(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 مهر 1388- شماره 19480
 

مسئول روابط عمومي بسيج دانشجويي در گفت وگوي اختصاصي با كيهان:
برخي روزنامه ها عملكردي شيطنت آميز دارند
سنگر فرماندهي-6 جنبش دانشجويي گذشته، حال و آينده
نتايج يك نظرسنجي ملي نشان داد اكثريت دانشجويان كارنامه نظام اسلامي را كارآمد وموفق مي دانند
همه چيز با يك «SMS » شروع مي شود
كنكور89 با كمترين تغييربرگزار مي شود
دشمن از چه راهي به دانشگاه نفوذ ميكند؟



مسئول روابط عمومي بسيج دانشجويي در گفت وگوي اختصاصي با كيهان:
برخي روزنامه ها عملكردي شيطنت آميز دارند

سخنان فرمانده كل سپاه پاسداران در گردهمايي دو روزه مسئولين بسيج دانشجويي
313 دانشگاه كشور در حالي تيتر برخي از روزنامه هاي دوم خردادي شد كه هيچ گونه سنخيتي با اصل مطلب نداشت. اين شگرد تكراري و هميشگي اين رسانه هاست كه از زبان افراد، حرف هايي كه دل شان مي خواهد بيرون آورده و تيتر
مي كنند. براي بررسي دليل انجام اين كار به سراغ مسئول روابط عمومي بسيج دانشجويي رفتيم و نظرات او را در اين خصوص جويا شديم.
مسئول روابط عمومي بسيج دانشجويي با اشاره به سخنان فرمانده كل سپاه پاسداران در گردهمايي دو روزه مسئولين بسيج دانشجويي 313 دانشگاه كشور و شيطنت برخي از روزنامه هاي اصلاح طلب در برداشت سوء از اين سخنان اظهار داشت: برخي رسانه هاي دگر انديش مانند هميشه به نفع سياست ها و منافع حزبي خود، خبر فرمانده سپاه را به گونه اي تحريف و تنظيم نموده اند كه همچون گذشته بهانه اي به دست دشمنان نظام بدهند.
آن ها از سخنان سردار جعفري به شكلي تيترسازي كرده اند كه گويا فرمانده سپاه ،وحدت را امري مضموم مي دانند و يا آنكه از عملكرد بسيج دانشجويي اعلام نارضايتي نموده اند در حالي كه سردار جعفري با افرادي كه از اساس مخالف وحدت بوده و فعاليت هايشان نيز اين امر را تاييد كرده اند مخالفت نموده است. در واقع زماني مي توان از وحدت صحبت كرد كه طرفين اصول اوليه وحدت و معناي ذاتي وحدت را دانسته و در عمل پايبند به وحدت بوده و از صحبت ها و رفتارهاي
تفرقه افكن پرهيز نمايند و همچنين تابع پايه و اساس وحدت يعني ولايت مطلقه فقيه باشند.
اسماعيل احمدي در ادامه با بيان اين كه وحدت در سايه عمل به منويات رهبر به عنوان فصل الخطاب مي باشد اظهار داشت: وحدت زماني اتفاق
مي افتد كه طرفين در علم و عمل به قانون اساسي مقيد باشند. حال چگونه شده است كه سران اغتشاشات كه خود را از ياران امام معرفي مي نمايند؛ به بهانه داشتن حكم هاي متعدد مسئوليتي از امام به فريب ملت پرداخته، ميلياردها هزينه مادي را متوجه نظام نموده و در صحنه بين الملل موجب نگراني دلسوزان انقلاب اسلامي و ملت هاي آزاد انديش كشورهاي مختلف و دل بستن بيگانگان به تغيير حكومت و براندازي شده اند و از همه فاجعه آميزتر با بيانيه هاي برخاسته از تفكرات ليبراليستي و آموزه ها و انديشه هاي اومانيستي غرب موجب كشته شدن هموطنان مظلوم و شهادت بيسجيان جان بر كف شده اند و حال كه به بن بست رسيده و پايه هاي نظام را استوارتر از آنچه اطرافيان غرب زده برايشان مجسم ساخته بودند، مشاهده كردند به فكر وحدت افتاده اند.
وي افزود: يقينا اين وحدت، تاكتيكي براي بيرون آمدن از مرداب شكستي است كه جسمشان را در زشتي هاي دروغ، طمع به قدرت، تهمت تقلب، برهم زدن امنيت ملي و گناه بزرگ بدنامي نظام در افكار عمومي جهان فرو برده است و هر انسان بصيري مي داند كه اين وحدت نيز شعاري بيش نيست و سايه اي كاذب و سرابي براي پوشاندن خيانت هايي است كه توسط اين جريان برانداز به انديشه والاي امام و دستاوردهاي بنيانگذار انقلاب اسلامي نظير مسئله فلسطين و نظاير آن وارد آمده است.
احمدي با بيان اين كه بسيج دانشجويي و تمامي دانشجويان دانشگاه ها، نخبگان داعيه دار امر وحدت را كه متاسفانه در طول انتخابات به ويژه در دوران اغتشاشات سكوت اختيار كردند؛ به هوشياري لازم دعوت مي نمايد، اظهار داشت: آن نخبگان و خواصي كه متاسفانه در جريان انتخابات سكوت اختيار كردند در حال حاضر مشغول مطرح كردن بحث وحدت ملي هستند ازاينرو بسيج دانشجويي آن ها را به هوشياري لازم دعوت مي نمايد
وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اين كه امروز مسئله كشور ما بحث وحدت ملي نيست، مي گويد: كشوري كه رهبري ديني و جايگاه الهي ولايت فقيه دارد در اوج اتحاد و وحدت است ولي متاسفانه عده اي قبل از انتخابات براي استحاله گفتمان انقلاب امام و رهبري دائما طرح وحدت ملي را سر مي دادند كما اينكه عنوان دولت ملي را مطرح نمودند در حالي كه همين عده ي داعيه دار دولت ملي يا وحدت ملي در ايام پس از انتخابات سكوت اختيار كرده و سكوتشان بيشتر از آنچه عليه جريان برانداز باشد براي فرصت طلبان داخلي و بيگانگان فرصت جنايات بيشتر را فراهم نمود. در واقع اين سكوت مهر تاييدي بر بيانيه هاي اغتشاش گران، كانديداي شكست خورده و طرفداران آنها بود. بنابراين اولين شرط وحدت آن است كه طرفين به قانون اساسي و اصل صريح آن يعني ولايت فقيه به عنوان اصل مشروعيت بخش نظام مقيد باشند. پس نخبگان مي بايستي نقش خواص گونه ي خود را دراين زمينه ايفا نمايند. همانگونه كه وقتي صلح پس از خرمشهر از سوي رژيم بعثي عراق مطرح شد، امام با درايت و هوشمندي زير بار آن نرفتند امروز نيز طرح اين وحدت نتيجه شكست است بنابر اين بايد نسبت به برخورد با طرح چنين مسائلي هوشيار بود.
احمدي با اشاره به رضايتمندي فرمانده كل سپاه از عملكرد بسيج دانشجويي تصريح كرد: اگر فرمانده سپاه نسبت به عملكردبسيج دانشجويي رضايت نداشتند همواره در جلسات گوناگون و تقريبا در تمام همايش هاي مسئولان بسيج دانشجويي كشور حاضر نمي شدند. حضور مستمر ايشان در تمامي جلسات و پاسخگويي به سوالات در جمع صميمانه دانشجويان بسيجي نشان از رضايت اين فرمانده از افسران جوان خودشان
مي باشد.
احمدي با اشاره به فرازهايي ازعملكرد بسيج دانشجويي ادامه داد: با نگاهي گذرا به فعاليت ها و برنامه هاي اين تشكل به لحاظ ارتقا كمي و كيفي چشم گير و فوق العاده آن و استقبال فراوان دانشجويان به راحتي ميتوان در اين مورد قضاوت نمود البته نگاه
رسانه هاي امروز و حسرت بر دل مانده اين رسانه ها و سياست گذارانشان نسبت به بسيج دانشجويي كه حتي
رسانه هاي نظير VOA در خصوص توهين و افترا به اين تشكل دانشجويي برنامه سازي مي كنند و حتي كارشناساني نيز در برنامه آورده كه اين تشكل را محكوم كند و جالب است بدانيد كه حتي تصاويري كه از ما بعضا پخش كردند تصاوير
8، 9 سال پيش بوده ولي نريشن و گوينده مربوط به امروز است.
وي افزود: عملكرد بسيج دانشجويي به عنوان اصلي ترين و محكم ترين مانع نفوذ تفكرات التقاطي و ليبراليستي جريان اصلاحات بوده و اكنون نيز كه اصلي ترين افسران جنگ نرم و شاكله ي اين فرماندهي را دانشجويان بسيجي شكل داده اند مي رود تا اميد دشمن بار ديگر در محيط مقدس دانشگاه ها توسط بسيج دانشجويي به خفت و خواري دشمنان تبديل شود. براي استناد ديگر كه احساس رضايت نظام از عملكرد اين تشكل دانشجويي مي توان به ديدارها و پيام هاي مكرر رهبر معظم انقلاب اسلامي اشاره نمود كه در ميان تمام اقشار بسيج و تشكل هاي دانشجويي بي نظير بوده و مهم تر از اين ديدار محتواي ارزشمند فرمايشات رهبري فرزانه است كه دائما افق هاي جديدتر و چشم اندازهاي والاتري را
پيش روي اين تشكل نسبت به ديدار قبلي ترسيم مي نمايد و تعريف گام هاي جديد براي فعاليت اين تشكل از سوي معظم له حاكي از روح رضايت نسبت به فعاليت هاي قبلي است البته بايد اذعان داشت از آنجايي كه آرمان گرايي و
عدالت خواهي اصلي ترين ويژگي اين تشكل مي باشد لذا هيچ گاه به نقطه موجود اكتفا ننموده و به جديت براي رسيدن به نقطه آرماني و مطلوب خود تلاش خواهيم نمود اگر چه سرباز نظام و ولايت هيچ گاه از عملكرد خود راضي نمي باشد و رضايت نهايي آن است كه تا پاي جان براي حفظ ارزش هاي انقلاب كه ميراث جاودان امام راحل است اميدوارانه و مستحكم بايستيم.

 



سنگر فرماندهي-6 جنبش دانشجويي گذشته، حال و آينده

اسماعيل شفيعي سروستاني
پنجره اي به سوي بيرون
بي شك در بررسي علل و عوامل اصلي تحولات اجتماعي، سياسي و فرهنگي يك جامعه عاملي به نام دانشگاه و دانشگاهيان در رده هاي نخستين قرار خواهند گرفت، به ويژه در جوامع سنتي و در حال توسعه دانشگاه به عنوان «مرجع تأمين نيازهاي تئوريك يك جامعه براي پيشرفت» و «پنجره اي به سوي بيرون» اهميتي دوچندان دارد. اين نقش سرنوشت ساز دانشگاه ها، بيش از هرچيز ديگر مرهون حضور پتانسيل هاي جوان دانشجو در اين مراكز است. به بيان ديگر نسل جوان دانشجو را مي توان يكي از مؤثرترين اقشار جامعه در جهت دهي به روند تحولات اجتماعي دانست. اين واقعيت غيرقابل انكار پيش از هرچيز ديگر برخاسته از ويژگي هاي اين قشر اجتماعي است. «آرمان خواهي و حق جويي» و دوري از مصلحت طلبي دو ويژگي عمده نسل جوان دانشجو است كه در كنار بهره گيري از شور و نشاط جواني و نيز فراغت بال بيشتر نسبت به ساير آحاد جامعه نقش كارايي را به اين پتانسيل مهم اجتماعي داده است. نگاهي به پيوند سير تحولات اجتماعي ايران با فراز و نشيب هاي جنبش دانشجويي در دهه هاي گذشته بيش از هرچيز ديگر گواهي بر اين مدعاست. جنبش دانشجويي ايران را مي توان در دو مقطع زماني قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي مورد بررسي قرار داد.
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي
الف) در زمان ديكتاتوري رضاشاه: هرچند تأسيس دانشگاه در ايران به دهه هاي ده و بيست بازمي گردد اما باتوجه به حاكميت استبداد رضاخاني در اين برهه زماني و عدم امكان بروز و ظهور حركت هاي اجتماعي و نيز عدم امكان دستيابي طبقه هاي متوسط و پايين جامعه به تحصيلات عالي و انحصار اين حق به نخبگان و طبقه هاي وابسته به حاكميت عملاً در اين دوره از تاريخ ايران، حركت هاي جدي دانشگاهي و دانشجويي در راستاي فعاليت هاي اجتماعي و سياسي به چشم نمي خورد و حركت هاي محدود صورت گرفته در اين دوره نيز سرانجامي جز سركوب نمي يابد.
ب) پس از ظهور محمدرضا شاه: شكل گيري جنبش دانشجويي در اين برهه از تاريخ را بايد باتوجه به چند ويژگي مهم اين دوره مورد بررسي قرار داد.
1-راه يابي طبقات متوسط و پايين جامعه به دانشگاه: همانگونه كه اشاره شد انحصار حق تحصيلات عالي به نخبگان و وابستگان به حاكميت رضاخان بوده است. پس از ظهور محمدرضا پهلوي به ويژه در دهه هاي 40 و 50 باتوجه به گسترش مراكز آموزش عالي و نيز سرازير شدن ثروت حاصل از افزايش قيمت نفت به جامعه راه براي ورود طبقات فرودست جامعه به دانشگاه هموارتر گشت. ورود به دانشگاه براي فرزندان اين قشر عظيم از ملت ايران به مثابه گشايش دريچه اي به سوي واقعيت هاي تلخ حاكم بر جامعه ايراني بود. مشاهده فقر، فساد، تبعيض و بي عدالتي، وجود فاصله هاي شگفت انگيز طبقاتي در جامعه و استبداد حاكم از سوي رژيم و سركوب هرگونه اعتراض به وضع موجود به ويژه پس از كودتاي 28مرداد همه و همه در كنار خاستگاه اجتماعي اين قشر جوان دانشجو و وابستگي اكثريت آنان به محروم ترين اقشار جامعه و نيز شرايط و مقتضيات جواني، مبارزه بارژيم را به عنوان اساسي ترين اصل در سرلوحه فعاليت هاي جنبش دانشجويي در اين دوره قرار دارد.
2-حاكميت ايدئولوژي چپ به عنوان ايدئولوژي غالب براي مبارزه: همزماني اين دوره از تاريخ ايران با اوج گرفتن مبارزات ضدامپرياليستي در جهان با تكيه بر ايدئولوژي ماركسيستي به ويژه در كشورهاي جهان سوم را مي توان از مهمترين عوامل تأثيرگذار در جهت دهي به جنبش دانشجويي دانست. اوج اين مبارزات به منظور رهايي از نظام ظالمانه سرمايه داري در حركت به سوي ايجاد جامعه بي طبقه و نيز استقرار عدالت در جامعه و شباهت آرمان هاي آن با خواسته هاي جنبش دانشجويي ايران، حركت هاي دانشجويي داخل را به سمت پذيرش ايدئولوژي ماركسيستي و چپ گرا به عنوان ايدئولوژي غالب براي مبارزه سوق داد، به ويژه پس از به ثمر رسيدن بسياري از اين مبارزات و شباهت ظاهري بسياري از آن كشورها با وضعيت آن روز ايران، لزوم تكيه بر اين ادبيات و ايدئولوژي (ايدئولوژي ماركسيستي) را در مسير مبارزه در ميان نخبگان و دانشگاهيان تقويت نمود. حاكميت و مقبوليت ادبيات چپ به ويژه در دهه هاي 30 و 40 و تأثير آن بر مبارزات داخلي به حدي بود كه در بسياري از مواقع جريان هاي راستگرا را نيز براي كسب مقبوليت در ميان اقشار مبارز و به ويژه دانشجويان و دانشگاهيان، ناچار به استفاده از اين ادبيات در بازي هاي سياسي مي كرد. تأكيد بر مبارزه مسلحانه و نيز طرح رهبراني چون «لنين»، «چگوارا»، «كاسترو» و... به عنوان نمادهاي مبارزه از مهمترين ويژگي هاي متأثر از اين خط فكري بود. البته غلبه اين ايدئولوژي و گفتمان، نه تنها به نخبگان اجتماعي وجوامع دانشگاهي معطوف بود وساير اقشار جامعه ايران باتوجه به خواستگاه ديني خود با آن همراه نگشتند، اين مسئله يكي از مهمترين عوامل در عدم توفيق اين جريان فكري بود.

 



نتايج يك نظرسنجي ملي نشان داد اكثريت دانشجويان كارنامه نظام اسلامي را كارآمد وموفق مي دانند

معاون پژوهشي نهاد نظر دانشجويان درباره دستاوردهاي انقلاب در سياست خارجي را مثبت دانست و اظهار داشت: نتايج نشان
مي دهد كه در مجموع نزديك به نيمي از دانشجويان يعني 6/48 درصد آنان نسبت به دستاوردهاي انقلاب درباره سياست خارجي نگرش مثبت داشته اند، درحالي كه تنها حدود 8/12 درصد از پاسخگويان نگرش منفي و 6/38 درصد هم نگرش ميانه داشته اند .
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها »مأوا«،معاون پژوهشي نهاد با بيان اينكه 40 درصد دانشجويان نسبت به عملكرد اقتصادي نظام جمهوري اسلامي ديدگاهي مخالف دارند، گفت: در بعد قضايي نيز 2/45 درصد دانشجويان درباره نظام قضايي، موضعي ميانه داشته اند يعني نه مخالف بوده اند و نه موافق و تنها9/19 درصد از دانشجويان در اين باره نگرش مثبت داشته اند.
حجت الاسلام حبيب محمدنژاد ،درباره اهميت و ويژگي هاي طرح «سنجش نگرش دانشجويان نسبت به دستاوردهاي انقلاب اسلامي» اظهار داشت: اين طرح در سال تحصيلي 87-88 در سطح ملي انجام شده و مجري طرح دكتر كوثري از اعضاي هيأت علمي دانشگاه تهران است، هدف اصلي از اجراي اين طرح سنجش ارزيابي دانشجويان از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در چهار بعد اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بوده است. جامعه آماري طرح مذكور شامل همه دانشگاه هاي دولتي، آزاد، پيام نور، علمي- كاربردي، پزشكي و تربيت بدني با حجم نمونه اي بالغ بر پنج هزار و 200 نفر مي شود.
معاون پژوهشي نهاد با بيان اين كه هر كدام از اين ابعاد چهارگانه به وسيله تعدادي گويه مورد بررسي قرار گرفته اند، تصريح كرد: به عنوان مثال بعد اجتماعي 7 گويه و بعد اقتصادي 16 گويه داشته اند. لذا بر اساس نظر پاسخگويان نسبت به هر گويه و جمع آنان نگرش دانشجويان به ابعاد چهارگانه مشخص شده است.
وي پاسخ دانشجويان در اظهار نظر به گويه هاي ابعاد چهارگانه را مثبت و منفي خواند و گفت: جهت گيري هاي مثبت نشان از موافقت با دستاوردهاي انقلاب بوده و جهت گيري هاي منفي حاكي از مخالفت با دستاوردهاي انقلاب است. مي توان گفت در گويه اي كه مربوط به نگرش نسبت به دستاوردهاي اجتماعي بوده، آمده است: شرايط بهتري براي حضور زنان در عرصه هاي مختلف جامعه فراهم شده است كه 3/68 درصد دانشجويان با اين جمله ابراز موافقت، 3/17 درصد نه موافق و نه مخالف (نگرش ميانه) و 4/14 درصد نيز اعلام مخالفت كرده اند.
وي افزود: 58 درصد از دانشجويان معتقدند كانون خانواده پس از انقلاب اسلامي تقويت شده است و تنها 18 درصد از دانشجويان با اين نظر مخالفند، 24 درصد نيز ديدگاهي ميانه دارند. درباره دستاوردهاي اجتماعي در كل با توجه به اين كه 6/30 درصد از دانشجويان نگرش مثبت و 9/27 درصد از آن ها نگرش منفي و 5/41 درصد از دانشجويان نگرش ميانه داشتند نشان مي دهد كه نمودار نگرش دانشجويان در رابطه با دستاوردهاي اجتماعي نظام جمهوري اسلامي مثبت است.
حجت الاسلام محمدنژاد در ادامه افزود: در گويه اي كه به نگرش نسبت به دستاوردهاي اقتصادي انقلاب بوده مربوط مي شود آمده است: تأمين اجتماعي را در جامعه ايران گسترش داده است كه 54 درصد دانشجويان با اين جمله ابراز موافقت، 7/24 درصد نه موافق و نه مخالف(نگرش ميانه) و 3/21 درصد نيز با اين گويه مخالف بوده اند. يا اين كه جمهوري اسلامي ايران تجربه موفقي در اسلامي كردن اقتصاد نداشته است كه 2/51 درصد دانشجويان با اين گويه موافق، 3/30 درصد نه موافق و نه مخالف(نگرش ميانه) و 5/18 درصد هم مخالف بوده اند. اين گويه نشان مي دهد از نظر اكثر دانشجويان انقلاب اسلامي تجربه موفقي در اسلامي كردن اقتصاد كشور نداشته است.
معاون پژوهشي نهاد با اشاره به اين كه 5/63 درصد از دانشجويان معتقدند جمهوري اسلامي اگر نگوييم وابستگي اقتصادي كشور را به بيگانگان كاملاً قطع كرده است حداقل آن را تا حدود زيادي تضعيف كرده است، تصريح كرد: در حالي كه 3/16 درصد از دانشجويان ديدگاهي مخالف و 2/20 درصد از دانشجويان ديدگاهي ميانه دارند ولي در كل طبق اين نظر سنجي ديدگاه دانشجويان نسبت به عملكرد اقتصادي نظام جمهوري اسلامي منفي است، بطوري كه حدود 40 درصد دانشجويان نسبت به عملكرد اقتصادي نظام جمهوري اسلامي ديدگاهي مخالف يا كاملاً مخالف دارند و 11 درصد دانشجويان ديدگاه موافق و كاملاً موافق و حدود 49 درصد از دانشجويان ديدگاهي ميانه دارند.
وي نظر دانشجويان درباره دستاوردهاي انقلاب در سياست خارجي را مثبت دانست و اظهار داشت: نتايج نشان مي دهد كه در مجموع نزديك به نيمي از دانشجويان يعني 6/48 درصد آنان نسبت به دستاوردهاي انقلاب درباره سياست خارجي نگرش مثبت داشته اند، درحالي كه تنها حدود 8/12 درصد از پاسخگويان نگرش منفي و
6/38 درصد هم نگرش ميانه داشته اند. در بعد قضايي نيز نزديك به نيمي از دانشجويان يعني 2/45 درصد درباره نظام قضايي، موضعي ميانه را اتخاذ كرده و 35 درصد پاسخگويان نسبت به پيشرفت در نظام قضايي نگرش منفي و تنها9/19 درصد از دانشجويان در اين باره نگرش مثبت داشته اند.
حجت الاسلام محمدنژاد دستاوردهاي علمي كشور را از مهم ترين اركاني دانست كه نشأت گرفته از مراكز آموزشي و پژوهشي محسوب مي شود و يادآور شد: سنجش نگرش دانشجويان در اين پژوهش نسبت به بعد علمي نشان مي دهد كه حدود 34 درصد از دانشجويان نسبت به پيشرفت در دستاوردهاي علمي كشور نگرشي مثبت دارند. 50 درصد پاسخگويان موضعي ميانه داشته و 2/16 درصد نيز نگرشي منفي، نسبت به اين پيشرفت ها داشته اند.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه حد مي توان به نتايج اين نظرسنجي اعتماد كرد، گفت: اين مطالعه يكي از كارهاي خوبي است كه در سطح ملي انجام شده است. در جلسه تحليل يافته هاي اين تحقيق كه با حضور كارشناسان فن برگزار شد، هر چند نقدهايي بر تحليل آماري اين تحقيق ارائه شد اما به نظر بنده كه هم اكنون كارفرماي حداقل ده مطالعه ميداني همزمان هستم اين مطالعه و نتايج آن از مقبوليت خوبي برخوردار است.
حجت الاسلام محمدنژاد در پايان خاطرنشان كرد: بايد توجه كرد كه نتايج اين تحقيق ديدگاه دانشجويان را منعكس مي كند نه واقعيت موجود را، چه بسا بين ديدگاه دانشجويان و واقعيت موجود به دلايل مختلفي فاصله بسيار زيادي وجود داشته باشد. نتايج اين پژوهش نشان داده است كه ديدگاه دانشجويان دانشگاه آزاد نسبت به عملكرد نظام و انقلاب اسلامي مثبت تر از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي و پيام نور است.

 



همه چيز با يك «SMS » شروع مي شود

خبرهاي دريافتي حاكي از طراحي هاي جديد از سوي حاميان موسوي براي ايجاد تشنج در دانشگا ه هاست .
به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران » ؛ گروهي كه خود را «جنبش سبز» مي نامد، قصد دارند در جديدترين پروژه خود با ارسال
اس ام اس هاي كذب با حجم وسيع، موجبات ايجاد تشنج هاي شديد در دانشگاه ها و بخصوص خوابگاه هاي دانشجويي را فراهم آورد .
بر اين اساس، اين افراد قصد دارند در روزهاي آتي با ارسال
اس ام اسي با مضمون «زهرا رهنورد:موسوي در چند روز آينده دستگير مي شود. » موجبات تحركات افراطي در دانشگاه و بخصوص
خوابگاه هاي دانشجويي و بويژه كوي دانشگاه تهران را فراهم آورند .
اين گروه همچنين در نظر دارد، پس از اس ام اس مذكور، به فاصله چند روز، اس ام اس ديگري با عنوان «موسوي دستگير شد » را در حجم وسيع ارسال كند و از سوي ديگر گروهي كه منتظر ارسال اين
اس ام اس و سپس سامان دادن تحركات خطرناك در سطح
خوابگاه هاي دانشجويي هستند، اقدامات خود را آغازكنند .
بدين ترتيب، پس از مواجه شدن طرفداران موسوي با بي ميلي قاطع دانشجويان نسبت به شركت در تجمعات آنها كه نمونه آن در
دانشگاه هاي تهران و شريف مشاهده شد، اين گروه قصد دارند با
بهره گيري از استراتژي شايعه پراكني هاي گسترده به اهداف خود براي متشنج كردن دانشگاه ها دست يابند .

 



كنكور89 با كمترين تغييربرگزار مي شود

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از توافق وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش و پرورش با كميسيون آموزش مجلس براي اعمال كمترين تغييرات در كنكور 89 خبر داد.
علي عباسپور تهراني فرد در گفتگو با مهر افزود: از آنجا كه داوطلبان بايد براي تغييرات هر كنكور خود را آماده كنند و اطلاع رساني به آنها براي انجام تغييرات بايد به موقع باشد تأكيد شده است كه كنكور 89 با كمترين تغيير برگزار شود تا موجب نگراني دانش آموزان نشود .
وي اظهار داشت: اگرچه آموزش و پرورش براي برگزاري امتحانات پيش دانشگاهي به صورت سراسري و تأثير آن در كنكور اعلام آماده كرده است توصيه ما اين است كه نمرات دروس پيش دانشگاهي براي كنكور 89 تأثيرگذار نباشد .
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: از اين رو با موافقت وزير علوم و سرپرست وزارت آموزش و پرورش هر تغييري بايد در كنكور سال 90 اتفاق بيفتد .
به گزارش مهر، ثبت نام كنكور 89 از 16 آذرماه آغاز مي شود و تا 24 آذر ماه ادامه دارد. آزمون سراسري سال 89 طي روزهاي 10 تا 12 تيرماه برگزار مي شود .

 



دشمن از چه راهي به دانشگاه نفوذ ميكند؟

الله كرم مشتاقي
دانشگاه ها از تأسيس تاكنون قلب تپنده و منشأ بسياري از تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي جوامع بوده اند. اگر دانشگاه رو به رخوت و سستي و غرب زدگي نهاد به طبع جامعه نيز همين مسير را خواهد پيمود. شكي نيست كه از دلايل عمده انحطاط يا پيشرفت جوامع، دانشگاه ها و مراكز علمي است. اگر دانشگاه خودباوري، استكبار و استبدادستيزي را سرلوحه خود قرار دهد و آگاهي و بصيرت و بينش صحيح را راهنماي كار خود قرار دهد به موازات آن جامعه نيز چنين گرايشي خواهد يافت.
موقعيت، ايدئولوژي و شرايط سياسي، جغرافيايي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به گونه ايست كه جريان قدرتهاي برتري طلب جهاني (استكبار) پيشرفت و اعتلاي آنرا در سطح جهاني، منطقه اي و حتي داخلي در تقابل با منافع خود ميدانند، به واقع اين كشورها سناريوئي را در معادلات منطقه اي چيده اند كه نتيجه آن برد- باخت و به اصطلاح «حاصل جمع جبري صفر خواهد بود.»
تحولات انتخابات و حوادث پس از آن فرصتي را براي اين جريان (استكبار) به وجود آورده است تا علاوه بر فشار خارجي، به فضاي داخلي نيز چشم داشته باشد، اكنون با گذشت چهار ماه از حوادث پس از انتخابات و ناآرامي ها، خطرات و جنجالها چه دفع و يا چه رفع شده باشند، جامعه در حال بازگشت به آرامش است، آرامشي كه يقيناً خواسته دشمنان خارجي نيست. لذا از هر روزنه اي براي ايجاد شكاف، تشنج و بي اعتمادي و از هر «جرياني» براي شكل گيري «بحران» نهايت استفاده را مي كند. در اين موقعيت زماني، دانشگاه باتوجه به موقعيت، پتانسيل و تأثيرگزاري خود بيش از هر نهاد ديگري چشم طمع دشمن خارجي و مزدوران داخلي را به سوي خود معطوف كرده است.
ايجاد درگيري و اغتشاش و به تعطيلي كشاندن دانشگاه ها و به طبع آن كشاندن ناآرامي ها به جامعه و در نهايت به دلسردي و رخوت كشاندن ملت كه منجر به تضعيف حاكميت شود خواسته دشمنان خارجي و ايادي داخلي آنهاست. رهبر انقلاب حضرت امام خامنه اي با احساس اين خطر در سخنراني ماه رمضان خود در جمع دانشجويان مي فرمايند «مبادا دانشگاه تحت تأثير قرار گيرد، نبادا كارهاي علمي دانشگاه متزلزل شود، نبادا آزمايشگاه هاي ما، كلاسهاي ما، مراكز تحقيقاتي ما، دچار آسيب شود، دشمن ها دوست ميدارند دانشگاه ما، يك مدتي لااقل دچار تعطيلي و شبهه و اختلافات گوناگون باشد.»
گرچه در بادي امر تصور اين نكته كه دانشجو و تشكلها و جريان هاي دانشجويي خود خواسته دست ياري به نيروهاي خارجي دهند بسيار دور از ذهن است. اما بايد گفت علاوه بر «گروه هاي پيوند» يعني همان گروه هايي كه مقام معظم رهبري از آنان به عنوان «صحنه گردانان داخلي دشمن» ياد مي كنند، كه خودخواسته و دانسته در راستاي اهداف دشمن حركت مي كنند، بسياري از گروه هاي دانشجويي ناخواسته و از روي ناآگاهي در مسير و يا بهتر بگوييم در دام آنان قرار مي گيرند و دشمن، خود را در قالب خواسته هاي صنفي و قوميتي و گاه مذهبي و... در لواي نشريات دانشجويي و تشكل هاي منتقد به دانشگاه وارد مي كند و از اين طريق اهداف خود را پيگيري مي كند.
گمان مي رود دشمن برنامه وسيعي را براي اول مهر و بازگشايي دانشگاه ها در نظر گرفته است و بنا به فرمايش رهبر انقلاب: «اينها ]دشمنان[ نااميد نيستند دارند دنبال مي كنند قضايا را به اين زودي هم زمين نمي گذارند.» دشمن از حداقل 8 طريق زير وارد دانشگاه خواهد شد.
1- گروه هاي پيوند و ايادي مستقيم و خودخواسته داخلي.
2- تشكل هاي منتقد و ناراضي.
3- نشريات دانشجويي.
4- مسائل و مشكلات صنفي دانشجويي.
5- كانونهاي مختلف دانشگاه.
6- مسائل و اختلافات قوميتي و مذهبي.
7- نفوذ در ميان اساتيد.
8- توجه و سرمايه گذاري و جذب نيرو از ميان دانشجويان جديدالورود.
در ابتدا بايد اين نكته روشن گردد كه منظور ما از اينكه مثلا دشمن از طريق نشريات دانشجويي و يا كانونهاي مختلف وارد دانشگاه مي شود اين نيست كه نشريات و يا كانون ها به ميل و اراده و بينش تمام به سوي بيگانه كشيده مي شوند و يا اينكه بايد براي مقابله با اين جريان، نشريات را اساساً تعطيل و كانونهاي مختلف را منحل كرد بلكه منظور حركت با دانش و آگاهي بيش از پيش و جلوگيري از سوءاستفاده دشمن است.
در ادامه به شرح مختصر مهمترين موارد 8گانه بالا مي پردازيم:
- گروه هاي پيوند و ايادي داخلي؛ مهمترين و نامحسوس ترين و در عين حال مهلكترين مورد، همين جريان است. همين گروه است كه مقام معظم رهبري در موردشان ميفرمايند: «صحنه گرداناني را دارند و صحنه گرداناني را نيز پيدا خواهند كرد.» كساني كه در مقابل پول، بورس تحصيلي، پناهندگي سياسي، وعده هاي واهي و شستشوي مغزي تن به خبرچيني و زمينه سازي اجراي نسخه هاي خارجي مي دهند.
معرفي سريع اين افراد و جريان ها به مسئولان ذي ربط وظيفه شرعي، اخلاقي و اسلامي تك تك دانشجويان است. چه بسا دلسوزي براي اين افراد و عدم جلوگيري از فعاليت آنها مي تواند فجايع زيادي را براي همه طيف هاي سياسي و جامعه دانشگاهي به بار آورد. اين جريان هيچ ابائي از جاسوسي، تخريب و حتي بمب گذاري ندارند.
- تشكل هاي منتقد و ناراضي؛ در اكثر دانشگاه ها جريان ها و تشكل هاي منتقد و ناراضي وجود دارد كه با قبول اصل نظام و قانون اساسي به فعاليت قانوني خود ادامه مي دهند، مسئولان اين گروه ها بايد با پرهيز از جنجال آفريني و اقدامات احساسي، مراقب تحركات دشمن (كه شايد در ظاهر خيرخواهانه نيز باشد) باشند و از نفوذ دشمن به بدنه خود تا حد امكان جلوگيري كنند.
اين تشكل ها به واسطه نگاه نقادانه اي كه به دولت دارند طبيعتاً پتانسيل بيشتري را براي افتادن در دام جريانهاي منحرف و غوغاسالار دارند. اين تشكل هاي دانشجويي بايد در اين برهه زماني نظارت خود را بر اعضاء افزايش داده و مانع از استحاله و تغيير هويت خود شوند.
- نشريات دانشجويي؛ درحال حاضر نشريات دانشجويي در زمينه هاي مختلف با تيراژ و تعداد زيادي در سطح دانشگاه ها درحال انتشار است.
اساسنامه نشريات دانشجويي شرايط بسيار راحتي را براي كسب مجوز اين گونه نشريات پيش بيني كرده است كه شامل گذراندن تعداد معين و نسبتاً كمي از واحدهاي درسي و عدم سوءسابقه انضباطي است. نشريات دانشجويي تأثير زيادي بر افكار و نگاه دانشجويان دارند چه بسا يك گروه با كسب مجوز نشريات متعدد با نامهاي گوناگون يك انديشه را با قلم هاي مختلف گسترش ميدهند و چنين القا مي كنند كه اين انديشه تمام دانشجويان است. خطر هنگامي بروز ميكند كه دشمن آنچه را كه مدنظر دارد از زبان دانشجويان و از طريق نشريات دانشجويي بيان كند و مسلماً مخاطبين نيز حرف آنها را راحت تر ميپذيرند.
گاه اتفاق ميافتد كه براثر غفلت مديران مسئول اين نشريات، همه مطالب، صفحه آرايي و حتي افزايش تيراژ در خارج از دانشگاه تهيه و تنها «به نام دانشجو» در دانشگاه توزيع ميگردد. لذا در اين شرايط حساس هم مسئولان فرهنگي و هم مسئولان اين نشريات بايد هوشياري و نظارت خود را افزايش دهند.
- مسائل و مشكلات صنفي؛ شوراي صنفي دانشكده ها و دانشگاه ها كه محل مناسبي براي بيان خواسته ها و مشكلات صنفي دانشجويان است متأسفانه در اين چند سال پتانسيل بالايي را براي نفوذ عناصر ناصادق و ايجاد بحران از خود نشان داده است. گاه اتفاق مي افتد كه از يك مشكل كوچك صنفي كه با يك گفتگوي منطقي و ساده رفع شدني است چنان بلوايي درست ميشود و دشمن از آن چنان سوءاستفاده ميكند كه تصور آن در ابتداي كار ممكن نيست. راه اندازي تحصن، نوشتن بيانيه هاي تحريك آميز و طرح خواسته هاي خارج از توان موجود مي تواند نقطه شروع مناسبي براي ايجاد اغتشاش گردد كه شوراهاي صنفي به شدت بايد از آن بپرهيزند و ضمناً از سياسي و حزبي كردن اين تشكل دانشجويي اجتناب كنند.
بسيار پيش آمده است كه به بهانه يك مشكل صنفي، جريانهاي منحرف نبض دانشگاه را به دست گرفته و به طرح شعارهاي سياسي پرداخته اند. در تحصن صنفي دانشگاه شيراز و اصفهان در سال87 بيش از خواسته هاي صنفي، شعارهاي سياسي سر داده ميشد.
¤¤¤
به همين ترتيب 4موضوع بعدي از جمله، رخنه و تلقين و سياه جلوه دادن شرايط به اساتيد دانشگاه با توجه به تأثير و نفوذي كه اساتيد بر دانشجويان دارند نيز ميتواند محل توجه غوغاآفرينان باشد. همچنين طرح مسائل قوميتي و مذهبي و ايجاد شكاف و درگيري ميان دانشجويان در استانهاي مختلف خصوصاً استانهاي ترك زبان و خوزستان و سيستان و بلوچستان و كردستان و همچنين نفوذ در ميان كانونهاي فرهنگي، علمي، هنري و ورزشي و تغيير ماهيت آنها و تبديل آنها به «گروه هاي پيوند» و همچنين سرمايه گذاري بر روي دانشجويان جديد الورود كه نگاه آرماني آنها بيشتر است و با جريانات دانشجويي آشنايي كمتري دارند از جمله راه كارهاي دشمن و ايادي داخلي آن براي نفوذ به دانشگاه و دست يابي به اهداف خود است، كه خنثي كردن آنها بصيرت، آگاهي، دشمن شناسي و زمان شناسي دانشجويان را مي طلبد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14