(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

كوتاه اقتصادي
اتاق تهران اعلام كرد رونق دوباره بخش بازرگاني كشور
بازگشت فرانسوي ها براي مشاركت در طرح ذخيره سازي گاز ايران
با موافقت 5 كشور حاشيه درياي خزر صادرات خاويار متوقف شد
دكتر بهمني اعلام كرد مذاكره با بانك هاي خارجي غير آمريكايي براي حضور در ايران
با تصميم دولت سهميه بنزين جانبازان ثابت ماند
گوشي تلفن همراه 240 ميليون توماني به بازار آمد
بنياد مسكن براي 30 ميليون ايراني خانه مي سازد
توليد روزانه 2 ميليارد فوت مكعب گاز از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي
13 بانك اماراتي در آستانه ورشكستگي
رويترز: آزمايش موشكي ايران بهاي نفت را افزايش داد
با امضاي قراردادي در سوئيس 70 درصد سهام توسعه پروژه ميدان نفتي آزادگان به چين واگذار شد



كوتاه اقتصادي

¤ نخستين نانوايي با سبك پخت نان به سبك ايراني در ارمنستان تاسيس شد.اين نانوايي كه اكنون تافتون و لواش توليد مي كند به دست يك خانم ارمنستاني كه چندي پيش با سفر به كشورمان با نان هاي ايراني آشنا شد احداث شده است.خانم بنياتيان مدير اين نانوايي مي گويد وقتي در ايران بودم از نان هاي ايراني خيلي خوشم آمد و تصميم گرفتم كه به كار توليد اين نان ها در ارمنستان بپردازم.
¤ دومين جشنواره مشتركان خوش حساب همراه اول به منظور ترغيب مشتركان به پرداخت به موقع و غيرحضوري صورتحساب برگزار مي شود.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: به يمن خجسته زادروز حضرت ثامن الحجج، امام علي بن موسي الرضا(ع) (8/8/88) و به منظور ترغيب مشتركان همراه اول به پرداخت به موقع و ترجيحاً غيرحضوري صورتحساب خود، اين شركت در نظر دارد تا از ميان مشتركاني كه صورتحساب دوره سوم سال جاري (1/5/88 تا 1/7/88) خود را در مهلت تعيين شده به صورت حضوري يا غيرحضوري پرداخت كرده اند در روز عيدسعيد قربان به قيد قرعه 8888 مشترك خوش حساب را براي دريافت جوايز نفيس انتخاب نمايد.
¤ صادرات محصولات شوينده و بهداشتي در پنج ماهه نخست سال جاري 135درصد افزايش داشته است.مديركل توسعه صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران افزود: ارزش صادرات محصولات شوينده و بهداشتي در پنج ماه گذشته 1/61 ميليون دلار بوده كه اين ميزان در مدت مشابه پارسال 87/26ميليون دلار بوده است.
¤ كد بين شهري 59 هزار شماره مشتركين مراكز مخابرات شهر قدس با اجراي عمليات كابل برگردان از ساعت 22 امروز حذف و ارتباط تلفني مشتركين اين مراكز احتمالاً چند ساعت با اختلال همراه است.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، پس از اصلاحات انجام شده و انجام عمليات كابل برگردان پيش شماره تلفن هاي مراكز مخابرات شهر قدس از (381الي 389) به (4681 الي 4689)، مركز مخابرات هفت جوي از (342 به 4689) و مركز مخابرات زرنان از (336 به 4683) تغيير مي يابد.همچنين شماره تلفن هاي شركتهاي آن محدوده از (3902000، 9713131، 9713232) به (48021000، 9711402، 9711403) تبديل مي شود.
¤ مديركل دفتر تجهيز ماشين آلات و راهدارخانه ها: دستور راهداري زمستاني به استان ها ابلاغ شد، خريد 100 دستگاه راهدارخانه سيار در برنامه است.
¤ در حالي كه آمارهاي گمرك كشور حاكي از افزايش واردات فولاد دارد و فعالان بخش خصوصي نيز ماه ها است كه به دنبال افزايش تعرفه اين محصول هستند اما هنوز هيچ افزايشي در تعرفه فولاد كشور رخ نداده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3376، 3337 الي 3339، 3377 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ كارشناس مسكن: استقبال از طرح مسكن مهر كاهش يافته است لذا بايد در نحوه اجراي طرح تغييراتي ايجاد شود تا مردم به سمت آن متمايل شوند.

 



اتاق تهران اعلام كرد رونق دوباره بخش بازرگاني كشور

افزايش رفت و آمد بازرگانان و تجار به اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران از بازگشت مجدد رونق به اقتصاد كشور حكايت دارد.
به گزارش اتاق بازرگاني تهران، همزمان با بازگشت آرام آرام رونق به بازار تجارت و افزايش صادرات و واردات تقاضا براي صدور و تمديد كارتهاي بازرگاني در آخرين ماه تابستان افزايش يافته است.
براساس آمار منتشر شده از سوي بخش عضويت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران صدور و تمديد كارت بازرگاني براي بازرگانان تهراني در شهريور ماه نسبت به ماه قبل از آن بيش از 6 درصد افزايش يافته است. در حالي كه جمع كل تعداد كارت هاي صادر و تمديد شده براي افراد حقيقي و حقوقي در مرداد ماه سال جاري 1071 كارت بود اين تعداد در ماه شهريور به 1138 كارت افزايش پيدا كرد.
براساس گزارش بخش عضويت و كارت بازرگاني اتاق تهران در ماه گذشته 203 كارت بازرگاني براي افراد حقوقي و 117 كارت هم براي افراد حقيقي صادر شده تا اين افراد مجوز فعاليت در عرصه بازرگاني و صادرات و واردات داشته باشند.
در همين مدت 583 عضو حقوقي و 235 عضو حقيقي براي تمديد اعتبار كارت بازرگاني خود به اتاق تهران مراجعه كرده اند.
براساس آمار ارائه شده، تعداد كارتهاي بازرگاني صادر و تمديد شده در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل 6 درصد افزايش يافته و از 6707 كارت در نيمه اول سال 87 به 7120 كارت در نيمه اول سال 88 افزايش يافته كه با توجه به ركود حاكم بر بازارهاي جهاني و افت نسبي مراودات كالا و خدمات، رشد قابل توجهي داشته است.
براساس اعلام واحد عضويت اتاق تهران، استقبال از كارتهاي مدت دار نيز قابل توجه بوده است به گونه اي كه ظرف ماه هاي گذشته نزديك به 1000 بازرگان حقيقي و حقوقي از اتاق تهران كارت سه ساله و پنج ساله دريافت كرده اند.

 



بازگشت فرانسوي ها براي مشاركت در طرح ذخيره سازي گاز ايران

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز از حضور دوباره شركت سفره گاز فرانسه براي فعاليت در طرح ذخيره سازي گاز يورتشاي ورامين با
40 ميليون دلار كمتر از توافق قبلي با اين شركت خبر داد.
مسعود سامي وند در گفت وگو با شانا با تأكيد بر عذرخواهي رسمي «سفره گاز» از شركت ذخيره سازي گاز ايران به دليل تأخير ايجاد شده در پروژه يورتشاي ورامين، افزود: رقم پيشين قرارداد با اين شركت براي فعاليت در طرح ياد شده 75 ميليون يورو بود كه پس از 22 جلسه گفت وگو و ارائه دلايل فني و منطقي به كمتر از 44 ميليون دلار كاهش خواهد يافت.
وي اظهار داشت: با وجود برطرف شدن نواقص موجود در قرارداد پيشين شركت «سفره گاز» فرانسه با شركت ذخيره سازي ايران، اين شركت به منظور بررسي وقت بيشتري درخواست كرده است.
وي وجود رقباي مهمي همچون «استروگس روسيه» و «كي بي بي» آلمان را از جمله دلايل ورود دوباره سفره گاز به طرح ذخيره سازي يورتشاي ورامين اعلام كرد.
شايان ذكر است: مذاكره با شركت «سفره گاز» فرانسه در حالي انجام شده كه اين شركت از بيش از هيجده ماه پيش به دليل مشكلات ضمانت نامه بانكي پروژه ذخيره سازي گاز يورتشاي ورامين را ترك كرد، اما با توقيف ضمانت نامه بانكي از سوي شركت ذخيره سازي گاز طبيعي، دوباره براي حضور در اين پروژه اعلام آمادگي كرده است.
در 18 ماه گذشته شركت هاي زيادي از جمله شركت «كي بي بي» آلمان، شركت استروگس روسيه و شركت نفت و گاز لهستان براي ادامه كار در پروژه ذخيره سازي يورتشا اعلام آمادگي كرده اند.
طرح پروژه ذخيره سازي گاز يورتشاي ورامين با ظرفيت ذخيره سازي 270 تا 540 ميليون متر مكعب در ورامين اجرا مي شود و در سال 2011 به پايان خواهد رسيد.

 



با موافقت 5 كشور حاشيه درياي خزر صادرات خاويار متوقف شد

رئيس هيئت مديره شركت مادرتخصصي خدمات كشاورزي گفت: صادرات خاويار با موافقت 5 عضو كميسيون منابع زنده درياي خزر در سال جاري انجام نخواهد شد.
نصرالله خادم در گفت وگو با خبرگزاري فارس ، در مورد صادرات خاويار گفت: صادرات خاويار امسال انجام نمي شود و همان گونه كه دكتر سرپناه رئيس سازمان شيلات اعلام كرده، براي انجام صادرات بايد موافقت 5 كشور عضو كميسيون منابع زنده خزر جلب شود.
وي افزود: امسال مسئوليت اين كميسيون بر عهده سازمان شيلات ايران بود و در اجلاس تهران 5 عضو كميسيون براي صادرات خاويار موافقت نكردند.
رئيس هيئت مديره شركت مادرتخصصي خدمات كشاورزي افزود: پس از اخذ مجوز كميسيون منابع زنده تصميم گيري آن كميسيون براي سايتس ارسال مي شود ، اما چون امسال به توافق نرسيدند و هيچ سهميه اي براي 5 كشور حاشيه خزر در نظر نگرفتند، لذا صادرات خاويار در سال جاري انجام نخواهد شد.
خادم در مورد خاويار موجود در كشور از سال گذشته گفت: مقداري خاويار در كشور وجود دارد كه البته ميزان آن ثابت نمي ماند و در داخل كشور مصرف مي شود، همچنين اقداماتي انجام شده تا خاويار موجود فاسد نشود.
وي افزود: بخشي از صيد ماهيان خاوياري براي تكثير و بازسازي ذخاير به پژوهشكده هاي آبزي پروري ارسال مي شود، قسمتي از خاويار به دست آمده در داخل كشور مصرف مي شود و در عمل خاوياري براي صادرات باقي نمي ماند.

 



دكتر بهمني اعلام كرد مذاكره با بانك هاي خارجي غير آمريكايي براي حضور در ايران

رئيس كل بانك مركزي گفت: بانك هاي خارجي براي فعاليت در ايران مشكلي ندارند و با بسياري از بانك هاي خارجي به جز بانك هاي آمريكايي در اين زمينه مذاكره كرده ايم.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا در مورد نحوه حضور بانك هاي خارجي در ايران اظهار كرد: بانك هاي خارجي تمايل دارند اينجا شعبه داشته باشند و مذاكرات زيادي در اين باره انجام داده ايم، براي فعاليت آنها از مجاري قانوني در حال پيگيري هستيم و مشكلي وجود ندارد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر ما آماده هستيم كه واحدهاي بانكي خارج از كشورمان را هم تقويت كنيم.
رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: ورود بانك هاي خارجي به كشور سبب افزايش كارايي و بهره وري نظام بانكي مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا بانك هاي آمريكايي هم طرف مذاكره بوده اند يا خير؟ گفت: ما با آن ها وارد مذاكره نشده ايم و فعلاً حضور ندارند.
وي افزود: به هر حال سيستم مالي بانك هاي آمريكايي به گونه اي بود كه توزيع ريسك را به خوبي مديريت نمي كرد و مشاهده كرديم در زمان بحران به راحتي 57 بانك ورشكسته شدند.

 



با تصميم دولت سهميه بنزين جانبازان ثابت ماند

به دنبال حفظ سهميه سه ماه پاييزي بنزين خودروهاي شخصي و موتورسيكلت ها، بر اساس جديدترين تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور سهميه بنزين جانبازان نيز در نيمه دوم سالجاري بدون تغيير باقي ماند.
به گزارش خبرگزاري مهر، براساس تصميم اخير نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت سهميه بنزين جانبازان در نيمه دوم سال جاري بدون تغيير باقي ماند.
در همين حال با اين تصميم گيري جديد توافق شده است تا ميزان سهميه هاي بنزين جانبازان مشابه سال گذشته تعيين شود.
اين مصوبه را اخيرا محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا به وزارت نفت و بنياد شهيد امور ايثارگران ابلاغ كرده است.
به گزارش مهر، سال گذشته نيز بر اساس تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور مقرر شده بود 20 درصد از جمعيت جانبازان داراي 25 درصد تا 50 درصد جانبازي كه امكان استفاده از حمل و نقل عمومي را ندارند بر سهميه موجود در كارت هوشمند سوخت خودرو، روزانه دو ليتر بنزين در قالب كارت سوخت موقت ويژه جانبازان دريافت كنند.

 



گوشي تلفن همراه 240 ميليون توماني به بازار آمد

سايت هاي خبري از ساخت گوشي موبايل جديدي به نام Alexander Amosu خبر داده اند كه گران ترين گوشي هوشمند بلك بري در جهان محسوب مي شود.
به گزارش فارس به نقل از تك ورلد، شركت Amosu كه پيش از اين نيز دستگاه هاي ديجيتالي گران قيمت و لوكسي را توليد و عرضه كرده بود، چندي پيش گران ترين لباس جهان را به قيمت 112 هزار دلار عرضه كرد.
اين شركت هم اكنون قيمت گران ترين گوشي موبايل هوشمند بلك بري جهان را كه در اصل مدل Curve 8900 محسوب مي شود، 150 هزار پوند (240 هزار دلار) اعلام كرده است.
اين طور كه گفته مي شود، شركت Amosu براي ساخت هر يك دستگاه از اين گوشي 350 ساعت زمان صرف كرده و در آن 18 قيراط طلاي زرد را به همراه 4459 قطعه الماس به وزن
23/43 قيراط مورد استفاده قرار داده است.
از اين گوشي به تعداد محدود توليد شده است و Amosu اعلام كرده كه فعلا فقط سه دستگاه از آن را به فروش مي رساند. تاكنون يكي از اين سه گوشي گران قيمت به يك كاربر پولدار در يكي از كشورهاي عربي حومه خليج فارس فروخته شده است.

 



بنياد مسكن براي 30 ميليون ايراني خانه مي سازد

براساس برنامه وزارت مسكن و شهرسازي و با مساعدت دولت و مجلس، تامين مسكن بيش از 30 ميليون نفر از جمعيت كشور به بنياد مسكن محول مي شود.
علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي كه در جمع مديران، كاركنان و روساي بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه در طول دوره دولت نهم فعاليت اين بنياد بسيار درخشان بوده است، گفت: علي نيكزاد طي بازديد از بنياد مسكن انقلاب اسلامي و در جمع مديران، كاركنان و روساي شركت هاي تحت پوشش اين بنياد، فعاليت هاي بنياد مسكن را در طول دوره دولت نهم بسيار درخشان توصيف كرد و افزود: دولت بنا دارد از توانمندي هاي اين نهاد جهت توسعه بيشتر بخش مسكن كشور استفاده كند.
وي با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل و شهداي دفاع مقدس، بنياد مسكن را در نزد افكار عمومي و خواص جامعه داراي جايگاهي پربركت دانست كه دليل آن نيز توجه ويژه امام خميني(ره) به تامين مسكن محرومان و تاسيس بنياد مسكن بود.
وي همچنين خدمات صادقانه بنياد مسكن به روستائيان را ديگر مزيت بنياد مسكن به ساير سازمان ها دانست.
نيكزاد با بيان اين كه در پرمتقاضي ترين زمان ممكن (براي مسكن) ماموريتش در وزارت مسكن و شهرسازي آغاز شده است، اظهار داشت: اميدوارم بتوانم بار مشكلات مسكن در كشور را به سر منزل مقصود برسانم.
وي توسعه روستاها را جزو برنامه هاي دولت نهم و شخص رئيس جمهور دانست و گفت: اين امر در سفرهاي استاني يكي از محورهاي اساسي كاري هيات دولت بود كه در دولت دهم نيز با حجم بيشتر ادامه مي يابد.
نيكزاد با اشاره به ارايه طرح دولت نهم مبني بر تامين مسكن مقاوم روستائيان براساس مطالعات و آمار، افزود: عده اي در ابتدا اين مطلب را غيرممكن مي دانستند.
وي با اشاره به تجربه خود در زمان استانداري استان اردبيل گفت: بنياد مسكن با تكيه بر تعهد و منابع انساني كارشناسي اين موضوع را به واقعيت تبديل كرد.
وي با بيان اين كه مردم مشكلي درباره ساخت مسكن روستايي ندارند و تنها از عدم دريافت تسهيلات گله مند هستند، گفت: با برگزاري جلسه شوراي عالي مسكن و دعوت از مديران عامل بانك ها مي توان از تكرار تلخي هاي گذشته جلوگيري كرد.

 



توليد روزانه 2 ميليارد فوت مكعب گاز از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي

هفته آينده، عمليات نصب دريايي سكوي استخراج از لايه نفتي پارس جنوبي پايان مي يابد و مراحل حفاري نهايي چاه ها و اتصال 7 چاه اين طرح به سكوي استحصال آغاز خواهد شد.
محمدرضا عبديايي، مشاور مدير عامل شركت نفت و گاز پارس با اعلام اين خبر افزود: اجراي كل اين پروژه از پيشرفتي حدود 45 درصد برخوردار بوده و چاه هاي نفتي اين لايه مشترك هيدروكربوري با كشور قطر، در سال هاي گذشته انجام گرديده است.
وي افزود: هدف از توسعه لايه نفتي پارس جنوبي، استحصال توليد از فازهاي اول و دوم پارس جنوبي با ظرفيت توليد به ترتيب 35 هزار بشكه نفت خام از فاز اول و توليد 54 هزار بشكه نفت خام از فاز دوم بوده است كه اين طرح در حدود 100 كيلومتري از ساحل دريا و با 213 ميليون دلار اعتبار انجام مي شود.عبديايي گفت: پيمانكار اصلي طرح شركت پترو ايران بوده و قرارداد اجرايي اين طرح شامل يك سكوي دريايي و يك دستگاه شناور چند منظوره (FPSO) در حال خريداري از يك شركت نروژي مي شود.وي با اشاره به ادامه حفاري چاه هاي توسعه اي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي و اجراي عمليات اتصال 4 چاه فاز 9 به سكوي دريايي و پالايشگاه خشكي ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال جاري با استحصال روزانه 2 ميليارد فوت مكعب گاز از فازهاي 9 و 10، علاوه بر افزايش 10 درصدي حجم توليد گاز كشور، گام مهم ديگري در جهت تامين گاز مورد نياز كشور برداشته شود.

 



13 بانك اماراتي در آستانه ورشكستگي

رئيس بانك مركزي امارات اعلام كرد كه دو موسسه مالي و اعتباري «السعد» و «القبيصي» فعال در امارات ورشكست شده اند و 13 بانك نيز در آستانه ورشكستگي قرار دارند.
به گزارش موج در دبي، سلطان بن ناصر السويدي اعلام كرد كه دو موسسه مالي و اعتباري «السعد» و «القبيصي» كه در امارات متحده عربي فعال بودند به دليل بحران مالي و اقتصادي ورشكست شده اند.
وي در ادامه خاطرنشان ساخت: 13 بانك اماراتي نيز طي سال جاري ميلادي با زيان هاي گسترده اي روبه رو شده اند و احتمال ورشكستگي آنان دور از انتظار نيست.
بدهكاري 96 درصد
مردم كويت
96 درصد مردم كويت به علت دريافت وام و خريد قسطي بدهكارند و بسياري نيز روانه زندان شده اند.
رواج وام گرفتن و خريد قسطي در كويت موجب شده است بسياري از وام گيرندگان راهي زندان شوند.
بدهكاران، اين وضع را ناشي از ناكافي و غيرشفاف بودن اطلاعات ارائه شده بانك ها، تبليغات براي گسترش فرهنگ مصرف گرايي مي دانند.
در اعلاميه هاي تبليغاتي در كويت كه حتي داخل اتوبوس ها پخش مي شود، خريد خانه بزرگ تر، خودرو جديدتر يا تعويض اثاثيه منزل تبليغ مي شود.
افزايش شمار كساني كه قادر به پرداخت اقساط خود نيستند، موجب ايجادبحران و مداخله سياستمداران اين كشور شده و حتي كار به مجلس نمايندگان كويت هم كشيده شده ولي پيامدهاي اين مشكل همچنان به قوت خود باقي است.
اقتصاد انگليس
مرده متحرك؟!
واحد اطلاعات اكونوميست در گزارشي تفصيلي به بررسي چشم انداز اقتصاد بحران زده انگليس پرداخت و اقتصاد اين كشور را به «مرده متحرك» تشبيه كرد كه تنها با پشتيباني دولت سرپا مانده است.
اكونوميست در اين گزارش افزود: اقداماتي كه تاكنون براي حمايت از بخش بانكداري انگليس اتخاذ شده است، پيامدهاي زيادي در سال هاي آينده خواهد داشت، هم از لحاظ تعهداتي كه بر دوش دولت قرار مي دهد و هم از لحاظ نقش روز افزون دولت در اقتصاد، بعلاوه، عدم اطمينان درباره حجم دارايي هاي كم ارزش در بعضي موسسات و وام هاي پرداخت نشده از طرف وام گيرندگان، بدان معني است كه دخالت بيشتر دولت براي حمايت از بخش بانكداري نمي تواند نفي گردد.
اقدامات دولت براي حمايت از بانك ها با اعطاي كمكهاي مالي به ارزش كل 3/1 تريليون پوند (2 تريليون دلار آمريكا تقريبا معادل 90 درصد GDP) با حفظ سهام دولت در دو بانك بزرگ انگليس همراه شد. طرح بيمه حمايت از ماليات دهنده براي تضمين اكثر دارايي هاي بد اين بانكها با هدف كاهش عدم اطمينان سرمايه گذار و تشويق به وام دهي بيشتر مي باشد.

 



رويترز: آزمايش موشكي ايران بهاي نفت را افزايش داد

بهاي نفت در بازارهاي جهاني تحت تأثير انتشار خبر آزمايش موشكي ايران بيش از يك درصد افزايش يافت و به بشكه اي 67 دلار نزديك شد.
به گزارش رويترز افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني ناشي از آزمايش يك نوع موشك از سوي ايران بوده است.
به گفته تحليل گران دفاعي اين موشك قادر است اسرائيل و پايگاه هاي آمريكا در منطقه را هدف قرار دهد.
يكي از تحليل گران نفتي در اين باره گفت: قيمت نفت در شرايط فعلي دنباله رو خبر آزمايش موشكي ايران و بازار سهام است كه موجب ضربه هايي نيز شده است.
يادآور مي شود تنش بر سر برنامه هاي هسته اي ايران، طي سال هاي اخير، بهاي نفت را تقويت كرده است.
گزارش رويترز همچنين حاكيست: قيمت سهام همزمان با تشديد فعاليت ها در بخش ادغام و تملك شركتها افزايش يافت و اين امر كه موجب تقويت سرمايه گذاران شد به بهبود وضعيت اقتصادي اشاره داشت و احتمال افزايش تقاضا براي انرژي را به وجودآورد.
قيمت نفت خام سبك آمريكا پس از آنكه در طول معاملات روزانه تا 67 دلار و 54 سنت در هر بشكه افزايش يافت در نهايت در پايان بازار با 82 سنت افزايش در حد 66 دلار و 84 سنت تثبيت شد. قيمت نفت خام برنت لندن نيز با 43 سنت افزايش به بشكه اي 65 دلار و 54 سنت رسيد.

 



با امضاي قراردادي در سوئيس 70 درصد سهام توسعه پروژه ميدان نفتي آزادگان به چين واگذار شد

70 درصد سهام شركت نيكو وابسته به وزارت نفت در پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي طي قراردادي به شركت دولتي نفت چين (سي ان پي سي آي) منتقل شد.
به گزارش شانا اين قرارداد پس از 6 ماه مذاكره در شهر لوزان سوئيس به امضاي دوطرف رسيد.
براساس اين گزارش شركت نيكو اعلام كرد: طبق اين قرارداد كه پنجم مهر ماه امضا شد، از 90 درصد سهام نيكو 70 درصد به شركت «سي ان سي پي آي» چين منتقل و اين شركت به همراه نيكو (20 درصد) و اينپكس از ژاپن (10 درصد) سهامداران اصلي پروژه اصلي آزادگان جنوبي خواهند بود.
براساس اين قرارداد، تامين مالي 20 درصد سهم نيكو نيز به عهده شركت چيني خواهد بود.
پيشتر 90 درصد سهام آزادگان جنوبي به شركت نيكو و 10 درصد آن به شركت اينپكس ژاپن تعلق داشت.
براساس قرارداد منعقد شده، 70 درصد سهم شركت نيكو را اين شركت چيني خريداري كرده است و از اين طريق مشكلات مالي طرح اصلي آزادگان جنوبي براي توليد روزانه 150 هزار بشكه نفت در فاز اول و 110 هزار بشكه از فاز دوم و در مجموع روزانه 260 هزار بشكه از آن برطرف مي شود.اين گزارش افزود: براي توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي بيش از 5/2 ميليارد دلار اعتبار نياز است، هم اكنون مهم ترين مشكل طرح توسعه ميدان آزادگان جنوبي بحث مالي است كه شركت نيكو به علت گستردگي فعاليت ها و مسئوليت هايي كه به عهده دارد قادر به تأمين مالي 90 درصد طرح توسعه اين ميدان نبوده است.
براساس مصوبه شركت ملي نفت، توليد زودهنگام از ميدان نفتي آزادگان روزانه حداقل 10 هزار بشكه است كه تا 70 هزار بشكه نيز قابل افزايش خواهد بود و بخشي از منابع مالي مورد نياز توسعه اين طرح از توليد زودهنگام تأمين خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14