(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول آبان 1388- شماره 19493
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور در گردهمايي گروه هاي جهادي:برخي نام نرمش و تسليم شدن را سياستمداري گذاشتند
 تحويل تروريست ها به ايران پاكستان تعهد داد
داغ ترين بحث هاي روز در غرفه كيهان
تيراندازي و فرار كروبي از نمايشگاه
تكذيب ادعاي نشست نمايندگان ايران و رژيم صهيونيستي در حاشيه اجلاس قاهره
الهام: طرح «كميسيون ملي انتخابات» خام، عجولانه و بي فايده است
وزير دفاع: عاملان اصلي جنايت تروريستي منتظر پاسخ ايران باشند
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: در شكايت نامه نمايندگان نام ميرحسين موسوي ذكر شده است
جواد لاريجاني: موسوي از ريل انقلاب خارج شد
مديرعامل خبرگزاري موج درگفت وگو با كيهان: مقابله نرم در برابر جنگ نرم ضروري است
توضيح كيهان درباره يك خبر



رئيس جمهور در گردهمايي گروه هاي جهادي:برخي نام نرمش و تسليم شدن را سياستمداري گذاشتند

رئيس جمهور كشورمان با انتقاد از سياست ذلت مآبانه در مقابل استكبار گفت: برخي نام نرمش و تسليم شدن را سياستمداري گذاشتند.
دكتر احمدي نژاد عصر ديروز در گردهمايي بزرگ گروه هاي جهادي اظهار داشت:ما در عرصه سياست خارجي به شدت نيازمند استفاده از روحيه جهادي هستيم و اگر اين روحيه جهادي نباشد دشمنان ما تا داخل خانه ما مي آيند و اين از ويژگي هاي استكبار است.
وي خطاب به دانشجويان، طلاب و دانش آموزان گروه هاي جهادي گفت: «شما دوران قبل از انقلاب را به ياد نداريد كه متأسفانه ذلت و خواري زيادي در اين كشور حاكم بود و چطور بيگانگان همه چيز مردم اين مملكت را تحت سلطه قرار داده بودند و مسخره مي كردند.»
رئيس جمهور ادامه داد: «در دوران اخير نيز مشاهده كرديم كه اگر با روحيه غير جهادي در مناسبات بخواهيم وارد شويم، مستكبرين طمع كار مي خواهند تا داخل خانه ما بيايند و هيچ شأن و جايگاهي براي ما قائل نمي شوند.»
وي ادامه داد: «به محض اينكه با روحيه جهادي با دشمنان و مستكبرين برخورد مي كنيم، عده اي مي آيند و مي گويند چرا ماجراجويي مي كنيد.»
وي افزود: «اگر كسي روي حق، عدالت و قانون ايستادگي كند و آماده باشد كه فشارها را تحمل كند، اين همان روحيه جهادي است.»
روحيه تسليم
در مسئول بلندپايه
به گزارش ايسنا رئيس جمهور با بيان اينكه «روحيه جهادي يعني اينكه با عزت در برابر مستكبران بايستيد تا حقوق و عزت خود را حفظ كنيد، وگرنه نقطه پاياني براي خواسته هاي مستكبران وجود ندارد»، اظهار داشت: «شما نتيجه برخورد نوع اول و دوم و وارد شدن به روحيه جهادي و غير جهادي را ديده ايد. من يادم هست كه يكي از مسئولان بلند پايه به يك كشور اروپايي سفر كرده بود و با يك خانم كه مسئول حزبي در آنجا بود صحبت مي كرد، آن ها فشار آورده بودند كه شما آزادي نداريد و آن مسئول بلندپايه مي گفت ما تازه شروع كرديم و مي خواستيم مثل شما دموكراسي بياوريم. ما اشتباه داريم، ما ضعف داريم، ببخشيد ما مي خواهيم مثل شما شويم. مثل موقعي كه گفتند كه ما نرمش نشان دهيم، شايد دل مستكبران به رحم بيايد و حقوقي براي ما قائل شوند.»
رفتار مستكبران با مرعوبان: برو آخر صف
احمدي نژاد با اشاره به اهميت روحيه جهادي گفت: «به شما مي گويم كه دعواي اصلي جبهه استكبار با ملت ما در همين نقطه است. ملتي پيدا شده كه مي خواهد با روحيه جهادي عزت خود را حفظ كند و زير بار سلطه نمي رود و نظام سلطه كه مي خواهد همه او را به رسميت بشناسند و غير از خود كسي ديگري را به رسميت نمي شناسد، اين مسئله را قبول نمي كند و حال اگر يك كسي پيدا شود و بگويد ما حاضريم نظام سلطه را بپذيريم و در ازاي اين مسئله نقشي به ما بدهيد، همين نظام سلطه مي گويد برو آخر صف قبل از شما خيلي ها تو صف هستند و متأسفانه برخي نام اين نرمش و تسليم شدن را سياستمداري گذاشتند. سياست جهادي درعرصه بين المللي يعني اينكه روي حق خود پافشاري و ايستادگي كنيم.»
عده اي بدنبال دفتر كار
گرم و نرم در تهران هستند
احمدي نژاد خطاب به گروه هاي جهادي با بيان اينكه «در كاري كه شما انجام مي دهيد هم خدمت وجود دارد هم ايثار»، به مقوله عدالت اشاره كرد و گفت: «من از شما مي پرسم كه آيا بدون ايثار جمعي از مردم مجاهد در نقطه اي از عالم، عدالت برپا مي شود؟ امروز جهان پر از ظلم است و حذف بي عدالتي و ايجاد عدالت آيا بدون ايثار امكان پذير است؟ آيا جايگزين كردن دوستي و صفا به جاي كينه ها و دشمني ها بدون ايثار ممكن است؟ در كشور ما اگر بخواهيم فقرها و محروميت ها را برطرف كنيم آيا اين مسئله جز با ايثارگري امكان پذير است؟روشن است كه بسياري از دفتر كار گرم و نرم، زيبا و مرتب در تهران استقبال مي كنند و در برنامه ريزي ها اگر عده اي آماده نباشند كه خود را در معرض هجوم و فشارها قرار دهند، آيا امكان طراحي يك برنامه براساس عدالت وجود دارد؟»
چرا عده اي از رسيدگي به روستاها شرمنده اند؟
رئيس جمهور ادامه داد: «در هنگام تنظيم بودجه سالانه دست هاي قدرتمندي به سمت بودجه دراز است و فشار مي آورند. در يك جلسه كه يكي از اين آقايون سياسي كه به ما فشار مي آورد حضور داشت، من گفتم ما از شش جهت در فشاريم و دوستان از شش جهت به ما فشار مي آورند، آن آقا گفت از هشت جهت. من گفتم دو جهت ديگر كجاست، او در جواب گفت، قطرهايش. كه من به او گفتم قطرهايش خود شما هستيد. ديدم يك آقايي گفته وقتي دولت به روستاها مي رود ما احساس سرشكستگي مي كنيم، بله! بايد احساس سرشكستگي كنيد وضعي كه در روستاهاي محروم است حاصل نوع نگاه شما و اسلاف شماست.»
رئيس جمهور گفت: «هر اصلاح اجتماعي، نيازمند ايثارگري است و اگر كسي آماده ايثار نباشد نه مي تواند خود را اصلاح كند و نه جامعه را. تعالي فردي هم از ايثارگري مي گذرد.»
مدعيان مبارزه با آمريكا در برابر امام ايستادند
رئيس جمهور در ادامه افزود: «قبل از انقلاب گروه هايي بودند كه ادعاي مبارزه با آمريكا مي كردند و من نيز دوستي داشتم كه پزشكي مي خواند و براي به اصطلاح خودسازي مي رفت و مدت ها روي سنگ مي خوابيد و كارهايي از اين قبيل مي كرد، وقتي كه امام (ره) آمد و با آمريكا دست به يقه شد، نتوانست بين آمريكا و امام(ره) انتخابي كند و در گروهي قرار گرفت كه در برابر امام(ره) بود و در كنار آمريكا.»
وي گفت: «همانطور كه اشاره شد منظور از روحيه جهادي يعني آمادگي براي ايثارگري و خدمتگزاري و آمادگي براي انجام كار و البته خيلي ها اين روحيه را نمي پسندند.»

 



نتيجه مذاكرات هيئت بلندپايه تهران در اسلام آباد
 تحويل تروريست ها به ايران پاكستان تعهد داد

سرويس سياسي-
وزير كشور پاكستان در ديدار همتاي ايراني خود قول همكاري براي بازداشت و تحويل عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريستي جندالله را به ايران داد ولي مدعي شد ريگي در حال حاضر در پاكستان نيست!
رحمان ملك وزير كشور پاكستان در ديدار مصطفي محمد نجار وزير كشور جمهوري اسلامي ايران باابراز تأسف از وقايع تروريستي اخير در سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: پاكستان آماده هرگونه همكاري با ايران براي مبارزه با تروريسم است.
وي تصريح كرد دشمنان دو كشور در صدد تخريب روابط ايران و پاكستان هستند و بايد در اين زمينه هوشيارانه عمل كرد و با همكاري جلوي اين تعارضات و توطئه ها را گرفت.
رحمان ملك در عين حال براي بازداشت و تحويل عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريستي جندالله به ايران قول همكاري داد ولي مدعي شد كه ريگي در حال حاضر در خاك پاكستان نيست.
«مصطفي محمدنجار» وزير كشورمان كه به پاكستان سفر كرده در ديدار با همتاي پاكستاني خود با تأكيد بر اينكه ايران از نظر امنيتي يكي از امن ترين كشورهاي منطقه به شمار مي رود، گفت: اين توان را داريم كه با هر نوع نا امني كه از خارج از مرزها تحميل مي شود برخورد كنيم. در اين حال دولت پاكستان بايد در اين زمينه همكاري هاي لازم را داشته باشد.
نجار كه صبح ديروز وارد اسلام آباد شد قرار است امروز با رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان هم ديدار و گفت وگو كند.
همچنين برخي مقامات پاكستاني نيز در گفت وگو با رسانه هاي خارجي مدعي شده اند كه ريگي در خاك پاكستان نيست. اين در حالي است كه طبق منابع موثق سازمان امنيت پاكستان (ISI) ارتباط ويژه و خاصي با اين تروريست دارد و يكي از منابع مهم اطلاعاتي او همين سازمان است.
در همين حال برخي يافته ها همچنين حكايت از آن دارد كه ريگي علاوه بر حمايت اطلاعاتي از سوي پاكستان توسط سازمان هاي جاسوسي سيا و موساد نيز خوراك نظامي، امكاناتي و اطلاعاتي خود را دريافت مي كند و به علت حضور اشغالگران آمريكايي در افغانستان از تور امنيتي آنها در مرزهاي افغانستان با پاكستان برخوردار است.
برهمين اساس برخي شنيده ها از رفت و آمد آزادانه ريگي به مناطق تحت پوشش آمريكاييها در افغانستان حكايت مي كند. البته اگر اين شنيده ها صحت داشته باشد دولت افغانستان نيز علاوه بر دولت پاكستان بايد همكاري مناسبي براي بازداشت و تحويل فوري اين تروريست به ايران نمايد.
برهمين مبنا سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان گفت: دولت افغانستان با محكوم كردن فاجعه تروريستي اخير اعلام كرده كه در صورت مشاهده اشرار مسلح و عوامل تروريستي عبدالمالك ريگي با آنان برخورد مي كند.
فدا حسين مالكي در گفتگو با فارس اظهار داشت: البته دولت پاكستان نمي تواند نسبت به حادثه تروريستي در پيشين شهرستان سرباز بي تفاوت باشد و بايد پاسخ مناسبي براي جمهوري اسلامي ايران داشته باشد و مواضع خود را با گروهك هاي معاندي كه عليه نظام در پاكستان برنامه ريزي مي كنند، مشخص كند.
اعتراف روزنامه غربي به حمايت سيا از ريگي
روزنامه آلماني «يونگه ولت» در شماره اخير خود با اشاره به حملات گروهك تروريستي جندالله در منطقه «پيشين» استان سيستان و بلوچستان ايران نوشت: اين گروه توسط سازمان جاسوسي آمريكا موسوم به «سيا» حمايت مي شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه به مطلب روزنامه انگليسي زبان «دعوت اسلامي» چاپ تركيه در 4 آگوست (13 مرداد) سال جاري اشاره كرده و نوشته است: گروه جندالله در اين روزنامه به آموزش نيروهاي خود توسط مجاهدين (منافقين) خلق اعتراف كرده است.
«يونگه ولت» در ادامه به دستور محرمانه سال 2007 رئيس جمهوري وقت آمريكا به سيا براي تغيير رژيم در ايران پرداخته و آورده است: به نوشته روزنامه ديلي تلگراف انگليس يكي از اين اقدامات سيا حمايت نظامي و مالي از گروه جندالله بود.
حتي به گفته شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» آمريكا به نقل از مقامات اين كشور، واشنگتن تلاش كرده بود تا در سال 2008 مانع تحويل تعدادي از اعضاي گروه جندالله از جمله برادر ريگي به ايران شود.
روزنامه آلماني ادامه داد: «عبدالحميد ريگي» در دادگاه خود اعلام كرد كه جندالله پول و سلاح از آمريكا و اسرائيل در قبال انجام حملات بيشتر در ايران دريافت كرده است.
به نوشته اين روزنامه به نقل از «ساندي تلگراف» انگليس، يك مقام عاليرتبه سابق سيا در واشنگتن نيز تأييد كرده است كه اين پول مستقيماً از يك صندوق محرمانه سيا به گروه جندالله پرداخت مي شود.
روزنامه آلماني در ادامه به نقل از «فرد آورتن» مأمور سابق قسمت مبارزه با تروريسم وزارت خارجه آمريكا نوشت: آخرين حملات گروه جندالله در سال 2007 هم خط با كوشش هاي آمريكا جهت ايجاد اختلافات قومي با هدف بي ثبات كردن اين كشور بود.

 



داغ ترين بحث هاي روز در غرفه كيهان

سرويس سياسي-
اگرچه جدايي نمايشگاه مطبوعات از كتاب تا حدي به رونق آن لطمه وارد كرده است اما روزنامه ها و ساير رسانه هاي مكتوب و الكترونيك آنقدرجذابيت دارند كه جمعيت قابل توجهي را به مصلاي امام خميني(ره) بكشانند.
در اين ميان غرفه كيهان مانند سال هاي گذشته پذيراي خيل گسترده موافقان و مخالفان و محلي براي بحث هاي داغ عمدتاً سياسي بود، به طوري كه بسياري كيهان را «رونق نمايشگاه» مي دانند.
در حالي كه رسانه هاي رسمي دولت نيز در نمايشگاه حاضر بودند اما مراجعين اصرار داشتند بحث هاي مفصل خود را درباره دولت و حواشي آن با خبرنگاران كيهان مطرح كنند.
يكي از نكته هاي جالب توجه در اين مباحث آن بود كه در مواقعي به دليل ازدحام شديد، نمايندگان روزنامه قادر به پاسخگويي همزمان به همه نبوده و مخالفين و موافقين خود به بحث و گفت وگو و پاسخ دادن به شبهات و انتقادهاي يكديگر مي پرداختند.
دفتر نظرات روزنامه يكي ديگر از جنبه هاي داغ غرفه بود كه مراجعين آزادند نظرات خود را در آن درج كرده و گاهي هم از نظرات خود عكاسي مي كردند! جالب است كه اين عكس ها و فيلم ها بلافاصله در سايت هاي ضد انقلاب با عنوان «حمله گسترده سبزها به كيهان» منتشر مي شود.
در حالي كه نمايندگان روزنامه بارها به مراجعين اين نكته را گوشزد مي كردند كه اينجا تنها غرفه كيهان است اما عده زيادي اصرار داشتند انتقاد خود به ساير سازمان ها و نهادهاي دولتي و حتي اشخاص را به روزنامه كيهان ابراز كنند.
در برخي ساعات ازدحام مراجعين و داغي مباحث به حدي بود كه بسياري از عكاسان خبري و خبرنگاران ساير رسانه ها نيز با حضور در غرفه روزنامه كيهان اقدام به ثبت و ضبط اين گعده هاي پرشور سياسي كردند.
گفتني است ديروز پس از التهاب در نمايشگاه به دليل حضور كروبي كه با اعتراض گسترده مردم مواجه شد، برخي رسانه ها با جنجال از حمله به غرفه كيهان خبر دادند. بسياري از طرفداران روزنامه ضمن تماس تلفني از چنين قضيه اي ابراز نگراني كردند اما مسئولين روزنامه و نمايندگان آن در غرفه اعلام كردند اين خبر از اساس كذب بوده و هيچ حمله اي به غرفه اي صورت نگرفته است.
بسياري از مراجعين نيز از زمان حضور مدير مسئول كيهان درغرفه سؤال مي كردند و مشتاق گفت وگوي رو در رو با حسين شريعتمداري بودند.
مباحث آزاد و چهره به چهره با مراجعين به لحاظ محتوايي حائز نكات قابل تأمل و در مواردي تأسف برانگيز بود. تأسف از آن جهت كه اين مباحث و موضوعات مطرح شده از سوي برخي معترضين به روشني نشان مي داد، سيستم رسانه اي كشور به شدت ضعيف بوده و رسانه هاي بيگانه در تشويش اذهان مردم به خصوص نسل جوان نقش عمده اي بازي مي كنند. به عنوان مثال جواني كه پدرش جانباز بود و مي گفت به «بي بي سي» اعتماد دارد كه پس از گفت وگويي طولاني و صريح و ذكر نكات تاريخي و مستند، اين مسئله مورد قبول واقع شد كه اگرچه رسانه هاي داخلي ضعف هاي متعددي دارند اما رسانه اي مانند «بي بي سي» هيچگاه خيرخواه ملت و كشور ايران نبوده و نيست.
تحليل محتواي مباحث مطرح شده نشان مي دهد، گفت وگوهاي صريح و بي پرده با مخاطبين و پاسخ مستدل و منطقي به شبهات آنان موضوعي بسيار مهم در تنوير افكار عمومي است كه متاسفانه نظام اطلاع رساني و رسانه هاي كشور تا حد زيادي از آن غافل و در انجام آن ناتوان هستند.
به عنوان نمونه اي ديگر مي توان به شبهه جواني اشاره كرد كه به توقيف روزنامه ها اعتراض داشت. وقتي براي او توضيح داده شد كه روزنامه اي مثل «آرمان» به چه دليل (توهين بي سابقه و صريح به حضرت امام(ره) به بهانه تحليل اشعار يك شاعر) توقيف شده است وي تا حد زيادي قانع شد. اين در حالي است كه مخاطبين تنها خبر توقيف روزنامه ها را مي شنوند و هيچگاه هيچ رسانه و نهادي به شكل روشن و دقيق دلايل آن را براي مخاطبين تشريح نمي كند.
مباحث انتخاباتي، اتفاقات پس از انتخابات، خط مشي اقتصادي و سياست خارجي دولت، پرونده هسته اي و دادگاه متهمان از جمله مباحث داغ مطروحه در غرفه كيهان بود.
برخي ديگر از حاشيه هاي نمايشگاه به شرح زير است
¤جداسازي غرفه هاي مطبوعات خارجي، موجب سردي و كم رونقي اين غرفه ها شده بود.
¤نمايش صحنه هايي از اغتشاشات در غرفه روزنامه جوان با حاشيه ها و جنجال هايي همراه بود.
¤يكي از غرفه ها كه با وجود رنگ و لعاب زياد از بازديدكننده اندكي برخوردار بود، با اجراي برنامه شعبده بازي موفق شد براي دقايقي مراجعين را در غرفه خود جمع كند!
¤يكي از سايت هاي خبري در اقدامي تامل برانگيز جمله ذيل را به نقل از مقام معظم رهبري در غرفه خود در معرض ديد عموم گذاشته بود. «من عملكرد شما را تاييد نمي كنم اما مشي و استراتژي تان را تاييد مي كنم»! مسئولان نمايشگاه واكنشي به اين موضوع نشان نداده اند.
¤غرفه «موج قانون» از غرفه هاي خبرساز نمايشگاه بود. اين غرفه كه به سايت شكايت از قانون شكنان در انتخابات اختصاص يافته است بار ديگر خبرساز شد و «بي بي سي فارسي»، «تابناك» و «عصر ايران» با درج اخبار و گزارش هاي متعدد به حضور اين غرفه معترض شده و به آن هجمه وارد كردند. البته اين غوغاسالاري باعث شد اين غرفه مورد توجه بيشتر مراجعين قرار گيرد.

 



تيراندازي و فرار كروبي از نمايشگاه

جنجالي ترين موضوع ديروز نمايشگاه مطبوعات حضور مهدي كروبي بود. وي در حدود ساعت 15 وارد نمايشگاه شد و در بدو ورود جمعيتي بيش از هزار نفر دور وي حلقه زده و شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سر دادند.
در حالي كه هر لحظه به تعداد معترضان به اين نامزد شكست خورده و قانون گريز افزوده مي شد، عده اي از طرفداران موسوي - موسوم به سبزها- كه تعدادشان حداكثر 100 نفر تخمين زده مي شد، با شعارهايي انحرافي سعي كردند جو نمايشگاه را متشنج كنند.
كروبي هم كه با اعتراض گسترده مردم مواجه شده بود، دقايق اندكي پس از ورود، مجبور به فرار از نمايشگاه شد. شاهدان عيني گفتند يكي از محافظان كروبي براي متفرق كردن معترضان خشمگين اقدام به شليك هوايي كرد كه در نوع خود اقدام بي سابقه اي در كشور محسوب مي شود.

 



تكذيب ادعاي نشست نمايندگان ايران و رژيم صهيونيستي در حاشيه اجلاس قاهره

سرويس سياسي -
سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان ادعاي يك روزنامه صهيونيستي مبني بر نشست هيات اسرائيلي با هيأت ايراني در حاشيه نشست قاهره را بي اساس و كذب محض دانست.
به گزارش مهر، علي شيرزاديان درباره ادعاي روزنامه صهيونيستي هاآرتص اظهار داشت: اين دروغ نوعي عمليات رواني است كه براي تاثيرگذاري روي موفقيت مستمر ديپلماسي پوياي ايران در نشست هاي ژنو و وين طراحي شده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سياست اصولي خود نه تنها رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسد بلكه آن را رژيم جعلي و غيرمشروع مي داند.
شيرزاديان افزود: هيئت ايران در نشست ماه گذشته قاهره نيز با موضعگيري قاطع نه فقط زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي را عامل ناامني در خاورميانه دانست بلكه خوي اشغالگري و كشتار روزانه زنان و كودكان فلسطيني از سوي آن را خطري براي امنيت بشريت عنوان كرد.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي مدعي شده است كه علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و زافاري اوديز، مدير سياستگذاري و كنترل تسليحاتي كميسيون انرژي اتمي اسرائيل در 29 و 30 سپتامبر بارها پشت درهاي بسته و در حضور نمايندگان ساير كشورها در قاهره با يكديگر ديدار كردند.
روزنامه ال پاييس اسپانيا و خبرگزاري فرانسه هم با مبنا قرار دادن گزارش كذايي روزنامه هاآرتص به ارائه اخبار و تحليل هايي در اين رابطه پرداختند.
يك مقام آگاه در تهران درباره علت اين دروغگويي هاي رسانه هاي غربي و صهيونيستي گفت: اسرائيلي ها مشتاق تماس با ايران هستند اما از جانب ايران چنين امكان در حد صفر است.
وي افزود: اين مسئله به نوعي نگراني سران تل آويو از موفقيت ديپلماسي هسته اي ايران را نشان مي دهد.

 



الهام: طرح «كميسيون ملي انتخابات» خام، عجولانه و بي فايده است

عضو حقوقدان شوراي نگهبان تاكيد كرد بر هم زدن تجربه 30 ساله انقلاب در روند انتخابات با طرح هاي غيركارشناسي و خام، يك كار عجولانه است و هيچ فايده اي براي كشور ندارد.
«غلامحسين الهام» حقوقدان شوراي نگهبان و سخنگوي پيشين دولت در گفت وگو با فارس با اشاره به طرح كميسيون ملي انتخابات كه برخي سياسيون آن را مطرح كردند گفت: اين طرح، طرح كارآمدي نيست و در اين سيستمي كه ما در ايران داريم چنين طرحي جوابگوي نيازها و مشكلات نيست چراكه انتخابات در ايران داراي 30 سال تجربه است و به وسيله مردم در هيئت هاي اجرايي برگزار مي شود.
اين حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اينكه در هر انتخاباتي ضعف ها و قوت هايي وجود داشته است اظهار داشت: به نظر من بر هم زدن تجربه اين 30 سال و روند انتخابات با طرح هاي غيركارشناسي و خام، يك كار عجولانه است و هيچ فايده اي براي كشور ندارد.
الهام در ادامه تصريح كرد: برخي مي خواهند با طرح اين گونه مباحث سازوكار اجراي انتخابات كه بر عهده مردم است را از آنها بگيرند و به يك كميسيون ملي بدهند و يا به كميسيون خاصي بدهند كه ارتباط آن با مردم تعريف مشخص ندارد، در حالي كه سيستم برگزاري انتخابات توسط مردم، سيستم بسيار خوبي است.
سخنگوي پيشين دولت در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مي توان در دولت يك اطلاع رساني هنرمندانه انجام داد گفت: براي انجام اطلاع رساني در دولت بايد ساختارها اصلاح شود و درك صحيح از اطلاع رساني در همه بخش ها از جمله مديران، مسئولان و وزرا و اهميت اين مسئله نهادينه شود و تاثير ارتباط با افكار عمومي براي متوليان كار بايد روشن شود چراكه هر مديري موفقيتش در ارتباط با افكار عمومي است و اين جز از يك مجراي هنرمندانه و ابزارهاي هنرمندانه چنين اطلاع رساني امكان پذير نيست.
الهام در پايان اظهار داشت: بايد تمام مجموعه دولت نسبت به اهميت اطلاع رساني شناخت و درك درستي پيدا كنند و ساز و كارهاي لازم و منابع لازم را تدارك ببينند تا اطلاع رساني هنرمندانه اي در دولت شكل بگيرد.

 



وزير دفاع: عاملان اصلي جنايت تروريستي منتظر پاسخ ايران باشند

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاكيد بر حقارت و حماقت دشمنان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران عاملان اصلي اين حادثه را هر كه باشد شناسايي، محاكمه و به سزاي اعمال شومشان خواهد رساند.
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در گفت وگو با فارس ضمن تاكيد بر اين مطلب كه عاملان اصلي جنايت تروريستي سيستان و بلوچستان منتظر پاسخ ايران باشند گفت: در اين واقعه ابعاد پنهاني حمايت ها و اقدامات سردمداران به اصطلاح مبارزه با تروريسم براي جهانيان آشكار شد كه چگونه مخفيانه يك گروه آدم كش را براي كشتار و ارتكاب به اعمال خشونت بار هدايت و حمايت مي كند.
وزير دفاع همچنين اين حادثه را يك آزمون جدي براي دولت پاكستان عنوان كرد و از مقامات امنيتي و نظامي اين كشور خواست تا نسبت به تحويل عوامل اين جنايت به طور سريع و قاطع عمل كنند. وي با بيان اين كه تجربه نشان داده است اينگونه اقدامات در درازمدت گريبان حاميان گروه هاي تروريستي را نيز خواهد گرفت، ادامه داد: گروهك تروريستي موسوم به جندالله با وجود ارتكاب به وحشيانه ترين اعمال ضدانساني در سال هاي اخير، تاكنون از سوي آمريكا و غرب به عنوان يك گروه تروريستي شناخته نشده است و اين رسوايي ديگري براي آنها محسوب مي شود.
قاآني: اين حادثه تروريستي
كاملا از حماقت دشمنان بود
يك فرمانده ارشد سپاه پاسداران هم تاكيد كرد: شهادت فرماندهان سپاه باعث شد گرد و غبار از روي مملكت پاك و دوباره چهره انقلاب نوراني شود. سرتيپ پاسدار اسماعيل قاآني چهارشنبه شب در مراسم وداع با شهداي حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان، تصريح كرد: ما در مشهد مقدس تشييع جنازه زياد داشته ايم و اين شهر تجربه تشييع پيكر شهدا را زياد داشته، اما شايد جلسه اي مثل جلسه امشب كمتر داشته ايم؛ امشب همه ما جمع شديم كه براي آخرين بار از كساني كه خودشان جلودار شهدا بودند، استقبال كنيم. وي افزود: اين شهداي عزيز حسرتشان اين بود كه جنگ تمام، عمرشان طولاني و ريششان سفيد شد و از دوستان شهيدشان عقب ماندند، اما حتما مسيري كه اين عزيزان رفتند، مسيري بود كه خداوند اين سعادت بزرگ را به آنها عطا كرد. اين همرزم شهيد شوشتري اظهار كرد: چشم هاي گريان و عقده اي كه راه گلوها را مي گيرد، براي چيزهايي ديگر است؛ وگرنه ما فرزند مكتبي هستيم كه تمام امامانش بدون استثنا شهيد شدند و اين مسير براي ما روشن و پرافتخار است.
قاآني تصريح كرد: در سالي كه يك مشت آدم هاي كم تجربه و بعضي آدم هاي وابسته فضاي مملكت را غبارآلود كردند، حادثه شهادت اين عزيزان باعث شد گرد غبار از روي مملكت پاك و دوباره چهره انقلاب نوراني شود و البته خاصيت شهدا همين است. سردار قاآني ادامه داد: در طول زمان اين طور بوده است كه هر زمان چهره نوراني اسلام و انقلاب را غبار گرفته، شهادت مثل طوفاني غبار را كنار زده و شفافيت اسلام دوباره خودش را نشان داده است.
صفوي: پاكستان
درتحويل تروريست ها
حسن نيت داشته باشد
رحيم صفوي مشاور عالي فرماندهي كل قوا در اظهارنظري حضور گروهك تروريستي در مرز ايران و پاكستان را ناشي از ضعف دولت پاكستان دانست و تصريح كرد: دولت پاكستان بايد در بيرون راندن و تحويل گروهك هاي تروريستي به ايران با حسن نيت عمل كند.
سرلشكر پاسدار دكتر سيديحيي صفوي، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دشمنان خارجي ما كه الان استراتژيشان در افغانستان و پاكستان با شكست مواجه شده است تمايل دارند ناامني هاي موجود در افغانستان و پاكستان را به مناطق جنوب شرقي ايران منتقل كنند، هدف دوم سازمان هاي اطلاعاتي بيگانگان به طور خاص آمريكا، انگليس و سازمان آي اس آي پاكستان و برخي كشورهاي عربي جنوب خليج فارس اين است كه اختلاف اهل تسنن و تشيع را در داخل ايران افزايش دهند. هدف سوم آنها اين است كه تنش هاي قومي و مذهبي مردم ايران را به خصوص در مناطق مرزي افزايش داده و واگرايي طوايف و قبايل مرزي را نسبت به حكومت مرزي گسترش دهند.
صفوي كنترل دقيق مرزها را منوط به استقرار يك حكومت مركزي مقتدر در افغانستان و پاكستان دانست و افزود: در داخل كشور ما هم اين گروهك ها بريده هستند و جايگاهي ندارند به طوري كه مردم سيستان و بلوچستان از آنها متنفرند چرا كه اين گروهك ها وابسته به آمريكا و سازمان هاي اطلاعاتي دشمنان اند و توسط پول هاي بعضي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس تجهيز مي شوند و آموزش نظامي آنها توسط آمريكايي ها انجام مي شود و تجهيزاتشان را هم از آنها مي گيرند.
صفوي همچنين تصريح كرد: بمبي كه در سيستان و بلوچستان منفجر شد و منجر به شهادت سرداران سپاه و مردم منطقه شد قدرت انفجارش غيرمتعارف بوده چرا كه نزديك به چهل نفر را به شهادت رسانده و به طور كلي مواد سازنده آن موادي نيست كه در داخل كشور توليد شود و اينها موادي بوده كه كشورهاي بيگانه در اختيارشان قرار دادند. مشاور عالي فرماندهي كل قوا گفت: بنده اطمينان دارم كه سپاه پاسداران با به كارگيري استراتژي جديدش كه سردار شوشتري براي برقراري امنيت منطقه از آن استفاده مي كرد خواهد توانست امنيت پايدار منطقه را با كمك طوايف و قبايل محلي به شكلي كه هر طايفه اي امنيت محدوده خودش را برقرار كند البته با حمايت و تسليح و آموزش سپاه، امنيت پايدار منطقه را به وجود بياورد و اين اطمينان است كه سپاه پاسداران با جديت بالاتر و با اشراف اطلاعاتي و عملياتي و با عزم راسخ در جهت ايجاد امنيت پايدار در جهت ريشه كني اين گروهك هاي مفسد و وابسته به بيگانه برخورد خواهند كرد. رحيم صفوي با اشاره به حادثه تروريستي بلوچستان تاكيد كرد: طبعا نيروهاي ضدانقلاب نمي خواهند امنيت و آباداني و رفاه در اين استان برقرار شود ولي طرح هاي دولت خدمتگزار به خصوص طرح هاي توسعه محور چابهار به زاهدان و هم طرح هاي ايجاد امنيت پايدار كه سپاه پاسداران و در راس آن سردار شوشتري در دستور كار داشتند و دارند به اميد خدا آينده اي توام با پيشرفت و آباداني را در سيستان و بلوچستان شاهد خواهيم بود.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: در شكايت نامه نمايندگان نام ميرحسين موسوي ذكر شده است

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عنوان كرد در شكايت نامه نمايندگان نام ميرحسين موسوي ذكر شده است و امضاكنندگان خواستار برخورد با او هستند.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي نماينده مردم بيرجند و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس در خصوص شكايت 100 نماينده مجلس از ميرحسين موسوي اظهار داشت: در همان روزهاي بعد از انتخابات كه جو متشنجي در جامعه به وجود آمد و حوادث تلخي تحت عنوان تقلب اتفاق افتاد، در حالي كه حقيقتا تقلبي در كار نبوده و اين يك بهانه گيري بود كه در امتداد آن بخشي از اموال عمومي و شخصي مردم در آن به آتش كشيده شود و با توجه به اين كه مقام معظم رهبري فرمودند فرماندهان پشت صحنه بايد پاسخگو باشند در همان زمان در مجلس شوراي اسلامي شكايت نامه اي در اين خصوص امضا شد كه در ابتدا تعداد امضاكنندگان 80 نفر اعلام شد.
وي افزود: پس از گذشت مدتي در دادگاه هاي اغتشاشگران ديده شد كه آنها مي گفتند ما فريب خورده هستيم و در زندانيم اما فريب دهندگان آزادند كه اين تبعيض و بي عدالتي در مقابل قانون را نشان مي دهد، در نتيجه با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، گفته شد بهتر است كه نامه امضا شده توسط 80 نماينده دوباره فعال شود كه پس از آن 20 نفر ديگر هم آن را امضا كردند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه با اشاره به افرادي كه اين شكايت نامه را امضا كرده اند، خاطرنشان كرد: نمايندگاني كه به دنبال اين بوده اند تا افراد خاطي و آشوبگر مجازات شوند اين شكايت نامه را امضا كرده اند و تعداد امضاكنندگان اين شكايت نامه طبق اظهارات افرادي كه نامه در اختيارشان بوده است به 100 نفر رسيده است.
حجت الاسلام ابراهيمي در خصوص مخاطب اين شكايت نامه، اظهار داشت: در اين شكايت نامه نام ميرحسين موسوي ذكر شده است، بنابراين كساني كه اين شكايت نامه را امضا كرده اند از دستگاه قضايي و دادستان كل كشور خواسته اند تا ميرحسين موسوي در خصوص وقايع اتفاق افتاده پس از انتخابات پاسخگو باشد و طبعا به اين شكايت نامه رسيدگي مي شود و اگر جرمي اثبات شود قطعا برخورد هم صورت خواهد گرفت.

 



جواد لاريجاني: موسوي از ريل انقلاب خارج شد

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تاكيد كرد موسوي با اعلام پيروزي زودهنگام در انتخابات از ريل انقلاب خارج شد.
سومين نشست تخصصي با موضوع «ارتقاي جايگاه رسانه و تامين اخلاق رسانه اي و روزنامه نگاري» در شانزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها برگزار شد. «محمد جواد لاريجاني» رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در اين نشست عنوان كرد: من اهل مطبوعات هستم و از انتقاد ناراحت نمي شوم. به نظر من از لحاظ اصولي رسانه هاي دولتي و غيردولتي بايد در چارچوب شرع، قانون و اخلاق فعاليت كنند. البته بحث حرفه اي گري موضوع ديگري است كه بايد به آن پرداخته شود.
وي با بيان اين كه «در انتخابات دو مرحله داشتيم» گفت: مرحله مقدماتي با تبليغاتي كه انجام شد تجربه قشنگي بود كه با نواقصي هم همراه بود. ولي اين كه آقاي موسوي ساعت 11 شب خود را پيروز انتخابات معرفي و اين موضو ع را اعلام كند مصداق كامل خروج از ريل انقلاب است. از اينجا به بعد چارچوب رسانه فرق مي كند. وقتي يكي از كانديداها از ريل نظام خارج مي شود و در مقابل قانون و شرع قرار مي گيرد، بايد به آن توجه كرد و آن را يك خطر بزرگ دانست. مطبوعات بايد در اين زمينه كار كنند.
لاريجاني با اشاره به اين كه تهمت هايي كه در جريان انتخابات به نظام و مملكت زده شد بايد مورد توجه قرار گيرد افزود: البته ممكن است آنها انتخابات را قبول نداشته باشند، ولي بايد به مصلحت نظام و گفته هاي رهبري توجه كنند و عليه نظام شمشير نكشند.
وي گفت: متاسفانه، در مطبوعات وابسته به اصلاح طلب تبليغ تفكر سكولار را شاهديم و بر همين اساس مطالبي مطرح مي شود كه با اساس نظام فرق مي كند و تبليغ تفكر سكولار كاري خلاف قانون و اخلاق است.
لاريجاني در ارزيابي طرح بحث وحدت ملي اذعان داشت: ما بايد از تحركاتي استقبال كنيم كه براي ايجاد وحدت حول محور قانون اساسي، منافع ملي و رهبري نظام انجام مي شود.
مصطفي كواكبيان نماينده سمنان نيز در اين نشست با بيان اين كه رعايت اخلاق در رسانه هاي شنيداري با رسانه هاي مكتوب و فضاي سايبر هر كدام معني خاص خود را دارد اظهار كرد: در خبررساني و اطلاع رساني نبايد دستكاري شود.

 



مديرعامل خبرگزاري موج درگفت وگو با كيهان: مقابله نرم در برابر جنگ نرم ضروري است

مقاومت و مقابله نرم در برابر هجمه و جنگ نرم امروزه يك ضرورت محسوب مي شود. دكتر محمود رضا اميني مديرعامل خبرگزاري موج در گفت وگو با كيهان در محل شانزدهمين نمايشگاه مطبوعات يادآور شد.
در حال حاضر عده اي در صددند تا همبستگي و اقتدار ملي را خدشه دار كنند همه اين حركت ها بيانگر آن است كه با يك جريان نرم و تهاجم جدي فرهنگي مواجه هستيم كه اقتدار ما را نشانه گرفته اند. در چنين شرايطي ما هم بايد قدرت نرم را نشان دهيم.
وي افزود: براي ايجاد چنين قدرتي مطبوعات مي توانند چنين جرياني را دنبال كرده و راهكار ارائه دهند.
دكتر اميني در ادامه با اشاره به لايحه هدفمندسازي يارانه ها كه در مجلس در دست بررسي است، خاطرنشان ساخت:
طرح تحول اقتصادي و اصل 44 دو موضوع اقتصادي اساسي است كه در جامعه مطرح است و دولت نيز نسبت به طي مراحل قانوني و اجرايي آنها نظارت مي كند.
در اين زمينه رسانه هاي گروهي بايد آسيب هاي احتمالي اين طرحها را از ديد دولت و مردم و مجلس به چالش بكشند تا مردم از نتايج اجراي طرحها آگاه شوند.
مديرعامل خبرگزاري موج در ادامه به اصلاح الگوي مصرف اشاره كرد و گفت: جشنواره مطبوعات مي توانست فرصتي براي رعايت صرفه جويي و اصلاح الگوي مصرف باشد و اين كار بايد در زمان برگزاري نمايشگاه چه در انتخاب غرفه، هزينه ها و دكورها رعايت مي شد كه خيلي شاهد چنين رويدادي نيستيم.
وي در پايان با اشاره به شور و حال بازديدكنندگان از نمايشگاه اظهار اميدواري كرد، از اين فرصت ها در جهت دستيابي به اهداف ملي و توسعه اي بتوان بهتر استفاده كرد.

 



توضيح كيهان درباره يك خبر

روز چهارشنبه هفته گذشته خبري به نقل از جانشين ستاد كل نيروهاي مسلح كشور به چاپ رسيد كه در آن به اشتباه نام ايشان به جاي «غلامعلي رشيد»، محسن رشيد درج شده بود.
گفتني است محسن رشيد از نيروهاي بازنشسته سپاه و عضو ستاد ميرحسين موسوي بوده است.
دفتر سرلشكر رشيد با ارسال نمابري به كيهان خواستار تصحيح اين موضوع شده است.
كيهان ضمن پوزش تاكيد مي كند سردار سرلشكر غلامعلي رشيد را از فرماندهان با سابقه و جزو ذخاير نظام اسلامي مي داند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14