(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 مهر 1388- شماره 19478
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دونمونه از يك سناريو (نكته)
آيت الله نوري همداني: نمي توان با حاميان رژيم صهيونيستي وحدت كرد
با انتشار بيانيه اي جامعه روحانيت مبارز هتك حرمت مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي را محكوم كرد
كوثري: رياست فراكسيون اصولگرايان بايد از رياست مجلس جدا باشد
هيچ گفت وگوي دوجانبه اي بين نمايندگان ايران و آمريكا انجام نشد
دريادار اميري: اولين زيردريايي 500 تني ايران تا دو سال آينده عملياتي مي شود
حجت الاسلام صديقي: طرح وحدت تنها با محوريت رهبري كارآمد است
يك نماينده مجلس: محاكمه ميرحسين موسوي خواست ملت است
يونايتدپرس: اسرائيل توان مقابله با اقدامات تلافي جويانه ايران را ندارد



دونمونه از يك سناريو (نكته)

مهدي محمدي

با اينكه كمتر از دو روز از مذاكرات ژنو گذشته، رسانه هاي غربي با جديت تلاش مي كنند به هر شكل ممكن واقعيت آنچه در گفت وگوها گذشته را تحريف كنند تا امتيازدهي آشكار به ايران، بالاخره به شكلي رفع و رجوع شود. اگر بناست كسي ميزان توفيق اين مذاكرات را ارزيابي كند كوتاه ترين راه، بازگشت به فضاي رسانه اي و سياسي ماقبل مذاكرات است. فقط با مقايسه اين دو فضاست كه مي توان فهميد واقعاً در ژنو چه گذشته است.
تا يك ساعت قبل از مذاكرات ژنو، اظهارات مقام هاي غربي، و بيشتر و مفصل تر از آن، انبوه تحليل ها و گزارش هاي رسانه هاي اروپايي و آمريكايي مملو بود از انواع و اقسام تهديدها كه با قطعيت مي گفتند اگر ايران در ژنو آنگونه كه آنها مي خواهند رفتار نكند بي درنگ عليه ايران اعمال خواهد شد. اسراييلي ها به درخواست آمريكا لحن نظامي خود را اندكي آرام كردند اما در عوض سيلي از اخبار و گزارش ها درباره حتمي بودن تحريم ايران در صورت شكست مذاكرات ژنو به راه افتاد. آمريكايي ها روزي چندبار از فهرستي طويل سخن مي گفتند كه آماده كرده اند تا بلافاصله بعد از نامطلوب از آب درآمدن مذاكرات ژنو، وارد فاز اجراي آن شوند. اروپايي ها تاكيد مي كردند گفت وگوهاي ژنو آخرين فرصت ايران است و غرب پس از آن براي ورود به مرحله تحريم ها تعلل نخواهد كرد. حتي روسيه و چين هم يكي دو روز مانده به مذاكرات -شايد تحت تاثير تبليغات پرحجم غربي ها- لحن عموماً ملاحظه كارانه خود را تغيير دادند و احتمال اعمال تحريم عليه ايران را دور از انتظار ندانستند. به وضوح روشن بود كه آمريكايي ها مي خواهند فضاي تهديد عليه ايران «كامل» باشد تا بتوانند در ژنو از موضع بالاتري چانه بزنند و به همين دليل از اعضاي گروه 6 خواسته بودند لااقل موقع حرف زدن اجماع را نشكنند، وقت عمل كه رسيد فكر ديگري خواهند كرد.
درست يكي دو ساعت پس از اتمام مذاكرات اما اظهارنظرها دگرگون شد. غربي ها روز پنج شنبه كلمه اي درباره تحريم ها حرف نزدند. اگرچه اكنون مي گويند كه اين اقدامي از قبل توافق شده بوده اما روشن است كه هيچ كس در گروه 6 قصد نداشته به ايران لطف كند. غربي ها خوب مي دانستند كه مجازات ايران آنطور كه آنها مي خواهند عملي نيست و تازه اگر هم باشد فقط به عميق تر شدن برنامه ايران منجر مي شود بدون اينكه قادر به كوچكترين تاثيرگذاري بر سرعت روزافزون آن باشد. در مورد تعليق هم خبرها نشان مي دهد غربي ها مطلقاً آن را محور ديدگاه هاي خود در ژنو قرار نداده و بر آن پافشاري نكرده اند. از همين جا كه طرفين بر سر ادامه مذاكرات توافق كرده اند مي توان فهميد كه مطالبه تعليق حتي اگر هم مطرح شده باشد كاملاً حاشيه اي و فقط از بابت «ثبت در صورت جلسه مذاكرات» بوده و الا اگر طرف غربي بر اين مطالبه تاكيد مي كرد حتماً مذاكرات به بن بست مي رسيد و ادامه آن ممكن نبود.
نكته بسيار جالب توجه اين است كه رسانه هاي غربي اكنون سعي مي كنند برتري هاي ايران در مذاكرات ژنو را اولا تحريف كنند و ثانياً قباله آن را به نام خود بزنند تا شايد اندكي از سنگيني كفه ايران لااقل در فضاي رسانه اي كم شود. يكي از توافقات نشست ژنو فراهم آمدن امكان بازرسي از تاسيسات غني سازي فردو براي آژانس بوده است. غربي ها سعي مي كنند بگويند اين امتيازي است كه در ژنو از ايران گرفته اند! و جالب آن كه ديروز يك مقام آمريكايي براي بازديد از فردو ضرب الاجل دو هفته اي هم تعيين كرده و گفته است كه اين ضرب الاجل به هيچ وجه تمديد نخواهد شد! اين در حالي است كه اجازه بازرسي از تاسيسات فردو مدت ها قبل از نشست ژنو صادر شده و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران خبر آن را اعلام كرده بود. ايران از ابتدا هم گفته بود كه اين تاسيسات زيرنظر آژانس فعاليت خواهد كرد و بخشي از پروژه هاي كاملاً آشكار و قانوني غني سازي در ايران است. پس، بازرسي از فردو تصميم و سياست ايران آن هم مدت ها قبل از مذاكرات ژنو بوده است و اساساً ربطي به مذاكرات ژنو ندارد، چه رسد به اين كه غربي ها از آن به عنوان امتيازي ياد كنند كه در مذاكرات ژنو از ايران گرفته اند!
نياز غرب به حفظ آبرو و كوتاه آمدن با حداقل آبروريزي باعث شده ظرف چند هفته يك سناريو را دو بار تكرار كنند. زمان آغاز بحث ها درباره مجتمع فردو هم غربي ها مي گفتند كه اين يك كشف اطلاعاتي بوده كه پيش از مذاكرات با ايران افشا شده است. آقاي اوباما روز پنج شنبه دو هفته پيش طوري درباره اين تاسيسات به عنوان «نمونه اي روشن از پنهان كاري ايران» حرف مي زد كه گويي اصلاً خبر ندارد كه ايران 4 روز قبل از آن (دوشنبه) خود نامه اي رسمي به آژانس نوشته و همه چيز را درباره تاسيسات جديد خود از سير تا پياز گفته است. اين وضعيت كاملاً نشانه استيصال و درماندگي است. وقتي شما سخت نيازمند امتياز گرفتن از طرفتان هستيد اما او قدرتمند است و كوتاه نمي آيد بهتر آن است كه او هر كاري كرد- حتي اگر صددرصد به نفعش باشد- پشت بلندگو بايستيد و بگوييد او امتياز داد و اميدوار باشيد كسي نرود ته و توي قضيه را دربياورد.
مورد مربوط به توافق اجمالي روي صادرات اورانيوم 5/3 درصد و وارد كردن همان مواد به شكل ميله هاي سوخت 75/19 درصد غني شده كه دقيقاً متضمن غني سازي صلح آميز در خاك ايران است- يعني همان چيزي كه همواره محل نزاع بوده- نمونه بسيار گوياتري است كه بررسي آن به مجال ديگري نياز دارد.

 



آيت الله نوري همداني: نمي توان با حاميان رژيم صهيونيستي وحدت كرد

آيت الله نوري همداني با اشاره به برخي اظهارت در مورد حل مشكلات جامعه و موضوع وحدت تاكيد كرد با كساني كه تكيه گاه آنها آمريكا و اروپاست نمي شود وحدت كرد.
آيت الله حسين نوري همداني از مراجع عظام تقليد در ديدار دبيركل، اعضاي شوراي مركزي و هيئت اجرايي حزب مؤتلفه اسلامي تاكيد كرد: چه طور مي شود با كساني كه الان به نفع صهيونيست ها و عليه رهبري گام برمي دارند، وحدت ايجاد كرد يا با كساني كه اصرار دارند راه ساركوزي و اوباما را بروند چه طور مي شود وحدت ايجاد كرد آنها هنوز نغمه مخالفت سر مي دهند.
وي با اشاره به راه حل هاي مشكلات جامعه، افزود: وحدت محور مي خواهد رهبري جامعه مسلمين نقطه اتكا وحدت مردم است، اگر اعتراف به اشتباه كردند و از رفتن به مسير دشمنان اسلام توبه كردند و در برابر رهبري سر تعظيم فرود آوردند مي شود با آنها وحدت كرد.
آيت الله نوري همداني با اشاره به بخش هايي از سخنان امام خميني(ره) گفت: امام مي فرمايد ما با خداي خويش عهد كرديم دنباله رو راه سيدالشهدا باشيم؛ هيهات كه خميني(ره) ساكت و آرام بماند يا نظاره گر صحنه هاي جنايات كساني باشد كه به اسلام و ملت ها تجاوز مي كنند، خميني تنها هم بماند راه را ادامه خواهد داد به ياري خدا در كنار بسيجيان خواب راحت را از ستمگران سلب مي كند لذا ما بايد تابع چنين امامي باشيم.
وي با اشاره به رهبري هاي هوشمندانه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي طي 30 سال گذشته خاطرنشان كرد: راه ما بسيار روشن است ما بايد راه امام(ره) را برويم بعد از امام(ره) 20 سال است سكان اين كشتي انقلاب در دستان با كفايت مقام معظم رهبري است. ايشان اين كشتي را در تمام توفان ها و تلاطم ها حفظ كرده است. محور وحدت اطاعت از خدا و رسول است ما بايد برگرديم در آن مسير گام برداريم.
آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما بايد روي فرهنگ انقلاب كار كنيم پايه هاي اصلي و اساسي انقلاب سه چيز است: 1- دين اسلام 2- رهبري 3- مردم. ما بايد دين خود را خوب بشناسيم و تفقه در دين داشته باشيم. معارف عبادي، اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، قضايي و جهادي دين بايد به دقت مورد تفقه قرار گيرد.
اين مرجع تقليد همچنين در مورد اهميت رهبري تاكيد كرد: مسئله رهبري خيلي مهم است دنيا از حادثه خالي نيست رخدادهاي فراواني به وقوع مي پيوندد رهبري بايد هدايت را به عهده بگيرد خدا مي گويد من با تعيين رهبري دين را كامل كردم وقتي رهبري الهي تعيين شد دشمن مايوس مي شود ديگر ترس از دشمن معنا ندارد.
آيت الله نوري همداني در مورد جايگاه مردم در جمهوري اسلامي افزود: ما بايد با مردم عزيز و هماهنگ باشيم همين مردم بودند كه استبداد داخلي و استعمار خارجي را شكست دادند. مردم از پايه هاي اساسي انقلاب هستند ما بايد در جهت جلب رضايت مردم حركت كنيم و مسائلي كه مردم را رنج مي دهد مثل گراني و بيكاري را حل كنيم.
وي با اشاره به برخي روايات تصريح كرد: شناخت زمان خيلي مهم است عاقل كسي است كه زمان خود را بشناسد و موقعيت خود را تنظيم كند كه الحمدلله ما در زماني زندگي مي كنيم كه به بركت رهبري امام (ره) قدرت هاي استكباري و استبدادي را عقب رانديم. خداوند يك فقيه زمان شناس مدير، مدبر و فريادگر با صلابت و بت شكن، مثل امام خميني(ره) را به ما داد تا با مجاهدات عظيم انشاءالله زمينه ظهور امام عصر(عج) را فراهم كنيم.
همچنين در اين ديدار محمد نبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه اسلامي گزارشي از فعاليت ها و ديدگاه هاي حزب در مورد مسائل اخير را ارائه داد.
وحدت با عوامل فتنه امكان پذير نيست
حجت الاسلام جعفر شجوني عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي كه به همراه شوراي مركزي اين حزب به ديدار مراجع تقليد قم رفته بود در گفت وگو با فارس به تشريح و دستاوردهاي اين ديدار پرداخت و گفت: پنجشنبه هفته پيش به ديدار آيت الله مكارم شيرازي و علوي گرگاني رفته و نيز نمازظهر را به امامت آيت الله نوري همداني اقامه كرديم.
وي افزود: بعد از نماز ظهر و عصر با آيت الله صافي گلپايگاني و موسوي اردبيلي نيز ديداري داشتيم كه در پايان با اعضاي جامعه مدرسين و آيت الله يزدي در خصوص مسائل مختلف به گفت وگو نشستيم.
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي بيان داشت: به مراجع تقليد گفتيم كه آمريكا و جهان استكبار قصد دارد با روحانيون منتقد ارتباط برقرار كرده و با تحريك آنها، اين روحانيون را مخالف ولايت فقيه معرفي كند و از آن برداشت هاي خود را بكند.
وي اضافه كرد: در اين ديدار مراجع تقليد در خصوص وحدت ملي اتفاق نظر داشتند كه وحدت ملي بدون محوريت رهبري اجرايي نخواهد شد و همين طور آيت الله نور همداني و علوي گرگاني و اعضاي جامعه مدرسين نيز به صراحت گفتند كه با عوامل فتنه وحدت حاصل نخواهد شد.
بهترين طرح براي وحدت اجراي رهنمودهاي رهبري است
«حميدرضا ترقي» ديگر عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي نيز در همين رابطه و در گفت وگو با فارس، با اشاره به برخي اظهارنظرها در خصوص طرح هاي متفاوت ارائه شده در جهت و هدف ايجاد وحدت ملي در جامعه، اظهار داشت مقام معظم رهبري در بيانات اخير خود كه در جمع اعضاي مجلس خبرگان رهبري ايراد فرمودند محوريت وحدت ملي را حول اجراي احكام اسلام دانستند.
وي افزود: طبق بيانات مقام معظم رهبري، اسلام ناب كه همان قرائتي است كه امام راحل از آن داشت و در اصول فقهي و ايدئولوژيك خود اصل ولايت فقيه را تعريف كرده بود، تنها محور وحدت در جامعه اسلامي است.
ترقي ادامه داد: طبيعي است كه مردم مسلمان ايران اجازه اجرايي شدن طرحي كه بدون آموزه هاي اسلامي باشد را به هيچ كس ندهند.
وي خاطرنشان كرد: بهترين طرح براي وحدت ملي مرور بيانات مقام معظم رهبري است.
اين فعال سياسي در ادامه به انتقاد شديد از عملكرد جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب در دوران انتخابات رياست جمهوري و بعد از آن پرداخت و درباره ادامه فعاليت هاي سياسي اين دو تشكل اصلاح طلب اظهار داشت: مشاركت و مجاهدين هنوز به دنبال اغتشاش در كشور هستند و از هر راه غيرقانوني براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي كنند ضمن آنكه به پايگاه بيگانگان و عوامل وابسته به آنها تبديل شدند از اين رو بايد پروانه تشكيلاتي مشاركت و مجاهدين لغو شود.
معاون امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي در واكنش به بيانيه هاي موسوي و حمايت منافقين از اين گونه بيانيه ها گفت: نبايد اين واقعيت را ناديده گرفت كه زير ساخت هاي فكري موسوي از ابتدا اشتباه بود چون عضو گروه سوسياليست بود و دوران جواني را با اسلام سوسياليستي نه اسلام واقعي به سر برد.

 



با انتشار بيانيه اي جامعه روحانيت مبارز هتك حرمت مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي را محكوم كرد

جامعه روحانيت مبارز تهران با انتشار بيانيه اي با اشاره به ادامه جنايت رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي، هتك حرمت مسجدالاقصي به دست اين رژيم در روزهاي اخير را به شدت محكوم كرد.
متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:
سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجدالحرام الي المسجدالاقصي
آنچه امروز به ملت مظلوم فلسطين در سرزمين هاي اشغالي مي گذرد غم انگيزترين مقطع تاريخ است كه بشريت شاهد آن بوده كه از يكسو ملتي بي پناه و تنها با تكيه بر ايمان و روحيه شهادت طلبي در برابر رژيم تا دندان مسلح ايستاده است و از سوي ديگر رژيم جعلي صهيونيست و قدرت هاي استكباري كه عملكردي جز توطئه عليه اسلام و مسلمين و ارتكاب جنايات ضد بشري ندارند اخيراً به هتك حرمت مسجدالاقصي قبله مسلمانان اقدام كرده و توطئه جنايتكارانه خود را بيش از پيش آشكار ساخته است و چندين نفر بي گناه به خاك و خون كشانده و شهادت رسانده است. جامعه روحانيت مبارز با محكوم كردن اين جنايت همه مسلمانان را به واكنش شديد عليه اين جنايت و حمايت از مسجدالاقصي و هشياري هميشگي در برابر كينه ها و حيله هاي صهيونيستي دعوت مي نمايد و از سازمان هاي بين الملل مي خواهد اين عمل جنايتكارانه صهيونيست ها را محكوم نمايند.
جامعه روحانيت مبارز
11/7/88

 



كوثري: رياست فراكسيون اصولگرايان بايد از رياست مجلس جدا باشد

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتخابات آتي رياست اين فراكسيون گفت: بايد رياست فراكسيون از رياست مجلس جدا باشد تا در مواقعي كه نياز به موضع گيري صريح است، دچار مشكل نشود.
اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران كه به تازگي به عضويت شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان درآمده است در گفت وگو با فارس با اشاره به انتخاب هيئت رئيسه اين فراكسيون در روز دوشنبه، اظهار داشت؛ به غير از آقاي لاريجاني به صورت غيررسمي حداد عادل، آقاتهراني و صدر به عنوان گزينه هاي احتمالي رياست در فراكسيون اصولگرايان مطرح هستند و پيش بيني مي شود از ميان اين افراد در انتخابات هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان حضور داشته باشند.
وي تاكيد كرد: نكته مهم آن است كه در انتخابات آتي، شايسته سالاري لحاظ شود چرا كه مردم از نماينده اصولگراي خود در مجلس انتظار دارند فراكسيونشان به درستي كاركردهاي خود را انجام دهد.
كوثري با يادآوري اقدامات صورت گرفته از سوي كميسيون اصولگرايان در يكسال گذشته، خاطرنشان كرد: عملكرد فراكسيون اصولگرايان مجلس در يكسال عملكرد برجسته و شاخصي نداشته است و برخي از اعضاء تلاش كردند تا با استفاده از اصولگرايي خود را مطرح كنند كه مي بايست در انتخابات آتي اين مشكلات حل شود.
عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان با اشاره به رياست همزمان علي لاريجاني بر مجلس و اين فراكسيون، تصريح كرد: هر موقع دوستان به آقاي لاريجاني مي گفتند كه بايد فراكسيون موضع خود را در مسائل انتخاباتي و پس از آن اعلام كند، وي بر اين نكته تاكيد مي كرد كه چون علاوه بر رياست فراكسيون، رياست مجلس را برعهده دارد لذا نمي تواند موضع گيري شفاف داشته باشد از اين رو رياست همزمان آقاي لاريجاني بر مجلس و فراكسيون اصولگرايان همواره محل اشكال بوده و هست.
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم با ابراز اميدواري از اينكه مشكلات گذشته فراكسيون اصولگرايان در انتخابات آتي حل شود، تاكيد كرد كه رئيس فراكسيون اصولگرايان مي بايست از رياست بر مجلس جدا باشد تا كارهاي اصولگرايان با دقت رسيدگي شود و مواضع اين دسته از نمايندگان در مقاطع حساس و سرنوشت ساز به صورت رسمي بيان شود.

 



جليلي با اشاره به نشست ژنو اعلام كرد
هيچ گفت وگوي دوجانبه اي بين نمايندگان ايران و آمريكا انجام نشد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هرگونه گفت وگوي دوجانبه بين نمايندگان ايران و آمريكا در نشست ژنو را تكذيب كرد.
دكترسعيد جليلي مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران بامداد شنبه پس از بازگشت از ژنو با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه مدعي بود جليلي با نماينده آمريكا به طور دوجانبه 45 دقيقه مذاكره داشته است، ضمن رد اين ادعا گفت: من نمي دانم اين زمان 45 دقيقه را چگونه بيان مي كنيد و از چه منبعي است. در نشست ژنو درباره بسته پيشنهادي دو دور گفتگو، يك دور صبح قبل از ناهار و يك دور بعد ازظهر صورت گرفت و در بين دو دور گفتگو و در حاشيه ناهار تقريبا همه كشورهاي طرف گفتگوي ما درباره مسائل موجود در بسته پيشنهادي و مباحث مطرح شده، گفتگوها و سؤالاتي را طرح كردند.
همان خبرنگار بار ديگر از جليلي پرسيد آيا شما گفتگوي دوجانبه با برنز را تاييد مي كنيد؟ كه وي پاسخ داد: خير. گفتگويي كه ما انجام داديم حول موضوعات مطرح شده در جلسه بود و همه طرف هاي گفتگو و كشورهاي مختلف سؤالات و بحث هايي را كه داشتند، مطرح كردند.
جليلي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، خبر منتشر شده مبني بر گفتگوها با برنز در خصوص آمريكايي هاي بازداشت شده در ايران را هم تكذيب كرد.
ايران با اقتدار در ژنو حاضر شد
وي در بخشي از صحبت هايش گفت: جمهوري اسلامي ايران با اقتدار برآمده از ظرفيت هاي ملي، منطقه اي و بين المللي كه امروز به دست آورده، با نگاهي مثبت و مجموعه اي از پيشنهادهاي مشخص كه در بسته پيشنهادي قبلا ارائه شده بود، وارد گفتگوها با 6 كشور حاضر در مذاكره شد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه در ژنو بحث هاي خوبي داشتيم، خاطرنشان كرد: ما تمام بحث هايي كه در بسته پيشنهادي در محورهاي سه گانه طرح كرده بوديم تبيين كرده و با توجه به ظرفيت هاي جمهوري اسلامي اعلام آمادگي كرديم كه امروز اقتضائات جهاني، بين المللي و زماني اقتضا و ايجاب مي كند كه دوري از همكاري ها براي نگراني هاي مشترك شكل گيرد.
جليلي اذعان برخي از قدرت ها به اينكه بسياري از سياست هايي كه تاكنون طي كرده اند اشتباه و غلط بوده و بايد تغيير يابد، اين اذعان را ظرفيتي خواند كه در بحث همكاري ها مي تواند ظرفيت جديدي را ايجاد كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: تغيير در سياست هاي غلط و سياست هايي كه امروز براي جامعه جهاني هيچ دستاوردي نداشته، بلكه باعث وارد آمدن صدمات زيادي به انسان ها، ملت ها و حقوق آنها شده بايد جبران شود.
جليلي با يادآوري اين نكته كه طرف هاي مقابل نيز در اين نشست ديدگاه هاي خود را در موضوعات مختلف بيان كردند، خاطرنشان كرد: جمع بندي ما اين بود كه اين گفتگوها تداوم يابد و براي تداوم آن چارچوب گفتگوها مشخص شود و قرار شد در يك سطح پايين تر گفتگوهايي شكل گيرد براي اينكه بتوانيم گفتگوها را براي رسيدن به نقاطي از همكاري حول نگراني هاي مشترك در آنچه كه در بسته جمهوري اسلامي آمده است، ادامه دهيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه حفظ حقوق ملت ايران و دفاع از اين حقوق، مفروض اين گفتگوها بود نه موضوع اين گفتگوها، توضيح داد: يعني با فرض گرفتن حقوق ملت ايران و تكيه قاطع بر آن، ما در مورد زمينه هايي كه مي توان با تشريك مساعي به سمت جهاني مملو از صلح و پيشرفت مبتني بر عدالت و همكاري حركت كنيم، اعلام آمادگي كرديم.
هيچ بحثي از تعليق
در نشست ژنو مطرح نشد
خبرنگاري از دكتر جليلي سؤال كرد كه آيا در نشست ژنو درباره تعليق غني سازي هم گفتگو شد؟ كه وي تصريح كرد: هيچ بحثي درباره تعليق در گفتگوها صورت نگرفت.
يكي از خبرنگاران نيز به اظهارات طرف اروپايي مبني بر اينكه در نشست بعدي بحث فريز- فريز دوباره مطرح خواهد شد، اشاره كرد و از جليلي پرسيد كه آيا اين بحث مورد قبول ايران قرار خواهد گرفت يا خير، كه دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: بحثي كه از سوي جمهوري اسلامي مطرح شد اين بود كه حقوق جمهوري اسلامي بايد مفروض بحث باشد نه موضوع بحث و موضوع بحث مشتركات بسته پيشنهادي ايران و آنچه كه مورد نظر آنهاست مي باشد، يعني آنچه كه از بسته پيشنهادي ما مورد توافق قرار مي گيرد.
وقفه و تعلل
از جانب طرف مقابل
خبرنگاري از دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان سؤال كرد كه 6 كشور در مذاكرات ژنو به طرف ايراني چه گفتند كه وي پاسخ داد: بحث هاي مطرح شده اين بود كه چگونه درباره ادامه گفتگوها به توافق برسيم و قرار شد معاونين ما جلساتي را داشته باشند و در اين زمينه به يك مداليتي براي ادامه گفتگوها برسند كه ما از اين موضوع استقبال كرديم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: ما در نشست ژنو تاكيد كرديم، كه ما حتي براي گفتگوهاي قبل كه در ژنو داشتيم براي گفتگو آماده بوديم و وقفه و تعلل از طرف ما نبود. آنها 15 ماه فرصت را از دست دادند و فكر مي كنيم امروز آمادگي كه جمهوري اسلامي براي اين نوع همكاري از خود بروز مي دهد يك فرصت است و اين فرصت مي تواند براي همكاري درباره نگراني هاي مشترك غنيمت شمرده شود.
وي گفتگوهاي پنجشنبه در ژنو را رو به جلو و مثبت خواند.
غني سازي حق ملت ايران است
جليلي در خصوص توافق درباره بازديد از سايت غني سازي فردو گفت: درباره تاسيسات جديد غني سازي كه ايران آن را چندي قبل اعلام كرد طرف هاي گفت وگو سؤالاتي داشتند كه ما توضيح داديم و هم چنين توضيح داديم كه ما حق غني سازي را براي ملتمان جزو حقوق مسلم مي دانيم و بر همين مبنا تاسيسات غني سازي نطنز نيز از حقوق مان بود كه متاسفانه در يك سال گذشته شاهد بوديد كه چندين بار به يك حق قانوني ملت ما كه تحت نظارت آژانس و در چارچوپ NPT است تهديد شد و عده اي به خود اجازه دادند و مي دهند كه تاسيسات هسته اي صلح آميز ما را تهديد نظامي كنند. تبعيض در فضاي تهديد تمهيدات امنيتي قانوني براي حفاظت از تاسيسات خود را فراهم مي كنيم كه يكي از آن تاسيس مركزي براي غني سازي است كه ظرفيت امنيتي اش بالاتر باشد.
مركز هسته اي جديد قانوني و از حقوق مسلم ماست و چيزي است كه خودمان به آژانس اعلام كرده ايم و در مذاكرات ژنو گفتيم كه در چارچوب توافقاتي كه ايران با آژانس دارد و نيز در چارچوب مقررات NPT هرگاه بازرسان بخواهند مي توانند از اين تاسيسات بازرسي كنند و هيچ منعي ندارد.
درباره اورانيوم 20 درصد
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سؤال ايسنا مبني بر اين كه اگر ايران تمايل دارد با پيشنهاد دادن اورانيوم
5/3 درصد غني شده، اورانيوم غني شده 20 درصد، اعتمادسازي غرب را بسنجد؛ معني دارتر نبود اگر براي اعتمادسازي از سوي آنها سوخت 20 درصد غني شده بدون آنكه
5/3 درصد ارايه شود تحويل ايران گردد گفت: يكي از حقوق قانوني ما در چارچوب فعاليت هاي صلح آميز هسته اي غني سازي اورانيوم براي مصارف مختلف صلح آميز است كه يكي از مصارف آن استفاده هاي دارويي و پزشكي است. ما براي سوخت راكتور تهران كه راديو داروهاي مصرفي در كشور را تأمين مي كند به سوخت جديد و جايگزين احتياج داريم و براساس قوانين آژانس اين نهاد بين المللي بايد امكانات لازم را براي دسترسي اعضا به انرژي صلح آميز هسته اي فراهم كند.
وي ادامه داد: ما در ارديبهشت ماه نامه اي به آژانس نوشتيم و اعلام كرديم براي راكتور تهران به سوخت نياز داريم. آنها هم در چارچوب مناسبات اعضا و آژانس اين نامه را به برخي از اعضا ارايه كردند و موافقت كردند كه سوخت را در اختيار ايران قرار دهند. هم چنين آنها پيشنهادهايي براي ارايه سوخت مطرح كردند.
ايران بايد از تمام حقوقش برخوردار باشد
جليلي در خصوص اين كه گفته مي شود در مذاكرات ژنو توافقي بر سر دريافت سوخت براي راكتور تهران صورت گرفته است با رد اين مطلب نيز اظهار داشت: توافق در اين باره مربوط به نشست ژنو نمي شود؛ ما قبلاً گفته بوديم آمادگي داريم براي اين كه كشورهايي كه آمادگي دارند به ما سوخت بدهند در سطح كارشناسي نشستي را بگذاريم و به توافق برسيم. اين موضوع را نيز در نشست ژنو اعلام كرديم و اين براي آنهايي كه پيشنهاد ارايه سوخت به ما داشتند موجب رضايت بود.
وي همچنين تأكيد كرد: ما به عنوان عضو آژانس و NPT اعلام كرده ايم كه ايران يك استثنا نيست و در ازاي تكاليفي كه انجام مي دهد بايد از تمام حقوق خود برخوردار باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه در اين مذاكرات تا چه اندازه طرف مقابل بر اعتمادسازي جدي بود گفت: يكي از بحث هايي كه مطرح شد اين بود كه اگر گفت وگوها بخواهد به شكل سازنده و منتج به نتايج مثبت ادامه يابد لازمه اش اين است كه از آسيب ها و اشتباهات گذشته دور بماند؛ از جمله اين اشتباهات كه در گذشته بوده است بحث مذاكره در سايه تحريم بوده است. ما معتقديم اگر گفت وگوها براي همكاري مي خواهد شكل بگيرد بايد در فضاي ناشي از تفاهم و همكاري باشد نه تهديد. ما براي گفت وگوها براي همكاري در چنين فضايي آماده ايم كه آنها هم از آن استقبال كردند.

 



دريادار اميري: اولين زيردريايي 500 تني ايران تا دو سال آينده عملياتي مي شود

جهاد خودكفايي نيروي دريايي ارتش تا دو سال آينده زيردريايي 500 تني خود را به آب خواهد انداخت.
اميردريادار فرهاد اميري معاون جهاد خودكفايي نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه انواع زيردريايي هاي سبك در صنايع دفاعي كشورمان به توليد انبوه رسيده است، اظهار داشت: تا دو سال آينده زيردريايي با تناژ 500 تن را به آب مي اندازيم.
وي در گفت وگو با فارس با اشاره به عملياتي شدن جديدترين ناوچه موشك انداز اين نيروكه به نام درفش در منطقه چهارم دريايي ارتش در درياي مازندران به آب انداخته شد، اظهار داشت: اين ناوچه از كلاس ناوچه هاي موشك اندازهاي ارتش است كه در منطقه جنوب از آنها استفاده مي شود.
اميري با بيان اينكه در خلال جنگ تحميلي دو فروند از ناوچه هاي كلاس پيكان با نام «پيكان» و جوشن را قهرمانانه از دست داديم، خاطرنشان كرد: با تلاش نيروي دريايي ارتش و سازمان صنايع دريايي، توانستيم براي اولين بار سه فروند از ناوچه هاي كلاس «پيكان» را جايگزين كنيم كه اولين آنها به ياد ناوچه قهرمان پيكان، پيكان نام گرفت، ناوچه دوم «جوشن» و سومين ناوچه موشك انداز نيز به نام «درفش» در روزهاي اخير عملياتي شد.
وي در خصوص ويژگي هاي ناوچه موشك انداز درفش با بيان اينكه اين ناوچه به پيشرفته ترين تجهيزات و تسليحات دريايي مجهز است، به توپ 76 ميلي متري بر روي سينه اين ناوچه اشاره كرد و افرود: اين توپ يكي از به روزترين تسليحات دريايي جهان است كه در ناوچه موشك انداز درفش به كار گرفته است.
اميري با بيان اينكه در زمينه خودكفايي در نيروي دريايي ارتش به مراحل قابل قبولي رسيده ايم، تصريح كرد: مي توانيم مدعي باشيم كه امروز تمامي نيازهاي اين نيرو را در داخل كشور و به همت متخصصين داخلي توليد مي كنيم.
وي با بيان اينكه امروز انواع زيردريايي هاي سبك در صنايع دفاعي كشور به توليد انبوه رسيده و تاكنون تعداد قابل توجهي نيز به توان زيرسطحي كشورمان افزوده شده است، افزود: به اميد خدا تا دو سال آينده، زيردريايي كلاس متوسط با تناژ 500 تن را به آب انداخته و در اين زمينه نيز به خودكفايي خواهيم رسيد.

 



حجت الاسلام صديقي: طرح وحدت تنها با محوريت رهبري كارآمد است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخي طرح ها براي ايجاد وحدت ملي به بازخواني تاريخ در خصوص عدم تبعيت از پيامبر اسلام اشاره كرد و گفت: تجربه جنگ احد نشان داد كه طرحي كه بدون محوريت ولي فقيه باشد به نتيجه نمي رسد.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در گفتگو با فارس، با اشاره به آثار وحدت در جامعه اظهار داشت: مردم مؤمن و مسلمان ايران امروز در راستاي اجراي احكام اسلام محور وحدت را كلام و بيان رهبر معظم انقلاب مي دانند.
وي با بيان اينكه قانون نيز يكي از محورهاي وحدت است اما اينكه ممكن است گروه ها و جناح ها قانون را به نفع خود تعريف و اجرا مي كنند يكي از اشكالات آن است، افزود: بر همين اساس و در صورتي كه مجريان در اجراي قانون، به اختلاف نظري برخورد كنند، بايد رهبري باشد كه اختلاف نظرها را به پايان برساند كه با اين توصيف بدون محوريت رهبري قانون نيز براي اجراي وحدت ناكارآمد است.
حجت الاسلام صديقي مراجع تقليد را يكي ديگر از محورهاي وحدت دانست و گفت: مراجع تقليد فتواهاي مختلفي دارند و ممكن است مراجع تقليد نيز در مباحث فقهي با يكديگر اختلاف نظر داشته باشند و بر همين اساس لازم است كه مراجع تقليد نيز محور وحدت را ولايت فقيه بدانند تا در اختلاف نظرها بتوانند به وحدت برسند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بيانات رهبر معظم انقلاب در خصوص وحدت كاملاً شفاف است و اگر بخواهيم وحدت را طبق آئين اسلام تبيين كنيم، بايد تابع نظرات مقام معظم رهبري باشيم.
وي با اشاره به جنگ احد و شكست لشگر پيامبر اسلام در اين جنگ خاطرنشان كرد: در جنگ احد كساني كه به دنبال وحدت بودند محور وحدت را حول پيامبر مكرم اسلام تعريف نكردند تا اينكه اين نافرماني ديني منجر به شكست آنها و عبرتي براي آيندگان باشد.
رهبري ستون وحدت در كشور است
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با تأكيد بر اينكه ستون وحدت در كشور مقام معظم رهبري است، ابراز داشت: همين وحدت مردم ايران موجب حضور 85درصدي ملت پاي صندوق هاي راي شد.
محمود احمدي نماينده شازند در گفت وگو با فارس با تأكيد بر اينكه عده اي به دنبال وحدت نيستند و دم از نبود وحدت در جامعه مي زنند، با بيان اينكه كشور در حال حاضر در بهترين وضعيت قرار دارد، تصريح كرد: مگر مي شود كشوري وحدت نداشته باشد اما 40 ميليون شهروند آن پاي صندوق هاي راي حاضر شوند، مگر مي شود در كشوري وحدت نباشد اما ملت آن حماسه هاي پرشكوه 22 بهمن را بيافرينند، وحدت نباشد اما همه مردم آن كشور در برابر زياده خواهي استكبار و غرب بايستند و خواهان انرژي صلح آميز هسته اي باشند؟
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه عده اي به دنبال فراري دادن ملت از نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند تا وحدت ملت را زير سؤال ببرند، تصريح كرد: عده اي در جريان حوادث پس از انتخابات تمام تلاش خود را به كار بردند تا آخرين اميدهاي آمريكا را پياده كنند اما نتوانستند و اكنون نيز دم از نبود وحدت بين ملت ايران مي زنند در حالي كه وحدت كاملاً بين اقشار مختلف جامعه وجود دارد.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه ستون وحدت در كشور مقام معظم رهبري است و علائم آن نيز مشخص است، ابراز داشت: همين وحدت مردم ايران موجب حضور 85درصدي ملت پاي صندوق هاي راي شد و همين وحدت باعث كوتاه آمدن گروه 1+5 از مواضع افراطي خود شد. وي در پايان با اشاره به اتهامات وارد بر فرزندان برخي از رجال سياسي كشور، تصريح كرد: بايد به اتهام افرادي كه تخلف كرده اند طبق قانون اساسي رسيدگي شود و اين افراد مجازات شوند؛ چرا كه حاشيه امني براي هيچ كس وجود ندارد.
سران اغتشاشات نمي توانند منادي وحدت باشند
همچنين يك عضو كميسيون سياست داخلي و امور شوراهاي مجلس گفت: كساني كه تا چند وقت پيش كشور را به سوي اغتشاشات سوق دادند و در مسير براندازي نرم گام برمي داشتند نمي توانند منادي وحدت باشند.
محمدجواد ابطحي نماينده خميني شهر افزود: كساني كه طرح وحدت را مطرح كردند به دنبال وحدت پايدار نيستند زيرا اول با اين صحبت ها مي خواهند بگويند كه كشور بحران زده است و مسئله دوم اينكه مي خواهند بعضي از عوامل مخل وحدت را تحت اين عنوان از جرائم و اتهاماتي كه به آنها وارد شده تبرئه كنند به همين دليل مومن بايد زيرك باشد.

 



يك نماينده مجلس: محاكمه ميرحسين موسوي خواست ملت است

رئيس مركز سياسي حزب موتلفه اسلامي خواستار محاكمه فوري ميرحسين موسوي به جرم اقدام عليه امنيت ملي شد.
محمد كاظم انبارلويي در گفت وگو با ايرنا با تاكيد بر اين مطلب افزود: هر فردي در هر جايگاهي اگر مرتكب اعمال مجرمانه شود بايد از سوي دستگاه قضايي محاكمه شود. وي درخصوص يكي از دلايل خود براي طرح چنين درخواستي گفت: ميرحسين موسوي بعد از انتخابات رياست جمهوري با انتشار بيانيه هاي تحريك آميز در تلاش براي ضربه زدن به پيكره نظام مقدس جمهوري اسلامي گام برداشت و اكنون نيز بايد از سوي مراجع قضايي مورد بازخواست و محاكمه قرار گيرد. اين كارشناس مسايل سياسي با تاكيد بر اين مطلب كه دستگاه قضايي كشور با برگزاري 5 جلسه از محاكمه سردمداران آشوب هاي اخير نشان داد كه در جهت محاكمه عوامل آشوب ثابت قدم است و رويه مناسبي را در پي گرفته است تصريح كرد: معتقدم كه حالا نوبت به محاكمه دانه درشت ها رسيده است و ميرحسين موسوي به عنوان اصلي ترين فرد كه نقش اساسي در هدايت اغتشاشات اخير داشته است بايد هرچه زودتر با حضور در دادگاه صالحه مورد سوال و محاكمه قرار گيرد.
نماينده بناب: محاكمه موسوي خواست ملت است
در همين حال يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم گفت: ميرحسين موسوي با هدايت آشوب هاي اخير لطمات فراواني را به امنيت و جان و مال مردم وارد كرده است لطماتي كه براي جبران آن ها بايد سال هاي سال تلاش كرد.
ضياءالدين اعزازي نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بر همين اساس مي طلبد كه دستگاه قضايي با خودداري از مماشات و اغماض نسبت به جرم ميرحسين موسوي هرچه زودتر او را محاكمه و به سزاي اعمالش برساند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: دادستان كشور مي تواند در جايگاه مدعي العموم از ميرحسين موسوي شكايت كرده و او را به دادگاه بكشاند تا در محكمه صالحه به جرائم وي رسيدگي شود.
اعزازي ادامه داد: البته در اين ميان مي طلبد كه نسبت به افرادي كه در خيابان ها حضور پيدا كرده اند به عنوان مجرمان دسته چندم با رافت اسلامي برخورد شود اما بايد با عوامل اصلي اين آشوب ها بدون كوچكترين تسامحي برخورد قضايي شود.
وي در پايان گفت: اگر تاكنون دستگاه قضايي نسبت به محاكمه ميرحسين موسوي اقدام نكرده است تنها به اين دليل بوده است كه به گذشته او احترام گذاشته است و معتقد است كه شايد او به راه راست هدايت شود.
سراج: جريان اغتشاشگر
دچار ريزش اجتماعي شده است
رئيس سازمان بسيج دانشجويي هم با اشاره به روشنگري هاي به موقع درباره پشت پرده اغتشاشات تاكيد كرد: اين اقدام سبب شده كه اكنون آرامش در فضاي دانشگاه ها حاكم شود.
رضا سراج در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به ناكامي جريانات افراطي براي به التهاب كشاندن فضاي دانشگاهي در شروع ترم تحصيلي جديد دانشگاه ها اظهار داشت: جريان اغتشاشگر بعد از آن حركت هاي اوليه، خودشان نيز به اين جمع بندي رسيده بودند كه مردم با اين جريان همراهي نخواهند كرد و به نوعي دچار ريزش اجتماعي شدند.
اين كارشناس مسائل سياسي درخصوص دلايل ناكامي اين جريانات نيز گفت: به نظر مي رسد كه دانشجويان و دانشگاهيان به يك آگاهي خوبي رسيده و نسبت به اهداف پشت پرده اغتشاشگران آگاه شده اند، يعني روشنگري هايي كه شده موثر بوده و اين نكات باعث شد كه اكنون آرامش در فضاي دانشگاه ها حاكم شود.
سراج موفقيت اين جريان افراطي را تنها در آشوب و بلوا دانست و اضافه كرد: زيست اين جريانات فقط در آشوب ، التهاب و فضاي غبارآلود براي استتار و اختفاء است، بنابراين ممكن است بعد از ناكامي براي التهاب آفريني در فضاي دانشگاه ها، به پياده سازي سناريوهاي جنگ رواني متوسل شوند و با سناريوي جنگ رواني بخواهند فضاي التهاب را از بيرون سازماندهي كرده به فضاي دانشگاهي تحميل كنند.

 



يونايتدپرس: اسرائيل توان مقابله با اقدامات تلافي جويانه ايران را ندارد

يك خبرگزاري آمريكايي در گزارشي اعلام كرد كه تل آويو فاقد توان لازم براي مقابله با پاسخ موشكي ايران به حمله احتمالي اسرائيل است.
خبرگزاري يونايتدپرس در اين باره نوشت: «ريكي اليسون» رئيس و بنيانگذار گروه موسوم به ائتلاف طرفداري از دفاع موشكي استدلال مي كند كه اسرائيل فاقد توان دفاع موشكي لازم براي مقابله با اقدامات تلافي جويانه ايران است.
وي گفت: لازم است كه آمريكا سامانه هاي دفاع موشكي مانند سامانه هاي موشكي پاتريوت را در چارچوب سامانه دفاع موشكي كه قرار است براي اروپا ايجاد شود در اختيار اسرائيل نيز قرار دهد.
«جوديت ميلر» كارشناس شبكه تلويزيوني فاكس نيوز و از روزنامه نگاران سابق نيويورك تايمز هم در مصاحبه با اين شبكه آمريكايي درخصوص احتمال حمله اسرائيل به ايران گفت: بايد به ياد داشت كه حمله به ايران بسيار مشكل است و اسرائيل هم سخت بودن حمله نظامي به اين كشور را مي داند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14