(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 آبان 1388- شماره 19499
 

كوتاه اقتصادي
به زودي راه اندازي مي شود سايت اينترنتي براي اصلاح فرم اقتصادي خانوارها
پرداخت 300 ميليون تومان وام به واحدهاي صنعتي براي اصلاح الگوي مصرف انرژي
حضور نمايندگان 5 كشور براي عرضه كالا در تالار معاملات كيش
طلا و نقره وارداتي از ماليات و عوارض معاف شد
يك نماينده مجلس: اختصاص يارانه ها براي همه عادلانه نيست
توليد 14 ميليون تن گندم در كشور
عضو كميسيون اقتصادي مجلس:واگذاري ها در چارچوب قوانين مصوب انجام نمي شود
ايران در رديف 10 كشور برتر جهان در توليد ميوه قرار گرفت
مذاكره ايران با چين و روسيه براي ساخت خط لوله نكا - جاسك
برنامه جديد دولت براي خانه دار شدن جوانان طرح صندوق آتيه مهر اجرا مي شود
افزايش شديد زيان شركت هاي نفتي آمريكا
دولت برق توليدي بخش خصوصي را 130تومان مي خرد
اجراي دوباره طرح ايجاد بنگاه هاي زودبازده



كوتاه اقتصادي

¤ 13 هزار و 291 پرونده مظنون به قاچاق با بهاي هزار و 22 ميليارد ريال در 5 ماهه اول امسال تشكيل شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 36،20 درصد و از نظر بهاء مال حدود 98،2 درصد كاهش داشته است.
¤ سفره بورس كشور براي خانواده هاي ايراني گسترده تر شد و با افزايش بين از 25 هزار سرمايه گذار جديد، آمار جامعه سهامداران از مرز 3 ميليون و 224 هزار نفر عبور كرد.
¤ رئيس اتاق بارزگاني و صنايع و معادن تهران معتقد است: با وجودي كه هرگونه تحريم موجب بروز دردسرها و هزينه هاي اقتصادي براي كشورمان مي شود، اما ايران در زمان حاضر بهترين شرايط را براي مقابله با انواع تحريم تجاري دارد.
¤ بانك مركزي جمهور ي اسلامي ايران اولين همايش پيشگيري از جرايم مالي در حوزه بانك ها و موسسات مالي را در تاريخ يكشنبه 3/8/1388 و با حضور مسئولان قضايي، امنيتي، انتظامي، اقتصادي، ثبتي و بانك هاي دولتي و غيردولتي برگزار كرد.
¤ معاون وزير بازرگاني مي گويد: كار گروه ويژه تنظيم بازار با هدف ساماندهي و پيشگيري از افزايش قيمت ها راه اندازي شده است و هيچ مغايرتي با اصل 44 قانون اساسي ندارد.همايش همكاري هاي اقتصادي و سرمايه گذاري ايران و ونزوئلا با حضور وزراي خارجه و نفت امروز برگزار مي شود.
¤ با حكم وزير نفت، جواد اوجي جايگزين عزيزا... رمضاني در شركت ملي گاز ايران شد.
¤ وزير نفت با بيان اينكه تغييرات مديريتي به معناي زير سوال بردن فعاليتهاي مديران قبلي نيست، گفت: بايد نظام يكپارچه تصميم گيري در سطح بخشهاي مختلف صنعت نفت ايجاد شود.
¤ مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران گفت: مذاكرات در دست انجام به منظور صادرات گاز به اروپا زماني به نتيجه خواهد رسيد كه با طرف اروپايي بر سر قيمت به تفاهم برسيم.
¤ معاون اقتصادي بانك مركزي به دفاع از ارائه آمار نرخ تورم از سوي اين بانك پرداخت.
¤ رئيس كل بيمه مركزي گفت: آزادسازي تعرفه هاي بيمه شخص ثالث در مراحل اوليه اجراي آن انجام نخواهد شد.
¤ مديركل مهندسي عمران سازمان بنادر از اجراي مناقصه واگذاري طرح توسعه بندر اميرآباد با سرمايه گذاري خالص اوليه يك هزار ميليارد تومان توسط بخش خصوصي خبر داد.
¤ رئيس اتاق ايران گفت: براي نحوه واگذاري نمايشگاه بين المللي در حال مذاكره با وزراي اقتصاد و بازرگاني هستيم.
¤ مديركل تعاون استان تهران از امكان ادامه ساخت و ساز مسكن مهر در اراضي مسكن و شهرسازي با تصويب شوراي تامين مسكن استانها خبر داد.
¤ محور كرج - چالوس از روز شنبه نهم آبانماه به مدت يكماه از شنبه تا سه شنبه هر هفته شبها بين ساعات 23 الي 5 صبح روز بعد بعلت احداث تونل در محدوده سياه بيشه در استان مازندران مسدود خواهد شد.

 



به زودي راه اندازي مي شود سايت اينترنتي براي اصلاح فرم اقتصادي خانوارها

رئيس مركز آمار تاكيد كرد: اطلاعات اقتصادي خانوارها در سايتي مشخص در معرض ديد مردم قرار خواهد گرفت تا با مشاهده آنرا تاييد يا نسبت به اصلاح آن اقدام كنند.
محمد مدد در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه زماني كه مردم اطلاعات خود را ارائه مي كنند ما آن را با پايگاههاي اطلاعاتي موجود در كشور تطبيق مي دهيم و اشكالات موجود را استخراج مي كنيم اظهار داشت: سپس اين اطلاعات در سايتي كه به مردم در زمان مقرر و پس از تعيين دقيق دهكها توسط مجلس معرفي خواهيم كرد درج خواهد شد و هر فردي مي تواند اطلاعات مربوط به خود را در آن پايگاه رصد كند.
وي افزود: اگر كسي اطلاعات موجود در آن پايگاه را تاييد كرد ديگر نيازي به مراجعه به ديگر دستگاههاي ذيربط ندارد و در همان سايت تاييد مي كند و اطلاعات تاييد شده جايگزين اطلاعات ارائه شده توسط وي مي شود.رئيس مركز آمار اضافه كرد: زماني كه اين سايت رونمايي شود و مردم بوسيله كد رهگيري و كد ملي اطلاعات خود را دريافت كنند به احتمال زياد اكثر مردم همان اطلاعات را تاييد كنند و نيازي به رجوع به دستگاههاي مختلف براي اصلاح اطلاعات نداشته باشند.وي تاكيد كرد: اگر كسي اطلاعات درج شده در پايگاه را نپذيرد مي تواند به پايگاههاي ذيربط همراه با مستندات خود مراجعه كند و بوسيله مستندات اطلاعات صحيح خود را ثبت كند.
مدد با بيان اينكه وزارت رفاه اين مستندات را براي ما ارسال مي كند و ما طبقه بندي آن را اصلاح خواهيم كرد اظهار داشت: وزارت رفاه دستگاهي است كه مسئوليت اجرا را برعهده دارد و اين مستندات را گرفته و كنترل مي كند كه اطلاعاتي كه ا ز دستگاههاي ذيربط مانند پايگاه ثبت دريافت شده درست باشد و اين اطلاعات را براي تصحيح به مركز آمار ارسال مي كند.
وي تصريح كرد: شاخصهايي مانند جمعيت هر خانوار، تحصيلات، ملك، وامهاي اخذ شده، حقوق دريافتي و همچنين قيمت خودرويي كه در اختيار دارند، عضويت در كميته امداد يا سازمان بهزيستي و استفاده از ملك رايگان يا خانه هاي سازماني را روي يك مدل پياده مي كنيم و وضعيت اقتصادي هر فرد را به وسيله آن مشخص مي كنيم.
30درصد اطلاعات اقتصادي خانوارها غلط بود
معاون وزير اقتصاد گفت: مركز آمار پنج متغير عمده خودرو، ملك، تحصيلات، تعداد افراد تحت سرپرستي خانوار و ميزان وام دريافت شده را براي سنجش صحت اطلاعات خانوار بررسي كرده است.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: منظور مركز آمار از تطابق نداشتن آمار آن است كه 30درصد از افرادي كه اطلاعات اقتصادي خود را ارائه كرده اند، با نتايجي كه مركز آمار به دست آورده اطلاعاتشان متفاوت است و به معني خطاي 30درصدي مدل مركز آمار نيست.وي افزود: مركز آمار اطلاعات ارائه شده توسط مردم را با واقعيات موجود چك كرده كه 30درصد از اين اطلاعات با هم تطابق نداشته كه مركز آمار اين 30درصد را اصلاح كرده است. معاون اقتصادي وزير اقتصاد اضافه كرد: به عنوان مثال از كسي پرسيده شده كه آيا داراي خودرو است و او جواب منفي داده و مركز آمار به شبكه راهور مراجعه كرده و مشاهده كرده كه خودرويي به نام آن فرد در آن پايگاه ثبت شده است و اين اطلاعات را براساس آن اصلاح كرده اند.سخنگوي طرح تحول اظهار داشت: در حال طراحي يك بسته پولي هستيم كه به وسيله آن چگونگي كنترل آثار سو هدفمند كردن يارانه ها بر افزايش قيمت ها را بررسي و مديريت مي كنيم.

 



پرداخت 300 ميليون تومان وام به واحدهاي صنعتي براي اصلاح الگوي مصرف انرژي

مشاور وزير صنايع از برنامه ريزي انجام شده براي معرفي 500 واحد صنعتي به سيستم بانكي جهت دريافت تسهيلات مالي به منظور پياده سازي الزامات اصلاح الگوي مصرف انرژي در اين واحدها خبر داد و گفت: تاكنون 10 واحد صنعتي براي دريافت اين تسهيلات به بانك صنعت و معدن معرفي شد ه اند.
سيدرضا فاطمي امين در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه براي شناسايي واحدهاي مشمول شرايط دريافت تسهيلات مالي از انجمن صنايع مختلف نظرسنجي شده اظهار داشت: براي اصلاح الگوي مصرف انرژي در 50 واحد صنعتي تامين اعتبار شده است.
به گفته وي متوسط اعتبار اعطايي به واحدهاي معرفي شده به سيستم بانكي 300 ميليون تومان است.
وي در تشريح آخرين تصميمات وزارت صنايع براي اصلاح الگوي مصرف انرژي واحدهاي صنعتي گفت: وزارت صنايع در راستاي اصلاح الگوي مصرف انرژي در واحدهاي صنعتي، سه راهكار را تدوين كرده كه در حال اجرا است.
فاطمي ادامه داد: اين راهكارها در سه بخش كم هزينه، با هزينه متوسط و با هزينه بالا تقسيم بندي مي شوند كه بخش زيادي از اقدامات لازم الاجرا در كارخانه ها در بخش اول خلاصه مي شود و هزينه اجراي آنها در هر واحد صنعتي كمتر از 10 ميليون تومان است.
وي نصب موتور تركيبي برق و حرارت را از جمله اين پروژه ها عنوان كرد و گفت: اجراي اين گونه طرح ها براي بنگاه هاي توليدي صرفه اقتصادي داشته و از محل منابع مالي آن بنگاه ها نيز قابل تامين است.
وي تصريح كرد: دسته دوم شامل اقدامات با هزينه متوسط است كه هزينه لازم براي اجراي آنها بين 10 تا300 ميليون تومان برآورد مي شود و پروژه هاي اصلاح الگوي مصرف با هزينه بيش از 300 ميليون تومان در دسته اقدامات با هزينه بالا قرار مي گيرند.
به گفته فاطمي بيش از 70 درصد اقدامات لازم براي اصلاح الگوي مصرف انرژي در واحدهاي صنعتي در گروه اقدامات كم هزينه قرار مي گيرند، 25 درصد اين اقدامات با هزينه متوسط و پنج درصد بقيه نيز با هزينه بالا قابل اجرا هستند كه گروه آخر شامل برخي صنايع بزرگ مانند آلومينيوم مي شود كه ممكن است داراي تكنولوژي قديمي باشند.

 



مديرعامل بورس كالا در گفت وگو با كيهان خبر داد
حضور نمايندگان 5 كشور براي عرضه كالا در تالار معاملات كيش

7 شركت خارجي از عربستان، آذربايجان، قطر، چين و كره جنوبي محصولات خود را براي متقاضيان عرضه مي كنند.
سيدعلي اكبر هاشميان مديرعامل بورس كالاي ايران در گفت وگو با كيهان ضمن اعلام اين مطلب افزود: قرار است در اين رينگ صادراتي بيش از 40 نوع محصول در قالب بيش از 130 قلم كالا در 8 گروه معامله شود.
وي با بيان اينكه طرح تحول اقتصادي در دو محور آزادسازي و اصل 44 تكاليفي را به دولت مقرر كرده اظهار داشت: 30 قلم از 38 كالاي اساسي تحت كنترل دولت از سال 82 تاكنون و با راه اندازي بورس كالايي آزاد شده اما هنوز اقلامي مانند گندم و حامل هاي انرژي تحت نظارت دولت باقي مانده كه با تصويب طرح تحول اقتصادي توسط مجلس آزادسازي حامل هاي انرژي نيز در دست اقدام است.
هاشميان افزود: از 18 ماه پيش فعاليت هاي پژوهشي راه اندازي رينگ صادراتي محصولات نفتي و فرآورده هاي پتروشيمي آغاز شده و با همكاري وزارت نفت و شركت بازرگاني پتروشيمي درحال گذر از اين چالش ها هستيم.
به گفته وي درحالي از يكسال پيش معاملات (قرارداد آتي) 4 نوع كالا آغاز شده كه در آينده اي نزديك معاملات نفت كوره، پلي اتيلن و ذرت نيز راه اندازي مي شود تا زمينه تحقق بورس تمام عيار با ويژگي هاي اسلامي فراهم شود.
مديرعامل شركت بورس كالاي ايران در ادامه سخنان خود به امنيت 100 درصدي معاملات اين بورس اشاره كرد و گفت: در برابر مشكلات عديده بازارهاي سنتي، از 120هزار قرارداد بورس كالا با حجم هر قرارداد بيش از 11 ميليارد توماني فقط دو پرونده به هيئت داوري ارسال شده است. از سوي ديگر در حوزه فلزات 57 درصد از بازار تجاري توسط بورس كالا پوشش داده مي شود. اين درحالي است كه نسبت 38 درصدي معاملات محصولات پتروشيمي روزبه روز پيشرفت كرده و در آينده از بخش فلزات پيشي خواهد گرفت.
به گفته هاشميان تاكنون تمام مزيت هاي 25 گانه بورس كالا تحقق يافته و در برابر انجام معاملات 95 درصدي سلف در بورس هاي دنيا، 85 درصد از معاملات بورس كالاي ايران به صورت سلف انجام مي شود.
اين مقام مسئول در بورس كالا در ادامه به حل شدن مسائل شرعي و اخذ مجوزهاي لازم، معامله شمش طلا از دو سال گذشته تاكنون، برنامه عرضه سكه در بورس كالا با همكاري بانك مركزي، اخذ مجوزهاي سلف مجدد از شوراي عالي بورس و عملياتي شدن آن، راه اندازي فاز سوم معاملات موبايل و امكان انجام معاملات بورس كالا از هر نقطه ايران و دنيا و همچنين انجام معاملات انواع محصولات در 11 گروه، 43 زيرگروه اصلي و 150 زيرگروه فرعي كالا اشاره كرد.

 



طلا و نقره وارداتي از ماليات و عوارض معاف شد

رئيس كل بانك مركزي گفت: اين بانك از مدت ها قبل در پي حذف ماليات و عوارض از طلا و نقره اي بود كه وارد مي كرد و اين امر اكنون با تصويب مجلس شوراي اسلامي محقق شده است.
محمود بهمني در گفتگو با خبرنگاران با بيان آنكه، بانك مركزي، بازار ارز، طلا و منابع ريالي را مديريت مي كند و اين امر از وظايف اين بانك است، افزود: بر همين اساس بانك مركزي از افزايش قيمت طلا جلوگيري مي كند تا طلاهايي كه به صورت غيرقانوني وارد كشور مي شوند، بازار را از كنترل خارج نكند.
به گفته وي، با معافيت مالياتي قيمت تمام شده طلا كاهش مي يابد، بنابراين به راحتي مي توانيم بازار آن را كنترل كنيم.
رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: اين بانك براي جلوگيري از كاهش يا افزايش قيمت طلا از دستكاري قيمت آن جلوگيري و در عين حال بازار طلا را كنترل مي كند.
وي افزود: با توجه به اين امر، اگر قيمت طلا در بازارهاي داخلي بدون توجه به قيمت هاي جهاني و بطور كاذب افزايش يابد، بلافاصله سكه هاي توليدي توسط بانك مركزي به بازار تزريق خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: برعكس اگر قيمت طلا و سكه كاهش يابد، دخالتي در بازار نمي كنيم.
بهمني با بيان اينكه از حدود يك سال پيش اقدام به ايجاد تنوع در ذخاير ارزي بويژه دلار به يورو و ساير ارزها كرديم، افزود: در آن زمان ارزش برابري دلار و ساير ارزها تقريباً يكسان بود و تنها قيمت يورو كمي پائين تر از بهاي دلار بود، بنابراين ذخاير ارزي كشور كه مبلغ قابل توجهي نيز بود، به مجموعه اي از ارزهايي كه نوسانات و تغيير قيمت هاي آنها كمترين آسيب را به كشور خواهند زد، تبديل شد.
وي معتقد است: اگر قيمت ارز پائين تر از قيمت جهاني باشد، اين ارز به سرعت از كشور خارج خواهد شد.
بهمني با تأكيد بر اينكه بايد به بخش صادرات كشور كمك شود، اظهار داشت: تاكنون كمتر از چهار درصد منابع سيستم بانكي در بخش صادرات مصرف شده، بنابراين به بانك ها اعلام شد هشت درصدي كه براي پرداخت تسهيلات به بخش صادرات اختصاص يافته نيز به اين بخش اختصاص يابد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: سود در نظر گرفته شده براي تسهيلات صادراتي حداقل سودي است كه در دستورالعمل ها در نظر گرفته شده است.
به گفته وي، حداقل سود در نظر گرفته شده براي عقود مبادله اي 12درصد و براي عقود مشاركتي براساس سود حاصله است.
بهمني با تاكيد بر اينكه با تغيير سبد ارزي از دلار به ساير ارزها چندين ميليارد دلار به ذخاير كشور افزوده شد و به اين ذخاير و سود آن مالياتي تعلق نمي گيرد، گفت: ارز موجود در بازار بيشتر خريدار دارد تا دلاري كه حفظ كرده بوديم و در مجموع تبديل اين ارزها فكر بسيار خوبي بود.وي با بيان آنكه، منابع نظام بانكي محدود است، گفت: ميزان اين منابع بستگي به سپرده گذاري ها و سرمايه هاي مردم نزد بانك ها دارد.بهمني تصريح كرد: اين در حالي است كه بانك ها بايد بخشي از اين منابع را بعنوان ذخيره قانوني نزد بانك مركزي نگهداري كنند كه رقم اين ذخيره قانوني متغير بوده و بين 10 تا 17درصد و بطور ميانگين 14درصد است و مابقي آن را مي توانند بعنوان تسهيلات پرداخت كنند.رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: بانك ها مي توانند 35درصد تسهيلات خود را به بخش صنعت و معدن و توليد، 25درصد به بخش كشاورزي، 20درصد به بخش مسكن، 12درصد به بخش خدمات و بازرگاني و 8 درصد نيز به صادرات اختصاص دهند، علاوه بر آنكه، قانون برنامه چهارم فقط براي بخش كشاورزي و آب 25درصد را تعيين كرده بود و پرداخت تسهيلات به ساير بخش ها آزاد بود و بانك ها مي توانستند آن را به هر بخشي كه تمايل داشتند، اختصاص دهند كه البته بانك مركزي اين شيوه پرداخت تسهيلات را محدود كرد.

 



يك نماينده مجلس: اختصاص يارانه ها براي همه عادلانه نيست

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: اختصاص يارانه ها براي همه عادلانه نيست.
هادي مقدسي نايب رئيس كميسيون اجتماعي در گفتگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر يارانه براي اقلام و كالاهاي اساسي مايحتاج مردم و حامل هاي سوخت پرداخت مي شود و هركسي بتواند بيشتر مصرف كند بيشتر از اين يارانه ها بهره مند مي شود.
مقدسي با اشاره به اينكه اين شيوه پرداخت ناعادلانه ترين سيستم توزيع را رقم زده و فاصله طبقاتي را موجب شده، ادامه داد: شكاف طبقاتي ايجاد شده ناشي از سيستم ناعادلانه توزيع بيت المال تحت عنوان يارانه ها است و اين در شأن نظام جمهوري اسلامي نيست.
وي با اشاره به اينكه گروه هاي برخوردار يا از شرايط موجود ناعادلانه استفاده كرده اند يا از ثروت خدادادي بهره مند بوده اند، تصريح كرد: آنچه زيبنده جمهوري اسلامي نيست، وجود فقر و محروميت است كه دهك هاي پايين جامعه را آزار مي دهد و هدف ما كمك به محرومين و فقرا است.
نايب رئيس كميسيون اجتماعي با اشاره به اينكه اضافه يارانه ها را صرف تقويت توليد، ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي خواهيم كرد، افزود: هنگامي كه به ترقي، توسعه، رونق و اشتغال برسيم، تورم كاهش مي يابد و افراد برخوردار و غيربرخوردار همگي از اين امكانات استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: مورد توجه قرار گرفتن اشخاص برخوردار به نسبت مساوي با محرومين و افراد زير خط فقر ناعادلانه است.
در همين حال عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز گفت: اختصاص يارانه نقدي مساوي به تمام افراد به معني برقراري مساوات است در حالي كه مجلس با هدف اجراي عدالت تصميم به اجراي هدفمند كردن يارانه ها دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس سيدكاظم دلخوش توزيع يارانه هاي نقدي بين تمامي دهك هاي درآمدي را ناعادلانه دانست و اظهار داشت: در صورتي كه يارانه ها بين ده دهك توزيع شود سهم هر نفر حدود 4 هزار تومان مي شود و اين رقم براي هيچيك از افراد قابل اتكا نيست.
دلخوش افزود: 10 دهك به معناي كل جامعه است و اين در حالي است كه توزيع عادلانه ثروت مطرح است.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه توزيع بين همه جامعه عادلانه نيست، خاطرنشان كرد: استفاده تمامي مردم از ثروتمند گرفته تا فقير و متوسط به يك صورت از يارانه ها مساوات است و عدالت نمي باشد.
وي افزود: براي اقتصاد كشور زمينه اجراي عدالت اجتماعي را فراهم كنيم.
دلخوش در ادامه در خصوص روند بررسي طرح هدفمند كردن يارانه ها، اظهار داشت: در هفته آينده و با شروع به كار مجلس بحث درآمدها آغاز مي شود.

 



توليد 14 ميليون تن گندم در كشور

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: توليد جو در كشور از ركورد 4 ميليون و 200 هزار تن گذشت.
به گزارش خبرگزاري فارس محمدرضا جهانسوز با بيان اينكه جو به عنوان مهمترين خوراك دام به شمار مي رود، گفت: توليد جو در سال جاري مرز 2/4 ميليون تن را گذرانده است، در حالي كه بالاترين رقم توليد در گذشته 7/3 ميليون تن ثبت شده است.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: تا اين لحظه 4،9 ميليون تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شده و طبق اعلام وزارت بازرگاني 400 هزار تن گندم ديگر نيز از طريق كارخانه هاي آرد و ماكاروني سازي خريداري شده كه در مجموع خريد تضميني گندم به مرز 10 ميليون تن رسيده است.
جهانسوز افزود: با توجه به اينكه قسمتي از گندم به عنوان بذر و براي مصرف خانوار كشاورز نگهداري مي شود، پيش بيني مي شود 5،13 تا 14 ميليون تن گندم در كشور توليد شده باشد.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: با عنايت خدا ركورد بي نظير توليد جو در تاريخ ايران ثبت شد و علي رغم بروز خشكسالي در 4 استان كشور با افزايش توليد جو به عنوان مهمترين علوفه دام مواجه شد.
جهانسوز در مورد كاشت گندم و جو در سال زراعي جاري گفت: برنامه منظمي تهيه و اجرا شده است و وضعيت توليد گندم و جو بسيار مناسب است.
به گزارش خبرگزاري فارس براي كشت گندم در سطح حدود 5،6 ميليون هكتار گندم زار در كشور بيش از 420 هزار تن بذر اصلاح شده توليد و در اختيار كشاورزان قرار داده شده است.

 



عضو كميسيون اقتصادي مجلس:واگذاري ها در چارچوب قوانين مصوب انجام نمي شود

عضو كميسيون اقتصادي مجلس ضمن اعتراض به نحوه اجراي قانون اصل 44 گفت: واگذاري هاي فعلي در چارچوب سياست هاي كلي و قانون مصوب انجام نمي شود.
الياس نادران در گفت وگو با فارس در خصوص وضعيت فعلي واگذاري هاي قانون اصل 44 كه در حال انجام است، اظهار داشت: به روند اين واگذاري ها اعتراض دارم و فكر مي كنم در چارچوب سياست هاي كلي و قانون مصوب انجام نمي گيرد.
وي افزود:به دليل اين كه قانون اصل 44 مانند يك مجموعه جامع است بايد همه اجزاي آن با هم به مرحله اجرايي برسد.
به گفته نادران، گزينش و جزئي برخورد كردن در اين راستا نه تنها مسئولان را به هدف نمي رساند بلكه حتما واكنش هاي اجتماعي در پي خواهد داشت.
وي ادامه داد: موارد مذكور باعث دور شدن اقتصاد كشور از نقطه مطلوب خواهد شد و حتي مي تواند مانع به اتمام رساندن امور و پروژه هاي در دست اجرا شود.
اين عضو كميسيون اقتصادي اضافه كرد: اميد مي رود با تعامل دولت، كاستي هاي موجود واگذاري اصل 44 برطرف شود و اين امر را در مسير درست قانون كه سياست هاي قانوني حاكم بر آن است، قرار بگيرد.
نادران در پاسخ به برخي افراد و نمايندگان كه معتقدند وضعيت فعلي مطابق قانون است، گفت: قانون 92 ماده دارد و تمام اين مواد به عنوان قانون به حساب مي آيد بنابراين نبايد به صورت دلخواه از قانون استناد كرد.

 



ايران در رديف 10 كشور برتر جهان در توليد ميوه قرار گرفت

رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه گفت: ايران جزء 10 كشور برتر جهان در توليد محصولات باغي و ميوه است.
به گزارش خبرگزاري فارس سيدرضا نوراني با بيان اينكه باغباني و توليد كشاورزي از مزيت هاي مهم ايران است، گفت: ايران جزء 10 كشور برتر جهان در توليد محصولات باغي به شمار مي رود به گونه اي كه در توليد خرما و پسته اول، سيب درختي چهارم و مركبات رتبه پنجم در دنيا را دارد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه و سبزي و صيفي افزود: بايد در بحث معاونت باغباني يك نظريه متفاوت وجود داشته باشد و اين بخش از ادغام و كوچك سازي سازمان در دولت مستثني شود زيرا بها دادن به توليد باغي در كشور هم اشتغال و هم درآمد براي كشور در پي دارد.
نوراني افزود: كشور ايران داراي چهار فصل است اما واريته هاي كشت شده در باغ ها و زمين هاي زراعي قديمي و فرسوده است و بايد واريته هاي جديد در آنها كشت شود. همچنين در مصرف كود و سم نياز به تغيير نگرش به سمت كاهش مصرف است.
وي خاطرنشان كرد: براساس آمار رسمي وزارت جهاد كشاورزي از يك ميليون و 870 هزار هكتار سطح كشت سبزي و صيفي حدود 30 ميليون تن محصول يعني از هر هكتار حدود 16 تن توليد مي شود كه اگر كارشناسان كشاورزي بتوانند اين رقم را با تغيير واريته به 30 تن افزايش دهند علاوه بر افزايش توليد و درآمد كشاورزان نيازي به واردات نخواهد بود.

 



مذاكره ايران با چين و روسيه براي ساخت خط لوله نكا - جاسك

معاون وزير نفت از مذاكره با شركت هايي از چين و روسيه براي ساخت خط لوله نكا - بندر جاسك خبر داد.
سيدنورالدين شهنازي زاده در گفت وگو با مهر درباره آخرين وضعيت ساخت خط لوله انتقال نفت نكا - بندر جاسك، گفت: وضعيت تامين مالي اجراي اين طرح انتقال نفت همچون ساخت پالايشگاه هاي جديد نفت كشور كماكان در انتظار تامين منابع مالي است. وي با بيان اينكه تاكنون براي جذب سرمايه مورد نياز براي ساخت اين خط لوله يكهزار و 680كيلومتري مذاكرات متعددي با طرف هاي خارجي انجام گرفته است، تصريح كرد: اخيرا با گروه هايي از كشور چين و روسيه نيز مذاكراتي انجام داده ايم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه مذاكرات اوليه صورت گرفته با روسيه تاكنون نتايجي به همراه نداشته است، بيان كرد: اما مدارك مورد نياز طرح به طرف روسيه اي تحويل شده و آنها در حال بررسي پيشنهاد ايران هستند.
شهنازي زاده در پايان با اشاره به انجام مذاكرات مشابهي با شركتي از كشور چين، اظهار داشت: برآورد مالي جديدي براي تامين منابع مالي و سرمايه اي مورد نياز ساخت خط لوله نفت نكا - جاسك انجام نشده و هم اكنون مذاكرات براساس برآوردهاي قبلي انجام مي شود.

 



برنامه جديد دولت براي خانه دار شدن جوانان طرح صندوق آتيه مهر اجرا مي شود

وزير مسكن و شهرسازي از طرح جديد دولت براي خانه دار شدن جوانان خبر داد.
علي نيك زاد در خصوص طرح صندوق آتيه مهر گفت: در اين طرح، والدين پولي را به حساب كودكان خود واريز مي كنند و به همان ميزان دولت پول به اين حساب واريز مي كند، تا دولت بتواند در سن 20 سالگي كودكان، از اين حساب زمينه اي براي تامين مسكن جوانان فراهم كند.
نيك زاد با بيان اينكه مقدمات اين طرح آماده شده و در آينده نزديك اجرايي خواهد شد،گفت: تلاش مي كنيم قيمت زمين از هزينه ساخت مسكن خارج شده و به صفر برسد. اين امر در مهار و كاهش قيمت مسكن موثر بوده و خانه دار شدن افراد نيازمند مسكن را نيز تسريع خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اين كه اجراي طرح مسكن مهر در تعادل قيمت مسكن در سطح كشور نقش مهمي دارد، خاطرنشان كرد: تلاش مضاعف در روند اجراي سريع تر پروژه هاي مسكن مهر موجب جهش در ساخت و ساز مسكن در كشور مي شود كه قطعا ايجاد اشتغال، رونق مسكن و فعال شدن ساير بخش هاي مربوط به مسكن را به دنبال خواهد داشت.

 



افزايش شديد زيان شركت هاي نفتي آمريكا

شركت اگزون موبيل بزرگترين شركت نفتي جهان اعلام كرد، طي سه ماه سوم 2009 با كاهش 68 درصد سود روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاهش قيمت نفت و افت توليد، تأثير زيادي در كاهش سود اگزون موبيل در اين مدت داشته است. ميزان سود اين شركت طي سه ماه سوم 2009 با 68 درصد كاهش به كمتر از 73/4 ميليارد دلار رسيده است. البته اين بهترين عملكرد مالي شركت اگزون موبيل از ابتداي سال 2009 به شمار مي رود. به استثناي شش ماه نخست 2009، سود شركت اگزون موبيل طي سه ماه سوم امسال به پايين ترين حد خود طي چهار سال اخير رسيده است. ميزان توليد نفت اگزون موبيل طي سه ماه سوم امسال با 3 درصد كاهش به 69/3 ميليون بشكه در روز رسيده است.
قيمت جهاني نفت نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 50 دلار كاهش داشته است. بخش پالايشگاهي اگزون موبيل در آمريكا در اين مدت با زيان 203 ميليون دلاري روبرو شده است. اين رقم در مدت مشابه سال با سود 978 ميليون دلاري روبرو شده بود.
در همين حال شركت نفتي كنكو فيليپس آمريكا نيز اعلام كرد، سود اين شركت طي سه ماهه سوم امسال 40 درصد كاهش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاهش قيمت جهاني نفت و گاز طبيعي و سود اندك بخش پالايش بنزين علت اصلي كاهش سود شركت كنكو فيليپس اعلام شده است. كنكو فيليپس سومين شركت نفتي بزرگ آمريكا است. سود اين شركت نفتي طي اين مدت به 5/1 ميليارد دلار رسيده است. اين در حالي است كه ميزان سود شركت كنكو فيليپس در مدت مشابه سال قبل به بيش از 2/5 ميليارد دلار رسيده بود.
درآمد كنكو فيليپس در سه ماهه سوم امسال 3/41 ميليارد دلار بود. اين در حالي است كه اين شركت سال گذشته در همين مدت 4/71 ميليارد دلار درآمد داشته است.
شركت نفتي رويال داچ شل نيز اعلام كرد طي سه ماه سوم امسال با كاهش 62 درصدي سود خالص روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، سود اين شركت طي سه ماه سوم 2009 به كمتر از 25/3 ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل به 45/8 ميليارد دلار رسيده بود. شركت شل قصد دارد تا پايان سال 2009 به منظور كاهش هزينه ها بيش از 5 هزار كارمند خود را اخراج كند.
شواهد نشان مي دهد تقاضا و قيمت جهاني نفت رو به افزايش است ولي چشم انداز بازار انرژي همچنان نامطمئن است.
دو شركت هواپيمايي آمريكا 1700 كارمند خود را اخراج مي كنند
شركتهاي هواپيمايي يو اس ايرويز و آمريكن ايرلاينز قصد دارند بيش از 1700 نفر از كارمندان خود را اخراج كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين دو شركت هواپيمايي با بحران شديد مالي و اقتصادي روبرو هستند. شركت يو اس ايرويز قصد دارد طي شش ماه نخست 2010 بيش از هزار نفر از كارمندانش را اخراج كند. افت تقاضا موجب شده تا اين شركت ظرفيت پروازهاي خود به اروپا را كاهش دهد.
اين شركت برخي از پروازهاي خود به مقصد انگليس، سوئد، ايرلند و ايتاليا را متوقف خواهد كرد. همچنين در نظر دارد تعداد برخي از پروازهاي داخلي خود را كاهش دهد. تعداد پروازهاي اين شركت به مقصد لاس وگاس از 64 مورد در روز به كمتر از 36 پرواز كاهش خواهد يافت.
شركت مذكور طي سه ماه سوم امسال با زيان خالص 80 ميليون دلاري روبرو شده است.
شركت آمريكا ايرلاينز نيز قصد دارد به منظور اجراي اصلاحات ساختاري و كاهش هزينه ها بيش از 700 فرصت شغلي را حذف كند
زيان 32 ميليون يورويي لوفت هانزا
شركت هواپيمايي لوفت هانزاي آلمان اعلام كرد، اين شركت طي نه ماه نخست 2009 با زيان و ضرر 32 ميليون يورويي روبرو شده است.
به گزارش رويترز، اين شركت در مدت مشابه سال قبل با سود خالص 529 ميليون يورويي روبرو شده بود.كارشناسان اقتصادي و مالي پيش از اين زيان 231 ميليون يورويي را براي اين شركت پيش بيني كرده بودند. ميزان فروش شركت لوفت هانزا در اين مدت با 2/13 درصد كاهش به كمتر از 2/16 ميليارد يورو رسيده است.

 



دولت برق توليدي بخش خصوصي را 130تومان مي خرد

قائم مقام وزارت نيرو گفت: بر مبناي قوانين و مقررات وزارت نيرو مكلف شده است برق را با قيمت 130تومان در زمان پيك و 95 تومان در زمان غيرپيك از توليدكنندگان خريداري كند و اين افق روشني براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي است.
«حميد چيت چيان» در دهمين نمايشگاه صنعت برق ايران، روند توسعه مصرف برق در ايران را پرشتاب توصيف كرد و افزود: نرخ رشد پيك مصرف ناشي از تغيير الگوي مصرف در شيوه سرمايش ساختمانها بالا است.
به گزارش ايرنا، وي با بيان اينكه ميزان اتلاف در فرآيند توليد برق، انتقال و توزيع آن در كشور بسيار بالاست، گفت: از هر 100واحد سوختي كه به صنعت برق وارد مي شود 29 واحد بصورت برق تحويل مصرف كنندگان و 71واحد تلف مي گردد.
به گفته قائم مقام وزارت نيرو، اصلاح نظام قيمت گذاري يكي از مولفه هاي طرح تحول اقتصادي و پرداخت مستقيم يارانه ها است كه فضاي كسب و كار در اين صنعت را متحول كرده و انگيزه بخش خصوصي براي مشاركت در صنعت برق، جلوگيري واحدهاي مصرف كننده از اتلاف برق و شفاف سازي بنگاههاي اقتصادي را ارتقا خواهد داد.
چيت چيان اجراي سياست هاي اصل 44 و واگذاري تصدي فعاليت هاي اقتصادي به بخش خصوصي و بويژه اجراي صحيح طرح تحول اقتصادي را براي حضور بنگاههاي خصوصي در صنعت برق اميدواركننده دانست.
وي تصريح كرد: رشد 123درصدي صادرات برق در سال جاري و توسعه فعاليت بنگاههاي خصوصي ايران در بازارهاي خاورميانه، آفريقا، آسياي مركزي و آمريكاي لاتين گواهي بر توانمندي صنعت برق ايران است.

 



اجراي دوباره طرح ايجاد بنگاه هاي زودبازده

معاون فرهنگي- اجتماعي وزير كار و امور اجتماعي گفت: اجراي طرح ايجاد بنگاه هاي زودبازده و كارآفرين بعد از توقف موقت، با بازنگري و نظارت دوباره آغاز شد.
مجيد ملكي تبار در بازديد از مجموعه ورزشي كارگران شهرستان اسدآباد همدان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در وزارت كار و امور اجتماعي اين طرح بزرگ و ملي مي تواند نقش عمده در كاهش نرخ بيكاري داشته باشد.
وي اظهار داشت: با اجراي طرح بنگاه هاي زودبازده در اين شهرستان طي سه سال آينده نرخ بيكاري در اسدآباد 50 درصد كاهش مي يابد.
اين مسئول با ذكر اين كه دولت نهم و دهم به توسعه فضاهاي ورزشي كارگران نگاه ويژه اي داشته است گفت: فضاهاي ورزشي هم اكنون به 10 برابر رسيده است.
وي ادامه داد: 126 مجتمع فرهنگي و ورزشي در دور هاي نخست و دوم سفرهاي استاني هيئت دولت مصوب شد كه 70 درصد از اين طرح ها تاكنون اجرايي شده است.
ملكي تبار افزود: شش هزار ميليارد ريال براي تكميل و تجهيز مرحله دوم ورزشگاه كارگران اسدآباد اختصاص يافته است.
وي گفت: ظرفيت فضاهاي ورزشي اين استان طي دو سال گذشته به دو برابر رسيده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14