(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 دي 1388- شماره 19557
 

كوتاه اقتصادي
انهدام 15 شركت هرمي در عمليات گسترده وزارت اطلاعات
وزير نفت: طرح هدفمندسازي يارانه ها كنترل مصرف و مديريت توليد است
وام 10 ميليون توماني براي مشاغل خانگي
طبقه بندي 17 ميليون خانوار در 3 دهك براي استفاده از طرح تحول
وزير ارتباطات: كارت ملي هوشمند صادر مي شود
معاون وزير اقتصاد: تمام موسسات مالي مشمول قانون پولشويي مي شود
پست بانك تا پايان سال خصوصي مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران از شناسايي و توقيف سيم و كابل هاي غيراستاندارد و جعلي موجود در بازار اين استان خبر داد.مهدي پورهاشم با اعلام اين خبر گفت:سيم و كابل هاي غيراستاندارد با نام هاي تجاري سيم قابل انعطاف افشان كيمياگران 5/1*1، كابل قابل انعطاف نگاران 5/2*2، سيم قابل انعطاف آذر خراسان 5/1*1، سيم و كابل قابل انعطاف افشان خراسان و افشار خراسان، سيم قابل انعطاف5/1*1 و 5/2*1 مس تهران، سيم قابل انعطاف 5/1*1 سيما، كابل قابل انعطاف 5/2*2 توان مشهد، سيم قابل انعطاف كابلستان 5/2*1، كابل قابل انعطاف 1*2رايان سيم اصفهان و سيم قابل انعطاف 6*1 بهفر دامغان توسط بازرسان و كارشناسان اين اداره كل در بازار شناسايي و جمع آوري شد.
¤ دومين كنفرانس ملي راهكارهاي توسعه خدمات پس از فروش و گارانتي در ايران با مشاركت وزارت صنايع و معادن و سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان و همكاري اتحاديه ها و انجمن هاي صنفي، دانشگاه هاي سراسري و سازمان هاي دولتي و خصوصي مرتبط، 18 و 19اسفند ماه سال جاري در مركز همايش هاي بين المللي صدا وسيما برگزار خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4480 الي 4487، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 8895 الي 8899، 5524 الي 5527، 4430 الي 4436، 4463 الي 4469 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ستاد مردمي رسيدگي به امور ديه و كمك به زندانيان نيازمند در تقديرنامه اي خطاب به دكتر داوري مديرعامل بانك تجارت از اقدامات اين بانك در اعطاي تسهيلات به زندانيان بدهكار ديه در جرائم غيرعمد قدرداني به عمل آورده است.
¤ در پي تاكيدات مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور مبني بر لزوم تغيير ساعت پروازهاي صبحگاهي مقارن با نمازصبح، شركت هواپيمايي آسمان ساعت برخي پروازهاي خود را از تهران كه بانماز صبح تقارن پيدا مي كرد، تغيير داد.
¤ بانك ملي به منظور رفاه حال زائران بيت ا... الحرام در مناسك حج تمتع سال جاري اقدام به صدور كارت هاي بين المللي با قابليت استفاده در تمامي شبكه بانكي و فروشگاه هاي كشور عربستان نمود.
¤واحدهاي بازرسي اصناف استان تهران بيش از 8 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي در هفته دوم دي ماه انجام دادند.به گزارش روابط عمومي شوراي اصناف كشور، براساس گزارش واحدهاي بازرسي و نظارت اصناف استان تهران از تاريخ 12دي ماه لغايت 17دي ماه سال 88، 8 هزار و 795 فقره بازرسي از واحدهاي صنفي استان تهران انجام شد.
¤ مديرعامل مخابرات با اعلام برگزاري به موقع مجمع ساليانه تا حداكثر تير 89 گفت: با افزايش 9درصدي سود هر سهم، كل بودجه بيش از 520 ميليارد توماني مخابرات محقق شد.
¤رئيس سازمان بنادر و دريانوردي گفت:اين سازمان، بنادري را كه از نظر اقتصادي بتوانند خود را اداره كنند و بخش خصوصي نيز توان اداره آنها را داشته باشد، در برنامه واگذاري هاي خود قرار مي دهد.

 



انهدام 15 شركت هرمي در عمليات گسترده وزارت اطلاعات

يك مقام مسئول در وزارت اطلاعات با اشاره به انهدام 15 شركت هرمي اعلام كرد،تا پايان سال با تمامي شركت هاي هرمي برخورد قاطعانه صورت مي گيرد.
وي در گفتگو با خبرنگار ما افزود: تاكنون با اقدام هاي صورت گرفته، فعاليت 11 شركت هرمي در كشور به طور كامل متوقف شده واقدامات لازم براي متوقف كردن 4 شركت ديگر كه سران اصلي آن ها دستگير شده اند ادامه دارد.
اين مقام مسئول مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات افزود: شركت هاي گالف يا اسكاي دي يا خليج، اف اس جي پالينور، پي آرجي، اين واتينگ يا تلاش گستر تجارت، ترموهاوس، گلدن ويلچ، گري فين، نتف، گم بيت و پي آي سي 11 شركت هرمي هستند كه فعاليت آنها توسط وزارت اطلاعات متوقف شده و اسامي 4 شركت ديگر نيز به زودي اعلام خواهد شد.
وي افزود؛ اين شركت ها موفق به جذب و فريب 400 هزار نفر از هموطنانمان در استانهاي مختلف كشور شده بودند كه سرشاخه هاي اصلي بسياري از آنان بازداشت و تعدادي نيز به خارج از كشور گريخته اند.
اين كارشناس اقتصادي وزارت اطلاعات در خصوص دليل اصلي ورود وزارت اطلاعات در موضوع شركت هاي هرمي گفت: اين پديده مخرب كه از سال 79 وارد كشور شده، در طول سالهاي گذشته توسعه و از يك كلاهبرداري صرف خارج شده و جنبه امنيتي پيدا كرده است و شوراي عالي امنيت ملي، وزارت اطلاعات را به عنوان مرجع رسمي مبارزه با هرمي ها معرفي كرده است.
اين مقام وزارتي افزود: در يكي از شركت هاي هرمي متوقف شده، سر شبكه هاي اصلي با جعل نام مشابه افراد حكومتي و بازاري و صدور شناسنامه، خود را به افراد مطرح كشور منتسب و از اين طريق اعتماد مردم را جلب مي كردند كه پس از دستگيري افراد در 2 ماه گذشته هنوز چهره مطرحي براي رسيدگي به وضعيت آن ها يا اعلام انتساب دستگير شدگان با آن ها مراجعه نكرده است. اين در حالي است كه در موارد بسياري اين شركت ها خود را به افراد سياسي و اقتصادي كشور منتسب مي نموده اند.
كارشناس اقتصادي وزارت اطلاعات در ادامه با تاكيد بر اين موضوع كه هيچ برنامه اي براي قانوني كردن شركت هاي هرمي وجود ندارد افزود: تاكنون مجوزي براي فعاليت بازاريابي شبكه اي از سوي وزارت بازرگاني صادر نشده و اين وزارت به شدت با فعاليت شركت هاي هرمي مقابله مي كند.
وي با تكذيب خبر يكي از روزنامه هاي صبح مبني بر قانوني شدن فعاليت شركت هاي بازاريابي هرمي گفت: فعاليت شركت هاي هرمي غيرقانوني است و در اين زمينه هيچ اختلافي بين نهادهاي نظارتي و امنيتي وجود ندارد.
اين مقام وزارتي با انتقاد از خبرهاي نادرستي كه در روزهاي گذشته منتشر شده است از سوءاستفاده برخي شركت ها از اين خبرسازي خبرداد و گفت: متاسفانه بسياري از شركت ها با استفاده از خبر جعلي اين روزنامه شروع به عضوگيري كرده اند. برخلاف ادعاهاي مطرح شده هيچگونه مذاكره اي بين اين شركت ها و دولت صورت نگرفته و اخباري كه در اين خصوص منتشر مي شود، كاملا كذب است.
وي با تاكيد بر اينكه هرگونه فعاليت شركت هرمي گلدكوئست يا كوئست اينترنشنال و ياQI در كشور غيرقانوني است ادامه داد: براساس اطلاعات دريافتي، برخي از سران اين شركت ها از تيتر اين روزنامه در جلسات خود بهره برداري كرده و به عضوهاي خود چنين وانمود مي كرده اند كه يك روزنامه دولتي اين اقدامات را قانوني جلوه داده، پس حركات ما قانوني است.
اين كارشناس اقتصادي وزارت اطلاعات تصريح كرد: در زمان حاضر بيشترين شكايات واصله به اين وزارتخانه و دستگاه قضايي مربوط به شركت گلدكوئست مي باشد.
ما به دنبال دستگيري سر شبكه هاي اصلي هستيم تا فعاليت آنها را متوقف كنيم، اما ضربه نهايي را مردم به اين شركت ها وارد خواهند كرد.
وي در ادامه سخنان خود از ضربات شديد وزارت اطلاعات و دستگاههاي امنيتي به شركت هاي هرمي در 2 ماه گذشته خبر داد و گفت: عمده سران اصلي اين شركت ها كه بيشتر نفرات اول و دوم بوده اند دستگير و تا اطمينان از منتفي شدن و متوقف شدن فعاليت اين شركت ها با اعضاي پايين دستي آن برخورد خواهيم كرد. برخي از سرشاخه ها نيز از ايران خارج شده اند كه با هماهنگي مسئولان با پليس بين الملل، تلاش براي دستگيري و بازگرداندن آن ها به كشور ادامه دارد.
كارشناس اقتصادي مبارزه با شركت هاي هرمي افزود: وزارت بازرگاني به منظور تفكيك فعاليت بازاريابي شبكه اي با فعاليت هاي هرمي در دستورالعملي تحت عنوان «نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعاليت بازاريابي شبكه اي تهيه كرده كه در 18 آذرماه سالجاري به تصويب رسيده است، اما تاكنون مجوزي به هيچ شركتي در اين خصوص داده نشده است و برخي ادعاهاي ارائه شده در اين زمينه كذب است.
اين مقام آگاه در وزارت اطلاعات در خصوص 11 شركت منهدم شده توسط سربازان گمنام امام زمان نيز گفت: شركت پي اس جي، يكي از جديدترين شركت هاي هرمي منهدم شده است كه ليدر اصلي آن سه سال فراري و تحت تعقيب بود كه ادعا مي شد به امارات گريخته، اما با تلاش نيروهاي اطلاعاتي در تهران بازداشت شد. شركت وايتينگ يا تلاش گستر تجارت نيز از جمله شركت هاي غيرقانوني بوده كه با جعل مشخصات اعضاي خود به عنوان بستگان برخي چهره هاي مطرح سياسي و اقتصادي، ابتدا در سيستان و بلوچستان فعاليت هاي خود را آغاز كرد كه سرشاخه اصلي آن سالها تحت تعقيب دادسراي زاهدان بوده است.شركت گري فين نيز عمده فعاليت خود را در سه شهر همدان، تهران و شيراز متمركز كرده بود كه تمامي سرشاخه هاي اصلي آن طي يك عمليات تعقيب و گريز بازداشت شدند. اين شركت هرمي با استفاده از ترفندهايي چون تغيير مداوم پلان هاي كاري خود توانسته بود 40 ميليارد تومان ظرف مدت كوتاهي كلاهبرداري كند. شركت گلدن ويلچ در گيلان فعال بوده كه با ضربه كاري وزارت اطلاعات متلاشي و اعضاي آن بازداشت شدند. اين شركت نيز در فاصله كوتاهي بالغ بر 500 ميليون تومان را جذب كرده بود. شركت نتف نيراز ديگر هرمي ها بوده كه با عمليات اداره كل اطلاعات استان سيستان شناسايي و متلاشي شد و بسياري از اعضاي آن بازداشت شدند، اما سركرده هاي اول و دوم آن به خارج گريخته اند كه اقدامات لازم جهت بازگرداندن آن ها در جريان است.
اين مقام وزارتي افزود: در زمان حضور بيشترين شكايت واصله به اين وزارتخانه و دستگاه قضايي مربوط به شركت هرمي كوئست يا QI است كه به شدت با آن برخورد مي شود.
در آينده نزديك براي اطلاع رساني بيشتر براي هموطنان، اين افراد از طريق رسانه ملي و اقدامات فريبنده خود براي جذب سرمايه هاي مردم اذعان خواهند كرد و نحوه عملكرد فريبكارانه خود را تشريح مي كنند.
وي در ادامه با تقدير از عملكرد رسانه اي كيهان به فعاليت برخي شركت هاي مشكوك شبه هرمي پرداخت و گفت: شركت اوريف ليم مدعي است كه كار بازاريابي شبكه اي انجام مي دهد. در صورتي كه مجوزي قانوني براي اين كار ندارد.وي تصريح كرد صدوركارت ويزيت، ثبت شركت ، چاپ آگهي در روزنامه و اينترنت يا در ديوار شهرها نشان دهنده قانوني بودن فعاليت شركت هاي هرمي يا بازاريابي شبكه اي نيست. مردم براي آگاهي از فعاليت شركت ها به وزارت بازرگاني و سايت رسمي آن مراجعه كنند تا هر شركتي كه ادعاي فعاليت مي كند را شناسايي كنند.
اين مقام آگاه در وزارت اطلاعات ادامه داد: تا دو ماه آينده تقاضاهاي ارائه شده از لحاظت سيستم نرم افزاري، سيستم حسابداري و حسابرسي و تعيين صلاحيت افراد مورد مطالعه قرار خواهند گرفت تا تصميم گيري لازم براي صدور مجوز فعاليت صورت گيرد.

 



وزير نفت: طرح هدفمندسازي يارانه ها كنترل مصرف و مديريت توليد است

وزير نفت با تأكيد بر اين كه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها ضرورتي ملي و سازماني است، گفت: مصرف بي رويه انرژي در كشور به طور قطع بايد متوقف شود، زيرا هم اكنون روند مصرف انرژي در كشور كاملاً غير منطقي است.
به گزارش شانا، دكتر سيد مسعود ميركاظمي ديروز در گردهمايي سراسري مديران روابط عمومي هاي صنعت نفت گفت: ايران داراي منابع گسترده نفت و گاز، معدن و كشاورزي است و با در اختيار داشتن اين منابع، توجه به شاخص هاي كشور مانند شدت مصرف انرژي، شاخص هاي اقتصادي، حجم تجارت و بهره وري سرمايه قابل تأمل است.
وي اجراي طرح تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها را دليلي براي رفع مشكلات كشور در موارد ياد شده خواند و افزود: هم اكنون بخش عمده اي از درآمد كشور از محل فروش نفت تأمين مي شود؛ اين در حالي است كه بخش عمده اي از آن بايد به پروژه هاي عمراني تخصيص يابد.
وزير نفت مصرف گاز در كشور را بي رويه خواند و گفت: هم اكنون روزانه حدود 500 ميليون متر مكعب گاز در كشور مصرف مي شود كه نزديك به مصرف كل اتحاديه اروپاست.
وي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها براي جلوگيري از مصرف بي رويه انرژي در كشور را ضروري توصيف و تأكيد كرد: برخي با ديد سياسي به اين طرح مي نگرند؛ در حالي كه با نگاهي عميق به عوايد حاصل از اجراي آن، ضرورت اجراي اين طرح آشكار مي شود.
ميركاظمي گفت: هم اكنون 70 درصد يارانه ها از سوي 30 درصد مردم كه جزء دهك هاي پردرآمد هستند، استفاده مي شود؛ در حالي كه بايد عدالت در تخصيص يارانه ها رعايت شود.وي اظهار داشت: براي جلوگيري از مصرف بي رويه انرژي بايد دو اقدام «كنترل مصرف» و «مديريت» توليد انجام شود.وزير نفت با بيان اين كه طرح هدفمند كردن يارانه ها بايد پس از دوران دفاع مقدس اجرا مي شد، اظهار داشت: به دلايل مختلف اين طرح به مرحله عمل نرسيد و در صورتي كه هم اكنون نيز اجرا نشود، به نقطه اي برگشت ناپذير خواهيم رسيد.وي تأكيد كرد: با پيش بيني وضعيت آينده كشور و مشكلات كنوني، چاره اي جز اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها نيست.

 



وزارت كار اعلام كرد
وام 10 ميليون توماني براي مشاغل خانگي

معاون وزارت كار و امور اجتماعي از ابلاغ مصوبه تسهيلات 1000 ميليارد توماني اشتغالزايي قرض الحسنه (وام 10 ميليون توماني اشتغال) و پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضيان اشتغالزايي در قالب طرح حمايت از مشاغل خانگي خبر داد.
حميد حاجي عبدالوهاب در گفتگو با مهر درباره برنامه هاي وزارت كار و امور اجتماعي در زمينه جذب تسهيلات بانكي براي طرحهاي اشتغالزايي، گفت: وزارت كار در اين بخش دو جهت گيري را دنبال مي كند كه يكي از اين موارد به جذب تسهيلات بانكي براي بنگاههاي زودبازده مربوط مي شود.
معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي اظهار داشت: پرداخت تسهيلات قرض الحسنه براي طرحهاي اشتغالزايي در قالب طرح حمايت از مشاغل و كسب و كار خانگي نيز پيگيري مي شود.
حاجي عبدالوهاب ادامه داد: با توجه به اينكه وزارت كار طرح ايجاد مشاغل و كسب و كار خانگي را دنبال مي كند، و الزامات قانون اساسي كه فراهم شدن زمينه هاي اشتغالزايي را مورد تأكيد قرار مي دهد، لايحه طرح ايجاد مشاغل خانگي هم اكنون در كميسيون تخصصي مجلس مطرح شده است كه پيش بيني كرديم تسهيلات اين طرح را به صورت وام قرض الحسنه پرداخت كنيم.وي بيان داشت: اخيراً نيز صندوق مهر امام رضا(ع) اقدامات خود را براساس تأمين وام قرض الحسنه به طرحهاي اشتغالزا دنبال مي كند. از اين طريق تأمين اعتبارات براي توسعه طرحهاي اشتغالزاي خرد نيز دنبال مي شود.
اين مقام مسئول در وزارت كار تصريح كرد: مصوبه پرداخت يكهزار ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي قرض الحسنه كه اخيراً در سفرهاي استاني دولت تصويب شده بود، براي اجرا به استانها ابلاغ شده است، همچنين با كميته امداد نيز هماهنگي هاي لازم انجام شده است و تقريباً پيش بيني مي شود از اين طريق 100 هزار شغل جديد ايجاد شود.
حاجي عبدالوهاب اعلام كرد: در حال حاضر با تعيين بانكهاي عامل و مشخص كردن سهم هر استان، تصميم گيري شد تا از اين طريق حداكثر تا سقف 10 ميليون تومان به هر طرح اشتغالزا و به صورت كلي براي ايجاد 100 هزار شغل پرداخت شود.

 



رئيس مركز آمار اعلام كرد
طبقه بندي 17 ميليون خانوار در 3 دهك براي استفاده از طرح تحول

رئيس مركز آمار ايران در تشريح آخرين وضعيت طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از رتبه بندي خانوارها براساس درآمد سرانه و ارائه فرصتي دوباره براي پر كردن فرم هاي اطلاعات اقتصادي خانوار خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمد مدد در خصوص آخرين وضعيت طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار، اظهار داشت: اين طرح تمام مناطق جغرافيايي كشور را پوشش داده و تاكنون 61 ميليون و 107 هزار و 796 نفر در قالب 17 ميليون و 49 هزار و 854 خانوار در اين طرح شركت كرده اند كه از اين ميزان جمعيت 41 ميليون و 373 هزار و 788 نفر در قالب 11 ميليون و 823 هزار و 429 خانوار مربوط به جمعيت شهري و 19 ميليون و 734 هزار و 8 نفر در قالب 5 ميليون و 226 هزار و 155 خانوار مربوط به جمعيت روستايي بوده است.
وي افزود: افرادي كه در اين طرح شركت كرده اند، مشمول خوشه بندي مي شوند و مقايسه جمعيت شركت كننده با جمعيت حاصل از سرشماري نشان مي دهد كه حدود 90 درصد مردم در اين طرح مشاركت كرده اند.
وي با بيان اينكه در اين طرح خوشه بندي براساس تعداد اعضا و درآمد كل خانوار انجام شده است، اظهار داشت: براي خوشه بندي خانوارهاي كشور در ابتدا از طريق ارتباط متغيرهايي مانند ارزش ملك، ارزش خودرو، تحصيلات سرپرست خانوار، تعداد افراد داراي درآمد در خانوار، ميزان اجاره بها براي افراد مستاجر و ميزان اقساط ماهيانه خانوار، مدل آماري طراحي شد و در نهايت درآمد خانوار از روش آزمون تقريب وسع بدست آمد.
وي تصريح كرد: براساس اطلاعات موجود و با استفاده از مدلهاي آماري به كار گرفته شده طبقه بندي خانوارها به دهك هاي درآمدي و خوشه هاي يك، 2 و 3 صورت پذيرفته و آماده اطلاع رساني به مردم و دولت براي اجراي مراحل بعدي طرح و افتتاح حساب هاي بانكي براي افراد مشمول هستيم.
رئيس مركز آمار ايران يادآور شد: مهم ترين شاخص هايي كه در ارزيابي طبقه بندي درآمد خانوارها از آن بهره گيري شده، عبارتند از؛سواد و تحصيلات سرپرست خانوار، تعداد افراد شاغل در خانوار، قيمت خودروي در اختيار خانوار، ميزان اقساط ماهيانه خانوار بابت وام هاي ماخوذه، قيمت مسكن مورد تملك اعضاي خانوار و ميزان اجاره بها براي افراد مستاجر كه درقالب يك مدل آماري براي برآورد درآمد خانوار مورد استفاده قرار گرفته اند.
رئيس مركز آمار ايران، با اشاره به اينكه اين جمعيت در قالب سه خوشه اصلي طبقه بندي شد، تاكيد كرد: در خوشه اول كه دهك هاي درآمدي 1 تا 4 را در برمي گيرد، 29 ميليون و 408 هزار و 864 نفر در قالب 6 ميليون و 822 هزار و 900 خانوار قرار دارد.
به گفته وي، خوشه دوم با دربرگيري دهك هاي درآمدي 5، 6 و 7 بالغ بر 17 ميليون و 672 هزار و 69 نفر در قالب 5 ميليون و 111 هزار و 945 نفر و در خوشه سوم با دربرگيري دهك 8،9 و 10 نزديك به 14 ميليون و 26 هزار و 234 نفر در قالب 5 ميليون و 114 هزار و 739 خانوار قرار دارد.
مدد گفت: معيار طبقه بندي افراد ميزان سطح درآمد خانوارهاست كه از طريق استفاده از مدل آماري طراحي شده و مبتني بر اطلاعات اظهار شده توسط خانوارها صورت مي پذيرد. مهمترين مسئله در شناسايي خانوارها براي اجراي اين طرح و در سال هاي آتي به هنگام شدن پايگاه هاي اطلاعات ساير دستگاه ها و ارتباط مستمر و تنگاتنگ آنها با پايگاه اطلاعاتي طرح است كه به صورت همزمان و مستمر امكان طبقه بندي خانوارها در آن وجود داشته است و با اتصال به ساير پايگاه ها دقت راستي آزمايي در آنها افزايش يابد.

 



وزير ارتباطات: كارت ملي هوشمند صادر مي شود

وزير ارتباطات از صدور كارت هوشمند براي استفاده از خدمات دولت الكترونيك خبر داد و گفت: با اين اقدام هر شهروندي كه براي انجام امور اداري در هر سازمان نياز به احراز هويت داشته باشد مي تواند با استفاده از كارت هوشمند به كار خود بپردازد.
به گزارش خبرگزاري فارس، رضا تقي پور در حاشيه امضاي تفاهم نامه كارت ملي هوشمند در جمع خبرنگاران گفت: در دولت دهم كه اولين دولت الكترونيك نام گرفته است در تلاش هستيم تا به صورت عملي دولت الكترونيك را تحقق بخشيم.
وي كارت هوشمند الكترونيك را مجوز ورود به دولت الكترونيك دانست و افزود: با اين كارت هر شهروندي كه براي انجام كاري در سازمان ها نياز به احراز هويت داشته باشد مي تواند با استفاده از كارت هوشمند ملي اين نياز را برآورده كند.
وي درخصوص مزاياي اين كارت گفت: كاهش تردد و مراجعات يكي از مزاياي متعدد اين طرح است و البته مهم ترين دستاورد اين كارت، امنيت و احراز هويت به صورت ديداري همراه با تطبيق مشخصات به صورت الكترونيكي است.
به گفته تقي پور، اين امر كمكي به گسترش تمام خدمات الكترونيك خواهد بود و با برنامه ريزي هاي انجام شده در طول برنامه پنجم توسعه موضوعاتي از قبيل بهداشت الكترونيك، بانكداري الكترونيك و تجارت الكترونيك و تمام خدماتي كه توسط دولت ارائه مي شود به صورت جدي دنبال مي شود و در تلاش هستيم تمام اين خدمات در اين كارت تجميع خواهد شد.
وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه نقش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اجراي اين طرح چيست، گفت: وظيفه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزه فناوري اطلاعات تامين زيرساخت هاي لازم براي دولت الكترونيك است.
وي ادامه داد: زيرساخت هاي لازم به دو گروه ارتباطي و زيرساخت هاي مربوط به فناوري اطلاعات تقسيم مي شود كه در حال حاضر تاحدود زيادي اين زيرساخت ها موجود است و مشاركت وزارت ارتباطات با ثبت احوال در اين طرح در زمينه تامين زيرساخت ها، طراحي شبكه و طراحي خدمات قابل ارائه از طريق اين كارت بوده است.
تقي پور خاطرنشان كرد: در ادامه نقش وزارت ارتباطات هماهنگي با دستگاه هايي است كه بايد خدمات خود را روي كارت هاي هوشمند و اين شبكه ارائه كنند.

 



معاون وزير اقتصاد: تمام موسسات مالي مشمول قانون پولشويي مي شود

معاون بانك، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: تمام بانك ها، بيمه ها، صندوق قرض الحسنه، موسسات مالي و اعتباري، شهرداري ها و همه بخش هايي كه به نوعي با مسائل مرتبط هستند، مشمول قانون پولشويي مي شوند.
«اصغر ابوالحسني» در جمع خبرنگاران، افزود: براساس آيين نامه قانون پولشويي، تمام موسسات اعتباري (شعب ايراني و نمايندگي خارجي)، شركت هاي ليزينگ و صرافي ها را نيز مشمول مي شوند.
وي گفت: پولشويي از 1400 سال پيش در مباحث فقهي دين اسلام و از 30سال گذشته در ماده 49 قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي وجود داشته است.
به گفته وي، براساس اصل 49 قانون اساسي دولت موظف است ثروت هاي ناشي از ربا، سرقت، قمار، سوءاستفاده از مقاطعه كاري، داير كردن اماكن فساد و ساير موارد (پولشويي) را به صاحب حق بازگرداند و از آنجا كه در پولشويي صاحب مال مشخص نيست بايد وجوه حاصل از آن را در بيت المال ذخيره كرد.
به گفته وي، اين در حالي است كه كشورهاي غربي و شرقي تنها از 10 تا 20 سال گذشته اقداماتي را در زمينه پولشويي انجام داده اند.معاون بانك، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: نهادهاي بين المللي در سالهاي اخير قوانين بين المللي را در زمينه پولشويي تدوين و كشورها را ملزم به اجراي آن كرده اند. ابوالحسني گفت: ايران در سال 1386 اقدام به تصويب قانون 12ماده اي پولشويي كرده كه به تاييد شوراي نگهبان نيز رسيده و در اين راستا آيين نامه 49 ماده اي تهيه شده است.
به گفته وي، علاوه بر تحصيل، تملك، نگهداري و استفاده از عوايد فعاليت هاي غيرقانوني، تبديل، مبادله، نقل و انتقال، كتمان و يا اختفاي اين اموال نيز جرم محسوب مي شود.

 



پست بانك تا پايان سال خصوصي مي شود

پست بانك بدون داشتن زيان انباشته و كسب سود طي
3 سال گذشته تا پايان سال جاري خصوصي مي شود.
محمود افضلي مديرعامل پست بانك در نشستي خبري و در پاسخ به سئوالي درباره خصوصي شدن پست بانك مطلب فوق را بيان كرد و گفت: اين شركت با هماهنگي سازمان خصوصي سازي كليه مراحل ورود به بورس را طي كرده و آماده ايم تا هر زمان سازمان خصوصي سازي اعلام كند وارد بورس شويم. وي افزود: با توجه به شرايط موجود احتمالا تا پايان سال خصوصي مي شويم.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه پست بانك زيان ده است و چگونه مي تواند وارد بورس شود گفت: درآمدهاي پست بانك به شكلي بوده كه نه تنها زيان ده نبود بلكه سود نيز كسب كرده است.
افضلي گفت: سال 85 زيان اين شركت 157 ميليارد ريال بود كه اين ميزان سال 86 تبديل به 8 ميليارد ريال و سال 87 تبديل به 106 ميليارد ريال و پيش بيني مي كنيم تا پايان سال به 281 ميليارد ريال سود برسد. وي افزود: درآمدهاي پست بانك پايان سال 85 حدود 314 ميليارد ريال بود كه اين ميزان در حال حاضر به 1213 ميليارد ريال رسيده است و با افزايش 4 برابري روبرو بوده است. وي مجموع سپرده هاي اين شركت را در سال 1384 حدود 1402 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: تا پايان آذرماه سال جاري اين ميزان با 505 درصد افزايش به 8 هزار و 476 ميليارد ريال رسيده است.
مديرعامل پست بانك خاطرنشان كرد: رشد سالانه نظام بانكي در اين بخش 25 تا 30 درصد است در حاليكه پست بانك 5/3 برابر نظام بانكي بطور متوسط رشد جذب سپرده داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14