(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 مهر 1388- شماره 19487
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قدرت هوشمند يا احمقانه ؟!
آيت الله سيداحمد خاتمي: هر طرحي بدون محوريت ولايت فقيه اقدامي براي نجات بحران آفرينان است
به دنبال ناكامي هاي دشمنان در فتنه هاي اخير مايكل لدين بار ديگر به ياوه گويي پرداخت
آيت الله نوري همداني: مسئولان و روحانيون از تجملات دوري كنند
روايت رسانه هاي غربي از سفر وزير خارجه آمريكا كلينتون از مسكو دست خالي بازگشت
السفير: لبنان به عنوان عضو شوراي امنيت به تصميمات ضد ايراني راي نخواهد داد
لس آنجلس تايمز: چين مانع تحريم ايران است
 سناي آمريكا قانون تحريم صادركنندگان سوخت به ايران را تصويب كرد
صفار هرندي: موسوي خوئيني ها گفته بود من زمان امام(ره) هم ولايت فقيه را قبول نداشتم
كچوئيان اعلام كرد آخرين مهلت هيئت امناي دانشگاه آزاد براي اصلاح اساسنامه
توهين و جفا در حق مردم !
اسقف آلماني: هولوكاست دروغ است



قدرت هوشمند يا احمقانه ؟!

متين محجوب
«هوشمندي»! آمريكا هم كاري از پيش نبرد؛ اين اعتراف بسياري از تحليلگران آمريكايي در خصوص ناكارآمدي و ناكامي سياست جديد دولت آمريكا است، كه از آن با عنوان «قدرت هوشمند» ياد مي كنند.
«سوزان ناسل» در شماره آوريل 2004 «فارين پاليسي» مقاله اي منتشر كرد و كفايت اصطلاح قدرت نرم «جوزف ناي» را در مقابله با تهديدات جدي عليه منافع آمريكا به چالش كشيد.
او مفهومي جديد را پيشنهاد كرد. او از قدرت هوشمند
(smart power) به معناي تركيب هوشمندانه قدرت سخت و نرم در مقابله با تهديدات عليه امنيت ملي سخن گفت.
در مقابل اين مفهوم، اصطلاح «قدرت گيج يا احمقانه»
(stupid power) شكل گرفت كه به معناي استفاده نابجا يا نابخردانه از هر يك يا هر دو مؤلفه قدرت سخت يا نرم است.
بررسي تاريخ آمريكا نشان مي دهد عموماً سياست خارجي اين كشور در دوران جمهوري خواهان برپايه قدرت سخت بوده است اين موضوع در دوران جرج بوش نيز به روشني عيان بود. دولت بوش با پيگيري دكترين يكجانبه گرايي، حمله پيش دستانه و خروج از برخي معاهدات بين المللي يا نپيوستن به برخي ديگر و به حاشيه راندن سازمان ملل متحد در قبال چالش هاي بين المللي، عملا نشان داد كه بيشتر بر قدرت سخت تكيه دارد.
اوباما در شرايطي وارد كارزار انتخابات شد كه مهندسي اجتماعي و كلان بوش نه تنها جواب نداده بود، بلكه برعكس، تصوير جهاني آمريكا را آن چنان خدشه دار ساخته بود كه نمونه آن را در تاريخ نمي توان سراغ گرفت. چالش بزرگ مقبوليتي و مشروعيتي كه بعضاً از آن به عنوان بحران نرم افرازي نام مي برند مهم ترين ثمره اين جريان بود. بر همين اساس شعار «تغيير» و بهره گيري از «قدرت هوشمند» تنها برگ برنده پيروزي در انتخابات بود.
با اين بيان به نظر مي رسد براي تحليل ميزان كارايي و موفقيت اين تئوري بهتر است بستري مناسب را در علم سياست برگزيد و مصداقي عيني را نيز در اين ميان مد نظر قرار داد. به همين منظور اشاره مي شود كه برخي انديشمندان سياسي معتقدند كه دو مفهوم از قدرت وجود دارد: «قدرت براي» و «قدرت بر».
صرف اينكه گفته شود، فلان كنشگر سياسي قدرت دارد، چندان مفهومي نخواهد داشت. بايد در بيان چنين گزاره هايي تعيين گردد كه كنشگر (الف) قدرت انجام چه كاري را دارد؟
بسياري از تحليلگران اما اين جنبه از قدرت را در بسترهاي سياسي واجد اهميت نمي دانند. «قدرت براي» و «قدرت بر» را مي توان به ترتيب «قدرت پيامدي» و «قدرت اجتماعي» ناميد. براي اين دو مفهوم در مجامع علمي تعاريف رسمي ذيل عرضه گرديده است.
«قدرت پيامدي» به توانايي كنشگر براي آنكه پيامدهايي را ايجاد و يا به ايجاد آنها كمك كند، گفته مي شود؛ و «قدرت اجتماعي» از آن جهت اين گونه خوانده مي شود كه توانايي كنشگر براي تغيير ساختار انگيزشي كنشگر يا كنشگران ديگر را نشان مي دهد به گونه اي امور را دنبال مي كند، تا به بروز پيامدهايي منجر شود يا به ايجاد آنها كمك كند. به ديگر سخن قدرت پيامدي فقط در بروز فعل مؤثر است و نه بر فاعل؛ و قدرت اجتماعي در صدد تاثيرگذاري بر فاعل براي بروز فعل است.
نو دمكرات هاي آمريكايي در اين ميان بر آن شده اند كه با كاربرد قدرت هوشمند در ساحت سياست، مديريت نوين اعمال قدرت را درهم آغوشي قدرت سخت و نرم در محيط هاي هدف پيگيري كنند.
به نظر مي رسد آمريكايي ها در پي ايجاد فضايي گفتماني برآمده اند كه متأثر از قدرت پيامدي است، اين واقعيت زماني بيشتر قابل فهم است كه ناتواني آمريكا را در به كارگيري «قدرت اجتماعي» نسبت به تغيير ساختار انگيزشي كنشگران جمهوري اسلامي ايران هرچه بيشتر روشن ساخته و پافشاري مواضع ايران را بر عدم سازش با آمريكا مد نظر قرار دهيم.
در نتيجه آمريكا به عنوان كنشگر اصلي اين ماجرا تنها در پي آن است كه پيامدهايي را ايجاد و يا بر ايجاد آنها كمك كند. اما چه پيامد و نتيجه اي؟
بي ترديد دولت آمريكا اهداف متعددي را در اعمال سياست هاي جديد خود نسبت به ايران مد نظر دارد اما در جهت ارزيابي ميزان كارايي تئوري قدرت هوشمند و به منظور تعيين مصداق عيني بر پايه بستر تعيين شده بهتر آن است موضوع هسته اي ايران را به عنوان يكي از اصلي ترين سرفصل هاي تلاش هاي آمريكا، مبناي بررسي و قضاوت قرار دهيم.
باراك اوباما كه از پيش از انتخاب شدن بر پايه «تئوري قدرت به اصطلاح هوشمند» به اقدامات دوگانه و به ظاهر متناقضي دست مي زد عميقاً در تلاش بود كه فعاليت هسته اي كشورمان- كه پس از يك دوره انفعال بار ديگر شكوفا گشته و هرچه بيشتر در حال دستيابي به پيشرفت هاي مختلف است را مجدداً به سمت پذيرش تعليق سوق دهد. اوباما از سويي ايران را دعوت به مذاكره مي كرد و از اقدامات ديپلماتيك در برابر تهران دم مي زد- كه البته باعث ايجاد خوش بيني هاي كاذبي در ميان برخي مسئولين كشور نيز گرديده بود- و از سوي ديگر براي پذيرش اين مذاكره ضرب الاجل تعيين كرده و تهديد مي كرد كه اگر ايران پاي ميز مذاكره حاضر نشود با تحريم هاي مختلف و اقدامات نظامي روبرو خواهد شد.
«مذاكره، تحريم و اقدام نظامي» تنها ابزارهاي دولتمردان اوباما در قبال ايران بود كه گزينه اول را در قالب قدرت نرم و دو مورد بعد را ذيل قدرت سخت مي توان تعريف كرد و كاربرد همزمان اين امور به روشني بر پايه تئوري قدرت هوشمند قابل تحليل و ارزيابي است.
ميزان موفقيت آمريكا در به كارگيري اين گزينه ها اما موضوعي است كه بايد بدان پرداخت. آمريكا با طرح موضوع تحريم ايران و تمركز بر مقوله تحريم بنزين در تلاش بود تا به زعم خودش ضربات شكننده اي بر تهران وارد كند كه با مخالفت چين، روسيه و حتي فرانسه و پيوستن پكن به صادركنندگان بنزين به تهران اين تلاش آنها بي نتيجه ماند و سناي اين كشور نيز چندي پيش طرح تحريم را پس گرفت.
از سوي ديگر جان بولتن كه از تندروترين سياستمداران آمريكا و همچنين از حاميان سرسخت حمله نظامي به ايران است، در پي اعلام خبر ساخت دومين تأسيسات غني سازي اورانيوم كشورمان، گزينه نظامي را نيز غيرممكن خواند.
وي در اين رابطه با فاكس نيوز گفت: اينكه ايران يك مركز غني سازي اورانيوم در قم داشته باشد و بخواهد در آن غني سازي انجام بدهد گوياي آن است كه احتمال دارد ايران مراكز هسته اي ديگري نيز داشته باشد كه ما از آن بي اطلاع هستيم. اين وضع سبب مي شود جدي ترين سؤال براي اسرائيل مطرح شود و آن اينكه حتي اگر اسرائيل بتواند به تأسيسات هسته اي نطنز حمله و آن را نابود كند، باز هم احتمال دارد نتواند كاملا مانع حركت ايران در مسير هسته اي شود و اين نشانگر آن است كه گزينه نظامي نيز به هدف خودش نمي رسد.
«رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا نيز از ديگر سو اعلام كرد كه حمله نظامي به ايران، غير از اتلاف وقت هيچ فايده ديگري نخواهد داشت.
اين ناكامي ها همه گوياي آن است كه به ظاهر پيكر قدرت به اصطلاح هوشمند دولت اوباما از يك پا فلج است و فاقد انگاره «قدرت سخت» مي باشد و از اين رو بدون وجود يكي از مؤلفه ها، مقوله اي به عنوان قدرت هوشمند وجود خارجي نخواهد داشت.
بي خاصيتي تئوري قدرت هوشمند در خصوص مسئله هسته اي ايران اما از زبان بولتن نيز شنيدني است؛ نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد تصريح كرد: به نظر من گزينه هاي ديپلماتيك به اندازه كافي استفاده شده است بعيد است كه تحريم ها نيز بتواند رفتار ايران را تغيير بدهد تحريم و ديپلماسي در خصوص ايران بي نتيجه است و بايد از طريق ديگري وارد عمل شد.
اين اعترافات منفعلانه تحليلگران آمريكا به وضوح گوياي آن است كه نظريه قدرت به ظاهر هوشمند دولت اوباما آن هم با يك پاي لنگ، نه تنها طبق بيان پيشين فاقد قدرت اجتماعي است بلكه توان اعمال قدرت پيامدي را نيز براي ايجاد تغيير در روند فعاليت هسته اي ايران نخواهد داشت. از اين رو اطلاق واژه «قدرت» بر اين تئوري امري فاقد اعتبار و كاربرد آن تنها از سر تسامح قابل پذيرش است.
در تحليل چيستي ماهيت رفتاري دولت اوباما اما تنها گزينه اي كه باقي مي ماند مفهوم قدرت گيج يا احمقانه (stupid power) است تحليل هاي غلط دولت آمريكا از توان نظامي كشورمان- كه شمه اي از آن در مانورهاي موشكي و هوايي اخير به نمايش گذاشته شد- و در نتيجه ارائه طرح از پيش شكست خورده حمله نظامي به ايران و همچنين اطلاعات نادرست آنها از ميزان روابط تجاري تهران در سطح بين الملل كه پيشنهاد ناكام تحريم بنزين را نتيجه داد؛ همه و همه بيانگر كاربرد نابجا و نابخردانه قدرت سخت و در نهايت درماندگي و واماندگي در برابر جمهوري اسلامي ايران است.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي: هر طرحي بدون محوريت ولايت فقيه اقدامي براي نجات بحران آفرينان است

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: هر طرحي براي وحدت ملي بدون التزام عملي به قانون اساسي و ولايت فقيه، اقدام براي نجات بحران آفرينان و آبرو دادن به ساختارشكنان است.
آيت الله سيداحمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در حاشيه بازديد خود از موزه عبرت ايران در گفت وگو با خبرنگاران فارس و ايرنا متذكر شد: براساس تقسيم بندي رهبر معظم انقلاب نيروهاي خودي كساني هستند كه قانون اساسي و ولايت فقيه را قبول دارند.
وي افزود: از نيروهاي خودي انتظار مي رود قاطعانه در برابر كساني كه از اساس با نظام مقدس جمهوري اسلامي دشمني مي كنند و بخشي از آنها بازماندگان سران طاغوت و شكنجه گران رژيم ستمشاهي هستند، بايستند و حفظ نظام اسلامي دغدغه آنها باشد و اختلاف سلايق را در چارچوب قانون و نظام تعريف كنند.
آيت الله خاتمي تاكيد كرد: اگر طرح وحدت ملي در چارچوب قانون اساسي و التزام عملي به ولايت فقيه باشد، طرحي پسنديده و قابل پيگيري است، اما هنگامي كه برخي افراد و گروهها ساختار را شكستند و اكنون نيز حاضر نيستند به قانون اساسي و ولايت ملتزم باشند، هر طرحي اقدام براي نجات بحران آفرينان و آبرو دادن به ساختارشكنان است.
امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از اين گفتگو با دعوت از عموم مردم براي بازديد از موزه عبرت، ترسيم چهره سياه طاغوت را از ضروريات انقلاب دانست و تصريح كرد: بايد در حوزه هاي آموزشي و رسانه اي برنامه ريزي شود تا نسل امروز و نسل هاي آينده با رنج هايي كه مبارزان و مجاهدان في سبيل الله جهت پيروزي انقلاب اسلامي كشيده اند و با ماهيت واقعي حكومت جلاد پهلوي آشنا شوند.
آيت الله خاتمي با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي با زحمات زياد و خون هاي فراوان به بار نشسته و بايد قدر آن را دانست، به آن دسته از سياسيون كه گذشته را فراموش كرده اند توصيه كرد گذشته را به ياد آورند و قدر وضعيت فعلي را بدانند و بار ديگر همچون گذشته همدل و باصفا در كنار يكديگر بايستند.
امام جمعه تهران اظهار داشت: امروز نگراني بيشتر اين است كه برخي با شارلاتانيزم رسانه اي كه متخصص آن هستند، صحنه را واژگونه جلوه داده و با ايجاد فراموشي نسبت به استبداد رژيم شاهنشاهي با وقاحت آن را رژيمي دموكرات نشان دهند.
نادران: تفاهم بر محور
ولايت فقيه
الياس نادران عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي هم درباره طرح برخي سياسيون براي ايجاد وحدت گفت: اگر همه چارچوب هاي قانوني رعايت شود و تفاهم و وحدت بر محور ولايت فقيه و پذيرش قانون اساسي باشد هيچ مشكلي براي ايجاد تفاهم وجود نخواهد داشت و همه بايد آن را بپذيرند و در راستاي آن حركت كنند.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: در صورتي كه افراد بپذيرند كه اگر كسي تخلفي كرده تخلفش در مراجع صالحه رسيدگي شود؛ هر اقدامي در راستاي ايجاد تفاهم و تلطيف فضاي اجتماعي بايد مورد استقبال قرار گيرد.

 



به دنبال ناكامي هاي دشمنان در فتنه هاي اخير مايكل لدين بار ديگر به ياوه گويي پرداخت

سرويس سياسي-
دروغ پردازي مايكل لدين از چهره هاي نزديك به تندروهاي نو محافظه كار در آمريكا درباره سلامت رهبر فرزانه انقلاب در حال تبديل به رسوايي جديدي براي ضدانقلاب داخلي و خارجي است. وي چند سال قبل نيز اين دروغ را مطرح كرده و رسانه هاي غربي در سطح وسيعي به اشاعه آن پرداخته بودند اما طرح دوباره اين ادعا احتمالا با حوادث اخير ايران پس از انتخابات بي ارتباط نيست.
لدين در يكي از تازه ترين مقالات خود كه روي وب سايت مخفي اش منتشر شده از در اختيار داشتن گزارش هايي دقيق در مورد سلامت جسماني رهبر انقلاب خبر داده است.
يك منبع آگاه در گفت وگو با كيهان ضمن «تكذيب قطعي اين خبر» درباره چرايي توسل آمريكايي ها به شايعه سازي هايي از اين دست، گفت: دشمن كه خود را در برابر رهبري هاي حكيمانه حضرت آيت الله خامنه اي ولي امر مسلمين، خصوصاً در جريان فتنه اخير ناكام ديده و حمايت مردم از ايشان را رو به فزوني مي يابد چاره اي جز دروغ پردازي نديده و به اين اقدام سخيفانه متوسل گشته است.
اين ادعاي مايكل لدين همچنين در حالي است كه ملاقات ها و ديدارهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي با مردم و مسئولان به روال عادي ادامه دارد و كلاس هاي درس خارج معظم له نيز همچون گذشته در جريان است.
اين منبع آگاه در گفت وگو با كيهان اضافه كرد: «رهبر معظم انقلاب در سلامتي كامل به سر مي برند و بحمدالله هيچگونه كسالتي بر ايشان عارض نگرديده است.»
اين چهره تندرو آمريكايي كه چند سال پيش ادعايي دروغين درباره وخامت حال جسماني مقام معظم رهبري مطرح كرده بود اين بار نيز در اقدامي تكراري و بدون هيچگونه اساس و مدركي ادعاي مشابهي را مطرح كرده است.
شايعه اخير وي البته به سرعت مورد استقبال برخي از وبلاگ نويس ها و سازمان هاي خبري از جمله تلويزيون اي بي سي، روزنامه اسرائيلي اورشليم پست و پراوادا و همچنين برخي سايت هاي سابقه دار داخلي قرار گرفت.
روزنامه گاردين در همين رابطه نوشت: شايعه هاي اخير درباره رهبر عالي ايران از سوي مايكل لدين نومحافظه كار شناخته شده آمريكايي نشأت گرفته است.
لدين روز دوشنبه در پايگاه اينترنتي خود نوشت: «حال رهبر عالي ايران بد شد و به كلينيك انتقال يافت و هيچكس حق ملاقات با وي را ندارد!»
گاردين افزود: لدين مجدداً شايعات خود را تكرار كرد و مدعي شد كه اين شايعه در بازار تهران به راه افتاده است.
براساس گزارش روزنامه گاردين، لدين سابقه اي طولاني در راه اندازي شايعه و گمراه كردن اطلاعاتي در كارنامه خود دارد. به نوشته مجله آمريكايي «ونيتي فير»، لدين در سال هاي گذشته گزارش هاي اشتباهي در خصوص اقدامات صدام در زمينه غني سازي اورانيوم منتشر كرد و گزارش هاي وي يكي از بهانه هاي اصلي حمله به عراق شد.
با اين حال از ساعات اوليه انتشار اين شايعه، هموطنان ايراني با مراجعه به وبلاگ لدين، به خبرسازي هاي او پيرامون مسائل داخلي ايران اعتراض كرده اند.

 



آيت الله نوري همداني: مسئولان و روحانيون از تجملات دوري كنند

آيت الله نوري همداني گفت: مسئولان و علماي كشورهاي اسلامي از پرداختن به تشريفات و مسائلي كه انسان را به ماديات وابسته مي كند، اجتناب كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، اين مرجع تقليد در ديدار جمعي از مسئولان و نمايندگان ولي فقيه در سپاه به وظيفه علماي ديني در دفاع از انديشه ناب اسلامي اشاره كرد و گفت: علماي ديني موظفند افق فكري بالايي داشته باشند و در غير اين صورت، اسلام در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
آيت الله نوري همداني، وظيفه ديگر مسئولان و علماي اسلام را مقابله با هجمه هاي فرهنگي سكولاريسم و غربگرايي دانست و اظهار داشت: مسلمان ها را از شك به يقين بكشانيد، از ريا به اخلاص دعوت كنيد، از تكبر به تواضع بكشانيد، به ساده زيستي دعوت كنيد و آنها را راهنمايي كنيد تا آثار رهبر كبير انقلاب اسلامي را به خوبي مطالعه كنند.
وي گفت: امروز دشمن هدفش بيش از پيش تضعيف ولايت فقيه است و شما موظفيد آگاه باشيد و جامعه را آگاهي دهيد.
اين مرجع تقليد در ادامه خطاب به نمايندگان ولي فقيه در سپاه، افزود: شما معلمان اخلاقي جامعه هستيد، اگر كارهايتان اسلامي باشد فضيلت بسيار والايي دارد و موظفيد تا اسلام را با تمام ابعاد معنوي آن بيان كنيد.

 



روايت رسانه هاي غربي از سفر وزير خارجه آمريكا كلينتون از مسكو دست خالي بازگشت

سرويس سياسي-
مقام هاي روس هم زمان با حضور وزير خارجه آمريكا در اين كشور نه فقط با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران بلكه حتي با تهديد به اعمال تحريم ها نيز مخالفت كردند.
خبرگزاري رويترز گزارش داد كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در ديدار با هيلاري كلينتون با تاكيد بر لزوم پيگيري ديپلماسي در قبال ايران اعلام كرده است كه به اعتقاد مقام هاي مسكو در حال حاضر حتي تهديد به اعمال تحريم بيشتر عليه ايران نتيجه اي معكوس خواهد داشت.
خبرگزاري ريانووستي هم به نقل از ولاديمير پوتين صحبت از تحريم هاي تجاري عليه ايران را اقدامي شتابزده خواند و تاكيد كرد كه در مسئله تحريم هاي احتمالي در رابطه با ايران تعجيل نشود.
همچنين خبرگزاري فرانسه از مسكو گزارش داد: سرگئي ريايكوف معاون وزير امور خارجه روسيه چهارشنبه گذشته گفت با توجه به اينكه مذاكرات با ايران در جريان است، تمركز بر تحريم عليه اين كشور نابهنگام است.
اين در حالي است كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا هر چند مدعي شد كه درباره اعمال تحريم ها عليه ايران از حمايت روسيه برخوردار خواهيم شد اما اعتراف كرد كه مقام هاي روسيه درباره تحريم ها عليه ايران ترديد و نگراني دارند.
در همين حال، يك پايگاه خبري آمريكايي در گزارشي با اشاره به سفر وزير امور خارجه آمريكا به روسيه گفت كه مقامات روسيه به درخواست وي براي تحريم ايران جواب رد دادند.
به گزارش فارس، پايگاه خبري نيومجوريتي در گزارشي نوشت كه هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا از سفرش به روسيه با دستان خالي در حال بازگشت است.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نيز نوشت: آمريكا نمي تواند روسيه را به حمايت از تحريم هاي كمرشكن عليه ايران متقاعد كند و واشنگتن اكنون بايد دانسته باشد كه نمي تواند روي كرملين به عنوان يك متحد حساب كند.
اين روزنامه انگليسي با بيان اينكه آمريكا با فشار روس ها تسليم شد و برنامه سپر دفاع موشكي اش را لغو كرد و اكنون نيز باراك اوباما اعلام آمادگي كرده است تا چشم خود را روي سابقه حقوق بشري روسيه ببندد تصريح كرد: تمام اين امتيازها به اين اميد به روسيه داده مي شود تا اين كشور متقاعد شود نقش سازنده بيشتري براي حل موضوع هسته اي ايران ايفا كند. به همين دليل اوباما دستور داده است مقاماتش به دنبال رابطه اي عملگراتر با روسيه باشند.
ديلي تلگراف افزود: اما اگر اوباما مي پندارد كه با اين امتيازهاي بزرگ مي تواند روسيه را متقاعد به كنار گذاشتن خصومت ديرينه خود با آمريكا كند، اشتباه بزرگي كرده است. همانطور كه در سفر اخير هيلاري كلينتون به روسيه مشخص شد، روس ها اگر حسن نيت اوباما را قبول هم كنند، نمي خواهند در عوض هيچ امتيازي به او بدهند.

 



السفير: لبنان به عنوان عضو شوراي امنيت به تصميمات ضد ايراني راي نخواهد داد

روزنامه لبناني السفير به نقل از يك ديپلمات غربي نوشت: مقامات بيروت به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت، كشورهاي غربي را در تصويب قطعنامه هاي ضدايراني همراهي نخواهند كرد.
به گزارش ايرنا از بيروت، السفير افزود: اين سخن ديپلمات غربي همزمان با اقدام مجمع عمومي سازمان ملل به راي گيري براي انتخابات 5 عضو جديد غير دائم شوراي امنيت بيان شد.
اين ديپلمات غربي گفته است: لبنان به اطلاع اعضاي شوراي امنيت رسانده است كه در صورت تلاش دولت هاي غربي براي تحميل هرگونه مجازات جديد عليه ايران، لبنان از راي دادن به آن امتناع خواهد كرد.
وي افزود: در تماس هايي كه مقامات ايالات متحده و نمايندگان كشورهاي غربي با مقامات لبناني داشته اند لبناني ها اظهار داشته اند كه پرونده ايران يكي از مسائل مشكل براي آنان در شوراي امنيت محسوب مي شود.
ديپلمات غربي همچنين بعيد دانسته كه پرونده خاورميانه و روند مذاكرات فلسطيني - اسرائيلي در روند عضويت لبنان در شوراي امنيت ايجاد مشكل كند. وي افزود: شوراي امنيت با چنين موضوعاتي در گذشته نيز درگير بوده و حتي در صورت انتخاب يك ماهه لبنان به عنوان رياست شوراي امنيت نيز انتظار وقوع مشكلي نمي رود.

 



لس آنجلس تايمز: چين مانع تحريم ايران است

يك روزنامه مشهور آمريكايي نوشت: تاكيد نخست وزير چين بر گسترش همكاري هاي تجاري و اقتصادي با ايران نشانگر اين مساله است كه پكن مانع بزرگي در اعمال تحريم هاي تجاري بيشتر بر ضد تهران و صادرات سوخت به اين كشور است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه لس آنجلس تايمز، ون جيابائو نخست وزير چين تاكيد كرد، اين كشور متعهد به گسترش همكاري ها با ايران است. اين مساله موجب خواهد شد تا آمريكا براي دستيابي به اجماع بين المللي درخصوص اعمال تحريم هاي تجاري بر ضد ايران، با مشكلات جدي روبرو شود.
نخست وزير چين در ديدار با محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران گفت، روابط ايران و چين طي سالهاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است و همكاري هاي دو كشور در بخش هاي بازرگاني و انرژي توسعه زيادي داشته است.
براساس اين گزارش، مخالفتهاي روسيه و چين تاكنون مانع از اجماع نظر گروه 5+1 براي اعمال تحريم هاي تجاري جديد بر ضد ايران شده است.
همچنين نشريه وال استريت ژورنال نيز دراين باره نوشت: مقاومت چين و روسيه درباره تحريم ايران موجب شده تا اين موضوع با ترديد جدي مواجه شود.
اين نشريه در گزارشي در اينترنت نوشت: اظهارات دولت چين درباره روابط فزاينده در زمينه انرژي و تجارت با ايران هر انتظاري را درباره حمايت چين از تلاش هاي آمريكا و متحدانش براي تحريم ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور بيش از پيش كاهش داد. اين اظهارات يك روز پس از آن ايراد شد كه روسيه نيز با اعمال هرگونه تحريم احتمالي مخالفت كرد. ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه كه براي شركت در اجلاس همكاري شانگهاي به پكن رفته بود هم گفت: هنوز براي تهديد به تحريم بر ضد ايران زود است.
همچنين روزنامه اينديپندنت چاپ لندن نيز از مخالفت روسيه و چين با پروژه آمريكا براي تحريم ايران خبر داد و نوشت: چين به احتمال زياد از اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران حمايت نخواهد كرد. همچنين مسكو نيز اعتنايي به اظهارات وزيرخارجه آمريكا درباره تحريم ايران نكرد. از سوي ديگر، خبرگزاري غيرمتعهدها (نم) با اشاره به اظهارات نخست وزير چين در ديدار با معاون رئيس جمهوري ايران و تاكيد بر گسترش روابط دو كشور نوشت: تمايل چين براي گسترش روابط خود با ايران نوعي بي اعتنايي به خواسته غرب است.

 



در ادامه نقض شعار تغيير دولت اوباما سناي آمريكا قانون تحريم صادركنندگان سوخت به ايران را تصويب كرد

در راستاي رويكرد خصمانه دولت اوباما عليه ايران و درپي ناكامي در مذاكرات ژنو، سناي آمريكا روز پنجشنبه قانون جديد ممنوعيت معاملات تجاري با صادركنندگان بنزين به ايران را تصويب كرد.
به رغم ظاهر مسالمت جويانه اي كه اوباما تلاش داشت از دولت آمريكا به نمايش بگذارد، تقسيم كار پشت پرده اي ميان دولت و مجلس اين كشور انجام گرفته تا ضمن اقدامات به ظاهر ديپلماتيك دولت آمريكا، سناي اين كشور با تصويب برخي تحريم ها عليه ايران، اهرم هاي فشاري براي پيشبرد مذاكرات به اجرا گذارد.
به گزارش شبكه آر.تي.تي نيوز، سناي آمريكا با 80 رأي موافق در برابر 17 رأي مخالف اين طرح را به تصويب رساند.
اين طرح در حدود دو هفته قبل در مجلس نمايندگان آمريكا تصويب شده بود و هم اكنون براي تصويب نهايي و اجرايي شدن نيازمند امضاي باراك اوباما است. به موجب اين طرح هر شركت خارجي كه بيش از يك ميليون دلار بنزين و يا ساير فرآورده هاي نفتي پالايش شده را به ايران صادر كند، دولت آمريكا از انعقاد قراردادهاي تجاري با آن شركت منع خواهد شد.
جان كلي و سوزان كالينز، سناتورهاي جمهوريخواه نيز در همين رابطه تاكيد كردند: در حالي كه رئيس جمهور اوباما، راهبرد مذاكره با ايراني ها را آغاز كرده است، اكنون موقع آن است كه قانوني به تصويب برسد تا براي دولت خريد نفت از شركت هاي فروشنده يا صادركننده بنزين به ايران را ممنوع كند.
به نوشته فايننشال تايمز در حال حاضر فروش بنزين به ايران مشمول تحريم هاي فعلي عليه ايران نمي شود، اما از آنجا كه آمريكا پيش نويس طرح ممنوعيت فروش بنزين به تهران را در دست دارد، اقدام چين در خصوص صادرات بنزين به ايران مي تواند اين طرح آمريكا را پيش از اجرايي شدن با شكست مواجه كند.

 



صفار هرندي: موسوي خوئيني ها گفته بود من زمان امام(ره) هم ولايت فقيه را قبول نداشتم

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: جريان موسوم به اصلاح طلبان همواره به دنبال تبديل جمهوري اسلامي به يك جمهوري سكولار عرفي بود و برخي از افراد اين جريان به صراحت اعلام مي كنند كه در زمان حيات امام(ره) هم اعتقادي به ولايت فقيه نداشته اند.
به گزارش خبرگزاري ها محمدحسين صفارهرندي در اولين نشست مجمع جوامع اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور با ارائه تحليلي از حوادث اخير بعد از انتخابات گفت: زماني كه مجلس هفتم شكل گرفت جامعه با مجلسي مواجه شد كه گفتمان اصلي خود را از مباحث دل آزار سياسي كه مجلس ششم اسير آن بود و به جامعه منتقل مي كرد، جدا كرده بود و تمام تلاشش بر روي اين بود كه چه طور مي توان بهتر خدمت كرد و بر احوال معيشت و روزمره مردم تاثير بيشتري گذاشت، در واقع گفتمان غالب تغيير كرده بود و مردم اين را حس مي كردند.
وي ادامه داد: مردمي كه قبلا شنيده بودند مزروعي نماينده مجلس ششم مي گفت « ما براي توسعه سياسي آمده ايم و مسائل معيشتي مردم هيچ ربطي به مباحث مورد دغدغه ما ندارد» اكنون با مجلسي روبه رو بودند كه اصرار داشت، دولت بايد پيگير مسائل معيشتي مردم باشد.
موسوي خوئيني ها از ابتدا با ولايت فقيه مخالف بود
هرندي از موسوي خوئيني ها و ديدگاه ضدولايي وي به عنوان يكي ديگر از مصاديق ضدامام جريان اصلاح طلب كه ميرحسين موسوي نيز خود را در اين جمع مي ديد نام برد و تاكيد كرد: موسوي خوئيني ها پس از رحلت امام (ره) و در دوران ابتدايي رهبري حضرت آيت الله خامنه اي با رهبري ايشان مخالف بود و هميشه نسبت به موضوع رهبري ايشان واكنش منفي نشان مي داد كه بخشي از شيطنت هاي كنوني وي نيز متاثر از همان نگاه قديمي است.
صفار هرندي ادامه داد: موسوي خوئيني ها در يكي از كلاس هاي درسش در يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد عنوان مي كند كه ولايت مطلقه فقيه اساسا مسئله قابل قبولي نيست و نمي شود آن را پذيرفت. از وي سؤال مي شود كه شما كه جزو گروه محوري بوديد كه در زمان امام كساني را كه نسبت به مسئله ولايت فقيه تشكيك عملي كرده بودند به ضديت با اسلام متهم كرده و گفتيد كه ضدانقلاب و طرفدار اسلام آمريكايي هستيد پس چطور اين حرف را مي زنيد؟
وي اضافه كرد: موسوي خوئيني ها گفته بود كه من زمان امام(ره) هم ولايت مطلقه را قبول نداشتم اما از آنجايي كه امام جاذبه فوق العاده اي داشت و ما نيز از شاگردان ايشان بوديم رويمان نمي شد كه جلوي امام مخالفت كنيم اما حالا كه اين شرايط نيست، من مي گويم كه از ابتدا هم اين مسئله را قبول نداشته ام.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اين كه مشابه اين صحبت ها را نيز مي توان در صحبت هاي آدم هاي كوچك تر اين جريان نيز ديد، افزود: از آن جمله مي توان به سخنراني كديور در كانادا پس از فتنه هاي اخير و در مراسمي كه براي كشته شدگان اين ماجرا گرفته شده بود اشاره كرد كه مي گويد «اين اتفاقات نشان داد كه حكومت ديني بر پايه جمهوري ولايي اساسا موضوعيت ندارد و در دوره امام نيز اين حكومت به دليل رابطه امام با مردم و نقش و سيطره معنوي ايشان قابل تحمل بود، اما پس از امام تضاد بين دين و سياست برجسته شد.»
صفار هرندي تأكيد كرد: از صحبت هاي اين افراد مي توان فهميد كه اين عده از ابتدا نيز با نظام اسلامي و ولايت فقيه زاويه داشتند و اكنون مشكلاتشان در حال بروز كردن است يعني تجديد نظرطلبي اكنون اين ها مؤثر از زمينه هاي قبلي شان بود.
مردم در سال 76 براي نه گفتن به هاشمي به ناطق رأي ندادند
وزير سابق ارشاد با اشاره به آشكار شدن و علني شدن مخالفت مردم با گفتمان هاشمي رفسنجاني از انتخابات 76 گفت: ناطق نوري در انتخابات دوم خرداد در گفتماني ظاهر شد كه مردم ديگر اقبالي به آن نداشتند و مي خواستند آن گفتمان را به زير بكشند، چرا كه مردم از هاشمي گسسته بودند و از آنجايي كه ناطق گفت من دنباله رو همان دوره هستم مردم از رأي دادن به او سر باز زدند و اين در حالي بود كه برخلاف انتظار ناطق نوري هاشمي از خاتمي طرفداري مي كرد اما احساس جامعه اين بود كه هاشمي پشت سر ناطق است لذا جريان زمان هاشمي رفت و پشت سر گفتماني جديد كه مي خواست وضعيت را تغيير دهد، كوپه شد. اما در دوره احمدي نژاد اين ماجرا معكوس شد يعني سال 84 وقتي كه انتخابات بين احمدي نژاد كه شعاري جديدي داشت و هاشمي كه دنباله رو خودش و جريان دوم خرداد بود، ادامه يافت احساس مردم اين بود كه بايد در مخالفت با گفتمان هاشمي به دنبال احمدي نژاد بروند.

 



كچوئيان اعلام كرد آخرين مهلت هيئت امناي دانشگاه آزاد براي اصلاح اساسنامه

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت:هيئت امناي دانشگاه آزاد تاكنون اصلاح اساسنامه را به اتمام نرسانده و اگر اصلاح اين اساسنامه تا زمان جلسه آينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پايان نرسد، اين شورا راساً اصلاحات لازم را در اساسنامه انجام خواهد داد.
حسين كچوئيان در گفتگو با فارس با اشاره به جلسه اخير اين شورا اظهار داشت: در اين جلسه بحث دانشگاه آزاد نيز در دستور كار قرار داشت اما به علت كمبود وقت زمان بررسي آن مهيا نشد.
وي افزود: اين جلسه علي رغم اينكه 45 دقيقه بيش از زمان معمول ادامه داشت، اما موضوعات ديگري به ترتيب در دستور كار قرار گرفتند و زمان بررسي اساسنامه دانشگاه آزاد فراهم نشد.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مباحث مطرح شده در اين جلسه اشاره كرد و يادآور شد: در ابتدا بحث تحول در علوم انساني براساس ضرورت هاي موجود و اهميت آن را بررسي كرديم و در مرحله بعد نيز بحث فرهنگستان ها كه از مدت ها پيش در دستور كار قرار داشت، بررسي شد.
وي با بيان اينكه زمان دانشگاه آزاد براي اصلاح اساسنامه 2 سال بود كه اكنون به پايان رسيده است، تصريح كرد: در اين مدت دانشگاه آزاد فشار وارد مي كرد تا اساسنامه آن مورد بررسي قرار نگيرد و با اين كار در روند اصلاح اساسنامه تاخير و تعلل ايجاد مي كرد، چندين بار هم باعث به تاخير افتادن بررسي اساسنامه اش شد و نهايتاً بررسي و اصلاح اساسنامه نيز به خود هيئت امناي دانشگاه آزاد محول شد.
اين عضو شوراي انقلاب فرهنگي در ادامه اظهار داشت: براساس اين تصميم مقرر شده بود كه دانشگاه آزاد خودش اصلاح اساسنامه را انجام دهد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در نهايت آن را تصحيح و تأييد كند، اما اساساً مسئولين دانشگاه آزاد مصر بودند كه اين كار انجام نشود و يا انجام آن به زمان ديگري موكول شود كه افراد ديگري در مسند اجرايي كشور باشند.
كچوئيان با بيان اينكه اين تلاش هاي دانشگاه آزاد تاكنون جواب نداده است، اضافه كرد: اكنون بحث بررسي و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد و در جلسه بعدي اين موضوع بررسي خواهد شد.
وي افزود: البته در جلسه اخير نيز اين موضوع در دستور كار بود، اما همانطور كه گفته شد زمان بررسي آن فراهم نشد و تاكنون نيز به خاطر برخي مسائل نظير بحث انتخابات، تعطيلي شورا و درگيري رئيس جمهور براي تشكيل دولت به تاخير افتاده بود، اما در جلسه آينده به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان تصريح كرد: هيئت امناي دانشگاه آزاد تاكنون اصلاح اساسنامه را به اتمام نرسانده و اگر اين كار تا جلسه آينده انجام نشود شوراي عالي انقلاب فرهنگي راساً خودش اصلاحات لازم را در اساسنامه انجام خواهد داد.

 



توهين و جفا در حق مردم !

پژمان كريمي
سيدمحمد خاتمي، اغتشاشات پس از انتخابات 22 خرداد را «اصيل و مدني» توصيف كرد و تاكيد نمود «دادن نسبت اغتشاش اهانت به مردم است»!¤
حال اين پرسش مطرح است:
آيا بواقع آنچه به عنوان اعتراضات به نتايج انتخابات روي داد، «اصيل و مدني» ارزيابي مي شود؟
آيا مي توان اعتراضات را بيرون از حدود معنايي «اغتشاش» دانست؟
آيا مي شود اعتراضات را به مردم ايران منتسب كرد؟
ببينيم در روزهاي پس از 22خرداد چه گذشت؟!
روز 23 خرداد، همزمان با اعلام پيروزي دكتر محموداحمدي نژاد، موسوي و سياسيون پيراموني وي، بدون ارائه كوچكترين سندي مدعي وقوع تقلب در انتخابات شدند.
- آيا ادعاي بدون سند، حركتي اصيل و قانونمدارانه است؟
ادعاي وقوع تقلب با حمايت رسانه ها و دولتهاي بيگانه و متخاصم چون ايالات متحده آمريكا و گروهكهايي چون منافقين، سلطنت طلبان، كمونيست ها و... مواجه شد.
- آيا استقبال دولتهاي متخاصم و گروهكهاي جنايتكار خائن به ايران و ايرانيان از يك ادعا و طراحان و هواداران مدعي تقلب، «اصيل و مدني» تلقي مي شود؟
همزمان با طرح ادعاي تقلب، برخي از هواداران موسوي- به تحريك وي- به خيابانها آمدند!
- آيا تحريك به برپايي تظاهرات و تجمعات بدون مجوز يا به عبارتي پيگيري مطالبات از مسيري غيرقانوني، اصيل و مدني و بيرون از تعريف «اغتشاش» است؟
هواداران نامزد شكست خورده سه هفته، تهران و چند نقطه كشور را به ناآرامي كشاندند. دهها بانك هدف تعرض قرار گرفت. صدها خودروي خصوصي و دولتي به آتش كشيده شد. به يك پايگاه نظامي حمله شد و از اينها بدتر 25 رهگذر و مامور برقراري امنيت به شهادت رسيدند. بيش از هزار پليس و بسيجي زخمي شدند.
آقاي خاتمي بگويند، اگر كشتن انسانها و به آتش كشيدن بانك و اتوبوس و خودرو و اماكن عمومي و خصوصي و حمله به پايگاهي نظامي «اغتشاش» نيست، پس چيست؟
در روزهاي نخست شكل گيري اغتشاشات، برخي از مردم در اثر القائات سياسيون مدعي اصلاح طلبي به خيابانها آمدند. اما هنگامي كه ديدند مدعي اصلي تقلب، سندي براي اثبات ادعاي خود ارائه نمي كند، تجمعات غير قانوني به كشتار بي گناهان و تخريب اموال خصوصي و عمومي انجاميده و دشمنان داخلي و خارجي ملت و نظام همداستان شده اند راه خود را از اغتشاشگران جدا كردند.
آقاي خاتمي برپايه كدامين سند، مدعي مي شود نظام «مردم» را اغتشاش گر خوانده است؟!
آيا ادعاي ايشان توهيني بزرگ به ملت و نظام تلقي نمي شود؟!
آيا تلاش براي فريب مردم، اهانت و جفا به آنان نيست؟! ترديدي نيست كه سخناني مانند سخنان عجيب آقاي خاتمي و سعي وي در جهت تحريف واقعيت اغتشاش به دو دليل عمده برمي گردد:
نخست اينكه؛ شبكه اجتماعي اغتشاشگران برخلاف انتظار مدعيان اصلي تقلب و اغتشاش، رو به تحليل گذاشته است. ناكامي پروژه هاي ناامن كردن دانشگاهها در روز اول مهر گواه اين ادعاست! از اين رو، امثال مدعيان مذكور چاره اي جز اين ندارند كه با هر شيوه اي ولو تحريف، اعتماد عمومي را نسبت به خود بازسازي نمايند. به عبارتي هواداري از مردم در واقع گامي در مسير جلب اعتماد عمومي از دست رفته تلقي شده است!
دوم اينكه؛ عناصري چون آقاي خاتمي، به دليل عملكرد غير قانوني در بيرون از اردوگاه انقلابيون قرار گرفته اند. اين موقعيت، زمينه دستيابي آنان به قدرت سياسي يا حضور دگرباره شان در عرصه قدرت اجرايي را نزديك به محال ساخته است. از اين روست كه اين عناصر با دست آويز قراردادن عناوين ارزشمندي چون «انقلاب»، «جنبش اصيل و مردمي»، «نگراني براي آينده جمهوري اسلامي»، مي كوشند همچنان خود را منتسب به گستره انقلاب بنمايند!
به هر روي سخنان اخير آقاي خاتمي را تنها مي توان در اندازه توهين و جفا به مردم ايران و نظام ديني كشور و تقلايي بيهوده به منظور برون رفت از تنگناي انزواي سياسي و مسئوليت رودررويي با قانون قلمداد كرد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ اعتماد- 20/7/88

 



اسقف آلماني: هولوكاست دروغ است

يك اسقف آلماني به دليل زير سؤال بردن ماجراي هولوكاست در معرض مجازات دادگاه قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، يك اسقف آلماني بخاطر اين كه در يك مصاحبه تلويزيوني وجود اتاق هاي گاز در اردوگاه هاي آلمان نازي را زير سؤال برده در معرض مجازات از سوي يك دادگاه آلمان واقع شده است.
يك مقام عالي رتبه دادگاه شهر باوارياي آلمان ضمن اعلام اين خبر اظهارات اسقف «ريچارد ويليامسون» را به مثابه تحريك افكار عمومي عنوان كرد.
اين مقام دادگاه آلمان درباره چگونگي مجازات در نظر گرفته شده براي ويليامسون مطلبي نگفت اما گفت كه قاضي در اين باره تصميم خواهد گرفت و نتيجه راي صادره تا پايان هفته اعلام خواهد شد.
اعلام جرم عليه اين اسقف انگليسي از زماني شروع شد كه وي در يك مصاحبه تلويزيوني در سوئد در اوايل سال جاري گفته بود كه وي به هيچ وجه اين موضوع را كه يهوديان در دوران جنگ جهاني دوم در اتاق هاي گاز كشته شده اند را باور ندارد.
اين اسقف كليساهاي آلمان در مصاحبه مذكور گفته است كه اصلا چيزي به نام اتاق هاي گاز نازي ها وجود خارجي نداشته است.
گفتني است اين مصاحبه كمي پيش از آن انجام شد كه پاپ «بنديكت شانزدهم» حكم تكفير ويليامسون و سه تن ديگر از اسقف ها را لغو كرده است.
اين اقدام پاپ، انتقاد «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان را به دنبال داشت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14