
وي افزود: آمريكايي ها كه به اهداف خود از دستگيري ديپلمات ها نرسيدند، تصميم به تغيير نوع برخوردشان گرفتند و پس از مدتي اسارت در انفرادي، ما را به مكاني بدتر از آنجا بردند. اين ديپلمات آزاد شده، حوادث پس از انتخابات را از پيش طراحي شده دانست و افزود: از همان ابتداي دستگيري ما توسط آمريكايي ها، آنها دائما در بازجويي هايشان به ما اينگونه القا مي كردند كه اگر شما آزاد شويد شايد براي خانواده هايتان قهرمان باشيد اما براي ايران قهرمان نخواهيد بود و به نوعي اين مسئله را بيان مي كردند كه حكومت ايران در حال تغيير است.
وي با اشاره به خوشحالي آمريكايي ها از اوضاع پس از انتخابات ايران اظهار داشت: يك روز يكي از آمريكايي ها با حالت خوشحالي زايدالوصفي تعدادي از عكس هاي اغتشاشات تهران را براي ما آورد و اعلام كرد كه جمهوري اسلامي كارش تمام است و عكس ها را به عنوان مدرك به ما ارائه داد.
قائمي حيدري تاكيد كرد: تا زماني كه ملت ايران هوشيار است، دشمنان اسلام اجازه هيچگونه تجاوزي را پيدا نخواهند كرد.
وي در پايان گفت: بعد از آزاديمان با مقايسه گفته هاي آمريكايي ها در زندان با حوادث بعد از انتخابات به اين نتيجه رسيديم كه دشمنان از مدت ها پيش براي نظام مقدس جمهوري اسلامي در پي توطئه بوده اند.
در پايان مراسم براتلو معاون امنيتي و سياسي با اهداء جوايز از خانواده شهدا و ايثارگران و بسيجيان تجليل كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14