(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 مهر 1388- شماره 19479
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
البرادعي : اسرائيل خطر اول منطقه است
سرلشكر جعفري: انجام رزمايش پيامبر اعظم قبل از مذاكرات تعيين كننده بود
جزايري خبر داد تشكيل ستاد بررسي ابعاد جنگ نرم در ستاد كل نيرو هاي مسلح
افشاي برندهاي مدافع صهيونيسم در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال
كرمانشاه از سال آينده ون توليد مي كند
جانباز قائم شهري به ياران شهيدش پيوست
دستيار ارشد رئيس جمهوري اخلال اقتصادي ترفند جديد مخالفان نظام است
اولين موفقيت علمي ايران در كشت و جداسازي باكتري ضدسرطاني
معاون وزير راه و ترابري: فعاليت بنادر كشور به بخش خصوصي واگذار مي شود
اخبار ادبي و هنري



كنفرانس مطبوعاتي مشترك با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران
البرادعي : اسرائيل خطر اول منطقه است

دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه برنامه هسته اي ايران در مسير عادي قرار گرفته است.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمد البرادعي ديروز در ديدار با رئيس جمهور كشورمان در تهران با بيان اينكه همواره همكاري هاي خوبي بين تهران و آژانس برقرار بوده است گفت: از طريق اين همكاري ها امروز مسئله هسته اي ايران در مسير عادي قرار گرفته است.
دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه دولت جديد آمريكا به دنبال تغيير، احترام متقابل و استمرار گفت وگو با ديگر كشورها است، اميدواريم از اين فرصت استفاده شده و با اتخاذ سياستي هوشمندانه در جهت اصلاح وضع موجود حركت شود.
البرادعي در ادامه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور پيشرفته و بزرگ اسلامي مسئوليت سنگيني برعهده دارد تا بتواند بازگوكننده مواضع اين كشورها باشد.
احمدي نژاد: هيچ مسئله اي
ميان ايران و آژانس باقي نمانده است
در همين حال رئيس جمهور كشورمان در اين ديدار تصريح كرد كه امروز هيچ مسئله مبهمي بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي باقي نمانده است.
وي همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را موفقيت آميز و داراي نتايج رضايت بخشي دانست و با قدرداني از تلاش هاي محمد البرادعي گفت: در مجموع به واسطه همكاري هاي خوبي كه بين ايران و آژانس انرژي اتمي برقرار است مسائل مهمي حل و فصل شد و امروز هيچ مساله مبهمي بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي باقي نمانده است.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره در تلاش بوده است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي و دبيركل آن در انجام ماموريت خود موفق باشند، تصريح كرد: در مجموع همكاري هاي خوبي بين آژانس و ايران شكل گرفت كه نتايج مفيدي دربر داشت.
احمدي نژاد اظهار داشت: بر اين باور هستيم اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي قدرتمند باشد به راحتي مي تواند در انجام ماموريت هاي مختلف خود موفق باشد از اين رو در بسياري از مواقع فراتر از قانون و تعهدات عمل كرده ايم.
نشست خبري
البرادعي و دكتر صالحي
همچنين محمد البرادعي در نشست خبري مشترك با رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت كه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي 25 اكتبر (سوم آبان) براي بازديد از تاسيسات فردو به ايران مي آيند.
وي با بيان اينكه درباره همكاري هاي ايران براي شفاف سازي از تاسيسات غني سازي «فردو» به ايران سفر كرده است، گفت: ما بيش از يك هفته پيش مطلع شديم و به ايران اعلام كرديم كه بايد از اين تاسيسات بازرسي كنيم و ايران هم براي اطمينان دادن به ما، اجازه بازرسي مي دهد.
وي با ذكر اين نكته كه آژانس متوجه ظرفيت هاي ايران است و به ارتباط با ايران اهميت مي دهد، خاطرنشان كرد: در همين راستا 25 اكتبر (سوم آبان) بازرسان به ايران مي آيند و درباره تهيه راديو ايزوتوپ ها براي مركز تحقيقاتي ايران با چند فروشنده تماس گرفتيم و پاسخ هاي خوبي دريافت كرديم.
البرادعي همچنين گفت كه 19 اكتبر (27 مهر) جنبه هاي فني اين موضوع مورد بررسي قرار مي گيرد و در اين زمينه فرانسه ناظر است.
وي در عين حال تاكيد كرد: مطمئنيم مسئله هسته اي ايران با گفت وگو حل مي شود.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر اين كه در مسير مناسبي قرار داريم، گفت: آژانس، جامعه بين المللي و ايران گفت وگوهاي سازنده اي را آغاز كرده اند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ممانعت اسرائيل از بازديد تاسيسات هسته اي به مدت 30 سال، اين رژيم را خطر اول منطقه خاورميانه خواند.
وي همچنين با اشاره به تفاوت تفسير ايران از اجراي كد 1/3 گفت: ايران در سال 2007 تصميم گرفت قوانين قديمي تر را در خصوص كد 1/3 اجرا كند كه براساس اين قوانين شش ماه قبل از وارد كردن مواد هسته اي به تاسيسات بايد آژانس را مطلع كند، اما براساس كد 1/3 جديد، ايران مي بايست درباره شروع به ساخت تاسيساتش در همان زمان شروع به كار، آژانس را مطلع مي كرد. در اين تفسير ما نقطه نظرات متفاوت با ايران داريم و آژانس تفسير ايران را نمي پذيرد و معتقد است بايد ايران در زمان مورد نظر ساخت تاسيساتش را اعلام مي كرد.
اين در حالي است كه رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پاسخ به اين بخش از اظهارات البرادعي درباره اجراي كد 1/3 تحقيقات فرعي پادمان آژانس گفت: از زماني كه شوراي امنيت در قضيه هسته اي ايران غيرعادلانه وارد شد ايران اجراي كد 1/3 را متوقف كرد، اما ما همواره خود را ملتزم به كد 1/3 قديم مي دانيم و براساس آن هم برنامه ساخت تاسيسات جديد غني سازي را اعلام كرديم و حتي زودتر از زمان تعين شده؛ از اين رو اين ها يك بحث هاي تفسيري است كه الان ما در اين خصوص مشكلي نداريم.
موضوع هسته اي ايران
كاملاً حل شده است
در همين ارتباط، علي اكبر صالحي در نشست مشترك با محمد البرادعي تاكيد كرد كه موضوع هسته اي ايران از بعد پادماني كاملاً حل شده است.
وي در اين نشست خبري با اشاره به توافق ايران و آژانس مبني بر اقدامات در چارچوب توافقات پادماني ابراز اميدواري كرد با توافق انجام شده بازرسي هاي آژانس از تاسيسات هسته اي فردو در همين ماه انجام شود. صالحي با تاكيد بر اين كه موضوع هسته اي ايران از بعد پادماني كاملا حل شده است ابراز اميدواري كرد كه از اين پس موضوع هسته اي ايران را در سراشيبي ببينيم.
وي با بيان اين كه در بحث تاسيسات اتمي فردو با توجه به اين كه ايران پيش از زمان مقرر در مورد اقدامات خود به آژانس اطلاع رساني كرده است، گفت: قرار است اقدامات بعدي از جمله بازرسي ها در چارچوب توافقات پادماني انجام شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به برگزاري آخرين جلسه شوراي حكام در زمان رياست محمد البرادعي طي ماه نوامبر، گفت كه اميدواريم در ماه نوامبر شاهد گزارش مثبت و خوبي درباره ايران باشيم.
وي ادامه داد: با توجه به اقدامات شفاف سازانه ايران بايد جامعه بين المللي و افكارعمومي نسبت به اين موضوع واكنش نشان داده و از آن استقبال كنند و اين واكنش مثبت در تصميمات آژانس منعكس شود. وي همچنين درباره تامين سوخت براي راكتور تحقيقاتي تهران گفت: قرار است ايران اورانيوم 5/3 درصد داده و اورانيوم 20 درصد براي راكتور تهران تامين كند و 19 اكتبر جلسه اي در اين خصوص خواهيم داشت كه جزئيات موضوع را بررسي كنيم. گفتني است علي شيرزاديان سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان ديروز اعلام كرد كه سفر البرادعي به ايران ارتباطي با نشست ژنو ندارد.

 



سرلشكر جعفري: انجام رزمايش پيامبر اعظم قبل از مذاكرات تعيين كننده بود

فرمانده كل سپاه انجام رزمايش پيامبراعظم پيش از انجام مذاكرات هسته اي را تعيين كننده دانست.
سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي روز يكشنبه با اشاره به انجام رزمايش موفق موشكي سپاه با عنوان رزمايش پيامبر اعظم (ص) و اثرات بازتاب جهاني آن گفت: اين آمادگي سپاه يك يادآوري و تذكر است براي دشمنان و اثر تعيين كننده اي در مقابله با تهديدات آنان داشت.
وي اظهار كرد: اصرار ما بر آمادگي هايمان در انجام اين رزمايش باعث شد آنها مجددا به اين نكته برسند كه تهديد نظامي عليه ايران فايده ندارد و حتي از تحريم هم بايد دست بردارند و البته موقعيت و زمان انجام رزمايش هم كه قبل از انجام مذاكره و مباحث هسته اي بود نيز تعيين كننده بود كه اين امر نتيجه فضل الهي است.
ارتش و سپاه
در اوج وحدت هستند
فرمانده كل سپاه در ادامه ابراز داشت: ارتش و سپاه در حال حاضر در اوج وحدت و هماهنگي با يكديگر هستند و اين وحدت در مقايسه با دوران دفاع مقدس مستحكم تر شده و افزايش يافته است.
وي افزود: اكنون صحنه عمل نيست تا كنار هم بايستيم و عمل كنيم اما واقعا دل هاي برادران ارتشي و سپاهي به هم نزديك است.
وي اين وحدت و همدلي را ثمره بهره گيري از تدابير حكيمانه مقام معظم رهبري دانست و افزود: البته اين هماهنگي را ستاد فرماندهي كل قوا طي ساليان گذشته و با برنامه ريزي مدون تحت تدابير معظم له بين همه نيروهاي مسلح به ويژه ارتش و سپاه ايجاد كرده است.
وي تصريح كرد: مهمترين مولفه موثر در تحقق اين وحدت، تعيين خطوط فاصل ماموريتي بين اين دو نيرو است كه در قالب نيروهاي هوايي، دريايي و زميني و به شكل مكمل و تعريف شده براي هر دو نيرو مشخص شده است.
فرمانده كل سپاه با ابراز خرسندي از تحكيم روز افزون پايه هاي وحدت بين ارتش و سپاه يادآور شد: پس از دوران دفاع مقدس تكليف ماموريت و سازمان ارتش و سپاه به خوبي و با تعيين حوزه ماموريتي هر يك از نيروها توسط ستاد كل نيروهاي مسلح روشن شد كه در واقع اولين تدبير رهبر معظم انقلاب بعد از ارتحال امام بود، به نحوي كه امروز با ايفاي اين نقش مثبت از سوي ستاد كل در راستاي تحكيم اين وحدت، هيچ گونه مسئله، ابهام و يا شبهه اي در اين راه وجود ندارد و بين ارتش و سپاه رقابت صحيح هست اما وحدت به صورت كامل بين آن ها حكمفرماست.
تلاش دشمن در جهت دهي دموكراسي به سوي براندازي
حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران نيز در مراسم توديع و معارفه تيپ مستقل 83 امام صادق(ع) در قم اظهار داشت: نظريه پرداز انقلاب اسلامي حوزه علميه قم است و بايد در همه عرصه ها به خصوص در حوزه علوم انساني پيشتاز باشد.
نماينده ولي فقيه در سپاه به متغيرهاي پيش روي انقلاب اشاره كرد و با بيان اينكه شرايط امروز بسيار حساس و مهم است گفت: امروز انقلاب اسلامي توانسته بسياري از قله هاي علم و معرفت را فتح كند و تاثير بسيار فزاينده اي در منطقه خاورميانه و بين الملل از خود به جاي بگذارد.
نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح كرد: استكبار جهاني همه توانش را براي مقابله با انقلاب اسلامي در اختيار جهان قرار داده است.
وي شرايط موجود را براي جامعه انقلابي و كساني كه دل در گرو آرمان هاي انقلاب دارند به خصوص مراكز روحاني و حوزه هاي علميه بسيار حائز اهميت برشمرد و اظهار كرد: استراتژي استكبار براي براندازي انقلاب اسلامي، براندازي نرم است و انقلاب هاي توحيدي در بستر تهديدات نرم دچار چالش و مشكل شده اند.
سعيدي با تحليلي از اوضاع سياسي منطقه گفت: كاركرد دموكراسي در خاورميانه با دموكراسي در آسياي ميانه متفاوت است، زيرا در خاورميانه دموكراسي به نفع اسلام گرايان پيش مي رود.
وي افزود: دشمن تلاش مي كند جهت دموكراسي را در كشور به سوي براندازي سوق دهد و توجه خواص و دست اندركاران انتخابات به اين موضوع بسيار مهم است كه اجازه ندهند دشمن از اين معبر وارد شود.
وي گفت: امروز معبري كه دشمن براي ضربه زدن به انقلاب انتخاب كرده دموكراسي و انتخابات است كه بايد هم خواص و هم دستگاه هاي مسئول، خط مقدم را حفظ كنند و اجازه ندهند دشمن از اين مسير ضربه بزند. وي ترويج بسيج را ترويج انديشه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري بيان و خاطرنشان كرد: بعضي از كشورها به دنبال الگوي بسيج و سپاه هستند و مي گويند آن چه انقلاب ايران را حفظ كرده اين نهادها بوده اند.
در اين مراسم ضمن قدرداني از زحمات حجت الاسلام علي عرب پور، حجت الاسلام عزت الله معتمد به عنوان فرمانده جديد تيپ مستقل 83 امام جعفرصادق(ع) معرفي شد.

 



جزايري خبر داد تشكيل ستاد بررسي ابعاد جنگ نرم در ستاد كل نيرو هاي مسلح

رئيس ستاد تبليغات دفاعي كشور از تشكيل ستاد بررسي ابعاد «جنگ نرم» توسط ستاد كل نيروهاي مسلح خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري در حاشيه برگزاري نشست كميته علمي ستاد تبليغات دفاعي كشور گفت: دشمنان ايران اسلامي، پس از سال ها ناتواني در عرصه جنگ سخت بر عليه ملت مسلمان و دلير ايران، به جنگ نرم روي آوردند تا بلكه از اين طريق بتوانند به اهداف شوم خود دست يابند.
وي نخبگان را در اولويت اول جامعه مخاطبان دشمن در جنگ نرم دانست و يادآور شد: آنها تلاش دارند با ايجاد تشكيك در مباني و آرمان هاي انقلاب، شعارهاي به ظاهر جذاب خود را جايگزين شعور، انديشه و باور جامعه نخبگي كشور كنند.
وي با اعلام اينكه «براي پيروزي در جنگ نرم نيازمند همكاري و همفكري انديشمندان و پيشروان جامعه هستيم» گفت: به فضل الهي در اين عرصه نيز با وحدت و همدلي نخبگان، مردم و مسئولان، دشمنان راهي به پيش نخواهند برد.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، تشكيل ستاد بررسي ابعاد جنگ نرم توسط اين معاونت را فرصت مناسبي براي تبادل دانش و تجارب اساتيد و فرهيختگان كشور در اين حوزه دانست و افزود: برگزاري سلسله هم انديشي هاي «جنگ نرم» تا پايان سال جاري نيز موجب خواهد شد آخرين دستاوردهاي علمي و عملي انديشمندان داخلي در حوزه جنگ نرم تبادل شود.
وي از همكاري بيش از يكصد نفر از نخبگان علمي و فرهنگي با اين ستاد خبر داد و افزود: اين هم انديشي ها با مشاركت دستگاه هاي مختلف اجرايي و دانشگاه ها برگزار خواهد شد.

 



افشاي برندهاي مدافع صهيونيسم در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال

سرويس ادب و هنر-
همزمان با برپايي سومين نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال، پايگاه وبلاگ نويسي «سروش ماندگار» براي جلوگيري از هجمه هاي صهيونيست ها، در سايت خود اقدام به معرفي محصولات ايراني در مقابل مارك ها و محصولات تحريم شده كه مدافع حقوق صهيونيست ها هستند، مي كند.
علي انصاري مسئول مؤسسه و پايگاه سروش ماندگار با بيان اين مطلب اظهار كرد: با توجه به حملات فرهنگي مختلف و دشمنان به ويژه صهيونيست ها به مسلمانان سراسر جهان و جلوگيري از ارائه برخي محصولات شركت ها و مأسسات اين كشورها در سراسر جهان و تحريم هاي اقتصادي كشورهاي مختلفي از جمله ايران، اين مؤسسه با هدف معرفي مارك ها و برندهاي مختلف داخلي و كشورهاي اسلامي در مقابل برندهاي كشورهاي مدافع حقوق صهيونيست ها، در مقابل هر مارك و برند محصولات مشابهي را به كاربران معرفي مي كند. وي با اشاره به بخش خبر اين پايگاه و وبلاگ نويسي خاطرنشان كرد: در حال حاضر تعداد برندها و لوگوهايي كه مدافع حقوق كشور اسرائيل و صهيونيست ها مي باشند به 112 عدد مي رسد؛ اين در حالي است كه بخش اخبار به روز اين سايت جهت مبارزه با هجمه هاي صهيونيست ها، تدابير خاص و ويژه اي انديشيده و روزانه اخبار مختلفي به صورت آنلاين در اختيار كاربران و بازديدكنندگان قرار مي گيرد. سومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي تا 18 مهر ماه در مصلي امام خميني(ره) برپاست.

 



كرمانشاه از سال آينده ون توليد مي كند

كرمانشاه - خبرنگار كيهان:
كرمانشاه نيمه اول سال آينده به جمع خودروسازان كشور مي پيوندد.
مهندس مجيد غفوري استاندار كرمانشاه در جلسه اي كه با حضور مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: احداث كارخانه خودروسازي در كرمانشاه از بركات دور اول سفر رياست جمهوري به استان كرمانشاه است كه پس از گذشت سه سال و رايزني هاي فراوان در حال اجرا است.
رئيس شوراي اداري استان كرمانشاه در ادامه اظهار داشت: اين طرح از مهمترين مطالبات مسئولان و مردم استان كرمانشاه است كه اميدواريم با بهره برداري از آن شاهد شكوفايي صنعتي استان و اشتغالزايي در منطقه باشيم.
غفوري شركاي اين طرح را شركت ايران خودرو با 49 درصد و سازمان تامين اجتماعي با 51 درصد اعلام كرد و تصريح كرد: كارخانه خودروسازي كرمانشاه در نيمه اول سال آينده اولين خودرو ون هشت نفره را به بازار عرضه خواهد كرد.
به گفته مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو محل كارخانه خودروسازي كرمانشاه در شهرك صنعتي درود فرامان قرار دارد و محصولات اين كارخانه خودروي 8 نفره «ون» است.

 



جانباز قائم شهري به ياران شهيدش پيوست

قائم شهر - خبرنگار كيهان:
جانباز 70 درصد اعصاب و روان قائم شهر به خيل شهدا پيوست.
«سيدمحمد حسيني جويني» كه بر اثر موج ناشي از انفجار در جنگ تحميلي در سال 1362 از ناحيه سر به جانبازي رسيده بود پس از تحمل 26 سال درد و رنج به شهادت رسيد.
پيكر اين شهيد ساعت 9 صبح ديروز از مقابل حسينيه عاشقان ثارالله قائم شهر به ميدان آيت الله طالقاني و سپس در زادگاهش روستاي قراخيل تشييع شد.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس علي رئيسي يكي از جانبازان شيميايي 8 سال دفاع مقدس كه در منطقه دار خوين در سال 67 مورد اصابت تسليحات شيميايي قرار گرفته بود، روز پنج شنبه به شهادت رسيد.
پيكر اين شهيد با حضور مردم شهر ساري بعدازظهر شنبه از مسجد جامع اين شهرستان تا ميدان شهدا تشييع و براي خاكسپاري به زادگاه وي، به روستاي آبنداسر منتقل شد.

 



دستيار ارشد رئيس جمهوري اخلال اقتصادي ترفند جديد مخالفان نظام است

دستيار ارشد رئيس جمهور «ايجاد اخلال اقتصادي» را مهمترين ترفند جديد مخالفان نظام اسلامي دانست.
وي گفت: بعضي از سران مخالف بعد از آشوب هاي اخير نشستند و گفتند كه ايجاد اخلال اقتصادي در بخشهاي مختلف مانند صنعت، كشاورزي و بانكي مي تواند در نظام خلل ايجاد كند.
به گزارش ايرنا، سيدمجتبي ثمره هاشمي عصر شنبه در «گردهمايي بزرگ ستاد هماهنگي حمايتهاي مردمي دكتر احمدي نژاد» كرمان افزود: مردم ايران برخلاف آنچه كه آنان مي خواهند در صحنه هستند و همه دنيا مي دانند كه ملت ايران امروز پيروز و اقتدارش چند برابر شده است.
وي وحدت را از رموز موفقيت مردم ايران در انتخابات اخير دانست و گفت: عده اي نمي خواهند اين وحدت وجود داشته باشد لذا بايد مراقب بود.
وي در ادامه با اشاره به ادعاهاي سران سه كشور آمريكا، فرانسه و انگليس درباره كتمان تاسيس مركز هسته اي قم توسط ايران افزود: اين ادعا يك افتضاح سياسي براي آنها بود زيرا رئيس جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه چند ماه قبل اين موضوع را به آژانس اعلام كرده ايم و آژانس نيز با صدور اطلاعيه در اين باره از ايران قدرداني كرد.
او ادامه داد: با اين وجود همين افراد بدون آگاهي و يا با غرض قصد داشتند اين موضوع را دست آويزي براي محكوم كردن ايران به پنهانكاري قرار دهند.
ثمره هاشمي به سفر اخير رئيس جمهور به نيويورك نيز اشاره و بيان كرد: در مجموع در نيويورك سه توطئه توسط دشمنان براي دولت ايران در دستور كار قرار گرفته بود.
وي پرسشهاي هدفمند از رئيس جمهوري اسلامي ايران درباره موضوع هولوكاست، تجمع افراد جريان سبز در برابر سازمان ملل و موضوع تاسيس مركز فعاليت هسته اي در قم را از توطئه هاي دشمنان در سفر رئيس جمهوري به نيويورك برشمرد كه خوشبختانه تمامي اين توطئه ها به بن بست كشيده شد.
او سفر رئيس جمهور به نيويورك را خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: قدرت ملت ايران قدرت بالايي است و رئيس جمهور پرچمدار عزت و عدالت در دنيا بود.

 



توسط محققان دانشگاه مازندران صورت گرفت
اولين موفقيت علمي ايران در كشت و جداسازي باكتري ضدسرطاني

ساري- خبرنگار كيهان:
براي اولين بار و با تلاش محققان دانشگاه مازندران، كشت و جداسازي باكتري ضد سرطان امكانپذير شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه مازندران دكتر مجتبي محسني متخصص ميكروبيولوژي دانشگاه مازندران افزود: باكتري مؤثر در توليد سم «پدرين» اولين بار توسط محققان گروه زيست شناسي دانشگاه مازندران كشت، جداسازي و شناسايي شده است.
وي اضافه كرد: «پدرين» سمي است كه در سوسكي از جنس پدروس وجود دارد. به گفته وي ترشح سم پدرين سبب بروز ضايعات و التهابات پوستي دردناك در فصل تابستان مي شود.
وي در مورد اهميت ضد سرطاني سم پدرين گفت: با توقف سنتز ماده ژنتيكي اسيد نوكلئيك، رشد سلول هاي سرطاني متوقف مي شود و از اين رو شناسايي اين سم اهميت فراواني دارد.
«محسني» با تأكيد بر امكانپذير نبودن عمليات جداسازي و كشت ماده پدرين در آزمايشگاهها، اين مسئله را ناشي از تغييرات ژنتيكي عنوان كرد و افزود: موفقيت متخصصان مازندراني در زمينه كشت و جداسازي باكتري مؤثر درتوليد سم پدرين اميدهاي فراواني را براي توليد داروي ضدسرطاني پديد آورد.

 



معاون وزير راه و ترابري: فعاليت بنادر كشور به بخش خصوصي واگذار مي شود

به گزارش خبرنگار ايرنا معاون وزير راه و ترابري گفت: تا پايان سال جاري تمامي فعاليت هاي بنادر كشور به بخش خصوصي واگذار مي شود.
به گزارش ايرنا، علي طاهري به افزايش 21 درصدي بارگيري در بنادر كشور در مقايسه با كاهش 15 درصدي بارگيري در بنادر دنيا در يك سال اخير اشاره كرد و گفت: اقتصاد ايران مرتبط با اقتصاد دنياست نه وابسته به آن و بنادر ما نيز برخلاف ساير بنادر كشورهاي دنيا در حال توسعه است.
وي افزود: بخش خصوصي جاذبه هاي خوبي را در بخش دريانوردي به خود اختصاص داده و تقاضاي بسيار بالايي نيز در اين راستا وجود دارد.
وي از بندر اميرآباد به عنوان يكي از بنادر مهم و از قطبهاي اصلي بنادر شمال كشور ياد كرد و گفت: آبان ماه امسال تحول اساسي در بخش نرم افزاري بنادر اتفاق خواهد افتاد و با يكسان سازي فعاليت ها در بخش هاي مختلف قرنطيه، بارگيري، گذرنامه، گمرك آسيب پذيري بنادر كاهش مي يابد و سامانه اي ايمن راه اندازي خواهد شد.
طاهري ادامه داد: طرح جامع بنادر كشور نيز در حال انجام است و هرگونه توسعه و ساخت و ساز بر اساس اين طرح جامع صورت خواهد گرفت.
وي به قابليت ها و ظرفيت هاي بندر اميرآباد اشاره كرد و گفت: بندر اميرآباد بهشهر يكي از بنادر موفق كشور است كه از مديريتي توانمند برخوردار است و به رغم محدوديتها و مشكلاتي كه در مسير توسعه بنادر شمال كشور وجود دارد، اين بندر همچنان در حال توسعه است.
«سيد محمد كريمي» استاندار مازندران نيز در اين مراسم با بيان اينكه توسعه تجارت و بازرگاني در استان از طريق دريا و با كشورهاي حاشيه خزر بسيار مهم است، گفت: براي استقرار دفتر تجاري قزاقستان در استان با وزير امورخارجه مذاكراتي صورت گرفته است.
وي به واگذاري امور تصدي گري دولتي به بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: زيرساخت ها را بايد دولت انجام دهد تا راه براي سرمايه گذاران خصوصي هموار شود.
استاندار مازندران ادامه داد: به طور طبيعي سرمايه گذار در جايي سرمايه گذاري مي كند كه منفعت داشته باشد اما قبول داريم كه ابتدا بايد زيرساخت ها انجام شود بطوريكه در سال هاي اخير قدم هاي خوبي برداشته شد و اميدواريم اين رويكرد جديد با حمايت مسئولان مربوطه در مازندران شتاب بيشتري بگيرد.

 



اخبار ادبي و هنري

حمايت دولت فرانسه از آثار ادبي استعماري
يك جايزه ادبي دولتي فرانسه هر ساله به اثري ادبي كه به جنبه هاي مثبت استعمار بپردازد مبلغي معادل 4هزار يورو اهدا مي كند.
به گزارش فارس، فرهنگستان علوم برون مرزي سازماني وابسته به وزارت علوم و تحقيقات فرانسه، هر ساله جايزه ادبي «لوك دوران روي» را كه معادل 4 هزار يورو است، به اثري ادبي كه به جنبه هاي مثبت استعمار بپردازد اختصاص مي دهد.
اين فرهنگستان بازمانده فرهنگستان علوم مستعمرات است كه در سال 1922 تاسيس شد و در سال 1957 پس از استقلال مستعمرات فرانسه به فرهنگستان علوم برون مرزي تبديل شد.
در همين راستا و در آستانه سالروز كشتار 17اكتبر 1961در پاريس، «جنبش ضد نژادپرستي و براي دوستي ملل» (MRAP) يادآور شد كه استعمار در قلب فرانسه آغشته به خون و جنايت بوده و كشتار و جنايات بخش مهمي از تاريخ آن را تشكيل مي داد. به گفته اين جنبش استعمار هيچ نقش مثبتي نداشته است، چرا كه بر پايه خشونت، تحقير، استثمار و استيلاي يك ملت بر ملتي ديگر استوار شده بود و نژادپرستي ستون اصلي آن بوده است.
اولين بازار فيلم اسلامي افتتاح شد
نخستين بازار فيلم اسلامي در سالن اجتماعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گشايش يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سينماي ايران، سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، شنبه شب در مراسم افتتاح نخستين «بازار فيلم اسلامي» گفت: در شرايطي كه آمريكا و غرب با سرمايه گذاري كلان مي خواهند استيلاي فرهنگي خود را حفظ كنند، لازم است كشورهاي اسلامي عزم خود را جزم كرده و براي مبارزه با اين محصولات به پا خيزند.
وي با يادآوري تجربه هاي موفق در جمهوري اسلامي ايران جهت به تصوير كشيدن داستان هاي قرآني و اسلامي گفت: اما هنوز زمينه كار بسيار فراهم است. قرآن و ذخاير اسلامي مي تواند منبع پايان ناپذيري باشند كه از آنها فيلم، سريال و داستان استخراج كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اگر ديگران چهره نادرست از اسلام مطرح مي كنند، جهان اسلام مي تواند از موضع قدرت و به شكلي فعال در اين عرصه ايفاي نقش كند و چالش هاي فراواني كه در غرب وجود دارد را زير سؤال ببرد. وي گفت: با هنر و رسانه هاي ديجيتالي خيلي خوب مي شود كار كرد و اقدامات مفيدي انجام داد.
نخستين بازار فيلم اسلامي با شركت 25 كشور و 160شبكه راديو و تلويزيوني كشورهاي اسلامي از شنبه به مدت سه روز در تهران برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14