(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 10 آبان 1388- شماره 19500
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي در ديدار معاون وزير خارجه زلاندنو:
رويكرد منطقه اي به جاي مداخلات فرامنطقه اي راه حل مشكلات خاورميانه است
گزارش خبري كيهان از واكنش غرب به ارزيابي ايران از پيش نويس وين
بروجردي: ايران براي تامين سوخت هيچ اعتمادي به غربي ها ندارد
آيت الله حائري شيرازي: ادعاي مبارزه با تروريسم ازسوي آمريكا بهانه اي براي كشتار مردم است
نخبه رياضي دانشگاه شريف : از اخباري كه درباره برخورد با من منتشر شده خنده ام مي گيرد
اتم استروي اكسپورت: مشكلي در راه اندازي نيروگاه بوشهر تا پايان سال 2009 وجود ندارد
در يادداشت انتقادي محمد رضايي به زيباكلام عنوان شد
ميردامادي بر تقلب مشاركت در جعل هزاران شناسنامه سرپوش نهاد
حجت الاسلام شاهرخي: موسوي بايد تحت پيگرد قضايي قرار گيرد
رئيس كل ديوان محاسبات: ميزان اختلاس مديران در كشور كمتر از 4 درصد است
سلامي در همايش بسيج و رسانه:
 رسانه ها بايد چهره تاريخ ساز بسيج را بيشتر از گذشته به جامعه منتقل كنند
خبرگزاري فرانسه گزارش داد ديدار ديپلمات هاي سوئيسي با 3 آمريكايي بازداشت شده در ايران
رامين مهمان پرست سخنگوي جديد وزارت خارجه شد



متكي در ديدار معاون وزير خارجه زلاندنو:
رويكرد منطقه اي به جاي مداخلات فرامنطقه اي راه حل مشكلات خاورميانه است

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد براي حل مشكلات منطقه لازم است رويكرد منطقه اي جايگزين رويكرد فرامنطقه اي شود.
«پيتر هميلتون» معاون وزير امور خارجه و تجارت خارجي زلاندنو كه در تهران به سر مي برد روز شنبه با منوچهر متكي ديدار كرد. در اين ديدار مناسبات تهران- ولينگتون در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و تجاري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پيرامون همكاري در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي گفت وگو و رايزني شد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در اين ملاقات با اشاره به حوزه هاي سنتي همكاري هاي اقتصادي ميان دو كشور از گذشته هاي دور، به ويژه در زمينه مبادلات كشاورزي و دامداري، انجام رايزني هاي تهران- ولينگتون در اجلاس مشورتي معاونين وزراي خارجه دو كشور را چارچوب مناسبي براي كمك به تدوين يك نقشه راه منطقي، مناسب و واقع بينانه جهت ارتقاي مناسبات و سطح همكاري هاي فيمابين توصيف كرد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به منافع و مسايل مشترك دو كشور با توجه به قرابت هاي جغرافيايي آسيا و اقيانوسيه، ظرفيت هاي طرفين را فراتر از همكاري هاي موجود خواند و با برشمردن مذاكرات و همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي مختلف منطقه در زمينه تجارت آزاد، از آمادگي و علاقمندي زلاندنو براي توسعه تجارت آزاد با كشورمان و همچنين آمادگي شركت هاي زلاندنويي براي ايفاي نقش فعالتر در فعاليت هاي اقتصادي ايران و همكاري در زمينه انرژي و صادرات ايران به زلاندنو استقبال كرد.
متكي با انتقاد از سياست هاي اشتباه دولت بوش در منطقه، تصريح كرد كه چنانچه در دوره جديد نيز همان سياست ها ادامه يابد، همان نتايج و عواقب ناگوار را در پي خواهد داشت و لذا براي حل مشكلات منطقه لازم است رويكرد منطقه اي جايگزين رويكرد فرامنطقه اي شود.
هميلتون نيز با تاكيد بر اهميت گفت وگو و تبادل نظر دو كشور در زمينه همكاري هاي سياسي، اقتصادي و تجاري، علاقمندي ولينگتون را براي رايزني با تهران پيرامون مسائل مهم منطقه اي و بين المللي و آگاهي از نقطه نظرات كشورمان مورد تاكيد قرار داد.
معاون وزير خارجه زلاندنو با تشريح سياست هاي كشورش در خصوص همكاري هاي سياسي و تجاري به ويژه تجارت آزاد، علاقمندي زلاندنو را براي بسط و گسترش همكاري هاي اقتصادي به ويژه تجارت آزاد با ايران مورد تاكيد قرار داد.
وي با اشاره به فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل بحران هاي منطقه اي، از ابتكارات كشورمان براي كمك به ايجاد صلح و ثبات و آرامش در افغانستان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدير كرد.
هميلتون با تشريح نقطه نظرات كشورش پيرامون مسائل خاورميانه، نقش مهم و اساسي جمهوري اسلامي ايران را در اين منطقه مورد توجه قرار داد و بر علاقمندي كشورش براي ارتقاي همكاري ها در زمينه تغييرات آب و هوا، محيط زيست، خلع سلاح و توسعه منطقه تاكيد كرد.
هميلتون به منظور شركت در چهارمين اجلاس مشورتي معاونين وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و زلاندنو (كميته همكاري هاي سياسي و اقتصادي) به تهران سفر كرده است.

 



گزارش خبري كيهان از واكنش غرب به ارزيابي ايران از پيش نويس وين

سرويس سياسي-
در حالي كه ايران هنوز هيچ پاسخ جزئي به پيش نويس وين ارائه نكرده، جنجال رسانه هاي غربي درباره جزئيات پاسخ ايران ادامه دارد.
رسانه هاي غربي روز گذشته گزارش هاي متعددي از قول منابع خود منتشر كردند كه حاوي جزئيات پاسخ ايران به پيش نويس وين بود و اين در حالي است كه ايران هنوز تفصيل ديدگاه هاي خود را به آژانس ارائه نداده است. علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنج شنبه به گفتن اين مقدار بسنده كرد كه نگاه ايران به پيش نويس وين مثبت است اما ملاحظات فني و اقتصادي ايران بايد در اين پيش نويس نهايي شود. مطابق اطلاعات موجود چيزي بيش از اين به آژانس اعلام نشده وايران بيان جزئيات ديدگاه هاي خود را به برگزاري دور دوم مذاكرات وين موكول كرده است.
با اين حال رسانه هاي غربي در حال انتشار گزارش هاي بسيار مفصل درباره پاسخي هستند كه ايران به آژانس داده است. به عنوان نمونه و به عنوان يكي از مهم ترين موارد متيو چنس، خبرنگار سي ان ان از مسكو روز گذشته در گزارشي براي اين شبكه گفت: «به نظر مي آيد ايرانيان خواهان صادر كردن اورانيوم خود در دفعات مختلف و در محموله هاي به مراتب كوچك تراند. همچنين ايرانيان خواهان آنند كه هر موقع مقاديري از اورانيوم خود را به خارج صادر كردند بلافاصله سوخت هسته اي با غناي بالاتر كه در حدود بيست درصد و براي راكتور تحقيقاتي تهران است دريافت كنند. اين بدان معني است كه ايرانيان خواهان تبادل سوخت هسته اي آماده با اورانيوم خود هستند نه اين كه منتظر بمانند تا همان اورانيومي كه به خارج فرستاده اند پس از مدتي غني سازي بيشتر شده و به ايران بازگردانده شود». وي در ادامه گزارش خود تاكيد كرد اين شكل از معامله براي غربي ها خوشايند نيست چرا كه باعث مي شود كنترل ايران روي اورانيومش حفظ شود.
ديگر رسانه هاي غربي نيز گزارش هايي دقيقا با همين مضمون منتشر كرده اند كه تاكيد مي كند ايران خواستار «تدريجي بودن خروج اورانيوم 5/3 درصد» و «همزمان بودن مبادله آن با سوخت 20 درصد» است. منابع مطلع در تهران اين ملاحظات را رد نمي كنند اما معتقدند براي هرگونه اظهارنظر بايد تا آغاز رسمي مذاكرات صبر كرد.
حدود دوماه پيش 3 كشور آمريكا، روسيه و فرانسه به واسطه آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهادي به ايران ارائه كردند كه طبق آن ايران براي دريافت سوخت راكتور تحقيقاتي خود در تهران بايد 75 درصد از ذخيره اورانيوم 1500 كيلوگرمي خود را به خارج ارسال مي كرد. مطابق آن پيشنهاد، اين اورانيوم در روسيه تا سطح 20 درصد غني شده و در فرانسه تبديل به ميله هاي سوخت 20 درصد مي شد و آنگاه به تهران باز مي گشت. مقام هاي غربي در عالي ترين سطوح تاكيد كرده اند از ارائه اين پيشنهاد به تهران هدفي جز خالي كردن انبار اورانيوم غني شده ايران ندارند. متقابلا تهران در مذاكرات وين فرانسه را از اين گفت وگوها كنار گذاشت و در پيش نويس نهايي تنها روسيه به عنوان عرضه كننده سوخت به ايران پذيرفته شد. در ادامه بررسي اين پيش نويس هم كه در تهران انجام شد مهم ترين مسئله اين بود كه چه تضميني براي دريافت سوخت هسته اي در ازاي تحويل مواد وجود دارد. كارشناسان ايراني دو شرط تدريجي و همزمان بودن مبادله را تنها تضمين هاي قابل قبول مي دانند، با اين حال همه چيز به اين بستگي دارد كه دور دوم مذاكرات كي آغاز شود.

 



بروجردي: ايران براي تامين سوخت هيچ اعتمادي به غربي ها ندارد

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيشنهادات مطرح شده پيرامون تامين سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران تاكيد كرد كه ايران هيچ اعتمادي به كشورهاي غربي ندارد.
«علاءالدين بروجردي» در گفت وگو با ايسنا با اشاره به پاسخ مقدماتي ايران به پيشنهاد محمد البرادعي در مذاكرات وين درخصوص دادن بيش از 70درصد اورانيوم با غناي 5/3 و تحويل گرفتن اورانيوم با غناي 20درصد، گفت: معتقدم بهترين گزينه اين است كه ما همانند قبل سوخت مورد نياز براي راكتور تهران را خريداري كنيم، اين گزينه مطلوب ايران است. اگر اين گزينه به هر دليلي عملياتي نشد، مي توان بر روي روش هاي جايگزين آن هم در حداقل هاي زماني گفت وگو كرد.
وي درخصوص اين كه مقامات غربي پس از ارائه پاسخ مقدماتي ايران اعلام كردند تهران پذيرفته است كه ابتدا سوخت با غناي 20درصد را براي رآكتور تهران بگيرد و سپس در ازاي آن سوخت با اورانيوم 5/3درصدش را بدهد، گفت: به هر حال گزينه مطلوب ايران خريداري سوخت است، گزينه هاي بعدي مي تواند اين گونه ظاهر شود، البته آن هم در حداقل زماني؛ چرا كه عمر رآكتور تهران بالا نيست و به همين دليل است كه رآكتور 40 مگاواتي اراك را ايران د رحال ساخت دارد و مي خواهد جايگزين رآكتور تهران كند بنابراين براي چند سال باقيمانده از عمر اين رآكتور لازم است تا د رچارچوب زماني مشخص سوخت به ايران داده شود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان تصريح كرد: هيچ تضميني وجود ندارد كه غربي ها در ازاي دريافت سوخت 5/3درصد به ما سوخت با غناي 20درصد بدهند، ما در يك بي اعتمادي گسترده نسبت به غربي ها به سر مي بريم و اين عدم اعتماد را تمام كشورهاي عضو مجموعه 1+5 ثابت كرده اند.
كاظم جلالي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در گفت وگو با ايرنا با تاكيد بر اين كه غرب براي تامين سوخت هسته اي قابل اعتماد نيست گفت: اولويت اول ايران خريدن سوخت با غناي 75/19درصد است و در صورتي كه مذاكرات به سمت معاوضه پيش برود، ابتدا بايد سوخت مورد نياز تحويل ايران شود.
وي در ادامه افزود: براساس قواعد بين المللي يكي از وظايف كشورهاي دارنده سوخت، اين است كه سوخت مورد نياز اين قبيل نيروگاه ها را تامين كنند و آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز نقش واسطه و ناظر در اين موضوع ايفا كند.
جلالي تاكيد كرد: تعيين شرايط و پيش شرط گذاشتن براي سوخت اين نيروگاه ها اساسا اشتباه است و آنها نمي توانند پيش شرطي تعيين كنند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد:جمهوري اسلامي در يك برخورد كاملا منطقي و عقلاني، تقاضاي سوخت را مطرح كرده و اگر اين سوخت تامين نشود، ناچار خواهد بود كه خود سوخت نيروگاه تحقيقاتي تهران را تامين كند يعني سوخت بالاي پنج درصد توليد كند.
«حميدرضا حاجي بابايي » عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز پيرامون پيشنهاد مطرح شده از سوي كشورهاي غربي گفت: قبول اين پيشنهاد مشكلاتي را در پي دارد كه از جمله آن ها نگراني از عدم صداقت طرف هاي غربي است.
وي هم چنين تصريح كرد: دليلي ندارد كه ايران سوخت
5/3درصد را تحويل دهد و سوخت 20درصد دريافت كند و اگر قرار است چنين كاري صورت بپذيرد، بايد در قالب يك كنسرسيوم و در خاك ايران براي اطمينان بيشتر صورت گيرد.

 



آيت الله حائري شيرازي: ادعاي مبارزه با تروريسم ازسوي آمريكا بهانه اي براي كشتار مردم است

استاد حوزه علميه قم گفت: آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم اقدامات تروريستي مي كند و به كشتار مردم مي پردازد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله «محي الدين حائري شيرازي» جمعه شب در مراسم تجليل از برگزيدگان مسابقات شب هاي رمضان اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم در شبستان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ضمن عرض تبريك به مناسبت ميلاد امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) شريك القرآن بوده و ولايت و سخن ايشان همه در اين راستاست.
استاد حوزه علميه قم به فاجعه تروريستي در سيستان و بلوچستان و شهادت فرماندهان سپاه اشاره كرد و گفت: دشمنان نظام نمي خواهند اسلام و ايران اسلامي پيشرفت كند و از اين رو در همه لحظه ها تلاش مي كنند تا به نظام ضربه بزنند.
حائري شيرازي گفت: كسي كه اين كارها را انجام داد، معلوم است كه قرآن مطالعه نكرده و دشمن اسلام است.
وي در بخش پاياني سخنان خود به جنايات آمريكا اشاره كرد و گفت: آمريكا به بهانه مبارزه با تروريست اقدامات تروريستي مي كند و به كشتار مردم مي پردازد.
استاد حوزه علميه قم گفت: آمريكا با حضور در عراق كوشيد تا به اهداف شوم خود برسد اما موفق نشد و اين عمل او در افغانستان نيز قابل مشاهده است.

 



نخبه رياضي دانشگاه شريف : از اخباري كه درباره برخورد با من منتشر شده خنده ام مي گيرد

محمود وحيدنيا نخبه رياضي دانشگاه شريف اخبار منتشره درباره برخورد با خودش را تكذيب كرد.
به دنبال انتشار اخباري درباره برخورد با محمود وحيدنيا، نخبه جواني كه چهارشنبه گذشته بدون هماهنگي با مجري مراسم و به دعوت رهبر انقلاب، پشت تريبون قرار گرفت و انتقاداتي مطرح كرده بود؛ خبرنگار سايت «الف» جمعه گذشته صحت و سقم اخبار منتشره توسط تلويزيون ها و سايت هاي فارسي زبان خارجي را از وي جويا شد.
وحيدنيا با تكذيب اخبار منتشره درباره برخورد با وي، گفت: تمايلي براي مصاحبه و حاشيه سازي رسانه اي ندارم و وقتي مطالب برخي سايت هاي خارج نشين در مورد حرف هايم و نحوه برخورد رهبري و كل اين ماجرا را كه مي شنوم خنده ام مي گيرد.
وي افزود: انتظارم هم از جامعه و نخبگان اين است كه بيش از اين شايعات پخش نشود و در جهت بهتر شدن اوضاع تلاش كنيم.
اين دانشجوي رياضي دانشگاه شريف با رد هماهنگي قبلي با برگزاركنندگان مراسم، گفت: من متني آماده كرده بودم ولي نتوانستم متن ام را داخل ببرم چون كلا اجازه نمي دادند نامه اي به داخل برده شود ولي من، آن چيزي كه از متنم به خاطر داشتم به زبان آوردم.
وي تاكيد كرد: مطالبي كه در اين ديدار مطرح كردم كاملا اعتقادات خودم بوده و با هيچ كس هماهنگ نكردم و كسي خبر نداشت كه مي خواهم صحبت كنم حتي خانواده ام نيز از اين موضوع، اطلاعي نداشتند.
وحيدنيا در مورد فضاي ايجاد شده براي طرح سخنانش با وجود اين كه برگزاركنندگان مراسم ابتدا به وي اجازه ندادند سخن بگويد، اظهار داشت: من چند بار اجازه خواستم، رهبري هم اجازه دادند و من به راحتي رفتم و حرفهايم را در چهار سرفصل بيان كردم؛ يكي صداوسيما، دوم نقد رهبري، سوم نقد نگاه حكومت به معترضين و در نهايت دردودلي كه از وضعيت جامعه عرض كردم.
وحيدنيا تاكيد كرد: انتظار نداشتم كه در همان جا پاسخي از ايشان بشنوم يكسري دغدغه داشتم كه به صورت سوال بيان كردم و اميدوارم در عمل جواب دهند.
وي اضافه كرد: من دوستان بسياري در دانشگاه شريف و بيرون دارم كه از اعتقادات و باورهاي من خبر دارند و مي توانيد با همه آنها صحبت كنيد و دريابيد كه عقايد شخصي ام را بر زبان جاري ساختم.
بعد از انتشار خبر سخنان صريح و هماهنگ نشده وي در نزد رهبر انقلاب، تعدادي از رسانه هاي فارسي خارج نشين با راه اندازي جنجال رسانه اي، از دستگيري وي خبر داده و حتي نسبت به جان وي اظهار نگراني كرده اند.
برخي ديگر از رسانه هاي ضد انقلاب نيز سخنان وي را برنامه ريزي شده و بخشي از يك نمايش توصيف مي كنند.
محمود وحيدنيا داراي رتبه طلاي المپياد كشوري رياضي در سال 1386 است و از سال گذشته در رشته رياضي در دانشگاه صنعتي شريف تحصيل مي كند.

 



اتم استروي اكسپورت: مشكلي در راه اندازي نيروگاه بوشهر تا پايان سال 2009 وجود ندارد

شركت «اتم استروي اكسپورت» بر راه اندازي فاز اول نيروگاه اتمي بوشهر تا پايان سال 2009 تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري روسي ريا نووستي «ويتالي يرمولايف»، مدير فني شركت «اتم استروي اكسپورت» پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه «اتم استروي اكسپورت» هيچ مشكلي براي راه اندازي فاز اول نيروگاه اتمي بوشهر در ايران تا پايان سال 2009 نمي بيند.
وي افزود: همه چيز هماهنگ شده و همان طور كه برنامه ريزي شده بود فاز اول نيروگاه را راه اندازي خواهيم كرد.
پيش از اين سرگئي اشماتكو، وزير انرژي روسيه اعلام كرده بود كه نيروگاه اتمي بوشهر در صورتي كه كليه مراحل كليدي آن در سال جاري اجرا شوند، ممكن است تا پايان سال راه اندازي شود.
بنابر اين گزارش، قرارداد تكميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمي در بوشهر، ژانويه 1995 در تهران امضا شد. روسيه همچنين موظف شد كه يك رآكتور آبي- آبي «و.و.ا.ار-1000» و سوخت هسته اي براي آن را به ايران عرضه كرده و متخصصين ايراني را آموزش دهد.
حجم كل قرارداد حدود يك ميليارد دلار ارزيابي مي شود كه از اين ميان قيمت راكتور حدود 850 ميليون دلار است. پيمانكار كل كارهاي ساخت و مونتاژ واحد اول نيروگاه، موسسه روسي «اتم استروي اكسپورت» است. در ماه فوريه 1998 فدراسيون روسيه و ايران توافق كردند كه روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران كمك كند، بلكه به طور كامل ساخت آن را تكميل كند. اين پروژه مي بايست ژوئيه 1999 تكميل مي شد. اما تاريخ بهره برداري از آن تاكنون چندين بار به تعويق افتاده است.
قرارداد احداث دو واحد نيروگاه اتمي آب سبك هر كدام با قدرت حدود 1290 مگاوات در آبان ماه سال 1353 با شركت آلماني «كرافت ورك اونيون» كه از شركت هاي تابعه شركت زيمنس بود، منعقد شد.
آلماني ها احداث اين دو واحد را در 15 كيلومتري جنوب شهر بوشهر آغاز كردند و تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 (1357) واحد اول حدود 75 درصد و واحد دوم حدود 60 درصد ساخته شد.
با پيروزي انقلاب اسلامي، پيمانكار آلماني حاضر به ادامه همكاري با جمهوري اسلامي ايران نشد و متخصصان خود را از نيروگاه اتمي بوشهر خارج كرد.
جمهوري اسلامي ايران، سرانجام در 25 اوت 1992 موفقتنامه جامع همكاري هاي هسته اي را با مسكو امضا كرد و شركت روسي «اتم استروي اكسپورت» هشتم ژانويه 1995 عمليات تكميل واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر را به عهده گرفت.
بر اساس اولين تاريخ مورد توافق ميان تهران - مسكو قرار بود اين نيروگاه در هشتم ژوئيه 1999 ميلادي تكميل شود اما تاريخ بهره برداري از واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر تاكنون حدود 10 سال است به تعويق افتاده است.
طبق آخرين توافقات ميان طرفين، قرار است واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر با قدرت 1000 مگاوات تا پايان 2009 به بهره برداري برسد.
گفتني است؛ در پي بحث تامين سوخت راكتور هسته اي تهران از سوي روسيه تحت نظر آژانس و از سويي مطرح شدن عدم اطمينان به مسكو به دليل تاخير ده ساله در راه اندازي نيروگاه بوشهر مسكو اخيرا بر راه اندازي به موقع اين نيروگاه تاكيد مي كند.

 



در يادداشت انتقادي محمد رضايي به زيباكلام عنوان شد
ميردامادي بر تقلب مشاركت در جعل هزاران شناسنامه سرپوش نهاد

نماينده اصلاح طلب مجلس ششم طي يادداشتي به تشريح برخي عملكردهاي محسن ميردامادي در زمان اصلاحات از جمله سرپوش نهادن به تقلب مشاركت در جعل هزاران شناسنامه و سكوت در برابر اقدامات خلاف وزارت كشور وقت پرداخت.
در پي اظهارات صادق زيباكلام و دفاع وي از ميردامادي و رمضان زاده، محمد محمدرضايي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم طي يادداشتي به آن واكنش نشان داد.
در اين نوشته آمده است: بيان نظرات كساني چون جناب زيباكلام كه نقطه نظراتشان در بين گروه هايي از جامعه نافذ است، نبايد به گونه اي باشد تا ذهن جامعه را از خطاها و عملكردهاي اينان در دوران مسئوليتشان پاك نمايد. محمدرضايي در يادداشت خود ادامه داد: اگر روزي براي محاكمه عاملين شكست جبهه اصلاحات دادگاهي برگزار شود به يقين اين دو از متهمان اصلي آن دادگاه نيز خواهند بود. چنانچه در ماجراي اخير به نحوي از انحاء اتهامات شان اثبات شود اين فرضيه قوت مي گيرد كه در جنبش اصلاح طلبي هم نقش نفوذي ايفا كرده اند.
وي در ادامه با اشاره به مصاديق اين مدعا نوشت: اهميت و نقش وزارت كشور در اداره مملكت بر كسي پوشيده نيست. نظارت بر عملكرد اين وزارت خانه در خانه ملت به عهده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بود كه دوره ششم محسن ميردامادي رياست آن را عهده دار بود. طرح صدها سؤال در كنار درخواست هاي متعدد تحقيق و تفحص و استيضاح از وزير كشور و دواير تحت امرش، دلايل غيرقابل انكاري بر ناكارآمدي آن وزارت از منظر وكلاي ملت بود.
در اين يادداشت همچنين آمده است: براي نمونه اشاره مي كنم در شرايطي كه دهها بخش، شهر و ناحيه استحقاق ارتقا و توسعه را داشتند، آقاي موسوي لاري در محافل و مجالس از دموكراسي، حقوق ملت، رفع تبعيض ناروا، جامعه مدني و اصلاحات دم مي زد اما در مقام عمل، هم و غم شان معطوف به جابه جايي پالايشگاه، تغيير مسير جاده ها و سندسازي براي ارتقاي قصبچه «مهر» زادگاهشان از روستا به شهرستان بود.
محمدرضايي در نوشته خود تاكيد كرد: جناب ميردامادي و هم كيشانشان متهمند در پي اهداف موهوم و انحرافي، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را تا سرحد يك اداره تابعه وزارت كشور تنزل داد آنچه در اين مقال قابل سؤال است اينكه: رد درخواست تحقيق و تفحص جمعي از نمايندگان دوره ششم از عملكرد هيئت هاي اجرايي و نظارت بر انتخابات دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر از سوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي چه توجيهي داشت غير از سرپوش گذاشتن بر تقلبات عناصر مشاركتي در جعل و استفاده از 35 هزار شناسنامه جعلي كه تنها در يك حوزه انتخابيه بود.

 



حجت الاسلام شاهرخي: موسوي بايد تحت پيگرد قضايي قرار گيرد

رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شكايت 100 نفر از نمايندگان مجلس از موسوي تاكيد كرد كه دستگاه قضايي بايد وي را تحت پيگرد قضايي قرار دهد.
حجت الاسلام «علي شاهرخي» در گفت وگو با فارس در اين باره اظهار داشت:
نمايندگان ملت مانند وكلاي خود كه مردم هستند اگر جرائمي عليه امنيت ملي و مصالح عمومي ببينند، طبيعي است كه نسبت به آن بايد وارد عمل شده و آن را پيگيري كنند.
وي امضاي شكايت 100 نماينده از موسوي را در همين راستا ارزيابي كرد و گفت: كسي كه چنين جرم بزرگي را عليه منافع ملي و امنيت عمومي انجام داده است، بايد محاكمه و پيگرد قضايي قرار گيرد.
رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي كه سابقه قضاوت را در كارنامه خود دارد با اشاره به سرفصلي از قانون مجازات اسلامي كه به مسبب و مباشر جرم، تاكيد دارد، افزود: در شرع مقدس و قانون هست كه سبب گاهي اقوا از مباشر است، از اين رو بايد هم با مباشرين و هم با مسببين اغتشاشات و فتنه هاي اخير برخوردي قاطع صورت گيرد.
وي تاكيد كرد: نبايد عاملين و سران آشوب و فتنه آزادانه خود را مصون از هر برخوردي ببينند اما افرادي كه مرتكب جرائم جزئي شدند، محاكمه شوند. اگرچه به نظر مي رسد دستگاه قضايي تا به حال به دنبال آن بود كه عاملين و سران اغتشاشات و فتنه اخير در نزد افكار عمومي شناسايي شود كه هم اكنون اين امر صورت پذيرفته است.
شاهرخي در پاسخ به سوالي درخصوص تشكيك در مورد امضاكنندگان اين شكايت از موسوي هم گفت: تمام نمايندگاني كه در امر تقنين هستند، به صورت عام فارغ از اينكه اطلاعات حقوقي داشته باشند، به حوزه حقوق و قانونگذاري اشرافيت لازم دارند چرا كه دائما به دنبال وضع مقررات حقوقي هستند از اين رو نمي توان گفت كه آن ها به مسائل حقوقي واقف نيستند. ضمن آنكه شماري از تنظيم كنندگان و امضاءكنندگان شكايت از موسوي نمايندگاني هستند كه در سابقه كاري خود قضاوت و رسيدگي به امور حقوقي ديده مي شود.
رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به اين بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با نخبگان مبني بر اينكه كساني كه اصل انتخابات رازير سوال بردند مرتكب جرم بزرگي شدند، خاطرنشان كرد: به عنوان يك قاضي و حقوقدان معتقدم اين سخنان رهبر معظم انقلاب جنبه حقوقي در برخورد با سران آشوب و فتنه دارد و مخاطب اين بخش از سخنان رهبري جنبه عام الشمول دارد يعني همه آحاد مردم، فعالين سياسي و دلسوزان نظام مي بايست پيگير اين مسائل باشند. ضمن آنكه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز قبل از آنكه رهبر انقلاب اسلامي در اين زمينه تكليفي را كنند، مواضع خود را درخصوص سران اغتشاشات اعلام كرد.
شاهرخي همچنين در مورد هدف از طرح هاي موسوم به برون رفت از وضعيت فعلي كشور، وحدت ملي و آشتي ملي نيز گفت: آنچه در حوادث پس از انتخابات اتفاق افتاد، جرائمي عليه كشور و امنيت ملي بود و قطعا بايد به جرم سران آشوب رسيدگي شود و وحدت ملي با اين اشخاص اصلا نوعي جرم محسوب مي شود.
وي در عين حال خطاب به كساني كه اينگونه طرح ها را مطرح مي كنند، افزود: اگر طرحي هم براي بخشش سران فتنه و آشوب داريد، بهتر است اينگونه مي گفتند كه سران فتنه بايد توبه كنند و پس از آن درخواست عفو براي آنان داشتيد چرا كه اصلا وحدت و آشتي ملي بازگردانندگان فتنه اخير معنا ندارد چرا كه عده اي از خواص مردود شده در انتخابات اخير مرتكب جرم بزرگي شدند كه بايد به صورت قاطع با آن ها برخورد شود.

 



رئيس كل ديوان محاسبات: ميزان اختلاس مديران در كشور كمتر از 4 درصد است

رئيس كل ديوان محاسبات كشور گفت: ميزان اختلاس مديران در كشور ما كمتر از 4 درصد است.
رحماني فضلي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به كاهش شديد تخلفات در سال هاي اخير اظهار كرد: با تلاش شبانه روزي همكاران در ديوان محاسبات عمده تخلفات در 10 سال گذشته مورد بررسي قرار گرفته است و دلايل اصلي عدول از قانون مشخص شده و به صورت كتابچه اي مسايل در اختيار كل مديران دستگاه هاي اجرايي كشور قرار گرفته است كه با اجراي اين طرح تاكنون ما شاهد كاهش 50 درصد از تخلفات بوده ايم.
وي با بيان اينكه عملكرد ديوان در حوزه نظارتي هرگز نبايد موجب از بين رفتن جرأت و ريسك پذيري در مديران شود. افزود: عمده تخلفات در دستگاه هايي است كه بيشترين درآمد و هزينه را داشته و دليل عدول از قانون در دستگاه هاي اجرايي يا به دليل بي تجربگي مديران يا به سهو و يا عمدي است كه در بخش عمدي يا مديران بنا بر مصالح بالاتر فكر كرده و از قانون تخطي مي كنند و يا به اختلاس مربوط مي شود كه خوشبختانه درصد اين امر در كشور ما رقمي ناچيز بوده و كمتر از 4 درصد است.
رحماني فضلي گفت: تصور تخلفات متأسفانه در جامعه ما نادرست است و تصور عامه از اعلام تخلفات توسط ديوان محاسبات تنها به منظور اختلاس برداشت مي شود كه منظور ديوان محاسبات از تخلف عدم رعايت قانون است كه در بسياري از موارد مديران ريسك كرده و براي انجام بعضي از مسايل اضطراري و مهم از قانون عدول مي كنند.
وي افزود: در خصوص هزينه ها ما تنها نبايد به مصرف صحيح اعتبارات داده شده توجه كنيم بلكه بايد هزينه را به صورت هزينه بهره ور و اثربخش در جامعه مصرف كنيم تا بتوانيم شاهد پيشرفت هرچه بيشتر جامعه ايران باشيم.
رئيس كل ديوان محاسبات در پايان گفت: نظارت و اجرا در كنار هم مي تواند نقش بسزايي در تعامل دستگاه ها با ديوان محاسبات داشته باشد و موجب اجراي صحيح قانون شود، زيرا اجراي قانون به نفع همه ملت است.

 



سلامي در همايش بسيج و رسانه: رسانه ها بايد چهره تاريخ ساز بسيج را بيشتر از گذشته به جامعه منتقل كنند

جانشين فرمانده كل سپاه با اشاره به تحركات نرم استكبارجهاني براي تخريب چهره بسيج در كشور از رسانه ها خواست كه در انتقال چهره تاريخ ساز و روشن بسيج به جامعه تلاش بيشتري كنند.
به گزارش خبرنگاركيهان هفتمين همايش سراسري بسيج و رسانه با حضور و سخنراني چند تن از مسئولان عالي رتبه سپاه و بسيج و جمعي از صاحبنظران و اصحاب رسانه هاي مختلف كشور در مشهد مقدس برگزار شد.
سرتيپ پاسدار حسين سلامي در اين همايش تاكيد كرد: در صورتي كه اين انتقال به درستي صورت گيرد بي شك در جلوگيري از انقطاع جوانانمان از جامعه واقعي و انقلاب موفق خواهيم شد.
وي با اشاره به برخي خفت ها و ذلت هاي قبل از انقلاب از جمله حادثه تركمنچاي و معاهده گلستان گفت: در مقابل اينگونه خواري ها تنها افتخاري كه به ما دادند اين بود كه ما را پل پيروزي در جنگ جهاني شناختند.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: اين در حالي است كه اكنون وضعيت طور ديگري است و ايراني كه تا ديروز تحت سيطره قدرت هاي زورگو بود امروز توانسته اين كشور ابرقدرت را از تسلط بر ايران محروم كند و يا فروپاشي امپراطوري ابرقدرت ديگري را پيش بيني كند و يا ايراني كه در مقابل تحريم اقتصادي همه عالم به شكوفايي اقتصادي رسيده است. وي افزود: آمريكايي ها در قرن 21 به دنبال فشرده كردن جهان بودند و مي خواستند همه انسان ها يكسان شوند و ليبراليسم را نقطه ثقل يك اعتماد جهاني معرفي كنند.
وي افزود: براين اساس آنها قرن حاضر را قرن رفع فاصله ها مي دانند تا همه آدم ها حتي اگر آمريكايي نيستند، مثل آمريكايي ها فكر كنند و طراز تفكر و نوع زندگي و فرهنگشان مطابق با ارزش هاي آمريكايي باشد.
وي با اشاره به كارشكني هاي كشورهاي استعمارگر از جمله آمريكا و انگليس در مسير تعالي كشورها تصريح كرد: امروز 30 سال است كه هيچ كس در ايران به آمريكايي ها و انگليسي ها لبخند نمي زند و كسي فرش قرمز به زير پاي آنها نمي اندازد و يكي از ارگان هايي كه به خوبي توانست توطئه هاي آنها را در طول اين سال ها افشا كند بسيج بود.
جانشين فرمانده كل سپاه، رهبر بزرگ، آرمان بزرگ، مردم بزرگ و دشمن بزرگ را از جمله رحمت هايي دانست كه شامل حال يك ملت مي شود و افزود: اگر امام(ره) رهبري اين انقلاب را برعهده نمي گرفتند امروز شاهد ايراني اشغال شده و بدتر از عراق و افغانستان بوديم و اين افتخاراتي است كه بايد به طور دقيق به مردم منتقل شود. سلامي با تاكيد بر اينكه بايد به خوبي از تاريخ گذشته خود مطلع باشيم، اظهار داشت: امروز دشمنان، دوست دارند كه محيط كشور مغشوش شود و ما بايد مراقب اين امر باشيم.
سلامي در ادامه تاكيد كرد: در خبررساني اين قانون جامعيت دارد كه هر كس زودتر اطلاع رساني كرد او برنده ميدان است بنابراين نبايد گذاشت كه خبر ما را ديگران و زودتر از ما ارسال كنند. وي گفت: ظاهر بسيج محدوديت ساز است در حالي كه بسيج نسخه اي از تمام جامعه است و آن را بايد خوب نشان بدهيم كه اگر اين مهم محقق شود مطمئن باشيد دروغگويي هاي رسانه هاي بيگانه و مخالفين داخلي عريان تر خواهد شد.
تاكيد نقدي بر لزوم شكل گيري بسيج رسانه
سرتيپ محمدرضا نقدي كه اخيرا از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان رئيس سازمان بسيج مستضعفين منصوب شده است در اين همايش با اشاره به موضوع جنگ نرم در سطح رسانه ها و مطبوعات جهان، حضرت امام را به عنوان بزرگترين فردي كه توانست قدرت مردم را به تأسي از حركات انبياء به ميدان آورده و آن را نه تنها در عرصه تئوري بلكه عملا به كار گرفته و بزرگترين كشورهاي قلدر دنيا را با اين قدرت از ميدان خارج كند معرفي كرد و افزود: شرايط نشان مي دهد كه دشمنان از اين نسخه بدلي تعريف جنگ نرم بسيار قوي تر از ما استفاده مي كنند و در حالي كه قدرت اصلي در اختيار ما قرار دارد به دليل برخي ضعف ها نتوانستيم از اين قدرت به نحو احسن استفاده كنيم. سردار نقدي با بيان اينكه امروز افكار عمومي حرف اول را در مقوله قدرت مي زند، رسانه ها را مهمترين ابزار براي شكل دهي افكار عمومي عنوان كرد و افزود: آمريكا به عنوان يك قدرت مسلط در دنيا توانسته موجوديت عليل و در حال احتضار خود را به عنوان يك ابرقدرت موثر به جهانيان نشان دهد و اين به خاطر عملكرد رسانه اي آنها است. سردار نقدي با اشاره به عملكرد ناموفق نظامي آمريكا در عراق و افغانستان اظهار داشت: آمريكا با اين مصيبت هايي كه در منطقه به بار آورد نشان داد كه قدرت نظامي و ارتش آمريكا ديگر كاربردي ندارد و نشان آن اين است كه چندين بار سياسيون آمريكا تصميم به جنگ و حمله گرفتند اما نظامي هاي آنها به حرف شان گوش نمي دهند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: با اين اوصاف همه آمريكا را به عنوان يك ابرقدرت مي شناسند و اين به خاطر عملكرد رسانه اي آنها است كه از هيچ، همه چيز مي سازند و كاري مي كنند تا صداي عده اي قليل در دنيا از صداي ميلياردها انسان ديگر در دنيا بلندتر شود. سردار نقدي با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري گفت: همين عملكرد رسانه اي بود كه موجب شد صداي چند نفر متقلب و زورگو بلندتر از صداي ميليون ها نفر از ملت ايران نشان داده شود و اين نشان دهنده آن است كه دشمن از افكار عمومي و رسانه ها به خوبي در جهت منافع خود استفاده مي كند و متاسفانه ما در اين موضوع تعلل كرديم. سردار نقدي همچنين خاطرنشان كرد: گاهي رسانه ها محتواي غني را بدون جذابيت و برخي جذابيت ها را بدون محتوا به مردم ارائه مي كنند كه اين امر درست نيست و بنا به روش انبياء بايد دو موضوع جذابيت و محتوا به صورت توامان به مردم ارائه شود.
وي تاكيد كرد: هنر رسانه اين است كه محتواي ارزشي و منطبق با فطرت را با يك زبان زيبا در عرصه اجتماعي ارائه دهد و به دنبال ساختن الگوهاي مناسب و جايگزين كردن آن به جاي الگوهاي بي مورد باشد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با استقبال از پيشنهاد تشكيل «بسيج رسانه» با بيان اينكه بسيج حاضر است تمام توان خود را به كار گيرد تا اين امر تحقق يابد، افزود: اگر خود اصحاب رسانه كمك كنند و اين تشكل شكل بگيرد ما نيز حاضريم با انتصاب يك دبير، حلقه اتصال اين تشكل با بسيج را به وجود آوريم و خود بنده به عنوان رئيس سازمان بسيج مستضعفين تمام تلاش خود را براي شكل گيري اين موضوع به كار خواهم بست.

 



خبرگزاري فرانسه گزارش داد ديدار ديپلمات هاي سوئيسي با 3 آمريكايي بازداشت شده در ايران

خانواده سه تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران خبر دادند كه ديپلمات هاي سوئيس با اين سه تن ديدار كرده اند و هر سه در شرايط فيزيكي خوبي به سر مي برند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: خانواده هاي شين بائر، ساراشورد و جاش فتل در بيانيه اي از دولت ايران خواستند به آنها اجازه دهد به طور مستقيم با اين سه تن صحبت كنند و از اين كه آنها هم چنان در بازداشت به سر مي برند ابراز نگراني كردند.
بنابراين گزارش، ديپلمات هاي سوئيس روز پنجشنبه به مدت 40 دقيقه با آنها ملاقات كردند و براي آنها كتاب، لباس و وسايلي براي نوشتن بردند.
گفتني است سفارت سوئيس حافظ منافع آمريكا در ايران است و اين دومين دسترسي كنسولي سوئيس به اين افراد در پي ملاقات 29 سپتامبر با آنهاست.
خانواده آنها گفتند: از طريق وزارت امور خارجه به ما اطلاع داده شد كه شين، سارا و جاش از نظر فيزيكي در شرايط خوبي به سر مي برند و قطعا ما از اين كه بار ديگر با آنها ملاقات شده خوشحاليم.
آنها افزودند: اميدواريم بار ديگري كه آنها با شين، سارا و جاش ملاقات مي كنند خيلي زود و براي بازگرداندن شان به منزل باشد.
در عين حال بنابر گزارش خبرگزاري آلمان، آمريكا نيز روز جمعه از ايران خواست سه تبعه اش را آزاد كند.
در همين رابطه وزارت امور خارجه آمريكا نيز تاكيد كرد كه سفير سوئيس روز پنجشنبه با اين سه تن ملاقات كرده است اما به جزييات آن اشاره نكرد.
منابع آگاه در وزارت خارجه در گفت وگو با كيهان اين ديدار را تاييد كردند.

 



رامين مهمان پرست سخنگوي جديد وزارت خارجه شد

يك منبع آگاه از انتصاب رامين مهمان پرست به عنوان ششمين سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
به گزارش فارس، مهمان پرست پيش از اين سفير جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان و همچنين مدير كل فرهنگي سابق وزارت خارجه بوده است.
حسن قشقاوي پنجمين سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان پيش از مهمان پرست عهده دار اين سمت بود.
وي در حال حاضر معاون امور كنسولي، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14