(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 آذر 1388- شماره 19533

تاثير افسردگي بركار
آخرين فناوري امنيتي در فرودگاه ها
اهميت خنده
سفر به شهاب سنگ!
مغز هم سكسكه مي كند!
نماز صبح از سرطان جلوگيري مي كند



تاثير افسردگي بركار

بيش از نيم ميليون نفر از كارگران و كارمندان كانادايي درجاتي از ابتلا به افسردگي درسال گذشته را در شرح حال هاي پزشكي، يا مصاحبه هاي مرتبط با شغل خود متذكر شده اند و درعين حال تاييد كرده اند كه علامات و عوارض اين حالت بر عملكرد شغلي آنها تاثير منفي مي گذارد.
دانشمندان طب كار كانادا در تحقيقي دوساله به اين نتيجه رسيدند كه وضعيت روحي كارگران و كارمندان با نحوه عملكرد شغلي آنها و ميزان فعاليت ها در ارتباط مستقيم است.
آنها به اين نتيجه رسيدند كه حدود 4 درصد شاغلان از بيماري افسردگي اساسي رنج مي برند. دراين مطالعه آمار و مدارك بيش از 65 هزار انسان فعال بين سنين 25 تا 64 سال مورد بررسي قرارگرفت. درميان 4 درصد كارگران و كارمنداني كه براي آنها تشخيص افسردگي اساسي گذاشته شد بيش از 80 درصد تاييد كردند كه در زمان اوج علائم و ناراحتي دچار افت مشهود عملكرد شغلي مي شوند و 20 درصد هم متذكر شدند كه در چنين مقاطعي تقريبا قادر به انجام هيچ كاري نيستند.
جالب آنكه بيشترين درصد ابتلا به افسردگي در ميان كارگران بخش هاي خدماتي و فروشندگان ونظافتچي ها ديده شده است. افرادي كه به طور پاره وقت كار مي كنند (كمتر از سي ساعت درهفته) بسيار بيشتر از كساني كه دائمي كار مي كنند (بيش از 40 ساعت در هفته) دچار افسردگي اساسي مي شوند.
درمجموع هم افراد مبتلا به افسردگي متذكر شده اند كه حدود 30 روز از سال گذشته را به دليل علائم و عوارض افسردگي بدون هيچ عملكرد خاصي به پايان برده اند. همچنين افراد مبتلا به افسردگي 5/1 برابر بيشتر از افرادي كه به اين مسئله دچار نبودند كار خود را ترك يا عوض كرده بودند.
منبع: نشنال پست

 



آخرين فناوري امنيتي در فرودگاه ها

فناوري جديدي در دانشگاه آريزوناي آمريكا ارائه شده است كه مي توان ماموران امنيتي فرودگاه ها را از وجود حتي يك گرم مواد منفجره در چمدان ها و وسايل مسافران آگاه كند.
دستگاه هايي كه از اين فناوري استفاده مي كنند، هزار بار حساس تر از تجهيزات امنيتي است كه در حال حاضر در فرودگاه ها استفاده مي شود. اين دستگاه ها مي توانند علاوه بر شناسايي مواد منفجره در چمدان مسافران، با تجزيه اثر هوايي كه به وسيله حركت مسافر ايجاد شده، مشخص كنند كه آيا او قبلا هم مواد منفجره حل كرده است يا خير؟
پروفسور «برنو دنتون» يكي از شيميدان هاي دانشگاه آريزونا و مدير بخش پژوهش اين طرح جديد، در مورد اين فناوري مي گويد: اگر از اين سيستم در يك راهرو استفاده كنيم مي تواند در آن واحد تمامي مسافران مستقر در آنجا را بازرسي كند. اين دستگاه جديد به اندازه يك گوشي تلفن همراه است در حالي كه دستگاه هاي فعلي در اين زمينه به اندازه يك مايكروفر هستند.
دنتون و گروه همكارش همزمان روي ساخت دستگاه كوچك ديگري هم كار مي كنند كه علاوه بر تشخيص مواد منفجره، آثار داروهاي غيرمجاز و مواد مخدر را هم ثبت و رديابي مي كند. از اين دستگاه مي توان در پاسگاه هاي كنترل مرزي هم استفاده كرد. پروفسور دنتون در اين زمينه مي گويد: «اين دستگاه بسيار حساس تر از سگ هاي پليس عمل مي كند. از عوامل محيطي تاثير منفي نمي گيرد و سرماخوردگي هم از كارايي آن كم نمي كند. فقط كافي است آن را روشن كنيد تا دقيقاً به شما بگويد كه چه موادي را شناسايي كرده است.» كار سگ هاي پليس حين جست وجوي مواد منفجره و داروها عبارت است از رديابي نشانه هاي شيميايي آن مواد در لباس ها و ساير وسايل كه با آن ماده در چمدان يا جاي ديگر تماس داشته باشد. سيستم طراحي شده توسط دانشگاه آريزونا براي انجام چنين كاري در فرودگاه ها از يك فناوري به نام «طيف سنجي» كه بر مبناي حركت يون ها كار مي كند، استفاده مي كند. سرعت حركت يون ها به اندازه و شكل يون بستگي دارد و به همين دليل هر يون سرعت مشخصي دارد.
دستگاه هاي بازرسي فرودگاه ها، نشانه هاي شيميايي را از چمدان هر شخص گرفته و در يك ميدان الكتريكي قرار مي دهند و به دليل يوني مي گردند كه سرعت حركت آن معرف يك ماده منفجره يا مواد مخدر و غير باشد.
براي اين كار از يك مدار الكتريكي مخصوص در درون دستگاه ها استفاده مي شود كه حساسيت دستگاه را به شدت بالا مي برد.

 



اهميت خنده

اكثر انسانها هرگز به خنده به اندازه نفس كشيدن اهميت نمي دهند؛ زيرا روزانه صدها بار كم و بيش دست به اين كار مي زنند اما اخيراً دانشمندان در مورد تشخيص ايمن شناسي رواني شناخت چگونگي كمك مغز به بهبود جسم بيش از پيش توجه مي كنند.
آنان پي برده اند خنده اي كه انسان از ته دل مي كند نشاط انگيز بوده و فوايد بسياري به همراه دارد. پژوهشي كه در سال 1994 در يكي از دانشكده هاي برزيل انجام شده حكايت از آن دارد كه خنده نشانه آشكاري از خوش بيني و قوت قلب است كه تاثير چشمگيري بر روي افراد دارد. در بررسي ياد شده اسلايدهاي مردان و زناني كه مي خنديدند يا نمي خنديدند را به دانشجويان نشان داده و از آنها خواستند اسلايدها را نمره گذاري كنند. دانشجويان به افراد خنده رو امتيازهاي بيشتري دادند. به نظر آنان اشخاص خندان، انسان هاي دلشادتر، آرام تر، منطقي تر، صميمي تر، خوش چهره تر، با محبت تر و دلسوزتر از آناني هستند كه لب به خنده نمي گشايند.
خنده توام با ساير رفتارهايي كه سبب خشنودي و آرامش ما مي شوند، مانند يوگا، دعا و نيايش، انديشه و ورزش، سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و در برابر اقسام عفونت ها و بيماري ها محافظت مي كند. خشم، تنش و نگراني، بر تعداد هورمون هاي تنش زاي تضعيف كننده سيستم ايمني بدن مي افزايد.
لبخند يا خنده، ترشح هورمون هاي تنش زا را متوقف مي كند. شوخي و طنز نيز تلاش بافت هايي را كه پادزهرهاي ضدعفونت را به وجود مي آورند، زياد مي كند. اين قبيل پادتن ها در حقيقت مواد شيميايي اند كه به انهدام ويروس هاي مهاجم به ياخته ها و پاره اي سرطان ها ياري مي رسانند.
خنده به افراد كمك مي كند مشكلات را اعم از ساده و پيچيده، مهار كرده و با آنها آسان تر رويارويي كند. يكي از استادان كانادا روي دو گروه از دانشجويان مطالعه كرد و متوجه شد آنهايي كه در چهره شان نگراني موج مي زند، اولين آزمون خود را رخدادي پرتشويش مي انگاشتند ليكن دانشجويان شوخ طبع در جلسه امتحان فشار روحي اندكي داشتند.
پژوهشگران معتقدند خنده حسي مثبت در انسان ايجاد مي كند چون هنگامي كه مي خنديم، 42 ماهيچه صورت را به تحرك وا مي داريم و وقتي كه ماهيچه هاي مذكور منقبض مي شوند از جريان خون به مغز و ناحيه سينوسي كاسته مي شود.

 



سفر به شهاب سنگ!

پروژه اي به منظور ارسال فضانورد به يك شهاب سنگ توسط سازمان ناسا و حوزه هاي صنعتي آمريكا در حال شكل گيري است.
اين پروژه مي تواند زمينه اي اساسي براي آغاز مأموريتهاي طولاني مدت به سوي مريخ و ماه به شمار رفته و در عين حال به ميزان مهارتهاي مورد نياز براي مقابله با صخره هاي فضايي كه در مسير برخورد با زمين قرار دارند، بيافزايد. اين پروژه در دستور كار مؤسسه لاكهيد مارتين كه ساخت كپسول اوريون را براي ناسا به عهده داشته Plymouth Rock نام گرفته است.
پروژه Plymouth Rock از چندين سال قبل در شركت سيستمهاي فضايي لاكهيد مارتين در دنور كليد خورده است. براساس برنامه پيشنهادي كپسول دو نفره اوريون به همراه كپسول دو قلوي خود كه مملو از آب، غذا، سوخت و اكسيژن خواهد بود، توسط راكت آرس به مدار زمين پرتاب خواهد شد.
مشكلاتي مانند افزايش ايمني فضانوردان، مقابله با پديده هايي مانند پرتوهاي كيهاني يا زباله هاي ايجاد شده مواردي هستند كه بايد براي عملي شدن اين مأموريت مورد توجه قرار گيرند. از ديدگاه ناسا چنين مأموريتي در سالهاي 2020 تا 2025 عملي خواهد شد و طول مدت اين سفر در حدود 6ماه خواهدبود. به دليل نبود سطح مسطح فضاپيماها در نقطه اي در نزديكي شهابسنگ متوقف شده و به طور عمودي روي بخشي از آن خواهد نشست.
تاكنون شهاب سنگهاي متعددي به عنوان كانديدا براي اين سفر مورد بررسي قرار گرفته اند كه تعداد آنها با گسترش پيدا كردن تجهيزات علمي و فضايي زميني افزايش خواهد يافت.
براساس گزارش ام اس ان بي سي، مدت زمان اقامت در شهاب سنگها پنج روز، يك هفته تا دو هفته تخمين زده شده است اما اقامت به مدت يك ماه بر روي شهاب سنگها امري دشوار خواهد بود. طي اين مدت فضانوردان به جمع آوري اطلاعات مورد نياز براي درك ساختار داخلي شهاب سنگ ها خواهند پرداخت تا با استفاده از اين اطلاعات ابزاري براي مقابله با تهديدهاي كيهاني كه در كمين زمين نشسته اند بپردازند.

 



مغز هم سكسكه مي كند!

حتما تا به حال شده موقع صحبت كردن ناگهان دچار فراموشي لحظه اي بشويد و يادتان برود چه مي خواستيد بگوييد؟ دانشمندان مي گويند يكي از دلايل اين توقف مغزي مي تواند تغيير جهت چشم ها باشد. هر بار كه نگاهتان را از جايي به جاي ديگر برمي گردانيد مغزتان براي لحظاتي به اصطلاح هنگ مي كند. به عبارتي وقتي مركز توجه چشم هايتان را تغيير مي دهيد، مغزتان را براي لحظاتي دچار سكسكه مي كنيد. طبق آخرين تحقيقات مركز پژوهش هاي مغزي ايلي نويز زماني كه چشم هاي ما مركز توجه و خيرگي خود را از نقطه اي به نقطه ديگر عوض مي كند، برخي از توانمندي هاي ادراكي ما هم با اين تغيير خاموش مي شوند، چيزي كه به نوبه خود تأثيري عميق در توانمندي هاي خاص مغز مرتبط با تصاوير ذهني دارد.
اگر چه اين توقف تنها يك سي ام ثانيه به طول مي انجامد اما در طول روز جمع اين كسري از ثانيه ها اغلب به چند ساعت توقف مغزي منجر مي شود، البته تصور اينكه در طول روز چند ساعت مغز ما تعطيل باشد سخت است اما واقعيت دارد. اين موضوع به خصوص در برخي مشاغل كه بيش از سايرين با ارتباطات تصويري درگير هستند مي تواند خطر آفرين باشد، مثل خلباني به ويژه هنگام فرود هواپيما. از اين رو دانشمندان و محققان درپي ساختن كابين هايي براي خلبانان هستند تا كمترين جابه جايي چشمي را براي كنترل داشته باشند و بيشترين خيرگي را بر هدف به همراه بياورند.
wwwpsychologytodaycom:منبع

 



نماز صبح از سرطان جلوگيري مي كند

اقامه نماز صبح در موعد آن، از ابتلاي انسان به بيماري سرطان و امراض قلبي جلوگيري مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «مكتوب»، براساس يك پژوهش كه از سوي مركز ملي پژوهش هاي مصر بعمل آمده است، اداي نماز صبح در موعد مقرر از فعل و انفعالات سلول ها و تقسيم آن كه منجر به سرطان مي شود، جلوگيري خواهد كرد.
دكتر «سعيد شلبي» استاد بيماري هاي داخلي و كبد در مركز پژوهش هاي مصر كه رياست تيم اين پژوهش را به عهده داشت گفت: پژوهش هاي علمي نشان داد كه اداي نماز صبح در موعد آن باعث جلوگيري از بروز سكته در افراد خواهد شد چرا كه فعاليت هورمون ها را در بدن تنظيم و فشار خون را مرتب مي كند.
وي تاكيد كرد: با بيدار شدن در موعد نماز صبح و اقامه صلاه فجر، فعاليت بدن نيز آغاز و با ترشح هورمون ها به خصوص «آدرنالين»، بدن انسان از دچار شدن به تورم هاي سرطاني جلوگيري مي كند.
پزشك پژوهشگر مصري تاكيد كرد: هوا در هنگام صلاه فجر، سرشار از اكسيژن خالص است كه باعث فعاليت هرچه بهتر قلب مي شود و از بوجود آمدن، لخته در خون جلوگيري مي كند.
همچنين بيدار شدن نمازگذار مسلمان براي اداي نماز صبح باعث خواهد شد، قند مفيد براي فعاليت مغز و سلول هاي عصبي افزايش يابد و در نتيجه قدرت حافظه افزايش مي يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14