(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

تلاش حقوقدانان انگليسي براي بازداشت ايهود باراك در لندن
كره شمالي : كاخ سفيد مانع تحقق صلح در شبه جزيره است
نمره مثبت ژنرال هاي اسرائيلي به حزب الله
فراخوان چهره هاي سياسي و مذهبي منطقه براي نجات مسجدالاقصي
ناآرامي هاي گينه 157 كشته برجاي گذاشت
ده ها اتحاديه كارگري فرانسه عليه سياست هاي ساركوزي به خيابان ها مي ريزند
30 كشته و 40مجروح در انفجار جنوب افغانستان
جلسه اضطراري دولت يمن براي بررسي اوضاع سياسي-نظامي استان صعده
ميانجيگران بين المللي دست خالي هندوراس را ترك كردند
درخواست دمشق از بغداد براي اعزام يك تيم امنيتي به سوريه
تروريست هاي طالبان در پاكستان كودكان انتحاري تربيت مي كنند
انفجار مين در فيليپين 2 تفنگدار آمريكايي را كشت



تلاش حقوقدانان انگليسي براي بازداشت ايهود باراك در لندن

تعدادي از حقوقدانان انگليسي مدافع حقوق مردم فلسطين به دنبال گرفتن حكم بازداشت ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي به عنوان جنايتكار جنگي هستند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك گروه از وكلاي حقوقي در يكي از دادگاههاي لندن درخواست صدور يك قرار بازداشت بين المللي را براي دستگيري باراك به اتهام ارتكاب جنايات جنگي و نقض كنوانسيون ژنو هنگام حمله اسرائيل به غزه داده اند. اين وكلا درخواست خود را براساس قوانين جهاني حقوقي كه در لايحه عدالت جنايي و لايحه دادگاه جنايي جهاني در سال 2001 ذكر شده است ارايه داده اند. گفتني است ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي شب گذشته در كنفرانس ساليانه حزب كارگر در برايتون براي كميته دوستان اسرائيل سخنراني كرد. اين اولين بار است كه وزير جنگ رژيم صهيونيستي پس از جنگ 22 روزه غزه به انگليس سفر كرده است.

 



كره شمالي : كاخ سفيد مانع تحقق صلح در شبه جزيره است

كره شمالي تهديد آمريكا را عامل اصلي بحران و ناامني در شبه جزيره كره عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، دولت كره شمالي اعلام كرد تا زماني كه تهديدات آمريكا عليه پيونگ يانگ ادامه دارد منطقه روي صلح و امنيت را نخواهد ديد.
«ياسونگ نام» سفير كره شمالي در لندن روز دوشنبه با بيان اين مطلب اظهار داشت از بين بردن سلاح هاي هسته اي در شبه جزيره كره از جمله اهداف جمهوري دموكراتيك خلق كره است.
نماينده كره شمالي در انگليس همچنين اعلام كرد ما گفت وگوهاي شش جانبه را قبول نداريم چرا كه بر پايه بي عدالتي بنا شده است.كره شمالي كه از سال 2006 ميلادي به سلاح هسته اي دست يافته از آوريل گذشته از شركت در گفت وگوهاي شش جانبه متشكل از دو كره؛ آمريكا؛ چين؛ ژاپن و روسيه خودداري كرده است.

 



نمره مثبت ژنرال هاي اسرائيلي به حزب الله

روزنامه اسرائيلي جروزالم پست به نقل از يكي از نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي نوشت، حزب الله در جنگ 33 روزه از آمادگي بيشتري نسبت به اسرائيل برخوردار بود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سرتيپ «رابي سندمن» از نظاميان اسرائيلي در مصاحبه با هفته نامه «معاريو» از انجام تحقيقي پرده برداشت كه در آن، نظر 24 افسر ارشد اسرائيل در مورد آمادگي حزب الله و رژيم صهيونيستي پرسيده شده بود.
جروزالم پست با انتشار اين مصاحبه افزود، سندمن در اين مصاحبه از افسران ارتش خواسته بود كه به ارتش اسرائيل و حزب الله در مورد امكانات تجهيزات، آمادگي، اطلاعات و ساير مؤلفه ها كه در جنگ مأثر بودند نمره يك تا 10 بدهند.
اين بررسي نشان داد كه اكثريت قريب به اتفاق اين افسران ارشد رژيم صهيونيستي معتقد بودند كه اين رژيم هر چند تجهيزات پيشرفته و امكانات تسليحاتي مجهز داشت، ولي حزب الله در آمادگي بيشتري قرار داشت، و آنها به حزب الله نمره بالاتري نسبت به رژيم صهيونيستي داده بودند.
مسئولان ارتش اسرائيل در اين بررسي تحقيقي اظهار داشتند حزب الله در طول جنگ دوم لبنان از اطلاعات بهتري برخوردار بودند و كنترل بيشتري بر نيروهاي خود داشت، در حالي كه اسرائيل از اين نظر بسيار ضعيف عمل كرد.
اين 24 افسر نظامي همچنين گفتند حزب الله انگيزه بيشتري براي پيروزي داشت و بر اين اساس، ميانگين نمره انگيزه حزب الله، هشت و ارتش اسرائيل چهار رقم خورد. از نظر آموزش و سازماندهي نيروها، حزب الله هشت، ارتش اسرائيل هفت، و از نظر فرماندهي تاكتيكي، حزب الله هشت و ارتش اسرائيل نمره شش را دريافت كرد.
از نظر نظريه ها و راهبردهاي نظامي، حزب الله امتياز 9 را گرفت و ارتش اسرائيل نمره پنج را به خود اختصاص داد.
سندمن در اين مقاله مدعي شد ارتش اسرائيل در حال حاضر از موقعيتي برخوردار نيست كه به حزب الله يا سوريه حمله كند.
وي اظهار داشت، جنگ بعدي اسرائيل با حزب الله احتمالاً باعث دادن امتيازات بيشتر به حزب الله و نمره هاي منفي بيشتر براي اسرائيل خواهد بود چرا كه در اين مدت حزب الله لبنان به موشك هاي ضدتانك و سلاح هاي بيشتر دست يافته است.
سندمن در تحقيق خود به اين مسئله هم اشاره كرد كه احتمال دارد در جنگ آينده اسرائيل با حزب الله، آمريكا هم به اسرائيل كمك نكند چرا كه نفوذ لابي يهودي در آمريكا كاهش يافته و دولت اسرائيل هم به دليل سياست هايش ممكن است تغيير پيدا كند. به همين دليل ممكن است اسرائيل متحد هميشگي خود يعني آمريكا را از دست بدهد.
اين نظامي اسرائيلي در بررسي خود، با اعلام هشدار به رژيم صهيونيستي پيشنهاد كرد كه اسرائيل آمريكا را تشويق كند تا انبارهاي سلاح ديگري در اسرائيل ايجاد كند تا در مواقع اضطراري از آن استفاده نمايد و توصيه دوم وي به اسرائيل اين است كه با آمريكا رزمايش هاي مشترك برگزار كند تا از اين رژيم در برابر خطرات احتمالي آينده محافظت شود.

 



فراخوان چهره هاي سياسي و مذهبي منطقه براي نجات مسجدالاقصي

شخصيت هاي سياسي و مذهبي فلسطين از امت هاي عربي و اسلامي خواستند براي نجات نخستين قبله گاه مسلمانان به پا خيزند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنبش حماس با انتشار بيانيه اي ضمن تاكيد بر اين مسئله كه مقاومت مسلحانه را تنها راه توقف جنايات صهيونيست ها دانست از مسلمانان خواست به ياري مسجدالاقصي بشتابند.
حماس با اشاره به اينكه دشمنان به دنبال دوركردن فلسطيني ها از مسائل راهبردي هستند افزود، مقاومت مسلحانه تنها گزينه اي است كه دشمن صهيونيستي را مجبور مي كند تا حقوق حقه اين ملت را به رسميت بشناسد.
اسماعيل هنيه نخست وزير حماس نيز خواستار برگزاري نشست كميته قدس سازمان كنفرانس اسلامي براي تصميم گيري در مورد جنايات اخير صهيونيست ها در مسجدالاقصي شد.
وي در بيانيه اي خطاب به محمد ششم پادشاه مغرب كه رياست كميته قدس اين سازمان را برعهده دارد تاكيد كرد، تجاوزات وحشيانه صهيونيست ها به ساحت مقدس مسجدالاقصي نيازمند تصميمات شفاف و قابل اجراي سران كشورهاي عربي و اسلامي براي حمايت از حرم اين مكان مقدس و شهر بيت المقدس است و واكنش نشان ندادن به موقع كشورهاي عربي و اسلامي، اشغالگران را به تشديد تجاوزات عليه اين مكان مقدس جسورتر مي كند.
به گزارش خبرگزاري «تيسير التميمي» قاضي القضات فلسطين نيز خواستار حركت به سمت قدس براي نجات مسجدالاقصي و مقدسات اسلامي در قدس شد.
وي با تاكيد بر اينكه سلاح فلسطينيان براي مقابله با خطرات استعمار و يهودي سازي در شهر قدس، وحدت ملي است، افزود: اسلام ما را به دليل ترس از عاقبت بد به وحدت فرا خوانده است و آنچه امروز ما شاهد آن هستيم عاقبت بد است، قدس در حال تباه شدن است در حالي كه طرف هاي فلسطيني با يكديگر اختلاف دارند.
همچنين «عكرمه صبري» رئيس هيئت عالي اسلامي فلسطين گفت كه رژيم صهيونيستي مي خواهد بر مسجدالاقصي سلطه پيدا كند، نيروهاي ويژه اسرائيل شهر قدس را از همه طرف به محاصره درآورده اند اما همه اينها نمي تواند مسلمانان را از ورود به مسجدالاقصي منع كند.
علامه سيدمحمدحسين فضل الله مرجع شيعه لبنان، اتحاديه عرب، شوراي همكاري خليج فارس، گروه اخوان المسلمين مصر، پادشاه مغرب، سازمان حقوق بشر عربي، هيئت علماي مسلمين عراق، وزير اوقاف تشكيلات خودگردان فلسطين، رئيس پارلمان اردن، اتحاديه بين المللي سنديكاهاي كارگران عرب، نمايندگان پارلماني اسير فلسطيني، نخست وزير و ساير مقامات لبناني، سران احزاب و گروه هاي فلسطيني و ديگر شخصيت هاي مذهبي و سياسي جهان عرب و اسلام تعرض به مسجدالاقصي را محكوم و خواستار برخورد شديد جامعه جهاني با اين جنايت وحشيانه رژيم صهيونيستي شدند.
همزمان با ابراز واكنش ها و اعلام محكوميت هاي شخصيت هاي مختلف جهاني نسبت به يورش وحشيانه صهيونيست ها به مسجدالاقصي در گوشه و كنار جهان نيز تجمعات، تحصن ها و تظاهرات گسترده اي صورت مي گيرد كه در آنها تظاهركنندگان خواستار واكنش سريع و به موقع جامعه بين المللي نسبت به اقدامات وحشيانه رژيم صهيونيستي شده اند.
در همين رابطه انجمن ها و اتحاديه هاي كارگري انگليس تظاهرات گسترده اي را در شهر برايتون در جنوب لبنان برگزار و با ملت فلسطين اعلام همبستگي كردند.
تظاهركنندگان با دادن شعارها و حمل دست نوشته هايي خواستار توقف جنايات صهيونيست ها شدند.
صدها تن از اعضاي سنديكاها، احزاب، فعالان سياسي، نمايندگان جنبش هاي دانشجويي و فعالان گروه اخوان المسلمين اردن با تجمع و تحصن در مقابل ساختمان اتحاديه سنديكاهاي كارگران در امان نسبت به هتك حرمت مسجدالاقصي و شهر قدس اعتراض كردند.
تحصن كنندگان خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي از اردن شدند و اظهار داشتند يك ميليارد و500 ميليون مسلمان در جهان هرگز در مقابل توافقنامه هاي سازش سكوت نخواهند كرد.
از سوي ديگر، نشست جهاني فوق العاده احزاب چپ به منظور رسوايي صهيونيسم و همبستگي با مسائل عربي با شركت بيش از 50 حزب چپگرا از 42 كشور جهان در دمشق پايتخت سوريه برگزار شد.
يوسف فيصل دبيركل حزب كمونيست سوريه در اين نشست اوضاع منطقه را خطرناك توصيف كرد و گفت، اين نشست فريادي قوي بر سر هرگونه تجاوز است.
ساير رويدادها
¤ جنبش صهيونيستي «صلح اكنون» از وزراي حزب كارگر در كابينه رژيم صهيونيستي خواست تا به دليل شركت در اين كابينه طلب بخشش كنند.
¤ منابع صهيونيست اعلام كردند كه دو نفر از معاونان نخست وزير رژيم صهيونيستي براي پيگيري مذاكرات صلح به واشنگتن رفتند.
¤ سوريه خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي شد.
¤ منابع ديپلماتيك غربي اظهار داشتند كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به فكر جنگ جديد عليه نوار غزه است.
¤ خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس اعلام كرد، توافقنامه آشتي ملي فلسطينيان ماه آينده امضا مي شود.
¤ راديو رژيم صهيونيستي از زخمي شدن پنج نظامي صهيونيستي در بيت المقدس در جريان درگيري با فلسطينيان خبر داد.
¤ منابع رژيم صهيونيستي از شليك سه فروند موشك از غزه به صحراي نقب غربي در فلسطين اشغالي خبر دادند.

 



ناآرامي هاي گينه 157 كشته برجاي گذاشت

تظاهرات مسالمت آميز مردم گينه در اعتراض به رژيم نظامي اين كشور به دليل دخالت پليس به خشونت گرائيد و در نتيجه 157 نفر در اين حادثه كشته شدند و يك هزار و253 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم گينه روز دوشنبه در اعتراض به رژيم نظامي حاكم بر اين كشور آفريقايي در كوناكري دست به تظاهرات مسالمت آميز زدند، اما نيروهاي امنيتي با قلع و قمع شركت كنندگان در اين راهپيمايي 157 نفر از آنها را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان عيني، تعداد زيادي از تظاهركنندگان از جمله دو تن از رهبران گروههاي مخالف دولت در اين تظاهرات مورد اصابت گلوله نيروهاي امنيتي قرار گرفته و دستگير شدند.
به گفته يك منبع مطلع در پليس گينه، اين حادثه زماني روي داد كه پليس و نيروهاي امنيتي از دهها هزار نفر از مخالفان رژيم نظامي خواستند كه ورزشگاه كوناكري را ترك كنند. پليس تعداد حداقل 87 جسد را از زمين چمن و اطراف ورزشگاه جمع آوري كرد.
گروههاي مخالف در جريان گردهمايي خود در اين ورزشگاه با نامزدي دوباره «موسي داديس كامارا» در انتخابات ژانويه رياست جمهوري در گينه مخالفت كردند.
كاپيتان موسي داديس 9 ماه پيش با انجام يك كودتاي بدون خونريزي توانست قدرت را در كشور گينه به دست آورد و حاكم مطلق اين كشور آفريقايي شود.
شاهدان عيني و منابع بيمارستاني اين واقعه را يك كشتار بزرگ ناميدند و اعلام كردند، دولت نظامي براي جلوگيري از تحريك شدن مردم، به سرعت اقدام به جمع آوري جنازه هاي قربانيان با خودروهاي نظامي كرد و اجساد را به نقطه نامعلومي منتقل كردند.
«سيلودالين ديالو»، «رئيس اتحاديه دموكراسي» و نخست وزير سابق گينه و نامزد انتخابات رياست جمهوري از سوي گروه هاي مخالف دولت نظامي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: نظامي ها مرا مضروب كردند و سروكله مرا شكستند.
«سيديا توريه» رئيس جمهور سابق گينه نيز كه در اين تظاهرات شركت داشت گفت: دولت نظامي مصمم بود كه ما را در تظاهرات روز دوشنبه پراكنده كند و من نيز از ناحيه سر مورد اصابت قرار گرفتم.
اين گزارش حاكي است، نيروهاي امنيتي پس از دستگيري اين دو رهبر مخالفان دولتي ابتدا آنها را به مقر حاكم نظامي گينه منتقل و سپس در بيمارستاني در كوناكري براي مداوا بستري كردند. نظاميان گينه اي به اين نيز بسنده نكرده و خانه اين دو رهبر مخالفان دولتي را غارت كردند.
با اين حال هنوز هم موسي داديس كامارا حاكم نظامي گينه مي گويد كه توانسته است بدون خونريزي حكومت اين كشور را در دسامبر سال 2008 و پس از مرگ لانسانا كونتي (كه از سال 1984حاكم بلامنازع گينه بود) به دست آورد.
موسي داديس در يك مصاحبه تلويزيوني با كانال بين المللي فرانسه در عصر روز دوشنبه خاطرنشان كرد: منتظر است تا تعداد واقعي قربانيان اعلام شود.
وي افزود: اين موضوع بسيار دردناك و تاسف آور است و مسلما تعدادي كشته شده اند، اما من تعداد دقيق آن را نمي دانم و به صراحت من متاسف هستم.
اين خشونت ها در حالي رخ داده است كه سازمان ملل و بسياري از كشورها، با وارد آوردن فشار به رهبران كودتاي گينه، خواستار عدم نامزدي آنها براي دوره بعدي انتخابات رياست جمهوري هستند.
از سوي ديگر « بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با صدور بيانيه اي از به كار بردن افراط اخير زور بر ضد تظاهركنندگان در خشونت هاي روز دوشنبه ابراز تاسف كرد و خواستار خويشتنداري نيروهاي امنيتي گينه در مقابل مردم شد.
اتحاديه بين المللي سازمان هاي حقوق بشر، نيز خواستار تحرك جدي بر ضد رژيم نظامي گينه كوناكري شد.
در همين حال اتحاديه اروپا و بسياري از كشورهاي غربي، به كارگيري زور بر عليه تظاهركنندگان در گينه را به شدت محكوم كردند.

 



ده ها اتحاديه كارگري فرانسه عليه سياست هاي ساركوزي به خيابان ها مي ريزند

ده ها اتحاديه كارگري هفته آينده در اعتراض به سياست هاي ساركوزي به خيابان ها مي ريزند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه فرانسوي «چلنج» شش كنفدراسيون سنديكايي شامل ده ها اتحاديه كارگري فرانسه 15 مهرماه (7 اكتبر) به منظور اعلام انزجار از سياست هاي اقتصادي رئيس جمهور اين كشور دست به تظاهرات سراسري مي زنند.
بر پايه اين گزارش كنفدراسيون عمومي كار (سي جي تي)، فدراسيون دموكراتيك كار (سي اف دي تي)، فدراسيون كلي حمل و نقل، فدراسيون اتحاديه اي يكپارچه (اف اس يو) و اتحاديه ملي سنديكاهاي خودمختار (يو ان اس اي) تصميم گرفته اند در پاسخ به فراخوان كنفدراسيون بين المللي (سي اس آي) در اين تظاهرات سراسري شركت كنند.
برگزاري اين تظاهرات گستره در حالي صورت خواهد گرفت كه پيش از اين نيز در روز 13 ژوئن گذشته تظاهراتي مشابه در اعتراض به بحران اقتصادي جاري در كشور و با هدف اتخاذ تدابيري از سوي دولت به منظور غلبه بر اين بحران صورت گرفت كه هيچ نتيجه موفقيت آميزي در بر نداشت.

 



30 كشته و 40مجروح در انفجار جنوب افغانستان

انفجار بمب در مسير اتوبوس حامل غيرنظاميان در جنوب افغانستان، به مرگ 30نفر و جراحت40 تن ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ساعت 9 صبح ديروز بمبي در مسير يك دستگاه اتوبوس در ولايت قندهار افغانستان منفجر شد.
اين انفجار مرگ 30 غيرنظامي و مجروح شدن 40 تن ديگر را در پي داشت. تا كنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است. در ناآرامي هاي ولايت «كونار» افغانستان نيز 30 تن از عناصر وابسته به طالبان در درگيري با نيروهاي دولتي افغان و نظاميان اشغالگر كشته شدند. چهار نظامي آمريكايي هم در افغانستان به هلاكت رسيدند. در مورد زمان و نحوه مرگ اين آمريكايي ها گزارشي نرسيده است.
در مورد وضعيت ناآرام افغانستان و قدرت گرفتن شبه نظاميان طالبان، «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو در آمريكا گفت: با گزارش «استنلي مك كريستال» در مورد افغانستان موافق است و بايد نيروها را در اين كشور تقويت كرد. راسموسن گفت: نيروهاي ناتو تا زماني كه لازم باشد در افغانستان مي مانند. براساس گزارشات، شبه نظاميان طالبان اكنون علاوه بر جنوب، در شمال افغانستان نيز فعال هستند و پرچم سفيدرنگ آنها در نقاط شمالي نيز در اهتزاز است.

 



جلسه اضطراري دولت يمن براي بررسي اوضاع سياسي-نظامي استان صعده

دولت يمن براي بررسي اوضاع سياسي-نظامي كشور جلسه اضطراري در صنعا برگزار كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از تهديد روزشنبه علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن مبني بر اينكه، در صورت لزوم ارتش، سال ها جنگ بر ضد شيعيان استان صعده را ادامه خواهد داد، وخامت اوضاع سياسي و امنيتي در جنوب كشور، شوراي دفاع ملي يمن در نشستي اضطراري به رياست رئيس جمهور اين كشور، به ارزيابي اوضاع سياسي و نظامي در جنوب و شمال پرداخت.
به گزارش ايسنا در اين نشست كه به رياست علي عبدالله صالح و با حضور فرماندهان امنيتي و نظامي يمن برگزار شد، ضمن ارزيابي اوضاع دو استان شيعه نشين صعده و عمران، اين شورا بار ديگر گروه الحوثي ها را به حملات جديد تهديد كردند.
شوراي دفاع ملي يمن خاطرنشان كرد: الحوثي ها، اگر خواهان توقف عمليات نظامي ارتش هستند، بايد به درخواست شش گانه علي عبدالله صالح پاسخ مثبت دهند. دولت يمن با نگراني از پيشروي نيروهاي الحوثي و تصرف چند منطقه استراتژيك دولت اين جلسه اضطراري را برگزار كرده است.
در همين حال دولت يمن روز سه شنبه از كشته شدن 39 جنگجوي الحوثي و محاكمه 44 نفر از آنان در دادگاه نظامي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع مطلع نظامي يمن، در درگيري هاي شديد روز دوشنبه در منطقه «الخراب» در استان صعده تاكنون 39 نفر كشته و ده ها نفر زخمي شدند.به ادعاي اين منبع مطلع در بين كشته شدگان چهار فرمانده الحوثي ها ديده مي شود.يك منبع امنيتي يمن نيز روز سه شنبه از محاكمه 44 عضو جنبش الحوثي ها در آينده نزديك خبر داد و گفت: اين تعداد از بين 127 نفر از جنگجويان اين گروه انتخاب و به زودي محاكمه خواهند شد.

 



ميانجيگران بين المللي دست خالي هندوراس را ترك كردند

جلسه سازمان كشورهاي آمريكايي پس از ساعت ها بحث و مشورت براي حل بحران هندوراس، بدون نتيجه به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان كشورهاي آمريكايي روز دوشنبه پس از 10 ساعت بحث و مشورت در مورد بحران سياسي حاكم بر هندوراس، بدون دستيابي به يك اجماع و بدون نتيجه به كار خود پايان داد. اين نهاد بين المللي مستقر در واشنگتن كه 33 عضو دارد اميدوار بود بتواند در اين نشست به يك موضوع مشترك با هدف تسهيل پايان بحران در اين كشور آمريكاي مركزي دست يابد.
از سوي ديگر «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور بركنارشده هندوراس طي يك تماس تلفني از سفارت برزيل كه در آن پناه گرفته است، از مجمع عمومي سازمان ملل خواست حكومت قانوني را به كشورش بازگرداند. سلايا و طرفداران وي، به خصوص از زمان بازگشت وي به «تگوسيگالپا»، پايتخت هندوراس، با اعمال محدوديت هاي شديد از سوي دولت تحت فشارهاي حكومت كودتا قرار دارند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اما «روبرتو ميشلتي» رئيس جمهور دولت كودتا روز گذشته با يك تغيير موضع ناگهاني اعلام كرد حاضر است محدوديت هاي اعمال شده براي آزادي هاي مدني و عليه برخي رسانه هاي مخالف را كه براي كنترل راهپيمايي هاي اعتراضي استفاده مي شد لغو كند. وي قول داد با مقام هاي قضايي اين كشور مشورت كرده و تا پايان هفته جاري تمام اين محدوديت ها را لغو كند.
«ميشلتي» همچنين تاكيد كرد حمله اي به سفارت برزيل صورت نخواهد گرفت. سلايا از تاريخ 21 سپتامبر و پس از ورود به پايتخت تاكنون در سفارت برزيل پناه گرفته و حاضر به تسليم شدن يا بازگشت به يك كشور ديگر نشده است. سفارت در حال حاضر در محاصره نظاميان قرار گرفته و هرگونه راهپيمايي طرفداران رئيس جمهور قانوني نيز سركوب مي شود.
خبر ديگر اينكه، خبرگزاري «ريانووستي» روسيه اعلام كرد، اداره مهاجرت هندوراس روز دوشنبه در فرودگاه بين المللي «تگوسيگالپا» پنج تن از نمايندگان سازمان كشورهاي آمريكايي را كه براي آماده سازي ملاقات وزيران خارجه برخي كشورهاي آمريكاي لاتين با «مانوئل سلايا» و «روبرتو ميشلتي» را داشتند دستگير كرده اند.

 



درخواست دمشق از بغداد براي اعزام يك تيم امنيتي به سوريه

در پي اصرار عراق در مورد حضور عناصر بعثي اين كشور در خاك سوريه، دمشق از بغداد خواست يك تيم امنيتي به سوريه بفرستد.
به گزارش ايسنا، «سليمان حداد»، رئيس كميته امور خارجي و عربي پارلمان سوريه از دولت عراق خواست يك تيم متشكل از كارشناسان امنيتي اين كشور را به دمشق اعزام كند. اين درخواست در حالي مطرح مي شود كه مقامات عراقي بر حضور عناصر بعثي فراري اين كشور در سوريه اصرار دارند. يكشنبه گذشته «هوشيار زيباري» وزير خارجه عراق مدعي شده بود كه سوريه حتي يك قدم براي همكاري با بغداد در اين رابطه برنداشت. «جلال طالباني»، رئيس جمهوري عراق هم اين دعوا را رسماً به سازمان ملل كشاند و در آنجا از مقامات اين سازمان و شوراي امنيت خواسته بود در مورد دخالت سوريه در انفجارهاي پرتلفات 21 مرداد بغداد، تحقيق كنند و حتي يك دادگاه بين المللي تشكيل دهند.
سليمان حداد نيز در پاسخ به اين تحركات، رسماً و به طور شفاف اعلام كرد: آن دسته از عراقي هايي كه از سوي دولت بغداد به عنوان مظنون تحت پيگرد هستند و در خاك سوريه اقامت دارند، با توجه به اين كه هيچ گونه مدركي دال بر دخالت آنها در حوادث عراق وجود ندارد، به دولت بغداد تحويل داده نخواهند شد. حداد وجود پايگاه هاي آموزش تروريست ها در خاك سوريه را تكذيب كرد. اين مقام پارلمان سوريه همچنين به وجود بيش از يك ميليون عراقي در خاك سوريه و حضور بيش از 100 هزار دانش آموز عراقي در مدارس سوريه كه از ابتداي سال تحصيلي امسال مشغول به تحصيل شدند، اشاره كرد و گفت: ما هرگز اقدامي انجام نمي دهيم كه امنيت و ثبات عراق را تهديد كند، زيرا اين مسئله به نفع مردم ما و عراق نخواهد بود.
19 كشته
به گزارش خبرگزاري فارس، 19عراقي دوشنبه در ناآرامي هاي مناطق مركزي، شمالي و غربي عراق كشته شدند. بيشتر اين قربانيان از نيروهاي امنيتي بودند. انفجار بمب در يك تانكر آب در حال تردد در «الانبار» ، انفجار مشابهي در يك ميني بوس در شمال «ديوانيه»، ناآرامي هاي بعقوبه و موصل و همچنين انفجار گلوله هاي توپ در «الغزاليه» بغداد، به مرگ اين عراقي ها و جراحت بيش از 30 نفر ديگر انجاميد. يك نظامي آمريكايي نيز بر اثر سانحه رانندگي در بعقوبه به هلاكت رسيد.
ساير رويدادها
¤نوري مالكي، نخست وزير عراق، فردا فهرست انتخاباتي وابسته به خود را تحت نام «ائتلاف دولت قانون»، اعلام مي كند. انتخابات پارلماني اين كشور، دي ماه برگزار مي شود.
¤به گفته مقامات قضايي عراق، علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي به همراه تعدادي از فرماندهان زمان صدام پس از پايان جلسات دادگاه حلبچه، اعدام مي شود.

 



تروريست هاي طالبان در پاكستان كودكان انتحاري تربيت مي كنند

يك مقام پليس پاكستان اعلام كرد شبه نظاميان طالبان، تعدادي از كودكان اين كشور را براي انجام حملات تروريستي آموزش داده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، دكتر «رضوان»، رئيس پليس شهرستان «ديره غازي خان» پاكستان به خبرنگاران گفت، عناصر طالبان تعدادي از كودكان پاكستاني را براي انجام حملات تروريستي آموزش داده اند. رضوان گفت: عوامل طالبان كودكان را در منطقه وزيرستان جنوبي براي حملات انتحاري آموزش مي دهند و آنان را براي اين حملات آماده مي كنند. اين مقام پليس افزود: تروريست ها اين كودكان شش تا 13 ساله را به گونه اي تربيت مي كنند كه آنها همه جهانيان را كافر مي دانند. به گفته وي، نيروهاي پليس اين اطلاعات را از يك عامل انتحاري، كه قبل از اجراي عمليات در منطقه «چوكي» شهرستان «ديره غازي خان» دستگير شده بود، كسب كردند.
وي افزود: فكر و ذهن اين كودكان طوري آلوده شده است كه آنها مي خواهند پدر و مادر خود را ترور كنند.
چند ماه پيش نيروهاي امنيتي، 200 كودك را كه آماده حملات انتحاري بودند، در منطقه «ملا كند» (شمال غرب پاكستان) دستگير كرده بودند.
ساير رويدادها
¤پاكستان در نظر دارد چند فروند زيردريايي از فرانسه بخرد.
¤آصف علي زرداري، رئيس جمهوري پاكستان، براي ديدار از ايتاليا و مذاكره با مقامات اين كشور، وارد رم شد.

 



انفجار مين در فيليپين 2 تفنگدار آمريكايي را كشت

دو تفنگدار آمريكايي مستقر در فيليپين در انفجار مين به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، دو نظامي آمريكايي و يك نظامي فيليپين ديروز با انفجار يك مين قوي در مسير عبورشان كشته شدند. در اين انفجار كه در نزديكي ديدباني تفنگداران محلي در خارج از شهر ايندانان در جنوب فيليپين به وقوع پيوست دو نظامي ديگر اين كشور نيز زخمي شدند.
گروهي از نيروهاي آمريكايي براي كمك به آموزش نيروهاي محلي براي مقابله با گروه ابوسياف از سال 2006 تاكنون در جنوب فيليپين مستقر شده اند.
گفتني است طبق توافقي بين آمريكا و فيليپين، نيروهاي آمريكايي فقط مجاز به آموزش و تعليم سربازان فيليپيني هستند و از شركت در عمليات جنگي منع شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14