(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 آبان 1388- شماره 19499
 

نيكاراگوئه : سفير آمريكا در امور اين كشور دخالت نكند
زيمبابوه فرستاده سازمان ملل را به كشور راه نداد
مجمع عمومي روز چهارشنبه تشكيل جلسه مي دهد
پرونده جنايات رژيم صهيونيستي در غزه به سازمان ملل رفت
شيراك و 2 نخست وزير اسبق فرانسه در دادگاه محاكمه مي شوند
63 افسر و مامور امنيتي عراق در ارتباط با انفجار بغداد بازداشت شدند
اعتراض مردم آمريكا به هزينه هاي سنگين جنگ در افغانستان
براي جلوگيري از پيشروي الحوثي ها هواپيماهاي يمن مواضع شيعيان صعده را بمباران كردند
كنگره و دادگاه هاي هندوراس تكليف رئيس جمهور مخلوع را مشخص مي كنند
امضاي توافقنامه ناتو با 4 كشور حوزه خليج فارس
احتمال صدور حكم اعدام براي جاسوس موساد در آمريكا



نيكاراگوئه : سفير آمريكا در امور اين كشور دخالت نكند

دولت نيكاراگوئه به آمريكا در مورد دخالت در امور داخلي اين كشور هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از كانال «تله سور»، در پي انتقاد سفير آمريكا در «ماناگوا»، از تصميم قضايي نيكاراگوئه درباره امكان مشاركت مجدد «دانيل اورتگا» در انتخابات رياست جمهوري آتي اين كشور، وزارت خارجه نيكاراگوئه، به آمريكا هشدار داد.
به همين مناسبت وزارت خارجه نيكاراگوئه با انتشار بياينه اي، سياست مداخله جويانه و بي ثبات كننده آمريكا را غير قابل قبول دانست و اظهارات «رابرت كالاهان» سفير واشنگتن در ماناگوا را محكوم كرد. اين در حالي است كه دادگاه عالي قضايي نيكاراگوئه 19 اكتبر، حكم به اصلاح قانون اساسي درباره ممنوعيت شركت متوالي رئيس جمهور در انتخابات داد.

 



زيمبابوه فرستاده سازمان ملل را به كشور راه نداد

كارشناس سازمان ملل كه به گفته دولت زيمبابوه به طور غيرقانوني قصد ورود به اين كشور را داشت بازداشت و اخراج شد.
به گزارش «ايسنا» به نقل از رويتر، يك مقام سازمان ملل گفت كارشناس حقوق بشر اين سازمان پس از دستگيري توسط مقامات امنيتي زيمبابوه هنگام ورود به اين كشور، اخراج گرديد.
«مانفرد نواك» در تماس تلفني با رويتر از فرودگاه هراره مدعي شد از سوي «مورگان چانگيراي» نخست وزير زيمبابوه به اين كشور دعوت شده بود.
در همين حال روزنامه دولتي هرالد- چاپ زيمبابوه- نواك را به تلاش براي ورود غيرقانوني و مخفيانه به كشور متهم كرد.اين روزنامه نوشت، «نواك» از سوي دولت مطلع شده بود كه وي به دليل اينكه زيمبابوه ميزبان وزيران امور خارجه جامعه توسعه جنوب آفريقا است، نمي تواند به زيمبابوه سفر كند.

 



مجمع عمومي روز چهارشنبه تشكيل جلسه مي دهد
پرونده جنايات رژيم صهيونيستي در غزه به سازمان ملل رفت

مجمع عمومي سازمان ملل متحد چهارم نوامبر (13 آبان) تشكيل جلسه مي دهد تا گزارش گلدستون درباره جنايات جنگي صهيونيست ها در جنگ غزه را بررسي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نماينده دائم فلسطين در سازمان ملل در اين باره گفت، در نشست روز چهارشنبه، اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل ضمن بررسي مجدد گزارش گلدستون از شوراي امنيت خواهند خواست تا گزارش گلدستون را بررسي كند و همچنين دبير كل سازمان ملل بر اجراي اين امر گزارش دهد.
در اين حال «ريچارد فالك» مخبر سازمان ملل متحد از امكان محاكمه سران رژيم صهيونيستي به دليل ارتكاب جنايات جنگي خبر داد.
وي درباره علت خشم رژيم صهيونيستي از اين گزارش اظهار داشت، گزارش گلدستون گزارشي صادقانه و معتدل است و اگر به جاي حقايق موجود مسائلي در آن مطرح مي شد كه مورد علاقه اسرائيل بود مطمئناً تل آويو به آن ايراد نمي گرفت.
وي افزود، اسرائيل از آن رو عصباني است كه اين گزارش ثابت مي كند نظاميان اسرائيلي در طول جنگ 22 روزه قوانين بين المللي را نقض كرده و مرتكب جنايات جنگي شده اند.
مخبر سازمان ملل همچنين گفت، گزارش گلدستون تقاضا مي كند تا اگر نياز شد و ظرف مدت شش ماه طرفين نتوانستند تحقيقاتي را كه براساس استانداردهاي بين المللي است در مورد گزارش انجام بدهند، سازمان ملل گزارشي را به دادگاه جرايم جنگي ارجاع كند.
فالك تصريح كرد، اين گزارش همچنين از دادگاه هاي جهان مي خواهد تا اگر رهبران اسرائيل وارد خاك كشور آنها شدند با تكيه بر موارد مطرح شده در گزارش با مقام هاي اسرائيلي براساس عدالت و قوانين جهاني برخورد و آنها را محاكمه كنند.
گفتني است گزارش 547 صفحه اي گلدستون درباره وقايع جنگ غزه كه از 20 هزار سند و عكس مختلف و با استفاده از گفت وگوي مستقيم با بيش از 200 نفر از ساكنان غزه تهيه شده است به طور آشكار رژيم صهيونيستي را به ارتكاب جنايت هاي جنگي عليه فلسطينيان متهم كرده است.
از سوي ديگر، منابع رژيم صهيونيستي جزئيات جديدي درباره علت درخواست غير قابل توجيه رئيس تشكيلات خودگردان براي تأخير در بررسي گزارش گلدستون را فاش كردند.
منابع اسرائيلي موضوع باج خواهي رژيم صهيونيستي از رهبري تشكيلات خودگردان و تهديد پخش نوار ويدئوي ضبط شده از محمودعباس درديدار با ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي كه در آن ابومازن از مقامات تل آويو خواسته بود عليه حماس به جنگ برخيزند را عنوان و اعلام كردند كه رهبري خودگردان با اين تهديد تسليم شده و از سازمان ملل متحد مي خواهد تا گزارش گلدستون را به تأخير اندازند.
روزنامه معاريو به نقل از يك مقام امنيتي اسرائيل نوشت، علاوه بر نوارهاي ضبط شده ويدئويي و تلفني از ابومازن و ديگر اعضاي تشكيلات خودگردان درباره اعمال فشار برحماس، موضوع ايجاد شبكه تلفن همراه در كرانه باختري نيز پشت اين ماجراها قرار داشته و اسرائيل كه تاكنون با ايجاد چنين سيستمي در كرانه باختري مخالفت مي كرد و آن را سبب اختلال در ارتباطات تلفني خود مي دانست طي يك معامله پشت پرده با ابومازن به وي قول داد در صورت تأخير در گزارش گلدستون چنين سيستمي را در كرانه باختري راه اندازي كند.
افشاي تعامل محمود عباس با رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه منابع صهيونيستي از فشار اين رژيم بر رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي برگزاري انتخابات در كرانه باختري خبر دادند.
منابع صهيونيستي تاكيد كردند، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از محمودعباس خواسته تا همچنان بر برگزاري انتخابات اصرار كند در اين صورت با آزادي «مروان البرغوثي» از رهبران جنبش فتح در كرانه باختري و «احمد سعدات» دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين موافقت خواهد كرد.
تحليلگران سياسي معتقدند در صورتي كه اسرائيل مطمئن شود ابومازن بر برگزاري انتخابات در زمان مشخص پافشاري مي كند با اجراي سند تبادل اسيران موافقت خواهد كرد زيرا به خوبي بر اين امر واقف است كه در صورت برگزاري انتخابات،جنبش حماس با آن مخالفت خواهد كرد و شكاف موجود ميان كرانه باختري و نوار غزه به جدايي كامل اين دو منطقه منجر خواهد شد.
اين در حالي است كه جنبش حماس تاكيد كرده است كه بدون برقراري آشتي ملي، اجازه نخواهد داد انتخابات رياست و مجلس قانونگذاري برگزار شود.
بازداشتگاه جمعي
تيمي از پزشكان آمريكايي كه از چند روز پيش وارد نوار غزه شده اند اعلام كردند كه از ديدن آن همه خسارت و ويراني هاي حاصله از جنگ 22 روزه غزه شوكه شده اند.
اين پزشكان غزه را به بازداشتگاهي جمعي توصيف كردند و افزودند اوضاع در غزه بسيار نگران كننده است و آثار منفي روحي و رواني زيادي به مردم گذاشته است. اين تيم پزشكي خواستار كمك رساني هر چه سريع تر اقلام پزشكي و بهداشتي شدند. سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام كرد كه نيروهاي رژيم اشغالگر قدس از واردكردن كالاها و تجهيزات پزشكي به نوار غزه ممانعت مي كنند.
راسموسن دبيركل ناتو نيز گفت، اسرائيل بايد تمامي گام هاي لازم را براي كمك به بهبود زندگي فلسطينيان بردارد و به فعاليت هاي استعماري خود پايان دهد.
همچنين برنار كوشنر وزير خارجه فرانسه ضمن اعلام مخالفت اتحاديه اروپـا با تخريب منازل فلسطينيان اظهار داشت، تخريب منازل فلسطيني ها و شهرك سازي ها در قدس پذيرفتني نيست.
سازمان ملل متحد نيز از رژيم صهيونيستي خواست بدون هيچ پيش شرطي به سياست نژاد پرستانه خود در ويران كردن خانه هاي فلسطينيان در چارچوب سياست يهودي كردن قدس پايان دهد.
در همين رابطه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز از رژيم صهيونيستي خواست گذرگاه هاي نوارغزه را باز كند تا تأسيسات زيربنايي و منازل ويران شده فلسطيني ها بازسازي شود.

 



به دليل فروش غيرقانوني سلاح به آنگولا
 شيراك و 2 نخست وزير اسبق فرانسه در دادگاه محاكمه مي شوند

سه مقام بلندپايه اسبق فرانسه در جريان پرونده آنگولاگيت متهم به فروش غيرقانوني سلاح شدند و هر سه احتمالاً در دادگاه محاكمه خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در جريان پيگيري پرونده فروش غيرقانوني سلاح به «آنگولا» كه به پرونده «آنگولا گيت» معروف شده است، پاي «ژاك شيراك»، رئيس جمهور سابق، «الن ژوپه» و «ادوارد بالادور» نخست وزيران اسبق فرانسه نيز به ميان كشيده شد.
«شارل پاسكوا»، وزير كشور اسبق فرانسه و سناتور منطقه «اوت دوسن» پس از اينكه چندي پيش در جريان همين پرونده به يك سال حبس و پرداخت 100 هزار يورو جريمه نقدي محكوم شد، از دست داشتن سه مقام بلندپايه سابق فرانسه در اين پرونده پرده برداشت.
«پاسكوا» 82ساله با بيش از 40سال سابقه كار سياسي، سناتور حزب حاكم «يوام پ» است و به رغم اعتراض وكيل وي به اين حكم، به احتمال زياد زنداني خواهد شد.
وي متهم به رشوه خواري شده است. به نوشته روزنامه لوموند، وي از راه فروش سلاح در جريان جنگ داخلي آنگولا، چيزي بالغ بر 5/1ميليون يورو به جيب زده است.وي با اشاره به سال هاي 1993تا 1995 و 1995 تا 1998، يعني دوران مسئوليت «ميتران» و «شيراك» گفت: در اين پرونده قاضي به علت محرمانه بودن برخي مسائل به بسياري از مدارك و اسناد دسترسي ندارد ولي همه از جمله رئيس جمهور، نخست وزير، وزير دارايي و وزير دفاع در جريان آن هستند. شايد «بالادور» گفته باشد از اين جريان بي خبر است اما مدركي در دادگاه وجود دارد كه نشان مي دهد وي و رئيس دفترش از جريان فروش اين سلاح ها كاملاً خبر داشته اند.
وزير اسبق فرانسه در ادامه افزود: شيراك و نخست وزير وي «بالادور» بايد مسئوليت خود در اين رسوايي را بر عهده بگيرند و مردم فرانسه نيز بايد در جريان كامل ماجرا قرار بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دفتر ژاك شيراك نيز روز جمعه اعلام كرد، شيراك به اتهام بستن قراردادهاي جعلي با 20 نفر از متحدان سياسي براي تصدي در مشاغل فرضي در شهرداري پاريس محاكمه مي شود. از سوي ديگر، يك منبع نزديك به اين رئيس جمهور محافظه كار سابق فرانسه نيز يادآور شد، شيراك 76 ساله مصمم است ثابت كند هيچ يك از مشاغلي كه وي به خاطر آنها محاكمه خواهد شد، فرضي نبوده اند.

 



63 افسر و مامور امنيتي عراق در ارتباط با انفجار بغداد بازداشت شدند

مقامات عراقي 63 افسر و مامور امنيتي اين كشور را در ارتباط با انفجارهاي يكشنبه خونين بغداد دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «قاسم عطا» سخنگوي رسمي فرماندهي عمليات بغداد، طي كنفرانسي اعلام كرد، دولت عراق 13افسر و 50 تن از نيروهاي سطوح پايين امنيتي و نظامي اين كشور را در ارتباط با دو انفجار خونين يكشنبه (سوم آبان ماه) بغداد، دستگير كرد. وي گفت شش تن از افسران دستگير شده، در رده هاي ارشد قرار دارند.
دولت عراق قبلاً اعلام كرده بود كه در ارتباط با اين انفجارها، به سرنخ هايي دست يافته است.
در همين رابطه، «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، در مورد نفوذ اعضاي حزب بعث در سازمان هاي دولتي و امنيتي هشدار داد. به گزارش خبرگزاري مهر، حكيم پس از اهداي خون به مجروحان حادثه بغداد، به خبرنگاران گفت كه قبلاً نيز در مورد نفوذ بعثي ها به مراكز حساس دولتي هشدار داده بود. در همين حال، كميته امنيت و دفاع پارلمان عراق اعلام كرد كه در نظر دارد به زودي «نوري مالكي» نخست وزير و وزيران امنيتي دولت را به مجلس بكشانند و استيضاح كنند. «هوشيار زيباري»، وزير خارجه عراق نيز با تغيير موضع سه شنبه گذشته خود، اعلام كرد، دولت عراق مداركي در مورد نقش سوريه در انفجارهاي يكشنبه بغداد در دست دارد.
وي گفت: سوريه به عاملان اين انفجارها پناهگاهي امن داده است.
انتخابات عراق و توطئه واشنگتن
در پي شكست چند باره پارلمان در تصويب قانون انتخابات، مقامات واشنگتن از ماندگاري ارتش آمريكا در عراق حرف مي زنند. به گزارش خبرگزاري فارس، پارلمان فوق براي ششمين بار در تصويب قانون انتخابات ناكام ماند علت اين ناكامي، اختلاف بر سر كركوك است. علت تصويب نشدن قانون، خروج ائتلاف كردستان عراق از پارلمان و از حد نصاب خارج شدن تعداد نمايندگان اعلام شد. دولت عراق در نظر دارد تعداد كرسي هاي استان كركوك در مجلس را براساس جمعيت هاي قومي، سهميه بندي كند ولي كردها اين استان را متعلق به منطقه كردستان عراق مي دانند.در اين ميان، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) تصويب نشدن قانون انتخابات را بهانه و اعلام كرده است در صورت تأخير در برگزاري انتخابات پارلماني، (26دي) نظاميان آمريكايي مدت بيشتري را در عراق مي مانند. اين در حالي است كه طبق قرارداد امنيتي، آمريكا بايد تا مرداد سال آينده نيروهاي رزمي اين كشور (حدود 50 هزار نفر) را از عراق خارج كند و بقيه نيروها (حدود 120هزار نفر) را نيز بايد تا آخر سال 2011 از عراق خارج سازد.
واكنش عراق
به گزارش فارس، «موفق الربيعي» مشاور امنيت ملي عراق، اظهار داشت: اشغالگران آمريكايي در طول شش سال گذشته به اندازه كافي به ملت عراق ضرر و زيان رسانده اند و در حال حاضر در مرحله زمانبندي براي ترك عراق مطابق جدول زماني تعيين شده و عقب نشيني كامل تا تاريخ31 دسامبر سال 2011 ميلادي هستند.
مشاور امنيت ملي عراق افزود: بي شك حضور آمريكا در عراق زيان آور است و آمريكايي ها هرچه سريعتر اين كشور را ترك كنند؛ بهتر است.
وي اظهار داشت: اگر اوضاع امنيتي عراق بدتر هم بشود، اين كشور از نيروهاي اشغالگر نخواهد خواست حتي يك روز بيشتر از زمان مندرج در توافقنامه امنيتي، در عراق باقي بمانند.الربيعي تاكيد كرد: هرگونه تغيير در متن توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا، خيانت بزرگ عليه ملت عراق است.
ائتلاف جديد
13گروه سياسي عراق ائتلاف جديدي را تشكيل دادند.
فهرست «تجديد» به رهبري «طارق الهاشمي» ، فهرست «العراقيه» به رهبري «اياد علاوي»، «جبهه گفت وگوي ملي» به رياست «صالح مطلق»، فهرست «عراقيون» به رهبري «رافع العيساوي» و جريان «العربي العراقي» به رياست «عمر الجبوري» در اين ائتلاف حضور دارند.
قبلاً «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «عمار حكيم» و «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالكي» تشكيل شده بود كه مرجعيت نجف عليه ارائه فهرست هاي جداگانه شيعيان هشدار داده بود. حكيم و مالكي در ائتلاف جديد حضور ندارند.

 



اعتراض مردم آمريكا به هزينه هاي سنگين جنگ در افغانستان

در آستانه ديدار رئيس جمهور آمريكا با فرماندهان نظامي اين كشور با هدف اعزام نيرو به افغانستان، صدها آمريكايي در كاليفرنيا عليه سياست هاي جنگ طلبانه كاخ سفيد تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا با فرماندهان ارشد ارتش خود ديدار كرد.
اين ديدار قبل از اعلام استراتژي جديد آمريكا در قبال افغانستان و پاكستان انجام شد. رئيس ستاد مشترك ارتش و فرماندهان نيروها در جلسه امنيتي آمريكا حضور يافتند تا در مورد طرح جنگي اوباما از زبان خود او بشنوند. اوباما طي روزهاي آتي بالاخره بايد استراتژي خود را اعلام نمايد.
اين در حالي است كه پنجشنبه گذشته صدها آمريكايي در اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه كاخ سفيد تظاهرات كردند. اين تظاهرات كه در شهر «سان ديه گو»، واقع در كاليفرنيا برگزار شد، تظاهركنندگان به كسري بودجه به خاطر سياست هاي جنگي آمريكا در افغانستان اعتراض كردند.
تظاهركنندگان كه به شدت به سياست هاي دولت اوباما معترض بودند، به وي هشدار دادند كه افزايش هزينه هاي جنگي، آمريكا را به نابودي مي كشاند. تظاهركنندگان خطاب به رئيس جمهور آمريكا، از وي خواستند به جاي اينكه وجوه ماليات ها را در جبهه هاي جنگ هزينه كند، آنها را صرف بهبود اقتصادي و رفع بيكاري در آمريكا بكند. خبر ديگر اينكه ، سه نظامي آمريكايي در ناآرامي هاي جديد افغانستان كشته شدند.

 



براي جلوگيري از پيشروي الحوثي ها هواپيماهاي يمن مواضع شيعيان صعده را بمباران كردند

درپي موفقيت هاي نظامي الحوثي ها در نبردهاي داخلي، ارتش يمن، اقدام به حملات هوايي گسترده و بمباران مناطق مسكوني محل سكونت شيعيان صعده كرد.
به گزارش «يمن نيوز»، بر اثر بمباران مناطق مسكوني روستاهاي «سعدان- الفرق» در اطراف شهر النظير در استان «رازح» تاكنون 28 نفر كشته و سه نفر مجروح شدند، كه اغلب اين افراد را زنان و كودكان تشكيل مي دهند. گزارش شاهدان عيني حاكي است، توپخانه نيروي زميني ارتش يمن كه در منطقه «الكمپ» مستقر است، همچنان به گلوله باران مناطق اطراف شهر صعده مشغول است و تاكنون بيشترين خسارات مادي و جاني به منطقه «القلعه» كه به تازگي به تصرف الحوثي ها درآمده، متمركز شده است.
از سوي ديگر، شيعيان صعده در ادامه پيشروي هاي نظامي خود، بر گذرگاه «الحبره» در مرز يمن و عربستان در استان رازح تسلط يافتند.
شاهدان عيني گفتند؛ نيروهاي نظامي يمن با مشاهده پيشروي الحوثي ها، مواضع نظامي خود را ترك گفته و به سوي عربستان شتافتند.
در همين حال منابع رسمي يمن اعلام كردند، آخرين پايگاه نظامي الحوثي ها در «جبل الحسكه» را به تصرف خود درآوردند و شش موضع نظامي ديگر آنها را در روستاي الزبيرات تصرف كردند.
خبر ديگر اين كه احزاب اپوزيسيون يمن در نشستي با عنوان «ديدار مشترك»، خواستار توقف جنگ در اين كشور شدند.

 



كنگره و دادگاه هاي هندوراس تكليف رئيس جمهور مخلوع را مشخص مي كنند

نمايندگان دولت كودتا در هندوراس و رئيس جمهور قانوني اين كشور با امضاي توافقنامه اي تصميم گيري در مورد سرنوشت «سلايا» را به دادگاه عالي و كنگره اين كشور سپردند.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، نمايندگان «روبرتو ميشلتي»، رهبر دولت كودتا در هندوراس و «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور قانوني و بركنار شده اين كشور سرانجام پس از چهار ماه بحران سياسي حاكم بر اين كشور آمريكاي مركزي، روز گذشته موافقت نامه اي امضا كردند كه مي تواند به اين بحران پايان داده و «سلايا» را مجدداً به قدرت بازگرداند.
سازمان كشورهاي قاره آمريكا خبر حصول اين توافق را اعلام كرد اما به متن آن هيچ اشاره اي نكرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سلايا، در واكنش به توافقنامه اي كه سرنوشت وي را به كنگره هندوراس و دادگاه عالي سپرده ابراز خوشبيني كرد و افزود: ما خوشبين هستيم چون اين توافق مي تواند رضايت همه را جلب كند.

 



امضاي توافقنامه ناتو با 4 كشور حوزه خليج فارس

سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و چهار كشور حوزه خليج فارس، توافقنامه مشترك همكاري هاي امنيتي امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري «ايسنا» به نقل از خبرگزاري فرانسه، سازمان ناتو در قالب طرحي با كشورهاي بحرين، كويت، قطر و امارات توافقنامه همكاري امنيتي به امضا رسانده است.
«آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو كه با سفر به امارات به اتفاق شيخ «عبدالله بن زايد آن نهيان» وزيرخارجه امارات نظاره گر امضاي اين توافقنامه بود در بياني تامل برانگيز تصريح كرد كشورهاي غني از نفت حوزه خليج فارس نيز با همان خطرات كشورهاي عضو ناتو مواجه هستند.
دبيركل ناتو ادعا كرد: ما در كمك به كشورهايي همچون افغانستان و عراق، ايجاد ثبات در خاورميانه و جلوگيري از بروز بحران هاي ديگر در سومالي و سودان از منافع مشترك برخورداريم.
وي اشاره اي به كشتار غيرنظاميان در افغانستان توسط نيروهاي اشغالگر ناتو نكرد.
شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزيرخارجه امارات نيز اين توافقنامه را نشانه تحكيم روابط ميان كشورهاي عربي حوزه خليج فارس با ناتو دانست.

 



احتمال صدور حكم اعدام براي جاسوس موساد در آمريكا

راديو آمريكا از احتمال صدور حكم اعدام براي دانشمند ارشد آژانس فضايي آمريكا (ناسا) به اتهام انتقال اسرار فوق محرمانه به اسرائيل خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قدس، استوارت نوزيت 52 ساله به اتهام جاسوسي براي اسرائيل و فروش اطلاعات محرمانه مربوط به مسائل دفاعي آمريكا در ازاي دريافت دو ميليون دلار در دادگاه عالي آمريكا محاكمه شد.نوزيت كه در كاخ سفيد و وزارت نيرو و دفاع آمريكا نيز فعاليت داشته اسناد سري فراواني در اختيار داشت كه برخي از آنها مربوط به سلاح هاي هسته اي آمريكا بود.وي همچنين در ساخت رادار كشف آب در جنوب كره ماه همكاري داشته است.
نوزيت به اتهام جاسوسي براي اسرائيل دستگير شد و پيشتر گفته شده بود كه در صورت اثبات اتهامات تمام عمر خود را در حبس به سرخواهد برد ليكن راديوي آمريكا به نقل از منابع نزديك به دادگاه عالي آمريكا گزارش داد كه نوزيت به احتمال زياد با حكم اعدام روبه رو خواهد شد.
به گفته راديو آمريكا، اتهامات وارده بر نوزيت بسيار خطرناك تشخيص داده شده زيرا او براي انتقال اسرار فوق محرمانه و داراي حساسيت بالا به اسرائيل تلاش كرده است و اين امر از نظر قضات آمريكايي به منزله تلاش براي تهديد امنيت ملي آمريكا محسوب مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14