(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

يك درخواست از رئيس جمهوربيمه خدمات درماني بازنشستگان نيازمند ساماندهي
درددل يك توليدكننده سيستم بانكي توليد را دريابد
ركود اقتصادي در دوبي و حكايت پروژه هاي نيمه تمام-1 خانه هاي رويايي با وعده هاي پوشالي
تعاريف و مفاهيم بهره وري كارايي و اثربخشي سازماني
عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور:گزارش ها درباره برنج هاي وارداتي علمي و غيرسياسي است



يك درخواست از رئيس جمهوربيمه خدمات درماني بازنشستگان نيازمند ساماندهي

ما بازنشستگان كه ساليان دراز از ناهماهنگي هاي حقوق خود، تبعيض و كمبود آن رنج مي برديم به بركت تلاش و همت سازمان ها، مجلس و نهايتاً اراده رئيس جمهور محترم طعم شيرين عدالت و هماهنگي را چشيديم. با افزايش مناسبي مواجه شديم كه خود و خانواده هايمان با اشك شوق دعاگوي آنها گشتيم. دولت محترم بعضي از مطالبات ما را پرداخته و ساير مطالباتمان را نيز با برنامه هاي آتي خود خواهد پرداخت. انتظار ما بهبود و ساماندهي وضع بيمه خدمات درماني است كه هم اكنون يكي از دغدغه هاي خاطرمان مي باشد.
رجاء واثق داريم اين دولت مهرپرور خانواده بزرگ بازنشستگان و وظيفه بگيران خود را از ياد نخواهد برد و بيمه خدمات درماني و ساير مطالبات ما را ساماندهي و پرداخت خواهد نمود.
علي اصغر ملك محمدي

 



درددل يك توليدكننده سيستم بانكي توليد را دريابد

توليدكنندگان در فعاليت هاي روزمره با مشكلات عديده اي مواجه هستند كه بخش اعظم آنها به سيستم بانكي برمي گردد. به عنوان يك توليدكننده پيشنهادهاي زير كه قطعاً مشكل بسياري از دست اندركاران توليد است، مطرح مي شود شايد توجه مسئولان بانك مركزي به آنها گره گشا باشد.
1- دستور به بانكهاي دولتي و خصوصي جهت خارج ساختن بدهي هاي صنايع از حالت معوقه و عادي ساختن آنها و نيز تأخير در سررسيد بازپرداخت اقساط به يكسال ديگر.
2- اعلام به بانكهاي خصوصي جهت كاهش نرخ بهره خود به سطح نرخ بانكهاي دولتي.
3- حذف جريمه هاي تسهيلات معوق شده در بانكهاي دولتي و خصوصي.
4- پرداخت تسهيلات جهت تأمين نقدينگي واحدها بصورت حمايتي (بصورت خارج از قانون بانك مركزي).
5- پرداخت تسهيلات حمايتي بدهي هاي معوقه واحدهاي توليدي به كاركنان آن واحدها.
6- ايجاد تسهيلات در جهت پرداخت بدهي واحدهاي توليدي به سازمان تأمين اجتماعي.
7- منظور نمودن يارانه به واحدهاي توليدي جهت پرداخت حق بيمه كاركنان شاغل آن واحد ها.
8- جداسازي تسهيلات صنايع بزرگ از صنايع كوچك (داراي كمتر از 50نفر كارگر). بدين معني كه براي هر دو گروه از صنايع بزرگ و كوچك برنامه جداگانه اي تنظيم و تصويب گردد زيرا احتمالاً بيشترين تسهيلات متوجه صنايع بزرگ شده و بسياري از صنايع كوچك از آنها بي نصيب خواهند شد.
البته پرواضح است كه دولت محترم مي بايستي حساب استفاده كنندگان از وام هاي زودبازده را از واحدهائي كه دائماً فعال بوده و اينك دچار مشكل هستند، جدا نموده و اين تسهيلات را با برنامه ريزي بررسي و بصورت عادلانه در اختيار واحدهاي مذكور قرار دهند.
دكتر صمد قابيلي اميرخيز

 



ركود اقتصادي در دوبي و حكايت پروژه هاي نيمه تمام-1 خانه هاي رويايي با وعده هاي پوشالي

بابك اسماعيلي
دوبي را تا چندي پيش پايتخت خريد خاورميانه مي ناميدند. مراكز خريد مدرن و مجهز، بازارهاي فراوان و رنگارنگ، خيابان هايي مملو از فروشگاه هاي عرضه كننده برندهاي معروف و ساختمان هاي بلند با معماري نوين، دوبي را به يك مركز خريد ايده آل و نمادي از جهاني شدن در منطقه خليج فارس تبديل نموده بود. فستيوال خريد در اين اميرنشين كه هر ساله در فصل زمستان برگزار مي شود، ميليون ها توريست را از سراسر جهان براي خريد به دوبي مي كشاند. بدين ترتيب بود كه دوبي ظرف مدت ده سال از يك بندر كوچك عربي در حاشيه جنوبي خليج هميشگي فارس به يك متروپل جهاني براي فعاليت هاي ساختماني و بازاري رنگارنگ براي فروش كالاهاي ديگر كشورها تبديل شد.
بسياري از ايرانيان نيز با اعتماد به بنگاه هاي املاك واهي كه روزانه در چند نوبت از شبكه هاي ماهواره اي با تبليغاتي فريبنده مخاطبين ايراني خود را به سرمايه گذاري در بخش املاك و مستغلات دوبي تشويق مي كردند، اقدام به سرمايه گذاري هاي بسيار در بخش مسكن دوبي و ديگر امارات اين اميرنشين ها كردند.
در اين ميان مشاوران املاك براي فروش از ورزشكاران ايراني سوءاستفاده كردند.
بدين ترتيب با سرايت بحران اقتصاد جهاني به امارات، ايرانياني كه با فريب خوردن از تبليغات اين شبكه هاي ماهواره اي و برخي نشريات زرد اقتصادي داخلي اقدام به خريد املاك و مستغلات در دوبي، ابوظبي، عجمان و ديگر شيخ نشين هاي اماراتي كرده بودند، به يكباره شاهد از دست رفتن سرمايه هاي خود شدند .دلالان اقتصادي دوبي كه عمده آنها باتوجه به سود سرشار در بازار مسكن نفوذ كرده اند و در فاصله سالهاي 2002 تا اواسط 2007 توانستند درآمد سرشاري ازمحل فروش و پيش فروش ملك در دوبي و ديگر شيخ نشين هاي اماراتي كسب كنند، اين روزها بار ديگر از طريق شبكه هاي ماهواره اي دست به تبليغات زده اند تا با ترفند جديدي موسوم به معاوضه ملك و خريداري مسكن هاي فروخته شده به كمترين قيمت ممكن، واحدهاي در حال ساخت را به مشتريان ايراني واگذار كنند. تا از اين طريق عمليات ساخت و ساز در امارات را رونق جديدي بخشند. اين تبليغات فريبنده مي تواند بار ديگر معاوضه ملك در بازار واسطه گري مسكن دوبي را پس از دو سال از ركود، خارج كند. از سوي ديگر سرمايه هاي بيشتري از ايران را به سوي اين كشور سرازير كند كه توجه بيشتر مسئولان ايراني را مي طلبد.
پايان ناگهاني يك رويا
اواخر تابستان 2008 ميلادي امير دوبي در يك نمايشگاه ساختماني از طرح «باغ جميره» پرده برداشت باغ مجللي كه به گفته وي قرار بود «ونيز خليج فارس» باشد. اين باغ شامل مجمع الجزايري مركب از آسمان خراش هاي متعدد، بوستان ها كانال هاي عجيب مصنوعي باشد كه بخشي از آن در خشكي و بخشي ديگر در دريا قرار گيرد. برآورد اوليه ساخت «باغ جميره» 70 ميليارد دلار بود و 8 كشتي بزرگ اقيانوس پيما مامور آوردن خاك و سنگ و تخليه آن در محلي شده بودند كه براي ساخت اين باغ در نظر گرفته شده بود. اين كار چند ماهي ادامه يافت تا عاقبت با پديدار شدن آثار مخرب بحران در كشوري كه بيشترين پيوند مالي با نظام سرمايه داري غرب را داشت، در ماه نوامبر 2008 به طور كامل متوقف شد. البته اين تنها پروژه اي نبود كه با ورود سونامي بحران به مركز تجارت خليج فارس متوقف و يا به حالت تعليق درآمد.
پروژه «برج نخيل» نيز از جمله پروژه هايي است كه به دليل مشكلات مالي بسياري از كارگران خود را اخراج كرده و عملا اين پروژه يعني ساخت جزاير مصنوعي در يك سال اخير متوقف شده است.
مجري اين پروژه قصد ساختن سه جزيره به شكل نخل با شعار مكاني بي نقص براي دور شدن از دنيا را داشت كه يكي از آنها با جزاير كوچك ديگر محاصره مي شد. اين پروژه 20 ميليارد دلاري كه تاكنون براي ساخت آن 65/1 ميليارد متر مكعب ماسه و 87 ميليون تن صخره جابه جا شده است، قرار بود طول سواحل امارات را از 60 كيلومتر فعلي به 1200 كيلومتر افزايش دهد.
اما اين پروژه هاي وسوسه كننده كه بسياري از اشخاص سرشناس از اقصي نقاط جهان را نيز به سوي خود كشانده بود تا همانند ديويد بكهام، فوتباليست مشهور انگليسي، ويلاهاي اين جزيره را قبل از ساخت پيش خريد كنند، متوقف شد و برخي اخبار از غرق شدن تدريجي آن ها خبر مي دهند.
البته اثرات مخرب بحران مالي دوبي تنها محدود به اين اميرنشين نمي شود و ساير اميرنشين هاي فدراسيون امارات و ديگر كشورهاي عربي منطقه خليج فارس را نيز دربرمي گيرد كه شديداً از آن متاثر شده اند.
معاوضه، ترفند جديد دلالان مسكن دوبي
پس از آنكه دلالان مسكن دوبي در فاصله سالهاي 2005 تا 2007 در دوبي با طرح پيش فروش «خانه هاي رويايي» كه اساساً فروش ملك وجود خارجي نداشت و تنها بر روي كاغذ معامله مي شد، توانستند مقادير زيادي سرمايه خارجي را وارد امارات كنند، پس از بحران مالي و ركود فراگير در اين بخش، خواب تازه اي براي سرمايه گذاران و مالباختگان در دوبي ديده اند. بر مبناي اين طرح جديد دلالان مسكن دوبي كه به طرح معاوضه ملك شهرت يافته است. اين روزها از سوي برخي شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان (لس آنجلس) به شدت تبليغ مي شود، خانه هاي افرادي كه در سالهاي اخير به آنها فروخته شده و هرگز ساخته نشده با قيمتي نازل پس گرفته مي شود و در ازاي آن يك واحد مسكوني در حال ساخت با قيمتي بالا به افراد واگذار مي شود اين طرح كه از آن به عنوان بازي جديد آژانس هاي مسكن در دوبي ياد مي شود، گرچه به ظاهر افرادي را كه در سالهاي اوج رونق مسكن در دوبي پش خريد كرده بودند، كمك مي كند اما با كمي دقت درمي يابيم كه در واقع آنان را از چاله ورشكستگي به چاه بزرگ تري رهنمون مي كند كه در آن نه تنها ضرر سرمايه چند سال خوابيده فرد جبران نمي شود بلكه شخص معاوضه كننده بايد براي خانه دار شدن در پروژه جديد مجدداً هزينه هاي سنگيني بپردازد.
دلالان مسكن دوبي در اين طرح خود بازيركي شعار «رهايي از دعاوي حقوقي براي زنده كردن پول از دست رفته» را مطرح مي كنند. در اين تبليغات دروغين گفته مي شود پيگيري حقوقي فرار سازنده ها از تحويل واحدها ممكن است بيش از يكسال به طول بينجامد اما با معاوضه ملك مشكل دار با يك واحد مسكوني بدون عيب و ايراد! مي توان اين سرمايه هاي از دست رفته را بدون دعاوي حقوقي احيا كرد.
به نظر مي رسد دلالان اين بار قصد دارند با اين ترفند جديد علاوه بر رهايي خود از مشكلات مالي دوران ركود، مانع از اقامه دعوي از سوي خريداران شوند و از سوي ديگر روند مهاجرت از دوبي كه شدت بيشتري يافته را معكوس سازند. اين در حالي است كه بخش عمده اي از سرمايه دارهاي خارجي در اين اميرنشين در فكر تبديل ملك و مستغلات خود به دلار و فرار از اين منطقه بحران زده هستند به طوريكه گفته مي شود روزانه صدها سرمايه گذار خارجي با رها كردن اتومبيل هاي خود در فرودگاههاي اين كشور از امارات مي گريزند.
رونق اقتصاد امارات با سرمايه ايرانيان
امارات متحده عربي بزرگترين شريك تجاري ايران محسوب مي شود. بنابر آمارهاي رسمي موجود اين كشور در چند سال اخير علاوه بر تأمين بخش زيادي از كالاهاي مورد نياز ايران، سهم بزرگي در كالاهاي صادراتي غيرنفتي ايران دارد.
از سوي ديگر در حالي كه جمعيت اين كشور كوچك عربي تنها 4/1ميليون نفر است. بيش از 460هزار ايراني 10درصد جمعيت اين كشور در امارت هاي مختلف اين سرزمين حضور دارند و 10هزار شركت ايراني يا شركتهايي كه ايرانيان در آنها سهم دارند در اين كشور فعاليت مي كنند.
بنابر گزارش گمرك امارات متحده عربي تنها در سال 2007 ميلادي 2700 شركت ايراني در دوبي تأسيس و ثبت شده است و 8100 شركت ايراني- اماراتي نيز در اين كشور مشغول به فعاليت هستند. بيش از يك هزار شركت نيز در امارات وجود دارند كه بخشي از سهم آنها متعلق به ايرانيان است.
بنابر آمارهاي موجود در سال 2007 ميلادي بيش از 300ميليارد دلار سرمايه ايراني در امارات متحده عربي وجود داشت كه اين سرمايه عظيم علاوه بر ايجاد هزاران فرصت شغلي، درآمد كلاني براي اين شيخ نشين ايجاد كرده بود.
اما با سرايت بحران اقتصاد جهاني به امارات كه از بانك هاي آمريكايي و با تركيدن حباب قيمت املاك و در نتيجه بازنگشتن وام هاي داده شده در اين بخش شروع شد، روند خروج سرمايه هاي ايرانيان از امارات شدت يافت به طوريكه برآورد مي شود در ماههاي اخير، بيش از يك سوم سرمايه هاي ايرانيان از دوبي خارج و به ايران بازگشته است. در اين خصوص خبرگزاري رسمي د.پ. آلمان در گزارشي ويژه اعلام كرد: كارشناسان اقتصادي معتقدند از زمان تركيدن حباب قيمت املاك و بروز بحران مالي و اقتصادي در دوبي 30درصد از بازرگانان و سرمايه داران ايراني دست از فعاليت در اين اميرنشين برداشته و به ايران بازگشته اند. به گفته اين خبرگزاري ايرانيان بسياري به اميد كسب سود بادآورده و دريافت اجازه اقامت، سرمايه هاي خود را به اين سرزمين منتقل كرده بودند، اما هم پول خود را از دست داده اند و هم دريافته اند كه دريافت اقامت به دليل داشتن ملك شايعه اي بيش نيست.
علاوه بر اين سرمايه هاي ايراني كه باعث رونق اقتصادي امارات در طي سالهاي گذشته شده است، رابطه تجاري كشورمان با اين شيخ نشين نيز تأثير بسياري بر اقتصاد امارات داشته است.
در سال 2007 ميلادي ارزش صادراتي امارات به ايران با 33/4درصد افزايش نسبت به سال پيش از آن به 35/94 ميليارد درهم رسيد. در همين سال، ديگر بازارهاي بزرگ صادراتي امارات كشورهاي عربستان سعودي و قطر بودند كه هر يك به ترتيب 31ميليارد در هم و 28ميليارد درهم از كالاهاي توليدي امارات را وارد كردند.
در اين سال ارزش صادرات ايران به امارات حدود 4ميليارد درهم بوده است كه نسبت به سال 2002 ميلادي حدود 3برابر شده است. در سال 2002 ميلادي ارزش صادراتي امارات به ايران برابر با 11ميليارد درهم بود.
به گزارش سفارت ايران در كشور امارات در سال 1385 كه در مارس سال 2007 ميلادي پايان يافت، ارزش تجارت دو جانبه ايران و امارات 11/7ميليارد دلار آمريكا بود. در اين سال ارزش واردات ايران از امارات معادل 9/2ميليارد دلار آمريكا و ارزش صادرات ايران به امارات حدود 2/5ميليارد دلار آمريكا بود. سفارت ايران در اين كشور پيش بيني مي كند در سال 1386 ارزش تجارت دو جانبه ايران و امارات به 14ميليارد دلار آمريكا برسد.
اتاق بازرگاني امارات نيز با تأييد اين مطلب كه ايران يكي از شركاي بزرگ تجاري امارات است، اعلام كرد ارزش صادرات غيرنفتي امارات به ايران در سال 2007 ميلادي نسبت به سال قبل از آن 33/4 درصد رشد داشته است. در سال 2006 ميلادي ارزش صادرات امارات به ايران برابر با 7/3 ميليارد دلار آمريكا بود. روند رشد ارزش صادراتي امارات به ايران هر ساله افزايش يافته است، اما يكي از دلايل رشد ارزش صادراتي امارات به ايران افزايش قيمت كالاهايي است كه از طريق امارات به ايران صادرات مجدد مي شود.
به گزارش گمرك دوبي در سال 2006 ميلادي ارزش صادرات امارات به ايران برابر با 25 ميليارد درهم و در سال 2007 ميلادي بيشتر از 35 ميليارد درهم بود. اين درحالي است كه در سال 2006 ميلادي ارزش واردات كالا از ايران معادل 3/2 ميليارد درهم و در سال 2007 ميلادي معادل 4 ميليارد درهم بوده است.
سرابي به نام دوبي و خيال باطل سرمايه گذاران ايراني
تبليغات گسترده شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان و برخي نشريات اقتصادي داخلي و وعده هاي دروغين اعطاي ويزا و اقامت دائم در دوبي سبب شد تا بسياري از ايرانيان علاقه مند به سرمايه گذاري با انتقال دارائي هاي خود به اين اميرنشين، سفره اعراب آمريكايي در دوبي را رنگين سازند و دوبي را از يك بندر عربي كوچك در مدت كمتر از ده سال به يك شهر مدرن و پيشرفته تبديل كنند.
فراگير شدن اين تبليغات سبب شد تا بسياري از ايرانيان مقيم كشورهاي حوزه خليج فارس و بسياري از ايرانيان مقيم كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز اقدام به خروج سرمايه هاي خود از ديگر كشورها و سرمايه گذاري در دوبي كنند. اين ايرانيان خوش نشين، با جمع آوري سال ها اندوخته و سرمايه خويش و با گرفتن وام هاي كلان از بانك ها وارد سرمايه گذاري در خريدوفروش مسكن و ملك و ويلا در امارات و خصوصا در اميرنشين دوبي كردند غافل از اينكه ركود و بحران اقتصادي، سرمايه گذاري در دوبي را چون قطعه يخي در مقابل آفتاب قرار داده است.
ميزان فرار سرمايه از ايران جاري شدن آن به سمت امارات به اندازه اي بود كه روزنامه الاتحاد چاپ ابوظبي در سال 1385 در گزارشي نوشت: «بهترين مكان براي سرمايه گذاري در خاورميانه، سرمايه گذاري در امارات است كه در چند ماه گذشته ايرانيان سهم زيادي در آن داشتند و در امر مسكن سرمايه گذاري كردند و حتي اخيرا به بازارهاي مالي دوبي و ابوظبي نيز هجوم آورده و در امر مسكن و ساخت و ساز، ايرانيان بيشتر از ديگر اتباع كشورها در امارات سرمايه گذاري كرده اند.»
اين روزنامه اماراتي در ادامه افزود: «هرگاه ايرانيان بر خط افق نگاهي به كشورها كنند، دوبي را بهترين جايگاه مي بينند. شهري كه در آن آزادي اقتصادي و اجتماعي وجود دارد.»
تلويزيون امارات نيز در گزارشي اعلام كرد تا پايان سه ماهه نخست سال 2008 ميلادي مبلغ 200 ميليارد دلار از سوي 400 هزار ايراني در دوبي سرمايه گذاري شده است. كه پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري ميلادي، سرمايه گذاري ايرانيان در دوبي از مرز 300 ميليارد دلار بگذرد.
پايان دوران طلايي ايرانيان
چند ماه پيش نشريه «اشپيگل» در مطلبي نوشت: «كسي كه در سال 2003 پانصدهزار يورو براي يك ويلاي لوكس جزيره نخل پرداخت، در تابستان سال گذشته مي توانست 2 ميليون و 500 هزار يورو بابت آن دريافت كند.» هزاران ايراني نيز توانستند با معاملات قولنامه اي، در بازار مستغلات دوبي به سودهاي كلان دست يابند. اما از تابستان امسال، سير نزولي قيمت ها آغاز شد و آن ها نيز به تدريج خطر ورشكستگي را لمس كردند.»
يك بازرگان 43 ساله ايراني در گفتگو با خبرگزاري رويترز مي گويد: «همه پس انداز خانواده ام را در املاك دوبي سرمايه گذاري كردم. حالا چطور مي توانم به خانواده ام بگويم كه اشتباه كردم و همه پولمان از دست رفت؟»
مسئول يكي از بنگاه هاي املاك در دوبي مي گويد: تبليغ برخي بنگاه ها در ارتباط با دريافت اجازه اقامت در صورت خريد ملك در امارات صحت ندارد، ولي بنگاه ها اين امر را از خريداران خود پنهان مي كنند.
وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: در سال هاي گذشته در مواردي امكان خريد ملك و اجازه اقامت در امارات امكان پذير بود، ولي چند سالي است كه اين قانون فسخ شده است.
به گفته اين منبع، افرادي كه اقدام به خريد ملك در امارات مي كنند تنها سالي چند روز مي توانند از واحد خريداري شده در اين كشور استفاده كنند و اجازه اقامت دايم به آنان داده نمي شود.
يكي از شهروندان ايراني مقيم دوبي مي گويد:
حدود هفت ماه پيش برحسب اتفاق شبكه... را تماشا مي كردم كه با مدير املاك... مصاحبه مي كرد. وي با وقاحت تمام اخبار ورشكستگي و بحران در دوبي را تكذيب مي كرد و ادعا مي كرد كه شايعه است. نكته جالب توجه در صحبت وي تكرار دريافت اجازه اقامت دائم بود كه مرتب آن را تكرار مي كرد. وي مي گفت با شماره هاي پائين صفحه كه يكي متعلق به دوبي و ديگري تهران است تماس بگيريد و مشكلات خود را با مشاورين ما در ميان بگذاريد تا آنها شما را راهنمايي كنند. من به شماره دوبي زنگ زدم و خانمي گوشي را برداشت. از او راجع به اقامت دائم سوال كردم كه اين خانم گفت ما مجوز قانوني از حكومت دوبي داريم كه هر كسي از املاك ... بخرد اقامت دائم به او داده مي شود. وقتي به اين خانم مشاور گفتم كه چند روز پيش رئيس پليس دوبي در مصاحبه با شبكه العربيه گفت اقامت تنها براي كساني است كه از شركتهاي «النخيل» و «اعمار» خانه بخرند و آن هم تنها اقامت 6ماهه، و اين پرسش را مطرح كردم كه چگونه شما اقامت دائم مي دهيد، جواب تلفن مرا نداد و تلفن را قطع كرد.
يكي از ايرانيان مقيم در امارات كه مشاور اقتصادي منطقه آزاد «جبل علي امارات» است مي گويد:
«چند ماه قبل پيش از شدت يافتن بحران اقتصادي 200ميليارد دلار توسط سرمايه گذاران از امارات خارج شد. وي افزود: در حال حاضر اكثر پروژه هاي ساختماني در امارات متوقف شده است و اجاره دستگاه ها و لوازم و ماشين آلات ساختماني تا يك چهارم قيمت كاهش پيدا كرده است، خيلي ها امارات را ترك كردند و ماشين ها را در پاركينگ فرودگاه گذاشته اند.»
وي مي افزايد:
فروش واحدهاي مسكوني در دوبي با تبليغات اعطاي مجوز اقامت باعث شد تا تعدادي از ايرانيان به خريد اين واحدهاي مسكوني مبادرت ورزند در حالي كه مجوز اقامت فقط براي زندگي بود و مجوز كار به افراد اعطا نمي شد بنابراين اگر كسي 6ماه دور از امارات بود، اقامتش باطل مي شد و خانواده فرد مشمول مجوز اقامت يعني دختر تا ازدواج و پسر تا 18 سال مشمول مجوز اقامت مي شدند. نكته ديگر در فروش واحدهاي مسكوني اين بود كه قراردادها يك طرفه بود و به نفع مالك بود، هزينه شارژ واحدهاي مسكوني آن قدر زياد بود كه براي يك واحد آپارتمان 200متري بعضا تا 800هزار تومان در ماه شارژ مي گرفتند. وي در ادامه افزود: در بعضي از شركت هاي ساختماني تا 85درصد واحدهاي مسكوني به ايرانيان فروخته شد، اما الان شرايط وام دادن سخت شده است و روزانه به طور متوسط 1500 ويزاي كار در امارات باطل مي شود.
اين در حالي است كه با گذشت يك سال از آغاز بحران در دوبي، شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان موسوم به شبكه هاي لس آنجلسي تحت تاثير بحران و چالش شديد اقتصادي حاكم بر بخش مسكن و ساخت و ساز با بحران آگهي تبليغاتي مواجه شده اند و بسياري از آنها در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند.
بهائيان و كلاهبرداري 215 ميلياردي از ايرانيان در دوبي
يك شركت برج سازي متعلق به بهاييان در امارات متحده عربي با يك كلاهبرداري بي سابقه به مبلغ دوهزار و 150 ميليارد ريال از ايرانياني كه براي خريد ملك در دبي سرمايه گذاري كرده بودند، كلاهبرداري كرد.
به گزارش خبرگزاري موج، چند سال پيش از بروز بحران مالي در دوبي شركت ريلاينس كه متعلق به دو بهايي به نام هاي «فرهنگ رهاوي» و «الهام ثابتي فر» است در پي پيش فروش 22 برج كامل با 60درصد قيمت مبلغ 724 ميليون درهم (برابر يك هزار و 950 ميليارد ريال) از ايرانيان پول مي گيرد.
پس از گذشت حدود دو سال مشخص مي شود اين شركت نه فقط هنوز برجي نساخته بلكه حتي زمين براي ساخت برج هم تحويل نگرفته است.
همچنين اين شركت با فروش دو پروژه آلماني و اماراتي به نام هاي سيلور استار و المهارا مبلغ 75 ميليون درهم (معادل 200ميليارد ريال) از ايرانيان خواستار خريد ملك، پول دريافت مي كند.
«فرهنگ رهاوي» كه مليت ايراني دارد و با گذرنامه آمريكايي سفر مي كند چندي پيش با هدف تشكيل يك انجمن دفاع از فرقه ضاله بهاييت به دبي سفر مي كند.
او كه مدتي قبل پس از چند كلاهبرداري از ايران گريخته بود با الهام ثابتي (همسر سابق دكتر محبوبي رئيس جامعه فرقه ضاله بهاييت دبي) ازدواج مي كند و با شركتي به نام ريلاينس وارد بازار خريد و فروش ملك در دبي مي شود.
اين شركت در پي فروش غيرقانوني 22 برج كامل در دو پروژه اماراتي و آلماني مبلغ دو هزار و 150 ميليارد ريال از ايرانيان دريافت مي كند.
گفته مي شود از مجموع اين مبلغ حدود يك هزار و 110ميليارد ريال (112 ميليون دلار) از امارات خارج و به آمريكا منتقل شده است.
خريداران معتقدند پولهايشان توسط فردي بنام پژمان رياضتي (كه گفته مي شود او نيز بهايي است) از ايران خارج و به امارات و سپس ايالات متحده آمريكا منتقل شده است.
مالباختگان ايراني هنوز پس از گذشت ماهها در مراجعه به دادگاه هاي امارات، موفق به گشايش پرونده نشده اند و همچنان در بلاتكليفي به سر مي برند. چند شركت بزرگ املاك ايراني در دبي نيز كه با اين شركت معاملاتي داشته اند در حال حاضر نتوانسته اند با صاحبان شركت ريلاينس ارتباط برقرار كنند.

 



تعاريف و مفاهيم بهره وري كارايي و اثربخشي سازماني

محسن كاظم زاده
بهره وري براي اولين بار در سال 1766 ميلادي توسط كوتيرني مطرح شد و در سال 1883 LITTRE بهره وري را قدرت و توانايي توليد كردن بيان كرد. در سال 1900 ارلي بهره وري را ارتباط اين بازده و وسايل به كار رفته براي توليد اين بازده عنوان كرد. بايد توجه داشت كه واژه بهره وري با گسترش انقلاب صنعتي و جهت افزايش سودمندي حاصل از نيروي كار، سرمايه و مواردي از اين دست افزايش يافت. سرعت رشد صنايع به ويژه صنعت خودرو و توسعه آن در دهه هاي اخير حاكي از آن است كه كشورمان درحال گذر از يك اقتصاد نيمه صنعتي به يك اقتصاد صنعتي است. توجه به توليد و بهره ور بودن آن مي تواند ضمن سرعت بخشيدن به رشد و توسعه صنعتي آن را در مسيري صحيح و اصولي هدايت كند. از اين رو به آشنايي شركت ها با مفاهيم بهره وري و راهكارهاي افزايش آن تأكيد مي شود. بنابراين، مي توان گفت درجه توسعه يافتگي صنايع به ميزان قابل توجهي به بهره گيري مطلوب و بهينه از منابع و امكانات توليد بستگي دارد. از اين رو بهره وري و افزايش مستمر آن در شركت ها از جايگاه ويژه اي برخوردار است. به اين ترتيب مشخص مي شود كه براي رشد و توسعه صنايع مي بايست به بهر وري و افزايش مستمر آن در شركت ها توجه و اهميت بيشتري داده شود. بررسي شركت ها نشان مي دهد كه توجه به بهره وري در شركت هاي مختلف به شكل هاي متفاوتي صورت گرفته و مي گيرد. البته با توجه به شرايط شركت ها و سياست هاي مديريتي طبيعي است كه به راه هاي مختلف و متناسب با وضعيت موجود مي بايست اقدام كرد. به همين خاطر در اين مقاله سعي بر آن شده است تا ضمن اشاره به مفاهيم اصلي بهره وري، به رويكردها و راهكارهاي مختلف افزايش بهره وري پرداخته شود. بهره وري مفهومي جامع و به معناي كارايي و اثربخشي است. بهره وري نگرشي واقع گرايانه به كار و زندگي و فرهنگي است كه در آن انسان با فكر و هوشمندي، فعاليت هايش را با ارزش ها و واقعيت ها منطبق مي سازد تا بهترين نتيجه را در جهت اهداف مادي و معنوي حاصل كند. امروزه با كمرنگ شدن مرزهاي اقتصادي، رقابت در صحنه جهاني ابعاد گسترده تري يافته و تلاش براي بهبود بهره وري پايه اصلي اين رقابت را تشكيل مي دهد. ارتقاي بهره وري موجب پيشرفت و توسعه گرديده و كشورهاي مختلف براي اشاعه نگرش بهره وري و تعميم به كارگيري فنون و روش هاي اندازه گيري و بهبود بهره وري سرمايه گذاري زيادي انجام مي دهند. امروزه بهره وري نوعي موتور توسعه اقتصادي به حساب مي آيد و مسائل مختلف اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه مانند كاهش تورم، افزايش سطح رفاه عمومي، افزايش سطح اشتغال، توان رقابت سياسي و اقتصادي و... تأثيرات بسزايي دارد. تلاش براي بهبود و استفاده موثر و كارآمد از منابع گوناگون چون نيروي كار سرمايه، مواد، انرژي و اطلاعات، هدف تمامي مديران سازمان هاي اقتصادي و واحدهاي توليدي صنعتي و موسسات خدماتي مي باشد. وجود ساختار سازماني مناسب، روش هاي اجرائي كارآمد، تجهيزات و ابزار كار سالم، فضاي كار متعادل و از همه مهمتر نيروي انسان واجد صلاحيت و شايسته از ضرورياتي مي باشند كه براي نيل به بهره وري مطلوب بايد مورد توجه مديران قرار گيرد. مشاركت كاركنان در امور و تلاش هاي هوشيارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط كاري مي تواند بر ميزان بهره وري و تعمير براي بهبود بهره وري به ويژه در يك محيط متلاطم و توأم با ناامني تأثير گذارد. روح فرهنگ بهبود بهره وري بايد در كالبد سازمان دميده شود كه در آن ميان نيروي انساني هسته مركزي را تشكيل مي دهد. يكي از مهمترين اهداف در هر سازمان ارتقاء سطح بهره وري آن است و با توجه به اينكه انسان در ايجاد بهره وري نقشي محوري دارد درخواست هاي او در سازمان اثري كليدي به جا مي گذارد. آنچه در سازمان ها مزيت رقابتي ايجاد مي كند، بهره وري به معناي بكارگيري و تركيب موثر منابع موجود در سازمان است. بهبود اثربخش بهره وري همانند ساير مولفه ها و فرآيندهاي نرم افزاري سازماني از الزامات كار سازماني است كه در ذات و خميرمايه بهره وري بهبود نهفته است و مشروعيت بهره وري در بهبود و اصلاح آن. بهره وري كه يكي از مفاهيم اقتصاد است اينگونه تعريف مي شود: «مقدار كالا و يا خدمات توليد شده در مقايسه با هر واحد از انرژي و يا كار هزينه شده بدون كاهش كيفيت». به ديگر سخن بهره وري عبارتست از به دست آوردن حداكثر سود ممكن با بهره گيري و استفاده بهينه از نيروي كار، توان، استعداد و مهارت نيروي انساني، زمين، ماشين، پول، تجهيزات، زمان، مكان و... به منظور ارتقاء رفاه جامعه.
بهره وري عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نيروي انساني و تمهيدات به طريق علمي به منظور كاهش هزينه ها و رضايت كاركنان، مديران و مصرف كنندگان. تعاريف ديگر، بهره وري نيروي انساني را حداكثر استفاده مناسب از نيروي انساني به منظور حركت در جهت اهداف سازمان با كمترين زمان و حداقل هزينه داشته اند. براساس ديدگاه سازمان بهره وري ملي ايران، بهره وري يك نگرش عقلاني به كار و زندگي است. اين مشابه يك فرهنگ بوده كه هدف آن هوشمندانه تر كردن فعاليت ها براي يك زندگي بهتر و متعالي است. عوامل بسياري در تعريف و ديدگاه هاي مكاتب مختلف نسبت به بهره وري موثرند. از گذشته بهره وري مورد توجه صاحبنظران و محققان رشته هايي مانند اقتصاد روانشناسي صنعتي و سازماني حسابداري؛ فيزيكدانان؛ مهندسان و مديران بوده است. درك دانش؛ تجربه؛ زمينه ها و شرايط محيطي موجب تعريف و تفسير آنها از بهره وري به شيوه هاي مختلف گرديده است. درباره اينكه چگونه سازمان ها؛ گروه ها؛ انسان ها، ماشين ها در محيط هاي مختلف كار كنند و بهره وري آنان چگونه بايد سنجيده شود هر رشته اصول و بينش خاص خود را دارد. اهميت مفاهيم مديريت با توجه به سهم آنان در بهره وري سازماني است. مديران بايد در مورد بهره وري در كوتاه مدت تصميم گيري نمايند تا با مشكلات ناشي از عدم رشد بهره وري مواجه نشوند بيشتر تعاريف بهره وري شامل كارايي؛ اثربخشي؛ سودآوري؛ كيفيت؛ نوآوري؛ كيفيت زندگي فردي و اجتماعي؛ فرهنگ و مانند آن است كه توضيحات مختصري راجع به آنها داده مي شود.
كارايي: درواقع نسبتي است كه برخي از جنبه هاي عملكرد واحدها را با هزينه هايي كه بر انجام آن عملكرد متحمل شده مقايسه مي كند.
اثربخشي: به معني هدايت منابع به سوي اهدافي كه ارزشمندترند. براي مثال تمركز روي نتايج؛ انجام كار صحيح در زمان صحيح؛ كسب اهداف كوتاه مدت و بلندمدت مي باشد.
در اين رابطه اثربخشي فردي را متغيرهاي خروجي مي دانند كه براي سنجش افراد استفاده مي شوند مانند انعطاف پذيري و اثربخشي سازماني و توانايي سازمان در ارضاي حداقل انتظارات ذي نفع ها براي كسب اهداف كوتاه مدت و بلندمدت.
به طور كلي اثربخشي سازماني دستيابي به اولويت ها و اهداف چندگانه در چارچوب نظام ارزشي مشترك با فرهنگ سازماني است به گونه اي كه كسب اهداف از نظر هزينه و زمان بهينه باشد و رضايت خاطر ذي نفع هايي را كه در جهت كسب اهداف تلاش مي كنند را فراهم نمايد.
سودآوري: طبق مدل تجزيه و تحليل نسبت هاي مالي دوپونت درواقع سود چگونگي بكارگيري دارايي ها و كسب منفعت حاصل از آن است.
كيفيت: سلاحي استراتژيك و رقابتي جهت تثبيت وضع فعلي و انجام فعاليت هاي جديد به طوري كه افزايش فروش در بازار را تسهيل مي كند. كيفيت و بهره وري قابل تفكيك نيستند و به موازات هم پيش مي روند.
نوآوري: فرايند خلاقانه انتخاب و انطباق كالاها و خدمات؛ فرايندها؛ ساختارها و ديگر موارد براي پاسخگويي به فشارهاي داخلي و خارجي و تقاضا و تغييرات محيط است. نوآوري ممكن است مبتني بر كار فردي يا نيازهاي سازماني و يا نتيجه فشارهاي محيطي مثل تشديد رقابت باشد. در اين حالت كوشش ها به سوي تكميل يا جايگزيني فرايندي كه اكنون وجود دارد يا با تأمين اين حلقه مفقوده به سوي آن هدايت مي شود معطوف است.
روش كمي بيان نوآوري: عبارت است از نسبت خروجي به ورودي مساوي با محصولات بازاريابي شده به ايده هاي امكان پذير (تعداد خلاقيت ها).

 



عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور:گزارش ها درباره برنج هاي وارداتي علمي و غيرسياسي است

عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور با تاكيد بر اين كه گزارشات اين موسسه در مورد مشكوك بودن برنج هاي وارداتي كاملا علمي بوده است، سياسي بودن اين گزارشات را رد كرد و گفت: وقتي ما به موضوع واردات برنج و حمايت از محصول داخل مي پردازيم ممكن است يك تصور اشتباه نزد خواننده ايجاد شود كه اين گزارشات دروغي بوده و ما اين موضوعات را در حمايت از محصول داخلي مطرح كرده ايم، در نتيجه نگران هستيم كه بحث هاي فني و علمي ما در حمايت از محصول داخلي اين تصور را ايجاد كند كه گزارشات ما علمي نبوده و جنبه سياسي داشته است در حالي كه به هيچ وجه اينگونه نيست.
دكتر غلامرضا خانكشي پور در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: وقتي يك رقم جديد توسط محققان ما به وجود مي آيد، اين رقم جديد از مسير علمي بررسي مي شود و چنانچه اثبات شود كه خصوصيات رقم جديد در هيچ رقم ديگري وجود ندارد و در مجموع يك رقم متفاوتي نسبت به كل ارقام برنج موجود در بازار حاصل شده، اعلام مي كنيم كه يك رقم جديد درست كرده ايم و روي اين رقم اسم گذاشته و آن را معرفي مي كنيم.
وي افزود: در ارقام وارداتي جديد كه تحت عناوين مختلف در بازار مطرح شده اند، خصوصياتي در حال تبليغ ديده شده كه در هيچ رقم شناسايي شده وجود نداشته است و در واقع ما با رقم جديدي مواجه شديم كه براي شناسايي اين رقم بررسي هاي لازم را آغاز كرديم.
خانكشي پور تصريح كرد: در بررسي هاي انجام شده روي اين برنج ها مشخص شد كه اين ارقام تجاري با هيچ رقم ديگري همخواني ندارند و فقط عناوين تجاري هستند و محتواي اين كيسه هاي برنج با هيچ رقم موجود در دنيا همخواني ندارد.
وي اضافه كرد: وقتي متوجه شديم كه اين ارقام در هيچ جاي جهان وجود خارجي ندارد نگران شديم كه اين ارقام چه رقم هايي هستند كه اينگونه خصوصيات كيفي عالي از خود بروز مي دهد؟ و البته در آزمايشگاه چند آزمايش ابتدايي را در مورد اين ارقام انجام داده و ضريب چسبندگي آنها را اندازه گرفته و متوجه شديم دانه هاي برنج چسبندگي بالايي را نشان مي دهد اما اين برنج ها در پخت منازل اصلا چسبنده نيستند.
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور افزود: تفاوت خصلت ذاتي دانه هاي برنج با بروز خصلت هايي در زمان پخت و شناسايي نشدن ارقامي با چنين خصوصيات مثبت در دنيا ما را دچار ترديد كرد كه مبادا اين برنج ها تراريخته باشند يا چه اتفاقي در زمان عمل آوري، كاشت و داشت برنج اتفاق مي افتد كه ما از آن بي خبر هستيم و البته ممكن است براي سلامت انسان ها زيان آور باشد؟
او تصريح كرد: با توجه به اين كه اين قضيه با سلامت مردم ارتباط داشت وظيفه خود دانستيم كه ترديد خود را به مردم اعلام كنيم و البته موسسه استاندارد تهران ترديد موسسه تحقيقاتي برنج را جدي گرفت و به دليل اين كه موسسه استاندارد مجاز بود كه عوامل شيميايي موجود در برنج و بحث سموم را مورد آزمايش قرار دهد به دنبال اعلام خطر ما اين اقدام را انجام داد و به اين نتيجه رسيد كه سم آرسنيك و غلظت كادينيوم 25 برابر حد مجاز است و آن را به صورت رسمي اعلام كرد و ما نيز متوجه شديم ترديدمان درست است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14