(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 مهر 1388- شماره 19473
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس سازمان انرژي اتمي: فعاليت تاسيسات هسته اي جديد ايران يك لحظه هم متوقف نمي شود
علوم وحياني، سرآمد همه دانش ها
تغييرات در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس
امام و سير و سلوك در دفاع مقدس
اميري اسفندقه خطاب به خاتمي: طبع من از غزل گفته پشيمان شده است
محمدجواد لاريجاني: ادبيات بيانيه هاي موسوي فرقي با ادبيات رجوي ندارد



رئيس سازمان انرژي اتمي: فعاليت تاسيسات هسته اي جديد ايران يك لحظه هم متوقف نمي شود

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان اعلام كرد دشمن بداند جمهوري اسلامي ايران با اراده اي كه دارد اجازه توقف فعاليت هاي هسته اي خود را ولو براي يك لحظه هم نخواهد داد.
«علي اكبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما اظهار داشت: ايجاد تاسيسات جديد هسته اي اقدامي احتياط آميز بوده و هدف آن تقويت مقابله با هرگونه تهديد و حمله نسبت به نيروي انساني و تجهيزات حساس اتمي كشورمان است. وي افزود: اين تاسيسات اضافي، زيرزميني، حساس و در حد نيمه صنعتي بوده كه حكم پدافند غيرعامل را دارد و در مجموعه تاسيسات هسته اي كشور در حال احداث است.
معاون رئيس جمهور گفت: با توجه به حساسيت غني سازي تصميم گرفته شد محلي را براي جاي دادن تاسيسات حساس و صيانت از نيروي انساني مان كه در مقابله با هرگونه حمله اي آسيب ناپذير باشد در نظر بگيريم تا دشمن بداند جمهوري اسلامي ايران با اراده اي كه دارد اجازه توقف فعاليتهاي هسته اي اش را ولو براي يك لحظه هم نخواهد داد.
صالحي درباره ويژگيهاي تاسيسات جديد گفت: ميزان غني سازي در اين تاسيسات مانند تاسيسات نطنز تا 5 درصد خواهد بود و از لحاظ چيدمان سانتريفيوژها و تجهيزات نصب شده نيز مشابه نطنز است. وي تصريح كرد: تاسيسات جديد فقط از مصونيت بيشتري براي مقابله با هرگونه گزند و حمله اي برخوردار مي باشد.
رئيس سازمان انرژي اتمي يادآور شد: البته نطنز يك تاسيسات صنعتي كامل است و پيش بيني ما اين بوده 50 هزار سانتريفيوژ در آن نصب شود كه مي تواند تامين كننده نيروگاه بوشهر باشد.
وي گفت: «اگر نسل جديد سانتريفيوژهاي ما به توليدات صنعتي برسد مي توانيم تا ميزاني توليد اورانيوم غني شده را در نطنز بالاتر ببريم به گونه اي كه بتوانيم تا دو راكتور به اندازه بوشهر را پاسخگو باشيم ولي چيزي كه در تاسيسات دوم داريم بسيار كوچك و در واقع، تاسيسات احتياطي است.»
الزامي به اعلام خبر
تاسيسات جديد نداشتيم
صالحي درباره زمان آغاز مراحل مطالعاتي، طراحي و اجراي پروژه جديد و علت اعلام خبر آن در زمان حاضر گفت: احداث تاسيسات جديد حدود يك سال و اندي پيش آغاز شد و تاكنون هيچگونه ماشين و مواد راديواكتيوي در آن وارد نشده است.
وي افزود: «براساس مقررات جاري آژانس، ما بايد 180 روز قبل از داخل كردن مواد هسته اي به تجهيزات اتمي، آن را اعلام كنيم در حالي كه فعاليت تاسيسات جديد حدود يك سال و نيم تا دو سال ديگر آغاز مي شود.
صالحي با بيان اينكه فعاليتها در اين پروژه، بيشتر ساختماني و تاسيساتي است و ما در ابتداي كار هستيم، خاطر نشان كرد: طبق مقررات آژانس، هيچ ضرورتي به اعلام خبر مربوط به اين تاسيسات نبود و ما مي توانستيم آن را اعلام نكنيم اما ما به خاطر بحث اعتمادسازي و شفاف سازي اين را بسيار زودتر از زمان مقررش اعلام كرديم.
وي با بيان سابقه برخورد غربي ها با مساله تاسيسات نطنز و مغلطه و تبليغات رسانه هاي غربي در انحراف افكارعمومي جهان درخصوص تاسيسات جديد گفت: ما فكر مي كرديم اعلام ايران به آژانس، مورد تشويق و تاييد قرار گيرد اما اقدام غربي ها و رسانه هاي آنها عجيب بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي با نشان دادن نامه آژانس به ايران در اين زمينه و قرائت متن آن اظهار داشت: «آژانس در پاسخ نامه ايران، از اين اقدام ما تشكر كرد و سخنگوي آژانس هم در نامه اي ديگر، ضمن تشكر، نوشت كه كليه اقدامات ايران در چهارچوب مقررات اين سازمان بوده است.»
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: زماني كه مسئوليت اين سازمان را برعهده گرفتم گفتم كه با نگاه جديدي براي توسعه، تعميق و سرعت بخشيدن به روند همكاريها با آژانس آمده ام. براين اساس، اجازه ديدار بازرسان از تاسيسات اراك داده شد در حالي كه تعهدي در اين زمينه نداشتيم و اقدامات بازرسي آژانس از نطنز را ارتقا داديم كه مورد تشويق اين سازمان و نيز غربي ها قرار گرفت.
صالحي تصريح كرد: اين بار هم توقع داشتيم اقدام ما در اعلام خبر مربوط به تاسيسات جديد، مورد استقبال غربي ها قرار گيرد اما ديديم اينها از آشفتگي و پريشان احوالي و دستپاچگي برخوردار شدند.
غربي ها دچار تناقض گويي شده اند
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: غربي ها در حالي تأسيسات جديد ايران را سري مي دانند كه خودشان بر اطلاع از وجود اين پروژه تصريح كرده اند.
صالحي اظهار داشت: به نوشته نيويورك تايمز، منابع اطلاعاتي آمريكا از احداث اين تأسيسات مطلع بودند و عكسهاي هوايي آن را ارايه كردند، پس اين سؤال مطرح مي شود كه چرا مي گويند اين پروژه سري است.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: اينها درصدد بودند از اين اطلاعات در زماني استفاده كنند كه بيشترين بهره را از آن ببرند. به همين خاطر، در زمان تشكيل اجلاس جي 20 اين كار را كردند تا بنا به خصلت استكباري خود، كار را تمام كنند.
آنها قصد داشتند با ساختن افكار عمومي، دراجلاس جي 20 كه سه كشور اسلامي هم در آن حضور داشتند يك قطعنامه در اين خصوص تصويب كنند اما اين خواست خدا بود كه ايران در اعلام اين مسأله به آژانس، پيشدستي كرد.»
صالحي افزود: اينها خودشان خجل خواهند شد. اين كشورها با اين برخوردهاي دوگانه و تبعيض آميز، خودشان را در مجمع عمومي آژانس و شوراي حكام به مخمصه مي اندازند.
وي ادامه داد: در بعد فناوري هسته اي ما به جايي رسيده ايم كه تمام مراحل آن را طي كرده ايم و الان در مرحله تثبيت آن هستيم و روي نسلهاي جديد سانتريفيوژها كار مي كنيم.
ما به دنبال قدرت نمايي نبوده ايم. البته احداث تأسيسات جديد در دل كوه با امكاناتي كه بتواند با هجوم اتفاقي مقابله كند، يك دستاورد است.
معاون رئيس جمهور تأكيد كرد: اينكه غربي ها اين موضوع را بزرگ مي كنند نشانه اين است كه آنها به دنبال بهانه هستند.
صالحي گفت: مورد ديگري را هم اعلام مي كنيم بلكه آنها يك سر و صداي ديگري هم راجع به آن راه بيندازند. ما به آژانس اعلام كرده ايم كه طراحي يك رآكتور 360 مگاواتي را بصورت بومي آغاز كرده ايم. ما از شروع طرحي مي گوييم كه 8 تا 10 سال طول مي كشد كه مواد راديواكتيو داخل آن شود.
وي در خصوص ادعاي رسانه هاي غربي مبني بر اينكه تأسيسات جديد ايران را يك گام به سلاح اتمي نزديك مي كند، خاطرنشان كرد: اگر كشوري بخواهد وارد مرحله نظامي شود، براحتي مي توان آن را كشف كرد. اگر بطور مثال، چيدمان سانتريفيوژها عوض شود يك اهل فن با بازديد و يك نگاه مي تواند آن را بفهمد.
آژانس رسماً از ايران قدرداني كرد
آژانس بين المللي انرژي اتمي در نامه اي به طور رسمي از اقدام جمهوري اسلامي ايران مبني بر اعلام به موقع و قانوني ايجاد مركز جديد هسته اي غني سازي به آژانس، قدرداني كرده است.
علي اصغر سلطانيه، نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي هسته اي در وين، با بيان اين مطلب افزود: «آژانس بين المللي انرژي هسته اي هم اكنون فرايند آماده سازي و برنامه ريزي را براي بازرسي تأسيسات اين مركز غني سازي جديد همانند ساير تأسيسات هسته اي ايران آغاز كرده است.»
وي تأكيد كرد: «اعلام ايجاد اين مركز جديد هسته اي ايران با نهايت همكاري و اطلاع رساني به موقع با آژانس بين المللي و بدون هيچ گونه تخلفي از تعهدات حقوقي مطابق اساسنامه و معاهده ام.پي.تي صورت گرفته است.»
وي در ادامه اظهار كرد: «تهران در آينده اي بسيار نزديك امكان ديدار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را از مركز جديدغني سازي اورانيوم فراهم خواهد كرد.»
سلطانيه كه با العالم گفت وگو مي كرد همچنين گفت كه پيش بيني مي كند بازرسان آژانس انرژي اتمي به زودي از مركز جديد هسته اي ايران ديدن كنند.
وي در عين حال واكنش دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به اعلام وجود اين مركز را غير دلگرم كننده و نمايشي سياسي توصيف كرد.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر اقدام داوطلبانه تهران براي اعلام موضوع ساخت تاسيسات جديد غني سازي سوخت هسته اي تاكيد كرد كه در اين ارتباط در روز عيد فطر نامه اي رسمي به البرادعي تحويل داده است.
علي اصغر سلطانيه اظهار داشت: «من در روز عيد سعيد فطر نامه اي رسمي به آقاي البرادعي در اين ارتباط تحويل دادم و تا آن موقع هم كسي در اين زمينه ادعايي مطرح نكرده بود.»
وي تاكيدكرد: «ادعاهاي غربي ها درباره اطلاع قبلي از اين موضع كاملا بي اساس است. ما خودمان داوطلبانه اعلام كرديم و الان من نامه رسمي دارم كه آژانس از اين همكاري ايران تشكر و قدرداني كرده است.»
سلطانيه افزود: «مطابق سند 153كه قرارداد ان.پي.تي با آژانس است و همه كشورهاي عضو به آن متعهد هستند، 180روز قبل از تزريق بايد كشورها به آژانس اطلاع دهند اين در حالي است كه در اين سايت هنوز مواد هسته اي وجود ندارد و ما در واقع زودتر از تعهد حقوقي به آن عمل كرديم و در اين رابطه آژانس هم قدرداني كرده است.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: «باعث تاسف است كه پس از آنكه بنده نامه را به آقاي البرادعي دادم و روز بعد درباره تاريخ بازرسي از اين تاسيسات با آژانس بين المللي مذاكراتي كردم، متاسفانه شاهد بوديم كه در پيتزبورگ آمريكا نمايش سياسي مضحكي به راه افتاد.»
سلطانيه تصريح كرد: «باعث تاسف است كه به جاي قدرداني از فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران و ابتكاري كه در جهت شفافيت و همكاري صددرصد با آژانس مطرح كرديم، ما را محكوم كردند.»
وي با اشاره به اينكه آنها سناريوي شش سال پيش را پياده كردند افزود: «در آن زمان وقتي آقاي دكتر صالحي كه اينك رئيس سازمان انرژي اتمي است، به عنوان نماينده ايران در وين، در ملاقات با آقاي البرادعي درباره نطنز اطلاع داد و ايشان را دعوت كرد كه از آن مركز بازديد كند، بلافاصله رسانه هاي غربي و منافقين به عنوان يك افشاگري اين موضوع را در جهان مطرح كردند و اين حركت زشتي بود كه اينك دوباره تكرار شد.» نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، با انتقاد از غوغاي ساختگي غرب درباره پايگاه هسته اي جديد ايران تاكيد كرد كه واكنش هاي غرب در قبال اين پايگاه شتابزده بوده است. سلطانيه غرب را به تلاش براي كاهش جايگاه و ارزش آژانس و سوء استفاده از اين غوغا براي برنامه هاي سياسي خاص خود متهم كرد. وي اظهار داشت: «ايران در بيست و يكم ماه جاري ميلادي نامه اي به محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت كه در اين نامه وجود پايگاه هسته اي جديد ابلاغ شد و در آن بر پايبندي ايران به قواعد و توافقنامه هاي امضا شده با آژانس تاكيد شد.» وي افزود: «معاونان البرادعي در ديداري كه داشتند كتبا از پايبندي ايران به تعهدات خود تجليل و قدرداني كردند. در واقع واكنش هاي غرب در قبال پايگاه هسته اي جديد ايران شتابزده بوده است.»
سلطانيه با تاكيد بر اينكه غرب با چنين اقداماتي در پي پايين آوردن جايگاه و منزلت آژانس بين المللي انرژي اتمي است، خاطرنشان كرد: «با تحليل موضع گيري شتابزده غرب و واكنش پيش از تحقيق از آژانس بين المللي انرژي اتمي به نظر مي رسد اين ديدگاه به واقعيت نزديك تر باشد كه غرب به دنبال پايين آوردن جايگاه و منزلت آژانس است.»
وي افزود: «غرب براساس برنامه هاي سياسي خود در پي خدشه دار كردن تلاش ايران براي ابراز حسن نيت و شفافيت مواضع در خصوص برنامه هسته اي است.»
نماينده ايران در آژانس تاكيد كرد: «هركس كه دنبال برطرف كردن پيچيدگي ها و نگراني هاي جامعه جهاني درباره امكان انحراف برنامه هسته اي ايران از اهداف مسالمت آميز باشد، ايران حاضر است دست او را براي گفت وگو بفشارد تا ثابت كند كه هيچ يك از قواعد و اصول آژانس بين المللي انرژي هسته اي را نقض نكرده است.»

 



علوم وحياني، سرآمد همه دانش ها

آنچه كه از برنامه علمي وجود مبارك سيدالشهداء به دست مي آيد، اين است كه تمام معارف بشري بايد به سلطان معارف و ملكه علوم كه وحي الهي است ختم بشود. يعني از نظر معرف شناسي، ضعيف ترين و نازل ترين مرحله شناخت، همان معرفت تجربي و حسي است كه متاسفانه حس گرايان به آن خيلي بها مي دهند، نظير علم طب، داروسازي، بسياري از مسائل كشاورزي، زمين شناسي و بسياري از مسائل تجربي كه با دستمايه معرفت حسي و تجربي شروع به كار مي كنند، در اين بخش از امور، قطع و يقين رياضي بسيار كم است. يعني در مسائل طب، در مسائل داروسازي و مانند آن؛ غالبا به مظنه اكتفا مي شود و اطميناني پيدا مي شود. در مسائل طبي، يقين رياضي بسيار اندك است.
والاتر از معرفت حسي و تجربي، معرفت رياضي است؛ كه گرچه به حس نزديك نيست، و سود علم تجربي نظير صنايع و تكنولوژي را به همراه ندارد، ولي يقين رياضي را به همراه دارد، غالب مسائل اينها، برهاني است، يقيني است و يقين منطقي را به همراه دارد؛ اينچنين نيست كه با طمأنينه حل بشود! ديگران كه سقف دانش آنها تا معرفت رياضي بود، فكر مي كردند كه رياضيات، ملكه علوم است.
وقتي از اين مرحله بالاتر رفتيم، به فلسفه و كلام مي رسيم، چون رياضيات بالاخره قلمرويش محدود است؛ در بسياري از مسائل كلي جهان بيني، رياضي اصولا نقشي ندارد، نه نظر اثباتي دارد، نه نظر نفي، آيا عالم، ازلي است يا نه، عالم ابدي است يا نه، عالم صاحبي دارد يا نه، اينها مسائلي نيست كه در ترازوي رياضي قابل تبيين باشد! نه قابل اثبات است، نه قابل نفي با ابزار رياضي! اينها به عهده حكمت و كلام است كه سايه افكن علوم رياضي اند و بسياري از مسائل رياضي، مبادي خود را از حكمت و كلام دريافت مي كنند.
بالاتر از حكمت و كلام، علم عرفان نظري است كه آن اشراف دارد بر حكمت و كلام برخي از مسائل و موضوعاتي كه در حكمت و كلام جايگاهي ندارد در عرفان طرح مي شود. اما همه اينها علومي است خطا بردار كه بشر عادي به اينها دسترسي دارد و ملكه همه علوم و سلطان همه معارف، وحي انبياء و اولياي الهي است كه سخني است حق، اصلا باطل در آنجا راه ندارد و چون باطل در آنجا راه ندارد، شك هم در آنجا راه ندارد.
درك «علوم وحياني»، لازمه فهم ديگر دانش ها
سخنان نوراني اهل بيت (عليهم السلام)، مخصوصا وجود مبارك حسين بن علي(ع) اين است كه: ما اول آن علوم وحياني مان را كاملا بررسي بكنيم كه ملكه علوم و سلطان معارف است؛ بعد در كنار آن وحي، علوم ديگر را تبيين بكنيم تا عزت علمي و فخر علمي ما از اين راه مشخص بشود. كسي كه با علوم حسي و تجربي سرگرم است، يا با حكمت و كلام مأنوس است، يا با عرفان انس گرفته است؛ ولي اين دانش ها را به علوم انبياء و اولياي الهي عرضه نمي كند، اين در حقيقت مبين را بين نكرده است، نظري را بديهي نكرده است.
عدم امكان درك معارف و علوم بدون خداشناسي
وجود مبارك سيدالشهداء(ع) در آن كلمات نوراني شان كه به مسائل (توحيد) برمي گردد، مي فرمايد: ما اول خدا را بايد بشناسيم و بعد به وسيله خدا، معارف را بشناسيم. اين سخن نوراني در تحف العقول هم هست كه به توصف الصفات لابها يوصف و به تعرف المعارف لابها يعرف(1). خدا را با وصف نمي شود شناخت، بلكه اوصاف خدا را با خدا بايد شناخت. خدا را با معارف ديگر نمي شود شناخت، بلكه معارف را با خدا بايد شناخت؛ چون او از هر معروفي معروف تر است. يا خير معروف عرف(2) كه در جوشن وكبير مي خوانيم، همين است.
«خداي سبحان» بهترين معروف نزد همگان
بهترين معروف و اصلي ترين معروف خداست. او پيش هر جاهلي هم معروف است، چنان كه به هر مجهولي هم عارف است؛ عارف بكل مجهول و معروف عندكل جاهل(3). اين حديث را مرحوم كليني(ره) نقد كرده است كه جهل به خدا محال است. ممكن نيست كسي خدا را نشناسد، او معروف عند كل جاهل؛ منتها قدرت تحليل و تبيين ندارد.
وظيفه عالمان ديني آن است كه آنچه در درون اينها و در درون همه نهادينه شده است، هيچ كسي نسبت به خدا جاهل نيست، و معروف عند كل جاهل است؛ اين را تبيين كند، بررسي كند؛ در سايه معرفت حق، ساير معارف را توجيه كند، كه به تعرف المعارف لابها يعرف. ما هر چه را بخواهيم بررسي كنيم، به وسيله فهم و علم بررسي مي كنيم. ولي درباره ذات اقدس اله ما قبل از اينكه معلومي داشته باشيم، و قبل از اينكه خودمان را بفهميم، يا علم مان را بفهميم؛ ما قبل از اينكه بالاخره فهم را بفهميم، خدا را مي فهميم! او اينقدر به ما نزديك است.
هيچ چيزي به اندازه خدا به ما نزديك نيست! آيا خود ما به خود ما نزديكتر از خدائيم؟! قهراً مي شويم (صمد)؛ در حالي كه ما (اجوب)ايم، نه صمد! اين بيان نوراني را مرحوم كليني از امام (سلام الله عليه) نقل كرد كه: همه ماسواي خدا اجوب مؤتمن؛ تنها موجودي كه صمد است، اوست! پس ما از خودمان دوريم؛ وقتي از خودمان دور بوديم، از فهم مان هم دوريم. چه به ما از خود ما نزديك تر است؟ خداي ما. چه به ما از فهم ما نزديك تر است؟ آن خداي ما.
معرفت و عبوديت خدا، رمز رسيدن به «عزت»
فرمايش نوراني سيدالشهداء(ع) كه فرمود: شما نه تنها معروف ها را، بلكه معرفت ها را به وسيله خدا بشناسيد. به تعرف المعارف به معناي معروف، و به تعرف المعارف به معناي معرفت ها؛ چنين موجودي به ما نزديك است. آنوقت اين معرفت عزت مي آورد. براي اينكه همه كمالات را او داراست، و انسان همه كمالات را از او مي گيرد؛ و مي شود «عزيز»، و فخر هم مي كند. اين بيان نوراني اميرالمؤمنين (ع) كه عرض كرد: الهي كفي به عزاً ان اكون لك عبداً و كفي به فخراً ان تكون لي ربا(4) عزت من همين بس كه بنده توام؛ من بنده توام و تو رب مني. قهراً عزت و فخر در تثبيت ربوبيت خدا و عبوديت خود ماست. آنوقت چنين چيزي براي همه ما، هم قابل هضم است، و هم قابل عمل.
لزوم يادگيري علوم نافع
مطلب ديگر اين است كه: ما كه در حوزه ها سرگرم فراگيري علوم هستيم؛ بايد بدانيم چه بخوانيم، و كدام مدرسه برويم. قهراً استاد هم مشخص مي شود، كتاب هم مشخص مي شود. اگر براي ما روشن شد كه چه بخوانيم، پيش كي بخوانيم؛ همه مشكلات ما حل مي شود. آن حديث معروف كه وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود، بعد هم ائمه ديگر فرمودند كه انما العلم ثلاثه «آيه محكمه» «فريضه قائمه» «سنت عادله».(5)
فراگيري علوم نافع نزد اهل بيت(ع)
ما اين را از كجا ياد بگيريم؟ پيش كي؟ مدرس ما كي باشد؟ كدام مكتب؟! وجود مبارك حسين بن علي(ع) فرمود: پيش ما؛ ما اين چيزها را به شما ياد مي دهيم. من اتانا لم يعدم خصله من اربع. اگر كسي به سراغ ما بيايد؛ يا همه اينها را ياد مي گيرد، يا يكي از اينها را ياد مي گيرد؛ من اتانا لم يعدم خصله من اربع آيه محكمه و فريضه قائمه اخا مستفادا و مجالسه العلماء(6).
اين آيه محكمه؛ اصول سه گانه همه علوم نافع و سودمند اسلامي را زير مجموعه خود دارد. بسياري از علوم زير مجموعه (آيه محكمه)اند، بسياري از علوم ديگر زير مجموعه (فريضه قائمه)اند، بسياري از علوم زير مجموعه (سنت عادله) اند؛ حتي علوم تجربي. فرمود: اگر كسي به سراغ ما بيايد، حتماً يكي از اينها را ياد مي گيرد. هم اعتقادات و مسائل كلامي و فلسفي و اصول دين را ياد مي گيرد، هم مسائل فقهي را ياد مي گيرد، هم مسائل اخلاقي و حقوقي را فرا مي گيرد. و زير مجموعه اينها هم بسياري از علوم است كه يا مشمول مستقيم اينهاست، يا مشمول غير مستقيم.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با جمع كثيري از خواهران دانشجو و مسئولان اجرايي هفتمين دوره آموزش مباني انديشه اسلامي (طرح ولايت)- آبعلي 28/5/18
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/542 (2) البلد الامين/904 و 014 دعاء جوشن كبير
(3) الكافي/1/19 (4) الخصال/2/024
(5) برداشت از كافي 1/23 (6) كشف الغمه /2/23
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنج شنبه منتشر مي شود.

 



تغييرات در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس

سرويس سياسي-
شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در سال دوم فعاليت خود با تغييراتي معنادار همراه شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان براساس انتخاباتي كه ديروز در مجمع نمايندگان استان تهران صورت گرفت سه عضو جديد جايگزين اعضاي قبلي شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان شدند كه اين تغييرات در نوع خود قابل تامل است.
حجت الاسلام آقاتهراني، زاكاني و كوثري سه نماينده اصولگرايي هستند كه با راي اكثريت نمايندگان مجمع استان تهران جايگزين سيدرضا اكرمي، محمدرضا باهنر و بادامچيان شدند.
علي اصغر زارعي و شهاب الدين صدر دو نماينده ديگري بودند كه براي سال دوم نيز به عضويت شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان درآمدند.
در همين ارتباط حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران و عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس پس از اتمام جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران حضور يافت و در پاسخ به سوالي درباره انتخاب نمايندگان اصولگراي شهر تهران براي عضويت در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان گفت: امروز (يكشنبه) از طريق برگه از ميان 29 نفر از نمايندگان شهر تهران كه تعدادي از آنها كانديداي ورود به شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان بودند علي اصغر زارعي، مرتضي آقا تهراني، عليرضا زاكاني، شهاب الدين صدر و محمد كوثري به عنوان نمايندگان اصولگراي تهران در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان انتخاب شدند.
اين در حالي است كه محمدرضا باهنر و سيدرضا اكرمي كه كانديداي ورود به شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان بودند با عدم راي نمايندگان اصولگراي تهران از عضويت در شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان باز ماندند.
گفتني است مواضع باهنر و اكرمي در انتخابات رياست جمهوري دهم با انتقاد شديد اصولگرايان و آحاد مردم انقلابي مواجه شده بود.
ساز و كار انتخاب اعضاي
شوراي مركزي فراكسيون
شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي متشكل از 44 نماينده از استان هاي مختلف كشور است. اين نمايندگان طبق اساسنامه فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم براساس انتخاباتي كه هر ساله در ميان مجامع نمايندگان استاني برگزار مي شود انتخاب مي گردند.
طبق اين سازوكار از بين استان هايي كه هفت نماينده دارند يك نفر، استان هاي بالاي 10 نماينده دو نفر، استان هايي كه بالاي بيست نماينده دارند چهار نفر و استان تهران پنج نفر به شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان راه پيدا مي كنند.
اين شيوه از ابتداي مجلس هشتم در فراكسيون اصولگرايان اجرا شده و براي سال دوم نيز كه از چندي پيش آغاز شده مجامع استاني غير از تهران نمايندگان خود را براي عضويت در شوراي مركزي انتخاب كردند كه استان تهران هم ديروز نفرات برگزيده خود را به شوراي مذكور فرستاد.
نمايندگان اكثريت همچنين خواستار تغييراتي در هيئت رئيسه فراكسيون متبوع خود هستند آنان معتقدند رياست همزمان بر مجلس و فراكسيون اصولگرايان به دليل محدوديت هاي خاص رئيس مجلس موجب خنثي عملكرد كردن فراكسيون و حتي در برخي مواقع حركت انفعالي آن مي شود كه بر همين اساس لازم است در سال دوم فعاليت فراكسيون اصولگرايان مجلس تغييراتي در هيئت رئيسه رخ دهد تا پويايي بيشتري در روند رو به جلو فراكسيون ايجاد شود.
ممنوعيت رياست همزمان بر مجلس و فراكسيون اصولگرايان
در همين رابطه رسايي در پاسخ به سأالي مبني بر اينكه آيا احتمال دارد به غير از علي لاريجاني گزينه ديگري براي رياست در اين فراكسيون كانديدا شود اظهار داشت: با توجه به محدوديتي كه رياست مجلس براي رياست فراكسيون اصولگرايان مي آورد به احتمال بسيار زياد و به درخواست بسياري از اصولگرايان قرار است بندي در آئين نامه داخلي فراكسيون اصولگرايان تصويب شود كه در آن رئيس مجلس نتواند همزمان رئيس فراكسيون هم باشد.
به گزارش فارس عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با تاكيد بر اينكه خود لاريجاني نيز تمايلي براي انتخاب در رياست فراكسيون اصولگرايان ندارد خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه آقاي لاريجاني شخصاً علاقه اي به كانديدا شدن در فراكسيون اصولگرايان ندارد از اين رو مطرح ترين گزينه براي رياست در فراكسيون اصولگرايان غلامعلي حدادعادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس است. اگرچه تاكنون لاريجاني مواضع خود را در اين زمينه رسماً اعلام نكرده است.
وي در پايان افزود: اگر آقاي حداد عادل رياست بر فراكسيون اصولگرايان را نپذيرد گزينه هاي ديگري براي تصدي اين فراكسيون هستند.
شوراي مركزي جديد
امروز جلسه دارد
شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با تركيب جديد خود امروز دوشنبه ساعت 4 بعدازظهر تشكيل جلسه مي دهد.
ولي اسماعيلي از اعضاي اين شورا با اعلام خبر فوق به خبرنگار امور مجلس كيهان گفت: در جلسه مذكور قرار است ضمن تعيين زمان تشكيل مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان اعضاي جديد هيات رئيسه اين فراكسيون هم انتخاب شوند.
گفتني است در حال حاضر لاريجاني رياست فراكسيون اصولگرايان مجلس را برعهده دارد كه پيش بيني مي شود در دوره جديد فرد ديگري جايگزين او شود.
نيمي از اعضاي شوراي مركزي تغيير كردند
شهاب الدين صدر هم با بيان اينكه در شوراي مركزي دور جديد فراكسيون اصولگرايان تقريباً نيمي از اعضاء تغيير كرده اند، تصريح كرد: در اولين جلسه شوراي مركزي فراكسيون كه دوشنبه برگزار مي شود اعضاي جديد هيئت رئيسه متشكل از رئيس، 2 نايب رئيس، 2 منشي و يك كارپرداز انتخاب مي شوند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به انتخابات مجمع استاني نمايندگان تهران و اينكه تعداد آراي اعضاء به ترتيب از 25 راي 24 راي صدر، محمد كوثري 20 راي، علي اصغر زارعي 19 راي، مرتضي آقاتهراني 17 راي و عليرضا زاكاني 13 راي را به خود اختصاص دادند گفت: اين پنج نفر به عضويت شوراي مركزي دور جديد فراكسيون اصولگرايان درآمدند. وي در ادامه خاطر نشان كرد: تعداد 5 نماينده ديگري كه موفق به راه يابي به شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان نشدند شامل محمدرضا باهنر و اسدالله بادامچيان كه از مجموع 25 راي 8 راي، روح الله حسينيان 7 راي، فاطمه رهبر 6 راي و سيدرضا اكرمي 5 راي را به خود اختصاص دادند.

 



امام و سير و سلوك در دفاع مقدس

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... قرآن مي فرمايد قاتلوهم حتي لاتكون فتنه يعني جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم»... كساني كه تبعيت از قرآن مي كنند، در نظر داشته باشند كه بايد تا جايي كه قدرت دارند. ادامه نبردشان بدهند تا اينكه فتنه از عالم برداشته شود اين يك رحمتي است براي عالم و يك رحمتي است براي هر ملتي...»(1)
احياي سير و سلوك توحيدي انبياء و اولياء در عصر بيداري ملت ها مهم ترين مقصد امام(ره) در رهبري امت اسلامي است.
«... اميدوارم كه مسلمانها به خود بيايند و از همين عباداتي كه خداي تبارك و تعالي براي آنها مقرر فرموده است، از همين ها، هم سير معنوي بكنند و هم برداشت هاي سياسي و هم عمل. اين طورنباشد كه نماز را ما همان تقرب الي الله آن را ملاحظه كنيم. البته آن بالاترين چيز است، لكن بعد از اينكه انسان نمازگذار شد ايثارگر خواهد شد، بعد از آن كه ايثارگر شد، براي اسلام خدمت خواهد كرد... و بالجمله من اميدوارم كه ايران با اين راهي كه پيش گرفته فقط ملاحظه آن جهات صوري را نكند و ملاحظه جهات معنوي را هم بكند. تمام مسايل براي معنويات است، پيغمبرها هم كه آمدند و احكام را منتشر كردند براي اين است كه تزكيه، بكنند مردم را «يزكيهم و يعلمهم الكتاب» همه براي اين آمدند كه مردم را با وحي آشنا كنند سيرالي الله بدهند، صراط مستقيم، هدايت را به صراط مستقيم بكنند...»(2)
و كارنامه قبولي سعي مشكور فوق در انقلاب اسلامي را به وصيت نامه شهدا ارجاع مي دهند: «... وصيت نامه هاي جوان ها را شما ديده ايد كه چيست؟ اين وصيت نامه ها اينها، انسان را مي لرزاند. انسان را بيدار مي كند. و بحمدالله الان ايران يك كشور نمونه است...(3)
و در تجليل از قدم صدق شهيدان و وارثان راه آنها و جهاني شدن دفاع مقدس مي فرمايند: «... شما، گواهان صادق و يادگاران عزمها و اراده هاي استوار و آهنين. نمونه ترين بندگان مخلص حقير، كه مراتب انقياد و تعبد خويش را به درگاه اقدس حق تعالي با نثار خون و جان به اثبات رسانديد و در ميدان جهاد اكبر با نفس و جهاد اصغر با خصم، واقعيت پيروزي خون بر شمشير و غلبه اراده انسان را بر شيطان مجسم كردند و سرمايه جان خويشتن را به بهاي اندك نفروختند و ملعبه زخارف زودگذر دنيا و تعلقات آن نشدند. و با همتي بلند به سودا و معامله اي برخاستند كه خدا مشتري جان آنان شد و اجر مزدشان را بيدريغ در نزد خود قرار داد(4) و حياتشان را جاودانه ساخت كه اين منتهاي آرزوي عاشقان و مشتاقان و غايت عمل و آمال عارفان است كه «ياليتنا كنا معه» گوارا باد بر شهيدان، لذت انس و همجواري شان با انبياي عظام و اولياي كرام و شهداي صدر اسلام و گواراتر بر آنان باد نعمت رضايت حق كه رضوان من الله اكبر(5) و اينك ما و شما مانده ايم كه وارث آن رسالتيم و حامل آن امانت...»(6)
و با تقدير از سير و سلوك عملي عارفان مبارزه جو و گام نهادن در راه مولاعلي- سلام الله عليه- و ثمرات الگو شدن علوم علوي در دنياي به بن بست رسيده كنوني مي فرمايند:
«... شما شيعه همان هستيد كه مي فرمود؛ اگر همه عالم در مقابل من بايستد، تنها در مقابل همه مي ايستم، آن ايمان است كه او را آنطور در مقابل همه چيز مي ايستاند آن اخلاص اوست، آن روحانيت و معنويت اوست و شما هم شيعه او هستيد و اميدوارم كه از روحانيت او و علومي كه خداي تبارك و تعالي به او عنايت كرده است و از نفحات الهي كه در روح مبارك او دميده شده است به شما و ما همه ما نصيبي داده بشود... برادران شما پيروزيد. و شهداي شما پيروزند، ملت شما پيروز است. شما يك ملتي داريد كه در تمام دنيا مثل آن ملت پيدا نمي شود. و ملت يك شمايي دارد كه در تمام دنيا مثل شما پيدا نمي شود. آنها كه داوطلب براي جنگ هستند، داوطلبيشان براي شيطان است. آنها هم داوطلب مي شوند شما هم داوطلب هستيد. لكن فرق هست مابين داوطلبي و ايثار شما با داوطلبي و ايثار منحرفين. آنها براي رسيدن به دنيا و براي رسيدن به آمال و شهوات نفساني وارد مي شوند در ميدانها و شما براي شهادت و براي رسيدن به لقاءالله وارد مي شويد شما پيروزيد، چه شهيد بشويد و چه ان شاءالله پيروزي ظاهري هم حاصل بشود شما به نفس خودتان پيروز شديد به شيطان باطني خودتان پيروز شديد و وسوسه هاي شيطاني را از بين برديد و دل خودتان را براي خدا صاف كرديد...»(7)
دفاع مقدس و تداوم آن تا ظهور قائم آل محمد- عجل الله تعالي فرجه الشريف- شهود و ذوق عاشقانه اي بر پا نموده است كه امام عاشقان(ره) در توصيف آن ميفرمايند. «... شهيد در راه حق و هدف الهي را نتوان با ديدگاه امكاني به مقام والاي آن پي برد، كه ارزش عظيم آن معيارهاي الهي و والاي اين ديدي ربوبي لازم دارد، و نه تنها دست ما خاك نشينان از آن و اين كوتاه است، كه افلاكيان نيز از راه يافتن به كنه آن عاجزند، چه كه آنها از مختصات انسان كامل است و ملكوتيان با آن مقام اسرارآميز فاصله ها دارند... فوق آنچه ما تصور مي كنيم و فلاسفه و عرفا به رشته تحرير در مي آورند و هنرمندان و نقاشان عرضه مي كنند، مي باشند. آنچه آنان با قدمهاي علمي و استدلالي و عرفاني يافته اند، اينان با قدم عيني به آن رسيده اند و آنچه آنان در لابلاي كتابها و صحيفه ها جستجو كرده اند اينان در ميدان خون و شهادت در راه حق يافته اند(8)
رمز و راز تداوم و شكوفايي دفاع مقدس طي سي سال علي رغم تمامي توطئه هاي استكبار جهاني توسط مزدوران داخلي و خارجي آنان، پيام آور تنها راه نجات ملت ها در تجديد عهد و بازگشت به ارزش هاي الهي است:
«... آنكه در پيشگاه حق تعالي ارزش دارد و هيچ بشري نمي تواند آن را توصيف كند، اين اخلاص و محبتي است كه شما داريد. شما جان خودتان را فدا مي كنيد، و بسيار اشخاص هم هستند كه در راههاي انحرافي باز هم اين كار را مي كنند. صورت عمل يك صورت است، لكن معني دو و محتوا دو است، ميزان محتواي عمل است نه صورت عمل. شمشير علي ابن ابيطالب- سلام الله عليه- و فرود آوردن شمشير به دشمن، آن شمشير را ضربه زدن و او را كشتن، اين امري است كه در همه جا واقع مي شود و بسياري از اشخاص اين عمل را كرده اند و مي كنند، ارزش به اينها نيست، ارزش به آن است كه در قلب علي ابن ابيطالب چه مي گذشته است و مرتبه اخلاص او چه اندازه بوده است. آن مرتبه اخلاص است كه يك ضربت را با عبادات ثقلين، عبادات جن و انس مقابل كرده است. شما اين اخلاصتان و اين شهادت طلبي و اين ايثار براي خداست كه ارزش به شما داده است. و ارزش او را هيچ معياري نمي تواند اندازه گيري كند. عزيزان من حفظ كنيد اين نعمت را، خداوند به شما يك همچو نعمتي داده است كه شما را با عنايات ذاتي خودش، با دست غيبي خودش متحول كرده است به يك انسانهاي براي خود و انسانهايي كه جان و هرچه دارند در راه خدا ايثار مي كنند «و ان الله اشتري من المومنين انفسهم واموالهم بان لهم الجنه» ... اميدوارم كه مشتري شما، شما را در حضور خود پذيرايي كند. اولياي خدا در آن عالم هم كه هستند، به غير خدا سرگرم نيستند. نعمتهاي بهشت را از آن ميگذرند و متوجه لقاي حق تعالي هستند...» (9)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 19 ص 113 (2) صحيفه امام ج 19 ص 49
(3) صحيفه امام ج 16 ص 13 (4) اشاره به آيه 111 سوره توبه
(5) بخشي از آيه 72 سوره توبه (6) صحيفه امام ج 20 ص 37
(7) صحيفه امام ج 16-ص 197 (8)صحيفه امام ج 18- ص 74
(9) صحيفه امام ج 16- ص 198

 



اميري اسفندقه خطاب به خاتمي: طبع من از غزل گفته پشيمان شده است

مرتضي امير اسفندقه- شاعر- كه سال 76 شعري به خاتمي رئيس جمهور وقت تقديم كرده بود با اتفاقات بعد از انتخابات خرداد 88 با سرودن قطعه اي، شعر خود را پس گرفت.
اين قطعه شعر «قطعه واره 7» اين شاعر است كه اينگونه آغاز مي شود:
خاتمي را به فصاحت غزلي گفتم ناب
كه نشانش همه جا و به همه كس بدهد
قيد كردم: نه تو شاهي و نه ما شاعر مدح
تا مبادا صله ام جامه ي اطلس بدهد
كرده بودم به غزل يك دو كرت بيدارش
نكند تكيه به او هركس و ناكس بدهد
¤
ديده بان شرف و شوكت ايران باشد
خبر از فتنه ي اين سقف مقرنس بدهد
دشمنان را به حوادث، چه صعود و چه نزول
نه مقدس بدهد فيض و نه اقدس بدهد
نقش ايمان و وطن در نظرش باشد پاك
سر و جان بر سر اين نقش مقدس بدهد
¤
نه كه بيگانه شود با وطن و حرمت دين
تاي تقوا بگذارد به زنان دس بدهد
دست دادن به غزالان نه گناهي ست بزرگ
دست ترسم بدهد پا و به كركس بدهد
نوجوانان وطن را به خيابان بكشد
هديشان مخمصه در مخمصه محبس بدهد
¤
طبع من از غزل گفته پشيمان شده است
برسانيد به او: شعر مرا پس بدهد
مرتضي اميري اسفندقه

 



محمدجواد لاريجاني: ادبيات بيانيه هاي موسوي فرقي با ادبيات رجوي ندارد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه تاكيد كرد كه ادبيات بيانيه هاي ميرحسين موسوي هيچ فرقي با ادبيات مسعود رجوي ندارد.
«محمدجواد لاريجاني» ديروز در حاشيه بازديد از نمايشگاه نجوم در مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازي كارخانه دوم غني سازي اورانيوم و واكنش برخي از كشورهاي غربي نسبت به اين مسئله اظهار داشت: ما در اين مسئله خطايي مرتكب نشده ايم و بنده اصلاً نمي فهمم كه دليل اين گونه موضع گيري هاي كشورهاي غربي چيست و در واقع آنها اصلاً دوست ندارند كه ما در اين زمينه حركتي كنيم.
وي با اشاره به سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل و ترك جلسه از سوي برخي از كشورهاي اروپايي گفت: زماني كه اروپايي ها جلسه را ترك مي كنند اين مسئله نشانه استيصال آنها است و اروپايي هايي كه خود را هميشه پيرو دموكراسي مي دانند بايد زماني كه جنايتكاري مانند نتانياهو سخنراني مي كرد به خاطر بشريت جلسه را ترك مي كردند، برش سخنان رئيس جمهور ما تابع حضور اين كشورهاي غربي نيست.
محمدجواد لاريجاني همچنين با اشاره به وحدت در نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: وحدت بايد حول دفاع از نظام باشد و ميرحسين موسوي يكي از خطاهاي بسيار بزرگ را در تاريخ انقلاب مرتكب شد.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه بر همين اساس ادامه داد: جناح اصلاح طلب با حمايت از ميرحسين موسوي او را به حركت در راه معارض با نظام هدايت كرد.
وي اضافه كرد: ميرحسين موسوي بايد فكر كند كه به راستي چه كرده كه منافقان، آمريكا، اسرائيل و برخي از كشورهاي غربي از او حمايت مي كنند و براي وي كف مي زنند.
محمدجواد لاريجاني با بيان اينكه وحدت حول نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بايد باشد، تصريح كرد: اين آقايان بايد سر عقل بيايند دست از معارضه با نظام بردارند و قواعد رقابت دموكراتيك را ياد بگيرند.
وي همچنين گفت: ميرحسين موسوي آينده بسيار خوب سياسي را از دست داد و ادبيات بيانيه هاي وي با ادبيات مسعود رجوي هيچ فرقي ندارد و خط نفاق جديد ليبرال است و اين افراد در بيت آيت الله منتظري به وحدت تاكتيكي رسيدند و اين مسئله يكي از اشتباهات بسيار بزرگ جبهه اصلاحات بود.
وي افزود: موسوي حتي از تشابه ادبياتي با رجوي نيز فراتر رفته و به بيت منتظري رسيده است.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: ميرحسين موسوي در جريان انتخابات به خود نظام و جوانان كشور همان ظلمي را كرد كه مسعود رجوي به آنان كرد.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه افزود: هيچ كس حق ندارد مقابل نظام بايستد و اين كار يك گناه بسيار بزرگ و غيرقابل بخشش است.
محمدجواد لاريجاني همچنين گفت: گروهي در جريان انتخابات عليه نظام و به بهانه تخلف در انتخابات قيام كردند و مقابل نظام ايستادند.
وي با بيان اينكه ميرحسين موسوي خبط بزرگي مرتكب شد، تصريح كرد: خبط بزرگ موسوي مقابل نظام ايستادن بود و به اين شكل ميرحسين موسوي خيانت بزرگي به نظام كرد و خيانت وي در حد رهبري اين جريان بود.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در خصوص سكوت برخي از سياسيون، تصريح كرد: ما نبايد در مقابل جرياني كه نسبت به اصل نظام موضع گيري مي كند ساكت باشيم و هر فردي كه با نظام درگير شود بايد مقابل وي بايستيم، نبايد به اسم امام از جرياناتي كه اصلاً شباهتي با انديشه امام خميني(ره) ندارند حمايت شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14