(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

وقت مذاكره است
گفت وگوي دكتر جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي با مجله آلماني اشپيگل
 غرب بايد اعتماد ما را جلب كند
افسران جوان و فرماندهان لايق
بسته پيشنهادي ايران در يك نگاه بسته اي از موضع عزت و اقتدار



وقت مذاكره است

منبع: لس آنجلس تايمز
مترجم: محمد جعفري
ارائه بسته پيشنهادي ايران به گروه 1+5 با واكنش هاي گسترده بين المللي مواجه شد و اين كشورها بلافاصله درخواست آغاز مذاكرات با جمهوري اسلامي را مطرح كردند.
آنچه مي خوانيد نگاه يكي از معروف ترين روزنامه هاي آمريكايي به اين ماجرا و آغاز مذاكرات است. البته انتشار اين مطلب به هيچ عنوان به معناي تاييد تمام آن نيست اما بدون شك از چند منظر مفيد است. از جمله آنكه خواننده با نگاه غرب به موضوع و در كنار آن ترفندهاي تبليغاتي رسانه هاي غربي آشنا خواهد شد. در حالي كه البرادعي (مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي) در گزارش اخير خود به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران اعتراف كرده و صريحاً گفته، تهديدي به نام ايران اتمي تنها جنجال رسانه اي و اغراق است اما اين رسانه ها باز هم دست از تكرار ادعاهاي خود بر نمي دارند. البته اگر جز اين مي كردند جاي تعجب داشت.
¤¤¤
انجام مذاكرات با تهران بهترين راه براي مقابله با اختلافات موجود است. احتمال عدم رسيدن به نتيجه نبايد اوباما را از تلاش بازدارد.
نيكلاس ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه، چند سال پيش اظهار كرد كه بهترين جايگزين براي ايده بمب باران كردن ايران مي تواند متمركز كردن فشار قدرت هاي جهان بر برنامه هاي هسته اي اين كشور باشد. اوباما كار رياست خود بر آمريكا را در حالي شروع كرد كه قول داده بود با دولت هاي ستيزه جو مقابله كند و بلافاصله نيز پيشنهادات گسترده خود را براي انجام مذاكرات با تهران عرضه كرد.
در همين هنگام رئيس هيئت مذاكره كننده ايران اعلام كرد كه پيشنهاد جديد هسته اي دارد و براي قبول دعوت اوباما به مذاكره آماده است. جزئيات اين پيشنهاد قبل از نشست مجلس عوام سازمان ملل در اين ماه اعلام خواهد شد اما كارشناسان هشدار داده اند كه ايران مذاكرات را بهانه اي براي پيشرفت تصميمات هسته اي خويش و تضعيف تصميمات بين المللي براي تحريم اقتصادي قرارداده است. شايد چنين باشد اما حتي اگر تهران چنين قصدي داشته باشد اوباما بايد رويه پيشنهاد مذاكرات را ادامه دهد اما با قصد پيروزي نه با گمان شكست.
ايران تحت عنوان حقوق بين الملل، حق خود را در داشتن برنامه هسته اي براي اهداف غيرنظامي حفظ مي كند. آمريكا و هم پيمانانش اعتقاد دارند كه حقوق بين الملل بعنوان پوششي براي اقدامات ايران در گسترش سلاح هاي هسته ي استفاده مي شود... چيزي كه حتي مورد مخالفت قدرت هاي كليدي چين و روسيه قرار گرفت. گزينه هاي موجود براي مواجهه با چنين مسئله اي بسيار واضح هستند: مذاكرات با انگيزه هاي سياسي و اقتصادي، فشار توسط تحريم هاي اقتصادي و اقدامات نظامي، كه در صورت شكست تمام اين راه حل ها، سياست مهار (cpntainment) آخرين گزينه خواهد بود.
بمباران كردن ايران ايده اي بسيار وحشتناك است. حمله به تأسيسات هسته اي اين كشور تنها مي تواند به مدت چند سال كوتاه گسترش سلاح هاي هسته اي را به تأخير بياندازد اما مكافات و عواقب اين عمل تا مدت هاي مديد دامن آمريكا و هم پيمانانش را خواهد گرفت. حتي اگر اسرائيل نيز ايران را بمباران كند، باز هم آمريكا مورد سرزنش است.
در صورت مشاهده گسترش سلاح هاي هسته اي، سياست مهار (cpntainment) آخرين دستاويز است. بعنوان حاميان اصلي منع گسترش سلاح هاي اتمي ما نمي خواهيم ايران به آن نقطه برسد، ايران هسته اي خيلي نامطمئن تر از ايران نامطمئن كنوني است و همچنين راه را براي كشورهاي هسته اي ديگر نيز باز خواهد كرد.
پيشنهادات اوباما براي گرفتن تعهد و يا تهديد ايران به تحريم ها، در صورت عدم پاسخ گيري مثبت، مي تواند به متقاعد كردن و يا زير فشار قرار دادن ايران و يا تركيبي از هر دو ختم شود. در گذشته تمايل آمريكا و ايران به انجام مذاكرات به توفق نرسيد و تلاش هاي ديگر آمريكا، از تحريم هاي يك طرفه گرفته تا واگذاري امتيازات يك طرفه، نيز براي سست كردن عزم ايران در هسته اي شدن كارگر واقع نشد. پانزده سال پيش ايران هيچ كدام از سانتريفيوژهاي لازم براي توليد اورانيوم غني شده را نداشت، كه گام اصلي بسوي سلاح هسته اي است، اما حالا شاهد هستيم كه اين كشور 7000 سانتريفيوژ دارد. از لحاظ تئوري اين تعداد براي توليد اورانيوم كافي براي ساخت سه بمب كافي است.
بعضي مقامات رسمي در تهران گفته اند كه دولت مايل به گفتگو در رابطه با بعضي مسائل جهاني و منطقه اي است نه در حيطه برنامه هسته اي. اين مسئله آزاردهنده است اما نبايد مانعي درجهت مذاكرات شود. آمريكا و هم پيمانانش بايد بدون قبول پيش شرط هاي ايران همچنين با عدم تحميل پيش شرط، از فرصت پيش آمده استفاده كرده و به مذاكره با ايران بنشينند.
ساده لوحانه است اگر انتظار داشته باشيم كه مذاكرات به سرعت انجام پذيرد و خيلي راحت به نتيجه برسد. تحولات سياسي اخير در ايران نيز احتمال موفقيت را كمي كمرنگ تر كرده است. اما سؤال اساسي اينجاست كه اگر مذاكرات با شكست مواجه شود چه بايد كرد؟ با وجود عدم تمايل به هرگونه اقدامي كه باعث آسيب رساندن به شهروندان ايراني شود و يا خشم ضد آمريكايي را برانگيزد، اما گام بعدي تحريمات سنگين خواهد بود. اگر چين و روسيه با چنين رويكردي موافق باشند، پس از تلاش هاي جدي در مذاكرات سياست تحريم صورت خواهد پذيرفت.

 



گفت وگوي دكتر جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي با مجله آلماني اشپيگل غرب بايد اعتماد ما را جلب كند

فردا روز اول اكتبر و موعد آغاز مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 است. در حالي كه رسانه هاي غربي سعي دارند از اين موعد به عنوان اولتيماتوم ياد كرده و آن را مانند چماقي بر سر ايران نگه دارند، تهران معتقد است اين مذاكرات نمي تواند به دست شستن از منافع و حقوق مسلم يك ملت و كشور ختم شود وهرگونه اعمال فشار و وتهديد به تحريم و مسائلي از اين قبيل تنها به پايداري و استقامت بيشتر خواهد انجاميد. البته ايران هميشه برگ هايي نيز در آستين داشته است كه مي تواند غرب را غافلگيركند؛ مانند اعلام راه اندازي سايت جديد هسته اي. آنچه مي خوانيد متن مصاحبه دبير شوراي عالي امنيت ملي با مجله اشپيگل در آستانه مذاكرات است.
¤ جهان در انتظار پيشنهاد شماست.
- ما فكر مي كنيم مسائل هسته اي نگراني مشترك جامعه بشري است كه تعهدات دسته جمعي را مي طلبد. لذا در بسته پيشنهادي هم به اين موضوع توجه جدي داشتيم كه چگونه نگراني مشترك جامعه بشري را درباره سلاحهاي هسته اي برطرف كنيم.
¤ آيا شما به استراتژي مشترك درباره عراق، افغانستان يا محيط زيست فكر مي كنيد؟
- ما فكر مي كنيم اگر ما به مباني مشترك برسيم مي توانيم به اهداف مشترك و به موضوعاتي برسيم كه موضوع همكاري باشد نه موضوع چالش. آنچه ما در بسته ارائه كرده ايم زمينه همكاري براي عدالت و صلح براي پيشرفت ملتهاست.
¤ جنابعالي در بسته پيشنهادي از تغييرات در افغانستان، عراق و موضوع محيط زيست صحبت كرده ايد، آيا مثلاً در نبرد با طالبان همكاري مشترك متصور است؟
- ما فكر مي كنيم يكي از موضوعاتي كه مي تواند موضوع همكاري باشد، نگراني مشترك جامعه جهاني درباره تروريسم است.
¤ پيشرفت در اين زمينه چگونه مي تواند باشد؟
ما بايد ابتدا به يك تعريف مشترك از تروريسم برسيم سپس مناطقي كه در آن تروريسم امنيت جامعه جهاني را تهديد مي كند، معلوم مي شود.
¤ شما از افغانستان بيش از همه رنج برده ايد؟
- نگاه دلسوزانه به افغانستان كه براي مردم افغانستان رفاه و آرامش بياورد،، نياز به همكاري جديد و رويكرد متفاوت است. مردم افغانستان در اين سالها بيشتر از همه رنج بردند. اگر ناتو به جاي تانك، تراكتور به افغانستان مي فرستاد، مردم افغانستان بيشتر سود مي بردند.
¤ فكر مي كنيد تفاهم با غرب براي تعريف تروريسم امكانپذير است؟ شما حماس را مقاومت مي دانيد و غرب آن را تروريست.
- لذا تأكيد ما هم از همين روست كه مثلاً در مورد تروريسم بايد به يك تعريف مشترك برسيم.
¤ آيا نزديكي و قرابتي بين شما و غرب مشهود است؟
- در برخي موضوعات ما اشتراك و در برخي موضوعات اختلاف داريم.
¤ آيا درباره عراق اين نزديكي و همكاري متصور است.
- حتماً در مورد عراق مي شود همكاريها و بحثهاي جدي داشت. ما بارها با همتاي عراقي مان و ساير مسئولان عراقي بحثهاي جدي درباره ايجاد امنيت در عراق داشته ايم. عراق به نظر ما با وجود تنوع قومي يك كليت يكپارچه و تماميت ارضي آن براي ما محترم است. مبارزه با تروريسم در عراق از موارد همكاري مشترك است. اما فراموش نكنيد كه در همين عراق تروريست هايي فعال هستند كه يكي از پايگاهها و حاميان آنها دولت آلمان است.
¤ آيا همكاري بيشتري از دولت آلمان مي خواهيد؟
- آلمان نه تنها اصلاً همكاري نكرده است، متأسفانه از تروريستها حمايت هم مي كند.
¤ آيا درخواست همكاري بيشتر كرده ايد از دولت آلمان؟
- درخواست كرديم ضمن اينكه اين وظيفه دولت آلمان است كه با تروريست ها مقابله كند.
¤ اما ظاهراً دولت آلمان در مبارزه با تروريسم فعال است.
- من وقتي معاون اروپاي وزارت خارجه بودم اين درخواست را از دولت آلمان كردم كه تا حالا سه سال گذشته و كاري نشده است.
¤ در هر صورت نگاه شما در بسته پيشنهادي تان چيست؟
- نگاه ما در ارائه بسته نگاه راهبردي است نه تاكتيكي. ما اين بسته را فراهم كرده ايم براي همكاري در جهت موضوعاتي كه مي تواند موضوع مشترك باشد.
¤ دربرنامه شما، برنامه هسته اي هم هست، درغرب مي گويند ايران درباره همه چيز مي خواهد صحبت كند جز موضوع هسته اي.
- دراينجا برعكس است. ما فكر مي كنيم غرب راجع به همه چيز نگراني دارد جز موضوع هسته اي، چون هيچ حركتي، براي خلع سلاح انجام نمي دهند. كشورهاي داراي سلاح هسته اي جهان را تهديد مي كنند. ماده 6NPT مي گويد جهان بايد خلع سلاح شود كه اين موضوع خوبي براي همكاري است.
¤ جهان بسيار خوشحال است كه شما اين محور را مورد توجه قرار داديد. خوشحال تر مي شويم اگر درباره مسائل هسته اي ايران هم توضيح دهيد.
- مگر قرار است برخورد دوگانه باشد. اگر خلع سلاح موجب نگراني است بايد در همه موضوعات درآن كار شود. ما رفتارهاي خلاف مي بينيم. هفته پيش شوراي حكام و آژانس اجلاس داشت. قطعنامه اي پيشنهاد شد براي نظارت بر فعاليتهاي هسته اي رژيم صهيونيستي. خوشبختانه اين قطعنامه تصويب شد اما بسياري از كشورهاي غربي از جمله آلمان با آن مخالفت كردند.
¤ اين بيم موجود درغرب را تأكيد مي كند كه ايران مي خواهد...
- اين بيم چگونه ايجاد مي شود؟ چه كسي اين فضا را ايجاد مي كند؟ چرا عده اي به خودشان اجازه مي دهند با افكار عمومي مردم بازي كنند؟ يك شكل تروريسم همين است كه مردم را مرتب بترسانيد. تروريسم رسانه اي، كه قربانيان آن مردم اروپاست. با اين ترساندن ها چند سال بحث سپر دفاع موشكي را طرح كردند كه موضوع غالب رسانه اي دراروپا بود. بحثهاي مختلفي در اين باره شد كه بالاخره دراروپا خيلي نگران بودند. اين نوع ترساندن هم نوعي تروريسم است. تروريسم رسانه اي را بر چه مبنا و به چه حقي عليه مردم اروپا به بهانه سپر دفاع موشكي اعمال كردند. همين طور ترس از تهديد موشكي ايران را القا كردند. اين بازي با افكار عمومي است.
¤ اوباما سعي مي كند درجهت ايران گام بردارد. آيا وقت آن نرسيده كه با دست كشيدن از غني سازي يك رفتار دوستانه نشان دهيد؟
- رابطه اين دو را اگر به ما نشان دهيد، خوشحال مي شويم.
¤ بوش خيلي مشخصاً سياست ضد ايراني را درپيش گرفته بود ولي اوباما حداقل شفاهاً عكس اين دارد عمل مي كند آيا اين تغيير نيست؟
- تغيير در جهت اصلاح بايد باشد. بوش اشتباه مي كرد. اوباما نبايد دوباره آن اشتباه را تكرار كند.
¤ چه انتظاري از آمريكا داريد؟
- انتظاري نداريم. خوب است اشتباه نكنند. منافع مردم خودشان را تأمين كنند. سياستهايي كه درپيش گرفتند قبل از هزينه هايش را مردم خود آمريكا دارند مي دهند.
¤ به هرحال واقعيت اين است كه يك سياست بين المللي وجود دارد. قطعنامه هايي صادر شده، در وين گفته مي شود ايران همكاري نكرده و...
-واقعيت اين است كه آقاي البرادعي براي بيستمين بار گفته كه فعاليتهاي هسته اي ايران هيچ انحرافي نداشته، واقعيت است كه البرادعي رسماً اعلام كرد كه تمام مسائل بين ايران و آژانس حل شده است، واقعيت اين است كه اعضاي NPT و آژانس در برابر تكاليف خود، حقوقي هم دارند.
¤ آقاي البرادعي درچهار مورد گفته ايران از غني سازي دست برنداشته و گفته ايران به طور كامل همكاري نكرده است.
اينكه البرادعي گفته ايران از غني سازي دست برنداشته حرف درستي است ولي البرادعي نگفته كه غني سازي حق ايران نيست.
¤ البرادعي گفته ايران درهمكاري قصور داشته است.
- البرادعي گفته كه ايران خواسته شوراي امنيت درمورد توقف غني سازي را نپذيرفته كه درست است. ما مي گوييم طبق NPT همه اعضا حق دارند.
¤ درروز اول اكتبر سال جاري جامعه جهاني نگاه مي كند كه...
- البته بخاطر داشته باشيد ما جامعه جهاني را تمام 180كشور دنيا مي دانيم. 120كشور دنيا يعني غير متعهدها رسماً از حق هسته اي ايران دفاع كرده اند.
¤ من بار ديگر به اول اكتبر برمي گردم. آيا ايران فكر مي كند كه آماده گفتگو براي مسائل هسته اي هست؟
-ما معتقديم كه انرژي صلح آميز هسته اي براي همه باشد و سلاح هسته اي براي هيچ كس. آيا اين منطق قابل قبول است يا نه؟
¤ آيا درك من درست است كه شما همه راه حل ها را موكول مي كنيد به موضوع خلع سلاح اسراييل؟
- درباره خلع سلاح جهاني صحبت مي كنيم. آمريكا و اروپا هم بايد بروند به سمت خلع سلاح و نبايد تبديل به زرادخانه هسته اي شوند. آيا اروپاكه نگران چند هزار سانترفيوژ در ايران است نگران اين همه زرادخانه در خاك خود نيست؟
¤ چرا نگران هستند. سخت گيري در مورد ايران براي اين است كه نگران هستند كه ايران به سمت سلاح هسته اي منحرف شود.
- آنهايي كه الان سلاح دارند، و جهان را به صحنه درگيري بين خودشان تبديل كرده اند، چرا از اين نگران نيستند.
¤ آيا شما هم مي خواهيد دراين نگراني داشتن سلاح شريك باشيد.
- ما معتقديم كه سلاح هسته اي نه مشروعيت دارد و نه براي كسي امنيت مي آورد لذا مي خواهيم براي خلع سلاح كار كنيم.
¤ شما از آمريكا چه مي خواهيد؟
- هيچ، از سياست هاي غلطي كه داشته، دست بردارد. اصلا بحث ما حق امضاء NPT است در استفاده از حقوق مشروعشان و نه درخواست.
¤ آيا تاكيد سمبليك بر حق ايران در غني سازي براي شما كافي خواهدبود و آماده ايد روي تعداد سانترفيوژها گفتگو كنيد؟
-تاكيد ما اين است كه جمهوري اسلامي ايران نبايد يك استثناء باشد، ايران حقوقي دارد مثل ساير اعضا و تكاليفي دارد مثل ساير اعضا. لذا اساس اين حرف شما غلط است.
¤ آمريكاييها مي گويند چماق و هويج. كلينتون از تحريم هاي فلج كننده صحبت كرده است.
- شما بگوييد آيا چنين چيزي ممكن است. آيا اين مسير جديدي است؟ 30 سال است اين مسير را دارند طي مي كنند.
¤ آيا بيمي از تحريم هاي بنزين و گاز نداريد؟
نه آن را به فرصت تبديل مي كنيم. ما امسال را سال، اصلاح الگوي مصرف گذاشته ايم و بر اين مبنا داريم گفتمان سازي مي كنيم. اين حتي مي تواند يك فرصت باشد.
¤ من فكر مي كنم شما كنايه مي زنيد. چرا كه سرما و نداشتن سوخت براي مردم شما مطلوب نيست.
- اينطور نيست. بحثم جدي بود وكنايه نبود. ما واقعا در جهت بسياري از موضوعات فكر مي كنيم كسانيكه ما را تحريم كرده اند در واقع شركتهاي خودشان را تحريم كرده اند. اين ساز و كارها در دنياي امروز جواب نمي دهد، نگاه كنند به سابقه و گذشته همين روندي كه فكر كردند از آن به نتيجه ميرسند. چه نتيجه اي گرفتند؟
¤ دراين صورت مردم هم از دولت حمايت مي كنند؟
- نظام ايران امروز پشتگرم به پشتيباني مردم است. اين را در انتخابات اخير ديديد. 2 روز پيش يكي از مؤسسات آمريكايي يك نظرسنجي انجام داد كه نتيجه نظرسنجي اش روي سايتش است. براساس آنچه كه من ديدم نتيجه نظرسنجي با نتيجه انتخابات همخواني داشت.
¤ پس كساني كه به خيابانها رفتند و گفتند رأي ما را پس بدهيد كه هستند؟
- اين سازوكار دموكراسي در ايران است. در انتخابات فقط مشاركت گسترده نبود بلكه يك رقابت فشرده و تنگاتنگ هم بين كانديداها بود. كساني را كه چنين ادعايي دارند را با اين حجم عظيم آراء مقايسه كنيد. 40 ميليون نفر در انتخابات شركت كرده اند 25 ميليون به رئيس جمهور منتخب رأي دادند و 14 ميليون به ساير كانديداها.
¤ وقتي گفته مي شود انتخابات نامطلوب بوده و در زمينه هسته اي ايران نگراني وجود دارد، آيا شما فكر مي كنيد كه ماكاناليزه هستيم؟
- لزوما چنين بحثي نيست.
¤ فكر مي كنيد كه غرب به ناحق با شما اين رفتار را كرده؟
- البته درغرب هم كساني هستند كه تحليل هاي واقع بينانه اي ارائه مي دهند.
¤ گروهي هستند كه پارانوئيد هستند. گروهي هستند كه مي گويند بيمي ندارند و...
- واقعا اين طور نيست كه همه در غرب چنين نظري داشته باشند. بسياري چه در اروپا و چه در آمريكا نظرات واقع بينانه اي دارند. همين نظرسنجي كه اين مؤسسه آمريكايي انجام داده، نمونه آن است. مشكل اين است كه برخي مي خواهند تحليل خود را به عنوان نظر جامعه جهاني و همه دنيا القاء كنند كه ما اين را نمي پذيريم. اين خوي، خوي استبدادي است. اين دموكراسي نيست كه هر چه خلاف نظر يك تحليل باشد، بايد تخطئه شود. يك جرياني وجود دارد كه مي خواهد به نوعي نظر خودش را به همه جهان ديكته كند كه اين يك استبداد است. حتي در اروپا مي خواهد تحليل خود را غالب كند و نوعي فضاي ناامني را براي دنيا ايجاد كند.
¤ چه كسي اين جو را در اروپا ايجاد مي كند؟
-اين را شما بايد بگوييد كه در اروپا هستيد.
¤چه عكس العملي خواهيد داشت اگر اسرائيل واقعا به شما حمله كند؟
-اسرائيل بارها تهديد به حمله كرده است. چرا جامعه جهاني كه شما مدعي وجود آن هستيد تاكنون به همين موضوع اعتراض نكرده است؟
¤ما موافق چنين حمله اي نيستيم. آقاي برژينسكي هم نيست.
-آيا دولتهاي شما نبايد احساس مسئوليت كنند كه رژيمي به خودش چنين اجازه اي بدهد.
¤اسرائيل موجوديت خودش را در خطر مي بيند. رئيس جمهور شما اين را عنوان مي كند. خواسته جهان در مورد توقف غني سازي عملي نشده است.
-چطور كسانيكه از غني سازي نگرانند از وجود سلاحهاي هسته اي در اختيار رژيم صهيونيستي نگران نيستند و يا نگرانيشان را ابراز نمي كنند. واقعاً مردم اروپا نسبت به اشاعه نگراني ندارند؟ جداي از خلع سلاح بايد جلوي اشاعه را گرفت. چه كسي سلاح هسته اي را به رژيم هسته اي داده است؟ نخست وزير وقت اين رژيم رسماً در آلمان اعلام كرد سلاح هسته اي دارد.
¤ آيا اين خطر و تهديد را جدي نمي گيريد؟
-ما معتقديم سلاحهاي هسته اي براي هيچ كشوري قدرت نمي آورد. ضمن اينكه اين نگراني در همه دنيا وجود دارد نسبت به اين نوع سلاحها. لذا ما به صورت كلي معتقد به خلع سلاح جهاني در مقوله هسته اي هستيم. امروز زرادخانه هاي هسته اي در هر شكل آن براي همه جهان خطرناك است. از جمله براي آلمان كه خيلي احساس نگراني مي كند.
¤پس چرا شما پروتكل الحاقي را نمي پذيريد.
-پروتكل الحاقي را خيلي از كشورها امضاء نكردند از جمله كشورهاي اروپايي و آلمان. پذيرش آن يك امر داوطلبانه است.
¤آيا جنابعالي به اين باوريد كه اسرائيل بايد از بين برود؟
-ما يك بحث منطقي را در چارچوب دموكراسي مطرح كرديم. ما مي گوييم به مردم بايد اجازه دهيم كه در مورد سرنوشت سرزمين خود در يك روند دموكراتيك تصميم بگيرند.
¤اگر ايران پروتكل الحاقي را تصويب كند آن وقت اعتماد بيشتري به ايران مي شود.
-شما سابقه اين را مي دانيد. هيچ يك از كشورهاي عضو الزامي به پذيرش پروتكل ندارند و الحاق داوطلبانه است.
¤چرا شما داوطلبانه از غني سازي دست برنمي داريد؟
-الان طرف مقابل بايد اعتماد ما را جلب كند. بعد از اينكه 5/2سال ما غني سازي را داوطلبانه تعليق و پروتكل را اجرا كرديم در مذاكرات سازمان ملل، آقاي فيشر گفت حالا بايد اين تعليق داوطلبانه را تبديل كنيم به تعطيلي هميشگي و همه تأسيسات را تخريب كنيد چه كسي به ايشان اين حق را داده بود؟ من فكر مي كنم الان زماني است كه اعتماد ما بايد جلب شود. اعتمادسازي يك جاده دو طرفه است.
¤چه انتظاري از غرب داريد؟
-ما از غرب چيزي نمي خواهيم و از آن انتظاري نداريم. ما حقوق خود را مي خواهيم و تكاليفمان را هم انجام مي دهيم.
¤آيا اول اكتبر شروع جديدي است براي مذاكرات يا نه؟
-ما با خوش بيني آمده ايم. اما بايد واقعيت را هم ديد. ما سه عنصر را براي جلو بردن موفق گفتگوها لازم مي دانيم:
1- آسيب شناسي گذشته و عدم تكرار اشتباهات گذشته
2- حسن نيت و دارا بودن نگاه راهبردي نه تاكتيكي براي همكاري دراز مدت.
3- اراده اي جدي براي همكاري در آينده.
ضمن اينكه گفتگوها هم وقتي مي تواند موفق باشد كه فرهنگ گفتگو وجود داشته باشد. در آسيب شناسي گذشته برخي قدرتها فرهنگ گفتگو نداشتند. و مي خواستند گفتگو را در سايه ارعاب و تهديد و ترس پيش ببرند. ما منطق خود را قابل دفاع مي دانيم و بستر گفتگو بايد مناسب باشد. تعابيري مثل چماق و هويج نشانه بي تمدني و بي فرهنگي در گفتگوست.
¤مي دانيد چه كسي را از طرف آمريكايي در مذاكرات خواهيد ديد؟
-ظاهرا اعلام شده كه آقاي برنز شركت مي كند.
¤در ژنو است يا در استانبول؟
-در سوئيس است در ژنو يا برن.
¤ آيا با برنز دست خواهيد داد؟
-موضوع ما بحث هاي مهمتري است.

 



افسران جوان و فرماندهان لايق

احمد وهاج
حضور دگرباره خيل كثير جوانان دبيرستاني و دانشگاهي جوياي علم و دانش و تخصص، براي دستيابي به قله رفيع ترقي و تعالي و ضرورت «تزكيه و تعليم» دادن شان به عنوان رهپويان خلف و جانشينان شايسته اي براي پدران وبستگان انقلابي شان و سرعت بخشيدن دو صد چندان به پيشبرد اهداف بلند و نجات بخش امام امت(ره) و شهيدان اين آب و خاك و پيمودن «جهشي راه هاي نرفته» مورد تأكيد و تذكر چندين و چندباره مقام عظماي ولايت فقيه، همه و همه موجب مي گردد تا در اين سال تحصيلي- و ادامه آن در سالهاي بعد- با حال و هوائي كاملاً متفاوت و متحول شده و «به روز» و انقلابي همراه باشد، چرا كه در پي هشدارهاي متعدد معظم له در مورد خطر تهاجم و شبيخون فرهنگي در سالهاي اخير، كه با پشتيباني و «آتش تهيه» مدام امپراطوري خبري زير نظر شيطان بزرگ و رژيم نامشروع اسرائيل جنگ طلب و جنايتكار همراه بوده، مقام معظم رهبري و اين بار در ماه مبارك رمضان- ماه بيداري و تفكر و تدبر و شناخت- خطر مهيب و اثرگذار جنگ نرم و خاموش را در مراكز آموزشي، دانشگاهي، خاطرنشان گرديدند و چه تقسيم بندي دقيق و «مسئوليت بخشي» كه دانشجويان- اين آينده سازان كشور- را «افسران جوان» و فرهيختگان و استادان دانشگاه ها را «فرماندهان» اين جنگ نرم خطاب نمودند... و هم چنان كه در هشت سال دفاع مقدسمان، ستادهاي مشترك جنگ موظف به برنامه ريزي و نظارت و پيگيري فرامين فرمانده كل قوا، خميني كبير(ره) بودند، در اين زمان نيز اين شوراي عالي فرهنگي و وزارت علوم و آموزش عالي است كه بايد به مثابه ستاد مشترك نيروهاي مسلح، در طراحي و برنامه ريزي و ايجاد هماهنگي بين افسران جوان و فرماندهان جنگ نرم پيش آورده شده توسط دشمنان بشريت، با تلاشي خستگي ناپذير و مورد انتظار رهبري و امت به وظايف خطير خود عمل نمايند، كه يكي از اولين وظيفه هاي ضروري و بسيار مهم و اساسي، اعمال دقت و حساسيت فوق العاده در انتخاب استاداني متعهد، متخصص و ولايتمدار، مي باشد كه بايد وجه همت والاي خود قرار دهند، چرا كه پر واضح است هنگامي مي توان به موفقيت در مقابل جنگ افروزان و مزدورانشان در اين جنگ نرم و خاموش، اميدوار و مطمئن شد كه ملت- اين والدين و قوم خويشان- دانش پژوهان و دانشجويان ( كه همانا افسران جوان اين مبارزه پيچيده و گسترده مي باشند) بايد از «تعهد و كارآئي و لياقت» استادان دانشگاه ها- فرمانده هايشان- اطمينان حاصل نمايند و اين مهم را بايد مسئولين ستاد فرماندهي- ضابطين انتخاب استادان- آنقدر جدي و «سرنوشت ساز!» بدانند كه آن را از «اوجب واجبات» وظائف خودباور نمايند و يقيناً دقت نظر در چنين «ظرافت هايي» است كه امنيت سلامت فكر و انديشه و شناخت دانشجويانمان را مي تواند بيمه نمايد و از طرفي نيز با تعامل و همفكري و همكاري صميمانه با اساتيد مورد وثوق شان بهتر مي توانند نسبت به درك واقعيات جامعه و اولويت ها، با توجه به شناخت انواع مختلف و متنوع اين جنگ نرم و تمام عيار! هوشيارانه و عالمانه و نه صرفاً احساسي و عاطفي، ضمن كسب علم و دانش مورد نياز كشور، از ترفندهاي سياست بازان و سياست پيشه شدگان!! نيز آگاهي يافته و نيز بتوانند به موقع افراد ستون پنجم دشمن (استحاله شدگان فكري، منافقين جديد، قانون شكنان و خائنين) را شناسائي و از خود و جامعه پاك دانشگاهي طرد و در صورت نياز، به مردم معرفي شان نمايند.

 



بسته پيشنهادي ايران در يك نگاه بسته اي از موضع عزت و اقتدار

حجت الاسلام احمد اميد
محورهاي بسته پيشنهادي ايران به كشورهاي1+5 را در يك نگاه به صورت زير مي توان ديد:
¤ مقدمه
- پايان نظام سلطه در جهان
- ورود به دوره احترام به وجود واقعي و الهي بشر
- بحرانهاي بشري محصول تفكرات غيرالهي در روابط جهاني
- ضرورت سازماندهي مجدد و مشاركت جمعي در مديريت جهان
- اثبات ناكارآمدي مكانيزم هاي موجود براي تأمين نيازهاي مادي و معنوي بشر
- ريشه اين ناركارآمدي ها، ابتناء مكانيزم هاي موجود بر خشونت، قدرت و سلطه گري
- ضرورت سازكارهايي از تفكر الهي و ابدي و ارزشهاي انساني
- ورود ايران به مذاكره، با ظرفيت قدرت ذاتي در عرصه مالي، منطقه اي و بين المللي
¤ استراتژي مذاكره با 1+5
- زمينه سازي براي صلح پايدار و ثبات منطقه
- پيشرفت و كاميابي مداوم ملتهاي منطقه و جهان
- مذاكرات بايد بر اساس اصول و ارزشهاي الهي و انساني و اجتناب از تحميل فشارها با تهديدات و بر پايه عدالت و قانون باشد
محورهاي مذاكره
¤ محور اول: مباحث سياسي امنيتي
1-حفظ كرامت انساني، احترام به حقوق و فرهنگ آنها
2- تحكيم ثبات و پيشرفت صلح عادلانه و بهبود دمكراسي و ارتقاي رفاه ملتها
3- مقابله با تهديدات مشترك (تروريسم، موادمخدر، مهاجرت غيرقانوني و...)
محور دوم: مباحث بين المللي
1- اصلاح سازمان ملل و شوراي امنيت و ارتقاي كارآمدي آنها براساس اصول مردم سالاري و عدالت
2- ارتقاي وزن و جايگاه مباحث زيست محيطي در روابط بين المللي
3- تعريف و وضع قوانين و حقوق فضا
4- تعريف و وضع قوانين و حقوق مربوط به فناوريهاي نوين و پيشرفته
5- بهبود عملكرد نظارتي منصفانه و قانونمند آژانس بين المللي انرژي اتمي
6- ايجاد سازوكارهاي مورد نياز براي استفاده از انرژي پاك هسته اي
نگاهي تحليلي به بسته پيشنهادي
نكات ذيل مي تواند ما را به يك تحليل صحيح از بسته پيشنهادي ايران به 1+5 رهنمون سازد:
1- نگاه 1+5 خصوصا آمريكا به مذاكره، نگاهي از موضع سلطه است و هدف آنها طرح تهديدات و بيان عواقب ناگوار ايستادگي ايران براي تكميل فناوري هسته اي و در نهايت به قول مقامات آمريكايي راضي كردن ايران جهت دست كشيدن از فناوري هسته اي است.
2- آمريكا و سه كشور اروپايي به دليل به بن بست رسيدن تهديدات و تحريمها و مقاومت ملت ايران ناچار به عقب نشيني و دست برداشتن از پيش شرط تعليق غني سازي اورانيوم شدند و اين عقب نشنيي يكي از دستاوردهاي مقاومت بوده و پيروزي ديگري براي انقلاب اسلامي در افكار عمومي جهان رقم زد.
3- در عملكرد نظام سلطه قاعده اي وجود دارد و آن اينكه در عقب نشيني هاي تاكتيكي، پيشرويهاي استراتژيك را محاسبه مي كنند. بر اين اساس، چند هدف استراتژيك را در متن عقب نشيني نظام سلطه بايد ملاحظه كنيم؛ يكي زمينه سازي در افكار عمومي جهان كه ايران مجبور به مذاكره با قدرتهايي شده است كه طي 30 سال براي براندازي نظام آن توطئه كرده اند و بدينوسيله اسطوره سازش ناپذيري و ايستادگي انقلاب اسلامي ايران را مخدوش كنند. ديگر آنكه زمان را بخرند و در اين شرايط بحران اقتصادي و بن بست تهديدات و تحريمها، ايران را در افكار عمومي جهان در موضع عدم قبول منطق و عقلانيت در مواجه با كشورهاي قدرتمند دنيا قرار دهند.
4- براساس نكات مزبور، بسته پيشنهادي با عبور از موضوع اصلي آمريكا در اين مذاكرات آنها را خلع سلاح نموده اند و عملا زمينه اي را براي مانور به روي تعليق فناوري هسته اي ايران باقي نگذاشته است. اگر چه آنها مذاكرات را به بند 4 و 5 محور اول (مباحث سياسي - امنيتي) مبني بر تعريف و وضع قوانين براي فن آوريهاي نوين و نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي، متمركز خواهند كرد و در عمل محورها و بندهاي ديگر را معطل خواهند گذاشت، اما اگر تيم مذاكره كننده، بر عبور از تعليق فناوري هسته اي ايران مقاومت نمايد، با اطلاع رساني موثر و سازنده از محتواي بسته هسته اي و متن مذاكرات مذاكره را به عاملي براي تثبيت ديدگاه ها و نظرات انقلاب اسلامي در جهان تبديل خواهد كرد.
بسته پيشنهادي ايران علاوه بر عبور از مسئله اصلي مورد نظر غرب، با مقدمات و محورهاي ارائه شده، مذاكره را به جلساتي براي به چالش كشانيدن آمريكا و كشورهاي غربي به عنوان سردمداران سيطره قدرت هاي شيطاني و طرح ديدگاه هاي اسلام براي حل بحرانها و پاسخ گويي به نيازهاي مادي و معنوي بشري، تبديل خواهد نمود.
لازم است از درايت، هوشمندي و منطق قوي دولت خدمتگزار به خاطر تدوين بسته پيشنهادي به 1+5 تقدير و تجليل نمود و اين حقيقت را گوشزد نمائيم كه تحقق آثار و نتايج بسته پيشنهادي در به چالش كشانيدن نظام سلطه، تثبيت ديدگاههاي اسلام در حل مسائل جهاني، هدايت افكار عمومي جهان در مسئله هسته اي ايران، بي اثر كردن حربه مذاكرات براي انحراف افكار عمومي نسبت به ايران، خلع سلاح كشورهاي غربي در مذاكرات از موضوع اصلي آنها و بالاخره حضور مقتدرانه، عزتمند و منطقي ايران در حوزه شيطنت هاي شيطان بزرگ و اعوان و انصار آنها و...، وابسته به آن است كه تيمي قوي، شجاع و هوشمند براي شركت در مذاكرات تعيين شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14