(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 دي 1388- شماره 19551
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دستگيري تعدادي از اتباع بيگانه در حوادث روز عاشورا
مير فيصل باقرزاده: انتظار ما از آقاي رضايي جبران فوري اشتباهات اخير است
آيت الله علي صافي گلپايگاني به لقاء الله پيوست
مجتبي اعلايي استاندار ايلام شد
مادر سه شهيد در وردآورد به نزد فرزندانش پر كشيد
شها ب الدين صدر: افراد جامعه نبايد سرانه درمان يكسان بپردازند
تشييع پيكر 3 شهيد نيروي انتظامي در مشهد
80 درصد آب مصرفي شهرهاي ايران فاضلاب مي شود
معاون وزير صنايع و معادن: تشكيل بانك صنايع كوچك ضروري است
با بهره برداري از محور نايين-خور-حلوان مسير اصفهان - مشهد 130 كيلومتر كوتاه مي شود
آثار برگزيده راديويي كشور با رويكرد سوادآموزي معرفي شد
اخبار ادبي و هنري



وزير اطلاعات خبر داد
دستگيري تعدادي از اتباع بيگانه در حوادث روز عاشورا

وزير اطلاعات گفت: برخي دستگيرشدگان حوادث اخير در روز عاشورا از اتباع بيگانه هستند كه يك حركت تبليغي و جنگ رواني را در اين روز هدايت و دنبال مي كردند.
حيدر مصلحي پس از جلسه يكشنبه شب هيأت دولت، به ميزان خسارت هاي وارد شده به اموال عمومي در روز عاشورا اشاره و تصريح كرد: اين خسارت ها از نظر برآورد قيمتي خيلي قابل توجه نيست اما بهره برداري و جنگ رواني كه از اين ماجرا انجام شده بسيار زياد و نقش عمده دستگيرشدگان خارجي نيز در همين راستا بوده است.
وي به سازماندهي اين افراد براي بهره برداري حداكثري از حوادث روز عاشورا اشاره كرد و گفت: مواردي از دستگيرشدگان اتباع بيگانه داشته ايم كه تنها دو روز مانده به عاشورا به همين منظور وارد ايران شده اند و دوربين ها و وسايلي كه در اختيارشان بوده كشف شده است.
وزير اطلاعات با اشاره به دستگيري هاي انجام شده درباره روز عاشورا اين مجموعه را تركيبي از عوامل مأثر در فتنه پس از انتخابات، عناصر ضد انقلاب، سلطنت طلب ها و منافقين دانست و گفت: البته وقتي مي گوييم منافقين و عناصر ضد انقلاب و سلطنت طلب ها در اين قضيه نقش داشته اند بدين معنا نيست كه اينها در قدرتند بلكه اين جريان از بستري كه فتنه برايش فراهم كرده استفاده و بهره برداري كرده است.
وزير اطلاعات به هوشياري و دقت ويژه سربازان گمنام امام زمان(عج) در برخورد با فتنه پس از حوادث عاشورا نيز اشاره و تصريح كرد: براساس اخبار و اطلاعاتي كه در اختيار ماست بعد از اين قضيه نيز جريان فتنه حركت هاي قابل توجه و رفت و آمدهاي زيادي انجام داده است كه انتشار بيانيه هايي در مسير تطهير خود نيز از آن جمله محسوب مي شود.
وزير اطلاعات روند رسيدگي به وضع دستگيرشدگان را خوب توصيف كرد و افزود: پرونده دستگيرشدگان در حال تكميل است تا در اسرع وقت در اختيار دستگاه قضايي قرار گيرد. وي تصريح كرد: فكر مي كنم در يكي دو روز آينده پرونده هاي قابل توجهي در اختيار دستگاه قضا قرار گيرد تا آنها براساس ضوابط قانوني خود اقدامات لازم را انجام دهند.
وزير اطلاعات همچنين با تمجيد از همكاري تنگاتنگ مردم با اين وزارتخانه گفت: بعد از فراخوان و دعوتي كه كرديم تا مردم اطلاعات خود را در خصوص حوادث روز عاشورا در اختيار ما قرار دهند، اطلاعات خوب و قابل توجهي به ما منعكس شد.
مصلحي با تشكر از مردم عزيز و زمان شناس كه در فتنه هاي مختلف با آگاهي و به موقع حضور خود را نشان داده اند افزود: اين اطلاع رساني مردم به ما درباره افراد مختلف هنوز ادامه دارد و وزارت اطلاعات نيز بهره برداري هاي بسيار خوبي در اين جهت داشته است.
وزير اطلاعات همه مردم را به حفظ هوشياري در فضاي كنوني دعوت كرد و گفت: بايد بدانيم اين مجموعه از اهداف پليدي كه دارد دست بردار نيست و تجربه هم نشان داده است، اينها با اينكه در موقعيتهاي مختلفي با مشكل مواجه شده و به نتيجه نرسيده اند اما دست بردار نيستند و اوباما و رئيس رژيم صهيونيستي هم بارها از آنها حمايت آشكار كرده اند.
وي بر هوشياري و حركت دقيق دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي دربرخورد با اين فتنه تأكيد كرد و گفت: همراهي و همياري مردم در خنثي كردن اين توطئه ها نقش كليدي و جدي دارد.
محسني اژه اي: بدون اغماض با همه عوامل فتنه برخورد مي كنيم
دادستان كل كشور گفت: حكم شورشگران، بانيان شورش، قيام كنندگان عليه نظام اسلامي و وحشت آفريني با سلاح، محاربه و اعدام است.
غلامحسين محسني اژه اي در حاشيه همايش سراسري پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز پليس آگاهي ناجا در جمع خبرنگاران گفت: كساني كه با سلاح گرم و سرد در ميان مردم ايجاد رعب و وحشت كنند، محارب شناخته شده و حكم شان اعدام است.
وي اظهار داشت: از اين به بعد طبق قانون با آشوبگران برخورد شده و هيچ اغماضي نخواهد شد زيرا به اندازه كافي و در چندين نوبت به آنان فرصت داده شده است.
دادستان كل كشور تاكيد كرد: پليس و دستگاه قضايي با آشوبگران اتمام حجت كرده و بايد مرز ميان آشوبگران و مردم مشخص شود.
حجت الاسلام اژه اي در ادامه افزود: افرادي كه در حوادث روز عاشورا دستگير شدند در حال بازجويي و تحقيق هستند و به زودي دادگاه آنان تشكيل شده و طبق اصل و قانون با آنان برخورد خواهد شد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر درخواست مردم براي دستگيري عوامل و سران فتنه گفت: همان طور كه رئيس قوه قضائيه اعلام كرده با قاطعيت و سرعت مقتضي با همه عوامل فتنه و حوادث عاشورا بدون هيچ امتياز و اغماضي برخورد خواهيم كرد.
محسني اژه اي گفت: اقدام قضايي سير خاصي دارد كه بايد طبق قانون و در چارچوب مقررات به عمل آيد اما سعي مي كنيم تا طبق مقررات در كوتاه ترين زمان ممكن اقدامات لازم براي پاسخ به درخواست مردم را انجام دهيم.
دادستان كل كشور با تجليل از حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه گفت:حماسه بي نظير حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه نهم دي ماه 88 و حمايت از ولي فقيه در نوع خود جالب توجه بود و اين افراد خواستار محكوميت افرادي شدند كه عليه امنيت و مصالح كشور اقدام كرده و مقدسات مردم را به بازي مي گيرند.
وي اظهار داشت: به عنوان يك مسئول كوچك اذعان مي كنم كه از مردم عقب تر هستم. يكي از خواسته هاي به حق مردم برخورد قاطع دستگاه قضايي با سران اصلي آشوب ها است.
دادستان كل كشور تصريح كرد: افرادي كه در هر جهت، شورش بر ولي حق و ايجاب رعب و وحشت كنند، با آنان طبق قانون و بدون اغماض برخورد خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه در چند ماه اخير از سوي افراد متفاوت با كساني كه عليه نظام اقدام مي كنند، اتمام حجت شده بود، گفت: حماسه مردم در نهم دي ماه براي محكوم كردن افرادي كه عليه امنيت و مقدسات مردم اقدام و توهين كرده اند، پاسخي به تمام موارد مطرح شده بود.
وي با اشاره به اين كه ما از مردم عقب تر هستيم، اظهار داشت: در اين راهپيمايي خواسته جدي مردم، برخورد با همه عوامل و سران فتنه بود.
وي با اشاره به اظهارات رئيس قوه قضاييه مبني بر سرعت عمل در برخورد با تمامي عوامل فتنه گفت: پرونده هاي قضايي، طبق قانون مراحلي دارد كه لازم است اين مراحل سپري شود، اما با توجه به خواست مردم و اظهارات رئيس قوه قضائيه، به دنبال كوتاه كردن زمان رسيدگي به پرونده ها براي برخورد با اغتشاشگران و فتنه گران هستيم.
به گزارش فارس دادستان كل كشور افزود: پرونده هاي اين افراد به سرعت تشكيل و به دادگاه ارسال شده است و دادگاه نيز با ملاحظات خاص عموم مردم، حكم در مورد اين افراد را اعلام خواهد كرد.

 



مير فيصل باقرزاده: انتظار ما از آقاي رضايي جبران فوري اشتباهات اخير است

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس از محسن رضايي خواست كه هر چه زودتر صف خود را از صف فتنه گران جدا و در صدد جبران اشتباهات اخير برآيد.
به گزارش خبرنگار كيهان سرتيپ پاسدار ميرفيصل باقرزاده ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: كليه نيروهاي مسلح در كشور مثل تيري مي مانند كه بر چله كمان قرار دارند و تنها با اذن رهبري اين تير شليك خواهد شد و قلب هر كسي را كه بخواهد با رهبري مخالفت داشته باشد نشانه خواهد گرفت.
وي كه به سؤال خبرنگار ما پاسخ مي داد با اشاره به نامه محسن رضايي تصريح كرد: اشخاص حرمتشان تا آنجايي است كه در مسير ولايت باشند و اگر خداي ناكرده در ميانه راه بخواهند تغيير مسير و در دام فتنه گران گرفتار شوند بدون هيچ ملاحظه اي طرد خواهند شد و اينجا همان نقطه اي است كه به آن محل فراق و جدايي گفته مي شود.
وي افزود: ما يك مبنايي را در نيروهاي مسلح داريم و آن تكريم افراد تا زماني است كه در مسير ولايت حركت مي كنند و به همان ميزان كه خداي ناكرده از ولايت فاصله مي گيرند محبت و دوستي ما نيز نسبت به آنها كاسته خواهد شد.
باقرزاده تاكيد كرد: اميدواريم كه آقاي محسن رضايي هر چه زودتر درصدد برطرف كردن اشتباهات گذشته به ويژه قضيه اخير برآيد تا ما بتوانيم باز ايشان را در جمع خودمان ببينيم و اين مسير را با هم ادامه بدهيم.
رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در پاسخ به سؤال ديگري درباره متن نامه محسن رضايي هم گفت: يكي از فلسفه هاي وجودي امامت و رهبري در نظام اسلامي همين مسئله وحدت است بنابراين اگر كسي مدعي وحدت است قبل از هر كاري بايد تمسك به ولايت فقيه داشته و خود را زير چتر ولايت قرار بدهد.
باقرزاده تصريح كرد: همانطور كه در تظاهرات روز چهارشنبه مشاهده كرديد، مردم نشان دادند كه هيچ مشكلي در خصوص وحدت ندارند بلكه آن هايي مشكل دارند كه از رهبري فاصله گرفته اند.
وي تاكيد كرد: هر كس به هر ميزاني التزام عملي خود را نسبت به ولايت فقيه نشان بدهد به وحدت كمك كرده است و الزاماً نيازي به نوشتن بيانيه و يا فرستادن نامه نيست.
ساخت يادمان تجمع ميليوني عاشورائيان در تهران
سردار ميرفيصل ديروز در ادامه اين مصاحبه از راه اندازي مسابقه فراخوان ملي طراحي ساخت يادمان عاشورائيان خبر داد و از عموم هنرمندان، معماران برجسته كشور و همه صاحبان ذوق دعوت كرد كه با لبيك گفتن به اين فراخوان طرح خود را تا پايان سال جاري به معاونت مهندسي بنياد حفظ آثار ارسال كنند.
وي ادامه داد: طرح هاي برگزيده در سال آينده مورد داوري قرار مي گيرند و طرح برجسته با مشاركت شهرداري در يكي از ميادين تهران با مقياس بزرگ ساخته خواهد شد، اين طرح بايد همه ويژ گي هاي خروش ملت كه در دفاع از امام حسين (ع) صورت گرفت را نشان دهد و وحدت، ولايت پذيري، بصيرت و استقامت مردم در آن لحاظ شود.
باقرزاده با بيان اينكه علاقمندان مي توانند از خارج از كشور هم در اين مسابقه شركت كنند و طرح هاي خود را ارسال كنند، گفت: براي 5 نفر اول هزينه سفر به كربلا تدارك ديده شده است و نفر اول اين مسابقه 15 ميليون تومان، نفر دوم 10 ميليون تومان و نفر سوم 5 ميليون تومان وجه نقد به عنوان جايزه دريافت خواهند كرد.

 



آيت الله علي صافي گلپايگاني به لقاء الله پيوست

آيت الله علي صافي گلـپايگاني برادر بزرگ تر آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني در اثر كهولت سن دارفاني را وداع گفت.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رسا، اين مرجع عاليقدر يكشنبه شب در سن 99 سالگي در شهر گلپايگان روح پاكش به ملكوت اعلا پيوست.
بنابه توصيه هاي موكد مرحوم آيت الله بهجت نسبت به آيت الله علي صافي گلپايگاني، از تابستان امسال دفتر و بيت مرحوم آيت الله بهجت با اجازه اين مرجع تقليد به كار خود ادامه داد و مقلدان مرحوم آيت الله بهجت به وي مراجعه مي كردند.
آيت الله شيخ علي صافي گلپايگاني متولد 1291هـ ق در شهر گلپايگان يكي از مراجع تقليد شيعه است كه در گلپايگان ساكن بود.
وي برادر بزرگ آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني ديگر مرجع تقليد معروف ساكن قم است.
آيت الله علي صافي گلپايگاني تا 18 سالگي نزد پدر و دايي خود مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آخوند ملا ابوالقاسم قطب به تحصيل پرداخت و سپس به قم هجرت كرد.
آيت الله شيخ علي صافي گلپايگاني دروس سطح را در محضر آيت الله آقا ميرزا محمد همداني تكميل كرد و درس خارج را نزد عالمان بلندآوازه عصر از جمله آيت الله حجت و آيت الله بروجردي به پايان برد و هوش و ذكاوت و نيروي استدلال وي در جلسه درس آيت الله بروجردي موجب شهرت او شد.
آيت الله بروجردي چنان شيفته اين شاگرد درس خوان و هوشيار خود شد كه در برخي مجالس از وي ياد مي كرد و اين امر سبب شهرت ايشان شد.
مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني از برجسته ترين شاگردان آيت الله بروجردي و عضو هيئت استفتاي او و همچنين شاگرد محمد حجت، محمد همداني، محمدتقي خوانساري وامام خميني بود.
آيت الله آقاي حاج آقا علي صافي، آثار ارزشمندي به نظم و نثر عربي و فارسي دارد كه برخي به چاپ رسيده و شماري از آنها زير چاپ و قسمتي به صورت دست نويس است.
آثار چاپ شده ايشان عبارتند از:
1- شرح استدلالي برالعروه الوثقي آيت الله آقاسيد محمدكاظم يزدي طباطبايي به نام (ذخيره العقبي في شرح العروه الوثقي) در 03 جلد
2- منتخب الحكام
3- مناسك حج
4- در انتظار وصال مجموعه 95 قصيده و غزل و مخمس به مناسبت ولادت امام زمان(عج)
5- رساله عمليه توضيح المسائل فارسي
6- تقريرات اصول مرحوم آيت الله العظمي حجت به نام (المحجه في تقريرات الحجه ) در دو جلد
7- راز دل (ديوان اشعار در بيش از هزار صفحه)
8- الدلاله الي من له الولايه
9- المحجه في تقريرات الحجه (2 جلد)
01- تاريخ تحول فقه شيعه
11- منتخب الاحكام
21- اصول الفقه
31- تقريرات درس مرحوم آيت الله العظمي بروجردي (صلاه ، وصيت و...)
41- تقريرات درس مرحوم آيت الله العظمي حجت (تيمم، بيع و ...).
به گفته سيدحسين هاشمي نژاد، آيت الله بهجت نقل كرده است تنها كسي كه در درس مرحوم آيت الله العظمي بروجردي از مستشكلين بود و مورد عنايت استاد، حاج آقا علي صافي بود.
آيت الله لطف الله صافي درباره ايشان گفته است: درس خارج فقه آيت الله بروجردي را اخوي بزرگم، آيت الله حاج آقا علي صافي، كه از شاگردان ممتاز مورد توجه ايشان بودند، مي نوشتند.
درب خانه ايشان همه روزه به روي مريدان و علاقه مندان باز بود.
به گزارش خبرنگار كيهان از قم، دفتر آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني اعلام كرد: مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني امروز ساعت 9 در گلپايگان انجام مي شود.

 



مجتبي اعلايي استاندار ايلام شد

با تصويب هيئت وزيران مجتبي اعلايي استاندار ايلام شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در جلسه روز دوشنبه هيئت دولت و با تصويب هيئت دولت، مجتبي اعلايي به سمت استاندار ايلام برگزيده شد.
مجتبي اعلايي در آغاز به كار دولت نهم مدتي سمت رئيس تشريفات رياست جمهوري را برعهده داشت و سپس با حكم شيخ الاسلام مسئول دفتر سابق رئيس جمهور، به عنوان معاون پيگيري هاي دفتر رئيس جمهور انتخاب شده بود.
اعلايي همچنين پيش از آن در سمت هاي مدير كل روابط عمومي سازمان صدا و سيما، مدير كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران مشغول به كار بوده است.

 



مادر سه شهيد در وردآورد به نزد فرزندانش پر كشيد

وردآورد - خبرنگار كيهان:
مادر سه شهيد دفاع مقدس، در وردآورد به نزد فرزندان شهيدش شتافت.
ام الشهدا حاجيه خانم ميرزا (اسدالهي) پس از سال ها دوري از سه فرزند شهيدش به نام هاي عبدالله، مجتبي و اسدالله اسدالهي به آسمان پرگشود و به ديدار معبود خود و فرزندان شهيدش شتافت.
مرحومه ميرزا دوستدار حضرت زهرا«س» در ماه محرم و در ايام سوگواري سيد و سالارشهيدان اباعبدالله الحسين«ع» به رحمت ايزدي رفت.
مراسم شب هفت آن مرحومه امروز سه شنبه از ساعت 14 الي 15و30 دقيقه در مسجد جامع امام حسين«ع» وردآورد برگزار مي شود.

 



شها ب الدين صدر: افراد جامعه نبايد سرانه درمان يكسان بپردازند

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور: همه افراد جامعه با حقوق و دستمزدهاي متفاوت نبايد سرانه درمان يكسان بپردازند.
دكتر سيد شهاب الدين صدر در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مصوبه مجلس براي سال جاري و كسر هفت درصد از حداقل حقوق كاركنان لشگري و كشوري براي سرانه درمان، گفت: در حال حاضر كاركنان دولت با حقوق هاي متفاوت سرانه درمان مساوي مي پردازند. به عنوان مثال فردي كه از حقوق ماهانه 500 هزار تا يك ميليون تومان برخوردار است با فردي كه ماهانه 200 هزار تومان دريافتي دارد، سرانه درمان يكساني را مي پردازند. اين در حالي است كه نبايد همه افراد جامعه با حقوق هاي متفاوت، سرانه درمان مساوي بپردازند. وي در پاسخ به اين سوال كه وزارت بهداشت معتقد است كه سرانه درمان درصدي از حقوق و دستمزد همه اقشار جامعه باشد، گفت: اين امر هم قابل اجراست اما ابتدا لازم است تا حقوق بگيرها كه ميزان دستمزدشان مشخص است در اين فرايند قرار گيرند. اين موضوع در حال پيگيري است.
وي افزود: بر اساس مصوبه مجلس براي امسال، سرانه درمان حدود 13 هزار تومان در نظر گرفته مي شد و اين امر علاوه بر حركت به سوي تحقق عدالت در سلامت در بهبود وضعيت صندوق درمان بخش هاي دولتي هم بسيار موثر بود. در حال حاضر وزارت رفاه اعلام كرده كه آيين نامه مصوبه مجلس را به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ كرده و در جهت اصلاح سرانه درمان اقدام كرده اند.
دكتر صدر در ادامه با اشاره به توسعه طرح پزشك خانواده به شهر هاي تا 50 هزار نفر، گفت: بي ترديد توسعه اين طرح به شهرهاي بزرگ آثار مثبتي دارد. البته پزشك خانواده در دنيا از تعريف ديگري نيز برخوردار است كه آن هم تخصص پزشك خانواده است. به اين معنا كه پزشك عمومي يك دوره تخصصي شامل بخش هاي اصلي مانند داخلي، اطفال، جراحي و زنان را نيز طي مي كند و به اين ترتيب «متخصصان پزشك خانواده» تربيت مي شوند. پيشنهاد راه اندازي اين تخصص به وزارت بهداشت داده شده است.

 



تشييع پيكر 3 شهيد نيروي انتظامي در مشهد

پيكر سه مأمور شهيد نيروي انتظامي كه يازدهم دي ماه جاري در درگيري با اشرار به شهادت رسيده بودند، ديروز در مشهد تشييع شد.
به گزارش ايرنا، پيكرهاي شهيدان ستوان سوم «جواد عبداللهي»، استوار دوم «جعفر رفيعي» و استوار دوم «جواد مأمني پور» با حضور مردم مشهد و خانواده هاي شهدا، فرماندهان و نيروهاي نظامي و انتظامي از مهديه مشهد تا حرم مطهر حضرت ثامن الحجج«ع» تشييع شد.
شركت كنندگان در آيين تشييع پيكرهاي مطهر شهيدان كه با قرائت زيارت عاشورا در مهديه مشهد آغاز شد، با شعارهاي الله اكبر، لااله لاالله، كجاييد اي شهيدان خدايي بلاجويان دشت كربلايي، اين گل پرپر ماست هديه به رهبر ماست، شهيدان زنده اند الله اكبر به حق پيوسته اند الله اكبر، حسين حسين شهيد كربلا حسين، شهيد نينوا حسين از مقام شهدا تجليل كردند.
پيكرهاي شهدا بعد از تشييع و طواف در حرم امام رضا(ع) در قطعه شهداي بهشت رضاي مشهد به خاك سپرده شد.
در درگيري بين مأموران انتظامي و اشرار و قاچاقچيان مسلح و كاروان حامل مواد مخدر كه از جنوب به شمال كشور در حال حركت بودند، در 11 دي ماه جاري در استان خراسان جنوبي هفت نفر از مأموران انتظامي به شهادت رسيده و چهار نفر زخمي شدند كه اين مجروحان نيز براثر شدت جراحات وارده در بيمارستان شهيد شدند.
از مجموع شهداي نيروي انتظامي در اين درگيري پنج شهيد مربوط به استان خراسان رضوي و شهرهاي مشهد، چناران و خليل آباد بودند كه 2 شهيد اين درگيري روز يكشنبه در چناران و خليل آباد تشييع و به خاك سپرده شدند.

 



80 درصد آب مصرفي شهرهاي ايران فاضلاب مي شود

مشهد- خبرنگار كيهان:
رئيس همايش ملي الگوهاي توسعه پايدار در مديريت آب گفت: حدود 80 درصد آب مصرفي شهرهاي ايران به فاضلاب تبديل مي شود.
سيد مجتبي مجتبوي در نشست خبري اين همايش در محل نمايشگاه بين المللي مشهد، افزود: با وجود اينكه 6/98 درصد شهرها از آب با كيفيت استفاده مي كنند، تنها 30 درصد سيستم هاي جمع آوري و تصفيه فاضلاب مورد نياز اجرا شده است.
وي با اشاره به بحران كم آبي در كشور و به ويژه استان خراسان رضوي اظهار داشت: استان خراسان رضوي يك ميليارد متر مكعب آب بيش از آنچه كه هر ساله تجديد مي شود، در بخش هاي مختلف مصرف دارد كه به زودي ما را به نقطه بحراني نزديك مي كند.
مجتبوي با بيان اينكه از حدود 40 سال پيش بهره برداري از دشت هاي بحراني ممنوع شده است، افزود: اين قوانين نتوانسته مانع برداشت آب از منابع زيرزميني شود لذا بايد طرح هاي اثر بخشي و نتيجه گرايي را در دستور كار داشته باشيم.
وي برداشت از آب هاي زيرزميني در استان خراسان رضوي را بسيار حساس ارزيابي كرد و افزود: در دشت مشهد ساليانه 136 ميليون مترمكعب مازاد برداشت آب داريم، از طرفي 250 ميليون مترمكعب نيز از آنجا براي مصارف شرب استفاده مي شود كه اين اضافه برداشت ها باعث مرگ دشت مي شود.
مجتبوي عمده منابع آبي دشت ها را تجديدناپذير دانست و گفت: در اين صورت شاهد خشك شدن قنات و چاه ها، نشت زمين و در پي آن ايجاد وضع بد اقتصادي و اجتماعي خواهيم بود.

 



معاون وزير صنايع و معادن: تشكيل بانك صنايع كوچك ضروري است

به دليل وجود مشكلات متعدد از جمله نقدينگي در صنايع كوچك و متوسط تشكيل بانك و بيمه صنايع كوچك يك ضرورت است.
به گزارش ايرنا از تبريز معاون وزير صنايع و معادن در حاشيه توديع و معارفه مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق افزود: شبكه بانكي كشور كمتر در حوزه صنعت ورود مي كند و محوريت حمايت هاي خود را بازرگاني و خدمات قرار داده، چرا كه برگشت سرمايه در اين 2 بخش كوتاه مدت است.
خدا مراد احمدي گفت: از آنجايي كه براي كنترل تورم در كشور اعطاي تسهيلات بانك ها قفل شده است، صنعتگران با تبعات آن دست و پنجه نرم مي كنند و همين امر ضرورت ايجاد بانك وبيمه مخصوص صنايع كوچك را بيش از گذشته نشان مي دهد.
وي سهم بخش كشاورزي و تعاون در سيستم بانكي كشور را به ترتيب 9 و پنج درصد اعلام كرد و گفت: سهم بخش صنعت و معدن در اين سيستم 18 درصد است كه البته بايد در زمينه نفت و پتروشيمي نيز فعاليت بانكي داشته باشد و اين نشانگر اجحاف فاحش در حق صنعتگران كشور مي باشد.
معاون وزير صنايع و معادن يادآور شد: گردش مالي صنعت در بانك هاي كشور 20 ميليارد دلار است كه اگر 20 درصد اين مبلغ به خدمت صنايع درآيد مشكلات بسياري از اين بخش حل مي شود.
احمدي گفت: طبق برنامه چهارم مي بايست 33 درصد گردش مالي كشور در اختيار بخش صنعتي قرار مي گرفت، اما تاكنون تنها 20 درصد از اين گردش مالي اختصاص يافته است.

 



با بهره برداري از محور نايين-خور-حلوان مسير اصفهان - مشهد 130 كيلومتر كوتاه مي شود

اصفهان - خبرنگار كيهان:
مديركل راه و ترابري استان اصفهان از شن ريزي محور نايين-خور-حلوان خبر داد و گفت: با بهره برداري از اين محور، مسير اصفهان - مشهد 130 كيلومتر كوتاه مي شود.
هوشنگ عشايري افزود: بسترسازي اين محور به طول 52 كيلومتر و عرض 11 متر از مهرماه سال جاري آغاز شد و در صورت تامين اعتبار تا اوايل سال آينده آسفالت مي شود.
وي اظهار داشت: ساخت جاده نايين-خور-حلوان كه قسمت هايي از آن در درياچه نمك، زمين هاي باتلاقي و تپه هاي رملي است از شاهكارهاي ساخت راه در مناطق كويري است.
مديركل راه و ترابري استان اصفهان اضافه كرد: كوتاهي مسير و ايمني بيشتر مسافران از مزاياي اين محور ارتباطي كه استان هاي اصفهان، چهارمحال وبختياري و يزد را با استان هاي خراسان رضوي و جنوبي پيوند مي دهد، است.
وي گفت: هم اكنون مسير نايين-خور-طبس-تربت حيدريه 590 كيلومتر است كه با افتتاح اين محور و حذف مسير طبس - بشرويه-فردوس، اين مسير به 460 كيلومتر كاهش مي يابد.

 



آثار برگزيده راديويي كشور با رويكرد سوادآموزي معرفي شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
پنجمين همايش توليدات راديويي مراكز صداوسيما با رويكرد سوادآموزي با معرفي آثار برگزيده در اصفهان به كار خود پايان داد.
از حدود سه هزار دقيقه آثار رسيده به اين همايش، 16 اثر مستند، 16 نمايش راديويي، 5 سرود سوادآموزي، 39 اثر تركيبي، 14 آنونس راديويي و 30 گزارش مستند در دو بخش مسابقه و ويژه مورد ارزيابي داوران قرار گرفت.
هيئت داوران اين جشنواره، صدا و سيماي مراكز خوزستان، سيستان و بلوچستان و بوشهر را به عنوان برترين مراكز صدا و سيما به لحاظ خلق آثار بديع و فاخر و همكاري در توليد و پخش آثار سوادآموزي معرفي كرد، همچنين نهضت سوادآموزي استان هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، اردبيل و بوشهر به عنوان فعال ترين دفاتر سوادآموزي شناخته شدند.
در اين همايش، لوح سپاس حجت الاسلام والمسلمين قرائتي نماينده ولي فقيه در نهضت سوادآموزي به پاس همكاري مسئولان استان اصفهان به استاندار، شهردار و رئيس سازمان آموزش و پرورش اين استان داده شد. در بخش ويژه نيز نهضت سوادآموزي و صدا و سيماي مراكز زنجان، قم و خراسان جنوبي به عنوان دفاتر و مراكز برتر شناخته شدند. هديه ويژه اين همايش هم به خاطر تهيه نخستين سرود ملي سوادآموزي به مدير كل صدا و سيماي مركز اصفهان اعطا شد.
در بخش نمايش توليدات راديويي مراكز صدا و سيما با رويكرد سوادآموزي، جايزه بهترين كارگرداني نمايش راديويي به بهرام نوري كارگردان نمايش «فقط ننه باران بخواند» از صدا و سيماي مركز گيلان اعطا شد. در بخش تركيبي نيز جايزه بهترين نويسنده به زهرا اسماعيلي نويسنده برنامه «نقطه شروع» از چهار محال وبختياري، جايزه بهترين گزارشگر راديويي به زهرا اردستاني گزارشگر اين گزارش، جايزه بهترين مجري به شهريار آرين نژاد مجري برنامه بازتاب از مركز خوزستان داده شد.
در بخش خلاقيت ويژه، مستند «فرياد روشنايي» به تهيه كنندگي ابراهيم خدادادي از زنجان و در بخش گزارش برنامه «اولين پيشنهاددهنده جهاد با بي سوادي» به تهيه كنندگي محمدصادق آزادي از كهگيلويه و بويراحمد برتر شناخته شدند. در بخش مستند نيز سه مستند امتحان آخر، ماه بانو، و القلم به ترتيب از محمدجواد حسن شاهي از مركز فارس، ناصر هاشمي از مركز قم و خسرو رسولي از مركز زنجان جايزه گرفتند. در بخش سرود، سرود دنياي دانايي از مركز اردبيل برتر شناخته شد و به شاعر، آهنگساز و خواننده آن به ترتيب عليرضا بندعلي زاده، وفا ابريشمي و ناصر اسلامي جايزه داده شد. در بخش آنونس، جايزه بهترين آنونس راديويي به نصرالله نارويي تهيه كننده آنونس فرد به فرد از مركز سيستان و بلوچستان و جشن شكرگزاري از احمد محمديان از مركز اردبيل داده شد.

 



اخبار ادبي و هنري

خبرسازي درباره انصراف هنرمندان از جشنواره تئاتر فجر
پس از انتشار شايعاتي درباره تحريم جشنواره فيلم فجر از سوي برخي از فيلمسازان، حالا نوبت جشنواره تئاتر فجر رسيده كه برخي از رسانه ها درباره انصراف از آن خبرسازي كنند. درحالي كه طبق روال هر سال بعضي از هنرمندان به دلائل گوناگون امكان شركت در جشنواره تئاتر فجر را نيافتند، برخي از منابع خبري از اين مسئله سوءاستفاده سياسي كرده و آن را به عنوان «انصراف» از جشنواره تعبير نمودند.
اما مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد با ارائه توضيحاتي تصريح نمود: به تعبير ستاد جشنواره، «انصراف» شامل گروه هايي مي شود كه پس از مرحله بازبيني، پذيرش قطعي و دعوت رسمي ستاد از حضور در جشنواره منصرف شوند.
روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي مصداق هايي براي رد انصراف از جشنواره تئاتر فجر آورده و ذكر نموده است: تعدادي از افراد تنها درنظر داشته اند تا در جشنواره فجر شركت كنند، درحالي كه اخيراً در مصاحبه هاي خود از عدم حضور يا انصراف خبرمي دهند! اين افراد نه متني ارسال كرده اند؛ نه تقاضايي داشتند؛ و نه در هيچ يك از فهرست هاي جشنواره حضور داشته و يا خواهند داشت؛ دكتر محمود عزيزي از اين جمله است.
در ادامه اين توضيح آمده: تعدادي از گروه هاي نمايشي كه پذيرفته نشده اند و هيچ گونه دعوت رسمي از آنان به عمل نيامده اكنون اعلام انصراف مي كنند!
كتاب جديد رئيس فرهنگستان هنر منتشر مي شود
كتاب جديد علي معلم دامغاني (رئيس فرهنگستان هنر) به زودي منتشر مي شود. اين كتاب «مجلس حربن يزيد رياحي» نام دارد و شامل سروده مفصلي بر مبناي زيارت وارث زيارتي كه جزء زيارت هاي معروف شيعيان است.
بخشي از اين منظومه، پرداختي با عنوان شخصيت عاشورايي حربن يزيد رياحي است.
كتاب جديد علي معلم دامغاني، توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.
سلحشور: دعوت سفر به انگليس و فرانسه را رد كردم
كارگردان مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر(ع)» گفت: به دعوت سفر به دو كشور انگليس و فرانسه پاسخ رد دادم.
«فرج الله سلحشور» در گفت وگو با فارس در خصوص علت نپذيرفتن دعوت سفر به كشورهاي انگليس و فرانسه اظهار داشت: از طرف خانه فرهنگ ايران در اين دو كشور دعوت شدم ولي اين دعوت را نپذيرفتم.
وي اظهار داشت: برخلاف اين كه خيلي ها دوست دارند به اين كشورها سفر كنند اما من علاقه اي به حضور در كشورهاي غربي ندارم.
گفتني است سلحشور پيش از اين در گفت وگو با روزنامه كيهان نيز گفته بود هيچگاه حاضر به دريافت جوايز جشنواره هايي چون كن و اسكار نخواهد بود.
افتتاح جشنواره فجر در 3 بهمن و برگزاري در 38 سالن
آيين افتتاحيه بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر روز شنبه سوم بهمن ماه، همزمان با خجسته ميلاد حضرت امام موسي كاظم(ع) برگزار مي شود.
سالن مركز همايش هاي برج ميلاد، امسال ميزبان مراسم افتتاحيه بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر است.
بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 5 تا 15 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.همچنين فيلم هاي بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در 22 سينماي تهران (با 38 سالن نمايش فيلم) به نمايش درخواهند آمد.
بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 5 تا 15 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
انتشار سفرنامه سفرهاي خارجي آيت الله جوادي آملي
سفرنامه توحيد، ويژه سفرهاي خارجي آيت الله عبدالله جوادي آملي(مدظله) همزمان با بيست و يكمين سالگرد پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) به گورباچف رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق به صورت چند رسانه اي منتشر شد. اين ويژه نامه كه به سفرهاي خارجي آيت الله جوادي آملي اختصاص دارد، بخش اعظم آن به پيام تاريخي امام خميني(ره) كه توسط آيت الله جوادي آملي براي گورباچف فرستاده و به وي تبيين شده اختصاص يافته و به بررسي بازتاب و واكنش هاي اين پيام توسط شخصيت هاي سياسي و علمي پرداخته است. اين ويژه نامه از امكانات چند رسانه اي مانند فيلم و تصاوير معظم له، نيز برخوردار است و علاقمندان مي توانند علاوه بر تهيه لوح فشرده آن، با مراجعه به پايگاه اختصاصي اين ويژه نامه به نشاني:http://esramagnet/safar از مطالب مفيد آن بهره مند شوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14