(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 آذر 1388- شماره 19533

كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد: پيشنهاد تشكيل سازمان هدفمندسازي يارانه ها به مجلس مي رود
از زاهدان شروع شد واگذاري قطعات 150 متري زمين به خانوارها
بسته حمايتي دولت براي بهبود وضعيت حمل و نقل كشور
پرونده تخلف 700 ميليون توماني يك واردكننده گوشت منجمد به تعزيرات حكومتي رفت
كالابرگ قند و شكر روستايي، عشايري و شهري اعلام شد
امتناع بانك ها از تأمين اعتبار براي 5/17 درصد از طرح هاي زودبازده
تعيين نرخ ارز در دستور كار كميته ويژه كاهش قيمت تمام شده
افزايش ظرفيت تبادل برق ايران و عراق
آغاز حفاري اولين چاه اكتشافي ايران در درياي خزر
شركت ايراني برنده مناقصه پروژه فيبر نوري در 3ايالت افغانستان
حمله شديد اوباما به بانكداران بزرگ آمريكا
مراكز دولتي موظف به كاهش آب مصرفي شدند



كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي وزارت جهاد كشاورزي از برگزاري نشست مشترك مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني براي بررسي مشكلات بازار برنج كشور با حضور استانداران استان هاي شمالي خبر داد.انصاري فرد گفت: در اين نشست مشترك سعي داريم به تصميم نهايي درباره توليد و عرضه اين محصول در كشور دست يابيم.
¤ توليد سنگ آهن كشور در هشت ماهه منتهي به پايان آبان سال جاري به 17ميليون و272 هزار و554 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 2درصد و نسبت به هدف برنامه پيش بيني شده پنج درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، ميزان استخراج سنگ آهن نيز در مدت ياد شده در مجموع برابر با 21ميليون و490 هزار و 95 تن بود كه نسبت به هدف برنامه پيش بيني شده يك درصد رشد نشان داد.
¤ مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران از خريد سه ميليون و820 هزار تن از 121نوع محصول كشاورزي به صورت تضميني و توافقي خبر داد.
¤ سرپرست دفتر صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي كشورمان در هشت ماهه امسال از مرز يك ميليارد دلار گذشت.
¤ معاون برنامه ريزي وزارت نفت گفت: متمم بنزين در حال تدوين است و بعد از نهايي شدن به هيات دولت ارائه مي شود.
¤ خدمات پست الكترونيك و پستچي ايرانسل براي نخستين بار در ايران به صورت آزمايشي براي مشتركين ايرانسل راه اندازي شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، در سرويس پست الكترونيك ايرانسل، يك نشاني پست الكترونيك براي هر يك از مشتركين اختصاص داده شده است كه شناسه نشاني پست الكترونيك هر مشترك همان شماره خط ايرانسل او است.به عنوان مثال اگر شماره مشتركي 09351234567 باشد، نشاني سرويس پست الكترونيك ايرانسل وي 989351234567irancellir خواهد بود.
¤ با انجام 15 هزار مترمكعب خاكريزي در جريان ساخت سد گتوند عليا در روز عيد غدير، ركورد خاكريزي روزانه در كشور شكسته شد.به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، مهندس كريم شيباني، مجري طرح سد و نيروگاه گتوند عليا با اعلام اين خبر افزود: با انجام اين ميزان خاكريزي، ركورد اين عمليات در سطح كشور ارتقا يافت.
¤ با معرفي 8 نماينده جديد از سوي وزير صنايع، تركيب 61كرسي نمايندگان دولت در اتاق تهران مشخص شد و به اين ترتيب وزير جهاد كشاورزي بايد تكليف 4 كرسي خالي پارلمان بخش خصوصي را مشخص كند.

 



وزير اقتصاد: پيشنهاد تشكيل سازمان هدفمندسازي يارانه ها به مجلس مي رود

وزيرامور اقتصادي و دارايي گفت: براي رفع دغدغه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد تشكيل سازمان هدفمند كردن يارانه ها به صحن مجلس ارائه مي شود.
سيدشمس الدين حسيني در حاشيه نخستين همايش بين المللي بازاريابي خدمات بانكي كه با حضور بانك هاي كشور برپا شده است، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: براي هدفمند كردن يارانه ها به ساز و كار خاصي نياز است و دولت هم به اجراي اين قانون اعتقاد دارد.
وي افزود: اما براي اجراي دقيق اين قانون به تشكيلاتي نياز است كه با ايجاد سازمان هدفمند كردن يارانه ها فراهم مي شود. حسيني گفت: تشكيل سازمان هدفمند كردن يارانه ها مورد تفاهم تمام نهادها و سازمان هاي اقتصادي است و چنانچه در صحن مجلس شوراي اسلامي تصويب شود اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در اين سازمان عملياتي خواهد شد.
اين گزارش حاكي است: وزير امور اقتصادي و دارايي خواستار رفع ريشه هاي انحصار و محدوديت در عرصه حضور بانكهاي خارجي شد.
سيدشمس الدين حسيني در همايش بين المللي بازاريابي خدمات بانكي، گفت: تسهيل رقابت در سيستم بانكي نبايد محدود به بانكهاي خصوصي و داخلي شود و نگاه به بيرون در اين بخش از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه براي تشكيل بانكهاي خصوصي داخلي، محدوديتهاي كمي در كشور وجود دارد، اظهار داشت: اين در حالي است كه براي ايجاد بانكهاي خارجي در كشورمان، محدوديتهاي قانوني زيادي وجود دارد كه اگر اين مشكلات برطرف نشود، فضاي رقابت در حوزه بانكداري شكل نخواهد گرفت.
وي تصريح كرد: در صورتي كه شرايط تشكيل بانكهاي خارجي در كشور تسهيل شود، نوآوريها و خدمات جديد در اين عرصه به وجود مي آيد، اين در حالي است كه با ممنوعيت و محدوديتهاي موجود نمي توان، شاهد رونق خدمات بانكي و ايجاد رقابت در اين بخش بود.
به گفته حسيني، با توجه به فضايي كه در دهه هاي گذشته در اقتصاد ايران حاكم شده است، محدوديت هاي بانكي منجر به ايجاد فضاي بانكي غيررقابتي در كشور شده است، در اين شرايط رقابت مفهومي نداشته و بر همين اساس، بازار و بازاريابي در سيستم بانكي كشور رنگ باخته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: عملاً از برنامه هاي سوم و چهارم توسعه و همچنين پس از ابلاغ سياست هاي اصل 44 قانون اساسي، نگاه كشور به امور اقتصادي با تحولاتي همراه بود. از سوي ديگر، با توجه به اين برنامه ها، اصلاحات اقتصادي در كشور آغاز شده كه يكي از محوري ترين آنها، تسهيل رقابت و شكستن انحصار است كه به طور قطع مقدم بر بازاريابي است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه تقاضاهاي زيادي براي تاسيس بانكهاي خصوصي به شوراي پول و اعتبار ارائه شده است، گفت: براين اساس در ماههاي اخير، مجوز تاسيس چند بانك خصوصي توسط اين شورا صادر و تشكيل بانكهاي ديگر نيز در دستور كار است.
اين گزارش حاكي است: رئيس شورايعالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي نيز در اين كنفرانس بر بازنگري قوانين بانكي كشور تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر، قوانين ناظر بر نحوه اداره و عملكرد پنج بانك دولتي كشور، قديمي است.
محمودرضا خاوري گفت: قوانين ناظر بر نحوه اداره و عملكرد پنج بانك دولتي كشور، قديمي و بر مبناي قواعد سال 1358 است، اين در حالي است كه براي افزايش كارايي و حضور در عرصه رقابتي سيستم بانكي، اين قوانين بايد مورد بازنگري قرار گيرند.
رئيس شورايعالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي با بيان اينكه ورود بانكهاي خصوصي به شكل گيري فضاي رقابتي در عرصه بانكداري كمك كرده است، افزود: اولين مساله در شكل گيري رقابت ، بازاريابي و مشتري مداري، ايجاد نظارت براي اعمال قواعد يكسان در بانكها است.
وي تصريح كرد: نبايد ارتقاي كيفيت خدمات و نقش قواعد نظارتي به منظور حفظ سلامت بانكها، ناديده گرفته شود.خاوري با بيان اينكه بازاريابي به معناي وعده دادن نيست، گفت: شناخت بازار و تامين نيازهاي مشتريان، ارائه محصولات جديد بانكي، حفظ مشتري موجود و آسان سازي فرآيندها، بايد در سرلوحه فعاليت بانكها قرار گيرد.وي ادامه داد: امروزه دنيا، بازاريابي را به عنوان يك علم، فن و هنر مي داند و هنرمند بايد فراتر از زمان حركت كند.خاوري افزود: بانكها بايد با توجه به شناخت نيازها، وسعت و جمعيت كشور، اقداماتي را انجام دهند تا ضمن حفظ مشتري و وجود فضاي رقابتي، سهم بيشتري را براي خود كسب كنند.

 



از زاهدان شروع شد واگذاري قطعات 150 متري زمين به خانوارها

وزير مسكن و شهرسازي گفت: واگذاري زمين به صورت گروهي و چند خانواري كه مد نظر دولت است به صورت عملياتي در شهر زاهدان آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران «علي نيكزاد» افزود: ما زمين را به صورت گروهي و در قالب مسكن چند خانواري به سه نفر واگذار كرديم تا خودشان بسازند.
وي گفت: با توجه به مصوبه هيأت محترم وزيران و پشتيباني استاندار،كار مسكن مهر علمياتي شده به طوري كه زمين 150 متري در اختيار افراد و واجدان شرايط قرار داده مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: نقشه ساخت به صورت رايگان توسط سازمان مسكن و شهرسازي تهيه مي شود.
نيكزاد گفت: در اين شهرك تأسيسات زيربنايي به خوبي حل شده است و تأسيسات روبنايي توسط دستگاه هاي اجرايي در دستور كار قرار گرفته است.
وي گفت: استانداران سراسر كشور تأسيسات روبنايي مثل فضاهاي آموزشي و بهداشتي را براي اين طرح بايد تهيه كنند. وزير مسكن و شهرسازي بيان كرد: در استان 1265 نفر واجد شرايط مسكن مهر هستند و بالغ بر 10200 نفر زمين براي افراد تهيه شده است كه از اين تعداد 5656 نفر پروانه اخذ كرده اند و تعداد 5600 نفر از اين تعداد پول واريز كرده اند.
نيكزاد خاطرنشان كرد: كار به صورت پشتيباني از تعاوني هايي كه غالباً شروع كرده اند به خوبي پيش مي رود و به زودي شاهد بهره برداري از اولين واحدها از اين طرح در شهر زاهدان خواهيم بود.

 



بسته حمايتي دولت براي بهبود وضعيت حمل و نقل كشور

وزارت راه و ترابري همزمان با هدفمندسازي يارانه ها برنامه هاي حمايتي متعددي را به منظور ارتقاء سطح كمي و كيفي خدمات حمل و نقل جاده اي اجرا خواهد كرد.
داريوش باقرجوان مدير كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: پس از آنكه نمايندگان ويژه رئيس جمهور و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت آئين نامه اي را با عنوان «آيين نامه مديريت ايمني حمل و نقل و سوانح رانندگي» مطرح كرده و به تصويب رساندند، الزام وجود نوعي راه كارهاي اجرايي در آيين نامه مذكور به نظر مي رسيد.
وي با تأكيد بر ضرورت رتبه بندي شركت هاي حمل و نقل براساس توان اجرايي، نوع مديريت و وضعيت ارائه خدمات، اظهار داشت: چندي پيش «آئين نامه اجرايي رتبه بندي شركت هاي مسافربري» تقديم ستاد مديريت حمل و نقل سوخت شد كه اميد است در سال آينده مفاد اين آيين نامه به طور كامل و مدون اجرا شود. باقرجوان با تأكيد بر لزوم اجراي «آئين نامه توانمندسازي شركت هاي حمل و نقل با استفاده از بسته هاي حمايتي»، تصريح كرد: پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، لازم است در كنار افزايش هزينه ها، واقعي شدن قيمت سوخت و در نتيجه افزايش قيمت بليت وسايل حمل و نقل عمومي جاده اي، خدمات بهينه و مطلوب تري به مسافران جاده اي ارائه شود كه اجراي اين مهم نيازمند تقويت شركت هاي حمل و نقل مسافري جاده اي و توسعه آنها است.
مدير كل حمل و نقل مسافر سازمان راهداري ادامه داد: در راستاي تحقق اهداف مذكور، آئين نامه توانمندسازي شركت هاي حمل و نقل موجود مد نظر قرار گرفته شد و پس از تدوين و ارائه به ستاد مديريت حمل و نقل سوخت، هم اكنون در مرحله تصويب قرار دارد.
وي افزود: تصويب اين آئين نامه موجب مي شود سرمايه گذاران خصوصي در اين شيوه حمل و نقل و شركت هاي حمل و نقل مسافربري جاده اي، از بسته هاي حمايتي مورد نظر نظير معافيت ها، مجوزهاي ورود ناوگان و مشوق ها استفاده كرده و از اين طرق توانمندتر شوند.
مديركل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري با بيان اينكه اين اداره كل از هم اكنون خود را براي اجراي طرح نوروزي سال 1389 آماده مي كند، اظهار داشت: اجراي طرح تابستاني سال جاري به بهترين وجه انجام شد و طي سه ماه تابستان تعداد 129 ميليون نفر مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي جابجا شدند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شش درصد در جابجايي مسافر و 9 درصد در سفر، افزايش داشته است.

 



پرونده تخلف 700 ميليون توماني يك واردكننده گوشت منجمد به تعزيرات حكومتي رفت

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با اعلام اينكه وظيفه اين سازمان برخورد با گرانفروش است، از برخورد جدي با اينگونه تخلف خبر داد.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: همانگونه كه قبلا عنوان شد اين سازمان به منظور ايفاي وظايف قانوني در برخورد با تخلفاتي نظير عدم درج قيمت و صدور فاكتور و همچنين عدم رعايت سود مجاز قبل از شروع ماه مبارك رمضان سال جاري و به منظور جلوگيري از سوءاستفاده عوامل سودجو از شرايط رواني حاكم بر بازار ضمن انعكاس موضوع به سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور بر لزوم تشديد اقدامات نظارتي و بازرسي، كنترل دقيق ضرايب مصوب سود خرده و عمده فروشي و برخورد قاطع با متخلفين تاكيد كرده است.
اين در حالي است كه از سوي اين سازمان اقدامات نظارت و بازرسي كماكان در سطح كشور با جديت دنبال مي شود و در مورد اقلام پروتئيني نيز طبق تكاليف قانوني ضرورت تشديد اقدامات نظارتي و بازرسي را در دستور كار خود قرار داده و كماكان ادامه دارد به طوري كه از تاريخ
28/5/88 لغايت پايان آبان ماه در مجموع 87181 مورد بازرسي از سطح كشتارگاه ها، مرغداريها و مراكز عرضه عمده و خرده گوشت مرغ، قرمز و تخم مرغ در سراسر كشورانجام و تعداد 3251 فقره پرونده تخلف جمعا به ارزش بيش از 3 ميليارد ريال تنظيم شده است.
همچنين به تازگي پرونده تخلف يكي از شركتهاي واردكننده گوشت قرمز منجمد به دليل افزايش قيمت غيرقانوني به ارزش 000/392/190/7 ريال تنظيم و جهت رسيدگي و سير مراحل قانوني به مراجع ذي صلاح جهت رسيدگي ارسال شده است.

 



كالابرگ قند و شكر روستايي، عشايري و شهري اعلام شد

كالابرگ قند و شكر روستايي و عشايري و شكر سهميه شهري اعلام شد.
ستاد بسيج اقتصادي كشور اعلام كرد: كالابرگ هاي شماره 418 روستايي و 318 عشايري مرحله سيزدهم براي دريافت سهميه قند و شكر تركيبي به ازاي هر نفر 1200 گرم به قيمت دوهزار و ششصد و چهل ريال در نظر گرفته شده است.
كالابرگ هاي ياد شده براي مصرف كنندگان تا 30/1/89 و براي عاملان فروش تا
31/1/89 داراي اعتبار خواهد بود. عاملان فروش مي توانند كالابرگ هاي دريافتي خود را به دفاتر پستي تحويل داده و رسيد دريافت كنند. همچنين كالابرگ شماره 518 شهري مرحله سيزدهم براي دريافت سهميه شكر تركيبي به صورت بسته بندي به ازاي هر نفر 1200 گرم به قيمت دوهزار و ششصد و چهل ريال در نظر گرفته شده است. كالابرگ ياد شده براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا
31/9/89(سي ويكم فروردين هشتادونه) داراي اعتبار خواهد بود. عاملان فروش مي توانند كالابرگ هاي دريافتي خود را به دفاتر پستي تحويل داده و رسيد دريافت كنند.

 



امتناع بانك ها از تأمين اعتبار براي 5/17 درصد از طرح هاي زودبازده

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي خواستار پاسخگويي بانكها درباره رد 5/17 درصد طرحهاي زودبازده پس از تأييد اين وزارتخانه شد.
حميد حاجي عبدالوهاب در گفت وگو با مهر گفت: وزارت كار و امور اجتماعي برنامه ريزي كرده است تا ضمن ورود قوي تر نسبت به گذشته در ساماندهي بازار كار، نقش فعال تري براي هماهنگي اجراي سياستهاي اصل 44 داشته باشد.
وي در مورد اختصاص خط اعتباري توسط بانك مركزي به بخش توليد و طرحهاي اشتغالزايي نيز بيان داشت: خط اعتباري كه بانك مركزي در اختيار بنگاهها خواهد گذاشت بايد مدت دار باشد و زمان پرداخت آن تا پايان سال نباشد.
معاون وزير كار اشكال ديگري نيز بر اختصاص اعتبار توسط بانك مركزي وارد دانست و افزود: اگر كسي طرح 5 ساله داشته باشد با اين نوع خط اعتباري نيز به مشكل برخواهد خورد، بانكها بايد سرمايه ثابت رابه صورت خط اعتباري مدت دار در نظر بگيرند و آنهايي كه به صورت سرمايه در گردش است نيز به صورت چند ماهه انجام شود.
عبدالوهاب از رد 5/17 درصد از كل طرحهايي كه تاكنون در قالب زودبازده از طريق وزارت كار و ساير دستگاههاي تأييد كننده به بانكها معرفي شده بود، خبر داد و تأكيد كرد: سيستم بانكي 5/17 درصد طرحهايي كه توسط وزارت كار مورد تأييد واقع شده بود را رد كرده است.

 



تعيين نرخ ارز در دستور كار كميته ويژه كاهش قيمت تمام شده

رئيس مأسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني وزارت بازرگاني، از رفع گلوگاههاي هزينه اي كالاها در كشور خبر داد و گفت: علاوه بر اين، تعيين نرخ مناسب ارز، در دستور كار كميته ويژه كاهش قيمت تمام شده قرار دارد.
محمود دودانگه در گفتگو با مهر گفت: كميته ملي نهضت كاهش قيمت تمام شده، راهكارهاي متنوعي را براي كاهش قيمت بسياري از كالاهاي داخلي در دست تدوين دارد. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه كاهش قيمت بايد همراه با افزايش كيفيت باشد.
وي افزود: اين كميته با اتكا بر آمارهايي كه شاخصهاي اقتصادي در اختيار مي گذارد، در حال يافتن گلوگاههاي هزينه اي كالاهاي داخلي است، طبيعتاً در سطح كلان، خرد و بنگاهي، كشور و بخش توليد دچار مشكلاتي است كه بايد با تمركز بر روي آن، به رفع اين گلوگاهها پرداخت.
وي تصريح كرد: نمي توان صرفاً مسئوليتهاي كاهش قيمت تمام شده محصولات را به گردن بنگاههاي اقتصادي انداخت و مسئول همه تقصيرها و مشكلات را بنگاهها دانست، اين نگاه، معقول نيست، بلكه سياستگذاران علاوه بر اينكه اين موضوعات را بايد در بنگاهها مورد رصد قرار دهند، در سطح كلان و سياستگذاري نيز بايد زيرساختهاي لازم را ايجاد كرده و قوانين و مقررات لازم را براي بهبود فضاي كسب و كار تدوين كنند.
به گفته مسئول كميته ملي كاهش قيمت تمام شده، بايد برخي اقدامات اين كميته براي كاهش قيمت، از جنس اقدامات سياستگذاري و برنامه ريزي باشد.
وي همچنين به ضعفهاي موجود در امر سياستهاي پولي و ارزي اشاره و تصريح كرد: نرخ ارز، يكي از موضوعات مهم در كاهش قيمت تمام شده به شمار مي رود و تعيين درست و منطقي نرخ ارز، هم توليد را رونق مي دهد و هم صادرات را شكوفا مي كند.
دودانگه از جمله ديگر آثار نرخ ارز بهينه را مديريت آثار تورمي دانست و اظهار داشت: تعيين درست نرخ ارز سبب رضايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان شده و در عين حال، اشتغال را نيز افزايش مي دهد و اين امر باعث كاهش تورم خواهد شد.
وي تأكيد كرد: مهم اين است كه در مورد نرخ ارز، چه نرخي را به عنوان نرخ منطقي و مناسب ارز تعيين كنيم. اين موضوع يكي از جنبه هايي است كه كميته ملي كاهش قيمت تمام شده بايد بر روي آن، تمركز بيشتري داشته باشد.
گفتني است، كميته ملي كاهش قيمت تمام شده با حضور نمايندگاني از وزارتخانه هاي بازرگاني، صنايع و معادن، امور اقتصادي و دارايي، جهاد كشاورزي، كار و امور اجتماعي و نيز اعضاي كميسيون اقتصادي، صنايع و معادن و كشاورزي مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است.

 



افزايش ظرفيت تبادل برق ايران و عراق

وزير نيروي كشورمان در ديدار با وزير برق عراق در نشستي مشترك بر گسترش روابط و حضور بخش خصوصي ايران در صنعت برق اين كشور تاكيد كرد.
مجيد نامجو وزير نيرو در حاشيه نشست مشتركي كه با وزير برق عراق داشت، در جمع خبرنگاران گفت: عراق از اولويت ويژه اي براي ايران برخوردار است زيرا هم به لحاظ همسايه بودن و به دليل نيازمندي بالاي اين كشور به برق، علاقمنديم تا روابط دو طرف در سطح بالاتري قرار گيرد.
نامجو افزود: هم اكنون ايران دو نيروگاه را در عراق در دست ساخت دارد كه عمليات اجرايي يكي از اين نيروگاه ها در حال انجام است و ديگري نيز كارهاي مقدماتي آن در دست پيگيري و اجراست.
وزير نيرو خاطر نشان كرد: وزير برق عراق در اين نشست درخواست تسريع كار پيمانكاران و شركت هاي ايراني مستقر در عراق را داشت و تاكيد كرد دولت عراق در اين زمينه بايد تسهيلات و مساعدت هايي را شامل: گمرك، صدور رواديد و منابع مالي در اختيار شركت هاي ايراني قرار دهد.
كريم وحيد وزير برق عراق نيز در حاشيه اين نشست در جمع خبرنگاران گفت: ظرفيت تبادل برق ايران و عراق در حال حاضر 600 مگاوات است كه اين ميزان قابليت افزايش تا سطح يكهزار مگاوات را دارد.
وزير برق عراق افزود: يكي از سرفصل هاي پيگيري شده در اين نشست توافق نامه 2005 ميان دو كشور بود كه براساس آن 9 خط انتقال براي تبادل برق ميان دو كشور در نظر گرفته شده است كه تعدادي از اين خطوط ساخته و تعدادي ديگر نيز بايد به مرحله اجرا درآيد.
كريم وحيد خاطر نشان كرد: يكي ديگر از محورهاي نشست، ساخت كارخانه هايي كه توان توليد ژنراتور و تجهيزات نيروگاهي را در عراق داشته باشند بود.
وزير برق عراق تاكيد كرد: در صورت اجرايي شدن توافق نامه چهارجانبه ايران، عراق، سوريه و تركيه كه در سال هاي گذشته به امضا رسيده است، پايداري شبكه هاي برق اين كشورها افزايش خواهد يافت.

 



آغاز حفاري اولين چاه اكتشافي ايران در درياي خزر

حفاري اولين حلقه چاه اكتشافي ايران در درياي خزر توسط سكوي نيمه شناور ايران البرز در آب هاي عميق درياي خزر آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار مهر عمليات حفاري اولين چاه اكتشافي ايران در آب هاي درياي خزر تا اواسط هفته جاري توسط سكوي نيمه شناور ايران البرز آغاز مي شود.
براساس اين گزارش، سكوي نيمه شناور ايران البرز به وزن تقريبي بيش از 14هزار تن مرداد ماه امسال براي حفاري در درياي خزر به طور رسمي افتتاح شده بود كه با تكميل برخي از كارهاي باقيمانده حفاري اين سازه دريايي در درياي خزر آغاز مي شود.
به گزارش مهر، پيش از اين نيز حدود 14 سال پيش ايران توسط دكل دريايي ايران خزر در بلوك ميثم درياي خزر يك حلقه چاه حفاري كرده بود كه توسعه هيدروكربور شناسايي شده در اين منطقه توجيه اقتصادي نداشته است.

 



شركت ايراني برنده مناقصه پروژه فيبر نوري در 3ايالت افغانستان

وزارت مخابرات و فناوري اطلاعات افغانستان شركت ايراني «شهيد قندي» را برنده مناقصه پروژه فيبر نوري در 3 ولايت اين كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس در كابل، مراسم واگذاري مسئوليت اجراي پروژه اتصال فيبر نوري در 3 ولايت افغانستان ميان وزير مخابرات افغانستان و «حميدرضا شعباني» مدير صادرات شركت شهيد قندي به امضا رسيد.
«اميرزي سنگين» وزير مخابرات افغانستان گفت: اين پروژه در ولايات جنوبي «خوست»، «لوگر»، «پكتيا» به طول 470 كيلومتر و با هزينه 12ميليون دلار از بودجه توسعه اي وزارت مخابرات طي مدت 2 سال توسط شركت شهيد قندي اجرا مي گردد.
وزير مخابرات افغانستان با بيان برنده شدن شركت شهيد قندي كشور جمهوري اسلامي ايران از ميان سه شركت حاضر در مناقصه اين پروژه، افزود: اجراي اين پروژه در 3 ولايت جنوبي افغانستان باعث ايجاد تغيير مثبت و رفع مشكلات مردم خواهد شد و همچنين در توسعه اقتصادي نقش مهمي خواهد داشت.
اميرزي سنگين همچنين اين پروژه را داراي اثرات مثبت بر اشتغال زايي در منطقه دانست.
حميدرضا شعباني مدير بخش صادرات شركت مخابراتي شهيد قندي جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با فارس در كابل با اشاره به اينكه شركت شهيد قندي پيش از اين نيز يك پروژه را در افغانستان اجرا كرده است، پيش بيني كرد كه طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته عمليات اجرايي اين پروژه تا 18 ماه ديگر به اتمام برسد.
شعباني با تاكيد بر اينكه براي اجراي اين پروژه از امكانات و نيروي انساني بومي و افغاني استفاده خواهد شد، اظهار اميدواري كرد كه اجراي اين پروژه زمينه اشتغال براي بسياري از مردم منطقه را فراهم كند.

 



حمله شديد اوباما به بانكداران بزرگ آمريكا

باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، از اقدام بانكهاي بزرگ اين كشور براي پرداخت پاداشهاي كلان به كاركنانشان آنهم در حالي كه شركتهاي تابعه آنها با استفاده از كمكهاي دولتي نجات يافته اند، به شدت انتقاد كرد.
اوباما در برنامه «60 دقيقه» تلويزيون CBC گفت، من نامزد رياست جمهوري نشدم كه به مشتي بانكدار چاق وال استريت كمك كنم.
در حالي كه برخي از اين بانكهاي بزرگ، كمكهاي دولتي را به دولت مسترد كرده اند، اوباما گفت بعيد نيست اين بانكها براي آنكه بتوانند اين پاداشها را پرداخت كنند اقدام به استرداد پول دولت كرده اند.
اين پاداشها يكي از عوامل بحران مالي محسوب مي شود و خشم افكار عمومي را برانگيخته است.
به گفته اوباما، مسئله تعجب آور اين است كه اين بانكداران هنوز نفهميده اند چرا مردم از آنها خشمگين هستند.
به گزارش آسوشيتدپرس وي خطاب به اين بانكداران تاكيد كرد، شما پس از بدترين سال اقتصادي آمريكا در دهه هاي اخير پاداشهاي 10 يا 20 ميليون دلاري پرداخت كرديد، پس اين شماييد كه مشكل ايجاد كرده ايد.
در همين حال موسسه رتبه بندي مودي در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، رتبه اعتباري آمريكا و انگليس در شرايط كنوني با هيچ تهديدي روبرو نيست ولي در بدترين سناريو رتبه اعتباري اين دو كشور تا سال 2013 كاهش خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، موسسه مودي در ادامه اين گزارش افزود ميزان مقاومت اقتصادهاي آمريكا و انگليس در برابر تاثيرات منفي بحران مالي و اقتصادي جهان طي سالهاي آينده به خوبي روشن خواهد شد. اقتصاد اين دو كشور هم اكنون با بحران افزايش بدهي هاي عمومي و كسري بودجه روبرو است. افزايش بدهي هاي عمومي و كسري بودجه اين دو كشور را با خطر كاهش رتبه اعتباري روبرو خواهد كرد. موسسه مودي همچنين در ادامه اين گزارش به وضعيت بدهي هاي دوبي اشاره كرد و افزود، بحران بدهي هاي دوبي تا پايان سال 2009 تشديد خواهد شد و ميزان بدهي هاي اين منطقه به بيش از 100 ميليارد دلار خواهد رسيد.
افزايش شديد
بدهي هاي آلمان
در ادامه بحران مالي در آلمان، دولت اين كشور ناگزير خواهد شد در سال آينده ميلادي ميزان بيشتري وام دريافت كند و بدين ترتيب بدهي هاي اين كشور مجددا افزايش مي يابد.
به گزارش هفته نامه آلماني «اشپيگل»، ادامه بحران اقتصادي در آلمان به عنوان بزرگترين اقتصاد اروپا باعث خواهد شد كه اين كشور سال آينده 100 ميليارد يورو (147 ميليارد دلار) بيشتر از سال جاري ميلادي وام دريافت كند و اين موضوع بيانگر آن است كه آلمان قوانين مربوط به كسري بودجه در حد 3 درصد را نقض خواهد كرد.
براساس اين گزارش، حدود 86 ميليارد يورو از نقدينگي مورد نياز از بودجه ملي و 14/5 ميليارد يورو نيز از صندوق هاي داخلي تامين خواهد شد.
«ولفگانگ شويبله» وزير دارايي آلمان از رشد 10/5 درصدي به رقم 325/5 ميليارد يورو در ميزان هزينه ها در سال آينده ميلادي خبر داده است.
اين رقم بدهي ها دولت «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان را وارد يكي از جدي ترين بحران ها خواهد كرد.

 



مراكز دولتي موظف به كاهش آب مصرفي شدند

دبير سومين همايش ملي آب و فاضلاب گفت: براساس مصوبه هيئت دولت، واحدها و مراكز دولتي موظف به كاهش ميزان آب مصرفي نسبت به سال گذشته شده اند.
علي اصغر قانع كه به مناسبت برپايي سومين همايش ملي آب و فاضلاب سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: هم اكنون سالانه حدود 1000 ميليارد تومان هزينه ايجاد ظرفيت هاي جديد آب مي شود كه در صورت محقق شدن طرح تدوين شده در بخش آب و فاضلاب كشور براي اصلاح الگوي مصرف سالانه 10 درصد معادل 100 ميليارد تومان از سرمايه گذاري دولتي كاسته شده كه اين ميزان در بخش هاي موردنياز به شكل بهينه هزينه خواهد شد.
وي با انتقاد از محدوديت منابع مالي شركت آب و فاضلاب گفت: با توجه به منابع محدود براي تمام شهرهاي كشور برنامه 5 ساله اي از سوي شركت آب و فاضلاب تدوين شده كه مصوبه ستاد اصلاح الگوي مصرف دولت را نيز دريافت كرده است.
قانع يادآور شد: قرار بود منابع مالي مورد نياز اين طرح از محل منابع اعتباري مديريت خشكسالي تامين شود كه متاسفانه هنوز موفق به دريافت اين مبلغ نشده ايم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14