(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 آبان 1388- شماره 19505
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
افغانستان ، چاله ها و چشم اندازها (يادداشت روز)
پس از هفته ها جوسازي غرب آژانس عدم انحراف در تاسيسات فردو را تاييد كرد
بودجه (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
توصيه جليلي به وليد معلم: كشورهاي منطقه در مقابل توطئه قدرت هاي خارجي هوشيار باشند
لاريجاني در ديدار با نخست وزير عراق: ايران در حمايت از ملت و دولت ملي عراق كوتاه نخواهد آمد
كلينتون: پيشنهاد غرب به ايران تغيير نمي كند
اين سر به درد نمي خورد يكي ديگر پيدا كنيد! ( خبر ويژه)
عصبانيت روزنامه هاي طرفدار موسوي از راهپيمايي 13 آبان ( خبر ويژه)
اصلاح طلبان بهترين «اهرم» هستند! ( خبر ويژه)
كاسه گدايي سبز اموي نزد اوباما ( خبر ويژه)



افغانستان ، چاله ها و چشم اندازها (يادداشت روز)

تحولات افغانستان وارد مرحله حساسي شده است. اعلام يكجانبه پيروزي حامد كرزاي و استقبال فوري و يكپارچه سران كشورهاي غربي، از نوعي «همدستي» و هماهنگي خبر مي دهد. از سوي ديگر ناديده گرفتن قانون اساسي افغانستان و زير پا گذاشتن قوانين جاري اين كشور و نيز ناديده گرفتن نظرات و آراء شهرونداني كه به كانديدايي غير از كرزاي راي داده اند براي آينده افغانستان بسيار خطرناك مي باشد.
مردم افغانستان نياز مبرم به «حكومت قانون» دارند و براي رسيدن به حكومت قانون نزديك چهار دهه انواع رنج ها را تحمل كرده اند. آنان اينك محصول 40 سال تلاش خود را در تاراج دست هايي مي بينند كه از خارج و داخل به هم رسيده اند. بدون اغراق مي توان گفت قانون اساسي افغانستان مهمترين پايگاه دفاعي مردم اين كشور در برابر متجاوزان خارجي و هرج و مرج طلبان داخلي است. و وقتي ناديده گرفته مي شود سايه اي از وحشت و نگراني جاي آن را مي گيرد.
براساس ماده 61 از فصل سوم قانون اساسي افغانستان، رئيس جمهور الزاماً بايد بيش از 51 درصد آراء رأي دهندگان را در انتخاباتي «آزاد، عمومي، مستقيم و سري» به دست آورد. كمااينكه قانون انتخابات اين كشور نيز بر همين مضمون تأكيد مي كند. براساس قانون اساسي افغانستان در شرايط فوت يكي از كانديداها، حتماً بايد انتخابات مجدد برگزار شود به همين دليل كميسيون انتخابات اين كشور اجازه نداشت با كناره گيري عبداله از كانديداتوري دور دوم، كانديدايي كه براساس اعلام نيمه شهريور ماه همين كميسيون، تنها موفق به كسب 47 درصد آراء گرديده، را به عنوان نامزد برنده معرفي نمايد. اقدام كميسيون انتخابات از يك سو شائبه دخالت آنان به نفع كرزاي را پررنگ تر كرد و از سوي ديگر زمينه ساز بروز حاد مخالفت هاي مردمي عليه حكومت فعلي گرديد.
آنچه امروز اين كشور را تهديد مي كند، «بازگشت به نقطه صفر» است. افغانستان از 15 مهر 1380 كه توسط آمريكا و انگليس به تصرف درآمد با بحران بزرگ «اشغال» مواجه مي باشد. در اين ميان ساز و كارهاي داخلي و قانون اساسي در افغانستان يكي از اصلي ترين راههاي تلاش مردم براي پايان دادن به اشغال كشورشان مي باشد. كمااينكه مردم عراق توانستند با تكيه بر قانون اساسي خود و نهادهاي برآمده از آن، آمريكا را وادار به پذيرش خروج از اين كشور تا پايان سال 2011 نمايند. با اين وصف طبيعي است كه آمريكايي ها براي از ميان برداشتن چنين امكاني در افغانستان دست به كار شوند و مباني حقوقي و سازوكارهاي ناشي از آن را ويران نمايند. بازگرداندن افغانستان به نقطه صفر اين امكان را به اشغالگران مي دهد كه خود را از شر بسياري از نتايج اشتباهات بزرگ خود (نظير پذيرش ساز و كار انتخابات) برهانند و برنامه جديدي مبتني بر اشغال دائمي افغانستان و ضعيف نگاه داشتن دولت مركزي به اجرا بگذارند از اين رو مي بينيم كه سران كشورهاي تشكيل دهنده ايساف توامان از لزوم افزايش نيروي نظامي ناتو در افغانستان خبر مي دهند و در همان حال حامد كرزاي كه آراء اكثريت را بدست نياورده به عنوان رئيس جمهور پذيرفته مي شود.
انتخابات در افغانستان همزمان توسط طالبان و سران عضو ايساف تحريم شده است اما طالبان با صراحت شركت در انتخابات را جرم و گناه مي خواند و غربي ها از عدم برگزاري دور دوم انتخابات استقبال كردند در واقع طالبان و غرب به يك اندازه با پا گرفتن نظم و قانون در افغانستان مخالفند چرا كه «حكومت قانون» به اين دو اجازه يكه تازي و توسل به اقدامات خودسرانه نمي دهد.
قرار بود انتخابات افغانستان در پايان پنجمين سال رياست جمهوري حامد كرزاي- در روز اول خرداد- برگزار شود اما دولت كابل به بهانه عدم وجود امنيت كافي و نامناسب بودن شرايط اقليمي از برگزاري انتخابات در موعد قانوني طفره رفت و عملا دادگاه عالي و كميسيون انتخابات را وادار به تمديد سه ماهه رياست جمهوري خود گردانيد. انتخابات سرانجام به جاي 18 مهر- كه درخواست دولت بود- در 29 مرداد ماه برگزار گرديد. حامد كرزاي و دكتر عبداله عبداله از ميان 35 كانديداي انتخابات، آراء بيشتري را به دست آورده بودند. اين در حالي بود كه تنها 9/5 ميليون نفر از 17 ميليون واجد شرايط رأي به پاي صندوق ها رفته بودند و انتخابات تنها با مشاركت كمتر از 35 درصد شهروندان رقم خورده بود و كرزاي توانسته بود حدود 000/773/2 رأي شهروندان را به دست آورد. براساس نتايج، انتخابات بايد به دور دوم مي رفت اما حامد كرزاي كه به سختي به رأي كميسيون انتخابات مبني بر ابطال آراء 358 صندوق- عمدتا مربوط به مناطق پشتونشين- را قبول كرده بود از هرگونه تغييري در مسئولين ايالت هايي كه مرتكب تقلب شده بودند، سر باز زد و مراجعه پي در پي شخصيت هاي شمال و مركز افغانستان را بي پاسخ گذاشت و در نهايت خود را برنده دور اول انتخابات اعلام كرد در مورد كناره گيري دكتر عبداله از شركت در دور دوم رقابت ها و تصميم كميسيون انتخابات و پذيرش سريع رأي اين كميسيون از سوي كشورهاي غرب و ارسال سريع پيامهاي تبريك به حامد كرزاي نكات قابل تأملي وجود دارد:
1- كناره گيري عبداله پس از چند دور گفت وگو بين شخصيت هاي شمال با رئيس جمهور و نيز پس از چند بار اولتيماتوم از سوي او صورت گرفت و اين كناره گيري به سرعت از سوي كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه و-كاي ايده- نماينده دبيركل سازمان ملل در امور افغانستان و نيز بان كي مون مورد استقبال قرار گرفت يعني آنان به جاي آنكه نگران شوند، شادماني كردند.
اين موضوع نشان داد كه عدم انعطاف كرزاي از پشتوانه خارجي برخوردار بوده است و اين موضوع مي تواند وضعيت افغانستان را از اين كه هست بدتر كند چرا كه اگر روي كار آمدن كرزاي در دور دوم حاصل توافق خارجي باشد به اين معناست كه علاوه بر سرزمين اينك حاكميت افغانستان نيز به تصرف ناتو درآمده و اين حيله افغاني ها را در مواجهه با اشغالگران و متجاوزان تضعيف مي نمايد. بر اين اساس مي توان به «عبداله» نيز نمره منفي داد چرا كه او در عملي شدن اين توافق احتمالي -ناخواسته- نقش ايفا كرده است.
2- زمينه سازي كشورهاي غربي براي پذيرش حامد كرزاي- عليرغم شكست در انتخابات- و سپس قبول بي چون و چراي رأي كميسيون انتخابات بار ديگر بر اين نكته تاكيد كرد كه آمريكا و ساير كشورهاي تشكيل دهنده ايساف وجود يك رئيس جمهور فاقد پايگاه و مشروعيت داخلي- و در نتيجه يك رئيس جمهور ضعيف- كه نه محصول رأي مردم و نه محصول توافق طوايف است را بر يك دولت با اقتدار و مشروع ترجيح مي دهند چرا كه سيطره بر چنين دولتي بسيار آسان خواهد بود. نيروهاي متجاوز ايساف طي 4 سال گذشته اگر چه هر جنايتي را با دست باز مرتكب شده اند اما همواره از سوي نهادهاي افغاني مورد سؤال بوده اند و اين دشواري هايي را براي آنان پديد آورده بود. بر اين اساس اگر در پشت اعلاميه كميسيون انتخابات بين كرزاي و دولت هاي تشكيل دهنده ايساف توافقي صورت گرفته باشد، به معناي آن است كه راه ناتو در افغانستان در 4 سال آينده هموارتر شده است.
3- عدم توجه به شكايت دكتر عبداله و اعلام يك طرفه پيروزي كانديداي پشتون مي تواند گسست تازه اي را در ميان نيروها و احزاب افغانستان پديد آورد و حتي ميان جنوب و شرق افغانستان با مركز و شمال اين كشور مشكلاتي امنيتي پديد آورد. اگر تاجيك ها، هزاره ها، شيعيان و ازبك ها، اعلام غيرقانوني رياست جمهوري كرزاي را به معناي كنار زدن آن ها از حكومت و مقدمه اخراج آنان از دولت و مجلس آينده تلقي كنند، آن وقت احتمال وقوع درگيري هاي تازه و صف بندي هاي جديد سياسي و امنيتي در اين كشور قوي خواهد بود. از چنين شرايطي دو گروه استقبال خواهند كرد؛ طالبان تندرو و اشغالگران غربي- اين موضوعي است كه سبب بروز نگراني هايي مي شود، تغيير صف بندي سياسي و امنيتي در افغانستان و بي اثر كردن رأي مردم مي تواند روي حوزه هاي ديگري نظير عراق هم تأثير بگذارد و دامنه تهديد را از افغانستان به ساير كشورهاي خاورميانه تسري دهد.
4- مي توان پيش بيني كرد كه آمريكا، انگليس و فرانسه به مناقشه دروني حكومت افغانستان دامن خواهند زد. شبكه تلويزيوني CNN بلافاصله پس از كناره گيري دكتر عبداله تلاش كرد تا وانمود كند شمال انتخابات را تحريم كرده و روزنامه نيويورك تايمز از حتمي بودن بروز تشنج سياسي در افغانستان پس از كناره گيري عبداله خبر داد. استقبال اين كشورها از كناره گيري عبداله و پذيرش فوري رأي كميسيون انتخابات، نيروهاي شمال را تحريك مي كند همين الان درباره باقي ماندن ژنرال فهيم (معاون اول رئيس جمهور)، خليلي (معاون دوم رئيس جمهور)، صبغت الله مجددي (رئيس مجلس سنا)، اسماعيل خان (وزير آب و برق) و... كه در انتخابات 92 مرداد از كرزاي حمايت كرده بودند، در كنار كرزاي ترديد جدي به وجود آمده است. اما نيروهاي شمال بايد به جاي افتادن در چاله نزاعهاي طايفه اي و بازي در ميدان اشغالگران گفت وگوي داخلي بين خود را فعال نمايند. آنان اينك به جاي عصبانيت بايد راه ائتلاف دوباره در جبهه شمال از يك سو و ائتلاف مجدد با دولت را از سوي ديگر پيدا كنند وگرنه اشغالگران غربي ملت افغانستان را در شرايطي قرار مي دهند كه سيطره همه جانبه و دائمي آنان را بپذيرند و هيهات كه مردم مبارزي كه زماني با حداقل امكانات، ابرقدرت شرق را وادار به فرار از كشور خود نمودند، به خواري پذيرش طرح هاي كفار غربي گرفتار شوند.
سعدالله زارعي

 



پس از هفته ها جوسازي غرب آژانس عدم انحراف در تاسيسات فردو را تاييد كرد

سرويس سياسي-
به رغم جو سازي گسترده رسانه ها و محافل غربي طي هفته هاي گذشته، بالاخره آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه هيچ نگراني و انحرافي در عملكرد تاسيسات هسته اي فردو وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «محمد البرادعي» مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره گفت: بازرسان آژانس در اولين بازديد از تاسيسات هسته اي فردو به هيچ چيز نگران كننده اي در برنامه و عملكرد تاسيسات جديد ايران دست نيافتند.
وي افزود: ايران اكنون در حال همكاري با آژانس است و اين تاسيسات نيز در مراحل اوليه ساخت قرار دارد.
البرادعي در پاسخ به اين كه به عقيده وي اين تاسيسات كه در داخل كوهستان قرار دارد براي چه ساخته شده است؟ گفت: آنها گفتند كه براي غني سازي است. براي غني سازي و محافظت از فناوري شان، منظورم اين است كه آنچه آنها به من گفتند اين است كه اين تاسيسات يك دفاع خنثي است براي زماني كه احتمالا هدف بمب قرار بگيرند. براي محافظت از فناوري شان. بنابراين اين يك تاسيسات كوچك براي غني سازي است.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين در گفت وگو با روزنامه نيويورك تايمز گفت : يافته هاي اوليه بازرسان آژانس در سايت فردو حاوي هيچ مسئله نگران كننده اي نبود. وي افزود: هدف ايران از ساخت اين تاسيسات اين بود كه از آن به عنوان يك پناهگاه زيرزميني در زير يك كوه براي محافظت (از تجهيزات شان) استفاده كنند. اين يك سوراخ در يك كوه است.
اظهارات مدير كل آژانس درباره عدم انحراف در تاسيسات هسته اي فردو در حالي مطرح شد كه چند هفته پيش زماني كه ايران در نامه اي رسما وجود چنين تاسيساتي را به اطلاع آژانس رساند، جو سازي گسترده اي از سوي محافل و رسانه هاي غربي پيرامون مخفي كاري ايران و تلاش آن براي دستيابي به سلاح هسته اي به راه افتاد.
همزمان، سران كشورهاي آمريكا، فرانسه و انگليس نيز در يك كنفرانس خبري مشترك - حاشيه اجلاس گروه 20 در پيتسبورگ - اتهامات خود را عليه ايران تكرار و مدعي پنهان كاري در فعاليت هاي هسته اي ايران شدند.
اين ادعا در شرايطي مطرح مي شد كه طبق مقررات پارلماني آژانس بين المللي انرژي اتمي، هر كشور عضوي كه بخواهد مواد راديواكتيو به تاسيسات هسته اي خود تزريق كند بايد 6 ماه قبل به آژانس اطلاع دهد در حالي كه ايران 18 ماه قبل موضوع ساخت تاسيسات فردو و تزريق گاز به اين تاسيسات را اعلام كرده است. طبق مقررات پادمان صرف داشتن يا ساخت تاسيسات هسته اي جديد نيازمند اطلاع دادن به آژانس نيست، بلكه زماني كه مواد راديو اكتيو به اين تاسيسات وارد شود، بايد از 6 ماه قبل آژانس در جريان قرار گيرد.
محمد البرادعي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سي.ان ان نيز با اشاره به مباحث مطرح شده در مذاكرات وين كه دو هفته پيش ميان ايران، آمريكا، روسيه و فرانسه در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزار شد گفت: مسئله اصلي كه ما با آن رو به رو هستيم سلسله بندي است، ايران خواستار اين است كه اورانيوم با غناي پايين به خارج از كشور بفرستد و همزمان با آن مواد غني سازي شده بيشتري را دريافت كند، يعني يك تبادل همزمان كه به تهران اين امكان را مي دهد كه سوخت را سريع تر دريافت كند.
وي افزدو: ايران خواستار «تضمين» و نگران اعتماد است و نمي خواهد اورانيوم خود را به خارج از كشور بفرستد و ريسك اين كه سوخت لازم براي راكتور تحقيقاتي اش را در صورت شكست توافق دريافت نكند، پذيرا شود. مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: توافقي كه در وين انجام شد «فرصتي بزرگ» براي كاهش تنش ها بين قدرت هاي بين المللي و ايران است. وي گفت: در اينجا امكان يك چانه زني بزرگ وجود دارد.
مدير كل آژانس در پايان اين گفت وگو تاكيد كرد كه در حال حاضر مشكل اصلي بي اعتمادي كامل ايران نسبت به كشورهاي خارجي است.
علاوه بر اين «البرادعي» روز چهارشنبه طي سخناني در شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: هدف برنامه هسته اي ايران تلاشي براي مجبور كردن جهان به «به رسميت شناختن تهران به عنوان يك قدرت منطقه اي»است.
وي گفت: ايران بر اين عقيده است كه دانش هسته اي اعتبار و قدرت به ارمغان مي آورد و مايلند كه آمريكا با آنها تعامل كند. متاسفانه اين تاحدودي حقيقت دارد. ايران از زماني كه برنامه اش را توسعه داد، جدي گرفته شد. البرادعي با بيان اين كه «برنامه هسته اي ايران ابزاري براي رسيدن به يك هدف است» افزود كه تهران مايل است به عنوان يك قدرت منطقه اي به رسميت شناخته شود.
محمد البرادعي ماه آينده آژانس بين المللي انرژي اتمي را ترك خواهد كرد.

 



بودجه (گفت و شنود)

گفت: سركردگان داخلي غائله سبز اموي از اين كه دولت آمريكا كمك هاي مالي خود به اين جريان را رسماً اعلام كرده است ابراز نگراني مي كنند.
گفتم: آمريكا از يك سال پيش رسماً اعلام كرده بود كه از موسوي و خاتمي با كمك هاي مالي و سياسي حمايت مي كند، چرا همان وقت از اين اعلام رسمي نگران نشدند؟!
گفت: خب! يك سال پيش تصور نمي كردند كه با مقاومت توده هاي مردم روبرو شده و اينطور مفتضح و رسوا شوند.
گفتم: از چند سال قبل هم آمريكا از كمك هاي خود به مدعيان اصلاحات خبر داده بود و اسناد دريافت پول هاي كلان توسط سروش و شمس الواعظين و كديور و... هم منتشر شده بود.
گفت: چه عرض كنم؟! حالا يكي از آنها گفته است، اصلاح طلبان از طريق فعاليت هاي اقتصادي خودشان اين جريان را اداره مي كنند!
گفتم: از شخصي پرسيدند، برادرت در انگليس از چه راهي امرار معاش مي كند؟ جواب داد از طريق نويسندگي، گفتند برادرت كه اهل سواد و نويسندگي نيست و يارو گفت؛ سر برج به ما نامه مي نويسد كه برايش پول بفرستيم و ما هم مي فرستيم!!

 



كيهان و خوانندگان

¤ برنامه اخير آمريكا براي تحريم ايران به حمايت از موسوي و خاتمي، عمق انحراف اين دو فرد را نشان مي دهد. نبايد شرايط جامعه به گونه اي شود كه دو نفر، به اين راحتي آلت دست آمريكايي ها شوند.
روح نواز
¤ از روزنامه كيهان تقاضا مي شود كه به جاي تعبيرجنبش سبز از فتنه سبز اموي استفاده شود. زيرا اين جريان سياسي، اصلاً جنبش نيست.
يك هموطن
¤ چرا با وجودي كه هيچ مدرك و سندي مبني بر عدم رخ دادن تقلب در انتخابات وجود ندارد، با افرادي كه بر تقلب اصرار دارند برخورد قانوني نمي شود؟
ملك از تهران
¤ از مسئولان قوه قضائيه تقاضا مي شود محافظه كاري كنار گذاشته شود و سريعاً سران فتنه محاكمه شوند. در غير اين صورت كشور ما هيچ گاه روي آرامش را نخواهد ديد.
نعيمي
¤ هركس كه غيرت و عرق ملي داشته باشد، در راهپيمايي هاي كشورمان، حاضر به حذف شعارهاي مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا نخواهد شد.
اصغر ضيايي از كردستان
¤ در روزگاري كه تمام دنيا به ماهيت پليد رژيم كودك كش و جنايتكار صهيونيستي پي برده است، جاي تأسف است كه عده اي با عنوان جنبش سبز از اين رژيم حمايت مي كنند.
حسيني از گنبد كاووس
¤ به عنوان يكي از كاركنان مترو به اطلاع مي رساند كه مشكلات مترو و تأخير حركت قطارها، در اثر بخشنامه اي كه از سوي مديريت اين سازمان مبني بر كاهش اضافه كاري راهبران مترو صادر شده، به وجود آمده است. مي خواهند از اين طريق به دولت فشار بياورند تا بودجه بيشتري بگيرند. اما دولت نبايد كوتاه بيايد و زيربار برود. زيرا بخش عمده بودجه مترو در اثر سوء مديريت به جيب عده اي خاص مي رود .
يك شهروند
¤ از شهردار تهران تقاضا مي شود كه مانع شيطنت هاي مديران مترو شود. همچنين به عنوان يك ايراني، نسبت به رفتار غيراخلاقي برخي از دانشجويان دانشگاه خواجه نصير در سخنراني صفار هرندي متأسف هستم.
يك شهروند
¤ از افشاگري اخير آقاي صفار هرندي در جمع دانشجويان تشكر مي كنم. ايشان در آن مراسم حرف دل ما را زد. اي كاش صدا و سيما هم بخش هايي از اين سخنراني را پخش مي كرد. براي آقاي صفار هرندي توفيق روزافزون را آرزو مي كنيم؛ هر كجا و در هر مقام و مسندي باشد، دوستش داريم.
قاسم حشمت از تهران
¤ در راستاي هدفمند كردن يارانه ها، راهكار ديگري كه مي تواند در توزيع عادلانه سرمايه ملت به صورت عادلانه بين تمامي اقشار مردم مؤثر باشد، اين است كه براي مصارف آب و برق و گاز مانند بنزين يك سقف در نظر گرفته شود و كساني كه بيشتر از حد مجاز مصرف كنند مبلغ آن را به صورت بدون يارانه پرداخت نمايند. با توجه به قرارگيري كنتورها در ساختمانها شناسايي پرمصرف ها نياز به ابزار پيچيده اي ندارد.
مهدي جلده باخاني
¤ به تازگي در قبض جديد آب مجتمع ما، مورد جديدي به نام تبصره 3 اضافه شده است. به طوري كه مبلغ آب مصرفي حدود 4 هزار تومان نوشته شده، اما همراه با تبصره 3 و ساير موارد، به 69 هزار تومان رسيده است. با توجه به اين كه اين قبض اشتراكي است و تمامي اهالي مجتمع بايد آن را بپردازند، الآن براي تقسيم هزينه دچار مشكل شده ايم. از سازمان آب تقاضاي پاسخگويي و توضيح درباره تبصره 3 مي شود.
ضيازاده از تهران
¤ هدفمند كردن يارانه ها، امري عاقلانه و حساب شده است. اما پرداخت نقدي يارانه به مردم، بسيار غيركارشناسانه است. چون اشتباهات بسياري در آن رخ مي دهد و به فساد اقتصادي دامن مي زند. بهتر است به جاي پرداخت نقدي يارانه ها اين اعتبارات به بخش هاي زيربنايي، كشاورزي، گوشت، لبنيات، بيمارستان ها، تجهيز مدارس، مسائل رفاهي و... اختصاص يابند.
مجيد بيدار از مشهد
¤ اكثر كارگران تحت پوشش تامين اجتماعي و زنان سرپرست خانوار شرايط دريافت سهام عدالت را دارند. انتظار مي رود كه دولت محترم نسبت به شناسايي و پرداخت يارانه به اين افراد اقدام عاجل نمايد.
يك كارگر
¤ مدتي است كه داروخانه هاي ورامين، داروهاي خود را با قيمتي بالاتر از قيمت ثبت شده روي بسته آنها مي فروشند. به عنوان مثال شربت سرماخوردگي كودكان كه 400 تومان است را 500 تومان عرضه مي كنند. مسئولان امر رسيدگي كنند.
تاجيك از ورامين
¤ تمام زندگي خودم را فروختم تا يك مغازه در خيابان كريمخان بخرم. قرار بود كه در سال 86 شهرداري تهران اين مغازه را تحويل دهد. اما با گذشت 2 سال هنوز هيچ اقدامي نشده است.
زماني
¤ ايستگاه راه آهن بوشرويه در مسير طبس-مشهد كه مورد استفاده مسافران قرار مي گيرد، فاقد امكانات اوليه بهداشتي است.
هادي نژاد
¤ روستاي عالي سر در بخش طالقان و از توابع ساوجبلاغ، با داشتن 22خانوار، از نعمت برق محروم است و به همين دليل جوانان، از ماندن در اين روستا براي زندگي فراري هستند. از مسئولان تقاضاي رسيدگي مي شود.
پشت كوهي، از طرف اهالي عالي سر
¤ شهرداري شاهين شهر، نسبت به آزادسازي خيابان شاهد حاجي آباد كه چند سالي در طرح قرار دارد، هيچ اقدامي نمي كند. اين خيابان كه بيش از هزار خودرو در طول روز در آن تردد مي كنند و مدرسه ابتدايي و راهنمايي در آن هست، جان فرزندانمان را تهديد مي كند. توضيح اين كه شهردار قبلي تلاش زيادي براي آزادي اين خيابان انجام داد كه نيمه كاره ماند.
يك هموطن از حاجي آباد
¤ مدتي است كه در فازهاي يك و دوي كوي دانشگاه امام حسين(ع) دائم برق قطع مي شود. از مسئولان تقاضاي رفع اين مشكل مي شود.
جعفرپور
¤ از شركت ارتباطات سيار همراه اول تقاضا مي شود با توجه به نصب پل روگذر پيچ شميران و كيفيت پايين آنتن دهي همراه اول در محدوده دانشكده اقتصاد و حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي و بن بست عزيزي نسبت به رفع مشكل آنتن دهي اقدام لازم را به عمل آورند.
كامراني
¤ ميني بوس هاي پرديس- تهرانپارس مسافران خود را در فاز يك پرديس تكميل مي كنند به طوري كه ديگر جايي براي سوار شدن مسافرين فاز يك باقي نمي ماند و ما هر روز بايد هزار تومان كرايه سواري بدهيم. از مسئولين ميني بوسداران تقاضا داريم اين مشكل فاز2 پرديسي ها را مرتفع نمايند.
صديقه ديبايي

 



توصيه جليلي به وليد معلم: كشورهاي منطقه در مقابل توطئه قدرت هاي خارجي هوشيار باشند

دبير شوراي عالي امنيت ملي بر لزوم هوشياري كشورهاي منطقه خاورميانه در برابر توطئه هاي قدرت هاي خارج از منطقه تاكيد كرد.
سعيد جليلي در ديدار وليد معلم- وزير امور خارجه سوريه- با وي روابط دو كشور را استراتژيك، ممتاز و بي نظير توصيف كرد و گفت: تهران و دمشق بايد با ابتكار عمل، محور روابط گسترده تر و سازنده در منطقه باشند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همكاري جمهوري اسلامي ايران و سوريه را مكمل ساير ظرفيت ها براي رشد و توسعه در همه عرصه ها خواند و افزود: منافع و تهديدهاي مشترك مي طلبد كشورهاي منطقه تحرك جدي تري براي شكل دهي به مناسبات درون منطقه اي و راهبردي داشته باشند.
در اين ديدار وزير امور خارجه سوريه با تاكيد بر اراده جدي سوريه براي گسترش و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران گفت: در سفرش به تهران چشم انداز گسترش و تقويت بيش از پيش همكاري و روند تبادل تجربه ها ميان تهران و دمشق را بررسي مي كند.
وليد معلم رويكرد كشورهاي منطقه به ويژه ايران و سوريه را در عمق بخشيدن به روابط سازنده منطقه اي خاطرنشان كرد و افزود: كشورهاي منطقه خود سازنده خاورميانه جديد هستند و در اين باره نيازي به تعليمات قدرت هاي خارج از منطقه ندارند.
ديدار وزراي خارجه
ايران و سوريه
وزير امورخارجه كشورمان در ديدار همتاي سوري خود روابط دو جانبه و مسائل منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، «منوچهر متكي» در اين ديدار با اشاره به تأثيرات مناسبات تهران- دمشق در عرصه منطقه اي اظهار داشت: تحكيم مناسبات دو كشور همواره آثار مثبت براي كشورهاي منطقه داشته است و ايده تقويت مناسبات با تمامي كشورهاي منطقه در خدمت منافع همه منطقه است و تقويت مراودات مردمي بين كشورهاي دوست با آسان سازي تسهيلات ترددها مي تواند در خدمت توسعه و رفاه همه مردم منطقه باشد. وزير امورخارجه كشورمان با تاكيد بر ضرورت همگرايي و وحدت كشورهاي منطقه اظهار داشت: تقويت دوستي كشورهاي اسلامي از جمله گسترش مناسبات ايران و تركيه، تركيه و سوريه موجبات توسعه مناسبات منطقه اي و در خدمت منافع مشترك خواهد بود. وليدالمعلم وزير امورخارجه سوريه نيز با ارزيابي مناسبات دمشق و تهران گفت: عمق مناسبات راهبردي ايجاب مي نمايد كه رايزنيهاي دو جانبه دائما افزايش يابد، مناسبات دو كشور از ابتداي انقلاب اسلامي با ريشه هاي عميق شكل گرفته است و آنچنان ريشه هايي داشته كه هيچ كس نمي تواند كوچكترين خدشه اي به آن وارد نمايد.

 



لاريجاني در ديدار با نخست وزير عراق: ايران در حمايت از ملت و دولت ملي عراق كوتاه نخواهد آمد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با نخست وزير عراق بر عزم جدي ايران در حمايت از ملت و دولت ملي عراق تاكيد كرد.
علي لاريجاني كه درصدر يك هيئت پارلماني در عراق به سر مي برد، در ديدار با نوري المالكي نخست وزير عراق ضمن تشريح تفاهم نامه امضا شده بين مجلس شوراي اسلامي و مجلس شوراي ملي عراق، اظهار داشت: نقش پارلمان هاي دو كشور در توسعه همكاري هاي دو دولت بي بديل است.
وي با تاكيد بر حمايت ايران از روند استقرار دموكراسي در عراق افزود: ايران همچون گذشته در حمايت از ملت و دولت ملي عراق كوتاه نخواهد آمد.
نخست وزير عراق نيز در اين ديدار، بر ضرورت همكاري ايران در بازسازي عراق تاكيد كرد و گفت: عراق علاقه مند است تا روابط تجاري و اقتصادي خود را با ايران افزايش دهد.
طرفين در اين ديدار براي مبارزه با مشكل غبار و بيابان زدايي توافق كردند و مقرر شد گروهي متشكل از سه وزارتخانه عراق براي بررسي راه هاي همكاري به ايران سفر كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از انجام يك دوره مذاكره رسمي با نخست وزير عراق به صورت خصوصي نيز با نوري المالكي ديدار و گفت وگو كرد.
منافع حاصل از روابط
بايد عايد ملت ها شود
علي لاريجاني ظهر روز جمعه در سومين روز از سفر خود به عراق، با جلال طالباني رئيس جمهور اين كشور نيز ديدار و گفت وگو كرد.
لاريجاني در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با رئيس جمهور عراق، بر ضرورت تداوم رايزني ها بين دو كشور در خصوص تمامي مسايل مورد علاقه طرفين تاكيد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تعميق روابط ايران و عراق در كليه زمينه ها با توجه به مشتركات تاريخي، ديني و فرهنگي اظهار كرد: منافع حاصل از اين روابط بايد عايد ملت هاي دو كشور شود.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از توسعه مناسبات دو جانبه در كليه زمينه ها از علي لاريجاني خواست تا سلام و درود گرم رئيس جمهور، دولت و ملت عراق را به رئيس جمهور، دولت و ملت ايران ابلاغ نمايد.
وي همچنين با اشاره به ظرفيت هاي موجود ميان دو كشور براي توسعه روابط، تاكيد كرد: روابط ايران و عراق بايد در زمينه هاي مختلف بيش از پيش گسترش يابد.
استراتژي غرب در منطقه تغيير كرده است
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق نيز بر ضرورت گسترش همكاري هاي دو جانبه تاكيد كرد و با اشاره به قرابت هاي دو كشور اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران همچنان مصر است تا از پروسه دموكراسي در عراق حمايت كند.
رئيس مجلس تصريح كرد: نوع استراتژي غرب در منطقه دچار تغيير شده و از پيچيدگي هاي بيشتري برخوردار است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: استراتژي غرب در تفرقه افكني بين دولت ها تمركز يافته و از اين جهت دولت ايران و عراق بايد هوشياري بيشتري داشته باشند.
در ادامه اين ديدار ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق نيز ضمن تاكيد بر گسترش روابط ايران و عراق نقطه نظرات خود را بيان كرد.
ايران و عراق
روابط استراتژيك دارند
علي لاريجاني و عمار حكيم رئيس مجلس اعلاي شيعيان عراق همچنين پس از ديدار و گفت وگو در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات آنان پاسخ گفتند.
لاريجاني در اين نشست خبري با بيان اين كه ايران و عراق روابط استراتژيك دارند افزود: ما به دوستي خود با مردم عراق افتخار مي كنيم و براي دو ملت احترام قائل هستيم.
وي افزود: احترام دو كشور در مورد همه توافقنامه ها دلالتي بر تيزهوشي ايران وعراق براي ادامه روابط است.
سيدعمار حكيم رئيس مجلس اعلاي شيعيان عراق نيز در پاسخ به سؤالي در رابطه با ديدارهاي مقامات ايراني و عراقي گفت: اين ديدارها فرصت خوبي براي تبادل نظر است و از اين فرصت بايد به خوبي استفاده شود تا مسايل سياسي و اقتصادي بين دو كشور حل شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان همچنين طي ديدار جداگانه اي با اياد علاوي رئيس جنبش ملي عراق، ضمن ابراز خرسندي از نگاه مثبت و سازنده علاوي در خصوص توسعه مناسبات في مابين عراق، بر ضرورت گسترش و تعميق بيش از پيش روابط در همه زمينه ها تاكيد كرد.

 



كلينتون: پيشنهاد غرب به ايران تغيير نمي كند

وزير امور خارجه آمريكا بار ديگر گفت كه پيشنهاد اخير غرب به ايران در جريان مذاكرات وين تغيير نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، «هيلاري كلينتون» پس از ملاقات با همتاي آلماني خود در اين باره گفت: همانطور كه من گفتم، هم اكنون لحظه مهمي براي ايران است و من از ايران درخواست مي كنم تا توافقنامه (سوخت هسته اي) را همانطور كه پيشنهاد شده بپذيرد.
كلينتون در ادامه تصريح كرد: البته سوالاتي درباره جزئيات موجود در پس اين توافقنامه به وجود آمد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي و كارشناسان ما در حال پاسخگويي به اين سوالات هستند اما متن اين توافقنامه و اصل اين توافقنامه تغيير نكرده و تغيير نخواهد كرد.
«گيدو وستروله» وزير خارجه آلمان نيز در تاييد اظهارات كلينتون گفت: برلين مسيري دو جانبه را در پيش روي ايران قرار مي دهد از يك طرف ما آماده ايم وارد گفت وگو شويم تا با ايراني ها مذاكره داشته باشيم و از طرف ديگر به همان اندازه روشن است كه صبر و خويشتنداري ما حدي دارد و خيلي اميدواريم پيشنهاد ما براي ادامه مذاكرات پذيرفته شود ولي در عين حال بر لزوم دستيابي به نتايج مثبت در اين گفت وگوها تاكيد داريم.
كلينتون چند روز قبل هم بر عدم تغيير پيشنهاد غرب به ايران تاكيد كرده بود.
اظهارات مداخله گرايانه كوشنر
همچنين «برنارد كوشنر» وزير امورخارجه فرانسه نيز با اعلام اين كه غرب همچنان منتظر پذيرش رسمي پيشنهاد آژانس از سوي ايران است مدعي شد كه پاريس در روند مذاكرات 1+5 با تهران وقت كشي را نمي پذيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه كوشنر در جمع خبرنگاران گفت: به تصور من اگر پاسخ ايران روند را طولاني كند، ما آن را قبول نخواهيم كرد. موضع گروه «1+5» نيز همين است، ما منتظريم كه ايران رسما پيشنهاد آژانس را قبول كند.
براساس اين گزارش وي همچنين در اظهارات خود ايران را متهم به نقض حقوق بشر كرد.
پاسخ متكي به كوشنر
در عين حال، وزيرخارجه تقريبا بدون فوت وقت به كوشنر پاسخ داد. منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه واكنش ايران نسبت به اظهارات كوشنر در خصوص امور داخلي كشورمان و امتناع ايران در پاسخ دادن به طرف هاي اجلاس وين چيست؟ اظهار داشت: ما در خصوص اظهارات سطحي و كم اطلاعي آقاي كوشنر نسبت به مسائل مختلف جمهوري اسلامي ايران عادت كرده ايم و به نظر ما اين گونه اظهارات غيرواقع بينانه بيش از هر چيز منافع فرانسوي ها را متاثر خواهد ساخت.

 



اين سر به درد نمي خورد يكي ديگر پيدا كنيد! ( خبر ويژه)

برخي اخبار حكايت از آن دارد كه سردمداران جريان فتنه از حوادث روز 13 آبان در تهران به شدت هراسان شده اند.
بنابر برخي گزارش هاي دريافتي، در جلسه اي كه صبح روز جمعه تشكيل شده و برخي از سران پشت پرده ناآرامي هاي اخير در آن شركت داشته اند، به شدت از «شيب تند نمودار ريزش هواداران جنبش سبز» ابراز نگراني شده و حاضران بر لزوم پيدا شدن علل بوجود آورنده اين وضعيت تأكيد كرده اند.
يكي از حاضران در اين جلسه گفته است: «در كمتر از 5 ماه تعداد كساني كه به خيابان مي آيند از چند ده هزار نفر به چند صد نفر رسيده است و اگر چند بار ديگر اين موضوع تكرار شود، احتمالاً جز كينه اي هاي پهلوي دوست كسي براي به خيابان آمدن باقي نمي ماند.»
وي سپس علت اصلي اين اتفاق را در آن دانسته كه حركت اعتراضي خيلي زود به خشونت كشيده شد و تأكيد كرده «خشونت از جانب معترضان شروع شد و الا كسي را كه آرام در خيابان راه مي رود نمي زنند»!
يكي ديگر از حاضران در تحليل خود بر «پرهزينه و بي فايده» بودن حضورهاي خياباني تأكيد كرده و گفته است: «ما از اين كارها كه اختيارش هم دست خودمان نيست ولي به حساب ما نوشته مي شود سودي نبرده ايم ولي هزينه هايي به بزرگي تعطيل شدن دو حزب اصلاح طلب داشته است. يك بار بايد حساب كنيم ببينيم پشت سر آقاي موسوي راه رفتن نفعش بيشتر بوده يا ضررش».
اين گزارش حاكي است در اين جلسه همچنين بر لزوم يافتن «سر»هاي جديدي براي جنبش كه توان كنترل آنچه را در خيابان مي گذرد داشته باشند، تأكيد شده است!

 



عصبانيت روزنامه هاي طرفدار موسوي از راهپيمايي 13 آبان ( خبر ويژه)

روزنامه هاي طرفدار نامزد شكست خورده انتخابات 22 خرداد، از برگزاري راهپيمايي 13 آبان كه باشكوه تر از 30 سال گذشته برگزار شد، چنان خشمگين شدند كه برخي يك سطر خبر هم درباره آن به چاپ نرساندند.
روزنامه «ابرار» و آفتاب يزد خروش انقلابي دانش آموزان و دانشجويان را ناديده گرفتند و در روزهاي مبارزه با استكبار جهاني، پيام اوباما به مناسبت روز 13 آبان را با آب و تاب منعكس كردند.
روزنامه اعتماد نيز تنها به بازتاب پررنگ تجمع آمريكاپسند صدنفره هواداران موسوي در حاشيه راهپيمايي باشكوه 13 آبان پرداخت.
حيات نو تجمع چندصدنفره هواداران موسوي را در كنار راهپيمايي 13 آبان منتشر كرد تا به اين وسيله حاشيه راهپيمايي را برجسته نمايد.
تجمع مفتضحانه چندصد نفره هواداران موسوي در تهران، در حالي برگزار شد كه حداقل از يك ماه پيش سران فتنه و رسانه هاي خارجي همچون بي بي سي، صداي آمريكا و جريانات ضد انقلاب نظير سلطنت طلب ها، بهائيان، منافقين و... مخالفان نظام را به شركت در اين تجمع فرامي خواندند.

 



اصلاح طلبان بهترين «اهرم» هستند! ( خبر ويژه)

رابط پروژه براندازي نرم عليه ايران در دولت بوش به اوباما توصيه كرد به حمايت از طرفداران موسوي و خاتمي در ايران ادامه بدهد.
گلي عامري دستيار ويژه كاندوليزا رايس در امور ديپلماسي عمومي كه مأموريت اصلي او تمركز بر مسئله براندازي نرم در ايران از طريق حمايت از اصلاح طلبان بوده است، در گفت وگويي با فاكس نيوز تأكيد كرد كه آمريكا بايد از جريان معترض به دولت ايران حمايت كند. وي كه خود سال ها مدير پروژه شبكه سازي درايران بوده تأكيد كرد آمريكا مي تواند به مذاكره با ايران ادامه بدهد اما اگر مي خواهد بهترين اهرم را در اين مذاكرات عليه ايران در اختيار داشته باشد بايد از اصلاح طلبان حمايت كند. عامري گفت: «حمايت از معترضان بهترين اهرمي است كه آمريكا مي تواند درمذاكرات با رژيم ايران از آن بهره بگيرد زيرا آنها بهترين دوستان آمريكا به شمار مي روند».
در هفته هاي بعد از انتخابات علاوه بر شواهد فراوان كه محصول پي گيري هاي دستگاه هاي مسئول بوده است، اظهارات علني آمريكايي ها و صهيونيست ها در حمايت از آشوبگران در ايران هم نشان داد كه پيوندي ارگانيك ميان عوامل داخلي فتنه و حاميان خارج آنها وجود دارد. هيلاري كلينتون در بحبوحه آشوب ها در ايران گفت كه دولت اوباما براي حمايت از اعتراضات در ايران «اقدامات فراواني» انجام داده است.

 



كاسه گدايي سبز اموي نزد اوباما ( خبر ويژه)

ضد انقلابيون حامي مهندس موسوي در آمريكا، از اوباما خواستند با صراحت بيشتري از غائله سبز اموي حمايت كند.
يكي از اين ضد انقلابيون فراري طي مقاله اي در هفته نامه آمريكايي نيوزويك با اشاره به خطري كه جمهوري اسلامي ايران براي آمريكا در منطقه پديد آورده است از «اوباما» خواست با صراحت بيشتري از مهندس موسوي و هوادارانش حمايت كند. وي در اين مقاله احتمال مي دهد كه «اوباما نمي خواهد با حمايت خود باعث مسموم شدن(!) خواسته هواداران موسوي شود»! و در حالي كه به طور ناخودآگاه به مسموم بودن خواسته هاي آمريكا و همساني اين خواسته ها با خواسته غائله سبز اموي اعتراف مي كند! از آشوبگراني كه روز 13 آبان شعار «اوباما، اوباما، يا با اونا، يا با ما» سرداده بودند نيز گله مي كند كه چرا با اين شعار، نظريه جمهوري اسلامي مبني بر آمريكايي بودن اين حركت را تاييد كرده اند و ضمنا براي توجيه اين شعار مي نويسد؛ «معترضان- بخوانيد غائله آفرينان سبز اموي- از چندين ماه ابهام در موضع دولت اوباما و احتمال دستيابي به توافق هسته اي با ايران خشمگين بوده و دچار نگراني شده بودند»!
اظهارات اين ضد انقلاب فراري در نيوزويك در حالي است كه دولت اوباما، قبل از انتخابات با همه توان از موسوي و خاتمي حمايت مالي و سياسي و تداركاتي كرده بود و بعد از انتخابات نيز در حمايت از غائله سبز اموي سنگ تمام گذاشت تا آنجا كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا با صراحت از حمايت هاي مالي و سياسي پشت صحنه آشوبگران خبر داد و به عنوان نمونه از اختصاص بودجه 400 ميليون دلاري براي حمايت از مدعيان اصلاحات ياد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14