(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

با معرفي برگزيدگان كارنامه ربع قرن كتاب دفاع مقدس خوانده شد
تفنگت را زمين مگذار
رسوايي مالك يك نمايشگاه هنري در سوئد به دليل تقلب در آثار
«كتاب، دانايي، توانايي» شعار هفته كتاب شد
حضور 40ناشر خارجي در نمايشگاه كتاب تبريز
... به همين سادگي قهر كرد



با معرفي برگزيدگان كارنامه ربع قرن كتاب دفاع مقدس خوانده شد

طه راستين
جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس بعد از حرف و حديث هاي فراوان و اختلافات مطرح شده ميان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد چگونگي برگزاري اين جشنواره در پنجمين روز از هفته دفاع مقدس برگزار شد.
مسئولان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس براي برگزاري اين جشنواره حتي حاضر شدند سيزدهمين دوره جشنواره كتاب
دفاع مقدس را تعطيل كنند ؛ اگرچه آنها دليل اتخاذ اين تصميم را كمبود بودجه اعلام كردند اما شايد بتوان اهميت بالاي جشنواره ربع قرن كتاب
دفاع مقدس و تلاش براي هرچه بهتر برگزار شدن آن را دليل اصلي اين تصميم دانست ، اهميتي كه ميزان و درجه آن را در سخنان دبير اجرايي جشنواره در اختتاميه آن جستجو كرد؛آنجا كه گفت:« اين جشنواره پدافند غير عامل فرهنگي جمهوري اسلامي ايران است.
به هرحال مراسم اختتاميه جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس يكشنبه شب (5 مهرماه 88) با حضور علي لاريجاني ؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي،علي اكبر ولايتي؛ مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل ، كمال خرازي ؛ عضو شوراي راهبردي سياست خارجي كشور ، حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري ، ميرفيصل باقرزاده مسئول بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و تعداد زيادي از نويسندگان تاريخ و ادبيات دفاع مقدس در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
& هدف از ثبت خاطرات دفاع مقدس چيست؟
رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني در اين مراسم چرايي برگزاري اين جشنواره را مورد سوال قرار داد و گفت: پس از دو دهه كه از جنگ مي گذرد و امروز كه اينجا گرد هم آمديم تا از آثار اين حوزه تجليل كنيم بايد مهمترين سوال اين باشد كه هدفمان از اين جلسه چيست؟آيا با برپايي اين چنين مراسمي مي خواهيم با ثبت خاطرات زنده باشيم؟ و يا بگوييم كه چنين گذشته اي داشته ايم و از آن لذت معنوي ببريم يا مي خواهيم به رزمندگان و خانواده شهدا و ايثارگران توجه كنيم.
وي سوال خود را اينگونه ادامه داد: آيا ما با ثبت خاطرات مي خواهيم بگوييم ايرانيان در برهه اي از تاريخ قيام كرده و موفق بوده اند و يادآور شويم كه ما عقبه موفقي داشته ايم.
لاريجاني اما خود در مقام پاسخ به اين سوالات گفت:
نمي گوييم اهداف خوب نيست بلكه برعكس خوب اما جزئي هستند.نه رزمندگان و نه خانواده شهدا به اين اقدامات نياز نداشته و ندارند چرا كه آنها با خدا معامله كرده و شريك نمي خواهند.اينكه ما در برهه اي اقدام مهمي انجام داديم و به آن فخر مي كنيم از آن توشه مي گيريم درست، اما همه مسئله اين نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه « اگر اثر و يا كتابي در مورد جنگ ساخته يا نوشته مي شود مزايايي دارد» » اما مسئله اصلي در جشنواره كتاب دفاع مقدس را جهان بيني ما نسبت به اين مسئله دانست و ادامه داد: تاريخ و حركت تاريخي است كه اثر هنري در آن معنا پيدا مي كند و در غير اين صورت بي هدف و پوچ است.اگر بخواهيم اثر فرهنگي را معنا دار كنيم بايد افق را در مورد تاريخ بشناسيم در غير اين صورت يادآوري پيروزي ها موقتي است و تاثير تاكتيكي دارد و نه استراتژيك.نكته مهم اينكه به لحاظ تاريخي بايد بفهميم تاريخ مجموعه حوادث منقطع نيست و علل حوادث را بايد در
سنت هاي پيوسته بيابيم.
علي لاريجاني سخنانش را بااين جمله ادامه داد كه« ما با عمل بيدار و زنده هستيم » و افزود: نقطه عملي كار در حوزه دفاع مقدس ذكر خاطره و يادآوري دلاوري ها نيست از آيات چنين بر مي آيد آنچه مهم است ذكر است چون خدا فرمود، ذكر است كه هويت بخش و عامل بيداري است و ذكر است كه يك اثر هنري و فرهنگي را معنادار و ماندگار مي كند.
اما گويا رئيس مجلس هم اين روزها نتوانسته كتاب «بابانظر» كه تنها چند روز از انتشار و رونمايي آن مي گذرد را مطالعه نكند و حتي نتوانست در اين مراسم سخني از آن كتاب هم به ميان نياورد كه مخاطبان او هر كدام صاحب كتاب هاي متعددي در حوزه دفاع مقدس بودند. او با اشاره به اين كتاب گفت: با نگاه دقيق و مطالعه سرگذشت «بابانظر » خواهيم دانست كه وي فردي نيست كه اهل بصيرت نباشد چرا كه خاطرات از يك سلامت و صداقت خاص برخوردار است پس بابانظر اهل بصيرت بود حركتش هم صادقانه است و در كار وي پيچيدگي رخ
نمي نمايد.
وي با اشاره به خواندن كتاب «بابانظر » افزود: خواننده پس از مطالعه اين كتاب در مي يابد كه وي ميدان جنگ ،زندگي، برادري و فضاي معنوي را ترسيم مي كند و پس از مطالعه به بصيرت وي يقين مي يابيم و اگر چنين حالتي در فردي پديد آيد او ارتقاء پيدا مي كند.
& ربع قرن كتاب
دفاع مقدس ؛ پدافند
غير عامل فرهنگي
سرهنگ حسين نصرالله زنجاني؛ دبير اجرايي جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس هم سخنران ديگر اين مراسم بود كه سخنان خود را با سپاس خداوند به خاطر توفيق برگزاري اين جشنواره بعد از تلاش 3 ساله دبيرخانه و كادر اجرايي آن آغاز كرد، تلاشي كه او آن را
نفس گير و نتيجه آن را هديه اي به جامعه و متوليان امور فرهنگي كشور دانست.
زنجاني جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس را حاصل تجربيات 11 دوره جشنواره كتاب سال دفاع مقدس و برنامه ريزي عده اي از صاحبان انديشه و كتاب دفاع مقدس دانست و دسترسي به آرشيو غني كتاب هاي دفاع مقدس با تعداد حدود 5 هزار و 700 عنوان كتاب را به عنوان دستاورد نخست ذكر كرد.
زنجاني البته دستاورد ديگر جشنواره را ايجاد زمينه براي مقاطعي در دانشگاه ها دانست چرا كه به گفته او قريب 100 نفر از برجستگان حوزه دفاع مقدس تمام اين كتابها را ديده و خوانده اند.
وي در ادامه به برگزاري جشنواره با حداقل هزينه و نيرو اشاره كرد و از سازمان ها و نهادهاي مشاركت كننده اسم برد از شهرداري تهران، نيروي انتظامي و مركز انتشارات حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس تشكر كرد.
دبير اجرايي جشنواره با اشاره به اينكه در برگزاري اين جشنواره دوستان تنها يك نگاه جشنواره اي نداشته اند گفت : هدف برگزاري مراسمي براي توجه به خلأهاي موجود در حوزه دفاع مقدس و برنامه ريزي و جريان سازي براي رفع آنها بوده است.
وي برگزاري اين جشنواره را نقطه عطفي دانست كه
تجربه هاي يك ربع قرن را به برنامه ريزان آينده هديه
مي كند.و از اين رو برپايي آن را يك ضرورت ارزيابي كرد.
زنجاني جريان كتاب دفاع مقدس را به خود دفاع مقدس تشبيه كرد و در باب اين شباهت گفت: بسيجياني كه بدون آموزش كافي وارد صحنه
دفاع مقدس شدند همان ها امروزه تفنگ را زمين گذاشته و قلم به دست گرفته اند اينطور نيست كه آنان دوره هاي آكادميك داستان نويسي و يا خاطره نويسي را گذرانده باشند.
از همين رو بود كه او جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس را پدافند غير عامل فرهنگي جمهوري اسلامي ايران معرفي كرد.
& شباهت هاي
دفاع مقدس و ادبيات آن
محمد رضا سنگري كه شايد او را علاوه بر دبير علمي اين جشنواره بتوان دبير علمي ساير جشنواره هاي كتاب دفاع مقدس در سال هاي اخير دانست هم در اختتاميه ربع قرن كتاب دفاع مقدس سخنراني كرد و سخنان خود را با يكي دانستن ادبيات دفاع مقدس و ادبيات انقلاب اسلامي آغاز كرد و گفت: حادثه عظيم و بزرگ دفاع مقدس كه چتر خودش را از نظرگاه زماني تا دوران پس از وقوع خود نيز گسترانده به گونه اي با هويت، فرهنگ و ادب انقلاب اسلامي گره خورده كه مي توانيم، هر دو را يگانه ببينيم. بدين سان صحبت از ادبيات دفاع مقدس گريزي به ادبيات انقلاب اسلامي نيز هست. هرچند اين دو با هم مساوي نيستند اما ادبيات جنگ بخش عمده اي از جغرافياي ادبيات انقلاب را تشكيل مي دهد.
وي تعداد كتاب هاي مورد بررسي را 5 هزار و 300 عنوان اعلام كرد كه به گفته او در اين ميان تفكيك آثار و تقسيم آنها در شاخه هاي داوري كار دشواري بوده است.
وي تصريح كرد: كسب تصويري روشن از ادبيات مكتوب جنگ، گرداوري 5 هزار و350 عنوان كتاب و فراهم شدن كاملترين كتاب دفاع مقدس آشكار شدن نقاط قوت و ضعف ادبيات اين حيطه سبب شد كه اهدافي والاتر از مقصد گذشته و تقدير از نويسندگان جنگ ترسيم شود.
وي بر اساس جمله معروف اميرالمومنين (ع) كه «جهاد دري است از درهاي بهشت كه تنها فراروي افراد نزديك و خاص گشاده مي شود.»
دفاع مقدس را گشوده شدن دري از جانب خدا دانست و افزود: خداوند متعال دري بر روي اين نسل گشود و ما طي
8 سال بهشت را حس و تجربه كرديم و بايد گفت: هنوز نسيمي براي اين نسل و ديگر نسل ها خواهد وزيد و فرصتي بي بديل فراروي ما قرار دارد كه از اين مجال استفاده بي پايان كنيم.
سنگري در ادامه درباره ارزيابي آثار و داوري آن ها اظهار داشت: بنده به عنوان دبير علمي جشنواره هرگز تصوري كه امروز دارم در آغاز راه نداشتم چرا كه در ابتدا تصورمان بر اين بود كه در هر شاخه داوري يك اثر ممتاز يك كتاب تقديري معرفي مي كنيم اما نتيجه فعاليت داوران، ساختار مورد نظر را تغيير داد و تعداد آثار ممتاز و تقديري افزايش يافت.
شايد بر همين اساس بود كه او در ادامه سخنانش گفت: در اين ميان تصور ابتدايي تغيير كرد امروز مي دانيم نياز چيست و چه نداريم و چه راه هايي را بايد در ادامه طي كنيم.
وي در ادامه با اشاره به نكاتي پس از تحليل و نقد و بررسي بيش از 100 اثر كتاب افزود: در اين ميان چند اتفاق مهم رخ داد كه يكي از آنها، آنكه بايد دانست ادبيات دفاع مقدس ما نه اقتباس و نه اخذ است و تنها فراورده بومي و جوشيده از متن جامعه است چرا كه فرماندهان ما از هيچ كجا ايثار، رشادت، دلاوري، فداكاري را اخذ نكردند بلكه با رويش، كوشش، سير و سفر در درون سبب گشايش افق هاي جديد در خود شدند.
دبير علمي جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس فضيلت نويسندگي را در كنار تمام فضيلت هاي كسب شده در جنگ همانند ايثار، شجاعت و ايمان هم مورد اشاره قرار داد و آن را از نكات نمايان شده در اين جشنواره دانست.
وي سپس آماري را ارائه كرد كه بر اساس آن پس از بررسي مشخص شد از 100 نفري كه آثارشان مورد بررسي و نقد قرار گرفته 82 نويسنده در جنگ حضور داشته و تعدادي هم پس از جنگ خلق و نوشته شدند.در حدود 80 درصد نويسنده ها در جنگ حضور داشته و لحظات را حس كرده و در حال حاضر در اين راستا قلم مي زنند. بهترين آثار مربوط به دهه 60 است و متعلق به افرادي است كه ميانگين سني آنها بين 18 تا 22 سال است.
او در همين جا به ميانگين سني پايين سرداران جنگي در دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: نويسندگان ما نيز چنين بودند چرا كه نه با گذراندن كلاس و نه آموزش توانستند آثار بزرگي را خلق كنند و بايد تاكيد داشت كه بهترين كتاب خاطرات و مجموعه شعر نيز مربوط به همين دوره است.
سنگري البته دربرقراي نسبت و شباهت ميان سرداران و سربازان دفاع مقدس و نويسندگان آن به همين نكته بسنده نكرد و ادامه داد: نوعي حضور بي مرز در جبهه و در خلق آثار وجود داشت، چرا كه در جبهه فيلتر و مرزي وجود نداشت و همه مي توانستند در آن حضور پيدا كنند. در نويسندگي دفاع مقدس مرز بندي وجود نداشت نويسنده اعم از شهري روستايي
مركز نشين فقير و بي پول هم در آن حضور داشتند و در آن هم بانظر ها و هم حسين فهميده ها شركت داشتند.
وي در ادامه با بيان اينكه هدف ديگر ما از برگزاري جشنواره كتاب ربع قرن بيش از شناسايي كتاب هاي برتر معرفي چهره هاي نويسنده است تاكيد كرد: ما نويسندگان برتر اين جشنواره را فراموش نخواهيم كرد و برنامه هاي خاصي براي آنان در نظر گرفته ايم.
وي در ادامه به خاطره ها، نامه ها، وصيت نامه ها و
رمان ها اشاره كرد و گفت: ما تقريبا در حدود دو هزار جلد خاطره داريم كه اين مسئله به ژانرهاي كلاسيك تنه مي زند كه اين هم از پرمخاطره بودن اين ماجراست.
او همچنين از
وصيت نامه هايي كه قابل عرضه هستند اما كار جدي در ترجمه آن ها نشده هم سخن گفت . سنگري گفت: ما بيش از
50 هزار وصيت نامه داريم كه در حال خاك خوردن است و كسي نيست به آن توجه كند. در حوزه داستان كودك تنها 15 اثر داريم و بايد تاكيد كرد كه نسل آينده بايد با اين ارزش ها آشنا شود و اين 15 اثر كافي نيست.
از نگاه او« ارايه موضوعات پژوهشي به دانشگاه ها براي تدوين رساله دكترا و پايان نامه كارشناسي ارشد، يكي از بركات جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس است كه بنياد حفظ آثار از آن حمايت خواهد كرد. »
& برگزيدگان چه كساني بودند؟
در پايان مراسم هم برگزيدگان جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس، در شش گروه موضوعي ادبيات، تحقيق و پژوهش، ادبيات و تاريخ مستند، هنر، ترجمه و بخش جانبي معرفي و تجليل شدند.
هيات داوران گروه ادبيات، اسامي برگزيدگان شاخه هاي «داستان »، «داستان كوتاه »، «رمان »، «شعر »، «نثر ادبي »، «شعر كودك و نوجوان » و «داستان كودك و نوجوان » را به شرح زير اعلام كردند.
در شاخه داستان، پس از بررسي 350 عنوان اثر، كتاب هاي«آخرين بنكه » نوشته رحيم مخدومي و «فرمانده اي مثل پدر » اثر زنده ياد داوود بختياري دانشور را به عنوان آثار تقديري معرفي شدند.
در شاخه رمان هم كتاب هاي «فال خون » تاليف داوود غفارزادگان و «نخل ها و آدم ها » نوشته نعمت الله سليماني، پس از داوري 700 عنوان اثر تقدير شدند.
در شاخه شعر، با بررسي 650 عنوان اثر، سرانجام مجموعه اشعار «از آسمان سبز » اثر زنده ياد سلمان هراتي، «فرشته بفرستيد » نوشته عبدالرضا رضايي نيا و »قطار انديمشك » توسط عليرضا قزوه، به عنوان آثار تقديري معرفي شدند.
در شاخه شعر كودك و نوجوان هم كتاب هاي «مثل چشمه، مثل رود » سروده زنده ياد قيصر امين پور «از اين ستاره تا آن ستاره » اثر زنده ياد سلمان هراتي مشتركا به عنوان رتبه ممتاز معرفي شدند.
در شاخه داستان كودك ، دو كتاب با عناوين؛ «چشم، چشم، دو ماهي » نوشته محمد حمزه زاده و «شب بخير فرمانده » به قلم احمد اكبرپور شايسته تقدير و در حوزه داستان نوجوان نيز كتاب هاي «باباي آهوي من باش » نوشته حسن بني عامري و »شبي كه جرواسك نخواند » تاليف جمشيد خانيان شايسته مقام ممتاز دانسته شدند. سه كتاب با عناوين؛ «گردان چهار نفره » نوشته احمد دهقان، «گل خاكي » اثر شهيد حبيب غني پور و «دود پشت تپه » به قلم محمدرضا بايرامي هم رتبه تقديري شاخه داستان نوجوان را كسب كردند.
در حوزه خاطرات خود نوشت كتاب «روزهاي آخر » نوشته احمد دهقان، رتبه ممتاز و «كنار رود خين » تاليف اشرف السادات مساوات و «هفت روز آخر » اثر محمدرضا بايرامي، رتبه تقديري را كسب كردند.
در حوزه خاطرات «ديگر نوشت » نيز كتاب «لشكر خوبان» به قلم معصومه سپهري، ممتاز شد و دو اثر با عناوين «يادگاران » نوشته آيدين نظاري و «حرمان هور » اثر عليرضا كمري، به عنوان اثر تقديري معرفي شدند .
در شاخه گزارش نويسي، كتاب هاي «شب هاي قدر كربلاي 5 » نوشته نصرت الله محمودزاده و«جشن حنابندان » اثر محمدحسين قدمي، شايسته تقدير شناخته شدند.
«نامه هاي فهيمه » نوشته عليرضا كمري در شاخه
وصيت نامه ها و نامه ها و «دركمين گل سرخ » نوشته محسن مومني، در شاخه زندگي نامه غير داستاني به عنوان اثر ممتاز معرفي شدند.
در بخش پژوهش سياسي نيز كتاب «تاريخ سياسي جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران » نوشته دكتر علي اكبر ولايتي، رتبه تقديري را كسب كرد.
داوران شاخه فيلمنامه، پس از بررسي 49 اثر، فيلمنامه «از كرخه تا راين » اثر ابراهيم حاتمي كيا را به پاس استحكام در ويژگي هاي ممتاز فيلمنامه اي تمام عيار، به عنوان اثر ممتاز معرفي كردند .
همچنين مجموعه عكس هاي سعيد صادقي و منتشر شده به همت موسسه روايت فتح و كتاب «رويش در سپيده » اثر ابوطالب امام، به عنوان آثار تقديري معرفي شدند.
در گروه گرافيك هم پس از بررسي بيش از شش هزار عنوان كتاب در پنج شاخه «طراحي جلد »، «تصويرسازي » و «داستان هاي تصويري دنباله دار (كميك استريپ) »، «مديريت هنري » و «صفحه آرايي »، نتايج زير به دست آمد:
مجيد زارع، به پاس طراحي مبدعانه طرح جلد كتاب «نشانه» رتبه ممتاز را از آن خود كرد.
مرتضي زاهدي به خاطر طرح جلد كتاب «راه صلح »، كوروش پارسانژاد به دليل طراحي كتاب «مرتضي آيينه زندگي ام بود »، «جهنم تكريت» و «شهادت » و انتشارات سوره مهر و كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوان، به پاس
ايده هاي نو در طراحي، شايسته تقدير شناخته شدند .
در شاخه تصويرسازي كتاب هم هدي حدادي به پاس طراحي منسجم و استوار كتاب «اگر من خلبان بودم »، رتبه ممتاز را كسب كرد. پرويز اقبالي به دليل خلق فضاهاي متفاوت و مناسب و تركيب بندي هنرمندانه در كتاب «داستان حماسه حاج يونس »، رتبه ممتاز شاخه كميك استريپ را كسب كرد.
در شاخه مديريت هنري نيز مديريت هنري انتشارات روايت فتح، به پاس توليد مجموعه هاي «نيمه پنهان ماه »، «روزگاران »، «يادگاران »، «از چشم ها »، «آسمان »، «روايت نزديك » ، «اينك شوكران » و ... مقام ممتاز را كسب كرد و از مديريت هنري انتشارات سوره مهر به پاس توليد كتاب هاي «به مناسبت بيست و پنجمين سال آزادي خرمشهر » و «بانوي ماه » قدرداني به عمل آمد.
در بخش جنبي جشنواره ربع قرن نيز از مرتضي سرهنگي سردار بهروز اثباتي ، هدايت الله بهبودي ،قاسم علي فروغي ،اميرحسين فردي ، فرهاد مهندس پور ،سردار قاسم سليماني ، نصرت الله صمدزاده ، كوروش علياني ، داوود اميريان، محمدرضا كاتب، نادر قدياني ، انتشارات سپاه پاسداران (مركز مطالعات و تحقيقات جنگ) ، موسي بيدج ، احد گودرزياني و سيدعباس ميرهاشمي تجليل شد.

 



تفنگت را زمين مگذار

جواد محقق

دلاور!
اي رهين منتت مام وطن بسيار
تفنگت را زمين مگذار!
كه چشم فتنه بيدار است
و خصم خيره سر
در كار.
تفنگت را زمين مگذار!
¤¤¤
تفنگ تو
زبان شعله در كاه است.
سرود سرخ آتش
در سكوت سرد جانكاه است.
بمان تا خواب سنگين ستم
بيدار.
تفنگت را زمين مگذار!
¤¤¤
سلاح تو
پيام روشن انديشه در پاييز بيداد است.
صفير سرب داغش
نغمه ي مرغان آزاد است.
هلا، هشدار! نامت را نشويند از كتاب زندگي اين بار.
تفنگت را زمين مگذار!
مبادا دشمنان دين و ميهن
- با سپاه واژه هاي پوچ-
ذهنت را بياشوبند
كه اينان «سحر» مي دانند
و با گوساله هاي خوش صداي سامري
دزدان ايمان اند
و اينك در پي تسخير ايران اند.
دلت را دست اين نامردمان فتنه گر
مسپار
تفنگت را زمين مگذار!
¤¤¤
اگرچه دشمني زشت است.
اگرچه جنگ زيبا نيست.
ولي پيكار باپستي، پلشتي، ناجوانمردي
عيار آدمي زادي ست
و جنگ با تجاوزگر
طلوع سرخ آزادي ست.
¤ ¤¤
پس اينك
اي دلير عرصه هاي از خطر سرشار
نگهبان بناي صلح
در اين خطه ي خونبار!
بمان بر صخره هاي سربلند سرزمين عاشقت
آماده ي پيكار.
تفنگت را زمين مگذار!

 



رسوايي مالك يك نمايشگاه هنري در سوئد به دليل تقلب در آثار

مالك سابق نمايشگاه هنري واقع در استكهلم سوئد متهم به 4/4 ميليون كلاهبرداري در زمينه جعل آثار هنري شد. روزنامه Metro مي نويسد كه اين گالري دار به صورت مشكوك سعي در فروش آثار تقلبي داشت. پس از جستجوي خانه وي پليس موفق به كشف حدود پانزده كپي از آثار نقاشان معروف از جمله جورجيس براك Georges Braque ، اگون شيله Egon Schiele ، ادوارد مونش Edward Munch و آلبرتو جاكومتي Alberto Giacometti شد. اين مرد همچنين با استفاده از يكي از آثار جورجيس براك موفق به قانع كردن و گرفتن 200هزار كرونور ( واحد پول سوئد ) وام از يك خانم شده است.
وي همچنين مظنون به اقدام براي فروش نقاشي اي در اينترنت شده است كه به امضاي جعلي نقاش معروف مجارستاني ويكتور وازارلي در آمده است آن هم به قيمت دو تا سه ميليون كرونور. اين مالك سابق گالري مظنون به جعل اسناد مربوط به اصلي بودن اين شاهكارهاي هنري از موزه ملي هنرهاي تجسمي سوئد است.
هلن اندرسون، پليس شهر استكهلم است كه مسئوليت اين پرونده را به عهده دارد. او در گفتگوي خود در روزنامه Metro گفت: موارد زيادي از اين قبيل ديده شده است. متأسفانه چنين پرونده هايي در اولويت قضايي قرار ندارند.
منبع: wwwthelocalse

 



«كتاب، دانايي، توانايي» شعار هفته كتاب شد

در ششمين جلسه اعضاي ستاد هفته كتاب كه صبح امروز برگزار شد «كتاب، دانايي، توانايي» به عنوان شعار هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران تصويب شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد اللهياري فومني، دبير هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران ضمن اعلام خبر فوق افزود: اين شعار از ميان بيش از پنجاه شعار پيشنهاد شده از سوي اعضاي ستاد با هدف گسترش فرهنگ كتابخواني بين اقشار مختلف جامعه و به منظور تبلور دانايي و رسيدن به توانايي از طريق خواندن كتاب انتخاب گرديده است.
وي همچنين اضافه كرد: در اين جلسه برنامه ها و فعاليت هاي اعضاي ستاد مورد بررسي قرار گرفت. بنابر اعلام محمد اللهياري فومني اين جلسه با حضور نمايندگاني از معاونت امور فرهنگي، مؤسسه خانه كتاب، انجمن فرهنگي ناشران بين المللي ايرانيان، ستاد فرماندهي نيروي مقاومت بسيج، دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني، دفتر شعر جوان، انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان، ستاد عالي كانون هاي مساجد، دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، وزارت جهاد كشاورزي، اداره كل مجامع، تشكل ها و فعاليت هاي فرهنگي وزارت ارشاد، وزارت علوم، آموزش وپرورش، وزارت بهداشت، منادي تربيت، انجمن ناشران دانشگاهي، شركت تعاوني توزيع كنندگان كتاب تهران، سازمان عقيدتي سياسي ارتش، وزارت كار، انجمن فرهنگي هنري تصويرگران، كتابخانه مجلس، بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، انجمن فرهنگي ناشران ورزشي كشور، مركز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتالي ارشاد، اتحاديه ناشران ايران، آستان قدس رضوي، انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، مؤسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران، نمايندگي ولي فقيه در جمعيت هلال احمر، معاونت امور سينمايي، سمعي و بصري ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، سازمان فرهنگي شهرداري، اداره كل زندانهاي استان تهران، سازمان تبليغات، دانشگاه آزاد اسلامي، مركز اسناد انقلاب اسلامي، وزارت صنايع برگزار شد.
«هر ماه يك كتاب بخوانيم» شعار شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران بود.
هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از
23 لغايت 30آبان ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

 



حضور 40ناشر خارجي در نمايشگاه كتاب تبريز

11 غرفه خارجي به نمايندگي از 40ناشر خارجي در هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز حضور دارند.
به گزارش خبرنگارفارس، در هفتمين نمايشگاه كتاب تبريز 11غرفه خارجي با نمايندگي 40ناشر خارجي به ارائه تازه ترين كتاب ها در حوزه هاي مختلف پرداخته اند.
از جمله كشورهاي شركت كننده در اين نمايشگاه مي توان به آمريكا، انگليس، آلمان، هند، روسيه، ايتاليا، بلژيك، اسپانيا و چين اشاره كرد.
ناشران معتبري چون وايلي، غزال، اورينت، ويژه نشر و بهار در هفتمين نمايشگاه كتاب تبريز شركت داشتند . ناشران خارجي شركت كننده در اين نمايشگاه محصولات خود را در سالن آذربايجان در محل نمايشگاه هاي بين المللي تبريز ارائه كرده اند.
همچنين در سالن شهريار كه ويژه عرضه كتاب هاي مذهبي است كتابهايي از ناشران كشورهاي سوريه و لبنان به چشم مي خورد.
فروش كتابهاي خارجي در هفتمين نمايشگاه كتاب تبريز به صورت آزاد و ريالي است.
هفتمين نمايشگاه كتاب تبريز با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن پرويز معاون امور فرهنگي وي و احسان الله حجتي رئيس مؤسسه نمايشگاه هاي فرهنگي ايران افتتاح شد.

 



... به همين سادگي قهر كرد

محمد محمودي نورآبادي
زمستان سال 1385 به ميمنت اعياد غدير و قربان، جشنواره شعري را در يكي از شهرستان هاي فارس، تحت عنوان جشنواره شعر «اعياد» تدارك ديديم كه با اقبال شاعران محلي مواجه شد. در وقت مقرر، آثار رسيده به داوري گذاشته شد و طبق روند مرسوم تعدادي از آثار از دور خارج شدند. اين موضوع اعتراض عده اي از عزيزان نوقلم را به دنبال داشت. يكي كه ادعاي بيشتري داشت، يادداشتي را با اين مضمون براي دبير جشنواره فرستاده بود؛ «... در دنيايي كه جايزه صلح نوبل، به جايي كه برسد به معمار گفت وگوي تمدن ها، به ديگران تعلق مي گيرد، هيچ بعيد نيست كه در يك شهرستان پرتي حق روشنفكران دل سوخته زير پا له شود... حالا مي فهمم كه خاتمي حق داشت از دست اهداكنندگان جايزه صلح نوبل عصباني شده و با شجاعت آن جايزه ميلياردي را سياسي خوانده و اعلام كند كه وقتي اين جوايز پيشتر به «شيمون پرز» هم رسيده باشد، ديگر جاي هيچ ترديدي در سياسي بودن آن نيست...
رد اشعار اين جانب، توسط داوران شما، چيزي از ارزش و اهميت آنچه كه به پايش عرق ريخته و خون دل خورده ام، كم نمي كند؛ اما اين بهترين بهانه است تا ديگر در هيچ جشنواره اي كه متولي آن نهادهاي فرهنگي دولتي باشند، شركت نكرده و حتي اگر لازم باشد، پشت دست خود را هم داغ خواهم كرد...»
كنار هم قرار دادن جايزه ميلياردي صلح نوبل و جشنواره شعر محلي با جوايزي كمتر از بيست هزار تومان و ربط دادن اين دو موضوع به شيمون پرز و آقاي خاتمي تا مدت ها نقل محافل بود و بهانه اي براي مزاح و خنديدن. همان زمان يكي از دوستان به آن شاعر معترض مي گفت: «به نظرت اگر جايزه صلح نوبل را به جاي آن كه به شيرين عبادي بدهند، به خاتمي مي دادند، ايشان باز هم قهر مي كرد و آن را تحويل نمي گرفت؟ يا نه در آن صورت جايزه را حق خود مي دانست و روزنامه ها هم در بوق و كرنا مي كردند كه معمار گفت وگوي تمدن ها بالاخره به حق خود رسيد...» طي روزهاي اخير در خبرها آمده بود كه تعدادي از شاعران طرفدار موسوي، با ارسال بيانيه اي از نهادهاي فرهنگي دولتي خواسته اند تا ديگر به آن ها جايزه ندهند. از آن جا كه اسامي امضا كننده بيانيه، بسيار ناآشنا به نظر مي رسد، به احتمال زياد اين جماعت هم از همان قماش معترض در جشنواره محلي ما بوده اند كه به خاطر ناپخته بودن اشعار، تاكنون نتوانسته اند در جشنواره ها امتيازي كسب كنند. پس چه خوب شد كه اين قضاياي پس از انتخابات رياست جمهوري، پيش آمد تا عده اي با بهانه قرار دادن آن، به جاي خلق اشعار بهتر، پشت دست خود را داغ كرده، يا به شكستن آينه ها روي آورده و ديگر از نهادهاي دولتي انتظار جوايز نداشته باشند...
از طرفي پناه بردن به موسوي كه خودش با حكم رئيس جمهور احمدي نژاد بر مسند فرهنگستان هنر تكيه داده و پايش روي پوست خربزه است؛ اقدامي ناآگاهانه و شتابزده است. البته اين ايام تلاش كساني كه مصر بوده و هستند تا خود را نخبگان اصلاح طلب معرفي كنند، بسيار عجيب و غريب مي نمايد. درست چيزي در حد و اندازه غريقي كه در مردابي در حال دست و پا زدن و فرورفتن است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14