(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 20 دي 1388- شماره 19555 

تشكيل كميته تخصصي تعيين دستمزد كارگران در سال 89
اقدامات گسترده دولت براي تنظيم بازار كالاهاي مورد نياز مردم در شب عيد
وزير دادگستري در مراسم توديع غلامحسين الهام: قاچاق فاتحه توليد داخل را خوانده است
وام مسكن مهراز 15 به 20 ميليون تومان افزايش يافت
معاون وزير جهاد كشاورزي: قيمت تضميني بورس جايگزين خريد تضميني محصولات كشاورزي مي شود
همكاري چين در توسعه دو ميدان گازي ايران
امضاي قرارداد همكاري مشترك بين ايران و آلمان براي توسعه بندر شهيد رجايي
عليرغم برداشت 3 ميليون بشكه اي عمان سهم ايران از ميدان نفتي هنگام صفر است
اولين ورشكستگي بانكي 2010 ميلادي در آمريكا رقم خورد
برگزاري چهاردهمين همايش بين المللي نفت و گاز هفته آينده در تهران
كوتاه اقتصادي



معاون وزيركار خبر داد
تشكيل كميته تخصصي تعيين دستمزد كارگران در سال 89

معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي از تشكيل كميته تخصصي تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران با مشاركت كانونهاي عالي كارگري و كارفرمايي خبر داد و گفت: بعد از حداقل دستمزد، مزد منعطف دنبال مي شود.
ابراهيم نظري جلالي در گفتگو با مهر با اشاره به تشكيل كميته تخصصي تعيين حداقل دستمزد كارگران در سال 89، گفت: اين كميته تخصصي حدود 3 ماه است كه به شكل مستمر و با نظر شركاي اجتماعي (كانون عالي كارفرمايان-كانون عالي كارگران و دولت) تشكيل شده و نظر خواهي خوبي نيز در اين مدت انجام شده است.
معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي اظهار داشت: اميدواريم از طريق برگزاري جلسات مشترك و تشريك مساعي با گروههاي كارگري و كارفرمايي و همچنين با گرفتن اطلاعات و آمار مناسب، به سمت و سويي برويم كه در ارتباط با معيشت كارگران در سال آينده حداقل دستمزد مناسبي تعيين شود.
نظري جلالي كه در طي سالهاي گذشته يكي از نمايندگان اصلي دولت در اين نشستها بوده است، افزود: شاخص هاي اصلي تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران نيز براساس ماده 41 قانون كار همچنان نرخ تورم اعلامي بانك مركزي و بررسي قدرت خريد كارگران است كه مولفه هاي ديگري مانند اثرگذاري دستمزد در توليد و بهره وري نيز مي تواند مدنظر قرار گيرد.
وي بيان داشت: در بحث تعيين حداقل دستمزد توجه اصلي شوراي عالي كار به اين است كه رقم توافقي بايد به نحوي باشد كه به انتفاع كارگر و كارفرما به صورت مشترك بيانجامد. در نهايت رقم حداقل دستمزد بايد به تاييد كارگران و كارفرمايان براساس قانون كار برسد. ساير سطوح دستمزد نيز براساس حداقل دستمزد ساماندهي مي شود.
معاون وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه ميزان رضايت كارگران از حداقل دستمزد تعيين شده سالجاري چه ميزان بوده است؟ گفت: در اين زمينه ميزان رضايتمندي عمومي از دستمزد مطلوب و رضايتبخش است.
نظري جلالي با بيان اين مطلب كه ميزان دريافتي و دستمزد كارگر و حتي كارمند به ميزان بهره وري وي برمي گردد، تاكيد كرد: ما در برنامه ريزي دستمزد بيشتر به مزد منعطف بعد از حداقل دستمزد معتقد هستيم و تلاش داريم كه به سمت و سوي مزد منعطف برويم.

 



اقدامات گسترده دولت براي تنظيم بازار كالاهاي مورد نياز مردم در شب عيد

معاون داخلي وزير بازرگاني از اقدامات گسترده دولت براي تنظيم بازار كالاهاي مورد نياز مردم در شب عيد خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت «محمد صادق مفتح» گفت: زماني تنظيم بازار به درستي صورت خواهد گرفت كه قيمت عرضه هم سود معقولي داشته باشد و هم استمرار توليد را تضمين كند.
وي با اعلام تشكيل ستاد ويژه مديريت گوشت و مرغ در وزارت بازرگاني افزود: بر اساس تحقيقات وزارت جهاد كشاورزي مرغ كيلويي هزار و 700 تومان قيمت مناسبي است و با اين قيمت كل زنجيره توليد و توزيع سود معقولي خواهند داشت كه در زمان حاضر قيمت در همين حدود است.
وي با بيان اينكه در ماه هاي گذشته به ركورد 80 ميليون جوجه ريزي در ماه رسيديم، گفت: براي تامين گوشت مرغ مورد نياز شب عيد، جوجه ريزي به 85 ميليون در ماه افزايش خواهد يافت و مشكلي در زمينه تامين و تنظيم قيمت گوشت مرغ نخواهيم داشت.
وي با بيان اينكه قيمت مورد تاييد وزارت كشاورزي در مورد گوشت مخلوط گوسفند هم كيلويي 10 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله كيلويي 7 هزارتومان است، تصريح كرد: هم اكنون قيمت گوشت قرمز عرضه شده در بازار بيشتر از اين قيمت است كه دليل عمده آن، خشكسالي سال گذشته است.
معاون وزير بازرگاني ادامه داد: بدليل خشكسالي و نبود مراتع مناسب و علوفه كافي، سال گذشته دامداران بسياري از دام هاي خود را براي ذبح به بازار عرضه كردند و به همين دليل عليرغم خشكسالي با فراواني عرضه دام، مواجه بوديم.
به گفته وي، اين ستاد از 20 روز پيش اقدام به واردات دام زنده از كشورهاي همسايه البته با نظارت سازمان دامپزشكي كرده و دام هاي زنده فاقد بيماري، پس از طي كردن دوران قرنطينه براي ذبح به كشتارگاه ها ارسال مي شود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 150 واحد صنفي، توزيع گوشت اين دام ها را به قيمت مصوب در كشور آغاز كرده اند، اظهار داشت: بزودي تعداد اين واحدها به 250 واحد افزايش خواهند يافت.
وي افزود: با افزايش واردات دام زنده و تامين دام مورد نياز كشور قيمت گوشت قرمز تا بهمن ماه تنظيم خواهد شد و مشكلي براي تامين گوشت قرمز شب عيد نخواهيم داشت.
مفتح از آغاز ذخيره سازي ميوه و مركبات توسط بخش غير دولتي براي تامين بازار شب عيد خبر داد و گفت: 330 نمايشگاه بهاره نيز با 10 درصد رشد نسبت به نمايشگاه پاييزه با بيش از 23 هزار غرفه توسط اصناف در كشور برگزار خواهد شد.
معاون داخلي وزير بازرگاني اضافه كرد: در آينده نزديك نمايشگاه هاي كشور به صورت فصلي برگزار خواهد شد بطوري كه طي يك سال 4 نمايشگاه بهاره، تابستاني، پاييزه و زمستاني خواهيم داشت كه در هر نمايشگاه كالاها متناسب با فصل ارائه خواهند شد.
مفتح از تشديد بازرسي ها در شب عيد خبر داد و افزود: اين بازرسي ها با تكيه بر بازرسي و نظارت اصناف و با همكاري سازمان حمايت از مصرف كنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي انجام خواهند شد.

 



وزير دادگستري در مراسم توديع غلامحسين الهام: قاچاق فاتحه توليد داخل را خوانده است

رئيس سابق ستاد مبارزه با قاچاق گفت: هيچ منكري در توسعه اقتصادي بدتر از قاچاق نيست.
غلامحسين الهام در مراسم توديع خود از رياست ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز اظهار داشت: مبناي مشروعيت مبارزه با قاچاق فرمان مقام معظم رهبري بوده است و اين فرمان، فرماني جامع، فراگير و راهگشا در عرصه هاي خشكاندن زيرساخت هاي فرهنگي قبح قاچاق بوده كه ما نيز بر آن تاكيد مي كنيم.
وي با بيان اينكه حرمت مبارزه با قاچاق به عنوان حرمت شرعي براي جامعه تثبيت شده است، اظهار داشت: كار ستاد مبارزه با قاچاق مبارزه عملياتي و بالفعل نبوده و اين ستاد به واسطه نزديكي به رئيس جمهور وظيفه دارد تا دستگاه هاي مرتبط با اين موضوع را هماهنگ كند و موانع موجود را با استفاده از ظرفيت دولت باز كند. عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اينكه هيچ منكري در توسعه اقتصادي بدتر از قاچاق نيست، گفت: اتهام زدايي از قاچاق كار مشكلي نيست يعني با پاك كردن صورت مسئله مي توان از قاچاق جرم زدايي كرد.
وزير دادگستري نيز در اين مراسم گفت: اگر گردش مالي قاچاق اينقدر كه اعلام مي كنند باشد، فاتحه توليد داخلي خوانده شده است.
سيدمرتضي بختياري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در دوازدهم تيرماه سال 81 اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرماني را صادر كردند كه براساس آن همكاري همه دستگاه ها را براي مبارزه با قاچاق واجب دانستند و تاكيد كردند كه جنس قاچاق توليد داخلي را تضعيف، اشتغال ناسالم را ترويج و اشتغال سالم را محدود مي كند.
حجت الاسلام زرگر در مراسم توديع و معارفه رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اظهار داشت: در 16 استان كشور 141 قاضي ويژه براي مبارزه با قاچاق تعيين شده، همچنين هماهنگي لازم بين وزارتخانه ها و مراجع عالي صورت گرفته است.
وي افزود: نقش اساسي ستاد هماهنگي است به طوري كه هر چه هماهنگي پررنگ تر شود موفق تر مي شويم. نماينده قوه قضائيه در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: از دست اندركاران مبارزه مي خواهيم با دانه درشت ها مبارزه كنند اما متاسفانه كار اطلاعاتي دقيقي بر روي دانه درشت ها انجام نشده است.
همچنين رضا تقي زاده در اين مراسم با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در سال 81 همه ابعاد مبارزه با قاچاق را تعيين كرده اند اظهار داشت: طي بررسي دوره هاي قبل به اين نتيجه رسيديم كه در حوزه علمي و ساختار مبارزه با قاچاق ضعف داشتيم كه با پژوهشهاي صورت گرفته و ارتباط با دانشگاهها تاكنون 22 جلد كتاب در همه ابعاد مبارزه با قاچاق منتشر شده است.
بنابراين گزارش: رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در مراسم معارفه خود گفت: قانون موجود مبارزه با قاچاق كارايي لازم را ندارد و بايد از طريق مجلس شوراي اسلامي و ساير مراجع ذيربط پيگيري شود.
سعيد مرتضوي با بيان اينكه در اهميت مبارزه با قاچاق 4 ضلع مردم، توليدكنندگان ، صنوف و حكومت وجود دارند، اظهار داشت: توليدات داخلي كه بر مبناي نيازهاي داخل برآورده مي شود با ورود كالاهاي مشابه به صورت قاچاق توازن عرضه و تقاضا را برهم زده و در نتيجه كالاهاي مزبور بدون تحمل هزينه هاي مكان، ماليات و عدم رعايت استاندارد با تبليغات واهي جاي كالاهاي داخلي را گرفته و توليدكنندگان كشور را با خطر تعطيلي واحدهاي توليدي و نابودي سرمايه هاي در گردش آنان مواجه مي كند.
وي در تشريح برنامه هاي كوتاه مدت خود گفت: در زمينه اقدامات مقابله اي به دنبال اشراف اطلاعاتي، اشراف عملياتي، رصد پرونده هاي مهم، شناسايي و برخورد با قاچاقچيان دانه درشت، تقويت و صيانت از عوامل اجرايي درگير و حذف مظاهر علني قاچاق هستيم.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در اقدامات پيشگيرانه به دنبال ايجاد قابليت ره گيري كالا، مبارزه با كالاي قاچاق در انبارها و در سطوح عرضه، جلوگيري از بازگشت كالاي مكشوفه به بازار، كمك به تخصصي كردن گمركات كشور، استفاده از فناوري هاي نوين در كنترل غيرمانع و استفاده از تبليغات هوشمند هستيم.

 



وام مسكن مهراز 15 به 20 ميليون تومان افزايش يافت

وزير مسكن و شهرسازي گفت: وام ساخت مسكن مهر به شيوه صنعتي از 15 به 20 ميليون تومان افزايش يافته است.
علي نيكزاد در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اين كه قرارداد ساخت يك هزار واحد به شيوه صنعتي در شهر پرند با يك شركت انبوه ساز بسته شده است، گفت: صنعتي سازي مسكن در استان هاي خراسان رضوي، زنجان و برخي استان هاي ديگر نيز آغاز شده است.
وي با بيان اينكه ساختمان هاي دو طبقه به شيوه صنعتي 45 روزه ساخته مي شود، افزود: كاهش زمان ساخت، كاهش اتلاف انرژي، كاهش وزن ساختمان و عايق بندي صوتي از مزاياي بهره گيري از شيوه صنعتي ساخت مسكن است.
نيكزاد همچنين با اشاره به اينكه با كمك خيران مسكن ساز، كميته امداد و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ساخت 71 هزار و 200 واحد براي تأمين مسكن دهك هاي پايين جامعه در كشور آغاز شده است، افزود: اين واحدهاي مسكوني 60 تا 75 متري با 15 ميليون تومان تسهيلات بانكي، 4 تا 6 ميليون تومان كمك بلاعوض وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ساخته مي شود.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: قيمت تضميني بورس جايگزين خريد تضميني محصولات كشاورزي مي شود

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: از ابتداي برنامه پنجم سازوكار قيمت تضميني در بورس جايگزين خريد تضميني كالاهاي كشاورزي خواهد شد.
جعفر خلقاني در همايش نقش بورس كالا در اصلاح ساختار اقتصادي بخش كشاورزي گفت: ايجاد كارگروه مشترك بورس براي تقويت جايگاه كشاورزي در بورس كالا و پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات شركتها و موسسات دولتي در برنامه پنجم توسعه در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: هدفمند كردن يارانه ها در بخش كشاورزي پيشنهادهاي سازنده اي مانند قيمت تضميني به جاي خريد تضميني و انجام آن در بورس كالا در وزارت كشاورزي در حال پيگيري است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در اين همايش، شوراي توليد و توزيع را بهترين ابزار براي برطرف كردن مشكلات كشاورزي دانست.
«يحيي آل اسحاق» افزود: با وجود تلاش هايي كه پس از انقلاب در بخش كشاورزي انجام شده اما هنوز با رسيدن به نقطه بهينه فاصله زيادي داريم.وي، بخش كشاورزي را يكي از مهمترين بخش هاي اساسي كشور و محور توسعه دانست و افزود: هم اكنون حدود 24درصد از توليد ناخالص داخلي كشور مربوط به بخش كشاورزي است، در گذشته 60 تا 70درصد از اشتغال كشور در حوزه كشاورزي بوده است.
سيدعلي اكبر هاشميان در همايش نقش بورس كالا در اصلاح ساختار اقتصادي بخش كشاورزي با اشاره به اينكه هم اكنون 100ميليون تن در سال محصولات كشاورزي توليد مي شود گفت: با توجه به ميزان بارندگي پتانسيل توليد برابر 500 ميليون تن براي بخش كشاورزي كشور وجود دارد ولي حوادث طبيعي يكي از تهديدات بخش كشاورزي است.
وي افزود: شاخص هاي اكوسيستم بخش كشاورزي از جمله زمين، آب، سرمايه و... موجب شده اين بخش در مقايسه با ديگر بخش هاي كشور مغفول بماند.
هاشميان خاطرنشان كرد: عليرغم اينكه 22درصد از اشتغال كشور در بخش كشاورزي است اين بخش تنها 2/13درصد GDP كشور را به خود اختصاص داده است.

 



همكاري چين در توسعه دو ميدان گازي ايران

لرزه نگاري سه بعدي ميادين گلشن و فردوسي به منظور شناخت دقيق اين دو ميدان گازي و دستيابي به اطلاعات كافي از افقهاي گازي كنگان و دالان و افقهاي نفتي داريان، سروك و فراقان در منطقه اي به مساحت 805 كيلومتر مربع پس از برگزاري مناقصه بين المللي به شركت چيني BGP واگذار شد.
محسن سليماني فر مدير طرح توسعه ميادين گلشن و فردوسي با اعلام اين خبر افزود: مناقصه اجراي اين پروژه در پاييز 88 برگزار و شركت چيني BGP به عنوان پيمانكار برنده اين مناقصه ظرف يك دوره 75 روزه از اواخر ژانويه سال 2010 تا پايان آوريل سال جاري ميلادي موظف به اجراي عمليات لرزه نگاري سه بعدي اين دو ميدان گازي خواهد بود.
وي افزود: هدف از اجراي اين طرح، امكان تعيين دقيق ساختمان مخزن و خصوصيات مخزني لايه هاي مذكور و تقسيم بندي اين دو ميدان به بلوك هاي مختلف با پتانسيل توليد پايدار حتي المقدور يك ميليارد فوت مكعب در روز براي هر يك از بلوك ها و براي توليدحداقل 25 سال گاز به روش تخليه طبيعي، ايجاد حداكثر تشابه ممكن بين فازها و بلوك ها تعريف شده، امكان بازنگري چاه ها و بلوك ها و تعيين بهترين موقعيت براي چاهها، سكوها و بلوكهاي توسعه، ارائه طرح توسعه زيرزميني، پيش بيني سناريوهاي مختلف توليد به منظور تخمين بازيابي نهايي گاز در هر بلوك توليدي و همچنين تهيه طرح توسعه يكپارچه براي كل ميدان با در نظر گرفتن تمام اطلاعات به دست آمده مي باشد.

 



امضاي قرارداد همكاري مشترك بين ايران و آلمان براي توسعه بندر شهيد رجايي

شركت تايدواتر خاورميانه و اپراتور بندر هامبورگ آلمان به عنوان نهمين بندر كانتينري جهان، قرارداد همكاري مشترك امضا كردند.
عبدالحميد ملاح زاده مديرعامل تايدواتر خاورميانه با اعلام خبر فوق در خصوص جزئيات آن گفت: قرارداد منعقد شده بين شركت تايدواتر به نمايندگي از كشور ايران و شركت HPC به نمايندگي از كشور آلمان در راستاي عملياتي كردن تفاهم نامه بلند مدت تايدواتر با سازمان بنادر و دريانوردي براي اپراتوري بندر شهيد رجايي است.
وي افزود: از سوي ديگر، اين قرارداد با توجه به فاز دوم توسعه بندر شهيد رجايي و نياز اين بندر به ارايه خدمات مطلوب تر به امضا رسيده است.
ملاح زاده با اشاره به نامحدود بودن زمان همكاري بين دو كشور ايران و آلمان در بندر شهيد رجايي، خاطرنشان كرد: اساس اين قرارداد به همكاري مشترك دو كشور در مديريت راهبردي ترمينال هاي كانتينري بندر شهيد رجايي مربوط مي شود.
وي ادامه داد: بر اساس قرارداد فوق، قرار است كارشناسان آلماني بندر هامبورگ در حوزه هاي فني و مهندسي، بازاريابي، ايمني، تكنولوژي اطلاعات و مديريت عمليات در بندر رجايي فعال شوند.
مديرعامل شركت تايدواتر با تاكيد بر اينكه در فاز اول همكاري ها، استفاده از خدمات مشاوره اي طرف آلماني مدنظر قرار دارد، در ادامه تصريح كرد: باتوجه به اتمام قرارداد همكاري با شركت OPM در بندر شهيد رجايي آلماني ها جايگزين اين شركت سنگاپوري خواهند شد.
وي از تهيه برنامه راهبردي و تجاري بندر شهيد رجايي با همكاري كشورهاي بندر هامبورگ آلمان خبر داد و گفت: بهبود سيستم عمليات ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي، آموزش پرسنل ترمينال، ارايه مطلوب خدمات بندري، تلاش براي ارتقاي رتبه بندر شهيد رجايي از رتبه شصتم فعلي در جهان و ورود به عرصه هاي جديد خدمات بندري در منطقه و جهان از عمده اهداف اين قرارداد است.
ملاح زاده تاكيد كرد: قرارداد فوق سال هاي آينده، بنادر عسلويه و اميرآباد و... را نيز دربر خواهد گرفت.

 



عليرغم برداشت 3 ميليون بشكه اي عمان سهم ايران از ميدان نفتي هنگام صفر است

برداشت عمان از ميدان نفتي هنگام، در حالي از مرز 3 ميليون بشكه گذشته است كه شركت ملي نفت ايران با تاخيري چندين ماهه، هنوز موفق به توليد حتي يك بشكه نفت از اين ميدان مشترك نشده است.
به گزارش مهر، با گذشت 10 ماه از آغاز توليد نفت از ميدان هنگام توسط كشور عمان و برداشت بيش از 3 ميليون بشكه اي نفت از اين ميدان مشترك،اما طرح توليد زودهنگام نفت از ميدان هنگام توسط شركت ملي نفت ايران هنوز به نتيجه نرسيده است.
ميدان مشترك هنگام سال 1975 با حفر يك حلقه چاه در خليج فارس كشف و به دنبال آن در سال 2006 ميلادي، با حفر دومين چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، ميزان نفت در جاي اين ميدان بيش از 700 ميليون بشكه و گاز در جاي آن، حدود 2 تريليون فوت مكعب است.
در همين حال عمان با مشاركت يك شركت انگليسي، توليد نفت خام از اين ميدان مشترك را از اسفند ماه سال گذشته و با ساخت يك خط لوله به طول 25 كيلومتر از بخش مشترك ميدان هنگام - البخاء و استفاده از تاسيسات موجود در راس الخيمه امارات را با ظرفيت 10 هزار بشكه نفت در روز آغاز كرد.
از سوي ديگر، بيش از 80 درصد ميدان هنگام در آبهاي ايران قرار گرفته كه بر اين اساس كشورمان بايد متناسب با سهم خود بيش از 14 ميليون بشكه نفت از اين ميدان مشترك برداشت مي كرد كه هم اكنون، سهم برداشت نفت ايران از اين ميدان كماكان «صفر» است.
پيگيريهاي خبرنگار مهر از آخرين وضعيت طرح توليد زودهنگام از ميدان مشترك هنگام، نشان مي دهد كه پس از 45 روز حفاري براي حفر يك حلقه چاه در اين ميدان مشترك، به دليل اشتباه در محاسبات حفاري، چاه جديد از قابليت توليد نفت (به دليل قرار گرفتن در حاشيه مخزن) برخوردار نيست.
از اين رو، شركت نفت فلات قاره قصد دارد كه يك حلقه چاه جديد در اين ميدان مشترك حفاري كند و اين در حالي است كه هم اكنون هزينه كرايه هردكل دريايي در منطقه خليج فارس، روزانه بيش از 100 هزار دلار است.
در ساير بخشهاي توسعه زودهنگام اين ميدان نفتي، هم اكنون ساخت تاسيسات فرآورش نفت و گاز در جزيره قشم و نصب خط لوله 45 كيلومتري زير دريايي به پايان رسيده است.
افزايش هزينه توسعه هنگام به 700 ميليون دلار
عمان در حالي از اسفند ماه 1387 با سرمايه گذاري حدود 250 ميليون دلاري موفق به توليد نفت در ميدان مشترك هنگام شده كه هم اكنون هزينه هاي شركت ملي نفت ايران براي توسعه اين ميدان مشترك نفت از مرز 700 ميليون دلار گذشته است.
در اين ميان، لوله هايي كه براي انتقال نفت در اين طرح تامين شده از يك شركت چيني خريداري شده است. كارشناسان بر اين باورند كه حتي با آغاز توليد نفت با توجه به كيفيت لوله ها، امكان انتقال پايدار نفت به تاسيسات جزيره قشم در بلندمدت وجود ندارد.پيش بيني مي شود در صورتي كه حفر چاه جديد در ميدان هنگام تا پايان بهمن ماه امسال به پايان برسد، امكان آغاز توليد نفت در سه ماهه نخست سال آينده فراهم خواهد شد.

 



اولين ورشكستگي بانكي 2010 ميلادي در آمريكا رقم خورد

مقامهاي بانكي آمريكا روز جمعه از ادامه فعاليت هوريزون بانك بلينگهام در ايالت واشنگتن جلوگيري كردند تا اين بانك نخستين بانك ورشكسته آمريكا در سال 2010 نام گيرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، مأسسه بيمه فدرال پس اندازهاي آمريكا نيز اعلام كرد، هوريزون بانك در زمان ورشكستگي بيش از 3/1 ميليارد دلار دارايي و
1/1 ميليارد دلار پس انداز در اختيار داشته است. ورشكستگي اين بانك بيش از 1/539 ميليون دلار به مأسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا زيان وارد خواهد كرد.
قرار است 81 شعبه اين بانك از روز دوشنبه زير نظر مأسسه مالي واشنگتن فدرال سيوينگ فعاليت خود رااز سربگيرد. در پي ادامه آثار و تبعات منفي بحران مالي و اقتصادي جهان، روند ورشكستگي بانكهاي آمريكايي در سال 0120 نيز ادامه خواهد يافت.
گفتني است سال گذشته 041 بانك آمريكايي اعلام ورشكستگي كردند كه اين رقم از سال 2919 ميلادي بي سابقه بوده است. اين تعداد در سال 8020 به 82 بانك و در سال 7020 تنها به سه مورد رسيده بود.
شيلا بير رئيس مأسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا تأكيد كرد، روند صعودي ورشكستگي بانكها در آمريكا طي سال 0102 نيز ادامه خواهد يافت ولي از سال 1102 روند نزولي خواهد شد. بر اين اساس ورشكستگي بانكهاي آمريكايي طي سالهاي 9002 تا 3102 بيش از 001 ميليارد دلار زيان به اين مأسسه وارد خواهد كرد. براساس اين گزارش روند ورشكستگي بانكهاي آمريكايي تا سال 3102 ادامه خواهد داشت.
نرخ بيكاري در آمريكا
دو رقمي شد
وزارت كار آمريكا اعلام كرد با از دست رفتن 58 هزار فرصت شغلي در آمريكا طي ماه دسامبر نرخ بيكاري اين كشور مجدد به 01 درصد رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها وزارت كار آمريكا اعلام كرد اقتصاد اين كشور در آخرين ماه از سال 9002 بيش از آن كه انتظار مي رفت با كاهش فرصت هاي شغلي و افزايش بيكاري مواجه شده است.
در حالي كه براساس برخي آمارها از سه ماهه سوم سال 9002 رشد اقتصادي آمريكا از سر گرفته شده است در ماه دسامبر 58 هزار نفر در اين كشور به جمع بيكاران آمريكايي پيوستند. پيش از آن كارشناسان پيش بيني مي كردند در اين ماه فقط 8 هزار نفر بيكار شوند.
بدين ترتيب نرخ بيكاري آمريكا به 01 درصد رسيد. در عين حال شبكه فاكس نيوز اعلام كرد چنانچه كارگران داراي مشاغل پاره وقت را كه به دنبال مشاغل تمام وقت هستند را لحاظ كنيم نرخ بيكاري در آمريكا 3/71 درصد خواهد بود.
بيشتر اقتصاددان ها از اين نگرانند كه سال 0102 بهتر از سال 9002 نباشد.
رئيس جمهور اوباما در واكنش به اين آمار گفت: تعداد مشاغل از دست رفته نشانگر آن است كه راه ما به سمت احياي اقتصاد مستقيم نيست. اين بدان معني است كه ما بايد تمام مسيرهاي ممكن را براي شتاب بخشيدن به دوران استخدام و اشتغال بازگرديم.
براساس اين گزارش تنها در سال 9002 بيش از 2/4 ميليون فرصت شغلي در آمريكا از دست رفته است.
در همين حال با اعلام شدن آمار جديد بيكاري براي ماه دسامبر در آمريكا، اميدها براي بهبود بازار كار در اين كشور كمرنگتر شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، بيكاري هم اكنون به يكي از دغدغه هاي جدي رئيس جمهور آمريكا تبديل شده است. كاخ سفيد هفته ها بود كه قول مي داد تمام تلاش خود را براي مقابله با بيكاري بكند اما آمارها چيزي نبود كه انتظار مي رفت. ماه گذشته هشتاد و پنج هزار نفر ديگر در آمريكا شغل خود را از دست دادند و ميزان بيكاري همچنان در رقم ده درصد باقي ماند. رئيس جمهور آمريكا اعتراف كرد اين مسئله نشان مي دهد مسير مقابله با بيكاري هرگز هموار نبوده است.به طور سنتي موتور رشد اقتصادي آمريكا فعاليتهاي اقتصادي كوچك بوده است. البته اوباما چشم به منابع جديد رشد اقتصادي هم دوخته است. او سال گذشته در ديدار از يك كارخانه ساخت توربينهاي بادي قول داد پنج ميليون فرصت شغلي در بخش انرژي هاي پاك ايجاد كند. او اخيراً نيز گفت كه فعاليتهاي اقتصادي در زمينه انرژي هاي پاك مشمول دو ميليارد و سيصد ميليون دلار ديگر معافيتهاي مالياتي مي شوند. گرچه اشتغالزايي و بازار كار ارتباط مستقيمي با اقتصاد كشور دارد اما اين مسئله به سياست هم گره خورده است زيرا اوباما به خوبي مي داند كه موفقيت او در آينده به كاهش سريعتر بيكاري بستگي دارد.

 



برگزاري چهاردهمين همايش بين المللي نفت و گاز هفته آينده در تهران

چهاردهمين همايش بين المللي نفت و گاز با رويكرد مديريت منابع انساني در صنعت نفت، سياست ها و بهترين تجربه ها هفته آينده در تهران برگزار مي شود.
علي مبيني دهكردي رئيس موسسه مطالعات بين المللي انرژي در گفت وگو با خبرنگاران هدف از برگزاري اين همايش را شناسايي و پاسخ گويي به مسائل پيش رو، چالش هاي آتي در حوزه منابع انساني صنعت نفت، تسهيم و به اشتراك گذاري نتايج و دستاوردهاي پژوهشي و معرفي بهترين تجربه ها و شناسايي نقاط ضعف و قوت در حوزه منابع انساني با رويكرد علمي و كاربردي براي مسئولان، متخصصان و كارشناسان صنعت نفت عنوان كرد.
به گفته وي، سياست گذاري مديريت، برنامه ريزي و كاركردهاي مديريت منابع انساني در صنعت نفت، محورهاي چهاردهمين همايش بين المللي نفت و گاز موسسه مطالعات بين المللي انرژي را تشكيل مي دهد.
وي افزود: سير تحول مدل ها و رويكردهاي مديريت منابع انساني در صنعت نفت ايران و جهان، نيازها، كاركردها و فرصت هاي آينده، آسيب شناسي ارزش ها، اهداف و استراتژي ها و تأثير خصوصي سازي و تفكر بنگاه داري بر منابع انساني، از جمله موضوع هايي است كه در محور سياست گذاري مديريت منابع انساني در صنعت نفت و در اين همايش بررسي مي شود.
به گفته وي، فرآيند توسعه قابليت ها منابع انساني، آينده نگري منابع انساني در صنعت نفت، آسيب شناسي نظام جامع منابع انساني، مديريت و رهبري، شيوه هاي پرورش مديران آينده، تاثير قوانين دولتي، طراحي مدل مطلوب براي مديريت استعدادها و زنان كارمند و مسائل ويژه آنها نيز در محور برنامه ريزي مديريت منابع انساني در صنعت نفت و در چهاردهمين همايش بين المللي نفت و گاز ارزيابي مي شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ سرانجام پس از حدود دو هفته تلاش شبانه روزي نيروهاي متخصص داخلي صنعت نفت كشورمان چاه شماره 104 مارون بطور كامل مهار شد.چاه شماره 104 مارون در دوم ديماه سال جاري دچار آتش سوزي شد و طي سه عمليات تزريق سيال سرانجام مهار شد.
¤ نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان، واردكنندگان و توليدكنندگان ميوه و گل ايران مي گويد: در شرايطي كه هنوز جمهوري اسلامي ايران بطور رسمي به عضويت سازمان جهاني تجارت درنيامده، نبايد مرزها را به روي واردات ميوه باز كرد.
¤ سيستم معاملات بورس ديروز و به فاصله يك ماه بار ديگر قفل كرد و اعتراض كارگزاران بازار سهام را برانگيخت.
¤ طرح احداث باغ مركبات در سطح 500 هكتار توسط شركت زراعي دشت ناز ساري با كاشت اولين نهال، آغاز شد.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، اين طرح كه در ستاد برنامه بنياد به تصويب رسيد، به منظور خودكفايي كشور در زمينه مركبات به ويژه نارنگي و پرتقال مي باشد.
¤ مجيد هدايت معاون وزير صنايع و معادن و رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، در حكمي رحيم اسماعيلي دانا را به عنوان قائم مقام ايدرو منصوب كرد.
¤ سازمان بنادر و دريانوردي طرح اختياري ارزيابي و طبقه بندي شركتهاي كارگزاري ترابري دريايي را اجرا مي كند.
¤ رايزن بازرگاني ايران در تركيه از راه اندازي دو خط اعتباري براي بهبود روابط تجاري دو كشور خبر داد.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران طي حكمي «احد اميرمحمدي» را به عنوان مشاور رئيس كل و مديركل حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين الملل اين سازمان منصوب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3305 الي 3310، 3316 الي 3319، 7735، 7739، 7778، 7779، 7711، 7714، 5500 الي 5503، 5550 الي 5553، 4440 الي 4449، 4460، 4461 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ قائم مقام اجرايي طرح سد و نيروگاه گتوند عليا گفت: در زمان حاضر بيش از 10هزار نفر در كارگاه طرح سد و نيروگاه گتوند عليا مشغول بكار هستند.به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، «بهرام رسولي» افزود: طرح گتوند عليا بعنوان بزرگترين طرح عمراني كشور هم اينك در اوج عمليات اجرايي قرار دارد و توانسته با بكارگيري بيش از 10هزار نفر، ضمن افزايش سرعت عمليات اجرايي، اشتغالزايي موثري را در منطقه بوجود آورد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه بانكها 4برابر سرمايه خود را وام داده اند، اظهار داشت: بانكها خط قرمز خود را به لحاظ ارائه تسهيلات، پر كرده اند.يحيي آل اسحاق با اشاره به مزيتهاي طرح خريد دين براي حمايت از بخش توليد و صنعت كشور گفت: واقعيت اين است كه كشور هم اكنون در حوزه ارائه تسهيلات و امتيازات نقدينگي به بخش خصوصي، با مشكل جدي مواجه است. از سوي ديگر، بانكها به دليل مشكلات مالي و مجموعه شرايط جديد در ذخاير خود، تسهيلات جديد ارائه نمي دهند و فشارهاي زيادي براي دريافت مطالبات معوق خود، به توليدكنندگان وارد مي آورند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14