(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 آبان 1388- شماره 19505
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
استقبال ايران از تصويب گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل
رهبر انقلاب در ديدار امير قطر: دشمن براي همه كشورهاي اسلامي برنامه دارد
امام جمعه قم: رهبري تكليف رابطه با آمريكا را مشخص كردند
جانباز 70 درصد آملي به ياران شهيدش پيوست
با حضور سرپرست وزارت نيرو نخستين كارخانه گوهرتراشي ايران در شاهرود به بهره برداري رسيد
امام جمعه موقت زاهدان خبر داد پاكسازي حوزه هاي علميه سيستان و بلوچستان از اتباع بيگانه
حدادعادل: بدون علوم انساني اسلامي به تمدن مستقل نمي رسيم
معاون اول قوه قضاييه: جنس فتنه اخير در تاريخ انقلاب اسلامي بي سابقه است
با حكم رئيس جمهور استاندار مازندران مديرعامل صندوق مهر امام رضا شد
يك فروند شناور 2300تني در خرمشهر به آب انداخته شد
اخبار ادبي و هنري



 



استقبال ايران از تصويب گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل

سرويس سياسي-
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل از تصويب گزارش گلدستون در زمينه محكوميت جنايات وحشيانه صهيونيست ها در غزه توسط مجمع عمومي اين سازمان استقبال كرد.
برغم تكاپوي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از تصويب گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل، اين گزارش در سازمان ملل به تصويب رسيد.
در همين حال، محمد خزاعي سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل با استقبال از بررسي جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ غزه در مجمع عمومي اين سازمان، گفت: تصويب قطعنامه اي در اجلاس ويژه شوراي حقوق بشر درباره جنايات رژيم صهيونيستي، فرصتي را براي سازمان ملل متحد فراهم كرده تا اين رژيم را به خاطر جناياتي كه عليه مردم بي گناه فلسطين انجام داده از نظر كيفري مسئول بداند و به سنت نادرست عدم مكافات جنايتكاران جنگي كه براي مدت هاي مديدي مانع سپردن آنها به دست عدالت شده بود، پايان دهد.
وي افزود: گزارش هيئت حقيقت ياب سازمان ملل، نقض جدي حقوق بشر و تخلف آشكار از موازين بين المللي توسط رژيم صهيونيستي را تاييد و تاكيد كرده كه اين رژيم مرتكب جرايم جنگي و جنايت عليه بشريت شده است.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل با بيان اينكه در نتيجه تهاجم وحشيانه رژيم صهيونيستي به غزه، بيش از يك هزار و 400 نفر از شهروندان فلسطيني كشته و بيش از پنج هزار نفر نيز به شدت زخمي و يا براي هميشه معلول شدند، خاطر نشان كرد: در اين جنگ در بين كشته شدگان اسامي بيش از 300 كودك خردسال و 115زن نيز گزارش شده است.
خزاعي اضافه كرد: ارتش رژيم صهيونيستي در حملات خود غالباً عامدانه و به صورت ارادي مناطق غيرنظامي را هدف قرار داده و در حملات وحشيانه خود اصول اوليه و مبنايي حقوق بشر و موازين مربوط به لزوم حمله نكردن به غيرنظاميان را نقض كرده است.گفتني است؛ براساس يافته هاي گزارش كميته حقيقت ياب، رژيم صهيونيستي مسجدي را مورد حمله قرارداد كه طي آن 15 نمازگزار كشته شدند. جنگنده هاي رژيم صهيونيستي همچنين در حملات خود مراكز غيرنظامي و منازل مردم را هدف قرار داده اند كه در برخي موارد به قتل دسته جمعي خانواده ها منجر و با برنامه ريزي قبلي و عامدانه انجام شده است. ضمن آن كه استفاده هاي گسترده نظاميان رژيم صهيونيستي از تسليحات فسفري و بمب هاي خوشه اي و استفاده آنان از افراد بي گناه به عنوان سپر انساني واضح و بر همگان روشن است.
تلاش صهيونيست ها براي منحرف كردن افكارعمومي از گزارش گلدستون ناكام ماند
به دنبال تصويب گزارش گلدستون پيرامون جنايات وحشيانه و غيرانساني رژيم صهيونيستي در نوار غزه، تلاش صهيونيست ها براي منحرف كردن افكار عمومي از اين گزارش با دروغ از آب درآمدن ادعاي توقيف يك كشتي حامل سلاح از ايران براي حزب الله لبنان، ناكام ماند.
راديو رژيم صهيونيستي ديروز اعلام كرد كه دولت اسرائيل شكايت بسيار تند و شديداللحني را به سازمان ملل در پي توقيف كشتي حامل اسلحه كه ايران آن را براي حزب الله لبنان مي فرستاد، ارائه كرده است.
براساس اين ادعا، نماينده اسرائيل در سازمان ملل اشاره داشت كه محموله اين كشتي و مسير آن ابهامات و ترديدهاي خطرناكي را پديد آورده و شوراي امنيت مي بايست در اين باره دست به تحقيق بزند.
گابريلا شاليو مدعي شد، فرستادن اين كشتي حامل سلاح، جديدترين تجاوز آشكار ايران به قطعنامه هاي شوراي امنيت است.
به فاصله چند ساعت از اين ادعاي صهيونيست ها كه به اذعان كارشناسان سياسي براي سرپوش گذاشتن بر جنايات خود در جنگ 22 روزه غزه و منحرف كردن افكار عمومي جهان از گزارش قاضي گلدستون درباره اين جنايات صورت گرفته است، شبكه خبري الجزيره به نقل از منابع آگاه در بندر «دمياد» مصر اعلام كرد: كشتي كه نظاميان سياسي به بهانه حمل سلاح از ايران به حزب الله لبنان، توقيف كرده بودند، تنها مواد غذايي را با خود حمل مي كرد كه بخشي از اين مواد را در بندر مصري تخليه كرده بود.
اين منابع با اعلام اين كه اين كشتي در دوم نوامبر وارد بندر دمياط شد و روز بعد از آنجا حركت نمود، تاكيد كردند كه هيچ چيزي غير از مواد غذايي در داخل اين كشتي نبوده است.
از سوي ديگر سوريه نيز ادعاها در مورد توقيف يك كشتي كه سلاح هاي ايراني را براي انتقال به حزب الله لبنان حمل مي كرده را تكذيب كرد و شايعه پردازي در اين مورد را دزدي و نقض قوانين بين المللي دانست.
حزب الله لبنان نيز در بيانيه اي اعلام كرده است كه هيچ ارتباطي با كشتي توقيف شده ندارد.
اين در حالي است كه يك منبع آگاه در وزارت خارجه سوريه هدف رژيم صهيونيستي از انتشار اين شايعات را منحرف كردن افكار عمومي از تصويب گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل دانست و گفت كه آنها مي خواهند با اين اقدام جنايات جنگي خود در حق شهروندان فلسطيني را پاك كنند.
يونايتدپرس نيز به نقل از يك مسئول ديگر سوري گزارش داد كه اين موضوع مربوط به پروژه اي صهيونيستي است كه از انتشار شايعات آزمايش موشك هاي دوربرد حماس آغاز شده است.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در سخناني با اشاره به توقيف اين كشتي مدعي شده بود كه ايران اين سلاح ها را براي كشتار شهروندان اسرائيلي به حزب الله مي دهد، وي براي فرافكني از جنايات اين رژيم، ايران را به ارتكاب جنايات جنگي در اين زمينه متهم كرد.
در همين رابطه، روزنامه صهيونيستي هاآرتص فاش كرد كه وزارت امور خارجه اسرائيل از هيئت هاي ديپلماتيك خود در خارج خواسته است تا از مسئله توقيف كشتي كه منتسب به ايران خوانده مي شود به عنوان ابزار فشار بين المللي بر جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد دو روز پيش به اتفاق آراء گزارش گلدستون را با 114 رأي مثبت و تنها 18 رأي منفي و 44 رأي ممتنع تصويب كرد. گزارش كميته حقيقت ياب جنگ غزه موسوم به گزارش گلدستون روز سه شنبه 15 سپتامبر ارائه و در آن تاكيد شد كه سران رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه غزه مرتكب جنايات جنگي شده است.
گزارش مزبور روز جمعه(16 اكتبر- 24 مهرماه) در شوراي حقوق بشر سازمان ملل پس از چند بار تعويق سرانجام به رأي گذاشته و با اكثريت آراء تصويب شد. 25 كشور به اين گزارش رأي مثبت، 6 كشور رأي منفي و 11 كشور رأي ممتنع دادند.

 



رهبر انقلاب در ديدار امير قطر: دشمن براي همه كشورهاي اسلامي برنامه دارد

ولي امر مسلمين جهان در ديدار امير قطر تاكيد كردند همه كشورهاي منطقه بايد تلاش كنند تا خواسته بيگانگان عملي نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، عصر پنج شنبه در ديدار شيخ خليفه بن حمد آل ثاني، امير قطر و هيئت همراه، روابط جمهوري اسلامي ايران و قطر را، يك رابطه نمونه در منطقه خليج فارس خواندند و تاكيد كردند: منطقه خليج فارس، بايد با همكاري كشورهاي اين منطقه، به منطقه اي امن و آباد و محلي براي همكاري تبديل شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش بيگانگان براي محقق نشدن اين موضوع افزودند: همه كشورهاي منطقه بايد تلاش كنند تا خواسته بيگانگان عملي نشود.
ايشان با قدرداني از مواضع دولت و امير قطر در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه و مسائل بعد از آن، خاطرنشان كردند: در قضيه لبنان و غزه، انتظار اين بود كه دولت هاي عربي به لحاظ اسلام، عربيت، و دفاع جوانان مؤمن لبنان و غزه از حق، در كنار آن ها بايستند، اما متأسفانه برخي دولت هاي عربي موضع خوبي نگرفتند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به رابطه سياسي ممتاز ايران و قطر و ديدگاه هاي مشترك دو كشور در بسياري از مسائل، تاكيد كردند: در روابط اقتصادي نيز بايد تلاش بيش تري شود تا سطح همكاري ها بيش از پيش گسترش يابد.
ايشان با ابراز خرسندي از گسترش روزافزون روابط جمهوري اسلامي ايران و قطر، افزودند: يكي از چندين دليل ارتباط نزديك دو كشور، وجود دشمنان مشترك براي امت اسلامي و مردم منطقه است.
ولي امر مسلمين جهان تاكيد كردند: دشمنان با به حاشيه كشاندن مسائل اصلي، موضوعات غيرحقيقي را به عنوان مسائل اصلي مطرح مي كنند و با تاكتيكي خاص، به نوبت، به سراغ كشورهاي اسلامي مي روند؛ بنابراين همه كشورهاي منطقه بايد اين موضوع را عميقا درك كنند و همكاري هاي خود را افزايش دهند.
در اين ديدار كه دكتر محمود احمدي نژاد- رئيس جمهور كشورمان- نيز حضور داشت، شيخ حمدبن خليفه آل ثاني- امير قطر- با ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي، از مواضع جمهوري اسلامي ايران در بسياري از مسائل اسلامي- عربي، به ويژه موضوع فلسطين قدرداني كرد.
امير قطر با اشاره به پيوندهاي تاريخي ايران و قطر و ديدگاه هاي مشترك دو كشور در بسياري از مسائل، افزود: همه كشورهاي منطقه بايد با مقاومت در مقابل اختلاف افكني هايي كه از خارج تحميل مي شود، زمينه ثبات، امنيت و همكاري بيش تري را در اين منطقه فراهم كنند.
وي با اشاره به مذاكرات خود با رئيس جمهور ايران، اظهار اميدواري كرد: روابط ايران و قطر به ويژه در عرصه مسائل اقتصادي شتاب بيشتري بگيرد.
مذاكرات رئيس جمهور
با امير قطر
در مذاكرات رئيس جمهور كشورمان و امير قطر بر ضرورت وحدت و يكپارچگي امت اسلامي تاكيد شد.
دكتر «محمود احمدي نژاد» و «شيخ حمد خليفه آل ثاني» همچنين با اشاره به وجود همكاري هاي خوب و ممتاز بين دو كشور راهكارهاي گسترش هر چه بيشتر اين همكاري ها را در اين بخش هاي گوناگون مورد بحث و بررسي قرار دادند.
رئيس جمهور در اين ديدار با بيان اين كه روابط تهران و دوحه مبتني بر احترام متقابل، اعتماد و برادري شكل گرفته است، گفت: در عرصه سياسي همكاري هاي خوب و ممتازي بين دو كشور جريان دارد و اميدواريم اين همكاري ها به ساير بخش ها نيز گسترش پيدا كند.
وي با تاكيد بر اين كه روابط ايران و قطر به نفع دو ملت و منطقه است، تصريح كرد: تهران از گسترش هر چه بيشتر روابط در عرصه هاي مختلف استقبال مي كند.
احمدي نژاد همچنين با اشاره به اوضاع فلسطين اظهار داشت: چنانچه كشورهاي اسلامي بخصوص كشورهاي حوزه خليج فارس در دفاع از مردم فلسطين كنار يكديگر قرار بگيرند، بدون ترديد شرايط براي رژيم صهيونيستي به شدت دشوار خواهد شد.
«شيخ حمد خليفه آل ثاني» نيز در اين ديدار جمهوري اسلامي ايران را كشور مهم و تاثيرگذار منطقه دانست و گفت: قطر رابطه خود با جمهوري اسلامي ايران را استراتژيك مي داند و اين استراتژي هرگز تغيير نخواهد كرد.
متكي و ايده وحدت آسيايي
امير قطر همچنين در ديدار با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ايران را كشور دوست و برادر قطر خواند و گفت: نكته مهم و اساسي در مناسبات دو كشور اين است كه راه ها و چگونگي توسعه و تقويت بيشتر روابط و همكاري هاي دوجانبه و منطقه اي ايران و قطر مورد بررسي و اهتمام جدي قرار گيرد.
متكي نيز در اين ديدار ايده هويت و وحدت آسيايي در يك مجموعه بزرگ آسيايي را ايده اي ارزشمند خواند و تاكيد كرد كه تحقق اين ايده زمينه را براي همگرايي بيشتر كشورهاي آسيايي فراهم مي آورد.
متكي با اشاره به شرايط نگران كننده در افغانستان و پاكستان، توطئه بيگانگان براي توسعه تروريسم و افراط گرايي در اين منطقه را مورد انتقاد قرار داد.
ارزيابي سفر امير قطر
به تهران
سفر هرچند كوتاه اما پركار امير قطر به تهران علاوه بر بازتاب وسيعي كه در رسانه هاي منطقه داشته با تحليل هاي متفاوتي نيز روبرو بوده است.
برخي رسانه هاي وابسته به محافل غربي طبق معمول كوشيدند با ارائه تحليل هاي غيرواقع از اهميت اين سفر كاسته و آن را به ديدار چند ساعته يك مقام عربي از ايران تنزل دهند اما در نقطه مقابل بسياري از رسانه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي با پراهميت دانستن اين سفر به نقش استراتژيك و محوري جمهوري اسلامي ايران در حل معادلات منطقه اي و دست برتر سياسي اقتصادي و نظامي كشورمان در خاورميانه اشاره كرده و نوشتند اغلب كشورهاي عربي به ويژه قطر با آگاهي كامل از قدرت ايران به دنبال ايجاد يك پيمان راهبري و ائتلاف منطقه اي با جمهوري اسلامي ايران هستند.
به عبارت ديگر، اينك پس از سه دهه از شكل گيري نظام اسلامي در ايران اكثر كشورهاي حاشيه خليج فارس به ويژه قطري ها كه همواره تلاش كرده اند در مسائل سياسي خاورميانه نقش بارزي ايفا كنند دريافته اند كه اگر مي خواهند همچنان در مباحثات سياسي حرفي براي گفتن داشته باشند چاره اي جز نزديكي به ايران و افزايش سطح همكاري ها با كشورمان ندارند.
در اين ميان البته قطري ها گوي سبقت از ساير رقبا ربوده اند و خواهان روابط بهتري با تهران بوده اند. سفر اخير شيخ حمدبن خليفه آل ثاني به تهران كه چهارمين سفر وي از سال 2005 ميلادي است در همين راستا ارزيابي مي شود.
از سوي ديگر اظهارات امير قطر در ديدار با مقامات كشورمان خصوصا در محضر رهبر معظم انقلاب و تاكيد وي بر مقاومت كشورهاي منطقه در مقابل اختلاف افكني هايي كه از خارج به كشورهاي منطقه تحميل مي شود بيانگر آن است كه مقامات دوحه از دخالت هاي نابجا و فراوان قدرت هاي سلطه گر غربي در امور داخلي كشورشان دل خوشي ندارند و به دنبال راهكاري براي مقابله با اين دخالت ها هستند.
نكته ديگري كه با سفر امير قطر به تهران و ابراز تمايل فراوان او به گسترش روابط با تهران اهميت بازگويي دارد آن است كه اين سفر در عمل شكست پروژه ايران هراسي غربي ها را به نمايش گذاشت. غربي ها كه طي سالهاي اخير با انواع و اقسام ترفندهاي رسانه اي تلاش كردند تا جمهوري اسلامي ايران را درنظر كشورهاي منطقه به عنوان كشوري خطرناك معرفي كنند اينك مي بينند امير قطر به عنوان شاخص ترين كشور سياسي عرب بي توجه به تمامي اين ترفندها و جنگ هاي رواني به تهران مي آيد و خواستار افزايش سطح روابط دو كشور مي شود.
نكته پاياني در خصوص روابط ايران و قطر آن است كه همانطور كه رهبر معظم انقلاب تصريح كردند روابط اقتصادي دو كشور برخلاف مناسبات سياسي و غيره پيشرفت نكرده و لذا لازم است مقامات تهران و دوحه خصوصا سفير جمهوري اسلامي ايران تلاش افزونتري براي افزايش سطح همكاري هاي اقتصادي و تجاري انجام دهند. قطر در سالهاي گذشته در برخي پرونده هاي منطقه از جمله موضوع لبنان همكاري درخشاني با ايران داشته است.

 



امام جمعه قم: رهبري تكليف رابطه با آمريكا را مشخص كردند

امام جمعه قم گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنراني اخير خود تكليف همه را براي موضوع ارتباط با آمريكا مشخص كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله «رضا استادي» در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه قم كه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» برگزار شد، با اشاره به موضوع تقوا گفت: بايد همگان به موضوع تقواي الهي توجه كنيم و آن را مدنظر قرار دهيم.
وي با اشاره به بحث ها و گفت وگوها در كشور و حتي خانواده گفت: بحث هايي كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح مي شود، بايد اين گونه باشد كه همگان به فكر مصلحت نظام و مردم باشند.
وي افزود: انسان بايد حق پذير باشد و بدترين موضوع اين است حق را بفهميم و قبول نكنيم.
امام جمعه قم تصريح كرد: تكبر به معناي انكار حق است و نبايد كسي حق را زير پا بگذارد و بايد انتقادپذير باشيم و رهبر معظم انقلاب نيز بر اين نكته تاكيد دارند.
آيت الله استادي در ادامه با اشاره به برگزاري راهپيمايي 13 آبان گفت: راهپيمايي خوب و بسيار باشكوهي برگزار شد و دشمنان جواب خود را گرفتند.
امام جمعه قم در ادامه به اختيارات رهبري اشاره كرد و گفت: طبق قانون سياست هاي كلي با رهبري معظم انقلاب است و تصميم با ايشان است و بقيه بايد تابع نظرات ايشان باشند.
وي افزود: زماني زمزمه هايي از دور و نزديك در خصوص رابطه با آمريكا شنيده مي شد كه رهبر معظم انقلاب در سخنراني اخير خود تكليف همه را مشخص كرده و موضع خود را شفاف بيان كردند كه تا آمريكا و كساني مانند آمريكا وضع خود را عوض نكنند امكان ندارد ملت ايران و دولت ايران دست دوستي به سوي آنها دراز كند.
آيت الله استادي گفت: اين منطق اسلام و نظام اسلامي ايران است و همه بايد به آن توجه كنيم.

 



جانباز 70 درصد آملي به ياران شهيدش پيوست

آمل - خبرنگار كيهان:
جانباز 70 درصد آملي پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشي از قطع نخاع به ياران شهيدش پيوست.
شهيد حميدرضا انصاري در سال 1362 در منطقه پنجوين عراق بر اثر اصابت تركش از ناحيه كمر قطع نخاع شد و پس از 26 سال تحمل درد و رنج ناشي از قطع نخاع به شهادت رسيد.
پيكر اين شهيد بر دستان مردم و مسئولان آمل از مسجد امام رضا«ع» اين شهر تشييع و در بهشت زهراي آمل به خاك سپرده شد.

 



با حضور سرپرست وزارت نيرو نخستين كارخانه گوهرتراشي ايران در شاهرود به بهره برداري رسيد

شاهرود- خبرنگار كيهان:
نخستين كارخانه گوهرتراشي ايران با حضور سرپرست وزارت نيرو در شاهرود فعاليت خود را آغاز كرد.
اين كارخانه در زميني به مساحت 20 هزار متر مربع و با صرف اعتباري بالغ بر 22 ميليارد ريال در شهرك صنعتي شاهرود احداث شده است.
اين كارخانه توان توليد ساچمه هاي گوهرين براي ساخت تسبيح، نگين، توليد ورقه هاي گوهرين، قطعه سازي از گوهرها، توليد حلقه ها و توپ هاي بزرگ گوهرين و قطعات هندسي و غيرهندسي را دارد.
با احداث اين كارخانه شاهرود قطب سنگ هاي تراش خورده ايران شد.
با بهره برداري از اين كارخانه حدود 300 نفر به طور مستقيم جذب كارخانه شدند. اين كارخانه توسط متخصصان تايوان و چين راه اندازي شده است.

 



امام جمعه موقت زاهدان خبر داد پاكسازي حوزه هاي علميه سيستان و بلوچستان از اتباع بيگانه

امام جمعه موقت زاهدان گفت: حوزه هاي علميه سيستان و بلوچستان را از وجود اتباع بيگانه پاكسازي مي كنيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم حميدي در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته زاهدان،ضمن دعوت نمازگزاران به رعايت تقوا اظهار داشت:با حوزه هاي علميه اي كه به كانوني براي پرورش دادن اتباع بيگانه تبديل شده اند برخورد جدي خواهيم كرد.
وي افزود: حوزه هاي علميه يكي از سرچشمه هاي انقلاب است كه بايد از وجود اتباع بيگانه پاك سازي شود.امام جمعه موقت زاهدان تصريح كرد: قانون مداري يكي از عوامل موثر در ايجاد وحدت است و اگر همه به قوانين پايبند باشند، مبادي وحدت مستحكم تر مي شود.
وي گفت: اگرچه روحانيون و علماي شيعه و سني پشتيبان نظام هستند، اما اگر مرتكب جرم شوند ضمن تذكرات به آنها چاره اي به جز برخورد نداريم. به همين دليل از تمامي مديران حوزه علميه سيستان و بلوچستان درخواست مي كنيم كه از ورود اتباع بيگانه به مراكز علميه جلوگيري كنند.
حجت الاسلام حميدي گفت: پاكسازي حوزه هاي علميه سيستان و بلوچستان از وجود اتباع بيگانه در دستور كار مسئولان قرار دارد و ما با جديت اين موضوع را پيگيري كرده و تنها هدف ما هم از اين اقدام، اجرايي كردن قانون در جامعه است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به اختصاص 55 ميليون دلار از سوي كنگره آمريكا براي براندازي انقلاب اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: اين عمل ننگين دولت مردان آمريكا نشان دهنده خصومت آنها با ملت ايران است.

 



حدادعادل: بدون علوم انساني اسلامي به تمدن مستقل نمي رسيم

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: رسيدن به اهداف امام خميني(ره) و خارج شدن از زير لواي تمدن غربي و تمدن مستقل اسلامي بدون علوم انساني اسلامي ممكن نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم دكتر «غلامعلي حدادعادل» پيش از ظهر ديروز در هجدهمين نشست فارغ التحصيلان موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني«ره» با اشاره به اهميت يافتن علوم انساني در دنياي امروز اظهار داشت: مدتي بود كسي صحبت از اهميت علوم انساني و ضرورت تحول در آن رامطرح نمي كرد، اما بعد از نكاتي كه رهبر معظم انقلاب درماه مبارك رمضان فرمودند يك تحرك تازه اي در اين موضوع به وجود آمد.
وي افزود: متعاقب اين تذكرات شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم بحث هاي مقدماتي را آغاز كرد و يك ماه قبل پس از بررسي هاي متوالي طرحي براي تشكيل شوراي تخصصي علوم انساني را در دستور كار قرار داد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: اين شورا مركب ازتعدادي از صاحبنظران، نمايندگان برخي از نهادها و مسئولان آموزش عالي كشور خواهد بود كه اساسنامه كار اين شورا به تصويب رسيده است و اكثر اعضاي آن انتخاب شده اند كه اميدواريم به زودي كار خود را آغاز كنند.
حدادعادل با اشاره به ضرورت هاي توجه به علوم انساني و ايجاد تحول در آن اظهار داشت: 30 سال از پيروزي انقلاب گذشته و ما در نظر و عمل تجربه هاي خاصي را كسب كرده ايم و امروز تصور نسبي از جمهوري اسلامي و جهان پيرامون در ما ايجاد شده است كه با قبل تفاوت هاي مختلفي دارد.
وي گفت: مطلب قابل توجه اين است كه غايت مقصود ما از انقلاب اسلامي جايي است كه به تمدن اسلامي دست يابيم و اگر هدفي كمتر از اين داشته باشيم جمهوري اسلامي تنها يك نام با يك سري شعار و ظواهر عادي خواهد بود.
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ما زماني مي توانيم بگوييم به اهداف امام رسيديم كه صاحب تمدن اسلامي شويم وگرنه ذيلي از تمدن غربي باقي خواهيم ماند.
حداد عادل با تاكيد بر اينكه بدون علوم انساني اسلامي ما به تمدن مستقل اسلامي نخواهيم رسيد، اظهار داشت: اگر تمدن اسلامي مي خواهيم بايد علوم انساني اسلامي داشته باشيم در غير اين صورت آنچه كه به جامعه ما شكل مي دهد همان علوم انساني غربي خواهد بود.
وي با بيان اينكه غرب خود و تمام جهان را با ابزار علوم انساني اداره مي كند، گفت:تمدن غرب از رنسانس تاكنون تمدني است كه اگر نگوييم به دين دستور مي دهد، از دين دستور نمي گيرد كه بدون شك اين كار را هم انجام مي دهد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس افزود: كساني كه به جامعه غربي دستور مي دهند متخصصان علوم انساني هستند و راه و رسم زندگي اجتماعي را در علوم انساني غربي تعيين مي كنند.
حداد عادل بحث توسعه كشور را همچون بحث علوم انساني دانست و اظهار داشت: امروز همه جاي كشور ما صحبت از توسعه است و در دنيا الگوها و مدل هايي كه براي توسعه مطرح است از دانشگاه هاي غربي گرفته شده است.
وي با بيان اينكه بايد فكري براي توسعه اسلامي داشته باشيم، تصريح كرد: به تازگي بعضي از افراد صاحب امور به فكر اين معنا افتاده اند، اما بايد توجه داشت اين مسايل خيالي و انتزاعي نيستند و ما امروز با همه اين موضوعات سر و كار داريم و بايد به عنوان مسلمان تعريف كلي از توسعه داشته باشيم.

 



معاون اول قوه قضاييه: جنس فتنه اخير در تاريخ انقلاب اسلامي بي سابقه است

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
جنس فتنه پس از انتخابات دهم رياست جمهوري در تاريخ انقلاب اسلامي بي سابقه بوده است.
معاون اول قوه قضاييه و نماينده مردم خراسان جنوبي در مجلس خبرگان رهبري با اعلام اين مطلب افزود: بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران مردم فتنه هاي فراواني را ديدند اما جنس فتنه بعد از انتخابات با فتنه هاي قبل تفاوت فراوان داشت كه با تدابير حكيمانه و قاطعانه رهبري و بصيرت مردم خنثي شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در جمع شركت كنندگان همايش پيروان ولايت و مجريان عدالت كه به دعوت دادگستري لرستان در مصلاي الغدير خرم آباد برگزار شد افزود: امروز دارويي كه مي تواند جامعه ما را از آسيب دشمنان مصون نگه دارد اطاعت از ولي فقيه و بصيرت مردم است و دشمنان نيز از بهره مندي جامعه ما از اين دو ويژگي عصباني هستند و تلاش مي كنند حادثه ايستادگي مسلمانان بي بصيرت در برابر حضرت علي«ع» و اباعبدالله الحسين«ع» را تكرار كنند.
معاون قوه قضاييه با اشاره به فداكاري مردم در صحنه هاي دفاع از ارزش ها اظهار داشت: مردم مسلمان ايران با الهام از عاشورا ثابت كرده اند تا پاي جان دست از ولايت فقيه نمي كشند.
رئيسي با بيان اين مطلب كه پول و امكانات بيگانگان نمي تواند بين امت و رهبر شكاف ايجاد كند اضافه كرد: امروز مردم پشت سر رهبر معظم انقلاب به منظور حفظ و تحقق آرمان هاي امام خميني(ره) و شهدا فداكاري مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين ميرعمادي نماينده ولي فقيه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نيز در اين همايش، صلابت، قاطعيت و تصميمات خردمندانه رهبر معظم انقلاب را از عوامل خنثي شدن فتنه ها پس از انتخابات ذكر كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در پايان همايش، بيانيه اي در تجديد ميثاق با رهبري و تاكيد بر حفظ وحدت قرائت شد.

 



با حكم رئيس جمهور استاندار مازندران مديرعامل صندوق مهر امام رضا شد

ساري - خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور در حكمي سيدمحمد كريمي استاندار مازندران را به عنوان مديرعامل صندوق مهر امام رضاي(ع) كشور منصوب كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين حكم با اشاره به ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور رفع دغدغه هاي شغلي، ازدواج و مسكن جوانان را مسئوليت خطير دولت دانست كه صندوق مهر امام رضا(ع) اين مهم را برعهده دارد.
رئيس جمهور در اين حكم همچنين با اشاره به مصوبه هيئت امناي صندوق مهر امام رضا(ع) سيدمحمد كريمي را كه 16 ماه در مقام استاندار مازندران فعاليت كرد، به عنوان مديرعامل صندوق مركزي اشتغال، ازدواج و مسكن مهر امام رضا(ع) برگزيد.
كريمي نوزدهمين استاندار مازندران است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان نماينده عالي دولت در اين استان خدمت كرده است.

 



با حضور جانشينان وزير دفاع و فرمانده نيروي دريايي ارتش
يك فروند شناور 2300تني در خرمشهر به آب انداخته شد

يك فروند شناور 2300تني با حضور جانشين وزير دفاع و همچنين جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در خرمشهر به آب انداخته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرمشهر، در آيين به آب انداختن اين شناور لنديكرافت جانشين وزير دفاع در سخناني با اشاره به اهميت صنايع دريايي در كشور اظهار داشت: وزارت دفاع برنامه هاي خوبي را براي توسعه صنايع دريايي كشور در دستور كار خود قرار داده است.
سرتيپ وحيد دستجردي افزود: سياست اصلي وزارت دفاع توسعه صنعت دريايي در شمال و جنوب كشور است كه اين موضوع در حال حاضر در مناطق بوشهر، چابهار، بندرعباس و خرمشهر اجرايي شده است.
وي خاطرنشان كرد: در سايت كشتي شهيد موسوي ساخت شناورهاي تجاري در دستور كار قرار داده شده كه ممكن است ساخت شناورهاي دفاعي نيز در اين سايت صنعتي انجام شود.
جانشين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد: توسعه صنعت دريايي در خوزستان نيازمند همكاري و پشتيباني مسئولان استاني به ويژه در بخش تامين اعتبارات و تسهيلات مورد نياز در اين بخش است.
دستجردي درباره شناور بهره برداري شده گفت: اين شناور كه تمام مراحل طراحي و ساخت آن به دست متخصصان توانمند كشور صورت گرفته با 80 متر طول و 5/17متر عرض، قابليت پيمايش در آب هاي آزاد بين المللي را دارد.
وي خاطرنشان كرد: اين شناور داراي كاربردهاي مختلف از جمله تجاري و حمل و نقل است كه با صرف 2ميليارد و300 ميليون تومان اعتبار در مجتمع صنايع دريايي شهيد موسوي وابسته به وزارت دفاع ساخته شده است.
همچنين در ادامه اين مراسم پنج فروند شناور لندينگ كرافت هزارتني هر كدام به طول 50 و عرض 5/14متر تحويل مشتريان شد.
به گفته جانشين وزير دفاع، ارزش اين كشتي ها در مجموع 5/6 ميليارد تومان است كه با مشاركت بخش خصوصي ساخته شد.

 



اخبار ادبي و هنري

آمريكا درباره شكستش از ايران فيلم مي سازد
همزمان با برگزاري باشكوه تظاهرات ضدآمريكايي مردم ايران در روز 13آبان امسال، رسانه ها گزارش دادند كه آمريكا قصد ساختن يك فيلم درباره حماسه فتح لانه جاسوسي آن كشور به دست دانشجويان ايراني را دارد.
مهر به نقل از ورايتي گزارش داد، مديران شبكه HBO آمريكا روز چهارشنبه حق توليد فيلمي براساس كتاب «ميهمانان آيت الله: بحران گروگانگيري در ايران، نخستين رويارويي در جنگ آمريكا با اسلام» نوشته مارك بودن را به دست آوردند. اين كتاب شرح ماجراي 444 روز تسخير سفارت آمريكا در تهران به قلم خالق كتاب سقوط بلك هاوك است.
اما آنچه درباره گروه توليدكننده اين فيلم قابل تامل است وجود برخي نام هاست كه مي توان بر اين اساس پيش بيني كرد كه اين فيلم به تحريف حقايق مربوط به حماسه تسخير لانه جاسوسي آمريكا خواهد پرداخت. نويسنده فيلمنامه فيلم «ميهمانان آيت الله» آندريا برلوف است. وي در كارنامه اش نوشتن فيلمنامه فيلم «مركز تجارت جهاني» به كارگرداني اليور استون را دارد كه مضموني در راستاي سياست هاي دولت آمريكا درباره 11سپتامبر دارد. همچنين تهيه كنندگي اين فيلم برعهده ويليام هوربرگ است كه پيش از اين فيلم «بادبادك باز» به كارگرداني مارك فورستر را در كارنامه دارد. فيلمي كه نگاهي مغرضانه به دين اسلام دارد. هوربرگ يكي از اعضاي آكادمي اسكار بود كه زمستان گذشته به دعوت خانه سينما به ايران آمد.
تاكيد معاون فرهنگي بر بهره مندي همه مردم از امكانات
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز پنجشنبه در آيين گشايش پنجمين نمايشگاه كتاب كشور در كرمانشاه گفت: سياست اين وزارتخانه در چهار سال اخير بر بهره مندي همه مردم كشور از امكانات فرهنگي مبتني بوده است.
به گزارش ايرنا، محسن پرويز افزود: در دوره هاي قبل، برگزاري نمايشگاههاي كتاب در استان ها تا حد زيادي به فراموشي سپرده شده بود و لذا در چهار سال اخير سياست بر ايجاد چنين نمايشگاههايي در استان هاي مختلف كشور بود كه در واقع نوعي جشن فرهنگي به شمار مي رود.
وي از اعلام آمادگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ارائه كارت هاي الكترونيكي 200هزار ريالي به دانشجويان دانشگاهها جهت خريد كتابهاي مورد نيازشان خبر داد.
وي همچنين از برنامه ريزي و تلاشهاي اين وزارتخانه براي معرفي آثار و انتشارات ايرانيان در خارج از كشور و شركت در نمايشگاههاي كتاب در ساير كشورها خبر داد.
جوايز ادبي فرانسه؛ در گرداب فساد
يك منتقد فرانسوي جوايز ادبي حاكم در كشورش را فاسد خواند.
به گزارش فارس، پيرژورد در مقاله اي به انتقاد از جوايز ادبي فرانسه پرداخته و گفته است كه اين جوايز در گرداب فساد روابط بين نويسندگان و ناشران فرو رفته اند و هركسي كه از اين سيستم فاسد جوايز ادبي فرانسه انتقاد كند، به عنوان عيب جو و دشمن شناخته مي شود.
تجليل از معصومي و شاه حسيني در جشنواره فيلم كوثر
در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره فيلم كوثر از پروانه معصومي و انسيه شاه حسيني دو بانوي سينماگر تجليل مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، پروانه معصومي بازيگر باسابقه سينماي ايران است كه از جمله آثاري كه در آنها بازي كرده است مي توان به سريال هاي تلويزيوني «يوسف پيامبر»، «مثل هيچ كس» و... فيلم هاي سينمايي «وعده ديدار»، «مسافر ري»، «شناسايي»، «آشيانه مه» و... اشاره كرد.
همچنين انسيه شاه حسيني كارگرداني فيلم هاي «غروب شد بيا»، «شب به خير فرمانده» و «پنالتي» را انجام داده است.
جشنواره فيلم كوثر از 27 تا 30آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
طرح نذر كتاب در مناطق محروم
طرح جامع نذر كتاب، با هدف كمك به كتابخانه هاي مناطق محروم شهر تهران و سطح كشور، همزمان با هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي، برگزار مي شود.
در اين طرح خريداران، ناشران، دارندگان كتاب با مراجعه به مراكز و نقاط تعيين شده، بخشي از كتاب هاي خود را به طور مستقيم و با دريافت بسته هاي ويژه پستي، در اختيار دبيرخانه طرح قرار مي دهند. كتاب هاي دريافت شده پس از غربال اوليه و تقسيم بندي در اختيار كتابخانه هاي عمومي مدارس و مساجد شهرستان هاي مناطق محروم و حواشي شهر قرار خواهد گرفت.
هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 23 تا 30آبان ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14