(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 دي 1388- شماره 19543
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم به راه سپيده
رئيس جمهوري: برنامه پنجم توسعه كشور بر محورفرهنگ و كشاورزي است
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور: پروژه قطار شهري كرمانشاه امسال اجرايي مي شود
مسئول نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت خارجي ايران: دفاتر رايزني بازرگاني ايران در 19 كشور فعال شد
رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران مركبات: واردات بي رويه پرتقال باغداران را بيكار كرده است
معاون وزير جهاد كشاورزي: طرح خودكفايي مركبات در كشور كليد خورد
رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران: 50 ايستگاه جديد لرزه نگاري در كشور راه اندازي مي شود
اخبار ادبي و هنري
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران: 2500 حلقه چاه نفت بايد در برنامه پنج ساله پنجم حفاري شود
در آستانه عاشوراي حسيني پرچم سياه بر فراز گنبد رضوي برافراشته شد
فرمانده نيروي انتظامي كشور: فرصت فتنه گران به پايان رسيده است



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه دل ها در سوگ جد شهيدت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش داغدار و چشم ها اشكبار است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
هم آوا
رقص سرهاي روي ني
و گريه كودكان كاروان
با ناله غل و زنجيرها
چه موسيقي هماهنگي
براي گوش بشريت مي نوازد
و چه كس توان دارد
اين گروه قرنها ايستاده را
ساعتي بنشاند؟
و در آغوش خويش كمي آرامشان كند؟
جز تو...
كه رهبر اين گروه هم آوايي
منجي عالم!
مهدي فاطمه(س)
پرستو كلاهدوزها
كجا بايد ببينم؟
بي تو زمان، خود را به سختي مي سپارد
دنيا بدون تو غمي در سينه دارد
باور ندارم تا تو را ناديده باشم
بذر اجل خود را به باغ من بكارد
آه اي هماي رحمت كاشانه دل
بال و پر تو در كجاها سايه دارد؟
بخت من اين بوده است تا پايان عمرم
هي لحظه ها را درفراق تو شمارد
كي؟ در كجا بايد ببينم روي ماهت؟
مه انتظار ديدن روي تو دارد
من منتظر مي مانم و دستان شعرم
في هذه الساعه درون دل نگارد
فرشته پيش قدم
بي تو
دلخسته و ناتوان و زارم بي تو
خواب خوش و راحتي ندارم بي تو
روز و شب و لحظه هاي مهتابي را
افسوس كه پشت سرگذارم بي تو
تا كي به اميد ديدنت بنشينم؟
بشكسته دل اميدوارم بي تو
ترسم كه مرا نمانده باشد عمري
با قلب شكسته جان سپارم بي تو
اي پشت و پناه بي پناهان جهان!
بي پشت و پناه روزگارم بي تو
هرجمعه دعاي ندبه خواندن تا كي؟
اين جمعه بيا كه بي قرارم بي تو
من منتظرم بيا كه خود مي داني
پايان نپذيرد انتظارم بي تو
حسين فصاحت
بوي ريحان
خورشيد عالم جلوه اي از چهره نيكوي تو
ذرات عالم پرتوي از حسن تو، از روي تو
دريا سراسر عشق تو، امواح بي تاب رخت
هر موج دريا تابي از موج سرگيسوي تو
باز آدمي در خواب خوش، افلاكيان بيدار و مست
هفت آسمان پرمشغله مشغول و ياحق گوي تو
بي تاب تر از من پري، شيداتر از او هم ملك
جن و پري سجده كنان بر ذره اي از كوي تو
در عرش جبريل امين همپاي او كروبيان
بي نفخ صوري غلغله كردند در هر سوي تو
بين زمين و آسمان بوي اقاقيها روان
ريحان و سوسن عنبرين بي تاب عطر موي تو
چون ذره اي ناچيزم و افتاده ام در پاي تو
شمس الحق نوري و من محو رخ نيكوي تو
هر نور محو نور تو عالم همه منشور تو
آيات قرآن جلوه اي از چهره خوشروي تو
بنفشه مافي

 



رئيس جمهوري: برنامه پنجم توسعه كشور بر محورفرهنگ و كشاورزي است

شيراز خبرنگار كيهان:
هميشه با دسته بندي ها و باندبازي هاي سياسي مخالف بودم و اعتقاد دارم در نظام جمهوري اسلامي يك خط بيشتر وجود ندارد و آن هم خط امام خميني و ارزش هاست.
رئيس جمهوري در دومين روز از سفر خود به استان فارس در جمع مديران استان گفت: همه نيروهاي انقلاب بايد در عرصه هاي مختلف حضور داشته باشند و به مردم و انقلاب خدمت كنند.
وي اظهار داشت: هر كس خواست با خودخواهي و دنياپرستي پيش برود از مردم جدا خواهد شد و مردم او را منزوي مي كنند. وي با اشاره به اينكه عده اي سالها بدنبال ايجاد تفرقه و شكاف در بين مردم متحد ما بوده اند افزود: تمام سنگ اندازي ها و توطئه هاي آنان با هوشياري مردم خنثي شد و آنان هيچ كاري از پيش نبردند. وي در بخش ديگري از سخنان خود به تلاشهاي دولت آمريكا براي مسلط شدن بر منطقه خاورميانه اشاره كرد و گفت:مهمترين قسمت دنيا منطقه خاورميانه است و به همين دليل هر دولتي بخواهد خودي نشان دهد بايد در اين منطقه حضوري قوي داشته باشد و آمريكا نيز به همين منظور در پي تسلط بر اين منطقه است و هيچ كشوري بدون همكاري ايران در منطقه خاورميانه كاري از پيش نخواهد برد زيرا ايران مهمترين كشور اين منطقه است.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود به تهيه و تدوين برنامه پنجم توسعه كشور اشاره كرد و اظهار داشت: توجه اساسي در تهيه اين برنامه بر محور فرهنگ و كشاورزي بوده و دولت در اين برنامه تغييرات اساسي ايجاد كرده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از كساني كه مي گويند در بين نسل هاي انقلاب شكاف اجتماعي ايجاد شده است انتقاد كرد و گفت: تفاوت نسل ها امري طبيعي است اما همه ما در يك مسير حركت مي كنيم و حتي در برخي مواقع جوانان جلوتر از ما و قوي تر از ما حركت مي كنند.
وي از مديران كشوري و استاني خواست فرصت خدمت را قدر بدانند و افزود: بايد در بين مديران احساس نوكري مردم و خدمت صادقانه به آنان موج بزند.
توجه به مقوله فرهنگ
در جامعه امروز
رئيس جمهوري در كارگروه فرهنگ و هنر استان فارس كه با حضور چند تن از وزيران فرهنگي كشور و مديران حوزه فرهنگي استان در محل استانداري فارس تشكيل شده بود افزود: استان فارس بايد در عرصه فرهنگي در كشور پيشتاز باشد.
احمدي نژاد گفت: در بحث حوزه فرهنگي در استان فارس بايد از همه ظرفيت ها استفاده شود و كار مبنايي در اين زمينه صورت گيرد.
وي نقش فرهنگ و اخلاق در تعالي جامعه را بسيار موثر دانست و گفت: اگر بتوانيم در كشور فرهنگ و اخلاق را تقويت كنيم نه تنها در برابر هجوم فرهنگ مادي مي توانيم مقاومت كنيم بلكه بر آن نيز غلبه خواهيم كرد.
احمدي نژاد افزود: ما بايد كار فرهنگي و اخلاقي را در محيط خانواده ها بيشتر انجام دهيم زيرا خانواده ها در ساختن جامعه نقش كليدي دارند.
در اين نشست مصوبات متعددي در بخش فرهنگي استان فارس به تصويب رسيد كه براي اجراي آن طي يك فرآيند پنج ساله، سالانه بيش از 100ميليارد تومان اختصاص مي يابد.
رئيس جمهوري سه شنبه شب قبل از آغاز ديدار مديران اجرايي فارس با وي با حضور در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) در حسينيه عاشقان ثارالله شيراز به عزاداري پرداخت.
احداث 15 هزار
واحد مسكوني روستايي
علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي در سروستان گفت در سال جاري متعهد شديم 15 هزار واحد مسكوني در روستاها احداث كنيم كه اين واحدها در دست اجراست.
وي افزود: وزارت مسكن 200 هزار واحد مسكوني در روستاها احداث مي كند كه تاكنون 120هزار نفر براي اخذ تسهيلات به بانك ها معرفي شده اند.
وي از پرداخت 706 ميليارد تومان تسهيلات از طريق بانك مسكن خبر داد و گفت: در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت مسكن مهر به صورت ويلايي يا يك، دو و سه طبقه احداث مي شود.
پرداخت اعتبارا ت خشكسالي
مصطفي محمد نجار وزير كشور در جلسه شوراي اداري شيراز گفت: براي جبران خشكسالي 50درصد ديگر از اعتبارات خشكسالي پرداخت مي شود. وي در مورد ارتقاي بخش هاي شيراز گفت: در زمينه تقسيمات كشوري لايحه جامع را در حال تصويب داريم. وي گفت: براي توسعه حرم ساخت تالارهاي فرهنگي شيراز، توسعه مساجد، اماكن فرهنگي و فعاليت هاي قرآني 750 ميليارد تومان اختصاص يافته و براي كمربند شبرنيز 580 ميليارد ريال تخصيص يافته است. وي گفت: اعتبار طرح قطار شهري شيراز را براي تسريع در اجراي طرح پرداخت مي كنيم.
همچنين وزير كشور نخستين نيروگاه بيوگازسوز در خاورميانه را در شيراز مورد بهره برداري قرار داد. اين نيروگاه با مشاركت بخش خصوصي و با 2 ميليارد و 500 ميليون تومان سرمايه گذاري احداث شده است.
مصطفي محمد نجار در اين سفر از 230 دستگاه اتوبوس جديد در شيراز بهره برداري كرد.
محمدنجار افزود: در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي 12 هزار اتوبوس به 24 هزار اتوبوس افزايش يافته و حجم ناوگان حمل و نقل عمومي را با 100 درصد افزايش مواجه كرده است.
وزير كشور همچنين خط توليد انبوه تجهيزات BTS در شيراز را افتتاح كرد. نجار افزود: راه-اندازي سيستم BTS كه نسل دوم آن در حال حاضر ساخته شده است، مايه خشنودي است. و نخستين قرارداد در اين رابطه توسط يك شركت داخلي منعقد شده است.
تغيير نظام آموزشي
از شكل سنتي
حميدرضا حاجي بابايي سه شنبه شب در ديدار با فرهنگيان شيراز گفت: نظام تعليم و تربيت بايد از حالت سنتي به حالت ابتكار و خلاقيت نزديك شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش قول مساعد داد طرح هايي نظير مناطق گردشگري، مركز فني و حرفه اي و مركز بهداشتي درماني شهر كره اي كه از مصوبات دور اول سفر رئيس جمهوري است بزودي اجرا شود.
وي همچنين براي ساخت دو مدرسه شبانه روزي در بخش هاي مركزي و سرچهان بوانات قول مساعد داد.
خارج شدن فارس
از بن بست ريلي
حميد بهبهاني وزير راه وترابري در جمع مديران شهرستان جهرم افزود: با احداث خطوط ريلي شيراز-جهرم، شيراز-اهواز و شيراز-عسلويه استان فارس از بن بست ريلي خارج شده و صادرات محصولات توليدي باغي و صنعتي آن به كشورهاي خليج توسعه پيدا مي كند.
وي ادامه داد: 52 مصوبه از مصوبات سفرهاي قبلي هيات دولت به شهرستان جهرم اختصاص پيدا كرده بود كه 06 درصد اين مصوبات اجرايي شده است.
بهبهاني اظهار داشت: احداث تقاطع غير همسطح ورودي جهرم، چهارباند شدن مسير شيراز-جهرم، احداث 132 كيلومتر راه بين خاوران- سعادت شهر- اصفهان و احداث خط ريلي-شيراز- جهرم را از جمله پروژه بزرگ مرتبط با حوزه راه-وترابري مربوط به اين شهرستان است.
وزير راه و ترابري گفت: احداث جاده خاوران-سعادت شهر-اصفهان با 004 ميليارد ريال اعتبار آغاز شده است.
بهبهاني ادامه داد: چهار باند شدن مسير شيراز جهرم هم از دو سمت آغاز شده است و تقاطع غيرهمسطح ورودي جهرم هم در مرحله آسفالت قرار دارد.
وي گفت: احداث خط ريلي شيراز-جهرم-بندرعباس زمينه خروج فارس از بن بست ريلي و توسعه صادرات ميوه از جهرم را فراهم خواهد كرد.
بهبهاني افزود: در چشم انداز 02 ساله توسعه بايد 52 هزار كيلومتر خط ريلي در سراسر كشور احداث شده باشد كه اين ميزان هم اينك 9 هزار كيلومتر است.
رونمايي از ماهواره ملي طلوع
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كه در دور سوم سفرهاي استاني به شيراز سفر كرده است، در جريان بازديد از توانمنديهاي صنايع الكترونيك ايران وابسته به وزارت دفاع اعلام كرد: نسل جديد ماهواره ملي ايران با نام «طلوع» در دهه مبارك فجر امسال رونمايي مي شود.
به گزارش ايرنا، به نقل از پايگاه اطلاع رساني اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سرتيپ پاسدار احمد وحيدي گفت: اين ماهواره كه به دست توانمند تربيت يافتگان مكتب حسيني، متخصصان و دانشمندان زبده و كارآمد صاايران طراحي و ساخته شده است، گام بلندي براي حضور فعال و مستمر جمهوري اسلامي ايران در فضا و بهره برداري گسترده از ظرفيتهاي بسيار خوبي است كه در اين حوزه وجود دارد.
وي همچنين اظهار داشت: صنايع الكترونيك شيراز بعنوان قطب صنعت راداري و الكترونيكي كشور موفق شده طيف وسيعي از امكانات، تجهيزات و توانمنديهاي راداري مورد نياز كشور و بخش دفاع را تامين كند.
وزير دفاع افزود: اين طيف وسيع به لحاظ تنوع در كاربرد و پوششهاي هوايي، زميني و دريايي كشور را در موقعيت جديدي از اقتدار دفاعي قرار داده است.
سردار وحيدي تصريح كرد: دستاوردهاي مهم وزارت دفاع در حوزه الكترونيك علاوه بر افزايش قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران، به انحصار چند كشور در اين حوزه بسيار پيچيده خاتمه داده و انحصار آنها را شكسته است.
وزير دفاع با بيان اينكه جنگ نرم و رفع تهديد نيازمند شناسايي، جمع آوري اطلاعات، شناخت و تحليل سيستمهاي دشمن است، اظهار داشت: هم اكنون ظرفيت فن آوري مدرن و روزآمد در بكارگيري سيستم هاي جنگ الكترونيك براي شناسايي تجهيزات و تحركات دشمن با توليد نرم افزارهاي مناسب فراهم شده است.
وي گفت: نيروهاي مسلح با اين تجهيزات مدرن قادرند ضمن غافلگيري و شناسايي لحظه به لحظه تحركات نرم افزاري و سخت افزاري دشمن، هرگونه تحرك و قدرت مانور را از آنان سلب كند.
بازپس گيري
سر سرباز هخامنشي
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: براي بازپس گرفتن سر سرباز هخامنشي، به دعاوي خود ادامه مي دهيم.
به گزارش ايرنا، حميد بقايي كه همزمان با دور سوم سفرهاي استاني رئيس جمهوري به فارس به شهرستان مرودشت سفر كرده است سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در ادامه فعاليت براي بازپس گرفتن اين شي تاريخي چهار ساعت با مالكين آن در پاريس مذاكره كرديم و آنها عنوان كردند كه ما اين شي را از آنان خريداري كنيم ولي ما اين موضوع را نپذيرفتيم.
بقايي افزود: ميراث فرهنگي براي بازپس گيري سر سرباز هخامنشي هزينه حقوقي بسياري صرف كرده است و بر اين باور هستيم كه اين اثر تاريخي بصورت غيرمجاز از ايران خارج شده است و از اين رو حاضريم براي تحقق اين مهم، چندين برابر هزينه كنيم تا از اين طريق، حقانيت خود را به اثبات رسانيم.
معاون رئيس جمهوري اضافه كرد: طرح دعاوي ايران موجب شد كه حراجي لندن به صورت مسكوت و محرمانه اتفاق افتد زيرا هنوز مشخص نيست خريدار كيست و قيمت اين اثر تاريخي چه ميزان تعيين شده بود.
بقايي بيان كرد: اگر چه انگليس، به اين مساله جنبه سياسي داده و دعاوي مطرح شده از سوي ما را لغو كرده است ولي ما اعلام مي كنيم كه هر كه اين اثر را خريداري كند، عليه او طرح دعوي خواهيم كرد.
وي در مورد الواح هخامنشي متعلق به ايران كه هم اينك در آمريكا وجود دارد اظهار داشت: وزارت دادگستري آمريكا رسماً اعلام كرد اين مقوله يك بحث فرهنگي است و اين موضوع خود دستاورد بزرگي براي جمهوري اسلامي محسوب مي شود.
افتتاح دو پروژه محيط زيستي در ارسنجان
دو پروژه زيست محيطي و آموزشي با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در ارسنجان فارس، افتتاح شد.
به گزارش ايرنا، محمدجواد محمدي زاده كه همزمان با سومين دور سفر رئيس جمهوري به استان فارس به اين استان سفر كرده است، سه شنبه به عنوان نماينده رئيس جمهوري اين دو پروژه را كه شامل نخستين ايستگاه سوخت گاز فشرده طبيعي (CNG) شهرستان ارسنجان و يك باب مدرسه راهنمايي است، افتتاح كرد.

 



رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور: پروژه قطار شهري كرمانشاه امسال اجرايي مي شود

رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور گفت: پروژه احداث قطار شهري كرمانشاه به صورت مونوريل و مترو تا پايان سال جاري اجرايي خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس «محمد رويانيان» ظهر ديروز در جمع خبرنگاران در كرمانشاه اظهار داشت: براساس مذاكرات و توافقات انجام شده با مسئولان مختلف استان و متخصصان برجسته به اين نتيجه رسيديم كه قطار شهري كرمانشاه به صورت مونوريل و در برخي نقاط شهري به صورت مترو باشد و عمليات اجرايي آن از سوي قرارگاه خاتم الانبياء تا پايان سال جاري آغاز شود.
وي افزود: اين پروژه سه ساله پيش بيني شده و ظرفيت جابجايي مسافر از طريق قطار شهري كرمانشاه براساس افق و نياز سال 1410 هجري خورشيدي ديده شده كه ميانگين آن 25 هزار نفر است.
رويانيان افزود: نياز شهر كرمانشاه در حال حاضر جابه جايي 12 هزار مسافر از طريق قطار شهري است كه بر اساس اين پيش بيني اين ظرفيت تا سه برابر قابل ارتقاست و پروژه جوابگوي حداقل 20 سال آينده كرمانشاه است.
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور تأكيدكرد: قطار شهري كرمانشاه در مسير 14 كيلومتر از شهر كرمانشاه راه اندازي و افزون بر 3 هزار ميليارد ريال بودجه و اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است.

 



مسئول نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت خارجي ايران: دفاتر رايزني بازرگاني ايران در 19 كشور فعال شد

ساري- خبرنگار كيهان:
با حمايت دولت رايزني بازرگاني ايران در 19 كشور دنيا فعال شده است.
مسئول نمايندگي هاي سازمان توسعه تجارت خارجي ايران با اعلام اين خبر در اتاق بازرگاني ساري افزود: دفاتر رايزني بازرگاني كشورمان در سال هاي گذشته تنها در 9 كشور فعال بود.
«محمد بهشتيان» با تأكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت هاي تجاري كشورمان در توسعه مناسبات خارجي گفت: افزايش تعاملات اقتصادي ايران با كشورهاي خارجي سياست كليدي و پايه اي دولت است.وي با تأكيد بر ضرورت بهره مندي از ظرفيت بالاي بخش خدمات مهندسي براي توسعه مبادلات بازرگاني خارجي افزود: در فناوري اطلاعات مي توان ظرفيت هاي بالنده اي براي توسعه صادرات ايجاد كرد.
اين مقام مسئول با يادآوري نقش بازرگانان در تأمين منافع ملي خواستار پيگيري هرچه بيشتر اين مهم از سوي تشكل هاي بخش خصوصي شد.

 



رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران مركبات: واردات بي رويه پرتقال باغداران را بيكار كرده است

واردات بي رويه پرتقال باعث شده است تا باغداران مزارع خود را رها كرده و به كار ديگري بپردازند.
به گزارش ايسنا رئيس هيئت مديره اتحاديه باغداران مركبات در اين مورد با اشاره به اينكه سال هاي گذشته در زمان شكوفه دادن باغ هاي مركبات محصول را پيش خريد مي كردند، گفت: متاسفانه امسال با وجود اينكه محصول با كيفيت و مرغوبي نيز توليد شده ولي تاكنون باغات مركبات دست نخورده باقي مانده اند.
وي افزود: واردات بي رويه اي كه در گذشته انجام شده و همچنان نيز ادامه دارد باعث شده كه در حال حاضر باغات مركبات دست نخورده باقي مانده و باغداران مركبات در نگراني و دلزدگي به سر ببرند و اين دل زدگي به جايي رسيده كه مردم در حال رها كردن باغ هاي خود هستند.
به گفته محمد بهتاش، كارشناس كشاورزي، واردات ميوه به كشور ما در حالي است كه ثمر درختان ميوه باغ هاي داخل كشور بر اثر پرباري بر روي زمين افتاده اند و كشاورزان به دليل شرايط نامناسب بازار براي فروش توليدات داخلي نمي توانند اين بار سنگين را از دوش درختان كشور بردارند.
ميزان واردات پرتقال در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از 227 درصد افزايش داشته است.
هر چند به گفته مقامات بخش خصوصي تاكنون باغات مركبات كشور دست نخورده باقي مانده اند و نيز طبق سخنان مقامات دولتي توليد مركبات كشور كافي و كامل است و امسال نيازي به واردات پرتقال نداريم ولي در 8 ماهه نخست امسال در واردات پرتقال 227 درصد رشد داشته ايم.
در حالي كه بسياري از كارشناسان و فعالان اقتصادي و حتي مقامات دولتي كشور مكرر فرياد مي زنند كه واردات ميوه صورت نگيرد تا ميوه هاي ديگر مانند سيب هاي داخلي كشور روي دست هاي كشاورزان نمانند، اما ميزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال به حدي بوده كه در ليست 100 قلم كالاي عمده وارداتي كشور وجود داشته است.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: طرح خودكفايي مركبات در كشور كليد خورد

ساري - خبرنگار كيهان:
معاون وزير جهاد كشاورزي از اجرايي نشدن مكانيزاسيون برنج در كشور انتقاد كرد.
محمدرضا جهانسوز در جلسه بررسي مشكلات كشاورزي مازندران در ساري گفت: هم اكنون اجراي عمليات مكانيزاسيون برنج در كشور به ميزان صفر است.
وي با اشاره به اثرات مثبت طرح مكانيزاسيون برنج افزود: با اجراي اين طرح هزينه توليد برنج در كشور تا يك سوم كاهش خواهد يافت.
وي ايجاد تحول اساسي در ساختار بخش كشاورزي را ضروري دانست و افزود: با شرايط موجود فعاليت هاي بخش كشاورزي كه به طور سنتي انجام مي شود براي زارعان اقتصادي نيست. معاون وزير جهاد كشاورزي همچنين از طرح توليد مستمر مركبات در كشور خبر داد و افزود: با عملياتي شدن اين طرح محوري، نياز كشور به واردات مركبات منتفي خواهد شد.

 



رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران: 50 ايستگاه جديد لرزه نگاري در كشور راه اندازي مي شود

رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از راه اندازي
50 ايستگاه جديد لرزه نگاري در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس فرهنگ احمدي گيوي در قزوين اظهار داشت: درحال حاضر در كشور 70 ايستگاه لرزه نگاري در حدود 13 استان در قالب 12 شبكه لرزه نگاري وجود دارد.
وي ادامه داد: اميدواريم با تجهيزاتي كه از طريق مساعدت بانك جهاني خريداري شده است، بتوانيم اين70 ايستگاه را به 120 ايستگاه برسانيم.
رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران توضيح داد: بانك جهاني وامي به ايران داده است كه وزارت كشور بخشي از آن را كه حدود 5/1 ميليون دلار است به موسسه ژئوفيزيك اختصاص داده است اما متاسفانه بروكراسي اداري باعث شده كه ما 200 تا 300 هزار دلار را به دليل تاخير از دست دهيم.
وي اعلام كرد: درحال حاضر تجهيزات 50 ايستگاه را خريداري كرده ايم كه به دنبال آن هستيم اين ايستگاه ها را در سطح كشور راه اندازي كنيم كه تحول چشمگيري در كشور رخ خواهد داد و تعداد ايستگاه به 120 مورد افزايش مي يابد.
احمدي در ادامه با اشاره به احداث شبكه لرزه نگاري در استان قزوين بيان داشت: استان قزوين فاقد شبكه لرزه نگاري بود كه با همت مسئولان استان قرار است ظرف مدت يك سال شبكه لرزه نگاري اين استان راه اندازي شود.
وي تصريح كرد: مدت قرارداد ما يك سال است كه پنج ايستگاه لرزه نگاري و يك تكرار كننده در سطح استان كه به خوبي اين استان را زيرپوشش قرار مي دهد، احداث شود كه براي اين منظور حدود 240 ميليون تومان هزينه خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

برنامه هاي رحماندوست و الماسي در فرهنگستان هنر
مجتبي رحماندوست و جهانگير الماسي از اعضاي جديد فرهنگستان هنر روز گذشته به اظهارنظر درباره اين فرهنگستان و برنامه هاي خود پرداختند.
مجتبي رحماندوست در اولين مصاحبه خود پس از عضويت در فرهنگستان هنر پيگيري ديدگاه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي را از برنامه هايش معرفي كرد و گفت: من تمامي ذهنيت خود را در زمينه توجه به ادبيات داستاني به اين فرهنگستان خواهم برد تا آن ديدگاهي كه مقام معظم رهبري در عرصه داستان و ادبيات داستاني داشته اند و دارند را بتوانيم از اين كانال پيگيري كنيم.
جهانگير الماسي نيز كه با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در كنار مهدي كلهر و رحماندوست به عنوان يكي از اعضاي فرهنگستان هنر انتخاب شد، در نخستين گفت وگوي خود در خصوص حضور در اين مركز با مديريت جديد، به برنا گفت: براي من عضو فرهنگستان هنر اين سرزمين بودن، گرامي است و به عنوان يك عضو جامعه خود، سعي مي كنم در حد توانايي هايم مثمرثمر واقع شوم. اين بازيگر با سابقه كشورمان با بيان اين مطلب كه محور، تعاريف و راهكارهاي فرهنگستان هنر آكادميك است و حوزه اجرايي ندارد، در خصوص مديريت جديد تصريح كرد: فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران يكي از اصلي ترين مراكز فرهنگي هنري كشور بوده، هست و خواهد بود كه ان شاءالله با حضور مديريت جديد و تجربيات ايشان و همچنين مهدي كلهر كه اعتقادات ويژه اي به مباني اسلامي دارند و ديگر دوستان اتفاقات مثبتي رخ دهد.
مديران شبكه يك و دو سيما جابجا شدند
طي حكمي از سوي مرتضي ميرباقري معاون سيما، مهدي فرجي به عنوان مدير جديد شبكه اول سيما و عليرضا برازش به عنوان مدير شبكه دو سيما منصوب شدند.
به گزارش شبكه ايران، پس از آغاز تغييرات گسترده در صدا و سيما، معاون سيما طي احكامي مديران شبكه هاي يك و دو را تغيير داد. براساس حكم مرتضي ميرباقري، عليرضا برازش كه پيش از اين مديريت شبكه يك را به عهده داشت به عنوان مدير جديد شبكه دو معرفي شد. برازش كه به عنوان مشاور مذهبي مجموعه هاي مختلفي همچون «كمكم كن»، «او يك فرشته بود» و... فعاليت مي كرد از سال 1384 مديريت شبكه يك را به عهده داشت. همچنين مهدي فرجي كه پيش از اين مدير شبكه دو بود با حكم جديد معاون سيما به عنوان مدير جديد شبكه يك معرفي شد. فرجي كه از سال 85 جايگزين دكتر رضاپورحسين، مديراسبق شبكه دو سيما شده بود پيش از اين مديريت گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما و مديريت كل توليد شبكه اول را برعهده داشت. گفتني است پيش از اين نيز طي حكمي از معاون سيما مجيد رجبي معمار به عنوان مدير شبكه جام جم منصوب و مسعوداحمدي افزادي نيز جاي وي را در شبكه تهران سيما گرفت. همچنين دكتر رضاپور حسين كه از دي ماه 1385 به عنوان مدير شبكه چهارم سيما فعاليت مي كرد به عنوان مدير شبكه آموزش سيما منصوب شد.
بنابراين گزارش، مراسم توديع و معارفه مديران شبكه يك و دو سيما بعد از ظهر ديروز در ساختمان اصحاب الحسين سازمان صدا و سيما برگزار خواهد شد.
چگونگي ساخت فيلم مريم مقدس در يك مستند
مستند «مريم مقدس» به كارگرداني مهرداد خوشبخت در قالب مجموعه «يك فيلم، يك تجربه» پنج شنبه از شبكه چهار سيما پخش مي شود.
خوشبخت در اين رابطه به مهر گفت: در اين مستند كه درباره مجموعه تلويزيوني «مريم مقدس» به كارگرداني شهريار بحراني ساخته شده است، به موضوع فيلمنامه هاي ديني و مذهبي پرداخته شده، همچنين طراحي صحنه و لباس، مسائل فني فيلم، سينما اسكوپ و اصلاح رنگ به صورت دقيق مورد بررسي قرار گرفته است.
شب خاطره دفاع مقدس در حوزه هنري
يكصد و هشتادونهمين مراسم شب خاطره دفاع مقدس برگزار مي شود.
اين مراسم كه در آن جمعي از رزمندگان و ايثارگران به بيان خاطرات خود از سال هاي جهاد در راه خدا مي پردازند، ساعت 15 امروز پنجشنبه سوم دي ماه در تالار انديشه حوزه هنري- واقع در تقاطع حافظ و سميه- اجرا مي شود.گفتني است، برنامه هاي شب خاطره، در اولين پنجشنبه هر ماه برگزار مي شود.
بزرگداشت ميرعماد در دوسالانه خوشنويسي
اولين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران به منظور بزرگداشت مقام هنري ميرعماد قزويني ارديبهشت ماه 89 در شهر قزوين برگزار خواهد شد.اين دوسالانه توسط دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين در رشته هاي نستعليق، شكسته نستعليق، ثلث، نسخ و گرايش هاي نوين با موضوع آزاد در دو بخش مسابقه و استادان برگزار مي شود.

 



مديرعامل شركت ملي حفاري ايران: 2500 حلقه چاه نفت بايد در برنامه پنج ساله پنجم حفاري شود

مديرعامل شركت ملي حفاري ايران گفت: وزارت نفت رسيدن به توليد 5 ميليون و 150 هزار بشكه نفت در روز را تا پايان برنامه پنج ساله پنجم هدفگذاري كرده كه تحقق اين امر مستلزم حفاري دوهزار و500 حلقه چاه است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «حيدر بهمني» شامگاه سه شنبه در آيين پاياني هفتمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري در تالار اجتماعات ساختمان مركزي شركت ملي حفاري ايران در اهواز افزود: براي اين كار نيازمند فعاليت 120 دكل حفاري در خشكي و 35 دكل در دريا هستيم.
وي تحقق اين هدف را نيازمند افزايش پنج برابري توان موجود دانست و اظهارداشت: بدون تكيه بر توان سازندگان داخلي امكان دسترسي به اين هدف وجود ندارد.
بهمني، همدلي و اعتماد ميان سازندگان قطعات و تجهيزات صنعت نفت و مصرف كنندگان را رمز موفقيت توسعه و ارتقاي ساخت داخل دانست و گفت: صنعت حفاري ايران كه قبل از انقلاب، صددرصد وابسته به بيگانگان بود هم اينك قادربه ساخت شمار زيادي از قطعات مورد نياز اين صنعت بوده و شركت ملي حفاري ايران سالانه دوهزار ميليارد ريال به دولت پرداخت مي كند.
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران گفت: 30 سال است كه درتحريم جهاني هستيم اما امروز شاهد هستيم كه نظيري براي تفكر و هوش ايراني در جهان وجود ندارد.
وي همچنين با اشاره به 150 متقاضي شركت در هفتمين نمايشگاه تحصصي صنعت حفاري اظهارداشت: از اين تعداد تنها 120 شركت توانستند دراين نمايشگاه حضور پيدا كنند كه نمايشگاه امسال ويژگي هاي قابل توجهي در قياس با نمايشگاه هاي قبلي نظير حضور بانك ها، دانشگاهيان، استادان دانشگاهها، پژوهشگران و استقبال چشمگير بازديدكنندگان داشت.

 



در آستانه عاشوراي حسيني پرچم سياه بر فراز گنبد رضوي برافراشته شد

مشهد- خبرنگاركيهان:
همزمان با ماه محرم الحرام و ايام حزن انگيز عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، حرم مطهري رضوي به نشانه عزا، سراسر سياهپوش شد.
با سياه پوشي سردرب ها، ديوارها، صحن ها و رواق هاي حرم مطهر، طي مراسم ويژه اي با حضور خدمه بارگاه منور رضوي پوشش سياه بر ضريح مطهر قرار گرفت و پرچم سياه عزاي حسيني بر فراز گنبد منور رضوي برافراشته شد.
در همين رابطه، معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي گفت: پرچم گنبد منور در طول سال بنا به مناسبت هاي مذهبي چندين بار به رنگ سبز يا سياه درمي آيد.
ممتاز تصريح كرد: امسال سياه پوشي حرم مطهر به شكل ويژه اي انجام شده و به تدريج از نخستين روزهاي محرم از ارتفاعات و ورودي ها آغاز و به تمامي اماكن متبركه گسترش مي يابد تا در نهايت تمامي اماكن متبركه رضوي رنگ عزا به خود بگيرد.
وي به برگزاري خطبه شب عاشورا اشاره كرد و گفت: اين مراسم از ساعت 18 روز شنبه مصادف با تاسوعاي حسيني در صحن انقلاب اسلامي با حضور چهار هزار نفر از خدمه بارگاه منور رضوي برگزار مي شود.
ممتاز تصريح كرد: مراسم شام غريبان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) نيز در شام عاشورا با حضور هزاران نفر از خدمه حرم مطهر از سازمان مركزي آستان قدس رضوي واقع در چهارراه شهدا تا صحن جمهوري حرم مطهر برگزار خواهد شد.
وي افزود: از ساعت 14 روز عاشورا مراسم سالگرد شهداي عاشوراي حرم رضوي پيش بيني شده است كه با حضور جمعي از مسئولان، خدام بارگاه منور رضوي، خانواده هاي شهداي عاشوراي حرم رضوي و زائران بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) برگزار مي شود.

 



فرمانده نيروي انتظامي كشور: فرصت فتنه گران به پايان رسيده است

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
فرصت فتنه گران تمام شده است و ضرورت ندارد كه بيش از اين به آنان مهلت بدهيم.
فرمانده نيروي انتظامي كشور در خرم آباد افزود: چند ماه به فتنه گران فرصت داديم تا چهره ها يشان آشكار و ابهام ها زدوده شود و شناخت مردم نسبت به اين افراد كه تهمت هايي به نظام زدند و فضا را مغشوش كردند بيشتر شود اما اين زمان هم اكنون به پايان رسيده است.
سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم افزود: آنان كه قانون و تبعيت از امام خميني را تابلوي خود كرده بودند آشكارا قانون شكني كردند و كساني را كه امام تائيد كرده بود رد كردند و افرادي را كه امام رد كرده بود همراهي كردند و از اعلام حمايت خارجي ها تبري نجستند.
وي گفت: امروز واقعيات روشن شده و تعداد كساني كه دست به اقدامات ضد قانوني مي زنند بسيار اندك و ناچيز است.
فرمانده نيروي انتظامي كشور تصريح كرد: توصيه مي كنيم اين افراد دست از اين نوع اقدامات بردارند و گرنه برابر قانون و با شدت عمل با آنان برخورد مي شود و ضرورت ندارد كه ما بيش از اين فرصت بدهيم، زيرا اگر قرار بود كسي توجيه شود مي بايست تا بحال توجيه شده باشد.
احمدي مقدم با بيان اين مطلب كه گراميداشت عاشورا فقط براي گفتن و گريستن نيست و بايد از تاريخ عبرت بگيريم، افزود: امروز خيلي ها به اسم اسلام و خط امام اما منافقانه برعكس خط امام حركت مي كنند و تلاش دارند نظام را از ارزش ها تهي كرده و محتواي آن را تغيير دهند و به همين علت به مدافعان ارزش ها حمله مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14