(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 آذر 1388- شماره 19531
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام رهبر انقلاب در بزرگداشت مرحوم آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني
كنكور تا سال 93 حذف مي شود
احمدي نژاد: مكان يابي 5 سايت هسته اي نهايي شد
چشم به راه سپيده
تجليل خودجوش طلاب حوزه علميه قم از آيت الله مصباح يزدي
هزار جوان اصفهاني با 200 هزار تومان ازدواج كردند
اعطاي بورس تحصيلي مروه شربيني به دانشجويان اروپايي
معاون وزير آموزش و پرورش: خيران ايراني 80 هزار كلاس درس ساختند
كنگره شعر غدير در قم به كار خود پايان داد
اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان: مردم از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي: هزينه هاي درماني، بار سنگيني بر جامعه تحميل مي كند
اخبار ادبي و هنري



پيام رهبر انقلاب در بزرگداشت مرحوم آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني

مقام معظم رهبري در پيامي به همايش بزرگداشت آيت الله اصفهاني عنوان كردند اگر با چشم انصاف نگاه كنيم مي بينيم اين بزرگوار در دوران مرجعيت خيلي پخته و متين و براساس تكليف عمل كردند.
در متن كامل پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به همايش بزرگداشت آيت الله سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني كه توسط آيت الله سيديوسف طباطبايي نژاد نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان در اين همايش قرائت شد آمده است:
خيلي متشكريم از اينكه به فكر احياي نام و آثار مرحوم آيت الله العظمي سيدابوالحسن اصفهاني از بزرگان مراجع دوران اخير افتاديد؛ يكي از خصوصيات مهم ايشان اين است كه در يكي از دوران هاي بسيار حساس تاريخ اين منطقه زعامت معنوي و ديني شيعه را برعهده داشتند.
مرحوم آيت الله اصفهاني از سال 1339 قمري كه مرحوم شريعت اصفهاني از دنيا مي روند مرجعيت ايشان آغاز مي شود، البته اين مرجعيت در آن دوره، مرجعيت مستقل و فراگير نبوده و بزرگان ديگري مثل مرحوم آقاي نائيني و مرحوم آقاي حائري بودند لكن از سال 1355 قمري كه در آن سال مرحوم آقاي نائيني و مرحوم آقاي حائري فوت مي كنند، مرجعيت مرحوم آقاسيدابوالحسن مرجعيت مطلق در تمام قلمرو تشيع از كشورهاي عربي تا هندوستان و بقيه مناطق شيعه نشين مي شود.
اين مرجعيت مطلق تا سال 65 قمري كه سال وفات ايشان است يعني 10سال ادامه داشته است، شما ببينيد از سال 1339 قمري كه مرجعيت ايشان آغاز مي شود (حدود 1300شمسي) تا سال 1365 هجري قمري (1325شمسي) يعني حدود 25سال در تمام اين دوران در اين منطقه چه اتفاقاتي افتاده است؟
اتفاقات اين منطقه در اين دوران خيلي مهم است، در ايران مصادف است با روي كار آمدن رضاخان، در تركيه روي كار آمدن آتاتورك، در عربستان روي كار آمدن خاندان ملك سعود، در خود عراق نقشه جديد انگليسي ها و آن ظلم هاي بزرگ در حق مردم عراق و حكومت ملك فيصل.
در يك چنين دوراني مرحوم آقا سيدابوالحسن زعامت شيعه را برعهده داشتند كه خيلي دوران دشواري است. ممكن است كسي امروز به بعضي از مواضع مرحوم سيد اعتراض كند كه چرا فلان جا فلان موضع را نگرفتند يا فلان حركت را نكردند، لكن اگر چنانچه با چشم انصاف نگاه كنيم مي بينيم اين بزرگوار خيلي پخته و متين و بر اساس تكليف عمل كردند.
در برهه اول مرحوم آقا سيدابوالحسن جزو كساني بودند كه به همين حكومت عراق و انتخابات صوري انگليسي ها اعتراض كردند، مرحوم خالصي از يك طرف مخالفت كرد، مرحوم آقاي نائيني و آقاسيد ابوالحسن هم مخالفت كردند.
اين دو بزرگوار را هم از نجف به ايران تبعيد كردند (در بعضي از شرح حال هاي آقا سيدابوالحسن خصوصيات و جزئيات اين موضوع را ذكر نمي كنند اما خوب است ذكر بشود.)
در ايران علما و بزرگان از اين دو عالم بزرگ تجليل كردند و شهر به شهر از آنها استقبال كردند و با احترام وارد قم كردند.
اينها از چشم انگليسي ها پوشيده نماند و فهميدند كه موقعيت اين دو بزرگوار چقدر موقعيت بالا و برجسته اي است و در نتيجه در كمتر از يك سال با تمهيدات مقدماتي مجددا عذرخواهي كردند و اين دو بزرگوار را با احترام به نجف برگرداندند.
برهه اول حركت مرحوم آقا سيدابوالحسن يك چنين حركتي بود ولي بعد در قضاياي بعدي، ايشان همتش بر اين است كه اولا حوزه نجف را حفظ و تقويت كند و توسعه بدهد و بعد تفكرات شيعه و تشيع را در اقطار دنياي اسلام ترويج كند.
ممشاي مرحوم آقا سيدابوالحسن را در امر زعامت حوزه چه در بخش علمي و تدريس و چه در بخش اداره اجتماعي حوزه انصافا جزو روساي كم نظير محسوب مي شوند، از نظر علمي تبرز ايشان در تسلط بر فقه است.
كتاب وسيله ايشان هم انصافا كتاب جامع و جالبي است، دوره فقه هست و از اين جهت بر عروه ترجيح دارد و از جهت جمع و جور كردن مسائل و مندرج كردن مسائل متشابه با يكديگر كتاب كم نظير و بسيار بااهميتي است، از نظر زندگي و برخورد با افراد، مثل يك طلبه معمولي بودند يعني زندگي كاملا ساده كه خود اين يك هيبت عظيمي را در چشم مخاطبين ايشان و زائرين ايشان به وجود مي آورد.

 



كنكور تا سال 93 حذف مي شود

براساس تصميم جديد مجلس و وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش كنكور سراسري به صورت پلكاني تا سال 93 حذف خواهد شد.
«سيدكاظم موسوي» سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ديروز در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه روز سه شنبه اعضاي اين كميسيون با وزراي علوم و آموزش وپرورش براي بررسي پيشنهادات مطرح در خصوص اجرا و يا تعويق زمان حذف كامل كنكور اظهار داشت: در اين جلسه وزير آموزش و پرورش مواردي از مشكلات اين وزارتخانه را مطرح كرد كه در خصوص آنها راهكارهاي خوبي نيز پيشنهاد شد.
وي افزود: در مورد حذف كنكور نيز د راين جلسه مباحثي مطرح شد و وزارت آموزش و پرورش براي اجراي آن اعلام آمادگي كرد و وزير علوم نيز به برخي از مشكلات اجراي اين قانون تا سال 90 اشاره كرد، به همين دليل مقرر شد كه اجراي كامل آن به سال هاي بعد از 90 موكول شود.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: در اين راستا مقرر شد كه قانون حذف كنكور به صورت پلكاني تا سال 93 انجام شود كه با تفاهمات انجام شده بين وزراي علوم و آموزش و پرورش با اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اين روند از سال 90 آغاز خواهد شد.
نورا... حيدري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در اين باره با بيان اينكه در جلسه مذكور به اين جمع بندي رسيديم كه امكان حذف كامل كنكور تا سال 90 وجود ندارد، تصريح كرد: اما وزراي علوم و آموزش و پرورش قول دادند كه سال 90 اولين سال اجراي اين قانون باشد و در نهايت تا سال 93 بتوانيم اين قانون را به طور كامل اجرا كنيم.
«محمود ملاباشي» معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم در خصوص مباحث مربوط به حذف كنكور، اظهار داشت: حذف كنكور سال هاست در كشور ما و در مقاطع مختلف شروع شده و اكنون در مقطع كارداني و در برخي از رشته هاي كارشناسي انجام مي شود اما براي برخي رشته هاي پررقابت دانشگاه هاي دولتي امكان حذف كنكور وجود ندارد.

 



احمدي نژاد: مكان يابي 5 سايت هسته اي نهايي شد

رئيس جمهور اعلام كرد كه مكان يابي 5 سايت هسته اي نهايي شده و 5 سايت ديگر نيز در دست مطالعه است.
محمود احمدي نژاد در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت با اشاره به جو سازي هاي برخي رسانه ها درباره خبر ايجاد 10 سايت هسته اي افزود: تصميمات ما مشخص است و امتحان آن نيز سخت نيست و هر حرفي زده ايم عمل كرده ايم.
وي افزود: آن خبري كه اعلام كرديم براي تقابل با تصميم شوراي حكام نبود و از ماه هاي قبل، سازمان انرژي اتمي را مسئول كرده بوديم كه براي مكان يابي چندين سايت اقدام كند و حتي اخيرا درباره تاخير در اين كار از آنها سوال كرديم كه گفتند در حال مطالعه هستند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه موضع و موضوع هسته اي ما كاملا روشن است گفت: موضوع هسته اي ما دو سال پيش حل شده است اما برخي كشورها مايلند بحث هايي را ادامه دهند.
وي ادامه داد: كشورهايي مانند تركيه، برزيل، آفريقاي جنوبي و كشورهاي متعدد ديگري از مواضع ايران به طور كامل حمايت كرده اند چرا كه حق با ماست و تلاش مي كنند ديگران را بر سر راه آورند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه اهل منطق هستيم و گفت وگوهايي براساس منطق را منتهي به نتيجه مي دانيم ادامه داد: از جر و بحث و تندگويي استقبال نمي كنيم و به دنبال حركت در مسير قانون هستيم و آماده ايم درباره مسائل جهاني گفت وگو كنيم اما متاسفانه مناسبات دنيا براساس منطق صورت نمي گيرد.
وي گفت: برخي ها مانند انگليس و همچنين رژيم صهيونيستي به دنبال سر و صدا هستند و ريل هاي عوضي در مسير ما مي اندازند و فكر مي كنند مي توانند به نان و نوايي برسند در حالي كه در سي سال گذشته هر روز شخصيت آنها زير سوال رفته است.
رئيس جمهور دو هفته پيش خبر احداث 10 سايت جديد غني سازي در ايران را اعلام كرده بود. پس از وي، دكتر علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام كرد ايران براي دست يابي به اهدافي در زمينه توليد انرژي از فناوري هسته اي نياز به 20 سايت هسته اي دارد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

شايد بيايد
در نغمه تا هزار بيايد
در رقص لاله زار بيايد
سرچشمه هاي دل بگشوديم
تا عشق خوشگوار بيايد
در شب نهال نور نشانديم
تا صبح از آن ديار بيايد
در دشت، بذر لاله فشانديم
تا باز هم بهار بيايد
از دل غبار غير زدوديم
باشد به خانه يار بيايد
بر موج انتظار نشستيم
كاواي ذوالفقار بيايد
چشم انتظار جاده صبحيم
شايد كه آن سوار بيايد
سيدحيدر علوي نژاد بلخي

يك اسب ، يك سوار
يك اسب، يك سوار، نقشي از انتظار
يك مرد مي رسد آيا از اين غبار؟
دل هاي داغمان مثل كوير درد
اي سبز پرتپش بر زخممان ببار
مي آيد اين سحر، گل پينه اي به دست
يعني كه مي رسد در كوچه ها بهار
چشمان انتظار بر راه مانده است
شايد رسد سحر آن سبز، آن سوار
سمكوب خسته اي در كوچه مي دود
يك اسب، يك سوار، پايان انتظار
شيما تقيان پور

به ياد تو
ديري است كه دل در طلب روي تو بوده است
دست تو ولي پنجره اي را نگشوده است
بر سنگ خود كوچه خود سخت گرفتي
آن روز كه گفتند به يادت نسروده است
اي سبزترين خاطره فصل زمستان
امسال هم انگار زمين بي تو غنوده است
هر چند كه از بارش اين برف خميديم
لكن گذر عمر بدون تو نبوده است
در خاطر آن ايل فقط نام تو باقي است
ذكري كه غبار از تن آيينه زدوده است
پرويز علي پور

 



تجليل خودجوش طلاب حوزه علميه قم از آيت الله مصباح يزدي

سرويس شهرستانها-
با ابتكار و تصميم خودجوش طلاب مدرسه معصوميه قم و با حضور مدير حوزه هاي علميه كشور با اهداي «تنديس عمار» به آيت الله مصباح يزدي از سالها خدمات علمي و عملي وي تجليل شد.
به گزارش خبرگزاري رسا، جشن بزرگ عمامه گذاري طلاب مدرسه معصوميه قم و مراسم تجليل از مقام علمي و معنوي آيت الله مصباح يزدي برگزار شد.
آيت الله مصباح يزدي پس از عمامه گذاري 27 نفر از طلاب اين مدرسه در سخناني با اشاره به اين كه پوشيدن لباس روحانيت تكليف بزرگي را در زندگي طلاب ايجاد مي كند، گفت: شما كاري را شروع كرديد كه هر گامي كه برمي داريد عبادت شمرده مي شود؛ چون مردم با نگاه به شما به سوي پروردگار و دين متوجه مي شوند.
آيت الله مصباح يزدي افزود: خدا را بايد بسيار شكر كنيم، اگر امثال بنده شبانه روز تسبيح دست بگيريم و فقط خدا را شكر كنيم كه خدا چنين رهبري به ما داده والله معتقدم كه از عهده شكر اين نعمت برنمي آييم.
اين استاد حوزه گفت: نمي توانيم درك كنيم كه خدا چه نعمت بزرگي به ما داده است كه اين خصوصيت ها را در يك شخص جمع كرده است، امروز اراده الهي بر اين تعلق گرفته كه پرچم دار حمايت از دين، رواج اسلام و تشيع، تقوا و بصيرت اين شخصيت عظيم باشد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: از عمق دلمان دعا مي كنيم كه خداي متعال بر طول عمر و عزت و تاييدات ايشان بيافزايد.
وي به معناي ولايت پذيري اشاره كرده و گفت: هر زماني كه ولي فقيه اشاره ا ي فرمودند ما به همان سمت حركت مي كنيم. گفتند به پيش، حركت مي كنيم، گفتند ايست، مي ايستيم، معناي ولايت فقيه همين است و الا فتوا مربوط به مراجع علماست، هميشه بوده و هست. ولايت اين است كه حاكميت داشته باشد، به پيش، واجب است حركت كنيم، تا آنجا كه امر رهبري است بايد حركت كرد و متقابلا آنجا كه فرمودند ايست بايد ايستاد.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني تصريح كرد: اگر امروزه بزرگترين تهديدها را عليه اسلام شاهد هستيم؛ بزرگترين فرصت ها نيز براي گسترش دين به وجود آمده است و اين تدبير الهي است كه در هر زمان قواي شيطاني و رحماني در برابر يكديگر متوازن مي شوند.
آيت الله مصباح يزدي با ضروري خواندن بصيرت در عرصه باورهاي ديني، ارزش هاي ديني و امور اجتماعي خاطرنشان كرد: خداوند را بايد سپاسگزار باشيم كه ويژگي هايي همچون علم، تقوا، بصيرت و آگاهي به زمان را در وجود رهبر معظم انقلاب جمع كرده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت شناخت راههاي صحيح خودسازي بيان داشت: بينش در مسائل سياسي، اجتماعي، تحقيق، فهم و كسب بصيرت و همچنين شناسايي خطوطي كه در كشور وجود دارد و چگونگي ارتباط آنان با خارج از كشور ضروري است.
همچنين در اين مراسم تنديس عمار كه به ابتكار طلاب مدرسه معصوميه، نماد تجليل از بصيرت علمي، عملي و ولايت محوري عنوان شد، از سوي آيت الله مقتدايي و مديران مدرسه معصوميه به آيت الله مصباح يزدي اهدا شد.
گفتني است، پخش نماهنگ و كليپ «عمار» كه با موضوع بصيرت در جامعه اسلامي تدوين شد، از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
گفتني است بواسطه امتناع اين عالم بزرگوار، تاكنون مراسم تجليلي از وي برگزار نشده و اين اولين بار است كه در حاشيه يك مراسم عمامه گذاري و به وسيله طلاب و فضلاي حوزه علميه قم چنين مراسمي برگزار شده است.
يكي از طلاب معصوميه قم در گفتگو با خبرنگار كيهان گفت: آيت الله مصباح يزدي از اين ابتكار طلبه ها آگاه نبوده و بيم آن مي رفت كه در صورت اطلاع به علت تواضع در مراسم شركت نكند.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در سال 1313 هجري شمسي در شهر كويري يزد ديده به جهان گشود. وي تحصيلات مقدماتي حوزوي را در يزد به پايان رساند و براي تحصيلات تكميلي علوم اسلامي عازم نجف شد؛ ولي به علت مشكلات فراوان مالي، بعد از يكسال براي ادامه تحصيل به قم هجرت كرد. از سال 1331 تا سال 1339 ه. ش در دروس امام خميني شركت و در همين زمان، در درس تفسير قرآن، شفاي ابن سينا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبايي كسب فيض كرد. وي حدود پانزده سال در درس فقه آيت الله بهجت شركت داشت. بعد از آن كه دوره درسي ايشان با حضرت امام به علت تبعيد حضرت امام قطع شد، ايشان به تحقيق در مباحث اجتماعي اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حكومت اسلامي، پرداخت. وي در مقابله با رژيم معدوم پهلوي نيز حضوري فعال داشت.
انتشار دو نشريه با نام هاي «بعثت» و «انتقام» كه تمام امور انتشاراتي اثر دوم نيز به عهده آيت الله مصباح بود از جمله فعاليت هاي ايشان در زمان رژيم پهلوي است. وي در اداره مدرسه حقاني به همراه آيت الله جنتي، شهيد بهشتي و شهيد قدوسي فعاليت داشت و حدود ده سال در آن مكان به تدريس فلسفه و علوم قرآني پرداخت.
از آن پس، قبل و بعد از انقلاب اسلامي با حمايت و ترغيب امام خميني چندين دانشگاه، مدرسه و موسسه را راه اندازي كرد كه از مهم ترين آنها مي توان از بخش آموزش در موسسه در راه حق، دفتر همكاري حوزه و دانشگاه و بنياد فرهنگي باقرالعلوم نام برد.
وي هم اكنون رياست موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني را از جانب رهبر انقلاب برعهده دارد. آيت الله مصباح يزدي در سال 1369 به عنوان نماينده مجلس خبرگان از استان خوزستان و اخيرا نيز از تهران به نمايندگي مجلس خبرگان برگزيده شده است.
وي داراي تاليفات و آثار متعددي در زمينه هاي فلسفه اسلامي، الهيات، اخلاق و عقايد است.
آيت الله مصباح يزدي
در كلام رهبر
رهبر انقلاب در اوج حملات ضد انقلاب و اصلاح طلبان به ايشان در سال 79 در مورد اين استاد حوزه گفتند: «بنده نزديك به چهل سال است كه جناب آقاي مصباح را مي شناسم و به ايشان به عنوان يك فقيه، فيلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسايل اساسي اسلام ارادت دارم.»
رهبر انقلاب آيت الله مصباح يزدي را با شهيد مطهري و علامه طباطبايي مقايسه كرده و مي گويند: «اگر خداي متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه از شخصيت هايي مانند علامه طباطبايي و شهيد مطهري استفاده كند اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر خلأ آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است.»
ايشان آيت الله مصباح را «عقبه تئوريك نظام» دانسته و در ديدار مسئولان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در سال 84 فرمودند: «مجموعه اي از متفكران، علما و سابقه دارها در امر دين عقبه تئوريك نظام هستند، ما شخصيت علمي فكري روشنفكري برجسته مثل آقاي مصباح يزدي را در قم داريم.»

 



هزار جوان اصفهاني با 200 هزار تومان ازدواج كردند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
طي 6 ماهه اخير 1000زوج جوان با پرداخت 200 هزار تومان عروسي با كيفيت در اصفهان برپا كردند و به خانه بخت رفتند.
رئيس سازمان ملي جوانان استان اصفهان با اعلام مطلب فوق گفت: كانون پيوند مهر اصفهان وابسته به اين سازمان، طي 6 ماه اخير موفق به برگزاري 1000 مراسم عروسي در سطح استان اصفهان شده است.
«عليرضا صدري» افزود: هدف از اجراي اين طرح، اثبات كردن به جامعه در مورد اينكه ازدواج سخت نيست و ما مي خواهيم تفكر سخت بودن ازدواج در بين مردم جامعه شكسته شود.
وي با بيان اينكه كانون به هيچ ارگان دولتي و يا خيريه وابسته نيست و تمامي هزينه ها با همان 200 هزار تومان تامين مي شود، گفت: اين طرح فقط شامل كساني نيست كه توان مالي برگزاري مراسم را نداشته باشند بلكه تمامي افراد چه فقير و غني مي توانند با استفاده از طرح ميثاق مراسم خود را برگزار كنند.

 



رئيس دانشگاه كاشان خبر داد
اعطاي بورس تحصيلي مروه شربيني به دانشجويان اروپايي

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه كاشان از اعطاي بورس تحصيلي «مروه شربيني» براي اولين بار در كشور در اين دانشگاه خبر داد.
«سيدجواد ساداتي نژاد» در جمع خبرنگاران گفت: اين بورس تحصيلي بين المللي به آن دسته از دختران مسلمان محجبه كه به دليل حجاب از تحصيل در دانشگاه هاي اروپا منع شده اند و براي قدم اول جهت تحصيل در رشته حقوق اعطا مي شود.
به گفته وي، به دليل اين كه شهرستان كاشان فضاي خوبي براي ادامه تحصيل دختران دارد و به دليل پاسداشت شعاير اسلامي به خصوص حجاب، اين دانشگاه آمادگي پذيرش اين دانشجويان را به صورت بورسيه دارد. وي افزود: در حال پيگيري هستيم كه در ساير رشته ها به غير از رشته حقوق براي اين دانشجويان كه از تحصيل منع شده اند، هم بورسيه بدهيم.
ساداتي نژاد، به شخصيت والاي اين زن مسلمان كه در دادگاه آلمان جلوي چشم قاضي و ماموران امنيتي با 18 ضربه چاقوي يك نژادپرست به شهادت رسيد اشاره كرد و اظهار داشت: نگاه ما اين است كه شربيني يك زن مصري نيست يك زن مسلمان است و اين كار پاسداشت مقام حجاب اسلامي است كه نماد و پرچم زن مسلمان است و با كمال افتخار اين بورس را به تمام دختران محجبه اروپا تقديم مي كنيم.

 



معاون وزير آموزش و پرورش: خيران ايراني 80 هزار كلاس درس ساختند

ساري- خبرنگاركيهان:
با تلاش خيران 80 هزار كلاس درس از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون در سراسر كشور احداث شد.
«مرتضي رئيسي دهكردي» رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با اعلام اين خبر در همايش ملي تكريم خيران مدرسه ساز ايران در مجتمع رفاهي صنعت نفت مازندران افزود: جريان خيران مدرسه ساز ايران به عنوان يك سازمان مردم نهاد در دنيا بي نظير است.
وي با اشاره به اينكه 16درصد فضاهاي آموزشي كشور توسط خيران ساخته شد خاطرنشان كرد: در حال حاضر 25درصد مدارس فعال كشور به صورت 2 شيفته اداره مي شوند.
وي از تعهد2 هزارو500 ميليارد توماني خيران مدرسه ساز كشور در اجراي 11جشنواره مدرسه سازي خبر داد و افزود: از مجموع اين تعهدات تاكنون يك هزارو600 ميليارد تومان عملياتي شده است.
رئيسي با اشاره به 10برابر شدن كمكهاي خيران مدرسه ساز در 10سال اخير گفت: طي اين مدت هر هفته 15پروژه از سوي خيران تحويل آموزش و پرورش شده است.
وي با تاكيد بر اهتمام جدي دولت و مجلس براي حل معضل كمبود فضاي آموزشي در كشور يادآور شد: دولت نهم در 4 سال گذشته 5 هزارو200 ميليارد تومان صرف عمران آموزش و پرورش كرد كه اين ميزان 3 برابر دولت گذشته بود.

 



كنگره شعر غدير در قم به كار خود پايان داد

نهمين كنگره سراسري شعر غدير با انتخاب 14 اثربرتر در قم به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، مراسم اختتاميه نهمين كنگره سراسري شعر غدير سه شنبه شب با حضور «محمدحسين استاد آقا»، آيت الله «محي الدين حائري شيرازي» عضو مجلس خبرگان رهبري، جمعي از شاعران برجسته كشور و اقشار مختلف مردم در شبستان امام خميني حرم مطهر فاطمه معصومه«س» برگزار شد.
در اين مراسم آيت الله حائري شيرازي با بيان اينكه شعرا همانند شهدا هستند گفت: شهدا از علما خط مي گيرند و با خون خود خط و ربط را در جهان جلوه مي دهند، شعرا هم از علما همين اثر را مي گيرند. يعني از علما كسب مقام، معرفت و اطلاعات مي كنند و علما هم از شعرا كسب شهرت مي كنند.
وي با اشاره به حادثه غدير گفت: ولايت الله كه در غدير مطرح شد براي اين بود كه مومن از غير مومن جدا شود و آنچه كه در غدير واقع شد نشان دادن راه صحيح به مردم است. آيت الله حائري شيرازي با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب حب اهل بيت«ع» را در دل دارند، از ايشان به عنوان رهبري ولايي ياد و تصريح كرد: قبل از رحلت امام خميني«ره» انتخابات رياست جمهوري نزديك بود، از رهبر انقلاب كه آن زمان رئيس جمهور بود، پرسيدم بعداز اين چه كار مي كنيد، گفتند: «به دنبال درس و بحث در حوزه مي روم، اما اگرامام امر كنند كه مسئول عقيدتي ژاندارمري يكي از روستاهاي دورافتاده سيستان و بلوچستان شوم، من در اطاعت ترديد نمي كنم».
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: اين ولايت اهل بيت«ع» است كسي كه ترديد در خود راه نمي دهد و كسي كه اين ولايت پشتش است، امام زمان«عج» او را نگه مي دارد.
به گزارش همين خبرگزاري «محمدحسين استاد آقا» در اين مراسم كنگره شعر غدير را برخاسته از معارف عميق ديني دانست و گفت: برگزاري مراسم اختتاميه اين كنگره در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» سبب شرافت و سربلندي آن است.
وي با بيان ا ينكه 1500 اثر به دبيرخانه كنگره شعر غدير رسيده است تصريح كرد:آثار رسيده به دبيرخانه كنگره در سه مرحله داوري شد كه پس از مرحله دوم 60 اثر براي مرحله سوم داوري انتخاب شدند كه در نهايت 14 اثر به عنوان آثار برگزيده نهمين كنگره سراسري شعر غدير انتخاب شد.
استاد آقا افزود: در مرحله سوم آثار در دو حوزه شعر كلاسيك و شعر نو داوري شد كه در حوزه شعر كلاسيك 10 اثر و در حوزه شعر نو نيز چهار اثر انتخاب شد.

 



اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان: مردم از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
معاون دريايي و بندري اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان نسبت به استفاده مردم از شناورهاي غيرمجاز براي مسافرت هاي دريايي هشدار داد.
«سيدمحمد حكيمي» با بيان اينكه با اشاره به فصل مسافرت هاي دريايي كه از اواخر پاييز تا اواخر فروردين ماه ادامه دارد گفت: در اين فصل مسافرت هاي دريايي افزايش چشمگيري پيدا مي كند. البته بيشتر اين سفرها مربوط به استان هرمزگان است.
وي افزود: در تعطيلات چند روز گذشته شاهد افزايش چشمگير مسافرت به قشم و كيش بوديم كه در اين ميان برخي شناورهاي غيرمجاز از فرصت استفاده كرده و به جابه جايي مسافران اقدام كرده اند.
حكيمي تصريح كرد: متاسفانه تاكنون هيچ اقدامي براي جلوگيري از تردد اين شناورها اتخاذ نشده است و ايمني مسافران با خطر روبه رو است. وي از مردم خواست سفرهاي دريايي خود را با شناورهاي غيرمجاز انجام ندهند.

 



وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي: هزينه هاي درماني، بار سنگيني بر جامعه تحميل مي كند

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: هزينه هاي درماني سنگين و بار مالي بيش از حد انتظار بر جامعه تحميل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در پيام خودبه مراسم روز جهاني داوطلبان سلامت در مشهد افزود: مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي، سوانح و حوادث جاده اي، تغذيه نامناسب و عدم توجه به مراقبت از گروه هاي در معرض خطر مانند نوزدان، كودكان، مادران باردار و سالمندان موجب شده است كه هزينه هاي درماني سنگين و در راستاي آن بار مالي بيش از حد انتظار بر جامعه اسلامي تحميل شود.
در اين پيام آمده است: حفظ و ارتقاي سطح سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت از هر سازمان ديگري فراتر بوده است و اين بدون هماهنگي بين بخشي و مشاركت عمومي مردم ميسر نخواهد شد.
وي در پيام خود گفته است: ميزان توانمندي جامعه در ارتباط با مراقبت از سلامت خود و مشاركت آن در تحقق برنامه هاي بهداشتي مستقيما به سطح آگاهي و باور آنان و همچنين به تمايل به مشاركت و عينيت بخشيدن به هدف سلامتي برمي گردد.
وحيد دستجردي در ادامه تصريح كرده است: فقر اقتصادي و فرهنگي، عدم آگاهي و باورهاي غلط اجتماعي در برخي موارد موجب بروز رفتارهاي نامناسب و در موارد ديگر مخاطره آميز از جمله گسترش بيماري هاي عفوني و غيرعفوني قابل كنترل براي افراد و جامعه شده است.
وي در ادامه پيام خود خاطرنشان كرد: طرح داوطلبان سلامت با بهره گيري از توان جامعه و با پشتيباني نيروهاي مردمي و با ياري گرفتن از توان و ظرفيت هاي اقشار مختلف يكي از مهم ترين استراتژي هاي وزارت بهداشت است.

 



اخبار ادبي و هنري

اولين جشنواره فيلم قدس با موضوع مقاومت فلسطين
مقدمات اولين جشنواره بين المللي فيلم قدس كه قرار است بين 21 تا 23 دسامبر (30آذر تا 2 دي ماه) در نوار غزه برگزار شود، در حال اتمام است.
به گزارش توانا به نقل از پايگاه جشنواره هاي فيلم عربي، عزالدين شلح، هماهنگ كننده اين جشنواره ابراز اميدواري كرد اين جشنواره بتواند معرف درد و رنج ها و مقاومت فلسطيني ها باشد. براساس اين گزارش مسابقات اين جشنواره در سه محور فيلم قدس، فيلم هاي بلند و فيلم هاي مستند خواهد بود و جوايز تعيين شده اين جشنواره شامل «زيتون طلايي» براي بهترين فيلم درباره قدس، بهترين فيلم بلند و بهترين فيلم مستند خواهد بود. در همين حال «حسين ابوشنب» رئيس اين جشنواره با اعلام اين آمادگي براي برگزاري هرچه باشكوه تر اولين جشنواره فيلم قدس گفت: اين جشنواره بر اين معنا تاكيد دارد كه قدس پايتخت ابدي فلسطين است و پيام آن دوست داشتن قدس و تلاش براي مبارزه با تغيير هويت و شهرك سازي در قدس است. براساس اين گزارش كميته برگزاركننده اين جشنواره پس از اعلام فراخوان تاكنون شاهد استقبال هنرمندان عرب و خارجي بوده است تا اولين شمع سينمايي را براي ماندگاري آرمان قدس روشن كنند. براساس اعلام پايگاه جشنواره هاي فيلم هاي عربي، تاكنون فيلم هاي بسياري از كشورهاي مختلف از جمله مصر، سوريه، الجزاير، اردن، امارات و ديگر كشورها به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است.
نمايش آثار هنرمند مسلمان فرانسوي در موزه فلسطين
با حضور جمعي از پيشكسوتان نقاشي ايران، نمايشگاه آثار عبدالناصر سلمان نقاش مسلمان و شيعه فرانسوي در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش يافت.
عبدالناصر سلمان اظهار داشت: اين 29 تابلو شامل نقاشي روي بوم و اتودهاي دستي تجلي سير باطني جهاد انسان با نفس و پيوند آن با دعوت، هجرت و جهاد انبياء الهي و امتداد اين مسير تا عاشورا را نمايش مي دهند.
وي با ذكر 3 مرحله آثار خود خاطر نشان كرد: مرحله اول آثار به شناخت عمومي مي پردازد، مرحله دوم پيامبران است كه فهم دروني و معنويت باطني را ترسيم مي كند و مرحله سوم مستقيماً به ائمه اطهار با فضايي شهودي و معنوي اختصاص دارد. اين سه يك مجموعه كامل را مي سازند.
به گزارش فارس، نمايشگاه آثار عبدالناصر سلمان هنرمند مسلمان و شيعه فرانسوي تا تاريخ 4دي ماه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين آماده بازديد علاقه مندان است.
آغاز دور جديد فعاليت پايگاه اطلاع رساني
سازمان بسيج هنرمندان
دوره جديد فعاليت هاي پايگاه اطلاع رساني سازمان بسيج هنرمندان كشور به نشاني wwwbaoir با هدف ايجاد پايگاهي مرجع براي ارتباطات هنري هنرمندان كشور و رويكرد هنر ارزش مدار آغاز شد.
حسين حسن نژاد، جانشين سازمان بسيج هنرمندان كشور، ضمن اعلام اين خبر به سايت تحليلي-خبري سوره سينما افزود: اين پايگاه اينترنتي از حضور، ارتباطات و تعامل هنري- رسانه اي كليه هنرمندان و اصحاب رسانه استقبال مي كند.
فرامرز پايور، استاد موسيقي كشور درگذشت
«فرامرز پايور» استاد برجسته موسيقي ايراني، آهنگ ساز و نوازنده سرشناس سنتور، ديروز به دليل عارضه مغزي در سن 77 سالگي درگذشت.
نمايش يك برنامه كودك ايراني در افغانستان و تاجيكستان
مديرگروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما گفت: كشورهاي افغانستان و تاجيكستان به منظور تقويت زبان فارسي مجموعه تلويزيوني «شب به خير بچه ها» را پخش مي كنند.
محمد ميركياني در گفت وگو با فارس گفت: سري جديد برنامه «شب به خير بچه ها» با مضمون هاي جديد، قصه گوهاي جديد و دكورهاي جديد ساخته خواهد شد.
وي افزود: ما تلاش مي كنيم تا اين قصه گوها را به سراسر ايران بفرستيم تا كودكان همه ايران از حضور آنها لذت ببرند ضمن اينكه نويسندگان اين برنامه ها نيز عوض خواهند شد.
وي ادامه داد: توليد اين برنامه صرفه اقتصادي داشت و ما در مقاطعي مي توانيم آنها را دوباره روي آنتن تكرار و پخش كنيم و كودكان هم لذت ببرند.
مدير گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما گفت: در خلال سفر آقاي ضرغامي به برخي از كشورها، چند برنامه توليدي ايران به آنها هديه شد كه در اين ميان شبكه هاي افغانستان و تاجيكستان مجموعه «شب به خير بچه ها» را به منظور تقويت زبان فارسي به روي آنتن مي فرستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14